Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#41439 - 19/01/2005 19:50 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej Ateist

Nogle forsøger så at introducere "fri vilje" og "tilfældighed".

Ja den fri vilje er noget hø - den indebærer nemlig ansvar og andre irriterende pestilenser.

M: Man kan så undre sig over, at dette ikke er et kristent faktum.

A: Det kan man ganske rigtigt når nu de hævder at Gud er alvidende.

Men jeg er ikke sikker på jeg syntes at "alvidende" er identisk med "gør noget ved alt". Hvis det, at man ved noget men ikke reagerer, gør en skyldig, er vi jo alle skyldige i en hel del mere end vi kan bære på vores skuldre.

Vi ved jo at folk dør af sult i Afrika - og hvis vi sender ALLE vores penge derned, kan vi måske hjælp dem. Men er det vores skyld de dør af sult, hvis vi ikke sender penge?

Hvis jeg var dig ville jeg svare "Nej, det er Guds skyld"

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#41440 - 19/01/2005 20:09 Re: En guddommelig trækvind... [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

A: Nogle forsøger så at introducere "fri vilje" og "tilfældighed".

M: Ja den fri vilje er noget hø - den indebærer nemlig ansvar og andre irriterende pestilenser.

Jeg har aldrig sagt at den er noget hø.
Jeg har bare aldrig set den defineret godt eller dens eksistens underbygget.

M: Man kan så undre sig over, at dette ikke er et kristent faktum.

A: Det kan man ganske rigtigt når nu de hævder at Gud er alvidende.

M; Men jeg er ikke sikker på jeg syntes at "alvidende" er identisk med "gør noget ved alt".

Det har jeg vist heller ikke påstået.
Såfremt han eksisterer er der jo tydeligis noget han ikke gør noget ved.

Hvis det, at man ved noget men ikke reagerer, gør en skyldig, ...

Hvis man har kendskab til noget og mulighed fro at gøre noget ved det, så mener jeg at man bærer et (med)ansvar.

... er vi jo alle skyldige i en hel del mere end vi kan bære på vores skuldre.

Det er ikke min opfattelse, at folk ikke kan bære byrden.

Vi ved jo at folk dør af sult i Afrika - og hvis vi sender ALLE vores penge derned, kan vi måske hjælp dem. Men er det vores skyld de dør af sult, hvis vi ikke sender penge?

Det er det da delvist.
Men du deler så skylden med en milliard eller flere andre.
Hvilket måske er derfor de fleste sagtens kan bære dette ansvar.
Eller også er folk bare ligeglade, hvem ved?

Hvis jeg var dig ville jeg svare "Nej, det er Guds skyld"

Men du er ikke mig og da du kun sjældent rammer rigtigt mht. hvad jeg vil siger eller har sagt, så overrasker det ikke, at du også denne gang skyder forkert.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#41441 - 19/01/2005 20:16 Re: En guddommelig trækvind... [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Jeg skrev:
Men hvis Gud er almægtig kan han vel gøre op med det onde på en måde, der ikke "prisgiver gidslerne".
Hvis ikke, så er det da noget af en tilsnigelse at kalde ham almægtig.

Hun skrev:
Der er ganske rigtig noget, Gud ikke kan. "Fornægte sig selv kan han ikke", står der i Bibelen. Gud elsker, og derfor kan han ikke tvinge nogen af sine elskede skabninger. I kærlighed kan Gud ikke tvinge den/de elskede ...

Så Gud ville fornægte sig selv, hvis han "gør op med det onde på en måde, der ikke "prisgiver gidslerne"???
Hvad siger det om Gud?

Den allerbedste måde at sikre frivillighed på var da at lade døren stå åben.
Så kunne folk bevæge sig ind og ud som de følte for.
Se det ville være frivillighed!

Jamen det er lige netop sådan det er - døren [i øjeblikket] står på vid gab!
Alle er velkomne, og entréen er gratis.

Selv, hvis vi her accepterer påstanden om at "døren står på vid gab", så lukkes den jo på et tidspunk.t
Det lå jo i mit udsagn, at den ville forblive åben, så folk kunne "bevæge sig ind og ud som de følte for".
Så det er ikke "lige netop sådan det er".

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#41442 - 19/01/2005 20:29 ADMIN: Emnetråden er lukket [Re: asas]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Som annonceret lukkes emnetråden pga. mængden af indlæg. Tak om I vil fortsætter debatterne i nye emnetråde med emner svarende til de enkelte debatters indhold. Indled de nye emnetråde med at henvise til det foregående indlæg i den nu lukkede streng.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#41443 - 19/01/2005 20:33 Re: En guddommelig trækvind... [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tau ..

Uha for et svært spørgsmål!
Bare jeg dog kunne give et rimeligt svar, men det kan jeg nok ikke.
Bare en lille antydning af et svar kan det blive til:

Som jeg opfatter ordet "religiøs" så har det at gøre med spiritualitet, frit i luften svævende forklaringsmodeller med dertil hørende åndelige syn og oplevelser.
Som regel baseret på gamle teorier, som noget misvisende er samlet i begrebet "new age".

Den kristne tro ser jeg som grundfæstet, funderet i jordisk, geografisk, historisk virkelighed.
Jesu liv og virke mener jeg - se kildeskrifterne - er tids- og stedfæstet med en til vished grænsende sandsynlighed.
Jesus er, for mig, slet ikke til at komme uden om.
Uden ham kunne vi ikke vide noget som helst om Gud.

Men jeg tror på undere, dvs. begivenheder som ikke kan forklares på naturvidenskabelig vis, og som ikke opfylder det (helt rimelige!) videnskabelige krav om, at begivenhederne skulle kunne gentages ved kontrollerede forsøg.
Et af underne er, at jeg er blevet omvendt til den overbevisning, at Jesus er
Vejen, Sandheden og Livet - og den deraf følgende kolossale glæde og taknemmelighed.

Enhver som har lyst kan såmænd godt kalde mig "religiøs" på det grundlag. Velkommen til det!
Men selv vil jeg nu hellere bekende mig som kristen!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær