Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#42387 - 17/01/2005 20:10 Skal jeg konfirmeres?
Anonym
Anonym

Hej!
Hej er en pige på 14 år.
Jeg er virkelig i tvivl om jeg vil konfirmeres...
Jeg er nemlig ikke døbt.

Nogen gange tænker jeg:
Jeg vil konfirmeres og andre gange synes jeg det er noget fis..
Hjælp mig.

Hilsen mig

Ændret af Netmissionæren (18/01/2005 00:45)

Til toppen 
#42388 - 18/01/2005 00:45 Re: Skal jeg konfirmeres?
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej

Konfirmation betyder "bekræftelse" og har til formål at bekræfte det der skete i barnedåben. Hvis ikke man kan eller vil det, så skal man ikke lade sig konfirmere. Det er da fint nok at holde en fest med gaver og det hele, men "konfirmation" er det egentlig ikke.

Da konfirmationen hænger helt sammen med barnedåben, kan man ikke blive konfirmeret hvis man ikke er døbt. Nogle steder gør man det, at hvis man ikke er døbt som barn og nu har valgt at gå til konfirmations forberedelse, så bliver man på selve konfirmationsdagen blot døbt i stedet for at blive konfirmeret. Det giver meget bedre mening end at blive døbt og konfirmeret med få ugers mellemrum.

Men du skriver at du er i tvivl om hvad du skal.

Jeg synes det er rigtig godt at du tænker over hvad konfirmationen betyder og om det er noget du vil. Alt for mange regner bare konfirmationen for en smuk (og indbringende) tradition, men synes ikke selve indholdet er så vigtig. Men faktisk er det slet ikke så meget konfirmationen du skal tage stilling til, for den er helt unødvendig, når du ikke er døbt. Det du skal tænke på er, om du vil døbes! Altså om du vil indvies til at være et "Guds barn" der tror på Gud som sin far og på Jesus som sin frelser. Det er det som du skal finde ud af og tage stilling til. Vil du være kristen og tro på Gud? Eller vil du være fri for Gud og leve dit eget liv?

Nu ved jeg ikke hvad det er ved konfirmationen som du nogle gange synes er noget fis. Måske er det fordi du ikke tror på det som konfirmationen handler om, altså på at Gud holder af dig og gerne vil "adoptere" dig som sit barn. Hvis det er sådan du har det, så vil døben eller konfirmation bare være et tomt ritual uden mening.

Men måske har du det i stedet sådan, at du gerne vil være kristen og tro på Gud, men synes at alle de kunstige traditioner omkring konfirmationen virker så fremmede og unødvendige. Hvis du har det sådan, så vil jeg anbefale dig at spørge din præst om du ikke bare kan blive døbt i stedet - måske ved samme gudstjeneste hvor de andre bliver konfirmeret.

Prøv at læse mere om Hvad betyder dåben? Jeg håber du vælger at lade dig døbe fordi du gerne vil være kristen og tro på alt det som Jesus har gjort for dig.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær