0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#41304 - 03/01/2005 21:58
Re: Profeternes tid?
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Profeterne som dem der forudså Jesu komme er det efterhånden ved at ebbe ud i, ja, men udover Johannes nævnes der mange steder i NT folk der profeterer (der er da også nogle stykker i dag - selvom der er langt imellem dem), så på den måde er det ikke slut med profeter endnu.
Jamen dog! Jeg var faktisk ikke klar over, at I mente, der stadigvæk gik profeter rundt.
Kan du give eksempler på nogle af deres skrifter?
Som nogen der er "på hold med Moses" (so to speak), så er det dog slut med dem.
Er alle nutidens profeter da 'på det andet hold' (so to speak)? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#41305 - 03/01/2005 22:14
[Re: Ateist]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hehe... det var faktisk lidt en joke det med Moses' hold, men jeg tænkte at du nok forstod hvis jeg udtrykte det sådan. Der er en her, selvom jeg nok tror du vil være kritisk overfor den eftersom han jo ikke kan dokumentere hvor gammel den er. http://evangelium.hjem.wanadoo.dk/Profeti/Men der er da stadig nogle punkter som ikke er gået i opfyldelse som du/vi kan "teste" den ud fra.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41306 - 03/01/2005 23:27
Re: Profeter i dag !
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
|
Hej Ateist Selvfølgelig er der profeter også i dag. Disse profeter har dog ikke den funktion som profeterne under Den Gamle Pagt (Moseloven) havde idet de primært var der for at være Guds talerør for at formane og opmuntre Guds eget folks skyld- nemlig jøderne, Israel. Sådan som det beskrives i Det Gamle Testamente. Men som Paulus skriver både i Romerbrevet kapitel 12 og 1.Korinterbrevet kap. 12 og 14 har Gud givet åndelige nådegaver ved sin Helligånd -Talsmanden til sin menighed- Kristi legeme på jord. De nævnes i Efeserbrevet kap. 4. vers 11 :Apostle, profeter, evangelister, hyrder, og lærere, som skal udbrede evangeliet og oplære de kristne til deres tjenestegerning. Profeter har med ansvar overfor Gud og de andre tjenester en særlig opgave gennem Helligåndens inspiration at vejlede, trøste, formane og opmuntre de troende til at praktisere evangeliet om Kristus i menigheden og gennem deres personlige liv ud til andre mennesker. Og disse åndelige nådegaver i Den Nye Pagt forsvinder først når det fuldkomne kommer nemlig Kristus, når Han kommer tilbage for 2. gang for at hente sin menighed- alle de hellige. For så er der selvfølgelig ikke længere brug for disse gaver. mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#41307 - 04/01/2005 00:58
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Ateist
Jamen dog! Jeg var faktisk ikke klar over, at I mente, der stadigvæk gik profeter rundt.
Det gør "vi" skam heller ikke, iflg. Dan. 9 ophørte de profetiske syner ca. i år 70, nemlig i tilknytning til at Israels tempel blev ødelagt.
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#41308 - 04/01/2005 13:51
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Jesus afsluttede den altså i givet fald.
Det har aldrig været meningen at Gud skulle stoppe med at tale igennem profeter, som Esajas, Malakias osv... efter at Kristus kom i tidens midte. Mennesker idag har lige så meget brug for direkte vejledning fra Gud, som de der levede i fordums tider. Tro alene på døde profeter er desværre ikke nok til at føre føre mennesker ind i Guds rige. Den som har øren at høre med, han høre.
John
|
|
Til toppen
|
|
|
#41310 - 04/01/2005 21:55
[Re: Malle]
|
Bruger
|
Hej Martin
Ja, det er profeternes syner der skal besejles, dvs. skal sættes segl på, og det skete ca. i år 70
Tager vi teksten, står der:
Halvfjerds uger er fastsat
for dit folk og for din hellige by,
før overtrædelserne bliver tøjlet,
synden bragt til ophør
og skylden sonet,
før den evige retfærdighed kommer,
før profeternes syner bliver beseglet,
og det højhellige bliver salvet.
v25 Du skal vide og forstå: Fra den tid ordet om at genopbygge Jerusalem udgik, og indtil der kommer en salvet fyrste, er der syv uger. I 62 uger skal det stå genopbygget med torve og gader. Men det er trængselstider! v26 Når de 62 uger er gået, bliver en salvet fjernet uden dom, og byen og helligdommen ødelægges af en fyrste, der kommer med sin hær. Han får sit endeligt i en stormflod. Det er besluttet, at ødelæggelserne skal vare, indtil krigen er forbi. v27 Han vil slutte en stærk pagt med de mange i én uge. Men midt i ugen vil han bringe slagtoffer og afgrødeoffer til ophør. Ødelæggeren kommer på vederstyggelighedens vinger, og det varer, indtil den ødelæggelse, der er besluttet, vælder frem mod ødelæggeren selv.«
Her knyttes det sammen med Jesu første komme, hvor den Hellige bliver salvet, den evige retfærdighed kommer og synden sonet, samt floden som skal ødelægge Israels tempel, hvilket skete i år 70.
Profeter og syner skal altså ophøre i samme periode som disse ting sker, hvilket også falder sammen med den apostoliske periode. Paulus profeterer derfor i 1. kor kapitel 13
"Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.
Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden."
Her er det tydeligt at tro, håb og kærlighed skal forblive efter profeti og tungetale ophører, og dette kan ikke være tilfældet, hvis de først skal ophøre med Jesu andet komme (at man anser "det fuldkomne" som Jesu andet komme), - dette fordi tro og håb netop forudsætter at man ikke ser det man tro og håber på.
Denne definition af "tro" og "håb" giver bibelen jo selv, idet der står skrevet:
” Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses.”
Heb. 11,1 –
var ”det fuldkomne” Jesu andet komme, eller genkomst, ville vi jo SE ham!!!
Desuden må det fuldkomne, eller bedre oversat: det "komplette" her være af samme slags som det stykkevise, da der jo er tale om samlingen af stykkerne, hvorfor der må være tale om åbenbaring, altså den fuldkomne åbenbaring, hvilket vi fik med apostlenes færdiggørelse af bibelen.
Sammenfattende er der derfor efter apostlenes død hverken flere profeter eller tungetale.
Mkh Malli
Ændret af malli (04/01/2005 22:07)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41311 - 04/01/2005 21:58
[Re: carl]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Selvfølgelig er der profeter også i dag.
Det er vel ingen selvfølge?
Disse profeter har dog ikke den funktion som profeterne under Den Gamle Pagt (Moseloven) havde idet de primært var der for at være Guds talerør for at formane og opmuntre Guds eget folks skyld- nemlig jøderne, Israel. Sådan som det beskrives i Det Gamle Testamente. Men som Paulus skriver både i Romerbrevet kapitel 12 og 1.Korinterbrevet kap. 12 og 14 har Gud givet åndelige nådegaver ved sin Helligånd -Talsmanden til sin menighed- Kristi legeme på jord. De nævnes i Efeserbrevet kap. 4. vers 11 :Apostle, profeter, evangelister, hyrder, og lærere, som skal udbrede evangeliet og oplære de kristne til deres tjenestegerning. Profeter har med ansvar overfor Gud og de andre tjenester en særlig opgave gennem Helligåndens inspiration at vejlede, trøste, formane og opmuntre de troende til at praktisere evangeliet om Kristus i menigheden og gennem deres personlige liv ud til andre mennesker.
Så en profet behøver ikke at komme med profetier? Han kan blot motivere og trøste?
Det lader vel egl. ikke til at Paulus er enig, når nu han skelner mellem profeter og så de andre med nådegaver? Det er vel fordi profeters funktion adskiller sig fra de andre?
Men det lader unægteligt til at Paulus i Ef 4:11 fortæller os, at der stadig findes profeter.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41312 - 04/01/2005 22:07
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 12/12/2004
Sted: Ødsted
|
Hej Malli Jeg er ikke helt sikker på, hvad det er du mener... Men du mener at vi altså nu idag lever i troen og håbet på Jesus? Og at der ikke længere profeteres? Men hvad er det så når man bliver opbygget i sin menighed?
"Sammenfattende er der derfor efter apostlenes død hverken flere profeter eller tungetale."
Men hvad så med alle de mennesker som taler i tunger nu til dags? Hvad er det?
Mvh Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#41313 - 04/01/2005 22:15
|
Bruger
|
Hej Martin
Jeg er ikke helt sikker på, hvad det er du mener...
Men du mener at vi altså nu idag lever i troen og håbet på Jesus? Og at der ikke længere profeteres?
Det er jo det der står skrevet - profeti og tungetale ophører INDEN Jesu tilbagekomst, og det ophørte i perioden tilknytning til at de sidste apostle døde (jf. Daniels profeti). Så ja, det tror jeg, for jeg tror på hvad der står i Bibelen.
Dette var om bibelens ord, men jeg tænker da helt personligt selv, at profeterne jo har udtjent deres formål - vi har Guds Ord, og det samlet - og det må vi ikke bevæge os bort fra, så jeg kan ikke se nogen logisk grund til at have flere profeter. Men min logik er ikke min primære begrundelse, den henter jeg i bibelens egne ord. Bibelens profeter havde jo tilsvarende autoritet som bibelen har i dag.
Men hvad er det så når man bliver opbygget i sin menighed?
Man bliver i menigheden opbygget ved Ordet, dåben og nadveren, Guds nådemidler.
Men hvad så med alle de mennesker som taler i tunger nu til dags? Hvad er det?
Har du nogensinde hørt Dirck Passer tale russisk?
Jeg tror at det er samme "fænomen".
Mkh Malli
Ændret af malli (04/01/2005 22:20)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41314 - 04/01/2005 22:29
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej ateist og I andre. Jeg mester ikke selv det græske sprog, men jeg har ladet mig fortælle, at ordet profetere også helt enkelt kan betyde forkynde ... altså f.eks. holde en af Gud inspireret prædiken ...
Men profeterne i GT talte unægtelig om det fremtidige, det fremgår af sammenhængen ..
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41315 - 04/01/2005 22:36
|
Bruger
|
Hej Malli..
Jeg vil lige tilføje til det du siger med at de (nådegaverne til at profetere og tale i tunger) ophører er din tolkning af Bibelen.. Der er dette sted ikke en entydig tolkning som skal og er den rigtigt. Kun Gud ham selv ved det.
Men jeg tror at du tager meget fejl hvis du siger at tungetale ikke er Helligåndens virke i dem der har nådegaven. Prøv og forklar helt præcist hvad det er som kristne taler idag så?
Og så noget andet noget..
Hvad mener du så om Markus 16,17? (Og disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger)?
Og hvad med resten af nådegaverne Paulus nævner? F.eks i 1. Korintherbrev 12,27-31 (I er Kristi legeme og hver især hans lemmer. v28 Og i kirken har Gud sat nogle til at være for det første apostle, for det andet profeter, for det tredje lærere, endvidere nogle med kraft til at gøre mægtige gerninger, endvidere nogle med nådegaver til at helbrede, til at hjælpe, til at lede, til forskellige slags tungetale. v29 Kan alle være apostle? Eller profeter? Eller lærere? Kan alle gøre mægtige gerninger? v30 Har alle nådegaver til at helbrede? Kan alle tale i tunger? Kan alle tolke tungetale? v31 Men stræb efter de største nådegaver!)
Hvordan kan du sige som du gør? Så er det vi har idag jo ikke Guds kirke..! Da du mener at i hvertfald nogen af de omtalte nådegaver ikke findes.. Hvad er det så vi har idag?
Kan ikke helt forstå hvordan du kan mene at tungetale og profetisk tale ikke eksisterer mere...
Jeg vil godt lige tilføje at jeg har forstået dit argument ud fra Bibelen, med at det ophørte i år 70, men det giver bare ikke nogen mening da der ér tungetale idag!
Mvh Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#41316 - 04/01/2005 23:09
|
Bruger
|
Hej Martin
Jeg vil lige tilføje til det du siger med at de (nådegaverne til at profetere og tale i tunger) ophører er din tolkning af Bibelen.. Der er dette sted ikke en entydig tolkning som skal og er den rigtigt. Kun Gud ham selv ved det.
Kan du ikke påvise ud fra profetierne, hvori de er galt fortolket? Det løber mig altid lidt koldt ned af ryggen, når folk taler om at "kun Gud ved det", når der er tale om noget Gud har meddelt os gennem sit Ord. Gud giver os jo ikke nogen informationer igennem Bibelen uden det er meningen vi skal bruge dem.
Men jeg tror at du tager meget fejl hvis du siger at tungetale ikke er Helligåndens virke i dem der har nådegaven.
For det første, så ophører tungetalen inden Jesu genkomst, og da Daniel og Paulus profeterer om den samme tidsperiode, omkring aposteltiden, hvad kan så begrunde at Paulus profeterer at profetien ophører i denne periode...og så tungetale skulle ophøre i hel en anden? Og i givet fald hvornår?, da tungetalen jo ER ophørt i og med Jesus kommer tilbage. Jeg må derfor henvise til det jeg tidligere har skrevet, at begge dele ophører i samme åndedrag som "det fuldkomne", altså bibelen kommer.
Prøv og forklar helt præcist hvad det er som kristne taler idag så?
For det første er den såkaldte tungetale man hører i en del karismatiske menigheder ikke i overensstemmelse med den bibelske tungetale, der jo foregik på ægte menneskesprog!. Faktisk har jeg som gammel karismatiker (15 år var jeg i det) ikke hørt det der ligner tungetale på et menneskesprog, trods mange møder. Jeg talte selv i tunger, troede jeg - og det var da en træls pille at sluge, at det jeg talte ikke var i overensstemmelse med bibelen....og i virkeligheden bare en slags volapyk.
Men jeg spurgte dig om du havde hørt Dirck Passer tale russisk? Har du det? For så vil du vide at selvom man ikke mestrer et sprog, kan man sagtens efterligne...så det ligner endda temmelig godt.
Jeg tror at tungetalen er en slags massesuggestion, for man TROR jo vitterlig på det, så det er ikke for at bedrage nogen at man gør det. Mange steder lærer man, eller i hvertfald lærte JEG at tungetalen var et tegn på at man havde Helligånden, så det var jo et fantastisk stort incitament til at tilegne sig det - hvem vil ikke gerne have Helligånden? 
I dag kan jeg godt tale i tunger...eller hvad man nu kan kalde det, men jeg har slet ikke den samme fornemmelse som dengang - det er tomt, jeg bliver ikke "opbygget" som jeg dengang lærte at man blev - og hvorfor så ikke det?
Jeg tror at forklaringen ligger deri, at jeg ikke har kontakt med den karismatiske trosbevægelse længere, og de åndskræfter man fik del i ved håndspålæggelse (og lovsang) har simpelthen ophørt med at gøre sin virkning.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#41317 - 05/01/2005 00:11
|
Bruger
|
Hej malli
Du skriver bl.a. Du citerer fra et andet indlæg, hvor der spørges: Men hvad så med alle de mennesker som taler i tunger nu til dags? Hvad er det?
og så svarer du: Citat Har du nogensinde hørt Dirck Passer tale russisk?
Jeg tror at det er samme "fænomen". Citat slut.
Kommentar: Hvad var så det du engang gjorde ???
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#41318 - 05/01/2005 00:37
|
Bruger
|
Hej Carl Talte som Dirck Passer jo Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#41319 - 05/01/2005 14:12
|
Bruger
|
Hej malli Besynderligt, dels at du sammenligner en del af dit liv som kristen med Dirch Passers parodi  Var det virkeligt også bare teater i dit liv  og dels, at du dermed har stemplet flere hundrede millioner seriøse kristne globalt, som parodister a`la Dirch Passer, fordi de oplever nådegaverne fungere i deres liv. Dirch P. ville ihvertfald også undre sig over dine udtalelser. Samtidig er det underligt, at du hårdnakket benægter tilstedeværelsen af nådegaven tungetale, fordi du ikke forstår den heller ikke selv om det står tydeligt i bibelen, alle nådegaverne har Kristus givet til sin menighed. Paulus kan selvf'ølgelig ikke tale om bibelen som det fuldendte, da han skrev 1.Kor. kap. 12 og 14 eftersom den ikke var færdig på det tidspunkt. Blot dette citat fra een af kirkefædrene, som havde levende menigheder ca. 150 år efter apostlenes tid: "Hvis du ønsker at bevise at Guds ånds virke er ophørt hos jer, så kom til os; kom til vore menigheder og der skal du se Helligånden uddrive dæmoner og helbrede de syge og høre ånden tale gennem tungetale og profeti"  Disse ting er en del af menighedens opbyggelse og bestemt ikke hele " hovedet" det er og bliver Kristus og Guds ords praktisering blandt de troende. Men at afvise alle Guds gaver gjorde farisæerne jo og tilligemed kaldte det for Belzebuls gerninger. Men til trods for dine benægtelser er der da også mange Indre Mission/Luthersk Mission/folkekirke folk, som selv har oplevet nådegaverne og som også de tror og lever på.  Gad vide hvad du egentlig ville benævne disse kristne, som har oplevet det du ikke tror på.???? mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#41320 - 05/01/2005 14:31
|
Bruger
|
Hej Carl Beklager, - ved godt at det bestemt ikke falder i lige god jord alle steder, for mange anser det som et tegn på at de har Helligånden at de netop taler i tunger, så derfor kan det ikke andet end vække anfægtelse, når jeg nu skriver at det er ophørt. Men, Carl, jeg kan ikke sige andet, end at bibelen fortæller os, at tungetalen er ophørt - uanset hvor mange og hvad folk oplever. Jeg har tidligere skrevet dette http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=48303&page=&view=&sb=5&o=&vc=1Oven i dette har jeg så en lille tilføjelse, nemlig at det "fuldkomne" er oversat fra " Teleios" (gr.), og dette ord oversættes med ” perfectly, completely” - derfor ville det være mere ret at oversætte "fuldkomne" med "komplette". Men jeg synes du skulle læse det jeg nu har linket til dig. Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#41322 - 05/01/2005 15:04
|
Bruger
|
Hej Martin
Til det med tungetale: Jeg tror stadig at det folk snakker idag er andre sprog. Jeg har hørt om en Afrikaner det sankkede dansk i hans tungetale.. Der var tilfeldigt en dansktalende til stede (har ingen anelse om kilden). Men det forkommer mig forkert at benægte tungetale, da jeg har hørt den, og da man kan læse om den som en del af minighedens gaver fra Gud.
Vil det ikke være mere forkert at sige at tungetalen fortsat eksisterer, når bibelen jo fortæller os at den ikke gør....med mindre selvfølgelig du ved bibelen kan redegøre for, at vi ikke skal se Jesus. Jo, jeg har noteret mig at det spredes som ringe i vandet - men det bliver det jo ikke mere rigtigt af. Jeg har også hørt mange fortælle om både det ene og andet, og som jeg har skrevet har jeg jo også selv talt i tunger - og kan fortsat, men jeg bliver ikke længere "opbygget" ved det, faktisk kan jeg intet mærke. Jeg har i tidligere indlæg kædet det sammen med mit ophør i det karismatiske, og dette er også konkret og korrekt.
Hvad der så er knap så konkret, men alligevel er korrekt, er det at jeg bad Gud om at fjerne tungetalen i fald den ikke stammede fra ham - (det var inden jeg havde nærlæst teksterne, som jeg har henvist til). Som jeg skrev kan jeg fortsat tale i tunger.....men jeg kan absolut intet mærke, faktisk er det lige så "opbyggende" som at sidde og læse op af en strikkeopskrift.... eller læse op af Frk. Jensens kogebog. Jeg tænkte, at det kunne simpelthen IKKE PASSE, så jeg fortsatte i timevis - blev ved og ved.
Men intet skete.
Og sådan har det været siden. Til gengæld kan jeg så "mærke" Guds nærvær i alle mulige andre situationer - under prædiken, under bøn, ved altergang, ved salmesang....eller bare sådan lige pludselig....men bestemt ikke under tungetalen.
Min egen private tro, som jeg så deler med dig, er den at den tungetale jeg havde simpelthen ikke stammede fra Gud, men enten fra mit eget eller fra åndskræfterne....her er det jo også værd at bemærke, at vi ser tungetalen i andre religioner - så hvorfor ikke åndskræfterne?
Men alt i alt gendriver Skriften en forekomst af tungetale i dag.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#41323 - 05/01/2005 15:45
|
Bruger
|
Hej Malli.
Det Bibel sted du begrunder ud fra ved jeg ikke lige hvor står.. Men der står at tungetale, med andre ting skal ophøre når Jesus kommer her ned på jorden. Men det behøver nødvendigvis ikke at være den første gang han kom her ned. Det kan lige så godt være anden gang. For hvorfor siger Paulus et sted i 1. korinhtherbrev at han taler mere i tunger end nogen anden..? Det vil jo simpelthen ikke give mening!
"Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud. Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden."
Prøv og tænk over meget af det Paulus siger i 1. korintherbrev der ikke giver mening, hvis tungetalen var ophørt på dette tidspunkt.
Det med at du ikke bliver opbygget af din egen tungetale ved jeg ikke grunden til. Men jeg tror det er svært for Helligånden at opbygge tro gennem noget som man er skeptisk overfor.
Mvh, og Guds velsignelse, Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#41324 - 05/01/2005 15:58
|
Bruger
|
Hej Martin
Nej, der står ingen steder at alting skal ophøre når Jesus kommer her til, - jeg går ud fra at du mener dette skriftsted, hvor der tales om at det stykkevise skal forgå når "det fuldkomne" kommer....ellers ved jeg ikke???
Jeg vil lige gentage sidste del af mit tidligere indlæg
"Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.
Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden."
Her er det tydeligt at tro, håb og kærlighed skal forblive efter profeti og tungetale ophører, og dette kan ikke være tilfældet, hvis de først skal ophøre med Jesu andet komme (at man anser "det fuldkomne" som Jesu andet komme),
- dette fordi tro og håb netop forudsætter at man ikke ser det man tro og håber på.
Denne definition af "tro" og "håb" giver bibelen jo selv, idet der står skrevet:
” Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses.”
Heb. 11,1 –
Desuden må det fuldkomne*), eller bedre oversat: det "komplette"*) her være af samme slags som det stykkevise, da der jo er tale om samlingen af stykkerne, hvorfor der må være tale om åbenbaring, altså den fuldkomne åbenbaring, hvilket vi fik med apostlenes færdiggørelse af bibelen.
Sammenfattende er der derfor efter apostlenes død hverken flere profeter eller tungetale.
*) det "fuldkomne" er oversat fra "Teleios" (gr.), og dette ord oversættes på engelsk med ”perfectly, completely”
- derfor ville det være mere ret at oversætte "fuldkomne" med "komplette".
Du skriver at det ikke giver mening at Paulus taler om tungetale i fald den er ophørt, nej, men det var den jo heller ikke på daværende tidspunkt - tungetalen ophørte i perioden et sted mellem apostlenes død... så indtil "det fuldkomne/komplette kommer" , dvs. senest da bibelen blev samlet, hvilket var helt fremme i år 400 hvis jeg ikke husker helt galt.
Mkh Malli
Ændret af malli (05/01/2005 17:30)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41325 - 05/01/2005 16:24
|
Bruger
|
Hej malli Du skriver: citat Beklager, - ved godt at det bestemt ikke falder i lige god jord alle steder, for mange anser det som et tegn på at de har Helligånden at de netop taler i tunger, så derfor kan det ikke andet end vække anfægtelse, når jeg nu skriver at det er ophørt. Men, Carl, jeg kan ikke sige andet, end at bibelen fortæller os, at tungetalen er ophørt - uanset hvor mange og hvad folk oplever. citat slut. Svar: Nej, malli, bibelen siger ikke at nådegaverne skal ophøre førend det fuldkomne nemlig Kristus kommer igen til sin menighed. Det er kun dig og nogle få andre der hævder denne teori på basis af nogle enkelte kontroversielle vers i GT. Helligånden kom ned pinsedag og den er stadig tilstede og tager bolig i enhver som vil tage imod den. Og den virker helbredelse både til ånd sjæl og legeme. At du ikke har oplevet det i den sammenhæng du var i beklager jeg, men det ændrer ikke på sandheden om Helligåndens nådegaver. Nej, det vækker bestemt ikke anfægtelse at du påstår noget andet, eftersom de troende op gennem tidsaldrene og nu selv oplever, at Helligånden fungerer sådan som skriften siger det. Så den anfægtelse må stå for din egen regning.  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#41326 - 05/01/2005 16:38
|
Bruger
|
Hej Malli.. Jeg kan se vi ikke kan nå til enighed i denne diskusion...  Men jeg vil bare lige spørge hvordan du så kan få f.eks 1. Korintherbrev til at give mening.. For ifølge dig ophørte nogen nådegaver da den sidste Apostel døde.. Men hvorfor var det så at Paulus var så ivrig efter at formane netop om disse ting. Og jeg kan slet ikke se hvorfor det først skulle være efter den sidste Apostels død at de ophørte. Hvis jeg skulle tolke det som du gør, vil jeg sige at det ophørte da Jesus for til himmels.. Men det holder jo heller ikke da det var på Pindsedagen Helligånden kom herned..? Fatter virkelig ikke hvordan du kan mene det??  Mvh Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#41327 - 05/01/2005 17:33
|
Bruger
|
Hej Martin
Og jeg kan slet ikke se hvorfor det først skulle være efter den sidste Apostels død at de ophørte. Hvis jeg skulle tolke det som du gør, vil jeg sige at det ophørte da Jesus for til himmels.. Men det holder jo heller ikke da det var på Pindsedagen Helligånden kom herned..?
Jeg forstår altså ikke hvordan du kan få det fuldkomne eller komplette der skal KOMME til at være da Jesus for til himmels????
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#41329 - 05/01/2005 17:40
|
Bruger
|
Hej Carl
Nej, malli, bibelen siger ikke at nådegaverne skal ophøre førend det fuldkomne nemlig Kristus kommer igen til sin menighed. Det er kun dig og nogle få andre der hævder denne teori på basis af nogle enkelte kontroversielle vers i GT.
Jeg forstår ikke hvad du mener med at den del skulle bygge på GT vers??? 
" Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud. Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden."
Her er det tydeligt at tro, håb og kærlighed skal forblive efter profeti og tungetale ophører, og dette kan ikke være tilfældet, hvis de først skal ophøre med Jesu genkomst (at man anser "det fuldkomne" som Jesu genkomst), - dette fordi tro og håb netop forudsætter at man ikke ser det man tro og håber på.
” Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses.” Heb. 11,1 –
Desuden må det fuldkomne*), eller bedre oversat: det "komplette"*) her være af samme slags som det stykkevise, da der jo er tale om samlingen af stykkerne, hvorfor der må være tale om åbenbaring, altså den fuldkomne åbenbaring, hvilket vi fik med apostlenes færdiggørelse af bibelen.
Mkh Malli
*) "Teleios" oversættes med ” perfectly, completely” på engelsk."
Det var sådan cirka det jeg skrev, kan du fortælle mig hvor der er en referance til GT vedr. det fuldkomne/komplette??
Og endnu bedre, kan du gendrive det jeg har skrevet ved Skriften?
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#41330 - 05/01/2005 18:05
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej malli
Oven i dette har jeg så en lille tilføjelse, nemlig at det "fuldkomne" er oversat fra "Teleios" (gr.), og dette ord oversættes med ” perfectly, completely” - derfor ville det være mere ret at oversætte "fuldkomne" med "komplette".
Jeg har altså ret svært ved at se nogen forskel i betydning mellem "fuldkomne" og "komplette". Betyder de noget forskelligt? Jeg opfatter dem egentlig som synonymer (og det gør min synonymordbog også).
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41331 - 05/01/2005 18:29
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Hej Nikolaj
Det "komplette", eller komplet går typisk på antal, der bliver fuldstændigt..samling af stykker. Eks jeg har en komplet pladesamling eller komplet kaffestel.
Man taler jo også om "morgenkomplet"...og her går det på forskellig typer/stykker mad, der er samlet på én tallerken. Men selvom noget er komplet kan den godt være behæftet med fejl. Men man taler vist aldrig om et komplet menneske (medmindre man da opfinder et reservedelslager og konstruerer et menneske).
Fuldkommen går oftest mere på det perfekte, det fuldendte - noget uden fejl eller defekter...du kan godt have en fuldendt pladesamling, og mene både komplet og uden fejl. Ligesom vi her kan tale om et fuldkomment menneske. Fuldkommen kan ikke inkludere fejl.
Lige mit umiddelbare bud
Mkh Malli
Ændret af malli (05/01/2005 18:39)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41332 - 05/01/2005 18:46
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej malli
Jeg giver dig ret i, at der kan være en vis forskel mellem "fuldkommen" og "komplet", omend de også kan bruges synonymt.
Så vidt jeg forstår det, du siger, så mener du, at Bibelen er komplet, altså at der ikke mangler noget, men også at den er "behæftet med fejl". Er det sådan, det skal forstås?
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41333 - 05/01/2005 18:53
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Hej Nikolaj
Ha-ha, jeg skriver at det komplette KAN inkludere fejl i modsætning til det fuldkomne - men at det komplette går på antallet der er samlet.
Altså er det komplette beskrivende for dele der er samlet, hvor det fuldkomne er beskrivende for det der er uden fejl og defekter. Men de går meget ind over hinanden.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#41334 - 05/01/2005 23:54
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Hej Malli. Da jeg har hørt en lignende udlægning fra Georg Adamsen vil jeg formode, at det er det generelle synspunkt i ELF. Er det rigtigt?
Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå.
Profetisk tale og tungetale er ophørt efter din udlægning. Er kundskaben også? Eller hvordan definerer du kundskab?
Mvh Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41335 - 06/01/2005 02:06
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Malli
Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses. Bruger du dette udsagn, som udtryk for; at du vælger "ikke at se". Mener du, man ved ikke at se, hvad f.eks. Carl hævder; "at profetiens nådegave er i funktion"; bedre overbevises og bliver i stand til at blive fast i tillid, til det man håber på?
Mener du, med det du siger; hvad du ikke har set, er mere troværdigt end hvad andre vidner om i dag?
Lukker du øjnene på den måde, for noget andre har set og vælger at tro på fraværet?
Fred og Alt Godt
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#41336 - 06/01/2005 08:22
[Re: Vandrer]
|
Bruger
|
Kære Vandrer Nej, jeg benytter bibelens egen definition af tro til at gendrive at det er Jesu tilbagekomst der er tale om, når der står "det fuldkomne kommer", netop fordi tro og håb forudsætter at man ikke ser det man tro og håber på.
Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses.
Jeg er af den fulde overbevisning at det er Gud der har inspireret skriften, og det hænger ikke ikke sammen, i fald han i sit ord lader sine apostle benytte en term, der modsiger ham - ergo er det os, der ikke har tolket ordet ret.
Til dine spørgsmål, så er "min egen" definition af tro i denne sammenhæng uinteressant, der findes vist ikke ret mange mennesker der definerer deres tro ens - ganske enkelt fordi det de oplever er forskelligt, og fordi vi er forskelligt skruet sammen. Spørgsmålet er hvordan Gud definerer tro, og det står så i Hebr. 11,1 - og det er jo det der er interessant, når man skal søge at forstå det Ord han selv har inspireret.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#41337 - 06/01/2005 08:38
[Re: søgende]
|
Bruger
|
Hej Søgende
Da jeg har hørt en lignende udlægning fra Georg Adamsen vil jeg formode, at det er det generelle synspunkt i ELF. Er det rigtigt?
Vi har ikke generelt talt om tungetale i ELF, sagt med andre ord, jeg kender ikke alle medlemmernes synspunkt vedr. tungetale.
"Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. "
Profetisk tale og tungetale er ophørt efter din udlægning. Er kundskaben også? Eller hvordan definerer du kundskab?
Kundskab går på det stykkevise der skal ophøre, inden det fuldkomne kommer. Læser du indledningen i sætningen hvori ordet "kundskab" er brugt, da står der "Profetiske gaver" (der skal forgå)...og "Tungetale", der skal ophøre....vi taler her om ekstraordinære nådegaver....og i korinthermenigheden var der en sådan ekstraordinær nådegave, der hed "kundskab" ...eller rettere at meddele kundskab 1, kor. 12.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#41338 - 01/03/2005 01:15
|
Bruger
Reg.: 08/04/2003
|
Hej Ateist. Det virker lidt som om at der er nogle ting du har misforstået lidt, siden du stiller sådan et spørgsmål, men jeg vil her give dig mit svar.
Såvidt jeg har forstået det er "profeternes tid" tiden inden Jesus. Jesus afsluttede den altså i givet fald.
Jo det er rigtig profeterne er før Jesus. Nu kan jeg ikke på stående fod redegøre for hvornår alle "profeterne" er skrevet, men nogle er omkring 400-600 før Jesus. Men hvad er en profet så, og hvad er hans opgave? En profet var et menneske der var udvalgt af Gud til dels at være et talerør til Kirken (isrealitterne, de 12 stammer). Dette var noget Gud gjorde når isrealitterne var kommet på galt spor. Det kunne være de var begyndt med afgudsdyrkelse eller ligende synd. Gud bruger så profeten, dels som talerør for at advare isrealitterne, at hvis de ikke omvender sig, vil der komme en konsekvens.
Jesus bliver korsfæstet, og hvad så?
Det at Jesus bliver korsfæstet har en stor betydning for alt der har med meningheden at gøre. Et af de vigtigste ting Jesu død og himmelfart bringer med sig, er udgydelsen af Helligånden. Dette var en helt ny ting, før var det ikke muligt for Helligånden at bo i mennesker da de ikke 100% kunne blive renset for synd, men efter Jesus er det muligt. Dvs at alle kristne har bedre grundlag for at høre Guds stemme, end profeterne. Med Helligånden kommer også åndens gaver, heriblandt det at kunne høre fra Gud, altså en profetisk gave. Hele åndsudgydelsen ændrede meget på en række ting. Før handlede isrealitterne meget som et og fulgte deres leder. De levende enter efter Gud og var velsignet, eller levede i synd og forbandelse. Men efter bliver det muligt for den enkelte at have en relation med Gud, og høre direkte Hans vilje for dit liv. Men en stor forskel er, at før Jesus var det kun en mand som Gud brugte ad gangen, eksempelvis Moses, Josva og profeterne, hvorimod efter var det muligt for Gud at tale igennem flere. Vi ser dette ske allerede meget tidligt i den første kirke
ApG 15:28 For Helligånden og vi har besluttet ikke at lægge nogen anden byrde på jer end dette nødvendige
Her er det flere der går sammen og ved hjælp af Helligånden kan sige hvad der skal gøres.
Og, hvis ikke Jesus afsluttede "profeternes tid", hvorfor så ikke gå ud fra, at der kan have været flere profeter efter Johannes?
Som det forhåbeligt står klart så er det rigtig nok at det ikke er flere profeter efter profeternes tid. I hvert fald den slags profeter. Men Hvis du læser lidt i Bibelen omkring den 5-foldige tjeneste, som er Grunden for kirken ser du:
Ef 4:11-12 v11 Og han(Jesus) har givet os nogle til at være apostle, andre til at være profeter, andre til at være evangelister og andre til at være hyrder og lærere v12 for at udruste de hellige til at gøre tjeneste, så Kristi legeme bygges op,
Så som man her kan læse er der i høj grad også profeter efter Jesus, men som jeg har prøvet at vise, er der en forskel mellem dem før og dem efter Jesus. Problemet er, at vi bruger det samme ord om en lang række forskellige ting, og derved kan det hele bliver meget forvirrende. Mange tror fejlagtigt at den profetiske nådegave er at kunne sige hvad der fx sker i fremtiden, som Johannes for Åbenbaret, men vi kan læse at:
1. kor 14:3 + 31 v3 Men den, der taler profetisk, taler til mennesker, til opbyggelse, formaning og trøst.
v31 for I kan alle komme til at tale profetisk, men én ad gangen; så kan alle belæres og alle formanes.
Altså summeret op er Profetisk tale en af disse 4 1) opbyggelse 2) formaning 3) trøst 4) belæring
Så derfor synes jeg man i høj grad kan have tiltro til det Johannes skriver, ud fra den åbenbaring Jesus gav ham. Det sker også idag at mennesker hører fra Gud, og kommer med et budskab fra Ham.
Men jeg håber at det var nogenlunde forståeligt at læse.
|
|
Til toppen
|
|
|
|