0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#4064 - 26/06/2002 09:36
Re: Noas ark??
[Re: jfreak]
|
Anonym
Anonym
|
Jfreak, jeg har grublet over præcist det samme. At noa drikker sig en ordentlig en på pelsen og vælter nøgen rundt for øjnene af hans forskrækkede børn og børnebørn, der flovt dækker ham til -hvorefter noa gør sit barnebarn til slave uden nogen synlig grund, kan vel næppe sidestille ham med de bedste af mennesker.
Jeg kan godt forstå argumentet for at det viser at profeterne også var mennesker og fejlbarlige men, jeg forstå ikke hvorfor en mand som kan finde på ovenstpende får lov at være menneskets stamfader nr2. Det virker da ikke særligt veltilrettelagt af vorherre. Uden at jeg skal stille mig som dommer og dennes gøren og laden.
er her nogle som kan belyse sagen?
Mvh
MRN
|
|
Til toppen
|
|
|
#4065 - 26/06/2002 11:03
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
I Hebræerbrevet 11,7 fremhæves Noa for sin tro på denne måde: "I tro fik Noa et varsel om det, som endnu ikke var at se, og byggede i sin gudfrygtighed en ark til frelse for sit hus; ved denne tro bragte han dom over verden og blev selv arving til retfærdigheden af tro."
Det er rigtigt at Noa ikke var noget fuldkomment menneske og han begik mange fejl. Ligesom alle andre der tror på Gud stadig gør det. Det kan altså ikke være pga. hans rene og syndfrie liv at Gud udvalgte ham til at blive stamfader nr 2. Hvorfor så? Jo verset ovenfor siger at det var pga. Noas tro. Noa troede Gud og dette gjorde hele forskellen. Han byggede arken fordi han troede på Gud der havde givet ham et varsel om det der skulle ske.
1. Mosebog 6,8-9 skriver: "Men Noa fandt nåde for Herrens øjne. Dette er Noas slægtshistorie. Noa var en retfærdig mand, udadlelig blandt sine samtidige, og han vandrede med Gud."
For det første så var udvælgelsen af Noa en nåde-handling, dvs. udtryk for Guds tilgivende barmhjertighed. Gud udvalgte Noa - ikke pga. Noas fortjeneste men pga. sin egen nåde / barmhjertighed. Jeg tror dette er meget vigtigt. Hver gang Gud på en særlig måde udvælger et menneske til en opgave - dengang som nu - så er det en nåde-handling fra Guds side.
Men - for det andet - Gud udvælger ikke i blinde. Der står at Noa var en retfærdig mand, at han var udadlelig blandt sine samtidige og at han vandrede med Gud. I Bibelen betegner "retfærdighed" i forholdet til Gud først og fremmest tro og vilje til at følge Guds vilje. Og dette havde Noa. Han vandrede med Gud, dvs. han levede i tro på Gud. Og så var han tilmed udadlelig i forhold til hans samtidige - dvs. at hans livførelse trods alt også stod i skarp kontrast til dem han levede iblandt (selvom han jfr. 1 Mosebog 9,21 ikke var fuldkommen).
Jeg ved ikke om dette er et tilfredsstillende svar, men for mig at se er forskellen mellem Noa og de andre at Noa ganske enkelt troede Gud. Dette er også det eneste der i dag kan redde os fra fortabelsen (= syndfloden). Det handler ikke om de gode i forhold til de onde, men om de troende i forhold til de afvisende (vantro).
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#4066 - 27/06/2002 15:13
[Re: asas]
|
Bruger
Reg.: 06/04/2002
Sted: Danmark
|
Til Netmissionæren.
Jeg har diskuteret det med nogle fra JV, og de bliver ved med at påstå at Noas Ark kan sammenlignes med Hamegedon.. Hvad kan man sige til det??
Som du skrev: "forskellen mellem Noa og de andre at Noa ganske enkelt troede Gud. Dette er også det eneste der i dag kan redde os fra fortabelsen"
JV mener jo at hvis vi tror på gud idag (altså på deres "Gud"), så vil vi overleve Harmegedon. Og det er bare svært at sige noget der til. Så hvad kan man sige til det???
Bare lige for at gøre opmærksom på det, så er jeg dybt uenig med JV`s lærer..
Hilsen jesusfreak
Jesus ER vejen, sandheden og livet!
|
|
Til toppen
|
|
|
#4067 - 27/06/2002 15:29
|
Bruger
Reg.: 23/05/2002
|
"redde os fra fortabelsen"!
FORTABELSEN - hvad betyder det/den??
tros
|
|
Til toppen
|
|
|
#4068 - 27/06/2002 22:31
[Re: tros]
|
Bruger
Reg.: 05/11/2001
|
At man bliver kastet i den evige ild, og tilbringer evigheden i smerte og pinsel sammen med djævelen i helvede...
...i stedet for et liv i evig herlighed med Gud i himlen.
Mvh. Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#4069 - 28/06/2002 00:03
[Re: Carsten]
|
Bruger
Reg.: 23/05/2002
|
Kan du godt lige forklare det der med djævelen og helvede, det er mogle ret uklare destinationer - det er himmelen jo også.
tros
|
|
Til toppen
|
|
|
#4070 - 28/06/2002 01:03
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Ordet Harmagedon har JV'erne bla. fundet i Åbenbaringdbogen 16,16, hvor det betegner stedet hvor Gud endeligt vil sejre over det onde. Det skal dog nok - som alt andet i Johannes' åbenbaring - forstås billedligt og ikke tolkes for bogstaveligt.
Men bortset fra det så er den kristne kirke altså ikke så uenige med JV på dette punkt. Det er korrekt at Noas Ark kan sammenlignes med vores frelse fra fortabelsen. Jesus gør det selv i Mattæusevangeliet 24,35-41:
"Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldrig forgå. v36 Men den dag eller time er der ingen, der kender, hverken englene i himlene eller Sønnen, men alene Faderen. v37 Som det var i Noas dage, sådan skal det også være ved Menneskesønnens komme. v38 For i dagene før syndfloden åd og drak de, giftede sig og bortgiftede lige til den dag, da Noa gik ind i arken; v39 og de vidste ikke noget, før syndfloden kom og rev dem alle bort. Sådan skal også Menneskesønnens komme være. v40 Da skal der være to mænd ude på marken; den ene tages med, og den anden lades tilbage. v41 To kvinder skal male på samme kværn; den ene tages med, og den anden lades tilbage."
Den dag Jesus kommer igen for at holde dom vil det være at sammenligne med dengang Noa byggede arken. Nogle bliver frelst mens de som ikke tror på Guds frelsesplaner går under og fortabes.
Peter bruger også Noas ark som billede når han skal fortælle om frelsen: "dem, som var ulydige, dengang Gud ventede langmodigt i Noas dage, da arken blev bygget; i den blev nogle få, nemlig otte sjæle, frelst gennem vand. v21 Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse" (1. Petersbrev 3,20-21)
Forskellen mellem kirkens og JV's lære er - så vidt jeg ved - blot at JV kun mener vi kan have den rette tro på Gud ved at være medlem af JV. Det er mao. JV's medlemmer der bliver frelst. Sådan har Jesus og kirken aldrig lært det. Vi tror vi bliver frelst gennem tro på ham som giver os frelsen - ikke ved at være medlem af en bestemt kirke eller organisation.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
|