Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#41700 - 21/01/2005 10:34 Re: svenske tilstande ... [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Nikolaj,

Du skriver lidt om, hvordan det står til i Sverige, rent kirkeligt. Der har man adskilt stat og kirke, og det er jeg helt enig med dig i har meget uheldige konsekvenser.

I avisen (i går?) kunne vi f.eks. læse om en svensk præst, som blev idømt fængselsstraf, fordi han havde prædiket over en bibeltekst der omhandlede homoseksualitet. Det blev betragtet som diskrimination.

Selv biskop Keld Holm, der for sit eget vedkommende forholder sig positivt til muligheden for indførelse af et kirkeligt vielseseritual for mennesker af samme køn, forklarede, at sådant aldrig kunne tænkes at finde sted i folkekirken, hvor præsterne har forkyndelsesfrihed inden for visse grænser.

Med hensyn til adskillelse af kirke og stat kan man let komme til forkerte konklusioner ud fra gode og rigtige præmisser - - og omvendt. På den ene side, og på den anden side ... Konsekvenserne er ikke altid lette at forudse.

Jeg tror, at man kan let kan komme fra asken i ilden, hvis man opgiver vores folkekirke, som dels støtter staten og dels bliver støttet af samme ... så længe det varer.

Men uden kamp går det ikke ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#41701 - 21/01/2005 14:51 Re: svenske tilstande ... [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej kristina, du skriver:

I avisen (i går?) kunne vi f.eks. læse om en svensk præst, som blev idømt fængselsstraf, fordi han havde prædiket over en bibeltekst der omhandlede homoseksualitet. Det blev betragtet som diskrimination.

Det er ganske rigtigt, at der stod en artikel i Kristeligt Dagblad i går om Åke Green, som præsten hedder. Artiklen kan ses her: http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirkeogtro/artikel:aid=240596.
Dog har denne sag nok ikke det helt store at gøre med forholdet mellem kirke og stat (Green er pinsepræst). Desuden holdt han sig ikke bare til Bibelens ord, men sagde bl.a. dette: "Seksuelle abnormiteter er en dyb cancersvulst på hele samfundskroppen." Det kan jeg personligt slet ikke stå inde for, men samtidig mener jeg, at fængselsstraf er et voldsomt brud på ytrings- og religionsfriheden.

Jeg tænkte faktisk mere på forholdene indenfor selve Svenske Kyrkan, den tidligere folkekirke. Her er det bl.a. sådan, at en teolog ikke må ansættes, hvis han er modstander af kvindelige præster. Hvis den regel fandtes i den danske folkekirke, ja så ville jeg melde mig ud lige på stedet. Men dette er altså en regel, som er indført efter at Svenska Kyrkan løsrev sig fra staten.

mvh Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#41702 - 21/01/2005 14:56 Tråden lukkes [Re: holbo]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Denne tråd er nu nået op over de 100 indlæg, og vil derfor blive lukket. I skal være mere end velkomne til at fortsætte debatten i nye tråde.

mvh Nikolaj, ordstyrer

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær