0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#41705 - 07/01/2005 11:44
Re: Kristendom i praksis
[Re: Ole Madsen]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Ole, ja, enig, og hvad de gode frugter så er, det kan vi læse i bjergprædikenen, hvor Jesus netop forklarer det nærmere:
Matt. 7,20-21: Altså: af deres frugter skal I kende dem. Ikke enhver, der siger til mig "Herre, Herre!" skal komme ind i Himmeriget, men den der gør min himmelske Faderes vilje.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41706 - 07/01/2005 12:07
Et eksempel fra London (Svar til Carl)
[Re: Engelsted]
|
Bruger
Reg.: 20/06/2004
|
Dette er en fortsættelse af en diskussion som begyndte under tråden om Kristenfundamentalisme. Carls sidste indlæg var følgende:
Hej engelsted
Du citerer fra mit indlæg:Citat I en storby i England har en aktiv pastor for ca. 5 år siden etableret ud fra sin aktive menighed: 2 x plejehjem for ældre, for unge, krisecenter for enlige mødre, bespisning af 2000 hjemløse og fattige pr. mdr. og genbrugslagre til disse mennesker og meget andet. Alt dette betales af menigheden samt overskud fra et etableret vagtfirma og det hele klares af 200 mennesker, som er på lønningslisten og herudover er der masser af frivillige. Citat slut.
og så skriver du minsandten: Citat: Kristne kan (i lighed med alle andre mennesker) godt lide at opfatte sig selv som gode. Men dertil kommer også en eller anden form for besættelse om, at man skal vise sin godhed (lade sit lys skinne) for andre mennesker, så de må blive imponerede og også tilslutte sig kristendommen. Kristne elsker at vinde nye kristne, og at høre disse nyomvendtes vidnesbyrd om kristendommens lyksaligheder. Dette giver den kristne en bekræftelse i, at det han/hun tror på er rigtigt. Sidstnævnte har noget at gøre med (trods kristendommen verdensomspændende udbredelse), at den kristne i dagligdagen føler sig tilhørende et lille misforstået mindretal, men som trods alt holder fast i sandheden (en pilgrim på rejse til det sit sande fædreland).
Hvis jeg ikke tager helt fejl, er denne menighed i England blot et blandt mange eksempler på hvordan kristne benytter social arbejde som en indgang til at vinde nye proselytter for troen. "There is no free lunch". Citat slut.
Svar: Det var næsten nøjagtig som jeg regnede med du ville svare. For sådan går det hvergang. Ikke-kristne anklager de kristne for at det kun er ord de har og ingen gerninger og når de kristne så gør noget aktivt, ja, så de siger de samme -ateister At det skyldes at man vil vinde nye proselytter.
Så her får du så begrundelsen for at jeg netop bragte den beretning: Pastoren og lederskabet i den pågældende menighed er respekteret i offentligheden, fordi de NETOP gør tingene for først og fremmest at hjælpe mennesker og ikke for at vinde proselytter. At der ingen betingelser eller registrering er for de som kommer for at få hjælp og at menighedens medlemmer ofrer både frivillig tid og penge og yder langt ud over alle grænser. Og menigheden består ikke af rige mennesker.
Du ville garanteret skamme dig såfremt du så og hørte tingene med dine egne øjne og ører.
Men du mener måske at menigheden hellere skulle opfylde dine og andres forudfattede meninger om de kristnes hykleri. Eller du mener måske modsat at ikke-kristnes motiver i politik og andre ting er på et særligt højt etisk stade.
mvh carl
Hej Carl
Naturligvis har jeg ikke noget specifikt kendskab til den aktuelle menighed. Så mit svar er selvfølgelig givet ud fra hvad jeg i øvrigt kender til kirker og kristendom.
Du skrev:
Det var næsten nøjagtig som jeg regnede med du ville svare. For sådan går det hvergang. Ikke-kristne anklager de kristne for at det kun er ord de har og ingen gerninger..
Du lægger mig ord i munden, som jeg aldrig har sagt. Jeg har aldrig anklaget kristendommen for mangel på gode gerninger. Det er noget kristne anklager sig selv for. Derimod har jeg påstået at kristendommen gør onde gerninger - og det er da noget helt andet.
Du skrev:
... og når de kristne så gør noget aktivt, ja, så de siger de samme -ateister At det skyldes at man vil vinde nye proselytter.
Jeg plejer nu ikke at identificere mig selv som ateist, men okay - det er en anden diskussion. Men jeg har da mødt kristne, som var frustrerede over at deres sociale arbejde (uddeling af kød fra EU's overskudslagre) ikke resulterede i flere besøgende til søndagsgudstjenesterne.
Derudover er det også rimeligt åbenbart, at indenfor amerikansk inspireret protestantisme, er den sikre karrierevej for en præst at få sin menighed til at vokse i antal. Der er et utroligt fokus på vækst, og det ser ud til at alle kneb gælder. (Jeg har mødt kristne, som var villige til at foregive, at de var igang med en spørgeskemaundersøgelse, selvom det blot var et påskud for at komme til at fortælle om kristendommen).
Du skrev:
Pastoren og lederskabet i den pågældende menighed er respekteret i offentligheden, fordi de NETOP gør tingene for først og fremmest at hjælpe mennesker og ikke for at vinde proselytter. At der ingen betingelser eller registrering er for de som kommer for at få hjælp og at menighedens medlemmer ofrer både frivillig tid og penge og yder langt ud over alle grænser. Og menigheden består ikke af rige mennesker.
Selvom jeg ikke kender den menighed du omtaler, får din beskrivelse mig ikke til at respektere den. Jeg får snarere ondt at de mange menighedsmedlemmer, som benytter al deres fritid og alle deres penge (og har dårlig samvittighed over ikke at gøre nok gode gerninger ????) på et kirkeprojekt, som åbenbart tjener til at gøre menighedens ledelse berømt. Det er da en lille smule sekterisk, er det ikke?
Selvfølgelig er det da udemærket, at fattige mennesker i London får noget hjælp, men en menighed er da næppe den bedste ramme for effektivt at afhjælpe social nød. Og en menighed med dens menigheds-/ældsteråd er bestemt heller ikke den meste effektive organisationsform til at skabe overskud i et vagtfirma - med mindre at det er menighedsmedlemmerne som arbejder gratis i dette vagtfirma (men selv dette vil i et helhedsperspektiv være ineffektiv ressource anvendelse og efter min opfattelse misbrug af mennesker).
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41707 - 07/01/2005 12:15
|
Bruger
|
Ole:
.. kender man ikke Jesu frugt så må man nok sige at enten har vedkommende problemer eller så er han/hun sikkert ikke kristen, ...
Men spørgsmålet er så blot, om der overhovedet findes en kristendom som i praksis lever op til sine egne standarder, eller om det hele blot er teori.
Min påstand er fortsat at kristendommen i praksis drejer sig om noget andet end det, som teorien siger.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41708 - 07/01/2005 13:16
Re: Et eksempel fra London (Svar til Carl)
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej engelsted For det første: Jeg har overhovedet ikke skrevet noget om et eksempel fra London- jeg skrev England  For det andet skriver du i dit lange frem og tilbage indlæg: Citat Selvom jeg ikke kender den menighed du omtaler, får din beskrivelse mig ikke til at respektere den. Jeg får snarere ondt at de mange menighedsmedlemmer, som benytter al deres fritid og alle deres penge (og har dårlig samvittighed over ikke at gøre nok gode gerninger ????) på et kirkeprojekt, som åbenbart tjener til at gøre menighedens ledelse berømt. Det er da en lille smule sekterisk, er det ikke? Selvfølgelig er det da udemærket, at fattige mennesker i London får noget hjælp, men en menighed er da næppe den bedste ramme for effektivt at afhjælpe social nød. Og en menighed med dens menigheds-/ældsteråd er bestemt heller ikke den meste effektive organisationsform til at skabe overskud i et vagtfirma - med mindre at det er menighedsmedlemmerne som arbejder gratis i dette vagtfirma (men selv dette vil i et helhedsperspektiv være ineffektiv ressource anvendelse og efter min opfattelse misbrug af mennesker Citat slut. Svar: Din første del er langt under lavmålet- igen først klager du over manglende gerninger og hvad ved jeg og så nedgør du dem som af et oprigtigt hjerte hjælper svage mennesker. HVEM HAR SKREVÉT OM DÅRLIG SAMVITIGHED OG AT GØRE MENIGHEDENS LEDELSE BERØMT  Din anden del er også fuld af fejl og misforståelser -du skulle tage og læse hvad jeg skriver hr.engelsted. Jo, det er netop en effektiv og aktiv menighed og vagtfirmaet med LØNNEDE ansatte medarbejdere (så de arbejder ikke gratis) er den aktivitet, som giver et godt overskud og som faktisk er med til at menigheden kan klare det de gør. Jeg beklager at dine meget luftige fordomme om aktive kristne bliver skudt ned.  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#41710 - 07/01/2005 14:10
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
|
Matt. 7,20-21: Altså: af deres frugter skal I kende dem. Ikke enhver, der siger til mig "Herre, Herre!" skal komme ind i Himmeriget, men den der gør min himmelske Faderes vilje.
Hej Kristina
godt ramt, vor Faders vilje med os er Kristus, ikke andet end det, vor forvandling til lighed med, der kommer frugten af sig selv som vi forvandles
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#41711 - 07/01/2005 14:25
|
Bruger
|
Ole:
praksis og teori skal passe sammen
Og hvad så hvis det viser sig, at teorien siger én ting, medens praksis siger noget andet?
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41713 - 07/01/2005 15:20
|
Bruger
|
Ole Du skriver:
Vi skal ikke være for hurtige med at dømme, vi ved aldrig hvad der sker i andres liv,
Det ser ud til, at du helst vil diskutere ud fra spørgsmålet om hvorvidt enkelt individers livsførelse lever op til kristendommens teori. Og dermed bliver det hele til et spørgsmål om personlig pietisme, og om ikke at være dømmende overfor skrøbelige mennesker, som ellers forsøger deres bedste.
Men det er slet ikke den synsvinkel som jeg godt kunne tænke mig at diskutere ud fra.
For mig er spørgsmålet, hvad kristendommen i sin helhed fører med sig:
Gør den mennesker mere frie og glade, eller bliver de i virkeligehden selvbebrejdende perfektionister? Bliver mennesker mere næstekærlige, eller bliver de i virkelighede mere magtbegærlige?
Det er den type spørgsmål (incl. korstogene, Calvins hellig by og Guantanamo), som jeg godt kunne tænke mig at diskutere.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41715 - 07/01/2005 16:17
Svar til Anne
|
Bruger
|
Dette er et svar på et indlæg af Anne bragt under tråden om kristenfundamentalister. Anne skrev:
Har kristendommen "konsekvent" gjort onde gerninger gennem sin 2000årige historie? Altså, sådan rent systematisk, som en del af selve det "kristne program"??
Nej, ikke som en officiel del af det kristne program, men måske som en slags uundgåelig bivirkning.
Anne skrev:
Nu er det jo som oftest korstogene, der bliver nævnt, men jeg tror nu nok, der var flere kristne, der måtte lade livet for ikke kristnes hånd end omvendt, i de første århundreder! Der var mange kristenforfølgelser i Romerriget på den tid.
Det har du da fuldstændig ret i. Så vidt jeg ved, så man i Romerriget kristendommen som en udfordring mod den eksisterende samfundsorden, der bl.a. indbefatte tilbedelse af kejseren som en gud.
Men valget i dag står vel ikke mellem Romerriget og kristendommen (så man skal finde ud af hvilken af to, der er værst eller bedst).
Anne skrev:
(De korsriddere, der hed Johannitterne, gjorde i øvrigt også hospitalsarbejde, var du klar over det? )
Nej, det vidste jeg ikke. Men det her er vel heller ikke en diskussion om at man enten er gennemført god eller gennemført ond. Al Queda (som jo stod bag 11. september) og andre tilsvarende organisaationer driver også sundhedsklinikker i den arabiske verden. Mange almindelige muslimer, er ligeså begejstrede for disse organisationer, som kristne er for deres kirke/missionsforening.
Anne skrev:
Nej, man skal ikke fortie, at der er gjort ugerninger af kristne, men man skal heller ikke fortie alt det gode, som kristendommen også har ført med sig.
Ja, det kunne skam være interessant at diskutere kristendommens gode indflydelse, men vor findes et konkret eksempel, som kunne danne udgangspunkt. (Jeg synnes stadig at det er de negative eksempler, der springer mest i øjnene). Anne skrev:
Hvis du vil se eksempler på historier af en lidt anden slags, kan du jo kigge ind på "Vi tror" på den øverste linje her på siden, eller "Hvad betyder Jesus for mig?" under Brevkassen.
Hmm, jeg har nu ikke mere tiltro til kristne vidnesbyrd, end til artikler i lokalavisen om naturmedicinens mirakler. Jeg vil hellere diskutere ud fra et mere objektiv/faktuelt udgangspunkt. -Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41716 - 07/01/2005 21:47
Re: Et eksempel fra London (Svar til Carl)
[Re: carl]
|
Bruger
|
Carl:
For det første: Jeg har overhovedet ikke skrevet noget om et eksempel fra London- jeg skrev England
Ja, det kan jeg da godt se. Beklager fejlen. Er der i øvrigt en hjemmeside for denne menighed?
Carl:
..først klager du over manglende gerninger og hvad ved jeg ...
Nej, jeg kan kun gentage, at jeg aldrig har klaget over at kristne ikke gør nok gode gerninger.
Carl:
...og så nedgør du dem som af et oprigtigt hjerte hjælper svage mennesker....
Hmmm, jeg har bare en mistanke om at det ikke er så "lyserødt", som du siger.
HVEM HAR SKREVÉT OM DÅRLIG SAMVITIGHED OG AT GØRE MENIGHEDENS LEDELSE BERØMT
Den med dårlig samvittighed er mit bedste gæt. Det er i hverttilfælde typisk for de amerikanske inspirerede "born again" kristne, at de hele tiden har den her pietistiske selvkritik. Liogemeget hvormeget godt de forsøger at gøre, bliver de aldrig tilfredse med sig selv.
Den med at det gælder om at gøre menighedens ledelse berømt, er måske lidt "hurtigt" konkluderet fra min side. Men det er nu meget typisk indenfor vise dele af kristendommen.
Men bring et link til menigheden, hvis et sådant findes. Det kan måske bringe lidt flere fakta ind i diskussionen.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41717 - 08/01/2005 11:07
Re:Ynkeligt engelsted !!!!
|
Bruger
|
Hej engelsted Efter at du nu har været rundt med den kritiske karusel om kristnes oprigtighed så ender det hele med en ynkelig deroute fuld af gæt og grimasser.  Få dig dog et liv og mød nogle troende kristne istedet for at gå igennem livet med en mistro til andres motiver. Hvad du teoretisk mener om amerikanske kristne er da interessant, men har du nogensinde overhovedet mødt nogle virkelige troende kristne, nej, vel Iøvrigt er mine indlæg gået på en engelsk menighed, så alene der er du gået temmelig meget galt i byen. Men fornøjeligt har det da været at være vidne til denne holdnings strip tease du har opført. mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#41718 - 08/01/2005 11:40
|
Anonym
Anonym
|
Hej Carl Når du nu har fravalgt (eller ikke valgt) at kunne modtage private beskeder, så ryger den lige ud i æteren her. Jeg anfægter ikke din ret til at mene, tro og tænke hvad du vil på nogen måde. Nu er jeg flere gange på grund af min lidt spydige tone overfor kristne og deres tro blevet irettesat både offentligt og privat her på Jesusnet. Jeg går ud fra at de samme regler gælder for dig som for alle andre hvad angår tone og respekt for andres meninger (Ordstyrer???). Jeg synes at din tone er grov og mange af dine udtalelser respektløse. Jeg har ikke noget problem med at du modargumenterer og modbeviser, piller mine og andres argumenter fra hinanden osv. men jeg mener at der er mange måde at gøre det på og din måde at gøre det på tiltaler mig ingenlunde og jeg mener at den grænser til det personlige. Alle de indlæg jeg har læst af dig har en aggressiv og nedladende tone, det er ubehageligt og ikke særligt fordrende for debatten, når det kræver at man skal "besinde sig" for overhovedet at kunne svare på dine indlæg uden bare selv at køre ud af samme spor. Jeg udelukker ikke at det "bare er mig" den er gal med, men jeg vil opfordre ordstyreren til at holde et ligeså godt øje med kristnes overtrædelser eller grænsebalancegang af Netiketten, som med os "udenforstående". Det kan være at du slet ikke opfatter din egen tone og stil som aggressiv og nedladende og at det her kommer som en overraskelse for dig, men nu ved du det og kan tage dine forholdsregler hvis du er enig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41719 - 08/01/2005 11:50
Ordstyrerbemærkning
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Carl
Jeg vil bede dig moderere dit sprogbrug.
Med venlig hilsen
Malli
Ændret af malli (08/01/2005 11:52)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#41720 - 08/01/2005 15:35
|
Bruger
|
Hej Carl Jeg ved snart ikke, hvem her som gør sig skyldig i flest "gæt og grimasser", men jeg kan da begynde med at korrigere dig på nogle punkter. Du skrev:
Hvad du teoretisk mener om amerikanske kristne er da interessant, men har du nogensinde overhovedet mødt nogle virkelige troende kristne, nej, vel
Sagen er faktisk, at jeg har mødt masser af troende mennesker fra protestantiske kirker og bevægelser som Indre Mission, Pinsevækkelsen og Apostolsk Kirke, Baptister, Missionsforbundet, Metodister mv. Så min opfattelse af kristendommen er ikke udelukkende teoretisk men bygger i høj grad på et praktiske kendskab til (protestantiske) kristne, både fra ind- og udland.
Og der mener jeg at kunne se et mønster, som jeg ikke bryder mig særlig meget om.
Du skrev:
Iøvrigt er mine indlæg gået på en engelsk menighed, så alene der er du gået temmelig meget galt i byen.
Jeg tror du misforstår noget. Jeg skriver om amerikansk inspireret. kristendom, ikke om kristendom i Amerika.
Og med det sprogbrug du benytter, tror jeg, at du selv (og den menighed du henviser til) tilhører den amerikansk inspirerede kristendom. Du må selvfølgelig korrigere mig, hvis det er forkert, men lad mig forklare lidt næremere.
Efter reformationen var der mange kristne bevægelser (baptister, kvækere mv.) som ønskede at gå videre, end det som Luther, Calvin mv. havde gjort. Mange af disse bevægelse var ulovlige og blev forfulgt i Europa, og derfor flygtede tilhængerene til USA. Og det var så derovre at sådanne bevægelser slog rod, voksede sig stærke og siden har vundet en enorm indflydelse, også på europæisk kristendom.
F.eks. blev det velkendte vækkelsesmøde (hvor man flere aftener i træk holder møder, og efter 20-30 minutters prædiken kalder deltagerne frem til forbøn og eftermøde) udviklet af den amerikanske advokat og prædikant Charles Finney. Et begreb som missionsuge går direkte tilbage til Finney's idéer.
Et mere nutidige eksempler, som du bestemt må kende til, er kirkevækstbevægelsen, som promoveres af Fuller Thelogical Seminary (Baptist præsteseminarium i Californien). Denne har et meget pragmatisk forhold til det at vinde nye medlemmer (bare det virker, så er det ok), og nogle af de menigheder som bevægelsen fremstiller som forbilledlige er Willow Creek og Saddleback.
Du skrev:
Men fornøjeligt har det da været at være vidne til denne holdnings strip tease du har opført
Selvfølgelig spiller mine holdninger ind i den måde, hvorpå jeg opfatter den menighed, som du omtaler. Der hvor jeg ikke har konkret information fylder jeg "hullerne" med egne forestillinger - og det gør du også, det er almen menneskeligt.
Den eneste "kur" mod dette er mere konkret information.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41721 - 08/01/2005 16:11
|
Bruger
|
Hej engelsted Alt det du skriver er jeg bekendt med, men igen, hvad det og amerikansk kristendom har med mit eksempel i England at gøre er mig uforståeligt. Og ligeledes dine mange luftige påstande om den menigheds motiver. Du skriver:Citat Sagen er faktisk, at jeg har mødt masser af troende mennesker fra protestantiske kirker og bevægelser som Indre Mission, Pinsevækkelsen og Apostolsk Kirke, Baptister, Missionsforbundet, Metodister mv. Så min opfattelse af kristendommen er ikke udelukkende teoretisk men bygger i høj grad på et praktiske kendskab til (protestantiske) kristne, både fra ind- og udland. Og der mener jeg at kunne se et mønster, som jeg ikke bryder mig særlig meget om.Citat slut. Kommentar: Hvad er det for et mønster ? Iøvrigt tilhører jeg IKKE nogen amerikansk inspireret kristendom og kan iøvrigt heller ikke se hvad problemet er i den forbindelse.  Men eftersom du har mødt masser ? af de ovennævnte, så ville det være særdeles interessant at vide hvilken kristendom du så er inspireret af  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#41722 - 08/01/2005 17:01
Jamen Carl dog ...!
|
Ordstyrer
Bruger
|
Carl, jeg synes slet ikke det ligner dig at skrive sådan nogle ubehagelig indlæg - har du fået det forkerte ben ud af sengen først i morges? Jeg tror du helt har misforstået Engelsteds indlæg - eller indlæst noget, der slet ikke står. Jeg foreslår dig at smide kortene og begynde helt forfra med denne her debat - efter ti dybe indåndinger og en frisk fodtur ud i stormvejret .. Men hold godt fast på hat og briller - jeg har lige været en (helt nødvendig) tur i min lille gamle Polo - den var lige ved at ryge i Øresund ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#41723 - 08/01/2005 18:39
Re: Jamen Carl dog ...!
|
Bruger
|
Kære kristina Prøv at læse fra det første indlæg og følg så de forskellige indlæg, hvor der hele tiden bliver stillet spørgsmål ved motiver, hvilket vedkommende ikke kunne vide nogetsomhelst om, så kan det være du bedre forstår min reaktion. Jeg prøvede på bedste måde at gøre rede for den pågældende menighed, og deres arbejde som et eksempel på at ord også kunne leves ud. Selv om jeg her bagefter godt kan se, at debattens udgangspunkt måske slet ikke var det værd.  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#41724 - 08/01/2005 19:25
Re: Jamen Carl dog ...!
|
Anonym
Anonym
|
Skal det forstås sådan at du ikke kan se dig selv i kritikken?
|
|
Til toppen
|
|
|
#41725 - 08/01/2005 19:27
Re: Svar til Anne
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Engelsted.
Det er vel nok rigtigt med onde gerninger som en "uundgåelig bivirkning". Men spørgsmålet er, om ikke disse uundgåelige bivirkninger findes i alt, hvad mennesker foretager sig? Det er vel ikke en speciel "kristen" bivirkning? Der er i øvrigt også forskel på, om noget bliver gjort konsekvent eller som en bivirkning. Det er vel nærmest to modsatte ting.
Nej, valget i dag står ikke mellem Romerriget og kristendommen. Pointen var bare, at man så ofte taler om de kristne, der har slået ihjel i historiens løb, og glemmer, at der faktisk også er mange kristne, som er blevet slået ihjel af folk, der var imod kristendommen. Og det er i øvrigt ikke kun historie. Der forfølges kristne mange steder i verden i dag.
Det er rigtigt nok, med ikke at være gennemført god eller ond. Men er det, der ofte sker (som i en debat som denne), ikke at tingene bliver malet meget sort / hvidt op?
Hvor findes et konkret eksempel på kristendommens gode indflydelse, som kunne danne udgangspunkt? Mother Teresa, for eksempel, eller missionsselskabernes indførelse af lægehjælp / skoler mv. i deres arbejdsområder. Bare for at have lidt at lægge ud med. Det kan du evt. bruge til mere end kristne vidnesbyrd? Disse er selvfølgelig subjektive, men kan man ikke også ofte se objektivt, at kristendommen har gjort en positiv forskel i disse menneskers liv? Det ville jeg i hvert fald mene.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41726 - 08/01/2005 20:13
Svar til Ateist.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Her er et svar til Ateist på et indlæg fra den gamle tråd om kristenfundamentalisme. Kan man ikke sige, at noget, der ikke er normativt i sig selv, kan komme til at blive brugt sådan? - evt. under indflydelse af andre ting? Det eksempel, du bruger med "øje for øje" er fx. heller ikke normativt for os i dag. Til det har Jesus jo sagt: Men jeg siger jer, at slår nogen dig på den ene kind, så vend også den anden, til, og vil nogen tage din kjortel, så giv ham ogå kappen. Dem, du nævner, har bare gjort det til norm af politiske årsager - ligesom kommunisterne brugte ateismen politisk / ideologisk. "Marxismens normative krav om at frigøre sig fra undertrykkelse - i dette tilfælde religionens undertrykkelse!" Ja, men selv om ateismen ikke er normativ i sig selv, inddrog marxismen den og gjorde den til en del af sit normsæt. Man kunne jo godt forestille sig en marxisme, der gik imod religions undertrykkelse, men som ikke forbød religionen af den grund (for religion behøver nu engang ikke at være undertrykkende!  ) At meget andet også blev inddraget, ændrer sådan set ikke på sagen. Hvis det højst kan være berettiget at beskrive ens egen udgave af kristendommen som kærlig (som man selv har oplevet den), så kan det vel også højst være berettiget at beskrive de aggressive udgaver - og ikke hele kristendommen - som aggressiv? Eller hvad? Ja, mange kristne læser også GT. Men som kristne kan vi jo ikke nøjes med det. Når Jesus nu siger, at der ikke skal være undertrykkelse blandt de kristne, men tjenersind og kærlighed, så er det det, vi skal rette os efter og ikke GTs krigsberetninger. "...de [nogle sendebud] gik af sted og kom ind i en samaritansk landsby for at forberede hans [Jesu] ankomst. Men dér ville de ikke tage imod ham, fordi han var på vej mod Jerusalem. Da disciplene Jakob og Johannes så det, spurgte de: "Herre, vil du have, at vi skal sige, at der skal falde ild ned fra himlen og fortære dem?" Men han vendte sig om og satte dem i rette." (Luk. 9,52-55.) Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41727 - 08/01/2005 21:09
Re: Spørgsmål/svar .. Engelsted/Carl
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carl, joh, jeg kan godt forstå din reaktion - somme tider er det frustrerende at blive udsat for mistanker, som kan forekomme forkerte og uretfærdige - men det er noget vi må finde os i og bare forklare stille og roligt hvad vi mener. Har vi Guds fulde rustning på, eller har vi ikke?  Da jeg jo, som du, er kristen, er der selvfølgelig i det væsentlige større enighed mellem dig og mig end mellem Engelsted og os, det er sådan set ikke det, det handler om, men om den ædle kunst at tale sammen på en ordentlig og respektfuld måde, og lade være med selv at mistænke og anfægte ... Og, som der står i Galaterbrevet: ... Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse ... og der var da nogle af disse gode frugter jeg ikke lige kunne finde i din skål her i denne tråd. Nok om det. Skal vi prøve, helt nøgternt, at kigge på og reagere på, de spørgsmål (cit. med rødt) som Engelsted har stillet - (Jeg lagde mærke til, at det faktisk var spørgsmål , og egentlig ikke påstande og anklager ..) 1) Men spørgsmålet er så blot, om der overhovedet findes en kristendom som i praksis lever op til sine egne standarder, eller om det hele blot er teori. Hvad synes du, Carl? Nu ved jeg ikke rigtig hvad vores "egne standarder" er. Kristen er man jo, hvis man tror på, at Jesus Kristus, Guds søn, har overvundet synden, døden og djævelen og banet vej for enhver som tror på ham, til evigt liv i Guds rige. Jeg tror ikke, at nogen af os har nogen forestilling om, at vi kan "leve op til" noget som helst - tværtimod er vi klar over, at vi har brug for Jesus, fordi vi netop ikke kan selv ... "Min påstand er fortsat at kristendommen i praksis drejer sig om noget andet end det, som teorien siger." Teorien (hvilken teori?) siger vel ikke noget om, at kristne i sig selv er bedre mennesker, og opfører sig bedre, end ikke-kristne? Hvis det var god opførsel, det handlede om, så var der formentlig lige så mange - eller endda flere - ateistiske humanister på den smalle vej til Gudsriget end kristne, tror jeg ... Jeg får snarere ondt at de mange menighedsmedlemmer, som benytter al deres fritid og alle deres penge (og har dårlig samvittighed over ikke at gøre nok gode gerninger ????) på et kirkeprojekt, som åbenbart tjener til at gøre menighedens ledelse berømt. Det er da en lille smule sekterisk, er det ikke? Nu er dette meget hypotetisk - jeg kender i hvert fald ikke det pågældende projekt - men hvis det handler om, at nogen knokler (og oven i købet har dårlig samvittighed ved knokleriet, fordi det ikke forekommer at være tilstrækkeligt  ) for at gøre sig fortjent til Guds og/eller menneskers kærlighed og anerkendelse og sikre sig en plads i himmelen, så er det da helt og aldeles ukristelig lovtrældom (= gerningsretfærdighed). Kort fortalt: Vi bliver ikke frelst ved at gøre gode gerninger, men når vi er blevet frelst, vil vi (somme tider) gøre gode gerninger - af kærlighed ( Guds kærlighed, som strømmer over). Den med dårlig samvittighed er mit bedste gæt. Det er i hverttilfælde typisk for de amerikanske inspirerede "born again" kristne, at de hele tiden har den her pietistiske selvkritik. Ligemeget hvormeget godt de forsøger at gøre, bliver de aldrig tilfredse med sig selv. Jeg har hørt en smule om de såkaldte "born-again" kristne. Hvis de har det som beskrevet, tror jeg de har misforstået noget meget vigtigt. Se igen hvad der står i Galaterbrevet om Åndens frugter: kærlighed - glæde - fred - og i Petersbrevet: ... en god samvittigheds pagt med Gud ... Og mht. tanken om, at mange kristne har mere eller mindre uædle motiver til at udøve diakoni .. jeg ved ikke rigtig, jeg tror helt enkelt, at når man ser et behov for hjælp - og selv - ved Guds hjælp - har fået overskud af ressourcer - så giver det vel næsten sig selv, at man giver en hånd med, uden særlige bagtanker? ... .. og så er der jo det, at det er alle kristnes pligt (missionsbefalingen) - og lyst! - at gøre hvad vi kan for at dele det glædelige budskab med andre mennesker. ("proselytter"? - sjovt udtryk!  ) Visionen skulle nødig være at gøre en eller anden menighed kendt og rig og berømt, men at være til rådighed for med Guds hjælp at redde medmennesker, som går på fortabelsens vej, over på livets vej. I Kollossenserbrevet står der: Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse. .. og når vi har modtaget denne salige befrielse og er blevet flyttet over på livets vej, ville vi da faktisk være virkelig hardcore misantroper, hvis vi ikke gerne ville dele ... ??? Men det er bestemt muligt at vores motiver sagtens kan være grumsede en gang imellem: For kan vi sige os helt fri for selviske motiver? Næh ...  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#41728 - 08/01/2005 21:21
Re: Svar til Ateist.
[Re: AnnePande]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Hej Anne!
Kan man ikke sige, at noget, der ikke er normativt i sig selv, kan komme til at blive brugt sådan? - evt. under indflydelse af andre ting?
Nej, det mener jeg ikke.
I sig selv kan noget ikke-normativt vel aldrig blive normativt?
Og, hvis det er "under indflydelse af andre ting" at den samlede pakke bliver normativt, så må det være fordi disse "andre ting" er normative - ikke fordi det oprindelige "noget" er blevet det.
Det eksempel, du bruger med "øje for øje" er fx. heller ikke normativt for os i dag. Til det har Jesus jo sagt: Men jeg siger jer, at slår nogen dig på den ene kind, så vend også den anden, til, og vil nogen tage din kjortel, så giv ham ogå kappen.
Nu er du ved at tale om, hvilke af Bibelens udsagn, der - efter din mening - er gældende for os i dag. Det mener jeg er irrelevant, da andre kristne jo kan have (og har!) andre udlægninger.
Dem, du nævner, har bare gjort det til norm af politiske årsager.
Du siger altså, at du kender de amerikanske politikeres motiver? Det vil jeg altså ikke hævde, at gøre... Men hvis de blot 'lader som om', så må det jo være fordi der er stemmer i at 'lade som om' - fordi deres vælgersegment med Biblen i hånd går ind for "øje for øje...".
At: Marxismens normative krav om at frigøre sig fra undertrykkelse - i dette tilfælde religionens undertrykkelse!
AP: Ja, men selv om ateismen ikke er normativ i sig selv, inddrog marxismen den og gjorde den til en del af sit normsæt.
Hvordan kan noget, der ikke er normativt, dog blive "til en del af [et] normsæt"?
Man kunne jo godt forestille sig en marxisme, der gik imod religions undertrykkelse, men som ikke forbød religionen af den grund (for religion behøver nu engang ikke at være undertrykkende! )
Ja, man kan forestille sig meget, men skal vi nu ikke holde os til den faktiske marxisme - ellers bliver det vist lidt for speget?
Men, hvis jeg alligevel skal gå lidt med på spøgen, så må jeg sige, at en sådan alternativ marxisme jo sagtens kunne være ateistisk (vi er mange ateister, der ikke ønsker religion forbudt). Det er nemlig ikke sådan, at ateismen nødvendigvis fører til forbud mod religion. Det er jo sådan set min pointe! Det du fjerner fra marxismen ved at lade den tillade religion er ikke ateisme og ergo kan det jo heller ikke være ateisme, der førte til forbudet.
Hvis det højst kan være berettiget at beskrive ens egen udgave af kristendommen som kærlig (som man selv har oplevet den), så kan det vel også højst være berettiget at beskrive de aggressive udgaver - og ikke hele kristendommen - som aggressiv? Eller hvad?
Jo!
Ja, mange kristne læser også GT. Men som kristne kan vi jo ikke nøjes med det. Når Jesus nu siger, at der ikke skal være undertrykkelse blandt de kristne, men tjenersind og kærlighed, så er det det, vi skal rette os efter og ikke GTs krigsberetninger.
Nu er du igen inde på, hvad der er rigtig og forkert udlægning af teksten, hvilket jeg som nævnt ikke mener er relevant for denne diskussion.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41729 - 08/01/2005 22:54
|
Bruger
|
Carl Du skrev:
... hvad det og amerikansk kristendom har med mit eksempel i England at gøre er mig uforståeligt. Og ligeledes dine mange luftige påstande om den menigheds motiver.
Så må du jo fortælle mig noget mere om denne menighed, så jeg i givet fald kan se at mine forestillinger om den er forkerte.
Carl:
Iøvrigt tilhører jeg IKKE nogen amerikansk inspireret kristendom og kan iøvrigt heller ikke se hvad problemet er i den forbindelse.
Ud over min kritik af kristendommen, har jeg vel ikke sagt at der skulle være et specielt problem med de amerikanske varianter.
Men hvad du tilhører kommer vel an på hvad der lægges i ordet "amerikansk inspireret". Det meste af dansk frikirkeliv og bevægelser som Indre Mission har helt klart en kraftig påvirkning fra det evangeliske USA. (Det amerikanske ord for evangelisk - "evangelical" - har i øvrigt en betydning i retning af bibeltro og halvvejs fundamentalistisk).
Carl:
Men eftersom du har mødt masser ? af de ovennævnte, så ville det være særdeles interessant at vide hvilken kristendom du så er inspireret af
Min reference er netop i høj grad den moderne "evangelical", "born again", "bible-believer" kristendom, som jeg stadig tror at du selv tilhører.
Carl:
Hvad er det for et mønster ?
Jamen, det kan blive en lang diskussion. Men hvis jeg skal give nogle hurtige nøgleord, så handler det vel om:
1. Social isolation Den nyomvendte kristne lærer en livsstil (vidne for sine venner, bede bordbøn), som i praksis tjener til at isolere denne fra sin hidtidige omgangskreds
2. Usundt menighedsliv Isolationen udadtil fører til et ekstra sammenhold indadtil, men også til at man har urealistiske forventninger og fordringer til hinanden
3. Frygt Den kristne klamrer sig til nogle færdigsyede trossystemer, og er bange for at kritiske undersøgende spørgsmål leder til at man mister sin tro. Dette hænger igen sammen med frygt for helvede, og fører bl.a. til en tendens til en anti-intellektuel indstilling til religiøse spørgsmål.
4. Dårlig økonomi Den enkelte menighed eller organisation har hele tiden behov for at iværksætte forskellige projekter, selvom den dybest set ikke har råd til dem (så vidt jeg ved, gælder dette dog ikke for Indre Mission, så her er dog en positiv undtagelse). Medlemmer bliver derfor hele tiden anmodet om at give flere og flere penge, samt deres frivillige arbejdskraft til projekterne. Det hedder sig, at projekterne tjener et eksternt formål (nå ny mennesker med evangeliet etc.), men det reelle formål er at holde sammen på menigheden, ved at give dem noget at samles om.
5. Uansvarlig adfærd Man lærer, at den virkelige verden er i Guds rige (som tilfældigvis er lig med menighedens aktiviteter). Man bliver hele tiden opfordret/motiveret til at prioritere Guds rige fremfor denne verden, hvilket fører til uansvarlig adfærd overfor sine omgivelser.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41730 - 08/01/2005 23:07
Re: overskrifter !
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carl / Engelsted I ku' vel ikke lige - bare for et syns skyld  - ændre overskriften til noget mindre ynkeligt og mere relevant næste gang I skriver til hinanden? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#41731 - 09/01/2005 01:02
Re: Svar på spørgsmål !
|
Bruger
|
Hej engelsted Du skriver:Citat 1. Social isolation Den nyomvendte kristne lærer en livsstil (vidne for sine venner, bede bordbøn), som i praksis tjener til at isolere denne fra sin hidtidige omgangskreds Svar: Jamen, er det så unaturligt, når man bliver en kristen at man så får en ny livsstil ?? Men isolation -nej, min kære Watson, bestemt nej.  2. Usundt menighedsliv Isolationen udadtil fører til et ekstra sammenhold indadtil, men også til at man har urealistiske forventninger og fordringer til hinanden Svar: Igen, den isolation kender jeg stadig ikke til, tværtimod, eftersom jeg har haft en aktiv erhvervskarriere og masser af relationer til ikke-kristne og hvad du og andre har oplevet kan jeg ikke svare for. 3. Frygt Den kristne klamrer sig til nogle færdigsyede trossystemer, og er bange for at kritiske undersøgende spørgsmål leder til at man mister sin tro. Dette hænger igen sammen med frygt for helvede, og fører bl.a. til en tendens til en anti-intellektuel indstilling til religiøse spørgsmål. Svar:Du milde kineser-du må altså have nogle underlige oplevelser for den frygt kender jeg altså ikke og jeg kender heller ingen kristne venner der har den. Men jeg kender nogle politiske og ligeledes ikke-kristne personer, som din karakteristik passer på. 4. Dårlig økonomi Den enkelte menighed eller organisation har hele tiden behov for at iværksætte forskellige projekter, selvom den dybest set ikke har råd til dem (så vidt jeg ved, gælder dette dog ikke for Indre Mission, så her er dog en positiv undtagelse). Medlemmer bliver derfor hele tiden anmodet om at give flere og flere penge, samt deres frivillige arbejdskraft til projekterne. Det hedder sig, at projekterne tjener et eksternt formål (nå ny mennesker med evangeliet etc.), men det reelle formål er at holde sammen på menigheden, ved at give dem noget at samles om. Svar. Igen, du må altså have haft nogle dårlige oplevelser eet eller andet sted. Det eneste jeg kan genkende er, at mange forskellige frikirker globalt er afhængig af et godt giversind, da de ikke har folkekirkens indtægter. Men igen- det gør politiske partier jo også. ! 5. Uansvarlig adfærd Man lærer, at den virkelige verden er i Guds rige (som tilfældigvis er lig med menighedens aktiviteter). Man bliver hele tiden opfordret/motiveret til at prioritere Guds rige fremfor denne verden, hvilket fører til uansvarlig adfærd overfor sine omgivelser. Svar:Du må altså undskylde, men det er nok muligt, at du kan finde disse holdninger nogle steder i ekstreme tilfælde, men det kunne jo også godt være dig, som misforstår. Jamen, en sådan adfærd er jo ikke kun i visse kristne kredse, det findes jo bestemt også i utallige politiske partier og andre ikke-kristne kredse. Det er vist det man kalder ekstrem menneskelig adfærd. som findes overalt, hvor ledelse og bedømmelse farer vild. Og uansvarlig adfærd overfor sine omgivelser.  hvad mener du med uansvarlig adfærd ?????? Men at sætte lighedstegn mellem kristendom og ekstremisme er vel lige stærkt nok at påstå gælder for alle kristne, men hvis du har oplevet det så skal jeg da ikke anfægte din påstand. mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#41732 - 09/01/2005 08:50
|
Anonym
Anonym
|
Hej Carl
Jeg har ligesom Engelsted oplevet en del kristne og jeg har yderligere også selv været kristen af den evangeliske slags en gang.
Jeg er sikker på at det ikke er alle kristne der reelt oplever det sådan som Engelsted beskriver det, men jeg synes faktisk at han beskriver de psykologiske mekanismer som er på spil i mange evangeliske (i den "born-again Christian, Bible-believer etc. forstand som Engelsted snakker om) menigheder ret godt. I hvert fald sådan som jeg ser det og har oplevet det.
Det der for mig at se er problemet når man som Engelsted og jeg anskuer evangelisk kristendom udefra og prøver at formidle dette indtryk, er at de færreste hvis overhovedet nogen vil kunne se det før de selv står hvor vi står.
Min erfaring med kristne er at de mens de tror, hvilket de tror at de altid vil gøre, aldrig nogensinde vil kunne se de mekanismer som Engelsted beskriver.
Det er lidt ligesom argumentet som kristne ofte smider på bordet når man snakker om hvorvidt kristendommen har "ret". Det lyder ca. sådan her: "Du bliver nødt til at give slip og give dit liv til Jesus. Du kan ikke se det før du tror det, du kan ikke se det før du har taget imod Jesus som din personlige frelser."
I ville aldrig bevidst kunne observere disse mekanismer i jer selv, før end i havde adskilt jer fra kirken. Det er for mig at se klart at du Carl og andre kristne ikke bryder jer om at blive beskrevet på den måde, men det er ikke desto mindre ofte det indtryk i giver.
Men det kan du (I) jo sikkert ikke bruge til noget... Men nu ved du hvordan jeg ser det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41733 - 09/01/2005 17:00
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej CloudHands Jeg har sådan set ikke så meget at tilføje til det jeg skrev i mit indlæg, idet mine svar dækker mine egne oplevelser. Jeg ved da udmærket at der kan findes steder, hvor der sker underlige ting, men at beskæftige mig med hypoteser herom, som I gør, kan jeg ikke se noget fornuftigt i. Det sker vel også i andre sammenhænge og da menigheder er fællesskaber, hvor mennesker mødes, så kan alt godt eller ondt vel foregå. Det er du vel bekendt med foregår også hos ikke-kristne fællesskaber.  Men sundhed kan du altid finde, hvor ledelse og bedømmelse er på plads og administreres på en ordentlig måde. Indre Mission og alle andre kristne samfund er jo også blevet kaldt for alverdens ting, men IM er jo idag de fleste steder et levedygtigt kirkesamfund ligesom mange frikirkesamfund har mere liv og lyst end der ses i de fleste folkekirker i dag, hvis du overhovedet kan finde troen der. Jeg var i en folkekirke med et sogn på ca. 4000 sjæle idag og heller ikke i dag var der eet eneste menghedsrådsmedlem og de øvrige var i et antal på ca. 30-35 stk., men vi sang da nogle dejlige salmer. Du skriver, at vi kristne ikke bryder os om at blive beskrevet som det I synes vi er. Jamen, de beklagelser har jeg da hørt på i mange år, og vi kan da lære af dem, men sjovt nok er det stort set altid fra mennesker, som tager afstand fra evangeliets indhold.  Og ofte ligeledes, at fordi de selv har oplevet noget forkert, så mener de over en kam, at alle kristne er helt galt på den. Det første er jo særdeles trist og det andet mener jeg er at misbruge nogle eksempler til at angribe alle kristnes motiver. Min konklusion er derfor, at I begår den særdeles almene menneskelige fejl og uret, at I dømmer alle de kristne ud fra jeres egne oplevelser. En personlig kristen er bestemt langt fra et optimalt fungerende menneske, men vi har dog erkendt det i forhold til Kristus og det evangelium vi har taget imod og fået betroet. Og på den baggrund er det vi lever i den nåde vi har fået tildelt og i troen på Ham, vores Herre og frelser  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#41734 - 10/01/2005 19:50
|
Bruger
|
Hej Carl Vedr. sociale relationer og menighedsliv skrev du skrev:
Igen, den isolation kender jeg stadig ikke til, tværtimod, eftersom jeg har haft en aktiv erhvervskarriere og masser af relationer til ikke-kristne og hvad du og andre har oplevet kan jeg ikke svare for.
Der er naturligvis ikke noget som forhindrer den kristne i at have en aktiv erhvervskarriere (medmindre man tilhører en meget ekstrem sekt). Normalt er der ikke noget, som hindrer den kristne i at have forretningsmæssige kontakter og andre relationer af praktisk karakter, men når jeg taler om kristnes sociale isolation, tænker jeg på venskaber og den slags lidt dybere relationer - altså relationer som man ikke kan have "masser af ".
Vedr. frygt og færdigsyede trossystemer skrev du:
Du milde kineser-du må altså have nogle underlige oplevelser for den frygt kender jeg altså ikke og jeg kender heller ingen kristne venner der har den.
Jeg har mødt mange fra forskellige kirker. Et rimeligt åbenbart eksempelvis (selvom det ikke gælder alle) må være de mange genfødte kristne, som mener, at man skal holde sig fra teologisk uddannelse, fordi man gennem sådanne studier kan risikere at miste sin tro.
Vedr. dårlig økonomi skrev du:
Igen, du må altså have haft nogle dårlige oplevelser eet eller andet sted. Det eneste jeg kan genkende er, at mange forskellige frikirker globalt er afhængig af et godt giversind, da de ikke har folkekirkens indtægter.
Det er tydeligt nok, at frikirkerne her i Danmark møder en ulige konkurrence fra den statsstøttede folkekirke. Men hvornår er nok, nok? Den romersk katolske kirke i Danmark opfordrer sine medlemmer til at give 2% af deres indkomst til kirken. Derved vil de kunne undvære støtte udefra og blive selvfinansierende. Andre kirker forventer 10% (i praksis får de dog "kun" omkring 3-5 %) og alligevel kan de ikke få pengene til at slå til.
For nogle år siden var der en større frikirkemenighed som blev sat under administration af kreditforeningen.
Vedr. uansvarlig adfærd skrev du:
... Og uansvarlig adfærd overfor sine omgivelser. hvad mener du med uansvarlig adfærd ??????
Det kan være rigtig mange ting, men det har noget at gøre med at den kristne let bliver optaget af de store evihedsperspektiver, at han/hun glemmer almindelig ansvarlighed og omsorg i sine relationer. Det sker f.eks. når en prædikant bliver så optaget af at rejse rundt og frelse sjæle, at han ikke har tid til sin egen familie. Eller det sker, når en kristen (eller en menighed) under henvisning til Guds omsorg og beskyttelse ikke har de forsikringer der hører med til normal ansvarlig adfærd. Eller det sker når en menighed (hvilket er helt almindeligt indenfor danske frikirker) ikke kan forstå at den har behov for at sætte sig ind i gældende lovgivning om ophavsret og copyright.
Du skrev:
Jamen, en sådan adfærd er jo ikke kun i visse kristne kredse, det findes jo bestemt også i utallige politiske partier og andre ikke-kristne kredse
Men at sætte lighedstegn mellem kristendom og ekstremisme er vel lige stærkt nok at påstå gælder for alle kristne, men hvis du har oplevet det så skal jeg da ikke anfægte din påstand.
Det ser ud til at du og jeg kan være enige om én ting, nemlig at den adfærd jeg har beskrevet er ekstrem og uønsket. Spørgsmålet er så blot hvor denne adfærd kommer fra. Er det noget almen menneskeligt som kan ske alle vegne (f.eks. pga. dårlig ledelse)? eller er det en adfærd som er typisk for born-again kristne, eller????? Og det er naturligvis et godt spørgsmål.
Jeg forventer naturligvis ikke, at du skal give mig ret i, at det er en typisk kristne adfærd, men jeg tror at du kan følge mig så langt, at hvis jeg nu virkelig havde ret i min påstand, så ville det hverken gøre fra eller til om en eller anden menighed i England havde noget socialt arbejde på programmet.
- Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41735 - 10/01/2005 21:28
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Engelsted Jeg sidder og krymper mig i sorg over dine erfaringer med kristne(?) mennesker. Du skriver "Jeg har mødt mange fra forskellige kirker. Et rimeligt åbenbart eksempelvis (selvom det ikke gælder alle) må være de mange genfødte kristne, som mener, at man skal holde sig fra teologisk uddannelse, fordi man gennem sådanne studier kan risikere at miste sin tro." Mange? - kristne?  Det var dog forfærdeligt! Det lyder som en ren karikatur af, hvad kristendom handler om. Hvis jeg havde fået min opfattelse af kristendom fra mennesker med en sådan opfattelse, ville jeg være styrtet afsted så hurtigt mine ben kunne bære mig ... Uha! "Det er tydeligt nok, at frikirkerne her i Danmark møder en ulige konkurrence fra den statsstøttede folkekirke." Det er noget, jeg ikke kan vurdere. Hvis man er udmeldt af folkekirken, betaler man ikke kirkeskat. Og det er pålagt folkekirken at sørge for, og finansiere, civilregistreringen, som egentlig ikke hører hjemme i kirkeligt regi. Det er ikke let at opstille et klart regnskab over, om kirken støttes af staten, eller om tallet på bundlinjen vil vise, at det forholder sig omvendt, alt taget i betragtning. I folkekirkeligt regi er der faktisk mange, der arbejder gratis, med børne- og ungdomsarbejde, med diakoni, ældreomsorg, med sjælesorg, med besøgstjeneste og også, i et vist omfang, økonomisk hjælp til mennesker, der har brug for en håndsrækning udover hvad socialkontoret kan yde. Det kan være rigtig mange ting, men det har noget at gøre med at den kristne let bliver optaget af de store evihedsperspektiver, at han/hun glemmer almindelig ansvarlighed og omsorg i sine relationer. Det sker f.eks. når en prædikant bliver så optaget af at rejse rundt og frelse sjæle, at han ikke har tid til sin egen familie. Hvis kristne opfatter deres ikke-kristne medmennesker primært som missionsobjekter, så har de sandelig misforstået noget meget vigtigt. Jeg har aldrig kendt nogen med en så ukristelig indstilling, - men når du siger at de findes, så må jeg jo tro dig ... Men de pågældende kan i hvert fald ikke have læst ret meget i deres Bibel. I Matt. 25,34-40 står der (om verdensdommen): Da skal kongen [edit: Jesus] sige til dem ved sin højre side: Kom, I som er min faders velsignede, og tag det rige i arv, som er bestemt for jer, siden verden blev grundlagt. For jeg var sulten, og I gav mig noget at spise, jeg var tørstig, og I gav mig noget at drikke, jeg var fremmed, og I tog imod mig, jeg var nøgen, og I gav mig tøj, jeg var syg, og I tog jer af mig, jeg var i fængsel, og I besøgte mig.
Da skal de retfærdige sige: Herre, hvornår så vi dig sulten og gav dig noget at spise, eller tørstig og gav dig noget at drikke? Hvornår så vi dig som en fremmed og tog imod dig eller så dig nøgen og gav dig tøj? Hvornår så vi dig syg eller i fængsel og besøgte dig? Og kongen vil svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig. "Jeg forventer naturligvis ikke, at du skal give mig ret i, at det er en typisk kristne adfærd, men jeg tror at du kan følge mig så langt, at hvis jeg nu virkelig havde ret i min påstand, så ville det hverken gøre fra eller til om en eller anden menighed i England havde noget socialt arbejde på programmet." Nu er det jo ikke mig, men Carl du spørger, men hvis det nu var mig, så ville jeg svare: Jeg kan ikke forestille mig, at det du beskriver er "typisk kristen adfærd" - i hvert fald har jeg aldrig nogen sinde i mit kristne fællesskab oplevet noget der bare antydningsvis lignede, men hvis det forholdt sig sådan, så ville du have ret i det du skriver. Men selv i så fald: Kristne menneskers adfærd - eller mennesker der siger - eller tror - at de er kristne - er ikke nødvendigvis udtryk for kristendom. Hvis man læser evangeliet, bliver man nok bedre orienteret herom, end hvis man dømmer ud fra kristnes - eller "kristnes" - opførsel. Hellere gå direkte til kilden (= Jesus Kristus)! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#41736 - 10/01/2005 21:54
|
Bruger
|
Hej Thomas Du skriver:
Jeg har mødt mange fra forskellige kirker. Et rimeligt åbenbart eksempelvis (selvom det ikke gælder alle) må være de mange genfødte kristne, som mener, at man skal holde sig fra teologisk uddannelse, fordi man gennem sådanne studier kan risikere at miste sin tro.
Vil du ikke lige definere "genfødte kristne" - for alle kristne bliver ved tro "født på ny", såehh.. Hvem taler vi om her?
Det er i hvertfald ikke ikke en tankegang jeg kan genkende fra min egen kirke, det lyder som noget vi kan finde i Trosbevægelsen.... eller JV (ved dog ikke om de bliver "genfødte").
Det kan være rigtig mange ting, men det har noget at gøre med at den kristne let bliver optaget af de store evihedsperspektiver, at han/hun glemmer almindelig ansvarlighed og omsorg i sine relationer. Det sker f.eks. når en prædikant bliver så optaget af at rejse rundt og frelse sjæle, at han ikke har tid til sin egen familie.
Det er det der sker, når et eller andet bliver en flugt, typisk er det et mandeproblem omkring arbejde, de såkaldte "workoholics", - dette problem finder du indenfor alle områder.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#41737 - 10/01/2005 22:20
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Engelsted,
det er rigtigt, at den Romersk katolske Kirke opfordrer sine medlemmer (ca. 30.000 i DK) til at give 2 % af indkomsten til Kirken. Hvis man så opretter en 10-års kontrakt, kan man trække halvdelen fra i skat, dette er et slags tilskud, som staten yder Kirken, så helt fri for tilskud er Kirken ikke.
Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41738 - 11/01/2005 00:53
Re: Kristendom og gerninger !
|
Bruger
|
Hej engelsted Du skriver som afslutning på dit seneste indlæg: Citat Jeg forventer naturligvis ikke, at du skal give mig ret i, at det er en typisk kristne adfærd, men jeg tror at du kan følge mig så langt, at hvis jeg nu virkelig havde ret i min påstand, så ville det hverken gøre fra eller til om en eller anden menighed i England havde noget socialt arbejde på programmet. Citat slut. Svar: Give dig ret, nej, det synes jeg at jeg har tydeliggjort i alle mine indlæg. Jeg vil tillade mig stadig at påstå, at dine eksempler enten er fra dine egne dårlige oplevelser eller også fra EKSTREME kirkelige kredse. Men det må du spørge evt. malli om hun har jo skrevet at hun har erfaring fra sådanne. Hvis alle kristne kirkesamfund- som det mere eller mindre fremgår af dine indlæg- er som beskrevet, så stod det meget slemt til. Men det gør det ikke og eftersom jeg har oplevet mange forskellige kristne kirkesamfund i mange verdensdele, så kan jeg med nogenlunde sikkerhed udtale mig herom. Een ting kan jeg dog konstatere, at mit eksempel fra England åbenbart har inspireret til en alsidig debat. Jeg skal dog undlade at give dig flere eksempler- som der er mange af også i andre lande- for disse menigheders motiver er åbenbart iflg. dig af kødelig observans og ikke fordi de oplever at de kan gøre fyldest og således tjene Gud i praktisk kristendom  Men dette her kunne måske så lægge op til en ny debat: Hvordan mener du så istedet for, at en menighed i praksis bedst kan opfylde Jesu Bjergprædiken eller Kristus Missionsbefaling  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#41739 - 11/01/2005 16:48
|
Bruger
|
Hej Kristina Du skrev:
Jeg sidder og krymper mig i sorg over dine erfaringer med kristne(?) mennesker.
Det skal du nu ikke gøre.
Som bekendt findes der mange former for kristendom, og jeg ved da udemærket, at det kun er visse varianter af kristendommen, som jeg har et indgående kendskab til. Der findes naturligvis andre former for kristendom, hvor mit kendskab er mere begrænset, men alligevel mener jeg at have set og læst nok til at vove at generaliser om hele kristendommen.
Du skrev:
Hvis kristne opfatter deres ikke-kristne medmennesker primært som missionsobjekter, så har de sandelig misforstået noget meget vigtigt. Jeg har aldrig kendt nogen med en så ukristelig indstilling, - men når du siger at de findes, så må jeg jo tro dig ...
Jeg synes, at du med ordet "missionsobjekter" siger noget vigtigt. Men er det ikke det som tit sker indenfor kristendommen.
Som bekendt har den Romersk Katolske Kirke et konservativt syn på sex og prævention, som indebærer at man ikke må have sex udenfor ægteskabet, og at man (når man har sex indenfor ægteskabet) ikke må benytte prævention. Og denne holdning bliver til et kæmpeproblem når det drejer sig om AIDS bekæmpelse i Afrika. På katolske sundhedsklinikker fortæller man, at seksuel afholdenhed er den eneste effektive beskyttelse mod HIV smitte. Faktisk går man så vidt at man (mod bedre vidende) fortæller befolkningen at kondomer ikke yder nogen beskyttelse mod smitte. Man da folk i praksis ikke lever afholdende (og da det også sker at uskyldige unge piger bliver smittet i forbindelse med voldtægt) bliver nettoresultatet af den katolske "oplysningsindsats" at HIV spreder sig med stor hast i Afrika. I flg. en udsendelse på DR for nogle måneder siden er problemet så stort at WHO regner den katolske kirke for den største trussel mod AIDS bekæmpelsen i Afrika.
Selvfølgelig skal den katolske kirke have lov at have det livssyn, idealer og sexualmoral, som den selv ønsker. Men når kirken bevidst vildleder mennesker i et forsøg på at få dem til at følge en bestemt livsstil, er disse mennesker så ikke blevet til objekter for den katolske missionsindsats?
Du skrev:
Men selv i så fald: Kristne menneskers adfærd - eller mennesker der siger - eller tror - at de er kristne - er ikke nødvendigvis udtryk for kristendom. Hvis man læser evangeliet, bliver man nok bedre orienteret herom, end hvis man dømmer ud fra kristnes - eller "kristnes" - opførsel. Hellere gå direkte til kilden (= Jesus Kristus)!
Evangeliet repræsenterer vel kristendommens teori, men svarer kristendommen praksis til dens teori, bare sådan nogenlunde? eller viser praksis, at kristendommen handler om noget helt andet?
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41740 - 11/01/2005 17:07
[Re: malli]
|
Bruger
|
Hej Malli Du skrev:
Vil du ikke lige definere "genfødte kristne" - for alle kristne bliver ved tro "født på ny", såehh.. Hvem taler vi om her?
Du har ret, det var temmelig upræcist, men da jeg var lidt træt af at skrive noget i retning af: "Amerikansk inspirerede" "born again" "biblebelievers", blev det vare til genfødt - beklager.
Det mest tydelige eksempel jeg kender til, er en kvinde som voksede op indenfor den danske pinsevækkelse og som i sin gymnasietid overveje at studere teologi. Det blev hun advaret imod netop med henvisning til at hun så bare risikerede at miste troen. Indenfor Indre Mission er holdningen ikke direkte imod teologi, men vist mere noget i retning af at visse af fagene (indenfor kildekritik og den slags) bare skal overstås, da en rigtig troende ikke har brug for disse.
Du skrev:
Det er det der sker, når et eller andet bliver en flugt, typisk er det et mandeproblem omkring arbejde, de såkaldte "workoholics", - dette problem finder du indenfor alle områder.
Jamen er kristendommen ikke ofte en flugt fra virkeligheden?
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41741 - 11/01/2005 18:23
Missionbefalingen
|
Bruger
|
Hej Carl Du skrev:
Hvordan mener du så istedet for, at en menighed i praksis bedst kan opfylde Jesu Bjergprædiken eller Kristus Missionsbefaling
Lad mig nøjes med at kommentere missionsbefalingen (Hvis du ønsker en kommentar til bjergprædikenen må du være lidt mere præcis med hvilke aspekter af denne, jeg skal forholde mig til).
Den kristne missionsbefaling har et indbygget problem.
Hvis en menighed eksempelvis sender en missionær til Indien er det for at gøre inderne kristne. Vis det modsatte sker, så det er inderne som får gjort missionæren til hindu, vil den menighed som sendte missionæren ud, nok ikke være særlig tilfredse. Tilsvarende hvis en menighed sender sine medlemmer ud i nærmiljøet med det kristne budskab, så skulle de jo nødigt vende tilbage som ateister, humanister eller hvad det nu måtte være.
Så mission udføres med en lukket dagsorden, og adskiller sig principielt ikke fra eksempelvis en slagskonsulents arbejde.
Men hvorfor skulle f.eks. en hindu lytte og være åben overfor den kristne missionærs synspunkter, hvis ikke missionæren tilsvarende er åben overfor hinduen? En lukket dagsorden kan være ok, når det drejer sig om salgskonsulenter, diplomater, politiske udsendinge og den slags - men til religiøse spørgsmål, som jo på en eller anden måde gerne skulle handle om at finde sandheden, der er den lukkede dagsorden helt utilstrækkelig.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41742 - 11/01/2005 18:42
|
Anonym
Anonym
|
Hej Engelsted o.a.
Det mest tydelige eksempel jeg kender til, er en kvinde som voksede op indenfor den danske pinsevækkelse og som i sin gymnasietid overveje at studere teologi. Det blev hun advaret imod netop med henvisning til at hun så bare risikerede at miste troen. Indenfor Indre Mission er holdningen ikke direkte imod teologi, men vist mere noget i retning af at visse af fagene (indenfor kildekritik og den slags) bare skal overstås, da en rigtig troende ikke har brug for disse
Jeg er også bekendt med den idé at et sekulært teologistudie skulle være noget risikabelt noget.
Rationalet hos dem jeg oplevede det sammen med var, under sloganet "Teologi er Teo-luk-i", lidt at alle disse teorier om Gud, let kunne fjerne den studerende fra den "sande og levende lære" og få ham til at lukke i overfor Gud.
Man blev opfordret til at tage sig meget i agt overfor det sekulære studie. Der verserede et par historier om folk der blev for "kritiske" af at gå på teologistudiet og derfor mistede deres tro.
Det var også i forbindelse med en "pinse-menighed" at jeg oplevede dette.
Jeg tror ikke at det er ualmindeligt at der bliver set skævt til de sekulære uddannelser, som siges at beskæftige sig med Gud, men ikke gør det på den religiøse facon.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41743 - 11/01/2005 18:46
[Re: Ateist]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist.
Der er jo forskel på, hvad noget er i sig selv og hvad det bliver brugt som. Ateisme kan vel godt blive brugt normativt (sammen med andre ting) uden i sig selv at være det? Fx. er en æske tændstikker jo ikke ond i sig selv. Men hvis man bruger den til at brænde naboens hus af med, bliver de brugt til at udføre en ond handling. Noget af det samme må vel gøre sig gældende, når man under kommunismen dræbte og forfulgte kristne, bl.a. fordi der jo ikke var nogen Gud? Hvordan noget ikke normativt kan blive en del af et normsæt, jamen det kan det jo, hvis nogen alligevel vælger at bruge det som norm. Bruges ateismen ikke også normativt, når ateister fx. vil have kristeligt sprogbrug ud af landets love - fordi de er ateister? At det så evt. er fordi man mener religion som sådan er undertrykkende, det har vel også uundgåeligt noget med ens ateisme at gøre?
Det er rigtigt, at ateismen ikke nødvendigvis fører til forbud mod religion. Det har jeg vist heller ikke sagt. Jeg mener, at det kan føre til det i de tilfælde, hvor man vælger det. På samme måde som kristendom ikke altid fører til korstog.
Mht. om spørgsmålet om udlægning er relevant for diskussionen eller ej. Var det ikke netop det, der var spørgsmålet, dengang sagen først blev taget op? At de moderne kristne, der protesterer mod korstog, bare mener, at de er de eneste, der kan forstå Bibelen rigtigt, modsat korsfarerne m.fl.? Det er da rigtigt, at der er meget, der er et spørgsmål om fortolkning, men noget er altså også et spørgsmål om at læse indenad. Jeg synes, de steder, jeg har nævnt, er så klare, at det giver mening at sige: Menneskene bag korstogene havde simpelthen misforstået noget! Det betyder jo ikke, at man selv tror, man har forstået alt korrekt.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41744 - 11/01/2005 19:07
Re: Missionbefalingen og en salgskonsulent !!!!
|
Bruger
|
Hej engelsted
Kort bemærket -det var dog noget af en undervisning i en salgskonsulents arbejde. Det var dog desværre ikke særlig overbevisende for en som mig, som har været en sådan en for nogle år tilbage.
Og som forklaring omkring Missionsbefalingen kan jeg desværre heller ikke finde nogle lyspunkter-desværre. Jeg spurgte faktisk om, hvordan man skulle -efter din mening opfylde Missionsbefalingen og Jesus Bjergprædiken, eftersom det man gjorde i menigheden i England, efter din mening var kødelig motiveret.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#41745 - 11/01/2005 19:39
Re: Missionbefalingen og en salgskonsulent !!!!
|
Bruger
|
Hej Carl
Det var nu ikke min hensigt at gøre mig klog på en salgskonsulents arbejde. Jeg ville blot bruge sammeligningen med en salgskonsulent til at illustrere min pointe.
Jeg har stor respekt for dygtige salgskonsulenter, som så vidt jeg forstår bla. skal opbygge relationer, lytte og forstå kundens behov, foreslå relevante løsninger etc.
Men enhver salgskonsulent har vel en grænse et sted, hvor det viser sig at hans dagsorden er lukket, da han jo skal fremme afsætningen af varer/yderlser fra det firma, som han repræsenterer.
Men det ser jeg nu heller ikke noget som helst problem i. Både kunde og salgskonsulent ved jo hvad situationen handler om.
Der hvor jeg ser et problem, er når religiøse spørgsmål behandles som et trossystem der skal afsættes til flest mulige kunder.
Da jeg jo er stærk kritisk overfor kristendommen, ser jeg ikke umiddelbart nogle konkrete aktiviteter som jeg ville forslå til menigheder som gerne vil opfylde missionsbefalingen.
Men jeg ville da finde det positivt, hvis kristne menigheder ville bevæge sig væk fra mission og mere over i retning af dialog.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41746 - 11/01/2005 20:47
Re: Missionbefalingen -lever den!!!!
|
Bruger
|
Hej engelsted Du skriver: Citat Da jeg jo er stærk kritisk overfor kristendommen, ser jeg ikke umiddelbart nogle konkrete aktiviteter som jeg ville forslå til menigheder som gerne vil opfylde missionsbefalingen. Men jeg ville da finde det positivt, hvis kristne menigheder ville bevæge sig væk fra mission og mere over i retning af dialog. Citat slut. Svar: Jamen, engelsted dog  Jeg troede jo nu efter at du havde kritiseret aktive menigheder for deres motiver, at du så kunne komme med noget bedre.  De kristne menigheder ER i fuld gang bl.a gennem Alpha kurser, startet i Holy Trinity Church i Brompton, anglikansk og disse kurser har både folkekirker og frikirker mange ikke-kristne deltagere til. Indre Mission har faktisk fået deres egen Alphaversion. Og disse kurser foregår over det meste af Vesteuropa og er lagt an på , at vi spiser sammen og derefter er der et kort oplæg og ved kaffen så deles deltagerne op i grupper, som har en intens dialog, hvor alle mulige og umulige spørgsmål er velkomne. Det er virkeligt spændende. Der holdes Gospelkoncerter og gudstjenester, hvor den eneste prædiken der gives er korlederen måske eller præsten i 10 min. Og alle de gamle særheder som både du og tau har nævnt i jeres indlæg er forlængst afgået ved døden. De fleste unge og lidt ældre kristne af de mange jeg kender i dag har en videregående uddannelse indenfor alle typer brancher og universiteter og videreuddanner sig løbende ligesom mange kristne i de senere år er blevet uddannet på musikkonservatorier indenfor både klassisk og især rytmisk og fungerer i sekulære orkestre på internationalt plan.  Men at du ikke har et bedre bud på Missionsbefalingen forstår jeg ikke. Som een af landets bedste reklamedirektør sagde, de kristne har verdens bedste budskab, men hvor er de dog dårlige til at gøre det kendt.  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#41748 - 11/01/2005 20:49
|
Bruger
|
Der er jo forskel på, hvad noget er i sig selv og hvad det bliver brugt som. Ateisme kan vel godt blive brugt normativt (sammen med andre ting) uden i sig selv at være det?
Jeg kan ikke se, hvordan noget ikke-normativt kan "blive brugt som" noget normativt. Du skriver jo også "sammen med andre ting" - velsagtens i erkendelse af at det ikke lader sig gøre alene? Men sker det "sammen med andre ting", så taler vi jo igen om en pakke, hvor det er noget andet, der bidrager med det normative.
Fx. er en æske tændstikker jo ikke ond i sig selv. Men hvis man bruger den til at brænde naboens hus af med, bliver de brugt til at udføre en ond handling.
En æske tændstikker bliver jo ikke ond af at blive brugt til at brænde naboens hus af. Ting kan jo ikke være onde - og bliver det heller ikke af at blive brugt til noget ondt. Ordet "ondt" bruges jo om mennesker (og evt. andre bevidste væsener) såvel som deres tanker og handlinger.
Noget af det samme må vel gøre sig gældende, når man under kommunismen dræbte og forfulgte kristne, bl.a. fordi der jo ikke var nogen Gud?
Jeg kan ikke se, hvordan det "bl.a. [var] fordi der jo ikke var nogen Gud".
Selvfølgelig kan man forestille sig at troen på Gud kunne have motiveret dem til en anden opførsel. Men fraværet af motivation (til at skåne kirken) er ikke i sig selv nogen motivation for det modsatte.
"Der er ingen guder" er blot et udsagn om verdenen på linie med "Jorden er rund", "Tiden går" eller lign. På den måde tegner den det verdensbillede man agerer i overensstemmelse med incl. muligheder, begrænsninger etc. Det er for mig at se den eneste måde den påvirker en handling. Den motiverer ikke handlingen og kan heller ikke bruges til at retfærdiggøre den.
Man sejler jo fx ikke mod vest for at komme mod øst, med mindre man tror jorden er rundt. Motivet er dog at man ønsker at komme til østen - ikke at jorden er rund.
Hvordan noget ikke normativt kan blive en del af et normsæt, jamen det kan det jo, hvis nogen alligevel vælger at bruge det som norm.
Hvordan bruger man noget ikke-normativt som norm? Det kan jeg altså ikke se. Ikke uden at tilsætte pakken noget andet normativt (der jo så retteligt er det, der bør indgå i normsættet)!
Bruges ateismen ikke også normativt, når ateister fx. vil have kristeligt sprogbrug ud af landets love - fordi de er ateister?
At ville have "kristeligt sprogbrug ud af landets love" er udtryk for sekularisme - ikke ateisme. Og ikke alle ateister er sekularister. Omvendt findes der masser af teistiske sekularister. Der er altså ingen egl. sammenhæng mellem ateisme og sekularisme.
At det så evt. er fordi man mener religion som sådan er undertrykkende, det har vel også uundgåeligt noget med ens ateisme at gøre?
Man kan skam godt være areligiøs teist og mene at religion generelt er undertrykkende.
Man kan også tilhøre én religion (og marxismen er tæt på at være en religion) og så mene at alle de andre religioner er undertrykkende.
Iøvrigt er udsagnet "religion er undertrykkende" heller ikke normativt. Du mangler stadigvæk marxismens normative udsagn om at frigøre sig fra undertrykkelse (incl. religionens undertrykkelse).
Det er rigtigt, at ateismen ikke nødvendigvis fører til forbud mod religion. Det har jeg vist heller ikke sagt. Jeg mener, at det kan føre til det i de tilfælde, hvor man vælger det.
Men, hvorfor vælger man det så? Pga. noget normativt, der ikke har noget med ateisme at gøre.
På samme måde som kristendom ikke altid fører til korstog.
Men, hvorfor vælger man det så? Pga. noget normativt, der iflg. nogle udlægninger har noget med kristendom at gøre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41749 - 12/01/2005 02:22
|
Bruger
|
Hej Thomas
OK, det var rart lige at få præciseret.
Du skriver:
Indenfor Indre Mission er holdningen ikke direkte imod teologi, men vist mere noget i retning af at visse af fagene (indenfor kildekritik og den slags) bare skal overstås, da en rigtig troende ikke har brug for disse
Jeg skal ikke kunne svare på Indre Missions vegne, men for mit eget vedkommende vil jeg finde det væsentligt mere interessant at arbejde med kilder, der kan belyse hensigten bag det der er skrevet i bibelen...fremfor at beskæftige mig med bibelkritisk materiale, der søger at modbevise ditte og hint. Jeg har indtryk af at det er gensidigt, at ateister heller ikke sidder oppe i flere nætter, for at sætte sig ind i de kilder, der kan uddybe og forklare eks. retfærdiggørelseslæren, nadversyn ect.
Jamen er kristendommen ikke ofte en flugt fra virkeligheden?
Det kommer jo an på hvordan man lever sit kristenliv. Alting kan bruges eller misbruges...og misbrug ophæver som bekendt ikke brug.
Fra min fortid i Trosbevægelsen kender jeg særdeles godt det at svæve oppe under loftet, hvor man "befinder sig i en anden verden" som en på et tidspunkt beskrev det,... eller som du kalder det "flugt fra virkeligheden" - og når der så går nogle dage og kroppen begynder at reagere, typisk med ubehag og rastløshed, kort sagt, man begynder at mærke sig selv, skynder man sig til det næste møde, for at blive "fyldt op" igen, sådan kan man jo suse frem og tilbage i årevis...og da er man jo ikke rigtig "på", tilstede eller nærværende nogensinde
- men når man så endelig falder ned, sådan for alvor, så slår man sig jo både gul og blå Jeg tror at det er usundt at piske psyken ud i en kunstig tilstand, et ekstrem...når det bliver overdrevet, bliver brugt som en slags "åndelig narko", er det direkte skadeligt.....dette samt "bekendelsestyranni" og kontrolleret tavshed i menigheden bevirkede at jeg blev totalt fremmedgjort for mig selv, - røg ned med flaget, og blev sygemeldt med en depression.
Det er heldigvis et overstået kapitel. Og af Guds nåde har jeg ikke mistet troen - hvilket faktisk er et mirakel (efter at have jagtet dem i 15 år, oplevede man det, da man gav slip på miraklerne, - det er da næsten skæbnens ironi ).
I dag er jeg beton-lutheraner. De folk jeg omgåes i min kirke har fødderne solidt plantet i jorden, der er bestemt ikke nogen, der svæver nogen steder hen...der er heller ikke noget bekendelseshalløj og kontrol i betydningen manglende ytringsfrihed, som jeg har oplevet tidligere.
I stedet for den flyven op og ned i ekstremtilstande, oplever jeg nu en slags hvilen i troen - et afbalanceret kristenliv.
Og det er sådan jeg tror, at det skal være.
Troen skal være en ekstra force centreret i din dagligdag
...ikke ekstreme tilstande, der trækker dig væk fra din dagligdag.
Mkh Malli
Ændret af malli (12/01/2005 02:28)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41750 - 12/01/2005 23:51
Ikke et isoleret fænomen
|
Bruger
|
Hej Malli
Jeg synes, at du på en udemærket og meget rammende måde beskriver en afhængighed af hele tiden at skulle til møde i kirken for at blive "åndeligt" fyldt op. Som nævnt i et af mine andre indlæg, har jeg selv en kristen fortid som bl.a. omfatter 10 år i pinsevækkelsen, og i den forbindelse har jeg selv bemærket en sådan afhængighed.
Men jeg tror ikke, at det er et isoleret fænomen som kun optræder i nogle få ekstreme frikirker og sekter. Selvom fænomenet formentlig er mest tydeligt sådanne steder, mener jeg, at det bunder i nogle grundlæggende teologiske/åndelige forestiller som er fælles for mange kirkeretninger. I hvert tilfælde ser man jo ofte, at kristne "shopper" rundt mellem de forskellige retninger. Da jeg f.eks. gik over til pinsevækkelse havde jeg allerede en kristen påvirkning, som gjorde mig modtagelig for pinsevækkelsen budskab. Og det tror jeg er et meget typisk forløb.
I det følgende vil jeg tilade mig i kortfattet (og lidt sort/hvid form) at ridse nogle træk op fra kirkehistorien, sådan som jeg har forstået det.
Som bekendt udviklede Martin Luther en lære om retfærdiggørelse ved tro. Før Luther havde der i kirkehistorien været to forskellige tænkemåder, som havde præget opfattelsen af synd og retfærdiggørlse. Den ene (Pelagius) var kort sagt, at mennesker, havde en fri vilje og når som helst kunne vælge at omvende sig fra synden, og begynde at leve et liv efter kristne normer. Den anden (Augustin) var, at mennesket var fanget i synden (arvesynd) og derfor ikke i egen kraft evnede at vende sig til Gud. Mennesket skulle dog ikke fortvivle, trods at det gentagne gange kom til kort, men blot sætte sin lid til Gud, der i sin nåde ville frelse og udfri den kristne fra synden. Luther, der jo var født katolik gik i koster, og livet der var ikke let for ham. Han var hele tiden fortvivlet over sin egen ufuldkommenhed og frygtede for Guds vrede. Men Luther blev i sine studier inspireret af Augustin (og Paulus), og dette ført så frem til den Lutherske lære om retfærdiggørelse ved tro (som vistnok fik sin endelige udformning af Luthers medarbejder Mechlanton). Efter den lære ville et menneske blive retfærdigt i Guds øjne ved at tro på Jesus. Det var nu ikke længere afgørende, hvordan mennesket rent faktisk opførte sig, men blot om det havde tror på Jesus, for i så fald ville Jesu retfærdighed blive tilregnet dette menneske.
I England var John Wesley inspireret af Luthers lære om retfærdiggørelse, men han var også bekymret for om denne nye lære ville føre til lovløshed og umoralsk opførsel. Wesley ønskede fortsat at kirken skulle have fokus på hellighed, så han udviklede en særlig lære om helliggørelse, som et selvstændigt nådeværk. Derved blev kristendommen en totrinsraket. Først skulle man (som hos Luther) modtage retfærdiggørelse ved tro, og derefter skulle man vokse i hellighed for så på et senere tidspunkt - igen ved tro - at modtage den fuldstændige helliggørelse (helligånden), der fjernede arvesynden. I første omgang vandt Wesleys lære ikke den store udbredelse (selv ikke blandt metodister), men den blev senere vakt til live i den amerikanske hellighedsvækkelse.
Den amerikanske advokat og prædikant Charles Finney var vistnok ud af en Calvinistisk baggrund (indenfor calvinismen har man som bekendt taget den fulde konsekvens af augustinske tankegang, og mener at menneskets frelse udelukkende beror på Guds udvælgelse), men alligevel var han interesseret i hvordan man v.hj.a. moderne psykologi kunne motivere (Pelagius) mennesker til at omvende sig til Gud. Finney brugte de mest moderne psykologiske metoder i sine vækkelsesmøder, men oplevede efter et stykke tid at hans resultater ikke var særlig langtidsholdbare (de nyomvendte faldt fra troen igen). Finney søgte efter forklaringer på dette, og han mente at han fandt dette i Wesleys teologi. Hidtil havde han kun "omvendt" folk, men nu skulle de også helliggøres. Og dette blev - om ikke startskuddet, så i det mindste - et af startskuddene til den amerikanske hellighedsvækkelse.
Denne vækkelse florerede i USA i 1800 og starten af 1900 'tallet, og var vel kendetegnet ved at dens prædikanter grundlæggende havde tre forskellige budskaber: - ét budskab til den ikke kristne om at komme frem til forbøn og modtage Jesus som sin frelser - ét budskab til den frafaldne kristne om at komme til forbøn for igen at modtage Jesus som sin frelser - ét budskab til den kristne om at komme frem til forbøn for at modtage fuldkommen helliggørelse
Men det var ikke alle indenfor hellighedsvækkelsen, der var glade og tilfredse. Nogle følte stadig at de manglede noget, så man studerede bibelen og søgte efter nye eller bedre åndelige oplevelser. Det gjorde man bl.a. på en af vækkelsens bibelskoler i Topeka, Kansas hvor en elev d. 1/1 1901 under bøn begyndte at tale nogle uforståelige lyde. Skolens leder, Parham, konkluderede straks, at eleven ved helligåndens kraft talte et fremmedsprog (som på pinsedages tungetale), og at det skyldtes, at men nu befandt sig i det sidste århundrede inden Jesus genkomst og at helligånden derfor var kommet for at udruste med kraft til missionsarbejde. Skolens leder grundlagde derfor sin egen kirkeretning ("Apostolic Faith Church") og rejste rundt og fortalte kommende missionærer, at de ikke skulle spilde deres tid på at lære fremmedsprog, men blot rejse ud på missionsmarken og lade sig assistere af helligånden.
"Apostolic Faith Church" var verdens første pinsekirke, men den fik dog ikke den store success. Det gjorde til gengæld en af Parhams øvrige elever, William Joseph Seymour, der var leder af vækkelsen i Azusa Street, hvorfra den moderne pinsevækkelse har spredt sig til hele verdenen.
Men hvad vil jeg så sige med alt det? Min pointe er vel blot at pinsevækkelsen vel ikke er første gang at "kæden hopper af". Det er vel bare toppen af en lang dårlig udvikling som også indbefatter navne som Wesley, Luther, Augustin og Paulus.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41751 - 13/01/2005 00:53
|
Anonym
Anonym
|
Hej Malli
fremfor at beskæftige mig med bibelkritisk materiale, der søger at modbevise dette og hint. Jeg har indtryk af at det er gensidigt, at ateister heller ikke sidder oppe i flere nætter, for at sætte sig ind i de kilder, der kan uddybe og forklare eks. retfærdiggørelseslæren, nadversyn etc.
Jeg studsede lige over det her...
Før end at man begynder at tolke, gå i dybden med en eller anden åndelig lære om retfærdiggørelse og nadversyn, så må man vel først og fremmest finde ud af om det der står der nu også er rigtigt.
Du har i hvert fald en anden forståelse af hvad (bibel) kildekritik betyder end jeg, hvis du mener at det handler om at modbevise dette.
For mig at se handler den kritiske tilgang til bibelen om at afdække så meget af tilgængeligt fakta som muligt og forholde sig kritisk til det. Så vidt muligt forsøge på ikke at drage konklusioner udfra det skrevne, som ikke kan forsvares osv. For mig at se springer de fleste kristne dette trin over... Hvilket nok er den eneste grund til at de er kristne 
Grunden til at ateister ikke sidder oppe flere nætter for at finde kilder der kan uddybe retfærdiggørelseslæren og nadversynet er primært fordi der endnu ingen grund er til at bore i disse emner, når de ingen rod har i virkeligheden...
I stedet for at prøve at finde ud af om Jesus nu også sagde og mente et eller andet og have lange diskussioner på nettet, i kirken og over kaffen om hvordan det skal tolkes og udlægges, så bruger vi der ikke bare sluger det hele råt, vores tid på at finde ud af om det overhovedet er sandsynlig og derved nødvendigt at vie vores liv til en sag som tilsyneladende ikke en gang har rod i virkeligheden.
For mig at se drejer det sig altså om at tage første ting først... Kildekritik er vigtigt og handler ikke om at modbevise, men bare om at sandsynliggøre ("bevise")... Bibelens historier er sjældent sandsynliggjorte og det er det man lærer når man tager et sekulært studie i kristendommen og religion generelt... Det kan være at man som troende ikke kan lide det... Så meget mere grund til at være troende 
Fornuftigt??? Tjaahhhh....
|
|
Til toppen
|
|
|
#41752 - 16/01/2005 12:31
Re: Ikke et isoleret fænomen
|
Bruger
|
Hej Thomas
Mange tak for dit indlæg, som jeg desværre havde overset, og først læser nu.
Du skriver:
Men hvad vil jeg så sige med alt det? Min pointe er vel blot at pinsevækkelsen vel ikke er første gang at "kæden hopper af". Det er vel bare toppen af en lang dårlig udvikling som også indbefatter navne som Wesley, Luther, Augustin og Paulus.
Nu er lutheranerne jo "stoppet" ved Luther. I Folkekirken og i min kirke (ELF) har vi ikke denne lære om at vi ved egne bestræbelser kan blive helliggjorte, så arvesynden forsvinder..., men at arvesynden ikke tilregnes os. Vi skal naturligvis kæmpe imod synden, og i fald vi ikke gør, da dør "det nye menneske". Men det er ikke al vores synd, vi er bevidste om, og der er også situationer, hvor vi ikke har kræfter til at kæmpe - og her er det så at dåbspagten træder i karakter, og Gud selv bærer og bjærger os igennem på trods af alle odds.
Som du måske kan læse, har vi derfor ikke den resterende del med i vores teologi. Men jeg er godt klar over at man i Trosmenighederne anser den lutherske lære som blot et historisk trinbræt til noget langt bedre...en slags Åndens udvikling til det optimale, nemlig til den lære, de fører i Trosbevægelsen .
Ikke overraskende, er jeg dybt uenig, og mener faktisk, at det er et historisk tilbagefald for kristendommen til katolsk gerningsretfærdighed, som Luther aldeles, og katolikkerne delvist senere har forkastet - selvom det ikke er i popularitet.
Men jeg vil da gerne vide, hvorfor du mener at "kæden hopper af" for Paulus og Luther?
Mkh Malli
Ændret af malli (16/01/2005 12:39)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41753 - 18/01/2005 12:27
|
Bruger
|
Hej Malli Du skrev:
Men jeg vil da gerne vide, hvorfor du mener at "kæden hopper af" for Paulus og Luther?
Lad mig begynde med det, som du og jeg sikkert kan blive enige om - nemlig at helligheds-, pinse-, trosvækkelse og den slags er usundt. Jeg ved naturligvis ikke hvordan du helt præcis ser på disse bevægelser, men efter min opfattelse er der i disse bevægelser tale om mennesker, som er på flugt fra sig selv.
Den bagveliggende logik sådanne steder er, at mennesker pga. arvesynden ikke er gode nok i sig selv, men skal laves om. Dette gøres så ved Helligåndens overnaturlige indgriben, hvadenten det drejer sig om at arvesynden skal fjernes (hellighedsvækkelsen), eller at den troende skal udrustes med åndelig kraft til at leve for Gud (pinsevækkelse mv.).
Så diagnosen er altså "arvesynd" og kuren er "Helligånden".
Efter min opfattelse er mennesker gode nok i sig selv og skal ikke grundlæggende laves om. Til gengæld har de brug for at udvikle sig og bliver mere modne, men en sådan modning opnås ikke ved at søge efter kraft udenfor sig selv. Tværtimod mener jeg at en sådan søgen skader den menneskelige udvikling, idet man for at udvikle sig må beynde med at acceptere sig selv, sådan som man er og forefindes.
Jeg er så godt opmærksom på at du som beton-lutheranere, ikke hopper med på helligheds-/pinsevækkelsens karismatiske overdrev, hvor man fjerner arvesynd og/eller udruster med mennesker med overnaturlig kraft. Men med disse bevæglser om den anskuelse, som ligger til grund for det hele, nemlig at Adam og Eva var historiske personer som syndede mod Gud, og derved blev hele menneskaslægten inficeret af arvedsynd.
Og dermed er den lutherske lære, som jo har rødder helt tilbage til Paulus, vel egentlig med til at give mennesker en selvopfattelse, som foruddisponerer dem til at blive "kunder" hos bevægelserne ude på det karismatiske overdrev.
Så i modsætning til dig ser jeg ikke Luther som et positivt højdepunkt i det religiøse historieforløb, men mere som en brik i en lige nedadgående linie fra Paulus til Trosvækkelsen.
Men jeg skal dog indrømme, at jeg godt kan blive usikker på, om jeg har forstået lutheranismen korrekt.
Du skrev:
Vi skal naturligvis kæmpe imod synden, og i fald vi ikke gør, da dør "det nye menneske"
Denne opfattelse, du som ELM'er her giver udttryk for svarer vel meget godt til de indremissionske lutheranere, jeg har mødt. Og det er også ud fra den baggrund, at jeg ovenfor har skrevet om luther som led i en nedadgående linie.
Men jeg må indrømme, at jeg ikke helt kan få tingene til at passe sammen. Er der forskel på teoretisk og praktisk lutheranisme?
Ud fra Luthers tanker får jeg nærmest det indtryk, at man som luthersk kristen blot skal sætte sin lid til det Jesus og hans retfærdighed. Faktisk skal man nærmest passe lidt på, at man ikke bliver for hellig - for så kunne man jo blive stolt og ende i "gerninge-retfærdighed".
Men det kan selvfølgelig være mig, som tager fejl.
Indenfor den såkaldte Keswick bevægelse (som er en udløber af den amerikanske hellighedsvækkelse) opererer man med gradvis helliggørelse. Watchman Nee beskriver bevægelsens synspunkt ved at sige, at mennesket inden i sig har en sort og en hvid hund. Helliggørelse består i at den hvide hund skal have næring medens den sorte skal udsultes.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41754 - 18/01/2005 15:16
|
Bruger
Reg.: 08/09/2003
|
Hej Engelsted. Du skriver:
Kristendommens teori omhandler tro, håb og kærlighed. Den omhandler et nyt og bedre liv som allerede begynder her på jorden og fortsætter hinsides i en ny og bedre verden. Men hvad er kristendommens praksis? Svarer praksis til teorien eller viser kristendommens praksis, at den i virkeligheden handler om noget helt andet?
Et princip (som vist går tilbage til Jesus) er at et træ skal kendes på dets frugter - dette må også gælde kristendommen, og derfor mener jeg, at kristendommen skal kendes på dens praksis.
Hvordan påvirker kristendommen mennesker, deres tankemåde og deres liv, og hvad sker der når kristne mennesker får magt som de har agt? Er korstogene, Calvins hellig by og fangerne på Guantanamo alle gruopvækkende udtryk for kristendommens sande væsen?
Nu kender jeg ikke til Calvins hellige by, men korstogene og fangerne på Guantanamo er jo ikke frugter af konsistent kristendom (som er Åndens frugter: kærlighed, mildhed, m.m. [Galaterne, kap. 5]), men af inkonsistent kristendom... der var engang en sekt-leder, som hed Charles Manson; han mente, at han havde nået et åndelighedsniveau, som satte ham udover godt og ondt, hvorfor han gjorde, som han havde lyst til (bl.a. nogle ret psykopatiske ting)... og det var jo også konsistent med hans opfattelse (Kilde: New Age - Det falske paradis af Douglas R. Groothius)... Hvad er så værst? Dette konsistente tilfælde, jeg lige har forklaret, eller konsistent kristendom?
Det er jeg tilbøjelig til at mene,...
Og det er jo fordi, at du fejler i skelne mellem konsistent og inkonsistent kristendom...
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#41755 - 18/01/2005 16:23
|
Bruger
|
Hej Thomas
Og dermed er den lutherske lære, som jo har rødder helt tilbage til Paulus, vel egentlig med til at give mennesker en selvopfattelse, som foruddisponerer dem til at blive "kunder" hos bevægelserne ude på det karismatiske overdrev.
Ja, her er det så at kæden hopper af for mit vedkommende, for få har vel netop behandlet emnet nåden alene som netop Luther 
Du skriver:
M:Vi skal naturligvis kæmpe imod synden, og i fald vi ikke gør, da dør "det nye menneske"
T:Denne opfattelse, du som ELM'er her giver udttryk for svarer vel meget godt til de indremissionske lutheranere, jeg har mødt. Og det er også ud fra den baggrund, at jeg ovenfor har skrevet om luther som led i en nedadgående linie.
Men jeg må indrømme, at jeg ikke helt kan få tingene til at passe sammen. Er der forskel på teoretisk og praktisk lutheranisme?
Ud fra Luthers tanker får jeg nærmest det indtryk, at man som luthersk kristen blot skal sætte sin lid til det Jesus og hans retfærdighed. Faktisk skal man nærmest passe lidt på, at man ikke bliver for hellig - for så kunne man jo blive stolt og ende i "gerninge-retfærdighed".
Her er tale om to forskellige ting. For det første ligger det meget klart at mennesket ikke kan gøre noget for at tro eller blive hellige. Det er Gud!, der virker disse ting i mennesket. På det tidspunkt hvor Luther skrev mangt og meget om retfærdiggørelseslæren "troen alene", befandt der sig en masse regler for hvordan man kunne blive mere hellig, det gjorde man ved at købe aflad, ved at deltage i pilgrimsvandringer og ved at gøre gode gerninger m.m.
Problemet heri lå, hvornår kunne man vide sig sikker, hvornår var man "hellig" nok til at Gud kunne "godtage" en??
Og det er jo præcis det samme fænomen man ser i "herligheds"-bevægelsen; man skal hele tiden gøre noget...."7-10 metoder til at få mere kraft", loven om bekendelse, barnedåben er ikke nok, der skal en yderligere dåb til, man skal tale i tunger og kaste med dæmoner osv. Det er aldrig helt nok. Som det diamentralt modsatte står så den lutherske teologi, der siger, at Jesus har løskøbt os, ved på vores vegne at blive ramt af Guds vrede, og at al hans retfærdighed tilregnes os ufortjent af nåde.
Vi kan således hverken gøre os fortjente til frelsen, gøre os selv hellige, lige så lidt som vi kan hindre syndsforladelsen og nåden ved Jesus Kristus.
Men dét at vi er løskøbte, og dermed Guds børn gør jo ikke at vi så må synde løs - dette er fuldstændig i tråd med Pauli ord i Rom. 6:
"Hvad følger nu heraf? Skal vi blive i synden, for at nåden kan blive så meget større? Aldeles ikke! Hvordan skulle vi, som er døde fra synden, stadig kunne leve i den? Eller ved I ikke, at alle vi, som er blevet døbt til Kristus Jesus, er døbt til hans død?"
eller "Hvad da? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Aldeles ikke!"
og "For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre."
Men dette er ikke en syndfrihedslære, for arvesynden bliver vi aldrig kvit - vi vil altid have en tendens til at sætte os selv i centrum og tale dårligt om vores næste....det er det vi også kalder "vanesynderne".
Der er ikke nogen forskel på små og store synder, hvad angår deres tilgivelighed. Forskellen er, at de grove synder, eller det at leve i synd, ikke kan eksistere side om side med det nye menneske, fordi det kæmper mod synden.
Som kristne har vi to naturer, dels gamle Adam og det ny menneske, og de trækker i hver sin retning, - og de skal behandles yderst forskelligt. Gamle Adam skal tugtes ved Loven - og det ny åndelige menneske skal vokse med Evangeliets trøst og upmuntring.
Med gamle Adam, har vi så vores vanesynder. De "små" synder, eller vanesynderne vil være der til vor dødsdag. Vi skal kæmpe mod dem, og gør vi ikke det, dør det åndelige liv. Men man kan ikke vurdere om et menneske kæmper mod dem ud fra, hvor tit det begår dem. Det kan man derimod når det gælder at leve i grov synd som korporlig utugt, mord osv.
Begær og vrede, som er det samme vil fortsat komme ud af vores hjerter og fordømmer os ligeså meget som hor og mord, - men at leve i hor og mord er et tegn på ubodfærdighed, og den der gør det ubekymret har brug for at høre loven først før evangeliet.
Meningen er så at vi i kraft af Lovens hørelse skal blive bevidste om vores synd, og at vi skal bekende vores synd til den Herre, der har løskøbt os, for der står skrevet:
"Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed." (1. Joh. 1)
Til Evangeliet hører så Herrens nådemidler, hvori han skænker os syndernes forladelse og med den sin nåde - og i dén nåde, virker Gud så, og retfærdiggør og helliggør os, kort sagt; alene gennem sine nådemidler bærer Herren os igennem.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#41756 - 18/01/2005 16:54
Calvins Geneve
[Re: Philip]
|
Bruger
|
Philip:
Nu kender jeg ikke til Calvins hellige by..
Det er der heller ikke mange, der gør. Hvis du er interesseret kan du f.eks. læse denne (engelsksprogede) artikel.
Philip:
..og fangerne på Guantanamo er jo ikke frugter af konsistent kristendom...
Hvorfor ikke? Den Amerikanske præsident er da en personlig kristen. Hvorfor er hans beslutninger ikke en frugt af kristendommen?
Philip:
Og det er jo fordi, at du fejler i skelne mellem konsistent og inkonsistent kristendom...
Ethvert system (hvadenten det er et trossystem som kristendommen, en politisk ideologi, en organisation eller noget andet) er altid konsistent. Du skal bare huske at vurdere systemt på dets aktuelle konsekvenser og ikke på de teoretiske argumenter, det måtte benytte for at legitimere sig selv.
- Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41757 - 19/01/2005 18:31
Re: Calvins Geneve
|
Bruger
|
Philip: "Nu kender jeg ikke til Calvins hellige by.."
Engelsted: "Det er der heller ikke mange, der gør. Hvis du er interesseret kan du f.eks. læse denne (engelsksprogede) artikel."
Okay... Tak... interessant... jeg må dog igen sige, at jeg ikke finder noget i Jesu Kristi lære, som siger, at man skal basere en by's eller et samfunds lovgivning på hans moralsk bud; Jesus Kristus (som selv er Gud [Joh. 1,18]) gør ikke sådan, næh, Han skriver lovene på vores hjerter, og minder os om dem i vores samvittighed, hvis vi bryder dem... Altså er dit eksempel, "Calvins By", ikke et eksempel på konsistent kristendom... men snarere nogle, som -- for mig at se -- i praksis har føjet til eller trukket fra, hvilket Bibelen forbyder...
Philip: "[O]g fangerne på Guantanamo er jo ikke frugter af konsistent kristendom..."
Engelsted: "Hvorfor ikke? Den Amerikanske præsident er da en personlig kristen."
Ja, men er han en konsistent kristen? Han indrømmer selv, at han er medlem af "Skulls & Bones" (ligesom John Kerry, som kunne være Mr. 666 himself!); et okkult, Luciferisk (SATANISK!!!!!!) selskab!; selskabet er fascineret af kranier, knogler, og død, elsker blod og har makabre ritualer... passer det sammen med konsistent kristendom? Nej vel, selvfølgelig ikke, og dérfor kunne det godt tyde på, at Bush er en ulv i fåreklæder (Matt. 7,15)... altså er Guantanamo ikke en frugt af konsistent kristendom... faktisk handler Jesu princip om frugterne (Matt. 7,15-20) netop om, at inkonsistente kristne egentlig slet ikke er kristne (sådan forstår jeg det i hvert fald); Jesus vil sige, at Han aldrig kendt dem (Matt. 7,21-23)...
Hvorfor er hans beslutninger ikke en frugt af kristendommen?
Tja... det finder du ud af ved at klikke på link'et ovenfor... og igen: tag lige at lær' at skelne mellem konsistent og inkonsistent kristendom...
Philip: "Og det er jo fordi, at du fejler i skelne mellem konsistent og inkonsistent kristendom..."
Engelsted: "Ethvert system (hvadenten det er et trossystem som kristendommen, en politisk ideologi, en organisation eller noget andet) er altid konsistent."
Arrhh haha... det må da være din joke... Venstre foretog et skattestop, hvormed de -- for folkesundhedens skyld ifølge deres skatteminister -- hævede afgiften på alkohol sodavand, men også sænkede afgiften på øl og vin; kalder du det konsistent?... der masser af eksempler på inkonsistens, Engelsted...
Du skal bare huske at vurdere systemt på dets aktuelle konsekvenser og ikke på de teoretiske argumenter, det måtte benytte for at legitimere sig selv.
Hmm... hvorfor netop lige sådan? hvorfor skal man eksempelvis ikke se efter, om teorien bliver levet ud i praksis? når det kommer til anskuelser, der både involverer teori og praksis, så er konsistens en logisk modsigelsesfri overensstemmelse mellem teori og praksis; et eksempel på konsistent kristendom er Jesus Kristus, som du finder Ham i Bibelen...
Guds fred,
Philip
Ændret af Philip (19/01/2005 18:36)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41758 - 19/01/2005 21:32
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Thomas Jeg faldt lige over et par linjer i dit indlæg....... jeg har ikke læst hele tråden, så jeg plukker bare lidt hist og her....... håber det er OK...........
Så diagnosen er altså "arvesynd" og kuren er "Helligånden".
Det er ikke helt sådan jeg mener det hænger sammen (LM-tro). Som jeg læser og forstår Bibelen er det sådan at: Så diagnosen er altså "arvesynd" og kuren findes ikke.....!!!
Vi kan IKKE kureres og derved blive frelst. Derfor har Gud sat frelsesplanen i værk. Jesus. Jesus kom til jorden - ren og skyldfri - han levede et rent og skyldfrit liv i 33 år - han ofrede sit liv på den måde at han påtog sig hele verdens skyld og synd på sine uskyldige skuldre og tog straffen for dem alle - straffen for synd er død......Han betalte for alle mine - og dine - synder........ Han overvandt døden og opstod igen - færdiggjorde straffen.............. Nu står han så med en frelse han har købt og betalt, men som han ikke selv har brug for - fordi han overvandt døden efter at have taget straffen og dermed er han ren og retfærdig i Guds øjne......... Denne frelse han har har han ret til at give hvem han vil - og han tilbyder den til os alle sammen......... vi må bare tro at hans gerning var/er sand og at hans gave er nok for os........... Tror vi på Jesu frelse ER vi frelst i samme stund....... men arvesynden er vi ikke af med.......... ikke før evigheden, hvor alt bliver godt og rent og syndfrit............
Grunden til at vi kan være frelst uden at være af med arvesynden er at det ikke er vores egen præstation som er afgørende........ det eneste som ændrer noget er Jesus og hans frelsesgerning........
Det jeg mener - ud fra min Lutherske tro - er at der hvor faren ligger i gerninger er når de bliver målestok for hvor frelst man er....... ingen kan frelses af gerninger - kun ved Jesus.........
Jeg tror ikke man kan blive for hellig - men man kan glemme hvem der har æren for at vi kan frelses........ nogle glemmer det fordi de ser på egne gerninger og ser sig selv som gode og rigtige og hellige.... og så er det jo ikke så godt......... hellighed kommer ikke af gerninger, men af hvor godt man kender Jesus.
Gode gerninger kommer ikke af viljestyrke og kampgejst (ikke ret længe i hvert fald)........ de kommer af hvor godt man kender Jesus, hvor nært man står ham.......
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#41759 - 19/01/2005 22:05
Hellighed og gerninger.
[Re: Esmaralda]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Esmeralda
hellighed kommer ikke af gerninger, men af hvor godt man kender Jesus.
Jamen hænger det ikke sammen? Når man kender Jesus (godt), vil man vel efter bedste evne forsøge at gøre det gode??? Og det ér jo et faktum, at kristne mange steder og til alle tider har gjort det gode. De har også gjort det onde, men det sletter jo ikke det gode, de også har gjort.
Gode gerninger kommer ikke af viljestyrke og kampgejst (ikke ret længe i hvert fald)........ de kommer af hvor godt man kender Jesus, hvor nært man står ham.......
Jeg mener da i høj grad, at det kræver viljestyrke og kampgejst at kæmpe mod synden og forsøge at gøre det gode. Ingen sejr uden kamp, vil jeg sige. Det kan godt være, at det er Gud, der virker i os til gode gerninger, men det er altså os, der lader Ham gøre det. Han tvinger ingen til at gøre det gode, vi bestemmer selv, om vi vil være med. Tror jeg.
Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41760 - 19/01/2005 22:19
Re: Hellighed og gerninger.
[Re: tau]
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Tau
amen hænger det ikke sammen? Når man kender Jesus (godt), vil man vel efter bedste evne forsøge at gøre det gode??? Og det ér jo et faktum, at kristne mange steder og til alle tider har gjort det gode. De har også gjort det onde, men det sletter jo ikke det gode, de også har gjort.
Jo netop. Kender vi JEsus godt og kender vi hans gerning/kærlighed til os og hans vilje godt - jamen så kan vi umuligt andet end at tilskyndes til at gøre det gode........ Og ja du har ret vi kommer alle sammen alligevel til at gøre onde ting - af den onde natur...... desværre.....
Jeg mener da i høj grad, at det kræver viljestyrke og kampgejst at kæmpe mod synden og forsøge at gøre det gode. Ingen sejr uden kamp, vil jeg sige. Det kan godt være, at det er Gud, der virker i os til gode gerninger, men det er altså os, der lader Ham gøre det. Han tvinger ingen til at gøre det gode, vi bestemmer selv, om vi vil være med. Tror jeg.
Ja - absolut - hvis vi vil vinde over synden kræver det virkelig viljestyrke. Jeg tror bare ikke det er nødvendigt (eller muligt) at vinde over synden - idet Jesus allerede har gjort det for mig og givet mig sejren (gælder sæføli også dig)............
Men igen jo bedre vi kender Jesus og hans kærlighed til os........ jo sværere har vi ved ikke at ønske at gøre det gode og lade være at synde...... det hænger uløseligt sammen...... tror jeg........
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#41761 - 19/01/2005 22:22
Re: Hellighed og gerninger.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ester
jamen vi er vist slet ikke så uenige så, vi formulerer os bare forskelligt. !
Alt godt Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41762 - 20/01/2005 19:02
|
Bruger
|
Hej Philip
Du skrev:
..jeg må dog igen sige, at jeg ikke finder noget i Jesu Kristi lære, som siger, at man skal basere en by's eller et samfunds lovgivning på hans moralsk bud; Jesus Kristus (som selv er Gud [Joh. 1,18]) gør ikke sådan, næh, Han skriver lovene på vores hjerter, og minder os om dem i vores samvittighed, hvis vi bryder dem... Altså er dit eksempel, "Calvins By", ikke et eksempel på konsistent kristendom...
Calvin regnes ellers for en stor reformator på linie med Luther (se f.eks. dette link ). Og så kommer du her og siger, at han overhovedet ikke var en rigtig kristen!
Om den amerikanske præsident George Bush skrev du:
Ja, men er han en konsistent kristen? Han indrømmer selv, at han er medlem af "Skulls & Bones" ..........
Er du ikke klar over, at rigtig mange amerikanske kristne (af den bibeltro evangeliske slags) er helt vilde med George Bush? Det ser ikke ud til at de betragter "Skulls and Bones" som noget problem.
Se f.eks. her hvor begejstrede man er for ham i amerikas største protestantiske kirkesamfund, nemlig hos sydstatsbaptisterne.
Og så kommer du her og siger, at Bush overhovedet ikke er en kristen . Hvad så med Bush's mange kristne medarbejdere som f.eks. den ny udenrigsminister Condoleezza Rice . Er de så heller ikke rigtige kristne?
Jeg: Ethvert system (hvadenten det er et trossystem som kristendommen, en politisk ideologi, en organisation eller noget andet) er altid konsistent.
Du: Arrhh haha... det må da være din joke... Venstre foretog et skattestop, hvormed de -- for folkesundhedens skyld ifølge deres skatteminister -- hævede afgiften på alkohol sodavand, men også sænkede afgiften på øl og vin; kalder du det konsistent?...
Det er ikke noge joke. Mht. Venstre er det min opfattelse, er der er fuld konsistens i det de foretager sig, de giver bare ikke offentligheden de de sande argumenter for deres handlinger.
Hvis en person (eller gruppe af personer) har en overbevisning om et eller andet (f.eks. at der v.hj.a skattepolitik skal gøres noget for folkesundheden), men derefter handler stik imod dette, vil vedkommende da være parat til den lukkede afdeling.
Det der på overfladen ligner en inkonsistens, kan forklares ved at kigge på den ægte motivation bag alle flosklerne.
Jeg: Du skal bare huske at vurdere systemt på dets aktuelle konsekvenser og ikke på de teoretiske argumenter, det måtte benytte for at legitimere sig selv.
Du: Hmm... hvorfor netop lige sådan? hvorfor skal man eksempelvis ikke se efter, om teorien bliver levet ud i praksis? når det kommer til anskuelser, der både involverer teori og praksis, så er konsistens en logisk modsigelsesfri overensstemmelse mellem teori og praksis...
Jeg mener, som nævnt overnfor, at man skal søge den ægte motivation, som kan foklare de aktuelle handlinger. Og det er så derfor, at jeg i denne tråd spørger til , om kristendommen i virkeligheden går ud på noget helt andet, end det som teorien siger.
Men jeg kan da også holde mig til dine begreber om at være konsistent. Så vil mit spørgsmål blot blive, om kristendommen er en konsistent religion?
Du skrev:
et eksempel på konsistent kristendom er Jesus Kristus, som du finder Ham i Bibelen...
Er du sikker? Vi kan vel starte med at slå fast, at det ikke var Jesus, der grundlagde kristendommen. Men på den anden side, så er det jo heller ikke den historiske Jesus, der er beskrevet i bibelen.
- Thomas Engelsted
Ændret af Engelsted (20/01/2005 19:07)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41763 - 20/01/2005 20:30
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Engelsted, du skriver:
Vi kan vel starte med at slå fast, at det ikke var Jesus, der grundlagde kristendommen. Men på den anden side, så er det jo heller ikke den historiske Jesus, der er beskrevet i bibelen.
Jeg tvivler på, at du vil få Philip eller andre kristne debattører herinde med til at slå de par ting der fast. Jeg vil i hvert fald ikke.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41764 - 20/01/2005 21:03
Humanistisk moral
|
Bruger
|
Hej Malli Du skrev:
Ja, her er det så at kæden hopper af for mit vedkommende, for få har vel netop behandlet emnet nåden alene som netop Luther
Tillad mig først at bringe dette link , der bla. omhandler Augustin og Pelagius. Du vil sikkert være ening med forfatteren.
Pegalius mente, at mennesket i egen kraft kunne gøre Guds vilje. Augustin mente derimod, at mennesket var "handicappet" af arvesynden, og derfor havde brug for Guds nåde. Luther kørte videre af det Augustinske spor og mente, at menneskets vilje var fuldstændig trælbunden.
Før Luther havde Pelagius en vis indflydelse på kirken, medens han i Luthersk (og Calvinistisk) teologi absolut ingen indflydelse havde.
Efter Luther (og Calvin) er Pelagius igen kommet til indflydelse indenfor mange protestantiske kirkesamfund. John Wesley accepterede godt nok den lutherske variant af arvesynden (trælbunden vilje), men samtidig mente han at Gud arbejdede i menneskers liv (både hos kristne og ikke kristne) på at ophæve virkningerne af arvesynden. Derfor kunne ikke kristne (pga. forudgående nåde) frit vælge om de ville omvende sig til Gud eller ej. Og kristne kunne (v.hj.a helligåndens renselse) sættes helt fri fra arvesynden.
Nettoresultatet af denne lære er så, at når Gud allerede har gjort sin del af arbejdet, så er det kun menneskers del, der mangler. Og derfor har vi i praksis en situation, hvor alt (som hos Pelagius) afhænger af menneskets indsats.
Så hvis dit mål er så lidt "Pelagius" som overhovedet muligt, så er det klart at du er så begejstret for Luther.
Du skrev:
....For det første ligger det meget klart at mennesket ikke kan gøre noget for at tro eller blive hellige. Det er Gud!, der virker disse ting i mennesket. På det tidspunkt hvor Luther skrev mangt og meget om retfærdiggørelseslæren "troen alene", befandt der sig en masse regler for hvordan man kunne blive mere hellig, det gjorde man ved at købe aflad, ved at deltage i pilgrimsvandringer og ved at gøre gode gerninger m.m.
Problemet heri lå, hvornår kunne man vide sig sikker, hvornår var man "hellig" nok til at Gud kunne "godtage" en??
Jamen, det er jeg helt klar over. Den trælbundene vilje vs. Pelagius.
Du skrev:
Og det er jo præcis det samme fænomen man ser i "herligheds"-bevægelsen; man skal hele tiden gøre noget...."7-10 metoder til at få mere kraft", loven om bekendelse, barnedåben er ikke nok, der skal en yderligere dåb til, man skal tale i tunger og kaste med dæmoner osv. Det er aldrig helt nok. Som det diamentralt modsatte står så den lutherske teologi, der siger, at Jesus har løskøbt os, ved på vores vegne at blive ramt af Guds vrede, og at al hans retfærdighed tilregnes os ufortjent af nåde.
Jamen, jeg er da helt enig i din analyse - Pelagius levede skam ikke forgæves.
Du skrev:
Vi kan således hverken gøre os fortjente til frelsen, gøre os selv hellige, lige så lidt som vi kan hindre syndsforladelsen og nåden ved Jesus Kristus.
Det lyder næsten helt calvinistisk med prædestination etc. Men der er jo en forskel på calvinister og lutheranerne og det er nok det jeg ikke helt forstår. Hvorfor holder lutheranerne i Indre Mission vækkelsesmøder, (hvor de vistnok i bedste palagianske stil prøver at overtale mennesker til omvendelse,) hvis mennesker alligevel hverken kan gøre fra eller til overfor Gud? 
Men Indre Mission er måske ikke typiske lutheranere. Er det ikke ca. 50% af alle folkekirkepræster som mener, at alle døbte kommer i himmelen?
Nå, men tilbage til Luther. Når jeg ser Luther som led i en dårlig udvikling er det fordi han betoner og videreudvikler arvesynden og derved er med til at give mennesker et negativt selvbillede.
Går jeg så ind for Pelagius? Det har jeg faktisk måttet bruge noget tid på at overveje.
Som Pelagius mener jeg, at mennesker er gode nok, som de er. Når kristendom inspireret af Pelagius kan være pinefuld, er det vel blot fordi man opererer med nogle moraldogmner, som strider voldsomt mod menneskenaturen.
Men hvis man i stedet tager udgangspunkt i en humanistisk moralopfattelse, der sigter mod menneskehedens velbefindende, så er problemet vel løst. Man kan vel sige, at moral er til for mennesket, og ikke mennesket for moralen.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41765 - 20/01/2005 21:13
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Engelsted, du skriver:
Vi kan vel starte med at slå fast, at det ikke var Jesus, der grundlagde kristendommen. Men på den anden side, så er det jo heller ikke den historiske Jesus, der er beskrevet i bibelen.
Uha, der kom du vist skævt fra start!
For hvem er dog "vi" som skulle slå fast at det ikke var Jesus Kristus, der grundlagde kristendommen (for det var det - hvem ellers?) - og at det ikke er den historiske Jesus, som er beskrevet i Bibelen (det er det nemlig også).
Dette ifølge den kristne tro.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#41766 - 21/01/2005 10:59
Re: Humanistisk moral
|
Bruger
|
Hej Thomas Min opfattelse af arvesynden, er alene den at mennesket af natur er bortvendt fra Gud. Dette betyder imidlertid ikke at mennesket af natur ikke evner at gøre noget godt, eller som Paulus taler om at mennesker kan have "skrevet loven i deres hjerter". Ikke-kristne går jo ikke rundt og slår ihjel hele tiden, ikke-kristne går heller ikke rundt og stjæler hele tiden. Faktisk er der mange ikke-kristne, der gør endda særdeles meget godt for deres nærmeste, næste eller deres land. Problemet er bare, og det både for ikke-kristne og kristne at vi ikke evner at gøre 100% godt hele tiden. Ser vi lige bort fra budet om at elske Gud, så prøv at se på budet om at elske din næste som dig selv, - det er et godt bud, det er et sundt bud, få kan vel erklære sig uenig i at det kan være forkert eller umoralsk, - uanset ståsted, - at elske sin næste som sig selv. Prøv at holde det spejl op foran dig, bare i en uge. Jeg ved, at jeg kan ikke, - ikke fordi, at jeg er et specielt dårligt menneske, men fordi "noget" i mig trækker den anden vej, nemlig dét, at jeg er centreret omkring mig selv  , og det tror jeg er det grundlæggende problem, nemlig at mennesket er indkranset omkring sit eget ego, så derfor vil mennesket altid have en egoistisk motivation - selv når vi mener, at vi gør godt....  . Men da vi indkranset omkring os selv, følger så nogle handlinger, som vi benævner som syndige - alene som konsekvens af det første.
Det lyder næsten helt calvinistisk med prædestination etc. Men der er jo en forskel på calvinister og lutheranerne og det er nok det jeg ikke helt forstår. Hvorfor holder lutheranerne i Indre Mission vækkelsesmøder, (hvor de vistnok i bedste palagianske stil prøver at overtale mennesker til omvendelse,) hvis mennesker alligevel hverken kan gøre fra eller til overfor Gud?
Mht prædestination er jeg af den opfattelse, at alle mennesker er forudbestemt til frelsen, og ingen er forudbestemt til fortabelsen - frelsen er en gave til alle mennesker, vi skal blot tage imod den.
Jeg ved forbavsende lidt om "Indre Missions vækkelsesmøder", men jeg ved at der del steder rundt omkring ligger en pietistisk påvirkning, hvor man kalder folk "til frelse", hvor man skal sige et eller andet, og vupti så er man frelst. Det har jeg det lidt blandet med, for menneskets bekendelse bliver derved let højdepunktet og udgangspunktet - fremfor Guds nåde i Kristus.
Men er det sådan at Loven og Evangeliet bliver forkyndt, indgår det jo deri, at man skal "omvende sig til syndernes forladelse", - men heri taler man til troen, ikke til menneskets ydre bekendelse - så spørgsmålet er hvad der er hvad. Det kan IM folk nok bedre svare på end jeg.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#41767 - 21/01/2005 12:20
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej malli, du skriver - blandt meget andet som jeg sagtens kan nikke ja til - følgende: Jeg ved forbavsende lidt om "Indre Missions vækkelsesmøder", men jeg ved at der del steder rundt omkring ligger en pietistisk påvirkning, hvor man kalder folk "til frelse", hvor man skal sige et eller andet, og vupti så er man frelst. Det ryster mig godt nok! Nu er jeg ikke specielt IM'sk men har da været sammen med mange som er, og deltaget i mange kurser og sammenkomster, og jeg har aldrig hørt eller set noget, der bare minder om det du skriver her ... at "man skal sige et eller andet, og vupti, så er man frelst ... "  - - og oven i købet "en del steder" ? ... Er det noget, du har overværet, eller noget du har hørt ? Og er det noget der har med pietisme at gøre? Mine spørgsmål skal ikke forstås som nogen protest mod det du skriver, kun som udtryk for min overraskelse og min uvidenhed ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#41768 - 21/01/2005 12:47
|
Bruger
|
Hej Kristina
Det ryster mig godt nok! Nu er jeg ikke specielt IM'sk men har da været sammen med mange som er, og deltaget i mange kurser og sammenkomster, og jeg har aldrig hørt eller set noget, der bare minder om det du skriver her ... at "man skal sige et eller andet, og vupti, så er man frelst ... " - -
og oven i købet "en del steder" ? ...
Er det noget, du har overværet, eller noget du har hørt ?
Og er det noget der har med pietisme at gøre?
Beklager , klar fejl fra min side, jeg glemte tilføjelsen "og derfor kan jeg ikke udtale mig om det". Det kan jeg netop ikke, fordi jeg har aldrig deltaget i et IM-vækkelsesmøde.
Jo, såvidt jeg forstår det, var det en gammel pietistisk lære om vækkelse, hvor man mente at ånden kun vækker folk, så de kan beslutte sig for at følge Jesus og ikke gør det hele, - og det er jo noget vi ser en del steder - men som sagt kan jeg ikke sige at IM gør det på denne måde, og det er jo også derfor at jeg tilføjer at det ville være bedre at IM besvarede dette spørgsmål.
Mkh Malli
Ændret af malli (21/01/2005 13:05)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41770 - 21/01/2005 14:28
|
Bruger
|
Hey Engelsted.
Philip: "[J]eg må dog igen sige, at jeg ikke finder noget i Jesu Kristi lære, som siger, at man skal basere en by's eller et samfunds lovgivning på hans moralsk bud; Jesus Kristus (som selv er Gud [Joh. 1,18]) gør ikke sådan, næh, Han skriver lovene på vores hjerter, og minder os om dem i vores samvittighed, hvis vi bryder dem... Altså er dit eksempel, "Calvins By", ikke et eksempel på konsistent kristendom..."
Engelsted: "Calvin regnes ellers for en stor reformator på linie med Luther (se f.eks. dette link). Og så kommer du her og siger, at han overhovedet ikke var en rigtig kristen!"
Så så... is på, Engelsted... is på... køl lidt af... rolig nu... Næh, det har jeg nu ikke sagt; jeg sagde bare, at "Calvins by" ikke er et eksempel, der er bibelsk, hvorfor det må betragtes som inkonsistent, idet Bibelen forbyder, at man lægger til den og trækker fra den... men jeg sagde intet om John Calvin himself... det er i stedet dig, der overtræder netiketten's punkt 4: _____________________
"Vi skal læse hvad der faktisk står. Det er farligt at læse mellem linierne og tillægge hinanden synspunkter eller meninger som ikke er udtrykt. Jeg skal i stedet holde mig til de ord der faktisk er skrevet og tage dem for pålydende. Alt andet er at demonstrere manglende respekt og tillid." _____________________
Engelsted: "Om den amerikanske præsident George Bush skrev du:
"Ja, men er han en konsistent kristen? Han indrømmer selv, at han er medlem af "Skulls & Bones" .........."
Er du ikke klar over, at rigtig mange amerikanske kristne (af den bibeltro evangeliske slags) er helt vilde med George Bush?"
Tjo... men det betyder da ikke, at de alle ved, at han er med i det okkulte "kranie-&-knogler"(-og-blod-og-død)-selskab; jeg er af den opfattelse, at konspirations-community'et i USA er et lille mindretal...
Det ser ikke ud til at de betragter "Skulls and Bones" som noget problem.
So what?! Måske har de bare ikke endnu indset, at Bush meget muligt kan være en ulv i fåreklæder (Matt. 7,15)... Lad vær' med at se på, hvad mennesker synes om ham, men se på hans frugter (hvilket du jo selv lagde op til i dit åbningsindlæg af tråden her) -- deraf fremgår det tydeligt, at det er højst tvivlsomt, at han er en konsistent kristen... men of course: kun Gud kender hjerterne...
Hvad så med Bush's mange kristne medarbejdere som f.eks. den ny udenrigsminister Condoleezza Rice. Er de så heller ikke rigtige kristne?
Tja... det ved jeg da ikke, om de er eller ikke er... men de, som er tæt på Bush, kan ikke være uvidende om, at han er medlem af "kranie-&-knogler"(-og-blod-og-død)-selskabet...
Engelsted: "Ethvert system (hvadenten det er et trossystem som kristendommen, en politisk ideologi, en organisation eller noget andet) er altid konsistent."
Philip: "Arrhh haha... det må da være din joke... Venstre foretog et skattestop, hvormed de -- for folkesundhedens skyld ifølge deres skatteminister -- hævede afgiften på alkohol sodavand, men også sænkede afgiften på øl og vin; kalder du det konsistent?..."
Engelsted: "Det er ikke noge[n] joke. Mht. Venstre er det min opfattelse, er der er fuld konsistens i det de foretager sig, de giver bare ikke offentligheden de de sande argumenter for deres handlinger."
Hmm... skjult dagsorden... så Venstre har noget at skjule, mener du?... det forstår jeg ikke, når du samtidig mener, at der er fuld konsistens i det, de foretager sig... hvis man er fuldt ud konsistent, så behøver man netop ikke skjule noget som helst overfor offentligheden... man ville jo netop ikke tabe ansigt...
Du fortsætter:
Hvis en person (eller gruppe af personer) har en overbevisning om et eller andet (f.eks. at der v.hj.a skattepolitik skal gøres noget for folkesundheden), men derefter handler stik imod dette, vil vedkommende da være parat til den lukkede afdeling.
Aha... interessant... så må du jo mene, at Venstre -- som netop ville gøre noget for folkesundheden, men handlede stik imod -- må "være parat til den lukkede afdeling."
Det der på overfladen ligner en inkonsistens, kan forklares ved at kigge på den ægte motivation bag alle flosklerne.
Dette virker nu temmelig spekulativt; du må meget gerne vise mig, at Venstre er fuldt ud konsistent...
Engelsted: "Du skal bare huske at vurdere systemt på dets aktuelle konsekvenser og ikke på de teoretiske argumenter, det måtte benytte for at legitimere sig selv."
Philip: "Hmm... hvorfor netop lige sådan? hvorfor skal man eksempelvis ikke se efter, om teorien bliver levet ud i praksis? når det kommer til anskuelser, der både involverer teori og praksis, så er konsistens en logisk modsigelsesfri overensstemmelse mellem teori og praksis..."
Engelsted: "Jeg mener, som nævnt overnfor, at man skal søge den ægte motivation, som kan foklare de aktuelle handlinger."
Dette synes jeg er et -- logisk set -- dårligt kriterium; det siger intet om logisk modsigelsesfri overensstemmelse mellem teori og praksis... man kan måske mene, at man kan handle inkonsistet med sin egen teori, men deraf følge det på ingen måde logisk, at man så -- fordi man har gode intentioner -- er konsistent, næh, det tyder snarere på, at man måske skal revidere sin egen teori så...
Men jeg kan da også holde mig til dine begreber om at være konsistent. Så vil mit spørgsmål blot blive, om kristendommen er en konsistent religion?
Hvilken kristendom? Katolsk eller protestantisk? Jesus Kristus var et eksempel på konsistent kristendom... Stiller du i øvrigt spørgsmålet, for at jeg skal fremføre en påstand, som du så kan kræve beviser for? næh du, den går ikke... det er dig, som startede denne tråd, og så må du pege på nogle inkonsistenser... men én ad gangen, så vi debatterer dem hver for sig, stille og roligt... ellers bliver indlæggene lange og tager en masse af ens tid...
Philip: "[E]t eksempel på konsistent kristendom er Jesus Kristus, som du finder Ham i Bibelen..."
Engelsted: "Er du sikker?"
Ooh yes! Halleluja!
Vi kan vel starte med at slå fast, at det ikke var Jesus, der grundlagde kristendommen.
Din påstand -> din bevisbyrde...
Men på den anden side, så er det jo heller ikke den historiske Jesus, der er beskrevet i bibelen.
Din påstand -> din bevisbyrde...
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#41771 - 21/01/2005 16:20
A la carte
|
Bruger
|
Hej Philip Vedr. Calvin som som rigtig kristen skrev du:
Næh, det har jeg nu ikke sagt; jeg sagde bare, at "Calvins by" ikke er et eksempel, der er bibelsk,
Ja, det har du selvfølgelig ret i, det var det du sagde.
Men så bliver det nu temmelig svært at vurdere kristendommen, hvis f.eks. Calvin skal regnes for en kristen samtidig med at (nogle af) hans handlinger ikke skal vurderes, fordi de ikke anses for eksempler på kristendom.
Det svarer vel nærmest til en skoleelev, der forud for årskarakteren, beder lærene om at se bort fra visse af de afleverede opgaver - med henvisning til, at ikke alle opgaver er et resultat af dennes iøvrigt fremragende intelligens.
Om Bush skrev du:
Lad vær' med at se på, hvad mennesker synes om ham, men se på hans frugter
Forskellen er, at jeg vil ikke bruge frugterne til at definere, hvem som er kristne og ikke er det (og heller ikke som i eksemplet med Calvin til at se hvilke gerninger, der er kristne gerninger og hvilke der ikke er). For gør jeg dette kan jeg ikke bagefter benytte gerningerne til at vurdere kristendommens sande natur, da jeg jo på forhånd har fået skåret alt det fra, som ikke passer in i den kristne teori.
Derfor tager jeg istedet udgangspunkt i personer (og grupper af personer), som der generelt blandt andre kristne er enighed om at betragte som kristne. Og derefter vil jeg så se på frugterne for at finde ud af, om disse lever op til kristendommens teori.
Med dit syn på Bush og på Calvins hellige by har du vel allerede givet mig ret i at kristendommen ikke i alle tilfælde svarer til det, som den giver sig ud for at være.
Vedr. partiet Venstre skrev du:
Hmm... skjult dagsorden... så Venstre har noget at skjule, mener du
Nej ikke noget skummelt. De er bare ligsom alle andre partier nødt til at finde på nogle forklaringer, der får upopulære beslutninger til at glide lettere ned hos befolkningen.
Du skrev:
Aha... interessant... så må du jo mene, at Venstre -- som netop ville gøre noget for folkesundheden, men handlede stik imod -- må "være parat til den lukkede afdeling."
Overhovedet ikke, det jeg siger er at Venstre ikke havde folkesundheden i tanke i forbindelse med de omtalte afgifter.
Om hvorvidt kristendommen er konsistent skrev du:
Hvilken kristendom? Katolsk eller protestantisk? Jesus Kristus var et eksempel på konsistent kristendom...
Kan du ikke finde et lidt mere nutidig eksempel, please. Fakta er , sevlom du ikke tror det, at vi ved utrolig lidt om den historiske Jesus. NT indeholder den kristne fortolkning af Jesus, og det er noget andet.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41772 - 21/01/2005 17:19
Re: A la carte
|
Bruger
|
Hej Engelsted.
Engelsted: "Vedr. Calvin som som rigtig kristen skrev du:
"Næh, det har jeg nu ikke sagt; jeg sagde bare, at "Calvins by" ikke er et eksempel, der er bibelsk,"
Ja, det har du selvfølgelig ret i, det var det du sagde.
Men så bliver det nu temmelig svært at vurdere kristendommen, hvis f.eks. Calvin skal regnes for en kristen samtidig med at (nogle af) hans handlinger ikke skal vurderes, fordi de ikke anses for eksempler på kristendom."
So what?! Det er bare fordi du ikke får det, som du vel gerne vil have det...
Det svarer vel nærmest til en skoleelev, der forud for årskarakteren, beder lærene om at se bort fra visse af de afleverede opgaver - med henvisning til, at ikke alle opgaver er et resultat af dennes iøvrigt fremragende intelligens.
Ja, men det ville da også være fair, hvis henvisningen var sand, dvs. hvis ikke alle opgaver virkelig var et resultat af elevens fremragende intelligens...
Om Bush skrev du:
"Lad vær' med at se på, hvad mennesker synes om ham, men se på hans frugter..."
Forskellen er, at jeg vil ikke bruge frugterne til at definere, hvem som er kristne og ikke er det (og heller ikke som i eksemplet med Calvin til at se hvilke gerninger, der er kristne gerninger og hvilke der ikke er).
Nåh da da... det var jo ellers det, du skrev i dit åbningsindlæg af tråden:
"Et princip (som vist går tilbage til Jesus [Matt. 7,15-20]) er at et træ skal kendes på dets frugter - dette må også gælde kristendommen, og derfor mener jeg, at kristendommen skal kendes på dens praksis." (kantet-parentes indsat af mig).
Ja, altså bruger vi princippet om frugterne på at definere, hvilken kristendom, der er konsistent, og hvad der er inkonsistent... men hvis du ikke vil se på frugterne, så opfylder du ikke det princip (Jesu Kristi princip), som du henviste til... det er meget sandsynligt, at Bush bare kalder sig kristen, men egentlig ikke er det... så hvis du vurderer kristendommen på f.eks. Bush's gerninger, så når du frem til et fejlagtigt resultat... et stråmandsargument... og du vælger det bevidst...
For gør jeg dette kan jeg ikke bagefter benytte gerningerne til at vurdere kristendommens sande natur, da jeg jo på forhånd har fået skåret alt det fra, som ikke passer in[d] i den kristne teori.
Kristendommens "sande natur" er den, som gennemlevedes af Jesus Kristus; hvad andre, som kalder sig kristne gør, kan ikke bruges til så meget, da alle mennesker -- undtagen Jesus Kristus -- er syndige og fejlbarlige... I Jesus Kristus var der overensstemmelse mellem teori og praksis... men hans followers kan jo fejle ind imellem...
Derfor tager jeg istedet udgangspunkt i personer (og grupper af personer), som der generelt blandt andre kristne er enighed om at betragte som kristne. Og derefter vil jeg så se på frugterne for at finde ud af, om disse lever op til kristendommens teori.
Det gør du, ja, men så er din undersøgelse bare et stråmandsargument...
Med dit syn på Bush og på Calvins hellige by har du vel allerede givet mig ret i at kristendommen ikke i alle tilfælde svarer til det, som den giver sig ud for at være.
De er -- for mig at se -- ikke konsistent kristendom... Husk nu at skelne mellem konsistent og inkonsistent...
Vedr. partiet Venstre skrev du: "Hmm... skjult dagsorden... så Venstre har noget at skjule, mener du"
Nej ikke noget skummelt. De er bare ligsom alle andre partier nødt til at finde på nogle forklaringer, der får upopulære beslutninger til at glide lettere ned hos befolkningen.
Men det gør vel ikke deres handlinger mindre inkonsistente...
Du skrev: "Aha... interessant... så må du jo mene, at Venstre -- som netop ville gøre noget for folkesundheden, men handlede stik imod -- må "være parat til den lukkede afdeling."
Overhovedet ikke, det jeg siger er at Venstre ikke havde folkesundheden i tanke i forbindelse med de omtalte afgifter.
Aha... så må du vel mene, at deres skatteminister løj, da personen sagde, at det var for folkesundhedens skyld, at afgiften på alkohol-sodavand blev hævet? Her er artiklen i øvrigt om Venstre's inkonsistens...
Om hvorvidt kristendommen er konsistent skrev du: "Hvilken kristendom? Katolsk eller protestantisk? Jesus Kristus var et eksempel på konsistent kristendom..."
Kan du ikke finde et lidt mere nutidig eksempel, please.
Nej da... sådan at du kan give et forkert billede af konsistent kristendom uden at vurdere Ham, Jesus Kristus? Aldrig i livet!
Fakta er , sevlom du ikke tror det, at vi ved utrolig lidt om den historiske Jesus.
Din påstand --> din bevisbyrde...
NT indeholder den kristne fortolkning af Jesus, og det er noget andet.
Din påstand --> din bevisbyrde...
Guds fred,
Philip
Ændret af Philip (21/01/2005 17:26)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41773 - 21/01/2005 21:25
|
Bruger
|
Hej Philip
Jeg skrev: Forskellen er, at jeg vil ikke bruge frugterne til at definere, hvem som er kristne og ikke er det (og heller ikke som i eksemplet med Calvin til at se hvilke gerninger, der er kristne gerninger og hvilke der ikke er).
Du skrev: Nåh da da... det var jo ellers det, du skrev i dit åbningsindlæg af tråden
Nej, du misforstår. Jeg ønsker at bruge frugterne til at se om kristendommen er det som den giver sig ud for at være. Hvis jeg skal sætte det lidt firkantet op, så kan man vel sige, at der er nogle led involveret i at omforme kristendommes teori til praksis:
1. Først er der selve dem kristne teori
2. Så er der de mennesker som bekender sig til og påvirkes af den kristne teori.
3. Og til sidst er der så de handlinger, som udføres af de under pkt. 2 nævnte mennesker.
Spørgsmålet er nu hvilke konklussioner man drager, hvis man finder tilfælde, hvor der er uoverensstemmelse mellem teorien (pkt. 1) og handlingen (pkt. 3).
Din konklussion er så, at det selvfølgelig er fordi at det enten går galt under pkt. 2 (den som kalder sig kristen er ikke, hvad han udgiver sig for at være) eller under pkt. 3 (handlingen er en undtagelse som ikke svarer til det, personen ellers repreæsenterer).
Det kunne selvfølgelig rent faktisk godt være tilfældet, at det i et konkret eksempel netop er der (pkt. 2 eller 3), at det går galt. Men der virker jo ikke særlig troværdigt sådan pr. automatik at antage, at det bare er dem som skal føre den ellers uangribelige teori ud i praksis, som det er galt med. (Faktisk minder det mig om de kommunister for 20 - 30 år siden, der sagde, at kommunisterne i Sovietunionen ikke var rigtigt kommunister. Næ nej, den ægte kommunisme var skam meget bedre)
Derfor finder jeg det meget mere troværdigt at antage, at de mennsker som almindeligvis regnes for kristne (pkt. 2) også er det. Skulle der så smutte et par "falske" kristne med ind i kategorien, så er det vel formentlig ikke så mange at det kan ødelægge helhedsbilledet.
Og tilsvarende vil det også være mest troværdigt at antage, at kristne personers gerninger er et udtryk for deres kristendom (pkt. 3). Igen kan der måske forekomme "smuttere", men det burde vel ikke kunne ødelægee helhedsbilledet.
Du skrev: Kristendommens "sande natur" er den, som gennemlevedes af Jesus Kristus; hvad andre, som kalder sig kristne gør, kan ikke bruges til så meget, da alle mennesker -- undtagen Jesus Kristus -- er syndige og fejlbarlige... I Jesus Kristus var der overensstemmelse mellem teori og praksis... men hans followers kan jo fejle ind imellem...
Jeg har ingen forventning om at de kristne så at sige skal være 100% i alt hvad de foretager sig. Det ville være en helt urimelig forventning. Men jeg har da en forestilling om, at kristendommens "sande natur" i et vist omfang påvirker de kristnes tænkemåde og adfærd. Og den påvirkning må vel blive synlig, hvis man sammenligninger kristnes adfærd (div. fejlkilder til trods) med ikke kristnes adfærd.
Vedr. et konkret eksemple på konsistent kristendom skrev du:
Nej da... sådan at du kan give et forkert billede af konsistent kristendom uden at vurdere Ham, Jesus Kristus? Aldrig i livet!
I flg. min hukommelse har der indtil videre været nævnt følgende eksempler på kristendom i praksis:
Mother Theresa
Et socialt arbejde fra en menighed i England
Korstogene
Calvins hellige by
Guantanamo
Trist, at du ikke vil bidrage til listen. Men så må jeg jo selv bidrage. Tro det eller lad være, men jeg har faktisk en ting om kristendommen, som jeg opfatter som positiv. Og det er kvækernes arbejde for at reformere det engelske fængselsvæsen .
- Thomas Engelsted
Ændret af Engelsted (21/01/2005 21:27)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41774 - 21/01/2005 22:29
Re: vækkelsesmøder
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ester, Malli & Kristina. Jeg har heller ikke hørt om, at man skulle holde den slags vækkelsesmøder i IM... der var evt. mere en tendens til det i gamle dage (da der var vækkelse til  ). Mig bekendt har man altid i IM talt om, at folk skulle vende tilbage til det, de allerede havde fået af Gud i deres dåb. Men derfor kan / kunne man jo alligevel godt tale om omvendelse, og at tage imod Jesus (snarere end at "give sit liv til ham" eller "tage en beslutning"). Men der har vist aldrig været tale om, at man blev født på ny ved at bede en bøn. Det er mere i fx. pinsesammenhænge, man taler om det. Mvh. Anne. PS. Jeg er kun skabs-IMer.  Det må være en arbejds-miljø-skade fra MF.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41775 - 22/01/2005 00:17
|
Bruger
|
Malli:Min opfattelse af arvesynden, er alene den at mennesket af natur er bortvendt fra Gud. Dette betyder imidlertid ikke at mennesket af natur ikke evner at gøre noget godt, eller som Paulus taler om at mennesker kan have "skrevet loven i deres hjerter". Ikke-kristne går jo ikke rundt og slår ihjel hele tiden, ikke-kristne går heller ikke rundt og stjæler hele tiden. Faktisk er der mange ikke-kristne, der gør endda særdeles meget godt for deres nærmeste, næste eller deres land
I mine ører lyder dette mere moderat en Luthers idéer om den trælbundne vilje.
Men ellers vil jeg godt lige have en tænkepause. Der er nogle nuancer i denne diskussion, som jeg lige skal have tid til at overveje.
- Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#41777 - 22/01/2005 12:48
|
Bruger
|
Kristendommens teori omhandler tro, håb og kærlighed. Den omhandler et nyt og bedre liv som allerede begynder her på jorden og fortsætter hinsides i en ny og bedre verden. Men hvad er kristendommens praksis? Svarer praksis til teorien eller viser kristendommens praksis, at den i virkeligheden handler om noget helt andet?
Kristen praksis kan åbenbart være mange ting
|
|
Til toppen
|
|
|
#41778 - 22/01/2005 13:15
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Kristen praksis kan kun være bibelsk praksis. Det afhænger ikke af hvad enkeltpersoner gør.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41779 - 22/01/2005 13:29
[Re: søgende]
|
Bruger
|
Kristen praksis kan kun være bibelsk praksis. Det afhænger ikke af hvad enkeltpersoner gør.
Jeg er ikke enig. Kristen praksis må være 'den måde hvorpå kristne praktiserer deres kristne tro'.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41780 - 22/01/2005 13:59
|
Bruger
|
Er ateistisk praksis så også den måde ateister praktiserer deres tro. I så fald er ateisme noget forfæredeligt noget, for jeg kan finde mange eksempler på forfærdelig gerninger fra ateister.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41781 - 22/01/2005 14:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ateist, Jeg har læst dit link (som handler om, at nogle angiveligt kristne forlangte, at flodbølgeofre skulle omvende sig til kristen tro for at få hjælp.) Helt og aldeles ukristelig adfærd, som man kun kan fortvivle over. Der står forneden på beretningen: The incident is an exception to concerted charity in a catastrophe that has left no one untouched ... (- at det altså var en undtagelse.) Måske er det sandt, at der er sket - det kan ikke udelukkes - og så kan jeg ikke komme i tanke om nogen undskyldning. Den slags undtagelser må bare ikke forekomme ...  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#41782 - 22/01/2005 14:38
|
Bruger
|
Er ateistisk praksis så også den måde ateister praktiserer deres tro.
Hvis der var tale om en tro, så ville det være det.
Men, hvordan mener du man kan praktisere en ikke-tro? Hvordan praktiserer man "der findes ingen guder"/"jeg tror ikke på eksistensen af guder"? For det er, hvad ateismen i sin helhed siger!
I så fald er ateisme noget forfæredeligt noget, for jeg kan finde mange eksempler på forfærdelig gerninger fra ateister.
Så må du jo påvise, at disse "forfærdelig[e] gerninger" er praktisering af ateisme.
PS: Hvis du vil nævne fx marxismen som eksempel på ateistiske gerninger, så er det altså ikke dss. som ateisme - en debat der har været ført for ganske nyligt og som jeg ærligt talt ikke ser noget formål med at gentage (med mindre du har noget nyt at bidrage med).
|
|
Til toppen
|
|
|
#41784 - 22/01/2005 15:32
|
Bruger
|
Hej ateist. Om vi bruger ordet tro eller livssyn er for mig ligegyldigt. Vi kan godt sige ateistisk livssyn, hvis det passer bedre. Ateismen er et livssyn på linie med kristendommen. Kristendommens forudsætning er, at der er en Gud, som bestemmer vores moral, ateismens er, at der ikke er en Gud, som bestemmer vores moral.
Så må du jo påvise, at disse "forfærdelig[e] gerninger" er praktisering af ateisme.
Hvis en gerning praktiseret af en kristen er en kristen gerning, så er en gerning praktiseret af en ateist vel også en ateistisk gerning. Det er den logiske konsekvens.
Jeg er ikke specielt interesseret i at påvise, at ateister ikke er perfekte. Jeg mener det er åbenlyst. Det ville ikke være svært at finde bare én eneste ateist, som har begået mord, pædofili eller andet ...
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41786 - 22/01/2005 16:09
|
Bruger
|
Ateismen er et livssyn på linie med kristendommen.
De to er ikke "på linie"!
Kristendommen er fx fyldt med normative udsagn - ateismen rummer ingen.
A: Så må du jo påvise, at disse "forfærdelig[e] gerninger" er praktisering af ateisme.
s: Hvis en gerning praktiseret af en kristen er en kristen gerning, så er en gerning praktiseret af en ateist vel også en ateistisk gerning. Det er den logiske konsekvens..
Men det er nu kun den logiske konsekvens af din egen misforståelse. Jeg har nemlig ikke sagt at "en gerning praktiseret af en kristen er en kristen gerning".
Jeg er ikke specielt interesseret i at påvise, at ateister ikke er perfekte.
Men det er nu alligevel interessant at se din og andres rygmarvsreaktion når der bringes et eksempel på usmagelig kristen praksis på banen: Ateister er også slemme.
Det er for det første totalt irrelevant for, hvorvidt eksemplet er "kristen praksis" eller ej.
For det andet er det særligt irrelevant al den stund, det jo er kristne, der hævder at kende til en guddommelig morallære - ikke ateister. Det er altså interessant at undersøge, hvorvidt kristnes moral så også i praksis lever op til denne angiveligt høje standard. Det er knap så interessant at undersøge ateisters moral, al den stund ateismen ikke rummer nogen morallære.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41787 - 22/01/2005 16:20
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ateist,
"Nu siger du "angiveligt kristne" men eftersom der er tale om nonner, der missionerer på vegne af den kristne tro har jeg ingen grund til at betvivle deres kristne tro."
Nej heller ikke jeg. Forudsat altså at beretningen er sand og ikke opdigtet.
"Men det er jo den risiko man løber ved at lade missionærer stå for nødhjælp."
Ja. Hvor der handles, der spildes.
(Der kunne måske også være en vis risiko forbundet med at lade ateister overtage nødhjælpsarbejdet, og udelukke kristne og andre troende? Måske kunne det tænkes, at en eller flere ateister tog sig betalt på en eller anden måde?)
Nej, dum bemærkning - undskyld! - den ene ugerning opvejer ikke den anden - eller andres ...
Beretningen er forfærdende. Punktum.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#41789 - 22/01/2005 18:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist skriver: K: Ja. Hvor der handles, der spildes. A: Det var dog en kynisk bemærkning. Nej, kynisk var det ikke, men en bekræftende konstatering af en sørgelig kendsgerning. Den der ikke handler, gør intet forkert. Bortset selvfølgelig fra at lade være med at handle  ... og det kan være alvorligt nok. Nu talte jeg ikke om at "udelukke kristne og andre troende" men om det problematiske i at bruge "missionærer" - altså folk, der har et klart defineret andet formål med at være der. Missionærers primære formål med at være til stede i et katastrofeområde er selvfølgelig at yde nødhjælp og intet som helst andet. Den omtalte begivenhed, som du linkede til, er da også i selve artiklen omtalt som en undtagelse. "Og du vil vel ikke hævde at ateister i højere grad end troende tager "sig betalt på en eller anden måde"?" Nej, det kunne ikke falde mig ind. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#41790 - 22/01/2005 18:23
|
Bruger
|
Den omtalte begivenhed, som du linkede til, er da også i selve artiklen omtalt som en undtagelse.
Nu ved vi jo heller ikke om der var andre missionærer i området
|
|
Til toppen
|
|
|
#41791 - 22/01/2005 19:51
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Ateist " Nu ved vi jo heller ikke om der var andre missionærer i området." Nej, det ved vi ikke! Og hermed landede vi så, møjsommeligt, på en lille platform, hvor vi kunne nå til enighed.  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#41792 - 23/01/2005 13:40
Konsistent vs. Inkonsistent
|
Bruger
|
Ateist: "Nu siger du "angiveligt kristne" men eftersom der er tale om nonner, der missionerer på vegne af den kristne tro har jeg ingen grund til at betvivle deres kristne tro."
Malli: "Nej, det har du ret i, spørgsmålet er så hvor de får belæg fra at nægte ofrene mad og drikke, førend de konverterer . Der er i hvertfald ikke fra Bibelen!!."
Enig; det stemmer slet ikke overens med Jesu Kristi lære, og kan derfor ikke betegnes som konsistent kristendom...
Det er jo en helt politisk kristendom "noget for noget", og dermed en totalt forvrænget udgave af kristendom.
Ja, det er inkonsistent kristendom, og dermed miskrediterer artiklen kun inkonsistent kristendom, og ikke konsistent kristendom; der bør jo skelnes mellem de to... man burde ikke kritisere en trosretning, et verdensbillede, et filosofisk system o.a. på, at nogle af dets tilhængere handlede inkonsistent; næh, i stedet bør man kritisere eller billige et verdensbillede ud fra, hvilket logiske følger og konsekvenser det har, og hvordan dets tilhængere handler, hvis de er konsistente...
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#41793 - 23/01/2005 14:35
|
Bruger
|
Hej Engelsted.
Engelsted: "Forskellen er, at jeg vil ikke bruge frugterne til at definere, hvem som er kristne og ikke er det (og heller ikke som i eksemplet med Calvin til at se hvilke gerninger, der er kristne gerninger og hvilke der ikke er)."
Philip: "Nåh da da... det var jo ellers det, du skrev i dit åbningsindlæg af tråden"
Engelsted: "Nej, du misforstår. Jeg ønsker at bruge frugterne til at se om kristendommen er det som den giver sig ud for at være. Hvis jeg skal sætte det lidt firkantet op, så kan man vel sige, at der er nogle led involveret i at omforme kristendommes teori til praksis:
1. Først er der selve dem kristne teori 2. Så er der de mennesker som bekender sig til og påvirkes af den kristne teori. 3. Og til sidst er der så de handlinger, som udføres af de under pkt. 2 nævnte mennesker.
Spørgsmålet er nu hvilke konklussioner man drager, hvis man finder tilfælde, hvor der er uoverensstemmelse mellem teorien (pkt. 1) og handlingen (pkt. 3).
Din konklussion er så, at det selvfølgelig er fordi at det enten går galt under pkt. 2 (den som kalder sig kristen er ikke, hvad han udgiver sig for at være) eller under pkt. 3 (handlingen er en undtagelse som ikke svarer til det, personen ellers repreæsenterer)."
Ja, selvfølgelig... det er stråmandsargumentation, at vurdere et verdensbillede, en trosretning o.a. på dens tilhængeres inkonsistente handlinger, for når de handler inkonsistent, så misrepræsenterer de jo deres egen teori og tro (og dét burde ikke være særlig svært for dig at forstå og dermed acceptere)... og du når frem til et fejlagtigt resultat, hvis du vurderer konsistent kristendom ud fra nogen inkonsistente handlinger begået af nogle, som bekender sig til den konsistente kristendom...
Det kunne selvfølgelig rent faktisk godt være tilfældet, at det i et konkret eksempel netop er der (pkt. 2 eller 3), at det går galt.
Ja, og det tror jeg, at det er ret tit! Jesus Kristus, som du finder Ham i Bibelen, er et eksempel på konsistent kristendom...
Men der virker jo ikke særlig troværdigt sådan pr. automatik at antage, at det bare er dem som skal føre den ellers uangribelige teori ud i praksis, som det er galt med.[Min kursivering]
Nu antog jeg jo heller ikke, at "det bare er dem som skal føre den ellers uangribelige teori ud i praksis, som det er galt med"; næh, jeg påviste f.eks. at Bush er medlem af "kranie-og-knogler"(-og-blod-og-død)-selskabet, og derfor er det tvivlsomt, at han er konsistent kristen... ligeledes kan eksempler, som korstogene, inkvisitionerne, Calvins by osv. påvises at være ubibelske (og altså inkonsistent kristne); man skal bare måle dem med Bibelen...
(Faktisk minder det mig om de kommunister for 20 - 30 år siden, der sagde, at kommunisterne i Sovietunionen ikke var rigtigt kommunister. Næ nej, den ægte kommunisme var skam meget bedre).
Ja, og so what?! Hvis de jo havde ret i, at den ægte kommunisme virkelig var bedre, så var der vel intet i vejen, at de sagde sådan... man kan jo så tvivle på, om de nu også havde ret...
Derfor finder jeg det meget mere troværdigt at antage, at de mennsker som almindeligvis regnes for kristne (pkt. 2) også er det.
Det er meget naivt... du bør i stedet undersøge den kristne teori og se på dens logiske konsekvenser i praksis, og ikke på, hvad dem som kalder sig kristne gør; sidstnævnte kan handle fejlagtigt og inkonsistent, og hvis du vurdere konsistent kristendom ud fra det, så når du frem til et fejlagtigt resultat...
Skulle der så smutte et par "falske" kristne med ind i kategorien, så er det vel formentlig ikke så mange at det kan ødelægge helhedsbilledet.
Hmm... nu er det højst tvivlsomt, om det virkelig også kun drejer sig om "et par "falske" kristne"; eksempelvis kaldes pavekirken kristen, men er alle dens historiske dogmer og handlinger bibelske? Du kan læse denne tekst om, hvor ukristen og ubibelsk den har været og er... pavekirken udgør et stort antal mennesker, og hvem iblandt i dem, der virkelig er eller ikke er kristne, kan være meget svært at sige, hvis man ikke selv møder og kender dem...
Og tilsvarende vil det også være mest troværdigt at antage, at kristne personers gerninger er et udtryk for deres kristendom (pkt. 3). Igen kan der måske forekomme "smuttere", men det burde vel ikke kunne ødelægee helhedsbilledet.
Jo, i særdeleshed vil det ødelægge helhedsbilledet, hvis noget -- som f.eks. katolicismen -- som mange tror er konsistent kristendom, er meget omfattende og stort; og katolicismen/pavekirken er stort og omfattende og derfor en kæmpe fejlkilde i din undersøgelse... derfor er det også naivt af dig her ligesom i dit pkt. 2...
Philip: "Kristendommens "sande natur" er den, som gennemlevedes af Jesus Kristus; hvad andre, som kalder sig kristne gør, kan ikke bruges til så meget, da alle mennesker -- undtagen Jesus Kristus -- er syndige og fejlbarlige... I Jesus Kristus var der overensstemmelse mellem teori og praksis... men hans followers kan jo fejle ind imellem..."
Engelsted: "Jeg har ingen forventning om at de kristne så at sige skal være 100% i alt hvad de foretager sig. Det ville være en helt urimelig forventning. Men jeg har da en forestilling om, at kristendommens "sande natur" i et vist omfang påvirker de kristnes tænkemåde og adfærd. Og den påvirkning må vel blive synlig, hvis man sammenligninger kristnes adfærd (div. fejlkilder til trods) med ikke kristnes adfærd."
Din undersøgelse vil stadig være et stråmandsargument, hvis du vurdere en konsistent teori ud fra, at nogle af dens tilhængere ikke lever den konsistent ud i praksis; du bør vurdere teorien på handlingerne fra dens konsistente tilhængere og ikke dens inkonsistente tilhængere; sidstnævnte vurdering ville være stråmandsargumentation, og ikke en holdbar kritik af den ellers konsistente teori... ligeledes når du vurderer kristendommen... se på dens logiske følger og de konsistente handlinger, ikke på de inkonsistente handlinger; handlinger, som strider imod en teori, siger intet som helst om teorien, men det gør snarere de handlinger, som er i overensstemmelse med teorien...
Vedr. et konkret eksemple på konsistent kristendom skrev du:
"Nej da... sådan at du kan give et forkert billede af konsistent kristendom uden at vurdere Ham, Jesus Kristus? Aldrig i livet!"
I flg. min hukommelse har der indtil videre været nævnt følgende eksempler på kristendom i praksis:
Mother Theresa Et socialt arbejde fra en menighed i England Korstogene Calvins hellige by Guantanamo
Trist, at du ikke vil bidrage til listen.
Nåh, men så føjer jeg da lige Jesus Kristus til listen; Han er et ægte eksempel på konsistent kristendom... Mother Theresa var dog ikke ufejlbarlig ligesom Jesus, men hun gjorde jo mange konsistente ting, og det sociale arbejde i England, som Carl har nævnt, lød også udmærket... men inkvisitionerne, kortogene, Calvins hellige by, og Guantanamo kan ikke siges at være en praksis, der følger logisk og konsistent af den kristne teori... nej, de er snarere i uoverensstemmelse med den... og derfor kan de ikke bruges til en holdbar vurdering af konsistent kristendom...
Men så må jeg jo selv bidrage. Tro det eller lad være, men jeg har faktisk en ting om kristendommen, som jeg opfatter som positiv. Og det er kvækernes arbejde for at reformere det engelske fængselsvæsen.
Interessant... Elizabeth Fry (1780 - 1845) ser ud til at have gjort nogle virkelig kærlige og gode ting... og disse ting kan siges at være udtryk for konsistent kristendom...
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#41794 - 24/01/2005 16:20
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist.
Det er et skrækkeligt eksempel, du nævner.
Men det er så en af de ting, jeg vil kalde misforstået kristendom.
Hvis du vil fastholde, at der blot er tale om forskellige fortolkninger af kristendom, kan du så ikke fortælle mig, hvor i Bibelen der bliver givet grønt lys for en sådan praksis, at kræve at folk omvender sig, før man hjælper dem??
For at bruge dit eget begreb med normativitet. Der er ingen som helst norm i Bibelen, der byder mennesker at gøre sådan, ergo kan det ikke være en "specifikt kristen handling".
Omend den naturligvis sætter kristendommen i et dårligt lys, men her er det så, man må lære at skelne.
I øvrigt kan jeg ikke se, at der er noget i vejen med at sammenkoble nødhjælp og mission, så længe omvendelse ikke gøres til en betingelse (heller ikke mellem linjerne.)
Eller mener du fx. også, at Kirkens Korshærs arbejde er forkert?
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (24/01/2005 16:24)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41795 - 24/01/2005 16:36
|
Bruger
|
Hej Anne!
Det er et skrækkeligt eksempel, du nævner.
Det er det!
Men det er så en af de ting, jeg vil kalde misforstået kristendom. Hvis du vil fastholde, at der blot er tale om forskellige fortolkninger af kristendom, kan du så ikke fortælle mig, hvor i Bibelen der bliver givet grønt lys for en sådan praksis, at kræve at folk omvender sig, før man hjælper dem??
Nu er kristendom jo andet og mere end blot, hvad der står i Bibelen. Det kan være diverse oldkirkelige skrifter, trosbekendelser, kirkelige traditioner osv. Det kan også være oplevelser af at Gud taler til/gennem én selv eller andre. Endelig kan det være personlige overvejelser som fx "hvad ville Jesus gøre"?
Hvad det nøjagtigt er, der har motiveret disse nonner til at gøre som beskrevet, skal jeg ikke kunne sige. Blot må deres missionsgerning rimeligvis ses som et udslag af deres kristne tro (nærmere bestemt missionsbefalingen). Hvorvidt nonnernes version af den kristne tro så er "misforstået", berettiget, sand etc. må være op til den enkelte at afgøre.
På den måde er dette eksempel jo ikke anderledes end fx de kristne amerikanske dødsstrafstilhængere. De finder dødsstraf berettiget ud fra et kristent standpunkt - andre kristne gør ikke. Hvem der har ret er et spørgsmål om tro.
I øvrigt kan jeg ikke se, at der er noget i vejen med at sammenkoble nødhjælp og mission, så længe omvendelse ikke gøres til en betingelse (heller ikke mellem linjerne.) Eller mener du fx. også, at Kirkens Korshærs arbejde er forkert?
Jeg kender absolut intet til Kirkens Korshærs arbejde men, hvis de på nogen måde "sammenkoble[r] nødhjælp og mission" så synes jeg det er forkert - en usmagelig udnyttelse af folks nød til at fremme deres sag.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41796 - 24/01/2005 17:18
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ateist, du skriver:
Jeg kender absolut intet til Kirkens Korshærs arbejde men, hvis de på nogen måde "sammenkoble[r] nødhjælp og mission" så synes jeg det er forkert - en usmagelig udnyttelse af folks nød til at fremme deres sag.
Jeg kender heller ikke meget til Kirkens Korshærs arbejde, men så vidt jeg ved er der efterhånden meget lidt kristen forkyndelse der.
Men, hvis der nu var, så ville det ikke være "udnyttelse af andres nød for at fremme deres sag" , men tværtimod de nødlidendes sag. Det er jo nemlig sådan, at hvis man er kristen, tror man at frelsen til evigt liv i Paradiset er så uendelig meget vigtigere end hjælp til et bedre liv i den korte tid vi er her i denne verden.
Men det betyder ikke at kristne hjælper med mad og drikke og husly med lumske bagtanker. De hjælper med den timelige nød, simpelthen for de har medfølelse med dem, der har hjælp behov, ikke for personlig vindings skyld, ikke for at få noget til gengæld, som de ikke allerede har fået. Længere er den ikke.
Et lille konstrueret eksempel: Hvis du, som er ateist, så et menneske i fuld fart henad en vej, som du mente endte med den visse død i en afgrund, ville du så ikke mene, at det ville være udtryk for en høj grad af kynisme at lade være med at prøve at stoppe ham?
Måske ville du ikke lige lægge dig ud foran bilisten og risikere liv og lemmer for at få ham til standse sin kørsel og vende om, men mon ikke du ville signalere til bilisten, at der var fare på færde?
Eller ville du tænke: Ham om det - det er hans egen sag - hvad kommer det mig ved?
Dette eksempel bare for at forklare, at det faktisk er udtryk for næstekærlighed at forsøge at hjælpe andre til kristen tro.
Jeg ved godt, at du synes det er misforstået, og at du er overbevist om, at der ikke findes nogen afgrund. Men jeg håber du kan sætte dig i de menneskers sted, som så gerne vil række det evangelium videre, som de selv er kommet til at tro på, og at du ikke forarges og tager dem det ilde op.
Om du vil høre på dem (os) eller ej er naturligvis helt frivilligt, men der er ingen skjulte motiver i missionsarbejdet. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#41797 - 24/01/2005 18:19
En ærke-IM'er tager ordet ... ;)
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Malli, Kristina, Ester og Anne
Det er helt klart min opfattelse, at forkyndelsen i Indre Mission generelt er meget Kristus-centreret, og til gengæld meget lidt mig-centreret. Altså: Det kommer ikke an på, hvad jeg kan gøre eller tro eller sige, men hvad Gud har gjort ved sin enbårne Søn Jesu Kristi liv, død og opstandelse.
mvh Nikolaj
P.S. Tag lige overskriften med et gran salt, jeg betragter egentlig ikke mig selv som "ærke-IM'er" i den forstand, at IM udgør fundamentet for min tro, men snarere i den forstand, at IM hele mit liv har udgjort en vigtig del af rammen om min tro.
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41798 - 24/01/2005 19:21
En ærke-katolik tager ordet..
[Re: Nikolaj]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nikolaj
Det er helt klart min opfattelse, at forkyndelsen i Indre Mission generelt er meget Kristus-centreret, og til gengæld meget lidt mig-centreret.
JA, amen. Jeg kender også til Indre Mission, ja jeg har selv kommet der, før jeg blev katolik. Jeg vil bare sige, at det også er min opfattelse, at der tales mere om, hvad Kristus har gjort, end hvad jeg kan gøre.
Når det så er sagt, vil jeg da godt betone, at det ikke gør noget, OGSÅ at tale om, hvad jeg kan og skal gøre. Jesus siger jo selv, at vi skal tage korset op og følge Ham. Dette er ikke udtryk for gerningsretfærdighed, nej, det er en befaling fra Herren selv. Dette gælder jo også for det så kendte citat fra Missionsbefalingen. Dette skal vi også gøre, og det har ikke noget at gøre med, at vi så vil fokusere på os selv eller frelse os selv - hvilket vi heller ikke kan, altså frelse os selv.
mvh Tau. PS. Ja, som Nikolaj siger, så er det ikke fordi vores respektive kirker/organisationer er midten af vores trosliv, det er naturligvis den Opstande Frelser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41799 - 24/01/2005 19:58
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
|
Hej Kristina
Men det betyder ikke at kristne hjælper med mad og drikke og husly med lumske bagtanker. De hjælper med den timelige nød, simpelthen for de har medfølelse med dem, der har hjælp behov, ikke for personlig vindings skyld, ikke for at få noget til gengæld, som de ikke allerede har fået. Længere er den ikke.
Nådada, det er ellers hvad der står i den nyhed om tsunami-torturmestrene og deres nægtelse af hjælp på baggrund af religiøs uenighed.
Endvidere er det ikke nok sådan at konkludere fra din side, at alle opfører sig pænt. Det svarer til, at jeg ville konkludere, at samtlige kristne opfører sig forfærdeligt - og dét er jeg ikke vidende nok til at kunne, ligesom du heller ikke kan udtale dig for Kirkens Korshær og dens taktik/formål.
Jeg ved godt, at du synes det er misforstået, og at du er overbevist om, at der ikke findes nogen afgrund. Men jeg håber du kan sætte dig i de menneskers sted, som så gerne vil række det evangelium videre, som de selv er kommet til at tro på, og at du ikke forarges og tager dem det ilde op.
Såfremt de, der forkyndes til, allerede har et religiøst standpunkt, finder jeg personligt ethvert forsøg på konverting smagløst og forargende. Endnu mere forargeligt bliver det, når forkyndelsen kun sker på baggrund af et krav om enighed. Endnu, endnu mere forargeligt bliver det, når den fysiske hjælp nægtes på baggrund af den manglende forkyndelse.
Men, som jeg også har påpeget før, en stor del af den kristne spredning foregik direkte på tvang. Det er muligvis svært at slippe de stolte traditioner?
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#41800 - 24/01/2005 20:51
[Re: Claus Due]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus, du skriver
"Endvidere er det ikke nok sådan at konkludere fra din side, at alle opfører sig pænt." Det har jeg ikke konkluderet. Ikke alle opfører sig pænt, selvfølgelig ikke. Tværtimod. Mennesker - selv ateister  - opfører sig tit ret ukærligt! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#41801 - 24/01/2005 21:09
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
|
Hej Kristina Den burde være stoppet her, men du springer let og elegang over netop det citat, der fremstod som uacceptabelt generaliserende:
De hjælper med den timelige nød, simpelthen for de har medfølelse med dem, der har hjælp behov, ikke for personlig vindings skyld, ikke for at få noget til gengæld, som de ikke allerede har fået. Længere er den ikke.
Du skriver, at kristne (alle kristne implicit) udelukkende hjælper grundet medfølelse. Det er denne generalisering af, at alle "opfører sig pænt", jeg er utilfreds med.
Det har jeg ikke konkluderet.
Og det har du jo så alligevel, ved ikke på nogen som helst måde at gradbøje dit udsagn på vejne af samlige kristne nødhjælpere. Når du skriver i absolutter, bliver du forstået i absolutter.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#41802 - 24/01/2005 21:25
|
Bruger
|
Hej Kristina! Dit konstrueret eksempel er jo sådan set blot et billede på, hvad missionering er (i dine øjne). Men jeg har ikke udtalt mig generelt om missionernig (selvom jeg selvfølgelig også har en holdning til dette). Jeg har udtalt mig om sammenblandingen af missionering og nødhjælpsarbejde - noget dit eksempel ikke illustererer.
... hvis man er kristen, tror man at frelsen til evigt liv i Paradiset er så uendelig meget vigtigere end hjælp til et bedre liv i den korte tid vi er her i denne verden.
Jamen så skulle missionærerne da koncenterere sig om det de finder vigtigt og så overlade nødhjælpsarbejdet til nogen, der synes det er vigtigst.
Tjah... i visse tilfælde er den altså åbenbart længere.
Om du vil høre på dem (os) eller ej er naturligvis helt frivilligt, men der er ingen skjulte motiver i missionsarbejdet.
Jeg har skam heller aldrig påstået noget, der bare ligner.
Det er jo i missionærernes nødhjælpsarbejde, at man kan tale om et skjult motiv - at få udbredt det kristne budskab. Og, det er den praksis jeg finder usmagelig.
Det ville klæde missionærerne om de nøjedes med at missionere blandt raske og mætte folk, der ikke stod i et gælds-/taknemmelighedsforhold til missionærerne. At liste, lokke, presse eller true det ind sammen med nødpakkerne synes jeg er ulækkert!
|
|
Til toppen
|
|
|
#41803 - 25/01/2005 13:25
Re: Konsistent vs. Inkonsistent
|
Bruger
Reg.: 06/01/2005
|
Enig; det stemmer slet ikke overens med Jesu Kristi lære, og kan derfor ikke betegnes som konsistent kristendom.
a, det er inkonsistent kristendom, og dermed miskrediterer artiklen kun inkonsistent kristendom, og ikke konsistent kristendom;
Ah....but no true scotsman....... scotsman
|
|
Til toppen
|
|
|
#41804 - 25/01/2005 16:54
Re: Konsistent vs. Inkonsistent
[Re: Logiker]
|
Bruger
|
Philip: "Enig; det stemmer slet ikke overens med Jesu Kristi lære, og kan derfor ikke betegnes som konsistent kristendom.
[...]
Ja, det er inkonsistent kristendom, og dermed miskrediterer artiklen kun inkonsistent kristendom, og ikke konsistent kristendom;"
Logiker: "Ah....but no true scotsman....... scotsman"
Jeg har nu ikke begået scotsman-fallacy'en; jeg forklarede her for Engelsted tydeligt og pædagogisk, hvorfor man nødvendigvis må skelne mellem konsistens og inkonsistens; ja, faktisk gik hele min kritik af Engelsteds bedømmelse af kristendommen på, at han blandede konsistent kristendom sammen med inkonsistent kristendom... det er fejlagtigt at bedømme en filosofi, et verdensbillede, en religion o.a. på, at dens tilhængere handler inkonsistent med den, for når de gør det, så misrepræsenterer de den... derfor bør man i stedet vurdere det på tilhængernes konsistente handlinger, for disse handlinger repræsenterer netop verdensbilledet (eller religionen) i praksis... hvad enten det er kristendom eller noget som helst andet (overvej mit eksempel med Charles Manson her)... det burde ikke være svært for logikere at forstå... men måske er det bare ikke alle såkaldte "logikere" der er logiske?...
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#41805 - 25/01/2005 21:19
Re: Tråden lukkes hermed pga. længde (nt)
|
Ordstyrer
Bruger
|
|
|
Til toppen
|