0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#41201 - 05/01/2005 17:00
Re: Buddhisme og Kristendom
[Re: Vandrer]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Vandrer
Jeg vil medgive dig, at der er visse ligheder mellem den kristen-jødiske morallov og den buddhistiske Middelvej. Men der er stor forskel på, hvad formålet med buddene er. I buddhismen er meningen med buddene, så vidt jeg forstår, at man, hvis man overholder dem, forbedrer sin karma, og dermed har bedre mulighed for at avancere i sit næste liv, og til sidst opnå udfrielse fra Lidelsen. Eller med andre ord: Hvis du overholder buddene så godt du kan bliver du frelst. Dette er ikke kristendommens budskab. I kristendommen er buddene først og fremmest til for at gøre opmærksom på synd, altså det forhold at menneskeheden er frafalden og adskilt fra Gud. Buddene er i praksis uoverholdelige, for at vi skal indse, at vi aldrig selv kan opnå frelsen, men har brug for at få del i Jesu Kristi stedfortrædende død på korset.
Hvad angår Johannesevangeliet, så giver jeg dig ret i, at dette i sin udtryksform er det mest mystiske og enigmatiske af evanglierne. Men betyder det nødvendigvis, at det er inspireret af buddhismen? Ikke for mig at se. Den Jesus, jeg læser om i Johannesevangeliet, er den samme, som den Jesus, jeg læser om i de øvrige evangelier, og hans lære er også den samme. Det er da ikke utænkeligt, at Johannes i sin udtryksform har været inspireret af buddhisme og/eller hellenistisk filosofi. Men indholdet er dog for mig at se helt i tråd med resten af det nye testamente.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41202 - 06/01/2005 10:02
Tråden lukker
[Re: Zaphod]
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Da denne tråd er nået over 100 indlæg lukker jeg den ifølge vores retningsregler. Det sker i løbet af dagen og jeg vil derfor bede jer fortsætte de forskellige debatter i nye emnetråde. Tak om I vil navngive dem efter deres aktuelle tema.
Er der nogen som ønsker hele strenge flyttet med over i en ny emnetråd, så sig lige til via en privat meddelelse til mig.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#41203 - 06/01/2005 20:30
Re: Jakob Wolf har afklaret problemerne
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
A: Hvordan begrunder du fx, at man skal holde "erkendelsen" op imod Biblen og andre kristnes vidnesbyrd? Muslimer vil jo sikkert sige, at jeg skal holde den op imod Koranen og andre mulismers vidnesbyrd.
N: Ja, og er det ikke meget logisk, at den kristne bruger Bibelen som målestok for sandheden, mens muslimen bruger Koranen?
Nej! Selvfølgelig følger det nærmest af definitionen på hhv. kristen og muslim, at det er sådan. Men det er da bestemt ikke logisk at bruge en bog som målestok for sandheden. Og, det kniber jo også for både kristne og muslimer at give gode grunde til at gøre det.
A: Og måske fortæller "erkendelsen" personen at det er helt ny viden, der ikke skal holdes op imod noget tidligere.
N: Hvis denne erkendelse/åbenbaring fortæller, at den er fra Gud, men at den ikke skal holdes op mod Bibelen, så er det en løgn, som ikke er fra Gud, jf. Galaterbrevet 1,8: Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han.
Du har da ingen rationel grund til at antage, at de erkendelser/åbenbaringer, der rummes i Bibelen er mere korrekt end denne erkendelse/åbenbaring.
Og både dig og den pågældende person kan jo finde urationelle grunde til at antage, at lige netop jeres tro er den rigtige.
|
|
Til toppen
|
|
|
#41204 - 06/01/2005 20:52
Re: Jakob Wolf har afklaret problemerne
[Re: Ateist]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Ateist
Selvfølgelig følger det nærmest af definitionen på hhv. kristen og muslim, at det er sådan. Men det er da bestemt ikke logisk at bruge en bog som målestok for sandheden. Og, det kniber jo også for både kristne og muslimer at give gode grunde til at gøre det.
Jeg finder det nu stadig logisk, at man som troende betragter grundlaget for ens tro som sandt. Hvis jeg ikke betragtede Bibelen som sand, ville det, at være kristen, så ikke være at ønske selvbedrag? At ønske selvbedrag må jeg betragte som dybt ulogisk.
Du har da ingen rationel grund til at antage, at de erkendelser/åbenbaringer, der rummes i Bibelen er mere korrekt end denne erkendelse/åbenbaring.
Er det ikke rationelt (fornuftigt) nok at stå ved sit standpunkt, med mindre man bliver overbevist om noget andet?
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
|