Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#41053 - 26/12/2004 23:32 Var Jesus kun sandt menneske?
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej café,

www.giraffen.dk er der en bruger, der siger, at Jesus kun var sandt menneske og ikke sand Gud, da Han gik på jorden.
Han begrunder det med, at der i Bibelen står: Og Han gav afkald på det (Sin guddommelighed), for at være mennesker lig. (frit gengivet).

Nu tænker jeg: Er det ikke forkert? Var Jesus ikke netop sand Gud også? Han siger jo om sig selv, at Han er Guds Søn og er Faderen lig.

Glædelig jul
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#41054 - 27/12/2004 10:16 Re: Var Jesus kun sandt menneske? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tau,

Måske er det et Jehovas Vidne, der har udtalt sig på "giraffen", det ved jeg ikke, men kristen tro er det i hvert fald ikke.

Ifølge kristendommen er Jesus Guds Søn, altså Gud, én af de tre personer i Gud, som har det lange navn "Faderen, Sønnen og Helligånden". Han er uskabt fra evighed til evighed.

Der står lidt mere om Jesu guddommelighed her.

Jesus gav ganske rigtigt afkald på sin guddommelighed i sin egenskab af menneske.

Der blev han vor menneskebror - fuldt og helt menneske.

Men han var og er også fuldt og helt Gud!
Ikke halvt gud og halvt menneske!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41055 - 27/12/2004 13:54 Re: Var Jesus kun sandt menneske? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Kristina

tak for dit svar.

Nej det var ikke et Jehovas Vidne, der udtalte sig, det var en karismatiker!

Godt nytår
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#41056 - 27/12/2004 18:05 Re:Uguddommelig gud? [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej Kristina!

Jesus gav ganske rigtigt afkald på sin guddommelighed i sin egenskab af menneske.

........

Men han var og er også fuldt og helt Gud!
Ikke halvt gud og halvt menneske!

Altså fuldt og hel Gud, men uden Guddommelighed?
Øh, hvor meget Gud er der så tilbage?

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#41057 - 27/12/2004 18:59 Re:Uguddommeligt menneske/ guddommelig Gud [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom, altså, i sin egenskab af Gud bevarede han sin guddommelighed,
i sin egenskab af menneske gav han afkald på den. OK?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41058 - 27/12/2004 19:30 Re:Uguddommeligt menneske/ guddommelig Gud [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

altså, i sin egenskab af Gud bevarede han sin guddommelighed,
i sin egenskab af menneske gav han afkald på den. OK?

Ok?, næææh ikke helt,da jeg har svært ved at se hvori afkaldet består, da han jo netop i sin menneskelige inkarnation også besidder sin guddommelighed.
Ville han hvis han ikke havde givet afkald så være dobbelt guddommelig?

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#41059 - 27/12/2004 19:43 Re:Uguddommeligt menneske/ guddommelig Gud [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen Tom, du spørger:

Ville han hvis han ikke havde givet afkald så være dobbelt guddommelig?

Det minder mig lidt om et spørgsmål, som min søn stillede mig, da han var en lille én: "Mor, hvis nu jeg var født med kun ét ben, tror du så det andet havde været dobbelt så langt?"

Nej, nu skal jeg nok prøve at være seriøs: Ja, til det du spørger om. Men så havde han jo ikke været menneske.

Men jeg erkender gerne, at Jesu dobbeltnatur nok kun kan gribes med troen, det er et mysterium, som ikke forklares rationelt.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41060 - 27/12/2004 20:30 Re:Uguddommeligt menneske/ guddommelig Gud [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina! noch einmal

Nej, nu skal jeg nok prøve at være seriøs: Ja, til det du spørger om. Men så havde han jo ikke været menneske.

Vil resultatet af en dobbelt guddommelighed medføre dobbelt almægtighed, dobbelt alvidenhed, kort sagt en fordobling af de guddommelige egenskaber?

Men jeg erkender gerne, at Jesu dobbeltnatur nok kun kan gribes med troen, det er et mysterium, som ikke forklares rationelt.

I min "optik" er det, undskyld udtrykket, rablende usammenhængende nonsens i endnu højere grad end dogmet om treenigheden, så jeg forventer heller ikke nogen rationel forklaring.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#41061 - 27/12/2004 21:55 Re:Uguddommeligt menneske/ guddommelig Gud [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Jamen hovsa, Tom, jeg mente at have forklaret - måske lidt for kryptisk? - at jeg ikke mener, at "hvis-nu"-spørgsmål kan besvares, uden at man ryger helt ud efter tangenten ...

I min "optik" er det, undskyld udtrykket, rablende usammenhængende nonsens i endnu højere grad end dogmet om treenigheden, så jeg forventer heller ikke nogen rationel forklaring.

Du er undskyldt hermed! Tilgivelse er kristnes speciale!

Og det er fint, at du ikke forventer nogen rationel forklaring, for en sådan findes ikke.

Men lad mig tilføje, at efter min overbevisning er det ganske fornuftigt at lade være med altid at prøve at presse livet ind i fornuftsdyrkende ratio-rammer. De er bare for snævre - man kan godt blive kvalt derinde, tror jeg ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41062 - 28/12/2004 01:45 Re:Uguddommeligt menneske/ guddommelig Gud [Re: tsrk55]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Café,

Jeg tror at Jesus gav fuldt ud afkald på sin guddommelige magt, men han var jo stadig Gud. Derfor var det ok at folk tilbad ham.

Jeg tror ikke Jesus havde nogle særlige fortrin frem for os. Alt hvad Han gjorde kunne vi også gøre for det var Gud der virkede igennem Ham. Jesus måtte bede for at helbrede, Han måtte spise for at blive mæt, Han græd...

Alligevel havde Jesus et kæmpe fortrin... Han var Jesus! Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal beskrive det, men Han var ufattelig sej! Han levede et helt liv uden at synde og i fuld lydighed mod sin Far. "Han blev lydig til døden, ja døden på et kors", for nu at afslutte det smukke vers.

Jesus kunne have sendt bud efter 12 legioner engle, han kunne have ristet sine modstandere med et lyn fra himlen... men han gjorde det ikke! Han levede under fuldstændig samme vilkår som os, med de samme evner som os (ja, det sagde jeg). Alt hvad der virker overnaturligt var Guds Ånd der virkede igennem ham. Det var ikke Jesu guddommelighed der gjorde ham i stand til det, ligesom det heller ikke var Paulus' guddommelighed der gjorde ham i stand til lignende undere.

Til toppen 
#41063 - 28/12/2004 15:11 Re:Uguddommeligt menneske/ guddommelig Gud [Re: kristina]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej kristina og Tom

Og det er fint, at du ikke forventer nogen rationel forklaring, for en sådan findes ikke.

Jeg tror det hænger sådan sammen at Jesus var helt Gud og helt menneske på den måde at han valgte at undlade at gøre brug af sin guddommelighed som mennesket Jesus............. I den forstand at han ikke gjorde noget som helst guddommeligt for egen vindings skyld - eller for at slippe nemmere gennem straffen....... SIT eget liv levede han som helt menneske uden brug af guddommelig hokus pokus til at lette vejen for sig - han blev sulten, træt, tørstig, vred, ked, glad, .......... men i sin kærlighed til mennesker brugte han sin guddommelighed til helbredelse og bespisning osv.....

Jeg tror at Jesus til enhver tid kunne have gjort brug af sin guddommelighed for at slippe for straffen og dermed at give os frelsen....... hvis det var det han ville...... men det var heldigvis ikke det han ville......

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#41064 - 28/12/2004 18:54 Re:Uguddommeligt menneske/ guddommelig Gud [Re: kristina]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ester og Steffen, ja nemlig! Det var godt og vigtigt, at I fik den vinkel med, at Jesus jo netop hvert eneste øjeblik i sin inkarnation qua sin guddommelighed kunne have valgt sine lidelser fra.

Dette gør hans soning, hans stedfortrædende lidelse og død for vor os, så ufattelig meget større, end hvis han ikke havde haft noget valg.

Hebr. 12,28-29 Lad os derfor takke for, at vi får et rige, der ikke kan rokkes, og med tak tjene Gud, som det er hans vilje, i gudsfrygt og ærefrygt. For vor Gud er en fortærende ild.

Både Faderen og Sønnen har betalt en høj pris for os. Faderen gav os sin elskede søn, og Jesus som gav os sig selv ved at stille sig imellem Guds vrede og os syndige mennesker -

Vi har sandelig grund til at takke .

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41065 - 21/01/2006 20:23 Re: Var Jesus kun sandt menneske? [Re: tau]
Anonym
Anonym

Hej Tau..

Jesus var kun et menneske ligesom os.. Han var ikke Gud eller Gud søn eller alt det der.. Jesus gik på jorden ligesom os, så hvordan skulle han pludselig være Gud..? det giver da ingen mening..
Jesus var en profet ligesom Moses, Abramham, Noah, Isak, David, Ismael, Zakariya osv osv..

Du kan ikke bruge Biblen idag, da den ikke er Guds ord mere..

Til toppen 
#41066 - 21/01/2006 20:31 Re: Var Jesus kun sandt menneske?
Anonym
Anonym

Citat:
Yasmina skrev bl.a.:
Jesus var kun et menneske ligesom os.. Han var ikke Gud eller Gud søn eller alt det der..

Bibelen siger noget helt andet! Bibelen kalder Jesus for Guds Søn. Og Bibelen fortæller os at Jesus var med ved skabelsen, og den ved hvem alting er blevet skabt.

Er der andre end Gud der formår at skabe? Ikke ifølge Bibelen.

Til toppen 
#41067 - 21/01/2006 20:37 Re: Var Jesus kun sandt menneske?
Anonym
Anonym

Ja det siger Biblen.. men Koranen som stadig er Guds ord, siger noget helt andet..! Hvordan kan du tage Biblen seriøst?? den er jo blevet skrevet af mennesker.. det er ikke Guds ord mere..!

Ok så svar på det her.. i siger at Jesus var Gud, og Guds søn, hvordan kan et menneske både være Gud og Guds søn!? hvem har så skabt Jesus´s mor?!..
Jesus havde behov ligesom vi mennesker har.. han skulle også spise, sove, gå på toilettet osv osv.. Gud er en, og Jesus var et menneske.. !!

Til toppen 
#41068 - 21/01/2006 20:43 Re: Var Jesus kun sandt menneske?
Anonym
Anonym

Citat:
Yasmina skrev bl.a. dette:
Hvordan kan du tage Biblen seriøst?? den er jo blevet skrevet af mennesker.. det er ikke Guds ord mere..!

Ja, den ER skrevet af mennesker. Det var mennesker der sad med pen og papir og nedskrev hvad Guds Hellige Ånd inspirerede dem til at skrive.

Hvad mener du med din udtalelse om at Bibelen "er ikke Guds ord mere...!"

Til toppen 
#41069 - 21/01/2006 21:01 Re: Var Jesus kun sandt menneske?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Eskild og Yasmina - ja, vi må jo se i øjnene, at vi har hver vores tro, og at der er meget stor forskel på at være kristen og at være muslim.

Muslimer tror ikke på Bibelen, og vi kristne tror ikke på, at Koranen er Guds åbenbarede ord, og heller ikke, at Muhammed var Guds profet.

Så det bedste vi kan gøre er nok at respektere hinandens tro og så vidt muligt lære hinandens religion at kende.

Islam og Kristendom er to forskellige religioner, og vi kan ikke forvente umiddelbart at blive enige. Sommetider sker der det, at muslimer omvender sig til kristen tro, og sommetider går det lige omvendt ...

Vi medarbejdere her på JesusNet ønsker naturligvis, og beder til Gud om, at I muslimer må lære Jesus at kende, for vi tror, at ingen bliver frelst uden ved Ham.

Har du, Yasmina, lyst til at lære mere om, kristendommens går ud på, nu du er her på dette kristne site?

Eller vi du helst være fri?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41070 - 21/01/2006 21:33 Re: Var Jesus kun sandt menneske? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina..

Faktisk er der ikke stor forskel på den rigtige Bibel og på Koranen.. f.eks i Koranen står der, at man skal faste og kvinderne skal dække sig osv.. men det er sjovt, fordi der står nemlig det samme i den rigtige Bibel (Evangeliet)..
En af de trosartikler som en muslim skal tro på, er bøgerne.. Evangelium betyder i øvrigt glædeligt budskab. Disciplene dengang havde ikke rigtig interesse for at bevare de skrifter som danner grundlaget for den Bibel vi har idag..

Vi muslimer kender Profet Jesus meget godt, da han er en stor del i Islam som en meget god Profet.. Han var den sidste Profet før Muhammed.. Ingen bliver frelst uden GUD´s Vilje.. Jesus har ikke noget med det at gøre, da Gud kun er én..

Kristina, ellers tak.. jeg har Islam.. men hvis der er nogen af jer som kunne være interesseret i Islam, så kan i sige til hvis i har lyst til at vide mere..

Fred..
Yasmina..

Til toppen 
#41071 - 21/01/2006 21:45 Re: Var Jesus kun sandt menneske?
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Citat:
Kristina, ellers tak.. jeg har Islam.. men hvis der er nogen af jer som kunne være interesseret i Islam, så kan i sige til hvis i har lyst til at vide mere..

Hvad er det så, du vil på JesusNet.dk, når du ikke vil lære kristendommen at kende?

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 
#41072 - 21/01/2006 21:52 Re: Var Jesus kun sandt menneske? [Re: Nardus]
Anonym
Anonym

Nu er jeg jo kun medlem af www.islamic.dk
men jeg kom forbi denne side og ville se hvordan det foregik på jeres måde..
det er jo en debat side, er det ik???

og vi diskutere jo..

Til toppen 
#41073 - 21/01/2006 22:15 Re: Var Jesus kun sandt menneske?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Yasmina - du er til hver en tid meget velkommen til at kigge ind her på JesusNet og se hvordan det foregår her hos os.

Men vi er faktisk ikke et interreligiøst debatforum (som f.eks. www.religion.dk).

Som der står i vores Debatvejledning:
Formålet med JesusNet er, at missionere for troen på Jesus Kristus ud fra en evangelisk-luthersk forståelse af kristendommen. Derfor ønsker vi ikke mission på Café Thomas for andre trosretninger.

Diskuter ikke andre religioner eller personer
Lad være med at bruge Café Thomas til at diskutere andre religioner eller personer. Debatten er et forum for debat om kristendom og alt som har direkte relation til troen på Bibelens Gud. Ikke et sted hvor vi nedgør eller hænger andre trosretninger ud.

Islam er vi således ikke indstillet på at debattere - det håber jeg du har forståelse for.
Men - som sagt - velkommen hvis du har spørgsmål til vores kristne tro og har lyst til at sætte dig mere ind i den.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41074 - 21/01/2006 22:42 Re: Var Jesus kun sandt menneske? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

hmm Kristina.. hvordan kan det være at ateister og satanister kan komme herinde, og jeg ikke kan??
så vidt som jeg har set, så har ateister da ikke noget at skrive om med jer, de tror jo ikke på noget som helst!..

men det burde jeg vel have forventet.. at hvergang en muslim kommer med Islam, så lukker i ørene til istedet for at give det en chance og faktisk indse at f.eks Koranen og den rigtige Biblen er det samme budskab..

men det er helt iorden på mig.. jeg fik ikke svar på mine spørgsmål fra jer.. det havde jeg alligevel forventet såå..

men tak for denne gang..

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær