Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#40330 - 15/12/2004 12:46 Treenigheden
Anonym
Anonym

I forbindelse med at Guds søn Jesus var den almægtige Gud eller ej, er kirkens standpunkt afklaret. Kirken mener at han er inkarnationen af den almægtige Gud. Derfor undrer det mig lidt at Jesus skulle døbes og indgå et løfte over for hvem ? Med sig selv ? Og bede til sig selv ? Hvis man kommer frem til det resultat at Jesus alligevel ikke var almægtig, da han kom i kødet, så vil det have den konsekvens at universet var uden Gud i den tid Jesus gik på jorden. Omvendt hvis man fortsat hævder at han var almægtig, hvordan kunne han da dræbes, og hvem kunne oprejse ham ? For mig virker det som gudsbespottelse at erklære at Gud var død i tre dage.

Til toppen 
#40331 - 16/12/2004 14:24 Re: Treenigheden
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej

Spørgsmålet om treenigheden, dette at Gud på een gang er både tre og een, hører til ét af Bibelens paradokser. Et paradoks er udtryk for en "ufattelig sandhed".

Læren om den tre-ene Gud er ikke noget som nogle smarte teologer har fundet på, men en grundtanke som gennemsyrer hele Bibelen. Læs om treenigheden her: Hvem er Jesus og Gud og her: Jesus og Gud - hvad siger han selv?.

Ubegribelig som treenigheden er, så forklarer den dog en del af de spørgsmål som du stiller. Fx at Gud både kan være på jorden i skikkelse af Jesus Kristus samtidig med at han er i himlen som Faderen. Det er også forklaringen på at Jesus både beder til sin far i himlen samtidig med at han proklamerer: Jeg og Faderen, vi er ét!

Derfor er det heller ikke gudsbespottelse for en bibeltroende kristen, at tale om at Gud døde. Det er tværtimod respekt for Guds eget ord og for Jesu egen påstand. I Jesus ofrede Gud sig selv for mennesker. Men i kraft af treenigheden betyder det ikke at universet var uden Gud i de timer, hvor Jesus lå i graven. I så fald var der ingen til at rejse ham op af graven igen.

Vi vil gerne have Gud til at passe ind i vores logiske verden, men sådan er Gud ikke. (I så fald var han næppe Gud).

Jeg håber dette besvarer dit spørgsmål en lille smule.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær