Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#42134 - 14/01/2005 12:34 Mit sidste indlæg her på debatten...
Anonym
Anonym

Hej allesammen!

Med disse ord forseglede den gode Netmissionær min deltagelse på denne debatside:

Jeg har slettet tråden "Så kom Gud endelig .." fordi jeg finder dine indlæg respektløse og sarkastiske på en måde der ikke hører hjemme på Café Thomas.

Uden forvarsel... blev mine indlæg slettet, samt de svar jeg havde fået. Jeg fik ikke mulighed for at forsvare mig, jeg fik ikke mulighed for at gemme mine indlæg, som jeg ellers var godt tilfreds med.

Jeg er ked af at jeres (eller er det bare Nety's?) oplevelse af respektløshed og sarkasme åbenbart er en anden end min egen (og Guds tilsyneladende).

"Sindet er som en faldskærm, den virker bedst når den er åbnet."

Ændret af kristina (14/01/2005 16:02)

Til toppen 
#42135 - 14/01/2005 12:49 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: ]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej CH

Tau skrev det jo meget klart:

"jeg vælger ikke at besvare dine spørgsmål til mig, og jeg forlader hermed tråden. Det er blevet en tand for underligt for mig.."

- og jeg er ikke uenig, og mener at det var ret at slette tråden, da der jo står i vores netetikette, at vi ikke må påberåbe os særlige åbenbaringer, da det er komplet umuligt at debattere ud fra dette.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#42136 - 14/01/2005 14:09 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: malli]
Logiker
Bruger

Reg.: 06/01/2005
Den her episode har svækket min tillid til, at der foregår en åben og demokratisk debat herinden på jesusnet. Men jeg kan da godt se at at alt for mange kritiske spørgsmål kan hindre den umiddelbare glæde og forståelse af ens tro.

#9 Vi må ikke påberåbe os særlige åbenbaringer eller åndelig indsigt.
Det er umuligt at føre en fornuftlig samtale med mennesker som har patent på den fulde sandhed og pr. definition har de rette meninger. Det gælder også kristne! Hvis ikke jeg tror mine ord og holdninger er overbevisende nok i sig selv, så skal jeg tie stille.

Det her punkt er et glimrende hold-kæft bolche, medmindre I specificerer hvad der udgør en særlig åndelig indsigt fra "normal" åndelig indsigt. Taget til den yderste konsekvens ville denne paragraf jo umuliggøre enhver saglig diskussion på dette forum.

Jeg har kun været her i 8 dage og det er lidt trist at I skuffer mig så hurtigt

Med respektfuld hilsen
Logiker

Til toppen 
#42137 - 14/01/2005 14:15 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: malli]
Logiker
Bruger

Og jeg beder jer om at give særlig opmærksomhed til denne del af jeres egen netikkete....

# Vi skal vise tillid.
Jeg må så vidt muligt tillægge min modpart de bedste og ærligste motiver og hensigter. Jeg må tage ham alvorligt for det han siger og undgå at vise mistro og mistænksomhed. Der hvor jeg møder andre med tillid modtager jeg også selv tillid.

# Vi skal tage alle spørgsmål og emner alvorligt.
I et debatforum kan alt diskuteres - også de kristnes hellige køer. Det er ikke udtryk for manglende respekt at sætte ærlige og oprigtige spørgsmåltegn ved kristendommen og ved kristne dogmer.

Med håb om forbedring
Logiker

Til toppen 
#42138 - 14/01/2005 14:44 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Logiker]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Logiker skrev:

Den her episode har svækket min tillid til, at der foregår en åben og demokratisk debat herinden på jesusnet. Men jeg kan da godt se at at alt for mange kritiske spørgsmål kan hindre den umiddelbare glæde og forståelse af ens tro.
...

At den pågældende tråd blev slettet kan IKKE tages som udtryk for for mangel på åben debat.

Jeg undrede mig faktisk over at den pågældende tråd ikke blev slettet, indtil den så faktisk blev slettet. En debatør som hele tiden fortæller hvad Gud siger til ham hvadenten det er sarkastisk eller alvorligt ment bliver hurtigt ganske uudholdelig.

Man kan som Malli ganske rigtig har påpeget ikke debattere med en som hele tiden henviser til sin særlige personlige åbenbaring eller personlige direkte forbindelse med Gud. Det gør i realiteten ingen forskel om personen mener at vedkommende faktisk er i samtale med Gud eller om personen blot er sarkastisk. Der var dermed IKKE tale om en reel debat men mere om en der fremstillede sig som et orakel man bare havde at lytte til. Der blev da sagt nogle interessante ting, men i længden: gab, gab.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#42139 - 14/01/2005 16:57 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Sandheds-søger]
Logiker
Bruger

Du sagde:

En debatør som hele tiden fortæller hvad Gud siger til ham hvadenten det er sarkastisk eller alvorligt ment bliver hurtigt ganske uudholdelig.

Man kan som Malli ganske rigtig har påpeget ikke debattere med en som hele tiden henviser til sin særlige personlige åbenbaring eller personlige direkte forbindelse med Gud.

Du svarer ikke på det der er kernen i sagen, så jeg gentager:

Det her punkt (9 i etiketten) er et glimrende hold-kæft bolche, medmindre I specificerer hvad der udgør en særlig åndelig indsigt fra "normal" åndelig indsigt. Taget til den yderste konsekvens ville denne paragraf jo umuliggøre enhver saglig diskussion på dette forum.

Hvad adskiller jeres "skrevne" åbenbaringer som i gerne må henvise til (dele af bibelen), fra en personlig åbenbaring (CH's åbenbaring). Er de ikke i de fleste tilfælde netop personlige åbenbaringer i første omgang, før de bliver nedskrevet?

Det er kernen i problemet.

Mvh
Logiker

Til toppen 
#42140 - 14/01/2005 17:00 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Sandheds-søger]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Lars Peter,

du skriver: "Det gør i realiteten ingen forskel om personen mener at vedkommende faktisk er i samtale med Gud eller om personen blot er sarkastisk.

Der var dermed IKKE tale om en reel debat men mere om en der fremstillede sig som et orakel man bare havde at lytte til. Der blev da sagt nogle interessante ting, men i længden: gab, gab."

Det er jeg glad for at du skriver, og jeg er ganske enig. Debatindlæg af den art ryger igennem en gang imellem, sådan lidt i underholdningsafdelingen, men enhver sådan tråd kan hurtigt trækkes så lang, at den knækker ..

For ellers, som du siger: gab, gab! :-O)

Eller, hvad der er mere alvorligt: ApG 7,33: Men Herren sagde til ham: ›Tag dine sandaler af, for stedet, du står på, er hellig jord.

og Gal 6,7: Far ikke vild! Gud lader sig ikke spotte.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42141 - 14/01/2005 17:48 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Sandheds-søger]
Anonym
Anonym

Hej Sandheds-Søger

Man kan som Malli ganske rigtig har påpeget ikke debattere med en som hele tiden henviser til sin særlige personlige åbenbaring eller personlige direkte forbindelse med Gud.

Johannesevangeliet 5:19
"Jesus sagde til dem: "Sandelig siger jeg eder: Sønnen kan slet intet gøre af sig selv, men kun det, han ser Faderen gøre; for hvad Faderen gør, det samme gør Sønnen."

Ja Ham Jesus må have været en træls debattør... Gab gab!

Til toppen 
#42142 - 15/01/2005 01:00 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Logiker]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Det her punkt (9 i etiketten) er et glimrende hold-kæft bolche, medmindre I specificerer hvad der udgør en særlig åndelig indsigt fra "normal" åndelig indsigt. Taget til den yderste konsekvens ville denne paragraf jo umuliggøre enhver saglig diskussion på dette forum.

Ja, "åndelig indsigt" er der jo nok af herinde.
Fx hver gang der tales om at Helligånden har skabt troen i diverse personer.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#42143 - 15/01/2005 01:11 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Logiker]
Ateist
Bruger

Den her episode har svækket min tillid til, at der foregår en åben og demokratisk debat herinden på jesusnet.

Lidt assymetrisk er den i hvert fald.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#42144 - 15/01/2005 01:14 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Sandheds-søger]
Ateist
Bruger

Hvorfor gør det nogen forskel for debattens kvalitet at der er tale om en "personlige direkte forbindelse med Gud"?

Til toppen 
#42145 - 15/01/2005 01:16 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: ]
Ateist
Bruger

Ændret af kristina (14/01/2005 16:02)

Er det ikke god skik, at nævne, hvad der er blevet ændret?

Til toppen 
#42146 - 15/01/2005 01:19 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Hej Ateist

Kristina svarede i en privat besked følgende til mig omkring ændringen:

Hej Martin -

Til din orientering:

Jeg har lige forsøgt at slette linket forneden på dit sidste indlæg (det er lovlig frimodigt af dig at indsætte et link til et indlæg, som lige er blevet slettet ..) men jeg kunne af tekniske grunde ikke gøre det uden at slette det hele.

Det er derfor der står "ændret af kristina" forneden nu - selv om der ikke er ændret noget.

I øvrigt: Jeg synes det var en helt rigtig beslutning at slette tråden, da det viste sig, at der var mange, der opfattede denne udveksling anderledes end jeg først troede. Mea culpa.

Og personlig synes jeg i hvert fald også, at det er misbrug af andre brugeres engagement i debatten, når nogen - som Søren bemærker - skriver om Guds tale på en fiktiv og misforståelig måde.

For mange af os - mig selv inklusive - er Gud hellig og lader sig ikke spotte.

Jos 5,15: »Tag dine sandaler af, for det sted, du står på, er helligt.«

kristina

Til toppen 
#42147 - 15/01/2005 01:36 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Jeg har lige forsøgt at slette linket forneden på dit sidste indlæg (det er lovlig frimodigt af dig at indsætte et link til et indlæg, som lige er blevet slettet ..) men jeg kunne af tekniske grunde ikke gøre det uden at slette det hele.

Min fremhævelse...

Så du mener altså at jeg lavede henvisningen til debatten "Så kom Gud endelig..." i min signatur med overskriften "Sandheden" EFTER at tråden var blevet slettet???

Udover at det ikke lader sig gøre, så er det også noget af en beskyldning! "Lovlig frimodigt", kalder du det...

Prøv at tænke det igennem én gang til...

Har jeg misforstået noget eller mener du at jeg skulle have forsøgt at lave et link til en side som ikke længere eksisterer? Hvordan havde du forestillet dig at det i det hele taget skulle lade sig gøre? Jeg ved godt at du ikke er særlig computerkyndig, men helt ærligt...

Jeg skrev henvisningen i min signatur som en del af mit "nye jeg", når jeg nu er begyndt at høre fra Gud. Jeg ville at alle de steder hvor min signatur figurerede, at folk havde muligheden for at klikke hurtigt hen på det som er vigtigt.

Det var ikke et "frimodigt" forsøg på at omgå at mit indlæg var slettet eller noget som helst i den retning. Ja du må undskylde hvis jeg har misforstået dig, men jeg håber at du kan forstå hvor svært det er at tolke det anderledes.

En anden side af sagen er at du (I) IGEN vælger at overskride egne regler for opførsel, samt almindelig høflighed overfor en, i hvert fald tidligere vellidt debattør, ved at forsøge at slette noget uden i det mindste at informere mig FØR at det bliver ændret/slettet! Så jeg har en mulighed for at forklare mig... Hvilket tydeligvis var nødvendigt i denne sammenhæng, da det hele beror på en misforståelse om at man kan lave et link til et sted som ikke eksisterer.

Til toppen 
#42148 - 15/01/2005 08:41 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Logiker]
Sandheds-søger
Bruger

Logiker skrev:

Du svarer ikke på det der er kernen i sagen, så jeg gentager:

Hvad adskiller jeres "skrevne" åbenbaringer som i gerne må henvise til (dele af bibelen), fra en personlig åbenbaring (CH's åbenbaring). Er de ikke i de fleste tilfælde netop personlige åbenbaringer i første omgang, før de bliver nedskrevet?

Det er kernen i problemet.

Mvh
Logiker

Du skriver til "I" og "jeres" og henvender dig tydeligvis til de folk der styrer Jesusnet.
Jeg kan IKKE svare på vegne af disse mennesker. Jeg er gæst her på samme vilkår som dig.

Min personlige holdning var altså blot at jeg erklærede mig enig i det pågældende punkt. Det er da muligt at der er blevet overreageret i en tråd der tydeligvis var morsom. Personligt fandt jeg den der Guds-samtale interessant i begyndelsen, men efterhånden blev det for meget. Kristinas svar: at henvise til det første indlæg fra CloudHands som et digt var fin. Det var faktisk et rigtig godt digt.

Mht til de synspunkter som CloudHands fremkom med, så kunne de sagtens debateres men det ville være betydeligt lettere at debattere dem hvis han blot fremførte dem som sine synspunkter. Der vil iøvrigt næppe være problemer med at nogen fortæller om en åbenbaring han/hun havde eller en samtale med Gud han/hun havde, men hvis man fortsætter på den måde som CloudHands så kan det let blive umuligt at gennemføre en samtale da den anden part hele tiden henviser til noget som ikke kan verificeres og samtidig giver udtryk for at det sandelig ikke er hans egne synspunkter men Guds. Forskellen på dette og på at henvise til en bibelsk åbenbaring er at en bibelhenvisning er en henvisning til kildematariale som andre kan verificere. Men altså hvornår man går over stregen er en sag der altid kan diskuteres og netmissionærens beslutning om at slette tråden er så hans vurdering. Hvis man er uenig kan man bede ham om at revurdere sagen.

Iøvrigt har jeg selv ofte selv fremkommet med holdninger der ligger milevidt fra den holdning som Jesusnet må forventes at stå for. Det går fint; der kommer nogle interessante debatter ud af det.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#42149 - 15/01/2005 09:36 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands, tak for din/min forklaring. Som giver mig lejlighed til at beklage, at jeg skrev "Søren" i stedet for Lars Peter (Sandhedssøger).

Det være rettet hermed.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42150 - 15/01/2005 09:44 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Cloud Hands

Du har fuldstændig ret: Jeg er ikke særlig computerkyndig - og har ikke noget begrundet håb om nogen sinde at blive det.

Jeg beklager!
Igen, igen!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#42151 - 15/01/2005 09:51 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Ateist]
Sandheds-søger
Bruger

Ateist skrev:

Hvorfor gør det nogen forskel for debattens kvalitet at der er tale om en "personlige direkte forbindelse med Gud"?

Det komme sandelig an på hvad du lægger i det. Hvis du omtaler en direkte forbindelse du har med Gud og resultatet deraf, kan du sikkert få mange interessante debatter ud af det med reaktioner fra mange interesserede mennesker. Men hvis du i en hel tråd konstant i hvert eneste indlæg giver udtryk for at det du skriver er Guds ord talt direkte til dig og aldrig dine egne synspunkter, så kan vi let komme vi ud i en debat hvor du blot henviser til noget uden at kunne vise noget kildemateriale som andre kan studere. Så er du noget særligt, som andre kan måbe over (eller forarges over) men ikke rigtig gøre andet. Og så kan debatten blive noget kunstig.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#42152 - 15/01/2005 09:55 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: kristina]
Sandheds-søger
Bruger

kristina skrev:

Hej CloudHands, tak for din/min forklaring. Som giver mig lejlighed til at beklage, at jeg skrev "Søren" i stedet for Lars Peter (Sandhedssøger).

Det være rettet hermed.

kristina

Hej Kristina,

Åh ja, så forstår jeg (jeg havde spekuleret lidt over hvor denne Søren kom ind i billedet).

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#42153 - 15/01/2005 10:28 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Sandheds-søger]
Anonym
Anonym

Hej Sandheds-Søger o.a.

Det komme sandelig an på hvad du lægger i det. Hvis du omtaler en direkte forbindelse du har med Gud og resultatet deraf, kan du sikkert få mange interessante debatter ud af det med reaktioner fra mange interesserede mennesker. Men hvis du i en hel tråd konstant i hvert eneste indlæg giver udtryk for at det du skriver er Guds ord talt direkte til dig og aldrig dine egne synspunkter, så kan vi let komme vi ud i en debat hvor du blot henviser til noget uden at kunne vise noget kildemateriale som andre kan studere. Så er du noget særligt, som andre kan måbe over (eller forarges over) men ikke rigtig gøre andet. Og så kan debatten blive noget kunstig.

Er der andre end mig der kan se den åbenlyse ironi?

Det er ok at debattere udfra hvad en eller flere "hellige" mænd for flere tusind år siden fik af åbenbaringer, men hvis nogen får dem i dag og skriver om dem, så er det lige pludselig: Gab, gab...

Det undrer mig at når nu Gud begyndte at snakke med mig og rent faktisk gerne ville have en dialog med folk gennem mig, at der ikke var flere spørgsmål. Det undrer mig at folk tager det som sarkasme og nedladenhed. Det undrer mig at det bliver betragtet som spot.

Hvorfor undrer det mig? Jo ser du...:

# Vi skal vise tillid.
Jeg må så vidt muligt tillægge min modpart de bedste og ærligste motiver og hensigter. Jeg må tage ham alvorligt for det han siger og undgå at vise mistro og mistænksomhed. Der hvor jeg møder andre med tillid modtager jeg også selv tillid.

I et debatforum kan alt diskuteres - også de kristnes hellige køer. Det er ikke udtryk for manglende respekt at sætte ærlige og oprigtige spørgsmåltegn ved kristendommen og ved kristne dogmer.

Men I gik ud fra, per automatik åbenlyst, at det var MIG der drog gæk med JER. Uanset om jeg reelt hører fra Gud eller ej, så er det brud på jeres egen Netikette, at bortcensurere mig, på følgende grundlag (ikke sådan at der ikke kan være andre grunde til jeres (netmissionærens) valg om at slette tråden, men bare at det jeg fik at vide var som følger):

Tau

Det er blevet en tand for underligt for mig..

(Malli erklærede sig enig med Tau)
Sandheds-Søger

Der blev da sagt nogle interessante ting, men i længden: gab, gab.

Netmissionæren

jeg finder dine indlæg respektløse og sarkastiske på en måde der ikke hører hjemme på Café Thomas

I kan godt tåle at høre om åbenbaringer og absolutte sandheder hver søndag og hver dag i læser i bibelen, men når jeg så kommer og siger at Gud endelig snakker med mig, så er i lige pludselige kritiske og snerpede???

Jeg er forundret, ked, harm, lidt mere forundret og så til sidst en lille smule vred over jeres hykleri i forhold til den debat vi har haft andetsteds omkring hykleri, men nu også denneher debat hvor det viser sig at I bryder jeres egen Netikette, fordi i som jeg ser det ikke kan tåle mosten.

Hvem er det i prøver at beskytte?

Jeg postede min åbenbaring på tråden "Andre Emner", netop for at jeg ikke skulle have smidt i hovedet at: her snakker vi kun om bibelen... Eller kun om kristendommen osv.

Jeg er udmærket klar over at i som kristne tager udgangspunkt i bibelen og troen på Jesus og fred være med det. Men i har vel en debatside fordi I er åbne for debat?

Jeg udfordrer jeres verdensbillede og hurtigerer end jeg kan knipse med fingrene er jeg blevet bortcensureret, fordi jeg tilsyneladende ikke lader muligheden være åben for at det er jer der har ret.

For mig at se er det latterligt og jeg er ked af at det er kommet så vidt!

Jeg ved godt at jeg sagde at mit første indlæg i denne debat ville være mit sidste, men som i så mange andre af livets områder har jeg svært ved at holde kæft når uretfærdigheden og hykleriet stikker sit grimme hoved frem...

Så faktum er vel at jeg bliver her lidt endnu... Jeg vil jo gerne se hvordan i reagerer på den anklage.

Det værste der kan ske er vel at jeg bliver ip-banned...

Please prove me wrong folks!

Til toppen 
#42154 - 15/01/2005 11:58 Tolerance og åbenhed [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej CloudHands

Jeg regner dig faktisk for intelligent nok til at være ganske klar over, at der er himmelvid forskel på dine private og ironiserende "åbenbaringer" og så den åbenbaring som Bibelens "hellige mænd" repræsenterer. Derfor kan vi kun konkludere at du åbenbart regner os for håbløst dumme - en indstilling, som ikke fordrer ikke nogen fornuftig dialog.

For at have tillid til det du siger skal man også have tillid til dine hensigter. Alene af den grund er der ingen som helst grund til at tage dig seriøst. Ingen har lyst til at lade sig drive gæk med.

Det er et varemærke for Café Thomas at udvise særdeles stor tolerance og åbenhed - også i tilfælde hvor vi er ganske klar over, at denne tolerance udnyttes helt til kanten. Når du på det seneste har fået bortcensureret nogle indlæg er det ene og alene udtryk for, at vi netop tager vores Netikette alvorligt og ønsker at bevare en grad af seriøsitet, som du ikke ønsker at honorere. Dine "anklager" er uden reelt indhold og udtrykker blot mangel på den tolerance og åbenhed, som du med rette kan forvente af os andre.

Vi har intet imod at få udfordret vores verdensbillede. Det er kun sundt og godt og er grunden til at Café Thomas findes. Og du bør om nogen vide at vi er åbne for debat. Men vi har noget imod at blive trukket rundt i manegen af mennesker som ikke ejer respekt eller vilje til at forstå ting som ligger uden for deres egen horisont.

Café Thomas er ikke et neutralt debatforum i ingenmandsland. Vi har et klart og veldefineret kristent grundlag som enhver kan undersøge og forholde sig til. Har man ingen åbenhed og forståelse for det, så findes der masser af andre steder at blotre sig.

Vi vil klart opfatte det som et nederlag, at skulle udelukke nogen fra Debatten, fordi det underminerer vores naive tro på, at det er muligt at snakke fornuftigt med alle intelligente og velmenende mennesker. Men skal det undgås for dit vedkommende kræver det en ganske tydelig ændret indstilling fra din side. Ellers må vi konstatere at reel dialog desværre ikke er mulig i dit særlige tilfælde - hvilket jeg skal være den første til at beklage.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#42155 - 15/01/2005 12:29 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Sandheds-søger]
Ateist
Bruger

Hej Lars Peter!

A: Hvorfor gør det nogen forskel for debattens kvalitet at der er tale om en "personlige direkte forbindelse med Gud"?

S: Det komme sandelig an på hvad du lægger i det.

Nu er det jo jer, der lægger noget i det.

... hvis du i en hel tråd konstant i hvert eneste indlæg giver udtryk for at det du skriver er Guds ord talt direkte til dig og aldrig dine egne synspunkter, så kan vi let komme vi ud i en debat hvor du blot henviser til noget uden at kunne vise noget kildemateriale som andre kan studere.

Men, når nu vedkommende skriver sine åbenbaringer ned her på sitet, så er der jo "noget kildemateriale som andre kan studere".

Da Saul havde sin åbenbaring kom der jo heller ikke andet "kildemateriale" ud af det end hvad han selv fabrikerede.
Og med enkelte undtagelser så accepterer I jo alle hans åbenbaringer.
Det bør altså være nok, at man skriver essensen af sine åbenbaringer ned - fx i et indlæg herinde.

Så er du noget særligt, som andre kan måbe over (eller forarges over) men ikke rigtig gøre andet. Og så kan debatten blive noget kunstig.

Nøjagtigt ligesom Paulus var "noget særligt"!?

Paulus ville altså få sine indlæg slettet - og ville i sidste instans blive 'banned' fra JesusNet - hvis han virkede i dag?

Og det samme gælder Johannes og hans ofte citerede åbenbaring.

Til toppen 
#42156 - 15/01/2005 12:47 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Sandheds-søger]
Logiker
Bruger

Hej LarsPeter

Mht til de synspunkter som CloudHands fremkom med, så kunne de sagtens debateres men det ville være betydeligt lettere at debattere dem hvis han blot fremførte dem som sine synspunkter. Der vil iøvrigt næppe være problemer med at nogen fortæller om en åbenbaring han/hun havde eller en samtale med Gud han/hun havde, men hvis man fortsætter på den måde som CloudHands så kan det let blive umuligt at gennemføre en samtale da den anden part hele tiden henviser til noget som ikke kan verificeres og samtidig giver udtryk for at det sandelig ikke er hans egne synspunkter men Guds. Forskellen på dette og på at henvise til en bibelsk åbenbaring er at en bibelhenvisning er en henvisning til kildematariale som andre kan verificere.

Tak for din mening, men dermed rykker du bare problemet videre. Det er altså nok at åbenbaringen er nedskrevet, for derved at blive til kildemateriale som andre kan verificere?

Du må gerne svare ateist istedet for mig her

Han stiller samme spørgsmål

Mvh
Logiker

Til toppen 
#42157 - 15/01/2005 13:37 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Sandheds-søger]
Ateist
Bruger

Forskellen på dette og på at henvise til en bibelsk åbenbaring er at en bibelhenvisning er en henvisning til kildematariale som andre kan verificere.

Hvordan vil du verificere åbenbaringerne i Bibelen?

Til toppen 
#42158 - 15/01/2005 13:47 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Logiker]
Ateist
Bruger

Du må gerne svare ateist istedet for mig her

Han stiller samme spørgsmål

Beklager, at jeg fik trængt mig ind over!

Til toppen 
#42159 - 15/01/2005 13:52 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Ateist]
Logiker
Bruger

Alt forladt i rationalitetens tjeneste

Til toppen 
#42160 - 16/01/2005 03:20 Re: Tolerance og åbenhed [Re: asas]
Anonym
Anonym

Hej Netmissionær

der er himmelvid forskel på dine private og ironiserende "åbenbaringer" og så den åbenbaring som Bibelens "hellige mænd" repræsenterer.

Så er der to spørgsmål fra min side der trænger sig frygteligt på...

For det første, udfra hvilke kriterier bedømmer du at mine "åbenbaringer" er ironiserende?

For det andet, hvordan i alverden bedømmer du at der er himmelvid forskel på mine og bibelens hellige mænds åbenbaringer?

I bedste fald er dit grundlag for at vide hvorvidt jeg reelt har talt med Gud meget spinkelt. Til trods for at Gud havde sat sig for at svare på de spørgsmål som folk nu en gang havde gennem mig, så var det jo ikke ligefrem fordi der var nogen der tog chancen og lyttede.

De fleste gav bare udtryk for at det var for underligt eller begyndte at bortforklare min åbenbaring som immanent, et fantasifoster og en usynlig barndomsven.

Det kan man jo ikke ligefrem kalde åbensindet og tolerant... Eller?

Tau var den eneste der spurgte ind til om jeg var seriøs og jeg svarede at vores individuelle oplevelse af hvad seriøs betød, nok gjorde at det ville være svært at svare på.

Dette betyder ikke nødvendigvis at jeg ikke er seriøs omkring det her.

Jeg lader bevidst være med at udtale mig om hvorvidt jeg lyver og hvorvidt jeg er seriøs, fordi jeg vil lade det være op til lytteren at bedømme. Gud som Han åbenbarede sig for mig, tvang ikke noget ned over mit hoved og sagde som sagt at der ikke var nogen frelse at hente, fordi essensen af Gud bare ER.

Det var meningsløst at søge et evigt liv, fordi vi allerede havde det allesammen. Gud er ligeglad... Eller lad os sige lige glad. Gud elsker os og forventer ingenting igen... Punktum! Det var det Han sagde.

Hvis folk vil kalde mig løgner og useriøs, når jeg taler det Gud taler til mig, så vær så god! Det ændrer ikke på hvad Han har sagt. Det er op til individet at vurderer om det jeg siger har nogen substans og om det taler ind i vedkommendes liv.

Café Thomas er ikke et neutralt debatforum i ingenmandsland. Vi har et klart og veldefineret kristent grundlag som enhver kan undersøge og forholde sig til. Har man ingen åbenhed og forståelse for det, så findes der masser af andre steder at blotre sig.

Det er jeg udmærket klar over. Jeg mener på ingen måde at jeg har forvoldt mig mod det kristne grundlag, jeg har bare udfordret det (sammen med Gud). Indtil videre har det ikke ligefrem virket som om I har noget andet end censur at argumentere med den anden vej.

Bare fordi at jeg mener at jeg hører fra Gud betyder det jo ikke at jeg ikke er villig til at debattere det.

Jeg regner dig faktisk for intelligent

Hvilket jeg desværre har svært ved at tro i lyset af den behandling jeg har fået

Til toppen 
#42161 - 16/01/2005 08:24 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: ]
nelle
Bruger

Sted: Nederland

Hej CloudHands

"Er der andre end mig der kan se den åbenlyse ironi?"

Ja

"Det er ok at debattere udfra hvad en eller flere "hellige" mænd for flere tusind år siden fik af åbenbaringer, men hvis nogen får dem i dag og skriver om dem, så er det lige pludselig: Gab, gab..."

Ja, men det undrer ikke mig, og det undrer heller ikke mig det fjerneste, at alle dine indlæg er blevet slettet, jeg har læst og fulgt tråden passivt, og forventede at du før eller siden ville blive censureret, du "piller" jo ved troen, ved lærdommen.

"Det undrer mig at når nu Gud begyndte at snakke med mig og rent faktisk gerne ville have en dialog med folk gennem mig, at der ikke var flere spørgsmål. Det undrer mig at folk tager det som sarkasme og nedladenhed. Det undrer mig at det bliver betragtet som spot."

Det undrer heller ikke mig, det beviser bare igen, hvad tro eller overtro er for en størrelse.

Men det undrer mig så heller ikke, selvom følgende siger:

Vi skal vise tillid.
Jeg må så vidt muligt tillægge min modpart de bedste og ærligste motiver og hensigter. Jeg må tage ham alvorligt for det han siger og undgå at vise mistro og mistænksomhed. Der hvor jeg møder andre med tillid modtager jeg også selv tillid."

I et debatforum kan alt diskuteres - også de kristnes hellige køer. Det er ikke udtryk for manglende respekt at sætte ærlige og oprigtige spørgsmåltegn ved kristendommen og ved kristne dogmer. "

De regler gælder kun så længe "man" ikke bliver "farlig" for den kristne fundamentalisme eller dogmatik, og det er du blevet: Så snart, der kan være antydning af en lidt for "nærgående" indgangsvinkel til kristendommen, så gælder ovenstående ikke længere.

Men jeg forstår udmærket din skuffelse, men som sagt, er jeg overhovedet ikke forbavset over reaktionen, det var, havd der kunne forventes.

Til toppen 
#42162 - 16/01/2005 12:15 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: ]
Philip
Bruger

Reg.: 08/09/2003

Sandhedssøger: "Det komme sandelig an på hvad du lægger i det. Hvis du omtaler en direkte forbindelse du har med Gud og resultatet deraf, kan du sikkert få mange interessante debatter ud af det med reaktioner fra mange interesserede mennesker. Men hvis du i en hel tråd konstant i hvert eneste indlæg giver udtryk for at det du skriver er Guds ord talt direkte til dig og aldrig dine egne synspunkter, så kan vi let komme vi ud i en debat hvor du blot henviser til noget uden at kunne vise noget kildemateriale som andre kan studere. Så er du noget særligt, som andre kan måbe over (eller forarges over) men ikke rigtig gøre andet. Og så kan debatten blive noget kunstig."

CloudHands: "Er der andre end mig der kan se den åbenlyse ironi?"

Nej, jeg kan ikke; grunden til, at de kristne nok ikke tror på, at dine åbenbaringer er fra Bibelens Gud, er, at Bibelens Gud har selv sagt i sit ord, Bibelen, at den der trækker noget fra eller føjer noget til Hans ord, skal være forbandet, tilføjes plager osv... Så Bibelen (dvs. kanon'en) er lukket så at sige... Men hvis du mener at have modtaget en åbenbaring fra noget andet, end Bibelens Gud, men som du kalder "Gud", så kan jeg da godt forestille mig, at det måske opleves spændende, og at det jo så er meget naturligt at fortælle det til andre... men hvis du ikke bryder dig om, at de kristne -- fordi de tror på Bibelen og tror at den er lukket -- ikke tror på dig, idet de jo ved, at du ikke havde behøvet at debattere på den måde, du har gjort, så kan jeg ikke se, hvad du vil på et kristent debatforum... måske du i stedet skulle finde et religiøst-pluralistisk og synkretistisk forum, hvor alle religioner er lige sande osv., og hvor alle åbenbaringer kan bruges, og hvor man plukker lidt hér og lidt dér i henholdsvis de forskellige dele af det religiøse sammensurium...

Det er ok at debattere udfra hvad en eller flere "hellige" mænd for flere tusind år siden fik af åbenbaringer, men hvis nogen får dem i dag og skriver om dem, så er det lige pludselig: Gab, gab...

Som sagt, så er Bibelen lukket; og jeg tror heller ikke, at det så meget var fordi du påberåbte dig åbenbaringer, men fordi at de kristne jo vidste fra andre indlæg du har skrevet i tidens løb, at du ikke havde behøvet at debattere sådan, som du gjorde... det virkede tydelig vis useriøst... du kan jo sagtens finde ud af blot at præsentere dine synspunkter i stedet, hvilket Sandhedssøger vist foreslog i et andet indlæg her i tråden...

CoudHands: "Det undrer mig at når nu Gud begyndte at snakke med mig og rent faktisk gerne ville have en dialog med folk gennem mig, at der ikke var flere spørgsmål. Det undrer mig at folk tager det som sarkasme og nedladenhed. Det undrer mig at det bliver betragtet som spot.

Hvorfor undrer det mig? Jo ser du...:

# Vi skal vise tillid.

Men I gik ud fra, per automatik åbenlyst, at det var MIG der drog gæk med JER."

Ja, det gjorde de, og med god grund, for (1) Bibelen siger selv, at den er lukket, og (2) de ved, at du ikke længere er kristen, men skeptisk agnotiker/ateist, og at du sagtens kan præsentere dine synspunkter på en anden måde end den, du gjorde det på... det var tydeligt, at du var useriøs... og det useriøse behøves ikke at tages alvorligt... altså ingen tillid til dig fra deres side...

CloudHands: "Uanset om jeg reelt hører fra Gud eller ej, så er det brud på jeres egen netikette, at bortcensurere mig, på følgende grundlag (ikke sådan at der ikke kan være andre grunde til jeres (netmissionærens) valg om at slette tråden, men bare at det jeg fik at vide var som følger):

Tau: "Det er blevet en tand for underligt for mig.."

(Malli erklærede sig enig med Tau)

Sandheds-Søger: "Der blev da sagt nogle interessante ting, men i længden: gab, gab."

Netmissionæren: "[J]eg finder dine indlæg respektløse og sarkastiske på en måde der ikke hører hjemme på Café Thomas"

I kan godt tåle at høre om åbenbaringer og absolutte sandheder hver søndag og hver dag i læser i bibelen, men når jeg så kommer og siger at Gud endelig snakker med mig, så er i lige pludselige kritiske og snerpede???"

Ja, for (1) Bibelens Gud siger i sit ord, Bibelen, at den er lukket, hvilket du som tidligere kristen nok ikke har været uvidende om, og (2) det var tydeligt -- som forklaret ovenfor -- at du var useriøs...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#42163 - 16/01/2005 12:20 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Nelle

De regler gælder kun så længe "man" ikke bliver "farlig" for den kristne fundamentalisme eller dogmatik, og det er du blevet: Så snart, der kan være antydning af en lidt for "nærgående" indgangsvinkel til kristendommen, så gælder ovenstående ikke længere.

Hvis du har ret her skulle vi jo banne alle ateister, Jehovas Vidner og andre som allerede har en tro/overbevisning når de begynder her....... hvilket i praksis ville sige næsten alle vore brugere......

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#42164 - 16/01/2005 12:34 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Hej Philip

Du siger:

...grunden til, at de kristne nok ikke tror på, at dine åbenbaringer er fra Bibelens Gud, er, at Bibelens Gud har selv sagt i sit ord, Bibelen, at den der trækker noget fra eller føjer noget til Hans ord, skal være forbandet...

Gud som Han åbenbarer sig for mig, sagde at vi mennesker på grund af vores forms endelige natur, ikke er ufejlbarlige (altså i den tænkte ultimative forstand). Når et menneske, en hellig mand (hvad dét så end er) f.eks., for tusinder af år siden nedskrev sine åbenbaringer, var der ligesom i dag en mulighed for "fejl i oversættelsen" fra Gud til mennesket.

Gud forklarede mig at det menneskelige islæt i bibelen netop var den slags forbud mod at ændre, føje til og trække fra.

Det var menneskets magtbegærlighed der fik mennesket til at skrive at ingen skulle ændre på hans åbenbaring. Uanset om jeg tror på Gud eller ej, virker det på mig som en meget sandsynlig forklaring, menneskets natur (som jeg oplever den) taget i betragtning.

"Fejlen i oversættelsen" bestod altså i at mennesket for sin egen magtbegærlighed tilføjede klausuler som skulle ophøje vedkommende eller hans vision, på den ene eller den anden måde.

Om jeg så "fejltolker" Gud når Han taler til mig... Ja det må vel ligesom med alle profeter og budbringere før mig, stå hen i det uvisse.

"Den der har ører..."

Til toppen 
#42165 - 16/01/2005 13:55 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: ]
Philip
Bruger

Hej Sky-Hænder

Philip: "[G]runden til, at de kristne nok ikke tror på, at dine åbenbaringer er fra Bibelens Gud, er, at Bibelens Gud har selv sagt i sit ord, Bibelen, at den der trækker noget fra eller føjer noget til Hans ord, skal være forbandet..."

CloudHands: "Gud som Han åbenbarer sig for mig, sagde at vi mennesker på grund af vores forms endelige natur, ikke er ufejlbarlige (altså i den tænkte ultimative forstand). Når et menneske, en hellig mand (hvad dét så end er) f.eks., for tusinder af år siden nedskrev sine åbenbaringer, var der ligesom i dag en mulighed for "fejl i oversættelsen" fra Gud til mennesket.

Gud forklarede mig at det menneskelige islæt i bibelen netop var den slags forbud mod at ændre, føje til og trække fra.

Det var menneskets magtbegærlighed der fik mennesket til at skrive at ingen skulle ændre på hans åbenbaring.
"

Men så kan denne "Gud", der har fortalt dig det, ikke have været Bibelens Gud...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#42166 - 16/01/2005 15:14 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Hej Philip

Men så kan denne "Gud", der har fortalt dig det, ikke have været Bibelens Gud...

Hmmm...

Ja og nej...

Som Gud har forklaret mig det, så er Han til enhver tid tilgængelig for mennesker, hvis de lytter efter. Gud er bare og er som Han selv har sagt ikke transcendent. Det kræver ikke nogen indvielse eller overgivelse til en højere magt at kende Ham og høre fra Ham.

Når Gud har åbenbaret sig for "hellige mænd" i mellemøsten for tusinder af år siden, så har de lavet ligeså mange fejl i tolkningen som du og jeg gør i dag.

Gud ved at det er menneskeligt at fejle og tager det ikke ilde op og straffer ikke disse fejl. Den eneste og også ret håndfaste "straf" der ligger i Gud og derved os, er årsag og virkning. Den eneste konsekvens af livet er de direkte fysiske. Det er da ret smart fundet på!

Der er ingen grund til at spekulere over om Gud nu er tilfreds, om man nu er god nok, om man nu er det ene eller det andet i forhold til en eller anden diffus metafysisk størrelse udenfor den erkendbare verden. Gud betaler dig direkte og på stedet med den evig konsekvens.

Sårer du dine medmennesker bliver de sure på dig og går deres vej. Hopper du ud af et vindue på tiende sal slår du dig selv ihjel mod asfalten. Drikker du et glas vin så kan du mærke det stige dig til hovedet. Kysser du en du holder af kan du mærke at det kilder i maven. osv. osv.

Alt hvad vi gør har en konsekvens og så simpelt er det. Der er ingenting at regne ud, ingen hellig skrift der skal tydes eller mediteres over. Gud har indrettet det sådan at retfærdigheden er indbygget i Ham, inbygget i skabelsen (Jeg bryder mig ikke om ordet skabelsen, for det er ikke det Gud mener kan jeg se på Ham, men det er det bedste ord jeg kan finde for det Han formidler).

De gamle hellige mænd der nedskrev bibelen var ligeså svage som alle os andre. De blev inspireret, men inspirationen var og er farvet af deres egne håb, forventinger og ønsker.

Når du siger at bibelens Gud og "min" Gud ikke er den samme, så beror det for mig at se på den forskel at du tager nogle andres åbenbaringer for gode varer, hvorimod jeg hører det direkte fra kilden.

Gud har jo sagt til mig at Han er blevet misforstået eller i det mindste fejlciteret den gang bibelen blev nedskrevet. Nu gør Han så en indsats for at rette den fejl, men der er bare ingen der vil lytte.

I og for sig overrasker det mig ikke, da der altid har været en modstand fra "farisærene" i samfundet mod profeter og andre mennesker med "nye" åbenbaringer.

Selv jeres elskede Jesus var jo en gang, en "ny" profet, som ikke blev særligt godt modtaget af det etablerede "farisæriat" ( )

Så svaret på din påstand er både ja og nej...

Ja fordi "min" Gud ER bibelens Gud, da det er Ham der har inspireret den. (Hvilket ikke har forhindret mennesker i at fordreje den åbenbarede sandhed til egen fordel og vinding og derfor sidder du med en rigid rettesnor (bibelen og dens dogmer) i stedet for en levende åbenbaring direkte fra Gud)

Nej fordi at du indenfor rammerne af din tro på den menneskeskabte bibel, i frygt for at menneskets lyst til at være i centrum løber løbsk når alle ligespludselig kan høre fra Gud og "bestemme" hvad Han siger (Sådan som jeg vist i dine øjne gør her), mener at den skriftlige overlevering må gå forud for den direkte åbenbaring og der er hverken jeg eller Gud, som Han åbenbarer sig for mig, enige i.

Til toppen 
#42167 - 16/01/2005 16:07 Tag jer da lidt sammen i stedet. [Re: ]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej alle.

Dette er ikke et desideret svar på det første indlæg men mere en indskudt kommentar. Af hensyn til "tråde-folket" svarer jeg blot på det første indlæg. Såfremt en ordstyrer findet mit indlæg upassende, er jeg indforstået med hvis det slettes.

Jeg fatter ganske enkelt ikke visse personers brug af tid herinde og kan ærlig talt ikke se andet end at de ikke har andet at lave, end at dyrke deres manglende accept af andre menneskers holdninger. Og af samme grund syntes jeg disse personer skulle tage sig lidt sammen og enten finde et andet sted at hænge ud eller fremføre en respektfuld debat.

CloudHands har normalt nogle ganske interresante indlæg. Imidlertid falder respekten og tiltroen fuldkommen til jorden set i lyset af den slettede og denne tråd. At CloudHands efterfølgende stiller sig uforstående op overfor sletningen af tråden finder jeg ganske enkelt useriøst ud over alle grænser.

Enhver kan jo stille sig op og proklamere:

"Hej. Jeg er den nye profet. Jeg ved alt om den Gud netop I går og trår på, og nu skal I bare høre: Gud er i virkeligheden en grøn løvfrø der skal have serveret melorme og tvebakker hver onsdag. Hvis I er i tvivl om noget, så lad være med at spørge Gud - spørg i stedet mig."

Den direkte reaktion til dette skal jeg undlade at komme detaljeret ind på, da det nok vil bryde med samtlige punkter i Netiketten.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#42168 - 16/01/2005 18:24 Re: Tag jer da lidt sammen i stedet. [Re: Machine_A]
Logiker
Bruger

Enhver kan jo stille sig op og proklamere:

"Hej. Jeg er den nye profet.

Kan man nu også det? Det er jo netop det problem, CH's indlæg stiller spørgsmål ved og siden du føler dig anfægtet, så er der måske noget om snakken alligevel

Stop råberiet fra sidelinjen og del hellere dine meninger om, hvorfor man ikke kan godtage sådanne åbenbaringer, når Bibelen selv er fuld af dem

Mvh
Logiker

Til toppen 
#42169 - 16/01/2005 21:00 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Ateist]
Sandheds-søger
Bruger

Sandheds-søger skrev:

Forskellen på dette og på at henvise til en bibelsk åbenbaring er at en bibelhenvisning er en henvisning til kildematariale som andre kan verificere.

Ateist svarede:

Hvordan vil du verificere åbenbaringerne i Bibelen?

Du misforstod mig. Det er henvisningen der kan verificeres, dvs man kan verificere at det står i bibelen, hvor det står og hvad der står.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#42170 - 16/01/2005 21:05 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Sandheds-søger]
Anonym
Anonym

Hej Sandheds-Søger

Du misforstod mig. Det er henvisningen der kan verificeres, dvs man kan verificere at det står i bibelen, hvor det står og hvad der står.

Indtil at mine indlæg blev slettet af Netmissionær, så kunne det også nemt verificeres hvor og hvad der står af det Gud har åbenbaret for mig.

Er der noget som helst andet end din personlige præference, der gør at du vælger den ene åbenbaring frem for den anden?

Til toppen 
#42171 - 16/01/2005 21:15 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: ]
Philip
Bruger

Yo, CloudHandzz...

Philip: "Men så kan denne "Gud", der har fortalt dig det, ikke have været Bibelens Gud..."

Sky-Hænder: "Hmmm...

Ja og nej...

Som Gud har forklaret mig det, så er Han til enhver tid tilgængelig for mennesker, hvis de lytter efter. Gud er bare og er som Han selv har sagt ikke transcendent. Det kræver ikke nogen indvielse eller overgivelse til en højere magt at kende Ham og høre fra Ham.
"

Okay, så Gud er ikke transcendent... Han overskrider ikke skaberværket, hvilket dét, at transcendere, jo er... interessant... så er Han altså også underlagt de samme begrænsninger som Hans skabninger? Det virker nu ikke særlig guddommeligt...

CloudHands: "Når Gud har åbenbaret sig for "hellige mænd" i mellemøsten for tusinder af år siden, så har de lavet ligeså mange fejl i tolkningen som du og jeg gør i dag.

Gud ved at det er menneskeligt at fejle og tager det ikke ilde op og straffer ikke disse fejl. Den eneste og også ret håndfaste "straf" der ligger i Gud og derved os, er årsag og virkning. Den eneste konsekvens af livet er de direkte fysiske. Det er da ret smart fundet på!

[...]

Gud har jo sagt til mig at Han er blevet misforstået eller i det mindste fejlciteret den gang bibelen blev nedskrevet. Nu gør Han så en indsats for at rette den fejl, men der er bare ingen der vil lytte.

I og for sig overrasker det mig ikke, da der altid har været en modstand fra "farisærene" i samfundet mod profeter og andre mennesker med "nye" åbenbaringer.

Selv jeres elskede Jesus var jo en gang, en "ny" profet, som ikke blev særligt godt modtaget af det etablerede "farisæriat" ( )

Så svaret på din påstand er både ja og nej...

Ja fordi "min" Gud ER bibelens Gud, da det er Ham der har inspireret den. (Hvilket ikke har forhindret mennesker i at fordreje den åbenbarede sandhed til egen fordel og vinding og derfor sidder du med en rigid rettesnor (bibelen og dens dogmer) i stedet for en levende åbenbaring direkte fra Gud)
"

Okay, så du mener, at den alvidende og almægtige Gud ikke har kunnet bevare sin skrevne åbenbaring gennem det verdensforløb, Han allerede kendte? Hvis Han vidste, at det ville gå så grueligt galt, og at mennesker altid fejler, så må du godt spørge Ham fra mig om, hvorfor Han så skabte verden sådan? Du er jo Hans ny profet, ikke? Spørg Ham lige om dette så...

Nej fordi at du indenfor rammerne af din tro på den menneskeskabte bibel, i frygt for at menneskets lyst til at være i centrum løber løbsk når alle ligespludselig kan høre fra Gud og "bestemme" hvad Han siger (Sådan som jeg vist i dine øjne gør her), mener at den skriftlige overlevering må gå forud for den direkte åbenbaring og der er hverken jeg eller Gud, som Han åbenbarer sig for mig, enige i.

Nå nej... din såkaldte "Gud" er jo heller ikke transcendent... Hvordan har Han så i øvrigt kunne skabe skaberværket, hvis Han ikke er over det (dvs. transcendent)? Du er Hans profet, så spørg Ham lige... Hvis Han ikke er over det, hvordan Han har så kunne eksistere forud for dets skabelse ("Big Bang"), som jo er naturvidenskabeligt bevist?... Du er jo profeten... du er jo vores nye orakel, ikke? spørg Ham lige så...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#42172 - 16/01/2005 23:03 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Hejsa Philip

Er du sikker på at du overhovedet vil lytte, hvis jeg besvarer dine spørgsmål? Jeg må indrømme at jeg tvivler.

En anden ting er at jeg jo kun kan svare indenfor konteksten af mit eget liv, hvilket forhindrer Gud i at formidle et svar til dig gennem mig som strækker sig udover min egen forståelse.

Jeg bryder mig ikke om den nedladende tone i dit brev og din hånlige hentydning til mig som profet. Det virker respektløst.

Din holdning antyder overfor mig at du hverken kan eller vil modtage det jeg har at give, så hvorfor skulle jeg forklare mine åbenbaringer for dig?

Hvis jeg har taget helt fejl af dig, så må du endelig rette mig, gerne med forklaring, sådan at du ikke bare siger at jeg tager fejl, men også at du begrunder det.

Det kan godt være at du opfatter det som om jeg smyger mig udenom. Det vil jeg godt have mig frabedt. Jeg prøver at etablere en tillid og en nedladende tone hjælper ikke på det. Hvis ikke vi har et ordentligt grundlag at gå ud fra, så er enhver forklaring nytteløs.

Til toppen 
#42173 - 16/01/2005 23:42 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Hej igen Philip

Det slår mig hvor omfattende en forklaring der vil være nødvendig for at forklare dig hvad det er Gud åbenbarer for mig og hvordan.

Du har så mange forudindtagede idéer om hvem og hvad Gud er. De vil alle ligge i vejen for en dybere forståelse.

Nu da jeg har talt med Gud så er det faktisk ganske indlysende for mig at Han ikke er trascendent. Én ting er at det er min oplevelse, noget helt andet ville være at formidle denne oplevelse. Det bliver meget svært.

Men på den anden side ikke... For hvis du vil opleve Gud, sådan som jeg oplever Ham, så åben dit vindue og snus ind af den kølige aftenluft, hop et par gange op og ned i din stue, knib dig selv i armen, tænk på noget du kan lide, se en god tv-udsendelse, spring ud fra 10m vippen osv. osv. Så vil Han være lige dér og møde dig.

Gud er bare. Du vil gerne passe Ham ned i en kasse, hvor du skiller Ham fra skabelsen. Hvor Han er ophøjet og fjern. Philip det er en tankebygning og en farlig en af slagsen. Du tænker for meget Philip og dermed misser du hele pointen med Gud og Sandheden.

Det tror jeg er så klart som jeg i denne sene aftentime kan gøre det for dig. "Den der har ører..." Jeg er ked af at tvære det citat i ansigtet på jer igen og igen, men jeg synes at det er så passende og sigende...

Tak fordi du lyttede

Til toppen 
#42174 - 16/01/2005 23:55 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: ]
Philip
Bruger

Hey CloudHands the Prophet!

Er du sikker på at du overhovedet vil lytte, hvis jeg besvarer dine spørgsmål?

Ja da... En profet, som virkelig er I kontakt med sin alvidende, dog ikke-transcendente "Gud", må da kunne give nogle interessante og dybe svar... nå nej... det er måske også umuligt... for hvordan kan din såkaldte "Gud" have viden om f.eks. alt det skabte, hvis han ikke transcenderer det...? det kan jeg godt se måske er lidt svært...

Jeg må indrømme at jeg tvivler.

Nåh da da... men du er jo profet, så du kan vel bare få din såkaldte "Gud" til at ledsage dit budskab med nogle tegn og undere...

En anden ting er at jeg jo kun kan svare indenfor konteksten af mit eget liv, hvilket forhindrer Gud i at formidle et svar til dig gennem mig som strækker sig udover min egen forståelse.

Nåh, men kan du ikke bare bede din såkaldte "Gud" om at give dig forståelsen?... nå nej... han er måske ikke alvidende, da han ikke er transcendent... så kan jeg godt se, at det ikke er så lige til...

Jeg bryder mig ikke om den nedladende tone i dit brev og din hånlige hentydning til mig som profet. Det virker respektløst.

Hvorfor det? Du har jo -- i og med, at du har påberåbt dig nogle åbenbaringer -- udråbt dig selv som profet... jeg er ikke nedladende... jeg har bare svært ved at se, at noget ikke-transcendent, som skabninger som dig og mig, er særligt guddommeligt og ophøjet...

Din holdning antyder overfor mig at du hverken kan eller vil modtage det jeg har at give, så hvorfor skulle jeg forklare mine åbenbaringer for dig?

Fordi jeg er open-minded og derfor godt vil se om det, du siger, måske virker plausibelt alligevel...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#42175 - 17/01/2005 00:03 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Hej Philip

Ganske kort og så præcist som jeg kan gøre det i denne sene aftentime:

Gud er ikke transcendent og er ikke adskilt, Gud er bare.

Når du en dag kan forstå det, så kan vi snakke sammen igen. Du lader tydeligvis, som jeg også pointerede i et tidligere indlæg, dine forudfattede meninger om hvem og hvad Gud er blokere for en sand erkendelse.

Det er ærgeligt fordi jeg gerne ville være i stand til at formidle det til dig.

By the way Philip: Hvis du vil tages alvorligt, så lad være med at sige yo og stave mit navn med z... It's cramping your style, bro!

Til toppen 
#42176 - 17/01/2005 00:50 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: ]
Sandheds-søger
Bruger

Hej CloudHands, du skrev:

Hej Sandheds-Søger

Indtil at mine indlæg blev slettet af Netmissionær, så kunne det også nemt verificeres hvor og hvad der står af det Gud har åbenbaret for mig.

Vi kan jo allesammen henvise til vores egne posteringer.
Det er der ingen speciel pointe i andet end at vi dermed kan verificere hvad vi selv har skrevet. Hvad du har skrevet i den pågældende tråd kan dog i sagens natur ikke verificeres i dette tilfælde. Det ville dog ikke bringe dit kildemateriale nærmere til overfladen da du ikke bragte nogen kilder som andre kunne studere. Der var således ingen henvisninger til hvilke tekniker eller fremgangsmåder du havde brugt, ingen henvisninger til emner og bøger du havde studeret eller websider.

At henvise til dine egne åbenbaringer som om de var kanoniceret kræver at du beder om at modtage denne kanonicering. At forvente at Jesusnet skulle give dig en sådan kanonicering er nok lidt vel optimistisk.

Men iøvrigt var det af en anden grund tråden blev slettet, hvilket er gjort rede for andetsteds i denne tråd.

Er der noget som helst andet end din personlige præference, der gør at du vælger den ene åbenbaring frem for den anden?

Hvorvidt jeg overhovedet ville vælge en åbenbaring og i så fald hvilken jeg ville vælge er en sag jeg ikke har ytret mig om i denne tråd. Jeg har ytret mig om hvorfor jeg erklærede mig enig i Mallis henvisning til et punkt i netikketten altså hvorfor jeg er enig i at det kunne skabe problemer hvis den ene part i en debat i udstrakt grad henviser til sin egen særlige åbenbaring.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#42177 - 17/01/2005 11:07 Provokation [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej CloudHands

Jeg sidder stadig og undrer mig over om det er fordi du ikke vil eller du ikke kan forstå hvad vi prøver at fortælle dig. Jeg vil helst tro det sidste, men er så langt fra overbevist.

På een måde er din lille profet-leg en meget klog provokation, men samtidig viser den hvor lidt du reelt har forstået af de mange artikler, svar og debatindlæg, som på forskellig måde begrunder hvorfor vi tager Bibelen alvorligt og regner dens forfattere for troværdige. Det er i hvertfald den måde jeg oplever det på.

Hvis jeg skulle hoppe på din nye taktik med at lege profet, så vil jeg vel bare bekræfte din opfattelse af, at kristendommen ikke er andet end almindelig religiøs benovelse uden jordforbindelse. Du er jo meget godt klar over, at Bibelens forfattere kun er en lille og meget nøje udvalgt gruppe, som i sin tid er sluppet gennem det teologiske nåleøje og stadig studeres meget kritisk. Ellers kan jeg henvise til fx Hvordan blev Ny Testamente til? og Hvad kan Bibelen bruges til?

Jeg mener på ingen måde at jeg har forvoldt mig mod det kristne grundlag, jeg har bare udfordret det (sammen med Gud). Indtil videre har det ikke ligefrem virket som om I har noget andet end censur at argumentere med den anden vej.

Du skuffer mig, for det er jo simpelt hen så urigtigt som det kan være. Hvis det virkelig var tilfældet hvordan forklarer det så de næsten 1000 indlæg du har skrevet det sidste års tid? (Det er den slags udtalelser, der tvinger mig til at indse, at du slet ikke ønsker dialog, men blot at provokere). Dit problem kan ikke være (vores meget milde) censur, men snarere, at du ikke kan overbevise os alle sammen om, at du har ret. Og derfor griber du til en form og et sprog, som til sidst bliver så skinger og provokerende, at nogen må sige stop. Debatten handler jo slet ikke længere om sagen, men om måden den føres på!

Hvorfor kan vi ikke være uenige på en ordentlig måde?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#42178 - 17/01/2005 11:15 Re: Tolerance og åbenhed [Re: ]
malli
Bruger

Hej CloudHands

Du skriver:

For det første, udfra hvilke kriterier bedømmer du at mine "åbenbaringer" er ironiserende?

For det andet, hvordan i alverden bedømmer du at der er himmelvid forskel på mine og bibelens hellige mænds åbenbaringer?

Jeg synes, at det er ualmindelig træls, at du bare fortsætter med dine "åbenbaringer". Du er blevet henstillet om at indstille disse ting, men i stedet for at gøre dette, og stoppe - da benytter du disse som springbræt til at debattere yderligere.

Sig mig, tigger du om at blive bannet, eller hvad har du egentlig gang i?

Det fremgår flere steder på Jesusnet, at vores kristendom, herunder naturligvis åbenbaringer, er baseret på evangelisk-luthersk bibelforståelse, bla. i vejledningen:

" På JesusNet.dk vil vi gerne i dialog med mennesker, der har en anden opfattelse af livets store spørgsmål end vi har. Men vi vil også fastholde at JesusNet er et kristent forum baseret på en evangelisk-luthersk bibelforståelse og derfor forbeholder os ret til at gribe ind overfor dem som ikke respekterer dette."

Du er naturligvis velkommen til at være uenig, men så debatter dette, og benyt alle mulige andre hjemmesider end Jesus-net til at berette om alt det "gud" fortæller dig - (fx. ateist.dk)

Mkh Malli

Til toppen 
#42179 - 17/01/2005 11:19 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Sandheds-søger]
Anonym
Anonym

Hej Sandheds-Søger

Du har helt misforstået mig eller også er det mig der har formuleret mig dårligt, men jeg har ingen interesse i at blive verificeret, ej heller kanoniceret af folkene fra Jesusnet.

Da jeg begyndte at modtage mine åbenbaringer, gjorde jeg mig store overvejelser om hvorvidt jeg ønskede at dele dem med folkene her på Jesusnet. Gud havde ikke noget imod at dele sig selv og jeg tog det som en udfordring.

Der var flere gode grunde til at jeg (Vi) valgte at gå online med det gode budskab, so to speak, hvoraf en af dem var min alene. Jeg ville se hvordan I ville reagere, hvis jeg påberåbte mig guddommelig autoritet af en eller anden slags.

Jeg finder det yderst underholdende at se hvor svært i reelt har med at håndtere og forholde jer til det jeg siger, selvom der ikke er nogen reel forskel udover alder, på mine åbenbaringer og dem i mener udgør grundstenen i jeres tro, nemlig bibelen.

Jeg befinder mig ikke har på Jesusnet og deler mine åbenbaringer for at blive accepteret og klappet på ryggen. Jeg vil som jeg sagde i starten ikke hverken kanoniceres eller accepteres af jer.

Hvorfor skulle jeg ønske og hige efter menneskers anerkendelse af mine åbenbaringer?

en anden ting er at jeg tror du har misforstået mig på endnu et punkt.

Hvorvidt jeg overhovedet ville vælge en åbenbaring og i så fald hvilken jeg ville vælge er en sag jeg ikke har ytret mig om i denne tråd. Jeg har ytret mig om hvorfor jeg erklærede mig enig i Mallis henvisning til et punkt i netikketten altså hvorfor jeg er enig i at det kunne skabe problemer hvis den ene part i en debat i udstrakt grad henviser til sin egen særlige åbenbaring

Jeg genopfrisker lige din hukommelse...

S-S: Forskellen på dette og på at henvise til en bibelsk åbenbaring er at en bibelhenvisning er en henvisning til kildematariale som andre kan verificere.

A: Hvordan vil du verificere åbenbaringerne i Bibelen?

S-S: Du misforstod mig. Det er henvisningen der kan verificeres, dvs man kan verificere at det står i bibelen, hvor det står og hvad der står.

Det som både Ateist og jeg forsøger at drage frem og problematiserer er at mine åbenbaringer ikke adskiller sig fra bibelens. De ligger begge ude i det ubeviselige. Det er sandt at I som kristne har en bibel, en gammel bog at referere til, men så kræver det jo bare at jeg skriver et eller andet ned som folk kan læse før end at jeg ifølge jeres umiddelbare argumentation burde stilles på højde med bibelen i autoritet.

Derfor spørger jeg om der er andet end en personlig præference der gør at du tror på bibelen og ikke mig...

Jeg finder det interessant og til tider sørgeligt at I har den dobbelt-standard, én for jeres egen religion og en for alle andres... Og jeg bliver hele tiden mindet om den herinde, det er blevet påpeget igen og igen af flere af de religionsløse debattører her på Jesusnet.

Det sørgeligste er at i ikke kan se det...

Til toppen 
#42180 - 17/01/2005 11:33 www.ateist.dk [Re: malli]
Ateist
Bruger

... benyt alle mulige andre hjemmesider end Jesus-net til at berette om alt det "gud" fortæller dig - (fx. ateist.dk)

Ateist.dk er hjemmeside for Dansk Ateistisk Selskab.
Dansk Ateistisk Selskab er en forening for folk uden tro på guder og derfor kan hjemmesiden selvsagt ikke bruges til "at berette om alt det "gud" fortæller".
Det tror jeg godt du kan indse!
Iøvrigt er hjemmesiden foreningens talerør og ikke et sted alle og enhver frit kan få sine budskaber offentliggjort.

Til toppen 
#42181 - 17/01/2005 12:13 Re: www.ateist.dk [Re: Ateist]
malli
Bruger

Hej Ateist

"Iøvrigt er hjemmesiden foreningens talerør og ikke et sted alle og enhver frit kan få sine budskaber offentliggjort."

Der ER trods alt mere rummelighed her på Jesus-net så, - og da forstår jeg ikke at ateister m.m. så her brokker sig over manglende ytringsfrihed.

Mkh Malli

Til toppen 
#42182 - 17/01/2005 12:17 Re: Provokation [Re: asas]
Anonym
Anonym

Hej Netmissionær

Betragt dette som mit ultimativt sidste indlæg her på debatten.

Det er blevet meget tydeligt for mig på det sidste, hvor lidt tolerance og hvor lidt forståelse vi reelt har for hinanden. Jeg ser ingen nytte i at fortsætte mit engagement her på debatten.

Jeg har uden at være opmærksom på det forbrudt mig mod Netiketten og det beklager jeg fra hjertet.

Det jeg har svært ved at acceptere er den måde jeres magt over ytringsfriheden, samt jeres påståede åbne sind og tolerance bliver udvist og administreret på.

Jeg skal ikke pege fingre og fortælle hvad der er rigtigt og forkert. Som jeg har sagt før så må I gøre hvad I vil med jeres magt, men med dette sidste indlæg, så vil jeg gerne udtrykke min dybe skuffelse over den måde jeg på det seneste er blevet behandlet på.

Den dybe skuffelse er selvfølgelig, grundlæggende ikke jeres skyld, men handler mere om mine forventninger om en bestemt slags behandling fra jeres side. Den forventing var åbenbart sat for højt, det beklager jeg både i forhold til jer og til migselv.

Håber at jeres liv og jeres engagement på siden fortsat vil blomstre!

Med venlig afskedshilsen Martin

Til toppen 
#42183 - 17/01/2005 12:58 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: ]
Philip
Bruger

Hej CloudHands

Ganske kort og så præcist som jeg kan gøre det i denne sene aftentime:

Gud er ikke transcendent og er ikke adskilt, Gud er bare.

Når du en dag kan forstå det, så kan vi snakke sammen igen.

Jeg har skam forstået, at din "Gud" ikke er transcendent, og at den bare er. Jeg spurgte dog om nogle andre ting, som du -- der ellers er profet -- ikke kan eller vil svare på... hvis din "Gud" ikke er transcendent, så er den ikke Bibelens Gud, JHWH, som har skabt universet (1 Mos. 1-2) og derfor netop er over det, dvs. transcendent... men du foregav jo, at din "Gud" virkelig er Bibelens Gud, og du er nu havnet i nogle forklarings problemer... jeg kommer til at tænke på:

"Men den profet, der formaster sig til at tale noget i mit [JHWH's] navn, som jeg ikke har befalet ham at sige, eller som taler i andre guders navn, den profet skal dø!« Måske tænker du: »Hvor kan vi vide, at det, han taler, er noget, Herren ikke har sagt?« Hvis en profet taler i Herrens navn og hans ord ikke indtræffer og går i opfyldelse, da er det et ord, som Herren ikke har talt. I formastelighed har profeten talt; fra ham behøver du ikke at frygte noget." (5 Mos. 18,20-22)

Du har dog ikke udtalt dig om fremtiden, men blot udtalt dig om Guds karakter; men da du -- ved at benægte Guds transcendens -- har spundet dig selv ind i et net af ulogik og forklaringsproblemer, så tyder det ikke på, at din "Gud" er Bibelens Gud, "Lógos" (Joh. 1,1), som ikke kan fornægte sig selv (2 Tim. 2,13)... Og dette er en udmærket grund til at tro, at du er en falsk profet, som bare har udtalt sig i formastelighed... men du kan jo prøve at rette op på tingene...

Du lader tydeligvis, som jeg også pointerede i et tidligere indlæg, dine forudfattede meninger om hvem og hvad Gud er blokere for en sand erkendelse.

Forket! Jeg blokerer ikke for sand erkendelse, men jeg er netop gået med på din præmis(!), nemlig den, at du modtog åbenbaringer fra Gud, mens du bare har brokket dig over, at de kristne påberåbte sig åbenbaringer (hvilket nok bare har været skriftsteder fra Bibelen), hvorfor du -- som værende agnostiker/ateist -- ikke ville gå med på deres præmis, at Bibelen er Guds åbenbaring... Og når der så endelig er én, som går med på din præmis, at du modtager åbenbaringer, så smyger du dig bare udenom... hmm... *ingen kommentarer*

Det er ærgeligt fordi jeg gerne ville være i stand til at formidle det til dig.

Som sagt, så er jeg allerede gået med på din præmis, men nu smyger du dig bare udenom, hvilket netop viser din useriøsitet(!)... men hvis du virkelig vil formidle det, så gør det da; giv det en chance...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#42184 - 17/01/2005 13:02 Re: www.ateist.dk [Re: malli]
Ateist
Bruger

A: Iøvrigt er hjemmesiden foreningens talerør og ikke et sted alle og enhver frit kan få sine budskaber offentliggjort.

M: Der ER trods alt mere rummelighed her på Jesus-net så, - og da forstår jeg ikke at ateister m.m. så her brokker sig over manglende ytringsfrihed.

Øøhh... ateist.dk er altså ikke noget debatforum.
I modsætning til JesusNet/Café Thomas!

Det er som sagt Dansk Ateistisk Selskabs hjemmeside, som foreningen bruger til at præsentere sig selv for omverdenen.
Selvfølgelig er der ikke ytringsfrihed der.
Hvor meget ytringsfrihed er der på http://www.vivit.dk/ ?

Til toppen 
#42185 - 17/01/2005 13:18 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: ]
Philip
Bruger

Hey Sky-Hænder.

Det slår mig hvor omfattende en forklaring der vil være nødvendig for at forklare dig hvad det er Gud åbenbarer for mig og hvordan.

Du har så mange forudindtagede idéer om hvem og hvad Gud er. De vil alle ligge i vejen for en dybere forståelse.

Hvorfor det? Jeg læser selv bøger og lange tekster, så jeg er med på, at dine svar på mine spørgsmål nok godt kan blive en lang forklaring... så bare kom med den...

Nu da jeg har talt med Gud så er det faktisk ganske indlysende for mig at Han ikke er trascendent. Én ting er at det er min oplevelse, noget helt andet ville være at formidle denne oplevelse. Det bliver meget svært.

Når, men kan du ikke få din "Gud" til at velsigne dig med et talent eller en kommunikations-nådegave? Så er det problem vel løst... er din "Gud" ikke almægtig?... Hvis ja, så burde det ikke være noget problem for den at velsigne sin egen profet... Men du lader i øvrigt til at indrømme, at det er meget subjektivt, fordi det jo er kun din oplevelse; men når det nu forholder sig sådan, hvorfor skulle jeg eller nogen andre, så tro, at du -- når du kommer med dine (subjektive) åbenbaringer -- med dem har noget objektivt at sige os?...

Men på den anden side ikke... For hvis du vil opleve Gud, sådan som jeg oplever Ham, så åben dit vindue og snus ind af den kølige aftenluft, hop et par gange op og ned i din stue, knib dig selv i armen, tænk på noget du kan lide, se en god tv-udsendelse, spring ud fra 10m vippen osv. osv. Så vil Han være lige dér og møde dig.

Det var nu ikke det, jeg ville... Jeg er dog gået med på din præmis, at du modtager åbenbaringer, og din hævdelse, at Gud ikke var transcendent, og så stillede jeg dig nogle spørgsmål; det er bare dem, jeg gerne vil have svar på...

Gud er bare. Du vil gerne passe Ham ned i en kasse, hvor du skiller Ham fra skabelsen. Hvor Han er ophøjet og fjern. Philip det er en tankebygning og en farlig en af slagsen.

Hvorfor er det en farlig tankegang?

Du tænker for meget Philip og dermed misser du hele pointen med Gud og Sandheden.

Okay, så du mener ikke, at jeg skal tage en rationel (tænkende, filosofisk) 'approach' til Gud? Skal jeg være irrationel i stedet for? Hvis ja, hvorfor?

Guds fred,
Philip

"[»]Men den profet, der formaster sig til at tale noget i mit [Guds, Lógos'] navn, som jeg ikke har befalet ham at sige, eller som taler i andre guders navn, den profet skal dø!« Måske tænker du: »Hvor kan vi vide, at det, han taler, er noget, Herren ikke har sagt?« Hvis en profet taler i Herrens navn og hans ord ikke indtræffer og går i opfyldelse, da er det et ord, som Herren ikke har talt. I formastelighed har profeten talt; fra ham behøver du ikke at frygte noget." (5 Mos. 18,20-22).

Til toppen 
#42186 - 17/01/2005 13:39 Re: Provokation [Re: asas]
Philip
Bruger

Hej Netmissionær.

Hvis jeg skulle hoppe på din nye taktik med at lege profet,...

Dette er jeg faktisk gået med på her i tråden: jeg er gået med på, at CloudHands modtager åbenbaringer og derfor er profet... 'Profeten' CloudHands hævdede så, at Gud ikke var transcendent... Så stillede jeg så CloudHands nogle spørgsmål om, hvorfor dit og hvorfor dat, men så begyndte CloudHands bare at snakke udenom... Konklusion: Selv hvis man går med på, at CloudHands er profet, så bliver tingene ikke bedre... derfor er det med god grund, at vi kan tvivle på om han nu også er profet...

CloudHands: "Jeg mener på ingen måde at jeg har forvoldt mig mod det kristne grundlag, jeg har bare udfordret det (sammen med Gud). Indtil videre har det ikke ligefrem virket som om I har noget andet end censur at argumentere med den anden vej."

Netmissionæren: "Du skuffer mig, for det er jo simpelt hen så urigtigt som det kan være."

Ja, og det er også tvivlsomt om CloudHands' såkaldte "Gud" er Bibelens Gud...

Godt indlæg i øvrigt, Netmissionær!

Til toppen 
#42187 - 17/01/2005 13:46 Re: Provokation [Re: Philip]
Ateist
Bruger

... jeg er gået med på, at CloudHands modtager åbenbaringer og derfor er profet... 'Profeten' CloudHands hævdede så, at Gud ikke var transcendent... Så stillede jeg så CloudHands nogle spørgsmål om, hvorfor dit og hvorfor dat, men så begyndte CloudHands bare at snakke udenom...

Hvilket faktisk er et normalt fænomen blandt folk, der baserer deres verdensbillede på profetiske erkendelser - gamle såvel som nye.

Til toppen 
#42188 - 17/01/2005 13:56 Re: Provokation [Re: Ateist]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland

Ph: jeg er gået med på, at CloudHands modtager åbenbaringer og derfor er profet... 'Profeten' CloudHands hævdede så, at Gud ikke var transcendent... Så stillede jeg så CloudHands nogle spørgsmål om, hvorfor dit og hvorfor dat, men så begyndte CloudHands bare at snakke udenom...

At: Hvilket faktisk er et normalt fænomen blandt folk, der baserer deres verdensbillede på profetiske erkendelser - gamle såvel som nye.

Der fik vi dén.!!!!

/Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#42189 - 17/01/2005 13:57 Re: Provokation [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Philip: "[J]eg er gået med på, at CloudHands modtager åbenbaringer og derfor er profet... 'Profeten' CloudHands hævdede så, at Gud ikke var transcendent... Så stillede jeg så CloudHands nogle spørgsmål om, hvorfor dit og hvorfor dat, men så begyndte CloudHands bare at snakke udenom..."

Ateist: "Hvilket faktisk er et normalt fænomen blandt folk, der baserer deres verdensbillede på profetiske erkendelser - gamle såvel som nye."

Måske, men ikke alle... læs f.eks. Baker Encyclopedia of Christian Apologetics af Norman L. Geisler, og I don't have enough Faith to be an Atheist af Norman L. Geisler og Frank Turek, Christian Apologetics af Norman L. Geisler, og The Historical Jesus: Ancient Evidence for the Life of Christ af Gary R. Habermas... I disse bøger er der ikke udomssnak...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#42190 - 17/01/2005 14:19 Far vel [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej CloudHands

Jeg skal for min del også oprigtigt beklage, at dialogen med dig hermed ophører. Men som du selv anfører, så har dine forventninger til min/vores tolerance og frisind været større end vi kunne indfri. Det er jeg oprigtigt ked af og det er så meget desto mere ærgeligt når hele ideen med Cafe Thomas Debatten netop hviler på disse vigtige søjler.

Jeg håber meget, at den uheldige afslutning her på Café Thomas ikke må forhindre dig i at finde sandheden (som vi lykkeligvis ikke har patent på her).

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#42191 - 18/01/2005 00:03 Re: Far vel [Re: asas]
Logiker
Bruger

Hej NM

NM:

Jeg håber meget, at den uheldige afslutning her på Café Thomas ikke må forhindre dig i at finde sandheden (som vi lykkeligvis ikke har patent på her).

NM:

I modsætning til Lars Peter, så tror vi her på JesusNet.dk at Bibelens Gud er den eneste sande og virkelige Gud...........de (andre religioner) har troet på noget forkert.

Jeg nåede at læse CH's besked fra Vagn Bro, som var dybt foruroligende. Da jeg kan se det er blevet slettet, spørger jeg mig selv om meningen med at diskutere rationelt med folk, som gang på gang modsiger sig selv og henviser til deres Netikette eller sletter indlæg, når de nærmer sig selve stridens æble. Og her henviser jeg også til Vagn Bro.

Jeg er ked af at du tror på en så dogmatisk og fastlåst måde og håber at debattere med andre mere åbentsindede personer herinde på jesusnet.

Mvh
Logiker

Til toppen 
#42192 - 18/01/2005 01:05 Re: Far vel [Re: Logiker]
Machine_A
Bruger

...og jeg vælter bare ind et tilfældigt sted.

Alle de dér ateister der er forundrede og forfærdere over at CH's indlæg blev fjernet, kunne da tage at læse med her for at se, om der eventuelt var nogle, der skulle luske ud i skuret, finde kosten frem og begynde at feje lidt for egen dør.

Ateist.org Forum : Du kan opleve Gud selv (læs svarene...). Det er jo virkelig seriøst. Meget opfindsomt. Virkelig tankevækkende. Egentlig forstår jeg godt at ateister hopper herover...

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#42193 - 18/01/2005 01:13 Re: Far vel [Re: Logiker]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Logiker

Nu er du jo dumpet midt ind i en sag, som har en lang forhistorie og derfor mener jeg ikke du kan bedømme den alene på de sidste par ugers indlæg. I begge de tilfælde du henviser til er der tale om formen og måden at deltage i debatten. Ikke om selve indholdet. Vi bruger ikke censur til at styre debatten med, men udelukkende til at opretholde en seriøs og god debat i overensstemmelse med vores Netikette. Men jeg indrømmer at der er tale om skønsmæssige vurderinger, som nemt kan virke uretfærdige og tilfældige for dem som føler sig forurettede. Derfor tyr vi også kun meget nødigt og sjældent til at slette indlæg eller udelukke folk fra Debatten.

Jeg er ked af at du finder det "fastlåst" og "dogmatisk" at jeg regner kristendommen for en sand tro. Men Debatten her på JesusNet.dk er jo ikke et neutralt inter-religiøst forum, men et sted, hvor vi bygger på et klart og veldefineret kristent grundlag. På det grundlag er enhver velkommen til at kommentere, diskutere og stille spørgsmål. Og det håber jeg også du vil føle dig velkommen til.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#42194 - 18/01/2005 01:29 Re: Far vel [Re: Machine_A]
Logiker
Bruger

...og jeg vælter bare ind et tilfældigt sted.

Ja, det kræver en del fantasi at forestille sig en person, der rent faktisk læser hvad andre skriver i deres tråde, før han udtrykker sin mening.

Jeg ved godt det kommer som overraskelse for dig, at det er fysisk muligt at læse indlæg igennem i flere måneder og holde tand for tunge. Og først derefter begynde at debattere når man rent faktisk har forstået hvad debatten drejer sig om

Mvh
Logiker

Til toppen 
#42195 - 18/01/2005 01:47 Re: Far vel [Re: asas]
Logiker
Bruger

Hej NM

Nu er du jo dumpet midt ind i en sag, som har en lang forhistorie og derfor mener jeg ikke du kan bedømme den alene på de sidste par ugers indlæg.

Forkert. Jeg har fulgt med igennem længere tid som anonym bruger.

I begge de tilfælde du henviser til er der tale om formen og måden at deltage i debatten. Ikke om selve indholdet.

Forkert. Jeres Netikette forbyder netop indholdet, som her er åbenbaringer. Bare nye af slagsen. Det kniber bare med begrundelser hvorfor.

Vi bruger ikke censur til at styre debatten med,.....

Det gør I jo så alligevel. Hvordan I end vender og drejer det. Og jeg synes egentlig at det er ok, hvis bare I ville stå ved det altså.....

På det grundlag er enhver velkommen til at kommentere, diskutere og stille spørgsmål. Og det håber jeg også du vil føle dig velkommen til.

Med tanken ihu om jeg havde mange spørgsmål som lignede CH's, så synes jeg du tager munden lidt for fuld når du siger "enhver".

Jeg føler mig først rigtig velkommen når emnet om værdien af åbenbaringer tages op igen uden censur. Indtil da må jeg stille mig tilfreds med at føle mig som Galilei.

Mvh
Logiker

Til toppen 
#42196 - 18/01/2005 02:22 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... *DELETED* [Re: ]
korintherbrevet
Bruger

Reg.: 23/03/2002
Sted: Herning
Indlæg slettet af Netmissionæren

Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."

Til toppen 
#42197 - 18/01/2005 02:26 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: ]
korintherbrevet
Bruger

Reg.: 23/03/2002
Sted: Herning

Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."

Til toppen 
#42198 - 18/01/2005 10:09 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Esmaralda

"Hvis du har ret her skulle vi jo banne alle ateister, Jehovas Vidner og andre som allerede har en tro/overbevisning når de begynder her....... hvilket i praksis ville sige næsten alle vore brugere...... "

Nej ikke nødvendigvis, det kommer nemlig an på hvilken indgangsvinkel kritikken af kristendommen har, og CH indlæg bider sig jo helt fast i kernen af kristendommen, der hvor kristendommen har et kæmpe problem med at forklare troværdigheden af biblen fx, nemlig, hvorvidt man kan stole på alle disse beretninger. I anser bibelens åbenbaringer for mere sandsynlige end andre, man tror mere på oldgamle beretninger end CH som i dette tilfælde må anses for at være det tætteste du kan komme til en kilde om påstået åbenbaring.

Det er I simpelthen nødt til, ellers falder hele kristendommen med biblen fra hinanden. Kan I slet ikke se det?

Til toppen 
#42199 - 18/01/2005 11:48 Re: Far vel [Re: asas]
nelle
Bruger

Hej Asbjørn

Du skriver til Logiker:

"Vi bruger ikke censur til at styre debatten med, men udelukkende til at opretholde en seriøs og god debat i overensstemmelse med vores Netikette. Men jeg indrømmer at der er tale om skønsmæssige vurderinger, som nemt kan virke uretfærdige og tilfældige for dem som føler sig forurettede. Derfor tyr vi også kun meget nødigt og sjældent til at slette indlæg eller udelukke folk fra Debatten"

Her mener jeg du siger, at det i sidste ende er ordstyrergruppens følelser og fornemmelser det kommer an på, mere end måske netetikettens regler, der er ordstyrernes rettesnor for, hvilke emner debatten kan og må beskæftige sig med. For mig at se, ser det efterhånden ud til at netiteketten mere er et skalkeskjul for at man har en fri og åben debat på Jesusnet.

Når nogen som CH og Vagn Bro (som blev bortvist uden at have overtrådt netiteketten) bider sig fast i kernen,(det har jeg været lidt inde på i mit svar til Esmaralda) af kristendommens problem med at forklare, at bibelens åbenbaringer er mere sandsynlige end andre åbenabaringer, så er og bliver det mit indtryk, at ordstyrergruppen før eller senere skrider til vilkårlig sletning af indlæg og bortvisning, egentlig uden nogen form for begrundelse i netetiketten.

Til toppen 
#42200 - 18/01/2005 11:54 Re: Provokation [Re: Philip]
Philip
Bruger

Philip: "[J]eg er gået med på, at CloudHands modtager åbenbaringer og derfor er profet... 'Profeten' CloudHands hævdede så, at Gud ikke var transcendent... Så stillede jeg så CloudHands nogle spørgsmål om, hvorfor dit og hvorfor dat, men så begyndte CloudHands bare at snakke udenom..."

Ateist: "Hvilket faktisk er et normalt fænomen blandt folk, der baserer deres verdensbillede på profetiske erkendelser - gamle såvel som nye."

Philip: "Måske, men ikke alle... læs f.eks. Baker Encyclopedia of Christian Apologetics af Norman L. Geisler, og I don't have enough Faith to be an Atheist af Norman L. Geisler og Frank Turek, Christian Apologetics af Norman L. Geisler, og The Historical Jesus: Ancient Evidence for the Life of Christ af Gary R. Habermas... I disse bøger er der ikke udomssnak..."

Jeg vil lige til mit "Måske, men ikke alle ..." komme med denne tilføjelse: Det er langt fra alle troende, der giver sig ud for at være profeter sådan som CloudHands gjorde, næh, de fleste troende er overbevist om, at Bibelen er Guds åbenbaring, men disse troende udgiver sig ikke for at have modtaget denne åbenbaring direkte ligesom profeterne i Bibelen... der forskel på at tro, at en bog er en nedskrevet åbenbaring fra Gud, som profeter har nedskrevet, og på at mene, at man selv er profet og direkte modtager åbenbaringen... de fleste, hvis ikke alle kristne, gør førstnævnte; men CloudHands gjorde sidstnævnte... Ergo misrepræsenterede CloudHands generelt de kristne, og Netmissionærens kommentar her (til CloudHands) rammer hovedet på sømmet:

"Jeg regner dig faktisk for intelligent nok til at være ganske klar over, at der er himmelvid forskel på dine private og ironiserende "åbenbaringer" og så den åbenbaring som Bibelens "hellige mænd" repræsenterer. Derfor kan vi kun konkludere at du åbenbart regner os for håbløst dumme - en indstilling, som ikke fordrer ikke nogen fornuftig dialog."

Og ligeledes denne kommentar her:

"På een måde er din lille profet-leg en meget klog provokation, men samtidig viser den hvor lidt du reelt har forstået af de mange artikler, svar og debatindlæg, som på forskellig måde begrunder hvorfor vi tager Bibelen alvorligt og regner dens forfattere for troværdige. Det er i hvertfald den måde jeg oplever det på."

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#42201 - 18/01/2005 12:33 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: nelle]
malli
Bruger

Hej Nelle

Hvis du har ret her skulle vi jo banne alle ateister, Jehovas Vidner og andre som allerede har en tro/overbevisning når de begynder her....... hvilket i praksis ville sige næsten alle vore brugere...... "

Nej ikke nødvendigvis, det kommer nemlig an på hvilken indgangsvinkel kritikken af kristendommen har

Hvis du med "indgangsvinkel" mener overskridelse af netetiketten, og tilsidesættelse af henstillinger, ja, så har du ret, så kan dette medføre en banning på et tidspunkt - men dette vil ske for alle brugere. Som i alle andre sammenhænge, bliver lunten kortere, des mere man tilsidesætter de henstillinger man modtager, og på et tidspunkt vil man risikere at miste adgang, også til dette forum.

Jeg vil dog sige, at jeg finder det netop kendetegnende ved Jesus-net, at der faktisk skal temmelig meget til, i forhold til hvad jeg har oplevet på andre fora. Men endnu har jeg ikke oplevet, at folk blev bannet alene for deres tros/mgl. tros skyld. Ligesom jeg endnu heller ikke har oplevet en banning som dybt uretfærdig.

I anser bibelens åbenbaringer for mere sandsynlige end andre, man tror mere på oldgamle beretninger end CH som i dette tilfælde må anses for at være det tætteste du kan komme til en kilde om påstået åbenbaring.

Uden at forholde mig til den konkrete sag, vil jeg tale generelt om "privat-åbenbaringer". Der er jo en række betingelser for at åbenbaringerne i bibelen er blevet blevet blåstemplet. For at starte et sted, er åbenbaringerne oplevet af troende mennesker, enten mennesker, der var i tjeneste for Herren, eller mennesker, hvor åbenbaringen har medført at mennesket kom i tjeneste for Herren (som i Pauli tilfælde). Netop det at åbenbaringen er sket hos troende mennesker gør, at de havde en Gudsfrygt, der alt andet lige ville hindre dem i at lyve Gud noget på. Specielt kan dette bekræftes i, at de ville gå i døden for "deres sag" velvidende at de skulle konfronteres med den Gud de i givet fald skulle have løjet om!

Dernæst har åbenbaringerne ikke stået alene, men har været ledsaget af ydre tegn. I Pauli tilfælde medførte det at han af Herren modtog de særlige aposteltegn, nemlig at Herren ved ham virkede med mirakler, og at Paulus talte i tunger, dvs. han på overnaturlig vis kunne forkynde evangeliet på andre sprog.

For det tredje, er åbenbaringerne sket gennem kirken (omend det hed noget andet i GT), der er således gennem hele bibelen mennesker, der kan bedømme om det talte er troværdigt. Faktisk er der en særdeles hård straf for falsk profeti, i GT er det døden, alene dette vil nok lægge en lille dæmper på folks taletrang til at ytre sig på Guds vegne! Men det at åbenbaringerne sker gennem kirken, gør at der er stor nidkærhed på at få det enten af- eller bekræftet. Åbenbaringerne eller profetierne skal således bedømmes i menigheden, i Ny Testamente, kan vi læse at profetien skal godkendes af en apostel, da disse sad inde med disse gaver, at de kunne "bedømme ånder", og profetien står altid under apostelordet. I dag har vi ikke disse apostle, alene derfor er det yderst tvivlsomt at Gud skulle åbenbare noget nyt, noget der ikke er givet, for hvorfor skulle han i dag som noget helt nyt, åbenbare noget, når han ikke samtidig har indsat mennesker til at bedømme det sagte?

Den store nidkærhed har ikke været mindre udtalt, da bibelen skulle sammenfattes. Kirkefædrene arbejdede nat og dag, for at få fuldstændig klarhed over, hvilke skrifter der skulle være kanoniske, dvs. "rettesnor" - og mange skrifter er blevet vejet og fundet for lette.

For det fjerde, havde bibelens åbenbaringer et mål, nemlig at vidne om Gud, men ikke "bare" at vidne formålsløst om Gud, sådan for sjovt og uden sammenhæng - men helt konkret at vidne om Guds krav og Guds nåde.

Og derfor er det da at vi ser Guds åbenbaringer i to store blokke, nemlig i tiden fra Moses til Elias (da loven blev givet) - og igen i tiden fra Jesu komme til apostlene (da evangeliet blev givet).

I sidste blok, bliver der så profeteret over fremtiden gennem Jesus og apostlene, og vi modtager også her igennem det kendte værk Johannes Åbenbaring.

Alt i alt vil det sige, at det vi skal vide om Gud, det har Gud ladet os vide gennem sit Ord, og der er absolut ingen grund til at Gud i dag skulle give os åbenbaringer om et helt andet budskab, eller en helt ny viden om fremtiden. Han har ladet os det vide gennem sine apostle og profeter i Bibelen, derfor bygger vores tro på Bibelen alene (sola scriptura).

Og derfor, sammenfattende, er alle nye "åbenbaringer" kendetegnet som falske.

Mkh Malli

Ændret af malli (18/01/2005 12:48)

Til toppen 
#42202 - 18/01/2005 12:37 Re: Far vel [Re: Logiker]
Philip
Bruger

Hej Logiker.

Du skrev:

Hej NM

NM: "Jeg håber meget, at den uheldige afslutning her på Café Thomas ikke må forhindre dig i at finde sandheden (som vi lykkeligvis ikke har patent på her)."

NM: "I modsætning til Lars Peter, så tror vi her på JesusNet.dk at Bibelens Gud er den eneste sande og virkelige Gud...........de (andre religioner) har troet på noget forkert."

Er du, Logiker, ikke åben for den logiske mulighed, at Netmissionæren måske har ment to forskellige ting, men bare ikke har udtrykt sig så klart? Hvis ikke, hvorfor hedder du så Logiker?

Jeg nåede at læse CH's besked fra Vagn Bro, som var dybt foruroligende.

Hmm... nu så jeg vist godt det indlæg, men kan desværre ikke huske, hvad der præcist stod i det... dog er jeg næsten sikker på, at Vagn Bro tager ligeså meget fejl, som CloudHands gør, når det kommer til de kristne og åbenbaringer (jvf. dette mit indlæg): de kristne er troende, som er overbevist om, at en bog, Bibelen, er nedskrevet af Guds profeter, men de kristne udgiver sig ikke selv for at være profeterne... men CloudHands udgav sig for at være profet... derfor "påberåber" de kristne sig ikke åbenbaringer i samme forstand som CloudHands gjorde det... derfor misrepræsenterede han de kristne... men denne forskel har selv du ikke lagt mærke til, hvilket fremgår af dette dit indlæg.

Da jeg kan se det er blevet slettet, spørger jeg mig selv om meningen med at diskutere rationelt med folk, som gang på gang modsiger sig selv og henviser til deres Netikette eller sletter indlæg, når de nærmer sig selve stridens æble. Og her henviser jeg også til Vagn Bro.

Nu tror jeg som sagt ovenfor, at Vagn Bro har samme misforståelse som CloudHands, og derfor kan hans kommentar (som vist insinuerede samme hykleri-pointe som CloudHands') ikke tages for at have noget gyldigt mod de kristne... desuden blev Vagn Bro selv vist bort fra Jesusnet.dk på et udmærket grundlag (se denne tråd); han personliggjorde debatter, og fandt på at ignorere andres gyldige argumenter mod ham og i stedet pludre videre... (nu er det ikke fordi, jeg ønsker at gøre denne tråd til en "Vagn Bro"-tråd; Vagn Bro's bortvisning er en anden sag, og derfor er der som sådan ingen nogen grund til det... jeg ville bare remind'e om, at Vagn Bro kan have de samme logiske vildfarelser, som CloudHands', der er eksemplificeret ovenfor...)...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#42203 - 18/01/2005 12:52 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: nelle]
Philip
Bruger

Esmaralda: "Hvis du har ret her skulle vi jo banne alle ateister, Jehovas Vidner og andre som allerede har en tro/overbevisning når de begynder her....... hvilket i praksis ville sige næsten alle vore brugere......"

Nelle: "I anser bibelens åbenbaringer for mere sandsynlige end andre, man tror mere på oldgamle beretninger end CH som i dette tilfælde må anses for at være det tætteste du kan komme til en kilde om påstået åbenbaring.

Det er I simpelthen nødt til, ellers falder hele kristendommen med biblen fra hinanden. Kan I slet ikke se det?
"

Nej, det tror jeg ikke, for CloudHands har i sin debat med mig (i denne tråd) undergravet sin egen troværdighed totalt, idet han ikke ville svare på nogle få spørgsmål, jeg stillede ham ud fra den præmis, at han virkelig var profet og modtog åbenbaringer... når en person (som f.eks. CloudHands) ikke engang på egne præmisser kan rede sig ud af suppedasen, så er der vist ikke længere nogen grund til at antage hans såkaldte ikke-transcendente "Guds" åbenbaringer til ham... og heller ikke, at denne "Gud" skulle være Bibelens Gud...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#42204 - 18/01/2005 13:08 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Philip]
nelle
Bruger

Hej Philip

"Nej, det tror jeg ikke, for CloudHands har i sin debat med mig (i denne tråd) undergravet sin egen troværdighed totalt, idet han ikke ville svare på nogle få spørgsmål, jeg stillede ham ud fra den præmis, at han virkelig var profet og modtog åbenbaringer... når en person (som f.eks. CloudHands) ikke engang på egne præmisser kan rede sig ud af suppedasen, så er der vist ikke længere nogen grund til at antage hans såkaldte ikke-transcendente "Guds" åbenbaringer til ham... og heller ikke, at denne "Gud" skulle være Bibelens Gud..."

Ikke at VILLE og ikke at KUNNE er jo heller ikke helt det samme.

Så en anden ting, hvorfor det oprør over CH indlæg, når man antager han ikke kan svare og som du skriver redde sig selv ud af suppedasen, og ud fra disse antagelser du/I har gjort kommet frem til at denne gud ikke kan være bibelens gud.

Til toppen 
#42205 - 18/01/2005 13:12 Re: Far vel [Re: nelle]
Philip
Bruger

Asbjørn til Logiker: "Vi bruger ikke censur til at styre debatten med, men udelukkende til at opretholde en seriøs og god debat i overensstemmelse med vores netikette. Men jeg indrømmer at der er tale om skønsmæssige vurderinger, som nemt kan virke uretfærdige og tilfældige for dem som føler sig forurettede. Derfor tyr vi også kun meget nødigt og sjældent til at slette indlæg eller udelukke folk fra Debatten"

Nelle: "Her mener jeg du siger, at det i sidste ende er ordstyrergruppens følelser og fornemmelser det kommer an på, mere end måske netetikettens regler, der er ordstyrernes rettesnor for, hvilke emner debatten kan og må beskæftige sig med."

Hvorfor lige "ordstyrergruppens følelser og fornemmelser"? Hvorfor ikke "ordstyrergruppens fornuft og intellekt"? Hvorfor førstnævnte fremfor sidstnævnte? Kan ordstyrerne ikke være objektive? Hvis nej, hvorfor ikke? Som det fremgår af et af mine indlæg her i tråden, så misrepræsenterede CloudHands -- ved sin profet-leg -- de kristne og lavede sig således en stråmand, som han kunne gå til angreb på...

For mig at se, ser det efterhånden ud til at netiteketten mere er et skalkeskjul for at man har en fri og åben debat på Jesusnet.

CloudHands overtrådte Netiketten, fordi han udgav sig for at være profet... de kristne her på jesusnet.dk tror på, at Bibelen er skrevet af Guds profeter og lukket, men de kristne (Netmissionæren, ordstyrerne, o.a.) giver sig ikke selv ud for at være profeter... det gjorde CloudHands imidlertid... derfor overtrådte han Netiketten, men de gjorde ikke... altså intet hykleri...

Når nogen som CH og Vagn Bro (som blev bortvist uden at have overtrådt netiteketten)...

... sommetider har Netiketten måske ikke været klar nok i, hvad den sagde... men Vagn Bro blev bortvist på et fornuftigt grundlag; han foretog urimelig personliggørelse af debatterne m.m.... og CloudHands har overtrådt Netiketten, som vist ovenfor... altså er din anke ikke virkningsfuld...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#42206 - 18/01/2005 13:29 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: nelle]
Philip
Bruger

Philip: "Nej, det tror jeg ikke, for CloudHands har i sin debat med mig (i denne tråd) undergravet sin egen troværdighed totalt, idet han ikke ville svare på nogle få spørgsmål, jeg stillede ham ud fra den præmis, at han virkelig var profet og modtog åbenbaringer... når en person (som f.eks. CloudHands) ikke engang på egne præmisser kan rede sig ud af suppedasen, så er der vist ikke længere nogen grund til at antage hans såkaldte ikke-transcendente "Guds" åbenbaringer til ham... og heller ikke, at denne "Gud" skulle være Bibelens Gud..."

Nelle: "Ikke at VILLE og ikke at KUNNE er jo heller ikke helt det samme.

Sorry... begge er måske muligheder... men hvad enten CloudHands ikke kan eller ikke vil, så undergraver det hans troværdighed; han smygede sig jo klart udenom, efter at jeg havde antaget hans præmis, at han modtog åbenbaringer fra Gud selv, og hans hævdelse, at Gud ikke var transcendent... ja, i hans udenomssmygende indlæg krævede han endda:

"Hvis jeg har taget helt fejl af dig, så må du endelig rette mig, gerne med forklaring, sådan at du ikke bare siger at jeg tager fejl, men også at du begrunder det."

Men når det gælder ham selv:

"Det kan godt være at du opfatter det som om jeg smyger mig udenom. Det vil jeg godt have mig frabedt."

Så en anden ting, hvorfor det oprør over CH indlæg, når man antager han ikke kan svare og som du skriver redde sig selv ud af suppedasen, og ud fra disse antagelser du/I har gjort kommet frem til at denne gud ikke kan være bibelens gud.

Forkert! Jeg gik faktisk med på hans præmisser i mit indlæg, som jeg ovenfor har link'et til; jeg antog, at han var profet; min antagelse viste sig dog at være fejlagtig... men hul i det... det kan jo ske...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#42207 - 18/01/2005 13:39 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: malli]
nelle
Bruger

"Hvis du med "indgangsvinkel" mener overskridelse af netetiketten, og tilsidesættelse af henstillinger, ja, så har du ret, så kan dette medføre en banning på et tidspunkt - men dette vil ske for alle brugere. Som i alle andre sammenhænge, bliver lunten kortere, des mere man tilsidesætter de henstillinger man modtager, og på et tidspunkt vil man risikere at miste adgang, også til dette forum."

Nej, det mener jeg ikke med indgangsvinkel. Jeg mener der er en forskel på, hvorledes man "borer " kritisk i kristendommen med følge af bibelen.

"Jeg vil dog sige, at jeg finder det netop kendetegnende ved Jesus-net, at der faktisk skal temmelig meget til, i forhold til hvad jeg har oplevet på andre fora. Men endnu har jeg ikke oplevet, at folk blev bannet alene for deres tros/mgl. tros skyld. Ligesom jeg endnu heller ikke har oplevet en banning som dybt uretfærdig"

Jeg har også oplevet jesusnet som et forum hvor man ikke bare udelukker mennesker med en anden tro eller ikke tro, men jeg synes desværre der har været et par tilfælde hvor jeg er kommet lidt i tvivl, fx med hensyn til Vagn Bro og nu med sletning af CH indlæg. Men som sagt, mht CH var jeg klar over det ville gå den vej, ikke fordi jeg kan forstå beslutningen, men fordi jeg kan se hvad der måske ligger bag denne beslutning.

"Der er jo en række betingelser for at åbenbaringerne i bibelen er blevet blevet blåstemplet. For at starte et sted, er åbenbaringerne oplevet af troende mennesker, enten mennesker, der var i tjeneste for Herren, eller mennesker, hvor åbenbaringen har medført at mennesket kom i tjeneste for Herren (som i Pauli tilfælde). Netop det at åbenbaringen er sket hos troende mennesker gør, at de havde en Gudsfrygt, der alt andet lige ville hindre dem i at lyve Gud noget på. Specielt kan dette bekræftes i, at de ville gå i døden for "deres sag" velvidende at de skulle konfronteres med den Gud de i givet fald skulle have løjet om! "

Joh, men gør det åbenbaringerne mere rigtige? Kan du ikke også vende den om og så sige, netop fordi disse mennesker havde en stærk tro og en gudsfrygt, så er de kilder blevet tillagt langt større sandhedsværdi end ellers? Skal du ikke også tage tiden lidt i betragtning mht. oplysning fx?

"Dernæst har åbenbaringerne ikke stået alene, men har været ledsaget af ydre tegn. I Pauli tilfælde medførte det at han af Herren modtog de særlige aposteltegn, nemlig at Herren ved ham virkede med mirakler, og at Paulus talte i tunger, dvs. han på overnaturlig vis kunne forkynde evangeliet på andre sprog."

Hvor er de beviser for "ydre tegn" ?

"For det tredje, er åbenbaringerne sket gennem kirken (omend det hed noget andet i GT), der er således gennem hele bibelen mennesker, der kan bedømme om det talte er troværdigt. Faktisk er der en særdeles hård straf for falsk profeti, i GT er det døden, alene dette vil nok lægge en lille dæmper på folks taletrang til at ytre sig på Guds vegne! Men det at åbenbaringerne sker gennem kirken, gør at der er stor nidkærhed på at få det enten af- eller bekræftet. Åbenbaringerne eller profetierne skal således bedømmes i menigheden, i Ny Testamente, kan vi læse at profetien skal godkendes af en apostel, da disse sad inde med disse gaver, at de kunne "bedømme ånder", og profetien står altid under apostelordet. I dag har vi ikke disse apostle, alene derfor er det yderst tvivlsomt at Gud skulle åbenbare noget nyt, noget der ikke er givet, for hvorfor skulle han i dag som noget helt nyt, åbenbare noget, når han ikke samtidig har indsat mennesker til at bedømme det sagte? "

Jo, men hvorledes kan de bedømme det? og er det blevet bedømt objektivt?
Det at der så var en hård straf, kan jo også have den modsatte effekt, at mennesker ikke tør indrømme, at de måske har forestillet sig noget, som ikke var sandt.

Selvom disse apostle ikke er tilstede idag, så er det jo ikke givet, at gud ikke åbenbarer noget nyt, du ved det jo ikke, du stiller jo selv spørgsmålet hvorfor?

"Den store nidkærhed har ikke været mindre udtalt, da bibelen skulle sammenfattes. Kirkefædrene arbejdede nat og dag, for at få fuldstændig klarhed over, hvilke skrifter der skulle være kanoniske, dvs. "rettesnor" - og mange skrifter er blevet vejet og fundet for lette. "

Men igen, er der nogen sikkerhed for de her kirkefædre har bedømt rigtigt? Hvor kan man finde det bevis fra gud, at de har bedømt rigtigt, så længe dette ikke forefindes, må det kun bero på hvad mennesker har troet og stadigvæk tror.

"Alt i alt vil det sige, at det vi skal vide om Gud, det har Gud ladet os vide gennem sit Ord, og der er absolut ingen grund til at Gud i dag skulle give os åbenbaringer om et helt andet budskab, eller en helt ny viden om fremtiden. Han har ladet os det vide gennem sine apostle og profeter i Bibelen, derfor bygger vores tro på Bibelen alene (sola scriptura). "

Ja, som du skriver der er ingen grund til, men I ved det ikke 100%, det er jo netop et af problemerne, når man taler om tro.

Til toppen 
#42208 - 18/01/2005 13:56 Re: Far vel [Re: Philip]
nelle
Bruger

"Hvorfor lige "ordstyrergruppens følelser og fornemmelser"? Hvorfor ikke "ordstyrergruppens fornuft og intellekt"? Hvorfor førstnævnte fremfor sidstnævnte? Kan ordstyrerne ikke være objektive? Hvis nej, hvorfor ikke? Som det fremgår af et af mine indlæg her i tråden, så misrepræsenterede CloudHands -- ved sin profet-leg -- de kristne og lavede sig således en stråmand, som han kunne gå til angreb på..."

Jeg betvivler ikke ordstyrernes intellekt, men jeg ser det som en følelsesladet beslutning at slette disse indlæg.

"CloudHands overtrådte Netiketten, fordi han udgav sig for at være profet... de kristne her på jesusnet.dk tror på, at Bibelen er skrevet af Guds profeter og lukket, men de kristne (Netmissionæren, ordstyrerne, o.a.) giver sig ikke selv ud for at være profeter... det gjorde CloudHands imidlertid... derfor overtrådte han Netiketten, men de gjorde ikke... altså intet hykleri..."

ja og du deltog i legen men hvad har sagen at gøre med at ordstyrerne ikke udgiver sig for profeter?

"... sommetider har Netiketten måske ikke været klar nok i, hvad den sagde... men Vagn Bro blev bortvist på et fornuftigt grundlag; han foretog urimelig personliggørelse af debatterne m.m.... og CloudHands har overtrådt Netiketten, som vist ovenfor... altså er din anke ikke virkningsfuld..."

Så vidt jeg ved, står der intet om, man ikke må dele åbenbaringer med andre.
MHT Vagn Bro kan jeg ikke se, men det er jo et holdningsspørgsmål eller fortolkningsspørgsmål.

Ellen

Til toppen 
#42209 - 18/01/2005 14:00 Re: Far vel [Re: Logiker]
Machine_A
Bruger

Og først derefter begynde at debattere når man rent faktisk har forstået hvad debatten drejer sig om

Er der da noget i mit svar, du ikke forstår?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#42210 - 18/01/2005 14:25 Re: Far vel [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Hej Nelle

Her mener jeg du siger, at det i sidste ende er ordstyrergruppens følelser og fornemmelser det kommer an på, mere end måske netetikettens regler, der er ordstyrernes rettesnor for, hvilke emner debatten kan og må beskæftige sig med. For mig at se, ser det efterhånden ud til at netiteketten mere er et skalkeskjul for at man har en fri og åben debat på Jesusnet.

Du har ret i at Netiketten og vejledningen er - ja netop vejledning og relger for optræden på Jesusnet. Og at vi som ordstyrere går ind og vurdere og disse er overholdt. Så - på en måde er det vores fornemmelser (ikke følelser) der har indflydelse på afgørelserne...... hvordan skulle vi ellers gøre.......

Jeg kan som helt almindelig ordstyrer sige at jeg ikke har været med til at nogen - overhovedet - er blevet bannet eller slettet uden at vi i vores debat ordstyrene og adminerne imellem har vendt og drejet mulighederne inden. Derved undgår vi også at det bliver vore følelser der styrer handlingerne...... hvilket vi er meget opmærksomme på ikke skal ske. Vi sletter ikke indlæg uden at brugeren får en forklaring på privaten.

Samtidig kan jeg sige at der ikke har været nogen emner - overhovedet - som ikke har været tilladt (så vidt jeg husker må jeg hellere sige) - kun direkte reklamer.

Vi har ingen skjult dagsorden om at de og de emner skal vi se at få lukket af eller slettet. Vi har ingen skjult dagsorden om at den og den kreds af debatører skal vi holde ganske særligt øje med.

Vores opgave er at se til at debatterne - alsidige som de er - foregår i en ordentlig tone, og i overensstemmelse med Netiketten og vejledningen. Man kan faktisk godt debatere på en måde så det ikke er god tone uden direkte at bryde Netiketten - derfor vil det af og til være en skønssag der afgøre om en bruger skal advares.

Når nogen som CH og Vagn Bro (som blev bortvist uden at have overtrådt netiteketten) bider sig fast i kernen,(det har jeg været lidt inde på i mit svar til Esmaralda) af kristendommens problem med at forklare, at bibelens åbenbaringer er mere sandsynlige end andre åbenabaringer, så er og bliver det mit indtryk, at ordstyrergruppen før eller senere skrider til vilkårlig sletning af indlæg og bortvisning, egentlig uden nogen form for begrundelse i netetiketten.

Ingen bliver bortvist uden at have fået advarsler og henstillinger på privaten. De har alle kunnet svarer for sig og forklare den oprindelige mening med et indlæg eller en holdning....... denne procedure har da også ført til at nogle debatører ikke er blevet bortvist, men blot er blevet bedt om at omformulere deres indlæg så misforståelserne ikke længere var der. Andre debatøre har ikke været modtagelige for nogen form for henstillinger - og så er vejen vist.

Det kan godt være at der ikke er større bevis på at åbenbaringerne i Bibelen er sande end CH´s åbenbaring. Men vi har et punkt der siger at: Vi må ikke påberåbe os særlige åbenbaringer eller åndelig indsigt.
Det er umuligt at føre en fornuftlig samtale med mennesker som har patent på den fulde sandhed og pr. definition har de rette meninger. Det gælder også kristne! Hvis ikke jeg tror mine ord og holdninger er overbevisende nok i sig selv, så skal jeg tie stille.

Der er stor forskel på at sige "JEG har fået en åbenbaring" og at sige "jeg TROR på at den åbenbaring en anden fik er sand"
Den første kan ikke debateres - det kan den anden.

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#42211 - 18/01/2005 14:30 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: nelle]
malli
Bruger

Nej, det mener jeg ikke med indgangsvinkel. Jeg mener der er en forskel på, hvorledes man "borer " kritisk i kristendommen med følge af bibelen.

Dette må du meget gerne uddybe, i min tid på Jesusnet har jeg nemlig ikke oplevet at seriøs! Kritisk boring i kristendommen har medført banning.

Jeg har også oplevet jesusnet som et forum hvor man ikke bare udelukker mennesker med en anden tro eller ikke tro, men jeg synes desværre der har været et par tilfælde hvor jeg er kommet lidt i tvivl, fx med hensyn til Vagn Bro og nu med sletning af CH indlæg. Men som sagt, mht CH var jeg klar over det ville gå den vej, ikke fordi jeg kan forstå beslutningen, men fordi jeg kan se hvad der måske ligger bag denne beslutning.

Jeg er ikke så sikker på at sagen omkring med Vagn Bro gik på ”enig” kontra ”uenig”, men mere på måden hvorpå synspunktet blev fremført, men kan da erindre at han fik nogle vink med en vognstang inden han blev bannet – det bliver jo ikke mindre vanskeligt at huske de nøjagtige detaljer omkring banningen, fordi det efterhånden er et år siden, så jeg er slet ikke forstående for hvorfor denne sag pludselig skal trækkes op af mølposen.

Mht CHs sletning af indlæg, har CH jo mig bekendt fået disse begrundet, en tråd blev slettet, fordi CH trods henstillinger fortsat kørte frem med sine ”åbenbaringer” en anden tråd blev slettet fordi han viderebragte en bannet brugers indlæg….finder du dette komplet unfair?

Helt seriøst, det gør jeg ikke, er en bruger bannet, skal vedk. jo ikke fortsætte med at agitere et sted, det er jo ikke for sjovt at det er sket, og man burde vide bedre end at offentliggøre indlæg, der minder om tidligere tiders smædeviser, der kun har til hensigt at ”piske en stemning op”, og ikke gøre som der står i netetiketten, nemlig at kontakte ordstyreren privat....og ellers iøvrigt søge at bidrage til, at der bliver en behagelig stemning her.

Jeg har redegjort for nogle af betingelserne for at vi som kristne anser de bibelske åbenbaringer som sande, du søger nu, ikke overraskende, at skyde det, jeg har skrevet i sænk punkt for punkt ved hjælp af simpel logik, og ”bevis” mig her og ”bevis” mig der.

Men du skylder så barnet ud med badevandet, idet du glemmer, at de kriterier, jeg har nævnt er en helhed!, som CH eller andre i dag ikke kan opfylde, og dette bringer mig tilbage til udgangspunktet, nemlig at vi ikke modtager åbenbaringer i den form, bibelen foreskriver.

Og mener du noget andet, er det til gengæld dig, der står med bevisbyrden, for da skal du godtgøre, at de nye åbenbaringer er godkendt af en apostel, gennem kirken, og bygger på det samme grundlag som bibelens åbenbaringer, nemlig centreret om de to blokke; Loven og Evangeliet.

Og det kan du ikke, Nelle
....ikke mindst fordi, der ikke i dag findes nogen nulevende apostle

Mkh Malli

Ændret af malli (18/01/2005 14:42)

Til toppen 
#42212 - 18/01/2005 14:35 Re: Far vel [Re: Logiker]
Esmaralda
Bruger

Hej logiker

Med tanken ihu om jeg havde mange spørgsmål som lignede CH's, så synes jeg du tager munden lidt for fuld når du siger "enhver".

Jeg føler mig først rigtig velkommen når emnet om værdien af åbenbaringer tages op igen uden censur. Indtil da må jeg stille mig tilfreds med at føle mig som Galilei.

CH har været på debatten længe uden der har været nogen form for problemer med hans spørgsmål - så jeg tror ikke du har noget at være nervøs for. Det håber jeg da ikke...... når altså bare tonen er god er debatten det også - uanset emnet (som jo her på siden skal have relation til kristendom - naturligvis)

Jeg ser ingen problemer i at debatere "emnet om værdien af åbenbaringer" ...... Det er et interesant emne og absolut aktuelt at vende. Det er ikke emnet der var noget galt med. (MEN start lige en ny tråd - og lad vær at bryde netikettens 9 punkt når du starter )
Jeg kunne heller ikke forestille mig at nogen af de andre ordstyrere eller adminer kunne have noget imod det. Faktisk har vi haft et emne der lignede opppe og vende for noget tid siden....... uden problemer

Til toppen 
#42213 - 18/01/2005 14:43 Re: Far vel [Re: nelle]
Philip
Bruger

Philip: "Hvorfor lige "ordstyrergruppens følelser og fornemmelser"? Hvorfor ikke "ordstyrergruppens fornuft og intellekt"? Hvorfor førstnævnte fremfor sidstnævnte? Kan ordstyrerne ikke være objektive? Hvis nej, hvorfor ikke? Som det fremgår af et af mine indlæg her i tråden, så misrepræsenterede CloudHands -- ved sin profet-leg -- de kristne og lavede sig således en stråmand, som han kunne gå til angreb på..."

Nelle: "Jeg betvivler ikke ordstyrernes intellekt, men jeg ser det som en følelsesladet beslutning at slette disse indlæg."

Hvorfor det? Det er jo tydeligt for enhver, at CloudHands havde overtrådt netiketten (på ateist.org har jeg også set, at indlæg er blevet slettet pga. overtrædelse af netiketten; så må du vel også mene, at det er følelsesladede beslutninger?); han havde samme misforståelse som Vagn Bro nok også havde; og da sidstnævnte er bortvist på et fornuftigt grundlag, så er det helt fair, at slette andres indlæg, hvori han forsøger at trænge ind... altså kan du ikke udelukke at beslutningen også indeholdt en udmærket objektivitet... eller kan du?

Philip: "CloudHands overtrådte netiketten, fordi han udgav sig for at være profet... de kristne her på jesusnet.dk tror på, at Bibelen er skrevet af Guds profeter og lukket, men de kristne (Netmissionæren, ordstyrerne, o.a.) giver sig ikke selv ud for at være profeter... det gjorde CloudHands imidlertid... derfor overtrådte han netiketten, men de gjorde ikke... altså intet hykleri..."

Philip: "[J]a og du deltog i legen men hvad har sagen at gøre med at ordstyrerne ikke udgiver sig for profeter?"

Selve dét, at jeg deltog i legen, har -- så vidt jeg kan se -- heller intet at gøre med, at ordstyrerne ikke udgav sig for at være profeter... men det har jeg heller ikke sagt... du er god til fordreje... jeg kan lige minde dig om netikettens punkt 4, så du ikke overtræder det igen:

Vi skal læse hvad der faktisk står.
Det er farligt at læse mellem linierne og tillægge hinanden synspunkter eller meninger som ikke er udtrykt. Jeg skal i stedet holde mig til de ord der faktisk er skrevet og tage dem for pålydende. Alt andet er at demonstrere manglende respekt og tillid.

Philip: "... sommetider har netiketten måske ikke været klar nok i, hvad den sagde... men Vagn Bro blev bortvist på et fornuftigt grundlag; han foretog urimelig personliggørelse af debatterne m.m.... og CloudHands har overtrådt netiketten, som vist ovenfor... altså er din anke ikke virkningsfuld..."

Nelle: "Så vidt jeg ved, står der intet om, man ikke må dele åbenbaringer med andre."

Ikke eksplicit, men det ligger jo logisk-nødvendigvis implicit i debat(samtale)-netikettens punkt 9, som siger vi ikke må påberåbe os særlige åbenbaringer eller åndelig indsigt. Dette punkt står jo skrevet i en kontekst, nemlig en kontekst om debat og samtaler, hvor man jo netop udveksler meninger og holdninger og diskuterer... altså ligger det implicit i Netiketten, at man ikke må dele åbenbaringer med andre... og helt ærligt: mener du, at der er nogen praktisk forskel på at påberåbe sig åbenbaringer overfor andre og dele åbenbaringer med andre? Hvis ja, hvilken?...

MHT Vagn Bro kan jeg ikke se, men det er jo et holdningsspørgsmål eller fortolkningsspørgsmål.

Hvorfor det? Vagn Bro kunne ikke logisk retfærdiggøre sine personliggørelser af debatter, og derfor var disse personliggørelser urimelige, idet de forulempede dem, det gik ud over... og dette hans fænomen er jo også kendt på andre forums, hvilket fremgår af dette mit indlæg...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#42214 - 18/01/2005 14:43 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Hej Nelle

Vi har intet imod at debatere troværdigheden i Bibelen - det har vi gjort før - og det kommer vi sikkert til igen. Ingen problem i det......
(ikke dermed sagt at vi bliver enige - naturligvis)

Se i øvrigt mit svar til logikeren længere nede i tråden...... det svarer vist også lidt på dette her.

Til toppen 
#42215 - 18/01/2005 15:39 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Esmaralda

"Vi har intet imod at debatere troværdigheden i Bibelen - det har vi gjort før - og det kommer vi sikkert til igen. Ingen problem i det......
(ikke dermed sagt at vi bliver enige - naturligvis)"

Nej, enige bliver vi aldrig, men det lyder jo fint, at vi uden omsvøb kan debattere biblens troværdighed

Ellen

Til toppen 
#42216 - 18/01/2005 15:57 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: malli]
nelle
Bruger

Hej Malli

"Dette må du meget gerne uddybe, i min tid på Jesusnet har jeg nemlig ikke oplevet at seriøs! Kritisk boring i kristendommen har medført banning. "

Det har jeg svaret på i et andet indlæg, CH har kritisk boret sig ind til benet af kristendommen med indlæggene omkring åbenbaringen. Det ben han begyndte at gnave i, var i forvejen meget svagt, og benet kan du sætte lig med bibelens troværdighed.

"Jeg har redegjort for nogle af betingelserne for at vi som kristne anser de bibelske åbenbaringer som sande, du søger nu, ikke overraskende, at skyde det, jeg har skrevet i sænk punkt for punkt ved hjælp af simpel logik, og ”bevis” mig her og ”bevis” mig der."

Det har du, helt enig, men det de bibelsek åbenbaringerne er jo hvad I ser og tror er sande, det er ikke nødvendigvis det samme som "hvad der er sandt".

Det er jo præcis det der er problemet ved bibelens troværdighed, man kan skyde mange ting i sænk ved (som du kalder det) simpel logik. Ja jeg siger bevis mig her og der nu, fordi, det er jo egentlig den bevisførelse I selv har forlangt af CH

"Men du skylder så barnet ud med badevandet, idet du glemmer, at de kriterier, jeg har nævnt er en helhed!, som CH eller andre i dag ikke kan opfylde, og dette bringer mig tilbage til udgangspunktet, nemlig at vi ikke modtager åbenbaringer i den form, bibelen foreskriver."

Jamen de kritirier du omtaler findes der ikke bevis for er rigtige, kirkens folk, dybt religiøse mennesker har vedtaget at bibelen skal være et bevis for kristendommens sandhed, men ikke et eneste sted, kan det bevises, at beviset som er bibelen, taler sand.

"Og mener du noget andet, er det til gengæld dig, der står med bevisbyrden, for da skal du godtgøre, at de nye åbenbaringer er godkendt af en apostel, gennem kirken, og bygger på det samme grundlag som bibelens åbenbaringer, nemlig centreret om de to blokke; Loven og Evangeliet."

Nej og atter nej, jeg står ikke med een eneste bevisbyrde for noget som helst, fordi, det er jer, der påstår, at bibelen er beviset for sandheden og vejen, det eneste jeg gør er, at tillade mig, at sige, hvorfor det? hvordan kan I være sikre på det? Har I noget bevis for, det I tror er det rigtige.

Ellen

Til toppen 
#42217 - 18/01/2005 16:05 Re: Far vel [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Esmaralda

"Der er stor forskel på at sige "JEG har fået en åbenbaring" og at sige "jeg TROR på at den åbenbaring en anden fik er sand"
Den første kan ikke debateres - det kan den anden"

OK, ja forskellen kan jeg egentlig ikke se, men det betyder altså, at CH i teorien kunne have fået en debat på mere pos. vilkår. hvis han havde overført sin egen åbenbaring til en anden, og derfra ville have diskuteret det.

Ellen

Til toppen 
#42218 - 18/01/2005 16:14 Re: Far vel [Re: Philip]
nelle
Bruger

Hej Philip

"Det er jo tydeligt for enhver, at CloudHands havde overtrådt Netiketten (på ateist.org har jeg også set, at indlæg er blevet slettet pga. overtrædelse af Netiketten; så må du vel også mene, at det er følelsesladede beslutninger?); han havde samme misforståelse som Vagn Bro nok også havde; og da sidstnævnte er bortvist på et fornuftigt grundlag, så er det helt fair, at slette andres indlæg, hvori han forsøger at trænge ind... altså kan du ikke udelukke at beslutningen også indeholdt en udmærket objektivitet... eller kan du?"

Ja, der har da været et par gange, hvor indlæg er blevet slettet også på ateist.org, men aldrig pga af holdninger, så længe de ikke bliver udtrykt på en vis, som kan virke stærkt anstødeligt , som fx indlæg med grove personangreb, racistiske og diskriminerende udtalelser osv.

"Selve dét, at jeg deltog i legen, har -- så vidt jeg kan se -- heller intet at gøre med, at ordstyrerne ikke udgav sig for at være profeter... men det har jeg heller ikke sagt... du er god til fordreje... jeg kan lige minde dig om netikettens punkt 4, så du ikke overtræder det igen:"

Det er ikke bevidst jeg fordrejer noget , men det er vel ikke ikke bevidst at du virker formanende?

"Vagn Bro kunne ikke logisk retfærdiggøre sine personliggørelser af debatter, og derfor var disse personliggørelser urimelige, idet de forulempede dem, det gik ud over... og dette hans fænomen er jo også kendt på andre forums, hvilket fremgår af dette mit indlæg..."

Nu vil jeg ikke diskutere Vagn Bro ned i detaljer, og så må jeg lige minde dig om, at god tone er så også, at afholde sig fra at blive ved med at diskutere en person som ikke kan deltage i debatten her og forsvare sig. Så jeg synes vi skal lade Vagn Bros udelukkelse her fra dette forum hvile. Ved godt jeg selv kom ind på, det var min fejl, men derfor afslutter jeg det også.

Ellen

Til toppen 
#42219 - 18/01/2005 16:35 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: nelle]
malli
Bruger

Hej Nelle

Jamen de kritirier du omtaler findes der ikke bevis for er rigtige, kirkens folk, dybt religiøse mennesker har vedtaget at bibelen skal være et bevis for kristendommens sandhed, men ikke et eneste sted, kan det bevises, at beviset som er bibelen, taler sand.

Flere beviser , mit udgangspunkt her var ikke at "bevise" om bibelens åbenbaringer holder vand, det var alene at gendrive at der er tale om nye åbenbaringer, og jeg vil tillade mig at fastholde, at i fald du mener at det er sandt og ret med nye åbenbaringer, da må du først godtgøre, at de nye åbenbaringer er godkendt af en apostel, gennem kirken, og bygger på det samme grundlag som bibelens åbenbaringer, nemlig centreret om de to blokke; Loven og Evangeliet.

Det har du endnu ikke gjort, - men til gængæld har jeg fortalt dig, hvorfor vi kan være sikre på at der ikke er tale om nye åbenbaringer.

Så jeg synes snart at du må komme med en form for dokumentation for de nye åbenbaringers gyldighed - det er jo DEM der er udgangspunkt i denne tråd, i stedet for bare at skrive det samme igen og igen.

HVORFOR mener du at de nye åbenbaringer holder vand?????

Mkh Malli

Ændret af malli (18/01/2005 16:36)

Til toppen 
#42220 - 18/01/2005 18:25 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: malli]
nelle
Bruger

Hej Malli

"Flere beviser , mit udgangspunkt her var ikke at "bevise" om bibelens åbenbaringer holder vand, det var alene at gendrive at der er tale om nye åbenbaringer, og jeg vil tillade mig at fastholde, at i fald du mener at det er sandt og ret med nye åbenbaringer, da må du først godtgøre, at de nye åbenbaringer er godkendt af en apostel, gennem kirken, og bygger på det samme grundlag som bibelens åbenbaringer, nemlig centreret om de to blokke; Loven og Evangeliet."

Nej selvfølgelig var det ikke dit mål at bevise bibelens åbenbaringer for det kan du ikke, ligeså lidt som nye åbenbaringer kan bevises, det er faktisk der jeg vil hen.

Og igen skal jeg ikke bevise noget, da jeg hverken tror på gamle som nye åbenbaringer, min pointe er kun, at pointere at ingen af delene kan bevises, derofr kan den nye åbenbaring være ligeså god som den gamle.

"HVORFOR mener du at de nye åbenbaringer holder vand?????"

Nej ved du nu hvad, har du helt misforstået mig, jeg mener da ikke de nye holder vand, men de gamle åbenbaringer holder efter min bedste overbevisning ikke bedre vand end CH åbenbaringer.

Til toppen 
#42221 - 18/01/2005 18:43 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: nelle]
malli
Bruger

Hej Nelle

"HVORFOR mener du at de nye åbenbaringer holder vand?????"

Nej ved du nu hvad, har du helt misforstået mig, jeg mener da ikke de nye holder vand, men de gamle åbenbaringer holder efter min bedste overbevisning ikke bedre vand end CH åbenbaringer.

Når du ikke engang selv er af den overbevisning at de nye "åbenbaringer" holder vand, hvorfor er det da "forkert", at gå i rette i forhold til disse nye åbenbaringer, dette set i lyset af at vores netetikette jo netop foreskriver at man ikke må påberåbe sig "særlige" åndsåbenbaringer?

Det hænger da slet ikke sammen, Nelle.

Jeg er så udmærket klar over dit syn på bibelen, men dette gælder jo ikke alene de enkelte åbenbaringer - det gælder jo hele bibelen, få har vel som du gjort os opmærksom på at "bibelen er skrevet af mænd for mænd" og det er også OK - men hold lige snot for sig og skæg for sig. Jesus-net er et debat-forum hvor der debatteres kristendom på bibelsk grund, at Jesus-net er missionerende, lægges der intet sted skjul på, og hvorvidt der overhovedet til grund for denne missionering tages udgangspunkt i bibelen, står overhovedet ikke til diskussion, Nelle, for det fremgår af hele grundlaget.

Mkh Malli

Til toppen 
#42222 - 18/01/2005 18:47 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Hej Nelle

CH har kritisk boret sig ind til benet af kristendommen med indlæggene omkring åbenbaringen. Det ben han begyndte at gnave i, var i forvejen meget svagt, og benet kan du sætte lig med bibelens troværdighed.

CH har ofte stillet kritiske spørgsmål til Bibelens troværdighed - uden der er sket ham det mindste. Vi har de tidligere gange måttet afslutte debatterne fordi vi ikke kunne blive enige eller overhovedet nærmede os hinanden, men sanktioner har der aldrig været......

Det er slet ikke emnet som har ført til at indlæger blev slettet....... det var overskridelsen af netikettens punkt 9...... emnet har vi haft flere gange før.....

Til toppen 
#42223 - 18/01/2005 19:01 Re: Far vel [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Hej Nelle

OK, ja forskellen kan jeg egentlig ikke se, men det betyder altså, at CH i teorien kunne have fået en debat på mere pos. vilkår. hvis han havde overført sin egen åbenbaring til en anden, og derfra ville have diskuteret det.

Hvad der ville være sket og ikke sket er virkelig svært at svare på......

Men jeg kan da huske at en eller anden bruger skrev om en person/menighed(?) som skulle have åbenbaringer fra Gud den dag i dag (hvor indlæget blev skrevet) Og dengang blev der ikke slettet eller henstillet til noget..... der blev disse (andres) åbenbaringer blot debateret.

Hvis jeg sagde at jeg havde haft en åbenbaring fra Gud og andre anfægtede den ville jeg altid kunne feje folk af bordet med et "du kan ikke vide hvad jeg har oplevet" Det er umuligt at debatere en sådan påstand - man kan kun enten tro på det eller lade være.

Hvis jeg siger at x havde en åbenbaring - et syn eller noget. Kan jeg fortælle om dette syn/åbenbaring og tage stilling til om jeg tror på rigtigheden af det - og meddele andre at jeg tror/ikke tror. Derefter vil det være muligt at debatere om det er fornuftigt at tro/ikke tro på denne åbenbaring eller ej....... Selve åbenbaringen kan ikke debateres - den kan kun tros eller ikke tros........ det gælder både nye og gamle syn/åbenbaringer. Der kan tales for og imod at tro på en hvilkensomhelst åbenbaring (undtagen en man selv eller moddebatøren har haft)

Hvis du fx skriver et indlæg om en ven der havde en åbenbaring og gengav denne åbenbaring og tog stilling til om du troede på den eller ej....... så kunne vi debatere om hvorvidt det er fornuftigt at tro den eller ej..... om den falder igennem eller ej...... om den er seriøs eller ej........ alle disse ting kan man ikke gøre hvis du havde påstået det var din egen åbenbaring.......

Forstår du nu hvad jeg mener med at der er forskel på "Jeg havde en åbenbaring" og "Jeg tror på den og den åbenbaring"???

Til toppen 
#42224 - 18/01/2005 22:55 Re: Far vel [Re: nelle]
Philip
Bruger

Philip: "Det er jo tydeligt for enhver, at CloudHands havde overtrådt netiketten (på ateist.org har jeg også set, at indlæg er blevet slettet pga. overtrædelse af netiketten; så må du vel også mene, at det er følelsesladede beslutninger?); han havde samme misforståelse som Vagn Bro nok også havde; og da sidstnævnte er bortvist på et fornuftigt grundlag, så er det helt fair, at slette andres indlæg, hvori han forsøger at trænge ind... altså kan du ikke udelukke at beslutningen også indeholdt en udmærket objektivitet... eller kan du?"

Nelle: "Ja, der har da været et par gange, hvor indlæg er blevet slettet også på ateist.org, men aldrig pga af holdninger, så længe de ikke bliver udtrykt på en vis, som kan virke stærkt anstødeligt , som fx indlæg med grove personangreb, racistiske og diskriminerende udtalelser osv."

Tja... der er nu også blevet slette indlæg med cut'n'paste...

Philip: "Selve dét, at jeg deltog i legen, har -- så vidt jeg kan se -- heller intet at gøre med, at ordstyrerne ikke udgav sig for at være profeter... men det har jeg heller ikke sagt... du er god til fordreje... jeg kan lige minde dig om netikettens punkt 4, så du ikke overtræder det igen:"

Nelle: "Det er ikke bevidst jeg fordrejer noget,..."

Okay, sorry...

men det er vel ikke ikke bevidst at du virker formanende?

Næh...

Philip: "Vagn Bro kunne ikke logisk retfærdiggøre sine personliggørelser af debatter, og derfor var disse personliggørelser urimelige, idet de forulempede dem, det gik ud over... og dette hans fænomen er jo også kendt på andre forums, hvilket fremgår af dette mit indlæg..."

Nelle: "Nu vil jeg ikke diskutere Vagn Bro ned i detaljer, og så må jeg lige minde dig om, at god tone er så også, at afholde sig fra at blive ved med at diskutere en person som ikke kan deltage i debatten her og forsvare sig. Så jeg synes vi skal lade Vagn Bros udelukkelse her fra dette forum hvile. Ved godt jeg selv kom ind på, det var min fejl, men derfor afslutter jeg det også."

Fair nok...

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#42225 - 18/01/2005 23:33 Re: Far vel [Re: Philip]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
men Vagn Bro blev bortvist på et fornuftigt grundlag; han foretog urimelig personliggørelse af debatterne m.m

????

Bortvist???? Trak han sig ikke selv?

Så vidt jeg har forstået efter en gennemlæsning af debatten om jesus' historiske grundlag var det især en ordstyrer der så sig gal på ham. En ordstyrer, der tabte sine debatter og nu selv har indstillet alt forsvar af sine synspunkter!

Vagn Bro blev ikke ordentligt behandlet, men hans "forseelse" var ikke at fremture i en happening som i den aktuelle sag, men at holde fast på nogle synspunkter, der ikke er comme il faut.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#42226 - 19/01/2005 01:56 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: malli]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Malli

Jeg tror det for Nelle, sådan set udefra, er ét og det samme.
Vi kan slet ikke debattere i CafeThomas, uden at påberåbe sig "særlige" åndsåbenbaringer, for at kunne sige Paulus siger, eller vi er blevet overbevist, fordi Gud har vist os det er sådan!

Jeg tror CH´s lille eksempel, virkelig ramte plet og at han fik udtrykt noget, som han ikke har kunnet komme igennem med på andre måder.
Han har virkelig stået på hovedet, for at forholde sig intelligent og tolerent i debatterne.
Men da han holdt et spejl op....

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#42227 - 19/01/2005 03:41 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: Vandrer]
Sandheds-søger
Bruger

Vandrer skrev:

Kære Malli

Jeg tror det for Nelle, sådan set udefra, er ét og det samme.
Vi kan slet ikke debattere i CafeThomas, uden at påberåbe sig "særlige" åndsåbenbaringer, for at kunne sige Paulus siger, eller vi er blevet overbevist, fordi Gud har vist os det er sådan!

Jeg tror CH´s lille eksempel, virkelig ramte plet og at han fik udtrykt noget, som han ikke har kunnet komme igennem med på andre måder.
Han har virkelig stået på hovedet, for at forholde sig intelligent og tolerent i debatterne.
Men da han holdt et spejl op....

Pax & Bonum

Vandrer

Hej Vandrer,

Dit indlæg er meget tankevækkende.

Det forholder sig sådan at min personlige indfaldsvinkel til livet, Gud, sandhed, kærlighed, disse store emner, på nogle punkter er på linje med nogle af de ideer som CH har udtrykt. Min egen tro ligger langt fra JesusNet.dk's, f.eks. tror jeg på at sandhed findes mange steder og at kristendommen IKKE har "den eneste sandhed". ALLIGEVEL blev jeg irriteret på CH (selvom jeg også kunne se det morsomme i det) og havde IKKE lyst til at give ham ret. Jeg følte at Netmisionæren havde en reel pointe som det var rimeligt at respektere, jeg indlod mig i debatten på linje med Jesusnet's håndtering af sagen og følte at det var rigtigt. Måske skyldes det også, at jeg selv her i forummet har luftet utallige synspunkter som vel må siges at være radikale eller helt på tværs af Jesusnet og at jeg altid "har fået lov til det" om man så må sige. Eller man kan sige at jeg har taget mig nogle friheder og det har været helt i orden. Der kom simpelthen nogle spændende debatter ud af det. Det betyder at jeg tænker på JesusNet med stor kærlighed selvom jeg har andre ideer om livet universet og alt det der.

Derfor har jeg selv den oplevelse at man kan debatere temmelig mange synsvinkler herinde, også radikale synspunkter, og komme igennem med det, men måske har du ret i at CH kun kunne få udtrykt sig ved at gøre det på den måde han gjorde. Imidlertid er der jo også en pointe i at Jesusnet faktisk står for et bestemt budskab, som bygger på nogle bestemte skrifter og KUN disse skrifter. Samtidig er der også en pointe i det du skriver om at vi alle debaterer ud fra vores egne "særlige" åndsåbenbaringer. Vi kalder dem bare ikke "åndsåbenbaringer" eller "samtaler med Gud" og derfor er der ingen der tænker specielt på det. Hmm, der er noget at tygge på.

Med kærlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#42228 - 19/01/2005 07:07 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: malli]
nelle
Bruger

"Når du ikke engang selv er af den overbevisning at de nye "åbenbaringer" holder vand, hvorfor er det da "forkert", at gå i rette i forhold til disse nye åbenbaringer, dette set i lyset af at vores netetikette jo netop foreskriver at man ikke må påberåbe sig "særlige" åndsåbenbaringer"

For mig må folk da gerne berette om deres åbenbaringer uanset om jeg tror de holder vand eller ej, det er slet ikke sagens kerne hvad jeg tror og ikke tror på.

Sagens kerne er hvorvidt CH har lov til at fremføre egen åbenbaring her på Jesusnet uden at blive cencureret.

"Jeg er så udmærket klar over dit syn på bibelen, men dette gælder jo ikke alene de enkelte åbenbaringer - det gælder jo hele bibelen, få har vel som du gjort os opmærksom på at "bibelen er skrevet af mænd for mænd" og det er også OK - men hold lige snot for sig og skæg for sig. Jesus-net er et debat-forum hvor der debatteres kristendom på bibelsk grund, at Jesus-net er missionerende, lægges der intet sted skjul på, og hvorvidt der overhovedet til grund for denne missionering må tages udgangspunkt i bibelen, står overhovedet ikke til diskussion, Nelle, for det fremgår af hele grundlaget."

Hvorfor drager du tidligere diskussioner ind i debatten?, vi diskuterer ikke bibelen som helhed og mit syn på denne, vi diskuterer problematikken omkring CH tråden ikke andet.

Du skriver nærmest som om, jeg vil prøve atlave om på grundlaget for Jesusnet debatforum, jeg stiller bare spørgsmål, det er som det hele.

Til toppen 
#42229 - 19/01/2005 07:34 Re: Far vel [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Esmaralda

"Men jeg kan da huske at en eller anden bruger skrev om en person/menighed(?) som skulle have åbenbaringer fra Gud den dag i dag (hvor indlæget blev skrevet) Og dengang blev der ikke slettet eller henstillet til noget..... der blev disse (andres) åbenbaringer blot debateret. "

Ja præcis

"Hvis jeg sagde at jeg havde haft en åbenbaring fra Gud og andre anfægtede den ville jeg altid kunne feje folk af bordet med et "du kan ikke vide hvad jeg har oplevet" Det er umuligt at debatere en sådan påstand - man kan kun enten tro på det eller lade være."

Det er korrekt, men er det ikke lidt det mange kristne også gør i en debat, når de svarer på spørgsmål med bibelcitater, det synes jeg faktisk man ser ret ofte.

"Selve åbenbaringen kan ikke debateres - den kan kun tros eller ikke tros........ det gælder både nye og gamle syn/åbenbaringer. Der kan tales for og imod at tro på en hvilkensomhelst åbenbaring (undtagen en man selv eller moddebatøren har haft)"

Mener du så , at CH åbenbaring i princippet kan være lige så god eller sand som de gamle åbenbaringer i bibelen? Den må bare ikke diskuteres her.

Til toppen 
#42230 - 19/01/2005 11:09 Re: Mit sidste indlæg her på debatten... [Re: nelle]
malli
Bruger

Hej Nelle

For mig må folk da gerne berette om deres åbenbaringer uanset om jeg tror de holder vand eller ej, det er slet ikke sagens kerne hvad jeg tror og ikke tror på.

Det var nu heller ikke det der var problemet, det lå derimod deri at det blev brugt til at debattere, "gud har sagt sådan og sådan til mig", og det er jo lige præcis det vi ikke kan i en debat "påberåbe sig særlige åndsåbenbaringer"

Malli: "Jeg er så udmærket klar over dit syn på bibelen, men dette gælder jo ikke alene de enkelte åbenbaringer - det gælder jo hele bibelen, få har vel som du gjort os opmærksom på at "bibelen er skrevet af mænd for mænd" og det er også OK - men hold lige snot for sig og skæg for sig. Jesus-net er et debat-forum hvor der debatteres kristendom på bibelsk grund, at Jesus-net er missionerende, lægges der intet sted skjul på, og hvorvidt der overhovedet til grund for denne missionering må tages udgangspunkt i bibelen, står overhovedet ikke til diskussion, Nelle, for det fremgår af hele grundlaget."

Nelle: Hvorfor drager du tidligere diskussioner ind i debatten?, vi diskuterer ikke bibelen som helhed og mit syn på denne, vi diskuterer problematikken omkring CH tråden ikke andet.

Du skriver nærmest som om, jeg vil prøve atlave om på grundlaget for Jesusnet debatforum, jeg stiller bare spørgsmål, det er som det hele.

Du lægger jo selv op til det jeg skriver idet du skriver: "Og igen skal jeg ikke bevise noget, da jeg hverken tror på gamle som nye åbenbaringer, min pointe er kun, at pointere at ingen af delene kan bevises, derofr kan den nye åbenbaring være ligeså god som den gamle."

For det første giver jeg dig jo bare medhold i at du ikke tror på noget i bibelen, for det andet er den nye åbenbaring ikke "lige så god som den gamle", for vi opererer ud fra Bibelen i vores grundlag, og jeg har jo fortalt dig om nogle af kriterierne for at disse åbenbaringer er godkendte - derimod har du ikke godtgjort at de nye åbenbaringer er godkendte af apostle, gennem kirken og bygger på det samme grundlag som bibelens åbenbaringer, centreret om de to blokke; Loven og Evangeliet.

Alene derfor er den nye åbenbaring ikke lige så god som den gamle.

Mkh Malli

Til toppen 
#42231 - 19/01/2005 11:18 Re: Far vel [Re: LarsBj]
nelle
Bruger

Hej Lars BJ

"Bortvist???? Trak han sig ikke selv?"

Nej han blev bortvist, det du tænker på er, episoden umiddelbart før, da Vagn fik et indlæg slettet, da ville han trække sig, men "kendelsen" blev omstødt.

"Så vidt jeg har forstået efter en gennemlæsning af debatten om jesus' historiske grundlag var det især en ordstyrer der så sig gal på ham. En ordstyrer, der tabte sine debatter og nu selv har indstillet alt forsvar af sine synspunkter"

Korrekt, sådan opfattede jeg det også.

"Vagn Bro blev ikke ordentligt behandlet, men hans "forseelse" var ikke at fremture i en happening som i den aktuelle sag, men at holde fast på nogle synspunkter, der ikke er comme il faut."

Nej, jeg mener heller ikke Vagn blev retfærdig behandlet, og bortvisningen kom som lyn fra en klar himmel, jeg var i hvert fald meget forundret, det må jeg tilstå.

Ellen

Til toppen 
#42232 - 19/01/2005 11:28 Bortvisningen [Re: nelle]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Hej Nelle,
Jamen så kunne jeg ikke finde det afgørende tidspunkt. Har du en reference til de afgørende indlæg?

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#42233 - 19/01/2005 12:08 Re: Far vel [Re: nelle]
malli
Bruger

Hej Nelle

Nej, jeg mener heller ikke Vagn blev retfærdig behandlet, og bortvisningen kom som lyn fra en klar himmel, jeg var i hvert fald meget forundret, det må jeg tilstå.

Var du det, hvorfor protesterede du, eller andre, så fortsat ikke indædt dengang..?

En høne, der har været død i ét år koger man ikke suppe på, - den smider man i skraldespanden.

Mkh Malli

Ændret af malli (19/01/2005 12:10)

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær