At være fordomsfri overfor en bestemt forståelse
Af Ole Madsen
Det forekommer mig at være en krig som kun Gud kan vinde, hvis han da ellers får lov til at komme til, vi kan alle have gode fortsæt om at være føjelige og bøjelige, men hvis vores fremgang i debatter viser noget andet så er vi det jo ikke. Vi må give Gud lov til at komme til i andres liv, vi må ikke presse på for at få ret, men i åbenhed fremstille vores synspunkt og give Gud lov til at gøre noget, det kunne jo også være os der tog fejl. Hvis vi prøver at overbevise andre for hårdt om at vi har ret og de ikke, kan Gud ikke komme til, vi må opgive ambitionen at hjælpe til.
Vi må give Gud den tid det tager med os, for det er jo hos os problemet er, vi må være bløde og føjelige, og det kan tage lang tid, så ser vi at dette er målet må vi væbne os med tålmodighed og ikke give op, mange fejl vil laves af os men så vil Gud jo rigeligt at rette på det.
At være som dem fra berøa er et vidunderligt mål som vi alle burde have som bøn for det nye år også selvom at det måske ikke nåes inden for kort tid.
John 3:27 27 Johannes svarede og sagde: "Et Menneske kan slet intet tage, uden det er ham givet fra Himmelen.
Man kan slet inget uden at Gud giver ham det, er det fællesskab, bøn, bibellæsning, studie, alt andet som har med livet at gøre, jo siger du, det kan jeg da selv gøre! Ja, men så går du også glip af at Gud ønsker at være med i alle de ting.
Matthew 18:2-5 2 Og han kaldte et lille Barn til sig og stillede det midt iblandt dem
3 og sagde: "Sandelig, siger jeg eder, uden I omvende eder og blive som Børn, komme I ingenlunde ind i Himmeriges Rige.
4 Derfor, den, som fornedrer sig selv som dette Barn, han er den største i Himmeriges Rige.
5 Og den, som modtager et eneste sådant Barn for mit Navns Skyld, modtager mig.
Hvis vi ikke omvender os og bliver afhængige af Gud kommer vi ingenlunde i himmeriget fordi at vi står ivejen for at blive frelste, børn kan nemlig ikke selv, de må lade deres forældre komme fuldt og helt til for at de kan klare det. De bliver alt givet.
Men der er også det element at børn ikke kan forlange at blive hørt på eller taget alvorligt, samme indstilling må vi have til det at dele Guds Ord med andre, vi må give Gud plads til at overbevise dem om det er fra ham eller ikke og ikke som før sagt gå i vejen for Gud når/hvis han vil gøre noget i andres liv.
John 6:44 44 Ingen kan komme til mig, uden Faderen, som sendte mig, drager ham; og jeg skal oprejse ham på den yderste Dag.
Du kan selv fuldføre listen af hvad der hører fællesskabet og bøn til, og Gud vil være med i det hvis du giver ham lov. Vi kan intet tage af os selv, slet ikke den rette indstilling, eller bøn, men som små børn kan vi modtage det fra Gud.