Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#4218 - 23/08/2002 00:00 Kan man som kristen tage i krig.
Kaktus
Bruger

Reg.: 22/08/2002
Jeg er netop startet i det danske forsvar og ved ikke rigtig hvad man skal sige til spøgsmålet, om at tage i krig, er det iorden?

I følge ROM 13 står der at ordensmagten indsat af Gud og man skal underårdne sig hvis bare ikke det strider mod bibelen.

Men sammen tidig er der jo budet om at man ikke må slå ihjel. som dog er fra GT. Esensen i NT er næstekærlighed, kan man sige at man ved at tage del i en fredsbevarende eller fredsskabende opration vil yde næstekærlighed. Man vil måsle blive sat i situationer hvor man skal slå ihjel, men det vil måske rede 10 at dræbe 1. Vil det så være næstekærligt at dræbe denne ene far med kone og børn, for at rede 10?

Dette var bare lige en lille åbningskommentar til en forhåbentligt åben og god debat.
Jeg regner med at følge lidt med i debaten og håber på en masse gode indlæg om jeres meninger så jeg kan få lidt lys over sagen.

Kaktus

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#4219 - 02/09/2002 10:51 Re: Kan man som kristen tage i krig. [Re: Kaktus]
Pente Costal
Bruger

Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
Nu er en soldats pligt jo ikke kun at dræbe.....!
Jeg nærer stor respekt for de som fx er fredsbevarende styrker i Kosovo og andre steder.

Jeg kan godt se det lyder lidt modsætne at vi ikke må slå ihjel, men alligevel skal underordne os vores regering. Men som soldat kender man til risikoen for at dræbe eller at blive dræbt. Men som sagt før, der er som meget andet at lave som soldat, også i krig. Krig er noget forfærdeligt noget, og jeg kender ingen universal løsning på hvordan det kan undgåes, den kender Gud, men vil vi lytte?

mvh- PeCo.

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 
#4220 - 02/09/2002 11:15 Re: Kan man som kristen tage i krig. [Re: Kaktus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hejj Kaktus !

Jeg er enig med Pente Costal i det han skriver her, men vil bare tilføje, at jeg ville
ønske vores forsvar bestod af mennesker som dig, der tager Guds ord alvorligt.

Det er rigtigt, at der i det at være soldat er indbygget en risiko for at slå ihjel. Bed om at du ikke kommer i den situation !

Nu ved jeg ikke, om du kører bil, men hvis du gør, risikerer du jo også at slå dig selv eller andre ihjel, selv om du gør alt for at undgå det. Ligeså med mange andre aktiviteter - vi risikerer at skade, eller endda dræbe hinanden. Som verden ser ud er et forsvar nødvendigt, og som i så mange andre situationer må vi efter evne vælge det mindste af to onder.

Tænk hvis vores forsvar kun bestod af folk, der bare synes at krig og konflikt og gang i den er spændende !

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#4221 - 15/09/2002 13:37 Re: Kan man som kristen tage i krig. [Re: Kaktus]
Mulle
Bruger

Reg.: 10/10/2001
Hej Kaktus....

Jeg har selv aftjent min værnepligt - og det mener jeg er enhver kristens pligt!!! - jeg valgte at gøre det hos Beredskabskorpset (der dengang hed CF). Jeg blev hængende derinde i 3½ år, og ja sådan gik det.

Med hensyn til at aftjene sin værnepligt i Forsvaret, så bakker jeg helt op om de indlæg der siger 100% OK til det. Det er jo et forsvar - og det betyder jo at vi i DK er i stand til at forsvarer os (med hjælp fra bl.a. Nato) forsvare det land vi lever i og holder af. Fortsæt du med glæde din værnepligt - og tak Gud for at vi har et forsvar der indeholder mennesker som dig.

Det er jo også en stor missionsmark du er landet i - så tæt på så mange mennesker..... der sikekrt ikke alle har mødt mennesker der kender Jesus ..... udnyt de chancer Gud rækker dig.

Hilsen Mulle

Til toppen 
#4222 - 16/09/2002 21:47 Re: Kan man som kristen tage i krig. [Re: Pente Costal]
Kaktus
Bruger

Hej PeCo

Tak for indlæget. Og ja der er da også mange andre ting man som soldat skal lave, men det svarer jo ikke helt på det om man som kristen kan tage i krig og risikere at dræbe et andet menneske. Jeg har selv søgt ind og håber på en karierre inden for hegnet. Men ved ikke helt endnu om det er det rigtige i forhold til min tro. Det er lidt af et dilemma, det er min største drøm at komme ind, men jeg ved ikke helt om jeg kan forene det med det at tage i krig(hvilket jeg skal regne med, med den stilling jeg har søgt) og så det at være kristen.

håber på flere svar fra dig.

Kaktus

Til toppen 
#4223 - 16/09/2002 21:49 Re: Kan man som kristen tage i krig. [Re: kristina]
Kaktus
Bruger

Hej kristina.

Tak for indlæget. og tak for at su syntes at forsvaret ville blive bedre med mennesker som jeg.

det her bliver vist lidt af en kopi fra svaret til PeCo, men jeg vil da også gerne have en lille uddybning fra dig. Jeg har selv søgt ind og håber på en karierre inden for hegnet. Men ved ikke helt endnu om det er det rigtige i forhold til min tro. Det er lidt af et dilemma, det er min største drøm at komme ind, men jeg ved ikke helt om jeg kan forene det med det at tage i krig(hvilket jeg skal regne med, med den stilling jeg har søgt) og så det at være kristen.

Kaktus

Til toppen 
#4224 - 16/09/2002 21:53 Re: Kan man som kristen tage i krig. [Re: Mulle]
Kaktus
Bruger

Hej Mulle.

Tak for indlæget. Ja nu er det ikke værnepligt jeg aftjener da jeg selv har søgt ind. Det er lidt af et dilemma, det er min største drøm at komme ind, men jeg ved ikke helt om jeg kan forene det med det at tage i krig(hvilket jeg skal regne med, med den stilling jeg har søgt) og så det at være kristen.
Kan man som kristen tage i krig, og måske risikere at dræbe et andet menneske. vil det være OK ud fra bibelen.

Kaktus <><

Til toppen 
#4225 - 16/09/2002 23:01 Re: Kan man som kristen tage i krig. [Re: Kaktus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej igen Kaktus.

Jeg kan godt forstå dit dilemma. Det er virkelig meget svært at råde dig. Hvis du skrev, at du gerne ville ind i fremmedlegionen, fordi du syntes, det ville være helt fedt og fantastisk spændende, så ville jeg nok mene, at det ville være svært at forene med en kristen tro.

Men som du beskriver det, jo, jeg synes umiddelbart at du skal gøre det. Som verden ser ud i dag ville det være helt forfærdeligt, hvis alle kristne mennesker var pacifister.

Jeg mener at det er nødvendigt for den såkaldt frie verden at have mulighed for at forsvare demokratiet, om nødvendigt med våbenmagt, og hvis nogen skal sendes ud i en krigssituation med risiko for at dræbe andre, så mener jeg da det netop helst skal være kristne der stiller op til denne svære opgave.

Som jeg skrev før, bare det at leve i denne verden indebærer en risiko for at
skade eller dræbe andre. Vi skal bede Gud om at beskytte os - og de andre -
så det ikke sker, og bede ham om at vise os hvad han vil at vi skal gøre, at give os lyst til at gå på hans vej og følge hans vilje.

Nærmere kan jeg nok ikke komme det, og tag endelig ikke dette famlende forsøg på et svar for andet end mine umiddelbare tanker, som sagtens kan være forkerte.

Men tænk over om du, hvis du tager beslutningen om at påtage dig den pågældende opgave i forsvaret, fortsat vil være plaget af anfægtelser og dårlig samvittighed ?

Jeg vil bede for at du når frem til en helhjertet beslutning efter Guds vilje.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#4226 - 19/09/2002 22:43 Re: Kan man som kristen tage i krig. [Re: Kaktus]
Mulle
Bruger

Reg.: 10/10/2001
Hej igen.
Ja, du kan sagtens være kristen - og være en stolt kristen, der tjener dit fædreland - som jeg klart mener vi skal gøre. Og det at du er kristen, gør jo også at vi bliver sat ind i en større sammenhæng - også at tjene øvrigheden som jo - hvis de arbejer efter Guds vilje, jo er tjener under Gud.
Vedr. muligheden for at slå ihjel, så tænker du sikkert på de 10 bud som modsætning.
Jeg snakkede med en god ven som er lidt klogere end mig på det teologiske i dette, og han mindede mig om det at de 10 bud er skrevet til det enkelte menneske, og IKKE til et land/folkeslag/øvrighed.
Det er kun mennesker der kan lyve, bryde ægteskab m.m.
Øvrigheden er på en måde hævet over de ti bud såvidt de lever efter Guds befaling for øvrigheden. Hvis du i kraft af din stilling skal sendes til en krigssone eller ud som fredsbevarende, så skal du gøre det med stor frimodighed.
Du vil i den situation være under komando af "øvrigheden", og så længe deres ordre strider i mod Guds ord, så bare parre ordre. Det er jo ikke uden grund vi har et forsvar, og vi må kæmpe for at vi kan bevare friheden som vi har den nu - også frihed til at tro på Gud. Det er ikke sikkert vi havde haft den nu hvis eks. Hitler havde vundet.....

Skulle du komme i en situation at du måtte skyde for at dræbe, så vil der jo være en grund til det - måske evt. endda en grund der kunne ende i mere død - eller overtagelse af magten. Derfor - vær stolt over at være soldat - og lev dit kristenliv ud der - det er der behov for...

Hilsen Mulle

Til toppen 
#4227 - 20/09/2002 19:19 Re: Kan man som kristen tage i krig. [Re: Mulle]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001

Øvrigheden er på en måde hævet over de ti bud såvidt de lever efter Guds befaling for øvrigheden. Hvis du i kraft af din stilling skal sendes til en krigssone eller ud som fredsbevarende, så skal du gøre det med stor frimodighed.
Du vil i den situation være under komando af "øvrigheden", og så længe deres ordre strider i mod Guds ord, så bare parre ordre

Jeg er nødt til at spørge, om det er din alvorlige mening, før jeg går i debat om det. Det er noget af det mest skræmmende, jeg længe har læst. Hvilke bud gælder for øvrigheden, når de ti er sat ud af kraft?
Og mener du 'så længe deres ordre strider i mod Guds ord' eller skulle der stå 'så længe deres ordre ikke strider i mod Guds ord'

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#4228 - 20/10/2002 20:53 Re: Kan man som kristen tage i krig. [Re: Kaktus]
Lars s
Bruger

Reg.: 18/10/2002
Sted: Midtjylland
Her er et citat fra vores Forsvarschef som også er kristen:

Nødvendigt at slå ihjel
I det hele taget har Jesper Helsø aldrig oplevet det som et dilemma at være kristen og samtidig have en karriere indenfor militæret.
- Det danske forsvar er bygget på et positivt menneske- og livssyn. De danske soldater og officerer lærer, at de skal behandle deres næste, som de selv ønsker at blive behandlet. De spørger, før de skyder. Dialogen står først.
- Min opgave som soldat er at bevare liv. Men engang imellem kan det være nødvendigt at udrydde det onde for netop at kunne bevare liv. Derfor har jeg ingen problemer med at være soldat.
Jesper Helsø indrømmer, at han bærer ansvaret for, at mennesker er blevet slået ihjel i hans tid som FN-chef i Bihac i Bosnien i 1995. Men det giver ham ikke dårlig samvittighed eller søvnløse nætter.
- Selvfølgelig har jeg det ikke godt med det. Men det var en del af det virke, jeg blev sat til; et virke som jeg altid har haft det godt med. Jeg tror, Vorherre godt er klar over, hvad der ligger i at være officer.
Hvordan forholder du dig så til budet "Du må ikke slå ihjel?"
- Det bud er styret af, at du skal elske din næste som dig selv. Du kan komme i en situation, hvor det at du elsker din næste betyder, at du er nødt til at udslette noget, der er ondt. Du må gerne slå ihjel, hvis der er en "just case" (retfærdig begrundelse, red.) Det er Bibelen også fuld af eksempler på.
Men kan det ikke være svært i vore dage, hvor verdenssituationen er så kompleks, at finde ud af, hvem der er de gode, og hvem der er de onde, og hvad der er "den retfærdige begrundelse" for at slå ihjel?
- Jeg kommer ikke i dilemma. Men jeg kan godt komme i tvivl om, hvordan jeg skal udføre opgaven, netop fordi der i kristendommen også ligger en respekt for andres synspunkter. Jeg respekterer de andre. Men hvis deres måde at udøve deres synspunkter på betyder at andres bliver kvalt, så tager jeg afsæt i mit kristne synspunkt. Derfor har jeg ikke problemer med, hvad der sker for tiden. Det er nemlig ikke forbudt at bekæmpe ondskaben.

Håber det hjælper lidt.
Venlig hilsen
En Kristen Officer

Til toppen 
#4229 - 24/10/2002 08:06 Re: Kan man som kristen tage i krig. [Re: Mulle]
Linvale
Bruger

Reg.: 15/10/2002
Sted: Ringsted
Heisann Mulle.

Jeg vil bare lige gøre dig opmærsom på at CevilForsvaret, det der i dag hedder Beredskabsstyrelsen, intet har med det danske forsvar at gøre. Det høre ind under redningskorps i danmark.
Jeg selv har aftjent min værnepligt som soldat. Jeg var en af de 'frivilligie' der blev sendt til jugoslavien, ud i krigzonen. Og opleve ens kammerat blive skudt af en snigskytte, er ikke noget et hvert menneske skal opleve.
Dog vil jeg da lige sige at det danske forsvar og min værnepligt, var noget af det bedste jeg har oplevet, selv om det var hårdt. Og selv om der løber mange historie om hvor onde og slemme de er i forsvaret, er de nu ikke så slemme som så mange tror.....

Linvale

- Shamansk wiccaner | Celtic Druid

Til toppen 
#4230 - 24/10/2002 08:10 Re: Kan man som kristen tage i krig. [Re: Kaktus]
Linvale
Bruger

Reg.: 15/10/2002
Sted: Ringsted
heisann kaktus....
Jeg selv er ikke kristen men jeg vil dog selv mene at man godt kan dræbe et andet menneske i en krig, men om du som den du er kan affinde sig med det ved jeg ikke. Jeg selv er stærk modstander af våben og brugen af våben. Men nogle undtagelser..... (bla. politiet)

Linvale

- Shamansk wiccaner | Celtic Druid

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær