0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#42362 - 16/01/2005 18:40
Spørgsmål til tro?
|
Anonym
Anonym
|
Hej med jer - mit første indlæg herinde :-) Jeg er ikke religiøs - ej heller imod folk som er det - jeg er ikke ude på at fordømme folk som har valgt en tro som giver dem indhold i livet. Dog er det sundt for os allesammen at stille spørgsmål til den verden vi lever i idag  Mit spørgsmåel er så. Vi har ca. siden årene -10.000 registrerede vidnesbyrd for at mennesket i den ene eller anden forstand har søgt svar på livets mange spørgsmål, igennem religiøse forestillinger i mange udformninger. Ægypterne, Grækerne osv havde højtudviklede gudeforestillinger, og i resten af verdenen har man indtil den dag idag haft "andre" forestillinger af religion, end vi kender fra kristendommen. Vi selv skulle fralægge os troen på de nordiske guder for at gøre plads til kristendommen. Dog mener hver trosretning jo som bekendt at deres gud er netop den eneste sande. De gamle vikinger var vel lige så overbevist om eksistensen af Odin og Thor, som alle andre religiøse er om netop deres ikoner den dag idag? Dvs. at vi altså påstår at generationer af selvstændigt tænkende mennesker op igennem historien (og idag) verden over må have taget fejl i deres antagelser om religion og gudetilbedelse i deres "hedenske udformning" - i og med at vi kun anser kristendommen (til dels Islam og jødedommen) som værende den eneste rigtige religion nogensinde - på disse kanter i hvert fald. Hvordan kan vi forklare at så mange mennesker op igennem historien "har taget fejl af deres valg af trosretning" inden de fandt kristendommen, og hvordan kan vi forklare at Hinduerne, Budisterne, de ikke troende osv, som udgør 44% af verdenens befolkning idag (world fact book 2002), tilbeder andre guder eller slet ingen. Hvis Gud har skabt ALLE mennesker har han da "markedsført" sig ret dårligt i Asian i forhold til Buddha og Shiva? Spørgsmål: Har alverdens religioner et forklaringsproblem ved at påstå at de er den eneste sande vej, når en sådan påstand strider imod hvad "den anden halvdel" af verdens befolkning tror på? Er vi så arrogante at sige at alle andre mennesker som har/ har haft en tro "har taget fejl" - var Ægypternes, Grækernes og Vikingernes tro ikke ægte? I så fald - er vores? Eller står den også for skud som de andres om nogle år? Jeg håber på at få lidt respons på denne debat-opfordring. Ha' det godt
|
|
Til toppen
|
|
|
#42363 - 16/01/2005 19:32
Re: Spørgsmål til tro?
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Hej Mr. Science, Personligt tror jeg at enhver snak om "den eneste sandhed" er en vildfarelse. Mr. Science skrev:
... Dog mener hver trosretning jo som bekendt at deres gud er netop den eneste sande. De gamle vikinger var vel lige så overbevist om eksistensen af Odin og Thor, som alle andre religiøse er om netop deres ikoner den dag idag? Dvs. at vi altså påstår at generationer af selvstændigt tænkende mennesker op igennem historien (og idag) verden over må have taget fejl i deres antagelser om religion og gudetilbedelse i deres "hedenske udformning" - i og med at vi kun anser kristendommen (til dels Islam og jødedommen) som værende den eneste rigtige religion nogensinde - på disse kanter i hvert fald.
Nej, IKKE enhver trosretning mener at deres gud er den eneste sande, men mange gør, selvom IKKE alle deres tilhængere nødvendigvis gør.
Et godt eksempel er de synkretistiske religioner i Nord- og Sydamerika. Disse religioner har, så vidt jeg kan se, meget let ved at anerkende andre guder end deres egne.
Det er mit indtryk at hedenske religioner generelt har en stærk tendens til at anerkende andre guder. Det er typisk for såkaldte ny-hedenske religioner. Også New Age er karakteristisk ved, at accepten og/eller anerkendelsen af andre guder er tilstede.
Hvordan kan vi forklare at så mange mennesker op igennem historien "har taget fejl af deres valg af trosretning" inden de fandt kristendommen, og hvordan kan vi forklare at Hinduerne, Budisterne, de ikke troende osv, som udgør 44% af verdenens befolkning idag (world fact book 2002), tilbeder andre guder eller slet ingen. Hvis Gud har skabt ALLE mennesker har han da "markedsført" sig ret dårligt i Asian i forhold til Buddha og Shiva?
Jeg mener IKKE at fejltagelsen ligger i valget af religion men DERIMOD i at tro på at netop denne religion er den eneste sandhed.
Spørgsmål: Har alverdens religioner et forklaringsproblem ved at påstå at de er den eneste sande vej, når en sådan påstand strider imod hvad "den anden halvdel" af verdens befolkning tror på? Er vi så arrogante at sige at alle andre mennesker som har/ har haft en tro "har taget fejl" - var Ægypternes, Grækernes og Vikingernes tro ikke ægte? I så fald - er vores? Eller står den også for skud som de andres om nogle år?
Ja, hvis man påstår at ens religion er den eneste sandhed, så har man et forklaringsproblem.
Vi kan alle tage fejl og vi kan alle finde nogle fantastiske sandheder, og det tror jeg også de kunne dengang.
Jeg håber på at få lidt respons på denne debat-opfordring.
Ha' det godt
Tak i lige måde.
Med venlig hilsen, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#42364 - 17/01/2005 11:57
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej Science
Velkommen her på Café Thomas. Jeg håber du må få lov at deltage i nogle gode debatter.
I modsætning til Lars Peter, så tror vi her på JesusNet.dk at Bibelens Gud er den eneste sande og virkelige Gud. Sådan tænker ikke alle religioner eller trosretninger ikke, men det gør bibelsk kristendom, som ville falde fuldstændig til jorden, hvis der eksisterede "alternative" guder eller åndelige verdener.
At så mange mennesker op igennem tiden "har taget fejl af deres valg af trosretning" kan dels forklares med at de ikke har kendt til kristendommen eller, at de af forskellige grunde har fravalgt den kristne tro. Man kan selvfølgelig godt kalde det dårlig markedsføring fra Guds side, og det er vel også eet af de spørgsmål, der generer mange kristne: Hvorfor gør Gud det ikke lidt nemmere at tro og fatte ham?
Det enkleste (og vel også det rigtigste) svar er, at det ved vi ikke. Der er sider af Guds væsen som er skjult for os. Og jeg ved fx ikke om de mennesker, som ikke har haft chancen for at møde og tage stilling til det kristne evangelium her i livet, om de får muligheden på anden vis. Jeg tror Gud er retfærdig og derfor tror jeg også Gud har en retfærdig løsning på det problem. Forklaringsproblemet er ikke Guds, men vores - og det må vi lære at leve med.
Som kristen må jeg først og fremmest forholde mig til det jeg véd om Gud og dvs. til den personlige udfordring som Bibelens budskab har til mig. Regner jeg Bibelen for troværdig og Gud for sand? Hvad har Jesu liv, død og opstandelse at sige til mig?
Du spør: Er vi så arrogante at sige at alle andre mennesker som har/ har haft en tro "har taget fejl" - var Ægypternes, Grækernes og Vikingernes tro ikke ægte? I så fald - er vores? Eller står den også for skud som de andres om nogle år?
Jeg tror såmænd også deres tro har været ægte og seriøs nok. Men jeg tror også at de har troet på noget forkert. Det er vel ikke arrogant at tro at andre tager fejl? Hvor mange ægyptere, grækere og vikinger som virkelig troede, at deres gudefortællinger var den sande åndelige virkelighed, det ved jeg ikke. Måske har det kun været de færreste.
Vi har i Bibelen en interessant lille beretning om Paulus' første møde med det antikke Athen. I Apostlenes Gerninger, står der i kapitel 17 vers 16 at Paulus blev meget oprørt over at se de mange afgudsbilleder i byen og at han diskuterede meget med både jøderne og de græske filosoffer. Og så får han lejlighed til at holde en tale og indleder sådan (fra vers 22):
Så stod Paulus frem midt på Areopagos og sagde: »Athenere! Jeg ser, at I på alle måder er meget religiøse. v23 For da jeg gik rundt og så nærmere på jeres helligdomme, fandt jeg også et alter med indskriften: For en ukendt gud. Det, I således ærer uden at kende det, det forkynder jeg jer. v24 Gud, som har skabt verden med alt, hvad den rummer ... Og han forstætter med at præsentere tilhørerne for den kristne Gud, som er større og mægtigere end alle andre "guder".
Athenerne var meget religiøse og meget søgende. Deres tro var "ægte" og derfor var mange af dem også åbne overfor det budskab som Paulus kom med. Det vigtigste er vel først at finde ud af hvad der er sandheden? Og ikke så meget om den bliver markedsført mest effektivt?
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#42365 - 17/01/2005 13:08
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Hej Mr. Science.
Velkommen til debatten.
For det første: min - og Bibelens - påstand er, at kristendommen har eksisteret lige så længe som der har været mennesker på jorden. Man kan allerede i 1. Mosebog læse om Guds ønsker om at ville være sammen med mennesket, og det fortsætter helt vejen gennem det Gamle Testamente og det Nye Testamente. Der er således ikke tale om at kristendommen opstod på et bestemt tidspunkt i menneskets historie og heller ikke, at den bliver forældet.
Dit spørgsmål er meget relevant - og meget svært at svare på. Hvilken religion er sandheden? Kan man finde sandheden i de andre religioner? Er vi naive når vi tror, at netop VI har ret?
Kristendommen står og falder med ét eneste faktum: Døde Jesus, og opstod han igen? I 1. korintherbrev kap 15 v. 12-19 stiller Paulus det så skarpt op: Hvis ikke Kristus er opstået fra de døde, så kan alle kristne godt pakke sammen og give op.
Mange er enige om, at der findes en gud(dom). Spørgsmålet i modsætning til de religioner er derfor ikke: Hvilken Gud tilbeder vi? - men derimod: Hvordan har denne Gud åbenbaret sig? Altså: Vi er enige om, at Gud findes, men uenige om hvordan han har åbenbaret sig.
Spørgsmålet melder sig så: Har Gud slet ikke åbenbaret sig i de andre religioner? - eller sagt på en anden måde: Er der slet ikke sandhed i de andre religioner? Dertil vil vi jo svare: jo, der findes dele af sandhed i andre religioner, fx "Gud er kærlighed", "Gud er retfærdig" osv. Derfor må man fastslå, at der findes delvise sandheder i andre religioner, hvilket medfører, at Gud ti dels har åbenbaret sig i andre religioner.
Spørgsmålet bliver så: Hvor stor del af sandheden skal man kende før man kan blive frelst? Selv kristne er jo indbyrdes uenige om nogle småting, så det er usandsynligt, at nogen som helst kan have 100% ret. Jeg vil ikke afgøre om man kan blive frelst selvom man tilhører en anden religion. Jeg vil blot fastslå det vi som kristne tror på: "Jesus sagde til ham: "Jeg er vejen, sandheden og livet. Ingen kommer til Faderen uden ved mig" (Johannesevangeliet kap 14 v.6). Der er altså KUN frelse gennem Jesus. At Jesus kan åbenbare sig gennem andre religioner vil jeg absolut ikke afvise. Der findes faktisk Jeshua-moskeer (Jesus-moskeer), som figurerer inden for Islam, og lige efter Jesu tid var de kristne jo netop jøder, som troede på Jesus. Og Bibelen opererer faktisk desuden med det, som man kalder "den naturlige åbenbaring". Denne åbenbaring er givet til alle mennesker på jorden uanset om de har mødt kristendommen. Der kan således være personer, som er kristne pga. den naturlige åbenbaring, men som aldrig har set Bibelen eller fået fortalt noget derfra.
Når der nu er nogen, som ikke mener at Jesus er opstået fra de døde, så er der kun to muligheder: Enten har jeg ret, eller også har den anden ret. Begge dele kan ikke være tilfældet på samme tid; det er ren logik. Derfor bliver jeg nødt til at vælge. Og mit spørgsmål går primært på: Hvor finder jeg en nådig og kærlig Gud, eller rettere: Hvordan bliver jeg frelst?
Det står helt klart for mig, at jeg ikke selv kan gøre mig fortjent til at være sammen med Gud. Så er der kun en mulighed: Kristendommens Gud, Jesus, den eneste Gud som kommer til os. Alle andre religioner er menneskets forsøg på at nå op til Gud.
Mit lidt (meget!?) vovede svar vil være: Ja, man møder mest sandhed gennem Kristendommen og Bibelen (og delvis sandhed gennem andre religioner), men ikke fuld sandhed. Den fulde sandhed møder vi først den dag hvor vi dør og finder ud af om det hele var fake, eller om det ikke var.
Håber du måske kan bruge noget af dette til noget.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42366 - 17/01/2005 14:04
Godt indlæg.
[Re: søgende]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Søren det var et godt indlæg. Ikke mindst dette:
Ja, man møder mest sandhed gennem Kristendommen og Bibelen (og delvis sandhed gennem andre religioner), men ikke fuld sandhed. Den fulde sandhed møder vi først den dag hvor vi dør og finder ud af om det hele var fake, eller om det ikke var.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42368 - 18/01/2005 01:18
[Re: asas]
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Netmissionæren skrev:
... I modsætning til Lars Peter, så tror vi her på JesusNet.dk at Bibelens Gud er den eneste sande og virkelige Gud. ...
Jeg vil gerne i den forbindelse sige, at jeg betragter Jesusnet.dk med stor hengivenhed og kærlighed, selvom jeg har en anden tro.
Med kærlig hilsen, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#42369 - 18/01/2005 11:44
[Re: Sandheds-søger]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
 Tak, Lars Peter, for dine varmende ord ... kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#42370 - 28/01/2005 10:22
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Og Bibelen opererer faktisk desuden med det, som man kalder "den naturlige åbenbaring". Denne åbenbaring er givet til alle mennesker på jorden uanset om de har mødt kristendommen. Der kan således være personer, som er kristne pga. den naturlige åbenbaring, men som aldrig har set Bibelen eller fået fortalt noget derfra.
Hvad forstås der helt nøjagtigt ved "den naturlige åbenbaring"?
Når der nu er nogen, som ikke mener at Jesus er opstået fra de døde, så er der kun to muligheder: Enten har jeg ret, eller også har den anden ret. Begge dele kan ikke være tilfældet på samme tid; det er ren logik. Derfor bliver jeg nødt til at vælge. Og mit spørgsmål går primært på: Hvor finder jeg en nådig og kærlig Gud, eller rettere: Hvordan bliver jeg frelst?
Mit primære spørgsmål går på: Hvad er sandt.
Det du lægger op til er jo ønsketænkning; at tro på det, der lyder bedst i dit øre. Og, ønsketænkning er faktisk ingen garant for frelse - dertil kræves jo også at det er sandt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42371 - 28/01/2005 10:25
[Re: asas]
|
Bruger
|
Hvor mange ægyptere, grækere og vikinger som virkelig troede, at deres gudefortællinger var den sande åndelige virkelighed, det ved jeg ikke. Måske har det kun været de færreste.
Hvad får dig dog til at sige at "Måske har det kun været de færreste"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#42372 - 28/01/2005 12:39
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej Ateist.
I teologiske termer er den naturlige åbenbaring det, som Gud har lagt i skaberværket, som afspejler ham. Det giver sig fx udtryk i, at mennesker har en naturlig trang til at søge en gud eller noget, der er større end dem selv. Desuden vidner selve skaberværket om, at der er noget, som er større end os selv.
Den naturlige åbenbaring skal ikke ses som et bevis på guds eksistens, idet den ikke er entydig pga. menneskets fald - vi kan ikke erkende Gud fuldt ud, men der er små hints, som kunne tyde på det.
Mit primære spørgsmål er også: Hvad er sandt? - men jeg bliver nødt til at have nogle forudsætninger, for strengt taget kan jeg ingenting vide om noget som helst. En forudsætning kunne være: jeg kan stole på mine empiriske erfaringer, rationel erkendelse, umiddelbar erkendelse (intuition) osv. I allersidste ende er det intuitionen, som må antage et aksiom, som verdensbilledet kan bygges på.
Jeg har en forudsætning, som siger, at der findes noget, som er større end mig selv. Jeg kan ikke argumentere for det, idet jeg netop hævder eksistensen af noget, som er større end mig selv; jeg kan blot sandsynliggøre det.
Hvis gud, som er større end jeg, findes, så må han også være den definerende norm: han har skabt verden og mennesket; derfor bestemmer han hvad der er godt, og hvad der er ondt i verden; Jeg tror de fleste mennesker vil være enige med mig i, at ingen kan leve op til normen. Hvis vi kunne det, var vi lige med gud, dvs. perfekte. Der er derfor kun én løsning: en gud, som har en løsning på det problem.
Hvis Jesus virkelig er stået op fra de døde som mange hævder at være øjenvidner til, så er der ingen tvivl. Så er der sket noget ekseptionelt i historien.
Du kan godt kalde det ønsketænkning, men det er jo ikke mindre usandsynligt end at hævde det modsatte, nemlig at der ikke findes noget større end mennesket, og at Jesus ikke stod op fra de døde. Vi kan jo netop ikke vide noget.
Eller ... mener du, vi kan? I så fald: Hvorfor er alle mennesker så ikke overbeviste?
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42373 - 28/01/2005 14:57
|
Bruger
|
Hej Søren!
I teologiske termer er den naturlige åbenbaring det, som Gud har lagt i skaberværket, som afspejler ham.
Altså en slags 'empiri light'? Bare uden alle de formelle krav, der stilles til empiri?
Jeg har en forudsætning, som siger, at der findes noget, som er større end mig selv.
En ret uklar vending, "større end mig selv". Jeg regner også med ting, der er større end mig selv: Mt. Everest fx. Men det er ganske givet ikke det, du tænker på.
Hvis gud, som er større end jeg, findes, så må han også være den definerende norm: han har skabt verden og mennesket; derfor bestemmer han hvad der er godt, og hvad der er ondt i verden
Hvorfor dog det? Han har en holdning - andre kan have en anden holdning.
Men, eftersom han er den stærkeste ender han selvfølgelig med at få ret.
Hvis Jesus virkelig er stået op fra de døde som mange hævder at være øjenvidner til, så er der ingen tvivl. Så er der sket noget ekseptionelt i historien.
Du kan godt kalde det ønsketænkning, ...
Min beskyldning om ønsketænkning bygger ikke på indholdet af din opfattelse men udelukkende på dit udsagn om at du havde valgt opfattelse ud fra kriteriet: "Hvor finder jeg ...", "Hvordan bliver jeg ...". Udgangspunktet var altså ikke, hvad vi kan erfare, men derimod hvad du godt kunne tænke dig.
Er der iøvrigt mange, der hævder at være øjenvidne til Jesu opstandelse?
... men det er jo ikke mindre usandsynligt end at hævde det modsatte, ..., og at Jesus ikke stod op fra de døde. Vi kan jo netop ikke vide noget.
Du lader så, for mig at se, til at mene at fordi der er to muligheder, så er de lige sandsynlige. Men, enhver påstand kan jo, groft sagt, være enten sand eller falsk og med samme argumentation er så godt som alting jo så lige sandsynligt. Sandsynligheden for at slå en sekser med en 6-sidet terning er fx = 50% Enten slår man en sekser, eller også gør man ikke. Det holder vist ikke helt vand.
Nogle påstande er selvsagt mere sandsynlige/troværdige end andre. Når nogen kommer med en påstand, så påhviler det dem at underbygge denne påstand. Specielt da i tilfælde af ekstraordinære påstande. Kan de ikke det bør man da afvise deres påstand som ren spekulation. Ja, det kan være sandt, men man bør da ikke regne det for lige så sandsynligt som at det ikke er sandt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42374 - 28/01/2005 16:51
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Ateist, du spørger:
"Er der iøvrigt mange, der hævder at være øjenvidne til Jesu opstandelse?"
Svaret er nej. Ikke en eneste, faktisk. Man fandt graven tom - kun Jesu ligklæder fandt man liggende i graven.
Men der var mange, som overværede hans død på korset, og mange flere, der så ham efter hans opstandelse.
Det kan vi læse om i 1. Korintherbrev kapitel 15:
Jeg [edit: Paulus] overleverede jer nemlig først og fremmest, hvad jeg også selv har modtaget: at Kristus døde for vore synder efter Skrifterne, at han blev begravet, at han opstod på den tredje dag efter Skrifterne, og at han blev set af Kefas og dernæst af de tolv.
Dernæst blev han set af over fem hundrede brødre på én gang, de fleste af dem er endnu i live, men nogle er sovet hen.
Dernæst blev han set af Jakob, siden af alle apostlene. Men sidst af alle blev han også set af et misfoster som mig; for jeg er den ringeste af apostlene, ikke værdig til at kaldes apostel, fordi jeg har forfulgt Guds kirke.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#42375 - 28/01/2005 16:54
[Re: kristina]
|
Bruger
|
A: Er der iøvrigt mange, der hævder at være øjenvidne til Jesu opstandelse?
K: Svaret er nej. Ikke en eneste, faktisk.
Det var det jeg tænkte!
|
|
Til toppen
|
|
|
#42376 - 28/01/2005 19:12
|
Bruger
|
Hej ateist.
Dette er ikke et spørgsmål om holdninger. Det er et spørgsmål om hvad der er sandt - som du også selv siger. Hvis Gud skabte verden og mennesket, så har han også skabt etikken. Hvad kunne der være af andre normer for etikken, som er uafhængige af den skabende Gud?
Er der iøvrigt mange, der hævder at være øjenvidne til Jesu opstandelse?
Undskyld uklarheden. Jeg omformulerer:
"Hvis Jesus virkelig er set levende efter sin død sådan som mange hævder at være øjenvidner til, så er der ingen tvivl. Så er der sket noget ekseptionelt i historien."
Du lader så, for mig at se, til at mene at fordi der er to muligheder, så er de lige sandsynlige.
Nej, det er ikke min pointe. Jeg mener faktisk seriøst, at sandsynligheden for at Gud findes er ca lige så stor som at hævde, at der ikke findes nogen Gud. Jeg må desværre med skam erkende, at jeg ikke har lyst, tid og overskud til at tage denne meget omfattende debat, som kunne komme ud af det. Blot vil jeg gøre opmærksom på, at dit synspunkt virker lige så absurd for teister, som vores synspunkt virker for dig. Man kan derfor ikke affeje dette udsagn med et: "det er absurd"!
Jeg ved, at man skal passe på med at påberåbe sig mængdens synspunkt som argument for sit eget, men alligevel synes jeg det er tankevækkende hvor mange mennesker i verden der er ateister i forhold til teister? Giver det måske et praj om hvilket standpunkt, der er mest overbevisende!?
Når nogen kommer med en påstand, så påhviler det dem at underbygge denne påstand.
Uenig. Netop dette synspunkt er blevet bombarderet for længe siden. Jeg hælder mere til Poppers krav om en tænkt falsifikation end til kravet om verifikation.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42377 - 28/01/2005 21:11
|
Bruger
|
A: Hvorfor dog det? Han har en holdning - andre kan have en anden holdning.
S: Dette er ikke et spørgsmål om holdninger.
Det er det da. Det handler om, hvad man mener der er godt og hvad man mener der er skidt.
Det er et spørgsmål om hvad der er sandt - som du også selv siger.
Hvordan kan en holdning være "sand"?
Hvis Gud skabte verden og mennesket, så har han også skabt etikken.
Så har han jo i hvert fald skabt evnen til at have en holdning.
Hvad kunne der være af andre normer for etikken, som er uafhængige af den skabende Gud?
Vi har hver vores norm, der dog i et vist omfang er overlappende med hinandens.
Hvis Jesus virkelig er set levende efter sin død sådan som mange hævder at være øjenvidner til, så er der ingen tvivl.
Er der mange, der hævder at være øjenvidne til den levende Jesus?
Er der ikke bare enkelte forfattere, der påstår, at der var mange øjenvidner?
A: Du lader så, for mig at se, til at mene at fordi der er to muligheder, så er de lige sandsynlige.
S: Nej, det er ikke min pointe. Jeg mener faktisk seriøst, at sandsynligheden for at Gud findes er ca lige så stor som at hævde, at der ikke findes nogen Gud. Jeg må desværre med skam erkende, at jeg ikke har lyst, tid og overskud til at tage denne meget omfattende debat, som kunne komme ud af det.
Jeg ville ellers godt have hørt, hvordan du beregner/estimerer de sandsynligheder.
Hvordan hænger din 50-50 vurdering iøvrigt sammen med, at du regner dig som teist (og ikke fx "agnostiker")? Er det den famøse "ønsketænkning", der gør udslaget?
Blot vil jeg gøre opmærksom på, at dit synspunkt virker lige så absurd for teister, som vores synspunkt virker for dig.
Hvad er det for et af mine synspunkter, der virker absurd på teister? At Jesus ikke opstod fra de døde? Hvad absurd er der ved det?
Man kan derfor ikke affeje dette udsagn med et: "det er absurd"!
Har jeg da gjort det? Jeg mener bare jeg har kaldt din overbevisning for "ønsketænkning".
Jeg ved, at man skal passe på med at påberåbe sig mængdens synspunkt som argument for sit eget, men alligevel synes jeg det er tankevækkende hvor mange mennesker i verden der er ateister i forhold til teister? Giver det måske et praj om hvilket standpunkt, der er mest overbevisende!?
Jeg tror nærmere det giver et praj om, hvad der 1) har haft det bedste udgangspunkt (fra den gang, hvor menneskeheden ikke vidste bedre end at "gud(erne) gjorde det") 2) er mest missionerende (der er ingen missionsbefaling i ateismen) 3) er mest tillokkende (uforpligtende løfter om evigt liv er svære at konkurrere med!) 4) er mest fordømmende overfor vantro, frafaldne etc., hvorfor mange tøver med at indrømme deres frafald.
A: Når nogen kommer med en påstand, så påhviler det dem at underbygge denne påstand.
S: Uenig. Netop dette synspunkt er blevet bombarderet for længe siden. Jeg hælder mere til Poppers krav om en tænkt falsifikation end til kravet om verifikation.
Har Popper virkelig sagt, at man ikke behøver at underbygge sine påstande for at de kan regnes for sande?
|
|
Til toppen
|
|
|
#42378 - 29/01/2005 00:03
|
Bruger
|
Hej ateist. Hmm ... det bliver svært at finde fælles fodslag her. Du mener ikke der findes noget, som er absolut etisk sandt i fald der findes en gud, det drejer sig blot om holdninger. Det er jeg uenig i. Jeg mener, at der findes en objektiv sandhed hvis gud findes. Jeg er klar over, at der er forskellige holdninger, men det mener jeg er irrelevant i denne sammenhæng. Vi taler om hvad der er sandt, ikke hvad JEG mener er sandt. Du skrev selv, at du søgte efter hvad der var sandt i modsætning til hvad der var ønsketænktning:
Det handler om, hvad man mener der er godt og hvad man mener der er skidt.
Hvis du her blot mente, at det handlede om hvad din holdning var til hvad der var godt eller hvad der var skidt, så kunne du jo hurtigt afgøre det ... med dig selv. Jeg troede, at du ville finde en objektiv sandhed, en almengyldig sandhed, en universel sandhed.
Hvis Gud er årsag til alt, hvordan kan mennesket så lige pludselig få så megen medbestemmelse, at dets holdning kan definere imod det, som er defineret af skaberen?
Kan mennesket bare rive sig løs fra sin skaber? Vil det ikke altid bære præg af den måde skaberen ville have det?
Jeg vil ikke kalde mennesket "uafhængig af den skabende gud" af den årsag, at han har skabt os som vi er, med moral, etik og holdninger.
Har du andre bud?
Er der mange, der hævder at være øjenvidne til den levende Jesus?
Nej, der VAR mange, som hævdede det. Der kan af gode grunde ikke være flere øjenvidner tilbage.
Hvad er det for et af mine synspunkter, der virker absurd på teister?
At Gud ikke findes.
Jeg tror nærmere det giver et praj om, hvad der 1) har haft det bedste udgangspunkt (fra den gang, hvor menneskeheden ikke vidste bedre end at "gud(erne) gjorde det") 2) er mest missionerende (der er ingen missionsbefaling i ateismen) 3) er mest tillokkende (uforpligtende løfter om evigt liv er svære at konkurrere med!) 4) er mest fordømmende overfor vantro, frafaldne etc., hvorfor mange tøver med at indrømme deres frafald.
Måske du har ret. Men hvis teismen var åbenlys usand, tror du så, at så mange mennesker bevidst ville lade sig føre bag lyset? Jeg er en smule mere optimistisk omkring menneskehedens dømmesans end du er. Faktisk tror jeg, at de fleste oprigtigt søger at finde sandheden og godt kan gennemskue hvis der blot er tale om en blankpoleret og ubegrundet overflade.
Dit første punkt afspejler et evolutionistisk religionssyn. Det er forlængst blevet sat under hård kritik.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42379 - 29/01/2005 00:39
Re: Spørgsmål til tro? (PS)
|
Bruger
|
Hej Ateist.
Har Popper virkelig sagt, at man ikke behøver at underbygge sine påstande for at de kan regnes for sande?
øhh ... ja. Han mener - som jeg skrev - at en teori skal kunne tænkes falsificeret. Lykkes det at gendrive teorien må den bortfalde. Problemet med verifikation er, at indenfor visse videnskaber vil man hævde, at alle resultater bekræfte teorien (fx Freuds psykoanalyse, ellers især "de bløde" videnskaber).
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42380 - 29/01/2005 11:26
Re: Spørgsmål til tro? (PS)
|
Bruger
|
A: Har Popper virkelig sagt, at man ikke behøver at underbygge sine påstande for at de kan regnes for sande?
S: øhh ... ja. Han mener - som jeg skrev - at en teori skal kunne tænkes falsificeret. Lykkes det at gendrive teorien må den bortfalde.
Øhh... nå! Det du her skriver betyder vel dybest set at noget må regnes for sandt indtil det kan modbevises? Det virker problematisk. Så vil der jo pludselig være mange sandheder, der gensidigt udelukker hinanden. Kristendommens påstand om kun 1 gud er sand samtidig med at hinduismens påstande om mange guder også er sand. Reinkarnation er sand samtidig med at kristen genopstandelse er sand. "Gud findes" er sand, samtidig med at "Gud findes ikke" også er sand.

|
|
Til toppen
|
|
|
#42381 - 29/01/2005 11:54
|
Bruger
|
Hej Søren!
Du mener ikke der findes noget, som er absolut etisk sandt i fald der findes en gud, det drejer sig blot om holdninger.
Nej (og det uanset om der findes en gud eller ej)! Det er ligesom med smag: Nogen kan lide lever, andre kan ikke. Begge dele er lige (lidt) rigtigt - der er ingen sand smag.
Det er jeg uenig i. Jeg mener, at der findes en objektiv sandhed hvis gud findes. Jeg er klar over, at der er forskellige holdninger, men det mener jeg er irrelevant i denne sammenhæng. Vi taler om hvad der er sandt, ikke hvad JEG mener er sandt.
Og jeg mener det er nonsens at tale om en sandhed i etiske spørgsmål - det er dybest set at tale om en 'sand smag'.
Du skrev selv, at du søgte efter hvad der var sandt i modsætning til hvad der var ønsketænktning:
Ja, jeg søger faktuelle sandheder - ikke sande holdninger (dem skyr jeg).
A: Det handler om, hvad man mener der er godt og hvad man mener der er skidt.
S: Hvis du her blot mente, at det handlede om hvad din holdning var til hvad der var godt eller hvad der var skidt, så kunne du jo hurtigt afgøre det ... med dig selv.
Det gør jeg da også. Der er da selvfølgelig kun mig selv til at afgøre, hvad min holdning til ting er!
Jeg troede, at du ville finde en objektiv sandhed, en almengyldig sandhed, en universel sandhed.
Ja, i faktuelle spørgsmål, hvor det giver mening at tale om en sådan!
Hvis Gud er årsag til alt, hvordan kan mennesket så lige pludselig få så megen medbestemmelse, at dets holdning kan definere imod det, som er defineret af skaberen?
Enten har man holdninger eller også har man ikke. Hvis man har holdninger, så kan man selvfølgelig også have en anden holdning end Gud. Man får nok bare ørene i maskinen, da Gud jo er ret enerådende og så klart den stærkeset. Så det kræver virkelig sine meningers mod.
Kan mennesket bare rive sig løs fra sin skaber?
Ikke hvis han er omnipresent, omnipotent og omniscient. I hvert fald afhænger det så af Guds velvilje - han skal tillade det.
Vil det ikke altid bære præg af den måde skaberen ville have det?
Jo, som sagt: Gud jo er ret enerådende og så klart den stærkeset. Mennesker er jo ikke dumme - de vil derfor lade sig diktere i stort antal. Mennesker underkaster sig ofte!
A: Vi har hver vores norm, der dog i et vist omfang er overlappende med hinandens.
S: Jeg vil ikke kalde mennesket "uafhængig af den skabende gud" af den årsag, at han har skabt os som vi er, med moral, etik og holdninger.
Var det da, hvad jeg skrev??
Har du andre bud?
Ja, jeg mener jo selvsagt at vi er uafhængige, da Gud ikke findes og ikke har skabt os. Derfor mener jeg jo heller ikke han har skabt vores moral, etik og holdninger.
Hvis han havde, så ville vi vel også alle have den samme moral, etik og holdninger, der var i overensstemmelse med hans egen? Det er vel også de færreste kristne, der tror Gud har skabt vores holdninger? Ellers er der jo ikke megen fri vilje tilbage, da et valg jo i høj grad afspejler folks holdninger.
A: Er der mange, der hævder at være øjenvidne til den levende Jesus?
S: Nej, der VAR mange, som hævdede det. Der kan af gode grunde ikke være flere øjenvidner tilbage.
Jeg var nok klar over, at der ikke er flere tilbage - hav dog et min. af tillid til min intelligens.
Men, er det ikke, som jeg fulgte op med at skrive, sådan, at der bare er enkelte forfattere, der påstår, at der var mange øjenvidner?
A: Jeg tror nærmere det giver et praj om, hvad der 1) har haft det bedste udgangspunkt (fra den gang, hvor menneskeheden ikke vidste bedre end at "gud(erne) gjorde det") 2) er mest missionerende (der er ingen missionsbefaling i ateismen) 3) er mest tillokkende (uforpligtende løfter om evigt liv er svære at konkurrere med!) 4) er mest fordømmende overfor vantro, frafaldne etc., hvorfor mange tøver med at indrømme deres frafald.
S: Måske du har ret.
Formentlig!
Men hvis teismen var åbenlys usand, tror du så, at så mange mennesker bevidst ville lade sig føre bag lyset?
Ja, jeg tror mange ville lade sig føre bag lyset. Hvor bevidst det er, ved jeg ikke, men du er ikke den eneste, der giver dig af med ønsketænkning. Iøvrigt fødes de fleste jo ind i deres religion, som de får indprentet allerede mens de er for små til at tænke over tingene.
Endelig er det jo et ubestrideligt faktum, at mia. af teister er ført bag lyset - næsten uanset hvilken religion, der måtte vise sig at være sand.
Jeg er en smule mere optimistisk omkring menneskehedens dømmesans end du er. Faktisk tror jeg, at de fleste oprigtigt søger at finde sandheden og godt kan gennemskue hvis der blot er tale om en blankpoleret og ubegrundet overflade.
Det er en smuk tanke, men jeg ser ikke noget, der tyder på at den er sand.
Dit første punkt afspejler et evolutionistisk religionssyn. Det er forlængst blevet sat under hård kritik.
Nå da! Måske du kunne komme med en konkret kritik i stedet for bare at sige, at jeg tager fejl?
|
|
Til toppen
|
|
|
#42382 - 29/01/2005 13:15
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Ateist og Søren
Kunne I ikke i det mindste blive enige om, hvad det er, I er uenige om? Som jeg opfatter det mener Søren (og jeg), at der objektivt set findes begreber som rigtigt og forkert indenfor etikken. Etiske spørgsmål er altså i sidste ende faktuelle spørgsmål. Dette kaldes pligtetik eller deontologisk etik. Ateist, derimod, mener, ret mig, hvis jeg tager fejl, at en handling ikke objektivt kan bedømmes som etisk rigtig eller forkert. Det er altså et spørgsmål, som alene kan afgøres af den enkeltes smag/holdninger. For en, der mener dette, må det selvfølgelig være absurd at søge/hævde en faktuel sandhed om et etisk spørgsmål.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#42383 - 29/01/2005 13:50
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Ateist, derimod, mener, ret mig, hvis jeg tager fejl, at en handling ikke objektivt kan bedømmes som etisk rigtig eller forkert. Det er altså et spørgsmål, som alene kan afgøres af den enkeltes smag/holdninger.
Korrekt!
For en, der mener dette, må det selvfølgelig være absurd at søge/hævde en faktuel sandhed om et etisk spørgsmål.
Korrekt igen!
|
|
Til toppen
|
|
|
#42384 - 29/01/2005 14:09
|
Bruger
|
Hej ateist. Jeg tror ikke det giver mening at køre denne debat videre. Dette bliver derfor mit sidste indlæg her, som du så kan respondere på, hvis du har lyst.
Ja, jeg mener jo selvsagt at vi er uafhængige, da Gud ikke findes og ikke har skabt os. Derfor mener jeg jo heller ikke han har skabt vores moral, etik og holdninger.
Det var ikke det, som var debatemnet. Du taler forbi mig. Vi talte om hvad konsekvensen var, hvis gud fandtes:
Hvis gud, som er større end jeg, findes, så må han også være den definerende norm: han har skabt verden og mennesket; derfor bestemmer han hvad der er godt, og hvad der er ondt i verden
Da mente du, at han ikke var norm. I fald gud fandtes, da drejede det sig stadig om holdninger:
Derefter sagde jeg, at det drejede sig om hvad der var sandt, ikke om hvad der var vores holdinger. Jeg spurgte da videreførende med den forudsætning, at gud fandtes - altså i forlængelse af vores tidligere debat:
Hvad kunne der være af andre normer for etikken, som er uafhængige af den skabende Gud?
Hertil svarede du:
Jeg sagde, at vi ikke var uafhægige af gud fordi vi var skabninger og spurgte om du havde andre bud. Hertil svarede du:
Betyder det, at du giver mig ret i, at i fald gud findes, så må han være normen for vores etik? - den bagvedliggende årsag. Mennesket er afhængigt af gud, verden er afhængig! Er der andre muligheder for en bestemmende norm uafhængig af skaberguden - i fald gud findes?
A: Vi har hver vores norm, der dog i et vist omfang er overlappende med hinandens.
S: Jeg vil ikke kalde mennesket "uafhængig af den skabende gud" af den årsag, at han har skabt os som vi er, med moral, etik og holdninger.
A: Var det da, hvad jeg skrev??
Nej, det var hvad jeg spurgte om, og hvad du svarede på.
Jeg er ganske enig med dig i, at hvis gud ikke findes, så er han selvfølgelig heller ikke norm for vores etik og moral. Det er blot ikke diskusionsemnet. Diskusionsemnet bygger på den antagelse at gud findes.
Når nu du mener, at mennesket er sin egen norm i etiske spørgsmål, betyder det så, at begreberne etik og moral er subjektive? Betyder det, at man som menneske kan gøre hvad man vil uden at det kan kaldes ondt eller godt af andre mennesker?Dette er for mig at se den uundgåelige følge af et relativistisk syn på etikken.
Hvis han havde, så ville vi vel også alle have den samme moral, etik og holdninger, der var i overensstemmelse med hans egen? Det er vel også de færreste kristne, der tror Gud har skabt vores holdninger? Ellers er der jo ikke megen fri vilje tilbage, da et valg jo i høj grad afspejler folks holdninger.
Ja, han har skabt en absolut etik og moral, som er uafhængig af mennesket. Men da han også har givet os en fri vilje, så er det jo ikke sikkert, at vi følger den absolutte norm. Det er netop pointen, at vi ikke gør det.
Men, er det ikke, som jeg fulgte op med at skrive, sådan, at der bare er enkelte forfattere, der påstår, at der var mange øjenvidner?
Det kommer an på hvad du mener med "enkelte forfattere". Jeg talte lige umiddelbart 6 af bibelens forfattere (forfattere til 7 skrifter, hvor øjenvidner nævnes), som hævder, at der findes øjenvidner til den levende Jesus efter hans død. Den ene hævder, at Jesus blev set af over 500 mennesker på én gang. Nogle af forfatterne hævder selv at være øjenvidner. kanondannelsen skete først ca 400 e.kr., så vi taler om forskellige skrifter.
Måske du kunne komme med en konkret kritik i stedet for bare at sige, at jeg tager fejl?
Nej, jeg holder mig til emnet, men jeg mener det er en forældet tanke at tro, at man bliver mindre religiøs jo mere man bliver oplyst. Der ligger samtidig det syn, at folk i vestens lande er mere oplyste end i 3. verdens lande og derfor mindre religiøse - eller at teister er mere uvidende end ateister. Den tror jeg ikke på. Det var den samme tanke i bl.a. maoismen, som i øvrigt har en del fællestræk med punkterne 2-4 i dit tidligere indlæg.
Jeg tror desuden ikke du forstod hvad Popper mente. En teori skulle kunne tænkes falsificeret før den kunne regnes for en teori. Det kan ingen af dine opstillede teorier om guder, hinduisme og reinkarnation. Hvilke falsifikationer tænker du da på? Til gengæld er teorien "Jesus stod op fra de døde" gyldig. Det kunne fx være, at man fandt hans døde krop.
Det var i øvrigt dig der indførte ordet "sand", og jeg må beklage, at jeg hoppede med på den. Der er ikke tale om sandhed, men om en gyldig videnskabelig teori. Sandhed ved vi i princippet intet om.
Nå, det var vist alt.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42385 - 29/01/2005 14:13
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Korrekt, men det bærende diskusionsemne er hvor gud har sin plads i det. Har han nogen indflydelse på hvad der er rigtigt og forkert for mennesket? Vi er ikke uenige hvis gud ikke findes, men vi er uenige om konsekvensen hvis gud findes.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#42386 - 29/01/2005 15:29
|
Bruger
|
Hertil svarede du:
Jeg sagde, at vi ikke var uafhægige af gud fordi vi var skabninger og spurgte om du havde andre bud.
Nu tror jeg efterhånden jeg forstår, hvad du mener.
I tilfælde af den skabende Guds eksistens, så er der jo intet, der kan siges at være uafhængigt af Gud - andet end det han tillader at være uafhængigt.
Man kunne således godt forestille sig at Gud detailstyrede os i en grad, så fx vores holdninger i virkeligheden var bestemt af Gud. At vi var robotter der slavisk fulgte det program Gud havde sat i hver af os.
Men, såfremt Gud har givet os evnen og friheden til at danne os vores egne holdninger, så er de da uafhængige af Gud.
S: Jeg sagde, at vi ikke var uafhægige af gud fordi vi var skabninger og spurgte om du havde andre bud. Hertil svarede du:
A: Ja, jeg mener jo selvsagt at vi er uafhængige, da Gud ikke findes og ikke har skabt os. Derfor mener jeg jo heller ikke han har skabt vores moral, etik og holdninger.
S: Betyder det, at du giver mig ret i, at i fald gud findes, så må han være normen for vores etik? - den bagvedliggende årsag.
Da kan han godt siges at være den bagvedliggende årsag til at vi har en etik. Men jeg mener stadigvæk ikke han må være normen for vores etik. Etik er holdninger og spørgsmålet må da være, hvorvidt mennesket er skabt i stand til at have egne holdninger eller ej.
Mennesket er afhængigt af gud, verden er afhængig! Er der andre muligheder for en bestemmende norm uafhængig af skaberguden - i fald gud findes?
Kun i det omfang han undlader at diktere os vores vilje, holdninger etc. Hvis vi blot er Guds marionetter, så er det selvfølgelig Guds holdninger, der er de eneste holdninger.
Når nu du mener, at mennesket er sin egen norm i etiske spørgsmål, betyder det så, at begreberne etik og moral er subjektive?
Ja!
Betyder det, at man som menneske kan gøre hvad man vil uden at det kan kaldes ondt eller godt af andre mennesker?
Nej, de har alle deres subjektive opfattelse af, hvad man gør.
Dette er for mig at se den uundgåelige følge af et relativistisk syn på etikken.
Nå!
A: Hvis han havde, så ville vi vel også alle have den samme moral, etik og holdninger, der var i overensstemmelse med hans egen? Det er vel også de færreste kristne, der tror Gud har skabt vores holdninger? Ellers er der jo ikke megen fri vilje tilbage, da et valg jo i høj grad afspejler folks holdninger.
S: Ja, han har skabt en absolut etik og moral, som er uafhængig af mennesket. Men da han også har givet os en fri vilje, så er det jo ikke sikkert, at vi følger den absolutte norm. Det er netop pointen, at vi ikke gør det.
Min pointe er så, at den "absolut[te] etik og moral" han har skabt er ét bud blandt mange. Og, at den eneste grund til at vi skulle være bundet af den er, at han er den stærkeste - ikke at den er rigtigst. Jeg mener ikke at might is right
A: Men, er det ikke, som jeg fulgte op med at skrive, sådan, at der bare er enkelte forfattere, der påstår, at der var mange øjenvidner?
S: Det kommer an på hvad du mener med "enkelte forfattere". Jeg talte lige umiddelbart 6 af bibelens forfattere (forfattere til 7 skrifter, hvor øjenvidner nævnes), som hævder, at der findes øjenvidner til den levende Jesus efter hans død. Den ene hævder, at Jesus blev set af over 500 mennesker på én gang. Nogle af forfatterne hævder selv at være øjenvidner. kanondannelsen skete først ca 400 e.kr., så vi taler om forskellige skrifter.
Såvel antallet af forfattere som deres troværdighed er umulig at tage stilling til, før du sætter navne på.
A: Måske du kunne komme med en konkret kritik i stedet for bare at sige, at jeg tager fejl?
S: Nej, jeg holder mig til emnet, ...
Hvis ikke du vil komme med konkret kritisk, så burde du måske holde dig helt til emnet og ikke komme med ukonkret og dermed ligegyldig kritik?
... men jeg mener det er en forældet tanke at tro, at man bliver mindre religiøs jo mere man bliver oplyst.
God of the gabs er jo svær at komme til livs - det vil jo kræve fuldstændig viden. Men det er nu min opfattelse, at oplysning kan presse ham længere og længere ud i hullerne.
... at teister er mere uvidende end ateister. Den tror jeg ikke på.
Du tror ikke at ateister generelt har fx en længere gennemsnitlig uddannelse end teister - specielt indenfor de naturvidenskabelige fag?
Det var den samme tanke i bl.a. maoismen, som i øvrigt har en del fællestræk med punkterne 2-4 i dit tidligere indlæg.
Hvad relevans har det for denne diskussion at drage paralleller mellem mine 4 punkter og maoismen?
Jeg tror desuden ikke du forstod hvad Popper mente. En teori skulle kunne tænkes falsificeret før den kunne regnes for en teori.
Som jeg har forstået det er en videnskabelig teori noget, der generelt regnes for sand - i modsætning til fx en hypotese.
Er Poppers eneste krav til at regne noget for en teori virkelig at den i teorien lader sig falsificere?
Til gengæld er teorien "Jesus stod op fra de døde" gyldig.
Så iflg. dig vil Popper mene at "Jesus stod op fra de døde" er en videnskabelig teori?
Det kunne fx være, at man fandt hans døde krop.
Hvordan skulle det kunne afgøres, hvorvidt det var Jesu døde krop?
Og, ville den døde krop også falsificere teorien om at Jesus opstod fra de døde? Han for jo angiveligt til himmels og kunne have efterladt sit døde legeme bag sig.
|
|
Til toppen
|
|
|
|