#40060 - 10/12/200411:38Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
[Re: dupont]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Dupont,
.. vi ærer jomfru Maria, Jesu moder, som et stort og smukt forbillede. Men du har ganske ret i, at hun ikke "fylder" så meget hos os, og vi beder kun til Gud, ikke til Maria eller helgener.
Det forekommer mig, at Maria i den katolske kirke næsten fylder mere end Jesus, på trods af at der står meget lidt om hende i Bibelen.
Vi tror heller ikke på, at Maria var syndfri, men på, hun fødte Jesus uden at have været sammen med en mand. Kun sådan kunne Jesus blive inkarneret i vores verden som fuldt og helt Gud og fuldt og helt menneske.
#40061 - 10/12/200411:46Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
[Re: kristina]
Ateist
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
Vi tror heller ikke på, at Maria var syndfri, men på, hun fødte Jesus uden at have været sammen med en mand. Kun sådan kunne Jesus blive inkarneret i vores verden som fuldt og helt Gud og fuldt og helt menneske.
Hvorfor ville det, såfremt hun havde "været sammen med en mand" have umuliggjort at "Jesus [kunne] blive inkarneret i vores verden som fuldt og helt Gud og fuldt og helt menneske"?
#40062 - 10/12/200412:43Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
[Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Ateist,
"Hvorfor ville det, såfremt hun havde "været sammen med en mand" have umuliggjort at "Jesus [kunne] blive inkarneret i vores verden som fuldt og helt Gud og fuldt og helt menneske"?"
"Intet er umuligt for Gud", som skrevet står, så umuligt kunne det ganske rigtigt heller ikke være, men jeg synes, det ville have været en rigtig dårlig anskuelsesundervisning, hvis Gud havde sendt os sin egen søn som barn af to syndige mennesker.
Det er i forvejen svært nok for temmelig mange at fatte og at tro på, det under, om skete den gang i Bethlehem!
#40063 - 10/12/200412:48Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
marianne
Bruger
Reg.: 06/11/2004
Sted: Esbjerg.
hej Dupont Jesus siger jeg er døren ,ingen kommer til Gud uden ved mig. alså du kan bede til Gud igenem Jesus. og som jeg har forstået det beder katolikkerne til Jomfru Maria og Helgerne .det ser jeg som afgudsdyrkelse , kh Marianne.
Mvh Marianne.
Kast din byrde på Herren,så sørge han for dig. Salme55,23.
#40065 - 10/12/200413:51Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Dupont
I vil uden tvivl benægte at I har glemt hende, men hvordan hænger det så sammen med at hun ikke har nogen central placering i den protestantiske tro?
Jeg tror nærmest, at det har været, og er en protest imod den overdrevne helgendyrkelse, der i hvertfald var under Reformationen. Og for mange protestanter opfattes Jomfru Maria som en person, der står imellem Jesus og den pågældende, som "al nådes midlerinde" - hvor Bibelen jo lærer, at Jesus er den eneste Vej, at vi alle har direkte adgang til ham, og at det er ham alene, der formidler nåde.
Det er også lidt svært at komme udenom, at bibelen jo ikke taler om at Jomfru Maria er "fuld af nåde" - men engelens ord lyder "Du benådede", benådet bliver kun en synder - dette igen taler imod Jomfru Marias ubesmittede undfangelse (altså at Jomfru Maria selv var syndfri fra fødslen), som jo er et af RKKs dogmer, og som enhver katolik er forpligtet til at tro.
Her var så noget af det der skiller vandene.
Mit eget syn på Jomfru Maria ligger nok et sted midt imellem Katolsk og traditionel Luthersk teologi. Nogle vil måske påstå, at jeg her sætter mig mellem to stole, nuvel, det må jeg så leve med.
Jeg er af den opfattelse, at Jomfru Maria var og er Guds moder!. Hun var samtidig den første kristne, da hun var den første, der sagde "Ja" til at tage imod Jesus.
Eva var den kvinde, der gennem sin ulydighed overfor Gud medførte til syndefaldet, og fødte det første syndige menneske udenfor Paradis - Adamsmennesket!
Jomfru Maria var den kvinde, der alene gennem sit "Ja" blev benådet og bidrog til verdensfrelsen, og fødte den åndelige skabnings Herre.
Hun kunne have sagt "nej"!
- og i givet fald havde vi haft et seriøst problem.
Herved bliver Eva moder til Adamsmennesket, og Jomfru Maria moder til det ny åndelige menneske. Og derfor er det, at Jesus fra Korset kan sige til hhv. Johannes og Jomfru Maria: »Kvinde, dér er din søn.« Derpå sagde han til disciplen: »Dér er din mor.«
Alt dette i kraft af Gud, der ser i nåde til sin ringe tjenerinde.
At Jomfru Maria er min åndelige moder, betyder for mig flere ting. Jeg synes som kvinde, at det er godt også at få en feminin identifikation eller rollemodel at spejle sig i. Ikke mindst i en process med depression og hvor jeg har en søn på 18 som jeg skal lære at slippe, kan jeg i tankerne have et fællesskab med Maria og føle mig ét med hende, når hun står ved Korset og ser sig tvunget til at sige "Farvel" til sin eneste søn
- hvor må det have været grufuldt.
På et andet plan kan jeg også identificere mig med Jomfru Maria. Det står skrevet, at hun bar Jesu ord under sit hjerte, og mange ikoner viser jo også en lille Jesus i Madonnaen.
Dette viser for mig hen til flere ting. Dels at jeg skal huske at gemme Jesu ord, dvs. Bibelen - men det kan også pege hen på, at jeg har en lille ny åndelig skabning indeni, som jeg skal huske at give næring!
Her får jeg så selv rollen som Jomfru Maria eller Madonnaen.
Jeg går ikke selv og beder til Jomfru Maria, har prøvet af flere omgange, men det havde jeg ikke fred i, da det jo er Jesus jeg skal bede til
- til gengæld er jeg af den overbevisning, at hun går og beder for mig.
Og helt bestemt kan jeg med god samvittighed bede sammen med Jomfru Maria og alle hellige i verden den store Magnificiat i Lukas-evangeliet:
" Min sjæl ophøjer Herren,
og min ånd fryder sig over Gud, min frelser!
Han har set til sin ringe tjenerinde.
For herefter skal alle slægter prise mig salig,
thi den Mægtige har gjort store ting mod mig.
Helligt er hans navn,
og hans barmhjertighed mod dem, der frygter ham,
varer i slægt efter slægt.
Han har øvet vældige gerninger med sin arm,
splittet dem, der er hovmodige i deres hjertes tanker;
han har styrtet de mægtige fra tronen,
og han har ophøjet de ringe;
sultende har han mættet med gode gaver,
og rige har han sendt tomhændet bort.
Han har taget sig af sin tjener Israel
og husker på sin barmhjertighed
som han tilsagde vore fædre –
mod Abraham og hans slægt til evig tid."
Mkh Malli
Ændret af malli (10/12/200413:58)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
#40066 - 10/12/200416:00Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Kristina
ja så kom jeg også på banen - det MÅTTE jo ske!
Det forekommer mig, at Maria i den katolske kirke næsten fylder mere end Jesus, på trods af at der står meget lidt om hende i Bibelen.
Dette kunne ikke være mere forkert. Det kan godt være, at det er det billede, du har fået, men så er det et misvisende billede. Prøv at gå til Messe - og du vi finde at Maria kun nævnes to gange, under syndsbekendelsen og under den Eukaristiske bøn.
Dupont, ret mig, hvis jeg tager fejl her, jeg er ikke 100% sikker, men næsten..
Maria fylder i vores private fromhedsliv heller ikke mere, end hun rettelig skal. Hun er IKKE det fjerde led i Treenigheden, og hun er kun et menneske, omend et smukt symbol på den største tro og kærlighed der nogensinde har været på jorden.
Og ja, så har vi de to dogmer om hende: Optagelsen til Himlen og hendes uplettede undfangelse. Dette er enhver katolik forpligtet til at tro på, også selvom det ikke står i Bibelen. Det skal vi tro, fordi paven har sagt, at sådan forholder det sig. Det er i øvrigt noget Kirken har troet altid, helt tilbage til de første århundreder, hvor man har kilder, der skriver om disse ting. Det er altså noget, som paven ikke har fundet på, men som han har stadfæstet, når nu Kirken alligevel altid har troet det. Dette er så noget af det, I som protestanter har lagt afstand til. Dette respekterer vi selvfølgelig.
Jeg tror heller ikke, at Dupont er ude på at omvende Jer. Han er nok bare ude efter en god diskussion, som vi jo allerede er igang med, ikke mindst ud fra Mallis gode indlæg.
Mvh Tau. PS. Til Malli: Jeg er meget glad for, at du har forstået så meget af, hvad sand Mariafromhed går ud på. Ikke for lidt og ikke for meget, men en god balance i tingene. Det er sådan, det skal være.!
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
Vandrer
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Ateist
Hvorfor ville det, såfremt hun havde "været sammen med en mand" have umuliggjort at "Jesus [kunne] blive inkarneret i vores verden som fuldt og helt Gud og fuldt og helt menneske"? Ja, man kan med rette undre sig over, hvad der får nogen til at ville instistere på noget overnaturligt, når der findes naturlige forklaringer. Det holder Gud på en behændig afstand fra vort naturlige Liv og hverdag, ligesom det vel i sidste ende også holder nogen på afstand af Gud.
Jeg er af den klare overbevisning, at Gud handler igennem sit Skaberværk, i naturlige processer og lovmæssigheder, som vi kan lære at kende ved at studere naturen og ikke mindst den menneskelige psyke. Men jeg er heller ikke lukket over for, at der er processer vi ikke har været tilstrækeligt opmærksomme på og derfor bliver overrumplet når de en sjælden gang optæder.
Vi kan have brug for at kalde noget overnaturligt og kategorificere det, som noget der ligger ud over hvad vi kender og kan forklare, måske ligefrem kalde det et under.
Noget kan sagtens være et under, selvom vi forstår det og kan forklare det. Det er i vor alle sammens interesse, vi søger at trænge ind i underets natur, for at forstå hvordan og hvornår det optræder. Hvis der findes en naturlig forklaring, må det til en hver tid være den man støtter sig til, ellers må der fra religiøs side, blive gjort alt for at trænge til bunds i mysteriet. Det er ikke nok at fastholde fænomenet som et uforklarligt under og et tros mysterie, da det nemt vil blive tilregnet egenskaber som det ikke har. I folketroen er de ufattelige fænomener overhovedet ikke til at styre, det kan ingen være interesseret i.
Her er nogen spørgsmål jeg kommer på omkring en jomfrufødsel... Hvis det er set i naturen, at hunner har undfanget på denne måde, kan det så også optræde hos mennesket. Vil det mon altid være et individ af hankøn, der kommer ud af en sådan graviditet. Hvilken rolle spiller et sådan individ, i de tilfælde i naturen, hvor sådanne fænomener optræder. Hvis altså at det er et kendt fænomen. Man må også undersøge om der findes lignende fænomener; det kunne være fostrer som bytter plads, eller lignende forestillinger, som findes i folketroen rundt om i verden.
Er det fænomener som kendes, forstår jeg ikke hvis der ikke gøres alt for at studere dem indgående. Kirken burde have en naturvidenskabelig afdeling, med ressourcer til at forfølge og afdække alle naturens mysterier. Det er vigtigt at finde grænserne for, hvad der rent faktisk kan forklares ud fra naturen og hvad man helt præcist kan tilskrive indvirkningen af en overnaturlig kraft.
Jeg mener ikke der findes noget overbevisende vidnesbyrd om at Maria og Jesus skulle være blevet til ved en ubesmittet undfangelse. Der er intet i Jesu eget vidnesbyrd som måtte forudsætte en sådan omstændighed, der i øvrigt efter min forståelse, ville have medført at han ikke havde ret meget at bidrage med, og vi ville næppe have kunnet få gavn af det.
Fred og Alt Godt
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
#40069 - 10/12/200420:42Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Kristina
mener du ikke, at Maria er mor til den guddommelige Jesus? Hun må da enten være mor til begge dele, Han er jo fuldt og helt begge dele, eller også er hun ikke mor til nogen af delene. Jeg kan med min bedste vilje ikke se, hvordan man kan skille Ham ad i to dele, og sige at hun kun er mor til den menneskelige del. Det er jo netop selve inkarnationen af begge dele, der er det store under, så hvorfor skære i dette?
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#40070 - 10/12/200421:16Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej igen kristina,
jeg kan tilføje, at den folkekirkelige præst Jørgen Sejergaard her fra svararkivet ligeledes siger, at man godt kan kalde Maria for gudsmoder. Det må altså betyde, at hun er mor til den guddommelige del af Jesus også? Sådan læser jeg det i hvert fald, men dermed ikke sagt, at du ikke må mene det modsatte. Jeg ville bare lige tilføje dette for at understøtte mit udsagn udefra.
Mvh Tau.
#40071 - 10/12/200421:25Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
Ateist
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
Sand Gud, født af Gud ved Helligånden. og Sandt menneske, født af Maria.
Og så alligevel ikke: I modsætning til Maria var han jo et syndfrit menneske. Der lader altså ikke til at være nogen sammenhæng mellem Marias egenskaber og Jesu egenskaber.
#40072 - 10/12/200421:30Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
[Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Tau skriver: mener du ikke, at Maria er mor til den guddommelige Jesus?
Joda, det mener jeg skam! Jeg prøvede bare at simplificere .. ikke særlig vellykket, kan jeg se. Så jeg prøver igen:
Sand Gud, født af Gud og af jomfru Maria. og Sandt menneske, født af jomfru Maria og af Gud.
Jeg tror ikke, vi er uenige her. Kun om det med at Jomfru Maria skulle være syndfri. Jomfru var hun, indtil Jesus var født, men uden synd, nej det tror jeg jo ikke. Jesus var, og er, det eneste syndfri menneske.
#40073 - 10/12/200422:02Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Kristina
nå fint, så er vi enige om, at Maria også er mor til den guddommelige Jesus.
Som katolik er jeg uenig i, at Maria ikke skulle være undfanget uden synd - men det er i øvrigt slet ikke noget, der står til diskussion for mig, jeg er forpligtet til at tro på det, da det af paven er ophøjet til et ex cathedra dogme engang for ca. 50 år siden. Derimod kan VI to jo godt diskutere det, jeg mener bare, at indenfor Kirken står det ikke til diskussion, håber det klargør, hvad jeg mener om, at det ikke står til diskussion..
Jeg tror, at vi er enige om, hvad vi er enige og uenige om.
mvh Tau.
Du skriver: Citat mener du ikke, at Maria er mor til den guddommelige Jesus? Citat slut.
Kommentar: Maria var selvfølgelig mor til Jesus, men hun havde ingen andel i den guddommelige del af Jesus.
Lukas- som har skrevet detaljeret om Maria og Elisabeth (fordi han fik beretningen direkte fra Maria på et langt senere tidspunkt) skriver netop om, at "HELLIGÅNDEN SKAL KOMME OVER DIG, Lukas Evg. kap. 1 vers 35. Derfor er Jesu guddommelighed ikke fra Maria, men givet direkte ved Helligånden, som iøvrigt kom ned over Jesus -kap. 3 vers 22, hvor Gud også bekræftede, at Jesus var Guds Søn.
Iøvrigt har Jesus på intet tidspunkt ifølge skriften ophøjet Maria over almindelige mennesker og derfor kan hun ikke være og er hun ikke mellemmand mellem Gud og os. Kun på grund af Kristus har vi adgang til Faderen.
#40075 - 11/12/200401:25Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Ateist.
Mht. om det ville have umuliggjort inkarnationen, hvis Jesus var søn af Josef og Maria. Der er jo det ved det, at et barn ikke kan have mere end én biologisk far. Hvis Jesus er søn af Gud og jomfru Maria, bliver Josef hans adoptivfar. Hvis han er søn af Josef og Maria, er Gud hans adoptivfar. Historien viser, at der, hvor man har anset Jesus for at være søn af Josef og Maria, har man ikke troet på ham som Guds enbårne søn fra evighed af. Snarere har man ment, at Gud har adopteret ham, da han blev døbt af Johannes, eller ment, at "Guds søn" var mere billedligt, et menneske der var specielt åndsudrustet eller velsignet mv. Derfor var jomfrufødslen nødvendig.
#40076 - 11/12/200401:43Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
[Re: malli]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Malli.
Dit syn på jomfru Maria er jeg helt enig i på mange måder. Men jeg er ikke helt med på, at hun bliver moder til det nye åndelige menneske, som Eva blev moder til Adamsmennesket. Det er jo Gud, der føder os på ny ved sin Ånd. (Jeg tror nu, vi er enige, jeg skal bare være sikker på, at jeg forstår dig rigtigt.) Stedet med Maria og Johannes og "se, der er din mor" er blevet brugt af mange. Men for mig at se holder den ikke. Maria blev jo bedt om at være mor for Johannes, ikke for alle troende, på samme måde som Johannes blev bedt om at være søn for Maria. Endnu har ingen vist sagt, at Johannes var vores allesammens søn.
Men jo, på sin vis mener jeg alligevel, at Maria kan kaldes vores åndelige mor. Nemlig i forbilledets forstand, og på samme måde, som Abraham kaldes troens far. (Maria var jo også den første kristne.) Og Peter skriver til hustruerne, at når de følger Saras eksempel, er de blevet hendes døtre. 1.Pet.3. Så vi har mange åndelige fædre / mødre i den forstand.
Resten af, hvad du skriver, kan jeg både sige ja og amen til, det er nogenlunde de samme tanker, jeg selv har gjort mig. Det er godt at have en kvindelig rollemodel, ingen tvivl om det.
#40077 - 11/12/200401:53Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
[Re: AnnePande]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej igen.
Kom lige i tanke om en salme af Jonas Dahl, fra M.B. Landstads (norske) salmebog, jeg synes den er meget smuk (og kunne i øvrigt også være et godt indslag i hele kvindedebatten):
Guds engel til Maria kom
med hilsen og med bud.
Hun bøjed sig i troen from
og gav sig til sin Gud:
"Jeg Herrens tjenerinde er
og glædes, når hans ord kun sker".
Hun verdens Frelser fik i favn.
Velsignet hendes navn!
Guds engel bærer hilsen om
endnu til mø og mor.
Velsignet hver, som følger from
og glad Marias spor,
som lukker end i hjertet ind
Guds egen søn med nåden sin,
som trøstig på Guds almagt tror
og gemmer på hans ord!
Velsignet hver en kvinde, som
til Jesus vier sig
fra ungdom indtil alderdom
på kærlighedens vej,
som til at tjene er beredt
i hjemmet og i menighed
og bærer barnet hjertevarm
til Jesus på sin arm!
Velsign din kirke verden om,
o Gud, med kvinder tro,
som tjener i din helligdom
og i sit eget bo,
som sig fornægter frit som Ruth
og gi´r med Hanna Gud sin gut,
Tabita lig i gerning skøn
og Monika i bøn!
#40078 - 11/12/200402:03Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Ateist
Sand Gud, født af Gud ved Helligånden. og Sandt menneske, født af Maria.
Og så alligevel ikke: I modsætning til Maria var han jo et syndfrit menneske. Der lader altså ikke til at være nogen sammenhæng mellem Marias egenskaber og Jesu egenskaber.
Jeg kan ikke lige følge din logik her. Mener du: "Jesus er syndfri, Maria er ikke syndfri, ergo der er ingen sammenhæng mellem Jesu og Marias egenskaber." Det er jo en argumentation, som er Erasmus Montanus værdig .
At Jesus var syndfri, var naturligvis en egenskab, som han fik fra sit fædrende ophav.
- Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#40079 - 11/12/200410:18Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
[Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl, du skriver:
"Maria var selvfølgelig mor til Jesus, men hun havde ingen andel i den guddommelige del af Jesus."
Jeg er helt med på, hvad du mener, men er alligevel ikke rigtig med på at udtrykke det på den måde, for Jesus er jo ikke delt op i en menneskelig og en guddommelig del. Han var, og er, Gud og menneske - så der findes ingen "del" af Jesus, som ikke er fuldt ud guddommelig!
Og eftersom Gud ved Helligånden er Jesu eneste "fader" - man kan kun have én - og Maria var Jesu eneste mor, må hun også være "Gudmoder". Det gør hende dog ikke spor mere guddommelig eller hellig end andre kristne, for du har ganske ret i, at Jesu guddommelighed jo ikke kom fra hende.
Et meget smukt kvindeforbillede er og bliver Maria: »Se, jeg er Herrens tjenerinde. Lad det ske mig efter dit ord!« (Luk. 1,35)
#40080 - 11/12/200410:49Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
malli
Bruger
Hej Annepande
Men jeg er ikke helt med på, at hun bliver moder til det nye åndelige menneske, som Eva blev moder til Adamsmennesket. Det er jo Gud, der føder os på ny ved sin Ånd. (Jeg tror nu, vi er enige, jeg skal bare være sikker på, at jeg forstår dig rigtigt.)
Stedet med Maria og Johannes og "se, der er din mor" er blevet brugt af mange. Men for mig at se holder den ikke. Maria blev jo bedt om at være mor for Johannes, ikke for alle troende, på samme måde som Johannes blev bedt om at være søn for Maria. Endnu har ingen vist sagt, at Johannes var vores allesammens søn
Nej, den var da sød
Jeg tvivler på, at der alene refereres til en konkret, jordisk handling, Jesus kunne jo bare have sagt til Johannes: "Tag dig af Maria"! - så havde den potte været ude.
Derimod refererer Jesus til familieskabet, til slægtsskabet mellem de kristne. Jesus siger jo også andetsteds: "For den, der gør min himmelske faders vilje, er min bror og søster og mor.« (Matt. 12,50).
Men Jesus siger heller ikke til hhv. Maria og Johannes: "der er din søster" og "der er din bror", - han bruger betegnelsen "mor" og "søn", et endnu tættere bånd!
Heri læser jeg flere informationer. Båndet mellem fysiske søskende kan ofte være lidt overfladisk, tit sker der det, at kontakten imellem dem flader ud, når de bliver voksne. Men båndet mellem en mor og en søn er utrolig stærkt, bare spørg de italienske mænd! De ELSKER deres mor - det stærke bånd mellem mor og søn varer livet ud, - og det er dét bånd, der findes mellem de mennesker, der er i Kristus - omend dette Kristus-bånd ikke bliver brudt ved døden (vi har jo evigt liv ).
Samtidig mener jeg, at der så yderligere er en dimension i det, nemlig at vi er Johannes, (og derfor kan Johannes ikke være vores søn), og Maria er vores åndelige mor i Kristus, ikke i kraft af et eller andet guddommeligt i Maria selv - det tror jeg også hun selv ville betakke sig!, - specielt når hun siger "han har set i nåde til sin ringe tjenerinde", og jeg har jo også tidligere refereret til englens ord "Du benådede".
- men fordi hun helt konkret sagde "Ja" til at lægge krop til Jesus, og derigennem er den første kristne - og så at hun er Jesu fysiske mor, Guds moder.
Så at der alene i kraft af Jesus er et slægtsskab mellem Maria og os, uafhængig af tid og rum. Så jeg kan i og for sig sagtens følge katolikkernes billede af Maria som symbol på kirken, der jo heller ikke er noget i sig selv, men i kraft af Gud.
Maria var med Jesus hele vejen, fra hans fødsel til hans død.
Hun rummede Guds Ord under sit hjerte i to betydninger - Jesu person, og de Ord han sagde.
Hun stod ved Korset, da vandet og blodet flød ud af Jesu side, - ikke "symbolsk" vand og "symbolsk" blod, men Guds konkrete vand og blod, da det stammede fra Guds evige Ord:
....et billede på hhv. dåben og nadveren - der både er fysisk, menneskelig og Guddommelig, - som Jesu to naturer.
Kirken rummer Guds Ord. Den skal huske på det, gemme på det, og som en mor med stor nidkærhed drage omsorg for, at det ikke bliver fjernet eller forfalsket. Og Kirken "føder" Ordet, dvs. den giver Ordet videre....dette betyder jo ikke, at det ikke er ved Guds Ånd - men at Gud har overladt dette til Kirken.
Kirken rummer også Jesus - ikke "bare" i Ordet, selvom Han er deri - men han ER også helt konkret i vandet og blodet.
Kirken oplever mange glæder gennem dette forhold - men også smerte.
Men den følger ham nært fra fødsel til død - år efter år, trofast, for Gud har lovet at bevare sin kirke.
Mkh Malli
Ændret af malli (11/12/200411:08)
#40081 - 11/12/200412:41Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
malli
Bruger
"Men jeg er ikke helt med på, at hun bliver moder til det nye åndelige menneske, som Eva blev moder til Adamsmennesket."
Øhh, skal vist lige præcisere det her, jeg mener ikke at Maria i dag medvirker til at mennesker bliver åndelige skabninger, i betydningen at hun i dag gør noget aktivt, der på nogen måde kan bidrage til vores frelse. Det er Gud!!!, der suverænt alene frelser, og skænker Helligånden til sine børn, og gør dem til nye skabninger!!!
At hun bliver mor til det ny åndelige menneske, betyder i kraft af det hun har gjort.
Eva leder jo heller ikke mennesket ud af Edens have i dag, men i kraft af sin ulydighed, blev hun mor til Adamsmennesket - hvor Maria så i kraft af sin lydighed blev mor til det ny åndelige menneske. Herigennem bidrog Maria jo samtidig til at genoprejse kvinden - ikke i dag, men dengang.
Synden og forbandelsen kom ind i mennesket i Edens have gennem Eva, og Ordet og nåden kom ind i mennesket i mørket gennem Maria for 2004 år siden.
Mkh Malli
#40082 - 11/12/200413:12Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl
vi læser Bibelen lidt anderledes end Jer. Et sted i Johannes evangeliet står der, at Jesus siger til den discipel Han elskede: Der er din MOR. (om Maria).
Der mener vi, at den discipel Han elskede (læg mærke til, at han ikke nævnes ved navn), det er dig og mig. VI er den discipel Han elsker. Altså er Maria vores åndelige mor. Derfor er hun så speciel, ikke fordi hun er guddommelig, nej, men fordi Herren selv giver hende til os.
Ang. Maria som mellemmand. Jesus kom til os via Maria, og derfor kommer vi til Ham via hende, det er ikke spor underligt. Dermed ikke sagt, at vi ikke kan bede direkte til Ham, for det kan vi og det gør vi også, men nogen gange går vi gennem Maria, og det gør vi altså, fordi det er den lige vej til Jesus. Det sikrer os mod at komme til en forkert Jesus, en anden ånd, for Maria er den, der peger på og viser hen til SIN SØN, Jesus Kristus. Så farer vi ikke vild.
Når alt dette er sagt, så vil jeg sige, at jeg kun siger det for at forklare, hvad vi tror. Jeg ved godt, at dette ikke overbeviser dig om, at du skulle tage fejl, og det er egentlig heller ikke mit ærinde. Jeg respekterer dig som en en krïsten, selvom du ikke er enig i disse ting, og jeg håber på samme respekt fra dig.
mvh Tau.
Ændret af tau (11/12/200413:22)
#40083 - 11/12/200413:16Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Annepande,
hvorfor skulle vi sige, at alle er mor til Johannes? Vi er jo ikke allesammen Jomfru Maria.
Derimod mener jeg, at det udmærket holder vand, at hun er vores allesammens mor - læg mærke til - der står jo netop ikke JOHANNES, der er din mor, nej der står til den discpiel Han elsekde. Og det er os. Vi er den discipel, Han elsker. Nå, men dette for lige at give dig en anden vinkel på det. Jeg synes i øvrigt ikke, at du argumenterer for din påstand, om at det med billedet ikke holder. Du siger bare, at det holder ikke, hvor er argumentationen der ????
mvh Tau.
#40085 - 11/12/200413:51Re: Al nådes midlerinde.
malli
Bruger
Hej Tau
Jeg er enig med dig i flere af tingene, men jeg er af den opfattelse, at det skyldtes at Maria blev benådet. Det vil sige, at Maria havde lod og del i arvesynden akkurat som os andre. Men GUD var fuld af nåde, og benådede Maria fra syndens og dødens fangenskab, og gennem Helligåndens overskyggelse blev Maria ren og hellig, og Gud lod sig inkarnere gennem Maria.
Den eneste, der kan formidle nåde til mennesket er Gud, som han jo gør det gennem syndsforladelsen i Ordet, dåben, nadveren og Skriftemålet. Maria er ikke et nådemiddel. Et nådemiddel er indstiftet af Gud med det formål at række syndsforladelsen til mennesket, og vi har nu engang ikke Guds ords bekræftelse på at vi ved Maria kan modtage syndernes forladelse....det håber jeg heller ikke at du mener?
Eller det kan være at pga vores forskellige teologi taler forbi hinanden?
Mkh Malli
#40088 - 11/12/200415:02Re: Al nådes midlerinde.
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Malli
jeg kan se, at der er flere indlæg, jeg ikke har læst, selvom der ikke var nogen gul lampe, der lyste ud for tråden. Så hvis jeg har overset noget, så sig til.
Til sagen: Jeg mener godt, man kan kalde Maria for et slags nådemiddel. Ikke at vi ved HENDE modtager syndsforladelsen, slet ikke, men at vi ved hende, bliver vist hen til Ham, der kan give os syndsforladelse. Maria formidler Kristus, ligesom Han også FØRSTE gang Han kom, kom gennem hende. Deraf betegnelsen nådemiddel. Men det er ikke sikkert, at vi mener helt det samme, når vi siger nådemiddel. ??? Det er jeg lidt usikker på. Men altså, al nådes midlerinde, jo, det er et af de 100 navne vi har for Maria. For, Kristus kom (kommer) gennem Maria, og hun viser hen til Ham, som giver syndsforladelsen. Det skurrer sikkert i de protestantiske ører nu, men jeg skriver blot, hvad vi som katolikker mener. Det er jo det, der bliver spurgt til. Dette er ikke et forsøg på at overbevise om noget, det er blot en forklaring.
Mvh Tau.
#40089 - 11/12/200415:43Re: Al nådes midlerinde.
malli
Bruger
Hej TAU
Ja, jeg mener, at det er en meget forkert benævnelse, fordi et nådemiddel er et middel hvorigennem vi kan modtage syndsforladelse (nåde) - dvs. er Herrens konkrete og fysiske forlængede arme, og som hér giver mennesket syndsforladelse.
Netop for at vi helt konkret og fysisk kan modtage syndsforladelsen.
Det hjælper jo ikke stort, at i fald vi er blevet uvenner, og jeg måske har fået kolde fødder, at jeg så råber ud i den blå luft, eller bare indtaler på en telefonsvarer....herved har jeg jo ikke vished for at du har tilgivet mig....
Jeg må have en konkret bekræftelse fra DIG på at du har tilgivet mig, fra dig selv.
Det fysiske har vi bl.a. i brødet og vinen, i vandet, i skriftemålet ved at vi modtager håndspålæggelse ved en fysisk præst.
Nådemidlet er et konkret og fysisk modtageinstrument, hvorigennem Gud handler, og rækker os syndsforladelsen (og gennem den sin nåde). I nådemidlerne er der en fysisk og en åndelig side, akkurat som Jesus jo både var fysisk og åndelig, var/er menneske og Gud "Jesus er Kristus (Gud) kommet i kød (som menneske)"
Dertil skal siges, at Gud jo binder os til sine nådemidler, men han binder ikke sig selv, så han kan selvfølgelig godt selv virke andre steder end i de nævnte.
Jeg kan så se, at du som katolik lægger noget helt andet i ordet "nådemiddel", men for mig, som lutheraner, er et nådemiddel også fysisk og håndgribelig.
Mkh Malli
Ændret af malli (11/12/200415:56)
#40090 - 11/12/200415:55Re: Al nådes midlerinde.
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Malli
ja så er vi ikke enige om, hvad et nådemiddel er, men vi er jo også fra to meget forskellige kirker. Det gør da heller ikke noget, at vi er uenige om dette, det skal da ikke skille os ad. Godt at vi fik afklaret, hvad vi egentlig mener med nådemiddel.
Guds fred, Tau.
#40091 - 11/12/200415:57Mariæ og Maria
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Kristina
hvorfor siger man egentlig Mariæ bebudelsesdag og ikke Maria bebudelsesdag? Jeg kender også til kirker, der hedder skt. Mariæ kirke. Det er da lidt finurligt??? Kan du mon svare på det?
mvh Tau.
#40092 - 11/12/200416:16Re: Mariæ og Maria
Nikolaj
Bruger
Hej tau
hvorfor siger man egentlig Mariæ bebudelsesdag og ikke Maria bebudelsesdag? Jeg kender også til kirker, der hedder skt. Mariæ kirke. Det er da lidt finurligt??? Kan du mon svare på det?
Jeg skal ikke kunne gøre mig klog på det her, men er det ikke fordi, det er hunkøns genitiv (ejefald) på latin? Altså, ligesom vi siger Kristi og ikke Kristus'. Jeg kan ikke latin, men jeg skulle mene, at det hænger sådan sammen. Altså, Mariæ er det samme som Marias.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
Den discipel Jesus specielt havde nær var Johannes og alt andet er ren spekulation. Der er kun een vej til Gud, nemlig gennem Jesus og Han siger endda i Johannes Evg. kap. 15 vers 16: " Ikke I har udvalgt mig; men jeg har udvalgt jer og sat jer til at gå hen og bære frugt, så at Faderen kan give jer, HVAD SOM HELST I BEDER HAM OM I MIT NAVN.
Du skriver: Citat Det sikrer os mod at komme til en forkert Jesus, en anden ånd, for Maria er den, der peger på og viser hen til SIN SØN, Jesus Kristus. Så farer vi ikke vild. citat slut
Svar: Jeg er ked af at måtte skrive dette her, men tau, Helligånden er den som vejleder os til sandheden. som Jesus siger i Johannes Evg. kap. 14. vers 26: " Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alle ting og minde jer om alt, hvad jeg har sagt jer.
Du skriver videre: Citat Når alt dette er sagt, så vil jeg sige, at jeg kun siger det for at forklare, hvad vi tror. Jeg ved godt, at dette ikke overbeviser dig om, at du skulle tage fejl, og det er egentlig heller ikke mit ærinde. Jeg respekterer dig som en en krïsten, selvom du ikke er enig i disse ting, og jeg håber på samme respekt fra dig. Citat slut.
Svar:Jeg kan udmærket respektere Maria p.g.a. hun var Guds udvalgte tjenerinde, ligesom alle de andre Gud har brugt i sin udvælgelse.
Selvfølgelig kan jeg respektere dig som kristen, og som Paulus siger det, at selvom vi ser forskelligt på mange ting, så må vi fortsætte i samme spor, nemlig i troen på Kristus, som den som skal komme og hente sin menighed- Kristi legeme.
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Annepande,
ja det var en god og smuk salme. Det er vigtigt, at vi ikke glemmer Kirkens kvinder og Bibelens kvinder. De spiller en lige så stor og vigtig rolle som mændene, omend det er i andre roller. Hvert køn sine roller!!!!!!!
Glædelig jul. Tau.
#40098 - 11/12/200422:43Re: Mariæ og Maria
[Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj ja lige netop. Jeg vil da også benytte lejligheden til at føre mig frem og bekræfte, at det forholder sig netop som du skriver, selv om jeg kun er en strakkels sproglig (ja, sådan hed det faktisk dengang - det var lavstatus at være sproglig, nødudgangen for os, der ikke kunne finde ud af matematikken! !).
I daglig tale siger vi som regel Marias og ikke Mariæ, men i navne er den gamle form tit bebeholdt.
Jeg kan også huske fra den lille latinprøve, at Jesu er genetiv for Jesus, og det bruger vi jo stadigvæk, formentlig fordi Jesus i forvejen ender på et s, og det derfor ville lyde fjollet at skrive "Jesuses".
Spørg endelig igen, tau, hvis du har mere i den retning, det er så styrkende, når der en gang imellem er noget jeg kan huske!
#40099 - 11/12/200422:49Katolsk definition af nådemiddel - ikke et svar.
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Malli
Jeg vil da gerne høre hvordan I som katolikker definerer et nådemiddel?
Jeg kender faktisk ikke den officielle lære på dette punkt, så jeg må blive dig svar skyldig. Det beklager jeg meget, det havde jo ellers være interessant at få dette med i debatten!
Jeg skrev udelukkende ud fra min egen definition af ordet nådemiddel, og der mente jeg en/eller noget som formidler nåden. Og da Jesus jo kom gennem Maria, kaldte jeg hende for et nådemiddel - al nådes midlerinde. At Gud så selv formidler sin nåde, det gør Han ved siden af. Og Jesus er strengt taget heller ikke bundet til at komme igennem Maria, selvom Han gjorde det ved Sit første komme. Han er jo almægtig, og kan altså, hvad Han vil. Men vi tror på, at Han stadig ønsker, at Maria formidler Ham. Det står sikkert ingen steder i Bibelen, at det stadig er sådan, men jeg går ud fra, at dette går ind under "at føje til", som Kirken jo altså gerne gør i modsætning til lutheranere og protestanter.
Håber at dette alligevel siger dig lidt..selvom det ikke var et svar på dit spørgsmål.
Med ønsket om en fortsat god debat til dig, Malli, og alle I andre,
Tau. PS. Hvis nogen vil vide mere om Mariafromhed, så kan de læse bogen "Sand Mariafromhed" af den hl. Louis Grignon de Montfort" oversat til dansk af p. Stephen Holm, Montfortanerkommunitetet, Slagelse.
#40100 - 11/12/200422:52Re: Mariæ og Maria
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Kristina,
Jeg kan også huske fra den lille latinprøve, at Jesu er genetiv for Jesus, og det bruger vi jo stadigvæk, formentlig fordi Jesus i forvejen ender på et s, og det derfor ville lyde fjollet at skrive "Jesuses".
Altså - man KUNNE jo også bare skrive Jesus´ ?
Jeg har umiddelbart ikke flere spørgsmål i denne retning, som jeg kan glæde dig med - men måske er der andet, der dukker op hen ad vejen. Jeg vil da gerne føje til din glæde, hvis jeg kan.
mvh Tau.
øhlenschlæger
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Nikolaj ja lige netop. Jeg vil da også benytte lejligheden til at føre mig frem og bekræfte, at det forholder sig netop som du skriver, selv om jeg kun er en strakkels sproglig (ja, sådan hed det faktisk dengang - det var lavstatus at være sproglig, nødudgangen for os, der ikke kunne finde ud af matematikken! !).
Nu fik man jo også først en matematisk studentereksamen i 1871, mens den sproglige nærmest går tilbage til middelalderen (dog først i en form som i dag fra 1850), så det må have været det moderigtige nye i din ungdom . Omvendt fik du jo så en rigtig studentereksamen, mens vi andre matematikere er ofre for noget nymodens pjat... Ren glidebane! Aldrig så snart havde de indført en matematisk studenteksamen, før de også lod pigerne gå i gymnasiet (1875) Og nu har de jo næsten presset drengene ud... O tempora, o mores!
#40104 - 11/12/200423:37Re: Mariæ og Maria
øhlenschlæger
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Nu skal jeg jo ikke som matematiker møve mig ind på de sprogliges gebet, men Dansk Sprognævn er tilsyneladende ikke helt enige:
Spørgsmål: Jeg har længe undret mig over hvorfor det hedder Jesu fødsel, Jesu legeme, Jesu forkyndelse osv. Er der tale om en latinsk genitiv?
Svar: Nej. Substantiverne er i latin fordelt på fem bøjninger, og ingen af dem har endelsen -u i genitiv. Forklaringen på den mystiske bøjningsform af Jesus skal da heller ikke søges i latin, men derimod i (old)græsk. Jesus hedder på græsk Iesus og i genitiv Iesu. Ordet bøjes efter de græske substantivers anden bøjning, hvortil også hører ord som logos ('tale', 'sætning'), angelos ('sendebud') og ostun ('knogle') - i genitiv logu, angelu og ostu.
I den kristne litteratur overtog man den græske bøjning af ordet Jesus i visse kasus (bl.a. genitiv), mens andre blev latiniseret. Genitivformen Jesu er herefter trængt ind i de moderne europæiske sprog - herunder dansk.
Det er dog vist helt regelret latin med "Mariae" som genitiv af Maria og den deraf følgende fordanskning Mariæ. Og det samme med Kristus og Kristi. Pudsigt nok er hverken Jesus, Kristus eller Maria med i Retskrivningsordbogen, så i realiteten kan man gøre som man vil . Jeg tror dog nok, at de fleste dansklærere ville rette en genitiv som Jesus' eller Kristus'.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Øhlenschlæger
.. ups - jeg mente da ellers helt bestemt ... men: Sic transit gloria mundi (læs: så virker langtidshukommelsen altså heller ikke mere ...) og selv en latinprøve kan åbenbart blive forældet!
Vandrer
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære øhlenschlæger
Her er så et ganske kort spørgsmål i forbindelse med de der navne: Ville der egentlig være noget i vejen for at bruge det danske navn Jens, i stedet for det græske(formentlig) Jesus....?
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
#40107 - 12/12/200413:18Re: Mariæ og Maria
[Re: Vandrer]
Nikolaj
Bruger
Hej Vandrer
Ville der egentlig være noget i vejen for at bruge det danske navn Jens, i stedet for det græske(formentlig) Jesus....?
Jens er (ligesom Hans, Johan m.fl.) en dansk form af Johannes, ikke af Jesus. Der findes mig bekendt ikke nogen egentlig dansk form af navnet Jesus, men der findes et andet navn af samme afstamning: Josva.
mvh Nikolaj
#40108 - 13/12/200412:14Re: Jomfru Maria - Johannes mor
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Tau
Du har ret i at der ikke står at det var Johannes med navns nævnelse - helt præcis står der: Joh 19 v25 Men ved Jesu kors stod hans mor, hans mors søster, Maria, Klopas' hustru, og Maria Magdalene. v26 Da Jesus så sin mor og ved siden af hende den discipel, han elskede, sagde han til sin mor: »Kvinde, dér er din søn.« v27 Derpå sagde han til disciplen: »Dér er din mor.« Fra den time tog disciplen hende hjem til sig.
Der står DEN discipel - altså én bestemt person. Og disciplEN tog hende med hjem til sig - ikke hele flokken af disciple, men "kun" ham. Det var ikke Simon Peter eller nogen af de andre som tog ordene til sig - selvom Jesus også elsker dem (og os)
Når vi læser andre steder i Joh. er det tydeligt at "den discipel Jesus elskede" var én person - se selv i disse vers:
Joh 20 v2 Så løber hun hen til Simon Peter og til den anden discipel, ham som Jesus elskede, og siger til dem: »De har flyttet Herren fra graven, og vi ved ikke, hvor de har lagt ham.« v3 Så kom Peter og den anden discipel og ville ud til graven. v4 De løb begge to, Der var TO - ikke en flok...... Simon Peter og DEN Jesus elskede....
Joh 21 v20 Da Peter vendte sig om, ser han den discipel følge efter, som Jesus elskede, og som ved måltidet havde siddet lige ved siden af ham og spurgt: Herre, hvem er det, der skal forråde dig? Det var han som havde spurgt Jesus ved nadveren. Igen én håndgribelig person.
Joh 13 v23 En af hans disciple, den som Jesus elskede, sad til bords lige ved siden af Jesus. v24 Ham gav Simon Peter tegn til at spørge Jesus, hvem det var, han talte om. v25 Da det nu var ham, der sad nærmest ved Jesus, spurgte han: »Hvem er det, Herre?«
Det ser ikke ud som om Simon Peter på noget sted er i tvivl om hvem det er eller at det er en forskellig fra gang til gang...... og det ser heller ikke ud til at det er dem alle og os alle fremover.....
JEg ved ikke helt hvordan man er kommet frem til at det er Johannes...... men jeg kan tydeligt af teksterne se at der er tale om én enkelt person - ikke alle kristne..... Ja - det er sådan jeg ser det....
Når alt det er sagt er det da fuldstændigt rigtigt at vi er elskede af Jesus - ingen tvivl om det
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
#40111 - 13/12/200416:24Henvisning til Mallis indlæg.
[Re: Esmaralda]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Esmeralda,
jeg vil blot henvise til Mallis to indlæg, som hun linker til herunder. De siger det ret godt, og bedre end jeg selv lige på stående fod kan sige det. Håber det er ok?
Grüss Gott! Tau.
#40114 - 14/12/200410:02Re: Jomfru Maria - Johannes mor
Esmaralda
Bruger
Hej malli og tau (det er i orden du henviste - jeg svarer her OK)
Egentlig ved jeg ikke helt hvad jeg skal mene
Jo jeg kan godt gå med til at Maria var den der fødte Jesus-Ordet-Nåden-muligvis også kristendommen ind i verden....... og på den måde kan man jo godt kalde hende moder til det...... eftersom den der føder ER moder...... det kan ikke laves om.....
Men at hun skulle være åndelig moder for os allesammen..... det klinger lidt skævt i mine øre muligvis fordi jeg ikke helt forstår hvad i mener - eller fordi det bare er skævt for mig.....
OK - jeg roder mig lige ud i en meget uigennemtænkt tankestrøm...... tag venligst ikke noget for at være min faste overbevisning
Det åndelige "ophav" må for mig at se være Helligånden (=Gud)....... Jesu åndelige side her i verden fik han fordi Ånden var der - ikke fordi Maria var der....... jo det gik også igennem Maria - men jeg er jo heller ikke åndelig moder for min søn bare fordi jeg lader Gud tale gennem mig til ham om kristendom........ Jeg er jo bare redskab og formidler...... det er Ånden der skal gøre arbejdet...... ligesom han gjorde arbejdet ved Jesu undfangelse...... Maria var "bare" et redskab Gud brugte til at formidle sin Søn(fysisk) og Ordet til jorden - et meget velsignet redskab vel at mærke.......
Vi er alle redskaber som Gud bruger til at formidle Ordet til jorden/mennesker...... Maria var "lidt mere" fordi hun også formidlede Jesus (fysisk) til jorden...... men ellers er det det samme synes jeg....... og vi er da ikke nogens åndelige moder/ophav.......
Adam var vel dybest set heller ikke syndens fader...... løgnens fader..... det blev "bare" formidlet ned til jorden/menneskene gennem ham....... men løgnens fader er da stadig Satan.......
Måske ville det være mere rigtigt at sige: - Adam var den første formidler af det onde fra Satan til alle mennesker og - Maria var den første formidler af Ånden til alle mennesker fra Gud...... og dog det er vel heller ikke helt rigtigt - for hvad med profeterne, de formidlede også - men det var jo ikke på samme måde til hele jorden..... så jo det går vel aligevel at sige sådan..... De var den som bragte det ind i verden for alle...... men de var ikke henholdsvis fader og moder for det de bragte.......
NU stopper jeg inden jeg selv bliver endnu mere forvirret...... og ærlig talt er jeg spændt på om jeg har svaret på noget af det rigtige eller om hele mit indlæg vidner om at jeg har misforstået alt
Venlig hilsen Ester
#40116 - 14/12/200413:01Re: Jomfru Maria - Johannes mor
malli
Bruger
Hej Esmeralda
Jeg skriver jo: "Samtidig mener jeg, at der så yderligere er en dimension i det, nemlig at vi er Johannes, (og derfor kan Johannes ikke være vores søn), og Maria er vores åndelige mor i Kristus, ikke i kraft af et eller andet guddommeligt i Maria selv - det tror jeg også hun selv ville betakke sig!, - specielt når hun siger "han har set i nåde til sin ringe tjenerinde", og jeg har jo også tidligere refereret til englens ord "Du benådede".
- men fordi hun helt konkret sagde "Ja" til at lægge krop til Jesus, og derigennem er den første kristne - og så at hun er Jesu fysiske mor, Guds moder."
Det betyder jo ikke at det ikke er ved Guds Ånd at det ny menneske bliver skabt, Maria kunne jo heller ikke føde Jesus, hvis ikke Helligånden havde overskygget hende, og alligevel kalder Elisabet Maria for "Min Herres mor". Jamen, er Maria Guds mor, så er hun jo også min mor - omend hun kun var skabning.
Det er ikke helt korrekt at synden kom til verden gennem Adam, synden kom til verden gennem Eva, for der står jo skrevet "For Adam blev skabt først, derefter Eva, og det var ikke Adam, der blev forledt, men kvinden lod sig forlede og overtrådte budet" (1. Tim) - dette til forklaring på hvorfor kvinden ikke skal stå over manden, og således være i et præsteembede. Altså, det var i kraft af Evas ulydighed synden kom ind i Paradis.
Og på den modsatte side står så Maria, der i kraft af sin lydighed, sit "Ja", lod nådens lys komme ind i verden.
Vi "kender" jo begge kvinder, for de er begge elementer i os selv - begge kvinder kender Gud!
Evas referance er: "Gud har sagt", Eva kender Guds ord!, - men hun holder ikke fast i det til stor ulykke for menneskeheden, for hermed kunne hun have besejret både sit kød og fristelsen.
Maria derimod siger: »Se, jeg er Herrens tjenerinde. Lad det ske mig efter dit ord!" og hun gemte alle ordene i sit hjerte:
Luk. 2,19: "Men Maria gemte alle disse ord i sit hjerte og grundede over dem."
Luk. 2,51: "Hans mor gemte alle ordene i sit hjerte"
Og det er lige præcis det vi skal gøre, vi skal ikke som Eva glemme det Gud siger, men vi skal gemme Guds ord i vort hjerte og grunde over det.
Vi skal ikke som Eva gå imod Guds Ord, men som Maria sige "Lad det ske mig efter dit ord" - altså som Maria have en villighed til at lade Guds ord bøje eller knække vor egenvilje!
Eva tjener som skabelon for det kødelige menneske = bare gør som Eva, så går det rigtig galt!!
Maria tjener som skabelon for det åndelige menneske = gør som Maria, og du vil være "være velsignet blandt kvinder", og vores frugt vil være velsignet.
Mange mennesker siger jo "vi skal gøre som Jesus" og "WWJD" - jamen, sagen er jo den, vi KAN ikke gøre som Jesus gjorde, Jesus var og er Gud, der bejsejrede djævel, synd og død. Jesus besejrede Djævelen....jamen RIGTIG god fornøjelse, siger jeg bare - men jeg skal altså ikke ud og slås med nogen djævel, og jeg skal godtnok heller ikke nyde noget af at lade mig korsfæste...i hvertfald skal jeg have MEGET klar besked fra Gud om jeg skulle påtage mig et sådant offer, så kan vi måske tale om det - og endnu mindre er jeg da i stand til at forsone verden med Gud. Nej, noget sådant er jo direkte "nederlags-teologi", for det er dømt til nederlag.
Hvad vi derimod kan gøre, hvad vi derimod skal gøre, er at se på hvad Maria gør, og så gøre det samme, nemlig at:
lytte til, gemme og grunde på Guds ord, dvs. Bibelens lære, og underordne vores vilje efter dette evige ord, og så vil Ordet bære frugt
....for det sker helt af sig selv, - dengang som nu!!
Mkh Malli
Ændret af malli (14/12/200413:16)
#40117 - 14/12/200413:37Re: Jomfru Maria - Johannes mor
tau
Ordstyrer
Bruger
Jamen Malli, jeg kan kun sige et stort og rungende AMEN! Du har jo forstået, præcis hvad det går ud på. Det er bare flot.
Du følger faktisk flot i Martin Luthers fodspor. Han var særdeles optaget af og glad for Jomfru Maria, så jo, du er en rigtig lutheraner..!!!!!!! Men selvfølgelig er du på sin vis også en god katolik, for Martin Luthers Mariaglæde var jo katolsk arvegods. al den stund at han var katolik først.
Mvh Tau. PS. Når jeg nu siger, at Malli har forstået det ret, så mener jeg ikke, at dette er den ultimative sandhed, dette skal alle bøje sig for - nej, jeg mener blot, at hun har forstået, hvad vi katolikker mener, når vi siger Mariafromhed. Dette lige for at afklare evt. spørgsmål.
#40119 - 14/12/200416:47Re: Den discipel Jesus elskede ..
Nikolaj
Bruger
Hej Ester
hvordan er "den-discipel-han-elskede blevet = Johannes??
Her er mit bud: Det er jo kun i Johannesevangeliet (der altså blev skrevet af samme Johannes, som vi taler om), at udtrykket "den discipel, Jesus elskede" forekommer. Til gengæld er apostlen Johannes ikke nævnt ved navn en eneste gang, i modsætning til mange af de øvrige disciple. Johannes er til gengæld nævnt i de øvrige evangelier. Det lyder på en måde logisk, at den, som forfatteren ikke nævner ved navn, er ham selv. Hvem skulle det ellers være? I stedet har han så valgt at kalde sig selv "den discipel, Jesus elskede"; måske som et udtryk for sin inderlige taknemmelighed over Jesu kærlighed.
mvh Nikolaj
#40120 - 15/12/200413:33Re: Jomfru Maria - Johannes mor
Esmaralda
Bruger
Hej malli
Jo jeg forstår skam godt at du ikke mener at Maria har en slags guddommelig status.
Det jeg ikke forstår er at hun skulle være MIN åndelige moder........
Gennem Adam/Eva blev synd og løgn ført ind i verden, men de bliver ikke løgnens forældre ved det.......
Gennem Maria blev Jesus/nåden/frelsen ført ind i verden, men hun bliver ikke åndelig moder ved det......
Jeg siger ikke "årh-det-var-også-Adam" når jeg falder i synd Og jeg siger heller ikke "godt-jeg-har-Maria" når jeg genopdager nåden
Kort sagt - det runger skævt i mine øre.....
Dermed ikke sagt at jeg ikke er taknemmelig over at Maria sagde ja til at føde min frelser....... men Gud havde fundet en anden vej hvis hun ikke ville (som Satan ville have fundet en anden vej ind i mennesker hvis Adam og Eva var mere standhaftige)...... min frelse er ikke afhængig af Marias ja eller nej
At Maria er et forbillede på lydighed er jeg helt med på...... det er Abraham og mange andre også...... og det er rigtig godt at have disse forbilleder......
Venlig hilsen Ester
#40121 - 15/12/200413:38Re: Jomfru Maria - Johannes mor
Esmaralda
Bruger
Hej malli
glemte lige at kommentere dette:
Det er ikke helt korrekt at synden kom til verden gennem Adam, synden kom til verden gennem Eva, for der står jo skrevet "For Adam blev skabt først, derefter Eva, og det var ikke Adam, der blev forledt, men kvinden lod sig forlede og overtrådte budet" (1. Tim) - dette til forklaring på hvorfor kvinden ikke skal stå over manden, og således være i et præsteembede. Altså, det var i kraft af Evas ulydighed synden kom ind i Paradis.
JA - det er jeg godt klar over. Men alligevel er det Adam som der henvises til gennem NT.
v22 For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus.
og i Rom 5 sammenlignes den første Adam med den sidste Adam (Jesus)
Det var derfor jeg skrev Adam og ikke Eva.
Venlig hilsen Ester
#40122 - 15/12/200414:52Re: Jomfru Maria - Johannes mor
malli
Bruger
Hej Esmeralda
Jeg kan nok ikke forklare det meget anderledes end jeg har skrevet. Jeg ser de to kvinder Eva og Maria som skabeloner eller mødre til to forskellige mennesker, hhv. det gamle og det ny menneske, hvorfor du så lige hiver Adam, eller før ham Helligånden, ind på banen kan jeg ikke se (med mindre du måske bare vil være lidt på tværs
)
Mkh Malli
Ændret af malli (15/12/200415:03)
#40125 - 15/12/200417:11Re: Manden skal være kvindens hoved, for ellers....
kristina
Ordstyrer
Bruger
Ja!!! tau, - .. nu har jeg allerede én sekundant, og oven i købet en kønsfælle - jeg troede ellers, der omgående ville vælte et helt læs brænde ned over mit syndige hoved, så jeg turde dårlig klilkke ind - - ..
#40127 - 15/12/200422:55Re: Manden skal være kvindens hoved, for ellers....
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej café, Kristina,
Og ud af det kan vi konkludere, at Paulus har ret, når han siger, at manden er kvindens hoved. Er det omvendt, går det galt........
Det slår mig lige - Hvordan ser Verden på et udsagn som dette? Og skal vi være ligeglade med Verdens mening, for Bibelen er jo vor højeste autoritet? Hmmmmmmmm. Jeg ventede ellers en flok kvindesagsforkæmpere på nakken her, men det skete ikke. Måske er jeg som katolik udenfor pædagogisk rækkevidde? Nej, jeg når vist frem til, at jeg står fast på mit udsagn, det er jo trods alt Bibelen, der siger det. Og når den siger det, så er det rigtigt.
Mvh Tau.
#40128 - 16/12/200410:23Re: Jomfru Maria - Johannes mor
Esmaralda
Bruger
Hej malli
(med mindre du måske bare vil være lidt på tværs )
Nej - ingen drillerier denne gang jeg kan virkelig ikke - selv med min bedste vilje - forstå din/jeres tankegang ang. Maria........
Jeg kan heller ikke se hvorfor det er Eva og Maria der er skabeloner når Bibelen selv bruger sammenligningen Adam og Jesus......
Men det er måske for at fremhæve kvinderne lidt mere så vi ikke lige med det første laver oprør???? (OK - her kom drillerierne alligevel ind - ku ik la vær)
Venlig hilsen Ester
#40129 - 16/12/200411:23Re: Jomfru Maria - Johannes mor
malli
Bruger
Hej Esmeralda
Jeg kan heller ikke se hvorfor det er Eva og Maria der er skabeloner når Bibelen selv bruger sammenligningen Adam og Jesus......
Den er jeg til gengæld slet ikke med på. Hvordan skulle Adam eller Jesus skulle være vores "åndelige moder" - eller "kødelige moder"? Det er jo ikke til Adam, at Jesus siger "Dette er din mor", han siger det heller ikke til sig selv.
Han siger det til disciplen.
Du må meget gerne forklare mig hvordan du får dette til at være Adam eller Jesus, for det forstår jeg simpelthen ikke.
Jeg er heller ikke med på at Adam eller Jesus på nogen måde kan være et billede på kirken? Kirken bliver altid omtalt som en anden person end Jesus, og som "hun".
Til gengæld ser jeg Eva og Maria som to forskellige "skabeloner" eller forme, hvori Gud skaber det ny menneske..., ved den første går det så knap så godt, men i kraft af Marias besyv, sit "ja", sit "lad det gå mig efter dit Ord", da bliver hun moder til Jesus - og hun bevarer Ordet til hendes salighed...men derom har jeg jo skrevet tidligere.
Mkh Malli
Du skriver:Citat Manden er altså den hovedansvarlige!
Verdenshistoriens allerførste, og helt grundlæggende synd, oprøret mod Gud, skete da han rettede sig efter hende i stedet for at følge Guds vilje.
Det er ikke til at komme udenom ... Citat slut.
Kommentar: Ja, gad vide hvad Paulus har tænkt da han skrev de berømte/berygtede vers om manden som skulle være......
Men som alle tidligere analyser har påvist og som igen i en nylig stor undersøgelse har vist, så er det kvinden i hjemmet som beslutter i 80 % -skriver firs procent af alle beslutninger. Og det gælder også de store indkøb og hvor skabet skal stå
Den undersøgelse bekræfter også hvad antropologer og andre ..loger har forsket i, at kvinden fra tidernes morgen er skabt nærsynet, fordi hun er den som tager sig af de nære ting og manden er skabt langsynet, fordi han skulle kunne få øje på jagtbyttet langt borte.
Men det er sikkert bare nogle "videnskabsmænd" som har fundet på det. For man skulle mere tro, at mange istedet er blevet skeløjede i deres forståelse af verden.
Så nu er det vist på tide, at vi mænd igen bliver mænd og kvinder sådan som bibelen beskriver dem i ordsprogene og højsangen.
#40131 - 16/12/200417:45Re: Det er kvinderne der bestemmer !!!
Nikolaj
Bruger
Hej carl
Så nu er det vist på tide, at vi mænd igen bliver mænd og kvinder sådan som bibelen beskriver dem i ordsprogene og højsangen.
Tjah, men der er jo desværre bare nogen, der mener, at ægteskabet (nej vrøvl, jeg mente "parforholdet") skal være en evig kønskamp mellem manden og kvinden, i stedet for et hengivent kærlighedsforhold. Det mandlige og det kvindelige køn skal være så ens som muligt, for hvis de er ens, har de ikke brug for hinanden. Hvis de derimod erkendte forskellene, så kunne det måske være, at de fik brug for hinanden, og at ægteskabet blev den symbiose, det for mig at se bør være.
mvh Nikolaj
Jep, men problemet taget helt seriøst startede det vist i Grækenland på Paulus tid, derfor måtte han skrive det han gjorde til menighederne der. Fordi de græske nye kristne kvinder opfattede den frihed i Kristus også bogstaveligt til at ligne de sekulære græske kvinder, som havde en meget fri status på det tidspunkt.
Men i Europa skete der noget afgørende bl.a. med "Den kulturelle frisættelse", senradikalismen som fulgte i kølvandet på de vilde 60ère. Den bølge som bl.a. den tyske sociolog Thomas Ziehe stod for og vist stadig gør var indledningen til perioden med relativisme, unisex mode og den industrielle revolution, hvor kvinderne begyndte i større tal at deltage i arbejdsmarkedet og indtjeningen. Denne udvikling var bestemt med til at løsne den dominerende mandschauvinistiske indstilling i mange familier - bestemt også kristne, så langt så godt, men .........
Som du helt rigtigt skriver " Citat Hvis de derimod erkendte forskellene, så kunne det måske være, at de fik brug for hinanden, og at ægteskabet blev den symbiose, det for mig at se bør være. Citat slut.
Ja, hvis der gensidigt var en forståelse for værdien af disse forskelle, istedet for at betragte dem som problemet, sikke en synergi effekt der kunne fremkomme, både i ægteskabet/parforholdet og i kirkens forståelse herfor.
Det fantastiske er, at i 9 ud af 10 tilfælde er et parforhold mellem en mand og en kvinde repræsenteret ved 2 forskellige personprofiler, som har hver deres styrker og svagheder.
Og skal jeg hilse og sige- DE ER IKKE ENS, HVER SINE STYRKER OG SVAGHEDER. Og endnu mere fantastisk: Der hvor manden normalt har sine styrker er de fleste kvinder svage og omvendt, der hvor kvinder har deres styrker er de fleste mænd svage.
Jo, man har vel lov at sige, at Gud skabte 2 unikke skabninger fra starten, men som Prædikerens Bog siger, så har mennesker så mange sære ting for.
Problemet er at man sjældent har eller vil erkende denne viden.
#40133 - 16/12/200418:26Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Malli.
Jeg er med på det med det åndelige slægtskab som en parallel til at "den, som gør min himmelske Faders vilje, er min bror og søster og mor". I øvrigt også, at de kristne er hinandens brødre og søstre. Og at Paulus kan sige, at han er blevet far til korintherne ved evangeliet (1.Kor. 4,15) og har taget sig af thessalonikerne, som en mor og far tager sig af sine børn, ved at give dem evangeliet og formane dem til at leve, som Gud vil det. (1.Thess. 2,7 og 11). Jesus lover også dem, der følger ham, ikke bare brødre og søstre, men også mødre og børn. Mark 10,30. Så jo, familieforhold er der nok af.
Der, hvor det halter, er for mig at se, når man får "der er din mor" til at være henvendt til os alle, sådan at Maria er vores allesammens mor. For mig at se er det en sammenblanding af den historiske beretning om konkrete personer, der var tilstede ved en konkret begivenhed, samt af en mere billedlig forståelse, eller skulle man hellere sige en overførelse af budskabet på vores liv. Sådan bliver det, hvis Maria = Maria, og Johannes = dig og mig. Det er derfor, jeg siger, at vi ligeså vel skulle kunne bruge princippet omvendt, at Johannes er vores allesammens søn. Eller hvis vi udnævnte den kanaanæiske kvinde til at være vores forbeder den dag i dag, fordi hun bad for sin datter dengang. Forstår du, hvad jeg mener? Men selvfølgelig har beretningen også et budskab til os i dag. Nemlig, at når vi tror på Jesus og det, han gjorde for os på korset, kaldes vi til at tage os af hinanden som medlemmer af den samme familie. Det åndelige moderskab kan jeg som sagt godt gå med til, på samme måde som Saras åndelige moderskab i 1.Pet. 3,6. Jeg vil bare ikke bruge Joh. 19,27 til det.
#40134 - 16/12/200418:32Martin Luther - en stor Mariaelsker.
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Dupont,
du har helt ret, min oplevelse er også, at de fleste protestanter ikke lægger særlig meget vægt på Bibelens ord om, at "herefter skal enhver slægt prise mit (Marias) navn salig".
Men faktisk var Martin Luther, den store reformator, en ganske stor Mariaelsker. Han var simpelthen vild med Jomfru Maria, og han skrev endda adskillige Maria-hymner, som dem der findes i den katolske salmebog. !!!
Mvh Tau.
#40135 - 16/12/200418:39Re: Jomfru Maria - glemt i Folkekirken
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Tau.
Nej, vi er ikke allesammen jomfru Maria. Men vi er heller ikke allesammen "den discipel, Jesus elskede", som i beretningen er en helt bestemt person på et helt bestemt tidspunkt. Jeg er enig i Nikolajs forklaring på, at det efter al sandsynlighed er Johannes. Da det er ham selv, der skriver, vælger han at beskrive sig selv på denne måde.
Jeg mener ikke, at man kan blande den konkrete, historiske begivenhed sammen med overførelsen af dens budskab på vores liv i dag. Jf. mit svar til Malli.
Beretningen i Joh. 19 er jo en historisk beretning om noget, der konkret skete. Men vi har jo ikke alle, samlet i én skikkelse som "disciplen, Jesus elskede" stået ved Jesu kors i år 33 sammen med Maria. Det kunne man måske have forestillet sig, hvis Johannes havde fortalt en lignelse, men det er jo tydeligvis en historisk øjenvidneberetning.
#40136 - 16/12/200418:45Vi er den discipel, som Jesus elsker.
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Annepande,
tak for forsøget på at overbevise mig. Jeg kan sige, at det ikke er lykkedes, men det var da al ære værd. Jeg er ikke blevet overbevist om, at vi ikke er "den discipel Jesus elskede". Jeg kan med min bedste vilje ikke se, at dette ikke skulle gælde for os.
Noget andet er, at hvis Jesus virkelig kun talte om, at Johannes skulle tage sig af Maria, så kunne han jo nok have sagt det på et lidt andet tidspunkt end netop der, som nogen af sine sidste ord... Og desuden, I hævder jo at Jesus havde brødre og søstre - hvorfor kunne disse så ikke tage sig af Maria? Det at Han netop ikke beder dem, kunne også tyde på, at Han mener noget dybere, med "der er din mor".
Men okay, skal vi lade øksen hvile.................
mvh Tau.
#40137 - 16/12/200418:53Re: Vi er den discipel, som Jesus elsker.
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Tau.
Jo, jeg er heller ikke ude på at svinge med øksen blot den detalje, at mht. Jesu brødre, står der, at de ikke troede på ham. Joh. 7,5. Så eftersom han også siger, at det er den, der gør hans Faders vilje, der er hans bror, søster og mor, så giver det god mening, at han overlod sin mor til en af de disciple, der stod ham nærmest (og den eneste, der ikke var rendt sin vej. )
#40138 - 16/12/200419:07Re: Vi er den discipel, som Jesus elsker.
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Annepande,
Så eftersom han også siger, at det er den, der gør hans Faders vilje, der er hans bror, søster og mor, så giver det god mening, at han overlod sin mor til en af de disciple, der stod ham nærmest (og den eneste, der ikke var rendt sin vej. )
Jamen Maria er jo ikke Jesus. ! Hvad skulle deres manglende Messias-tro have med Maria at gøre? De skulle vel nok kunne tage sig af hende, selvom de troede, at Jesus var en snyder og en snagefigur?
mvh Tau.
#40139 - 16/12/200420:11Re: Vi er den discipel, som Jesus elsker.
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Tau.
Jo, det kunne de godt. Men som Malli også har været inde på, var der nok også et åndeligt aspekt ved det.
Jeg tror, at han overlod de to til hinanden, fordi de på hver deres måde havde været ham mest nær.
Derfor skulle de hver især have lov til at give og modtage omsorg fra en, der ligesom de selv, hørte til dem, der havde stået Jesus mest nær.
Jeg mener også stadig, det giver mening at inddrage det, at Jesu brødre ikke troede på ham.
Jesus siger jo ikke bare, at de troende er hans familie, men også at dette familieskab er vigtigere end det kødelige. Han siger jo også, da Maria og brødrene står udenfor og vil tale med ham: Hvem er min mor og mine brødre?
Det vigtigste for Jesus var altså det åndelige familieskab og ikke det kødelige (selv om det også var vigtigt).
I det lys giver det mening, at Johannes, og ikke Jesu brødre, blev bedt om at tage sig af Maria.
Men det hører jo også med til billedet, at brødrene senere kom til tro på ham. De var jo med i forsamlingen før pinsedag, og Jakob blev senere apostel og forfatter til Jakobs brev.
#40140 - 16/12/200420:15Re: Martin Luther - en stor Mariaelsker.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej tau,
Jeg vil lige her nævne, at hvad Luther mente om Jomfru Maria og om meget andet, faktisk ikke gør særlig meget indtryk på en god lutheraner!
Vi er jo ikke nemlig ikke disciple af Luther (hvad han formentlig også ville have frabedt sig!) men af Jesus Kristus! - og hans ord har kun sandhedsværdi i den udstrækning de ses bekræftet af Bibelens tekster ...
Du skiver: Citat Men faktisk var Martin Luther, den store reformator, en ganske stor Mariaelsker. Han var simpelthen vild med Jomfru Maria, og han skrev endda adskillige Maria-hymner, som dem der findes i den katolske salmebog. !!! Citat slut.
Kommentar: Jo, men det kommer vel heller ikke som den store overraskelse, at den modige og kære Luther i reformationen af kirken ikke kunne overskue alt og helt fik frigjort sig og dermed den protestantiske kirke fra katolsk tankegods.
Men kristina har som sædvanlig altid en god pointe i slige sager
#40143 - 16/12/200422:43Re: Martin Luther - en stor Mariaelsker.
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl
nu kendte jeg ikke Luther personligt, men det skulle undre mig MEGET, om han "bare ikke fik gjort op med katolsk arvegods". Nej, jeg vil holde på, at han helt bevidst holdt af Maria. Men dette kan vi selvfølgelig aldrig få svar på. Ikke før i evigheden.
Mvh Tau.
#40144 - 16/12/200422:45Re: Martin Luther - en stor Mariaelsker.
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Kristina
og hans ord har kun sandhedsværdi i den udstrækning de ses bekræftet af Bibelens tekster ...
jamen der står jo netop i Bibelen, at "herefter skal enhver slægt prise mit (Marias) navn salig." Dette gjorde Luther, men det har hans efterfølgere ofte glemt.
mvh Tau.
#40145 - 16/12/200423:10Re: Martin Luther - en stor Mariaelsker.
Nikolaj
Bruger
Hej Tau
Hvis Luther holdt meget af Maria, så var det vel ikke noget galt i det. Vi lutheranere mener jo ikke, at Maria er et dårligt forbillede for kristne, eller at det er dumt at følge Marias eksempel og overgive sit liv i Guds hænder. Og vi har jo også en søndag om året, som er dedikeret til Maria, nemlig Mariæ Bebudelse.
Og selv hvis Luther skulle have overdrevet sin Mariakærlighed for meget, så er der som kristina skriver ikke noget galt i det, for vi lutheranere tror jo netop ikke på Luther, men på Kristus alene. Og vi henter egentlig ikke vores lære fra Luther, men fra skriften alene.
mvh Nikolaj
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj,
Vi lutheranere mener jo ikke, at Maria er et dårligt forbillede for kristne, eller at det er dumt at følge Marias eksempel og overgive sit liv i Guds hænder. Og vi har jo også en søndag om året, som er dedikeret til Maria, nemlig Mariæ Bebudelse.
Okay, dette er selvfølgelig sandt og godt, men jeg ser bare mange steder, at man nærmest er BANGE for Maria. Man tager simpelthen afstand fra hende. Det er denne praksis, jeg anser for særdeles ubibelsk. Men sådan er det måske ikke alle steder...
Og vi henter egentlig ikke vores lære fra Luther, men fra skriften alene.
Dette er jeg ikke helt enig i. Har I ikke et begreb, der hedder sola Scriptura? Dette er ikke fra Bibelen, det stammer fra Martin Luther. Skriften siger selv, at "det kunne der skrives mange bøger om". (frit gengivet). Den er altså den første til at sige, at ikke alt er skrevet i Bibelen. Men dette har vi vist diskuteret før, kommer jeg pludselig i tanker om?
Grüss Gott! Tau.
#40147 - 16/12/200423:38Re: Den discipel Jesus elskede ..
Nikolaj
Bruger
Ved nærmere granskning har jeg opdaget, at Johannes faktisk direkte skriver, at ham, som kaldes "den discipel, som Jesus elskede" er identisk med forfatteren selv, altså Johannes:
Da Peter vendte sig om, ser han den discipel følge efter, som Jesus elskede ... Det er den discipel, som vidner om dette, og som har skrevet dette, og vi ved, at hans vidnesbyrd er sandt. (Joh 21,20-24)
- Nikolaj
#40148 - 16/12/200423:44Re: Den discipel Jesus elskede ..
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj,
Da Peter vendte sig om, ser han den discipel følge efter, som Jesus elskede ... Det er den discipel, som vidner om dette, og som har skrevet dette, og vi ved, at hans vidnesbyrd er sandt. (Joh 21,20-24)
Er det mig, der er fattesvag? Hvad vil du med dette citat?
mvh Tau.
#40149 - 16/12/200423:51Re: Den discipel Jesus elskede ..
Nikolaj
Bruger
Hej Tau
Jeg skrev flg. citat:
Og du vil gerne vide hvorfor. Jo, det er såmænd bare for at underbygge min påstand om, at når Johannes skriver "den discipel, Jesus elskede" så er det blot et andet udtryk for Johannes selv. Det står jo direkte her, at den discipel, som Jesus elskede, er den samme som den discipel, "som har skrevet dette (Johannesevangeliet)," ergo er "den discipel, Jesus elskede" = Johannes.
Forstår du nu, hvad jeg mener?
mvh Nikolaj
#40150 - 16/12/200423:53Re: Den discipel Jesus elskede ..
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj,
nå nu forstår jeg, hvad du mener. Jeg kan også godt se det fra din side, men da jeg ikke selv ved, hvad jeg egentlig skal mene, da jeg ser argumenter for begge synspunkter, fastholder jeg min Kirkes lære på dette punkt. Nemlig det at VI er den discipel, som Jesus elsker.
mvh Tau.
#40151 - 17/12/200409:04Re: Martin Luther - en stor Mariaelsker.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej tau, mener du virkelig, at Maria ligefrem er glemt? Hun som er velsignet så rigt - udvalgt til at være Jesu moder?
Men ok, det er da sandt, at hun ikke "fylder" så meget som sin søn ... i vores bevidsthed - prædikener, bønner og, salmer .. (og det synes jeg jo heller ikke at hun skal, må jeg indrømme).
Men det allersmukkeste forbillede er og bliver hun, og i øvrigt i lige så høj grad for mænd som for kvinder, med sit helt centrale udsagn: "Det ske mig efter Din vilje ... "
#40152 - 17/12/200409:16Re: Den discipel Jesus elskede ..
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej tau, jeg synes det er så mærkeligt, at den katolske kirke har det synspunkt.
Ikke at det har afgørende betydning, men jeg synes det har helt klare bibelord imod sig, som citeret af Nikolaj.
Så kunne du, hvis det ikke er for meget ulejlighed, en gang finde frem til lidt forklaring fra din kirke på dette, ud over, at sådan er det altså at man skal tro?
#40154 - 17/12/200411:26Re: Sola Scriptura.
malli
Bruger
Hej Tau
"Dette er jeg ikke helt enig i. Har I ikke et begreb, der hedder sola Scriptura? Dette er ikke fra Bibelen, det stammer fra Martin Luther. Skriften siger selv, at "det kunne der skrives mange bøger om". (frit gengivet)."
Jo, men dette er jo ikke vedrørende læren, ordene er tilknyttet Jesu mirakler - at Jesus gjorde tegn, undere og mirakler, som ikke er nævnt i Bibelen. Joh. 20, 30-31 "Jesus gjorde også mange andre tegn, som hans disciple så; dem er der ikke skrevet om i denne bog "
Og "Der er også mange andre ting, Jesus har gjort; hvis der skulle skrives om dem én for én, tror jeg ikke, at hele verden kunne rumme de bøger, som så måtte skrives."
(Joh. 21,25)
Det er korrekt, at ordet "Sola Scriptura" ikke nævnes i bibelen, men bibelen bekræfter det princip det dækker, akkurat som bibelen bekræfter Tre-enighedslæren, der jo heller ikke står nævnt, og bibelen bekræfter Sola Scriptura-princippet her: "Du kender dem, du har lært det af, og fra barnsben kender du De hellige Skrifter, der kan give dig visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, så at det menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning. 2. Tim.3
I den gamle oversættelse står der "Ethvert skrift er indåndet af Gud"
Alt, hvad der tidligere er skrevet, er jo skrevet, for at vi skal lære af det, så vi med udholdenhed og med den trøst, som Skrifterne giver os, kan fastholde håbet. Rom. 15,3
Dit Ord er en Lygte for min Fod, et Lys på min Sti. Sl.119,105
Brødre, jeg har for jeres skyld anvendt dette om mig selv og Apollos, for at I af os kan lære, hvad der menes med: Hold jer til Skriften! så I ikke bilder jer noget ind til gunst for den ene imod den anden. (1. Kor. 4)
Man kan således ikke opstille et kirke-dogme, der ikke kan bekræftes i Skriften, med den begrundelse at "ikke alt står i bibelen", for Skriften selv bekræfter, at det vi skal lære, og det vi skal holde os til fremgår af Skriften - og Skriften selv formaner os, at vi ikke må gå ud over Kristi lære:
Enhver, som går ud over Kristi lære og ikke bliver i den, har ikke Gud; men den, der bliver i hans lære, har både Faderen og Sønnen. (2. Joh.1,8)
Det ER at gå ud over Kristi lære, når man opstiller et dogme, der siger at Maria var syndfri fra fødslen, og at hun er nådemidlerinde - ligesom det er at gå ud over skriften at opstille et dogme om Marias optagelse i himlen og hendes kroning til Himmeldronning. Man kan have nogle ideer eller formodninger om det, ja man kan tro det - men da Skriften ikke bekræfter dette, da kan kirken ikke erklære dette som endegyldige Sandheder, dette fordi hverken Kristus eller apostlene har givet os det som lære.
Mkh Malli
Ændret af malli (17/12/200411:51)
#40155 - 17/12/200411:32Re: Jomfru Maria - Johannes mor
Esmaralda
Bruger
Hej malli
Hele vores uenighed om dette starter nok med at jeg IKKE kan se at "den discipel Jesus elskede" i Johannesevangeliet er MIG.....!!!!!
For mig at se er det Johannes - og ikke andre..... Det ses tydeligt i det vers som Nikolaj fandt frem til mig et andet sted i tråden Joh 21 v 20-24 hvor der står:
v20 Da Peter vendte sig om, ser han den discipel følge efter, som Jesus elskede, og som ved måltidet havde siddet lige ved siden af ham og spurgt: Herre, hvem er det, der skal forråde dig? v21 Da nu Peter så ham, sagde han til Jesus: »Herre, hvad så med ham?« v22 Jesus sagde til Peter: »Hvis jeg vil, at han skal leve, til jeg kommer, hvad angår det så dig? Følg du mig!« v23 Da kom det forlydende ud blandt brødrene, at den discipel ikke skulle dø. Men Jesus havde ikke sagt, at han ikke skulle dø, men: Hvis jeg vil, at han skal leve, til jeg kommer, hvad angår det så dig?
v24 Det er den discipel, som vidner om dette, og som har skrevet dette, og vi ved, at hans vidnesbyrd er sandt.
Altså - den discipel Jesus elskede er den som har skrevet "dette" (Johannes evangeliet)
OG når jeg nu ikke kan se eller forstå at Eva og Maria skulle være vore mødre - ville ejg give et andet bud på hvem vores syndige/åndelige ophav er..... Det er så - tror jeg - Djævelen gennem Adam og Jesus gennem Maria ved Åndens indgriben.
Som der står i Rom 5 v14: men døden herskede fra Adam til Moses også over dem, der ikke havde syndet ved en lignende overtrædelse som Adam. Han er et billede på ham, der skulle komme; v15 men det forholder sig ikke med nådegaven som med faldet; for døde de mange på grund af den enes fald, er Guds nåde og gave så meget mere kommet de mange rigeligt til gode ved nåden i det ene menneske, Jesus Kristus.
Døden kom ind ved Adam - frelsen ved Jesus.
I 1 kor 15 v21 Står der: Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes opstandelse kommet ved et menneske. v22 For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus.
Heller ikke her er der nævnt et eneste ord om Maria som den der har gjort noget særligt ang. vores frelse..... Det er ikke hende der har givet verden muligheden for frelse ved at være vores allesammens åndelige moder...... Det er Jesus alene som frelser - uden hjælp fra mennesker......
Når jeg ser versene om Maria og "den discipel Jesus elskede" (sætter dem lige ind)
Joh 19 v26 Da Jesus så sin mor og ved siden af hende den discipel, han elskede, sagde han til sin mor: »Kvinde, dér er din søn.« v27 Derpå sagde han til disciplen: »Dér er din mor.« Fra den time tog disciplen hende hjem til sig.
Ser jeg at det helt konkret er Jesu MOR (kan ikke være hvem som helst) som står der. Og "den discipel Jesus elskede" kan kun helt konkret være Johannes - Johannes har jo selv skrevet det i Joh 21v20-24.
Derfor tror jeg at dette simpelthen er en konkret handlingsforløb under korsfæstelsen....... Jesus beder Johannes tage sig af sin mor - ikke andet eller mere end det...... helt ærligt synes jeg at det er at digte ekstra ind i verset at forstå det anderledes......
På den anden side synes ejg også det er mærkeligt at "Halvdelen af et udsagn skal tages bogstaveligt - Maria er Maria) og den anden halvdel skal tages billedligt (Johannes er mig og dig)
Jeg tror derimod at enten er HELE VERSET bogstaveligt eller også er det billedligt. Bogstaveligt: Johannes tag dig af min mor. Billedligt: Kristne tag jer af enker, syge, svage, ensomme, de som sørger - osv osv - for de er jeres familie i Kristus. Kort sagt - vær hinandens familie i menighederne.
Ja det var så min KORTE forklaring..... håber det blev forståeligt
Venlig hilsen Ester
#40156 - 17/12/200411:37Re: Vi er den discipel, som Jesus elsker.
Esmaralda
Bruger
Hej Tau'
Noget andet er, at hvis Jesus virkelig kun talte om, at Johannes skulle tage sig af Maria, så kunne han jo nok have sagt det på et lidt andet tidspunkt end netop der, som nogen af sine sidste ord...
Jeg tror heller ikke at Jesus "KUN" sagde det for at Johannes skulle tage sig af hans mor.
Jeg tror at det både skal forstås konkret og billedligt - bare ikke blandet sammen (se mit svar til malli)
Kort sagt tror jeg det skal forstås: konkret: Johannes, tag dig af min mor Billedligt: Kristne, vær hinandens familer og tag jer af hinandens svage.
Venlig hilsen Ester
#40157 - 17/12/200412:24Re: Jomfru Maria - Johannes mor
malli
Bruger
Hej Esmeralda
Tak for din forklaring. Jeg er ikke uenig i det du skriver - jeg er bare af den opfattelse at der ligger mere i Maria-modellen end som så. Som jeg skrev tidligere er jeg ikke af den opfattelse, at Maria i dag gør noget der vedrører vores frelse. Faktisk ved vi ikke specielt meget om hendes situation nu i dag, så derfor kan man ikke fastsætte noget endeligt. Hun kan hensove, som der jo står skrevet - men hun kan også være i himlen. Jeg har lidt svært ved at forestille mig, at Maria ikke skulle være i himlen, da jo både Elias og Moses er der. Måske har Gud forskellige løsninger, når folk er døde?. Jeg tror så at Maria sammen med de øvrige i himlen beder for mennesker, fuldstændig uden at vi gør noget - og i hvertfald skal vi ikke bede til nogle af disse mennesker, men kun til Gud, for skriften bevidner dette: "Ingen kommer til Faderen uden ved mig".
Når jeg så omtaler Maria som "åndelig moder" har det således intet at gøre med Maria I DAG, for som sagt, jeg ved jo intet om hvor hun er her i år 2004, men jeg kunne måske bruge en anden betegnelse "åndelig stammoder", for i kraft af hendes meget omtalte "ja" blev hun stammoder til det ny menneske. Jeg kan godt se at "åndelig moder" let kan få en forkert og uheldig drejning - for Gud er jo vores far!, så ved at benytte ordet "åndelig moder" om Maria, læser man det som at de to er sideforordnet. Dette har jeg ikke lige været opmærksom på
Hvis jeg så lige kan fastholde denne benævnelse "åndelig stammoder", da var hun moder til vores Herre...og hun var sammen med ham hele vejen - og hun var den første kristne. I tråden er der flere gange nævnt, at hun er "forbillede" for os, og det er jeg ikke uenig i. Men som jeg ser det havde/har hun en større rolle end dette. For et "forbillede" er som jeg opfatter det "bare" en man ser op til - jeg ser hende som en "form" eller "skabelon" for det ny menneske.
Mkh Malli
#40158 - 17/12/200414:08Re: Jomfru Maria - Johannes mor
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej malli og Ester.
Tankevækkende samtale, synes jeg.
Her kommer lidt fra min egen amatørteologiske bagage:
Jesus blev undfanget ved Helligånden of Maria, og derefter inkarneret som menneske, i kød og blod, ind i vores verden.
Men, Jesus, Ordet, Guds søn, var sandelig med fra begyndelsen - inden skaberværket (som jo blev skabt ved ham) og han er også hovedpersonen i GT.
"Ingen kommer til faderen uden ved mig", siger han.
Det må vi ikke opfatte sådan, at alle der levede og døde for mere end et par tusind år siden, er gået fortabt!
Så kun i inkarnationen var Maria mor til Guds Søn.
Malli, du skriver: Jeg har lidt svært ved at forestille mig, at Maria ikke skulle være i himlen, da jo både Elias og Moses er der ..
Sådan tænker jeg ikke. Jeg tror, at alle hensovede, uden undtagelse, faktisk netop er hensovede! At Jesus er genopstået som den eneste - som "førstegrøden". Opstandelsen er fremtidsmusik, set fra vores synsvinkel, som er bundet af tiden. (Intet menneske kan sanse uden for tidsdimensionen.)
Så jeg mener, at både Elias os Moses og Maria er "hensovede" - som alle andre, der hører Kristus til, og også alle andre, der ikke hører ham til.
Og at alle vil opstå og stå til ansvar for deres liv ved Jesu genkomst, når himmel of jord omskabes til en ny himmel og en ny jord. De, der hører Ham til, til evig salighed, og de, der ikke gør, til evig fortabelse.
Forklarelsen på bjerget, og også lignelsen - ikke en hændelse, men netop en lignelse, en alvorlig anskuelsesunderisning fra Jesus - om den rige mand og Lazarus var en skuen ind i Guds rige, uden for tiden, det vi med et noget misvisende ord i mangel af bedre bliver nødt til at kalde "fremtid", på samme måde som Johannes Åbenbaring, som jo heller ikke endnu er gået i opfyldelse.
Og Jesu ord til røveren på korset "I dag skal du være med mig i paradiset ...",
ser jeg heller ikke som et udtryk for, at røveren er i paradiset nu, her i vores "nutid", men kun i røverens oplevelses-nutid.
Når vi dør, oplever vi nemlig ikke mere noget, og derfor er der ingen tid. Det vi kan kalde "den drømmeløse søvn" i graven er således "tidløs" -
Altså opstår røveren fra de døde, sammen med Maria, og alle andre, såvel levende som afdøde, i et "nu", eller ved een begivenhed, nemlig Jesu genkomst på dommens dag. Og om røveren afgik ved døden for nogle timer eller mange tusind år siden er ét og det samme, både for Gud og for røveren.
"I dag skal du være med mig i Paradiset .." er uden for vores tidsregning. Tiden har Gud skabt til os til at opleve i, så længe vi har ånde. Derefter sættes uret i stå.
Sådan tror jeg det er, men det står fuldstændig for min egen regning, og er muligvis tankekspind. Jeg kan i hvert fald ikke forlige mig med den tanke, at sjælen - adskilt fra legemet, skulle svæve op til Gud, når der bliver slukket for respiratoren. (Græskfilosofisk tankegods?)