0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#40901 - 20/12/2004 09:48
Børneopdragelse
|
Anonym
Anonym
|
Hej med jer! Jeg ville gerne debattere lidt om hvordan i som kristne mener at det er forsvarligt at opdrage sine børn. Den problematik jeg har bakset lidt med og gerne vil have belyst fra nogle flere sider er som følger... Som ateist mener jeg at jeg lærer mine børn at tænke selvstændigt og at være skeptiske. Jeg siger ikke at en kristen opdragelse ikke kan indeholde disse to elementer, men jeg stiller mig skeptisk overfor hvor "neutral" en kristen opdragelse kan være i forhold til at være skeptisk overfor de kristne kilder. Med neutral tænker jeg på det engelske ord "unbiased", som jeg ikke lige kan oversætte i hovedet. Neutral er nok det der kommer tættest på, for mig at se. Uvægtet eller upartisk kunne også bruges, men hvis du ved hvad unbiased betyder, så ved du hvad jeg mener  Lad os tage et eksempel: Hvis jeg læser godnathistorie for min datter om "Rødhætte og Ulven" eller "Tommelise" og min datter spørger mig om man virkeligt kan ligge hel nede i en ulvs mave eller om man virkeligt kan blive så lille så man kan sejle på en åkande, så svarer jeg nej. Ikke dermed sagt at jeg benægter at det nogensinde kunne lade sig gøre eller noget, men hvis min datter skal have et realistisk forhold til en verden, hvor det aldrig er erfaret at man har været så lille så man kunne sejle på en åkande, ej heller at nogen er blevet slugt hel af en ulv, så må jeg svare nej. Jeg sørger så vidt muligt for ikke at servere nogen absolutter for hende. Her kommer kristendommen så ind i billedet... En kristen forældre læser op af børnebibelen og barnet spørger om Jesus er virkelig, om miraklerne virkeligt skete og om Gud passer på os allesammen. Hvad svarer en kristen forældre så? Jeg tænker bare på at man jo ikke som overbevist kristen kan lade være med at tale om det SOM OM det var virkeligt, hvilket stiller barnet i den situation, at hvis det nogensinde skal danne sig sin egen mening udfra "unbiased" information, så har det en tung prægning at flytte, som er blevet påført af forældrene. Hvad er jeres tanker om den problematik? Ser i det overhovedet som et problem?
|
|
Til toppen
|
|
|
#40902 - 20/12/2004 10:13
Re: Børneopdragelse
[Re: ]
|
Anonym
Anonym
|
Hej med dig.
Unbiassed betyder, som jeg har forstået ordet, fordomsfri; og det kan man vel godt kalde for neutral.
Egentlig tror jeg ikke, der er den store foskel i opdragelsen af børn uanset om man er ateist, har sin barnetro eller er stærkt troende.
Børn har en utrolig fantasi, som de skal have lov at lege med. Ja, faktisk er den en "nødvendighed" for et barns udvikling. Hvis ikke fantasien var nødvendig for et barns udvikling, så var der jo ikke nogen grund til, at den eksisterede.
Som forældre skal man give grønt lys for barnets leg med fantasier, det være sig om det er Gud, engle, julemanden, Tommelise eller Rødhætte.
En af de stærkeste drifter i mennesket er at finde mening, og fantasierne i barndommen er en god hjælp på vej til at finde en mening med livet etc.
Ja, det er så min mening.....Tine
|
|
Til toppen
|
|
|
#40903 - 20/12/2004 10:24
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Med neutral tænker jeg på det engelske ord "unbiased", som jeg ikke lige kan oversætte i hovedet. Neutral er nok det der kommer tættest på, for mig at se. Uvægtet eller upartisk kunne også bruges, men hvis du ved hvad unbiased betyder, så ved du hvad jeg mener
"Biased" kan også oversættes med "tendentiøs". Om "utendentiøs" så er et ord eller ej, ved jeg ikke rigtigt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40904 - 20/12/2004 10:30
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Cloud Hands, du spørger: En kristen forældre læser op af børnebibelen og barnet spørger om Jesus er virkelig, om miraklerne virkeligt skete og om Gud passer på os allesammen.
Hvad svarer en kristen forældre så?
Jeg ville svare, som sandt er, at det tror jeg. At jeg tror at Jesus er virkelig, og at han kender og elsker os alle og er usynlig til stede her. Og at han hører os, når vi beder til ham.
Jeg ville i samme åndedrag - eller i hvert falde i det næste! - forklare, at det er der rigtig mange mennesker, der ikke tror på, og at de hverken er dummere eller ringere af den grund. Men at jeg altså tror de tager fejl.
Jeg ville måske også - afhængigt af situationen og barnets sind og fatteevne - tilføje, at jeg synes det er synd for dem ...
(Da jeg selv var lille havde jeg kun en bamse at betro mig til, og den fik da også tilhvisket alle mine hemmeligheder. Men noget utilfredsstillende var det, for inderst inde vidste jeg jo godt, at den ikke kunne høre..)
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#40905 - 20/12/2004 10:34
|
Anonym
Anonym
|
Hej Tine Tak for dit svar  Jeg håber ikke at det virker på mig som om at jeg mener at man ikke skal opmuntre sit barn til at bruge sin fantasi... Jeg går stærkt ind for fantasi! Men jeg mener at der er en stor forskel på at sige: Kære datter jeg ved ikke om Jesus og Gud eksistere. Der er nogle mennesker, f.eks. Lise og hendes forældre henne fra skolen, som tror på at Jesus han er virkelig. Hvad gør du dig af tanker om det datter? og... Kære datter, Jesus har frelst os fordi han elsker os så meget. Gud hjælper os når vi beder til ham og når vi beder aftenbøn om et øjeblik så skal vi huske at takke ham for alle de dejlige ting vi har her i livet. Bibelen er en god bog som man kan lære meget af og i morgen læser vi videre i matthæus evangeliet. Hvad gør du dig af tanker om det datter? Kan du se hvad jeg mener? Selvom ovenstående måske ikke er en korrekt skildring af hvordan det foregår i et almindeligt kristent hjem, så mener jeg at det illustrer min pointe udmærket... (faktisk har jeg overværet netop sådan en slags godnatsamtale mellem en far (LM'er) og hans søn) Min tilgang er neutral, hældende en lille smule til min ateistiske side, så barnet både da og senere har rig mulighed for at blive informeret alle steder fra og reflektere over det, hvor den kristne som jeg ser det kan have svært ved ikke implicit at understrege den forestillede sandhedsværdi af de kristne dogmer som forældreren selv har og derved besværliggører og indsnævrer barnets mulighed for selvstændig stillingtagen til spørgsmålet om hvorvidt det er godt eller skidt for det at tro på forældrenes gud og ikke på en anden eller måske slet ingen. Var det for snørklet
|
|
Til toppen
|
|
|
#40906 - 20/12/2004 10:42
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina
Jeg ville svare, som sandt er, at det tror jeg. At jeg tror at Jesus er virkelig, og at han kender og elsker os alle og er usynlig til stede her. Og at han hører os, når vi beder til ham.
Ærlighed er jo en god ting 
Men det problematiske, for mig at se, er som sådan ikke hvorvidt man skal være ærlig eller ej, men i langt højere grad om man giver sit barn et valg.
Der er jo ikke rigtig nogen anden måde at gøre det på for kristne forældre, de må jo handle i overensstemmelse med deres tro og kerne, men jeg tillader mig altså at problematiserer dette alligevel for at skabe debat om det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40907 - 20/12/2004 10:44
|
Anonym
Anonym
|
Hej CloudHands. Tja, det sidste var nok lige lidt for snørklet, når man kun har sovet et par timer efter en hård nattevagt.....  Hav nu ondt af mig......  Nej, jeg opfattede ikke dit indlæg, som at børn ikke skulle have lov til at bevare fantasien. Og jeg kan godt se din pointe.......MEN, jeg er af den faste overbevisning, at selv om man ikke tror på Gud, så er der ikke noget til hinder for, at lade barnet tro på, at der findes noget, der er meget større end mor og far. Tag et eksempel som døden, du kan ikke forklare et lille barn om døden, for hvordan skal man forholde sig til det, at et elsket menneske er væk?.... det er svært nok som voksen! I dette tilfælde vil jeg til hver en tid sige til et barn, at det elskede menneske er blevet til en engel, som nu sidder i himlen hos Gud, kigger ned på os og passer på os....... og at vi altid kan betro den engel vores inderste tanker. Kh Tine
|
|
Til toppen
|
|
|
#40908 - 20/12/2004 10:45
|
Anonym
Anonym
|
Hej igen Kristina
Finder du det ikke problematisk, uanset barnets alder og forståelsesevne, at give indtryk af at det er ok at have medlidenhed med en masse mennesker, som ikke ønsker denne medlidenhed.
Her snakker jeg ikke om at man ikke skal kunne føle medlidenhed med mennesker generelt, men bare at man ikke på grund af en religiøs tilskyndelse går rundt og føler at det synd for en masse mennesker... Det er for mig at se meget ufrugtbart.
Den medlidenhed der ER frugtbar er jo frugtbar uanset om den kommer af religiøse grunde eller ej. Jeg mener at det at føle med andre, det at have empati er reelt og godt for os, men jeg mener ikke at den skal bæres af et religiøst dogme.
Kan du se hvad jeg mener?
|
|
Til toppen
|
|
|
#40909 - 20/12/2004 10:49
|
Bruger
Reg.: 06/11/2004
Sted: Esbjerg.
|
Hej Martin  jeg syntes også at man skal lære sine børn at tænke selvstændigt og være skeptisk . Men jeg fortæller mine børn om Gud , men jeg sytes også det er vigtigt at fortælle at selv om jeg ønsker af hele mit hjerte at de bliver Kristne ,så er det ikke noget jeg kan tvinge ned over hovedet på dem,det er noget der kommer af det der høres . når jeg har læst godnat historie for mine ,foreks, Rødhætte og ulven ,har jeg altid sagt at det er eventyr,noget der ikke sker i virkeligheden , ligesåda med film . Men jeg tror altid at man præger sine børn med det man selv tro på .  Når jeg læser op fra biblen og min søn ,spøgre om Jesus er virkelig svare jeg ,det er det Mor tror på , og at Gud passer på os alle sammen. Men her snarker jeg jo kun for mig selv.  jeg ser det ikke som et problem.
Mvh Marianne.
Kast din byrde på Herren,så sørge han for dig. Salme55,23.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40910 - 20/12/2004 10:50
|
Anonym
Anonym
|
Hej igen Tine Jeg mener at menneskets evne til at forholde sig til "noget større" er reel nok og jeg mener at det er iorden at opmuntre sit barn til at forholde sig til "det", men jeg er af den overbevisning at dette "noget" ikke findes udenfor os selv og vores indre kemi. Jeg mener at der er al mulig grund til at tro at hele denne evne til at kunne forestille sig "noget større" gør os til bedre samarbejdspartnere, hvis ikke at denne evne rettes mod en bestemt dogmatik. Ved at rette den mod dogmatikken (hvor levende den end opleves af dens tilhængere), så skabes der et for mig at se enormt skel, som kan være meget svært at krydse, mellem "os" og "dem". Det er for mig at se ikke hensigtsmæssigt
|
|
Til toppen
|
|
|
#40911 - 20/12/2004 10:51
[Re: Ateist]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ateist,
"Biased" kan også oversættes med "tendentiøs". Om "utendentiøs" så er et ord eller ej, ved jeg ikke rigtigt. "
At forsøge at være "utendentiøs" - eller objektiv kunne man måske sige - i børneopdragelse - eller i livet i øvrigt - synes jeg er noget skidt. Det kan ingen være. Man kan forsøge at skjule sin subjektivitet, men den vil alligevel sive ud gennem sprækkerne ...
Jeg vil åbent vedkende mig min subjektivitet, fortælle hvad jeg tror på og står for, og gøre alt hvad jeg kan for at hjælpe dem til at tro, at det er sandt. Ved f.eks. netop at læse i Børnebibelen, lære dem Fadervor og tage dem med i kirke, så de også møder andre kristne børn og voksne.
Men formentlig ville jeg melde dem ind i en helt almindelig folkeskole ... Og jeg ville aldrig forvente, endsige forlange, at mine børn skulle dele min tro. Kun håbe og bede!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#40912 - 20/12/2004 10:57
[Re: marianne]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Marianne
Tak for din kommentar...
Det glæder mit ateistiske hjerte at du gør noget ud af at fortælle dine børn at "det er hvad Mor tror".
Men tror du dine børn kan forholde sig neutrale til det at være kristen, når nu "Mor af hele sit hjerte ønsker at de bliver kristne"?
Det er jo klart at du som kristen ikke anser det for problematisk at opdrage dine børn med kristendommen, men kan du se det fra min vinkel: At det, hvis man kan snakke om et frit valg i det hele taget, ville være bedre at børnene uden en "indoktrinering" (jeg ved at det er et stærkt ord, men tag det med et gran salt) kunne vælge Gud til eller fra baseret på oplysninger der ikke bar på den tunge "Mor-vægt"?
Hvis du kan se hvad jeg mener?
Ændret af CloudHands (20/12/2004 11:08)
|
|
Til toppen
|
|
|
#40913 - 20/12/2004 10:58
|
Anonym
Anonym
|
Hej igen igen CloudHands. Jeg tror - her i min tågede tilstand - faktisk, at vi er fuldstændig enige. Om dette "noget" findes i eller udenfor os selv - eller begge dele, er jo i og for sig underordnet..... Jeg tror næsten du henviser til vores "gudecenter" i hjernen..... eller hva?  For mig giver min barnetro mig noget at støtte mig til i svære situationer; den giver mig en mening i tilværelsen. Kh Tine
|
|
Til toppen
|
|
|
#40914 - 20/12/2004 11:06
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina
Jeg vil åbent vedkende mig min subjektivitet, fortælle hvad jeg tror på og står for, og gøre alt hvad jeg kan for at hjælpe dem til at tro, at det er sandt. Ved f.eks. netop at læse i Børnebibelen, lære dem Fadervor og tage dem med i kirke, så de også møder andre kristne børn og voksne.
Men spørgsmålet var vel om du kunne se det problematiske i det, i forhold til at børnene skal have en oplevelse af at de kan vælge.
Du supplerer jo ikke din oplæsning af børnebibelen med lidt evolutionsteori, lidt historie og lidt kritisk tankegang. Du serverer det vel bare som det er og som du tror det forholder sig.
Det jeg mener kan blive et problem er at børnene simpelthen bliver fejlinformeret og bygger en tro på det.
Det kan godt være at du Kristina aldrig ville påstå overfor dit barnebarn at jorden kun var 6000 år gammel, men det er der et par millioner andre der gerne vil og gør...
|
|
Til toppen
|
|
|
#40915 - 20/12/2004 11:12
|
Anonym
Anonym
|
Hej Tine Ja du kan vel godt sige at jeg henviser til "gud-centeret"... Barnetro...? Ja det er et sjovt fænomen, for når jeg høre det, så handler det altid om Gud (bibelens Gud). Mon andre dele af verden, hvor kristendommen ikke er civilisationens grundlag, har denne barnetro på samme måde bare med andre navne... Det tror jeg... Nej det er jeg faktisk ret sikker på...
|
|
Til toppen
|
|
|
#40916 - 20/12/2004 11:15
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej CloudHands Finder du det ikke problematisk, uanset barnets alder og forståelsesevne, at give indtryk af at det er ok at have medlidenhed med en masse mennesker, som ikke ønsker denne medlidenhed.
Jo, det kan jeg sagtens se. Det var også derfor jeg tog forbehold i mit udsagn herom. Jeg gør mig altid umage for kun at give udtryk for hvad JEG mener, ikke for hvad det er OK at mene og føle.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#40917 - 20/12/2004 11:22
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Martin Hvad vil du så fortælle dine børn der sker når de dør? At de bliver til ormeføde? - Nej vel. Jeg tror at rigtig mange forældre fortæller deres børn, at de kommer i himlen eller lign. For det er jo det der med, at i fald man fx. har haft et barn med til begravelse, (eller har set det på TV) og det så stiller det uundgåelige spørgsmål - og man så reelt nok svarer: " Jeg ved det ikke". Lader man det så i virkeligheden ikke i stikken, så at barnet må finde sin egen løsning?? Og hvad er så denne løsning, for det kan jo umuligt relatere til hvad det vil sige at være "død", for hvad er det? Det må derpå relatere til sig selv, sådan tænker børn, - og det nærmeste de kender til er dette at "sove" og det kan så sandelig give anledning til vilde fantasier om at man bliver levende begravet,.......for de ser jo at kisten bare FORSVINDER...dernede ligger Bedstemor og kan ikke komme ud  .....eller at man dør når man sover (hvorfor det lille pus ikke er til at drive i seng om aftenen) Nej, jeg synes man lader dem i stikken, og jeg vil til enhver tid beskytte mit barn - så derfor vil jeg til enhver tid fortælle dem at de kommer i himlen, når de dør, for hvad er alternativet? Som mor og som pædagog har jeg i tiden læst mange historier (Rødhætte, Tommelise...og om nisser, he-he) , og forbavsende få børn spørger til om det kan ske i virkeligheden, - jeg har faktisk aldrig oplevet det. Det virker slet ikke til, at de overhovedet er interesseret i denne virkelighed, - ikke interesseret i om det nu kan være realistisk. Hvorfor så ikke det? Her er der så 2 forklaringer, dels at eventyrene stemmer fuldstændig overens med deres magiske tænkning med sjove væsener, der kan og gør forunderlige ting - og dels at eventyrene faktisk hjælper dem! Eventyrenes opbygning er samstemmende med bearbejdelsen af udviklingskriser. Det var den korte version. Børn har brug for eventyr, og ikke en kedelig voksen realistisk voksen verden...for det får barnet så rigeligt af andre steder. Og af en eller anden forunderlig årsag, formår børnene at adskille tingene. Jeg vender tilbage, for jeg er i tidsnød opdager jeg lige i skrivende stund Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#40918 - 20/12/2004 11:22
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa. Når jeg taler om min barnetro, så har den udgangspunkt i Gud, ja. Men den er også iblandet "alt godt fra fantasiland"; forstået på den måde, at jeg ikke tror på alt, hvad der står i biblen, men min barndoms forestillinger er godt og grundigt med i min barnetro. Egentlig kan man vel sige, at jeg har min egen lille tro......  Mit livs udgangspunkt er kærligheden, og alt hvad der står i biblen om kærlighed, har jeg nærmest adopteret. Kald det naivt, ja......og længe leve denne naivitet. Men det er jo det, der adskiller en "lidt troende" fra en fundamentalist...... Kh Tine
|
|
Til toppen
|
|
|
#40919 - 20/12/2004 11:30
|
Bruger
|
Hej Martin  jeg vil altid præge mine børn i den retning ,jeg syntes er rigtig,men ikke tvinge dem , for det er midt største ønske for dem ,at de bliver frelst i troen på Jesus Kristus Guds søn.men jeg kan bede for dem,som jeg også gør. Kh Marianne .
Mvh Marianne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40920 - 20/12/2004 11:46
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej CloudHands "Du supplerer jo ikke din oplæsning af børnebibelen med lidt evolutionsteori, lidt historie og lidt kritisk tankegang ... " Nej, det ville jeg ikke gøre. Jeg ville nok slet ikke læse højt for børn der var gamle nok til selv at kunne læse, og evolutionsteori m.v. ville jeg næppe kaste mig ud i at forklare småbørn før skolealderen. Det jeg mener kan blive et problem er at børnene simpelthen bliver fejlinformeret og bygger en tro på det. Det er klart, at du som ateist vil mene, at børnene derved bliver fejlinformeret og bygger en tro på det. På samme måde, som jeg tror, at ateist-børn bliver fejlinformeret, når de bliver oplyst om, at det med Jesus er et eventyr, ligesom fortællingen om, at julemanden kommer ned gennem skorstenen med gaverne, hvis der bliver sat risengrød op på loftet. (Det troede jeg selv på en gang, kan jeg huske, indtil den juleaften, hvor onkel Ove tabte skægget ...  ) Men vi kan begge trøste os med - eller måske sørge over! - at børn kommer i puberteten, og typisk vil antage meninger stik modsat forældrenes! Måske midlertidigt, måske permanent. Det kan godt være at du Kristina aldrig ville påstå overfor dit barnebarn at jorden kun var 6000 år gammel, men det er der et par millioner andre der gerne vil og gør... Et par millioner?  Det tror jeg altså ikke! Måske et par hundrede? (har læst om visse friskoler ...) Rent gæt! Du kan næppe finde en mere bibeltro person end mig (jeg kender i hvert fald ikke selv en eneste) men som jeg læser skabelsesberetningen er der ikke bibelsk belæg for den opfattelse. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#40921 - 20/12/2004 11:52
[Re: malli]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Malli Jeg har ingen intentioner om at lade min uvidenhed eller manglende evne til at beskrive hvad det er der sker når vi dør overfor et barn, diktere hvad jeg skal fortælle det og hvilken religiøs indpakning. Jeg kender mange børn som ikke er blevet stukket "Bedstemor er i himmelen" -historien, som har haft deres egen forestilling om hvor og hvordan det foregik når man døde uden at være traumatiserede for livet. Det er sandt at de i den unge alder ikke kan forholde sig til så abstrakte begreber som f.eks. døden, men det skal vel ikke tvinge mig til at binde dem en røver på ærmet om at de nok er i himmelen og langt mindre bare lade dem i stikken med deres egne fantasier om det? Er det virkeligt det du læser ud af mine indlæg??? Jeg er udmærket klar over eventyrenes funktion både for børn og voksne, det behøver man ikke at være pædagog (eller mor) for at vide... Jeg mindes at vi fik det at vide i psykologi (eller var det dansk tekstanalyse???) i gymnasiet. Som tidligere lykkedes det mig igen at formulere mig sådan at du misforstod mig. Situationen med eventyrene og datteren var IKKE taget fra nogens hverdag, men tænkte eksempler bragt alene for deres illustrative funktion. Men du siger noget interessant i den sammenhæng og det er at børn ikke tilsyneladende er interesserede i om det er realistisk. Jeg vil dertil indvende at netop fordi at de ikke er interesserede i det er det vigtigt at vi formår ikke bare at hælde alle mulige selvfølgeligheder på dem. For en kristen ville det vel langt hen ad vejen være selvfølgeligt at fortælle om at Jesus er til, right? Også selvom der ikke er synderligt mere at tilskrive virkelighedsværdi til i bibelen, end der er i H. C. Andersens bedste...  (det var en provokation...  )
|
|
Til toppen
|
|
|
#40922 - 20/12/2004 12:13
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina
Det er klart, at du som ateist vil mene, at børnene derved bliver fejlinformeret og bygger en tro på det. På samme måde, som jeg tror, at ateist-børn bliver fejlinformeret, når de bliver oplyst om, at det med Jesus er et eventyr, ligesom fortællingen om, at julemanden kommer ned gennem skorstenen med gaverne, hvis der bliver sat risengrød op på loftet.
Lad mig lige klare nogle misforståelser op her...
Der er en tung overvægt af forskere, som ikke deler den bibeltro kristnes udlægning og fortolkning af bibelen. Jeg har læst en hel del set fra begge sider både før, under og efter min egen kristenhed og jeg har ikke fundet noget der kunne overbevise mig om at de bibeltro kristne har ret i deres udlægning.
Det betyder ikke at det ikke kan forholde sig anderledes end jeg tror, men jeg har gjort en indsats som de fleste kristne aldrig ville gøre for at finde ud af mere om grundlaget for deres tro.
Når jeg fortæller mine børn om kristendomme, så får de ikke en poleret, spiselig trospakke, men råt for usødet de fakta som foreligger. Jeg skal så vidt det er muligt ikke tvinge dem eller få dem til at forstå "min" version, men bare supplere dem med den information der er.
Jeg har ikke tænkt mig at læse op af Darwins samlede værker eller noget i den retning, som supplement til "Rødhætte og Ulven", jeg har bare tænkt mig ikke at sortere i den information der er, men derimod lære dem at forholde sig kritisk til information.
Jeg mener ikke at du kan sige at mine børn vil blive fejlinformeret om kristendommen. Jeg kan supplere det der er, uden at vælge eller vrage i det. Som kristen vil man uværgeligt komme til at vælge og vrage, fordi enten er man kristen eller også er man ikke.
Enten køber du hele pakken eller også gør du ikke. Du er med mesterens egne ord: Enten med mig eller imod mig. Som kristen opdrager ville du efter al sandsynlighed aldrig afslutte aftenbøn med at sige: I øvrigt så er der nogle som mener at det meste af bibelen er mytisk og at der ifølge den og den kilde ikke er noget belæg for at hverken Jesus eller Gud eksistere...
Nej man afslutter aftenbønnen: Amen! Sov godt skat, vi ses i morgen... Drøm sødt! *"må Gud sætte engelvagt omkring dig" tænker moderen*
Kan du se hvad jeg mener?
Du er i din fulde ret til at mene at jeg fejlinformere ved at give al den information der er, men så har vi bare tydeligvis en ret forskellig opfattelse af hvad fejlinformation er
|
|
Til toppen
|
|
|
#40923 - 20/12/2004 12:22
|
Anonym
Anonym
|
Hej CloudHands.
Jeg skal lige have opklaret noget her....... hvordan kan det være, at du giver udtryk for, at kristne fejlinformerer deres børn.....og at ateisten blot fortæller cool facts?
Kan vi ikke blive enige om, at der faktisk ikke er nogen af os, der aner om netop vores mening er den rigtige?
Når jeg læser de sidste af dine indlæg, så læser jeg dem, som om du mener at kristne binder deres børn en historie på ærmet; mens ateisten fortæller den nøgne sandhed.....
Kh Tine
|
|
Til toppen
|
|
|
#40924 - 20/12/2004 12:32
|
Bruger
|
Hej Martin  det vil jeg nu give Tine ret i .Kh Marianne
Mvh Marianne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40925 - 20/12/2004 12:34
|
Anonym
Anonym
|
Hej igen Malli
Angående barnets realisme, så kom jeg også til at tænke på at barnet nemt kan stille spørgsmålet: Er Jesus virkelig? på mange andre måder end netop den direkte.
Det kunne være alt lige fra "Tror du Jesus også elsker den her mariehøne?" til "Er bedstemor hos Jesus nu?"
|
|
Til toppen
|
|
|
#40926 - 20/12/2004 12:36
[Re: marianne]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Marianne. Tak skal du have....... det er skøøøønt at få ret...  Kh Tine
|
|
Til toppen
|
|
|
#40927 - 20/12/2004 12:55
|
Anonym
Anonym
|
Hej Tine og Marianne Jeg kan godt se at det bliver lidt skarpt her på det sidste og det er sådan set ikke meningen... Jeg tror at skellet ateist vs. teist er misvisende her. Jeg kan kun tale for mig selv som ateist. Der er en masse mennesker derude som kalder sig ateister eller som er ateister, men bare ikke ved det. De er en ligeså broget flok, som de kristne, ingen tvivl om det. Når jeg udtaler mig om hvad der er "unbiased" information eller ikke, så er det ud fra min egen standard og så er den jo subjektiv. I den forstand kunne en kristen sagtens leve op til mine krav om neutral information i opdragelsen. Når jeg siger at jeg mener at kristne fejlinformerer deres børn, så bunder det i grunden i at jeg ofte ser at alle informationer ikke bliver lagt på bordet. Når jeg siger alle informationer, så er det ikke fordi jeg mener at det at have ALLE informationer kan lade sig gøre. Jeg mener derimod at man kan sortere mere eller mindre fra det vi rent faktisk ved (med den sikkerhed som den viden nu en gang har (solen står op i øst, man slår sig når man falder, varm kaffe brænder tungen osv.)). For at tage nogle eksempler: Vi ved at bibelens forskellige bøger er mellem 1800 og 4000 år gamle. Vi ved at bibelen i mange tilfælde ikke er skrevet af de forfattere som bibelen selv tilskriver dem. Vi ved at de bibelske beretninger om Jesus ikke har nogle nævneværdige samtidige kilder. Vi ved at jorden aldrig har været oversvømmet af en syndflod. Vi ved at den egenskab ved naturen som vi kalder evolutionen er det der har bragt os i den stand vi er i dag som biologiske organismer. Vi ved at Adam og Eva ikke er historiske personer. osv. Når du fortæller dit barn om troen på bibelen, hvor meget af dette kommer så på bordet. Hvis du bevidst eller ubevidst på grund af din egen tro ønsker at dit barn har den samme tro (for ikke at gå fortabt  ), skjuler noget af denne information eller bare fremlægger den som værende ateistisk propaganda, hvordan skal dit barn så nogensinde indenfor din families rammer kunne tage en fordomsfri beslutning om hvorvidt det ønsker at tro som du? Kan du se hvad jeg mener?
|
|
Til toppen
|
|
|
#40928 - 20/12/2004 13:06
|
Anonym
Anonym
|
Hej igen
Jeg kan godt se, hvad du mener; men jeg kan ikke se, hvor du gør plads til fantasien.......det er måske, fordi jeg ikke kan se skoven for bare træer.
Man skal selvfølgelig opdrage sine børn, så godt man formår. Men hvis du placerer alle cool facts foran barnet, hvor er så pladsen til fantasien? Som du selv skriver, så er der ingen af os, der har alle informationer....... måske findes Gud, måske ikke, men har vi ikke alle brug for, at læne os op ad "noget", når livet bliver svært? For et lille barn bliver livet desværre også svært ind imellem, og det er ikke altid mor eller far er den bedste at læne sig op ad.
Kh Tine
|
|
Til toppen
|
|
|
#40929 - 20/12/2004 13:10
|
Bruger
|
Hej Tine  ja ,det er jo det  Kh Marianne.
Mvh Marianne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40930 - 20/12/2004 13:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Cloudhands, du skriver: Jeg har ikke tænkt mig at læse op af Darwins samlede værker eller noget i den retning, som supplement til "Rødhætte og Ulven", jeg har bare tænkt mig ikke at sortere i den information der er, men derimod lære dem at forholde sig kritisk til information. Same here! Jeg mener ikke at du kan sige at mine børn vil blive fejlinformeret om kristendommen. Det skrev jeg heller ikke! Jeg skrev, at jeg tror det. Det er noget andet! Jeg kan supplere det der er, uden at vælge eller vrage i det. Som kristen vil man uværgeligt komme til at vælge og vrage, fordi enten er man kristen eller også er man ikke. Så du mener ikke du vælger og vrager? Jeg må så ud fra, at du, på samme måde som jeg fortæller om, at der er rigtig mange, som slet ikke tror på Gud, ikke vil undlade at fortælle om de ca. 700 millioner som faktisk gør? Og jeg går ud fra, at du heller ikke vil prøve at skjule for dem, at du ikke selv er troende? Enten er man ateist, eller også er man ikke! Men, hvad man ikke er, kan man blive! (Gælder selvfølgelig begge veje!) Derfor: "Gør døren høj, gør porten vid .." og accepter med fuld respekt (med sorg eller glæde, som det nu kan falde) hver enkelts personlige stillingtagen - også dine egne børns - til, som de vil gå ind eller ud gennem den dør ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#40931 - 20/12/2004 13:24
|
Bruger
|
Hej Marin  vi kommer jo nok ikke udenom ,at vi ikke kan blive enige ,da vi ikke tror på det samme .  Kh Marianne.
Mvh Marianne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40932 - 20/12/2004 14:02
|
Anonym
Anonym
|
Hej Tine
men har vi ikke alle brug for, at læne os op ad "noget", når livet bliver svært?
Malli var lidt inde på det samme tidligere...
Mener du/I virkeligt at kristendommen skal være der bare for at have noget at støtte sig til? I så fald ville hvilken som helst fantasiforestilling der imødekommer ens behov jo være nok.
Mennesker der ikke har så stor fidus til religion (som jeg f.eks.) kan finde ligeså meget mening med tilværelsen som dem der tror på en eller anden religiøs forestilling.
Når jeg løber ind i problemer, så snakker jeg med min hustru, min familie, mine venner eller kolleger om det. Når mine venner og families børn har problemer så snakker de ikke om Gud og om en åndeverden, så snakker de bare om problemerne som de er.
Til tider er det nødvendigt at bruge metaforer og billeder for at illustrere hvad man føler og tænker, både som barn og som voksen, men derfra og så til at referere til disse billeder som om de havde en virkelighedsværdi udover det tænkte, mener jeg der er langt.
Jeg mener faktisk ikke at det overhovedet er nødvendigt.
Det undrer mig at det netop er "krykke" -argumentet der bliver trukket frem her...
For et lille barn bliver livet desværre også svært ind imellem, og det er ikke altid mor eller far er den bedste at læne sig op ad.
Og til det formål opfandt jeg "Troldpeter", min gode usynlige ven... Det er der intet odiøst i... Der hvor jeg stejler er når man former denne fantasiudfoldelse efter specifikke dogmer, som skyldes en tradition, en arv og ikke en spontan udfoldelse hos barnet selv.
Barnetro er skønherligt!!! Ingen tvivl om det... Det er ikke det jeg gerne ville debattere, men derimod problematikken i at man på grund af sine religiøse håb og ønsker, bevidst eller ubevidst undlader at dele de oplysninger der nu en gang foreligger med barnet eller den unge.
Jeg vil også gerne lige understrege at jeg ikke havde tænkt mig at sidde med ALLE informationerne foran et 5 årigt barn og belære det, men derimod at have tilegnet mig de informationer selv og undervise mit barn med den ydmyghed som disse informationer giver mig.
Jeg havde ikke tænkt mig at terpe evolutionsteori med min 4 årige datter... Hvad tror i om mig?
Men som du selv siger Tine
Måske findes Gud, måske ikke... Det må i sidste ende være op til individet selv at afgøre med sig selv.
Og lige præcis DERFOR skal vi ikke gå rundt og fortælle vores børn halve sandheder. Vi er som jeg ser det priviligerede med et fredeligt land, et informationssamfund, som trods dets mangler og brister, gør det muligt for os at tænke som vi vil og langt hen ad vejen udvikle os som vi vil.
Jeg føler at vi ødelægger og sjofler denne, i mine øjne, gode udvikling ved, velmenende eller ej, at præge vores børn til kun at vælge én vej, én tro eller én overbevisning.
Vi har muligheden for at give vores børn rigtig meget mere viden end det har været muligt nogen som helst andre steder på jorden og hvad sidder nogle så og gør: Peger i en 2000 år gammel bog og siger: "det her er Sandheden!" 
På sigt er jeg overbevist om at det er langt mere frugtbart at sige: "Det ved jeg ikke" end "Ja nu skal du høre, bibelen siger..."
|
|
Til toppen
|
|
|
#40933 - 20/12/2004 14:04
|
Bruger
|
Hej CH
Nu var mit indlæg også lidt en provokation, for få gør sig tanker om hvad man egentlig vil sige, når man står i situationen.
Men du siger noget interessant i den sammenhæng og det er at børn ikke tilsyneladende er interesserede i om det er realistisk.
Jeg vil dertil indvende at netop fordi at de ikke er interesserede i det er det vigtigt at vi formår ikke bare at hælde alle mulige selvfølgeligheder på dem.
Det var så i relation til eventyr!, jeg betragter ikke min tro som noget a la "Rødhætte og ulven".
For en kristen ville det vel langt hen ad vejen være selvfølgeligt at fortælle om at Jesus er til, right? Også selvom der ikke er synderligt mere at tilskrive virkelighedsværdi til i bibelen, end der er i H. C. Andersens bedste... (det var en provokation... )
Det er jo så set med dine øjne, for mig er det en selvfølgelighed at Jesus er til, og for dig er det en selvfølgelighed at der intet er ud over det man kan måle og veje (dette var også en provokation). Men jeg er af den overbevisning, at uanset om man tror på Jesus/Mohammed eller slet ikke tror, da må vi fremstå som synlige, troværdige voksne.
Jeg kan jo ikke sidde og rode i bibelen, tale med min præst eller andre kristne i vores hjem, gå i kirke om søndagen og alt muligt andet "kristent-noget", hvor andre og jeg taler særdeles meget om ham, der hedder Jesus, og at jeg tror på ham, endda så meget at jeg har lagt mit liv i hans hænder!
Så kan jeg jo ikke tabu-belægge dette område af mig selv - sidde og sige til mit barn, at det er muligt at han slet ikke eksisterer!! - når jeg nu er overbevist om at han gør!, (ligesom jeg jo heller ikke ville bilde ham ind at han ikke har nogen bedsteforældre), - jamen så lyver jeg jo enten for de andre jeg er sammen med - eller også lyver jeg overfor mit barn.
Og hermed mister jeg troværdighed.
Mkh Malli
Ændret af malli (20/12/2004 14:07)
|
|
Til toppen
|
|
|
#40934 - 20/12/2004 14:11
|
Bruger
|
Hej CloudHands
At det, hvis man kan snakke om et frit valg i det hele taget, ville være bedre at børnene uden en "indoktrinering" (jeg ved at det er et stærkt ord, men tag det med et gran salt) kunne vælge Gud til eller fra baseret på oplysninger der ikke bar på den tunge "Mor-vægt"?
Vis mig den forælder, der ikke "indoktrinerer" sine børn, - "og jeg vil vise dig en hund med dårlig ånde" (citat Garfield). Det er at "indoktrinere", når man fortæller sine børn at Gud muligvis ikke er til, for man videregiver sin egen usikkerhed, det er at "indoktrinere" når man fornægter Gud...eller når man ikke gør,
man videregiver sine egne værdier uanset hvad.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#40935 - 20/12/2004 14:13
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina
CloudHands sagde: Jeg kan supplere det der er, uden at vælge eller vrage i det. Som kristen vil man uværgeligt komme til at vælge og vrage, fordi enten er man kristen eller også er man ikke.
Kristina sagde: Så du mener ikke du vælger og vrager? Jeg må så ud fra, at du, på samme måde som jeg fortæller om, at der er rigtig mange, som slet ikke tror på Gud, ikke vil undlade at fortælle om de ca. 700 millioner som faktisk gør? Og jeg går ud fra, at du heller ikke vil prøve at skjule for dem, at du ikke selv er troende?
Ja det kan du trygt gå ud fra... 
Jo jeg vælger og vrager da, men jeg måler ikke min viden op af en religiøs standard, hvilket gør mig et filter fattigere... Hvilket for mig at se er en god ting.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40936 - 20/12/2004 14:17
|
Anonym
Anonym
|
Hej Malli Jeg er som sådan fuldstændig enig med dig i de to indlæg... Som jeg sagde tidligere, så er det bare et oplæg til debat om hele det her med at være forældre og tro på et eller andet. Om man giver sine børn mere eller mindre mulighed for at vælge selv. Det var bare det...
|
|
Til toppen
|
|
|
#40937 - 20/12/2004 14:22
|
Bruger
|
Hej CH
Som jeg sagde tidligere, så er det bare et oplæg til debat om hele det her med at være forældre og tro på et eller andet. Om man giver sine børn mere eller mindre mulighed for at vælge selv.
Det var bare det...
OK. Som jeg opfatter det, da "indoktrinerer" vi med arme og ben (bevidst eller ubevidst) - og alligevel tror de - og gør de på et tidspunkt lige nøjagtig det de selv vil!!
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#40938 - 20/12/2004 14:36
|
Anonym
Anonym
|
Hej CloudHands.
Jeg tror du har misforstået mig, eller også udtrykker jeg mig ikke klart.
Jeg ser intet ondt i at læne sig op ad "Troldpeter". For min skyld er det ligegyldigt, hvad man kalder sin "krykke" her i livet. Jeg har en fornemmelse af, at vi taler forbi hinanden, og måske i bund og grund er enige........i hvert fald mht børn.
Kh Tine
Ps: Nej selvfølgelig skal kristendommen ikke kun være her, for at vi har noget at læne os til, når liver er svært......men det er da en god ting at have!
|
|
Til toppen
|
|
|
#40939 - 20/12/2004 14:42
|
Anonym
Anonym
|
Hej Tine Jeg tror sådan set ikke at vi taler så frygteligt meget forbi hinanden, jeg tror bare ikke vi er enige omkring alt det kristne halløj, men når det kommer til børnene, tror jeg som du siger at vi er enige
|
|
Til toppen
|
|
|
#40940 - 20/12/2004 14:45
|
Bruger
|
OK. Som jeg opfatter det, da "indoktrinerer" vi med arme og ben (bevidst eller ubevidst) - og alligevel tror de - og gør de på et tidspunkt lige nøjagtig det de selv vil!!
Der er dog en klar sammenhæng mellem "indoktrineringen" og deres fremtidige verdensbillede. Selvfølgelig ikke 100% men det er dog påfaldende, så ofte børn af muslimer bliver muslimer, børn af kristne bliver kristne etc.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40941 - 20/12/2004 14:47
|
Anonym
Anonym
|
Hej igen.
Måske har du ret.......
Du fortalte i et indlæg, at du i svære stunder støtter dig til din hustru m.fl. En god ting; men ikke alle har et netværk..... Ved du at i Danmark dør hver 10. menneske alene? Og vores død fortæller meget om det liv, vi har levet..... bare lige det jeg ville sige........
Kh Tine
|
|
Til toppen
|
|
|
#40942 - 20/12/2004 14:54
|
Bruger
|
Det er at "indoktrinere", når man fortæller sine børn at Gud muligvis ikke er til, for man videregiver sin egen usikkerhed, det er at "indoktrinere" når man fornægter Gud...eller når man ikke gør,
Det er vel ikke indoktrinering at fortælle børnene "at Gud muligvis ikke er til"? (min fremhævelse) Det er da blot at fortælle barnet fakta!
|
|
Til toppen
|
|
|
#40943 - 20/12/2004 14:56
|
Bruger
|
Så kan jeg jo ikke tabu-belægge dette område af mig selv - sidde og sige til mit barn, at det er muligt at han slet ikke eksisterer!! - når jeg nu er overbevist om at han gør!, (ligesom jeg jo heller ikke ville bilde ham ind at han ikke har nogen bedsteforældre), - jamen så lyver jeg jo enten for de andre jeg er sammen med - eller også lyver jeg overfor mit barn.
Mener du slet ikke at der er forskel på 1) at præsentere en tro som faktum, og 2) at præsentere velunderbygget viden som faktum?
|
|
Til toppen
|
|
|
#40944 - 20/12/2004 15:01
|
Bruger
|
Hej Ateist
Der er dog en klar sammenhæng mellem "indoktrineringen" og deres fremtidige verdensbillede. Selvfølgelig ikke 100% men det er dog påfaldende, så ofte børn af muslimer bliver muslimer, børn af kristne bliver kristne etc.
Ja, og børn af ateister bliver ofte ateister, for nogen lykkes "indoktrineringen" bedre end hos andre - til gengæld er der også stor risiko for i fald man går for hårdt til værks, at børnene vælger diamentralt modsat,- i en slags trods tror jeg.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#40945 - 20/12/2004 15:30
|
Bruger
|
Hej Ateist
Mener du slet ikke at der er forskel på 1) at præsentere en tro som faktum, og 2) at præsentere velunderbygget viden som faktum?
Tilsyneladende ikke, da jeg i Folkeskolen er blevet undervist i, at Kristendommen betragter alle mennesker som onde og Buddismen betragter alle mennesker som gode....at vi nedstammer fra det samme dyr som aberne, og at alt livs opståen beror på en tilfældighed.
Denne undervisning har jeg modtaget med samme selvfølgelighed, som at hvis ikke man børster tænder, så rådner de.
Så nej, jeg har ikke kendskab til en sådan adskillelse af tingene...
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#40946 - 20/12/2004 15:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
CloudHands skriver:
Jo jeg vælger og vrager da, men jeg måler ikke min viden op af en religiøs standard, hvilket gør mig et filter fattigere... Hvilket for mig at se er en god ting.
OK, Martin. Forstået og taget til efterretning.
Hvis jeg skulle formulere noget modsvarende for mit eget vedkommende, ville jeg sige:
Jeg måler ikke min begrænsede og variable viden efter samme målestok som min grundlæggende tro. Hvis jeg mistede min kristne tro, ville mit liv ikke bare være en dimension fattigere. Hele mit livsgrundlag ville forsvinde ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#40947 - 20/12/2004 15:43
|
Bruger
|
Ja, og børn af ateister bliver ofte ateister, ...
Hvilket kan skyldes indoktrinering.
Det kan imidlertid også skyldes fraværet af indoktrinering. Hvis barnet ikke indoktrineres med religiøse forestillinger, så er der jo en hvis sandsynlighed for, at det heller ingen tro får.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40948 - 20/12/2004 15:46
|
Bruger
|
Man skal selvfølgelig opdrage sine børn, så godt man formår. Men hvis du placerer alle cool facts foran barnet, hvor er så pladsen til fantasien?
Fakta behøver altså ikke at være nogen hindring for fantasien. Der er principiel forskel på at have fantasi - og så på at tro at fantasierne er virkelighed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40950 - 20/12/2004 15:55
|
Anonym
Anonym
|
Hej Ateist.
Jeg er klar over, at der er forskel på at have fantasi og tro at fantasierne er virkelighed...... men ellers tak for din oplysning.
Jeg synes, du hiver tingene lidt for meget fra hinanden. Det du citerer mig for skal ses i en kontekst med de indlæg, CloudHands og jeg har ladet fyge gennem luften. Jeg har ikke skrevet at fakta er en hindring for fantasien.
Kh tine
|
|
Til toppen
|
|
|
#40951 - 20/12/2004 16:07
|
Bruger
|
Jeg synes, du hiver tingene lidt for meget fra hinanden. Det du citerer mig for skal ses i en kontekst med de indlæg, CloudHands og jeg har ladet fyge gennem luften. Jeg har ikke skrevet at fakta er en hindring for fantasien.
Jeg beklager, hvis jeg har misforstået dig, men du skrev faktisk:
... hvis du placerer alle cool facts foran barnet, hvor er så pladsen til fantasien?
Og, jeg har faktisk læst konteksten - og kan ikke selv se at jeg "hiver tingene lidt for meget fra hinanden".
|
|
Til toppen
|
|
|
#40952 - 20/12/2004 16:17
|
Anonym
Anonym
|
Hej igen.
Nu kommer jeg nok ud i stormvejr, når jeg skriver, at børn ikke skal have alle cool facts lagt foran sig - men har man læst, hvad jeg tidligere har skrevet, tror/håber jeg, at man forstår min mening. Børn har brug for den tryghed, der findes i fantasien......findes der engle, findes Gud, findes der nisser etc. Hvis du fortæller et lille barn ALLE facts, jamen hvor er der så plads til fantasien? Hermed har jeg ikke sagt at facts er en hindring for fantasien; men jeg siger, at servering af ALLE facts i hvert fald ikke levner meget plads til en fantasi eller to.
Kh Tine
|
|
Til toppen
|
|
|
#40953 - 20/12/2004 16:59
|
Bruger
|
Nu kommer jeg nok ud i stormvejr, når jeg skriver, at børn ikke skal have alle cool facts lagt foran sig - men har man læst, hvad jeg tidligere har skrevet, tror/håber jeg, at man forstår min mening.
Jeg har læst alt (?) hvad du tidligere har skrevet og mener selv at have forstået det - jeg kan dog selvfølgelig have misforstået noget (det hænder skam).
Børn har brug for den tryghed, der findes i fantasien......findes der engle, findes Gud, findes der nisser etc.
Det læser jeg sådan, at du mener at "Børn har brug for den tryghed, der findes i [at tro på] fantasien" - at de har brug for at tro på, at der findes engle, en gud, nisser etc. Er det korrekt forstået?
Eller mener du blot de har brug for den "tryghed" (?) der ligger i at lege/forestille sig, at disse ting findes?
Hvis du fortæller et lille barn ALLE facts, jamen hvor er der så plads til fantasien? Hermed har jeg ikke sagt at facts er en hindring for fantasien; men jeg siger, at servering af ALLE facts i hvert fald ikke levner meget plads til en fantasi eller to.
Er det du siger ikke netop at fakta hindrer fantasien ved ikke at levne den plads? Jeg kan altså dårligt forstå det anderledes. Dog modererer du det - sådan som jeg læser dig - lidt ved at sige at en begrænset mængde fakta ikke hindrer fantasien helt, men at alle fakta hindrer det helt.
Hvis ikke, hvad er det så, efter din mening, der gør, at alle fakta "ikke levner meget plads til en fantasi eller to" - når nu det ikke er fakta i sig selv?
|
|
Til toppen
|
|
|
#40954 - 20/12/2004 17:04
Fakta?
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej CloudHands Jeg håber lidt, at jeg tager fejl, men nærer alligevel en vis frygt for, at du virkelig mener dette i ramme alvor:
Vi ved at bibelen i mange tilfælde ikke er skrevet af de forfattere som bibelen selv tilskriver dem.
Vi ved at de bibelske beretninger om Jesus ikke har nogle nævneværdige samtidige kilder.
Vi ved at jorden aldrig har været oversvømmet af en syndflod.
Vi ved at den egenskab ved naturen som vi kalder evolutionen er det der har bragt os i den stand vi er i dag som biologiske organismer.
Vi ved at Adam og Eva ikke er historiske personer.
Kald mig bare naiv, men jeg mener faktisk ikke, at nogen af disse ting ligefrem er beviste.
Hvis du faktisk præsenterer disse påstande som værende fakta overfor din datter, så er du da vist om nogen tendentiøs. Også meget mere end kristne forældre, som tillader sig at informere deres børn om, hvad de tror på.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#40955 - 20/12/2004 17:14
|
Anonym
Anonym
|
goddag igen  1.Jeg er glad for, at du har forstået mig...  2. Jeg mener sådan set begge dele, alt afhængig af barnets alder, naturligvis. 3.Uha...... jeg føler efterhånden mine ord bliver totalt tvistet rundt. Det er svært at holde tungen lige i munden her; men jeg prøver: Hvis et barn tror på julemanden, så synes jeg ikke man absolut skal fortælle, at julemanden ikke findes, og sådan kunne jeg blive ved med at remse op. Og hvorfor skal man så ikke fortælle barnet det (og her taler jeg om et lille barn - naturligvis ikke en 12-årig e.lign.)? Fordi hvis du fylder barnets hovede med facts, så er der til sidst ikke mere plads til fantasi..... for hvorfor bruge sin fantasi, hvis man alligevel hele tiden får at vide, at sådan er det ikke. Så med pladsen mener jeg, at hvis fantasien ikke får lov til at blomstre, så forsvinder den......... Håber det er mere klart nu. Kh Tine
|
|
Til toppen
|
|
|
#40956 - 20/12/2004 17:33
|
Bruger
|
Jeg er glad for, at du har forstået mig.
Jeg er skam også glad for, at jeg nu har forstået dig. Jeg er dog ikke enig i, at fakta forhindrer barnets brug af fantasien - det gør nok bare barnet mindre tilbøjelig til at tro på sine fantasier.
Hvis et barn tror på julemanden, så synes jeg ikke man absolut skal fortælle, at julemanden ikke findes, og sådan kunne jeg blive ved med at remse op. Og hvorfor skal man så ikke fortælle barnet det (og her taler jeg om et lille barn - naturligvis ikke en 12-årig e.lign.)?
Du mener altså at det er godt for et barn at tro på nisser, Julemanden og guder. Julemanden ser du tilsyneladende helst at barnet ophører med at tro på inden det er fyldt 12. Gælder den samme aldersgrænse så mht. at ophøre med at tro på guder - eller hvor går grænsen for det?
Hvis vi nu forestiller os en ateistisk forælder, der følger din indstilling og bibringer sit lille barn en tro på Julemanden og guder, så er det jo selvsagt med en forventning om, at barnet fralægger sig begge disse tryghedsskabende fantasier. Ergo må man jo - såfremt det ikke sker af sig selv - agere fornuftig voksen og bibringe barnet de kolde fakta, at der altså ikke er nogen saglig grund til at tro på hverken Julemanden eller guderne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40957 - 20/12/2004 17:58
|
Anonym
Anonym
|
Kære Ateist. Det er da fint nok, at der er noget, vi er uenige om.....det er vel også derfor, der findes et sted som dette - et sted for meningsforskelle.  Jeg var godt klar over, at du ville fare op som trold af en æske og straks falde over, at jeg skrev 12-årig. Det er altså bare en tilfældig alder, jeg slyngede ud, hvilket, jeg er overbevist om, du nok er klar over. Jeg synes vores debat om i hvert fald dette emne skal slutte her. I øjeblikket kører det helt ud i bitte små ting, sønderrivning af sætninger og ord. Det har jeg ikke rigtig temperament til........  Kh Tine
|
|
Til toppen
|
|
|
#40958 - 20/12/2004 18:09
|
Bruger
|
Kære Tine!
Jeg var godt klar over, at du ville fare op som trold af en æske og straks falde over, at jeg skrev 12-årig. Det er altså bare en tilfældig alder, jeg slyngede ud, hvilket, jeg er overbevist om, du nok er klar over.
Det var skam ikke de 12 år jeg faldt over - det var din - som jeg opfattede det skrevne - skelnen mellem fantasier man før eller siden bør ophøre med at tro på og så fantasier, som man ikke bør ophøre med at tro på.
Jeg synes vores debat om i hvert fald dette emne skal slutte her. I øjeblikket kører det helt ud i bitte små ting, sønderrivning af sætninger og ord. Det har jeg ikke rigtig temperament til........
Jeg kan ikke genkende det du her beskriver, men hvis ikke du ønsker at debattere emnet yderligere, så må det jo være sådan.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40959 - 21/12/2004 17:36
Re: Fakta?
[Re: Nikolaj]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Nikolaj
Kald mig bare naiv, men jeg mener faktisk ikke, at nogen af disse ting ligefrem er beviste.
Selvom jeg min begrebsramme taget i betragtning ville være tilbøjelig til at kalde dig naiv uanset, så vil jeg undlade det her... Jeg vil i hvert fald undlade det indtil at du definerer hvad du mener med ordet: Bevist 
For mig at se skulle den eneste grund til f.eks. at antage at Moses rent faktisk skrev Mosebøgerne, være at man bevidst eller ubevidst havde en religiøs dagsorden. Sådan har jeg det også med de andre af mine udsagn.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40960 - 23/12/2004 14:36
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej CloudHands
Selvom jeg min begrebsramme taget i betragtning ville være tilbøjelig til at kalde dig naiv uanset, så vil jeg undlade det her... Jeg vil i hvert fald undlade det indtil at du definerer hvad du mener med ordet: Bevist
Ja det er vist ikke første gang, at det bliver diskuteret, hvad det vil sige at have bevist noget. Strengt taget kan man ikke bevise noget som helst. Men jeg mener, at hvis noget kan observeres og falsificeres, så må det betragtes som værende bevist. Ligesådan kan noget betragtes som bevist, hvis man kan nå til denne erkendelse ved fuldkomne logiske slutninger.
For mig at se skulle den eneste grund til f.eks. at antage at Moses rent faktisk skrev Mosebøgerne, være at man bevidst eller ubevidst havde en religiøs dagsorden.
Man skal da også være meget fanatisk, hvis man tror, at Moses selv skrev f.eks. dette: Moses, Herrens tjener, døde dér i Moabs land, efter Herrens afgørelse, og han begravede ham i dalen i Moabs land over for Bet-Peor; men den dag i dag ved ingen, hvor hans grav er. (5 Mos 34,5-6). Men hvor er dine argumenter for, denne påstand: "Vi ved at bibelen i mange tilfælde ikke er skrevet af de forfattere som bibelen selv tilskriver dem." Hvorfor kan den betragtes som fakta?
Glædelig jul Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#40961 - 23/12/2004 15:01
[Re: Nikolaj]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Nikolaj Forskning i historie har altid været tricky. Man har en mængde subjektive kilder, som peger på nogle faktuelle hændelser i fortiden. Udfra disse kilder kan man skabe sig et indtryk af hvordan dette eller hint har foregået eller set ud. Historie bliver aldrig en objektiv analyse, som f.eks. af kemiske reaktioner. Så langt er du vel enig med mig? Set i det lys, så kan det af gode grunde ikke lade sig gøre at BEVISE det ene eller det andet indenfor historie. Man kan sandsynliggøre en bestemt begivenhed ud fra de kilder der nu en gang er. Jeg er ikke historiker, ja jeg er i det hele taget bare en nysgerrig interesseret person, uden de store forkundskaber. Det jeg ved er det jeg har fundet både gennem min tid som kristen, men nu også gennem min tid som ikke-kristen. Jeg har læst en del og stillet en del spørgsmål. Jeg ved lidt af hvert fra både apologetisk side og fra sekulær side og på baggrund af det jeg har læst og hørt, så mener jeg at jeg med et flertal af forskerer kan sige at det meste af bibelen ikke er skrevet af de mennesker, som bibelen selv tilskriver dem. Jeg er i gang med at lave en liste over de bibelske bøger der ikke menes at være forfattet af den forfatter som bogen tilskrives. Den kommer senere i dag  Når jeg overfor min datter siger at "bibelen højst sandsynligt ikke er skrevet af de forfattere der står at de er skrevet af", så skyldes det en vurdering baseret på at jeg har gjort et forsøg på at danne mig et overblik (uden dog at skrive en Phd. i historie) over de forskellige meninger og teorier der er om emnet. Denne vurdering er efter min overbevisning dybere og mere ærlig overfor de kilder der rent faktisk er end hvad jeg oplever den almindelige fundamentalistiske kristne serverer for deres børn... gotta go... vi ses lige om straks... Skal nå en bus
|
|
Til toppen
|
|
|
#40962 - 15/01/2005 04:13
|
Bruger
Reg.: 15/01/2005
Sted: KBH.
|
CloudHands, uden at læse alle de andre indlæg.. .har kun skimtet... kan jeg fortælle hvad vi gør. Jeg er kristen, men det er min mand ikke. Ergo har vi alle slags bøger, hvilket jeg også mener at børn skal have for at tilegne sig viden, ligesom børn skal have lov til at danne sine egne meninger og bruge fantasien. Vi læser også Rødhætte, Snehvide, Holger og Peder Pedal. Men jeg læser også af mine bøger, dem jeg havde som barn, og de handler om Gud og Jesus. Vi har børnebibler, men læser dem ikke endnu, da vi har besluttet at vente pga. hans alder. Når jeg læser f.eks. Rødhætte siger jeg nej, selvfølgelig kan bedstemoderen ikke ligge i dens mave. Og prøver så, så visuelt som muligt at forklare størrelser. Når jeg læser bøger om børn der tror på gud og jesus, og han spørger om man kan det "f.eks. at gå på vandet". Er mit svar, Nej det kan man ikke. Men måske kunne jesus, jeg ved det ikke. Og spørger tilbage "tror du han kunne"? Og det mener han så selvfølgelig at han kunne  Han er 3½ år og at gå på vandet er jo noget fantastisk. Mine børn må gerne opdrages i den kristne tro, men de må ikke bremses i naturlig udvikling som tilegnelse af viden, fantasti mv. !!
|
|
Til toppen
|
|
|
#40963 - 15/01/2005 13:15
[Re: Johanna]
|
Bruger
|
Når jeg læser f.eks. Rødhætte siger jeg nej, selvfølgelig kan bedstemoderen ikke ligge i dens mave. Og prøver så, så visuelt som muligt at forklare størrelser.
Når jeg læser bøger om børn der tror på gud og jesus, og han spørger om man kan det "f.eks. at gå på vandet". Er mit svar, Nej det kan man ikke. Men måske kunne jesus, jeg ved det ikke. Og spørger tilbage "tror du han kunne"? Og det mener han så selvfølgelig at han kunne Han er 3½ år og at gå på vandet er jo noget fantastisk.
Kan du ikke se, at der er en enorm forskel i din måde at præsentere stoffet på? Når det er Grimms eventyrlige fortællinger, så svarer du "nej, selvfølgelig ... ikke". Når det er Bibelens eventyrlige fortællinger, så svarer du "måske". På denne måde præger du ham jo med dine holdninger. Og denne indoktrinering har tilsyneladende allerede båret frugt.
Mine børn må gerne opdrages i den kristne tro, men de må ikke bremses i naturlig udvikling som tilegnelse af viden, fantasti mv. !!
Hvad så når "viden" er i modstrid med "den kristne tro"?
Og hans "naturlige udvikling" i form af fx "tilegnelse af ... fantasi" styrer du tilsyneladende ved at lukke af for nogle spørgsmål mens du lader andre stå åbne. At styre er vel at "bremse" (dele af) det "naturlige"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#40964 - 15/01/2005 20:34
|
Bruger
Reg.: 15/01/2005
Sted: KBH.
|
Der tager du skam helt fejl. Jeg siger nej jeg tror ikke på at jesus kunne gå på vandet, for nej, selvfølgelig kunne han ikke det. Hvis min søn tror det, er det op til ham at fortsætte i den tro eller at tro på videnskaben som siger at NEJ vel kunne han da ej gå på vandet. Men jeg vil da under ingen omstændigheder fratage ham hans fantasi.. hvilket jeg ville gøre, hvis jeg gik ind og sagde. Nej han kunne ikke gå på vandet og det skal skal du ikke tro på. Og jeg stiller også spørgsmålet "tror du bedstemorderen kan ligge i en ulvs mave"... og der er han da så langt i sin udvikling at han godt kan se, at der er et problem med størrelserne :-)
Jeg tror ikke på at nogen viden strider mod den kristne tro. Så er det fordi man i den kristne tro har indsnværet sig til et begrænset videnfelt, og det er jo synd for den enkelte. Tænk hvad disse mennesker går glip af, af realiteter.
Ja, jeg er kristen, men jeg ønsker at være det med sund fornuft, da jeg også tror på videnskaben. Jeg ønsker at mine børn selv skal træffe afgørelsen om, hvorvidt de tror på gud/jesus, videnskaben eller begge dele. Det er synes jeg er mest fair.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40965 - 15/01/2005 23:15
[Re: Johanna]
|
Bruger
|
Der tager du skam helt fejl.
Det glæder mig at læse!
Jeg tror ikke på at nogen viden strider mod den kristne tro. Så er det fordi man i den kristne tro har indsnværet sig til et begrænset videnfelt, og det er jo synd for den enkelte. Tænk hvad disse mennesker går glip af, af realiteter.
Ja, jeg er kristen, men jeg ønsker at være det med sund fornuft, da jeg også tror på videnskaben.
Jeg tænker skam tit over, hvad "disse mennesker går glip af, af realiteter".
Det glæder mig også, hvis ikke du har det problem.
Jeg ønsker at mine børn selv skal træffe afgørelsen om, hvorvidt de tror på gud/jesus, videnskaben eller begge dele. Det er synes jeg er mest fair.
Prisværdigt!
|
|
Til toppen
|
|
|
#40966 - 16/01/2005 16:33
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej CL
Jeg er i gang med at lave en liste over de bibelske bøger der ikke menes at være forfattet af den forfatter som bogen tilskrives. Den kommer senere i dag
Kom der aldrig en opfølgning på dette?
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#40967 - 16/01/2005 18:21
[Re: Machine_A]
|
Anonym
Anonym
|
Matthæus er angiveligt ikke skrevet at Matthæus. Markus ikke af Markus Lukas ikke af Lukas Johannes ikke af Johannes Apostlenes gerninger ikke af Lukas Romerne, korintherne I+II, Filipperne, Filemon, tessaloniker I og Galaterne er skrevet af Paulus Men ikke Efeserne, titus, timothæus I+II og hebræerne, som det ellers oftest antages. Kolossenserne og tessalonikerne II regnes det for tvivlsomt at de er skrevet af Paulus Jacobs brev er ikke skrevet af Jesu "broder" Jacob. I+II+II Johannes og Johannesåbenbaringen er ikke skrevet af disciplen Johannes. Judas brev er ikke skrevet af Judas. Bøgerne hvor disse "påstande" eller kritiske gennemgange af bibelen kan findes er: Riedel et.al., The Book of the Bible Davidson & Leaney, Biblical Criticism Howell-Smith, In Search of the Real Bible Hvad det gamle testamente angår så må det vente lidt... Arbejder stadig på sagen
|
|
Til toppen
|
|
|
|