Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#41015 - 26/12/2004 17:50 Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerummet?
xanadu2000
Bruger

Reg.: 12/06/2002
Sted: Svendborg
Hej

Kan nogen oplyse mig, om den 7-armede lysestage hører hjemme i kirkerummet i en luthersk-evangelisk folkekirke. Personligt synes jeg, at der kommer for meget synagoge i rummet, når den, som nogle steder, har en central plads på alterbordet. Denne plads bør have et krucefix efter min mening.

Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!

xanadu2000

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#41016 - 26/12/2004 18:48 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerummet? [Re: xanadu2000]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej xanadu,

Jo, den 7-armede lysestage er meget velanbragt i vores kirke.

De forskellige tal i Bibelen optræder ofte med en symbolsk eller teologisk betydning, som det kan være meget interessant at fordybe sig i.

Tallet syv har fremtrædende plads blandt skriftens hellige tal. Det betegner totalitet, fuldendelse, fuldkommenhed.

I skabelsesberetningen hvilede Gud på den syvende dag, helligdagen, og den syvarmede lysestage stod i åbenbaringsteltet (2.Mos 25,32)

Også i det Ny Testamente er 7-tallet brugt mange gange, både i evangelierne, Apostlenes Gerninger og brevteksterne, og især i Åbenbaringsbogen, hvor Heligånden er symboliseret ved syv ånder. Vi kan her læse om de syv brændende fakler, og de syv guldlysestager, som er de syv menigheder i Asien, og de syv vredesskåle. Og der er syv segl for skriftrullen.

Og Maria Magdalene havde været fuldstændig i de onde ånders vold, det udtrykkes ved, at der havde været tale om syv dæmoner.

Ved bespisningsunderet var der syv brød og et par fisk, og der blev syv kurve rester tilovers - det kan måske være et symbol på, at Jesus mætter os til fuldkommenhed.

Dette er blot nogle ganske få eksempler - der er masser af skriftsteder man kan fordybe sig i ... brug eventuelt online-Bibelens søgemaskine.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41017 - 26/12/2004 20:44 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerummet? [Re: xanadu2000]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Prøv at læse her, hvor Grundtvig får noget at skylden for, at den syvarmede lysestage har sneget sig ind i kirken.

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 
#41018 - 26/12/2004 21:59 Advarsel mod fremgangsteologisk præst. [Re: Nardus]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Kristian

det var et interessant link, du kom med, der var jo også svar på mange andre spørgsmål inde på den side.

Men jeg må advare mod en af præsterne derinde. Han er direkte fremgangsteologisk, han hedder Torsten Højbjerg, Roskilde baptistkirke.

Jeg var syg, og han sagde, at det var en ond ånd. Han er ikke læge, så hvor ved han dette fra?
Han sagde, at helbredelsen ville komme, hvis blot jeg læste mindst 10 kapitler i Bibelen hver dag, samt priste Gud og hørte lovsang.
Ja, dette sagde han rent faktisk for ca. et år siden, og det skulle undre mig meget, hvis han har skiftet mening sidenhen.

Jeg fortalte om hans helbredelsesopskrift til en god ven, der er katolsk præst, og præsten sagde, at dette var fremgangsteologi og direkte forkert. Vi er ikke lovet helbredelse, hvis vi bare læser nok og priser nok. NEJ!!!!!!!!

Dette ikke skrevet for at hænge nogen ud, men for at advare andre mod at kontakte en præst, der står for så ubibelsk en lære som fremgangsteologien.

Mvh og glædelig jul
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#41019 - 26/12/2004 22:14 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerummet? [Re: Nardus]
xanadu2000
Bruger

Tak for linket.
Ak ja, Grundtvig har desværre skadet på mange måder.

Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!

xanadu2000

Til toppen 
#41020 - 26/12/2004 22:49 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerummet? [Re: xanadu2000]
kristina
Ordstyrer
Bruger

... jamen kære venner, hvad er dog jeres problem???

Det er vel med tre- og syvarmede og alle mulige andre lysestager lige som med juletræer og meget andet godt, at de har den betydning, vi tillægger dem.

Og det er i hvert fald helt umuligt at finde noget bibelsk forbud mod syvarmede lysestager, det er jeg helt sikker på!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41021 - 26/12/2004 22:51 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerummet? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

... jamen kære venner, hvad er dog jeres problem???

problemet kan jo være, at den syvarmede er jødisk. Så bør den vel ikke være til stede i en kristen kirke? Ja jeg ved godt, at Jesus var jøde, men han var i hvert fald en messiansk en af slagsen, så det tæller ikke helt.........

mvh og glædelig jul
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#41022 - 26/12/2004 23:09 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerummet? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

hmmm ...

.. må jeg have lov til at anbefale dels Bibelen, og dels også Oskar Skarsaunes bog: "Kristendommens jødiske rødder" ..

God bog!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41023 - 26/12/2004 23:09 Grundtvig [Re: xanadu2000]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej xanadu2000

Du skriver, at Grundtvig har skadet på mange måder. Det har du muligvis ret i, men jeg mener da også, at Grundtvig har gjort en masse godt. Se bare på hans produktion af salmer. Grundtvig har skrevet et utroligt stort antal salmer, og de har oftest en stor teologisk dybde og religiøs patos. Se f.eks. julesalmen "Lovet være du, Jesus Krist!", hvori der bl.a. står:
Verden går i dit ledebånd,
dig dog svøbte en kvindes hånd,
du, som har skabt og styrer alt,
blev dog på skød barnlille kaldt.
O, Gud ske lov!

Eller påskesalmen "Hil dig Frelser og Forsoner":
Ja, jeg tror på korsets gåde,
gør det, Frelser, af din nåde.
Stå mig bi, når fjenden frister!
Ræk mig hånd, når øjet brister!
Sig: vi går til Paradis!

Der er bred enighed om, at Grundtvig hører til blandt de helt store salmedigtere, i samme klasse som Kingo og Brorson. Så vigtig er han, at grundtvigianernes traditionelle ærkefjender, Indre Mission, har optaget et stort antal af hans salmer i den officielle sangbog. Jeg har endda hørt, at selv katolikkerne synger hans salmer.

mvh Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#41024 - 26/12/2004 23:15 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerummet? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

... jeg er ikke helt med ...

.. må jeg have lov til at anbefale dels Bibelen, og dels også Oskar Skarsaunes bog: "Kristendommens jødiske rødder" ..

God bog!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41025 - 26/12/2004 23:29 Re: Grundtvig [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

du har ret, selv katolikkerne (os) synger hans salmer, bl.a. de to du nævner, står i den katolske salmebog, som jo altså er en anden, end den I bruger i Folkekirken.

Glædelig jul
Tau.

Til toppen 
#41026 - 26/12/2004 23:44 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerummet? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

problemet er vist, at den syvarmede er et JØDISK symbol, og vi er jo ikke jøder, hvorfor dette symbol ikke bør være i en KRISTEN kirke.
Forstår du nu?

Glædelig jul
Tau.

Til toppen 
#41027 - 27/12/2004 00:44 Re: Grundtvig [Re: Nikolaj]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004

Eller påskesalmen "Hil dig Frelser og Forsoner":
Ja, jeg tror på korsets gåde,
gør det, Frelser, af din nåde.
Stå mig bi, når fjenden frister!
Ræk mig hånd, når øjet brister!
Sig: vi går til Paradis!

min yndlingssalme tror jeg...

Andre af hans salmer er jeg dog dybt uenig med indholdet bl.a. "Velkommen igen Guds engle små" (ok, bare slå mig , men det er jeg altså)

Til toppen 
#41028 - 27/12/2004 01:04 Re: Grundtvig [Re: steffenlaursen]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Hej steffen

Prøv at læse hans pragtfulde ord i
"Du som går ud fra den levende Gud" og alle de andre dybtgående salmer ud af en kæmpeproduktion.

mvh
carl

Til toppen 
#41029 - 27/12/2004 02:00 Re: Grundtvig [Re: Nikolaj]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Nikolaj skrev:

...
Der er bred enighed om, at Grundtvig hører til blandt de helt store salmedigtere, i samme klasse som Kingo og Brorson. Så vigtig er han, at grundtvigianernes traditionelle ærkefjender, Indre Mission, har optaget et stort antal af hans salmer i den officielle sangbog. Jeg har endda hørt, at selv katolikkerne synger hans salmer.

Mht til grundtvigianere kontra Indre Mission er her et interessant link:
http://www.hotforum.dk/hotforum/instance/C6A42BF3.nsf/topic/4157F76A105F4768C125696600768238?opendocument&expand=34.2

Følgende citeret derfra (uddrag fra et svar skrevet af Kevin Edelvang):

...
Der var ikke noget, der hed Indre Mission (IM), på Grundtvigs tid. Eventuelle uoverensstemmelser mellem grundtvigske bevægelser og IM kan således aldrig være foresaget af Grundtvig selv.

...

Husk på: Grundtvig selv repræsenterede også den vækkelse, som IM senere udsprang af: Nemlig en reaktion mod den rationalistiske teologi, som hærgede Europa i 1700-tallet, og som stadig for nogen del lever i dag.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#41030 - 27/12/2004 03:56 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerum [Re: kristina]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Og så er der jo også karakterbogen fra dengang øhh,

John

Til toppen 
#41031 - 27/12/2004 09:46 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerummet? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau, du skriver: "problemet er vist, at den syvarmede er et JØDISK symbol, og vi er jo ikke jøder, hvorfor dette symbol ikke bør være i en KRISTEN kirke.
Forstår du nu?"

Ja, og det har jeg nok gjort hele tiden. Jeg er bare uenig!

Jeg mener nemlig ikke, at vi skal lægge afstand til alt hvad der er jødisk, men tværtimod glæde os over, og bruge, de bibelske symboler, som vi kan have tilfælles med jøderne, Guds udvalgte folk.

(Det er bestemt muligt at forholde sig kritisk til Israels nuværende politik (det gør jeg faktisk selv) uden at puste til det jødehad, som igen er ved at blusse op mange steder.)

Jeg synes også det er beklageligt, at konfirmanderne steder slet ikke undervises i det Gamle Testamente ("for det er jo bare jødernes historie"). Men dels er det ikke "bare" jødernes historie, men skabelsesberetningen, menneskehedens ældste historie, og profetierne, og dels hører GT stadig med til Bibelen!

Jesus siger i Joh 4,22: I tilbeder det, I ikke kender; vi tilbeder det, vi kender, for frelsen kommer fra jøderne.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41032 - 27/12/2004 10:00 Re: Grundtvig [Re: steffenlaursen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Steffen, nej, enig, den med de små nuttede englebasser, det var en klar kikser fra Grundtvigs side, men når man skriver så ufattelig meget, som Grundtvig gjorde, så der jo næsten være noget som skal frasorteres bagefter.

Enig, Guds engle er ikke små og søde, men tværtimod store, og som regel frygtindgydende ...

I øvrigt er "Velkommen igen Guds engle små" slet ikke med i vores fk-salmebog, i hvert fald ikke i den gode gamle. (Den nye har jeg ikke ...)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41033 - 27/12/2004 10:29 Re: Grundtvig [Re: Sandheds-søger]
Nikolaj
Bruger

Hej Lars Peter (Sandheds-søger)

Du citerede Kevin Edelvang:

...
Der var ikke noget, der hed Indre Mission (IM), på Grundtvigs tid. Eventuelle uoverensstemmelser mellem grundtvigske bevægelser og IM kan således aldrig være foresaget af Grundtvig selv.

...

Husk på: Grundtvig selv repræsenterede også den vækkelse, som IM senere udsprang af: Nemlig en reaktion mod den rationalistiske teologi, som hærgede Europa i 1700-tallet, og som stadig for nogen del lever i dag.

Nu skrev jeg jo også, at det var gruntvigianerne, som IM normalt ikke kommer så godt overens med, ikke Grundtvig selv.
Grundtvigianere er jo lidt af hvert. Der findes megen sand kristendom i de grundtvigske kredse, men desværre også megen religiøs apati.

mvh Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#41034 - 27/12/2004 10:33 Re: Grundtvig [Re: steffenlaursen]
Nikolaj
Bruger

Hej Steffen

Ja, jeg tror heller ikke, at Guds engle er særlig små. En anden Grundtvig-salme, som jeg ikke helt kan se meningen i, er "Påskeblomst, hvad vil du her?" Jeg har hørt alle mulige og umulige forklaringer på dens betydning, men i hvert fald er den påskelilje, jeg kender, ikke "uden duft og pragt og skær."

mvh Nikolaj

Til toppen 
#41035 - 27/12/2004 11:40 Re: Grundtvig [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj, du skriver, at du har hørt alle mulige og umulige forklaringer på Grundtvigs påskeblomst .. nu ved jeg ikke, om min egen forklaring hører til de helt umulige, dvs. om det er min af og til lovlig kreative fantasi, der løber af med mig, men jeg forestiller mig at den symboliserer Jesus selv, i form af en blomst, omplantet til Danmarks natur.

Jesus havde sandelig heller ikke hverken pragt eller skær, født på et dengang ukendt sted, af en ukendt familie - der var ikke megen herlighed over den begivenhed - inden han så denne verdens lys, red hans mor på et æsel, og hans største triumftog - i Jerusalem - foregik også på ryggen af et æsel.

Es 53,2-3
Han skød op foran Herren som en spire,
som et rodskud af den tørre jord.
Hans skikkelse havde ingen skønhed,
vi så ham, men vi brød os ikke om synet.
Foragtet og opgivet af mennesker,
en lidelsernes mand, kendt med sygdom,
én man skjuler ansigtet for,
foragtet, vi regnede ham ikke for noget.

I Grundtvigs salme synes jeg der er en klar henvisning til vor frelser, som sprang frem i golde egn "ved dit syn kun den sig fryder, som har kær, hvad du betyder".

Påskeliljen var formentlig i Grundtvigs forståelse en slags fattigmands-blomst - genbrugsblomst - som kom igen år efter år, og som nok ikke kunne bruges til noget fornemt?

Og så alligevel:
vers 5:
"Påskeblomst! en dråbe stærk
drak jeg af dit gyldne bæger (altervinen?)
og som ved et underværk
den mig hæver, vederkvæger:
Hanegal og morgensang,
synes mig af den udsprang:
vågnende jeg ser de døde
i en påskemorgenrøde ...

Så jeg synger faktisk med stor glæde nr. 206 (i gl. salmebog)!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41036 - 27/12/2004 12:41 Re: Grundtvig [Re: Nikolaj]
xanadu2000
Bruger

Hej

Jeg er enig i, at Grundtvig skrev mange store salmer. Skal iøvrigt selv bisættes til sin tid til "Hil dig Frelser og Forsoner". "Ja, jeg tro på Korset gåde", men han masseproducerede, og der kom meget bras også. Det jeg mener er, at han på mange måde har skadet den danske folkesjæl og gjort kirken til en tom skal, fordi alt skal trækkes ned til det folkelige. Ligesom Luther, savede han på en måde grenene af Vintræet. Håber, du forstår, hvad jeg mener.

xanadu2000

Til toppen 
#41037 - 27/12/2004 13:57 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerummet? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

Jesus siger i Joh 4,22: I tilbeder det, I ikke kender; vi tilbeder det, vi kender, for frelsen kommer fra jøderne.

Ja, Jesus var jøde, men frelsen kommer fra HAM, ikke fra en eller anden tilfældig af jødisk herkomst. Er vi ikke enige om dette??? Frelsen udgår fra Ham alene. Og jøderne bliver kun frelst, ved tro på Ham.

Godt nytår
Tau.

Til toppen 
#41038 - 27/12/2004 14:48 Re: Grundtvig [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Hej kristina

Jeg forstår såmænd godt (og er enig i) symbolikken bag "Påskeblomst, hvad vil du her?", men jeg kan ikke rigtig forholde mig til symbolet, for jeg kender ikke den påskeblomst, som er "uden duft og pragt og skær".

mvh Nikolaj

Til toppen 
#41039 - 27/12/2004 14:51 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerummet? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Jo, tau, det er vi skam enige om. Men jøderne er stadig Guds udvalgte folk. Se Romerbrevet kapitel 11 om Israels frelse

v25 Brødre, for at I ikke skal stole på jeres egen klogskab, vil jeg have, at I skal kende denne hemmelighed: Der hviler forhærdelse over en del af Israel, indtil hedningerne fuldtalligt kommer ind; v26 så skal hele Israel frelses – som der står skrevet:

Befrieren skal komme fra Zion,
han fjerner ugudelighed fra Jakob.
Dette er min pagt med dem,
når jeg tager deres synder bort.

I forhold til evangeliet er de fjender, og det er de for jeres skyld; men i forhold til udvælgelsen er de elskede, og det er de for fædrenes skyld. For sine nådegaver og sit kald fortryder Gud ikke. For ligesom I engang var ulydige mod Gud, men nu har fundet barmhjertighed som følge af deres ulydighed, sådan er de nu også blevet ulydige som følge af den barmhjertighed, som er vist jer, for at også de kan finde barmhjertighed. For Gud har indesluttet alle i ulydighed for at vise alle barmhjertighed.

... så det lyder nærmest som om vi hedningekristne er kommet med på afbud fra jøderne. Midlertidigt afbud, vel at mærke, og jøderne er indesluttet i ulydighed mod evangeliet, deres øjne er blændet, for vores skyld ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41040 - 27/12/2004 14:56 Re: Grundtvig [Re: xanadu2000]
Nikolaj
Bruger

Hej xanadu2000

Det jeg mener er, at han på mange måde har skadet den danske folkesjæl og gjort kirken til en tom skal, fordi alt skal trækkes ned til det folkelige.

At gøre noget folkeligt kan jo være både godt og skidt. Hvis kirken blev folkelig i stedet for at være elitær, så er det vel noget godt, som muliggør, at den enkelte, uanset hvem han eller hun måtte være, kan have et forhold til Gud uden om alle verdslige autoriteter. Men det folkelige kan selvfølgelig også forstås som modsætning til netop det personlige, og så er det selvfølgelig mindre godt.

Ligesom Luther, savede han på en måde grenene af Vintræet. Håber, du forstår, hvad jeg mener.

Jeg må desværre sige, at jeg slet ikke forstår, hvad du mener, hverken med sammenligningen med Luther eller med vintræ-metaforen.

mvh Nikolaj

Til toppen 
#41041 - 27/12/2004 15:26 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerummet? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

ja jøderne er Guds udvalgte folk, men frelste er de ikke, sålænge de fornægter Herren Kristus. Så kan de være nok så udvalgte...det gavner dem intet i forhold til Frelsen.

Godt nytår
Tau.

Til toppen 
#41042 - 27/12/2004 16:44 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerummet? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau, ja, det er jeg naturligvis enig med dig i - mht. frelsen er det er det ikke afgørende, om man er mand eller kvinde, træl eller fri, jøde- eller hedningekristen -det afgørende er, om vi bekender os til Jesus som vor Frelser og vor Herre.

Netop derfor må jeg konkludere, at den omtalte syvarmede lysestage kan ikke være forbudt for os hedningekristne!

Og jøderne må vi bede for - at Kristus må åbenbare sig for dem, så de kan komme til frelsende tro og tilbede ham sammen med os. Hele det forudliggende grundlag (i GT) er dem jo særdeles vel bekendt, og der er jo da også nogen af dem - de messianske jøder - som er kommet til kristen tro, og dermed er holdt op med at vente en anden messias ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41043 - 27/12/2004 16:52 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerummet? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

jeg forstår stadig ikke, hvorfor du absolut vil have den syvarmede i kirken? Der er da ingen grund til at drysse rundt med jødiske symboler, bare fordi jøderne er Guds udvalgte folk. Vi har jo heller ikke kirken fuld af Maria-statuer, selvom hun var udvalgt som moder til Herren selv.

Godt nytår i øvrigt, det nærmer sig jo........

Tau.

Til toppen 
#41044 - 27/12/2004 17:44 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerum [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Sted: København S
Hej Kristina!

Og jøderne må vi bede for - at Kristus må åbenbare sig for dem, så de kan komme til frelsende tro og tilbede ham sammen med os. Hele det forudliggende grundlag (i GT) er dem jo særdeles vel bekendt, og der er jo da også nogen af dem - de messianske jøder - som er kommet til kristen tro, og dermed er holdt op med at vente en anden messias ...

Måske det netop er fordi at " Hele det forudliggende grundlag (i GT) er " er dem så særdeles vel bekendt, at de har følt og stadig føler det berettiget at afvise Jesus som den ventede Messias. Hvad de "messianske jøder" angår, ja så bliver de af de "rigtige" jøder afvist på samme måde, som JVere bliver det af "rigtige" kristne. Og nej, jøderne venter ikke " en anden messias ", der er jo kun een, og ham venter de stadig på.

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#41045 - 27/12/2004 19:06 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerum [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom, du skriver: "Og nej, jøderne venter ikke " en anden messias ", der er jo kun een, og ham venter de stadig på."

Ja, sådan ser det ganske rigtigt ud i de unåede jøders optik. Gud har blændet deres øjne, som det jo også bekræftes af skriften. Anden forklaring findes nok ikke.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41046 - 27/12/2004 20:07 Re: " I de unåede jøders optik" [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Sted: København S
Hej Kristina!

Ja, sådan ser det ganske rigtigt ud i de unåede jøders optik. Gud har blændet deres øjne, som det jo også bekræftes af skriften. Anden forklaring findes nok ikke.

Som jeg skrev i mit første indlæg, så kunne en anden forklaring jo være at jøderne netop burde kunne læse og fortolke deres egen tekst ( "skriften" ), dvs GT.
Det er næppe helt tilfældigt at det netop er farisæerne og de skriftkloge som i NT fremhæves som hovedmodstandere af det kristne evangelium, da de qua deres dybe kendskab til "Skriften", var de som var bedst rustede til argumentere mod de kristne ud fra selvsamme "Skrift".

Der findes på nettet flere sider hvor jøder giver deres forklaring på deres afvisning af Jesus som den lovede og ventede messias; så hvis du, som du tidligere har udtrykt det overfor Kefas, er oprigtigt interesseret i jødisk tankegang eller "optik", ja, så kan jeg godt give dig et par links.

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#41047 - 27/12/2004 20:21 Re: Grundtvig [Re: Nikolaj]
xanadu2000
Bruger

Hej

Dét jeg mener er, at når det nogle steder nærmest er tabu at tale om gode gerninger, er det med til at forfladige kirken og tømme den for reelt indhold.
Jeg ved godt, at gerningerne ikke frelser - det gør troen alene, men de gode gerninger udspringer af troen i et menneske ligesom Åndens Frugt udspringer fra Vintræet.

Grundtvig satte det folkelige, samværet i centrum, mens Jesus og livet i kirken var sekundært.
I dag består livet i folkekirken nogle steder desværre kun af et nadverfællesskab og kulturelle tilbud. En søndagskirke fra 10 til 11.

xanadu2000

Til toppen 
#41048 - 27/12/2004 21:33 Re: " I de unåede jøders optik" [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Jatak, Tom, du må gerne poste et par links til mig - jeg er bestemt interesseret i
at vide mere om den jødiske tro. Det er en kilde til konstant undren for mig, at de afviser Jesus som Guds søn ... men jeg tror jo fuldt og fast, at der kommer til at ske en vækkelse i Israel. Når vi hedninger er kommet "fuldtalligt ind", som der står.

Hvornår det så er, vil jeg afholde mig fra at gisne om ... men at vi rykker en dag nærmere hver eneste dag, det er jeg sikker på ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#41049 - 28/12/2004 00:29 Re: " I de unåede jøders optik" [Re: tsrk55]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Hej Tom

Som jeg skrev i mit første indlæg, så kunne en anden forklaring jo være at jøderne netop burde kunne læse og fortolke deres egen tekst ( "skriften" ), dvs GT.
Det er næppe helt tilfældigt at det netop er farisæerne og de skriftkloge som i NT fremhæves som hovedmodstandere af det kristne evangelium, da de qua deres dybe kendskab til "Skriften", var de som var bedst rustede til argumentere mod de kristne ud fra selvsamme "Skrift".

Så er det egentlig sjovt at de ikke brugte skrifterne til at tilbagevise ham... og stadig ikke gør.

Til toppen 
#41050 - 14/01/2005 21:49 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerummet? [Re: kristina]
Katolikken
Bruger

Reg.: 26/12/2001
Sted: DK-2300 København. Sundby
Ja jg skulle lige til at spørge det samme.
Herregud, den er da meget smukke og elegante sys jeg og man må da gerne pynte alteret, for eks med nogle syvarmede lysestager. Hvorfor ikke?
Og forøvrigt så er de heller ikke altid syvarmede men tit og ofte niarmede. Vi bruger det ikke i den katolske Kirke men kunne for den sags skyld godt gøre det hvis ikke det var pga det "nye" altar som Vat ii indførste i 60´erne hvor alteret står en tredjedel inde i kirkerummet og der ville det ikke være hensigtsmæssigt at stille stagerne de dets placering kræver at der ikke står for meget på det i forhold til det gamle alter som står op imod en væg. Det gør det jo endnu i stort set alle danske folkekirker endnu da de jo er tidligere katolske kirker og årsagen til dette findes tilbage i katakombernes tid men det har jeg vist forklaret før.

Mane Nobis Cum Domine. Lk 24,29 Herre det er sent bliv hos os. Lk 24,29 http://www.daughtersofstpaul.com/johnpaulpapacy/index.html

Til toppen 
#41051 - 14/01/2005 22:08 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerummet? [Re: Katolikken]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hejsa Katolikken

Det gør det jo endnu i stort set alle danske folkekirker endnu da de jo er tidligere katolske kirker og årsagen til dette findes tilbage i katakombernes tid men det har jeg vist forklaret før.

Du må meget gerne forklare det igen...eller evt. linke til den side hvor du har forklaret det, for det er jeg desværre gået glip af.

Ikke godt når man er en nysgerrig sjæl

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#41052 - 15/01/2005 01:29 Re: Hører den 7-armede lysestage hjemme i kirkerummet? [Re: malli]
Johanna
Bruger

Reg.: 15/01/2005
Sted: KBH.
Ja, jeg har ikke nogen højere teologisk mening omkring den lysestage. Den har altid været der, hvorfor fjerne den? Fordi den stammer fra Jøderne? -Det ville efter min mening være et absurt argument!

Citat Tau
ja jøderne er Guds udvalgte folk, men frelste er de ikke, sålænge de fornægter Herren Kristus. Så kan de være nok så udvalgte...det gavner dem intet i forhold til Frelsen.

Hvem siger at de ikke tror på Herren Kristus? De ser ham måske bare i en anden "skikkelse" end du og jeg, som nok også ser ham forskelligt!

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær