Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#40851 - 19/12/2004 21:26 Tog jesus ikke fejl?
chastity
Bruger

Reg.: 19/12/2004
Inden Jesus farede til himlen sagde han:

Sandelig siger jeg jer: "Nogle af dem, der står her, skal ikke smage døden, før de ser Menneskesønnen komme i sit rige" (Matt16:28)
"Jeg kommer snart" (Åb 3:11)

Jesus lover sine desiple at han kommer tilbage snart Men han er ikke kommet endnu. Hvordan kan guds søn tage sådan fejl. Er der en anden forklaring

Til toppen 
#40852 - 19/12/2004 22:50 Re: Tog jesus ikke fejl? [Re: chastity]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Kære Chasity!

Først velkommen til Café Thomas. Rart at se et nyt ansigt. Jeg håber, du falder godt til.

Nå, men til sagen. Du spørger, om Jesus kan tage fejl med hensyn til sin genkomst. Mit svar er et klart og rungende: Nej, Jesus har ikke taget fejl af noget!

Problemet opstår, når vi begynder at tænke i tid i forhold til Gud. Hvad er snart? Er det om 5 minutter eller om 3.000 år? For mennesket er 3.000 år meget lang tid, men for Gud er 3.000 år ikke noget. Husk på, at Han har været her før tidernes morgen (og ja, det er længe i mine øre!).

Med venlig hilsen

Kristian

Til toppen 
#40853 - 19/12/2004 23:05 Jesus tog ikke fejl! [Re: chastity]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Chasticy - og velkommen, også fra mig ..

Jeg vil lige supplere Nardus og svare på det, du spøger om mha. Matt. 16,28 ("Nogle af dem, som står her, skal ikke smage døden, før de ser Menneskesønnen komme i sit rige.")

Det udsagn snublede jeg også over en gang, kan jeg huske, men hvis vi læser nogle få linjer videre, kommer jo beretningen om forklarelsen på bjerget, som fandt sted kun seks dage efter, og hvor både Peter, Jakob og hans bror Johannes var med.

Ved den lejlighed så de Menneskesønnen komme i sit rige, han blev forvandlet - var i sit herlighedslegeme - og forlængst afdøde Moses og Elias var sammen med dem. Det var netop et glimt ind i Menneskesønnens rige!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40854 - 19/12/2004 23:33 Re: Tog jesus ikke fejl? [Re: chastity]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej chastity

Velkommen til Café Thomas!

Du skriver:

Inden Jesus farede til himlen sagde han:

Sandelig siger jeg jer: "Nogle af dem, der står her, skal ikke smage døden, før de ser Menneskesønnen komme i sit rige" (Matt16:28)
"Jeg kommer snart" (Åb 3:11)

Jesus lover sine desiple at han kommer tilbage snart Men han er ikke kommet endnu. Hvordan kan guds søn tage sådan fejl. Er der en anden forklaring

Jeg vil starte med det sidste først (for det er det nemmeste ):
Når Jesus siger, at han kommer snart, så må man huske på i hvert fald tre ting:
1. Gud har et lidt andet tidsperspektiv end os, jf. 2 Pet 3,8: "Dette ene må I ikke glemme, mine kære, at for Herren er én dag som tusind år, og tusind år som én dag."
2. Jesus vidste formentlig ikke noget næmere om, hvornår han kom igen, jf. Matt 24,36/Mark 13,32: "Men den dag eller time er der ingen, der kender, hverken englene i himlene eller Sønnen, men alene Faderen."
3. Jesus har selv luftet muligheden for, at ventetiden kunne blive længere, end vi regner med, jf. f.eks. lignelsen om de ti brudepiger, Matt 25,1-13.

Den anden del, at nogen ikke skulle smage døden, den er noget sværere. Men jeg hælder til samme tolkning som kristina: At "se Menneskesønnen komme i sit rige", betyder ikke nødvendigvis det samme som at opleve Jesu genkomst. Det kan også betyde, at man får lov til at få et glimt af den herliggjorte Kristus og Den Nye Jord, noget som f.eks. apostlen Johannes jo i høj grad fik (så meget, at han skrev en hel (åbenbarings)bog om det).

Håber det kan hjælpe dig lidt.

mvh Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#40855 - 20/12/2004 12:03 Re: Tog jesus ikke fejl? [Re: chastity]
chastity
Bruger

Tak for jeres svar. Tidsperspektivet kan siges sådan cirka fordi jesus siger at nogle af jer vil ikke nå at smage døden... det er derfor det undrer mig. "Det" vil altså ske indenfor nogle få år hvis man går ud fra at jesus taler med grandvoksne.
Men I har ret i at det er en definition på hvad jesus mener med mit rige der er afgørende for tolkning.

Osse tak for jeres velkomst. Jeg tror jeg vil befinde mig godt herinde. Jeg er en person med et ret kompliceret væsen som i min søgen har fattet kærlighed til jesus. Desværre større til jesus end til biblen.
Biblens ord har ændret sig igennem historien og mange har haft en finger med i spillet. Ikke alle har ydet Gud retfærdighed mange fornemmer jeg, har handlet for egen vinding. Jeg læser i skrifterne, forsøger at få biblens ord til at hænge sammen med urevangelierne, forsøger at forstå hvad Gud ville mennesker. Jeg er ikke traditionel kristen som jer og bliver det nok aldrig men måske kan vi bruge hinanden alligevel.

Til toppen 
#40856 - 20/12/2004 12:44 Re: Jesus og Bibelen [Re: chastity]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Chastity!

Nu bliver jeg lidt nysgerrig, for du skriver:
"Desværre større [kærlighed] til jesus end til biblen".

Mener du virkelig "desværre"?
Det er da netop ikke Bibelen vi skal elske, men Jesus!

Noget andet er, at vi faktisk ikke kunne vide noget om Jesus, hvis vi ikke havde haft Guds ord i Bibelen! ... Eller?

Og vi kunne heller ikke vide ret meget om Gud hvis vi ikke havde haft Jesus, som har åbenbaret hans væsen ved også at blive menneske .. Er du enig her, mon?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40857 - 20/12/2004 19:59 Re: Jesus og Bibelen [Re: kristina]
chastity
Bruger

Ja Kristina, du har så ret. Kærligheden starter med Jesus og det er der den den altid vil være.
Biblen rummer sandhed men meget der såer tvivl. Megen selvmodsigelse megen uforståeligt og tvetydigt fyld.
Men du har ret uden den vil vi ikke kende Gud eller Jesus. Men hvem kan med garanti sige at de mænd som at der skrev den var Guds budbringere, hvem kan sige at de skrev den ved helligånden uden at bringe egne interesser i fokus. Hvem kan garanterer at der ikke på noget tidspunkt i historien har været mindst en, der ikke har misbrugt Jesus ord til egen vinding? Enhver kan sige at han har helligånden - de fleste herinde har den. Men hvem kender sandheden? Vi har kun vores personlige tolkning og helligånden taler til os alle - alligevel er mennesker verden over uenige i biblens tolkning.

Til toppen 
#40858 - 23/12/2004 01:58 Re: Tog jesus ikke fejl? [Re: chastity]
divine
Bruger

Reg.: 30/05/2004
2 Pet 3 v8 Dette ene må I ikke glemme, mine kære, at for Herren er én dag som tusind år, og tusind år som én dag.

Gud har eksisteret altid, da Gud er evig.

Hvad er et par tusinde år for en, der har levet evigt?

Messias er kommet!! http://www.maitreya.org Søg og du skal finde.

Til toppen 
#40859 - 23/12/2004 08:31 Re: Tog jesus ikke fejl? [Re: divine]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Pet 3 v8 Dette ene må I ikke glemme, mine kære, at for Herren er én dag som tusind år, og tusind år som én dag.

Gud har eksisteret altid, da Gud er evig.

Hvad er et par tusinde år for en, der har levet evigt?

Må man ikke regne med at Gud, som den gode kommunikator han vel er, har sat sig ind i tilhørernes tankemåde og at det derfor er tilhørernes tidsopfattelse han anvender?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#40860 - 23/12/2004 09:09 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist spørger:

"Må man ikke regne med at Gud, som den gode kommunikator han vel er, har sat sig ind i tilhørernes tankemåde og at det derfor er tilhørernes tidsopfattelse han anvender?"

Jo.
Og han har endda, ved sit Ord, også givet os et indblik i sit sit eget univers, som primært er uden for tid og rum.

Jesus siger, (Luk 14,35): Den, der har ører at høre med, skal høre!«

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40861 - 23/12/2004 09:09 Re: Tog jesus ikke fejl - Forklarelsen på bjerget [Re: Ateist]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Ateist

Som Kristina siger i fht. Matt. 16,28 ("Nogle af dem, som står her, skal ikke smage døden, før de ser Menneskesønnen komme i sit rige.")

"Det udsagn snublede jeg også over en gang, kan jeg huske, men hvis vi læser nogle få linjer videre, kommer jo beretningen om forklarelsen på bjerget, som fandt sted kun seks dage efter, og hvor både Peter, Jakob og hans bror Johannes var med.

Ved den lejlighed så de Menneskesønnen komme i sit rige, han blev forvandlet - var i sit herlighedslegeme - og forlængst afdøde Moses og Elias var sammen med dem. Det var netop et glimt ind i Menneskesønnens rige!"

Mkh Malli

Ændret af malli (23/12/2004 09:10)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#40862 - 23/12/2004 09:19 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: kristina]
Ateist
Bruger

A: "Må man ikke regne med at Gud, som den gode kommunikator han vel er, har sat sig ind i tilhørernes tankemåde og at det derfor er tilhørernes tidsopfattelse han anvender?"

K: Jo.

Hvordan harmonerer det så med din opfattelse om, at "snart" skal ses fra Guds synsvinkel?

Og han har endda, ved sit Ord, også givet os et indblik i sit sit eget univers, som primært er uden for tid og rum.

"Snart" giver ikke mening "uden for tid og rum", hvorfor det vel så netop må være "snart" for menneskene, der jo - i modsætning til Gud - eksisterer i tid og rum?
Og 2000 år er jo ikke "snart" for et menneske.

Iøvrigt vil selv en milliard år jo være "snart" for Gud, hvis han ser det på baggrund af evigheden.
Så I kan jo komme til at vente længe endnu

Ændret af Ateist (23/12/2004 09:21)

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#40863 - 23/12/2004 09:29 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver:

"Og 2000 år er jo ikke "snart" for et menneske."

I denne sammenhæng synes jeg bestemt ikke, at 2000 år er ret lang tid, og jeg læser det sådan, at vi altid skal være parate til at bryde op og stå til regnskab for vores liv.

"Iøvrigt vil selv en milliard år jo være "snart" for Gud, hvis han ser det på baggrund af evigheden.
Så I kan jo komme til at vente længe endnu"

Ja, det har du forstået rigtigt!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40864 - 23/12/2004 10:41 Re: Tog jesus ikke fejl? [Re: chastity]
Anonym
Anonym

Hej folkens

Jeg vil også som Ateist gør, lige give mit ord om evigheder og snart'er med på vejen...

Gud ved at mennesket lider og han ved at for hvert (menneske)sekund der går på jorden risikerer tusindvis af mennesker at gå fortabt.

Det er jo klart at dogmet om at Guds metoder og tanker dybest set er uransagelige for mennesker, gør at I ikke kan stille spørgsmålstegn ved disse ting og er tvunget til, hvis i stadig ønsker at bevare jer indenfor troen, at tolke bibelen til jeres forståelses fordel.

Det virker derfor logisk på mig at I SKAL tolke det i lyset af at Guds tid er en anden end vores.

Men som Ateist siger så giver begrebet "snart" ingen mening når det ses fra et uendelighedsperspektiv. Der må stå "snart" fordi at det Jesus snakker om skal ske snart.

Så kan man selvfølgelig som det er blevet gjort, sige at det "snart" der var tale om, foregik nogle dage senere med "forklarelsen på bjerget"... Det er jo også fint, men problemet med forskellige tidsopfattelser slutter jo ikke der...

Så tilbage til min indledning: Gud ved at mennesket lider og at hvert (menneske)sekund betyder risikoen for tusinder af fortabte sjæle, der skal brænde for evigt i helvedes flammer, sammen med Satan og alt hans pak.

Hvorfor trække det i langdrag, når nu tiden ikke betyder noget for Gud? For mig at se, så virker det mere som en menneskelig efterrationalisering på noget overtroisk hokus pokus, end det virker som en rimelig gerning foretaget af en påstået almægtig, evig og kærlig fader.

Jeg mener ikke at have nogle gode argumenter fra kristnes side andet end sådan er det bare, til at Gud skulle være en god og kærlig gud, når han sådan trækker det i langdrag.

Jeg kan hverken forstå eller acceptere det at skulle "arbejde under" en Gud der trods sin påståede medfølenhed og barmhjertighed, alligevel stiller denne tusindårige maskerade op for at tilfredsstille sit, tilsyneladende eget, ønske om at en bestemt frelse-kabale skal gå op.

Til toppen 
#40865 - 23/12/2004 11:23 Re: Tog jesus ikke fejl? [Re: ]
malli
Bruger

Hej CH

Så tilbage til min indledning: Gud ved at mennesket lider og at hvert (menneske)sekund betyder risikoen for tusinder af fortabte sjæle, der skal brænde for evigt i helvedes flammer, sammen med Satan og alt hans pak.

Hvorfor trække det i langdrag, når nu tiden ikke betyder noget for Gud?

Netop fordi Gud er en almægtig, evig og kærlig fader, ønsker han ikke at vi skal gå fortabt, og derfor er Gud tålmodig. Når først Jesus har vist sig igen, og har hentet de der hører ham til - da er det slut med nådetid!

Og har man ikke omvendt sig til syndernes forladelse, er man under Guds dom (og ikke under Kristi nåde). Gud vil at så mange som muligt omvender sig, faktisk ønsker han alles frelse, men han kan ikke tvinge folk.

Derudover er der et profeti i bibelen "Brødre, for at I ikke skal stole på jeres egen klogskab, vil jeg have, at I skal kende denne hemmelighed: Der hviler forhærdelse over en del af Israel, indtil hedningerne fuldtalligt kommer ind; så skal hele Israel frelses" (Rom 11, som Paulus så efterfølgende uddyber).

"Hedningerne skal komme fuldtalligt ind", jamen, Evangeliet har endnu ikke lydt overalt i verden, så alle hedninge har ikke hørt det glædelige budskab. Dermed siger jeg ikke at lige præcis dette er en forudsætning for Jesu tilbagekomst, for jeg ved jo ikke hvornår der er tale om "fuldtalligt", for omvendt profeterer Jesus:

"Når I derfor ser Ødelæggelsens Vederstyggelighed, som der er talt om ved profeten Daniel, stå på hellig grund – den, der læser dette, skal mærke sig det! – v16 da skal de, der er i Judæa, flygte ud i bjergene; v17 den, der er på taget, skal ikke gå ned og hente noget i huset; v18 og den, der er ude på marken, skal ikke gå hjem og hente sin kappe. v19 Ve dem, der skal føde, og dem, der giver bryst i de dage. v20 Bed til, at jeres flugt ikke skal ske om vinteren eller på en sabbat. v21 For da skal der være en stor trængselstid, som der ikke har været magen til fra verdens begyndelse indtil nu og heller aldrig vil komme. v22 Og hvis de dage ikke afkortedes, blev intet menneske frelst; men for de udvalgtes skyld vil de dage blive afkortet."

Så det er på den ene side en afvejning af, at hedningene skal gå fuldtalligt ind...og på den anden side, at den store trængsel ikke skal medføre frafald.

Mkh Malli

Til toppen 
#40866 - 23/12/2004 11:38 Re: Tog jesus ikke fejl? [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Malli

Som jeg sagde:

For mig at se, så virker det mere som en menneskelig efterrationalisering på noget overtroisk hokus pokus

Du har stadig ikke givet mig grund til at skifte mening på dette punkt.

Til toppen 
#40867 - 23/12/2004 12:40 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands

Jeg kan godt give dig en god grund til at skifte mening om Gud (ikke at jeg tror du vil overveje den, men alligevel, nu er det jo snart jul ... ):

Da du jo, synes jeg, forsøger at begribe kristnes tankegang og stadig brevveksler med hos her i caféen (måske for underholdningsværdiens skyld, det ved jeg ikke) så vil jeg da forsøge, ud fra hvad jeg tror er dit verdensbillede, at fremlægge følgende overvejelse:

Hvis nu Jesus alligevel lever nu og har al magt i himmelen og på jorden, og hvis hvis han nu vil have, at vi skal modtage hans invitation til at blive hans medarving til evigt liv i Guds rige for ikke at gå fortabt, ville det så ikke være selvdestruktiv adfærd at vende ham ryggen og afvise indbydelsen med et "nejtak, jeg kan ikke lide din måde at være Gud på, så jeg vil hellere være fri."

Jeg mener, uanset om Gud, som har skabt os, og (som mange med dig jo mener) slet ikke lever op (eller ned, ville jeg selv sige) til de fremherskende menneskelige moralbegreber ... så ville det da i så fald være selvmorderisk ...

For kan leret gå i rette med pottemageren?

Luk 1,68: Lovet være Herren, for han har besøgt og forløst sit folk!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40868 - 23/12/2004 13:17 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Det er jo netop dette hvis der er hele problemet...

Kristne har endnu ikke overfor mig eller nogen jeg kender kunne sandsynliggøre at det netop er deres tro der er den rigtige.

Alt kan lade sig gøre med et hvis...

Kan du ikke se det?

Hvis nu Julemanden var til...

Hvis nu jorden balancerede på ryggen af en skildpadde...

Hvis nu vi alle bare drømmer rundt inde i "The Matrix"...

Hvis nu Vishnu...

osv. osv. osv.

Jeg ser ingen grund til at vende mig om mod en Gud vis eksistens er så flygtig og vis tilhængere ikke formår tilnærmelsesvis at løfte den flygtighed til noget mere håndgribeligt...

Igen... Alt kan lade sig gøre med "hvis'er"...

Til toppen 
#40869 - 23/12/2004 19:32 Re: Tog jesus ikke fejl? [Re: malli]
marianne
Bruger

Reg.: 06/11/2004
Sted: Esbjerg.
Hej alle såfølig lever Jesus ,og i morgen vil jeg fejre hans fødelsdag. en Glædelig Jul til alle .Kh Marianne.

Mvh Marianne.

Kast din byrde på Herren,så sørge han for dig.
Salme55,23.

Til toppen 
#40870 - 23/12/2004 20:36 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej CloudHands, du skriver:

"Alt kan lade sig gøre med et hvis...
Kan du ikke se det?

Hvis nu Julemanden var til...

Hvis nu jorden balancerede på ryggen af en skildpadde... "
osv.

Jo, det kan jeg da godt se. Jeg mener bare ikke, der er nogen god grund til at tro på dine alternativer til kristen tro. Slet ikke den med skildpadden .. som aldrig har aflagt nogen løfter om evig salighed ...

Men, hvis du virkelig mener, at alt, altså også at tro på Jesus?, kan lade sig gøre med et hvis, hvad er så din begrundelse for ikke at give dig selv chancen ved at kaste dig ud i det?

(Jeg mener jeg så ikke for mit eget vedkommende, at "alt kan lade sig gøre med et "hvis", og min kristne overbevisning er bestemt ikke en for-en-sikkerheds-skyld-tro, eller en det-tror-jeg-nok-tro, hvad du nok også har fundet ud af, ud fra de mange ord jeg har skevet ... Min tro bygger på det ene, at jeg holder den for sand.)

Men hvorom alting er: Vi tror forskelligt om det vigtigste i verden.

Hvis jeg tager fejl, og vi blot ender som ormeføde (eller evt. et lille bidrag til fjernvarmen i lokalområdet), så kommer jeg aldrig til at opdage det.

Hvis du tager fejl, kommer du til at opdage det, senest ved Jesu genkomst.
Tror jeg.

Men her og nu vil jeg ønske dig en glædelig jul, og takke for dine udfordrende og
tankevækkende indlæg.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40871 - 24/12/2004 10:19 Glædelig jul [Re: marianne]
malli
Bruger

Mange tak.

Og glædelig jul til alle herfra

Mkh Malli

Til toppen 
#40872 - 28/12/2004 21:49 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Hvis "snart" kan betyde 2000 eller endog 1 mia. år, så har ordet jo helt mistet sin betydning.

Et argument, der reelt eliminerer et ord fra det sagte lugter for mig at se af bortforklaring.

Til toppen 
#40873 - 30/12/2004 16:09 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: Ateist]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Jo, det må jeg give dig ret i, og jeg tror personligt at svare skal findes i den originale tekst.

Ordet der oversættes med "snart":

G5035
tachu
takh-oo'
Neuter singular of G5036 (as adverb); shortly, that is, without delay, soon, or (by surprise) suddenly, or (by implication of ease) readily: - lightly, quickly.

Til toppen 
#40874 - 01/01/2005 13:13 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: steffenlaursen]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Steffen

Tak for den udredning..... det er altid rart at finde ud af hvad det oprindelige ord betyder...... oversættere kan jo have valgt det forkerte....

Som jeg forstår det kunne der ligeså godt have stået at Jesus kommer som en overraskelse - som en tyv om natten - når vi mindst venter det....... hurtigt, på den måde at vi ikke kan nå at ændre os eller ordne noget når først det sker..... Har jeg forstået det ret?

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#40875 - 01/01/2005 14:07 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: Esmaralda]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ester - og Steffen - ja, sjovt nok er det også sådan jeg altid selv "læst" den tekst, uden at kende noget til originalteksten.

Ordet "snart" er under alle omstændigheder meget diffust og afhængigt af omstændighederne, og da der i denne sammmenhæng også står "som en tyv om natten", har det netop været klart for mig, at det drejer sig om en opfordring til altid at være rede, så det ikke går os som de brudepiger, der ikke lige havde fået olie på deres lamper ... og også en opfordring til at lade være med (som jo mange stadigvæk gør) at prøve på at regne ud, hvornår det er "snart" ...

Men at det oven i købet kan oversættes med "overraskende", "uventet" eller "lige pludselig" - så er der da ikke nogen tvivl mulig.

Så tak til Steffen for hjælpen!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40876 - 02/01/2005 05:10 Menneskesønnens dag [Re: chastity]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære debattører

Der er selvfølgelig andre forklaringer end denne; at Jesus måtte have taget fejl, når vi ikke kan se hans ord er gået i opfyldelse. Det kan være vore øjne som ikke ser Riget, og det kan være vor måde at læse skriften, måske fatter vi ikke vidnesbyrd, som kom med Yeshua.

Havde apostlene Riget?
En voksende uvished om, hvad der var sket i de dage da Yeshua vandrede med os og fornemmelsen af Riget kunne være svindende; det kan have fået evangelisterne til at nedfælde, hvad der endnu var tilbage og kunne huskes.
Det er ikke sikkert alt er skerevet, som det blev sagt.
Det er muligt, man har fortalt indholdet i billeder, som vil kunne forstås når tiden er inde, ved at vi kommer til passende abstraktioner, som giver mening ind i vor egen begrebsverden.

Kan Menneskesønnens komme være noget helt andet end, hvad vi med mange andre har ventet eller ikke-ventet.
Kan det være os, som om muligt, blot ikke ser vidnesbyrdet går i opfyldelse, hvis vi har opmærksomheden rettet mod vore egne forestillinger...

Det må man have i tanke, hvad enten man mener:
Jesus tog fejl!
Riget er ikke kommet!
Riget ér midt iblandt os!

Hvad er det som høres når vi f.eks. læser en tekst som denne:

Lukas Evangeliet kap. 17
v20 Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han: »Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; v21 man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer.«

v22 Men han sagde til disciplene: »Der skal komme dage, da I vil længes efter at se blot én af Menneskesønnens dage, men I skal ikke se den. v23 Man vil sige til jer: Se, dér er han! eller: Se her! Men gå ikke derhen, og følg ikke efter. v24 For som lynet lyser fra den ene ende af himlen til den anden, når det lyner, sådan skal Menneskesønnen vise sig på sin dag.

Farisæerne venter Guds Rige
Riget kommer ikke, så man kan iagttage det.
Med mere nutidige ord kan beskeden til farisæerne give udtryk for; at de skal være opmærksomme på forandringer i en anden fælles super virkelighed, ikke de tegn som er i den ydre verden, men fænomener, som manifesteres i et indre mentalt bevidstheds flow.

Rigernes natur
Det som kendetegnes af denne verden er, at man kan sige; Se, her er det! eller: Se dér!
Med andre ord; her kan dét som dækker vore behov være et sted og ikke være til stede et andet sted, på grund af denne verdens natur.
Guds Rige er i princippet en anden og langt højere natur, end denne verden. Men paradoksalt nok må denne verden, hvis man skal følge logikken i ordene, være en kopi af Guds Rige, som også er gennemtrængt af Riget i mindste bestanddel. Det vil betyde, så vidt jeg kan forstå, at alle lovmæssigheder som gælder for vort Kosmos, er udtryk for Riget, som er over alt og ikke et sted i Tid og Rum.

I denne verden kan vi gennem vore tanker og handlinger, gøre en forskel, men Guds Rige kan vi ikke forbeholde eller nægte nogen, for de har det selv om end de ikke er sig det bevidst.

Her og der, kan nogen have overflod og andre kan mangle. Den ene kan undertrykke den anden.
Her og dér, drager man i diskutioner sine egne grænser, forbeholder dét som ér af verden for sine frænder og nægter det for den fremmede.
Dér og her, hos farisæerne og hos os, hvor vi diskuterer vor lære, teologier og foreskrifter, er det ikke Riget, men mennesketanker.

Riget er ikke fjernt fra nogen, ikke en, Alle skal de kende Gud.

Ikke i det ydre og ikke fjernt
Vi må såvist tænke helt anderledes, ikke jordbundent, for at fatte Helheden i Guds underfulde Skaberværk.
Det gamle menneskesyn og virkelighedsforståelse, må skiftes ud for mange, for at fatte Guds Rige. Men vi skal ikke gribe efter, hvad andre kommer med, eller gå langt, for at få del i det, for Riget er ganske nær!

Nu vil nogen sikkert indvende; ja Riget var nær, da Yeshua var hos dem! Men nu hvor vi ikke har set Yeshua komme i sit Rige, er det fjernt!

Det kan de på sin vis have ret i.
Mennesker omkring Yeshua smittet af ham, hans Sind og hans gerning, som gjorde kraftig indvirkning på dem, medens han lærte iblandt dem.
Man har også tabt Riget af syne, jeg tror ikke det kom straks, men efterhånden som begivenhederne og han, som havde lavet om på deres tilværelse, kom på afstand. Apostlene og disciplene kunne stadig opleve, at de mennesker lignede deres Mester; han havde præntet sig dybt ind i mennesker og det smittede fortsat; men med tiden måtte de erkende at det ikke stod så skarpt længere.

Om dette sagde Yeshua til disciplene: Der skal komme dage, da I vil længes efter at se blot én af Menneskesønnens dage, men I skal ikke se den.

Menneskesønnens dage
Udtrykket kan godt føre tanken tilbage til den historiske tid, hvor Yeshua fremstod i Menneskesønnen og vidnede om Lyset, som er kommet ind i sine egne.

Er det mon de eksakte historiske dage der tænkes på?
Dét er der selvfølgelig for mange som tænker, for hvor ville det være rart om Yeshua lige stak hovedet ind og satte nogen ting på plads.

For den opmærksomme læser, er der andre forklaringer, som kan give et andet syn på teksten. Yeshua fortalte disciplene; Man vil sige til jer: Se, dér er han! eller: Se her! Men gå ikke derhen, og følg ikke efter.

Dette forbinder Menneskesønnens Dag med Guds Rige

Må jeg foreslå en tolkning:
Dag = Guds Lys, for Lyset kaldte han Dag.
Adskillige steder hvor begrebet Dag anvendes, kan det tolkes med Lys. Tænk på udtrykket: I Dag vil vi samles!

Som jeg har fremført nogen gange, er jeg overbevist om; Menneskesønnen er i det indre af Mennesket og ikke et fænomen, som kan forbeholdes Yeshua, men en transpersonlig manifestation af Mennesket. Vores dybe fælles Jeg.

Menneskesønnens Lys er i overensstemmelse med Guds Rige.
Derfor vil Menneskesønnen heller ikke komme i det ydre, hvor én kunne stille sig frem og sige; det er mig og ikke ham.
Menneskesønnen er nær ved enhver, ligesom vort dna er i hver eneste celle af vor krop!

For som lynet lyser fra den ene ende af himlen til den anden, når det lyner, sådan skal Menneskesønnen vise sig på sin dag.

Når Menneskesønnen viser sig, er det ikke i ét menneske, men i en Sky af Vidner.
Det er dem, som er talt over i Navnet, som er blevet Lys og har vidnet om Lyset, ved at være Faderens billede i Sind og Gerning.

Som sådan, er begivenhederne i fuld gang og har været det til alle tider...
Så om Yeshua tog fejl, det kan være et spørgsmål om hvordan vi læser.

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#40877 - 02/01/2005 19:29 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Jeg mener bare ikke, der er nogen god grund til at tro på dine alternativer til kristen tro. Slet ikke den med skildpadden .. som aldrig har aflagt nogen løfter om evig salighed ...

Hvorfor ændrer det dog noget for troværdigheden, hvorvidt en påstand rummer "løfter om evig salighed"?

Men, hvis du virkelig mener, at alt, altså også at tro på Jesus?, kan lade sig gøre med et hvis, hvad er så din begrundelse for ikke at give dig selv chancen ved at kaste dig ud i det?

Der er jo utallige hvis'er - hvorfor skulle man lige vælge at kaste sig over det kristne hvis?

Min tro bygger på det ene, at jeg holder den for sand.

Det gør enhver tro vel?
Hvis ikke man 'holder den for sand' så kan man vel ikke meningsfyldt sige at tro på den?

Hvis jeg tager fejl, og vi blot ender som ormeføde (eller evt. et lille bidrag til fjernvarmen i lokalområdet), så kommer jeg aldrig til at opdage det.

Hvis du tager fejl, kommer du til at opdage det, senest ved Jesu genkomst.

Stadig lige glad for Pascal's Væddemål?

Til toppen 
#40878 - 03/01/2005 02:21 Re: Tog jesus ikke fejl? [Re: Ateist]
divine
Bruger

Gud ved alt om sine "tilhører".

Gud har en Plan og den bliver udført på den bedste måde. Gud ved bedst, hvad der er godt for os.

Hvis Gud havde åbenbaret den præcise dato, hvad så? Tænk lidt over det. Din umiddelbare erkendelse vil nok være, at det ville være det bedste. Men så er det, at du skal meditere/tænke videre. Drag ikke konklusioner for hurtigt.

Mennesket vil gerne have at tingene sker så hurtigt som muligt. Mennesket er meget utålmodigt og vil have resultater nu. Men Gud ved, hvad der er bedst for mennesket.

Til toppen 
#40879 - 03/01/2005 13:14 Re: Tog jesus ikke fejl? [Re: divine]
Ateist
Bruger

Gud ved alt om sine "tilhører".

Og alligevel tilpasser han ikke sin sprogbrug efter tilhørernes forståelse af ordene?

Gud har en Plan og den bliver udført på den bedste måde. Gud ved bedst, hvad der er godt for os.

Det påstås jo!

Hvis Gud havde åbenbaret den præcise dato, hvad så?

Vi taler vel ikke om at åbenbare "den præcise dato" - blot om ikke at sige det vil ske "snart", når det ikke er "snart" (som vi mennesker forstår det), der menes.

Mennesket vil gerne have at tingene sker så hurtigt som muligt. Mennesket er meget utålmodigt og vil have resultater nu. Men Gud ved, hvad der er bedst for mennesket.

Det er slet ikke det vi taler om!

Til toppen 
#40880 - 03/01/2005 21:17 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: Ateist]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Ateist.

Du skriver: "Der er jo utallige hvis'er - hvorfor skulle man lige vælge at kaste sig over det kristne hvis?"

Tja, hvorfor ikke?
Når du nu har været herinde i knap halvandet år og skrevet over 1000 indlæg, ville "det kristne hvis" så ikke være nærliggende?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#40881 - 03/01/2005 21:55 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: AnnePande]
Ateist
Bruger

Hej Anne!

Du skriver: "Der er jo utallige hvis'er - hvorfor skulle man lige vælge at kaste sig over det kristne hvis?"

Tja, hvorfor ikke?

Det var dog det tyndest tænkelige argument...

Når du nu har været herinde i knap halvandet år og skrevet over 1000 indlæg, ville "det kristne hvis" så ikke være nærliggende?

Næh du - tværtimod!
Nu har jeg jo været herinde i halvandet år og læst tusindvis af indlæg uden at se noget, der tydede bare det mindste på at kristendommen er sand.

Jeg tør godt love dig, at jeg ikke bliver kristen uden en ordentlig dosis magi.
Men, hvis nogen drysser lidt tryllestøv på mig, så vil jeg da ikke udelukke ...

Til toppen 
#40882 - 03/01/2005 22:17 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: Ateist]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Ateist.

"Det var dog det tyndest tænkelige argument... "

Mnjoeh...... Eller også var det bare et modspørgsmål.

Men hvem ved - måske finder du dit "tryllestøv" et andet sted end nettet her, så opgiv ikke - miraklernes tid er ikke forbi.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#40883 - 05/01/2005 01:15 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: Ateist]
divine
Bruger

Ateist skrev:
Næh du - tværtimod!
Nu har jeg jo været herinde i halvandet år og læst tusindvis af indlæg uden at se noget, der tydede bare det mindste på at kristendommen er sand.

Jeg tør godt love dig, at jeg ikke bliver kristen uden en ordentlig dosis magi.
Men, hvis nogen drysser lidt tryllestøv på mig, så vil jeg da ikke udelukke ...

Intet der tyder på at kristendom er sand?

Altså kristendommen har ganske vist ikke hele sandheden, men den har dog sandhed.

Jeg må egentlig erkende, at jeg har lidt svært ved at forestille mig, at man ikke kan se sandhed i det Kristus lærte os.

Til toppen 
#40884 - 05/01/2005 01:43 Re: Tog jesus ikke fejl? [Re: Ateist]
divine
Bruger

</font><blockquote><font class="small"></font><br><br>Gud ved alt om sine "tilhører".<br><br></blockquote><font class="post">
Og alligevel tilpasser han ikke sin sprogbrug efter tilhørernes forståelse af ordene?

Det er jo en del af det, at vi skal vende os hen til Gud. Vi skal lære at se tingene fra Guds side.

Gud kan gøre alt. Han kunne have givet os en helt præcis dato. Han kunne også have sagt, at der ville gå lad os sige 1987 år. Når Gud gør noget, så er der en god grund. Og når han udelade at gøre noget, så er der også en god grund.

Men det er faktisk ret ligemeget, at jeg fortæller dig dette, for du vil alligevel ikke acceptere det som sandt.

Så længe du ikke søger, så finder du ikke. Måske er det her din måde at søge på. Jeg læste et sted at du har været på dette forum 1½ år eller så.

Hvis du prøver at forstå Gud udfra din verdensforestilling, vil det ikke lykkes. Det svarer til, man vil komme hele universet ned i en papkasse. Men papkassen er jo en del af universet, så den skal jo også ned i papkassen.
Det kan ikke lades sig gøre.

På samme måde er det med Gud.

Har du prøvet at meditere? At bede bøn? At gøre noget uselvisk, dvs at gøre noget uden at ville have noget igen. Syng og dans(i ædru tilstand ), læs skrifterne, prøv at gøre de ting, som folk opfordrer til også selvom det ikke virker logisk.

Jeg var engang til et kursus nede i Pinsekirken. Der havde de en bøn, som man skulle bede for at blive født-på-ny.(har jeg forstået det rigrigt?) Men for mig gav det ikke mening at sige denne bøn, da nogle af tingene ikke logisk set kunne forståes. Jeg kunne ikke forstå Gud. Jeg kunne ikke forstå, at det skulle være nok bare at tro på Jesus og vente på, at han kom igen og reddede os. Det gav ikke mening.

Jeg bad ikke den bøn, men jeg begyndte at bede bøn. Det krævede noget af en overvindelse. Det stred ganske enkelt imod min logiske tankegang og dog valgte jeg at gøre det. Men jeg valgte at bede bøn med ord, som jeg kunne stå inde for.

Jeg er ikke medlem af Pinsekirken. Og det bliver jeg heller ikke.

</font><blockquote><font class="small"></font><br><br>Gud har en Plan og den bliver udført på den bedste måde. Gud ved bedst, hvad der er godt for os.<br><br></blockquote><font class="post">
Det påstås jo!

</font><blockquote><font class="small"></font><br><br>Hvis Gud havde åbenbaret den præcise dato, hvad så?<br><br></blockquote><font class="post">
Vi taler vel ikke om at åbenbare "den præcise dato" - blot om ikke at sige det vil ske "snart", når det ikke er "snart" (som vi mennesker forstår det), der menes.

</font><blockquote><font class="small"></font>

Men meningen er jo ikke, at Gud skal rette sig efter, hvad vi ønsker, men vi skal rette os efter, hvad Gud ønsker.

Det lyder fundamentalt, men tænk lidt over det.

Gud har skabt alt. Hvis Gud har skabt alt, har han så brug for at vi tilbeder Ham? Nej! Gud kan sådan set være ligeglad, men det er Han ikke. Vi er her for at lære og udvikle os og sluttelig blive guddommelige som Gud er det.

Så når Gud forlanger noget, er det ikke, fordi Han har et egotrip eller sådan noget, men fordi Han ved, hvad der er bedst for os. Han har ikke brug for at vi gør disse ting, men vi har brug for at gøre dem.

Og nu min ven er det op til dig at overvinde dig selv og begynde at gøre dem. Måske vil du ikke gøre det, fordi det virker dumt og latterligt, men så lad os vende det om og spørge, hvad skade kan det gøre? Dør du af at bede en bøn?

Og hvis du begynder at bede lad os sige en bøn hver dag, ville du så være bange for, at Gud måske alligevel findes?

Gør op med dig selv om du vil vide at Gud findes eller ikke.

Nu vil jeg ikke spilde mere af din tid. Og hvis du ikke følger disse instruktioner, vil jeg heller ikke spilde mere af min tid.

Det er dit liv. Et valg er blevet givet dig. Du har en vidunderlig forstand, men den kan ikke vide og forstå alt.

Sal-OM

Til toppen 
#40885 - 05/01/2005 11:37 Re: Tog jesus ikke fejl? [Re: divine]
Ateist
Bruger

A: Gud ved alt om sine "tilhører". Og alligevel tilpasser han ikke sin sprogbrug efter tilhørernes forståelse af ordene?

d: Det er jo en del af det, at vi skal vende os hen til Gud. Vi skal lære at se tingene fra Guds side.

Uanset, hvad vi skal ledes til at forstå, er det da dårlig kommunikationsteknik at anvende ord i en anden betydning end den de normalt har.

Gud kan gøre alt. Han kunne have givet os en helt præcis dato. Han kunne også have sagt, at der ville gå lad os sige 1987 år. Når Gud gør noget, så er der en god grund. Og når han udelade at gøre noget, så er der også en god grund.

Men det er faktisk ret ligemeget, at jeg fortæller dig dette, for du vil alligevel ikke acceptere det som sandt.

Ikke uden du sandsynliggør for mig, at det skulle være sandt.
Jeg vil da selvfølgelig ikke bare blåøjet tage hverken dit eller Bibelens ord for det.

Så længe du ikke søger, så finder du ikke. Måske er det her din måde at søge på. Jeg læste et sted at du har været på dette forum 1½ år eller så.

Jeg søger ikke.
For det første er jeg på ingen måde utilfreds med mit nuværende verdensbillede og for det andet har jeg ingen tro på, at der er noget at finde selvom jeg søgte.

Jeg blev iøvrigt registreret som bruger d. 05/09/2003 kl. 17:53 men at det nu nærmer sig de 1,5 år betyder på ingen måde, at jeg er søgende.

Hvis du prøver at forstå Gud udfra din verdensforestilling, vil det ikke lykkes.

Jamen jeg forsøger skam ikke at forstå Gud - jeg tror jo ikke han findes.

Jeg forsøger allerhøjest at forstå folks forskellige opfattelse af diverse gudebilleder.
Jeg tror dog heller ikke at disse opfattelser altid lader sig forstå eftersom mange af dem jo er ulogiske og selvmodsigende - altså reelt umulige at forstå (hvad I troende jo også gang på gang erkender, at I ikke gør).

Det svarer til, man vil komme hele universet ned i en papkasse. Men papkassen er jo en del af universet, så den skal jo også ned i papkassen.
Det kan ikke lades sig gøre.

På samme måde er det med Gud.

Så jeg kan ikke presse Gud ("hele universet") ind i min "verdensforestilling" ("papkassen") da min "verdensforestilling" er en del af Gud?
Eller hvordan skal billedet forstås?

Har du prøvet at meditere?

Det kommer an på definitionen.
Jeg har siddet stille og eftertænksom - er det meditation?

At bede bøn?

Én gang og det virkede ikke.

At gøre noget uselvisk, dvs at gøre noget uden at ville have noget igen.

Ja, da!

Hvad har det med Gud at gøre?

... læs skrifterne, ...

Jeg har læst en hel del efterhånden og jeg er alt andet end imponeret.

... prøv at gøre de ting, som folk opfordrer til også selvom det ikke virker logisk.

Hvorfor skulle jeg?
Jeg gør groft sagt ting enten fordi de "virker logisk" (formålstjenstligt) eller fordi de appelerer til mig - bøn og deslige gør ingen af delene.

Hare Krishna opfordrer mig til at følge deres vej til absolut sandhed.
Mener du så også at jeg skal prøve det?

Scientology opfordrer mig til at tage deres 'kurser' - mener du også jeg skal prøve det?

d: Hvis Gud havde åbenbaret den præcise dato, hvad så?

A: Vi taler vel ikke om at åbenbare "den præcise dato" - blot om ikke at sige det vil ske "snart", når det ikke er "snart" (som vi mennesker forstår det), der menes.

d: Men meningen er jo ikke, at Gud skal rette sig efter, hvad vi ønsker, men vi skal rette os efter, hvad Gud ønsker.

Det er heller ikke et spørgsmål om hvem der skal bestemme - det er blot et spørgsmål om god kommunkation og at stå ved sit ord.

Men meningen er jo ikke, at Gud skal rette sig efter, hvad vi ønsker, men vi skal rette os efter, hvad Gud ønsker.

Det lyder fundamentalt, men tænk lidt over det.

Det lyder da kun "fundamentalt", hvis man tror på Guds eksistens.
Ellers (dvs. for mig) er det jo et helt ligegyldigt spørgsmål.

Gud har skabt alt. Hvis Gud har skabt alt, har han så brug for at vi tilbeder Ham? Nej! Gud kan sådan set være ligeglad, men det er Han ikke. Vi er her for at lære og udvikle os og sluttelig blive guddommelige som Gud er det.

Sjovt, for det er ellers normalt os ateister, der bliver skudt i skoene, at vi ønsker selv at blive guder.
En påstand, der selvfølgelig er ren nonsens.

Så når Gud forlanger noget, er det ikke, fordi Han har et egotrip eller sådan noget, men fordi Han ved, hvad der er bedst for os. Han har ikke brug for at vi gør disse ting, men vi har brug for at gøre dem.

Det har vi jo kun "brug for" fordi Gud ikke har skabt os med den lærdom og udvikling fra starten af.
Og, hvorfor har Gud ikke det - når nu han i kraft af sin almægtighed kunne have gjort det?
Det må jo være fordi han har et behov/ønske for at blive tilbedt etc.
At snakke om "et egotrip" virker derfor ikke helt hen i vejret.

Og nu min ven er det op til dig at overvinde dig selv og begynde at gøre dem.

Fordi du, min ven, nu har fortalt mig, at den ikke eksisterende Gud ønsker/kræver det?
Det ville jo ikke give meget mening.

Måske vil du ikke gøre det, fordi det virker dumt og latterligt, men så lad os vende det om og spørge, hvad skade kan det gøre? Dør du af at bede en bøn?

Jeg behøver en positiv grund til at gøre ting - ikke blot et "hvad skade kan det gøre".

Men faktisk mener jeg at overtro i sig selv er en "skade" så selvom jeg selvfølgelig ikke dør af en bøn så kunne det faktisk godt være skadelig.
Men nu tror jeg så ikke at jeg er særligt udsat for at henfalde til overtro - Kristina har i hvert fald udtalt sig positivt om mine "forsvarsværker".

Og hvis du begynder at bede lad os sige en bøn hver dag, ville du så være bange for, at Gud måske alligevel findes?

Jeg er skam ikke bange for "at Gud måske alligevel findes".
Der findes ikke den der lille antydning af tro i mig, der kunne gøre at jeg overvejede: Hvad nu hvis det er rigtigt...
For mig at se er det simpelthen så ulogisk, selvmodsigende og virkelighedsfjernt, at jeg end ikke bruger tid på den slags overvejelser.

Jeg overvejer blot de argumenter jeg hører. Så hvis I kunne komme med nogle 'beviser' - noget konkret, der reelt underbyggede sandheden af jeres påstande, så ville jeg begynde at overveje det.
Men det gør I jo ikke.

Gør op med dig selv om du vil vide at Gud findes eller ikke.

Jeg vil ikke "vide at Gud findes" med mindre det er sandt.
Og det er der altså intet der tyder på at det er - ergo vil jeg ikke "vide at Gud findes" (det ville jo være selvbedrag, og det ønsker jeg ikke).

Nu vil jeg ikke spilde mere af din tid. Og hvis du ikke følger disse instruktioner, vil jeg heller ikke spilde mere af min tid.

Jeg følger ikke disse instruktioner, ligesom jeg ikke følger Hare Krishnas, muslimernes, buddhisternes eller hinduernes instruktioner.
Jeg køber heller ikke 'kurser' hos Scientology ligesom jeg ikke bloter til ære for Odin og Thor.

Og ved ikke at gøre nogle af alle disse ting føler jeg, sjovt nok, at jeg kommer tættere på sandheden end alle jer, der gør.

Det er dit liv. Et valg er blevet givet dig. Du har en vidunderlig forstand, men den kan ikke vide og forstå alt.

Tak for komplimenten.
Og bare rolig, jeg har ingen illusioner om at kunne vide og forstå alt.
Men derfor kan man jo godt have det som et ideal.

Ja, det er mit liv.
Et liv jeg har tænkt mig at leve med åbne øjne, der betragter verden sådan som den på godt og ondt tager sig ud - ikke sådan som alskens svævende spekulationer påstår den er.

Til toppen 
#40886 - 05/01/2005 11:49 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: divine]
Ateist
Bruger

Næh du - tværtimod!

d: Intet der tyder på at kristendom er sand?

Nix!

Altså kristendommen har ganske vist ikke hele sandheden, men den har dog sandhed.

Jeg må egentlig erkende, at jeg har lidt svært ved at forestille mig, at man ikke kan se sandhed i det Kristus lærte os.

Det er muligt du ikke kan forestille dig det, men ikke desto mindre...

Til toppen 
#40887 - 05/01/2005 16:30 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: Ateist]
steffenlaursen
Bruger

Hmm... er vi enige om at den græske tekst kan oversættes til "pludseligt"?

Hvorfor i al verden bliver i så ved med at hænge jer i at det ikke var sådan det blev oversat i den danske?

Til toppen 
#40888 - 05/01/2005 16:46 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: steffenlaursen]
Ateist
Bruger

Nu ved jeg ikke rigtigt om det var mit indlæg dette svar var tiltænkt, men nu får du under alle omstændigheder mit svar.

Hmm... er vi enige om at den græske tekst kan oversættes til "pludseligt"?

Aner det ikke.
Jeg kan ikke græsk.
Derfor tager jeg normalt udgangspunkt i, hvad der står i oversættelsen (vel vidende, at den selvfølgelig ikke er perfekt).

Men hvis det kan oversættes som "pludselig", hvordan kan man så vide, om der menes "snart" eller "pludselig"?
Der er jo himmelvid forskel på det skrevne afhængigt af, hvilken oversættelse, der er korrekt.

Og, hvis det bør oversættes som "pludselig", så må man vist tale om en meningsforstyrrende fejl i bibeloversættelsen.

Til toppen 
#40889 - 05/01/2005 17:21 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: Ateist]
steffenlaursen
Bruger

Øh, først undskyld... jeg lød vist lidt sur i indlægget, men det var ikke min hensigt

Måske har du overset den, men jeg har skrevet et citat fra en græsk ordbog. Den er nok på siden før denne. Men det er et ret lille indlæg så jeg forstår godt hvis du har overset det.

Til toppen 
#40890 - 05/01/2005 17:42 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: steffenlaursen]
Ateist
Bruger

Øh, først undskyld... jeg lød vist lidt sur i indlægget, men det var ikke min hensigt

Sådan opfattede jeg det skam heller ikke.
Min indledning vedr. rette modtager skyldes udelukkende, at jeg absolut ingen sammenhæng så mellem dit svar og det indlæg du havde svaret på.
Derfor tænkte jeg, at det måske var svar på noget andet - det kan jo smutte i flad visning.

Måske har du overset den, men jeg har skrevet et citat fra en græsk ordbog. Den er nok på siden før denne. Men det er et ret lille indlæg så jeg forstår godt hvis du har overset det.

Du tænker vel på dette indlæg, hvori du skriver:

G5035
tachu
takh-oo'
Neuter singular of G5036 (as adverb); shortly, that is, without delay, soon, or (by surprise) suddenly, or (by implication of ease) readily: - lightly, quickly.

Nu står der (for mig at se - jeg aner ikke hvad G5035 betyder) ikke, hvor du har det fra, men jeg har da bestemt ingen grund til at betvivle, at ordet kan have de betydninger, der her er listet.

Men hvis det kan oversættes som "pludselig" (og lad os bare være enige om det), hvordan kan man så vide, om der menes "snart" eller "pludselig"?
Der er jo himmelvid forskel på det skrevne afhængigt af, hvilken oversættelse, der er korrekt.

Og, hvis det bør oversættes som "pludselig", så må man vist tale om en meningsforstyrrende fejl i bibeloversættelsen.

Til toppen 
#40891 - 06/01/2005 17:45 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: Ateist]
steffenlaursen
Bruger

Sådan er det nu engang med fremmedsprog... der vil ofte være ord som man kan oversætte på flere måder. Og nej, det kan man ikke uden videre se. Men man kan tage sammenhænge som "en tyv om natten" og sammenligne.
Og den danske oversættelse har så af uransaglige årsager valgt denne oversættelse... virker lidt uheldigt!

Meningsforstyrrende, ja.

G5035 ved jeg heller ikke hvad betyder, men jeg huggede det bare fra en internetordbog, og så var det bare med

Til toppen 
#40892 - 06/01/2005 18:39 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver:

"Men hvis det kan oversættes som "pludselig" (og lad os bare være enige om det), hvordan kan man så vide, om der menes "snart" eller "pludselig"?
Der er jo himmelvid forskel på det skrevne afhængigt af, hvilken oversættelse, der er korrekt."

Jeg skal her komme med min personlige opfattelse: Det er først for nylig jeg fandt ud af, at det også kan betyde "pludselig", men der er ikke himmelvid forskel for mig, i denne sammenhæng, på "snart" og "pludselig".

Jeg har nemlig hele tiden forstået "snart" på den måde, at vi skal være rede til at møde vor skaber når som helst, og ikke falde i søvn med forestillingen om, at der er masser af tid ... og at "heaven can wait! ..."

"Snart" - ja, ligesom det vi ser i horisonten hele tiden er lige for næsen af os, og bliver ved med at være lige for næsen af os - selv om tiden går, og vi mener at flytter os nærmere og nærmere ...

Og fremtiden, den kommer jo aldrig!
Når den kommer, er den nemlig ikke fremtid, men nutid!
Derfor:
Jesus kommer pludselig, og snart. SNART! Og så er vi ved tidernes ende, ved tidens ende -

- og lige netop i den forventning skal vi leve NU!
En dag er det for sent ..
Sådan tror jeg det er.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40893 - 06/01/2005 18:53 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Jeg skal her komme med min personlige opfattelse: Det er først for nylig jeg fandt ud af, at det også kan betyde "pludselig", men der er ikke himmelvid forskel for mig, i denne sammenhæng, på "snart" og "pludselig".

Jeg har nemlig hele tiden forstået "snart" på den måde, at vi skal være rede til at møde vor skaber når som helst, og ikke falde i søvn med forestillingen om, at der er masser af tid ... og at "heaven can wait! ..."

Men det er jo ikke det, som "snart" betyder.
Så du må næsten have haft en intuitiv fornemmelse af, at det var noget andet, der mentes?

"Snart" - ja, ligesom det vi ser i horisonten hele tiden er lige for næsen af os, og bliver ved med at være lige for næsen af os - selv om tiden går, og vi mener at flytter os nærmere og nærmere ...

"Snart" er ikke hele tiden lige for næsen af os!
"Snart" betyder at det vil ske indenfor et kort tidsrum - regnet fra det tidspunkt, hvor ordet ytres!

Til toppen 
#40894 - 06/01/2005 20:46 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: Ateist]
steffenlaursen
Bruger

Men det er jo ikke det, som "snart" betyder.
Så du må næsten have haft en intuitiv fornemmelse af, at det var noget andet, der mentes?

Helligånden kender den originale tekst... hvordan virker den forklaring?

Til toppen 
#40895 - 06/01/2005 20:50 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: steffenlaursen]
Ateist
Bruger

A: Men det er jo ikke det, som "snart" betyder.

S: Helligånden kender den originale tekst... hvordan virker den forklaring?

Uhyre søgt!

Til toppen 
#40896 - 06/01/2005 20:55 Re: Jesus tog ikke fejl! [Re: Ateist]
steffenlaursen
Bruger

Hehe... nåh, det anede mig!

Til toppen 
#40897 - 07/01/2005 21:59 Spørgsmål til Vandrer [Re: Vandrer]
Engelsted
Bruger

Reg.: 20/06/2004
Vandrer

Jeg har et spørgmål, som jeg godt kunne tænke mig at høre dit svar på. Det er godt nok udenfor trådens emne, men jeg håber det går alligevel.

Jeg har for første gang bidt mærke i, at du benytter navnet Yeshua (og ikke Jesus). Og det samme har jeg bemærket på nogle engelsk/amerikanske hjemmesider.

Er denne navne betagnelse udtryk for en bestem teologi eller bestemt opfattelse af Yeshua/Jesus?

-Thomas Engelsted

Til toppen 
#40898 - 08/01/2005 05:54 Yeshua Menneskesøn og Messiah [Re: Engelsted]
Vandrer
Bruger

Kære Engelsted

Jeg har for første gang bidt mærke i, at du benytter navnet Yeshua (og ikke Jesus). ...

Er denne navne betegnelse udtryk for en bestemt teologi eller bestemt opfattelse af Yeshua/Jesus?

Dette bliver et svar, hvor jeg vil prøve at finde forbindelsen til emnet, da der jo er en grund til at jeg bruger navnet Yeshua i denne sammenhæng.

Navnet Yeshua er et mere sandsynligt kaldenavn, for dét menneske vi Jesus. Manden har ikke været kaldt Jesus, medens han vandrede blandt Jøderne. Han har haft sit jødiske navn og Yeshua er nok ét navn som kommer meget nært, samtidig med det er anvendeligt. Vi kan genkende navnet og vigtigst af alt, det er ikke så belastet af teologi, eller gjort magisk i samme form, som det mere kendte Jesus navn.

Der kan være flere grunde til, at man vælger at bruge navnet Yeshua, som kan rumme teologiske aspekter. Jeg bruger da også dette navn, fordi jeg mener det kan udtrykke nuancer i Evangeliet, som viser; der er meget at lære endnu, for den som vil fatte dybten og omfanget af dét vidnesbyrd Jesus har givet.

Jeg synes navnet Yeshua klinger dejligt og kan li at bruge det.

Møder man det på Internettet, kan det være Kristne Jøder, som er ved at udvikle deres egen identitet. Dette indebærer gerne små forskelle, i forhold til vesteuropæiske kristne kriker, fordi de søger tilbage til deres jødiske rødder.
Det kan selvfølgelig være, at en kirke som vælger at skille sig ud og bruger navnet for at signalere noget særligt med det.

Der er også Jøder, som har taget Yeshua til sig på deres egen måde. Den forståelse dét giver, kan rumme facetter vi ikke har formået at fastholde eller få frem i kristendommen.

Som du nok kan se, mener jeg ikke navnet Yeshua betegner nogen afgrænset teologi, derfor kan man ikke uden videre overføre alt dét, som nu engang klæber til navnet Jesus og sætte lighedstegn mellem de to navne.

Jeg har været inde på problematikken, når jeg har talt om den Paulinske teologi, som næsten er synonym med navnet Jesus, hvor det er min opfattelse, at han allerede på det tidspunkt er kommet med en anden, som han siger er Kristus. Det man får, det er den paulinske teologi og version af evangeliet, som jeg finder fattigt tolket og i sig selv ikke noget særligt at råbe hura for i dag.

Hvis du med bestemt teologi og opfattelse mener, at jeg ønsker udtrykke noget med netop at vælge Yeshua, så er svaret så absolut ja.
Når jeg har valgt at gøre det i det indlæg du reagerer på, så er det fordi, jeg mener det kan sætte Genkomsten i et helt andet perspektiv, end dét hvor man siger; han kommer snart!

Pax & Bonum

Vandrer

&#1506;&#1489;&#1491; &#1497;&#1492;&#1493;&#1492;

Til toppen 
#40899 - 08/01/2005 11:08 Re: Yeshua Menneskesøn og Messiah [Re: Vandrer]
Engelsted
Bruger

Reg.: 20/06/2004
Vandrer

Tak for dit svar. Du skriver bl.a.:

Det man får, det er den paulinske teologi og version af evangeliet, som jeg finder fattigt tolket og i sig selv ikke noget særligt at råbe hura for i dag.

Jeg kan kun være meget enig. Som jeg har forstået det, var der på et meget tidligt tidspunkt flere forskellige versioner af kristendommen. Kirken i Rom ønskede derimod én autoriseret version, og derfor satte den ind med kætterforgølgelser og kanonisereing af bestemte skrifter fremfor andre.

Dette har så ført til den bibel og kristendom vi kender i dag, med en særlig stor vægt på den paulinske version af kristendommen, som ikke er særlig tro mod den historiske Jesus/Yeshua. Og det har reformation ikke har lavet grundlæggende om på - snarere tværtimod.

Det er sådan jeg har forstået det, men min viden om en evt. mere oprindelig forståelse af Jesus/Yeshua er temmelig begrænset. Kender du nogle gode sites på nettet eller noge gode bøger om emnet, som du kan anbefale?

- Thomas Engelsted

så pørvede

Til toppen 
#40900 - 09/01/2005 03:55 Menneskesønnen og Kristus [Re: Engelsted]
Vandrer
Bruger

Kære Engelsted

Som jeg har forstået det, var der på et meget tidligt tidspunkt flere forskellige versioner af kristendommen.
Man kan vist roligt sige, at mennesker har taget mødet med Jesus, meget forskelligt til sig. Det har været et personligt møde, men også politisk og religiøst, som allerede medens Jesus lever, giver anledning til at man lader sig inspirere helt forskelligt. Det er op til det enkelte menneske, at tage dét som kan bruges og realisere det nye inspirerede liv, gennem en indre og ydre forvandling af hele mennesket. Det handlede om at bringe sig i overensstemmelse med dét, som allerede var begyndt i den enkelte, ved at man umiddelbart lod sig inspirere og fadt styrke i Jesu Vision.

Allerede i Jakobs brev, som er et af de tidligeste breve, kan vi ane den begyndende splid mellem menighederne, hvor temperamentet ofte spiller menneskene et puds, så de gør deres egen tilegnelse til norm for den sande lære. Jakobs sind kommer også frem i brevet, hvor man næsten kan fornemme, at han har fattet ordene:
Mat 24 v28: Hvor ådslet er, dér vil gribbene flokkes.
Thom Logi 42: Jesus sagde: Vær folk, der går forbi!

Han distancerer sig selv fra det forlorne og stiller sig på beskuerens side, overlader det til gribbene at slås om det trosmæssige.
Jakob hiver mennesket til side og siger nærmest som det første, i en meget direkte henvendelse:
Jak 1 v5: Men hvis nogen af jer står tilbage i visdom, skal han bede om at få den af Gud, som giver alle rundhåndet og uden bebrejdelser, og så vil han få den. Han peger forbi det tilsyneladende og lige ind til det ord, som er indplantet i jer, og som kan frelse jeres sjæle (Jak 1 v21). For Jakob er Gudsordet nærværende, og han taler hverken om teologi eller bogstaver.
Det er denne indere forbindelse, som er essentiel for Jakob.
Hele det teologiske misk mask, som er kommet på senere, glimrer nærmest ved dets fravær hos Jakob.

Jakobs frelses vej er Ordet, som er indgivet i alle Mennesker, ikke noget man kan lade bero på andres mening, men han tager udgangspunkt i det iboende Ord i mennesket selv. Dét er der er ikke nogen finurlige logikker og teologier i, men mere psykologi og sagtmodig etik. Det er ikke Jesus, som person, der er i fokus, men Faderen, sammen med vor evne til at blive i Guds billede, som sande tilbedere.

Man kan godt fornemme, at der meget tidligt tegner sig mindst to hovedstrømme, som nok har bud til forskellige mennesketyper. Allerede i Jakobbrevets indledning indikeres der for os, at der er hele tolv strømme eller stammer. Det taler for at Jesu vidnesbyrd fik indvirkning på tidens Tanker, der hvor det nåede frem. Det gav måske i højere grad en opblomstring inden for allerede eksisterende religioner og tankestrømme, mere end det havde noget entydigt "kristent" tilsnit, som vi kender det i dag.

Den mangfoldighed, der må have givet sig til kende i den første tid og i løbet af de første århundreder, kan vi mest gisne om, for meget er som slettet af vor hukommelse.
Dog skal siges, at fremkomsten af gamle skrifter; som man troede var tabte, men som er fundet igen; i midlertid ér ved at gøre dén tid mere levende for os. Vi har fået forøget vort kildeskriftgrundlag betragteligt, med de vigtige fund ved nag-hamadi i Ægypten. Jo mere vi selv har mulighed for at se mangfoldigheden i, hvordan man gennem tiden lod sig inspirere af evangeliet, både filosofisk og teologisk, dets bedre kan vi bedømme hvad det er vi sidder med i dag.

Der var mange spirrende tanker på vej, men Kirken i Rom ønskede derimod én autoriseret version, og derfor satte den ind med kætterforgølgelser og kanonisereing af bestemte skrifter fremfor andre.
Dette har så ført til den bibel og kristendom vi kender i dag

Ja, men hvad mon der havde overlevet, hvis alt bare havde fået lov til at flyde?

Legitimeringen til at udøve magt, finder de hos Paulus og kirkefædrene, som gennem indbyrdes stridigheder, brødnid, misundelse og jalousi, er med til at lægge grunden for idéen, at man overhovedet kan forestille sig at lave én Bog og én Kirke.
Det er efter min mening, langt ved siden af deres myndighed.
For mig at se, er det en kirkeretning som tiltog sig en helt forkert rolle. Og som du siger, mener jeg heller ikke det er blevet bedre, med de senere reformer.

Som du nok kan forstå på mine indlæg, så læser jeg Bibelen for at vise den trods alt rummer noget, hvor der træder en Yeshua frem på den jødiske baggrund. Desværre er ordet menneskesøn udrenset af Bibelselskabets Online Bibel, hvad angår GT, hvor grunden til hele begrebet bygges op. Men de bedste kilder til at forstå hvad en Yeshua kom til at stå midt i, er stadig Loven, Profeterne og Evangelierne.

Jeg kan varmt anbefale dig, at interessere dig for Thomasevangeliet, som du formentlig vil opleve kan kaste lys ind i Evangelierne, så de kan læses på ny, især Johannesevangeliet. Egentlig tilføjer det ikke noget nyt, men jeg har oplevet, hvordan det på forunderlig vis, har fungeret som nøgle til at forstå en Yeshua og afdækket flere nuancer i evangelierne.

Pax & Bonum

Vandrer

&#1506;&#1489;&#1491; &#1497;&#1492;&#1493;&#1492;

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær