Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#41339 - 03/01/2005 17:32 Gud og katastrofen i Asien - kommentarer ønskes
lion76
Bruger

Reg.: 21/04/2003
Ja, så prøver jeg igen. Jeg havde skrevet et langt indlæg, som jeg åbenbart ikke kunne sende alligevel, så nu får i den forkortede udgave.

Jeg har læst artiklen om flodbølgen. Jeg forstår godt forklaringerne om, at Gud vil os det godt, vi har et paradis i vente, og dét at der sker tragiske ting som det der nu er sket, er et forsøg på fra Guds side, at fortælle
os, at denne verden ikke er det optimale sted at være, og et forsøg på at redde så mange som muligt. Han har noget bedre
at tilbyde, han tilbyder evigt liv i tryghed og lykke.
Når den slags sker, er det et tegn på, at vi mennesker forlod edens have og begav os af sted alene, med ulykke til følge.

Men prøv lige at forklare en ikke-troende dette. Han/hun vil tage sig til hovedet og sige, at du ikke er rigtig klog. "Gud eksisterer ikke, den slags ulykker er et tegn på det. I vil gerne tro, at noget har magt over verden, og at der er en mening med dét der sker. Hvorfor? Fordi i er svage og bange.
I kan ikke holde tanken ud om, at verden er ond og ukontrollabel, og at vi er overladt til vort eget held eller uheld!!!

Jeg er ikke personligt i tvivl om, at Gud eksisterer, og at han vil være hos ofrene og deres efterladte. Men jeg ville gerne kunne give en ikke-troende en dybere forklaring på dette, for det er et spørgsmål der går igen hele tiden, og det svar artiklen kunne jeg godt tænke mig flere vinkler på.

Jeg vil være glad for enhver tanke fra jer, der kan uddybe emnet.

Kærlig hilsen
Lion

Til toppen 
#41340 - 03/01/2005 17:55 Re: Gud og katastrofen i Asien - kommentarer ønskes [Re: lion76]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Lion

Hvad er formålet med stormbølgen med over 100.000 ofre - det er da forfærdeligt. Hvad med de 397 danskere der er forsvundet...kan vi sige til deres pårørende, at det nok er Guds mening/vilje, at de ikke er dukket op, og at der nok er et højere formål?

Vil mange ikke komme dertil at der simpelthen ikke kan findes en Gud, når sådanne rædsler findes sted ?. Min bedstemor gjorde, hun havde oplevet 2 verdenskrige, hvor hun i den første verdenskrig allerede som 3-årig mistede sin far...og hendes mor stod mutters alene med 7 små børn.

Hvordan kan man undgå at blive anfægtet når sådanne ting sker? Man kunne måske, for at "frikende" Gud, sige at det er Satans værk - jo, men Satan har jo ikke nogen magt uden den er givet ham fra Gud.

Er der overhovedet nogen "mening"......andet end den, at vi i tidernes morgen blev smidt ud fra Edens have, og derfor har hele menneskeslægten mistet herligheden fra Gud.

Og derfor rammer det ondes magt vilkårligt....tilfældigt....fuldstændig uden mening.

For det kan da umuligt være Guds vilje, Guds hensigt at alt dette skal ske, - at det sker.

Når vi søger at forstå, at få Gud til at passe ind i vore rammer, kan dette nemt havne i en slags fatalisme, " det er Guds vilje, og der er intet at gøre ved" - og så har vi sagt farvel til livet og til vores medmenneskelighed.

Vi forstår det ikke, og jeg er ikke ikke sikker på at vi skal forstå det. Vi kan ikke begribe det, og derfor kan vi ikke forklare det.

Men sagen er jo den, uanset årsag, at Gud ikke har lovet os, at vi ville være fri for disse ting, så længe vi befinder os i denne verden, men han har lovet, at han vil være hos os, når det ser sortest ud....og alene deri ligger vores fortrøstning, og alene deri kan vi finde en "mening".

I Sl. 23 står der "Går jeg end i mørkets dal, frygter jeg intet ondt, for du er hos mig, din stok og din stav er min trøst."

Gud er der i mørkets dal.

Gud har været der selv, og han er gået forud for os, Jesus var i mørkets dal, da han skulle drikke vredens bæger - og han bad sig fri, så forfærdeligt var det at skulle rammes af Guds vrede over alle vores synder i al evighed, men Jesus var lydig for vores saligheds skyld. Gud har været der selv, og derfor er vi aldrig helt alene, Gud er der i mørket.

Masser af mennesker har vandret i mørkets dal. Rigtig mange kristne og jøder oplevede under Holocaust mørkets dal. Der var ingen mening i Holocaust. Lig flød alle vegne, mennesker der blev brændt i ovne, overgreb, mishandlinger - mange, rigtig mange havde mistet deres kære slægtninge, deres forældre, deres børn, deres søskende...og det kunne være dem i morgen, ja, om 10 min.

DER VAR INGEN MENING.

Men på trods af hvad deres øjne kunne se, på trods af deres sult, tørst og lidelser...så holdt de fast i at Gud var der, og at han ville lede dem igennem, på trods af alt - også meningsløsheden, så ville han være der,

og det var dem, der havde denne tro,
det var dem, der overlevede.

I meningsløsheden fandt de meningen.

I mørket fandt de Gud.

Mkh Malli

Ændret af malli (03/01/2005 18:04)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#41341 - 03/01/2005 21:41 Re: Gud og katastrofen i Asien - kommentarer (JV) [Re: malli]
Anonym
Anonym

Er der grund til at tro at noget menneske kan regne med særlig beskyttelse fra Gud? Kan for eksempel en bilist regne med at hans „skytsengel“ eller „yndlingshelgen“ vil holde hånden over ham? At dømme efter hvor mange troende katolikker der er omkommet ved trafikulykker skønt de havde medaljoner med de vejfarendes skytsengel „Sankt Christopher“ hængende i bilen, er dette næppe troligt. Eller kan en kristen regne med Guds særlige beskyttelse når han rejser med flyvemaskine? Eller når han deltager i en farlig sportsgren? Er det rimeligt at stille Gud på prøve under sådanne omstændigheder?

Guds hånd er ikke for kort
Det fremgår af Bibelen at der er situationer hvor Gud muligvis vil gribe ind til fordel for sine tjenere, når forkyndelsen af den gode nyhed er berørt af situationen, eller når hans menighed er truet. Profeten Esajas giver os denne forsikring: „Se! Jehovas hånd er ikke for kort til at frelse, og hans øre er ikke for tungt til at høre.“ — Esajas 59:1.

I forbindelse med apostlene giver Bibelen klare eksempler på at Gud har udrakt sin beskyttende hånd. Kong Herodes havde, for at vinde jødernes gunst, ladet Peter fængsle og holdt ham under skarp bevogtning. Menigheden i Jerusalem bad inderligt for ham. Hvad skete der? Guds engel kom og udfriede Peter fra fængselet. Peter selv var forbløffet over det der skete. Omsider forstod han det, og sagde: „Nu ved jeg virkelig at Herren har sendt sin engel og udfriet mig af Herodes’ hånd.“ — Apostelgerninger 12:1-11.

På den anden side fremgår det af den samme beretning at Herodes allerede havde ladet apostelen Jakob, Johannes’ broder, henrette. Gud tillod altså at denne led martyrdøden. Det fremgår således at Faderen kan give beskyttelse og udfrielse, men at han undertiden tillader at begivenhederne går deres gang og at nogle af hans hengivne tjenere får lejlighed til at bevise deres uangribelighed lige til døden. Derfor er disse ord af Jakob, Jesu halvbroder, på sin plads: „I [ved ikke] hvad jeres liv vil være i morgen. For I er en tåge der viser sig for en kort tid og derefter forsvinder. I stedet burde I sige: ’Hvis Herren vil, skal vi leve og også gøre dette eller hint.’“ — Jakob 4:14, 15; se også Job 2:3-5.

Når det drejer sig om naturkatastrofer og ulykker gælder følgende bibelske princip i lige høj grad for alle: „Tiden og tilfældet berører dem alle.“ (Prædikeren 9:11). Nogle gange befinder man sig simpelt hen på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Uanset hvem vi er, og hvilke evner vi har, kan vi pludselig blive indhentet af lidelse og død. På Jesu tid var der for eksempel 18 mennesker i Jerusalem der blev dræbt da et tårn styrtede sammen over dem. Jesus pegede på at det ikke var en straf fra Gud for nogle synder de tidligere havde begået. (Lukas 13:4) Nej, man kan ikke give Gud skylden for sådanne lidelser.

Et sundt sinds ånd
Det ville være forkert af os at mene at Gud er forpligtet til at beskytte hver enkelt kristen mod følgerne af ’tid og tilfælde’ eller mod følgerne af vedkommendes egen ufornuft. Det brev Paulus skrev til de kristne i Rom, hvoraf nogle måske senere måtte lide døden i arenaen som martyrer, lærer os noget om dette: „Jeg [siger] nemlig til enhver iblandt jer at han ikke skal tænke højere om sig selv end han bør tænke, men tænke med et sundt sind, hver enkelt sådan som Gud har tildelt ham et mål af tro.“ (Romerne 12:3) Seidelins oversættelse bruger det udtryk at man skal „stræbe efter rolig, nøgtern selvvurdering“.

Naturkatastrofer forudvarsles undertiden af visse tegn. Måske giver områdets historie et fingerpeg, måske kan visse tegn iagttages i stigende grad, eller videnskabelige oplysninger peger på en stærk risiko inden for en bestemt periode. Visse områder er til stadighed i fare for at blive oversvømmet. Den fornuftige tager alle faktorer i betragtning når han overvejer om det er nødvendigt at rejse til det pågældende sted; og hvis han bor der, om det er muligt at flytte til et andet sted. Det er selvfølgelig langtfra altid man kan forudsige tid og sted for en naturkatastrofe. Man har dog lov at foretage en almindelig sandsynlighedsberegning, og samtidig tænke på hvor stor risikoen er hvis det værste skulle ske. Det er ikke rimeligt at gå ud fra at Gud vil beskytte én. Det ville være at sætte Gud på prøve på en uligevægtig måde, en måde vi ikke har bibelsk belæg for.

Ved den netop indtrufne katastrofe i Asien reddede en britisk skolepige op mod 100 turister fra Maikhao-stranden. Hun kunne se, hvad der var ved at ske, da hun for nyligt havde skrevet en stil om emnet. Hun fik evakueret myndighederne, hvilket resulterede i, at ingen omkom på den pågældende strand. http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=1761471 . Andre steder nåede lignende advarsler åbenbart ikke frem, eller de blev forsøgt forhalet af økonomiske eller andre grunde.

Ovenstående eksempel viser, at vi ikke altid kan regne med Guds indgriben. Én ting kan vi dog være sikre på: Hvis vi fortsat er trofaste mod Gud og hans bud, vil han gemme os i sin erindring, og oprejse os "på den yderste dag." —Johannes 11:24, 25

Til toppen 
#41342 - 04/01/2005 14:34 Re: Gud og katastrofen i Asien - kommentarer ønskes [Re: lion76]
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland

Hej

Jeg har læst artiklen, og jeg vil undlade at komme med nogen form for kommentarer, da disse langt ville overskride hvad etiketten kan tillade.

Men jeg er vis på, der ikke hersker nogen tvivl om, hvad jeg mener om denne artikel.

Til toppen 
#41343 - 04/01/2005 16:56 Lidelsen og Guds almagt [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Jeg kan såmænd kun tilslutte mig hvad Malli og benjax allerede har skrevet, men vil gerne tilføje en ting, som jeg tror vi ofte overser, når vi undrer os over forholdet mellem Guds magt og verdens lidelser, nemlig at Guds magt ikke er en absolut almagt.

Gud er almægtig, jo. Men han er ikke ene-mægtig, Gud er ikke enehersker her i verden. Det betyder, at det er ikke alt det der sker i verden som er Guds vilje. Der findes onde og negative kræfter i verden som virker modsat Guds vilje - og som får lov til det! Gud tillader altså ting at ske, som han grundlæggende er imod og ikke ønsker.

Verden ser ikke ud og fungerer ikke sådan som Gud oprindelig skabte den og ønskede den. Det samme gælder mennesker. Vi er ikke sådan som Gud oprindelig skabte os til at være: perfekte og syndfrie.

Gud tillader, at verden og dens mennesker ikke "fungerer" rigtigt - men kun indtil den dag, da han genopretter det hele igen - både naturen og mennesker. Det er den dag Bibelen kalder dommedag. Den dag hvor Gud "dømmer" og fjerne det onde.

Vi lever altså i en slags mellemtid. Tiden mellem den første perfekte og nyskabte jord, paradiset, og den nye genoprettede jord, himlen. Denne mellemtid er et resultat af de første mennesker synd og oprør imod Gud, et oprør som er gået i arv til os alle sammen lige siden. Og som også har påvirket naturen og naturens orden. (Det er sådan vi forstår Guds ord til den syndige Adam: "Tjørn og tidsel skal jorden lade spire frem til dig, og du skal leve af markens planter. I dit ansigts sved skal du spise dit brød" (1 Mosebog 3,1,18). Jorden er underlagt en guddommelig forbandelse for Adams synds skyld.)

I denne mellemtid er Guds magt altså ikke en absolut magt. Der er andre "magter" på spil. Noget forkert og ondt - både i naturen og i vi mennesker, som skaber lidelser, smerte, sygdom og ødelæggelser. Gud har nok den overordnede magt til at gribe ind og ændre verdens skæve gang, men han gør det ikke før dommedagen. Han venter. Han skjuler sin magt og lader os bære konsekvenserne af jordens forbandelse.

Bibelen giver os ikke rigtig noget svar på hvorfor Gud venter, hvorfor han holder sin dom og genoprettelsen tilbage. Det bedste svar vi kan komme op med her, er nok, at Gud ønsker at så mange mennesker som muligt skal have lejlighed til at omvende sig, så de kan få del i den kommende nyskabelse og gemoprettelse. Gud er simpelt hen langmodig (Se 2. Petersbrev 3,15).

Konklusionen må altså være at Gud ikke er skyld i det onde som sker, men at han dog tillader det at ske, af grunde som vi ikke rigtig kan gennemskue, men må nøjes med at gisne om. Derfor er det også rigtig at sige at Gud er medansvarlig for det onde som sker. Og det medansvar vedkender Gud sig også!

Netop derfor giver det mening at beklage sig til Gud, når den slags uforskyldte lidelser rammer os. Han har nemlig tilladt det at ske! Vi får ikke nogen forklaring på hvorfor, men vi får at vide, at Gud ikke forlader os i lidelsen. At lidelsen ikke er hævn eller personlig straf, men simpelt hen en "naturlig" konsekvens af verdens uorden, af den forbandelse som hviler over jorden og naturen.

Guds medansvar viser sig også ved at han kan vende det onde til noget godt. At han kan lade noget godt komme ud af det som i sig selv ellers er ondt. Lidelsen har i sig selv ingen mening, men når vi lægger den i Guds hænder og beder ham om hjælp, så kan han give mening til det onde og smertefulde. Det har han faktisk lovet alle dem som tror på ham.

Dette er så langt som jeg - i meget kort form - forstår Bibelens lære om forholdet mellem Gud og lidelserne.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#41344 - 04/01/2005 21:08 Re: Lidelsen og Guds almagt [Re: asas]
loewendahl
Bruger

Reg.: 31/12/2003
Sted: Randbøl Hede
Hej!

Tak for dit indlæg Asbjørn.
Det var vældig godt formuleret.

Nytårsaften sad vi stille og snakkede om denne frygtelige katastrofe. Sad vel egentlig også og prøvede netop at finde svaret på, hvorfor Gud lod det ske.
Da var der en der sagde: "Jeg tror vi skal holde mund og folde vore hænder istedet"!
Det tror jeg er rigtigt.

MVH Helle

"Jesus vandt og jeg har vúndet"!

Til toppen 
#41345 - 04/01/2005 21:30 Re: Gud og katastrofen i Asien - kommentarer ønskes [Re: lion76]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej lion,

Mit bidrag her bliver undtagelsesvis meget langt, det er en prædiken. som jeg synes er højaktuel, selv om den er over 30 år gammel. Jeg var i hvert fald selv meget inspireret af at læse den, så her kommer den:

"Prædiken af provst Svend Aage Nielsen:
Jesus viger for djævelen

Overalt synes at se dette med vore egne øjne, at det hele tiden er Gud, der må vige på snart sagt alle områder af vort liv. Overalt trænges kirken og dens budskab tilbage.

Endnu sværere er det, hvor uretten rammer mennesker måske blodigt, som ved barnemordet i Bethlehem, der jo kun er en lille episode med måske en snes børn
Hvor vi i vor tid må regne med tusinder, undertiden millioner.

Og det kan blive et personligt nagende problem i vort eget liv under modgang og lidelse, skønt vi selv har været med til at synge alle de trosstærke salmer om, at Gud hjælper dem, der er i nød. Men gør han det? Er det ikke tværtimod således, at han viger for djævelen?

Ind i denne vor anfægtede og tvivlrådige spørgen kommer så fortællingen om barnemordet i Bethlehem.

Den river os ud af alle golde spekulationer om, hvorledes Gud kan tillade det onde, hvorledes det kan forliges med hans kærlighed osv. Ad tankens vej kommer vi ingen vegne. Gud indlader sig ikke i diskussion med mennesker og udleverer os en nøgle til tilværelsens gåder. Nej, han lader os se ind i noget, der er sket på denne jord, og hvor han ganske tydeligt var til stede i Jesusbarnet. Gud viger ikke for djævelen, sådan at han sidder i sikkerhed langt herfra oppe i sin himmel og blot lader den onde gøre som han lyster. Nej, han er selv den forfulgte.

Vi ser for os den endeløse skare af lidende og siger: Hvor er Gud dog henne, at han kan tillade det? Evangeliet svarer: Han er selv i skaren – han lider selv, sulter og tørster selv. Er der noget, der er sværere at tåle end et barn, der græder af sult?
Han var selv et sådant barn på jord. Rejsen til Ægypten var ikke den idyl, som Selma
Lagerløf fortæller om i sin legende.

Så bliver det da klart for os, at lidelsen ikke kommer fra Gud. Han er jo selv inde under den. Hvor i alle verdens religioner forkyndes noget så ydmygende om Gud:
Han lider selv, han flygter selv, han viger selv for djævelen?

Men det bliver også klart, at det er forkert at tale om det onde, sådan i al almindelighed. Her er virkelig den onde, der hader Gud og kæmper for at ombringe barnet. Alt det forfærdelige, der sker i verden, må ses i dette store perspektiv. Det er ikke onde menneskers værk, men led i djævelens forgæves forsøg på at erobre verden tilbage. Han benytter sig af menneskers egne synder dertil. Herodes ville bevare sin krone, koste hvad det ville, men derved gik han djævelens ærinde og blev et led i hans gigantiske kamp mod Gud. Hvor løgneren har fået forblindet mennesker, så at de ikke tror på hans eksistens og magt, dér kan man diskutere, hvorfor Gud dog kan tillade det onde og lidelsen.

Men det ser anderledes ud, når vi ser det som et stykke af djævelens kamp mod Gud, hvor han bruger alle midler. Så forfærdelig er denne kamp og den ondes magt, at Gud måtte sende sin egen søn herned og tåle, at han tilsyneladende bukkede under i de vigendes skare. Ikke blot måtte flygte til Egypten, men dø på et kors.

Således er det også den ondes angreb, der møder os i det svære. Han vil rive Jesus fra os ved at berøve os troen. Han vil lamme os legemligt, så at vi ikke med vor krop kan tjene Gud, som vi er skabt til det. Fjendens forfærdelige magt er i enhver lidelse, også i sygdom og ulykker.

Hvor stor bliver da ikke Guds sejr, når modgangen driver os nærmere til Gud! Lidelsens gåde bliver ikke mindre ved det, vi her får at høre, men der kommer noget andet over den, når vi hører, at Gud selv deler den og i den kæmper sin kamp – også om os – med den onde.

Han gør sig til et med alle lidende. Det ved vi fra Jesus selv: Jeg var syg, jeg var fattig, jeg manglede tøj, jeg sad i fængsel, siger Jesus, og hvad I ikke har gjort mod en af disse mine mindste, har I heller ikke gjort mod dig.

Derved stempler han al urét i verden som Kristushad og Kristusforfølgelse, selv når den ikke rammer kirken.

Jesus viger for djævelen – og dog sejrer han! Det er den anden tone i evangeliet i dag. Herodes fik ikke bugt med barnet. Han kunne ødelægge Bethlememsbørnenes liv, som det i vor tid er sket med utallige. Men Herodes døde, og barnet vendte hjem fra Egypten og opstod påskemorgen som alle lidendes forløser og håb.

For mennesker, der kun regner med dette liv, er Guds fallit dermed erklæret. Børnene måtte dø, Jesus måtte dø, krig og urét, elendighed og smerter gå videre.

Så vældig er djævelens magt, at han kunne slå Jesus ihjel, men han kunne ikke røre ham påskemorgen.

Så forfærdelig er hans vælde på jorden, at han kan ødelægge den og fordærve menneskeheden i den grad, at Gud må lade jorden gå under og skabe en ny himmel og en ny jord. Men da må djævelen selv gå til grunde med alle sine, og den frelste menneskehed befolke den nye jord. Andre kår har Gud ikke lovet os. Så frygtelig er den onde fjendes magt.

Jesus viger for djævelen og bliver derved alle vigendes broder, men han sejrer derved for alle sine brødre, der må dele hans sejr, som han deler deres lidelse og kamp.

Allerede herned sejrede Jesus. Da djævelen tilsyneladende havde vundet sin sejr – på korset – kunne Jesus sige: Det er fuldbragt! Nu har jeg vundet også over den stærke.

Selv hvor sejren synes at være absolut, når den onde har fået os til at falde dybt, kan Gud sejre ved tilgivelsen, der binder os fastere end før til ham.

Så er alt det forfærdelige på jorden da ikke tegn på, at Gud har glemt os, men at den onde opbyder al sin magt og al sin løgn, fordi han har tabt, og ved det. ”Et ord ham nu kan fælde!”

Også i vort liv."

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41346 - 05/01/2005 10:54 En guddommelig trækvind... [Re: lion76]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej

Artiklen nævner på et tidspunkt spørgsmålet ”Gud, hvordan kunne du lade dette ske?!”. Det må efter min mening være på sin plads at rette dette spørgsmål til ”Gud, hvordan kunne du [til]lade dette [at] ske?!”.

Jeg har meget svært ved at se flodbølgen (lad os nu være realistiske og kalde det en flodbølge og ikke en dræberbølge - man siger jo heller ikke dræbercykler, dræberfortov eller dræberbiluheld) som noget ondt. Det er min klare og let viselige overbevisning, at flodbølgen er et simpelt resultat af et undersøisk jordskælv.
Om det så er Gud der står bag dette jordskælv og efterfølgende flodbølge, tror jeg personligt ikke. Det er vel heller ikke Gud der laver den lille trækvind der gør, at man fryser tæerne om natten, hvis de (ved Guds vilje?) smutter uden for dynen.

Jeg syntes derfor det er mest realistisk blot at beklage sig over, at vi er underlagt denne verdens måde at være på. En dag skal Gud skabe en ny jord med en ny verden - og måske vil der ikke være jordskælv og flodbølger dér.
Men så længe vi er i denne verden, er vi vel underlagt dens luner. Jeg kan bare ikke se at Gud personligt skulle have et formål med hver en myres bevægelse i verden. Der siges jo "ikke en spurv til jorden uden Gud er med" - men det er ikke ensbetydende med, at det er Gud der slår spurvene til jorden!

Så jeg tror altså, vi er overladt til "vort eget held eller uheld". Men jeg er til gengæld sikker på, at Gud er med os. Det er efter min mening så bare ikke det samme som at Gud står bag hver en mikroskopisk milliontedel af en partikels bevægelse og tilskriver dette et bestemt formål. Det er jo næsten en hollistisk tanke.

[EDIT]
Jeg glemte vist at nævne, at jeg er overvist om, at Gud kan gribe ind i hvad som helst med en hvilken som helst styrke det måtte passe ham, når det måtte passe ham. Det har jeg i hvert fald mærkbar erfaring med selv.
Men dette betyder jo ikke, at han SKAL gribe ind i hvad som helst eller bønhøre hvad som helst. Jeg syntes selv jeg har temmelig hårdt brug for et par millioner på bogen, men det er ikke sikkert Gud mener det er så trængende som jeg gør. Andre gange (én anden gang) har jeg oplevet Gud gribe meget overbevisende, synligt og chokerende ind, hvor det var meget, meget nødvendigt.

Er det da ikke nødvendigt at redde 150.000 menneskeliv? Næ, hvorfor? Hvor mange er døde i krigen i Iraq? Hvor mange er døde af sult i sommerens hungersnød i Afrika (som ingen i Europa gad gå op i, selv om der døde mange gange flere end i Asien).
Hvis der var nogen blandt de i Asien der tvingende nødvendigt skulle reddes, er jeg sikker på Gud havde holdt hånden over dem og at de ville overleve, ligemeget hvad der så end faldt om ørerne på dem.

Ændret af Machine_A (05/01/2005 11:04)

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41347 - 05/01/2005 11:08 Re: Lidelsen og Guds almagt [Re: loewendahl]
Machine_A
Bruger

Nytårsaften sad vi stille og snakkede om denne frygtelige katastrofe. Sad vel egentlig også og prøvede netop at finde svaret på, hvorfor Gud lod det ske.
Da var der en der sagde: "Jeg tror vi skal holde mund og folde vore hænder istedet"!
Det tror jeg er rigtigt.

Det tror jeg du har ret i.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41348 - 05/01/2005 11:29 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg

Jeg syntes derfor det er mest realistisk blot at beklage sig over, at vi er underlagt denne verdens måde at være på. En dag skal Gud skabe en ny jord med en ny verden - og måske vil der ikke være jordskælv og flodbølger dér.
Men så længe vi er i denne verden, er vi vel underlagt dens luner. Jeg kan bare ikke se at Gud personligt skulle have et formål med hver en myres bevægelse i verden. Der siges jo "ikke en spurv til jorden uden Gud er med" - men det er ikke ensbetydende med, at det er Gud der slår spurvene til jorden!

Jeg er meget enig. Jeg læste her i dag et interview med Flemming Kofod-Svendsen, der har en søn, svigerdatter og to børnebørn blandt de savnede (Berlingske Tidende har også bragt et lignende interview). Der står bl.a.:

Hvis du tror på en almægtig Gud, må du vel også tro på, at flodbølgen er hans værk?

»Neej, det kan man nu ikke sige.«

Eller at han har haft magt til at standse den?

»Ja, det er en anden nuance. For der er en ting, som jeg også tror på eksistensen af: Det er Guds modstander, Djævelen, som vil det onde. Det onde kommer fra Djævelen.«

Men er flodbølgen ondskab?

»Her kommer vi over i vanskelige teologiske spørgsmål. Jeg tror på, at Gud har skabt alting såre godt, men at der er kommet et syndefald, som har medført ondskab. Det er baggrunden for, at mennesker slår hinanden ihjel, ødelægger livet for hinanden og har vendt Gud ryggen. Men jeg tror også, at en følge af syndefaldet er, at der er kommet uorden ind også i skaberværket. Syndefaldet har ikke alene skabt ondskab mellem mennesker, men også en ubalance i den oprindelige, gode jord. Så dybest set tror jeg, at et sådant jordskælv er en af de sidste omfattende konsekvenser af syndefaldet. Derved er vi ved det, som jeg kalder det utilmative håb. Jeg tror, at Kristus kommer igen for at genoprette en ny himmel og en ny jord. Og den jord bliver uden jordskælv. Jeg tror, at jordskælvet hører denne faldne tidsalder til.«

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#41349 - 05/01/2005 12:45 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

Sted: København

Jeg syntes derfor det er mest realistisk blot at beklage sig over, at vi er underlagt denne verdens måde at være på.

Men hvis det er Gud, der har skabt verden, så er det jo også ham, der er ansvarlig for dens "måde at være på".
Også, når det koster menneskene ufattelige lidelser.

Og det sjove er jo, at mange af dem, der (som nu!) frikender Gud når der sker en katastrofe også er dem, der giver Gud æren, når der sker noget godt.
Det er da ingen sag at fremstå algod, hvis man får æren når det går godt og ingen skyld selvom det går skidt.
Men nogen fair bedømmelse er der ikke tale om.

En dag skal Gud skabe en ny jord med en ny verden - og måske vil der ikke være jordskælv og flodbølger dér.

Men, hvis en sådan verden er mulig, hvorfor skabte han så ikke denne verden sådan?

... jeg er overvist om, at Gud kan gribe ind i hvad som helst med en hvilken som helst styrke det måtte passe ham, når det måtte passe ham. Det har jeg i hvert fald mærkbar erfaring med selv.

Endnu en grund til at placere ansvaret hos Gud.

Men dette betyder jo ikke, at han SKAL gribe ind i hvad som helst eller bønhøre hvad som helst.

Men passiviteten betyder at han pådrager sig et ansvar.

Passiviteten overfor noget, der udløser så megen lidelse, gør det også sværere at acceptere påstanden om at Gud er kærlig.

Andre gange (én anden gang) har jeg oplevet Gud gribe meget overbevisende, synligt og chokerende ind, hvor det var meget, meget nødvendigt.

Hvad var dog så "meget, meget nødvendigt" at det var mere nødvendigt end at forhindre 150.000 døde, millioner af sørgende og millioner af hjemløse?

Hvis Gud, som følge af forbøn, griber ind for at helbrede en enkelt syg person på et hospital, så har han jo en ret lav 'bagatelgrænse'.
Skulle man så ikke mene at al denne lidelse var så langt over 'bagatelgrænsen', at en kærlig Gud ville gribe ind?

Er det da ikke nødvendigt at redde 150.000 menneskeliv? Næ, hvorfor? Hvor mange er døde i krigen i Iraq? Hvor mange er døde af sult i sommerens hungersnød i Afrika (som ingen i Europa gad gå op i, selv om der døde mange gange flere end i Asien).

At der er talrige andre steder, hvor han også kunne forventes at gribe ind, gør da på ingen måde behovet for en indgriben mindre i den aktuelle situation.

Og Europas interesse - eller mangel på samme - skal vel ikke være målestokken for Gud?

Hvis der var nogen blandt de i Asien der tvingende nødvendigt skulle reddes, er jeg sikker på Gud havde holdt hånden over dem og at de ville overleve, ligemeget hvad der så end faldt om ørerne på dem.

Så dem, der døde var dem, der kunne undværes?
De tæller ikke, fordi de ikke er "tvingende nødvendig[e]" for Guds planer?
Et menneskes værdi fastsættes altså af, hvor 'anvendeligt'/'brugbart' det er?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#41350 - 05/01/2005 12:48 Re: En guddommelig trækvind... [Re: øhlenschlæger]
Ateist
Bruger

Men jeg tror også, at en følge af syndefaldet er, at der er kommet uorden ind også i skaberværket. Syndefaldet har ikke alene skabt ondskab mellem mennesker, men også en ubalance i den oprindelige, gode jord. Så dybest set tror jeg, at et sådant jordskælv er en af de sidste omfattende konsekvenser af syndefaldet.

Er der nogen herinde, der kan forklare, hvordan syndefaldet har ført til pladetektonik?
Hvad er sammenhængen mellem at to mennesker spiser en frugt og så at kontinentalpladerne flytter sig i forhold til hinanden?
Hvilke mekanismer fører fra det ene til det andet?
Hvad er det ved det første, der nødvendigvis fører til det sidste?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#41351 - 05/01/2005 13:27 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist,

Nu ved jeg ikke hvad pladeteknonik betyder, men lad det nu hvile.

Jeg prøver at omformulere dit spørgsmål: (ret mig, hvis jeg har misforstået dig).
Du vil gerne vide, tror jeg, hvordan de første menneskers adfærd kan have nogen indflydelse på dit og mit liv i dag.

Hverken du eller jeg var til stede den dag - i Edens have - så hvordan i alverden ... - er det ikke det du mener?

Jeg kan måske komme med en antydning af et forklaringsforsøg ved at henvise til den velkendte sag, at hvad du og jeg gør - eller lader være med at gøre - har konsekvenser, ikke kun for os selv men også for andre mennesker for kassedammen - for vores børn, og dermed også eventuelt endnu ufødte børnebørn, oldebørn osv. osv. Somme tider måske ikke særlig afgørende konsekvenser - ved andre lejligheder måske ganske alvorlige konsekvenser. Så langt tror jeg at vi er enige.

Ifølge den kristne tro havde det første menneskes fravalg af Gudsriget fatale konsekvenser for alle deres efterkommere. og det forekommer mig ganske logisk:
Ligesom kameler føder kamelunger og svin føder grise vil mennesker uden for gudsriget føde børn uden for gudsriget ...

Mennesket, Adam og Eva, som udgjorde hele menneskeslægten (der var jo ikke andre) meldte sig ud af fællesskabet med Gud ved at lytte til, og rette sig efter, Guds hans onde modstander, løgnens fader.

Deraf katastrofen.

Djævelen, Satan fristeren, den onde, løgnens fader (jo, han har mange navne) var også oprindeligt skabt god, men valgte det guddommelige fællesskab fra, fordi han
selv ville være (som) Gud. Sådan er det også med os - vi vil også selv være Gud
og har derfor problemer med at bøje os for ham.

Nu håber jeg du vil optage dette i en god mening, selv om du nok ikke kan bruge det til noget andet end måske at få en lidt bedre forståelse af, hvordan det kan være, at nogen af os tror som vi gør.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41352 - 05/01/2005 13:50 Re: En guddommelig trækvind... [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Hej Kristina!

Nu ved jeg ikke hvad pladeteknonik betyder, men lad det nu hvile.

Jeg prøver at omformulere dit spørgsmål: (ret mig, hvis jeg har misforstået dig).
Du vil gerne vide, tror jeg, hvordan de første menneskers adfærd kan have nogen indflydelse på dit og mit liv i dag.

Du har sådanset misforstået mit spørgsmål, hvilket må tilskrives dit ukendskab til pladetektonik (og dette er ingen kritik - det er skam en ærlig sag ikke at kende dette begreb).

Det jeg spurgte til var mere specifikt end blot det gerenelle vedr. syndefaldets "indflydelse på dit og mit liv i dag".

Som jeg skrev, så forstår jeg ikke hvad sammenhængen er mellem at to mennesker spiser en frugt og så at kontinentalpladerne flytter sig i forhold til hinanden?
Hvilke mekanismer, der fører fra det ene til det andet?
Hvad det er ved det første, der nødvendigvis fører til det sidste?

Pladetektonik er en helt grundlæggende egenskab ved Jorden - helt uafhængig af os mennesker.
Hvordan kan menneskelig opførsel så på nogen måde gives skylden for Jordens indretning?
Jeg kan - selv med min bedste vilje - ikke se nogen sammenhæng mellem årsag og virkning.
For mig at se svarer det altså lidt til at hævde, at Jorden er rund fordi jeg kørte for stærkt sidste år.

Jorden er vel, som den er, fordi Gud har skabt den sådan?
Iøvrigt før han skabte menneskene og før menneskene udløste syndefaldet.

Nu håber jeg du vil optage dette i en god mening, selv om du nok ikke kan bruge det til noget ...

Du sætter da forhåbentlig ikke fælder for mig, Kristina!

Til toppen 
#41353 - 05/01/2005 17:07 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist,

"Jorden er vel, som den er, fordi Gud har skabt den sådan?
Iøvrigt før han skabte menneskene og før menneskene udløste syndefaldet."

Det tror jeg faktisk ikke. Jeg tror, at jorden og dens natur og alt liv, også dyrelivet, ændrede sig fundamentalt i forbindelse med, at dens ypperste skabning, mennesket, faldt ud af Guds rige, men jeg har hverken teologisk eller videnskabelig viden herom.

Men nu ved jeg så hvad pladetektonik betyder. - tak for din forklaring herom.

Kr: Nu håber jeg du vil optage dette i en god mening, selv om du nok ikke kan bruge det til noget ...

At: Du sætter da forhåbentlig ikke fælder for mig, Kristina!

Ikke forstået! Hvorfor citerer du kun halvdelen af det jeg skrev, så sætningen mister sin mening? Der stod jo:

Nu håber jeg du vil optage dette i en god mening, selv om du nok ikke kan bruge det til noget andet end måske at få en lidt bedre forståelse af, hvordan det kan være, at nogen af os tror som vi gør.

Hvilken fælde er der i det???
Jeg skrev det for at tydeliggøre, at jeg ikke havde nogen forventning om at kunne overbevise dig om at det jeg skrev var sandt (du har jo meldt helt klart ud, at du er ateist). Men fælde? Hvordan dog?

Det kunne faktisk ikke falde mig ind at sætte fælder for nogen, det har jeg hverken talent for eller lyst til, og jeg synes da, at der er rigeligt med kommunikations-vanskeligheder også uden den slags påhit.

Det drejer sig for mig at se ikke om at vinde en diskussion, hverken på points eller knock-out, men helt enkelt om at lære mest muligt om, hvad vi hver især tror og tænker .... måske kan vi en gang imellem bruge hinandens udsagn til et eller andet ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41354 - 05/01/2005 20:42 Re: En guddommelig trækvind... [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Hej Kristina!

Jeg tror, at jorden og dens natur og alt liv, også dyrelivet, ændrede sig fundamentalt i forbindelse med, at dens ypperste skabning, mennesket, faldt ud af Guds rige, ...

Tror du så denne ændring skete ved Guds kraft - eller ved en anden kraft?

Tror du at denne ændring var nødvendig eller var det Guds beslutning, at det syndefaldet skulle have lige netop denne konsekvens?

Men nu ved jeg så hvad pladetektonik betyder. - tak for din forklaring herom.

Det var så lidt.

A: Du sætter da forhåbentlig ikke fælder for mig, Kristina!

K: Ikke forstået! Hvorfor citerer du kun halvdelen af det jeg skrev, så sætningen mister sin mening?

Fordi det ikke var sætningens mening jeg hentydede til men den frehævede vending - og den stod i den citerede halvdel.

Hvilken fælde er der i det???
Jeg skrev det for at tydeliggøre, at jeg ikke havde nogen forventning om at kunne overbevise dig om at det jeg skrev var sandt (du har jo meldt helt klart ud, at du er ateist). Men fælde? Hvordan dog?

Udsagn om, at der er noget, jeg "ikke kan bruge ... til noget" lader til at være problematiske.

Det kunne faktisk ikke falde mig ind at sætte fælder for nogen, ...

Det tænkte jeg nok.

Til toppen 
#41355 - 05/01/2005 22:00 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver:

Kr. Jeg tror, at jorden og dens natur og alt liv, også dyrelivet, ændrede sig fundamentalt i forbindelse med, at dens ypperste skabning, mennesket, faldt ud af Guds rige, ...

At: Tror du så denne ændring skete ved Guds kraft - eller ved en anden kraft?

Det skal jeg ikke kunne sige, det ved jeg ikke noget om, men det lyder da ikke ulogisk for mig, at når der sker en indgriben - en afgørende ændring (= syndefaldet) i en entitet (= jorden incl. hele skaberværket) så må det hele entiteten ændre sig.

Men jeg er - som du nok ved - overbevist om, at syndefaldet og hvad deraf fulgte ikke var efter Guds vilje, men meget tværtimod.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41356 - 05/01/2005 23:01 Re: En guddommelig trækvind... [Re: kristina]
Ateist
Bruger

det lyder da ikke ulogisk for mig, at når der sker en indgriben - en afgørende ændring (= syndefaldet) i en entitet (= jorden incl. hele skaberværket) så må det hele entiteten ændre sig.

Hvorfor mener du at Jorden og menneskene er én entitet?
For mig at se er det to forskellige entititer.
En virus kunne vel udslette hele menneskeheden uden at det ville sætte sig det mindste spor i Jordens opbygning.
Så ville en almægtig Gud vel også kunne gøre hvad som helst ved menneskene uden at det ville påvirke Jordens opbygning?
Såfremt Jordens opbygning ændrede sig, så må det altså i givet fald være en bevidst beslutning fra Guds side - noget han af den ene eller anden grund ønskede sig.

Men jeg er - som du nok ved - overbevist om, at syndefaldet og hvad deraf fulgte ikke var efter Guds vilje, men meget tværtimod.

Du mener måske, i modsætning til Netmissionæren, at forbandelsen og dens karakter ikke er Guds beslutning?

Hvis ikke, hvad var det så?
En nødvendighed, som selv ikke den almægtige gud kunne vælge til eller fra?

Til toppen 
#41357 - 06/01/2005 00:31 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
korintherbrevet
Bruger

Reg.: 23/03/2002
Sted: Herning
Hej.
Jeg vil kort sige at der står meget i bibelen om det med endetiden, feks. i åbenbaringen hvis man forstår Guds mening, med de kap. altså sammenhænget der, og så sammenligner det med den store katastrofe der nu er ramt Indonesien osv... altså hvad der vil/skal ske, inden for den sidste tid her på jorden inden Jesus kommer igen.
Jeg kan ikke lige nu huske præcis hvilket kapitler der hentyder til dette, kan sammenlignes med dette, men dem vil jeg finde, og så skrive dem ind her inden så længe.
MVH. Korintherbrevet.

Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."

Til toppen 
#41358 - 06/01/2005 11:15 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist - jeg prøver lidt igen:

"Hvorfor mener du at Jorden og menneskene er én entitet?
For mig at se er det to forskellige entititer."

Jeg kan også godt se det som du ser det - foruden at jeg kan se det overordnet - som én entitet. Du og jeg er også to entiteter, men tilhører også den samme overordnede entitet, menneskeslægten - - osv. Entiteter inden i entiteter, altså.

Astronauterne så nok også vores klode, alt incl., som en entitet, tror jeg.
Det afhænger altså af det perspektiv, vi anskuer ud fra.
Nærmere kan jeg ikke komme et svar på det.

"Du mener måske, i modsætning til Netmissionæren, at forbandelsen og dens karakter ikke er Guds beslutning?
Hvis ikke, hvad var det så?"

Igen, det kommer an på hvilken synsvinkel vi vælger. For mig at se er det ét og det samme, om de ting, som sker her i verden, og som vi ikke bryder os om, er sendt os direkte fra Guds hånd eller indirekte (med Guds tilladelse). Dels kan vi ikke udrede det, og dels synes jeg ikke det er vigtigt.

"En nødvendighed, som selv ikke den almægtige gud kunne vælge til eller fra?"

Vi er vist her nået ud i spekulationerne om, hvordan vi kan påstå, at Gud kan være både almægtig og god, når verden nu ser ud som den gør, fuld af ondskab og lidelse. Det er et kernepunkt-spørgsmål, som vi ikke kan gøre os hurtigt færdige med.

Men prøv at tænke over dette:

Guds almagt er ikke absolut, den er begrænset af Guds væsen, som er kærlighed.
Hvis jeg (i al min menneskebegrænsning) elsker nogen, så har jeg derved bundet mig selv til den jeg elsker - i et slags skæbnefællesskab - og er således ikke mere "fri".

Begrebet almagt/handlefrihed kan selvfølgelig også være noget absolut, dvs. frihed fra at elske, men så er der jo ikke mere tale om kærlighed, men om total isolation.

En der elsker - hvadenten det er Gud eller et menneske tror jeg - giver frihed til den elskede, (også frihed til at gå sin vej) og indgår derfor i et ubrydeligt afhængighedsforhold til den elskede.

Om Guds godhed vil jeg sige: Gud er ikke god i vores dagligdags forståelse af ordet god - i hvert fald ikke i betydningen flink, overbærende, tolerant, én der ser igennem fingre med ...

"Om han tager, om han giver, samme Herre han dog bliver ..." står der i en salme.

Gud er livsfarlig.

Gud vil gøre op med al ondskab - en dag. I den betydning er han "god".

Den dag skal alle mennesker, levende og døde, se ham som han er og stå til ansvar for, hvordan vi har forvaltet det liv, han har givet os - om vi har vendt ham ryggen for at være vor egen herre, dvs. selv være (som) Gud - og det betyder i min forståelse at være gidsel hos Fristeren - eller om vi vil følge ham, som har inviteret os til evigt liv i Guds rige.

Jeg tror ikke, at vi på dommens dag bliver hørt i det teologiske stof (om vi nu har fattet logikken rigtigt eller ej), men jeg ved godt, i hvis hænder jeg befaler min ånd.

Jeg håber dette er forståeligt - det har været lidt svært at skrive ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41359 - 06/01/2005 12:47 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Hej Ateist

Men hvis det er Gud, der har skabt verden, så er det jo også ham, der er ansvarlig for dens "måde at være på". Også, når det koster menneskene ufattelige lidelser.

Ja det kan man godt sige. Men et træ er vel heller ikke personligt ansvarligt for, at nogen saver en gren af, høvler den til et boldtræ og slå nogen ihjel med det? I så fald ville vores fængsler da være styret mere af gartnere end af fangevogtere.

Gud har ladet Satan færdes på jorden og lave, hvad Satan nu engang render rundt og laver. Hvis Gud vil, kan han stoppe Satan. Men at påstå at Gud er ansvarlig for alle handlinger er for mig lige så absurt som at påstå at trået er skyld i at nogen brugte dele fra det til at myrde andre.

Det er da ingen sag at fremstå algod, hvis man får æren når det går godt og ingen skyld selvom det går skidt.

Gud gør da også nogle gange noget, vi ville betegne som noget skidt. Eksempler hentet fra Bibelen er jo Sodoma og Gomera eller hvad de to byer nu hedder.

Men, hvis en sådan verden er mulig, hvorfor skabte han så ikke denne verden sådan?

Det gjorde han da sandelig også. Nogle syntes bare den var for kedelig.

Men passiviteten betyder at han pådrager sig et ansvar.

Ja, men også kun hvis man VIL placere et ansvar et sted. Det er vel også VORES ansvar at vi i første omgang tog på ferie i et jordskælvsområde, at vi ikke donerede penge til at de kunne have et effektivt varslingssystem, at vi bruger 80% af verdens ressourcer i stedet for at give dem til de fattige osv osv.

Passiviteten overfor noget, der udløser så megen lidelse, gør det også sværere at acceptere påstanden om at Gud er kærlig.

Gud er kærlig, men det betyder ikke at Gud er tosse-god. Det kan jo være lige så meget lidelse, når nogen dør af alderdom. Så en hvilken som helst ulykke skaber en form for lidelse. Det, du efterspørger, er derfor en lidelses-fri tilværelse. Og dén ved jeg da godt hvor du kan få henne...!!!

Hvad var dog så "meget, meget nødvendigt" at det var mere nødvendigt end at forhindre 150.000 døde, millioner af sørgende og millioner af hjemløse?

Nu syntes jeg ikke helt de to ting hører sammen. Men siden du kæder dem sammen og spørger, skal du få et svar. Jeg svarer ud fra hvad du spørger om - ikke hvordan jeg selv betragter tingene. Hvis det "meget, meget nødvendige" var mere vigtigt end 150.000 døde, handler det om det fortabte får. For så var det mig, der var mere vigtig. Jeg havde nemlig vendt Gud ryggen - eller rettere opgivet ham. Men jeg gav ham en sidste chance (JEG gav HAM en chance?!) og opsatte et ultimatum, jeg betragtede som håbløst og uefterkommeligt. Men det skete præsist som jeg havde bedt om - mere eller mindre for øjnene af mig - med det samme, selv om jeg egentlig ville betegne det som næsten umuligt (eller i hvert fald 7-rigtige-i-lotto-agtigt).
Du kan læse præsist hvad det hele gik ud på i tråden "Begravelse" i "Hej fra mig"-forumet.

Så Ateist, min frelse var vigtig for Gud - eller vigtig for mig. Om den var mere vigtig en at 150.000 overlevede en flodbølge, må du selv afgøre. At Moses fik sit folk til deres land var også vigtigere end at den Egyptiske hær overlevede.

Det kan man så tænke lidt over.

Hvis Gud, som følge af forbøn, griber ind for at helbrede en enkelt syg person på et hospital, så har han jo en ret lav 'bagatelgrænse'.

Ja, det har han da heldigvis. Men det er nok fordi vi er tilbøjelige til at mene, at det absolut vigtigste over alle vigtige ting er, at vi er i live. For Gud er det jo noget anderledes. For Gud er det vigtigere, at vi kommer til tro på ham.

Så dem, der døde var dem, der kunne undværes?
De tæller ikke, fordi de ikke er "tvingende nødvendig[e]" for Guds planer?
Et menneskes værdi fastsættes altså af, hvor 'anvendeligt'/'brugbart' det er?

Ateist dog. Du er da ved at komme godt ind i tingene. Som jeg skrev lige før, er det vigtige for Gud ikke om vi er i live eller ej. Livet er flygtigt og noget vi klamrer os til. Men livet er også noget vi ofte tager for givet - vi nærmest kræver, at livet er en selvfølge for os.
Derfor opvejer vi tingene efter, om vi lever eller er døde. Gud derimod opvejer tingene efter, om vi er frelste eller fortabte.

Du har intet krav på dit liv, Ateist. Beklager, men sådan er det. Om nogens død eller overlevelse kræver en kategorisering mellem "brugbar" og "ikke-brugbar" står for din egen regning med din måde at anse livet på.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41360 - 06/01/2005 13:04 Re: En guddommelig trækvind... [Re: øhlenschlæger]
Machine_A
Bruger

Hej øhlenschlæger.

Ja, man må sige at Flemming tager det meget roligt og fattet. Jeg er ikke i tvivl om, at han må have står frelsesvished på deres vegne og være meget fast i sin tro.

Det syntes også nemmere at kæmpe med savnet end med sorgen.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41361 - 06/01/2005 13:23 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

For mig at se svarer det altså lidt til at hævde, at Jorden er rund fordi jeg kørte for stærkt sidste år.

Nu er det jo ligesom heller ikke dig, der har skabt jorden eller har magt til at gøre hvad du vil med den.

Men hvis du nu smutter ud og bygger et foderbræt til fuglene, der står på en pæl, som igen stabiliseres af 3 skråtstillede pæle, gjorde fuglene opmærksom på at hvis de sked på nogen af pælene, ville du fjerne dem, og så senere fjernede 2 af dem fordi fuglene havde skidt på dem, så kan det da godt være at fuglene vil mene der er lidt mere gyngen frem og tilbage i forhold til før, og så kunne der efterfølgende være en del skræppen om, om det var din skyld fordi du fjernede pælene eller fuglenes skyld fordi de sked på dem. Det var rart med et punktum.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41362 - 06/01/2005 13:44 Re: En guddommelig trækvind... [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

Gud har mange sider, Gud er hellig og retfærdig, og hermed bliver han livsfarlig for mennesket, for ingen synd kan bestå i hans nærhed.

Derfor var det at Gud måtte sende Adam og Eva ud fra Edens have...

Men Gud er også kærlighed. Han lod jo ikke Adam og Eva blive i Eden, og til fulde bære konsekvensen af deres ulydighed eller synd.

Han lod ikke sin hellige vrede ramme Adam og Eva, for i så fald var de blevet udslettet på stedet, og vi havde haft en meget kort historie.

Nej, han sendte dem ud - væk fra sig, væk fra sin nærhed. Som konsekvens af deres synd skete der flere ting, bl.a. forbandede Gud jorden!
Manden skulle tjene til føden i sit ansigts sved og kvinden skulle føde sine børn med smerte....men alligevel havde han omsorg for dem, og lavede skindtøj til dem, idet han sendte dem ud.

Som konsekvens af jordens forbandelse, og som konsekvens af vores forfædres ulydighed, er der så sket, og sker fortsat en masse ting, der rammer os alle.

Guds kærlighed sker ikke på bekostning af hans retfærdighed og hellighed. Gud er ikke vattet. En dag skal hele verden stå for dom, og hele verden må bære konsekvensen af sin synd. Og syndens løn er død og evig fortabelse.

Gud viser os ikke sin kærlighed ved at tvinge folk til at undlade at gøre synd, så magtsygen ind imellem tager overhånd og udmunder i krig. Han viser den heller ikke ved at hindre naturkatastrofer...og dog ved vi ikke om dette ikke er sket, men i hvertfald sker det ikke kategorisk.

Og det er det der er hele kernen i Kristendommen.

"Gud viser sin kærlighed til os, ved at Kristus døde for os, mens vi endnu var syndere." (Rom. 3)

Guds kærlighed viser han os ved at Han sendte sin eneste Søn som sonoffer for vore synder, for at vi til fulde kan blive frelst fra konsekvensen af arvesynden (herunder vores individuelle synd) - ikke her og nu, - men på Dommens dag. Jesus blev ramt af den vrede, som ikke ramte Adam og Eva, som ikke ramte ramte nogen som helst andre end Jesus, "så de, der troede aldrig skulle fortabes, men have evigt liv"....et sonoffer for tid og evighed. Jesus frelste og frelseR os fra Dommen.

Og så har han lovet os, at han vil være hos os - og det ER han i sine nådemidler, Ordet, dåben, nadveren og skriftemålet, hvor han skænker os syndernes forladelse...

og selvom han kan gemme sig, og det kan han, så har han sagt, at han aldrig vil forlade os.

Eller for at bruge Pauli ord i Rom.8, 31-39 :

"Hvem kan skille os fra Kristi kærlighed? Nød eller angst? Forfølgelse, sult eller nøgenhed? Fare eller sværd? – som der står skrevet:
På grund af dig dræbes vi dagen lang,
vi regnes for slagtefår.
Men i alt dette mere end sejrer vi ved ham, som har elsket os.

For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.
"

Dette inkluderer også naturkatastrofer!

Mkh Malli

Ændret af malli (06/01/2005 13:50)

Til toppen 
#41363 - 06/01/2005 13:56 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

A: For mig at se svarer det altså lidt til at hævde, at Jorden er rund fordi jeg kørte for stærkt sidste år.

M: Nu er det jo ligesom heller ikke dig, der har skabt jorden eller har magt til at gøre hvad du vil med den.

Det var "ligesom" heller ikke Adam og Eva, der "har skabt jorden eller har magt til at gøre hvad d[e] vil med den", så eksemplet er skam godt nok.

Pointen havde intet med min almagt (eller mangel på samme) at gøre - den gik, som jeg udtrykkeligt skrev, på den manglende sammenhæng mellem den påståede årsag og den konstaterede virkning: De spiste en forbudt frugt og Gud skabte pladetektonikken.

Spørgsmålet her er heller ikke om fx Gud har ret til at gøre sådan, havde advaret dem eller lign.
Det er derimod om ikke det helt tydeligt er noget han beslutter at gøre men ikke behøver at gøre.
Da pladetektonik ikke nødvendigt følger af at to mennesker spiser en frugt, så må det altså være Guds beslutning - truffet fordi han ønsker det og ikke fordi han er nødt til det.

Til toppen 
#41364 - 06/01/2005 14:07 Hvad betyder "entitet"? [Re: Ateist]
malli
Bruger

Hej Ateist

Vil du definere "entitet"?

Mkh Malli

Til toppen 
#41365 - 06/01/2005 14:26 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

A: Men hvis det er Gud, der har skabt verden, så er det jo også ham, der er ansvarlig for dens "måde at være på". Også, når det koster menneskene ufattelige lidelser.

M: Ja det kan man godt sige.

Det kan man nemlig!

Men et træ er vel heller ikke personligt ansvarligt for, at nogen saver en gren af, høvler den til et boldtræ og slå nogen ihjel med det?

Jeg kan faktisk slet ikke se relevansen af dette eksempel.
Træet er og må nødvendigvis være passivt - det er en viljeløs genstand, et objekt.
En viljeløs genstand kan ikke bære noget ansvar.

Gud kan være aktiv eller passiv - han er en vilje/personlighed, et subjekt.
Gud kan bære et ansvar.

Gud har ladet Satan færdes på jorden og lave, hvad Satan nu engang render rundt og laver. Hvis Gud vil, kan han stoppe Satan.

Netop fordi Gud kan stoppe Satan bærer han da et medansvar, når han ikke gør det.
Han er alvidende, så han ved, hvad Satan vil gøre.
Han er almægtig, så han har mulighed for at stoppe Satan.
Ergo!

Skal jeg iøvrigt forstå dig sådan, at Satan står bag jordskælvet?

Men at påstå at Gud er ansvarlig for alle handlinger ...

Medansvarlig!

A: Det er da ingen sag at fremstå algod, hvis man får æren når det går godt og ingen skyld selvom det går skidt.

M: Gud gør da også nogle gange noget, vi ville betegne som noget skidt. Eksempler hentet fra Bibelen er jo Sodoma og Gomera eller hvad de to byer nu hedder.

Gud gør altså skidte ting.
Mener du så også at Gud ind imellem er 'en skidt knægt' - at han også er ond?
Eller, skal han ikke kendes på sine frugter?

A: Men, hvis en sådan verden er mulig, hvorfor skabte han så ikke denne verden sådan?

M: Det gjorde han da sandelig også. Nogle syntes bare den var for kedelig.

Men, han må have 'omskabt' den efter syndefaldet - med mindre du kan påvise en nødvendig, mekanisk sammenhæng mellem at spise en forbuden frugt og så at pladetektonikken opstår.
Hvis det var Guds beslutning og vha. Guds kraft, at Jorden ændrede sig så må det også siges være Gud, der har skabt den sådan.
Hvad vil det ellers sige 'at skabe', hvis ikke det netop er at træffe beslutningen og derpå realisere den?

A: Men passiviteten betyder at han pådrager sig et ansvar.

M: Ja, men også kun hvis man VIL placere et ansvar et sted.

Hvis der er et ansvar + et sted at placere det, så er det vel naturligt?

Det var noget andet, hvis der ikke var nogen gud - da ville det ikke give mening at tale om "ansvar".
Antager vi derimod, at der er en gud, så giver det god mening.

Det er vel også VORES ansvar at vi i første omgang tog på ferie i et jordskælvsområde, at vi ikke donerede penge til at de kunne have et effektivt varslingssystem, at vi bruger 80% af verdens ressourcer i stedet for at give dem til de fattige osv osv.

Intet af dette gør os ansvarlige for at der overhovedet kom et jordskælv.

Og, det ændrer heller intet ved Guds medansvar, da han jo stadigvæk kunne have forhindret det men valgte ikke at gøre det.

A: Passiviteten overfor noget, der udløser så megen lidelse, gør det også sværere at acceptere påstanden om at Gud er kærlig.

M: Gud er kærlig, men det betyder ikke at Gud er tosse-god.

Er man "tosse-god", hvis man fjerner millioner af menneskers lidelse?
Tænk, det synes jeg ikke!
Jeg synes bare man er medfølende og omsorgsfuld.

Det kan jo være lige så meget lidelse, når nogen dør af alderdom. Så en hvilken som helst ulykke skaber en form for lidelse. Det, du efterspørger, er derfor en lidelses-fri tilværelse.

Nu tror jeg ikke at en sådan kan eksistere, så jeg efterspørger det ikke.
Jeg undres blot over, hvorfor en angiveligt almægtig og kærlig Gud ikke har indrette verden som en sådan - når nu han kan.

... vi er tilbøjelige til at mene, at det absolut vigtigste over alle vigtige ting er, at vi er i live. For Gud er det jo noget anderledes. For Gud er det vigtigere, at vi kommer til tro på ham.

"Det kan man så tænke lidt over"!

Men ved af folks liv afkortes, så får de mindre tid til at komme til at tro, hvorfor færre vel kommer til at tro?
Og, da døden jo angiveligt betyder at man ikke længere har mulighed for at opnå frelse, så bør selv dem, der tænker mest på frelse, da betragte ikke-kristnes død som noget frygteligt.
Og flertallet af de 150.000 døde var netop ikke-kristne.

Til toppen 
#41366 - 06/01/2005 14:30 Re: Hvad betyder "entitet"? [Re: malli]
Ateist
Bruger

Vil du definere "entitet"?

Mit bedste bud vil umiddelbart være "en eksistens" eller "en ting/genstand" (hvor en ting dog også kan forstå som en person o.a. vi normalt ikke omtaler som "ting" eller "genstand").

Til toppen 
#41367 - 06/01/2005 14:38 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist - ikke for at blande mig i jeres debat i øvrigt, men jeg gerne lige høre, hvorfra har du egentlig din inside information, når du skriver:

Hvorfra ved du, hvad der skete med de nævnte 150.000 i deres sidste stunder af deres liv?

De fire mennesker, som jeg kendte, og som forsvandt derude i flodbølgen, var i hvert fald troende kristne mennesker - til deres efterladtes (dermed også min) usigelig store trøst.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41368 - 06/01/2005 14:52 Re: En guddommelig trækvind... [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Hej Kristina!

ikke for at blande mig i jeres debat i øvrigt, men jeg gerne lige høre, hvorfra har du egentlig din inside information, når du skriver:

Det er ikke just "inside information".
Såvidt jeg er informeret er alene ca. 80.000 af de døde fra Aceh-provinsen i Indonesien - noget af det mest muslimske i dette muslimske land.
I det sydlige Thailand er folk generelt også enten buddhister eller muslimer.
I Burma er de fleste buddhister.
På Sri Lanka er folk generelt enten hinduer eller buddhister.

Et særdeles godt bud er derfor at flertallet er ikke-kristne i dødsøjeblikket.

Hvorfra ved du, hvad der skete med de nævnte 150.000 i deres sidste stunder af deres liv?

Antyder du, at disse 150.000 døde på magisk vis alle blev omvendt til kristendommen "i dødsøjeblikket"?
Den påstand må jeg afvise, med mindre du kan bevise den.
Det lyder simpelhen for søgt!

De fire mennesker, som jeg kendte, og som forsvandt derude i flodbølgen, var i hvert fald troende kristne mennesker - til deres efterladtes (dermed også min) usigelig store trøst.

Der har ganske givet også være kristne iblandt de døde - de må rimeligvis bare antages at være et lille mindretal.

Til toppen 
#41369 - 06/01/2005 17:28 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist spørger:

"Antyder du, at disse 150.000 døde på magisk vis alle blev omvendt til kristendommen "i dødsøjeblikket"?"

Nej, det behøver du ikke at afvise,
for det har jeg hverken tænkt, antydet eller påstået -
det har jeg slet ikke belæg for.

Jeg afviser bare din påstand, som ubeviselig.

Som du ved, er jeg kristen og tror så naturligvis på,
at Gud griber ind, når og hvor Han vil.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41370 - 06/01/2005 19:06 Re: En guddommelig trækvind... [Re: kristina]
Ateist
Bruger

A: Antyder du, at disse 150.000 døde på magisk vis alle blev omvendt til kristendommen "i dødsøjeblikket"?

K: Nej, det behøver du ikke at afvise, for det har jeg hverken tænkt, antydet eller påstået - det har jeg slet ikke belæg for.

Jeg afviser bare din påstand, som ubeviselig.

Du har kun ret, hvis kriteriet for et "bevis" er 100% vished.
I så fald er alt imidlertid ubeviseligt, hvorfor dette kriterium er uinteressant.
Min påstand om at flertallet af de 150.000 døde var ikke-kristne er imidlertid særdeles velbegrundet.
Derfor er der al mulig grund til at antage det er sandt - med mindre nogen kan sandsynliggøre noget andet.
Og, det har du jo allerede sagt du ikke kan.

Til toppen 
#41371 - 06/01/2005 19:31 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist, vi er slet ikke uenige her - bortset fra, at der da er noget, der kan bevises, ikke alle udsagn i denne verden er ubeviselige.

Jeg tror, som du, at det er mest sandsynligt, at flertallet af de omkomne bekendte sig til andre religioner ... men, som sagt, ingen af os ved, hvad der skete med dem, hver især, i deres sidste stund.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41372 - 06/01/2005 19:37 Re: En guddommelig trækvind... [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Ateist, vi er slet ikke uenige her - bortset fra, at der da er noget, der kan bevises, ikke alle udsagn i denne verden er ubeviselige.

Hvilke udsagn er ikke ubeviselige (bortset fra udsagn vedr. matematik)?

Jeg tror, som du, at det er mest sandsynligt, at flertallet af de omkomne bekendte sig til andre religioner ... men, som sagt, ingen af os ved, hvad der skete med dem, hver især, i deres sidste stund.

Men der er absolut ingen grund til at tro, at de blev kristne - så det vil jeg undlade.

Til toppen 
#41373 - 06/01/2005 22:20 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Ateist

Kr:Jeg tror, som du, at det er mest sandsynligt, at flertallet af de omkomne bekendte sig til andre religioner ... men, som sagt, ingen af os ved, hvad der skete med dem, hver især, i deres sidste stund.

At:Men der er absolut ingen grund til at tro, at de blev kristne - så det vil jeg undlade.

Enig - for en gangs skyld.
Jeg tror heller ikke, at de omkomne blev kristne i sidste øjeblik, snarere tror jeg, at de påberåbte sig hjælp fra deres respektive guder. !!! Jeg kan bare sige om katastrofen, at Gud er medskyldig, idet Han ikke stoppede den, og hans grunde kan man kun gisne om. Man får aldrig noget svar, og dette kan man godt bebrejde Ham, - omend det ikke giver svar alligevel. Men altså, skælde Ham ud må man godt.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#41374 - 07/01/2005 10:37 Re: En guddommelig trækvind... [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Hej Kristina!

A: Hvorfor mener du at Jorden og menneskene er én entitet?
For mig at se er det to forskellige entititer.

K: Jeg kan også godt se det som du ser det - foruden at jeg kan se det overordnet - som én entitet. Du og jeg er også to entiteter, men tilhører også den samme overordnede entitet, menneskeslægten - - osv. Entiteter inden i entiteter, altså.

Astronauterne så nok også vores klode, alt incl., som en entitet, tror jeg.
Det afhænger altså af det perspektiv, vi anskuer ud fra.
Nærmere kan jeg ikke komme et svar på det.

Der er jo ikke reelt tale om én entitet.
Menneskeheden, skaberværket etc. er jo blot sproglige abstraktioner.

"Du mener måske, i modsætning til Netmissionæren, at forbandelsen og dens karakter ikke er Guds beslutning?
Hvis ikke, hvad var det så?"

Igen, det kommer an på hvilken synsvinkel vi vælger. For mig at se er det ét og det samme, om de ting, som sker her i verden, og som vi ikke bryder os om, er sendt os direkte fra Guds hånd eller indirekte (med Guds tilladelse). Dels kan vi ikke udrede det, og dels synes jeg ikke det er vigtigt.

I begge tilfælde har Gud vel også truffet beslutningen at lade det ske?
En skelnen er derfor, ganske rigtigt, ikke særligt afgørende.
Det er vist også mest kristne, der argumenterer med, at Gud skam ikke har gjort det men 'blot' ladet det ske.

A: En nødvendighed, som selv ikke den almægtige gud kunne vælge til eller fra?

K: Vi er vist her nået ud i spekulationerne om, hvordan vi kan påstå, at Gud kan være både almægtig og god, når verden nu ser ud som den gør, fuld af ondskab og lidelse. Det er et kernepunkt-spørgsmål, som vi ikke kan gøre os hurtigt færdige med.

Det er selvfølgelig en del af dette overordnede spørgsmål, men her er det dog lidt mere konkret: Er pladetektonik en nødvendig konsekvens af syndefaldet eller kunne Gud have undladt at indføre pladetektonikken, da han straffede menneskeheden?

Men prøv at tænke over dette:

Guds almagt er ikke absolut, den er begrænset af Guds væsen, som er kærlighed.
Hvis jeg (i al min menneskebegrænsning) elsker nogen, så har jeg derved bundet mig selv til den jeg elsker - i et slags skæbnefællesskab - og er således ikke mere "fri".

Begrebet almagt/handlefrihed kan selvfølgelig også være noget absolut, dvs. frihed fra at elske, men så er der jo ikke mere tale om kærlighed, men om total isolation.

En der elsker - hvadenten det er Gud eller et menneske tror jeg - giver frihed til den elskede, (også frihed til at gå sin vej) og indgår derfor i et ubrydeligt afhængighedsforhold til den elskede.

Jeg har svært ved at se pladetektonikken som et udtryk for menneskelig frihed - endsige et udtryk for kærlighed til menneskeheden.

Om Guds godhed vil jeg sige: Gud er ikke god i vores dagligdags forståelse af ordet god - i hvert fald ikke i betydningen flink, overbærende, tolerant, én der ser igennem fingre med ...

Så der er "god" og "god" - med hver sin betydning?

Gud vil gøre op med al ondskab - en dag. I den betydning er han "god".

Men, hvis der er to forskellige slags "god" så er der vel også to forskellige slags "ond", eller?

Og, hvis "ond" er det godes modsætning, så må det jo betyde, at Gud er "ond" "i vores dagligdags forståelse af ordet", eller?

Jeg håber dette er forståeligt - det har været lidt svært at skrive ..

Det virker umiddelbart meget forståeligt, hvad du skriver.
Ordene i hvert fald, for jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår din evt. skelnen mellem "god" og "god".

Til toppen 
#41375 - 07/01/2005 10:40 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Hej Ateist

Jeg kan faktisk slet ikke se relevansen af dette eksempel.
Træet er og må nødvendigvis være passivt ...

Det har du sådan set ret i. Det var et forsøg på at illustrere at placering af skyld ikke nødvendigvis kan gøres efter "sidst-i-rækken" princippet. Træet er ganske rigtigt passivt.
Måske de "uheldige" episoder i Iraq med tortur af fanger er et bedre eksempel. Er dette den enkelte soldats skyld eller er det den amerikanske præsidents skyld? Soldaten udfører handlingen, men præsidenten beordrede i sin tid krigen i gang. Hvis der ingen krig havde været, ville soldaten ikke befinde sig i en situation, hvor han kunne torturere fangerne. Det er dog soldaten man straffer. Måske var det også Saddams skyld, fordi han var en diktator?

Netop fordi Gud kan stoppe Satan bærer han da et medansvar, når han ikke gør det.

Korrekt. Satan er Guds "lænkehund" - så på en eller anden måde er han vel ansvarlig. Imidlertid er Satan et selvstændigt væsen. Så Satan må være ansvarlig for sine egne handlinger.

Hvis jeg gav alle mine penge til de sultne i Afrika, kunne jeg forhindre at mange mennesker døde af hungersnød. Men i hvor seriøst et omfang er det mit ansvar, at folk dør af hungersnød?

Skal jeg iøvrigt forstå dig sådan, at Satan står bag jordskælvet?

Det mener jeg personligt ikke selv. Det er der dog andre kristne der gør, tror jeg.

Gud gør altså skidte ting.

Jeg fremhæver lige hvad jeg skrev: "Gud gør da også nogle gange noget, [ vi ville ] betegne som noget skidt". Nu indebærer min tro, at der IKKE er OS der definerer Gud, men derimod Gud selv. Derfor er det ikke os, der kan dømme Gud eller Guds handlinger. Vi kan være uforstående overfor dem, brokke os over dem og beklage os over dem. Men man kan ikke bare betegne Gud som "en skidt knægt" ud fra dem.

Men, han må have 'omskabt' den (Jorden) efter syndefaldet - med mindre du kan påvise en nødvendig, mekanisk sammenhæng mellem at spise en forbuden frugt og så at pladetektonikken opstår.

Det er ikke nødvendigt for mig at kunne påvise det. Det er nok for mig at tro det. Imidlertid har jeg ikke en bestemt holdning til det. For mig at se kan der sagtens have været jordskælv og flodbølger og virkelig vilde orkaner på den tid, da Edens have var her. Jeg tror bare ikke de har været i Edens have på en måde, der gjorde dem skadelige.

Hvis der er et ansvar + et sted at placere det, så er det vel naturligt?
Det var noget andet, hvis der ikke var nogen gud - da ville det ikke give mening at tale om "ansvar".

Mnjaeh, det kommer vel an på hvordan man anser Guds virke. Den dér med at "det er samfundets skyld" holder jo ikke altid. Du har altid selv et ansvar.

Måske skal du også overveje, om Gud rent faktisk har frasagt sig ansvaret for visse ting, da Eva spiste æblet. Er det tilfældet, kan du godt påstå det er hans ansvar, men han vil nok være rimelig ligeglad. Om dette er tilfældet skal vi nok have en teolog til at svare på.

Er man "tosse-god", hvis man fjerner millioner af menneskers lidelse?

Jamen hov. Gud har jo bebudet, at han VIL fjerne millioner af menneskers lidelse. Hvis du kunne tænke dig at hoppe med på dén vogn, er du da havnet det helt rigtige sted

Jeg undres blot over, hvorfor en angiveligt almægtig og kærlig Gud ikke har indrette verden som en sådan (lidelsesfri tilværelse) - når nu han kan.

Ja, det er noget der kræver en del læsning for at forstå - og så er det ikke engang sikkert man kan forstå det alligevel. Jeg selv har da ikke helt fattet alle principperne endnu. Men jeg kan da fortælle at han både kan indrette verden sådan og at det også er på vej.

Men ved af folks liv afkortes, så får de mindre tid til at komme til at tro, hvorfor færre vel kommer til at tro? Og, da døden jo angiveligt betyder at man ikke længere har mulighed for at opnå frelse, så bør selv dem, der tænker mest på frelse, da betragte ikke-kristnes død som noget frygteligt

Er der da nogen kristne her der har sagt, at det IKKE er frygteligt?

Ifølge Bibelen kender Gud hvert enkelt menneskes liv på forhånd (mange mener, at han styrer og har planlagt hvert menneskes liv - jeg selv dog kun, at han kender det). Derved må han også kunne sige, om et menneske kommer til tro eller ej. Forudsigeligheden er imidlertid svær at kapere, hvorfor man ofte ignorerer den - specielt, når man skal indlemme den frie vilje i den.

Hvis Gud for hvert af de 150.000 døde kender deres frelses-mæssige skæbne, er der vel ingen ko på isen? Desuden er der ingen der siger (eller det står der i hvert fald ikke i Bibelen) at man ikke kan blive frelst, efter man er død. Den første død bevirker at man kommer i dødsriget. Efter hvad jeg kan læse mig frem til, kommer stort set i dødsriget. Den anden død er den endelige adskillelse af frelste fra fortabte. Først der skal - igen efter hvad jeg syntes at kunne læse - himmelen og helvede skabes.

Da Jesus døde, var han 3 dage i dødsriget. Og da hen genopstod, skete det med så meget "kraft" at han tog flere mennesker med sig fra dødsriget. Jesus var altså ikke den eneste der stod op fra graven. Om dem der opstod med ham var frelste eller ikke-frelste melder historien ikke noget om. Men man kan ikke konkludere, at man ikke kan blive frelst i dødsriget.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41376 - 07/01/2005 11:11 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Hej Ateist

Det er derimod om ikke det helt tydeligt er noget han beslutter at gøre men ikke behøver at gøre.

Hvis det er sådan (nu mener jeg ikke selv pladetektonikken har noget med syndefaldet at gøre) kan man jo egentlig konkludere, at Gud ikke behøver noget som helst, men bare har besluttet sig for alt hvad han gør. Og det er jo det lidt irriterende ved sådan en debat: Man kan næsten altid referere tilbage til, at da Gud er almægtig, kan han alt, da han er guddommelig.

Hvis han nu har besluttet at smide lidt pladetektonikken ind på banen, hvad er der så i grunden galt med det? Det er vel noget han selv afgør uafhængigt af menneskelig logik? Så kan vi i sidste ende lide det eller ej. Der er også nogle der ikke kan lige regn og blæst, specielt hvis de skal cykle på arbejde hver dag, mens andre i første omgang har bøvl nok med vækkeuret om morgenen. Imidlertid kan man sige at Gud har en finger med i det hele, hvor træls man end måtte finde de forskellige ting.

Du går da forresten helt i spåner hvis du læser Åbenbaringen. Ud fra den kan man konkludere, at Jerusalem skal genopbygges på den nye Jord. Og det er faktisk beskrevet meget detaljeret. Eksempelvis kan man se, at byen skal være lige bred, lang og høj. Og der står tillige, hvilke dimentioner vi taler om. Byen skal nemlig være ca. 2650 kilometer på hver led (også i højden - mon vi taler ekspress-elevatorer med ilt-anlæg og kunstig tyngdekraft?). Og dertil nogle smådetaljer som for eksempel byporte med 500 kilometers mellemrum og lignende. I øvrigt mener jeg bymuren (da der skal være sådan en også) skal være vist nok 180 meter eller 18 kilometer høj. Kan ikke lige huske det. Det hele skal udarbejdes i rene arkitektoniske linier i glas-klart guld som eneste materiale.

Sammenlignet med dét, virker pladetektonik nærmest simpel - om end noget mere dødelig.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41377 - 07/01/2005 11:15 Re: En guddommelig trækvind... [Re: kristina]
Machine_A
Bruger

Hej Kristina

Jeg vil blot sige at jeg syntes dit indlæg er meget velformuleret og tankevækkende - og rigtigt.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41378 - 07/01/2005 11:24 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist,

"Men, hvis der er to forskellige slags "god" så er der vel også to forskellige slags "ond", eller?"

Jada, og også mange flere end to. Ord er i det hele taget grove kommunikations-redskaber.
Som hammer og mejsel til reparation af gulduret ...

Ord betyder noget forskelligt på forskellige tidspunkter, og i forskellige sammenhænge, og i forskellige personers brug af dem. Vi har hver vores associationer, især når vi i samtalen forlader det helt konkrete fysiske og taler abstrakt.

Det er i det hele taget lidt af et under, synes jeg, at vi nogen gange forstår hinanden bare en lille smule, når vi - som her - kun kan bruge ord.

Jeg har kun at tilføje lige nu, at hvis vi nøjes med at sige "Gud er god" - så har vi sagt noget meget ufuldstændigt, og dermed pr. definition (min definition i hvert fald) noget forkert om Gud.

Det er vist heller ikke nok at sige, at Gud er kærlighed. Det nærmeste jeg kan komme en uimodsigelig - og dermed sikkert for de fleste helt ubrugelig - definition er, at Gud er Gud - Almagts Gud - om alle mand var døde .. og alle land lå øde.

Og dermed er vi vel så rykket tilbage til Start ...
... eller måske frem til Slut?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41379 - 07/01/2005 11:45 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

Måske de "uheldige" episoder i Iraq med tortur af fanger er et bedre eksempel. Er dette den enkelte soldats skyld eller er det den amerikanske præsidents skyld? Soldaten udfører handlingen, men præsidenten beordrede i sin tid krigen i gang.

Det er under alle omstændigheder de medvirkende soldaters skyld.
Hvorvidt det også er præsidentens skyld afhænger af, hvorvidt han, uden at stoppe det, har haft kendskab til det der foregik.

A: Netop fordi Gud kan stoppe Satan bærer han da et medansvar, når han ikke gør det.

M: Korrekt. Satan er Guds "lænkehund" - så på en eller anden måde er han vel ansvarlig. Imidlertid er Satan et selvstændigt væsen. Så Satan må være ansvarlig for sine egne handlinger.

Så er de begge ansvarlige.

A: Skal jeg iøvrigt forstå dig sådan, at Satan står bag jordskælvet?

M: Det mener jeg personligt ikke selv.

Så det er udelukkende Guds ansvar?

A: Gud gør altså skidte ting.

M: Jeg fremhæver lige hvad jeg skrev: "Gud gør da også nogle gange noget, [ vi ville ] betegne som noget skidt".

Når jeg bruger ord, så gør jeg det generelt sådan som vi mennesker ville bruge dem.
Det gør kommunikation med mennesker lettere.
Desuden er det jo os mennesker, der har defineret ordene, hvorfor sådan som vi vil bruge dem også er sådan de skal bruges.

Nu indebærer min tro, at der IKKE er OS der definerer Gud, men derimod Gud selv.

Jeg siger skam heller ikke at vi har valgt at "definere Gud" på nogen måde.
Hvis han gør skidte ting, så må det jo være noget han selv har valgt.

Derfor er det ikke os, der kan dømme Gud eller Guds handlinger. Vi kan være uforstående overfor dem, brokke os over dem og beklage os over dem. Men man kan ikke bare betegne Gud som "en skidt knægt" ud fra dem.

Hvorfor ikke?
Hvis Gud gør ting, vi ville kalde skidte, så må vi jo også tage konsekvensen og kalde Gud skidt (kende ham på hans frugter, så at sige)?
Det ville vi jo i ethvert andet tilfælde.

Det mægtigste af alle væsener kan da ikke have noget problem med at leve op til den standard, som alle andre skal leve op til?
Behøver den personificerede kærlighed og godhed virkelig 'positiv særbehandling' for at fremstå godt?

A: Hvis der er et ansvar + et sted at placere det, så er det vel naturligt?

M: Mnjaeh, det kommer vel an på hvordan man anser Guds virke. Den dér med at "det er samfundets skyld" holder jo ikke altid. Du har altid selv et ansvar.

De mennesker, der er født på Sumatras nordkyst og har boet der hele livet har selvfølgelig teoretisk set selv et lille medansvar for at de nu er døde i tsunamien.
De kunne jo have valgt at flytte ud fra en betragtning om, at der var en mulighed for at noget som det her ville forekomme og så have slået sig ned et sted, hvor der absolut ingen naturkatastrofer findes (hvor det så end måtte være).

Men dette personlige ansvar er jo for intet at regne imod det ansvar en almægtig og alvidende Gud bærer. Han vidste jo det ville ske og kunne have forhindret det. Der er ingen lille usikkerhed - der er vished. Der er ingen problemer med at finde bedre alternativer - alle muligheder står åbne for ham.

Måske skal du også overveje, om Gud rent faktisk har frasagt sig ansvaret for visse ting, da Eva spiste æblet. Er det tilfældet, kan du godt påstå det er hans ansvar, men han vil nok være rimelig ligeglad.

Spørgsmålet er ikke om Gud er ligeglad - spørgsmålet er om han er ansvarlig.
Og at frasiger sig et ansvar er ikke det samme som at man ikke har noget ansvar.

A: Er man "tosse-god", hvis man fjerner millioner af menneskers lidelse?

M: Jamen hov. Gud har jo bebudet, at han VIL fjerne millioner af menneskers lidelse.

Her havde der så været en oplagt chance til at have demonstrere det.

At man har planer om at gøre noget godt i fremtiden fratager da ikke én ansvaret overfor nutiden.

"Hvorfor smed du ikke redningskransen ud til den druknende mand?"
"Fordi, hr. dommer, at jeg har planer om at starte som livredder om to måneder. Så tænkte jeg at det måtte være indsats nok for mit vedkommende."

Hvis du kunne tænke dig at hoppe med på dén vogn, er du da havnet det helt rigtige sted

Hvis jeg skal med på nogen vogn, så skal du og andre gøre det langt mere overbevisende end: Det er ikke nødvendigt for mig at kunne påvise det. Det er nok for mig at tro det.

A: Men ved af folks liv afkortes, så får de mindre tid til at komme til at tro, hvorfor færre vel kommer til at tro? Og, da døden jo angiveligt betyder at man ikke længere har mulighed for at opnå frelse, så bør selv dem, der tænker mest på frelse, da betragte ikke-kristnes død som noget frygteligt

M: Er der da nogen kristne her der har sagt, at det IKKE er frygteligt?

Al din snak om ikke at have krav på livet etc. gav mig ærligt talt ikke indtryk af, at du synes de mange døde er specielt frygteligt.

Ifølge Bibelen kender Gud hvert enkelt menneskes liv på forhånd (mange mener, at han styrer og har planlagt hvert menneskes liv - jeg selv dog kun, at han kender det). Derved må han også kunne sige, om et menneske kommer til tro eller ej.
...
Hvis Gud for hvert af de 150.000 døde kender deres frelses-mæssige skæbne, er der vel ingen ko på isen?

Skal det forstås sådan at ingen af de ca. 150.000 døde ikke-kristne alligevel var kommet til at tro på kristendommen og at det derfor ikke gjorde den store forskel om de døde nu eller senere?

Forudsigeligheden er imidlertid svær at kapere, hvorfor man ofte ignorerer den - specielt, når man skal indlemme den frie vilje i den.

Ja, de lader sig jo ikke rigtigt forene.

Desuden er der ingen der siger (eller det står der i hvert fald ikke i Bibelen) at man ikke kan blive frelst, efter man er død. Den første død bevirker at man kommer i dødsriget. Efter hvad jeg kan læse mig frem til, kommer stort set i dødsriget. Den anden død er den endelige adskillelse af frelste fra fortabte. Først der skal - igen efter hvad jeg syntes at kunne læse - himmelen og helvede skabes.

Okay!
Det må vi jo så hver i sær se, når vi når så langt.

Er dødsriget blot en slags ventesal, eller er det dss. Skærsilden?

Til toppen 
#41380 - 07/01/2005 14:02 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
korintherbrevet
Bruger

Reg.: 23/03/2002
Sted: Herning
Hej Ateist.
Hvis du har en bibel så prøv at læse Lukas 21 v. 5-28, og sammenlign det med katastrofen i Asien osv... det er tegn på Jesu genkomst. Der står meget i bibelen om hvad der skal ske før Jesus kommer igen, og dette her er et eks. som kan sammenlignes med katastrofen.
MVH. Korintherbrevet.

Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."

Til toppen 
#41381 - 07/01/2005 18:40 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Hej Ateist

Så det er udelukkende Guds ansvar?

Ikke hvis du spørger mig. Jeg har nemlig ikke det samme behov for at definere et skyldsspørgsmål ved hver en handling der på hvilket som helst tidspunkt er foregået i menneskehedens historie. Og heller ikke ved katastrofen i Asien har jeg noget behov for at dele et ansvar ud.

Som jeg før har skrevet, så mener jeg kort og godt at det var "et udslag af denne verden". Eller med andre ord: shit happens. (meningen afhænger af forumets censur). Hvis man derudover har behov for at vide, om enhver handling er enten Satans eller Guds, vil jeg lade det op til den enkelte at afgøre.

Så der hvor vi nu snakker en anelse forbi hinanden er, at jeg ikke mener nogen af de to har ansvar eller er skyld i episoden som sådan. Men jeg prøver da ar argumentere lidt med med dem der mener noget andet. Men altså, mit svar må da være nej, det er efter min mening ikke Guds ansvar. Ejheller Satans.

Forudsat selvfølgelig, at det i hans øjne er en skidt handling. Man kan faktisk finde flere eksempler i Bibelen på handlinger, som Gud ikke brød sig om. Efter syndfloden bekendtgjorde han trods alt, at det ikke var noget han havde spor lyst til at gøre igen. Og med de to byer som jeg ikke kan huske hvad hedder, var han godt klar over at mennesker ikke syntes hans handlinger var en god ide. Men det er jo ikke Guds problem, hvad mennesker syntes.

Det mægtigste af alle væsener kan da ikke have noget problem med at leve op til den standard, som alle andre skal leve op til? Behøver den personificerede kærlighed og godhed virkelig 'positiv særbehandling' for at fremstå godt?

Jeg forstår ikke hvor du vil hen? Fordi DU definerer noget som skidt, behøver Gud jo ikke rette sig efter dig og også syntes det er skidt. At du syntes noget er skidt, er da uanset hvad dit eget problem. Så kan nok så mange stå og blive enige om, at det er skidt. Det ændrer jo ikke en tøddel.

Han vidste jo det ville ske og kunne have forhindret det.

Jamen hvorfor skulle han da forhindre det? Som jeg skrev tidligere, er der stadig ingen der har krav på noget - heller ikke livet. Det virker for mig fuldkommen absurt at mene Gud skulle forhindre ditte og datten. Jeg ville da godt være 25 igen, men af en eller anden grund gider Gud ikke sørge for, at jeg aldrig bliver ældre. Det ville da være det mindste, ikke?

A: Er man "tosse-god", hvis man fjerner millioner af menneskers lidelse? Tænk, det synes jeg ikke!
M: Jamen hov. Gud har jo bebudet, at han VIL fjerne millioner af menneskers lidelse.

Her havde der så været en oplagt chance til at have demonstrere det.
At man har planer om at gøre noget godt i fremtiden fratager da ikke én ansvaret overfor nutiden.

Oh, du utålmodige menneske. Jeg må indrømme jeg tager for givet, at du er grundlæggende inde i kristendommen og dens virke, nu du hænger så meget ud herinde. Selvfølgelig skal det ikke demonstreres nu og her. Tværtimod skal det blive værre og værre indtil folk selv søger døden af ren elendighed. Derpå skal Jorden gå under. En ny Jord skal bankes sammen. De frelste skal placeres på denne, og man skal være glade for det.
Hvis man ikke hopper med på vognen, skal man derimod ikke regne med at få en fribillet.

Al din snak om ikke at have krav på livet etc. gav mig ærligt talt ikke indtryk af, at du synes de mange døde er specielt frygteligt.

Det er altid frygteligt når nogen dør. Men som skrevet tidligere er det da nok mere frygteligt at mange millioner er døde af sult i Afrika i 2004 uden andet end en kort notits i 18-nyhederne. Hvorfor er det mere forfærdeligt at bekymre sig om 3 millioner menneskers død end om 150.000 menneskers død? Folk gad jo ikke engang købe den nye LiveAid plade. Og nu - uha - nu er vores næste ferie pludselig truet, og så kan vi nok komme op af stolene.

Jeg syntes det er forfærdeligt med de mange døde, de mange hjemløse og de mange fattige hvis eneste ejendele er væk. Men jeg syntes også det er forfærdeligt, at den vestlige verden kun bekymrer sig om det, der påvirker dem selv. Ingen gider gå op i alle dem der ellers dør af sult og sygdom, selv om det er 20-30 gange så mange.

Skal det forstås sådan at ingen af de ca. 150.000 døde ikke-kristne alligevel var kommet til at tro på kristendommen og at det derfor ikke gjorde den store forskel om de døde nu eller senere?

Nejda. Et menneske kan sagtens dø og gå fortabt. Mennesker dør jo hver dag. Af alderdom, ulykker, sygdom og alt muligt andet. Døden er en del af livet. Om den så kommer som følge af en flodbølge eller Jens Nielsens søn, der lige har fået kørekort og en Golf GTI og pløjer hen over naboens datter.

Er dødsriget blot en slags ventesal, eller er det dss. Skærsilden?

Det er en ventesal.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41382 - 07/01/2005 20:01 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Machine A m.fl.

Ja, lige netop: Shit happens. Punktum.
Jeg ønsker mig en T-shirt med lige netop den meget sigende og sande påskrift. Jeg lever nemlig i kronisk undren over at alle ( næsten alle i hvert fald) er helt overdrevet optagede af at finde den/de ansvarlige og bruger al deres energi på netop det.

Så dette er et lille hjertesuk:

Uanset hvilke forfærdende, eller lidt mindre forfærdende, nyheder (som fx. det med de 50 øre pr. Dankort-hævning) vi ser og hører i medierne, er det helt overordnede spørgsmål hver eneste gang: "Hvem er den ansvarlige? Altså, hvem skal hænges ud / i fængsel / miste sit job / sit gode? renommé og enhver tænkelig livskvalitet? Vi helmer ikke, før vi får sat navn på."

Det vigtigste i verden er at få placeret skyld et eller andet sted (ikke hos mig - selvfølgelig ikke..) Men lidt som at læse en krimi, som man først kan lægge fra sig, når det er afsløret, hvem der gjorde det.
Så, endelig, efter en hel masse sider, kan vi ånde lettet op, lægge sagen fra os og gå ud og lave kaffe: Det var butleren!

Engagementet i at finde ud af, hvordan man bedst hjælper ofre og eventuelle bødler og toldere og andre syndere på fode igen, når der er sket noget skidt, og hvordan vi forhindrer gentagelser af den slags ulykker, er tit langt mindre.
Hvorfor mon?

Jeg tror ikke, det overhovedet er muligt at finde den - eller de - ultimativt skyldige i noget som helst, så eftersøgningen er en ørkenvandring, helt tilbage den mistænkte/sigtede forbryder - hans barndom - sad han mon skævt på potten, ligesom alle vi andre? - og hvad med hans forældre - og blev han ikke også mobbet i skolen? og af hvem? ... og videre bagud, helt tilbage til Adam og Eva ... og Gud ... og/eller Djævelen ... hvis vi altså har lyst og kræfter og tid nok til at følge tråden bagud.

Men man kunne måske også vælge at lade være, og i stedet bruge kræfterne på på at give en hånd med, her og nu - hjælpe til med, hvad vi nu hver især er udrustet til at kunne bidrage med ... ?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41383 - 07/01/2005 22:59 De to byer. [Re: Machine_A]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Machine A

Og med de to byer som jeg ikke kan huske hvad hedder, var han godt klar over at mennesker ikke syntes hans handlinger var en god ide.

Tænker du på Sodoma og Gomorra?

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#41384 - 08/01/2005 15:02 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

Hej Machine_A

A: Så det er udelukkende Guds ansvar?

M: Ikke hvis du spørger mig. Jeg har nemlig ikke det samme behov for at definere et skyldsspørgsmål ved hver en handling der på hvilket som helst tidspunkt er foregået i menneskehedens historie. Og heller ikke ved katastrofen i Asien har jeg noget behov for at dele et ansvar ud.

Ikke at placere ansvaret ændrer jo ikke noget ved, hvor det ligger.
Selvom man ikke efterforsker et mord er der jo stadigvæk en morder.

Som jeg før har skrevet, så mener jeg kort og godt at det var "et udslag af denne verden". Eller med andre ord: shit happens.

Det kan jeg bare ikke se giver megen mening i tilfælde af en alvidende og almægtig skaber af "denne verden".

A: Hvis han gør skidte ting, så må det jo være noget han selv har valgt.

M: Forudsat selvfølgelig, at det i hans øjne er en skidt handling.

Ligesom en massemorder kun gør skidte ting, hvis "det i hans øjne er en skidt handling"?
Sådan hængder det jo ikke sammen.
Det ligger i betragterens øjne - ikke den betragtedes.

Men det er jo ikke Guds problem, hvad mennesker syntes.

Det er det da heller ikke her.
Hvis du nærlæser indlæggene, vil du se at jeg heller ikke har spurgt til, hvorvidt Gud havde et problem med hvad vi synes.

A: Det mægtigste af alle væsener kan da ikke have noget problem med at leve op til den standard, som alle andre skal leve op til? Behøver den personificerede kærlighed og godhed virkelig 'positiv særbehandling' for at fremstå godt?

M: Jeg forstår ikke hvor du vil hen? Fordi DU definerer noget som skidt, behøver Gud jo ikke rette sig efter dig og også syntes det er skidt.

Jeg taler ikke for, hvad Gud skal eller ikke skal gøre.
Men, hvis vi definerer noget "som skidt" så må det da være "skidt" uanset hvem der gør det.

At du syntes noget er skidt, er da uanset hvad dit eget problem. Så kan nok så mange stå og blive enige om, at det er skidt. Det ændrer jo ikke en tøddel.

Jo, det ændrer noget, hvis de samme mennesker påstår at gerningsmanden er 100% god.
Da bliver det nemlig synligt, at min. en af påstandene ikke er holdbar.

Oh, du utålmodige menneske.

Oh, du nedladende menneske!

A: Her havde der så været en oplagt chance til at have demonstrere det.

M: Jeg må indrømme jeg tager for givet, at du er grundlæggende inde i kristendommen og dens virke, nu du hænger så meget ud herinde. Selvfølgelig skal det ikke demonstreres nu og her.

Hvorfor er det dog en selvfølgelig?

A: Al din snak om ikke at have krav på livet etc. gav mig ærligt talt ikke indtryk af, at du synes de mange døde er specielt frygteligt.

M: Det er altid frygteligt når nogen dør. Men som skrevet tidligere er det da nok mere frygteligt at mange millioner er døde af sult i Afrika i 2004 ...

At dette ikke er noget enestående eksempel på mange døde kan jeg faktisk ikke se ændrer noget som helst.

Hvorfor er det mere forfærdeligt at bekymre sig om 3 millioner menneskers død end om 150.000 menneskers død?

Øh... det ene udelukker da ikke det andet?

A: Skal det forstås sådan at ingen af de ca. 150.000 døde ikke-kristne alligevel var kommet til at tro på kristendommen og at det derfor ikke gjorde den store forskel om de døde nu eller senere?

M: Nejda.

Så, hvis Gud havde ladet disse mennesker leve (ved at have forhindret tsunamien) så var en del af dem altså kommet til at tro.
De havde dermed opnået en frelse, som de nu er berøvet?
Et tab af frelse, som Gud kunne have forhindret.
Konsekvensen af hans passivitet er vel frygteligt, selv i Guds egne øjne (hvor det angiveligt kun drejer sig om frelse)?

A: Er dødsriget blot en slags ventesal, eller er det dss. Skærsilden?

M: Det er en ventesal.

Hvad sker der der?
Får man indsigt i noget, man ikke har her i livet?

Til toppen 
#41385 - 08/01/2005 16:54 Re: Gud og katastrofen i Asien - kommentarer ønskes [Re: lion76]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hej Lion,
Jeg syntes faktisk at Præsten der måske/måske ikke har mistet sin familie i Tsunamien giver det rigtige billede på det der er ved at ske.

Guds riges komme og Jesu genkomst på denne jord står snarligt for, og fødselsveerne er ved at tage sin begyndelse...

MATTÆUS 24:7
"For folk skal rejse sig imod folk, og land imod land, og sted efter sted skal der komme hungersnød og jordskælv. v8 Alt dette er begyndelsen på veerne."

Alle disse tegn synes at være her nu...

Jorden vil gå ind i en høsttid, og det betyder desværre også, at såvel som alt det gode der er blevet sået i jorden skal høstes, således skal også alt det onde...

Det er som om at bægeret af synd og onskab er ved at være fyldt, hvis det da ikke er begyndt at flyde over. Det er som om at nu har forbandelsen gennemsyret jorden, og jorden begynder nu at give forbandelsen af sig. Den begynder at give frugten tilbage af det der er blevet sået i den...

Disse skræmmende ord står i Esajas Bog 24:5-6
"Jorden er vanhelliget af sine beboere, for de har overtrådt lovene, tilsidesat budet og brudt den evige pagt. DERFOR skal forbandelse æde jorden og dens beboere bære straffen; derfor svinder jordens beboere ind, kun få bliver tilbage."

Jeg ved godt at der er mange spørgsmål der rejser sig, og mange der hævder ikke tror på Gud, begynder alligevel at rejse spørgsmål til Gud, og til dem der tror på ham:

Hvordan kunne Gud lade det ske? Dette spørgsmål stiller vi ud fra vores forestilling af retfærdighed, og ikke udfra Guds. For Gud er det retfærdighed at straffe synden! Når vi taler om at Gud er barmhjertig og nådig, så er det sandt, men det er også sandt at Gud er en retfærdig dommer og en fortærende ild.

Gud har altid givet menneskene valget. Med Jesus er vi blevet givet valget, idet syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus...

Man kan jo sige nej til gaven...

Man kan vel udlægge det, som også Gud udlagde det for israelitterne i 5 Mosebog 30:19-20:
"Jeg tager i dag himlen og jorden til vidne imod jer: Jeg har stillet dig over for livet og døden, velsignelsen og forbandelsen. Så vælg da livet, for at du og dine efterkommere må leve, og elsk Herren din Gud, adlyd ham, og hold fast ved ham! Så vil du leve og få et langt liv og bo på den jord, Herren lovede dine fædre Abraham, Isak og Jakob at give dem."

Selvfølgelig besvares alle de spørgsmål som vi måtte ønske at stille ikke. Der er ting som Gud holder hemmelige for os. Vi stiller spørgsmål så som "Hvorfor skulle dette folk rammes" og "hvorfor børnene" osv., men i sådanne tilfælde trøster jeg mig selv ved, at Gud er god, at Han er retfærdig, og at Han har langt mere styr på tingene, end jeg nogensinde kan drømme om eller forestille mig. Jeg kan i hvert fald ikke begynde at anklage Gud, som jeg desværre ser at der er mange der gør...

ESAJAS 45:9
"Ve den, der anklager ham, der dannede ham, et potteskår blandt skår af ler. Kan leret sige til ham, der former det: Hvad er det, du laver?"

Mange hilsner,

Carsten

Til toppen 
#41386 - 08/01/2005 20:09 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Hej Ateist

Ikke at placere ansvaret ændrer jo ikke noget ved, hvor det ligger.

Det er rigtigt, men det afhænger af, hvordan man mener ansvar skal placeres. I bund og grund kan du argumentere for, at Gud er ansvarlig for enhver handling uden undtagelse. Og så er det jo omsonst at diskutere det. Da vil Gud også være ansvarlig for min dårlige opførdsel, massevoldtægter, fuldemandsslagsmål, hungersnød, atombomberne i Japan, Hitler, Cæsar og Olsen Banden.

M: Som jeg før har skrevet, så mener jeg kort og godt at det var "et udslag af denne verden". Eller med andre ord: shit happens.

A: Det kan jeg bare ikke se giver megen mening i tilfælde af en alvidende og almægtig skaber af "denne verden".

Gud har jo også "skabt" det føromtalte træ, der leverede en gren til det boldtræ, der blev brugt til at slå en ihjel med. Jeg føler da ingen grund til at give Gud skyldes for mordet, men derimod morderen.

Havde træet - apropro den nuværende orkan - væltet ned over en billist og dræbt vedkommende, er det stadig et træ "skabt" af Gud. Men dødsfaldet tilskrives vel orkanen og træet. I hvert fald efter min overbevisning.

Ligesom en massemorder kun gør skidte ting, hvis "det i hans øjne er en skidt handling"?
Sådan hængder det jo ikke sammen. Det ligger i betragterens øjne - ikke den betragtedes.

I de fleste tilfælde har du da ret. Imidlertid betragter du det stadig ud fra det synspunkt, at mennesket har krav på livet over alt andet. Og igen kan jeg ikke relatere til dit eksempel med massrmorderen, da jeg ikke mener Gud har noget med flodbølgen at gøre.

Men, hvis vi definerer noget "som skidt" så må det da være "skidt" uanset hvem der gør det.

Sammenholdt med ovenstående: Ja, skidt i vores øjne. For mange tilhængere af krigen i Iraq var det en god handling at gå i krig - for andre (ikke mindst for Saddam) er det en skidt handling. Hvem har da ret?

M: Oh, du utålmodige menneske.

A: Oh, du nedladende menneske!

Undskyld, det var ikke min mening at være nedladende. Jeg var bare nogen undrende overfor dine udtalelser og spørgsmål da jeg mener svaret må være indlysende, når man bruger så meget tid på dette site.

Hvorfor er det dog en selvfølgelig? (at fjernelse af lidelse skal demonstrere her og nu)

Det er det ifølge Bibelen og hele "ideen" med kristendommen. Sålænge vi er i denne verden, er vi underlagt denne verdens regler og love.

A: Al din snak om ikke at have krav på livet etc. gav mig ærligt talt ikke indtryk af, at du synes de mange døde er specielt frygteligt.

M: Det er altid frygteligt når nogen dør. Men som skrevet tidligere er det da nok mere frygteligt at mange millioner er døde af sult i Afrika i 2004 ...

A: At dette ikke er noget enestående eksempel på mange døde kan jeg faktisk ikke se ændrer noget som helst.

Jeg sagde heller ikke noget som helst skal ændres.

A: Skal det forstås sådan at ingen af de ca. 150.000 døde ikke-kristne alligevel var kommet til at tro på kristendommen og at det derfor ikke gjorde den store forskel om de døde nu eller senere?

M: Nejda.

A: Så, hvis Gud havde ladet disse mennesker leve (ved at have forhindret tsunamien) så var en del af dem altså kommet til at tro.
De havde dermed opnået en frelse, som de nu er berøvet?
Et tab af frelse, som Gud kunne have forhindret.
Konsekvensen af hans passivitet er vel frygteligt, selv i Guds egne øjne (hvor det angiveligt kun drejer sig om frelse)?

Hmm, jeg ved faktisk ikke helt hvad mit "Nejda" passer til...

Jeg prøver lige at erstatte "Nejda" med noget mere konstruktivt. Spørgsmålet til en ikke-kristens død forlyder, om vedkommende enten ikke ville være kommet til tro eller ville være kommet til tro, men ikke fik chances for det (eller er troende i forvejen, men så er det vel ikke rigtig en ikke-kristen). Spørgsmålet er "gammelkendt" og gælder også, når eksempelvis børn dør. Eller hvilken som helst person, der ikke har hørt om kristendommen eller Bibelen før.

Svarmulighederne er flere, men ingen er efter min mening fuldkommen gældende. Nogle mener, Gud på forhånd ved, om folk vil komme til tro eller ikke. Andre mener, man får chancen i dødsriget. Andre igen at man får chancen på dommens dag. Og igen andre, at hvis man ikke direkte har afvist Gud, får man chances ved at man bliver dømt "efter ens handlinger".

Hvilken løsningsmodel man bedst kan lide eller er overbevist om, må være op til den enkelte. Jeg syntes ikke helt jeg ved det. Mit håb er folk får chancen i dødsriget eller på dommens dag. Men det behøver ikke være rigtigt.

A: Er dødsriget blot en slags ventesal, eller er det dss. Skærsilden?

M: Det er en ventesal.

A: Hvad sker der der?

Aner det ikke. Nogle mener man bare "sover" og slet ikke opdager, man er der. Måske mener nogle, at det slet ikke findes. Sammenholdt med visse passager i Åbenbaringen tror jeg selv, at man godt ved man er der på en eller anden måde. Men det er faktisk ikke noget, jeg har spekuleret videre over.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41387 - 08/01/2005 20:15 Re: De to byer. [Re: tau]
Machine_A
Bruger

Hej Tau

Ja, det var lige de to.

Dem havde jeg da fået fat i i et tidligere indlæg, men det smutter hele tiden for mig. Jeg ved ikke hvorfor "Pompeji" altid kommer og blander sig, når jeg prøver at huske navnene...

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41388 - 08/01/2005 20:59 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

Hej!

A: Ikke at placere ansvaret ændrer jo ikke noget ved, hvor det ligger.

M: Det er rigtigt, men det afhænger af, hvordan man mener ansvar skal placeres. I bund og grund kan du argumentere for, at Gud er ansvarlig for enhver handling uden undtagelse.

Jamen som alvidende og almægtigt væsen er man da medskyldig i alle handlinger - 'alskyldig', om du vil.

Nu siger du handlinger, men et jordskælv er jo ingen handling. Her er Gud altså ikke blot medskyldig - han er, som Jordens skaber - fuldt ud skyldig.
Jordkloden har jo ingen vilje og kan derfor ikke bære noget ansvar.

A: Ligesom en massemorder kun gør skidte ting, hvis "det i hans øjne er en skidt handling"?
Sådan hængder det jo ikke sammen. Det ligger i betragterens øjne - ikke den betragtedes.

M: I de fleste tilfælde har du da ret. Imidlertid betragter du det stadig ud fra det synspunkt, at mennesket har krav på livet over alt andet.

Det kan jeg nu ikke se, at jeg gør.

A: Men, hvis vi definerer noget "som skidt" så må det da være "skidt" uanset hvem der gør det.

M: Sammenholdt med ovenstående: Ja, skidt i vores øjne. For mange tilhængere af krigen i Iraq var det en god handling at gå i krig - for andre (ikke mindst for Saddam) er det en skidt handling. Hvem har da ret?

Nu drejer du det over til at være et spørgsmål om, hvordan vi definerer "skidt" - og hvem vi er.
Det er imidlertid ikke det vi taler om.

Vi taler derimod om at hvis et eller andet betragtes som "skidt", så er det "skidt" uanset om det er hr. Jensen eller Gud, der gør det.

M: Oh, du utålmodige menneske.

A: Oh, du nedladende menneske!

M: Undskyld, det var ikke min mening at være nedladende.

Alt forladt!

Hvorfor er det dog en selvfølgelig? (at fjernelse af lidelse skal demonstrere her og nu)

M: Det er det ifølge Bibelen og hele "ideen" med kristendommen. Sålænge vi er i denne verden, er vi underlagt denne verdens regler og love.

Men, hvorfor er det en selvfølge, at det er sådan?

En almægtig Gud kunne jo have indrettet tingene på uendeligt mange andre måder.

Til toppen 
#41389 - 08/01/2005 21:50 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Et spørgsmål til Ateist her fra sidelinjen:

Hvis vi nu for en stund tænker ud fra den hypotese, som du i debatten
på forskellig vis har antydet:

- at Gud slet ikke er god, men tværtimod ond
- at Gud ikke er alvidende, men tværtimod dum
- at Gud ikke er retfærdig, men uretfærdig

men forudsætter, at Gud, fordi han altså er Gud, har al magt i himlen og på jorden.
Al magt, altså - også over dit liv og din død og din evighed,

- ville du så bøje dig for ham og forsøge at forlige dig med ham på trods af
hans angiveligt ringe begavelse og dårlige moral?

Hvis du kan svare ja til det spørgsmål, så er det måske ikke særlig relevant
at bruge kræfter på at udforske, om vi har grund til at være tilfredse med Guds virke eller ej?

Det afgørende spørgsmål er vel så helt enkelt dette:

Er han der, eller er han der ikke?

Gudsfrygt forudsætter egentlig ikke en god og retfærdig Gud - kun at han findes ... ?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41390 - 08/01/2005 22:08 Re: En guddommelig trækvind... [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Et spørgsmål til Ateist her fra sidelinjen:

Hvis vi nu for en stund tænker ud fra den hypotese, som du i debatten på forskellig vis har antydet:

- at Gud slet ikke er god, men tværtimod ond
- at Gud ikke er alvidende, men tværtimod dum
- at Gud ikke er retfærdig, men uretfærdig

Jeg har vel ikke "på forskellig vis antydet" at jeg mener det forholder sig sådan (hvilket jeg selvfølgelig ikke gør).
Jeg har blot i debatten holdt alle muligheder åbne og så iøvrigt holdt argumenterne op imod det vi kan iagtage.

... men forudsætter, at Gud, fordi han altså er Gud, har al magt i himlen og på jorden.
Al magt, altså - også over dit liv og din død og din evighed,

- ville du så bøje dig for ham og forsøge at forlige dig med ham på trods af hans angiveligt ringe begavelse og dårlige moral?

Hvis vi også forudsætter at jeg troede at han eksisterer?
Det ville jeg ganske givet.
Jeg ville ganske givet også bøje mig for og forsøge at forlige mig med en bevæbnt fyr, der satte mig en pistol for panden.

Hvis du kan svare ja til det spørgsmål, så er det måske ikke særlig relevant at bruge kræfter på at udforske, om vi har grund til at være tilfredse med Guds virke eller ej?

Jeg udforsker sådan set heller ikke "om vi har grund til at være tilfredse med Guds virke eller ej" - jeg udforsker det rimelige i de kristne påstande om Guds godhed sammenholdt med hans rolle i naturkatastrofer.

Eftersom jeg jo ikke tror på Gud er det aldrig Gud jeg udforsker, men altid påstande om Gud.

Det afgørende spørgsmål er vel så helt enkelt dette:

Er han der, eller er han der ikke?

Jamen, det er han da ikke!

Gudsfrygt forudsætter egentlig ikke en god og retfærdig Gud - kun at han findes ... ?

Jovist, men der er jo forskel på
1) blot at have "gudsfrygt", og så
2) at have "gudsfrygt" og påstå at han er "en god og retfærdig Gud"
Det er det sidste fænomen jeg oplever herinde og derfor det, der er interessant.

Men, jeg vil da have fuld forståelse for det, hvis du fortæller mig, at du mener Gud er ond og uretfærdig, men at du da selvfølgelig har "gudsfrygt" alligevel.
Det har jeg bare aldrig oplevet.

Til toppen 
#41391 - 08/01/2005 22:51 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist,

"Men, jeg vil da have fuld forståelse for det, hvis du fortæller mig, at du mener Gud er ond og uretfærdig, men at du da selvfølgelig har "gudsfrygt" alligevel.
Det har jeg bare aldrig oplevet."

Nej, og det kommer du heller ikke til at opleve. Jeg tror på Gud som min kærlige og retfærdige skaber og frelser.

Når jeg stillede mine spørgsmål til dig, var det ud fra en undren over, hvordan du kunne finde det relevant at skrive så meget om Guds væsen og egenskaber og virke, når du slet ikke tror at han overhovedet findes. Men syntes, det var at tage tingene i en forkert rækkefølge. Jeg kunne forstå, hvis du beskæftigede dig med muligheden for Guds eksistens, men ikke at du er interesseret i hans egenskaber - når du slet ikke tror han findes.

Det var bare det.

Og jeg fik det ud af dit svar her, at din interesse i at deltage i debatten er, at du vil forsøge at forklare os kristne, at vi er galt på den.

Det kan, ifølge sagens natur, ikke lade sig gøre, da kristendommen er åbenbaringsreligion, som man hverken kan komme ind i eller ud af ved logik- og fornuftsargumentation.

Og jeg har også forstået det sådan, at du ikke, for dit eget vedkommende, har nogen interesse i at lære mere om kristendommen.
Det kan så heller ikke lade sig gøre , uanset hvad vi som er kristne skriver til dig, da lysten jo driver værket.

Hvis du er enig med mig i, at det forholder sig sådan, er der så egentlig så, efter din mening, nogen god mening i at fortsætte samtalen?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41392 - 09/01/2005 11:12 Re: En guddommelig trækvind... [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Ja, lige netop: Shit happens. Punktum.
Jeg ønsker mig en T-shirt med lige netop den meget sigende og sande påskrift. Jeg lever nemlig i kronisk undren over at alle ( næsten alle i hvert fald) er helt overdrevet optagede af at finde den/de ansvarlige og bruger al deres energi på netop det.

Jeg finder det påfaldende, at hvis spørgsmålet hedder "hvorfor eksisterer jeg" så træder I beredvilligt til med en forklaring om at det er fordi Gud har skabt os.
I fremhæver også ofte nok religionens evne til at forklare sådanne eksistentielle spørgsmål - i modsætning til videnskaben, der i jeres øjne vist blot er kolde beregninger.

Det er åbenbart anderledes, når spørgsmålet hedder "hvorfor skete denne ulykke". Så undres I altså over, at folk "er helt overdrevet optagede af at finde den/de ansvarlige".
"De store spørgsmål" er da pludselig at betragte som noget nær en tvivlsom besættelse.
I stedet er videnskabens kolde forklaring om kontinentalplader og magma alt, hvad der behøves. "Shit happens" som I her kalder det.

Og, så alligevel ikke!
For samtidig så har I jo travlt med at forsikre hinanden, at Gud er med ofrene og de efterladte hele vejen.
Der er åbenbart bare dette ene blinde punkt: Spørg endelig ikke til Guds ansvar!

Engagementet i at finde ud af, hvordan man bedst hjælper ofre og eventuelle bødler og toldere og andre syndere på fode igen, når der er sket noget skidt, og hvordan vi forhindrer gentagelser af den slags ulykker, er tit langt mindre.

Det synes jeg nu er en underkendelse af de mange frivillige og endnu flere bidragsyderes indsats.

Men man kunne måske også vælge at lade være [med at finde en skyldig], ...

At finde ud af, hvad der skete og hvorfor tjener jo ikke blot til at placere skyld men også til at undgå gentagelser.
Det er måske ikke så aktuelt mht. jordskælv (som vi jo næppe bliver i stand til at forhindre) men din kritik lader også til at være bredere end blot den aktuelle katastrofe.

Til toppen 
#41393 - 09/01/2005 11:19 Re: En guddommelig trækvind... [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Hej Kristina!

... det var at tage tingene i en forkert rækkefølge. Jeg kunne forstå, hvis du beskæftigede dig med muligheden for Guds eksistens, men ikke at du er interesseret i hans egenskaber - når du slet ikke tror han findes.

Der er da en klar sammenhæng mellem at tro på Guds eksistens og så at undersøge hans "væsen og egenskaber og virke".
Hvis hans "væsen og egenskaber og virke" fremstår ulogisk og usandsynligt, så virker Guds eksistens jo også usandsynlig - og dermed sværere at tro på.

Og jeg har også forstået det sådan, at du ikke, for dit eget vedkommende, har nogen interesse i at lære mere om kristendommen.

Hvor har du dog det fra?
Det er vist blot din egen fordom!
Jeg lærer da løbende noget om kristendommen.

Til toppen 
#41394 - 09/01/2005 13:33 Hvem har ansvaret? [Re: Ateist]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist

Der er åbenbart bare dette ene blinde punkt: Spørg endelig ikke til Guds ansvar!

Er der ikke flere, der har skrevet, at Gud netop er medskyldig? Omend ANSVARET ikke er Hans. For - katastrofen skete jo ikke på Guds bud, men pga. denne faldne verden... Syndefaldet medførte, at pladetektonikken kunne gå så galt som her. Jeg mener helt klart, at Gud er medskyldig i katastrofen, fordi Han kunne have stoppet den, al den stund at Han er almægtig.

mvh Tau.

Til toppen 
#41395 - 09/01/2005 15:13 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist, du skriver:

kr.: Og jeg har også forstået det sådan, at du ikke, for dit eget vedkommende, har nogen interesse i at lære mere om kristendommen.

At: Hvor har du dog det fra?
Det er vist blot din egen fordom!
Jeg lærer da løbende noget om kristendommen.

Du kan tro jeg ville blive juble, hvis det viser sig, at det blot er min egen fordom!
Fordomme lader sig udrydde, efterhånden som de afsløres som sådanne!

Men da jeg gav udtryk for, at du næppe for dit eget vedkommende var interesseret i at lære mere om kristendommen, så mente jeg naturligvis til din egen private overvejelse.

Ikke at du ikke gerne vil vide mest muligt om troen for at blive bedre til at bekæmpe den.
(Ret mig, hvis jeg misrepræsenterer dig her - det skulle kun glæde mig.)

Du skrev for nylig et andet sted:

Da jeg jo ikke tror, at Gud er andet end en vild påstand, må spørgsmålet for mig være, om problemet ligger hos påstanden om Gud eller hos den menneskelige logik.
Lad os bare sige, at jeg ikke tror problemet ligger hos den menneskelige logik.

Det opfatter jeg på den måde, at du ikke kan/ikke ønsker at tro på Gud, med mindre du kan få et bevis for hans eksistens, som stemmer med din opfattelse af menneskelig logik.

Og det kan du helt sikkert ikke få ... såeh ... ?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41396 - 10/01/2005 13:56 Re: Hvem har ansvaret? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau, ja jeg er enig med dig.

Der er mange kristne der så gerne vil forsvare Gud - og derved kommer til at hævde, at når der sker noget vi ikke bryder os om, så kan det aldrig være Guds ansvar.

"Det kan ikke være Guds ansvar - det kan ikke være Guds skyld, for Gud er jo god ... så det må være den onde - eller os selv - bare ikke den gode, kærlige Gud ...
det kunne han aldrig nænne .... "

Den tankegang synes jeg faktisk er ganske uhyggelig. Det ville nemlig være det samme som at sige, at Gud åbenbart har sluppet taget i denne verden - og i os - og at vi er således i vores allerværste stunder med sorg og angst og fortvivlelse er prisgivet den/det onde, det gudløse - eller står helt alene.

Men nej, sådan er det heldigvis heller ikke, det føler jeg mig overbevist om.

Gud er ikke mørkeræd, og han er med os i mørket.

Når end ikke en spurv falder til jorden, uden at Gud er med, hvor meget mere er han så ikke hos os i ulykken.

Jeg er så glad for Salme 139:

Stiger jeg op til himlen, er du dér,
lægger jeg mig i dødsriget, er du dér.
Låner jeg morgenrødens vinger
og slår mig ned, hvor havet ender,
så leder din hånd mig også dér,
din højre hånd holder mig fast.

Siger jeg: »Mørket skal dække mig,
lyset blive til nat omkring mig«,
så er mørket ikke mørke for dig,
natten er lys som dagen,
mørket er som lyset.

Trøst kan vi også finde i Rom 8,18, hvor Paulus skriver, at at lidelserne i den tid, der nu er inde, er for intet at regne mod den herlighed, som skal åbenbares på os.

Den tro giver styrke til at holde ud ...
Jeg er overbevist om, at Gud kunne have grebet ind og afværget tsunamien - og alverdens andre ulykker - men at det af grunde, som jeg ikke kender, ville havde været til endnu større ulykke for alle os, som er - eller som bliver - hans børn.

Så fantastisk det end lyder: Lidelserne her er for intet at regne mod den herlighed, som Gud har lovet os i sit evige Paradis.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41397 - 10/01/2005 14:26 Re: Hvem har ansvaret? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

vi er dog ikke helt enige. Jeg mener nemlig ikke, som du, at der var sket noget endnu værre, hvis Gud havde forhindret tsunamien. Jeg mener nemlig, at Gud af og til lader os tage konsekvensen af vor synd, og dermed lader katastrofer råde og ramme. Dermed ikke sagt, at de døde selv er skyld i deres død, men jeg siger, at de er syndere og har som Adam forvoldt syndefaldet. Godtnok var det ham, der gjorde det, men de ville selv have gjort det, i fald det var dem, der havde levet i Edens have.

Mvh Tau.

Til toppen 
#41398 - 10/01/2005 15:20 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Hej Ateist

Jamen som alvidende og almægtigt væsen er man da medskyldig i alle handlinger - 'alskyldig', om du vil.

Som du vil. Jeg er bare ikke enig.

Nu drejer du det over til at være et spørgsmål om, hvordan vi definerer "skidt" - og hvem vi er.

Vi taler derimod om at hvis et eller andet betragtes som "skidt", så er det "skidt" uanset om det er hr. Jensen eller Gud, der gør det.

Jamen hvem bestemmer så, HVAD der er skidt? Som jeg flere gange har skrevet, at noget der er skidt for dig ikke nødvendigvis skidt for andre. Når du vil anklage nogen for at gøre noget skidt, må det derfor have været skidt for nogen - altså har nogen syntes, det var skidt. Men det betyder ikke, at alle syntes det er skidt. Og hvis det ikke er skidt for alle, er det vel ikke en universel skidt ting?

Vi er jo nød til at vide, HVAD der er skidt, før vi kan diskutere, OM nogen gør noget skidt. Så når du påstår Gud gør noget skidt - men Gud ikke selv syntes det er skidt - ja, er det så skidt eller ej? Det er for dig, men ikke for Gud.

A: Hvorfor er det dog en selvfølgelig? (at fjernelse af lidelse skal demonstrere her og nu)

M: Det er det ifølge Bibelen og hele "ideen" med kristendommen. Sålænge vi er i denne verden, er vi underlagt denne verdens regler og love.

A: Men, hvorfor er det en selvfølge, at det er sådan?

Det er en selvfølge på det Bibelske grundlag. Hvorfor det er valgt at det skal være sådan, må du nok spørge Gud om. At Gud kunne have indrettet tingene på uendeligt mange andre måder hjælper ikke rigtig på situationen. Sådan er de nu engang indrettet, og hvor lidt eller meget man syntes om det, bliver det ikke anderledes.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41399 - 11/01/2005 09:38 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

A: Nu drejer du det over til at være et spørgsmål om, hvordan vi definerer "skidt" - og hvem vi er.

M: Vi er jo nød til at vide, HVAD der er skidt, før vi kan diskutere, OM nogen gør noget skidt.

Pointen er jo, at hvis du og jeg kan blive enige om at handling X er skidt, så må vi to mene, at handling X er skidt uanset om det er A eller B, der udfører handling X.

Det er imidlertid min opfattelse, at du - og andre - er villige til at sige: Ja, det er skidt, når A eller B gør det men okay når Gud gør det.

Så når du påstår Gud gør noget skidt - men Gud ikke selv syntes det er skidt - ja, er det så skidt eller ej? Det er for dig, men ikke for Gud.

Ja, og for Sadam var det heller ikke skidt at gasse kurderne.
Men når jeg vurderer Sadam, så anlægger jeg mine normale kriterier - jeg vurderer ham ikke vha. hans egne kriterier.

Det samme skal jeg vel gøre med Gud?
Eller skal jeg ikke længere kalde en spade for en spade, når jeg vurderer ham på hans frugter?

A: Hvorfor er det dog en selvfølgelig? (at fjernelse af lidelse skal demonstrere her og nu)

A: Men, hvorfor er det en selvfølge, at det er sådan?

M: Det er en selvfølge på det Bibelske grundlag. Hvorfor det er valgt at det skal være sådan, må du nok spørge Gud om.

Bibelen siger måske nok at det er sådan, men den siger vel ikke, at det er en selvfølgelig - blot at Gud har ønsket det sådan.
Eller...?

At Gud kunne have indrettet tingene på uendeligt mange andre måder hjælper ikke rigtig på situationen. Sådan er de nu engang indrettet, og hvor lidt eller meget man syntes om det, bliver det ikke anderledes.

Det var heller ikke for at ændre på situationen, at jeg spurgte - det var udelukkende for at kunne vurdere det "selvfølgelige" i det.
Og, da du tilsyneladende medgiver, at "Gud kunne have indrettet tingene på uendeligt mange andre måder" så kan det jo ikke siges at være en selvfølge.

Til toppen 
#41400 - 11/01/2005 09:44 Re: En guddommelig trækvind... [Re: korintherbrevet]
Ateist
Bruger

Hvis du har en bibel så prøv at læse Lukas 21 v. 5-28, og sammenlign det med katastrofen i Asien osv... det er tegn på Jesu genkomst. Der står meget i bibelen om hvad der skal ske før Jesus kommer igen, og dette her er et eks. som kan sammenlignes med katastrofen.

Nu har jeg ikke den store tiltro til dommedagsprofetier!
Endnu er ingen af dem jo gået i opfyldelse - og der har jo ellers været bud nok at tage af igennem tiderne.

Jeg tror også nok denne verden skal overleve det aktuelle jordskælv i Asien.

Til toppen 
#41401 - 11/01/2005 10:31 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

A: Det er derimod om ikke det helt tydeligt er noget han beslutter at gøre men ikke behøver at gøre.

M: Hvis det er sådan (nu mener jeg ikke selv pladetektonikken har noget med syndefaldet at gøre) kan man jo egentlig konkludere, at Gud ikke behøver noget som helst, men bare har besluttet sig for alt hvad han gør. Og det er jo det lidt irriterende ved sådan en debat: Man kan næsten altid referere tilbage til, at da Gud er almægtig, kan han alt, da han er guddommelig.

Sådan er det med almægtighed - det gør enhver debat absurd.

Hvis han nu har besluttet at smide lidt pladetektonikken ind på banen, hvad er der så i grunden galt med det? Det er vel noget han selv afgør uafhængigt af menneskelig logik?

Det er selvfølgelig noget han selv afgør, men derfor kan vi jo godt have en holdning til det.

Og det han vælger at gøre fortæller os jo noget om ham.
Kend ham på hans frugter!

Du går da forresten helt i spåner hvis du læser Åbenbaringen.

Nej, det gør jeg nu ikke!
Men jeg skal gerne medgive dig, at det du beskriver lyder utroværdigt.

Til toppen 
#41402 - 11/01/2005 14:12 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Hej Ateist

Pointen er jo, at hvis du og jeg kan blive enige om at handling X er skidt, så må vi to mene, at handling X er skidt uanset om det er A eller B, der udfører handling X.

Det er imidlertid min opfattelse, at du - og andre - er villige til at sige: Ja, det er skidt, når A eller B gør det men okay når Gud gør det.

Det er korrekt med hensyn til din pointe, men pointen holder alligevel ikke helt, når man går i detaljer. Hvis der findes bare én, der ikke syntes det, vi syntes er skidt, er skidt, står vi med et problem. Og omvendt.

Tag nu for eksempel en elefant (øm!?!). Elefanter er nogle gode og spændende nyttedyr, vi godt kan lide. Vi vil gerne bevare elefanten og sikre, at den ikke uddør. Vi sender derfor nogle penge ned til de områder hvor den lever, for at den kan få det bedre og nogle kan passe lidt på dem. Imidlertid er dem der bor hvor den lever knap så begejstrede for elefanten. Den ødelægger deres afgrøder og derfor betragter de elefanten som et skadedyr. Spørgsmålet er nu, hvad vi skal gøre med denne elefant? Er den skabt som et "godt" dyr eller et "ondt" dyr?

Øh nå, det jeg ville frem til var, at hvis Gud i alle øjne uanset hvad skulle fremstå på præsis den samme måde, ville det kræve at alle var præsis enige om, hvad der er godt og hvad der er ondt. Hvis vi ikke kan blive enige om det, er det to muligheder: Enten er Gud dermed en personlig gud, der kun findes for den enkelte i sin specifikke væremåde (og dermed skal man nok lede videre efter denne gud i new age bevægelserne frem for i kristendommen), eller også kan man simpelthen ikke bruge menneskelige meninger til at definere Gud.

Men når jeg vurderer Sadam, så anlægger jeg mine normale kriterier - jeg vurderer ham ikke vha. hans egne kriterier. Det samme skal jeg vel gøre med Gud?

Det vel jeg ikke mene du skal, nej. I en bibelsk beretning beskrives en gruppe mennesker, der ud fra deres normale kriterier ville stene en prostitueret. Imidlertid foreslog Jesus, at det kun skulle være dem der var helt uden synd, der skulle stene hende. Følgende deraf blev hun ikke stenet.

Denne gruppe mennesker mente sig altså berettiget til at handle efter deres egne kriterier og meninger. Da de blev opfordret til at handle efter Guds kriterier, måtte de aflyse deres handling, da den ikke passede med Guds. Ifølge Guds meninger, kunne ingen af dem betragte sig selv som hverken syndfri eller berettiget til at dømme andre. Det kunne de derimod ifølge deres egne meninger. Der var altså en uoverensstemmelse mellem deres kriterier og Guds kriterier.

Derfor kan du heller ikke forvente, at Gud er netop som du ønsker Gud skal være. Gud er som Gud er.

Bibelen siger måske nok at det er sådan, men den siger vel ikke, at det er en selvfølgelig - blot at Gud har ønsket det sådan.

Det er (selvfølgelig ?!?) rigtigt.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41403 - 11/01/2005 14:33 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

Hej!

A: Pointen er jo, at hvis du og jeg kan blive enige om at handling X er skidt, så må vi to mene, at handling X er skidt uanset om det er A eller B, der udfører handling X.

M: Det er korrekt med hensyn til din pointe, ...

Det er altså korrekt, at I er villige til at kalde en given handling skidt, når hr. pedersen gør det, men ikke hvis Gud gør nøjagtigt det samme!?

... men pointen holder alligevel ikke helt, når man går i detaljer. Hvis der findes bare én, der ikke syntes det, vi syntes er skidt, er skidt, står vi med et problem. Og omvendt.

Dette er en anden problemstilling, som ikke er relevant for min pointe.
Dybest set handler min pointe om den enkeltes personlige opfattelse og hvor konsekvent personen holder fast i denne opfattelse uanset om det er hr. Pedersen eller Gud, der står bag en handling.

At andre personer så kan have en anden opfattelse er irrelevant for vurderingen af, hvor konsekvent vedkommende er.

... hvis Gud i alle øjne uanset hvad skulle fremstå på præsis den samme måde, ville det kræve at alle var præsis enige om, hvad der er godt og hvad der er ondt. Hvis vi ikke kan blive enige om det, er det to muligheder: Enten er Gud dermed en personlig gud, der kun findes for den enkelte i sin specifikke væremåde (og dermed skal man nok lede videre efter denne gud i new age bevægelserne frem for i kristendommen), eller også kan man simpelthen ikke bruge menneskelige meninger til at definere Gud.

Dette kan du jo sige om alle - ikke bare Gud:

... hvis Sadam Hussein i alle øjne uanset hvad skulle fremstå på præsis den samme måde, ville det kræve at alle var præsis enige om, hvad der er godt og hvad der er ondt. Hvis vi ikke kan blive enige om det, er det to muligheder: Enten er Sadam Hussein dermed en personlig Sadam Hussein, der kun findes for den enkelte i sin specifikke væremåde (og dermed skal man nok lede videre efter denne Sadam Hussein i new age bevægelserne frem for i Irak), eller også kan man simpelthen ikke bruge menneskelige meninger til at definere Sadam Hussein.

Det er imidlertid ikke sandt.
Det er nemlig ikke Gud/Sadam Hussein/hvem-eller-hvad-som-helst, der er personlig - det er vurderingen af Gud/Sadam Hussein/hvem-eller-hvad-som-helst.
Og sådan er det jo nødvendigvis med smagsdomme - herunder moral.

A: Men når jeg vurderer Sadam, så anlægger jeg mine normale kriterier - jeg vurderer ham ikke vha. hans egne kriterier. Det samme skal jeg vel gøre med Gud?

M: Det vel jeg ikke mene du skal, nej. I en bibelsk beretning beskrives en gruppe mennesker, der ud fra deres normale kriterier ville stene en prostitueret. Imidlertid foreslog Jesus, at det kun skulle være dem der var helt uden synd, der skulle stene hende. Følgende deraf blev hun ikke stenet.

Denne gruppe mennesker mente sig altså berettiget til at handle efter deres egne kriterier og meninger. Da de blev opfordret til at handle efter Guds kriterier, måtte de aflyse deres handling, da den ikke passede med Guds. Ifølge Guds meninger, kunne ingen af dem betragte sig selv som hverken syndfri eller berettiget til at dømme andre. Det kunne de derimod ifølge deres egne meninger. Der var altså en uoverensstemmelse mellem deres kriterier og Guds kriterier.

Jovist, der er da formentlig også en uoverensstemmelse mellem dine og mine kriterier.
Det er imidlertid irrelevant.
Dit eksempel drejer sig jo ikke om, konsekvens i anvendelsen af kriterier men derimod hvilke kriterier, der er rigtige.

Med mindre selvfølgelig, at det kun er i denne ene situation, at de nævnte mennesker skulle anvende "Guds kriterier" - men sådan læser jeg det nu ikke.

Derfor kan du heller ikke forvente, at Gud er netop som du ønsker Gud skal være. Gud er som Gud er.

Jeg har skam aldrig antydet andet.

A: Bibelen siger måske nok at det er sådan, men den siger vel ikke, at det er en selvfølgelig - blot at Gud har ønsket det sådan.

M: Det er (selvfølgelig ?!?) rigtigt.

Så er vi jo i det mindste enige på dette punkt.

Til toppen 
#41404 - 12/01/2005 13:29 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Hej Ateist

Det er altså korrekt, at I er villige til at kalde en given handling skidt, når hr. pedersen gør det, men ikke hvis Gud gør nøjagtigt det samme!?

Ja da. Hr. Pedersen er jo ikke Gud.

Dybest set handler min pointe om den enkeltes personlige opfattelse og hvor konsekvent personen holder fast i denne opfattelse uanset om det er hr. Pedersen eller Gud, der står bag en handling.

Derved siger din pointe også kun noget om den enkeltes personlige opfattelse - og ikke noget om Gud.

... hvis Sadam Hussein i alle øjne uanset hvad skulle fremstå på præsis den samme måde, ville det kræve at alle var præsis enige om, hvad der er godt og hvad der er ondt. Hvis vi ikke kan blive enige om det, er det to muligheder: Enten er Sadam Hussein dermed en personlig Sadam Hussein, der kun findes for den enkelte i sin specifikke væremåde (og dermed skal man nok lede videre efter denne Sadam Hussein i new age bevægelserne frem for i Irak), eller også kan man simpelthen ikke bruge menneskelige meninger til at definere Sadam Hussein.

Det er nemlig ikke Gud/Sadam Hussein/hvem-eller-hvad-som-helst, der er personlig - det er vurderingen af Gud/Sadam Hussein/hvem-eller-hvad-som-helst.

Joe, det er faktisk sandt. Nogle vurderer Sadam som en helt - andre som en forbryder. HVAD Sadam i virkeligheden er, kan man faktisk ikke afgøre, da afgørelsen vil afhænge af ens egen vurdering. Du kan derfor ikke fastsætte en overordnet vurdering af Sadam - kun en individuel. Hvis du skulle have en overordet vurdering, ville det jo kræve, at alle var enige. Det er de imidlertid ikke, hvorfor enten:

a) nogen må have ret og andre må tage fejl. Men hvem der så har ret og hvem der tager fejl, bringer os præsis samme sted hen som vi startede, og vi er derfor i en cirkel, som kun Sadam kan bryde, ved at fortælle os, om han er en helt eller en forbryder.

b) alle har ret, hvilket er selvmodsigende, da hver enkelt har ret i en påstand, der strider mod andre påstande, selv om disse andre påstande også er rigtigt.

Derfor kan man faktisk ikke bruge menneskelige meninger til at definere Sadam Hussein. Det var måske også en af grundene til, at kun 4 ud af mere end 120 samarbejdslande gik ind for en krig mod Sadam.

Men med dit argument har du derved også selv sagt, at problemet ligger i vurderingen - ikke i den, der bliver vurderet. Så når fejl-marginen ligger i vurderingen og ikke i den/det vurderede, må det være den vurderendes fejl, hvis vedkommende vurderer den/det anderledes, end den/det selv gør.

Konkluderende altså: Hvis du mener Gud gør en skidt handling og jeg ikke mener det, kan ikke begge vores vurderinger være korrekte, men en af dem må være falsk. Den eneste mulighed for at få en afklaring vil derfor være at spørge Gud selv.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41405 - 12/01/2005 18:33 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Karsten (Machine_A); jeg vil bare lige føje en lille kommentar til noget, du skriver:

nogen må have ret og andre må tage fejl. Men hvem der så har ret og hvem der tager fejl, bringer os præsis samme sted hen som vi startede, og vi er derfor i en cirkel, som kun Sadam kan bryde, ved at fortælle os, om han er en helt eller en forbryder.

Jeg er nu ikke sikker på, at jeg vil stole på Saddam Husseins personlige vurdering. Hans synspunkt er vel også blot et blandt mange subjektive synspunkter.

Men hvis vi skal kende Hussein på hans gerninger, så er jeg nu ret sikker på min konklusion, når jeg siger, at han er en forbryder. Dette fordi jeg har et deontologisk syn på etik og moral, og altså mener, at en handling objektivt kan betragtes som god eller ond i etisk forstand.

For at knytte det lidt sammen med konteksten, så er jeg sikker på, at Gud er helt igennem god og kærlig. Men samtidig er han også helt igennem hellig og retfærdig. Det er jo blevet påpeget, at der er en tilsyneladende modstrid mellem disse egenskaber. Til det må jeg sige, at jeg ikke har en forventning om at kunne forstå det. Gud er helt umulig at beskrive tilstrækkeligt. Men jeg må tro, at en dag "skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud." (1 Kor 13,12).

mvh Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#41406 - 13/01/2005 11:39 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Nikolaj]
Machine_A
Bruger

Hej Nikolaj

Jeg er nu ikke sikker på, at jeg vil stole på Saddam Husseins personlige vurdering. Hans synspunkt er vel også blot et blandt mange subjektive synspunkter.

Men hvis vi skal kende Hussein på hans gerninger, så er jeg nu ret sikker på min konklusion, når jeg siger, at han er en forbryder.

Det er ganske rigtigt hvad du skriver, men princippet i, at forbryderen "kun" er en forbryder i nogles øjne, mener jeg dog alligevel gælder. Dermed også den "onde" gerning.

I Danmark har man vedtaget, at det er en ulovlig (og "ond" eller "forbryderisk") gerning, hvis man klapper en indbrudstyv en på siden af hovedet med en kagerulle. Man bliver i hvert fald straffet for vold. I nogle amerikanske stater er det imidlertid tilladt (måske ligefrem forventet), at man hiver en UZI frem fra sit gemme under hovedpuden, og tømmer et par magasiner efter og om man vil i tyven.

Den forbryderiske gerning er derfor afhængig af de øjne, der vurderer gerningen. Der vil selvfølgelig være gerninger, som langt, langt de fleste er enige om er forbryderiske eller onde.

Så at man vurderer Gud som forbryderisk, gør ham ikke nødvendigvis til en forbryder. Er vores statsminister eksempelvis en "krigsforbryder"? Det mener jeg jo at han er, når han stik mod det internationale samfunds vedtagelser vælger at drage i krig. Men det er nok ikke svært at finde nogle, der ikke mener han er det. Men tager nogle da fejl?

Ændret af Machine_A (13/01/2005 11:42)

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41407 - 14/01/2005 02:39 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Nikolaj]
Logiker
Bruger

Reg.: 06/01/2005
Hej Nikolaj

Lige en kort kommentar til det her. (Måske en ny tråd?)

For at knytte det lidt sammen med konteksten, så er jeg sikker på, at Gud er helt igennem god og kærlig. Men samtidig er han også helt igennem hellig og retfærdig. Det er jo blevet påpeget, at der er en tilsyneladende modstrid mellem disse egenskaber. Til det må jeg sige, at jeg ikke har en forventning om at kunne forstå det. Gud er helt umulig at beskrive tilstrækkeligt. Men jeg må tro, at en dag "skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud." (1 Kor 13,12).

Du og andre på dette forum siger altså, at der er mange ting som vi ikke forstår ved Gud. Men hvilke kriterier bruger du så for at vide, hvad du forstår og ikke forstår ved Gud?

Er alt det der ikke kan hænge sammen med theodicé-problemet (ondskab i en gudsskabt verden) og guds almægtighed og alvidenhed-algodhed uforståeligt, og skal vi slå os tilfredse med ikke at kunne vide det?

Du kan jo nok se, hvorfor jeg ikke syntes dette lyder som et brandgodt argument at præsentere de overlevende i Asien, når de spørger hvorfor de skal tro på en sådan Gud.

Mvh
Logiker

Til toppen 
#41408 - 14/01/2005 16:30 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Logiker]
Nikolaj
Bruger

Hej Logiker, du skriver:

Du og andre på dette forum siger altså, at der er mange ting som vi ikke forstår ved Gud. Men hvilke kriterier bruger du så for at vide, hvad du forstår og ikke forstår ved Gud?

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår spørgsmålet. Spørger du, hvordan jeg kan vide, hvad jeg forstår og hvad jeg ikke forstår? Så kan jeg jo ikke rigtig svare andet end: Det, jeg forstår ved Gud, det forstår jeg, og det, jeg ikke forstår, det forstår jeg ikke.

Er alt det der ikke kan hænge sammen med theodicé-problemet (ondskab i en gudsskabt verden) og guds almægtighed og alvidenhed-algodhed uforståeligt, og skal vi slå os tilfredse med ikke at kunne vide det?

Alt det, vi ikke kan få til at hænge sammen med vores begrænsede, menneskelige erkendelse, det hører jo selvfølgelig ind under det, vi ikke forstår, ligesom (bogstaveligt talt) uendeligt meget andet. Det hører med til Guds natur, at hans væsen er så ophøjet, at vi kun kan forstå en lillebitte del af ham.

Du kan jo nok se, hvorfor jeg ikke syntes dette lyder som et brandgodt argument at præsentere de overlevende i Asien, når de spørger hvorfor de skal tro på en sådan Gud.

For det første: Jeg mener ikke, at man kan argumentere og diskutere sig frem til troen på Jesus. Troen er ikke blot et sæt af guddommeligt blåstemplede udsagn, som man skal være enig i. Troen er et personligt forhold til frelseren Jesus Kristus.
For det andet: Hvad ville være bedre? At Gud er ligeglad med de 150.000 døde? At flodbølgen er Guds straf over de "onde hedninger"? Eller slet og ret at Gud er helt og aldeles ondskabsfuld og ansvarsløs?

mvh Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#41409 - 15/01/2005 12:59 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

Hej!

A: Det er altså korrekt, at I er villige til at kalde en given handling skidt, når hr. pedersen gør det, men ikke hvis Gud gør nøjagtigt det samme!?

M: Ja da. Hr. Pedersen er jo ikke Gud.

Hr. Pedersen er heller ikke hr. Andersen.
Betyder det så, at en handling kan være skidt når hr. Pedersen gør det og samtidig ikke være det når hr. Andersen gør nøjagtigt det samme?

At sætte uønskede spædbørn ud til de vilde dyr er skidt når hr. Pedersen gør det men ikke når hr. Andersen gør det?

A: Dybest set handler min pointe om den enkeltes personlige opfattelse og hvor konsekvent personen holder fast i denne opfattelse uanset om det er hr. Pedersen eller Gud, der står bag en handling.

M: Derved siger din pointe også kun noget om den enkeltes personlige opfattelse - og ikke noget om Gud.

Jeg har vel heller aldrig påstået andet?

Det er jeres dobbelte standard jeg borer i.
Jeg er interesseret i begrundelsen for, hvorfor I finder det nødvendigt 'at snyde på vægtskålen', når I måler et angiveligt algodt væsen, der jo om nogen burde kunne leve op til en hvilken som helst standard for god opførsel.

I praksis klarer han sig bare ikke så godt, hvorfor I opfinder en særlig (langt mindre kritisk!) skala at måle ham på, så han alligevel fremstår god.

A: ... hvis Sadam Hussein i alle øjne uanset hvad skulle fremstå på præsis den samme måde, ville det kræve at alle var præsis enige om, hvad der er godt og hvad der er ondt. Hvis vi ikke kan blive enige om det, er det to muligheder: Enten er Sadam Hussein dermed en personlig Sadam Hussein, der kun findes for den enkelte i sin specifikke væremåde (og dermed skal man nok lede videre efter denne Sadam Hussein i new age bevægelserne frem for i Irak), eller også kan man simpelthen ikke bruge menneskelige meninger til at definere Sadam Hussein.

M: Joe, det er faktisk sandt. Nogle vurderer Sadam som en helt - andre som en forbryder.

Men det betyder ikke at Sadam er "en personlig Sadam" - Sadam er den han nu engang er.

Det betyder heller ikke, at man ikke kan "bruge menneskelige meninger til at definere Sadam Hussein".
Selvfølgelig kan man have en menneskelig mening om Sadam. Det har jeg fx.

Så det er ganske enkelt ikke sandt, når du skriver "Hvis vi ikke kan blive enige om det, er det to muligheder:".
Der er flere end de to muligheder du nævner.

HVAD Sadam i virkeligheden er, kan man faktisk ikke afgøre, da afgørelsen vil afhænge af ens egen vurdering.

Ja, selvfølgelig - sådan er det jo med værdiladede ord som godt, skidt, ondt etc.

Hvis du skulle have en overordet vurdering, ville det jo kræve, at alle var enige. Det er de imidlertid ikke, hvorfor enten:

a) nogen må have ret og andre må tage fejl. Men hvem der så har ret og hvem der tager fejl, bringer os præsis samme sted hen som vi startede, og vi er derfor i en cirkel, som kun Sadam kan bryde, ved at fortælle os, om han er en helt eller en forbryder.

b) alle har ret, hvilket er selvmodsigende, da hver enkelt har ret i en påstand, der strider mod andre påstande, selv om disse andre påstande også er rigtigt.

Igen er der flere muligheder end de to du lister.

Fx er det jo en oplagt mulighed, at man ikke kan have ret i værdiladede udsagn, da de jo blot udtrykker en holdning.
Du kan jo kalde den: "c) ingen har ret."

Og at lade Sadam være nogen særlig autoritet mht. om han "er en helt eller en forbryder" finder jeg ærligt talt lidt absurd.

Derfor kan man faktisk ikke bruge menneskelige meninger til at definere Sadam Hussein.

Jo, det kan man da.
Jeg har en mening om Sadam og det har de fleste andre også - det fungerer helt fint.

Men med dit argument har du derved også selv sagt, at problemet ligger i vurderingen - ikke i den, der bliver vurderet.

Jeg har da aldrig hævdet andet end at jeg mener I kristne har et problem med jeres to-skala-vurderinger.

Bortset fra det ser jeg ikke noget problem.

Så når fejl-marginen ligger i vurderingen og ikke i den/det vurderede, må det være den vurderendes fejl, hvis vedkommende vurderer den/det anderledes, end den/det selv gør.

Dens/dets moralske selvforståelse er jo hverken mere eller mindre rigtig end min opfattelse.

Konkluderende altså: Hvis du mener Gud gør en skidt handling og jeg ikke mener det, kan ikke begge vores vurderinger være korrekte, men en af dem må være falsk.

Ingen af dem kan da siges at være "korrekt".
Det er holdninger og alle har ret til at have en!

Som jeg flere gange har forsøgt at gøre opmærksom på, er det ikke det jeg finder interessant at debattere.
Jeg taler ikke om rigtigheden af folks vurderinger men om at bruge mere end én skala!

Det dobbeltmoralske i at kende A på hans frugter men ikke B!

Den eneste mulighed for at få en afklaring vil derfor være at spørge Gud selv.

Som også bare har en holdning til det.

Til toppen 
#41410 - 15/01/2005 13:23 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Nikolaj]
Logiker
Bruger

Hej Nikolaj

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår spørgsmålet. Spørger du, hvordan jeg kan vide, hvad jeg forstår og hvad jeg ikke forstår? Så kan jeg jo ikke rigtig svare andet end: Det, jeg forstår ved Gud, det forstår jeg, og det, jeg ikke forstår, det forstår jeg ikke.

Undskyld min lidt snørklede formulering. Spørgsmålet skal forstås som hvornår det ikke længere er acceptabelt at tro på Gud. Et lidt unfair spørgsmål overfor en troende, kan jeg egentlig godt se

Alt det, vi ikke kan få til at hænge sammen med vores begrænsede, menneskelige erkendelse, det hører jo selvfølgelig ind under det, vi ikke forstår, ligesom (bogstaveligt talt) uendeligt meget andet. Det hører med til Guds natur, at hans væsen er så ophøjet, at vi kun kan forstå en lillebitte del af ham.

Det her spørgsmål hænger sammen med mit første. Jeg kan prøve at gøre det forståeligt ved hjælp af en analogi.

Forestil dig at du og din familie bor i et land, der har en for dig uforståelig, uretfærdig og ulogisk lovgivning. Din familie dør af sult og kulde og bliver ikke hjulpet af nogen i landet, trods rigelig madforsyning og masser af rigdom i landet. Alt dette pga lovgivningen. Vil du: 1) acceptere lovgivningen som værende uforståelig? Eller 2) prøve at ændre lovgivningen eller flytte ud af landet?

For det første: Jeg mener ikke, at man kan argumentere og diskutere sig frem til troen på Jesus. Troen er ikke blot et sæt af guddommeligt blåstemplede udsagn, som man skal være enig i. Troen er et personligt forhold til frelseren Jesus Kristus.

Jeg er fuldstændig enig med dig i at man ikke kan argumentere sig logisk frem til troen. Tro er et irrationelt koncept og beror ikke på deduktion. Men for mange folk (mig inkl.) er det ikke nok med dette spring ud i det blå. Jeg og mange af ofrene i Asien vil gerne have rationelle grunde til at skulle acceptere en Gud, der lader hånt om fremtidige tsunamier.

For det andet: Hvad ville være bedre? At Gud er ligeglad med de 150.000 døde? At flodbølgen er Guds straf over de "onde hedninger"? Eller slet og ret at Gud er helt og aldeles ondskabsfuld og ansvarsløs?

Nej, nej og nej. Du mangler to alternativer: At tro på en anden Gud (som ikke har theodicé-problemet) eller ikke at tro på nogen Gud. Dermed bliver det forståeligt, men ikke nødvendigvis mindre ubærligt for ofrene af tsunamien. Men jeg ved godt at du bevidst ikke anser de sidste to muligheder for reelle valg for troende. Pointen som startede hele denne tråd er dog hvorfor ofrene (flest ikke-kristne) skulle acceptere Gud.
Og der må jeg holde fast i at der ikke er kommet nogle gode argumenter på bordet for at de skulle acceptere en uforståelig, ligeglad eller ond Gud.

Hvor meget uforståelighed skal der til for at man ikke kan acceptere Gud? (Jeg undskylder igen spørgsmålet her, som måske er svært at forstå for en overbevist kristen, men jeg synes det giver mening at spørge sådan)

Mvh
Logiker

Til toppen 
#41411 - 15/01/2005 23:25 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Hej Ateist

Denne gang vil jeg stort set undlade at komme med citater og henvisninger med undtagelse af to steder, da jeg ellers blot vil gentage mig selv og til stadighed holde fast i alt det jeg skrev.

Men det betyder ikke at Sadam er "en personlig Sadam" - Sadam er den han nu engang er.

Det betyder heller ikke, at man ikke kan "bruge menneskelige meninger til at definere Sadam Hussein". Selvfølgelig kan man have en menneskelig mening om Sadam. Det har jeg fx

...

Jeg har en mening om Sadam og det har de fleste andre også - det fungerer helt fint.

Jeg har også en mening om Sadam.

Men tag nu lige og læse det hele igen. Du mener altså, at du ud fra dine holdninger til Sadam, kan definere ham, som han er?

Nej selvfølgelig ikke. Om man så opsætter nok så sindrige direktiver, lovforslag og flertalsafstemninger, kan man ikke bare "definere" at "sådan er Sadam" - andet altså end som du skriver - "Sadam er den han nu engang er". Og dét svar bringer dig hverken frem eller tilbage. For så bruger du jo netop ham selv til sammenligning med ham selv - og derved har du ikke hverken nogen sammenligningsgrund eller noget holdepunkt for definitionen.

Douglas Adams skrev engang i en homuristisk roman, at svaret på alt var blevet udregnet til at være 42. Han proklamerede, at svaret skal var korrekt - der er bare ingen der ved hvad de skal stille op med svaret, da man ikke ved hvad spørgsmålet er. Din Sadam-fremstilling falder under samme regel.

Så for dig er Sadam én person, for mig en anden, for min nabo en tredije og for Pao Ming i den vestlige del af Kina er Sadam sikkert en tre-milliarder-syv-hundrere-enogtres-millinoer-fire-hundrede-tooghalvfems-tusinde-otte-hundrede-seksogtyvende anden.

Sadam syntes ganske rigtigt nok bare, at han er sig selv. Og det er også fint. Det siger bare ikke noget om, hvem han er.

Jeg har forresten glemt hvad dette går ud på. (jk)

Som jeg flere gange har forsøgt at gøre opmærksom på, er det ikke det jeg finder interessant at debattere. Jeg taler ikke om rigtigheden af folks vurderinger men om at bruge mere end én skala!

Nuvel, se da bort fra ovenstående.

Du vil altså have, at Guds skal vurderes med mere end én scala? Gud er jo defineret i Bibelen som primære kilde. Hvilken anden scala ønsker du at bruge, for samtisig at undgå at komme ud i så mange eller fleksible scalaer, at Gud defineres ligesom Sadam - nemlig ud fra beskuerens synspunkter (ergo den personlige Gud).

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41412 - 16/01/2005 00:26 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

Hej!

A: Men det betyder ikke at Sadam er "en personlig Sadam" - Sadam er den han nu engang er.

Det betyder heller ikke, at man ikke kan "bruge menneskelige meninger til at definere Sadam Hussein". Selvfølgelig kan man have en menneskelig mening om Sadam. Det har jeg fx

...

M: Jeg har også en mening om Sadam.

Men tag nu lige og læse det hele igen. Du mener altså, at du ud fra dine holdninger til Sadam, kan definere ham, som han er?

Nej jeg gør da ej!
For det første er Sadam ikke "definere[t] ... som han er" - han er blot "som han er".

For det andet, så har jeg vist aldrig skrevet at min opfattelse af Sadam er "som han er" - altså helt korrekt.
Tværtimod skrev jeg jo: "Jeg har en mening om Sadam og det har de fleste andre også".
Jeg nævnte altså blot min mening som 1 blandt alle andre.

Jeg ved ikke, hvor du mener at have fået det andet fra.

"Sadam er den han nu engang er". Og dét svar bringer dig hverken frem eller tilbage. For så bruger du jo netop ham selv til sammenligning med ham selv - og derved har du ikke hverken nogen sammenligningsgrund eller noget holdepunkt for definitionen.

Jeg bruger ikke "ham selv til sammenligning med ham selv".
Jeg skriver blot, at han ikke er nogen "personlig Sadam" men derimod en objektivt eksisterende Sadam.

Douglas Adams skrev engang i en homuristisk roman, at svaret på alt var blevet udregnet til at være 42. Han proklamerede, at svaret skal var korrekt - der er bare ingen der ved hvad de skal stille op med svaret, da man ikke ved hvad spørgsmålet er. Din Sadam-fremstilling falder under samme regel.

Det gør den nu kun i din nonsens-udlægning af den.

Så for dig er Sadam én person, for mig en anden, for min nabo en tredije og for Pao Ming i den vestlige del af Kina er Sadam sikkert en tre-milliarder-syv-hundrere-enogtres-millinoer-fire-hundrede-tooghalvfems-tusinde-otte-hundrede-seksogtyvende anden.

Nej!!!!
Jeg skriver jo netop, at Sadam ikke er nogen personlig Sadam men at han er som han nu engang er.

Læser du overhovedet hvad jeg skriver?

Jeg har forresten glemt hvad dette går ud på. (jk)

Det fremgår!

A: Som jeg flere gange har forsøgt at gøre opmærksom på, er det ikke det jeg finder interessant at debattere. Jeg taler ikke om rigtigheden af folks vurderinger men om at bruge mere end én skala!

M: Du vil altså have, at Guds skal vurderes med mere end én scala?

Nej!!!!
Har du overhovedet læst, hvad jeg har skrevet?
Jeg har nu gentagne gange kritiseret kristne for at bruge flere skalaer.

--

Din udlægning af det jeg tidligere har skrevet har ikke været korrekt på 1 eneste punkt.
Jeg synes derfor vi skal opgive at debattere videre.

Til toppen 
#41413 - 16/01/2005 15:36 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Hej Ateist

Din udlægning af det jeg tidligere har skrevet har ikke været korrekt på 1 eneste punkt.

Jo det har. Jeg har fremført - som du selv har skrevet i seneste indlæg - at Gud ikke kan defineres ud fra den opfattelse vi individuelt har, hvorfor vi heller ikke kan fastslå, om de handlinger, der kommer fra Gud, er gode eller onde. Kun, hvad vi indbyrdes selv syntes, de er. Og at vores indbyrdes vurdering ikke siger noget om, hvem Gud eller eller hvad hans handlinger er.

Jf:

M: Derfor er det ikke os, der kan dømme Gud eller Guds handlinger.

A: Hvorfor ikke? Hvis Gud gør ting, vi ville kalde skidte, så må vi jo også tage konsekvensen og kalde Gud skidt (kende ham på hans frugter, så at sige)?

Jeg synes derfor vi skal opgive at debattere videre.

Som du vil

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41414 - 16/01/2005 17:14 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Logiker]
Nikolaj
Bruger

Hej Logiker

Du bruger Guds uforståelighed som argument for ikke at tro på Gud. Den argumentation kan jeg ikke følge dig i. Tværtimod ville jeg have meget svært ved at tro på Gud, hvis jeg var overbevist om, at han er let at begribe og forstå med den menneskelige erkendelsesevne. Jeg synes ærligt talt, at en let-forståelig Gud ville være lidt sølle. Derfor glæder jeg mig over, at Guds storhed og ophøjethed langt overstiger min fattevne.

Jeg ved, at denne opfattelse nok ligger ret langt fra dit virkelighedssyn. For dig, og mange andre, må min holdning vel forekomme enten meget naiv eller meget apatisk.
Naivitet er også okay, eller nærmest påbudt for en kristen: "Den, der ikke modtager Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det." (Mark 10,15 / Luk 18,17).
Apati, derimod, vil jeg nødig beskyldes for. Jeg er nemlig altid ivrig og nysgerrig efter at lære mere om Gud, selvom jeg aldrig kan blive færdig.

mvh Nikolaj

Til toppen 
#41415 - 16/01/2005 19:06 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Nikolaj]
Logiker
Bruger

Hej Nikolaj

Du bruger Guds uforståelighed som argument for ikke at tro på Gud. Den argumentation kan jeg ikke følge dig i. Tværtimod ville jeg have meget svært ved at tro på Gud, hvis jeg var overbevist om, at han er let at begribe og forstå med den menneskelige erkendelsesevne. Jeg synes ærligt talt, at en let-forståelig Gud ville være lidt sølle. Derfor glæder jeg mig over, at Guds storhed og ophøjethed langt overstiger min fattevne.

Jeg kan ikke forstå, hvorfor du ikke finder problematisk for tsunami-ofre (og andre) at tro på en alvidende, almægtig Gud der vil dem deres bedste? Dette forum er vel et glimrende eksempel på at man prøver at ræsonnere sig frem til en større forståelse af religion og guder. Teodice-problemet er da anerkendt som værende et stort logisk problem for religiøse, og det er mange af disse problemer der gør det besværligt at inkorporere Gud i et sammenhængende livssyn.

Jeg ved, at denne opfattelse nok ligger ret langt fra dit virkelighedssyn. For dig, og mange andre, må min holdning vel forekomme enten meget naiv eller meget apatisk.

Det er ikke mit virkelighedssyn, nej, men jeg betragter dig hverken som naiv eller apatisk. Snarere tværtimod!
Mit indvending er mest det, at der skal et solidt og konsistent fundament til et sammenhængende livssyn. Og når jeg opdager nogle uoverstigelige problemer i et livssyn, der viser sig at at stamme fra fundamentet af, jamen, så tvinges jeg til at tage selve fundamentet op til revision.
Men dette er selvfølgelig kun mit problem

Jeg kan kun nævne min analogi igen:

Forestil dig at du og din familie bor i et land, der har en for dig uforståelig, uretfærdig og ulogisk lovgivning. Din familie dør af sult og kulde og bliver ikke hjulpet af nogen i landet, trods rigelig madforsyning og masser af rigdom i landet. Alt dette pga lovgivningen. Vil du: 1) acceptere lovgivningen som værende uforståelig? Eller 2) flytte ud af landet?

Jeg ville flytte ud af landet. Men med det sagt er det ikke sikkert at jeg ville finde en mere forståelig og for mig at se retfærdig lovgivning i et andet land (læs, livssyn), men det er en chance jeg mener er det hele værd.

Mvh
Logiker - med fuld respekt for dem accepter uforståelighed.

Til toppen 
#41416 - 17/01/2005 14:08 Re: Gud og katastrofen i Asien - kommentarer ønskes [Re: lion76]
Philip
Bruger

Reg.: 08/09/2003
Hej Lion76

Tjek denne tråd.

Guds fred,
Philip

Til toppen 
#41417 - 17/01/2005 19:32 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

A: Din udlægning af det jeg tidligere har skrevet har ikke været korrekt på 1 eneste punkt.

M: Jo det har. Jeg har fremført - som du selv har skrevet i seneste indlæg - at Gud ikke kan defineres ud fra den opfattelse vi individuelt har, hvorfor vi heller ikke kan fastslå, om de handlinger, der kommer fra Gud, er gode eller onde. Kun, hvad vi indbyrdes selv syntes, de er.

Eneste problem: Jeg har aldrig skrevet, at "vi ... ikke kan fastslå, om de handlinger, der kommer fra Gud, er gode eller onde".

Og at vores indbyrdes vurdering ikke siger noget om, hvem Gud eller eller hvad hans handlinger er.

Problem: Det har jeg ikke skrevet!

Til toppen 
#41418 - 17/01/2005 19:45 Re: En guddommelig trækvind... [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Men da jeg gav udtryk for, at du næppe for dit eget vedkommende var interesseret i at lære mere om kristendommen, så mente jeg naturligvis til din egen private overvejelse.

At jeg ikke har noget ønske om at blive konverteret, bør ikke komme bag på nogen.
Du har jo også selv medgivet mig, at jeg i så fald skulle ønske selvbedraget - hvilket jeg selvfølgelig ikke gør.

A: Da jeg jo ikke tror, at Gud er andet end en vild påstand, må spørgsmålet for mig være, om problemet ligger hos påstanden om Gud eller hos den menneskelige logik.
Lad os bare sige, at jeg ikke tror problemet ligger hos den menneskelige logik.

K: Det opfatter jeg på den måde, at du ikke kan/ikke ønsker at tro på Gud, med mindre du kan få et bevis for hans eksistens, som stemmer med din opfattelse af menneskelig logik.

Det står der nu ikke.
Der står blot at jeg ikke tror at kristendommen er sand.
Noget, der forhåbentlig ikke kommer bag på nogen.

Hvad mine evner og ønsker er fremgår på ingen måde.
Du overfortolker altså.

Til toppen 
#41419 - 17/01/2005 22:20 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Logiker]
Nikolaj
Bruger

Hej Logiker, du skriver:

Teodice-problemet er da anerkendt som værende et stort logisk problem for religiøse, og det er mange af disse problemer der gør det besværligt at inkorporere Gud i et sammenhængende livssyn.

Ja, hvis man betragter det såkaldte teodice-problem som et egentligt problem. Jeg fører det jo ind under "det uforståelige" eller "det stykkevise". Det, at jeg ikke skal kunne forstå alt, er en "indbygget" del af min tro, jf. f.eks. Salme 139,6: "Det er for underfuldt til, at jeg forstår det, det er så ophøjet, at jeg ikke fatter det." og 1. Korintherbrev 13,12: "Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud."
Hvis kristendommen lovede, at jeg her og nu og af mig selv skulle kunne forstå alting, ja så synes jeg også, at det var inkonsistent. Men kristendommen lover derimod, at jeg må være et Guds barn; og det er ikke min egen fortjeneste, ingen gerninger eller erkendelse kan bringe mig frelsen. Og så er jeg blevet lovet, at jeg engang (i Himlen) "skal kende fuldt ud".

Forestil dig at du og din familie bor i et land, der har en for dig uforståelig, uretfærdig og ulogisk lovgivning. Din familie dør af sult og kulde og bliver ikke hjulpet af nogen i landet, trods rigelig madforsyning og masser af rigdom i landet. Alt dette pga lovgivningen. Vil du: 1) acceptere lovgivningen som værende uforståelig? Eller 2) flytte ud af landet?
Jeg ville flytte ud af landet. Men med det sagt er det ikke sikkert at jeg ville finde en mere forståelig og for mig at se retfærdig lovgivning i et andet land (læs, livssyn), men det er en chance jeg mener er det hele værd.

Der er bare det problem med din analogi, at Gud ikke ville ophøre med at eksistere, blot fordi jeg holdt op med at tro på ham. Hvis jeg var utilfreds med Gud, og derfor holdt op med at tro på ham, men stadig inderst inde var overbevist om hans eksistens, så ville det jo være at ønske selvbedrag (en vending, der af og til dukker op her på debatten).
Men nu synes jeg så heldigvis, at Gud er en god Gud, så det er ikke af lutter frygt og nødvendighed, jeg tror. Men selv hvis det var, så ville det stadig være tåbeligt at fornægte sin overbevisning, blot fordi man ikke brød sig om at se virkeligheden i øjnene (det gælder selvfølgelig ikke kun kristne, men også alle andre, troende såvel som ikke-troende).

mvh Nikolaj

Til toppen 
#41420 - 17/01/2005 22:49 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Hej Ateist.

Øm, du har da ellers i en del indlæg fremført, at Gud er ansvarlig for jordskælvet og flodbølgen. Du har også spurgt om Gud gør skidte ting. Det har jeg fremført, at man ikke bare sådan kan fastslå, om han kan.

Jf.:

som alvidende og almægtigt væsen er man da medskyldig i alle handlinger

osv.

M: Og at vores indbyrdes vurdering ikke siger noget om, hvem Gud er eller hvad hans handlinger er.

A: Problem: Det har jeg ikke skrevet!

Joe det har du vel:

Sådan hængder det jo ikke sammen.

Du skrev også på et tidspunkt (hvis dette kan afhjælpe de seneste indlæg):

Hvortil jeg et eller andet sted svarede "Ja, for hr. Pedersen er ikke Gud".

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41421 - 17/01/2005 23:23 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

M: Jo det har. Jeg har fremført - som du selv har skrevet i seneste indlæg - at Gud ikke kan defineres ud fra den opfattelse vi individuelt har, hvorfor vi heller ikke kan fastslå, om de handlinger, der kommer fra Gud, er gode eller onde. Kun, hvad vi indbyrdes selv syntes, de er.

Vi kan godt "fastslå om de handlinger, der kommer fra Gud, er gode eller onde".
Hvad "vi indbyrdes selv syntes, de er" er nemlig det samme som at "fastslå om de handlinger, der kommer fra Gud, er gode eller onde".
Som jeg skriver: "Det ligger i betragterens øjne".

Det jeg har opponeret imod er så, at kristne tager rosenrøde briller på når det er Gud de betragter.
Dette har intet at gøre med om de kan vurdere Gud eller ej.
Det er dig, der bliver ved at se det som et problem.

Til toppen 
#41422 - 18/01/2005 00:46 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Hej Ateist

Hvad "vi indbyrdes selv syntes, de er" er nemlig det samme som at "fastslå om de handlinger, der kommer fra Gud, er gode eller onde".

Ja, jeg må jo indrømme at jeg ser et stort problem i dette.

Når jeg betragter Gud, betragter jeg ham som god, kærlig, retfærdig men også straffende. Men ikke som hverken skidt eller ond. Ergo må Gud være god da jeg (jf. ovenstående) jo har fastslået, at Gud er god.

Jeg vil ikke give dig ret i at kristne tager rosenrøde briller på når de betragter Gud.

Læs evt. Leif Andersens artikel: HER

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41423 - 18/01/2005 01:04 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Nikolaj]
Logiker
Bruger

Hej Nikolaj

Logiker: Teodice-problemet er da anerkendt som værende et stort logisk problem for religiøse, og det er mange af disse problemer der gør det besværligt at inkorporere Gud i et sammenhængende livssyn.

Ja, hvis man betragter det såkaldte teodice-problem som et egentligt problem.

Jep!

Jeg fører det jo ind under "det uforståelige" eller "det stykkevise". Det, at jeg ikke skal kunne forstå alt, er en "indbygget" del af min tro

Ja, og det er derfor det gør det så svært for ikke-kristne at skulle lade sig overbevise. At skulle acceptere et livssyn med indbyggede uforståelige dele, er ikke et særligt godt salgsargument. Husk at vi snakker om dem der ikke tror endnu.

Logiker:

Der er bare det problem med din analogi, at Gud ikke ville ophøre med at eksistere, blot fordi jeg holdt op med at tro på ham.

Jeg tror ikke helt du har forstået det med at gå tilbage til fundamentet af livssynet. Man kan jo ligeså godt sige at Gud ikke ville begynde at eksistere, bare fordi du begynder at tro på ham.
Du må gå helt tilbage til præmisserne, selvom det måske er svært efter mange års "vanetænkning".

Hvis jeg var utilfreds med Gud, og derfor holdt op med at tro på ham, men stadig inderst inde var overbevist om hans eksistens, så ville det jo være at ønske selvbedrag (en vending, der af og til dukker op her på debatten).

Hvis man ikke tror på Gud, så tror man jo heller ikke på hans eksistens. Der er intet selvbedrag i det.

.... så ville det stadig være tåbeligt at fornægte sin overbevisning, blot fordi man ikke brød sig om at se virkeligheden i øjnene (det gælder selvfølgelig ikke kun kristne, men også alle andre, troende såvel som ikke-troende).

Jeg ville vælge en anden formulering. For mig at se, er det tid til at se sin overbevisning i øjnene, når virkeligheden ikke lader sig fornægte.

Mvh
Logiker

(kan desværre ikke svare den næste uges tid. da jeg skal udenlands)

Til toppen 
#41424 - 18/01/2005 12:01 ADMIN: Emnetråden lukkes [Re: lion76]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Denne emnetråd er nu nået over 100 indlæg og har forgrenet sig i flere underemner og tråde og derfor er det på tide at vi lukker og evt. fortsætter i nye tråde. Jeg vil anbefale jer at oprette nye tråde med passende emner. Ønsker nogen en hel streng flyttet med over i et nyt emne, kan det også lade sig gøre. Kontakt mig i så fald med en privat meddelelse eller som svar på dette indlæg.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#41425 - 18/01/2005 13:46 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

A: Hvad "vi indbyrdes selv syntes, de er" er nemlig det samme som at "fastslå om de handlinger, der kommer fra Gud, er gode eller onde".

M: Ja, jeg må jo indrømme at jeg ser et stort problem i dette.

Hvilket problem?

Når jeg betragter Gud, betragter jeg ham som god, kærlig, retfærdig men også straffende. Men ikke som hverken skidt eller ond. Ergo må Gud være god da jeg (jf. ovenstående) jo har fastslået, at Gud er god.

Hvis Gud for dig at se kun gør gode ting og ingen onde jamen så giver det da god mening at du kalder ham god.

Men jeg mener jo så det er fordi du lukker øjnene for det onde - eller evt. at du nok ser det, men 'tørrer det af' på andre.
Også selvom du hævder, at "kristne [ikke] tager rosenrøde briller på når de betragter Gud".

Til toppen 
#41426 - 18/01/2005 14:16 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

[quote] Men jeg mener jo så det er fordi du lukker øjnene for det onde - eller evt. at du nok ser det, men 'tørrer det af' på andre. [/quote]

Skal man se strategisk på det, er det netop det smarte ved kristendommen. Jeg har nemlig en, jeg kan tage det onde og "tørre det af" på. Ser man det sort og hvidt, repræsenterer Gud det gode og Satan det onde. Derfor er Gud god og Satan ond.

Heldigvis er der en mængde mellem-definitioner til at farvelægge det hele lidt. Gud er også den retfærdige og straffende Gud. Derfor kan en handling fra Gud tilsyneladende virke "ond", men er altså i virkeligheden god. Tilsvarende er Satan også løgnens herre. Derfor kan en handling fra Satan tilsyneladende virke "god", men er i virkeligheden ond.

Derudover er vi underlagt denne verden. Om denne verden og dens handlinger er gode eller onde er ikke til at fastslå, jf. det tidlige eksempel med træet. Verden som sådan er passiv i denne forstand. I detaljen er den selvfølgelig ikke, men dermed er træet det heller ikke.

Ergo finder jeg intet hverken underligt eller rosenrødt ved at holde fast i, at Gud er god.

Men jeg finder det problematisk, hvis min umiddelbare reaktion over ikke at kunne finde en benzintank med tilstrækkelig billig benzin, skulle kunne bedømme Gud som irriterende, fordi han ikke leder mig til den rigtige benzintank, eller hjælpende, når jeg endelig finder denne benzintank.
Hvis jeg endelig vælger at drage Gud ind i opgaven med benzintanken, må jeg fastholde at han er god og slutningen på episoden, der enten indbærer en billig benzin eller ikke, må være et overordnet mål for Gud, jeg simpelthen ikke kan forstå.
Jeg vælger dog at holde Gud udenfor dette problem og satser i stedet på, at Gud dog er med mig. Selv om Gud da må kunne guide mig hen til benzintanken, da han som alvidende må vide hvor den ligger, er det for mig ikke noget problem, da det ligesåvel kan være underlagt denne verden at finde benzinen.

[EDIT]: Hvis du finder det underligt at jeg snakker om benzintanke, så skyldes det at nogle - måske mange - kristne giver Gud æren, hvis de pludselig finder deres bilnøgler, der ellers var blevet væk, netop som de skulle ud af døren. Det vil jeg lade op til den enkelte at afgøre. Men eksemplet er relevant i afgørelsen af Guds daglige virke og dermed den måde, vi anser ham på. Var det for eksempel også Gud, der i første omgang fik bilnøglerne til at blive væk?

Ændret af Machine_A (18/01/2005 14:19)

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41427 - 18/01/2005 14:23 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

A: Hvilket problem?

M: Suk.

Lad da være med at sukke!
Når jeg ser på, hvad jeg har måtte finde mig i af misrepræsentationer fra din side, så burde det da være mig, der sukkede.

A: Men jeg mener jo så det er fordi du lukker øjnene for det onde - eller evt. at du nok ser det, men 'tørrer det af' på andre.

M: Gud er også den retfærdige og straffende Gud. Derfor kan en handling fra Gud tilsyneladende virke "ond", men er altså i virkeligheden god.

Det påstås jo - og her er det så jeg mener det rosenrøde filter kommer ind.

Derudover er vi underlagt denne verden. Om denne verden og dens handlinger er gode eller onde er ikke til at fastslå, jf. det tidlige eksempel med træet. Verden som sådan er passiv i denne forstand. I detaljen er den selvfølgelig ikke, men dermed er træet det heller ikke.

Jeg har forklaret, hvorfor jeg mener træet er et uhyre dårligt eksempel.
Det har ingen vilje, hvorfor en moraldom over et træ vil være det rene nonsens.
Anderledes med Gud, der har en vilje.
Og, hvis Gud er alvidende og Gud har skabt verden, da må verden være at betragte som et redskab i Guds hænder.
Når verden rammer nogen er det altså ikke verden der skal vurderes, men derimod den, der bruger verden som redskab - Gud!
Ligesom med en pistol. Det er ikke pistolen, der er skyldig - det er den, der har affyret pistolen.

Til toppen 
#41428 - 19/01/2005 10:34 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Hej Ateist

Jeg tog mit suk i mig igen, men du var grow hurtig til at svare, så det kom med i dit svar. Bordet fanger?

Jeg tænkte så på om du fik læst min tekst efter [EDIT] da det måske (for mig) er et skridt ind mod midten. Altså det dér med bilnøglerne og hvem der smed dem væk og fandt dem igen.

Jeg beklager også at det dér træ hele tiden skal blandes ind i det. Jeg holder imidlertid af at finde eksempler, der er irriterende tæt på at være ubrugelige, da de for mig "sætter tingene på spidsen" og dermed fejer "måske-gråzonen" af bordet. Det er ikke sikkert det virker for andre.

Nåmen-altså, for at vende tilbage til bilnøglerne (og måske benzintanken): Hvem smed bilnøglerne væk / kunne ikke finde en benzintank og hvem fandt bilnøglerne igen / fandt en billig benzintank. Det er vel de to spørgsmål, der muligvis kan afgøre, om vi har (nogle gange har) rosenrøde briller på eller ej.

Måske skulle jeg bare høre om du er enig, før jeg kaster mig ud i en længere redegørelse?

Udover det grubler jeg over din afslutning (ikke pistolen, den er vi enige om). Og selvfølgelig spøger træet igen. Men denne gang er det ikke "blive-til-baseball-bat-træet" men derimod det store grantræ, der står uden for mit vindue ved siden af vores carport. Det hælder faretruende efter orkanen for nylig og i blæsevejr vipper jorden omkring det op og ned med mange centimeter. Tydeligvis vil det på et eller andet tidspunkt dratte omkuld. Efter hældningen at dømme heldigvis væk fra huset og ud på vejen (hvor det nok vil tage nogle telefon- og strømledninger med sig samt genboens bil).

Så - hvad gør man? Ja om cirka 3 uger kommer en af mine venner med en motorsav hvorefter vi vil forsøge at fælde træet uden at ramme hverken hus, ledninger, bil, carport eller hinanden. (Hmm!!). Men hvad nu hvis træet falder omkuld før vi selv når at fælde det? Og det lander ud over vejen da det næsten ikke kan andet? Og at naboen netop kommer forbi med sine to små børn? Og de rammes af træet?
Er det så Gud, der får træet til at falde, eller er det vinden? Og er det Gud, der gennem årene har givet træet den rette vægt i den ene side, og Gud der via orkanen løsnede træets rødder i den ene side, og Gud der fik naboen til at gå forbi med sine to børn, og Gud der gjorde, at vennen med motorsaven først kunne komme i februar? Eller var det ganske enkelt bare en række uheldige omstændigheder?

Nu står træet heldigvis endnu. Men hvis alt dette skete, ville jeg erklære det som uheldige omstændigheder. Der er nok mange kristne, der ville være uenig.

Øm, måske var det fint nok som eksempel i stedet for bilnøglerne, selv om de er spændende, da de indeholder både "godt og ondt" og kan indeholde mange implicerede.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41429 - 19/01/2005 12:26 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Machine A !

"Nu står træet heldigvis endnu. Men hvis alt dette skete, ville jeg erklære det som uheldige omstændigheder. Der er nok mange kristne, der ville være uenig."

Ikke mig! Jeg er både kristen og enig!

Men sender lige en tanke opad - en lille bøn til Gud om at holde godt fast i det træ, indtil det er fældet og savet op og kørt væk ... !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41430 - 19/01/2005 12:36 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

Nu står træet heldigvis endnu. Men hvis alt dette skete, ville jeg erklære det som uheldige omstændigheder. Der er nok mange kristne, der ville være uenig.

Hvis verden er skabt af en almægtig gud, der også er alvidende og har et minutiøst kendskab til, hvad der vil komme til at ske i denne verden, så må han jo også siges at have arrangeret både det hældende træ og den kraftige vind, der blæser det omkuld.
Også selvom det er milliarder af år siden han satte maskineriet i værk og selvom han ikke aktivt foretager sig noget i selve øjeblikket.

Forestil dig, at jeg konstruerer en stor-p'sk helvedesmaskine, hvor den ene del aktiverer en ny, der igen aktiverer den næste osv. indtil det hele ryger i luften og tager halvdelen af Kbh. med sig.
Da kan jeg i princippet ligge fuldstændig passivt på en strand i Caribien når det brager løs. Det ændrer imidlertid ikke ved, at jeg er skyldig for den lidelse min maskine forårsager.

Det samme med Gud og hans skaberværk. Og så er det ligegyldigt om det er en tsunami, et væltende træ eller noget helt tredie, der umiddelbart er tale om.

Hvis Gud er alvidende og ufejlbarlig, så kan der nærmest pr. definition ikke være tale om "uheldige omstændigheder".

Til toppen 
#41431 - 19/01/2005 13:47 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist, din deterministiske opfattelse af Bibelens Gud / verdens gang er anderledes end hvad jeg tror om Gud.

Jeg tror, at der foregår en interaktion mellem Gud og denne verden - at Gud kan gribe ind, og at han somme tider, men ikke altid, gør det ...

Jeg tror, at Gud er levende og ikke død evighedsmaskine.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41432 - 19/01/2005 14:23 Re: En guddommelig trækvind... [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Ateist, din deterministiske opfattelse af Bibelens Gud / verdens gang er anderledes end hvad jeg tror om Gud.

Nu er min eneste "opfattelse af Bibelens Gud" nærmest at han er fiktiv.

Hvor er det du finder belæg for at sige, at jeg har en "deterministiske opfattelse af Bibelens Gud"?
Jeg har da tværtimod talt for, at han, givet at han er almægtig, ikke er nødt til at gøre noget som helst men derimod vælger at gøre som han gør. Det er jo netop derfor jeg hævder at han har et ansvar.

Jeg tror, at der foregår en interaktion mellem Gud og denne verden - at Gud kan gribe ind, og at han somme tider, men ikke altid, gør det ...

Jeg tror, at Gud er levende og ikke død evighedsmaskine.

Det har jeg vel heller ikke benægtet her.
Mit eksempel kan da godt læses som om jeg har en art deistisk opfattelse af Gud, men det er nu ment som det scenario, hvor Guds ansvar er mindst direkte.
At han løbende griber ind i verdens gang ændrer ikke på min pointe - tværtimod. Det vil jo blot give ham et mere direkte ansvar.

Og min afsluttende pointe mener jeg stadigvæk står ved magt: Hvis Gud er alvidende og ufejlbarlig, så kan der nærmest pr. definition ikke være tale om "uheldige omstændigheder".

Til toppen 
#41433 - 19/01/2005 15:25 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver:

"Hvis Gud er alvidende og ufejlbarlig, så kan der nærmest pr. definition ikke være tale om "uheldige omstændigheder".

Ok, sådan kan vi også godt sige det. For Guds er riget, magten og æren.
Ingen flodbølge, intet væltet træ, ikke en fugl, der falder til jorden, er en smutter for Gud. Gud er med i alt, hvad der sker.

Når jeg godtager Machine A's udtryk "uheldige omstændigheder, så er det fordi Gud altså ikke valgte at gribe ind her og forhindre det, som vi, for vores eget vedkommende, synes er noget skidt.

Og når Gud ikke greb ind, er det selvfølgelig ikke, fordi han ikke lige kunne finde ud af det. Han er oven i købet selv med i lidelsen og sidder ikke i fjern ophøjethed og skuer ned.

Men: Gud kan vende alt det, som vi synes er noget skidt, til noget godt. Det har han lovet, og det gør han.

Endemålet er at få gjort op med alt ondt. Du vil så måske spørge:
Hvad i alverden venter Han så på?

Det ved jeg ikke, men der findes en ond åndsmagt, som har taget gidsler. Det kan tænkes, at Gud ikke prisgiver gidslerne.

Så længe vi er her, er det endnu nådetid, og mennesker kan vende sig til Jesus og modtage ham som Herre og frelser - det sker for mange, hver eneste dag. Og frivilligt skal det jo være, da ingen tvinges ind i Gudsriget.

En kærlig indbydelse modtager alle, men ingen afhentes med magt og føres til Guds rige i håndjern.

Jeg ser frem til Herrens dag, som Jesus har åbenbaret for os ved Johannes:

Åb. 21,3-4:
Nu er Guds bolig hos menneskene,
han vil bo hos dem,
og de skal være hans folk,
og Gud vil selv være hos dem.
Han vil tørre hver tåre af deres øjne,
og døden skal ikke være mere,
ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere.
Thi det, der var før, er forsvundet.

Den forventning har jeg, og den lever og dør jeg på.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41434 - 19/01/2005 17:08 Re: En guddommelig trækvind... [Re: kristina]
Ateist
Bruger

A: Hvis Gud er alvidende og ufejlbarlig, så kan der nærmest pr. definition ikke være tale om "uheldige omstændigheder.

Ok, sådan kan vi også godt sige det. For Guds er riget, magten og æren.
Ingen flodbølge, intet væltet træ, ikke en fugl, der falder til jorden, er en smutter for Gud. Gud er med i alt, hvad der sker.

Sådan kan man vist godt udtrykke det.

Når jeg godtager Machine A's udtryk "uheldige omstændigheder, så er det fordi Gud altså ikke valgte at gribe ind her og forhindre det, som vi, for vores eget vedkommende, synes er noget skidt.

Og når Gud ikke greb ind, er det selvfølgelig ikke, fordi han ikke lige kunne finde ud af det.

Hvilket jo sådan set er min pointe: Han har valgt at lade det ske.
Ergo er han ansvarlig.

Endemålet er at få gjort op med alt ondt. Du vil så måske spørge:
Hvad i alverden venter Han så på?

Ja, det er jo et oplagt spørgsmål at følge den påstand op med?

Det ved jeg ikke, men der findes en ond åndsmagt, som har taget gidsler. Det kan tænkes, at Gud ikke prisgiver gidslerne.

Men hvis Gud er almægtig kan han vel gøre op med det onde på en måde, der ikke "prisgiver gidslerne".
Hvis ikke, så er det da noget af en tilsnigelse at kalde ham almægtig.

Så længe vi er her, er det endnu nådetid, ...

Jeg kan så ikke se jeres begrænsede "nådetid" som noget positivt, men den debat har vi vist haft.

... og mennesker kan vende sig til Jesus og modtage ham som Herre og frelser - det sker for mange, hver eneste dag. Og frivilligt skal det jo være, da ingen tvinges ind i Gudsriget.

Den allerbedste måde at sikre frivillighed på var da at lade døren stå åben.
Så kunne folk bevæge sig ind og ud som de følte for.
Se det ville være frivillighed!

Den forventning har jeg, og den lever og dør jeg på.

Pas nu på med, hvad du lover - du har så vidt jeg ved før skiftet tro.

Til toppen 
#41435 - 19/01/2005 18:15 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver:

Men hvis Gud er almægtig kan han vel gøre op med det onde på en måde, der ikke "prisgiver gidslerne".
Hvis ikke, så er det da noget af en tilsnigelse at kalde ham almægtig.

Der er ganske rigtig noget, Gud ikke kan. "Fornægte sig selv kan han ikke", står der i Bibelen. Gud elsker, og derfor kan han ikke tvinge nogen af sine elskede skabninger. I kærlighed kan Gud ikke tvinge den/de elskede ...

Den allerbedste måde at sikre frivillighed på var da at lade døren stå åben.
Så kunne folk bevæge sig ind og ud som de følte for.
Se det ville være frivillighed!

Jamen det er lige netop sådan det er - døren står på vid gab!
Alle er velkomne, og entréen er gratis.
Du skal ikke engang betale med dit liv, for det er ikke dit eget - du har det kun til låns i en begrænset tid ...

Pas nu på med, hvad du lover - du har så vidt jeg ved før skiftet tro.

Forkert.
Jeg har aldrig skiftet tro. Jeg har ikke været kristen i ret mange år, men jeg har aldrig haft nogen anden tro. Jeg har haft en anden mening om alt hvad der er vigtigt - ligesom du har det nu - men det er noget helt andet.
Jeg har aldrig været "religiøs" - og det er jeg faktisk stadig ikke, hvis jeg selv skal sige det.

Jeg ved godt, at du og de fleste andre vil afvise min påstand, men det kan jeg sagtens leve med ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41436 - 19/01/2005 18:23 Re: En guddommelig trækvind... [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

du er ikke religiøs, siger du? Hvad mener du med religiøs? Jeg ved nemlig, at dette ord bruges i flæng men ofte med forskellige meninger bag. For nogen et positivt ord, for andre - som dig (?) et negativt ord. Hvad mener du egentlig?

mvh Tau.
PS. Dette er kun en stille undren, ikke en negativ udmelding, for jeg respekterer fuldt ud, hvor du står - som ikke religiøs.

Til toppen 
#41437 - 19/01/2005 19:16 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Hej Ateist

Også selvom det er milliarder af år siden han satte maskineriet i værk og selvom han ikke aktivt foretager sig noget i selve øjeblikket.

Hmm, ok. Med dén indgangsvinkel er det Gud, der står bag alt og styrer alt - også dine handlinger, tanker, meninger og hvad man ellers kan forestille sig. I det tilfælde er der faktisk ikke meget andet at gøre end at læne sig tilbage og bare lade tingene ske.

Man kan så undre sig over, at dette ikke er et kristent faktum.

Og måske skal man søge grunden til dette i, at det faktisk ikke er korrekt.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41438 - 19/01/2005 19:43 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

A: Også selvom det er milliarder af år siden han satte maskineriet i værk og selvom han ikke aktivt foretager sig noget i selve øjeblikket.

M: Hmm, ok. Med dén indgangsvinkel er det Gud, der står bag alt og styrer alt - også dine handlinger, tanker, meninger og hvad man ellers kan forestille sig.

Nogle forsøger så at introducere "fri vilje" og "tilfældighed".
Det kan kristne dog ikke troværdigt gøre, da det jo umuliggør alvidenhed.

I det tilfælde er der faktisk ikke meget andet at gøre end at læne sig tilbage og bare lade tingene ske.

Det kan der da sagtens være.
Man kan jo være prædetermineret til at agere.

Man kan så undre sig over, at dette ikke er et kristent faktum.

Det kan man ganske rigtigt når nu de hævder at Gud er alvidende.

Og måske skal man søge grunden til dette i, at det faktisk ikke er korrekt.

Det er én mulighed.
En anden er, at det er korrekt men at de kristne ikke har indset dette.

Ændret af Ateist (19/01/2005 19:45)

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær