Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#40727 - 19/12/2004 00:41 Kristenfundamentalister
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København
Tråden er flyttet fra denne tråd

Mon ikke du ved hvad jeg mener med fundamentalisme, det betyder ikke at fundamentalismen kun findes blandt muslimer, men den findes inden for jødedom, kristendom og hinduisme.<br>

Så vidt jeg ved er ordet fundamentalisme faktisk oprindeligt brugt om kristne.
Det er vel også her det giver bedst mening at bruge ordet.

Om det overhovedet giver mening at bruge det om muslimer ved ikke rigtigt. Alle troende muslimer tror vel at Koranen er Guds åbenbarede ord og dermed er de jo alle fundamentalister. Ordet "muslim" burde derfor være dækkende.

Ændret af Nardus (20/12/2004 15:07)

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#40728 - 19/12/2004 02:09 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Ateist.

Om det overhovedet giver mening at bruge det om muslimer ved ikke rigtigt. Alle troende muslimer tror vel at Koranen er Guds åbenbarede ord og dermed er de jo alle fundamentalister. Ordet "muslim" burde derfor være dækkende.

Er det samme ikke gældende for kristne og Bibelen (bortset fra at muslimer tror på direkte åbenbaring, mens kristne tror på guddommelig inspiration)?

Mvh Søren.

Til toppen 
#40729 - 19/12/2004 10:53 Re: Kristenfundamentalister [Re: søgende]
Ateist
Bruger

A: Om det overhovedet giver mening at bruge det om muslimer ved ikke rigtigt. Alle troende muslimer tror vel at Koranen er Guds åbenbarede ord og dermed er de jo alle fundamentalister. Ordet "muslim" burde derfor være dækkende.

S: Er det samme ikke gældende for kristne og Bibelen (bortset fra at muslimer tror på direkte åbenbaring, mens kristne tror på guddommelig inspiration)?

Det samme er gældende for fundamentalistiske kristne som for muslimer.
Jeg ser i den forbindelse heller ikke nogen væsentlig forskel på om man tror det er direkte åbenbaring fra Gud eller at det 'blot' er inspiration fra Gud.

Men det er mit indtryk at der også findes mange kristne, der betragter Bibelen som rent menneskelige beretninger.
Derfor vel også behovet i sin tid for at identificere og navngive de fundamentalistiske kristne som en særlig gruppe.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#40730 - 19/12/2004 21:16 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Ateist

Alle troende muslimer tror vel at Koranen er Guds åbenbarede ord og dermed er de jo alle fundamentalister. Ordet "muslim" burde derfor være dækkende.

Jeg tror faktisk også, at der findes "kulturmuslimer" (en pendant til kulturkristne). Altså muslimer, som ikke nødvendigvis tror på alt, hvad der står i Koranen, men som godt kan se det hyggelige i at have gæster i Ramadanen.

mvh Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#40731 - 19/12/2004 21:51 Re: Kristenfundamentalister [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

Jeg tror faktisk også, at der findes "kulturmuslimer" (en pendant til kulturkristne). Altså muslimer, som ikke nødvendigvis tror på alt, hvad der står i Koranen, men som godt kan se det hyggelige i at have gæster i Ramadanen.

Det var netop derfor jeg udtrykkeligt skrev "troende muslimer".

Til toppen 
#40732 - 20/12/2004 00:42 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
søgende
Bruger

Hej Ateist.

Jeg er uenig med dig.

For mig at se findes der både liberale og fundamentalistiske muslimer, ligesom der også både findes liberale og fundamentalistiske kristne.

Kan man skære alle muslimer over én kam?

Mvh Søren.

Til toppen 
#40733 - 20/12/2004 00:48 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
søgende
Bruger

Hej ateist.

Ateist:

Nikolaj:

Ateist:

Det var netop derfor jeg udtrykkeligt skrev "troende muslimer".

Så det der egentlig skulle stå i dit første indlæg var: "Ordet "troende muslim" burde derfor være dækkende"? Eller ...?

Er "troende kristen" så ikke tilsvarende dækkende?

Mvh Søren.

Til toppen 
#40734 - 20/12/2004 09:59 Re: Kristenfundamentalister [Re: søgende]
Ateist
Bruger

Hej Søgende!

A: Det var netop derfor jeg udtrykkeligt skrev "troende muslimer".

S: Så det der egentlig skulle stå i dit første indlæg var: "Ordet "troende muslim" burde derfor være dækkende"? Eller ...?

Det kan du sige, men for mig er "muslim" og "troende muslim" lidt det samme - jeg regner egl. mere "kulturmuslimer" for (skabs)ateister med en muslimsk livsstil.
Nøjagtigt ligesom jeg også mest af alt regner "kulturkristne" som (skabs)ateister med en kristen livsstil.

Er "troende kristen" så ikke tilsvarende dækkende?

Det mener jeg ikke, da det er min opfattelse, at der er mange troende kristne, der ikke anser Biblen for andet end en menneskeskabt beretning fra oldtiden (og altså ikke det absolut sande 'fundament', der har givet os betegnelsen "fundamentalisme").
Som jeg har forstået det, anser de nok de beskrevne begivenheder som ekstraordinære, men ikke beretningen i sig selv - den er en fejlbarlig kilde og skal derfor læses kritisk som alt andet.
Jeg har ikke personligt den store kontakt til kristne og kan selvfølgelig tage fejl, men da I er så mange herinde, der skelner imellem om folk er "bibeltro" eller ej, så tror jeg det nu ikke.

Jeg ved så godt, at der er folk herinde, der ikke vil anerkende de ovennævnte som "troende kristne" men det er de i egen optik og de er det også i min.

Til toppen 
#40735 - 20/12/2004 10:14 Re: Kristenfundamentalister [Re: søgende]
Ateist
Bruger

Jeg er uenig med dig.

For mig at se findes der både liberale og fundamentalistiske muslimer, ligesom der også både findes liberale og fundamentalistiske kristne.

Nu har jeg jo aldrig antydet, at alle muslimer er rabiate, fanatiske eller lign. Bare lige for at vi er enige om, hvad vi snakker om.

Jeg har blot udtalt mig om, hvorvidt troende muslimer, som jeg har forstået det, anser Koranen for Guds åbenbarede ord.
Og jeg tvivler altså på at du finder ret mange (om overhovedet nogen) troende muslimer, der - uanset, hvor moderate deres holdninger end er - vil hævde at Koranen er forfattet af mennesker.
Derfor mener jeg det er berettiget at sætte lighedstegn mellem "troende muslim" og "muslimsk fundamentalist" - det er jo det "fundamentalist" betyder.

Blandt de såkaldte "kulturmuslimer" (folk, der ikke tror på islam, men som lever som om de gjorde) er situationen nok en helt anden - men nu skrev jeg jo også udtrykkeligt "troende muslimer".

Til toppen 
#40736 - 20/12/2004 10:35 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Ateist

Jeg tror nok, at troende Korantro muslimer vil have sig frabedt at blive kaldt "fundamentalistiske muslimer", ordet er simpelthen alt for belastende, og så er det jo lige fedt hvad ordet i sin rene form betyder. Hører vi om "fundamentalistiske muslimer" på TV, da er det altid muslimer, der har slået andre ihjel.....- det var "fundamentalistiske muslimer", der var skyld i terroren på World Trade Center, og det er "fundamentalistiske muslimer", der render rundt og halshugger folk.

Dette må du da også have opdaget, eller hvad? - Så er det, at jeg ikke kan forstå - dig der ellers ikke mangler en kritisk evne til at analysere tingene, ikke kan se at massemedierne, når de benytter den samme term "fundamentalistiske kristne" om ganske almindelige fredelige kristne, der bare tror på det der står i bibelen, manipulerer så det batter!!!

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#40737 - 20/12/2004 11:01 Re: Kristenfundamentalister [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej malli, du skriver:

... massemedierne, når de benytter den samme term "fundamentalistiske kristne" om ganske almindelige fredelige kristne, der bare tror på det der står i bibelen, manipulerer så det batter!!!

Ja, jeg synes nu også nok, at der principielt er en markant forskel:

Fundamentalistiske muslimer dræber nogen for deres tros skyld.
Fundamentalistiske kristne bliver i stort antal dræbt for deres tros skyld.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40738 - 20/12/2004 11:15 Re: Kristenfundamentalister [Re: malli]
Ateist
Bruger

Jeg tror nok, at troende Korantro muslimer vil have sig frabedt at blive kaldt "fundamentalistiske muslimer", ordet er simpelthen alt for belastende, og så er det jo lige fedt hvad ordet i sin rene form betyder. Hører vi om "fundamentalistiske muslimer" på TV, da er det altid muslimer, der har slået andre ihjel.....- det var "fundamentalistiske muslimer", der var skyld i terroren på World Trade Center, og det er "fundamentalistiske muslimer", der render rundt og halshugger folk.

Så fordi massemedierne ikke er præcise i deres ordbrog, så skal vi andre undlade at forholde os til ordets korrekte brug?
Ja, jeg er ikke enig.

For mig at se burde de snarere tale om "rabiate islamister" men der er jo ikke så meget jeg kan gøre ved den sag.

Så er det, at jeg ikke kan forstå - dig der ellers ikke mangler en kritisk evne til at analysere tingene, ikke kan se at massemedierne, når de benytter den samme term "fundamentalistiske kristne" om ganske almindelige fredelige kristne, der bare tror på det der står i bibelen, manipulerer så det batter!!!

Jeg er enig med dig i, at "massemedierne" ikke altid lader til at skelne mellem "funamentalistisk", "fanatisk", "rabiat" etc. (eller mellem "muslim" og "islamist") og at deres uklare sprogbrug kan give nogle uhensigtsmæssige associationer.
"Manipulerer" forudsætter dog for mig en bevidst hensigt, som jeg slet ikke ved om de ("massemedierne") har.

Mediernes evt. manglende oplysthed ændrer altså heller ikke på, at der rent faktisk er tale om "fundamentalistiske muslimer" i bombemændenes tilfælde og om "fundamentalistiske kristne" i tilfældet "ganske almindelige fredelige kristne, der bare tror på det der står i bibelen".

Og at skifte til en anden sprogbrug er vel en stakket frist (ligesom med de amerikanske "negre", der så blev til "sorte" og derefter til "afro-amerikanere" inden de i dag er "afrikansk-amerikanere" (og jeg er muligvis ikke opdateret om den sidste sproglige udvikling på dette område)).
Mediernes brug af "bibeltro kristne" i forbindelse med mord på amerkanske abortlæger ville vel før eller siden gøre den betegnelse så belastet at I heller ikke længere ville bryde jer om at blive kaldt "bibeltro".
Politisk korrekthed er altså ofte skruen uden ende.

Til toppen 
#40739 - 20/12/2004 11:18 Re: Kristenfundamentalister [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Fundamentalistiske muslimer dræber nogen for deres tros skyld.
Fundamentalistiske kristne bliver i stort antal dræbt for deres tros skyld.

Det er vel netop den slags firkantede fremstillinger som Malli kritiserer medierne for?

Du kunne jo i al 'fairness' også nævne de "fundamentalistiske kristne", der myrder abortlæger eller hepper foran fængslerne, når der sker henrettelser.

Til toppen 
#40740 - 20/12/2004 11:59 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist

"Du kunne jo i al 'fairness' også nævne de "fundamentalistiske kristne", der myrder abortlæger eller hepper foran fængslerne, når der sker henrettelser."

Uha ja, dem nævner jeg gerne, omend med fortvivlelse.
Og som jeg også flere gange tidligere har sagt: Jeg mener at ordet fundamentalistist(isk) er blevet uanvendeligt, og egentlig bør afskaffes.

Oprindelig var det, så vidt jeg har hørt, et positivt ord, men det er det ikke mere, nærmest et skældsord, som kræver en lang forklaring.

Ordet "bibeltro" synes jeg stadig vi har brug for, ikke som skældsord, ej heller det modsatte, men som en betegnelse for hvilket trosfundament den enkelte bygger på. Hvis vi nøjes med at sige "kristen" er det blevet et så rummeligt og næsten altomfattende udtryk, at der også her kræves en lang forklaring på hvad vi hver især mener med denne, helt ubeskyttede, titel ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40741 - 20/12/2004 12:50 Re: Kristenfundamentalister [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Og som jeg også flere gange tidligere har sagt: Jeg mener at ordet fundamentalistist(isk) er blevet uanvendeligt, og egentlig bør afskaffes.

Hvorfor er det ligefrem uanvendeligt?

Hvem skulle afskaffe det?

Oprindelig var det, så vidt jeg har hørt, et positivt ord, men det er det ikke mere, nærmest et skældsord, som kræver en lang forklaring.

Er det fordi det ikke længere er noget positivt, at det "er uanvendeligt, og egentlig bør afskaffes"?

At det har fået en negativ klang i manges øren skyldes vel primært, at det som det betegner, opfattes negativt af de fleste?
"Bibeltro" opfattes vel heller ikke specielt positivt i den brede befolkning?

Ordet "bibeltro" synes jeg stadig vi har brug for, ikke som skældsord, ej heller det modsatte, men som en betegnelse for hvilket trosfundament den enkelte bygger på.

Indtil også dette begreb bliver for belastet og må vige pladsen til fordel for et nyt?

Jeg troede ellers, at du var tilhænger af at kalde en spade for en spade!

Til toppen 
#40742 - 20/12/2004 13:28 Re: om ords betydning [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist.

Jeg mente at have forklaret, at der er sket en betydningsglidning af ordet fundamentalist(isk) og at det derfor forplumerer samtalen. Jeg kalder det ikke uanvendeligt med den begrundelse, at det har fået en negativ klang, men fordi der er sket en klar betydningsændring af ordet ... i retning af voldelig.

Hvem skal afskaffe det, spørger du?
Jeg er ikke så urealistisk at jeg tror det kan ske, men jeg kan jo passende begynde med mig selv!

"Bibeltro" opfattes vel heller ikke specielt positivt i den brede befolkning?

Nej, sikkert ikke, men det kan jeg faktisk ikke tage mig af, så længe der er en nogenlunde fælles forståelse af, hvad det betyder.

Jeg troede ellers, at du var tilhænger af at kalde en spade for en spade!

.. og det synes jeg stadig er en rigtig god ide!
(Please call a spade a spade, don't call it a bloody shovel! )

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40743 - 20/12/2004 16:16 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
malli
Bruger

Hej Ateisten

Og at skifte til en anden sprogbrug er vel en stakket frist (ligesom med de amerikanske "negre", der så blev til "sorte" og derefter til "afro-amerikanere" inden de i dag er "afrikansk-amerikanere" (og jeg er muligvis ikke opdateret om den sidste sproglige udvikling på dette område)).
Mediernes brug af "bibeltro kristne" i forbindelse med mord på amerkanske abortlæger ville vel før eller siden gøre den betegnelse så belastet at I heller ikke længere ville bryde jer om at blive kaldt "bibeltro".
Politisk korrekthed er altså ofte skruen uden ende.

Jeg har ikke hørt udtrykket "bibeltro kristne" om mennesker der myrdede abortlæger???

Nu hedder vi altså hhv. "kristne" og "muslimer", og folk der bryder loven hedder alt muligt andet, - forbrydere for eksempel.

Dertil vil jeg også sige, at det er ikke så lidt uforskammet, at påberåbe sig retten til at kalde folk noget de ikke bryder sig om - og vedholdende fastholde dette krav selvom de siger fra!

Mkh Malli

Ændret af malli (20/12/2004 16:23)

Til toppen 
#40744 - 20/12/2004 16:58 Re: Kristenfundamentalister [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli,

"Jeg har ikke hørt udtrykket "bibeltro kristne" om mennesker der myrdede abortlæger???"

Næ, det har jeg heller ikke, men Ateist skriver jo, at han har (i medierne).

Ord har det i øvrigt med at ændre valør - betegnelser for mindretalsmennesker bliver tit brugt nedsættende og ender med at blive tabu-ord. F.eks. ordet neger, som jo bare betyder sort. Da jeg var barn, var neger et positivt ord, og Tuborg havde en udmærket øl (sagde min far), der hed Boy-beer. Den måtte senere tages ud af produktionen som politisk ukorrekt.

Og engang var der nogen der kom på idiotanstalt. Senere var der institutoner for åndssvage. Og senere igen for evnesvage. osv. osv. Alt sammen udtryk for det samme, nemlig mennesker med kromosomfejl. Psykopater har vi heller ikke mere, kun mennesker med karakterafvigelser, og udtrykket sindssyg er afløst af psykotisk.

Og har I lagt mærke til, at ordet "hellig" nu næsten kun bruges i betydningen skinhellig, og ordet "from" som "lammefrom" dvs. tåbelig?

Det må vi alt sammen leve med .. og prøve at følge med til det så godt vi kan, så vi ikke utilsigtet fornærmer hinanden.

Egentlig er det imponerende, at vi bare en gang imellem forstår hinandens skrift og tale så nogenlunde!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40745 - 20/12/2004 17:07 Re: Kristenfundamentalister [Re: kristina]
Ateist
Bruger

M: "Jeg har ikke hørt udtrykket "bibeltro kristne" om mennesker der myrdede abortlæger???"

K: Næ, det har jeg heller ikke, men Ateist skriver jo, at han har (i medierne).

Nej, det skriver Ateist ikke!

Jeg har hørt dem omtalt som "kristne fundamentalister" og forestillede mig så situationen efter at medierne havde erstattet ordet "fundamentalister" med ordet "bibeltro".
Da forudser jeg så, at der ikke vil gå længe før ordet "bibeltro" også var blevet for 'belastet'.

Til toppen 
#40746 - 20/12/2004 17:09 Re: Kristenfundamentalister [Re: malli]
Ateist
Bruger

Nu hedder vi altså hhv. "kristne" og "muslimer", og folk der bryder loven hedder alt muligt andet, - forbrydere for eksempel.

Man ophører skam ikke med at hedde "kristen" blot fordi man også hedder "forbryder"!

Til toppen 
#40747 - 20/12/2004 17:24 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
malli
Bruger

Hej Ateisten

Man ophører skam ikke med at hedde "kristen" blot fordi man også hedder "forbryder"!

Næ, men man ophører tilsyneladende med at være ateist når man er forbryder - i hvertfald bliver det aldrig nævnt.

Mkh Malli

Til toppen 
#40748 - 20/12/2004 17:42 Re: Kristenfundamentalister [Re: malli]
Ateist
Bruger

Næ, men man ophører tilsyneladende med at være ateist når man er forbryder - i hvertfald bliver det aldrig nævnt.

Måske fordi ateister ikke har en hellig bog, hvis tekster de bruger til at retfærdiggøre deres forbrydelser med.

Til toppen 
#40749 - 20/12/2004 19:16 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
søgende
Bruger

Hej Ateist.

Jeg vil meget nødig stå til dommer for hvem der er kristne og hvem der ikke er.

Det mener jeg ikke, da det er min opfattelse, at der er mange troende kristne, der ikke anser Biblen for andet end en menneskeskabt beretning fra oldtiden (og altså ikke det absolut sande 'fundament', der har givet os betegnelsen "fundamentalisme").

Dette tror jeg også er tilfældet blandt muslimer ... uden at jeg dog ved noget om det, da min muslimske omgangskreds ikke er særlig bred.

Som jeg har forstået det, anser de nok de beskrevne begivenheder som ekstraordinære, men ikke beretningen i sig selv - den er en fejlbarlig kilde og skal derfor læses kritisk som alt andet.

Jeg er lidt usikker på hvad du mener her. Hvordan kender vi til begivenhederne, hvis vi ikke kan regne med beretingerne?

Mvh Søren.

Til toppen 
#40750 - 20/12/2004 22:37 Re: Kristenfundamentalister [Re: søgende]
Ateist
Bruger

Jeg vil meget nødig stå til dommer for hvem der er kristne og hvem der ikke er.

Prisværdigt!

Dette tror jeg også er tilfældet blandt muslimer ... uden at jeg dog ved noget om det, da min muslimske omgangskreds ikke er særlig bred.

Det tror jeg så ikke - ikke at min muslimske omgangskreds er særlig bred.
De moderate muslimer (der vel at mærke er troende og ikke bare "kulturmuslimer") jeg har hørt udtale sig om sagen, eller som jeg selv talt med, har imidlertid troet dette.
Jeg kan ikke komme på et eneste tilfælde, hvor jeg har hørt en troende muslim hævde, at Koranen er et fejlbarligt skrift forfattet af mennesker.

A: Som jeg har forstået det, anser de nok de beskrevne begivenheder som ekstraordinære, men ikke beretningen i sig selv - den er en fejlbarlig kilde og skal derfor læses kritisk som alt andet.

S: Jeg er lidt usikker på hvad du mener her. Hvordan kender vi til begivenhederne, hvis vi ikke kan regne med beretingerne?

Nu er jeg måske ikke den rette at spørge, da jeg jo netop ikke mener at begivenhederne overhovedet har fundet sted - hvorfor vi selvfølgelig heller ikke kan kende til dem.

Jeg kan dog ikke se, at fejlbarlige kilder udelukker kendskab til begivenhederne - det udelukker blot ufejlbarlig viden om begivenhederne.
Al anden historie baserer sig jo på menneskeskabte og fejlbarlige kilder, hvilket ikke forhindrer os i at kende til de beskrevne begivenheder.

Til toppen 
#40751 - 20/12/2004 23:02 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver:

Måske fordi ateister ikke har en hellig bog, hvis tekster de bruger til at retfærdiggøre deres forbrydelser med.

Smart bemærkning.
Lidt for hånlig, mener ordstyreren her.

Hvis du endda havde tilføjet en passende smiley ville jeg ikke have nævnt det ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40752 - 21/12/2004 05:57 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
nelle
Bruger

Sted: Nederland

Malli skrev:
Næ, men man ophører tilsyneladende med at være ateist når man er forbryder - i hvertfald bliver det aldrig nævnt."

Ateist skrev:

"Måske fordi ateister ikke har en hellig bog, hvis tekster de bruger til at retfærdiggøre deres forbrydelser med."

Præcis, og vi har jo set igennem historien hvor mange forbrydelser der er blevet gjort i religionens navn, og det fortsætter jo desværre.

Ellen

Til toppen 
#40753 - 21/12/2004 06:10 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
nelle
Bruger

Sted: Nederland
Hej Lars

"Nu har jeg jo aldrig antydet, at alle muslimer er rabiate, fanatiske eller lign. Bare lige for at vi er enige om, hvad vi snakker om."

Nej, det har du netop ikke gjort.

"Jeg har blot udtalt mig om, hvorvidt troende muslimer, som jeg har forstået det, anser Koranen for Guds åbenbarede ord."

Der mener jeg så, du har forstået det helt korrekt, jeg har set utallige udsendelse her i Holland omkring muslimer efter mordet på Theo van Gogh, og mange, hvis ikke de fleste, er kommet til akkurat samme analyse.

"Og jeg tvivler altså på at du finder ret mange (om overhovedet nogen) troende muslimer, der - uanset, hvor moderate deres holdninger end er - vil hævde at Koranen er forfattet af mennesker."

Er man troende muslim opfatter man koranen som guds ord og lov, der er intet at diskutere.

"Derfor mener jeg det er berettiget at sætte lighedstegn mellem "troende muslim" og "muslimsk fundamentalist" - det er jo det "fundamentalist" betyder."

Enig.

"Blandt de såkaldte "kulturmuslimer" (folk, der ikke tror på islam, men som lever som om de gjorde) er situationen nok en helt anden - men nu skrev jeg jo også udtrykkeligt "troende muslimer".

Det svarer lidt til samme situation vi har med mange som slet ikke tror , men alligevel finder det mere bekvemt at bibeholde medlemskabet i Folkekirken, fordi det nu engang er det letteste.

Ellen

Til toppen 
#40754 - 21/12/2004 09:10 Re: Kristenfundamentalister [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Smart bemærkning.
Lidt for hånlig, mener ordstyreren her.

Den var nu ikke ment hånlig - blot tørt konstaterende.

Hvis du endda havde tilføjet en passende smiley ville jeg ikke have nævnt det ...

Knaldet for at bruge for få smileys?

Til toppen 
#40755 - 21/12/2004 13:18 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004

Hitler.
Diverse kommunistledere.

Til toppen 
#40756 - 21/12/2004 15:48 Re: Kristenfundamentalister [Re: steffenlaursen]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
steffenlaursen skrev:
Hitler.
Diverse kommunistledere.

Det er jo ikke ateismen, der er det springende, karakteriserende punkt hos disse mennesker i modsætning til alle andre, og de bruger ikke selv ateismen per se som begrundelse for deres handlinger. De fleste (inkl. dem selv) vil ydermere placere disse to eksempler i hver sin gensidigt udelukkende ende af et meningsspektrum, hvorfor det slet ingen mening giver (som du) at slå dem under én hat, ateismen.

-Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#40757 - 22/12/2004 15:14 Re: Kristenfundamentalister [Re: Zaphod]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Zaphod.

Du skriver, at det ikke var ateismen, der var det springende punkt i kommunisternes forbrydelser.

Hvad så med deres propaganda i Rusland for, at Gud ikke eksisterede?
Hvad med deres forfølgelse af og drab på kristne - i kommunismens og ateismens navn (fordi der jo ikke var nogen Gud)?
Jo, der er gjort forbrydelser i ateismens navn. Der er bare ikke så meget spændende stof i det, som der er i at smide i hovedet på kristne, at "der er bare gjort så og så meget ondt i kristendommens navn". Ligesom det heller ikke er spændende at fremhæve alt det gode, der er sket i kristendommens navn.
Hvis man spørger: Hvad blev der så ikke gjort i ateismens navn under kommunismen?, svarer folk gerne, at det var bare alm. menneskelig ondskab, eller vi er jo ikke kommunister eller....

Nej, men hvorfor var det så ikke også bare alm. menneskelig ondskab (og sammenblanding af religion og politik) hvad korstogene angik?
Og i øvrigt: Der er ingen her, der har deltaget i et korstog eller myrdet nogen i kristendommens navn. Så hvorfor skal vi bære skylden for noget, andre mennesker har gjort, og som vi selv tager afstand fra?

Vi holder jo heller ikke op med at stemme eller bruge penge, fordi der er gjort mange forbrydelser i pengenes og politikkens navn, eller anklager dem, der gør brug af de ting, for at være medskyldige i forbrydelserne...

Retfærdigvis skal det siges, at det er frygteligt, hvad folk har misbrugt kristendommen til. Men vil man vide, hvad kristendom er, skal man ikke se på disse misforståelser og forbrydelser, men på Jesu egen lære.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (22/12/2004 15:17)

Til toppen 
#40758 - 22/12/2004 16:33 Re: Ismernes forførelse og fald! [Re: Zaphod]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Hej Zaphod

Du skriver:Citat
De fleste (inkl. dem selv) vil ydermere placere disse to eksempler i hver sin gensidigt udelukkende ende af et meningsspektrum, hvorfor det slet ingen mening giver (som du) at slå dem under én hat, ateismen.
Citat slut.

Kommentar:
Jo, det gør det netop. Kommunismen og facismen er to dårlige alen ud af eet stykke.
Begge ismer slog ialt over 100 millioner ihjel, accepterede ikke de kristne, levede på en løgn, og begge ismer blev klædt af til skindet.
Den eneste tro de havde var på sig selv og deres verdensdrømme om et tusindårsrige skabt af elitemennesket , men uden Gud.

Vi som er personlige kristne tror derimod på, at det nye menneske kun skabes indefra gennem troen på Kristus, som gives ved Helligånden.

mvh
carl

Til toppen 
#40759 - 22/12/2004 16:40 Re: Kristenfundamentalister [Re: AnnePande]
malli
Bruger

Hej Annepande

Godt indlæg!!

Vi holder jo heller ikke op med at stemme eller bruge penge, fordi der er gjort mange forbrydelser i pengenes og politikkens navn, ...

Nej, og da slet ikke i denne søde juletid

Mkh Malli

Til toppen 
#40760 - 22/12/2004 16:41 Re: Kristenfundamentalister [Re: Zaphod]
steffenlaursen
Bruger

Jeg er ikke meget inde i nazismens historie, men jeg mener da at vide, at Hitlers hovedargument for Holocaust var at bevare "den ariske race". Jeg ved dog også godt, at han også brugte religionen i sin propaganda, så måske er han ikke så godt et eksempel.

Ang. kommunisterne:
Den rumænske pastor, Richard Wurmbrand, skriver om sin tid i et kommunistisk fængsel:

Jeg spurgte ofte vore plageånder: "Har I slet ingen medfølelse?" De svarede som regel: "Man kan ikke lave omelet uden at slå æg i stykker, og man kan ikke hugge brænde uden at der flyver spåner" Jeg svarede: "Dette citat fra Lenin kender jeg også. Men der er en forskel. Når I hugger et stykke brænde føler det ingenting. Men her har I at gøre med menneskelige skabninger. Ethvert slag forårsager smerte, og der findes mange mødre som græder." Det var forgæves. De var materialister. For dem eksisterer der kun materien, og et menneske var for dem ligesom træ eller ligesom æggeskal.

Jeg ved godt at du ikke er sådan (vel ), men disse bødler har da om nogen brugt deres tro på ingen gud som en undskyldning for ondskab. De kommunistiske ledere har hjernevasket bødlerne til den tankegang, derfor skrev jeg "ledere".

Ændret af steffenlaursen (22/12/2004 16:44)

Til toppen 
#40761 - 22/12/2004 19:21 Re: Kristenfundamentalister [Re: AnnePande]
Zaphod
Bruger

Hej AnnePande

Der er forskel på at være ateist, og på at være en ateist, der slår anderledes tænkende ihjel. Ligeledes er der forskel på at være kristen og være en kristen, der slår anderledes tænkende ihjel.

Jeg tror, at det, der adskiller disse mennesker fra alle almindelige mennesker er, at de finder en højere sag, der berettiger dem til at slå anderledes tænkende ihjel. Ateismen er intet andet end en afvisning af religion. Deri ligger intet undertrykkende. I det øjeblik, du finder dig en sag at gå op i, er ordene ligemeget. De er blot en undskyldning for at udleve sin blodrus. Som i tilfældet kommunismen eller nazismen (omend sidstnævnte meget svært kan benævnes ateistisk).

I forlængelse af denne tankegang mener jeg, at folk, der har et skrift, de sætter højere end menneskeliv er farlige. Et sådant har ateister (i fravær af andre -ismer) ikke, men det har religiøse. Det er for mig hovedforskellen.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#40762 - 22/12/2004 20:57 Re: Kristenfundamentalister [Re: AnnePande]
Ateist
Bruger

Hej Anne!

Ateismen udtaler sig udelukkende om eksistensen af guder - intet andet.
Den rummer intet normativt (hvordan skulle fraværet af en tro også på nogen måde kunne rumme noget normativt?).
Ateismen siger hverken at det er forkert at slå ihjel eller at det er okay at slå ihjel - den forholder sig overhovedet ikke til spørgsmålet.

Da den intet normativt rummer, kan ateismen ikke i sig selv bruges til at motivere/retfærdiggøre nogen bestemt opførsel.
Jeg har da heller aldrig hørt om nogen overhovedet, der påberåbte sig at "ateismen bød mig at ...".

Religiøse skrifter er derimod fulde af normativt indhold.
De har meget at sige om hvad der er forkert og hvad der er okay - eller ligefrem påbudt.
Ergo kan religiøse skrifter i høj grad bruges til at motivere/retfærdiggøre en bestemt opførsel.
Dette sker da også - og er sket igennem hele historien.

Og når nogen er motiveret af eller retfærdiggør deres handling med troen, så nævner medierne det.
Sådan må det jo være.
Og det sker jo normalt også kun, når religion har en motiverende eller retfærdiggørende rolle.
Når der fx begås et økonomisk motiveret mord så skriver medierne jo ikke, hvorvidt det er en kristen eller ateist, der har begået mordet - da skriver de at der er begået et rovmord.

Nazismen og kommunismen ligner på dette punkt religionerne meget mere end de ligner ateismen (også selvom kommunismen har et ateistisk udgangspunkt).
Begge disse ideologier rummer nemlig masser af normativt indhold.
Derfor kan de bruges til at motivere/retfærdiggøre handlinger - hvilket de, som vi vist alle ved, i høj grad også er blevet.

At kommunisterne forfulgte kristne skyldes ikke deres ateisme (der overhovedet intet har at sige om mord på kristne) men derimod deres kommunisme, der betragter kristendommen som sin fjende - et magtmiddel til at undertrykke folket.

Mht. korstogene, så er der jo ingen, der beder jer som individer "bære skylden". Det er jo kristendommen man bebrejder.
Man giver jo heller ikke enhedslistens medlemmer skylden for Sovjetunionens forbrydelser - det er den kommunistiske ideologi, der bebrejdes.

Vi holder jo heller ikke op med at stemme eller bruge penge, fordi der er gjort mange forbrydelser i pengenes og politikkens navn, eller anklager dem, der gør brug af de ting, for at være medskyldige i forbrydelserne...

Nu rummer hverken en afstemning eller penge noget normativt budskab, hvorfor jeg heller ikke kan se de kan bruges til at motivere/retfærdiggøre noget som helst.
Det er magtbegær og grådighed, der motiverer/retfærdiggør forbrydelser - og disse egenskaber søger folk da i høj grad at undgå (nogle folk mere end andre).

Retfærdigvis skal det siges, at det er frygteligt, hvad folk har misbrugt kristendommen til. Men vil man vide, hvad kristendom er, skal man ikke se på disse misforståelser og forbrydelser, men på Jesu egen lære.

Nu er kristendommen jo ikke "Jesu egen lære" - det er menneskers bud på samme.
Jeg tror ikke at der er nogen som beskylder Jesus for at have opfordret til korstog - men det betyder ikke at kristendommen ikke har gjort det.

Til toppen 
#40763 - 22/12/2004 22:00 Re: Kristenfundamentalister [Re: steffenlaursen]
Ateist
Bruger

Jeg ved godt at du ikke er sådan (vel ), men disse bødler har da om nogen brugt deres tro på ingen gud som en undskyldning for ondskab. De kommunistiske ledere har hjernevasket bødlerne til den tankegang, derfor skrev jeg "ledere".

Jeg kan ærligt alt ikke se, at bødlerne har "brugt deres tro på ingen gud som en undskyldning for ondskab".
Deres manglende tro har heller ikke afholdt dem fra at gøre det gjorte, men det er jo langt fra det samme som at den skulle have motiveret dem til at gøre det.
Deres tro på en rund jord afholdt dem heller ikke fra deres gerninger - brugte de så også den som en undskyldning for ondskab?

Som det står her, så blev pastorens død betragtet som et middel til at opnå noget højere - underforstået det kommunistiske samfund.
Ergo var det kommunismen, der motiverede dem.

Til toppen 
#40764 - 22/12/2004 23:09 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
malli
Bruger

Hej Ateist

Ateismen udtaler sig udelukkende om eksistensen af guder - intet andet.
Den rummer intet normativt (hvordan skulle fraværet af en tro også på nogen måde kunne rumme noget normativt?).
Ateismen siger hverken at det er forkert at slå ihjel eller at det er okay at slå ihjel - den forholder sig overhovedet ikke til spørgsmålet. Da den intet normativt rummer, kan ateismen ikke i sig selv bruges til at motivere/retfærdiggøre nogen bestemt opførsel....
Religiøse skrifter er derimod fulde af normativt indhold.
De har meget at sige om hvad der er forkert og hvad der er okay - eller ligefrem påbudt.
Ergo kan religiøse skrifter i høj grad bruges til at motivere/retfærdiggøre en bestemt opførsel.
Dette sker da også - og er sket igennem hele historien.

Din begrundelse for ateismens "helle" i forhold til drab er at den ikke forholder sig.

Men når religionen tager afstand fra at slå ihjel - (hvilken religion gør ikke det???) - , da kan religionen ikke motivere/retfærdiggøre drab....eller hvordan får du da dette regnstykke til at passe sammen?

Mht. korstogene, så er der jo ingen, der beder jer som individer "bære skylden". Det er jo kristendommen man bebrejder.

Nu rummer hverken en afstemning eller penge noget normativt budskab, hvorfor jeg heller ikke kan se de kan bruges til at motivere/retfærdiggøre noget som helst.
Det er magtbegær og grådighed, der motiverer/retfærdiggør forbrydelser - og disse egenskaber søger folk da i høj grad at undgå (nogle folk mere end andre).

Du er vel ikke uenig med mig i, at magtbegær og grådighed er alment-menneskelige egenskaber.

Hvordan kan magtbegær og grådighed i bekræftende fald motivere til forbrydelser på det ene område (penge og politik), men ikke det andet (religion)?

Nu er kristendommen jo ikke "Jesu egen lære" - det er menneskers bud på samme

Udelukker det ene det andet? Hvis ja, hvorfor?

Til toppen 
#40765 - 23/12/2004 00:28 Re: Kristenfundamentalister [Re: malli]
Ateist
Bruger

Din begrundelse for ateismens "helle" i forhold til drab er at den ikke forholder sig.

Men når religionen tager afstand fra at slå ihjel - (hvilken religion gør ikke det???) - , da kan religionen ikke motivere/retfærdiggøre drab....eller hvordan får du da dette regnstykke til at passe sammen?

Ateismen behøver vel ikke noget "helle"? Ikke mere end fx teorierne om en rund jord, tyngdekraften eller relativitetsteorien gør.

Og, nu er det altså ikke alle afarter af kristendommen, der tager ubetinget afstand fra at slå ihjel.
Kristne har til alle tider kunnet finde belæg for fx at slå deres modstandere ihjel.
Deres kristendom har altså ikke taget afstand fra at slå ihjel.

Islams "dræb dem, hvor end I finder dem" tyder heller på nogen ubetinget modstand mod at slå ihjel.

Du er vel ikke uenig med mig i, at magtbegær og grådighed er alment-menneskelige egenskaber.

Nej, det er jeg ikke.

Hvordan kan magtbegær og grådighed i bekræftende fald motivere til forbrydelser på det ene område (penge og politik), men ikke det andet (religion)?

Jeg har vel heller ikke skrevet noget, der ligner det du her skriver?

Magtbegær og grådighed kan selvfølgelig godt spille sammen med religion.
Fx ved at religionens normative udsagn bruges til at retfærdiggøre handlingerne, der er motiveret af magtbegær og grådighed.

Men religions normative udsagn kan også i sig selv motivere handlinger.
Hvis man fx har den opfattelse, at Gud ønsker man skal gøre dit eller dat.

Dette er en væsentlig forskel i forhold til ateismen (og så er vi tilbage ved emnet): Ingen tror at ateismen ønsker de skal gøre dit eller straffer dem, hvis de gør dat.

A: Nu er kristendommen jo ikke "Jesu egen lære" - det er menneskers bud på samme

M: Udelukker det ene det andet? Hvis ja, hvorfor?

Hvad mener du?

Jeg har påpeget at kristendommen er menneskers bud på "Jesu egen lære", hvorfor kristendom ikke nødvendigvis er dss. "Jesu egen lære".
Derfor er det heller ikke korrekt at skrive, at "... vil man vide, hvad kristendom er, skal man ikke se på disse misforståelser og forbrydelser, men på Jesu egen lære".
Det, der her kaldes "misforståelser og forbrydelser" er kristendom i det omfang afsenderen har forstået det som sådan - uanset om de så rent faktisk er "Jesu egen lære" eller ej.
Ingen kristen retning kan nemlig gøre berettiget krav på at repræsentere Jesu egen lære mere end de øvrige.

Til toppen 
#40766 - 29/12/2004 14:09 Fundamentalisme som sociologisk fænomen [Re: Ateist]
Engelsted
Bruger

Reg.: 20/06/2004
Det er fuldstændig korret at ordet fundamentalisme oprindelig kommer fra en kristen sammenhæng. Nogle amerikanske kristne ønskede at definiere de grundlæggende sandheder (faste uforandrelige holdepunkter) i deres religion og dette resulterede i bogen kendt som "the fundamentals".

Men i dag benyttes ordet om det bagvedliggende sociologisk fænomen, hvor nogle mennekser føler det moderne samfund som en trussel og søger faste holdepunkter i en meget sort/hvid verdensforstålse.

Den franske sociolog Gilles Kepel har i sine udemærkede bog "Gud tager revanche", analyseret parallelle udviklingsforløb indefor protestantisk, katolsk, jødisk og muslimsk fundamentalisme.

Det interessante er, at selvom fundamentalisme er en reaktion mod modernitet, så er den også et produkt af selvsamme.

=sp%3Ddan&start=1&origin=sogning&sort=aar&step=1&element=L]Gud tager revanche

Til toppen 
#40767 - 29/12/2004 17:06 Bibeltro [Re: kristina]
Engelsted
Bruger

Hej Christina

Du skrev:

Ordet "bibeltro" synes jeg stadig vi har brug for, ikke som skældsord, ej heller det modsatte, men som en betegnelse for hvilket trosfundament den enkelte bygger på. Hvis vi nøjes med at sige "kristen" er det blevet et så rummeligt og næsten altomfattende udtryk, at der også her kræves en lang forklaring på hvad vi hver især mener med denne, helt ubeskyttede, titel ...

Angående beskyttede titler, hvad så med et trademark

BIBELTRO (tm)

Og nu til det seriøse:

Så vidt jeg kan se ligger der bag ordet "bibeltro" en opfattelse af, at verden er på en glidebane på vej bort fra sandheden. Folk der f.eks. tolker bibelen liberalt har ladet sig lokke bort fra den sande vej. De eneste helt sande kristne er dem som holder fast i den ældgamle sandhed, dem som forbliver tro mod sandheden, nemlig de bibeltro.

Og dermed er ordene "bibeltro" og "fundamentalist" (i dette ords oprindelige betydning) synonymer. At være bibeltro er helt ensbetrydende med at være kristen fundamentalist.

De viser sig så blot at ønsket om at være bibeltro/fundamentalist dybest set ikke er et teologisk men et sociologisk fænomen, som kan genfindes indenfor alle religioner og kulturer. "Bibeltro" peger på det samme fænomen som "fundamentalisme", nemlig at grupper af mennesker finder sig truede og utilpasse i det moderne samfund.

Og derfor er der ikke langt fra at være bibeltro/fundametalist til at blive voldelig i sine metoder.

-Thomas Engelsted

Til toppen 
#40768 - 29/12/2004 17:23 Re: Bibeltro [Re: Engelsted]
Nikolaj
Bruger

Hej Engelsted

Så vidt jeg kan se ligger der bag ordet "bibeltro" en opfattelse af, at verden er på en glidebane på vej bort fra sandheden. Folk der f.eks. tolker bibelen liberalt har ladet sig lokke bort fra den sande vej. De eneste helt sande kristne er dem som holder fast i den ældgamle sandhed, dem som forbliver tro mod sandheden, nemlig de bibeltro.

Dækker udtrykket bibeltro ikke snarere over, at de bibeltro faktisk anerkender de ikke-bibeltro som værende kristne, og at man derfor har brug for et udtryk, der skiller den særlige bibeltro teologi ud fra den brede sammenhæng? Hvis man ikke anerkendte de ikke-bibeltro som kristne ville man nok også have fundet på et mærkat, man kunne klistre på dem.

De viser sig så blot at ønsket om at være bibeltro/fundamentalist dybest set ikke er et teologisk men et sociologisk fænomen, som kan genfindes indenfor alle religioner og kulturer. "Bibeltro" peger på det samme fænomen som "fundamentalisme", nemlig at grupper af mennesker finder sig truede og utilpasse i det moderne samfund.

Det er vist en påstand snarere end et faktum.

Og derfor er der ikke langt fra at være bibeltro/fundametalist til at blive voldelig i sine metoder.

Dog har man endnu ikke hørt om kristne fundamentalister/bibeltro i Danmark, som har brugt voldelige metoder, hvilket leder mig mod den konklusion, at det fundamentalistiske synspunkt ikke i sig selv fører til voldelige metoder, men i kulturer med tradition for selvtægt, f.eks. de arabiske lande eller de amerikanske sydstater, kan visse mennesker måske finde på at bruge voldelige metoder til at føre deres synspunkter igennem.

mvh Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#40769 - 29/12/2004 18:39 Re: Kristenfundamentalister [Re: Zaphod]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod.

Mht. at have en undskyldning for at udleve sin blodrus, det mener jeg du har ret i.
Min pointe var bare, at hvis man vil, kan man argumentere på samme måde mod ateismen vha. kommunisme mv., som når andre argumenterer mod kristendommen vha. korstog.
Det var mit forsøg på at redegøre for, at jeg ikke synes, korstogene er noget modargument mod kristendommen i sig selv.
Ligesom kommunismen heller ikke er et modargument mod ateismen i sig selv.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#40770 - 29/12/2004 20:39 Re: Bibeltro [Re: Engelsted]
steffenlaursen
Bruger

Og dermed er ordene "bibeltro" og "fundamentalist" (i dette ords oprindelige betydning) synonymer. At være bibeltro er helt ensbetrydende med at være kristen fundamentalist.

Problemet var jo også netop at "fundamentalist" giver negative asociationer til muslimske terrorister der sprænger folk i luften. Da det ikke er vores hensigt med at kalde os fundamentalister, og vi ikke ønsker at spilde en masse tid med at forklare alt dette hver gang vi siger fundamentalist, synes vi det er smart at bruge ordet bibeltro.
Du siger jo selv de betyder det samme, så hvorfor ikke bruge bibeltro? "Fundamentalist" betyder det rigtige, men signalerer noget forkert, bibeltro betyder det rigtige og signalerer det rigtige... Det er et spørgsmål om PR

Til toppen 
#40771 - 29/12/2004 20:42 Re: Bibeltro [Re: Engelsted]
steffenlaursen
Bruger

Jo, for hvis man er bibeltro (=tro mod Bibelen) er man IKKE voldelig i sine metoder...

Til toppen 
#40772 - 29/12/2004 21:49 Re: Bibeltro [Re: Nikolaj]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Nikolaj

Dækker udtrykket bibeltro ikke snarere over, at de bibeltro faktisk anerkender de ikke-bibeltro som værende kristne
Det må man sige du har ret i, sådan rent matematisk set.
Problemet bliver at skelne hvor grænserne går for, hvem der for det første kaldes kristne som helhed og ud af dem, afgrænse hvem som er bibeltro.
Du foreslår da også at man kunne have fundet en anden mærkat der kunne være klistret på dem, som ikke falder inden for de udvalgte bibeltro, så de blev frataget dette; at blive kaldt kristne.

Hvad ér, efter din bedste overbevisning, indikatorene på den bibeltro som tillige er Kristen?

Ville det være ret, efter din forståelse, at definere en Kristen, som den der er Salvet af Gud?

Vil det undre dig, hvis jeg mener jeg er tro mod bibelen...?

Fred og Alt Godt

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
&#1506;&#1489;&#1491; &#1497;&#1492;&#1493;&#1492;

Til toppen 
#40773 - 29/12/2004 23:06 Re: Bibeltro [Re: Engelsted]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Engelsted

Ja, egentlig burde det være helt overflødigt at sige, at man er en bibeltro kristen, men det er det desværre ikke. Problemet er, at mange mener at være berettiget til selv, individuelt, at definere hvad han/hun forstår ved kristendom. Derved bliver ordet så udvandet og mangetydigt, at det ikke betyder noget som helst, idet der så ikke mere er en fælles forståelse af, hvad det vil sige. Så er det gået hen og blevet uanvendeligt.

Hvis et menneske ikke bekender sig til Jesus Kristus, Guds enbårne søn (sand Gud og sandt menneske) som sin Herre og Frelser, som den eneste vej til evigt liv i Guds rige, så bærer dette menneske efter min opfattelse kristennavnet uberettiget.

Det eneste grundlag, som samtlige kristne kirker har tilfælles, er faktisk netop Guds ord i Bibelen, og når vi af og til bruger ordet bibeltro, så skyldes det, at en del mennesker, der kalder sig kristne, blander andre religioner, og/eller diverse hjemmelavet spiritualitet ind i den kristne lære.

Hvis man vil bruge Bibelen som et tag-selv-bord og vælge det man synes om og fravælge resten, kan resultatet naturligvis godt komme til indeholde gode, smukke og sande tanker, men kristendom er det så ikke og kan derfor efter min mening ikke danne grundlag for frelsende tro.

Mange af os, som har troen som livsgrundlag, vil intet hellere end at række evangeliet - det glædelige budskab - videre til vores medmennesker, så enhver selv kan tage stilling til om man vil fordybe sig i det eller afvise det. Derfor er det mildest talt upraktisk, hvis det er uklart hvad det handler om!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40774 - 29/12/2004 23:31 Re: Bibeltro [Re: Engelsted]
carl
Bruger

Hej engelsted

Det er noget af en påstand, at fordi man er bibeltro så er man også fundamentalist, som du beskriver som

Citat:
Så vidt jeg kan se ligger der bag ordet "bibeltro" en opfattelse af, at verden er på en glidebane på vej bort fra sandheden. Folk der f.eks. tolker bibelen liberalt har ladet sig lokke bort fra den sande vej. De eneste helt sande kristne er dem som holder fast i den ældgamle sandhed, dem som forbliver tro mod sandheden, nemlig de bibeltro.Citat slut.

Kommentar:
Den ældgamle sandhed. Jamen, den er stadig lige ny.
Hvis du ville læse religionsforskerne så ville du opdage, at personligt troende kristne har bevæget sig og deltaget i samfundsudviklingen op gennem tidsaldrene. Ligeså var det de kristne, som viste omsorg for de svage, syge m.m. og oprettede sygehuse, plejehjem osv. fordi bibelens kontekst har med mennesker at gøre.
Som kristen føler vi os hverken mere eller mindre utilpassede og truede end kristne altid har gjort eller ikke-kristne med, for den sags skyld.

Iøvrigt har den kristne tro også haft en enorm indflydelse på samfundsudviklingen i forskellige tidsaldre og i Danmark senest
fra 1800-1900.

Og man kan således ej heller bedømme alle kristne over en kam, idet de mange millioner også af nye kristne globalt kommer fra alle slags sociale lag og med indflydelse i alt lige fra på regeringsniveau og til " den almindelige medarbejder" eller videnskabsfolk.

Og diin afsluttende bemærkning:Citat
Og derfor er der ikke langt fra at være bibeltro/fundametalist til at blive voldelig i sine metoder. Citat slut.
er helt ude i hampen, ihvertfald hvad angår de personligt troende kristne, som jeg har mødt i mange lande, og de er mange.

mvh
carl

Til toppen 
#40775 - 30/12/2004 00:04 Re: Bibeltro [Re: Vandrer]
Nikolaj
Bruger

Hej Vandrer

Problemet bliver at skelne hvor grænserne går for, hvem der for det første kaldes kristne som helhed og ud af dem, afgrænse hvem som er bibeltro.

Hvorfor er det så svært? En kristen er én, som tror, at Jesus er Kristus, Guds Søn, død for vore synder og opstået på den tredje dag.
At være bibeltro betyder vel, at man betragter Bibelens Ord som sandt, og lader dette Ord alene være fundamentet for ens tro.

Du foreslår da også at man kunne have fundet en anden mærkat der kunne være klistret på dem, som ikke falder inden for de udvalgte bibeltro, så de blev frataget dette; at blive kaldt kristne.

Ja, det kunne man have gjort, hvis man mente, at en ikke-bibeltro ikke samtidig kunne være en kristen.
Jeg mener faktisk ikke, at det er op til mig at bedømme, hvem der er en sand kristen, og hvem der ikke er.

Hvad ér, efter din bedste overbevisning, indikatorene på den bibeltro som tillige er Kristen?

Den bibeltro er, efter min bedste overbevisning, en kristen med et konservativt eller ortodoks bibelsyn.

Ville det være ret, efter din forståelse, at definere en Kristen, som den der er Salvet af Gud?

Nej, det ville nok være vildledende, for det er jo Messias, som er den Salvede.

Vil det undre dig, hvis jeg mener jeg er tro mod bibelen...?

Det undrer mig ikke, at du skriver det, men du er, så vidt jeg kan fornemme, ikke en bibeltro i traditionel forstand. Derfor ville det nok være mere forvirrende end afklarende, hvis du begyndte at bruge betegnelsen bibeltro om dig selv.

mvh Nikolaj

Til toppen 
#40776 - 30/12/2004 12:29 Re: Kristenfundamentalister [Re: AnnePande]
Zaphod
Bruger

Men kommunisme og ateisme hænger ikke sammen som kristendom og kristendom gør.

I og med at I kristne blot påstår at datidens kristne ikke havde forstået at læse bogen på den rigtigemåde, svarer det til, hvis fx Søren Søndergaard fra Enhedslisten påstod, at Mao og Stalin blot ikke læste Marx og Lenin på den rigtige måde, og at der intet galt var fat med deres skrifter.

Eller hvis Johnny Hansen påstod, at folk ikke læste 'Mein Kampf' på den rigtige måde.

Deri består forskellen. Ateismen er i sit udgangspunkt en afvisning af nogle påstande. Dette kan aldrig blive grundlag for forfølgelser på samme måde som normative skrifter kan (Bibelen, Koranen, Das Kapital osv.). Eller mener du at folk, der afviser, at Jorden er flad med denne afvisning tilfælles meningsfuldt kan siges at udgøre en normativ forsamling?

-Z

Dommer JE Jones

Til toppen 
#40777 - 30/12/2004 15:53 Re: Bibeltro [Re: Nikolaj]
Engelsted
Bruger

Hej Nikolaj

Du skrev:

Dog har man endnu ikke hørt om kristne fundamentalister/bibeltro i Danmark, som har brugt voldelige metoder, hvilket leder mig mod den konklusion, at det fundamentalistiske synspunkt ikke i sig selv fører til voldelige metoder, men i kulturer med tradition for selvtægt, f.eks. de arabiske lande eller de amerikanske sydstater, kan visse mennesker måske finde på at bruge voldelige metoder til at føre deres synspunkter igennem.

Kender du fænomenet "de stærke jyder"? Det var en gruppe troende i området omkring Hedensted som levede før ordet fundamentalist var opfundet. Men de var virkelige meget fundamentalister i deres adfærd. De var imod alle forandringer i samfundet. De var imod nyt pensum i skolerne. De mente nemlig, at deres børn kun havde brug for at læse "Luthers katekismus" og noget som hed "Pontoppidans forklaring". Alt derudover var af det onde, og derfor holdt de deres børn hjemme fra skole. Videre var de imod en ny salmebog, som bl.a. indeholdt salmer af Grundtvig og andre nye navne. Men de "stærke jyder" var ikke trygge ved teologien i disse nye salmer, så de ville kun synge efter den gamle salmebog. Når de "stærke jyder" derfor var til gudstjeneste i en kirke hvor man havde indført den nye salmebog gjorde de derfor en af to ting:

1. Hvis der f.eks. skulle synges nr. 127 fra den ny salmebog prøvede de at overdøve ved så højt som muligt at synge nr. 127 fra den gamle salmebog

2. eller når salmen fra den nye bog skulle synges gik de ud i våbenhuset og fortsatte der med deres egen alternative gudstjeneste.

Og det er da en form for voldelig adfærd, men ellers er jeg enig i at man ikke normalt ser danske bibeltro/fundamentalister gå til korporlig vold.

Men ellers er ordet "bibeltro" for mig primært knyttet til den særlige vækkelseskristendom med omvendelse, eftermøder, personlige vidnesbyrd og bogstavelig bibellæsning, som voksede frem i USA fra midten af 1800 tallet, og som har sin danske pendant i bevægelser som Indre Mission og Den Danske Pinsevækkelse.

Du skrev:

Dækker udtrykket bibeltro ikke snarere over, at de bibeltro faktisk anerkender de ikke-bibeltro som værende kristne, og at man derfor har brug for et udtryk, der skiller den særlige bibeltro teologi ud fra den brede sammenhæng? Hvis man ikke anerkendte de ikke-bibeltro som kristne ville man nok også have fundet på et mærkat, man kunne klistre på dem.

Jo, der kan vel være forskellige opfattelser af ordet "bibeltro". Men i så fald håber jeg at nogle af de bibeltro i dette forum vil forklare mig hvad de mener med ordet.

-Thomas Engelsted

Til toppen 
#40778 - 30/12/2004 16:36 Nej [Re: steffenlaursen]
Engelsted
Bruger

Jo, for hvis man er bibeltro (=tro mod Bibelen) er man IKKE voldelig i sine metoder...

Det er altså kun hvis man ser overfladik på sagen, at man kan nå denne konklussion. Hvis man forstår mekanismerne bag det at være bibeltro (jeg bruger fortsat ordet synonymt med kristenfundamentalist), vil man se at de bibeltro føler sig truet af det omgivende samfund, or derfor er parate til at gå langt for deres (psykologiske) selvopholdelse.

Lad mig bringe et (engelsk) citat fra en artikel som forklarer fænomenet fundamentalisme:

As such, fundamentalism is a natural psycho-social response to rapid social change, social complexity and diversity. It is based in the normal human response of self-protection against the perception that the world is changing in such a way to make it less predictable, less controllable and far less secure.
Because the stakes are so high ..... the instinctual reaction is potentialle quite powerful,...

Hele artiklen kan blive fundet her

Fundamentalism in Church of the Nazarene

og omhandler udbredelse af fundamentalisme indefor den amerikanske del af et kirkesamfund kaldet "Church of the Nazarene"

-Thomas Engelsted

Til toppen 
#40779 - 30/12/2004 16:49 Re: Bibeltro [Re: carl]
Engelsted
Bruger

Carl:

Som kristen føler vi os hverken mere eller mindre utilpassede og truede end kristne altid har gjort eller ikke-kristne med, for den sags skyld.

Jeg har skrevet en kommentar om de bibeltro, ikke om de kristne. Men det ser ud til at du sætter lighedstegn mellem det at være bibletro og det at være kristen. (og dette tyder på at du selv hører til i kategorien "bibeltro")

Men jeg har altså kun udtalt mig om dem som kalder sig bibeltro, dem som søger tilflugt i et sort/hvid verdenssyn og læser bibelen som om dem var komment pr. e-mail direkte fra himmelen.

Men der findes da heldigvis også kristne som er ganske fornuftige mennesker.

-Thomas Engelsted

Til toppen 
#40780 - 30/12/2004 16:51 Re: Bibeltro [Re: steffenlaursen]
Ateist
Bruger

Det afhænger jo helt af, hvordan man læser den Bibel man er tro imod.

Til toppen 
#40781 - 30/12/2004 17:03 Re: Bibeltro [Re: kristina]
Engelsted
Bruger

Hej Kristina

Det ser ud til at også du sætter lighedstegn mellem det at være bibeltro og det at være kristen. Men de kan man altså ikke.

Kristina:

Det eneste grundlag, som samtlige kristne kirker har tilfælles, er faktisk netop Guds ord i Bibelen,...

Jeg beklager Kristina, men det er altås ikke helt rigtigt. De katolske og de protestantiske kirker bruger forskellige bibler. Der indgår lidt flere bøger i de katolske bibler, og bøgerne optræder i en anden rækkefølge. Derudover ligger der forskellige oversættelsesprincipper til grund for forskellige bibeloversættelser. F.eks. er den danske autoriserede oversættelse foretaget under hensyntagen til den Lutherske teologi.

Men endnu vigtigere er spørgsmålet om hvordan man læser og tolker bibelen indefor de forskellige varianter af kristendommen. Og her er der meget store forskelle.

-Thomas Engelsted

Til toppen 
#40782 - 30/12/2004 18:01 Re: Bibeltro [Re: Engelsted]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej!

Det er rigtigt, den katolske Bibel indeholder de såkaldte Deutero-kanoniske skrifter. Dette smed Luther og lutheranerne ud. Der er forskellen.

Godt nytår
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#40783 - 30/12/2004 18:30 Re: Bibeltro [Re: tau]
malli
Bruger

Hej Tau

Dette smed Luther og lutheranerne ud.

Hvor får du dog det fra?

Mkh Malli

Til toppen 
#40784 - 30/12/2004 18:50 Re: Bibeltro [Re: Engelsted]
malli
Bruger

Hej Engelsted

Du skriver:

De katolske og de protestantiske kirker bruger forskellige bibler. Der indgår lidt flere bøger i de katolske bibler, og bøgerne optræder i en anden rækkefølge. Derudover ligger der forskellige oversættelsesprincipper til grund for forskellige bibeloversættelser. F.eks. er den danske autoriserede oversættelse foretaget under hensyntagen til den Lutherske teologi.

Mig bekendt anvender også katolikker den aut. bibeloversættelse, det er så sandt at vi ikke har Gts Apokryfer med i de kanoniske skrifter, fordi vi anser dem som af lavere rang. Luther "fjernede" ikke Apokryferne, - til gengæld fandt de reformerte, at Apokryferne slet ikke burde være tilstede i Bibelen, og det er således Calvin, der fik dem "fjernet".

Luther derimod placerede dem bagerst i bibelen, da han så dem som gode at læse, og af historisk betydning. Begrundelsen ligger deri at GTs apokryfer er udeladt i den jødiske kanon - hvor omvendt RKKs begrundelse for at beholde dem som kanonisk, ligger i at de følger Septuaginta, som var den hellenistiske jødedoms Bibel.

Hvis du læser på Bibelselskabets hjemmeside, er der således fint adgang til de Apokryfe skrifter, ligesom man også der kan købe bibler, der indeholder Apokryferne.

http://www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm

Så større forskel er der altså heller ikke.

Mkh Malli

Ændret af malli (30/12/2004 18:52)

Til toppen 
#40785 - 30/12/2004 19:12 Re: Bibeltro [Re: Engelsted]
Nikolaj
Bruger

Hej Engelsted

Du skriver:

Kender du fænomenet "de stærke jyder"? Det var en gruppe troende i området omkring Hedensted som levede før ordet fundamentalist var opfundet. Men de var virkelige meget fundamentalister i deres adfærd. De var imod alle forandringer i samfundet. De var imod nyt pensum i skolerne. De mente nemlig, at deres børn kun havde brug for at læse "Luthers katekismus" og noget som hed "Pontoppidans forklaring". Alt derudover var af det onde, og derfor holdt de deres børn hjemme fra skole. Videre var de imod en ny salmebog, som bl.a. indeholdt salmer af Grundtvig og andre nye navne. Men de "stærke jyder" var ikke trygge ved teologien i disse nye salmer, så de ville kun synge efter den gamle salmebog. Når de "stærke jyder" derfor var til gudstjeneste i en kirke hvor man havde indført den nye salmebog gjorde de derfor en af to ting ...

Jeg kender faktisk fænomenet de Stærke Jyder ret godt. Mine egne forfædre var Stærke Jyder. Min tip-tip-tip-tip-oldefar var i fængsel, fordi han ikke ville lade sine børn modtage den udnervisning, de kunne få i skolen og hos præsten. Senere fik man jo heldigvis demokrati, hvilket betød friere regler, så folk i dag har lov til at sende deres børn i en friskole, og til at vælge en anden præst. Faktisk var de Stærke Jyder en vigtig faktor i indførslen af den første friskolelov.
Jeg vil ikke forsvare de Stærke Jyder for enhver pris, og med hensyn til sangkrigen, så kan det måske nok være, at de var lidt for forsigtige over for de nye salmer. Men det er vel bedre at være forsigtig end skødesløs.

Og det er da en form for voldelig adfærd ...

Det er da netop et ikke-voldeligt oprør mod det førdemokratiske samfund.

... men ellers er jeg enig i at man ikke normalt ser danske bibeltro/fundamentalister gå til korporlig vold.

Tak!

Jo, der kan vel være forskellige opfattelser af ordet "bibeltro". Men i så fald håber jeg at nogle af de bibeltro i dette forum vil forklare mig hvad de mener med ordet.

Der er ikke så meget at forklare, udtrykket bibeltro giver jo næsten sig selv (i modsætning til fundamentalisme): En bibeltro er en kristen, som har et konservativt/ortodokst bibelsyn, og som er tilhænger af Sola Scriptura-princippet.

mvh Nikolaj

Til toppen 
#40786 - 30/12/2004 19:22 Re: Bibeltro [Re: malli]
Engelsted
Bruger

Malli

Hvis du vil vide mere om de forskellige kristne kanoner kan du f.eks. begynde her .

Artiklens forfatter understreger dog, at lighederne mellem de forskellige varianter af bibelen er større end forskellene. Og det må jeg give ham ret i.

-Thomas Engelsted

Til toppen 
#40787 - 30/12/2004 19:32 Den katolske bibel [Re: malli]
Engelsted
Bruger

Malli:

Mig bekendt anvender også katolikker den aut. bibeloversættelse,...

Af forskellige grunde har de danske katolikker valgt at støtte om om det Danske Bibelselskab og deres protestantiske/lutheraniserede bibelversion. Men den katolske bibel kan fåes i engelsk oversættelse under navnet "the Jerusalem Bible".

-Thomas Engelsted

PS I en post lidt længere nede har jeg sendt en link til en artikel om de forskellige kanoner.

Til toppen 
#40788 - 30/12/2004 19:34 Re: Den katolske bibel [Re: Engelsted]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej!

Vil blot tilføje to ting.
1) De førnævnte deutero-kanoniske skrifter er naturligvis dem, som Malli kalder for GT-apokryferne. Ikke at forvelske med NT-apokryferne, som den katolske Kirke IKKE regner for kanon.

2) Den katolske Bibel fås også på dansk i boghandlerne.

Godt nytår
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#40789 - 30/12/2004 19:36 Re: Bibeltro [Re: malli]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli

jeg mener, at det var Luther, der smed dem ud, men det er måske forkert? Hvem var det så? Jeg regnede med, at jeg vidste, hvem det var, men det vidste jeg måske så ikke. Det var ikke noget, jeg skrev, for bevidst at sige noget forkert. Håber ikke at du tror dette..

Godt nytår
Tau.

Til toppen 
#40790 - 30/12/2004 19:39 Re: Bibeltro [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

jeg er ikke enig i din udlægning af, hvad en bibeltro er.

Du skriver, at man så er tilhænger af sola Scriptura-princippet.
Det er jeg selvsagt ikke som katolik, men jeg regner mig da alligevel for bibeltro, idet jeg ikke mener, at Kirkens Tradition taler IMOD Bibelen, omend den lægger noget til. Ingen har endnu kunnet bevise, at Bibelen siger, at vi ikke må lægge til. Ja vi må naturligvis ikke lægge til de enkelte skrifter, og påberåbe os, at dette tilføjede er skrevet af forfatteren, men dette er heller ikke det samme som at føje til i helheden. Mener jeg.

Godt nytår
Tau.

Til toppen 
#40791 - 30/12/2004 19:43 Re: Bibeltro [Re: tau]
tau
Ordstyrer
Bruger

Og så kan jeg lige tilføje, at jeg har et konservativt Bibelsyn. Jeg tror på dogmerne om nej til homoseksualitet, nej til vielse af fraskilte, nej til abort, ja til en skabende Gud, ja til at helvede findes, ja til det evige liv, ja til hele den nicænske og athanaiske (stavet rigtigt?) trosbekendelse osv. osv. osv.
Så jo, jeg betegner mig selv som Bibeltro, og jeg mener faktisk, at jeg gør det med rette.

Godt nytår
Tau.

Til toppen 
#40792 - 30/12/2004 20:10 Re: Bibeltro [Re: tau]
Nikolaj
Bruger

Hej tau

Jeg mener nu stadig, at en bibeltro må være en kristen, som sætter Bibelens ord over alt andet i lærespørgsmål, og som har Bibelen (og hvad, der kan udledes af den) som eneste rettesnor for sin tro. Det kan jo f.eks. ikke udledes af Bibelen, at Jomfru Maria var uden del i arvesynden, alligevel fastholder den Romersk-Katolske Kirke dette standpunkt.

Det kan godt være, at min definition af en bibeltro måske er for snæver, men jeg synes altså, at Sola Scriptura skal med, for man er, efter min bedste overbevisning, først for alvor Bibel-tro, når man bygger sin tro på Skriften alene.

mvh Nikolaj

Til toppen 
#40793 - 30/12/2004 20:21 Re: Nej [Re: Engelsted]
Nikolaj
Bruger

Hej Engelsted

Du skriver:

Det er altså kun hvis man ser overfladik på sagen, at man kan nå denne konklussion. Hvis man forstår mekanismerne bag det at være bibeltro (jeg bruger fortsat ordet synonymt med kristenfundamentalist), vil man se at de bibeltro føler sig truet af det omgivende samfund, or derfor er parate til at gå langt for deres (psykologiske) selvopholdelse.

Jeg tvivler på, at jeg er den eneste, som er træt af at få skudt i skoene, at når jeg er bibeltro så skyldes det de og de psykologiske og sociologiske årsager. Jeg tror altså, i al ydmyghed, at mit kendskab til det, at være bibeltro, er dybere end dit. Og jeg føler altså ikke nogen trang til at lukke mig ude fra det omgivende samfund, det kender jeg heller ikke andre bibeltro, som giver udtryk for, at de føler. Bibeltroskaben har en religiøs årsag, nemlig ønsket om, at ens tro skal være så godt i overensstemmelse med sand kristendom som muligt.

Godt nytår
Nikolaj

Til toppen 
#40794 - 30/12/2004 20:52 Re: Bibeltro [Re: tau]
malli
Bruger

Hej Tau

Nej, jeg tror ikke at det er bevidst for at sige noget urigtigt, men jeg har nu, specielt fra katolsk hold, hørt/læst dette fremsagt flere gange, men Luther fjernede altså ikke Apokryferne fra Bibelen...som jeg skrev tidligere: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=47967&page=&view=&sb=5&o=&vc=1

Mkh Malli

Til toppen 
#40795 - 30/12/2004 20:58 Re: Den katolske bibel [Re: tau]
malli
Bruger

Hej Tau

"Den katolske Bibel fås også på dansk i boghandlerne."

Hvad er det lige præcis du taler om "den katolske bibel"?? Er det den aut. oversættelse indeholdene Apokryferne, som vi også kan få gennem Bibelselskabet, eller hvad?? Jeg har i hvertfald ikke set Jerusalem-bibelen (som muligvis er det samme?) på dansk nogen steder.

Mkh Malli

Ændret af malli (30/12/2004 20:59)

Til toppen 
#40796 - 30/12/2004 21:07 Re: Den katolske bibel [Re: malli]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli

ja det er den. Min sognepræst siger, at man kan få den i boghandleren. Jeg har den dog ikke selv, jeg bruger den aut. fra Bibelselskabet. Det skyldes blot, at jeg ikke har fået købt den anden endnu..

Godt nytår
Tau.

Til toppen 
#40797 - 30/12/2004 21:09 Re: Bibeltro [Re: malli]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli

det er godt. Tak for korrektionen!! Vi skal jo ikke skyde Martin Luther noget i skoene, som han ikke har gjort. Det tjener ikke noget formål.

Godt nytår
Tau.

Til toppen 
#40798 - 30/12/2004 21:11 Re: Bibeltro [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

du siger, at det ikke kan udledes af Bibelen, at Maria var undfanget uden synd. Dette er jeg uenig i, vi mener NETOP, at Bibelens kontekst siger dette. For ellers ville Jesus være født med arvesynden. Dette er, hvad vi læser af Bibelen, men det må vi så være uenige om.

Jeg har ikke noget at sige, til det sidste du skriver. Enige er vi ikke, jeg vil bare ikke gentage mig selv.

Godt nytår
Tau.

Ændret af tau (30/12/2004 21:24)

Til toppen 
#40799 - 30/12/2004 21:26 Re: Bibeltro [Re: tau]
Nikolaj
Bruger

Hej tau

Nej, enige er vi ikke, men jeg vil nu ikke frakende dig kristennavnet af den grund, og hvis du gerne vil kalde dig selv for bibeltro, så gør det heller ikke noget for mig. Men for mig at se passer en katolik altså ikke ind i den snævreste definition af en bibeltro.

Godt nytår
Nikolaj

Til toppen 
#40800 - 30/12/2004 21:32 Re: Bibeltro [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj,

Nej, enige er vi ikke, men jeg vil nu ikke frakende dig kristennavnet af den grund

Mange tak, det mener jeg desuden heller ikke vi kan, det kan kun Gud. Jeg frakender heller ikke Jehovas Vidner eller mormoner kristennavnet, selvom jeg gerne siger, at deres LÆRE ikke er kristen. Medlemmerne kan godt være kristne alligevel. Det er ikke altid, man er enig med sin kirke i alt nemlig. Derfor.

og hvis du gerne vil kalde dig selv for bibeltro, så gør det heller ikke noget for mig.

Det ved jeg heller ikke, om jeg vil. Jeg ER det, men jeg kalder mig nu for katolik først og fremmest. Det er det, der siger mest om, hvor jeg står, vil jeg mene, eftersom jeg netop ikke er enig med de typiske bibeltro (IMere) om mange ting. Derfor vil jeg mene, at det siger mest, at kalde mig for katolik, og dernæst bibeltro, selvom jeg i grunden er begge dele. Jeg er bare ikke "som de andre".

Men for mig at se passer en katolik altså ikke ind i den snævreste definition af en bibeltro.

Nej, men det har du jo lov til at mene.

Godt nytår
Tau.

Til toppen 
#40801 - 30/12/2004 22:13 Re: Bibeltro [Re: Engelsted]
carl
Bruger

Hej engelsted

Det er mig komplet uforståeligt, at du åbenbart ikke kan læse indenad til trods for at jeg har forsøgt at gøre dig opmærksom på alsidigheden i at være kristen.
At være kristen betyder ikke at have et sort/hvidt verdenssyn
og at tro på bibelen-Det Nye Testamente- er ej heller et bevis på dette syn. Tværtimod.

At tro på NT, som indeholder evangeliet om Kristus er årsagen til at man kalder sig en personlig kristen.
Men det vidste du tilsyneladende ikke noget om.

mvh
carl

Til toppen 
#40802 - 30/12/2004 22:52 Re: Bibeltro [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau og Nikolaj --

Det ser for mig ud som om der så er hele to former for bibeltroskab på banen, nemlig 1)Sola Scriptura og 2)Scriptura plus noget mere.

Sola betyder jo "kun" - "udelukkende".

Og med "kun" må forstås, at det kun er Bibelen og intet andet, der er autoriativ lære, som er forpligtende for kristentroen.

Der findes naturligvis, også for os sola scriptura-troende, meget anden sand og god og lærerig kristen litteratur, men det kan altsammen diskuteres, da det ikke er forpligtende som trosgrundlag, og hvis det ses at være i modstrid med Bibelen, skal det kasseres.

Også Bibelens tekster skal fortolkes, og det er en livsvarig opgave. Den fortolkes forskelligt af forskellige mennesker på forskellige tidspunkter, og mange skrifter har adskillige fortolkningsmuligheder. Godt det samme, det holder os nemlig til bogen - og også til fællesskabet med hinanden i den konstruktive debat, hvor vi hele tiden kan få udvidet vores erkendelse.

Hvis der er dele af Bibelen, som vi ikke kan, eller ikke vil, acceptere, så er det os og ikke Bibelen det er galt med. Sådan tænker en sola-scriptura bibeltro, og den tro kommer man langt med, og kan hver dag glæde sig over nye aha-oplevelser!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40803 - 30/12/2004 23:03 Re: Bibeltro [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristina

for nu at være lidt ordkløver:

Det ser for mig ud som om der så er hele to former for bibeltroskab på banen, nemlig 1)Sola Scriptura og 2)Scriptura plus noget mere.

Hov hov - ikke bare "plus noget mere", nej, men derimod Traditionen. Kirkens hellige Tradition. Den Tradition, som vi mener ligger til grund for Bibelen som kanon-skrift. Altså den Tradition, som afgjorde hvilke skrifter, der skulle med i den hellige kanon. Det er dén og ikke alt muligt andet!

Godt nytår
Tau.

Til toppen 
#40804 - 30/12/2004 23:16 Re: Bibeltro [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau,

Undskyld jeg formulerede mig forkert, jeg havde glemt, hvad katolikker kaldte
bibeltilføjelserne, så jeg skrev bare "noget andet", jeg mente selvfølgelig "tradition", og det er jo noget andet!!

Godt nytår, også til dig, og tak for mange gode udvekslinger i år!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40805 - 30/12/2004 23:30 Et katolsk synspunkt [Re: tau]
Engelsted
Bruger

Tau

Det er vist ikke alle katolikker som er enige med dig.

Den rigtige bibel og den lutherske !

-Thomas Engelsted

Til toppen 
#40806 - 30/12/2004 23:58 Re: Bibeltro [Re: Nikolaj]
Engelsted
Bruger

Nikolaj:

Senere fik man jo heldigvis demokrati, hvilket betød friere regler, så folk i dag har lov til at sende deres børn i en friskole, og til at vælge en anden præst. Faktisk var de Stærke Jyder en vigtig faktor i indførslen af den første friskolelov.

Det kunne næsten lyde som om, at de stærke jyder havde været forkæmpere for frihed og demokrati. Men de friskoler, som blev oprettet, svarede nærmere til nutidens muslimske friskoler - nemlig skoler hvor man ikke lærer ret meget ud over nogle fasttømrede religiøse læresætninger.

Det skal så retfærdigvis siges, at de stærke jyders skoler sidenhen er blevet bedre, men pointen er, at de stærke jyder var bange for ny lærdom.

Nikolaj:

En bibeltro er en kristen, som har et konservativt/ortodokst bibelsyn, og som er tilhænger af Sola Scriptura-princippet.

Det bliver jeg altså ikke meget klogere af. Luther brugte "Sola Scriptura" (kun skriften) som slagord i sin kamp mod det katolske pavedømme. Men Luther tog ikke selv dette slagord helt bogstaveligt. Han ønskede blot at bibelen skulle tilægges større vægt end den kirkelige tradition, men samtidige støttede han sig til den kirkelige tradition i sin fortolkning af bibelen.

Dem som tog "sola scriptura" helt bogstaveligt var nogle andre, nemlig de såkaldte anabaptister (gendøbere). Men det er en anden historie.

-Thomas Engelsted

Til toppen 
#40807 - 31/12/2004 00:09 Re: Et katolsk synspunkt [Re: Engelsted]
malli
Bruger

Hej Thomas

Forhåbenlig er heller ikke alle katolikker enige med hr. Jacob Munck, anlægger han samme objektivitet på sin bibelskildring som på alt!! der vedrører lutherdommen, vil dette være forståeligt.

Mkh Malli

Til toppen 
#40808 - 31/12/2004 00:19 Re: Bibeltro [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

Undskyld jeg formulerede mig forkert

Ikke spor, man kan godt komme til at sige noget forkert, og så længe det ikke er for bevidst at sige noget forkert, behøver man (du) ikke undskylde, - i hvert fald ikke overfor mig.
Jeg ved såmænd også godt, hvad du mente, jeg ville bare lige afklare det, hvis andre læste med over skulderen, som vi jo ved, tit er tilfældet.

Jeg siger også tak for mange gode meningsudvekslinger med dig i år - må det nye år bringe flere af den slags.

Godt nytår
Tau.

Til toppen 
#40809 - 31/12/2004 04:19 Re: Bibeltro [Re: Nikolaj]
Vandrer
Bruger

Kære Nikolaj

Jeg sagde: Problemet bliver at skelne hvor grænserne går for, hvem der for det første kaldes kristne som helhed og ud af dem, afgrænse hvem som er bibeltro.

Du spørger: Hvorfor er det så svært?
Jeg mener det er en opgave, et problem, der kan synes svært eller nemt, alt efter hvor nuanceret man ser på det og i hvor høj grad, man føler sig som troens vogtere, med den spcifike opgave at drage skellet. Hvem er på den ene side og hvem er på den anden side. Er det det sådan, at man føler sig kaldet til at afgøre; hvad der bor i hjertet på mennesker; ja så kan jeg godt forså, at man påtager sig rollen.

Det synes nemt for dig at svare på til det første: En kristen er én, som tror, at Jesus er Kristus, Guds Søn, død for vore synder og opstået på den tredje dag.
Definitionen af en kristen, lyder til at ligge i en række erkendelser; hvor mennesket erfarer Kristus som en realitet i sit liv og finder sig selv som kristen.
Har jeg forstået dig ret?

Hvis det ikke er en indre erfaring og erkendelse, er det så noget i retning af en ordret bekendelse du søger - med indlæring af teologien der ligger bag og viden om, hvad udtrykkene betyder?

Jeg søgte at give et eksempel på en måde, hvordan jeg vil våge at definere en Kristen, nemlig; som den der er Salvet af Gud!

Som det fremgår af din kommentar, mener du at en sådan formulering, ville nok være vildledende, for det er jo Messias, som er den Salvede.

Det siger sig selv; Messiahs betyder Den Salvede, og gøres til lig med Kristus; jeg personligt foretrækker Messiahs, fordi det er i den skikkelse Jesus fremtrådte.

En Kristen, forstår jeg ud fra ordet Salvet, som en Salvet; for jeg mener at denne Salvelse, er Guds Velsignelse, eller gode Tegn, som sættes på Hans Børn.
Ret at sige, så ser jeg ingen forskel på de førstefødte ud af menneskeslægten; som Gud har udvalgt og gjort til Kongebørn, ved at velsigne dem med at bære Faderens udtrykte Billede; og så Jesus, i hvis gerning vi har del, ikke som tilskuere, men som Guds Folk på Den faste Jord.

Jeg oplever at mange blander begreberne sammen, når man vil presse Mennskesønnen, Messiahs, Kristus og Gus Søn ind i en unyanceret pærevælling, med udtrykket; Jesus er Kristus.
Uden tøven vil jeg sige; Jesus ér Kristus!
Men jeg er begyndt at forstå, hvordan begreberne hver for sig beskriver forskellige naturer. De er ikke synonymer, som ikke hver især tiløjer særlige egeneskaber til den Rolle vores elskede Broder Jesus spiller, i det store Spil; de omhandler hver den, som Gør vor Himmelske Faderens Vilje!

Er dét hvad du føler vildledende, når jeg foreslår at identificere den kristne, som den der er Salvet?

Jeg opfatter jo pointen i Jesu optræden f.eks. som: At forvandle mennesker, til Mennesker i Guds Billede, idet han på dén som vandrer i hans Fodspor, genopretter det tabte Sind af Faderen, så Han må kende os som sin egen Søn.
Som det står; det som fylder dit sind, er din gud; så når Gud skal kendes på hans Folk, må det være på deres Sind vi kan se, hvilken tro de har og om de er Guds Salvede Folk, eller slet og ret; Kristne.

Derfor undrer det mig du mener det er vildledende, at se efter Kristus, hos mennesker som er Kristne, men mere giver udtryk for at du sætter din tillid til en række bekendelser, der jo kan være nok så tomme.

Man kan vist roligt sige, at vore nok forskellige måder at læse ordene på, ikke udelukker vi begge kan tro og opleve os som kristne.
Hvis vi blot ved at enes om sådanne udsagn, kan opfatte hinanden som kristne, er det så også muligt på en lige så enkel måde; at identificere dén tro hos mennesker, uden at fejlbedømme hvad Gud gør i det enkelte menneske?
Det mener jeg ikke og jeg tror vi helt skal holde os fra at lave mandtal på en sådan måde.

Jeg kan uden problemer være med på din formulering om kristne, fordi jeg forstår hvad ordene betyder for mig. Men jeg kan ikke gøre dem til bekendelseskriterier, der nærmest kan forveksles med en tjekliste, det er alt for fristende for trospolitiet. Dertil mener jeg, der er for stor usikkerhed om tolkningen af bibelen, at jeg ikke mener vi skal sætte os til doms over menneskene.

Jeg mener det er en halsløs gerning, at give sig til at udpege de kristne og sige hvor grænserne går for, hvem vi vil kalde kristne. De som prøver på det, vil uvilkårligt komme til at isolere sig selv; men det er måske dét, som er ønsket?

Når jeg på mange måde, selv opfatter mig som bibeltro, så hænger det jo sammen med dette, at jeg ikke mindre end så mange andre, tager Skrifterne alvorligt, så meget at jeg ikke holder mig tilbage fra, at komme med min kommentar, hvor jeg har noget at bidrage med. Der er nogen punkter, hvor det er min oplevelse man helt går fejl af at bruge begrebet bibeltro; det er til syvende og sidst, ret beset at forveksle bibeltro med tolkningstro og gøre det til et spørgsmål om, at mene som den gruppe man nu en gang er havnet i.

Fred & Alt Godt

Vandrer

Til toppen 
#40810 - 31/12/2004 10:53 Re: Bibeltro [Re: Vandrer]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vandrer,

.. jeg vil ikke involvere mig i din gode debat med Nikolaj, men vil meget gerne sige et par ord til de allersidste linjer i dit indlæg:

"Der er nogen punkter, hvor det er min oplevelse man helt går fejl af at bruge begrebet bibeltro; det er til syvende og sidst, ret beset at forveksle bibeltro med tolkningstro og gøre det til et spørgsmål om, at mene som den gruppe man nu en gang er havnet i."

Jeg bekender mig til den form for bibeltroskab, som vi for nemheds skyld kalder "sola scriptura". Jeg er meget bevidst om, at dette indebærer et marginaliseret mindretalssynspunkt. Men jeg ved (ikke tror, men netop ved !) at det ikke skyldes den fremherskende mening i den gruppe jeg nu engang er havnet i, som du udtrykker dig.

Det forholder sig nemlig lige omvendt: Bibelen har selv åbnet sine tekster for mig som værende Guds ord. Ikke Luther, ikke præsten, ikke noget andet menneske.
Jeg kender nok ingen, der generelt er mindre autoritetstro end jeg selv er, så jeg er ikke tilfældigvis havnet i en eller anden gruppe. Derimod har jeg opsøgt trosfæller til fællesskab og tolkningsudveksling.

For selv om vi nok så mange gange råber "sola scriptura" tolker vi nemlig ikke alting på samme måde, slet ikke, kun på det helt overordnede plan: Vi tror på, at Bibelen i sin helhed er Guds åbenbarede ord til os mennesker, men tolkningen er ikke noget statisk, men dynamisk og i stadig vækst livet igennem.

Hvis jeg nu var den eneste, der så sådan på det, så ville dette være dybt uinteressant, men sådan er det faktisk ikke. Bibelen er min - og nogle andres - autoritet. Bibelen - Guds ord - har selv åbnet sin sandhed og storhed for os i al sin forunderlige mangfoldighed. Jeg kunne også sige, at det er Gud, der har gjort det, men det er ét og det samme.

Sådan er det bare, og spørg mig ikke hvorfor og hvordan ... for det kan jeg ikke svare på.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40811 - 31/12/2004 11:03 Re: Bibeltro [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

Det forholder sig nemlig lige omvendt: Bibelen har selv åbnet sine tekster for mig som værende Guds ord. Ikke Luther, ikke præsten, ikke noget andet menneske.

Ditto - var iøvrigt slet ikke det der ligner lutheraner, da Gud åbenbarede denne sandhed for mig i sit Ord.

Mkh Malli

Til toppen 
#40812 - 31/12/2004 11:35 Re: Kristenfundamentalister [Re: AnnePande]
Ateist
Bruger

Det var mit forsøg på at redegøre for, at jeg ikke synes, korstogene er noget modargument mod kristendommen i sig selv.

Der er vel heller ingen, der bruger korstogene som "modargument mod kristendommen i sig selv".
Korstogene siger jo intet om kristendommens sandhed som sådan.
Men korstogene er da et udemærket argument imod den evigt tilbagevendende påstand om at kristendom er ikke-voldelig etc.
Det er der helt sikkert visse afarter af kristendommen, der er - men det kan ikke siges generelt om kristendommen.

Til toppen 
#40813 - 31/12/2004 13:20 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver:

"Men korstogene er da et udemærket argument imod den evigt tilbagevendende påstand om at kristendom er ikke-voldelig etc."

Ja, påstanden vender tilbage, hver gang den bliver modsagt, således også nu:
Kristendommens budskab er ikke voldeligt.

Korsridderne handlede kristent i den udstrækning de forkyndte evangeliet
(for det gjorde de også - men det var sandelig ikke udtryk for kristendom, at de i mange tilfælde for frem med vold og magt og bål og brand.

Kristendom kan ikke foretage sig noget som helst, lige så lidt som ateisme kan.
Kun mennesker kan handle.
Og kristne mennesker kan - syndere som vi er - handle imod Guds bud.
Men så er det ikke udtryk for kristendom.

Jesus siger (Luk 6,27-33)

Men til jer, som hører mig, siger jeg: Elsk jeres fjender, gør godt mod dem, der hader jer. Velsign dem, der forbander jer, bed for dem, der mishandler jer. Slår nogen dig på den ene kind, så vend også den anden til. Tager nogen din kappe, så lad ham tage kjortlen med. Giv enhver, som beder dig, og tager nogen, hvad der er dit, så kræv det ikke tilbage.

Som I vil, at mennesker skal gøre mod jer, sådan skal I gøre mod dem. Hvis I kun elsker dem, der elsker jer, hvad tak fortjener I for det? Også syndere elsker jo dem, de selv bliver elsket af. Hvis I kun gør godt mod dem, der gør godt mod jer, hvad tak fortjener I for det? Sådan gør jo også syndere.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40814 - 31/12/2004 13:37 Re: Kristenfundamentalister [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Kristendommens budskab er ikke voldeligt.

Det siger du!
Ganske givet fordi din afart af kristendom ikke er det.

Men datidens paver sagde noget andet når de initierede og velsignede korstogene og dermed er det berettiget at sige, at datidens kristendom også var voldelig.

Kristendom kan ikke foretage sig noget som helst, lige så lidt som ateisme kan.
Kun mennesker kan handle.

Og, folk bliver ikke skudt af skydevåben - de bliver skudt af mennesker.

En lidt malplaceret indvending, da der vel ikke er nogen her, der har påstået at kristendommen har foretaget sig noget som helst.
Det er kristendommens budskaber, der debatteres - hvad du nok godt ved.

Og, kristendommen rummer normative udsagn.
I modsætning til ateismen, selvom også I ikke lader til at indse dette.

Og kristne mennesker kan - syndere som vi er - handle imod Guds bud.
Men så er det ikke udtryk for kristendom.

Nu er der jo (og har der historisk været) mange bud på, hvad "Guds bud" er.
Indtil han selv stiller sig op og redegør for dem, så må vi desværre nøjes med menneskers bud på samme.

Til toppen 
#40815 - 31/12/2004 13:49 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
malli
Bruger

Hej Ateist

K: Kristendommens budskab er ikke voldeligt.

A: Det siger du!

Men datidens paver sagde noget andet når de initierede og velsignede korstogene og dermed er det berettiget at sige, at datidens kristendom også var voldelig.

Dette er ikke Kristinas "afart" af kristendom...jeg er da ret sikker på at både Katolikken og Tau er enige i at Kristendommens budskab ikke er voldelig...selvom deres kirke (ja, vist alle kirker) har nogle pletter på samvittigheden. Og hvorfor så det, fordi kristne er MENNESKER, og mennesker begår fejl - nogen gange lærer vi af fejlene, andre gange ikke. Der er vel ikke nogen, der er uenige i at det der skete var forkert, og der er vel ikke nogen, der er uenige i at den form for systematiske blodige "korstog" er ophørt.

En lidt malplaceret indvending, da der vel ikke er nogen her, der har påstået at kristendommen har foretaget sig noget som helst.

Øhhh, så skal jeg da vist læse indenad, når du skriver:

Mkh Malli

Til toppen 
#40816 - 31/12/2004 14:15 Re: Bibeltro [Re: Engelsted]
Nikolaj
Bruger

Hej Engelsted

Du skriver:

Det kunne næsten lyde som om, at de stærke jyder havde været forkæmpere for frihed og demokrati.

Det er sådan, jeg opfatter det.

Men de friskoler, som blev oprettet, svarede nærmere til nutidens muslimske friskoler - nemlig skoler hvor man ikke lærer ret meget ud over nogle fasttømrede religiøse læresætninger.

Nu var det her jo også før det overhovedet blev almindeligt at gå mere end 7 år i skole, dengang man i alle skoler stort set kun skulle lære at læse, stave og regne, og så i øvrigt kristendom. Så vidt jeg ved forsømte de Stærke Jyder ikke at lære børnene de tre nævnte færdigheder, mine bedsteforældre er i hvert fald ikke analfabeter. Og så var det vel meget rimeligt, set i forhold til den religionsfrihed, man senere fik med Grundloven, at de Stærke Jyder selv havde lov til at vælge, hvilken religiøs opdragelse deres børn skulle have.

Det bliver jeg altså ikke meget klogere af. Luther brugte "Sola Scriptura" (kun skriften) som slagord i sin kamp mod det katolske pavedømme. Men Luther tog ikke selv dette slagord helt bogstaveligt. Han ønskede blot at bibelen skulle tilægges større vægt end den kirkelige tradition, men samtidige støttede han sig til den kirkelige tradition i sin fortolkning af bibelen.

Luther støttede sig nok til den traditionelle tolkning, fordi den i det store hele var rigtig. Problemet var, at den katolske kirke sidestillede Traditionen med Bibelen, eller endog satte Traditionen højest.

Dem som tog "sola scriptura" helt bogstaveligt var nogle andre, nemlig de såkaldte anabaptister (gendøbere). Men det er en anden historie.

Det er jeg simpelt hen lodret uenig i. Anabaptisterne nåede ganske rigtigt til konklusioner, som lå længere fra den traditionelle tolkning, men hvorfor de skulle være mere rigtige eller mere i overensstemmelse med Sola Scriptura-princippet af den grund, det kan jeg ikke se.

Godt nytår
Nikolaj

Til toppen 
#40817 - 31/12/2004 14:21 Re: Kristenfundamentalister [Re: malli]
Ateist
Bruger

K: Kristendommens budskab er ikke voldeligt.

A: Det siger du!

M: Dette er ikke Kristinas "afart" af kristendom...jeg er da ret sikker på at både Katolikken og Tau er enige i at Kristendommens budskab ikke er voldelig...selvom deres kirke (ja, vist alle kirker) har nogle pletter på samvittigheden.

Jeg har heller ikke sagt at Kristinas afart af kristendommen er den eneste ikke-voldelige - blot påpeget at de ikke alle har været det/er det.

... der er vel ikke nogen, der er uenige i at den form for systematiske blodige "korstog" er ophørt.

Jo, der er faktisk nogen (dog ikke undertegnede), der ser fx Irak-krigen som en moderne udgave af korstogene.

Pointen er sådan set heller ikke om korstogene fortsætter eller ej men at kristendommen sagtens kan forenes med det voldelige.
Og det bliver den da også i dag. De kristne, der hepper udenfor dødsgangene i USA lader fx til at tilhøre en voldelig afart af kristendommen.

A: En lidt malplaceret indvending, da der vel ikke er nogen her, der har påstået at kristendommen har foretaget sig noget som helst.

M: Øhhh, så skal jeg da vist læse indenad, når du skriver:

Har du læst mit indlæg?
Jeg fortsætter jo med at skrive: Det er kristendommens budskaber, der debatteres - hvad du nok godt ved.
Kristendommen er en lære/et budskab og når jeg betegner kristendommen som voldelig så er det selvfølgelig underforstået at det er et voldeligt budskab - ikke at jeg er af den opfattelse at kristendommen er en entitet, der på egen hånd foretager sig noget voldeligt.
Så idiotisk tror jeg faktisk end ikke du tror jeg er, så hvad er dit formål egl. med dette svar?

Til toppen 
#40818 - 31/12/2004 14:49 Re: Bibeltro [Re: Vandrer]
Nikolaj
Bruger

Hej Vandrer

Jeg vil lige starte med at sige, at jeg bestemt ikke ser mig selv som én, der skal dømme om hvem, der er kristen, og hvem, der ikke er. Det tilkommer ikke noget dødelig menneske at dømme om det, men kun den genkomne Guds Søn.

Når vi taler om, hvad der gør én til en kristen, så er det min overbevisning, at det kommer an på troen alene. Og hvad er det så, vi skal tro på? Jeg har prøvet at finde nogle bibelsteder, som siger det:

Simon Peter svarede: »Du er Kristus, den levende Guds søn.« (Matt 16,16).

»Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør. Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø. Tror du det?« Hun svarede: »Ja, Herre, jeg tror, at du er Kristus, Guds søn, ham som kommer til verden.« (Joh 11,25-27).

Ypperstepræsten spurgte ham igen: »Er du Kristus, den Velsignedes søn?« Jesus svarede: »Det er jeg. Og I skal se Menneskesønnen sidde ved den Almægtiges højre hånd og komme med himlens skyer.« (Mark 14,61-62).

Hofmanden sagde: »Se, dér er vand, hvad hindrer mig i at blive døbt?« Filip sagde: »Tror du af hele dit hjerte, så kan det ske.« Han svarede: »Jeg tror, at Jesus Kristus er Guds søn.« (Apg 8,36-37).

For hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses. (Rom 10,9).

Efter min bedste overbevisning er en kristen af altså en, der tror, at Jesus Kristus er Guds enbårne Søn.

Håber, du kan bruge det til noget.

Godt nytår
Nikolaj

Til toppen 
#40819 - 31/12/2004 15:19 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver:

"Kristendommen er en lære/et budskab og når jeg betegner kristendommen som voldelig så er det selvfølgelig underforstået at det er et voldeligt budskab."

Ja, kristendommen er en lære/et budskab, og nej, den er et ikke et voldeligt budskab.

Tværtimod er den et glædeligt budskab: Tilgivelse, fred, glæde og velsignelse, og evigt liv i Guds rige, til enhver som vil tage imod det fra vor Frelser og Herre, han som har gjort fyldest og betalt for alle menneskers synd.

Verdens glædeligste budskab.

Det sørgelige er, at så mange afviser det, nemlig alle dem der kræver videnskabelige beviser, og som først bøjer sig for Gud på dommens dag,
når himmel og jord skal nyskabes.
Og så er det for sent ...

Vil man ikke modtage og gengælde Guds kærlighed her i verden, bliver man også fri i evigheden ...

Nådens tid er nu og her, og den kan afvises, for kærlighedens væsen er frivillighed, og ikke tvang.

Til den, som mener at kunne klare sig selv, og som ikke vil kende Guds vilje, som er at alle mennesker skal frelses fra fortabelsen, vil Gud, med sorg, ved tidernes ende sige:
"Så ske da din vilje, menneske".

Sådan tror jeg det bliver.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40820 - 31/12/2004 15:54 Re: Kristenfundamentalister [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Tværtimod er den et glædeligt budskab: Tilgivelse, fred, glæde og velsignelse, og evigt liv i Guds rige, til enhver som vil tage imod det fra vor Frelser og Herre, han som har gjort fyldest og betalt for alle menneskers synd.

Verdens glædeligste budskab.

Det sete afhænger jo unægteligt af øjnene, der ser.
Man kan nemlig også se det som et af de mest umenneskelige budskaber: Kollektiv afstraffelse, diskriminering, guddommelig fordømmelse, evig fortabelse, prisning af uvidenhed.

Det sørgelige er, at så mange afviser det, nemlig alle dem der kræver videnskabelige beviser, og som først bøjer sig for Gud på dommens dag, når himmel og jord skal nyskabes.
Og så er det for sent ...

Men at så mange mennesker afviser, hvad der blot fremstår som vilde påstande, kan da ikke komme bag på nogen - allermindst en almægtig gud.

Og at kravet er, at man inden 'deadline' skal have slugt disse påstande råt er da alt andet end glædeligt.
Dem, der priser viden, de straffes og dem, der priser uvidenhed, de belønnes.
Alt andet end glædeligt!

Vil man ikke modtage og gengælde Guds kærlighed her i verden, bliver man også fri i evigheden ...

Hvorfor er det, at I ikke kan indse, at det intet har at gøre med 'at ville'?
At ikke-kristne ikke har valgt ikke at "modtage og gengælde Guds kærlighed" men at de ganske enkelt ikke tror den eksisterer?
At ikke-kristne ikke har valgt evig fortabelse men at de ganske enkelt ikke tror den eksisterer?

Nådens tid er nu og her, og den kan afvises, for kærlighedens væsen er frivillighed, og ikke tvang.

Hvor er "frivilligheden" i at lade folk vælge i blinde?
Vil man give "frivilligheden" en reel chance må man da give folk viden om, hvad valgmulighederne er - alt andet er blot et lotteri.
Og, med det I hævder, der er på spil, så et temmelig umenneskeligt lotteri!

Til den, som mener at kunne klare sig selv, og som ikke vil kende Guds vilje, som er at alle mennesker skal frelses fra fortabelsen, vil Gud, med sorg, ved tidernes ende sige:
"Så ske da din vilje, menneske".

Skulle der findes en alvidende gud så må han pr. definition, og i modsætning til sine jordiske tilhængere, kende forskel på at vælge noget fra og så ikke at indse dets eksistens.

Til toppen 
#40821 - 31/12/2004 16:07 Anabaptister og sola scriptura [Re: Nikolaj]
Engelsted
Bruger

Hej Nikolaj

Det kunne nok blive til en lang diskussion om de stærke jyder, men jeg er ikke sikker på at det vil tjene noget formål. Så derfor vil jeg blot respondere på følgende:

Det er jeg simpelt hen lodret uenig i. Anabaptisterne nåede ganske rigtigt til konklusioner, som lå længere fra den traditionelle tolkning, men hvorfor de skulle være mere rigtige eller mere i overensstemmelse med Sola Scriptura-princippet af den grund, det kan jeg ikke se.

Det er nu ikke så svært.

Den kirkelige tradition gik ind for barnedåb, og da Luther ikke kunne finde noget i bibelen som stred mod dette, holdt han fast i barnedåben. Anabaptisterne derimod forkastede den kirkelige tradition og ville så at sige starte forfra kun med bibelen. Og da barnedåb ikke var tydeligt foreskrevet i bibelen, forkastede de denne.

Altså:
-Luther holdt fast i den kirkelige tradition i det omfang, at han ikke fandt den i modstrid med bibelen.
-Anabaptisterne smed den kirkelige tradition væk og ville støtte sig til skriften alene

-Thomas Engelsted

Til toppen 
#40822 - 31/12/2004 16:32 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist.

Du siger, at ateismen ikke har noget normativt budskab, og at det derfor ikke var ateismens skyld, at kristne blev slået ihjel.
Alligevel var det jo ateismen, kommunisterne brugte som argument for at slå de kristne ihjel (sammen med deres ideologi).
Så kan man vel sige, at det var en misforstået og misbrugt ateisme. På samme måde vil vi sige, at korstogene var en misforstået og misbrugt kristendom.

Et normativt budskab er jo ikke ensbetydende med, at man absolut skal slå mennesker ihjel. Det kan ligeså vel være det modsatte.
Og ud fra Jesu ord om, at blandt disciplene skulle der ikke være magtmisbrug og undertrykkelse, er det meget svært at få korstogene til at være en del af kristendommens væsen eller en nødvendig konsekvens af den.
Der er ingen grund til at betvivle, at det var, hvad Jesus selv mente.

Min sammenligning med penge og politik gik ikke på normative budskaber, men alene på det faktum, at misbrug ikke ophæver ret brug.

Du siger, at vi ikke personligt anklages for korstogene. Men vi får den jo stadig stukket i næsen enkeltvis: "Nå så du er kristen? Hvad så med korstogene?" Det er svært at undgå at opfatte det som en personlig stillen til regnskab.
Det er ren Erasmus Montanus logik: "De kristne har ført korstog - I er kristne - ergo må I gå ind for det".

Men ligesom man ikke kan anklage alle ateister for, hvad kommunisterne har gjort, kan man heller ikke anklage kristenheden i dag for, hvad korsfarerne har gjort.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#40823 - 31/12/2004 16:42 Re: Kristenfundamentalister [Re: Zaphod]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod.

Mht. "ikke at læse bogen på den rigtige måde":
Vil du ikke også mene, at det er rimelig klart, når der står:
"I ved, at folkenes fyrster undertrykker dem, og at stormændene misbruger deres magt over dem. Sådan skal det ikke være blandt jer. Men den, der vil være stor iblandt jer, skal være jeres tjener, og den, der vil være den første iblandt jer, skal være jeres træl, ligesom Menneskesønnen ikke er kommet for at lade sig tjene, men for selv at tjene og give sit liv som løsesum for mange."? (Matt. 20,25-20.)

Hvordan kan det forstås som "dræb de vantro hunde" eller noget i den stil?

Der er selvfølgelig noget, der hedder fortolkningsspørgsmål, men der er også noget, der simpelthen hedder at læse indenad.
Er det en hovmodig gøren krav på at eje den rette forståelse, når man siger, at disse korsfarere havde både glemt og overtrådt disse ord?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#40824 - 01/01/2005 13:14 Re: Kristenfundamentalister [Re: AnnePande]
Ateist
Bruger

Hej Anne!

Du siger, at ateismen ikke har noget normativt budskab, og at det derfor ikke var ateismens skyld, at kristne blev slået ihjel.

Ja, det gør jeg!

Ateismen er egl. blot at sammenlige med teorien om en rund jord, lysets hastighed eller Ohm’s lov.
Den udtaler sig om noget, kun om verdens beskaffenhed på et specifikt område.
Den har intet at sige om, hvad der er ret eller forkert eller om hvad mennesker bør eller ikke bør gøre.
Alle sådanne overvejelser er derfor i sagens natur noget udefra kommende, der intet har med ateismen at gøre.

At give ateismen skyld for en handling svarer til at give teorien om en rund jord skyld for en handling.

Alligevel var det jo ateismen, kommunisterne brugte som argument for at slå de kristne ihjel (sammen med deres ideologi).

Var det ateismen?
Læg mærke til, hvordan du her kobler noget ikke-normativt (ateismen) sammen med noget normativt (det du lidt henkastet kalder ”deres ideologi”).
Denne, ”deres ideologi”, stemplede mig bekendt religion som opium for folket og organiseret religion som et magtmiddel magthaverne brugte til at undertrykke folket med. Sammen med ideologiens normative budskab om at folket skulle kaste undertrykkelsens åg af sig giver det da al mulig begrundelse for at bekæmpe kirken og dens støtter.
Men bemærk også at denne ideologi ikke er indeholdt i ateismen og ej heller kan udledes af ateismen.
Der er altså ingen egl. sammenhæng og derfor er det dybest set manipulation at sætte de to sammen i en pakke og så give dem hver den halve skyld.

Så kan man vel sige, at det var en misforstået og misbrugt ateisme.

Nej, det var ikke ateisme – det var marxisme-lenininsme, kommunisme eller hvad vi nu skal kalde ”deres ideologi”.

Et normativt budskab er jo ikke ensbetydende med, at man absolut skal slå mennesker ihjel. Det kan ligeså vel være det modsatte.

Ja, det kommer jo helt an på det normative budskabs ordlyd.
Bibelen rummer begge slags normative budskaber.

Og ud fra Jesu ord om, at blandt disciplene skulle der ikke være magtmisbrug og undertrykkelse, er det meget svært at få korstogene til at være en del af kristendommens væsen eller en nødvendig konsekvens af den.
Der er ingen grund til at betvivle, at det var, hvad Jesus selv mente.

Det interessante er ikke, hvilke skriftsteder du kan fremdrage og hvilken udlægning af Jesu/Guds mening du kan udlede.
Det interessante er, hvad datidens folk fremdrog af skriftsteder og hvordan datidens folk udlagde Jesu/Guds mening.

Eller for den sags skyld hvad voldelige individer før dem, i dag og i fremtiden kan fremdrage af skriftsteder og udlægninger af Jesu/Guds mening.

Du siger, at vi ikke personligt anklages for korstogene. Men vi får den jo stadig stukket i næsen enkeltvis: "Nå så du er kristen? Hvad så med korstogene?" Det er svært at undgå at opfatte det som en personlig stillen til regnskab.
Det er ren Erasmus Montanus logik: "De kristne har ført korstog - I er kristne - ergo må I gå ind for det".

Jeg skal ikke kunne tale for andre men jeg personligt fremdrager ikke korstogene blot fordi folk fortæller mig at de er kristne.
Jeg gør det fordi kristne har en uvane med at fremstille kristendom udelukkende som fred, kærlighed og tilgivelse.
Det er imidlertid ikke den fulde sandhed, hvilket jeg så – når behovet melder sig – bruger bl.a. korstogene til at illustrere.

Men ligesom man ikke kan anklage alle ateister for, hvad kommunisterne har gjort, kan man heller ikke anklage kristenheden i dag for, hvad korsfarerne har gjort.

Man kan da selvfølgelig ikke anklage ateismen for, hvad marxismen har gjort, da det er to vidt forskellige ting.

Man kan derimod godt påpege at kristendommen altså har en mørk bagside, når nu der er så mange der forsøger at benægte at det overhovedet har noget med kristendom at gøre.

Mig bekendt har kristne siden de første århundreder fundet belæg for at bekæmpe deres opfattede modstandere - indre såvel som ydre.
Korstogene er blot et enkelt eksempel i en lang række.
At der er en mørk bagside mener jeg derfor ikke man meningsfyldt kan benægte.

Til toppen 
#40825 - 01/01/2005 13:44 Re: Anabaptister og sola scriptura [Re: Engelsted]
Nikolaj
Bruger

Hej Engelsted

Den kirkelige tradition gik ind for barnedåb, og da Luther ikke kunne finde noget i bibelen som stred mod dette, holdt han fast i barnedåben. Anabaptisterne derimod forkastede den kirkelige tradition og ville så at sige starte forfra kun med bibelen. Og da barnedåb ikke var tydeligt foreskrevet i bibelen, forkastede de denne.

Jamen, hvis det kun var det, der var tydeligt foreskrevet i Bibelen, som kirkerne burde tillade, så burde man jo heller ikke have præst, orgel, stearinlys osv. i kirken, for det nævner Bibelen jo heller ikke i forbindelse med den kristne gudstjeneste. Hvis dét var Sola Scriptura, så er der vist ingen, der følger dette princip.

Desuden mener jeg faktisk godt, at man kan finde bibelvers, som underbygger barnedåb, f.eks.:

Da hun og hendes husstand var blevet døbt ... (Apg 16,15).
... umiddelbart efter blev han selv og alle i hans hus døbt. (Apg 16,33).
Jo, Stefanas og hans hus har jeg også døbt ... (1 Kor 1,16).

Alle i en persons hus mener jeg også indbefatter børnene. Og hvis altså børnene hører med i husstanden, så må de jo også være blevet døbt.
Desuden vil jeg nævne Jesu ord til disciplene:

»Lad de små børn komme til mig, det må I ikke hindre dem i, for Guds rige er deres. Sandelig siger jeg jer: Den, der ikke modtager Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det.« (Mark 10,14-15 / Luk 18,16-17).

mvh Nikolaj

Til toppen 
#40826 - 01/01/2005 13:56 Re: Anabaptister og sola scriptura [Re: Engelsted]
malli
Bruger

Hej Thomas

Den kirkelige tradition gik ind for barnedåb, og da Luther ikke kunne finde noget i bibelen som stred mod dette, holdt han fast i barnedåben

Dette er ikke korrekt, Luther holdt ikke fast i barnedåben fordi det var en "kirkelig tradition", der ikke stred imod Skriften. Han holdt fast i barnedåben fordi han ved skriften kunne godtgøre, at den var ret og sand, nemlig som den pagt, der havde erstattet omskæringen da foregik da drenge var 8 dage gamle. Luther har skrevet mangt og meget om barnedåben, og netop den var noget af en hjertesag for Luther.

Mkh Malli

Til toppen 
#40827 - 01/01/2005 14:39 Re: Anabaptister og sola scriptura [Re: Nikolaj]
Engelsted
Bruger

Nikolaj:

Hvis dét var Sola Scriptura, så er der vist ingen, der følger dette princip.

Det er netop det jeg hele tiden har prøvet at sige, at "Sola Scriptura" var et slagord, som ikke kan tages helt bogstavelig.

Og derfor nytter det ikke at du, som i et af dine tidligere indlæg, benytter "Sola Scriptura" til at definere ordet "Bibeltro". Enhver som læse skriften støtter sig til idéer og principper som findes udenfor skriften.

Luther sagde i øvrigt også "Sola Fide" (kun nåde), men det skal jo heller ikke tages så bogstaveligt at nåden udelukker skriften.

-Thomas Engelsted

Til toppen 
#40828 - 01/01/2005 15:54 Re: Anabaptister og sola scriptura [Re: malli]
Engelsted
Bruger

Malli:

Han holdt fast i barnedåben fordi han ved skriften kunne godtgøre, at den var ret og sand, nemlig som den pagt, der havde erstattet omskæringen da foregik da drenge var 8 dage gamle.

JJeg skal indrømme, at min formulering kunne lyde som om at dåbsspørgsmålet ikke var særlig vigtigt for Luther. Men du har naturligvis ret i, at det var vigtigt for ham.

Men Luther kunne altså kun udforme sin dåbsteologi fordi han udover skriften støttede sig til den kirkelige tradition og anvendte den i sin fortolkning af skriften.

Så Luther benyttede på den ene side skriften til at forsøge at ændre den kirkelige tradition (der hvor han mente at traditionen stred mod skriften) og på den anden side støttede han sig til traditionen (der hvor han ikke fandt den i modstrid med skriften).

Der findes groft sag tre forskellige former for syn på skriften:

1. Det katolske, hvor skriften er et blandt flere dele af den kirkelige tradition.
2. Det reformatoriske, hvor skriften har en særstilling i forhold til resten af traditionen og kan benyttes til at korrigere traditionen (som hos Luther og Calvin)
3. Det radikalt reformatoriske, hvor man påstår at man udelukkende støtter sig til skriften. (som f.eks. de amerikanske sydstatsbaptister)

Kritenfundamentalistiske, bibeltro, "born again" "bible believers" er at finde indenfor kategori 3.

-Thomas Engelsted

Til toppen 
#40829 - 01/01/2005 16:04 Ups [Re: Engelsted]
Engelsted
Bruger

"Sola Fide" er om retfærdigørelse ved tro alene. "Kun Nåde" er "Sola Gratia".

Five solas

Til toppen 
#40830 - 01/01/2005 16:17 Re: Et katolsk synspunkt [Re: malli]
Engelsted
Bruger

Malli

Jeg ved ikke hvorfor Jakob Munk har valgt en provokerende facon. Men det faktuelle indhold i hans artikel er (omend lidt firkantet) sådan det rigtig nok.

Forskellene mellem den protestantiske bibel er de deuterokanoniske bøger (som protestanterne kalder de apokrypfe bøger), kilderne til GT (hvor katolikerne i højere grad støtter sig til Septuaginta) samt den rækkefølge bøgerne præsenteres i.

Luther, som jo støttede sin teologi meget på Paulus og på Augustin, ønskede også på et tidspunkt at få Jakobs brev ud af det nye testamente, men det lykkedes som bekendt ikke for ham.

-Thomas Engelsted

Til toppen 
#40831 - 01/01/2005 17:34 Aggresiv kristendom [Re: AnnePande]
Engelsted
Bruger

Anne

Kristendommen har gennem sin 2000 årige historie konsekvent gjort onde gerninger. En amerikans præst som efter 10 års tjeneste forlod kritendommen havde følgende konklussion:

Christianity isn't what it claims to be. There is nothing wrong with thier highest cliams (peace, love thy neighbor, ...), the problem is they consistently do the opposite "in the name of the Lord" and there is something about religion that brings out the most mean-spirited things in people.

Du kan læse hans historie på:

Church of Christ minister for 10 years - What a Waste!

-Thomas Engelsted

Til toppen 
#40832 - 01/01/2005 18:45 Re: Aggresiv kristendom [Re: Engelsted]
malli
Bruger

Hej Thomas

"Kristendommen har gennem sin 2000 årige historie konsekvent gjort onde gerninger"

Nå, såsom dannet grobund for velfærdsstaten, og oprettelse af adskillige nødhjælpsorganisationer? Gad vide hvordan vi blandt andet er blevet verdens største religion?...ved konsekvent at gøre onde gerninger! Javel-ja. Nej, faktisk forholder det sig lige omvendt, helt fra start er kristne kendt for deres velgerninger.

Mkh Malli

Ændret af malli (01/01/2005 18:48)

Til toppen 
#40833 - 01/01/2005 18:47 Kærlige kristne. [Re: Engelsted]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Thomas,

Kristendommen har gennem sin 2000 årige historie konsekvent gjort onde gerninger.

Nej - det passer i hvert fald ikke, at det KUN er dette, som kristne (og vel ikke kristenDOMMEN) har frembragt. Jeg kan nævne adskillige eksempler på gode kristne, se bare på alle tidens munke og nonner, som lever i tjeneste for verden og er totalt uselviske i deres gerning. De lever for at tjene verdens mennesker og Herren, Gud.

Jeg kan også nævne nogen af Kirkens mange helgener, som har prædiket Evangeliet for verden, Frans af Assisi, Louis Grignon de Montfort, Terese af Lisieux, Mother Teresa og mange flere. Disse prædikede ikke bare Evangeliet med ord, nej men med GERNINGER, kærlighedens gerninger.
Frans af Assisi sagde: Prædik altid Evangeliet, - om nødvendigt brug ord...(frit oversat).

Godt nytår
Tau.

Til toppen 
#40834 - 01/01/2005 18:49 Re: Aggresiv kristendom [Re: malli]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli

nå ja, jeg glemte lægfolkets mange gode nødhjælpsorganisationer. Dem skal vi selvfølgelig ikke glemme, for lægfolket har også gjort meget godt i tidens løb!! Det var ikke for at fremhæve ordensfolket på bekostning af lægfolket, sådan som der kan være en tendens til blandt os katolikker. (hvilket står helt for min egen regning, det er blot en observation, jeg mener at have gjort mig..)

Godt nytår
Tau.

Til toppen 
#40835 - 01/01/2005 19:18 Re: Aggresiv kristendom [Re: tau]
malli
Bruger

Hej Tau

Også godt nytår til dig!!!

Nej, jeg opfattede nu ikke som at du ville fremhæve den ene gruppe fremfor den anden - for du har jo ret, kristne nonner og munke verden over er jo historisk kendte for deres velgerninger....men for mig fyldte det nok mest med nødhjælpsorganisationer og velfærdsstat. I Tyskland, hvor en meget stor del af det sociale område, bl.a hele området der vedrører handicappede og psykisk syge/udviklingshæmmede hviler på private hænder, skyldes det kristne, nærmere betegnet Den Katolske Kirke, at disse mennesker overhovedet har fået hjælp...og fortsat gør. Og så var grundlæggeren af sygeplejen, Florence Nightingale jo kristen.....nej, det er altså ikke retfærdigt at beskylde kristendommen/kristne for i historien konsekvent at have udført onde gerninger.

Mkh Malli

Til toppen 
#40836 - 02/01/2005 00:25 Re: Aggresiv kristendom [Re: malli]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli

ja du har ret, velfærdsstaten er vigtig, det er jo den, vi alle kan nyde godt af i livets storme...Underligt at jeg glemte den. Men jeg kan se, at vi også er enige om resten, godt så.

Godt nyt hår,
Tau.

Til toppen 
#40837 - 02/01/2005 01:08 Kristendom og velfærdsstat [Re: malli]
Ateist
Bruger

Vil du ikke godt forklare mig, hvordan det er kristendommens skyld vi har en velfærdsstat?
Mig bekendt tager socialdemokraterne (der vel ikke er specielt kristne?) også æren for den.

Hvis man ser rundt i verden, så lader der heller ikke til at være nogen sammenhæng mellem kristendom og velfærdsstat.
Tværtimod er fx USA jo et af de mest kristne lande vi har og de har jo ikke ligefrem en velfærdsstat.

Til toppen 
#40838 - 02/01/2005 08:07 Re: Kristendom og velfærdsstat [Re: Ateist]
malli
Bruger

Hej Ateist

Jeg vil henvise til dette link

http://pwww.religion.metropol.dk/tema/tema:fid=100004400:aid=42558

Mkh Malli

Til toppen 
#40839 - 02/01/2005 11:41 Re: Kristendom og velfærdsstat [Re: malli]
Ateist
Bruger

I dette link fremstår det nu også blot som påstande.

Til toppen 
#40840 - 02/01/2005 11:51 Re: forvarsel om trådlukning [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Denne tråd er blevet for lang, men så vidt jeg kan vurdere. er debatterne langt fra at være afsluttede, så jeg vil lige give jer en chance for at runde af og starte nye tråde med relevante overskrifter, inden jeg en gang i morgen lukker tråden.

kristina
ordstyrer

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#40841 - 02/01/2005 11:59 Re: Kristendom og velfærdsstat [Re: Ateist]
malli
Bruger

Se, det er så en påstand.

Til toppen 
#40842 - 02/01/2005 13:51 Re: Aktiv og levende kristendom [Re: Engelsted]
carl
Bruger

Hej engelsted

Du skriver: citat
Kristendommen har gennem sin 2000 årige historie konsekvent gjort onde gerninger
citat slut.

Kommentar:
Ja, og det har alle mulige andre også

Jeg troede ærlig talt, at du var mere indsigtsfuld end det du giver udtryk for med din henvisning til en udbrændt præst.
Der har været og er også i dag masser af levende kristne, som lever og praktiserer hele Guds ord.

Fra Apostlenes Gerninger kap. 2. vers 47, hvor der står, at den første menighed havde hele folkets yndest- hvorfor mon ??? og op gennem tidsaldrene har der været uegennyttige/opofrende kristne. Etableret omsorg for syge, ældre, bespisning af hjemløse,osv. osv.

Et aktuelt eksempel:
I en storby i England har en aktiv pastor for ca. 5 år siden etableret ud fra sin aktive menighed: 2 x plejehjem for ældre, for unge, krisecenter for enlige mødre, bespisning af 2000 hjemløse og fattige pr. mdr. og genbrugslagre til disse mennesker og meget andet.
Alt dette betales af menigheden samt overskud fra et etableret vagtfirma og det hele klares af 200 mennesker, som er på lønningslisten og herudover er der masser af frivillige.

Sådanne eksempler findes i Sydafrika, Amerika, Danmark, Tyskland og masser af menigheder har forpligtet sig økonomisk og er engageret i indsamling af tøj og andet nyttigt og kristne læger og sygeplejesker er engageret i sundhedsarbejde i mange Afrikanske og andre stater i forskellige verdensdele. Disse mennesker kunne have levet i deres eget hjemland med gode jobs og indtægter, men har valgt at tjene deres Herre og Mester gennem deres praktiske omsorgsarbejde.

Om igen hr. Engelsted

mvh
carl

Til toppen 
#40843 - 02/01/2005 19:37 Re: Aktiv og levende kristendom [Re: carl]
Engelsted
Bruger

Carl

Jeg skrev:

Kristendommen har gennem sin 2000 årige historie konsekvent gjort onde gerninger

Du skrev:

Ja, og det har alle mulige andre også

Dit svar er typisk kristent.

Når man påpeger kristne personers dårlige gerninger, bliver det skudt hen med, at det blot skyldes almen menneskelig svaghed, og at det derfor ikke skal regnes kristendomme til last. Men samtidig roser man gerne kristendommen for alt det gode, den medfører, uden at tænke på om evnen til godhed også kunne være en almen menneskelig egenskab, som kristendommen ikke skal have æren for.

Men derudover har jeg lidt svært ved for alvor at se godheden i de eksempler, som du nævner.

Du skrev:

Fra Apostlenes Gerninger kap. 2. vers 47, hvor der står, at den første menighed havde hele folkets yndest- hvorfor mon ???

Hmmmm, de mennesker som skrev bibelens bøger, kan sammenlignes med moderne spin-doktorer. De havde et formål med det de skrev, og dette formål var ikke at give en historisk objektiv fremstilling af forholdene. Så jeg ved ikke rigtig hvad man kan og ikke kan konkludere ud fra dette vers i Apostlenes Gerninger.

Du skrev:

I en storby i England har en aktiv pastor for ca. 5 år siden etableret ud fra sin aktive menighed: 2 x plejehjem for ældre, for unge, krisecenter for enlige mødre, bespisning af 2000 hjemløse og fattige pr. mdr. og genbrugslagre til disse mennesker og meget andet.
Alt dette betales af menigheden samt overskud fra et etableret vagtfirma og det hele klares af 200 mennesker, som er på lønningslisten og herudover er der masser af frivillige.

Kristne kan (i lighed med alle andre mennesker) godt lide at opfatte sig selv som gode. Men dertil kommer også en eller anden form for besættelse om, at man skal vise sin godhed (lade sit lys skinne) for andre mennesker, så de må blive imponerede og også tilslutte sig kristendommen. Kristne elsker at vinde nye kristne, og at høre disse nyomvendtes vidnesbyrd om kristendommens lyksaligheder. Dette giver den kristne en bekræftelse i, at det han/hun tror på er rigtigt. Sidstnævnte har noget at gøre med (trods kristendommen verdensomspændende udbredelse), at den kristne i dagligdagen føler sig tilhørende et lille misforstået mindretal, men som trods alt holder fast i sandheden (en pilgrim på rejse til det sit sande fædreland).

Hvis jeg ikke tager helt fejl, er denne menighed i England blot et blandt mange eksempler på hvordan kristne benytter social arbejde som en indgang til at vinde nye proselytter for troen. "There is no free lunch".

Så jeg finder det egentlig ikke særlig interessant, hvad en menighed måtte gøre af "gode ting" i sit udadrettede arbejde. Det er langt mere interessant at se, hvorledes kristendommen i et lidt længere forløb påvirker mennesker og former deres liv.

Carl:

Jeg troede ærlig talt, at du var mere indsigtsfuld end det du giver udtryk for med din henvisning til en udbrændt præst.

Hvis kristendommen er så god som du åbenbart mener, så burde du vel være bestyrtet over at en kristen menighed kan behandle en præst så dårligt. Så burde du ikke bagatellisere det som en historie om en udbrændt præst.

Men selvfølgelig ville jeg ikke bringe historien, hvis det var den eneste af slagsen. I USA er der næsten 1400 præster om måneden, som forlader deres job pga. stress, desillusion eller fordi de bliver tvunget til at sige op.

-Thomas Engelsted

Til toppen 
#40844 - 02/01/2005 21:19 Kristen [Re: Nikolaj]
Vandrer
Bruger

Kære Nikolaj

Jeg er ked af, at det skal synes som om vi har forskelligt syn på hvad det er at være Kristen. Jeg føler ofte, at det er tolkninger som kommer i vejen, og indrømmet, jeg er ikke til sinds at give slip på nogen tolkningsmuligheder, som jeg har fundet åbner sig for mig i Kristendommens skjulte gemmer.

Hvor du, med flere andre, fremstiller kristne inden for traditionelle kirkelige læsemåder og tolkninger, søger jeg at synliggøre Kristne ikke er identificeret ved bekendelser, men ved at være frie tænkende Menneskesønner.

Du siger: ..det kommer an på troen alene. Og hvad er det så, vi skal tro på? Jeg har prøvet at finde nogle bibelsteder, som siger det:

Du søger først i bibelen, det viser din tro på at du kan finde svar i bibelen, din bibeltro, så det må vi give dig med på vejen.
Men åbenbart får du noget bestemt ud af at læse teksten og jeg få noget bestemt ud af det, som er tilpasset hver enkelt af os.

Du siger: den kristne er en, der tror, at Jesus Kristus er Guds enbårne Søn.

Udtrykket Enbåren kan diskuteres, men det skal vi ikke her, jeg vil blot fremhæve tolkningen; født som én(eneste). Altså, født som én, fordi Gud er én, i modsætning til at være splittet (jak 1, 21.-25). For mig at se, dækker udtrykket ikke alene over Yeshua, men over hver den; som Ånden bliver over; og altså ikke er en skiftende og blafrende tilstand.

Mit syn på hvem der er kristen, er sikkert mere snævert end dit, fordi jeg ser efter om der er nogen realitet i bekendelsen og om den gør sin virkning på mennesket. Mange vil sikkert falde uden for, hvis jeg skulle se efter, jeg er blot ikke kaldet til at sortere nogen fra, men at opmundre og hjælpe dem videre, som måtte kløjs i de mere traditionelle versioner af kristendommen.

Fred og Alt Godt

Vandrer

Til toppen 
#40845 - 03/01/2005 21:55 Re: Kristenfundamentalister [Re: Ateist]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist.

Jeg vil nu alligevel mene, at ateismen hørte med i "pakken" - om end det så ikke var fordi ideologien udsprang af ateismen, så fordi den indkorporerede ateismen. Der blev ikke bare propaganderet for, at religion var opium for folket, men også for, at der ikke var en Gud. Det er vel ateisme, selvom det var marxismen / leninismen mv., der benyttede den.

Kunne man ikke i princippet forestille sig, at nogen kunne udføre en handling med henvisning til, at de troede på en rund jord? (Såsom Columbus' forsøg på at sejle rundt om jorden.)

Det kan da godt være, nogen har en tendens til at fremstille deres tro som et "skønmaleri" set fra din side, men hvis de nu har oplevet kristendommen som fred, kærlighed og tilgivelse, men ikke som korstog (og er af den opfattelse, at Jesu budskab var sådan), er det så ikke fair nok at fremstille det sådan?
Det er jo nu en gang ikke muligt at få alle historiske begivenheder med hver gang.

Jeg mener stadig, korstogene var en misforståelse. Ligesom kommunismen ikke var ateisme alene, var korstogene heller ikke kristendom alene, men også politik, magtbegær mm.
Hvor ser du fx. Jesus opfordre til noget, der ligner korstog?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#40846 - 03/01/2005 22:10 Re: Aggresiv kristendom [Re: Engelsted]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Engelsted.

Har kristendommen "konsekvent" gjort onde gerninger gennem sin 2000årige historie?
Altså, sådan rent systematisk, som en del af selve det "kristne program"??
Nu er det jo som oftest korstogene, der bliver nævnt, men jeg tror nu nok, der var flere kristne, der måtte lade livet for ikkekristnes hånd end omvendt, i de første århundreder! Der var mange kristenforfølgelser i Romerriget på den tid.

(De korsriddere, der hed Johannitterne, gjorde i øvrigt også hospitalsarbejde, var du klar over det? )

Nej, man skal ikke fortie, at der er gjort ugerninger af kristne, men man skal heller ikke fortie alt det gode, som kristendommen også har ført med sig.
At der også er mange andre, der har gjort godt, trækker jo ikke noget fra det.

Det er en ulykkelig historie, du henviser til med den amerikanske præst.
Man skal bestemt ikke undskylde det, der er blevet gjort imod ham.
På den anden side skal man bestemt heller ikke gøre hans oplevelse til mønster for, hvordan det var meningen, kristendom skulle være.
Hvis du vil se eksempler på historier af en lidt anden slags, kan du jo kigge ind på "Vi tror" på den øverste linje her på siden, eller "Hvad betyder Jesus for mig?" under Brevkassen.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#40847 - 03/01/2005 23:35 Re: Kristenfundamentalister [Re: AnnePande]
Ateist
Bruger

Jeg vil nu alligevel mene, at ateismen hørte med i "pakken" - om end det så ikke var fordi ideologien udsprang af ateismen, så fordi den indkorporerede ateismen.

Den inkorporerede også tidens gang og meget andet.
Det er bare stadigvæk ikke noget normativt - blot en antagelse om verdens indretning.

Der blev ikke bare propaganderet for, at religion var opium for folket, men også for, at der ikke var en Gud. Det er vel ateisme, selvom det var marxismen / leninismen mv., der benyttede den.

Men hvad motiverede dem til propagandere sådan, hvis ikke ønsket om at bekæmpe religion, der blev set som et undertrykkelsesmiddel?
Altså marxismens normative udsagn om at frigøre sig fra undertrykkelse - i dette tilfælde religionens undertrykkelse!

Kunne man ikke i princippet forestille sig, at nogen kunne udføre en handling med henvisning til, at de troede på en rund jord? (Såsom Columbus' forsøg på at sejle rundt om jorden.)

Columbus var ikke motiveret at en rund jord men af ønsket om at finde en kortere søvej til Indien.

Det kan da godt være, nogen har en tendens til at fremstille deres tro som et "skønmaleri" set fra din side, men hvis de nu har oplevet kristendommen som fred, kærlighed og tilgivelse, men ikke som korstog (og er af den opfattelse, at Jesu budskab var sådan), er det så ikke fair nok at fremstille det sådan?

Nej, jeg mener stadigvæk ikke det er fair at fremstille kristendommen generelt på en sådan måde.
Det kan højest være berettiget at fremstille deres egen (og ligesindede) variant(er) af kristendommen sådan.

Det er jo nu en gang ikke muligt at få alle historiske begivenheder med hver gang.

Det er skam ikke ren historie - der er fx kristne i USA, der hepper foran fængslerne, når mennesker henrettes.
Og som stemmer på politikere, der går ind for dødsstraf.
Hvorfor? Fordi Bibelen taler om et øje for et øje...

Hvor ser du fx. Jesus opfordre til noget, der ligner korstog?

Det behøver ikke at være Jesus - mange kristne læser også GT.

Til toppen 
#40848 - 03/01/2005 23:48 Re: Aktiv og levende kristendom [Re: Engelsted]
carl
Bruger

Hej engelsted

Du citerer fra mit indlæg:Citat
Citat slut.

og så skriver du minsandten:
Citat:
Kristne kan (i lighed med alle andre mennesker) godt lide at opfatte sig selv som gode. Men dertil kommer også en eller anden form for besættelse om, at man skal vise sin godhed (lade sit lys skinne) for andre mennesker, så de må blive imponerede og også tilslutte sig kristendommen. Kristne elsker at vinde nye kristne, og at høre disse nyomvendtes vidnesbyrd om kristendommens lyksaligheder. Dette giver den kristne en bekræftelse i, at det han/hun tror på er rigtigt. Sidstnævnte har noget at gøre med (trods kristendommen verdensomspændende udbredelse), at den kristne i dagligdagen føler sig tilhørende et lille misforstået mindretal, men som trods alt holder fast i sandheden (en pilgrim på rejse til det sit sande fædreland).

Hvis jeg ikke tager helt fejl, er denne menighed i England blot et blandt mange eksempler på hvordan kristne benytter social arbejde som en indgang til at vinde nye proselytter for troen. "There is no free lunch".
Citat slut.

Svar:
Det var næsten nøjagtig som jeg regnede med du ville svare.
For sådan går det hvergang. Ikke-kristne anklager de kristne for at det kun er ord de har og ingen gerninger og når de kristne så gør noget aktivt, ja, så de siger de samme -ateister
At det skyldes at man vil vinde nye proselytter.

Så her får du så begrundelsen for at jeg netop bragte den beretning:
Pastoren og lederskabet i den pågældende menighed er respekteret i offentligheden, fordi de NETOP gør tingene for først og fremmest at hjælpe mennesker og ikke for at vinde proselytter.
At der ingen betingelser eller registrering er for de som kommer for at få hjælp og at menighedens medlemmer ofrer både frivillig tid og penge og yder langt ud over alle grænser. Og menigheden består ikke af rige mennesker.

Du ville garanteret skamme dig såfremt du så og hørte tingene med dine egne øjne og ører.

Men du mener måske at menigheden hellere skulle opfylde dine og andres forudfattede meninger om de kristnes hykleri.
Eller du mener måske modsat at ikke-kristnes motiver i politik og andre ting er på et særligt højt etisk stade.

mvh
carl

Til toppen 
#40849 - 06/01/2005 10:07 Re: Trådlukning [Re: kristina]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ja, så nåede vi op på 121 indlæg, så nu er dén ikke længere!

Velkommen til at fortsætte samtalerne i nye, friske tråde ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær