0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#41927 - 13/01/2005 02:51
Det rette forhold til Bibelen
|
Bruger
Reg.: 12/01/2005
|
Hey folks Dette er et indlæg jeg skrev på giraffen.dk og tænkte at jeg lige så godt kunne flashe det for lidt flere mennesker.Bibelen er genstand for megen diskussion i dag. Det har den måske altid været. En altid aktuel diskussion er: hvordan vi skal "bruge" Bibelen. Det vil jeg gerne diskutere i denne tråd. Mit eget udgangspunkt er, at jeg tror at Bibelen er inspireret af Gud og som sådan Hans åbenbaring til mennesker. Jeg mener dog ikke at alt hvad der kan siges om Gud står i bibelen. Langt fra. Hvis ikke bibelen bliver brugt i sammenhæng med kirkens erfaring, så kan man få Bibelen til at sige hvad som helst (stort set). Det går begge veje: Vi skal bedømme fx profetier ud fra Bibelen og vi skal tolke bibelen indenfor kirkens erfaring. Følgende tanker er inspireret af Peter Halldorf.. Alle citater fra "Du kærlighedens flamme". Der hvor vi kan gå galt i byen er, hvis vi anser Bibelens skrifter som et dogme eller en lære. Hvis bibelen bliver til en slags facitliste, så er vi ude på et skråplan. Hvis Bibelen bliver bliver til "noget". "Vi lytter til og læser Bibelens ord, ikke så meget for at få et sæt af regler for vores liv, men for at blive draget ind i et kærlighedsmøde med ham, som er Ordet". Hvis Bibelen derimod er "nogen" - nogen vi kan møde og få et personlig forhold til- så kan vi sige "vi har selv hørt ham" når vi har været til gudstjeneste eller har læst i Bibelen. At tro på Jesus har ikke noget at gøre med at tro på Bibelen. Troen er det personlige møde med Jesus. og vi kan sandelig møde Jesus i Bibelen. men ikke hvis vi kommer med vores egen dagsorden for mødet. "Gud gemmer sig for den, der er ude efter at bestemme over ham. Men han viser sig for den, der lader ham være skjult". "Bag bogstavernes slør møder vi den Gud, der - gemt i Ordets klædning - bare venter på at blive opdaget overalt i Bibelen." Det betyder ikke, at man bare kan tolke Bibelen som man vil. Der er en uforanderlig sandhed i skriften som er uafhængig af mennesker. "Bibelteksten rummer en sandhed, inden vi er trådt ind i den. Med sandhed menes noget, der refererer til virkeligheden." Men til gengæld kan vi aldrig nogensinde blive udlært i Bibelen - endsige Gud. Teksten rummer altid mere end vi kan forstå, ligesom Gud altid er større (Deus semper major). "Det er, når vi får et personligt og ikke blot et læremæssigt forhold til Bibelen, at vi ser mere. I samme bibelske beretning kan Ånden afsløre vidt forskellige ting. Pludselig 'betyder' en bibeltekst ikke kun én ting. For den, der værner om strukturer, regler og lærebøger, kan dette naturligvis opleves som en trussel. Man har overhovedet ikke kontrol over, hvad Guds ord siger.." Min (ufuldstændige  ) konklusion: Bibelen er langt mere end en lærebog - den er Guds kærlighedsbrev til os, som vi aldrig nogensinde lærer at forstå fuldt ud, som vi aldrig nogensinde kan putte i kasser og rammer. Sådan er Gud - og sådan er Bibelen. Det var et par tanker fra Frb.. Nogle kommentarer?? Guds fred kh stef
|
|
Til toppen
|
|
|
#41928 - 13/01/2005 03:06
Re: Det rette forhold til Bibelen
[Re: seeker]
|
Anonym
Anonym
|
Vi skal bedømme fx profetier ud fra Bibelen og vi skal tolke bibelen indenfor kirkens erfaring.
Og er Kirken kommet på afveje, så vil tolkningen af Bibelen, med din model, også føre os på afveje.
Det KAN være meget farligt at lade sig lede alt for meget af traditionen. Se bare hvad Jesus siger om de afveje jøderne var kommet ud i fordi de satte traditionen over Bibelen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41929 - 13/01/2005 03:13
|
Bruger
Reg.: 12/01/2005
|
Hej Andreas
Det KAN være meget farligt at lade sig lede alt for meget af traditionen. Se bare hvad Jesus siger om de afveje jøderne var kommet ud i fordi de satte traditionen over Bibelen.
Jeps, men det kan sandelig også være farligt at lade vær'. Se på den liberale bibeltolkning. Det var aldrig sket hvis man havde tolket Bibelen med Ånden i sit hjerte og i troskab overfor Kirkens erfaring og bekendelse.
Guds fred
kh stef
|
|
Til toppen
|
|
|
#41930 - 13/01/2005 03:17
|
Anonym
Anonym
|
Jeps, men det kan sandelig også være farligt at lade vær'. Se på den liberale bibeltolkning. Det var aldrig sket hvis man havde tolket Bibelen med Ånden i sit hjerte og i troskab overfor Kirkens erfaring og bekendelse.
En stor del af de liberale teologer er jo netop fra Kirken, - mange har baggrund i Den Katolske Kirke.
I dag er netop Den Katolske Kirke jo en stor fortaler for, og tilhænger af det liberale tolkningsyn på Bibelen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41932 - 13/01/2005 04:49
|
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
|
kommer det liberale virkelig fra den katolske kirke? det kan man jo sige passer set i lyset af det 4 menighed brev om Thyatira
Revelation 2:18-29 18 Og skriv til Menighedens Engel i Thyatira: Dette siger Guds Søn, der har Øjne som Ildslue, og hvis Fødder ere som skinnende Malm:
19 Jeg kender dine Gerninger og din Kærlighed og Tro og Tjeneste og Udholdenhed, ja, dine Gerninger, de sidste flere end de første.
20 Men jeg har imod dig, at du finder dig i Kvinden Jesabel, som kalder sig selv en Profetinde og lærer og forfører mine Tjenere til at bedrive Utugt og spise Afgudsofferkød.
21 Og jeg har givet hende Tid til at omvende sig, men hun vil ikke omvende sig fra sin Utugt.
22 Se, jeg kaster hende på Sygelejet og hendes Bolere i stor Trængsel, dersom de ikke omvende sig fra deres Gerninger.
23 Og hendes Børn vil jeg slå med Død, og alle Menighederne skulle kende, at jeg er den, som ransager Nyrer og Hjerter; og jeg vil give eder, hver efter eders Gerninger.
24 Men til eder, de øvrige, som ere i Thyatira, så mange som ikke have denne Lære, fordi de ikke kende Satans Dybder, som de kalde det, til eder siger jeg: Jeg lægger ingen anden Byrde på eder.
25 Kun skulle I holde fast ved det, I have, indtil jeg kommer.
26 Og den, som sejrer, og som indtil Enden tager Vare på mine Gerninger, ham vil jeg give Mag over Hedningerne;
27 og med en Jernstav skal han vogte dem, ligesom Lerkar sønderknuses, ligesom også jeg har modtaget det af min Fader;
28 og jeg vil give ham Morgenstjernen.
29 Den, som har Øre, høre, hvad Ånden siger til Menighederne!
Ole
Ændret af Ole Madsen (13/01/2005 04:51)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41933 - 13/01/2005 14:56
[Re: Ole Madsen]
|
Anonym
Anonym
|
kommer det liberale virkelig fra den katolske kirke? det
Det er måske nok at tage munden lidt for fuldt at sige at det ligefrem kommer derfra. Men de var i al fald meget hurtige til at "hoppe med på vognen".
Historisk set har Vatikanet jo aldrig været tilhængere af at ikke-gejstlige skulle have mulighed for selv at læse og granske i Bibelen. I en periode i middelalderen var det jo ligefrem forbundet med livsfare at være i besiddelse af Bibelen, eller dele deraf, på sit eget modersmål.
Heldigvis har pibens farve fået en anden lyd.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41934 - 14/01/2005 23:40
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Stef. Jeg er enig med dig i, at vi ikke skal kaste vrag på traditionen, bare fordi den er tradition. Man kan lære meget godt af den, og af at se, hvordan andre har tolket Bibelen før en selv. Men det er Bibelen, der må korrigere vores traditioner og erfaringer, og ikke omvendt. Jeg kan ikke se nogen modsætning mellem at forstå Bibelen som dogmer / lære / livsvejledning, og så at forstå den som et kærlighedsmøde med "nogen" = Jesus. Hans lære og vejledning har han jo netop givet os i kærlighed. (Selv om jeg godt ved, at "dogmer / lære" er blevet noget nær "skældsord" for mange.  ) Kærlighed og faste rammer er ikke modsætninger. Det ved enhver, som har prøvet at opdrage børn (og mange, som ser deres egen opdragelse i bagklogskabens ulideligt klare lys.  ) Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41935 - 19/01/2005 03:08
|
Bruger
Reg.: 30/05/2004
|
Min (ufuldstændige ) konklusion: Bibelen er langt mere end en lærebog - den er Guds kærlighedsbrev til os, som vi aldrig nogensinde lærer at forstå fuldt ud, som vi aldrig nogensinde kan putte i kasser og rammer. Sådan er Gud - og sådan er Bibelen.
Biblen er langt mere end en lære bog: enig.
Biblen kan godt forstås fuldt ud.
Gud kan ikke forstås... Gud kan opleves. Gud er uendelig, og det kan vores intellekt ikke begribe. At noget fortsætter for evig, det springer ganske enkelt vore forståelsesrammer.
Biblen er en bog, hvor der står mange ting i.
I den sidste bog i biblen, nævnes der syv engle. Den syvende engel vil fuldbringe Guds hemmelighed.
Intet vil forblive skjult. Alt vil vende tilbage til Gud. Tilbage til lyset.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41936 - 19/01/2005 11:32
[Re: divine]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Divine Du skriver:
"I den sidste bog i biblen, nævnes der syv engle. Den syvende engel vil fuldbringe Guds hemmelighed."
Øh, ja, men læser du videre i Åbenbaringen, kan du se, at den 7 engel ikke kommer med en nyåbenbaring eller ny lære, derimod er der tale om de dødes opstandelse og dommen, hvori Gud rammer med sin vrede, og der er jo fuldstændig i tråd med den øvrige bibels lære.
11,18 " Den syvende engel blæste i sin basun. Da lød der høje røster i himlen, som sagde: Verdensherredømmet er nu vor Herres og hans salvedes, og han skal være konge i evighedernes evigheder. Og de fireogtyve ældste, som sad på deres troner foran Gud, faldt ned på deres ansigt og tilbad Gud og sagde: Vi takker dig, Herre, Gud, Almægtige, som er og som var, fordi du har overtaget din store magt og er blevet konge. Folkeslagene rasede, men din vrede er kommet, den time, da de døde skal dømmes,"
16,17 "Den syvende engel hældte sin skål ud over luften, og der lød en høj røst ud fra templet, fra tronen, som sagde: »Det er sket!« Der kom lyn og tordenbrag, og der kom et stort jordskælv, så stort, at der aldrig har været magen til det, siden der kom mennesker på jorden. Den store by gik i tre stykker, og folkeslagenes byer styrtede sammen; og det store Babylon blev ikke glemt af Gud, men han gav det bægeret med sin harmes og vredes vin"
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#41937 - 19/01/2005 23:01
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 30/05/2004
|
Det er sådan, at ikke hele sandheden blev afsløret, da Kristus (Jesus) var på jorden.
Joh 16v12 Jeg har endnu meget at sige jer, men det kan I ikke bære nu.
Så ikke det hele blev åbenbaret.
Joh Åb 10 v7 I de dage, da den syvende engel skal blæse og lade basunen lyde, er Guds hemmelighed fuldbyrdet, som han har forkyndt det for sine tjenere, profeterne.
Det er her klart, at ingen forkynder(blæse og lad basunen lyde) Guds hemmelighed før den syvende engel kommer.
Joh 16 v13 Men når han kommer, sandhedens ånd, skal han vejlede jer i hele sandheden; for han skal ikke tale af sig selv, men alt, hvad han hører, skal han tale, og hvad der kommer, skal han forkynde for jer. v14 Han skal herliggøre mig, for han skal tage af mit og forkynde det for jer.
Sandhedens ånd (helligånden) vil først kunne vejlede os udi hele sandheden ved den syvende engels røst.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41939 - 20/01/2005 15:58
[Re: divine]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Divine
Joh 16v12 Jeg har endnu meget at sige jer, men det kan I ikke bære nu.
Så ikke det hele blev åbenbaret.
Nej, korsfæstelsen og opstandelsen havde jo endnu ikke fundet sted...hele forudsætningen for frelserværket, der her blev fuldbragt - men det vi skal vide har Gud jo ladet åbenbare gennem sine kaldede apostle og profeter, og det står i Bibelen.
Joh Åb 10 v7 I de dage, da den syvende engel skal blæse og lade basunen lyde, er Guds hemmelighed fuldbyrdet, som han har forkyndt det for sine tjenere, profeterne.
Det er her klart, at ingen forkynder(blæse og lad basunen lyde) Guds hemmelighed før den syvende engel kommer.
Der står jo at Guds hemmelighed ER fuldbyrdet, det ER sket...englen kommer jo ikke med et nyt budskab - og han refererer jo ligefrem her til apostlene og profeterne, idet der står "som han har forkyndt det for sine tjenere og profeterne", dvs. i bibelen.
Og det den 7. engel, som udsending fra Gud kommer med, er de dødes opstandelse og Dommen, men det har jeg jo refereret til - det står jo klart og tydeligt.
Joh 16 v13 Men når han kommer, sandhedens ånd, skal han vejlede jer i hele sandheden; for han skal ikke tale af sig selv, men alt, hvad han hører, skal han tale, og hvad der kommer, skal han forkynde for jer. v14 Han skal herliggøre mig, for han skal tage af mit og forkynde det for jer.
Sandhedens ånd (helligånden) vil først kunne vejlede os udi hele sandheden ved den syvende engels røst.
Hvad bygger du da det på??? Den 7. engel kommer først i fbm. men Helligånden har jo vejledt hele vejen igennem. Og Helligåndens opgave er jo at "herliggøre" Jesus....Helligånden skal tage "af mit og forkynde det for jer" - det vil sige, Helligånden skal forkynde og minde os om alt det JESUS har sagt og gjort.
Helligånden vil på ingen måde tale om en Matreya.
Mkh Malli
Ændret af malli (20/01/2005 16:05)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
|