Jeg synes at jeg kæmper og kæmper mig fremad, men det er som om, at bjerget er alt for stejlt og turen opad er så anstrengende at det tager modet fra mig. Jeg vil så gerne være en god kristen og leve som en, men jeg synes, at det er så svært.Synden er der hele tiden, enten det jeg gør eller det jeg tænker. jeg beder og læser meget i biblen. Hvad er en god kristen i jeres øjne??
hpp59
Bruger
Reg.: 15/05/2002
Sted: Odense
Hej Hyggebo
Så kan vi vist med rette ønske dig hjertelig velkommen, nu det endelig er lykkedes for dig at blive tilmeldt.
På dit spørgsmål: Hvad er en god kristen i jeres øjne??
I mine øjne er det en person som dig, der søger af et oprigtigt hjerte.
Du er en af dem der har aller lettest ved at finde vejen, hvis du beder GUD om hjælp og lægger alt i GUD´s hænder, vil GUD høre dig og vejlede dig igennem DEN HELLIGE ÅND, som jeg mener er guds stemme til os.
Jeg tror allerede GUD har hørt din bøn, det er sikkert derfor at du er havnet her på JesusNet. Kan vi, som alle selv er syndere som du, hjælpe dig videre frem, ( syndere holder vi desværre aldrig op med at vær, kun JESUS var syndfri), så bliver det til velsignelse for os alle.
Vores mål må være at synde mindre for hver dag der går.
Det er ikke mange personlige oplysninger du har givet.
Prøv at tryk dig ind på brugerlisten, det er faktisk sjovt, for du står lige under mig. Der kan vi se de oplysninger vi har givet, som e-mail og Hjemmesideadr. m/m.
For at udfylde feltet skal du gå til personlige instillinger.
Vi har lige gang i en stor debat om: Er det i orden at bande? under Kirke og kristenliv. Kom ind og kig.
Hold fast i det kald du har fået fra GUD. Jeg vil hjælpe dig ved at bede for dig.
Hej Hyggebo....
Jeg har med interesse læst dit indlæg - og det første svar på det. Allerførst vil jeg godt sige at målet for vores kristenliv IKKE er at gøre færre synder hver dag. (som angivet i første svar) Hvis det er det, så bliver det for alvor svært at være kristen. Du må IKKE jage efter det mål.
Du må også give slip på din kamp for at nå op af "bjerget" til Gud. Gud har allerede kæmpet den kamp det var at nærme sig os. Det gjorde Han ved at sende Jesus herned - han som led døden for at vi IKKE skulle kæmpe samme kamp med satan.
Derimod vil jeg opfordre dig til at tage fat i Paulus´s brev til Romerne, og her er det i sær kap. 3 - hvor vi kan læse at alle er lige for Gud, der er ingen forskel på om man er "jøde eller græker", men alle er vi født ind i denne syndens verden, hvor Satan vil gøre alt for at holde os borte fra Gud. Det er også hans idé at vi skal arbejde på at blive syndfrie her på jorden. Det er der INGEN der har lovet os vi bliver - og det kan faktisk opleves stik modsat. jeg oplever selv at jo mere jeg læser i Bibelen, og jo mere jeg ønsker at leve som Gud vil - JO voldsommere bliver også Satans angreb på mig. Det kan opleves som flere synder, eller stort angreb af mindreværd for Gud.
Her er det så Romerbrevet kap 6-7-8 kommer ind som befrielsen. Paulus skriver her en masse om at vi i kraft af Jesu stedfortrædende død for os har frikøbt os fra SYNDEN, LOVEN & DØDEN:
Prøv at fordybe dig i disse kapitler, og skriv gerne til mig hvis der er noget der ikke rigtig passer ind i dit hoved.
Lille kanon ting: Kap 8 slutter med en proklamation imod djævlen:
Hvad er der mere at sige!
- Er Gud for os, hvem kan da være imod os? Han, som ikke sparede sin egen søn, men gav ham hen for os alle, vil han ikke med ham skænke os alt?
- Hvem vil anklage Guds udvalgte?
- Hvem vil fordømme?
- Hvem kan skille os fra Kristi kærlighed?
v37 Men i alt dette mere end sejrer vi ved ham, som har elsket os. v38 For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter v39 eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.
Rom 8,31 - Rom 8,39
Hvor er det fedt at tilhører en Herre der har besejret Satan, og hvor er det fedt at vi får lov til at hvile i at vi ikke skal trælle under synden og loven.
hej.....
Jeg vil tillade mig at rette dig i dit "mål for en kristen". Målet må ALDRIG være at vi skal synde mindre hver dag. Målet er at vi skal hvile i at synden INGEN MAGT har over os - og derfor taber synden sin indflydelse på vors liv. Synden skal klart bekendes/erkendes, men Jesus har betalt for vores synd, så derfor skal vores mål være at kunen tilegne os Jesu nåde og tilgivelse, så vi kan leve som frigjorte kristne.
Dit forslag/mål vil betyde at jeg skal holde regnskab med mine synder, men bliver de ikke færre, så betyder det jo (det er noget jeg siger med baggrund i dit mål) at vi så falder tilbage i forhold til mit Gudsforhold?!?!?!?
SÅDAN regner Gud ikke.
Jo mere vi lever sammen med gud, og jo mere vi søger ind i Guds ord, jo voldsommere vil satans angreb og fristelser også være. Det kan fakisk betyde at vi oplever flere synder jo tættere vi lever sammen med Gud.
Læs ROM. 6-7-8 og se at vores lektie er at kunne aflægge synden som det åg satan ønsker det skal være, og i stedet iklæder os det nye liv.....
Ja, det var lige en lille hilsen på baggrund af dit svar til Hyggebo.... håber du svarer igen hvis du mener jeg er helt forkert på den - men også hvis der er noget du vil have uddybet.
hpp59
Bruger
Hej Mulle
Jeg har været inde at læse diverse kapitler igennem, men det har ikke ændret på at vi er totalt uenige.
Hvordan kan vi angre og bede om tilgivelse for vor synd, hvis vi ikke må indrømme at vi er syndere.
Dog, vi kan ikke bare bede om tilgivelse og så leve vort liv som vi vil !
Det med at mange kristne i dag dækker sig ind under, at opfatte GUD`s ord, som hvis man bare tror på GUD, så er alt OK og så skal vi nok få vores synder tilgivet, men så enkelt er det ikke.
Det er kamp hver dag, for at modstå fristelser, tage agt på hvad vi siger, gør, tænker og forsømmer at gøre. Ikke mindst for andre.
Jesus har sagt, at det er svære for en rig at blive frelst, end for en Kamel at gå gennem et nåleøje. *
Vores mulighed for tilgivelse og frelse er altså lig nul,- i forhold til vores syndere !
Kun ved GUD`s nåde og barmhjertighed kan vi blive frelst, og ved fortsættelsen af Jesu sætning, - * men for GUD er alting mulig.
Formålet med Livet på Jorden er,-
at forberede os til et evigt liv efter døden.
Derfor skal vi have GUD med i alt hvad vi foretager os,
og hele tiden sætte alt ind på, at leve vort liv, som GUD vil vi skal leve det.
Vi skal hele tiden være på vakt, for ikke at gøre det forkerte.
Jesus giver os jo selv en masse forbud og retningslinier at gå efter, hvis vi overhøre dem, bliver vi ikke trælle for retfærdigheden.
Romerbrevet Rom 3
v31 Sætter vi så loven ud af kraft ved troen? Aldeles ikke! Vi gør loven gældende.
! v18 Befriet fra synden er I blevet trælle for retfærdigheden v19 jeg bruger et udtryk fra dagliglivet, fordi I er skrøbelige mennesker. For ligesom I lod jeres lemmer trælle for urenheden og lovløsheden, så I blev lovløse, skal I nu lade dem trælle for retfærdigheden, så I helliges.
Vi skal altså gøre en indsats for at kunne komme ind under Jesus beskyttelse og det vil sige, at vi skal stræbe efter at forbedre os hver dag !
Jesus blev sendt ned til os, for at vise os hvordan vi skal leve vores liv for at blive frelst og der ingen her på Jorden der er frelst, selv om mange Kristne går og påberåber sig det, fordi de har sagt ja til Jesus.
Vis vi bliver frelst bliver det først når GUD afgiver sin dom over os!
Derfor er det vigtigt at forbedre sig hver dag, hver time, hvert minut, for at GUD vil vedkende sig os som hans Børn, der har fulgt det Jesus har lært os.
GUD lade sin HELLIGÅND vejlede os i vore Debatter, så det ikke er os der taler, men som vejledt HELLIGÅNDEN.
----- Original Message -----
From: <debat@jesusnet.dk>
To: <pretsch.hp@mail.dk>
Sent: Tuesday, July 23, 2002 10:10 AM
Subject: Der er kommet svar på dit indlæg
>
> Mulle svarede på dit indlæg på:
> http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=kristen&Number=8194 >
> hej.....<br>Jeg vil tillade mig at rette dig i dit "mål for en kristen". Målet må ALDRIG være at vi skal synde mindre hver dag. Målet er at vi skal hvile i at synden INGEN MAGT har over os - og derfor taber synden sin indflydelse på vors liv. Synden skal klart bekendes/erkendes, men Jesus har betalt for vores synd, så derfor skal vores mål være at kunen tilegne os Jesu nåde og tilgivelse, så vi kan leve som frigjorte kristne. <br><br>Dit forslag/mål vil betyde at jeg skal holde regnskab med mine synder, men bliver de ikke færre, så betyder det jo (det er noget jeg siger med baggrund i dit mål) at vi så falder tilbage i forhold til mit Gudsforhold?!?!?!? <br>SÅDAN regner Gud ikke. <br><br>Jo mere vi lever sammen med gud, og jo mere vi søger ind i Guds ord, jo voldsommere vil satans angreb og fristelser også være. Det kan fakisk betyde at vi oplever flere synder jo tættere vi lever sammen med Gud. <br>Læs ROM. 6-7-8 og se at vores lektie er at kunne aflægge synden som d!
> et åg satan ønsker det skal være, og i stedet iklæder os det nye liv.....<br><br>Ja, det var lige en lille hilsen på baggrund af dit svar til Hyggebo.... håber du svarer igen hvis du mener jeg er helt forkert på den - men også hvis der er noget du vil have uddybet.<br><br>Hilsen Mulle
>
Tak for dit indlæg.
Som du selv påpeger, så er vi vist ikke helt enige på dette område, og ja, jeg har læst dit indlæg til mig, og jeg vil meget gerne sige, at meget af det du siger(skriver) kan jeg uden problemer tilslutte mig, men men men......
Der er især 2 ting jeg gerne vil kommenterer:
1: Det mest klare bud Jesus giver os kan vi læse i Matt 22,37 - Matt 22,40
v37 Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ v38 Det er det største og det første bud. v39 Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ v40 På de to bud hviler hele loven og profeterne.«
Vi skal IKKE overholde en masse bud for at gøre os fortjent til frelsen - men det vil jeg lige tage op efter den andet punkt.
2: Jesu opgave her på jorden var IKKE bare at vise os hvordan vi skal leve for at blive frelst - MEN (her kommer fortsættelsen på pkt.1) Hans opgave var at betale for den synd og skyld vi aldrig selv kan betale.
Ved den "mission" købte Jesus os fri af syndes fangenskab - købte os et nyt liv under Guds nåde og kærlighed.
Vi skal leve Jesu kærlighed ud igennem vores liv - være Hans efterfølger i at vise andre mennesker Guds ufattelige kærlighed til alle mennesker - og vise dem vejen til Guds nåde...
Forskelen på livet under synden, døden djævelen - og livet under nården er:
Livet under synden - borte fra Gud - binder mig til synden. Hvis jeg begår en synd vil djævelen fortælle mig at jeg ikke er værdig Guds tilgivelse, og er det den samme synd igen, så vil han meget hurtigt fortælle mig at jeg nu må gøre mig fortjent til Guds kærlighed ved at bevise over for Gud at jeg er i stand til at holde Guds bud. Ja, dette er jo dømt til fiasko på forhånd. Livet under synden vil give mig konstant dårlig samvittighed - og gøre mig lovbundet.
Dette gælder mange mennesker - også mange der ellers kommer i kirke og menigheder, og som ellers lever en godt kristent liv.
Livet under Guds nåde - det nye liv som Jesus har købt til os, er helt anderledes. Jesus døde og opstod som den eneste efter at have besejret djævelen og al hans magt.
Det liv han har købt os, giver os frihed til at leve uden at skulle kæmpe os "op" til Gud, eller gøre os fortjente til frelsen. Når vi oplever fristelser, så har vi ret til at sige til Satan, at OK - jeg oplever at du angriber mig, men jeg har Jesus som Herre, så behold bare din fristelse for dig selv. Synder vi på baggrund af fristelsen, så må vi igen sige til satan, at han IKKE på baggrund af hans "sejr" over os har nogen magt over os. Jesus har også betalt for den synd, og den må vi til Jesus og bekende, angre, og i Tro på hans magt - må vi lægge den hos ham - og igen tage fat på det fede liv Jesus har købt til os.
Jeg ved ikke om du kan se forskellen.?
læs: Rom 6, 12-23 & Gal. 5, 1ff.
OK - det er en daglig kamp at se sig angrebet af fristelse og synd, men lektien for os er at lære ikke at lade synden tage Herredømmet over os, men aflægge den hos Ham som HAR betalt for den - og så ellers sende "kvitteringen" til Satan men en proklamation om at hans magt over os er fortid. Synden må IKKE få så meget magt over os at vi selv forsøger at kæmpe os ud af den - eller kæmpe os til besejren den selv. Det vil aldirg lykkes for os.
OK - vil kan tilegne os værktøjer som vi kan bruge når fristelserne kommer til os - og her er Guds fulde rustning jo genial. (efs. 6)
jeg håber og beder om at dette må kunne afklarer lidt af hvorfor jeg reagerer lidt hurtigt på dit indlæg.....
hpp59
Bruger
Hej Mulle
Djævelen prøver også på, at lade de Kristne vælge den nemmeste løsning, på forståelsen af GUD´s ord til os igennem JESUS.
JESUS har betalt for vore synder, ved at komme her ned på Jorden, for og lære os hvordan vi skal leve vort liv for at blive frelst. Vi takkede med at lade JESUS korsfæste.
Derfor er vi medskyldige i JESUS lidelser hver gang vi synder.
JESUS købte os fri fra synden, ved at give os muligheden for at leve efter det som JESUS foreskrev, men gør vi ikke det, er vi ikke købt fri af nogen synd ! Total misforståelse !
Så må det da også være vigtigt at synde så lidt som muligt. Jeg tror at Jer der har fået den opfattelse af det skrevne, har taget fejl i Jeres fortolkning af BIBELEN.
For at opnå et syndfrit liv skal vi leve op til det største bud, ud over at elske GUD som det højeste, som er følgende:
Troen er Nøglen til Guds Rige Låsen er Kærligheden
1. Brev til Korinthierne Kap. 13.
Kærligheden er :
Langmodig - Velvillig - Bære ikke Nid - Praler ikke - Opblæses ikke - Gør intet Usømmelig - Søger ikke sit eget - Forbitres ikke - Tilregner ikke det Onde - Glæder sig ikke over Uretfærdigheden , - men Glæder sig ved Sandheden - Den tåler alt - Tror alt - Håber alt - Udholder alt.
Mangler der noget i Låsen , fungerer Nøglen ikke.
Det er umuligt for os, at leve op til alt dette 100%
Jesus er den eneste der har kunnet gøre det.
Lad os huske at bede om, at Gud vil tilgive vores synder og modtage vores sjæl og ånd, når vi skal dø.
Jeg tror at mennesket altid har forsøgt at finde den nemmeste og behageligste måde at blive frelst på.
Mulle
Ja, dette er jo dømt til fiasko på forhånd. Livet under synden vil give mig konstant dårlig samvittighed - og gøre mig lovbundet.
Dette gælder mange mennesker - også mange der ellers kommer i kirke og menigheder, og som ellers lever en godt kristent liv.
Hvordan kan man bilde sig ind at ens samvitighed er i orden, når vi altid er syndere ?
Mulle
Det liv han har købt os, giver os frihed til at leve uden at skulle kæmpe os "op" til Gud, eller gøre os fortjente til frelsen.
Jeg er ked af at du skriver til en ny søgende at vi ikke skal kæmpe, det er en Kristens pligt og opgave.
Jeg er presset tidsmessig, så jeg må slutte denne gang. Håber at jeg ikke har lavet fejl da jeg ikke har tid til en gennemlæsning mere.
Jeg er lidt overrasket over et par ting i dit sidste indlæg.
jeg vil nødig have siddende på mig at jeg har misforstået bibelen, men det er jo så din påstand.
Når vi har taget imod troen - blevet frelst - og forsøger at tilegne os det nye liv som Jesus har købt til os, så må vi tro på at det vi engang skal opleve på Den Nye Jord allerede er eksisterende i vores liv. Jo, vi skal stadig bede Jesus om at se til os i nåde, men det er allerede nu vi må leve som frelste mennesker - ikke syndfrie, men som mennesker hvis synd er sonet.
Det chorkerer mig at du lægge op til at vores mål er at leve et syndfrit liv... Så betyder det jo at du træller under synden - kæmper i egen kraft for at besejre synden.
Det vi skal kæmpe imod er djævelens snigløb - bede Gud om at give os kræfter til at stå imod hans angreb - men kampen mod synden har du tabt på forhånd.
Det kan skrev til "hyggebo" var IKKE at det ikke var en kamp at være en kristen, men at han IKKE skulle kæmpe sig op af bjerget til Gud. Du er velkommen til at fejlciterer mig, men ikke uden at jeg fortæller dig det. !!!!!
Hvis du mener at den nemmeste og behageligste måde at blive frelst på er ved at være lovbunden - så er det ikke bibelsk.
Simon Peter skriver i 1 Pet 2,4 - 1 Pet 2,6 følgende:
v4 Kom til ham, den levende sten, som blev vraget af mennesker, men er udsøgt og kostbar for Gud, v5 og lad jer selv som levende sten bygges op til et åndeligt hus, til et helligt præsteskab, der bringer åndelige ofre, som takket være Jesus Kristus er kærkomne for Gud.
Når vi har overgivet os og vores "gamle liv" i Guds hånd, så vil Han bygge os op til et åndeligt hus, der bringer ofre til Gud. Det er IKKE gerninger vi selv skal frembringe, men de ofre som Gud gør i os.
Jo, vi skal aflægge det gamle liv - tilegne os det nye liv, og det vil opleves som en livslang kamp, men ikke en kamp for at blive syndfrie....
Jeg ved ikke om dette flytter noget, men jeg føler jeg ville sende dig denne hilsen, og så må du gøre med det hvad du vil, for jeg tror vi er mile vidt fra hinanden i denne diskution.... Ærgeligt, men sådan er det vist bare..
Hej med jer
Ja så er jeg tilbage efter en dejlig ferie. Jeg har gennemlæst alt det, der er blevet skrevet om synd og hvad I mener. Først vi jeg sige at jeg altså er en hun, og ikke en han, men det kan jo ikke ses af navnet.
Jeg ved godt at jeg er døbt og dermed en kristen, men for at forstå biblen rigtigt, føler jeg at det er en kamp opad. Der er mange ting jeg ikke forstår, som jeg så er nødt til at spørge andre om eller jeg spørger vores præst.
For mig er det en kamp opad, idet jeg ikke altid føler at min bøn bliver hørt. Den når nogle gange kun lige over gulvet, hvorfor?
Jeg læser flere steder i biblen at jeg skal lægge mit i Guds hænder - men hvordan kan jeg det, når bønen ikke når ret langt op?
Tak fordi i sendte nogle menninger.
Guds fred
Hyggebo
Det er godt at høre at du bestræber dig på at handle ret, således ønsker jeg også selv.
Jesus siger ifølge Johannesevangeliet:
Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham.« (joh 14.21)
Vi må dog være ydmyge omkring egen formåen og være klar over vi behøver Jesus.Men lad os ikke lægge hovedet tilbage i puden.
Jeg siger ikke at vi ikke fejler, blot at vi må bestræbe sig på at gøre det rette. Og jeg tror viljen er vigtig. Måske endda vigtigere end om man når noget overhovedet (ved det ikke).
Jeg har selv gode og dårlige dage.
Dage jeg føler mig som en fiasko. Men måske er disse dage en gevindst hvis de hjælper en til at blive ydmyg.
Der er så meget der er skjult for vore øjne.
Vi kan blot beundre Jesus endnu mere når vi ser hvad han var i stand til.
Vi behøver Jesus, men det betyder ikke vi ikke skal kæmpe.
Lad os bygge hus på klippe så det står fast.(mat 7.24)
Gud ved hvor vi står, men han dømmer næppe som mange mennesker der blot ser
på resultatet.
Mon ikke den der bliver forlangt mere styrke af den stærke end den svage.
Mere wisdom af den vise. Mere af den med mange talenter end den med lidt.
Tænk på den fattige enke som Jesus siger giver mest da der bliver lagt penge
i tempelblokken(lukas 21.1). Hun giver meget i forhold til sine evner.
Og hvem ved så hvor de står i forhold til andre.
Da de færreste kan se hvad der gemmer sig i mennesket.
""Enhver, som har fået meget, skal der kræves meget af. Og den, der har fået
meget betroet, skal der forlanges så meget mere af.""(luk 12.48)
Så om man er en god kristen det ved Gud der ser det skjulte, men jeg tror så afgjort også at det at blot man stræber efter det er det en kæmpe fordel.
Og husk at gud er barmhjertig, god og kærlig.
De ting jeg her har skrevet er noget af det jeg mener at være kommet frem til. Det er Jesus der giver sandheden og du må tage forbehold for min uvidenhed hvis der er noget jeg har misforstået. Jeg tror man må være ydmyg omkring sin viden hvis Gud skal kunne fylde mere på,.For hvem kan lære den der allerede mener at vide det hele.
Håber at du ikke midster modet, men i stedet får lyst til at kæmpe videre med den modstander som vi har i synden og stadig forsøger at bringe os til fald og husker at bede om hjælp til det. Satan må ikke få foden inden for ved hjælp af vores stolthed over gerningerne, så derfor kan det være godt når tingene ikke altid føles som om de går den rette vej fordi vi derved bliver ydmyge og således bekæmper stoltheden (jeg håber du kan se hvad jeg mener).
Jesus lærer os jo at vi skal være ydmyge.
Ja lad os tage guds hånd , med den hjælp vi må få af gud,Jesus, helligånden eller deres treenighed eller hvordan det nu helt nøjagtigt hænger sammen.
Med hensyn til at blive hørt i sine bønner, siger Jesus ifølge bibelen(som jeg har forstået det) at vi skal blive ved med at bede.
Men nogen gange lægger vi heller ikke mærke til hvis vi allerede får hvad vi beder om.
Desuden må vi bede efter noget der er guds vilje. Beder man f.eks i sin uvidenhed om noget der er til skade for en selv eller andre, ville det ikke være godt om gud gav os det.
Således tør jeg ikke selv at bede om meget andet end ting som at gud må forme mig efter hans vilje, og lade mig være til hans behag. Og holde fast i mig, ligesom jeg også ønsker at kunne holde fat i ham og lede mig tættere på ham.
HPP har allerde skrevet meget i de forige indlæg i debatten om synd som jeg mener er vigtigt, og meget af det jeg skriver er måske blot en gentagelse.
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej hpp59!
Efter at have læst dine indlæg må jeg vel konkludere, at du forsøger at svare på Hyggebos spørgsmål bedst muligt.
Men, men. Der er desværre noget, du er sprunget let og elegant hen over - sådan som Mulle også har forsøgt at gøre dig opmærksom på det: FORSONINGEN i Jesus Kristus.
Alt, hvad du tilsyneladende har at henvise både Hyggebo og Mulle til, er:
- Målet er at synde mindre for hver dag.
- Evangeliet må endelig ikke blive en sovepude (man får knap nok lov til at modtage evangeliets trøst, før man atter sparkes i gang!)
- Du skal leve op til budene for at opnå et syndfrit liv.
- Det er din pligt at kæmpe.
Din beskrivelse af Jesu opgave er: "Jesus blev sendt ned til os for at vise os, hvordan vi skal leve vores liv for at blive frelst". Nej og atter nej. Vi frelses ikke ved at leve et liv efter Jesu forbillede! Han kom for at forsone os med Gud - at sone vores synd ved at blive straffet i stedet for os.
Rom. 3, 23-25: "Alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus. Ham gjorde Gud ved hans blod til et sonoffer ved troen for at vise sin retfærdighed."
Og v. 28: "For vi mener, at et menneske gøres retfærdigt ved tro, uden lovgerninger."
Det er netop evangeliet: Ingen kunne holde loven - ethvert menneske er pga. den syndige natur en fjende af Gud (Rom. kap 1-3) - men pga. Jesu stedfortrædende død på korset har Gud åbnet vejen til frelse for enhver, der tager imod denne gave i tro. Ufortjent!
Dette grænsesprængende evangelium forkynder Paulus i Rom. 3, 21-5, 21 og videre frem. Bemærk: Først i kap. 6 rejser han spørgsmålet, om vi så bare kan synde løs fordi vi er tilgivet! Og selv da kommer han ikke med krav om at stræbe, at opnå, at leve op til! Nej, helliggørelsen, det nye liv, opstår også pga. Jesu værk på Golgata!
Du siger at du har læst disse kapitler, men det ser snarere ud til, at du har pillet nogle ord ud af sammenhængen, så de lyder som yderligere lovkrav.
Det er at gøre nar af Guds store gerning for at frelse os, at beskrive troen på det som "at finde den nemmeste og behageligste måde at blive frelst på". Det er Gud selv der frelser os ved tro - ikke ved gerninger!
Det, et kæmpende menneske som Hyggebo har brug for, er ikke lovens formaning om at tage sig sammen - men evangeliet om den uforskyldte nåde!
Ja! Guds ord siger også, at vi skal kæmpe, og leve et helligt liv, men ALTID på baggrund af retfærdiggørelsen og forsoningen. Aldrig for at BLIVE frelst - men fordi vi ER det - og det er Guds værk i os, ikke vor loviske stræben. (se igen Rom. 6).
Formaningsafsnittet af Romerbrevet kommer også først efter forkyndelsen af evangeliet - nemlig så sent som i kap. 12.
Så der er ingen vej udenom korset!!
Hilsen AnnePande.
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Hyggebo!
Meget af det, jeg vil sige til dig, kan du læse i mit indlæg tik hpp59. Ud over det vil jeg nævne et par ting til:
Joh. 15 fortæller om, at Jesus er vintræet, og vi er grenene. Og vi kan ikke bære frugt af os selv, men kun ved at leve ham nær - i bøn og bibellæsning, i gudstjenesten og forkyndelsen, dåben og nadveren.
Det er dog ikke altid vi selv ser denne frugt. Det er nemlig ikke den, vi skal stole på, men Jesus, som har forløst os.
Ef. 2,8-10 taler om, at vi er frelst ved tro, ikke ved gerninger. Derimod, når Gud HAR frelst os, lægger han gerninger til rette for os at vandre i. Ikke for at VI skal frelses eller stræbe! Men fordi Gud vil det og vor næste har brug for det.
Ang. din kamp for at forstå Bibelen: Det er heller ikke altid nemt at forstå, og helt udlært bliver vi aldrig! Men det er godt, du har nogle, du kan spørge.
Bed også Gud hjælpe dig med at forstå det, du læser.
Er du ikke allerede med i en bibelkreds, kunne du sikkert have gavn af at være med i en, hvor der er flere, der læser i Bibelen sammen og taler om det, de læser. Undersøg om der er sådanne bibelkredse tilknyttet til din kirke, eller i det nærmeste missionshus f. eks.
Et andet godt hjælpemiddel er Bibelnøglen, en bibellæseplan med et stykke til hver dag og en forklaring dertil. Jeg har selv megen glæde af den. Når man abonnerer på den, får man den tilsendt 4 gange om året. Se www.blr.dk. Mht. at du nogle gange føler, at din bøn kun når lige over gulvet / ikke bliver hørt: Det er heldigvis heller ikke nødvendigt at føle det. Gud er allevegne og ser og hører os, uanset hvad! Se salme 33 og 139.
Derfor gør det heller ikke noget, hvor "langt op" bønnen når - når han er lige ved siden af dig, ja endda i dit hjerte! ;-)
Derfor kan du også trygt lægge dit liv i Guds hænder og hvile i, at han er din Far, som elsker dig - og han har hørt dig for Jesu skyld.
Håber det kunne hjælpe dig lidt?
Venlig hilsen Anne Pande.
"I mener at bare man tror på JESUS (Pas på I ikke glemmer GUD), så er man allerede frelst, uden at have gjort noget som helst."
Troen på Jesu offer er faktisk selve kernen i kristendommen: Vi skal intet gøre, for vi kan intet gøre. Der er kun Guds nåde at "nøjes med":
"Men kristendommen opstiller intet ideal og har ingen moral; den er netop en opgivelse af al moral. Kristendommen siger til mennesket, at det ikke skal stræbe ud over sig selv, men skal være sig selv og nøjes med Guds nåde." - Johannes Sløk, Prædikener, Centrum 1998, s. 13-14
Fint svar. Jeg vil dog sige at der var en mand der havde det på samme måde. Han knoklede for at være synd fri, men han måtte hele tiden konstatere at det var en for stor opgave for ham. Derfor gik han hen til præsten, for at få en snak.
Præsten sagde:"Gå ud på kirkegården til en du kender. Der skal du dømme den døde med alle de synder som personen har haft. Der efter prøver du at se hvad personen vil gøre ved disse synder som han nu engang har begået. Læg mærke til om personen der er begravet har nogen forbindelse til disse synder."
Som der står i Romerbrevet, er alle kristne død, de lever ikke mere, de er begravet og Jesus lever i de kristne. Troen på Jesus som Guds Søn og eneste frelser, gør at du er død som personen i graven og Jesus som aldrig laver fejl og aldrig gjort nogen synd lever.
Manden der gjorde det som præsten sagde, blev så glad, at han løb gennem byen og råbte JEG ER DØD! Så når du som kristen siger at du synder, så siger du også at Jesus synder. Derfor kast synden i graven og tro på Jesus. Lad ikke synden være for dit åsyn, men den herlige Hellig og nådelige frelser Jesus Gud Søn.
Dommedag kommer ja, men det er jo heller ikke alle der tror på Jesus som den eneste sande frelser.
Gerninger skal udspringe fra tro og ikke omvendt. Farisærene mente jo at troen skulle bygges på gerninger, men hvad hjælper det, når Jesus har fortalt os, at fejler vi den mindeste smule, så er vi skyldige i ALT.
Troen på Jesus er det eneste der skal til, så vil Jesus fylde os med Sin kærlighed og med den kærlighed vil vi få en længsel efter at gøre gode gerninger, så Jesus får æren og ikke os selv. (Falder ofte selv på dette punkt i at glæde sig over en selv) Dog har jeg erfaret, at der er en kæmpe velsignelse når det lykkes at gerningen er bygget på troen så Jesus får æren.
Jesus er Gud. For kun Gud kunne klare det der skal til for at vi kan få fællesskab med Ham.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej hpp59,
Jeg må tilstå, at jeg er uenig med dig her. Ved du hvad, det er virkelig, virkelig sandt, at hvis vi tror på Jesus så er vi frelst, uden at gøre noget som helst !
Der kommer en dommedag, fordi de fleste jo ikke tror på Jesus.
Hvad betyder det så at tro på Jesus. Du synes, at det er for let - en sovepude -
bare at TRO, uden at gøre sig fortjent på anden måde til frelsen.
Sandheden er, at vi kan ikke gøre os fortjent til frelsen, ingen af os kan, det er
bare ikke muligt, og hvis vi prøver er det et udtryk for at Guds nåde, at Jesu lidelse og død for os ikke er nok - vi skal selv føje noget til. Den er altså helt gal !
Troen er ikke bare et tomt ord - troen har nogle store konsekvenser: Hvis du
tror på Jesus, og har tillid til ham, og vælger ham som din herre, så gør du hvad du kan for at følge ham og rette dig efter hans bud.
Hvis du læner dig tilbage og siger: "Jeg tror på Jesus, men jeg tror ikke at jeg skal gøre som hans siger, ja så tror jeg ikke på din tro !
Så er han ikke din herre, så har du valgt en anden herre til at styre dit liv, f.eks.
dig selv, eller mammon eller hvem det så kan være. .
Troen alene er til frelse, men troen kendes sine frugter, som er gerningerne.
Sådan mener jeg det er.
hpp59
Bruger
Jammen kære Kristina dog !
Hvad er det nu med dig, vi er jo ellers så enige på alle punkter.
Så skal vi jo også gøre noget, som jeg siger !
JESUS siger at når vi tror på JESUS skal vi også holde JESUS bud, er det ikke at skulle leve op til at gøre noget ?
De bud består af KÆRLIGHED og hvad den indebære, eksempel : Barmhjertighed = god gerning.
Det er det jeg mener.
Kristina
Hvis du læner dig tilbage og siger: "Jeg tror på Jesus, men jeg tror ikke at jeg skal gøre som hans siger, ja så tror jeg ikke på din tro !
Jeg har da aldrig påstået, at vi ikke skal gøre hvad JESUS siger, tvært imod skal vi gøre alt hvad JESUS siger.
En af Jer har gjort mig opmærksom på dette skriftsted for nylig, jeg kunne ikke finde hvem det var.
Efeserbrevet Ef 2 Frelsen af nåde
v8 For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. v9 Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af. v10 For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i.
Jeg tror det er her I har Jeres overbevisning fra, så er vi jo enige for det er så sandt som det står!
v8 For af den nåde er I frelst ved tro.
Men der står ikke ved tro alene.
I Debatten synd har I givet mig meget, og også meget at tænke dybere over, det er jeg meget taknemlig for, det er jo også meningen med DEBATTEN. Jeg håber også at jeg har bidraget med noget, jeg har fået fra GUD til gavn for andre.
Det er ikke min mening eller mit synspunkt det drejer sig om, det er udelukkende hvad GUD vil med mig og kan bruge mig eller os til.
Derfor vil jeg altid være modtagelig for at finde frem til det GUD vil have, at vi skal TRO, GØRE og TÆNKE.
kristina
Ordstyrer
Bruger
- uha, det var dog en skrækkelig misforståelse - jeg har meget røde ører og må skynde mig at rette:
Jeg skrev ganske rigtigt " -- jeg tror på Jesus, men ikke på at jeg skal gøre som hans siger - - " Der skulle jo ikke så "hans" - (du hedder jo bl.a. Hans), men "han".
Og citatet er slet ikke er noget citat, men min egen betegnelse for de mange mennesker, som bare mener, at hvis de SIGER at de tror på Jesus, så har de ikke noget problem hverken her eller hisset, da der jo er tilgivelse for alt. Det er det
du betegner som "sovepuden". Vi er helt enige her.
Det vi er uenige om er udelukkende, om vi kan opnå frelse, eller kan medvirke til vores frelse, ved at gøre godt her i verden. Det mener du, så vidt jeg kan forstå, at vi kan og skal, og det mener jeg ikke.
Gode gerninger skal vi gøre, ingen tvivl om det, de vil nok være til gavn for vores medmennesker. Men hvis vi gør dem som en investering, som vi forventer at få igen på dommens dag, så står det ilde til med os. Hvis vi ikke mener, at nåden er os nok, men at vi skal skal føje noget til for at blive frelst, så skal vi nemlig dømmes efter loven alene, og så falder vi.
Altså, Guds nåde er os nok. Kun troen på Jesus frelser. Troen på at gode gerninger kan frelse os, eller medvirke til vores frelse kan være katastrofal.
Men: Troen på Jesus og modtagelse af hans nåde og kærlighed fører AUTOMAISK til at vi kan, og ønsker at, gøre godt her i verden. Og så er det jo i virkeligheden ikke vore egne, men Guds gerninger, som vi syndere forvalter ogformidler.
Helt kort: Gode gerninger uden kristen tro findes, men kristen tro uden gerninger findes ikke.
Jeg håber at have forklaret hvad jeg mener nu, eller må du endelig komme igen.
hpp59
Bruger
Kære Kristina
Du roder vist lidt rundt i det i Øjeblikket.
Du har også gjort mig til opfinder af "en sovepude", ophavsdamen har du her nedenfor.
Anna Pande 15.08.02, (Som jeg vist nok endnu er svar skyldig)
Alt, hvad du tilsyneladende har at henvise både Hyggebo og Mulle til, er:
- Målet er at synde mindre for hver dag.
- Evangeliet må endelig ikke blive en sovepude (man får knap nok lov til at modtage evangeliets trøst, før man atter sparkes i gang!)
- Du skal leve op til budene for at opnå et syndfrit liv.
- Det er din pligt at kæmpe. .............
Kristina
Jeg skrev ganske rigtigt " -- jeg tror på Jesus, men ikke på at jeg skal gøre som hans siger - - " Der skulle jo ikke så "hans" - (du hedder jo bl.a. Hans), men "han".
OK trykfejl forekommer, det kan være slemt hvis det giver indholdet en hel anden betydning. Når bare det kun er mig det går ud over, skal jeg nok klare det, men tak for rettelsen.
Kristina
Så er han ikke din herre, så har du valgt en anden herre til at styre dit liv, f.eks.
dig selv, eller mammon eller hvem det så kan være. .
Dette ( men jeg tror ikke at jeg skal gøre som han(s) siger ) har jeg aldrig skrevet, men i sidste indlæg rettet din beskyldning til, at min indstilling er, at vi skal gøre alt hvad Jesus siger. Du har bare ikke svaret på hvor du har det fra.
Lige et spørgsmål til dig. Er en rig der tror på Jesus frelst på forhånd ?
Kristina
Men: Troen på Jesus og modtagelse af hans nåde og kærlighed fører AUTOMAISK til at vi kan, og ønsker at, gøre godt her i verden. Og så er det jo i virkeligheden ikke vore egne, men Guds gerninger, som vi syndere forvalter ogformidler.
Helt kort: Gode gerninger uden kristen tro findes, men kristen tro uden gerninger findes ikke.
Det er rigtig godt, det du skriver her og det har min fulde anerkendelse.
Kan man kalde alle der deltager i debatten DEBATANTER for " DEBATTANTER" er nok ikke så heldigt.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Kære hpp, jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår alt hvad du mener, men jeg er da
glad for det sidste du skriver, for hvis vi er enige om det, så er vi enige om det allervigtigste.
Du spørger om jeg mener at en rig der tror på Jesus er frelst på forhånd. JA, helt bestemt ! Det kan jeg da kun sige ja til, men forudsat at vi ved "tro" forstår det, at han har taget imod Jesus som Guds søn, som sin frelser og herre, og besluttet sig til at følge ham. Så betyder det nok ikke noget om han er rig eller fattig.
Men hvis "tro" for ham den rige bare betyder, at han tror på Jesus (som f.eks. et godt og klogt menneske, som vi kan lære meget af), så må jeg svare NEJ, den går ikke !
Mht. sovepuden, ok., du har nok ikke selv brugt ordet, men du har da gjvet udtryk af, at du mente det var forkert at forkynde at vi ikke frelses ved troen alene. Jeg forstod det sådan, at du mente, at nogen kunne forledes til at slappe helt af og bare ubekymret synde videre, og her er jeg ikke enig:
Igen: Vi skal ikke gøre noget som helst for at blive frelst, for Jesus har gjort det. Vi skal kun modtage hans hjælp. Men NÅR vi har gjort det, så vil vi naturligvis prøve at holde budene. Så kan vi nemlig slet ikke lade være, selv om vi, som de syndere vi stadigvæk er, må kæmpe mod synden resten af livet og hver eneste dag har brug for at bede om tilgivelse: "Forlad os vor skyld - - ".
Men måske er hele denne debat kun er spørgsmål om fortolkning af ordene - det er da muligt.
Spørgsmålet om resultatet af hvis man slet ikke omvender sig det mindste i handling, vil jeg ikke fordybe mig så meget i.
Jeg tror selv vi bør både lytten og handle, men med ydmyghed.
Jeg tror det kan være godt selv at læse det i bibelen, da man må være klar til at tage imod.
Det man ikke forstår, forstår man måske netop ikke for sin egen skyld. Fordi man ikke er klar endnu. Svarene kommer nok hen af vejen hvis man fordyber sig i skriften og tager ved lære af den.
Det andre kan have lært er ikke nødvendigvis det skridt man er klar til endnu og omvendt.
Heller ikke andres tolkninger er nødvendigvis de rette.
De spæde i troen, skal ligesom man nok også selv skal med det nye, have tid til at fordøje maden.
Man giver jo ikke små børn de voksnes mad før de kan tåle det.
Den der selv er vokset i gud, kunne nok heller ikke tåle det i starten.
Men jeg mener afgjort at man bør stræbe efter ikke bare at se på maden, men også spise af den så man bliver klar til næste mundfuld.
Man vokser jo ikke uden mad.
Er maden da til gavn hvis man ikke spiser den eller giver andre af den?
Det sidste Jesus siger i Mattæusevangeliet:
Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, v20 og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«
Så ihvertilfælde deciplene får besked på at lære andre at holde det Jesus har befalet, og mon så ikke det også gælder andre der vil følge efter.
Siger Jesus ikke også at det er til gavn for os selv at tage hans åg på sig:
Matt 11.28:
Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile. v29 Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle. v30 For mit åg er godt, og min byrde er let.«
Ønsker vi overhovedet at tjene guds fjende, som ikke vil det bedste for os.
At vi ikke har styrke til at modstå er en ting, men ønsket om kun at tjene gud en anden.
Jesus er sejrherren.
Jeg bøjer mig i skam over mig selv og min håbløshed.
Jeg prøver ikke at dømme, og har selv brug for overbærendhed.
Om man så kun flytter et sandkorn hvis man er en myre, må det bedømmes som var man en ellefant der flytter en træstamme. Man kan ikke forvente at en myre bærer en elefants vægt eller prise en elefant for at bære et sandkorn. Enhver må bedømmes udfra sig selv.
Hvad kan vi rose os af hvis vi har mere end andre af et talent, men det
er gud der giver os det.
Lad den som ser i det skjulte om at dømme.
Men igen det er Jesus der giver os sandheden fra Gud, jeg skriver blot noget af det jeg mener at have forstået og i må tage forbehold for min uvidenhed.
Det er meget let at skrive noget der ikke er sandt, fordi man ikke selv
har forstået tingene fuldt ud. Det er godt at være ydmyg som vi også lærer
at vi skal være.
Jeg glæder mig over at se dem der omsætter ordet til handling i ydmyghed over egen formåen.
Hvor den der slet intet gør eller vil gøre står må Gud bedømme.
Hej hpp
Det er første gang jeg skriver her inde på Jesus Net, men jeg blev temmlig provokeret af dine indlæg.
I Ef 2 står der rent faktisk: det skyldes ikke gerninger, så nogen kan rose sig. Udtrykket "troen alene" kommer fra tysk, hvor man bruger ordet allein til at udelukke noget bestemt her: gerninger. I verset efter står der: "thi han værk er vi, skabte i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud lagde til rette, for at vi skulle vandre i dem". Gerningerne,eller helliggørelsen er altså også Guds gerning i os, men deres udgangspunkt og kilde er altid syndernes forladelse ubetinget på grund af Kristi død på korset. De gode gerninger er ikke en afbetaling på den gæld, Jesus har betalt, hvis man tror det, fornægter man Kristi gerning på korset og så er man på vej væk fra Guds nåde. Og ja, der kommer en dommedag, hvor Gud vil frelse dem, der er under loven efter deres gerninger. Hvis man vil dømmes efter loven er man fortabt på forhånd, for loven kræver overholdelse af hvert eneste bud, ellers er man skyldig i dem alle jak 2,10: "thi den, der holder hele loven, men blot på et punkt snubler, er blevet skyldig i alt". Hvis du kommer med blot en god gerning hos Gud og vil rose sig af den på dommedag, fornægter du hans nåde. For der har allerede været én dommedag, nemlig på Golgatha 2 kor 4,19: "thi det var Gud, som i Kristus forligte verden med sig selv, idet han ikke tilregnede dem deres overtrædelser og lod ordet om forligelsen lyde iblandt os". Kristus har altså vundet frelsen, syndernes forladelse, forsoning med Gud, evigt liv og salighed på korset, og alt dette deler han ud gennem forkyndelsen af dette, gennem dåben, hvor han har aftvættet vore synder og gennem den hellige nadver, hvor han skænkre os det legeme og det blod, hvormed han vandt syndernes forladelse, alt sammen for at skænke os troen(troen kommer af det, der høres Rom 10 samt Gal3: fik i ånden ved at gøre lovgerninger eller ved i tro at høre") og for at fastholde den og stadfæstelsen. Troen er tillid til syndernes forladelse for Kristi skyld og fås ved at høre forkyndelsen af dette. Læs i øvrigt resten af Gal 3, hvor der blandt andet står: thi alle der er af lovgerninger , er under forbandelse." At ville komme til Gud med sine egen gerninger og stole på dem er vantro. I øvrigt er gerninger, der er gjort for at blive frelst slet ikke gode gerninger, som galaterbrevte og romerbrevet kalrt siger(Rom 14,23 alt det, som ikke er af tro, er synd) Men den tro er virkosom i kærlighed og så snart vi er kommet til tro på Jesus Kristus og hans nåde, som skænkes os i Ordet og sakramenterne(dåb og nadver) får vi Helligånden og Kristus tager bolig i vore hjerter og vinder skikkelse i os(ef 3,14) så vi lever et liv i kærligheden, men det er en kærlighed, der udspringer af syndernes forladelse og behovet for denne hver dag. Helliggørelsen er Guds grundfæstelse af os i troen på syndernes forladelse og den deraf fælgende kærlighed til Gud og næsten, men det er Kristus, der vinder skikkelse i os og ikke os, der efteraber ham og forsøger at dække os med egen gerninger. Hvis du vil frelses ved dine egne genringer ender du i hykleri og tillader ikke loven at afsløre dit totale syndefordærv, så du som en arm synder kan tage imod Jesus og syndernes nådeige forladelse for hans skyld. Så bliver der heller ikke en eneste god gerning men kun nogle rådne frugter, der ser pæne ud udenpå, men tror du på ham, der retfærdiggør den ugudelige(Rom5) så er dine gerninger retfærdiggjorte pga hans blod og Kristus vil komme ind i dit hjerte og blive der.
Et andet punkt, der ligge i forlængelse af dette. Nej, vi kan ikke vide at vi er frelst, hvis vi kigger på os selv og vore gerninger, men Gud har frelst os på Golgatha, og kun hvis vi afviser hans offer(f.eks. ved at stole på egne genringer eller fornægte hans dom over os) går vi fortabt, men i Bibelen, dåben og nadveren har vi et sikkert kendetegn på at han er os nådig og barmhjertig og har frslt os. Frelsen er vundet på korset og tilbydes os uforskyldt i ordte og sakramenterne. En benægtelse af dette er en fornægtelse af Gud og hans frelsergerning.
hpp59
Bruger
Kære Kristina
Du svarer
Du spørger om jeg mener at en rig der tror på Jesus er frelst på forhånd. JA, helt bestemt !
Hvis han er frelst på forhånd, hvorfor har han så så svært ved at komme ind i GUDS RIGE ! ?
Matthæusevangeliet Matt 19
v24 Ja, jeg siger jer, det er lettere for en kamel at komme igennem et nåleøje end for en rig at komme ind i Guds rige.«
v21 Jesus sagde til ham: »Vil du være fuldkommen, så gå hen og sælg, hvad du ejer, og giv det til de fattige, så vil du have en skat i himlene. Og kom så og følg mig!
Her gøres den gode gerning først, hvis vi vil være fuldkomne. Først skal vi sælge hvad vi ejer, og når det er gjort , så siger JESUS kom så og følg mig.
Det er altså en betingelse JESUS sætter for en rig kan blive frelst, at han først skal gøre den gode gerning og så komme og følge JESUS for at komme ind i GUD´s RIGE og blive frelst.
Du skriver,
som de syndere vi stadigvæk er, må kæmpe mod synden resten af livet og hver eneste dag har brug for at bede om tilgivelse: "Forlad os vor skyld - - ".
Mulle 24.07.02 10:33
Synden må IKKE få så meget magt over os at vi selv forsøger at kæmpe os ud af den - eller kæmpe os til at besejre den selv. Det vil aldrig lykkes for os.
Jeg mener ellers du havde samme opfattelse som Mulle, ikke fordi jeg tror også jeg begynder at nærme mig eller forstå hans tankegang.
Måske har jeg udtrykt mig forkert over for Mulle, med at vi skal stræbe efter at blive syndfri, det er umuligt, men jeg mener også som du, at vi skal kæmpe mod synden.
Ikke selv, men med JESUS ved hånden.
Du skriver
Men måske er hele denne debat kun er spørgsmål om fortolkning af ordene - det er da muligt.
Det tror jeg også jeg har skrevet tidligere og det tror jeg virkelig du har ret i.
Jeg har haft meget glæde og berigelse af Dine og Mulle´s og mange andres Indlæg her på JesusNet, og takker GUD for, at GUD har vist mig vejen her til JesusNet, men også for de hjælpere jeg har fået til min egen Hjemmeside.
Må GUD rette os til så vores vejledning må være den eneste sande, så vi ikke forvirre søgende og andre, men står sammen om JESUS budskab om frelse, som GUD vil det skal være.
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej hpp59!
Nu bliver jeg nødt til at spørge dig om noget!
Hvad er det nøjagtig, du mener, er forfærdeligt og en total misforståelse? Er det frelsen ved tro? Er det talen om Kristi forsoningsværk? Eller hvad er det?
Du fatter ikke hvor vi får det fra, siger du. Måske skulle du kigge vores indlæg igennem en gang mere. Det er ikke bare noget, vi selv finder på, vi har læst det i Bibelen. Det fandt du jo også ud af ved at læse Ef. 2, 8-10.
Citat: Men der står ikke troen alene.
Til gengæld er det kraftigt understreget: det skyldes IKKE jer selv, gaven er Guds. Det skyldes IKKE gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af! Gerningerne er noget vi er skabt til i Kristus Jesus, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i. Ikke noget vi "lever op til" eller frelses ved.
Når vi er kommet til tro på, at Kristus er den, han er, og har frelst os, så vil vi gerne gøre det han siger, fordi han har skabt en ny vilje i os og en taknemlig kærlighed til ham, der har forløst os. Det er noget ganske andet end at "leve op til" hans bud for at blive frelst - så er det jo ikke af kærlighed!
Kærlighed er ikke bare noget, vi selv laver for at blive frelst. "Vi elsker, fordi han elskede os først". (1. Joh. 4, 19.) Og skilt fra Jesus kan vi slet intet gøre, ligesom en gren ikke kan bære frugt uden at sidde på træet. (Joh. 15, 4-5.)
Men vi er og bliver stadig syndere, som hver eneste dag må klynge os til syndernes forladelse, som Jesus vandt til os på korset. Det bliver vi aldrig "fromme" nok til at undvære!
Vi har tidligere sagt, at vi er enige med dig i, at evangeliet ikke skal være en sovepude, dvs. undskyldning for synd. Problemet er, at du åbenbart ikke vil tale om evangeliet og forløsningsværket overhovedet!
Må jeg spørge: Er det virkelig lykkedes for dig med at synde mindre for hver dag og leve op til det dobbelte kærlighedsbud? Har du aldrig oplevet dig selv som en elendig, bundfordærvet synder, der ikke magter at holde budene og derfor kun har fortabelsen at vente, hvis ikke Gud viser dig nåde, og Jesus tager din dom på sig? Du vil jo åbenbart kalde det en total misforståelse at tro, at vi er frelst ved at Gud lod sin søn dø på et kors for at tage straffen i vort sted?!
Problemet er, at hvis du ikke vil lade ham bære din synd, så må du selv tage skraldet på den yderste dag! (jf. Chemnitz.)
Til sidst, det med om vi har prøvet at lade os lede af Helligånden. Det mener jeg vi har - i og med, at det vi skriver, har vi fra Bibelen, som er inspireret af Helligånden!
Gal. 3, 13-14: Kristus har løskøbt os fra lovens forbandelse ... for at ... vi ved troen kunne få Ånden, der var lovet os.
Så hvis du benægter forløsningen, kan du ikke påberåbe dig Guds ånds vejledning, for Ånden kan vi heller ikke få udenom forløsningen på Golgata.
Prøv at læse henvisningerne i mit tidligere indlæg igennem en gang til, ja meget gerne hele Romerbrevet og / eller Galaterbrevet - så kan du se, hvor vi har vores "totale misforståelse" fra, og læse at forløsningen er selve kristentroens grundlag, og at trældom under loven faktisk er en alvorlig sag!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej igen hpp !
Du spørger hvorfor den rige mand havde så svært ved at blive frelst.
v. 21 handler om en ganske bestemt rig mand, som kom til Jesus og spurgte,
hvad han skulle GØRE og fik og vide, at hvis han ville være fuldkommen, så skulle han gøre en hel masse, som Jesus, som jo kendte hans tanker, godt vidste at han ikke kunne opfylde. Han gik da også bedrøvet bort.
Problemet var netop, at han mente at han skulle GØRE noget, og det svar han fik
tydeliggjorde netop, at hvis vi vil frelses ved gerninger, så er det bare umuligt.
Kan en kamel komme igennem et nåleøje ? Nej, det kan bare ikke lade sig gøre ! Disciplene spurgte da også derefter forskrækket: "Jamen hvem kan så blive frelst" (cit. efter hukommelsen) og fik at vide, at for mennesker er det umuligt, men for Gud er alting muligt.
Det eksempel du kommer med der understøtter da, som jeg ser det, netop at
vi ikke kan gøre noget for at frelse os selv. Hvis vi alligevel prøver på at bidrage ved gode gerninger, kan det gå gruelig galt, for så skal vi jo dømmes efter vore gerninger, som aldrig, aldrig er tilstrækkelige, og så vil vi ikke modtage Guds nåde.
Lad os glæde os over, at Jesus tilgiver alle vores synder, hvis vi beder ham om det. Han er den eneste der kan redde os fra fortabelsen, og han elsker os og vil at vi tager imod hans hjælpende hånd. Hvis vi afviser nåden og selv vil gøre os helt eller delvis fortjent til frelse, så er vi fortabte. Det er skræmmende, men
sådan mener det er ifølge Guds ord i bibelen.