0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#40014 - 08/12/2004 23:10
Re: Drengene fra Angora - Simon Kvamm.
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Grüss Gott - det er faktisk bare sådan de siger dernede, i hvert fald i Østrig og dele af Svejts, når de hilser på hinanden ... de tænker ikke på, hvad de siger, lige så lidt som vi, når vi siger goddag og farvel, så det er næppe hverken blasfemi eller humor - med mindre der er helt anden sammenhæng (jeg har ikke set den udsendelse, du nævner ..)
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#40015 - 09/12/2004 12:40
[Re: kristina]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Kristina,
Grüss Gott - det er faktisk bare sådan de siger dernede, i hvert fald i Østrig og dele af Svejts, når de hilser på hinanden ... de tænker ikke på, hvad de siger, lige så lidt som vi, når vi siger goddag og farvel, så det er næppe hverken blasfemi eller humor - med mindre der er helt anden sammenhæng (jeg har ikke set den udsendelse, du nævner ..)
Nu foregår udsendelsen jo hverken i Østrig eller Schweiz! Den foregår i DK og kun her. Desuden kan jeg tilføje, at samme Simon Kvamm (forklædt som figuren Baune) har besøgt en præst i Kbh., for at finde ud af om Gud findes. Han konkluderede, at det gør Han ikke, for man kan jo ikke SE Ham. 
Jeg synes, det er humor, men jeg kunne da godt tænke mig at høre fleres mening. 
Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40016 - 09/12/2004 13:24
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Tau
Hvorfor mener du at "Gruss Gott" er/kan være blasfemisk?
Man kan måske i yderste konsekvens tale om ikke at misbruge Guds navn....- men der forstår jeg det umiddelbart som et misbrug til at vidne og prædike falsk (i det hele taget fortælle noget om Gud, der ikke passer) - og så selvfølgelig bande/ sværge (ved Gud/så Gud=sgu), om dette bud kan du jo selv læse nærmere i Luthers Store Katekismus!!  .
http://home1.stofanet.dk/martin.luther-dansk/id87.htm
Men man sværger eller bander jo ikke, ligesom man heller ikke umiddelbart vidner falsk om Gud ved denne hilsen.
Han konkluderede, at det gør Han ikke, for man kan jo ikke SE Ham.
Lige præcis dén udsendelse, kunne jeg nu godt være foruden - finder det ikke specielt morsomt, at der bliver bandet i kirken, og præsten ellers bliver tværet ud, og sat til vægs (i overført betydning). Manglende humor? Muligvis.
...Min bekymring går på, hvilke signaler det sender, når et så populært navn som Angora-drengene opfører sig så respektløst i kirken.
Ellers kan jeg iøvrigt godt lide meget af det de laver.
Mkh Malli
Ændret af malli (09/12/2004 13:38)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#40017 - 09/12/2004 13:41
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Jeg synes, det er humor, men jeg kunne da godt tænke mig at høre fleres mening.
Jeg er helt enig i, at det er humor!
|
|
Til toppen
|
|
|
#40018 - 09/12/2004 13:48
[Re: malli]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tau og Malli og Ateist
1.Kor 6,9-11:
Ved I ikke, at uretfærdige ikke skal arve Guds rige? Far ikke vild! Hverken utugtige eller afgudsdyrkere eller ægteskabsbrydere [..........] eller tyve eller griske mennesker, ingen drukkenbolte, ingen spottere, ingen røvere skal arve Guds rige.
Sådan var nogle af jer engang, men I blev vasket rene, I blev helliget, I blev gjort retfærdige ved Herren Jesu Kristi navn og ved vor Guds ånd.
Nu er der efter min mening en verden til forskel mellem humor (som jeg selv synes er nærmest livsvigtig) og Gudsbespottelse, (som jeg har det rigtig skidt med).
Men det er jo ikke noget, der kan skrives paragraffer om - det må blive en sag mellem Gud og humoristen. Subsidiært spotteren ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#40019 - 09/12/2004 14:24
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
|
Hej Tau
Nu bryder jeg mig ikke særligt meget om Drengene fra Angora fordi jeg synes de bander for meget omend jeg dog synes at deres sang til Tour de France var meget god, men alt det banderi kunne jeg godt undvære...
Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
|
|
Til toppen
|
|
|
#40020 - 09/12/2004 14:37
|
Bruger
|
Men det er jo ikke noget, der kan skrives paragraffer om - det må blive en sag mellem Gud og humoristen. Subsidiært spotteren ..
Amen!
|
|
Til toppen
|
|
|
#40021 - 09/12/2004 17:27
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli
jeg siger ikke, at Grüss Gott er blasfemisk. Jeg SPØRGER JER, om I synes, at det er det. Jeg kunne nemlig forestille mig, at nogen syntes det, og så ville jeg da gerne høre hvorfor.
Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40022 - 09/12/2004 18:02
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Tau Ja, du SPØRGER  ...men hvad mener du selv? Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#40023 - 09/12/2004 20:39
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli jeg har allerede sagt, at jeg mener, at det er humor. Se mit indlæg lige over Ateists indlæg her i tråden. Men jeg kan da godt sige det igen: Simon Kvamms hilsen "Grüss Gott!" er HUMOR - Det er simpelthen noget af det skæggeste, hvis du spørger mig.  Mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40024 - 09/12/2004 20:50
[Re: Maijannes]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Maijannes, ja du kan have ret i, at Drengene bander for meget. Det synes jeg også selv, men jeg filtrerer det lidt fra, og så griner jeg af resten. Jeg synes - bortset fra det principielt forkerte i at bande - at det er enormt skægt, når Tourchef Henning Primdal siger "for SADAN da!. Det griner jeg meget af. Det lyder altså sjovt, synes jeg, men det er måske bare mig og min krummelyre humor...  mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40025 - 09/12/2004 23:16
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej tau
Jeg synes - bortset fra det principielt forkerte i at bande - at det er enormt skægt, når Tourchef Henning Primdal siger "for SADAN da!. Det griner jeg meget af. Det lyder altså sjovt, synes jeg, men det er måske bare mig og min krummelyre humor...
Jeg ser principielt ikke noget galt i, at en tv-serie har en figur, som taler på en speciel måde, heller ikke hvis det inkluderer mindre pænt sprog. Henning Primdahl er jo en karikatur. Og så er han jo også sjov.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#40026 - 10/12/2004 15:45
[Re: Nikolaj]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nikolaj nå så er vi ikke helt enige om dette, men vi er da enige om, at Henning Primdahl er SJOV. Jeg griner simpelthen så meget af ham, hver gang han er på!  mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40027 - 17/12/2004 16:41
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Hvis jeg har forstået det ret, så er "Grüss Gott" vel også nærmere at gøre grin med tysk en med Gud?
Jeg synes ikke det største problem er, at Drengene bander... i langt højere grad synes jeg, deres humor til tider bliver for pervers.
Tror det er Paulus der skriver at fræk tale end ikke bør nævnes iblandt os. (Ikke en opfordring til at afslutte debaten  )
Ændret af steffenlaursen (17/12/2004 16:43)
|
|
Til toppen
|
|
|
#40028 - 17/12/2004 17:46
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
|
Hej Steffen
Jeg synes ikke det største problem er, at Drengene bander... i langt højere grad synes jeg, deres humor til tider bliver for pervers.
Jeg synes faktisk i udpræget grad, at Drengene fra Angora latterliggør den overdrevet perverse humor. F.eks. i indslagene med de tre russere, der fortæller utroligt intetsigende, "frække" vittigheder (hvor selve morskaben består i, at de tre russere finder noget morsomt, blot fordi det er perverst).
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#40029 - 18/12/2004 09:58
|
Bruger
Reg.: 30/07/2004
Sted: Sønderjylland
|
Hej Tau. Først: Jeg har ikke set nogle af de omtalte programmer. Men jeg har været i Østrig. Og dér hilser man hinanden med "Grüss Gott" når man møder nogen - fx på en vandretur i Alperne. (Kan i øvrigt varmt anbefales  ) Sådan som jeg hører jer beskrive programmerne - at de bander meget og spotter Gud i et kirkerum mv. - så lyder det for mig som om, at manden bruger hilsenen til netop at spotte Gud - igen. (Når det så er sagt, så kan jeg helt tilslutte mig, at humeren i det en komiker siger, også kan gå lige ind hos mig - også selvom det er blasfemisk eller sjofelt. Fx kan en sjolel vittighed være hylende morsom og svær at lade være med at grine af - også selv om jeg ved, at det er forkert  ) Men altså - jeg mener, at hilsenen - i den "opeindelige" form ikke er andet end en hilsen, men når det bruges på den måde af en komiker, mener jeg at det er Guds-bespottende. MVH Lennart
Der står skrevet: »Den retfærdige skal leve af tro.« www.dictio.dk
|
|
Til toppen
|
|
|
#40030 - 18/12/2004 11:53
[Re: lre]
|
Bruger
|
Hej Lennart (lre)
Sådan som jeg hører jer beskrive programmerne - at de bander meget og spotter Gud i et kirkerum mv. - så lyder det for mig som om, at manden bruger hilsenen (Grüss Gott) til netop at spotte Gud - igen.
Nu er banderi jo ikke en voldsom stor del af Drengene fra Angora. De tre vigtigste figurer, Simon, Henrik og Kaare, bander vist stort set ikke. Jeg mener kun, at der er to figurer, som bander i udpræget grad, nemlig Henning Primdahl og Baune.
At Primdahl bander er nok en del af den sprogrug, som gør ham til den type, han er. Lidt ligesom Olsen i Huset på Christianshavn ikke ville være den samme, hvis han ikke bandede.
Baune er en stærkt usympatisk og tåbelig figur, det sjove ved ham er, at han gør åndssvage ting og opfører sig som en idiot, herunder at besøge en kirke, overfuse en præst og proklamere, at Gud ikke findes (nu har jeg ikke set præcis dette afsnit, men normalt er det Baune selv, der virker som den dumme, ikke de mennesker, han interagerer med).
Jeg tror nærmere, at Simon Kvamm bruger hilsenen "Grüss Gott" for at gøre grin med østrigere end med Gud (Drengene fra Angora er nemlig normalt ikke særlig bange for at gøre grin med nationaliteter, f.eks. hollændere, svenskere og russere).
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#40031 - 18/12/2004 11:59
|
Bruger
|
Hej Nikolaj.
OK - så har jeg nok misforstået noget...
Men det lyder i det hele taget ikke som noget, der taler til min form for humor (eller mangel på samme!?!)
MVH Lennart
|
|
Til toppen
|
|
|
#40032 - 18/12/2004 14:24
|
Bruger
|
Hej Steffen
Jeg synes faktisk i udpræget grad, at Drengene fra Angora latterliggør den overdrevet perverse humor. F.eks. i indslagene med de tre russere, der fortæller utroligt intetsigende, "frække" vittigheder (hvor selve morskaben består i, at de tre russere finder noget morsomt, blot fordi det er perverst).
mvh Nikolaj
Hehe... jeg synes selv de tre russere er ret sjove 
Jeg tænker mere på indslag som "Øresundssangen".
Men nu har jeg også kun set det en to-tre gange, så måske grænser det op til en fordom , der er måske ikke mange andre indslag af den slags!?
|
|
Til toppen
|
|
|
#40033 - 18/12/2004 14:34
|
Bruger
|
Hej Steffen
Det kan godt være, at sange som "Öresundsvisan" og "Du skal bruge pessar" er i den lidt for perverse ende.
Men jeg mener faktisk, at andre tv-serier, som på en mere diskret (og tilsynelandende naturlig) måde rokker ved unge menneskers seksualmoral (og moral i øvrigt), f.eks. Beverly Hills, er mere skadelige.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#40035 - 18/12/2004 14:39
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Steffen,
ja Öresunds-visan er lidt for meget også for mig. Og "Blind date" (hun har en p..., hun har en stor p..., og det burde hun ikk´ ) som handler om en hermafrodit-kæreste, er også lidt i overkanten, vil jeg mene. Og i Ridder-visen har de et grimt sprog også, men ja, de tager jo bare pis på det hele, det er da meget sjovt.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40036 - 18/12/2004 14:50
|
Bruger
|
Hej Tau
Men nu har du vel lagt mærke til katolikken Donna Martin, som ikke vil have sex før ægteskab? Dette er da et udmærket modtræk til seriens andre figurer, som glad og gerne har sex med deres skiftende kærester.
Nu har jeg ikke set særlig meget Beverly Hills, men er der ikke noget med, at hun alligevel til sidst vælger at have sex før ægteskabet?
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#40037 - 18/12/2004 14:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
... nu må I snart stoppe - jeg får mindre og mindre lyst at stifte bekendtskab med nogen af de omtalte Angora-gutter ...  .. øhhh ...hmm .. hvad er det forresten en kanal de viser den på?  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#40038 - 18/12/2004 15:08
|
Bruger
|
Hej kristina Skulle du eller andre få lyst til at stifte bekendtskab med Drengene fra Angora, så må jeg desværre meddele, at sidste afsnit er lavet, og det bliver ikke vist på DR2 længere  , men til gengæld kan alle afsnittene ses på nettet: http://www.dr.dk/skum/angora/video.asp  . mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#40039 - 18/12/2004 15:17
|
Ordstyrer
Bruger
|
Tak for advarslen, Nikolaj, så ved jeg lige, hvor det er jeg skal lade være med at klikke..  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#40040 - 18/12/2004 15:59
|
Bruger
|
Men jeg mener faktisk, at andre tv-serier, som på en mere diskret (og tilsynelandende naturlig) måde rokker ved unge menneskers seksualmoral (og moral i øvrigt), f.eks. Beverly Hills, er mere skadelige.
Mon dog Beverly Hills rykkede ved danske unges sexmoral? Så vidt jeg husker, så var den da mere uskyldig end den danske virkelighed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40041 - 18/12/2004 17:53
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej Ateist Mon ikke Nikolaj snarere tænkte på kristne unge mennesker? Tja... jeg ved det jo ikke, så måske skulle jeg bare give ham lov til at svare selv
|
|
Til toppen
|
|
|
#40042 - 18/12/2004 17:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nikolaj
Nu har jeg ikke set særlig meget Beverly Hills, men er der ikke noget med, at hun alligevel til sidst vælger at have sex før ægteskabet?
Nå nej, du var ikke så gammel, da de sendte den, det er rigtigt! Jeg mener, det var i 1994, de sendte den, og da var du da vist ikke ret gammel.  Jeg husker ikke, at Donna skulle have været gået med til sex før ægteskab, men jeg kan jo huske forkert.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40043 - 18/12/2004 18:10
|
Bruger
|
Hej Tau HAHAHAHAHOHOHOHOHIHIHIHI  Det er altid sjovt at gøre grin med folks alder.  At jeg ikke har set det særlig meget har nu nok ikke så meget med min alder at gøre, for så vidt jeg ved er Beverly Hills blevet genudsendt ind til flere gange. Det er nok snarere fordi jeg har smag.  mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#40045 - 18/12/2004 18:17
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej Ateist
Mon dog Beverly Hills rykkede ved danske unges sexmoral? Så vidt jeg husker, så var den da mere uskyldig end den danske virkelighed.
Jeg mente, at Beverly Hills kunne rykke kristne unges seksualmoral i en uheldig retning, ikke unge generelt, for der har du nok ret i, at deres moral ikke er bedre end tv-seriens. Men i og med, at teenagere (også kristne) har det med at bruge dem fra fjernsynet som forbilleder, så kunne det jo også ske, at kristne unge via fjernsynet fik den opfattelse, at man er unormal, hvis man venter med sex til ægteskabet (det er man muligvis også ).
mvh Nikolaj
P.S. Du havde ret, Steffen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40046 - 18/12/2004 20:21
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Nikolaj. "...den opfattelse, at man er unormal, hvis man venter med sex til ægteskabet (det er man muligvis også  )." Jo, men hvorfor være normal, når man kan være lykkelig gal??  ....ja nem'lig ja!  Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40047 - 18/12/2004 20:29
[Re: AnnePande]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Nemlig! Og det er så trist, hvis vi, som hver og een fødes som originaler, skal ende vores dage kopier af hinanden, tilpasset tidsåndens nådesløse krav ...  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#40049 - 20/12/2004 21:44
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nikolaj,
Netop. Det er helt rigtigt opfattet. Selve morskaben består netop IKKE i de perverse vittigheder, men i at russernes latter-niveau er så lavt. Dét er humor.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40050 - 22/12/2004 10:19
Re: Beverly Hills
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej alle Jeg er også en af dem som efterhånden har set en del af safsnittene....... dog ikke i samme ombering..... til oplysning kan jeg sige at den kører på TV2 fra 16.15 - 17.00 lige nu - så har du chancen Nikolaj  Jeg tror faktisk heller ikke at unge - fornuftige unge - tager skade af serien...... den viser jo med stor tydelighed hvor stor sorg og skade de kommer ud for pga deres livsstil...... De kommer ud for nogle valg i livet og der kommer koncekvenser af disse valg..... det er godt at lære....... men for at lære det er det nok vigtigt at man enten snakker om serien eller om livet i almindelighed i de små familier...... Derudover tager den emner op som kan være meget svære for unge at tale om..... og som (måske) giver dem chancen for at debatere med familien/venner på neutralt plan ...... hvorfor gør Donna ..... hvor var det synd for David at hans mor er psykisk syg....... hvor er Vallerie en heks - men måske er det fordi hun..... osv osv..... Det er pludselig ikke længere tabu at tale om selvmordstanker, psykisk syge familiemedlemmer, voldtægt, stoffer, vold eller svære oplevelser mht sex....... ikke når det kan hænges op på nogle andre(serie-skuesspillerne) som de andre også kender..... MEN hvis man bare sidder og sluger hele baduljen rådt og tror at sådan er et normalt liv........ og normal omgang med andre - så tror jeg man kan få store problemer........... jeg tror bare ikke der er ret mange som tror det......
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#40051 - 22/12/2004 11:05
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
Hej. Esmaralea skriver:
MEN hvis man bare sidder og sluger hele baduljen rådt og tror at sådan er et normalt liv........ og normal omgang med andre - så tror jeg man kan få store problemer........... jeg tror bare ikke der er ret mange som tror det......
Jeg tror, at du har ret - i det omfang, at du taler om unge i kristne sammenhænge.
For når man er ude mellem ikke-kristne, oplever man, at det er sådan de lever. Når man har en kæreste er det normalt at have sex, og når det ikke virker mere, skifter man bare ud. Og når man så kommer i den alder, hvor man ønsker børn, så får man det med den, der nu lige er kæreste på det pågældende tidspunkt. (Nå ja, det var måske lidt karikeret, men det kan nogen gange godt se sådan ud, når man ser det "udefra"...)
Så er jeg også enig i, at Beverly Hills - og mange andre serier - sætte fokus på nogle emner, der ellers kan være svære at tage op til diskusion. Jeg tænker specielt på en serie, som TV2 sender om natten mellem mandag og tirsdag - Boston Public. Her tages mange gode og ofte 'tunge' emner op, og ses både ud fra elevers og lærerenes syspunkt. (Den kan varmt anbefales )
GLÆDELIG Jul!
MHV LRE/Lennart
|
|
Til toppen
|
|
|
#40052 - 25/12/2004 23:00
|
Bruger
Reg.: 25/12/2004
Sted: Holsted
|
Hej. Synes i har fat i nogle meget stærke argumenter. Er kæmpe angora-fan og føler mig ikke stødt over deres humor. Kan give jer ret i at "öresundsvisen" i videoen kan være lidt for meget, men jeg tror, som jeg mener jeg læste at en havde skrevet, at det er noget med fordomme. Det handler jo' om 3 bøsser. Jeg tror ikke at Angora prøver at bevidst på at være perverse, de laver det de synes er sjovt, og mener heller ikke at de går ind og laver programmer der ligefrem opfordrer én til at yde vold eller snakke grimt. De har lavet nogle figurer der på ingen måde er virkelige og det vser de tydeligt.. Jeg tror heller ikke at det påvirker os unge i en negativ retning, og dem det måske kunne påvirke tror jeg i forvejen behøver hjælp. Det er svært at snakke om at noget er forkert at sende i fjernsynet af TV-programmer for hvis man skal tænke i "påvirknings-baner" kan alt påvirke en. Tv-avisen, beverly hills, Ricki lake, ja måske endda børnetimen for alt hvad du ser og hører påvirker dig på en måde, men hvem kan bedømme om den er negativ eller positiv for unge (eller andre?)??  Hilsen Sara
|
|
Til toppen
|
|
|
#40053 - 28/12/2004 15:48
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Lre
For når man er ude mellem ikke-kristne, oplever man, at det er sådan de lever. Når man har en kæreste er det normalt at have sex, og når det ikke virker mere, skifter man bare ud.
Ja - spørgsmålet er jo så bare om de (ved godt man ikke kan skære alle over en kam - men det er nemmere at udtrykke sig på den måde) er sådan fordi det er de bare eller fordi de er blevet fodret med at sådan lever alle andre - og at det er det normale......
De ikke-kristne unge (og dem som var unge engang) jeg kender har alle følt en form for præs for at skulle have en kæreste og dyrke sex med vedkommende ret hurtigt i forholdet....... nogle af dem gjorde det endda uden at have lyst - kun fordi de troede at sådan gjorde MAN...... De havde aldrig sset andet i fjernsynet - de havde aldrig hørt andre holdninger i familien (undtagen fra forældrene som jo kun er ude på at begrænse sine teenagere)
Dem som gjorde det uden selv at være klar til det fortryder det meget nu - og det syens jeg er en skam........ derfor tror jeg også at fx beverly hills påvirker ikke-kristne børn/unge........ måske endda en del mere end de kristne - for de kristen har et andet modspil, både fra kammerater og familie........ noget som kræver at de tager stilling til deres eget liv......
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#40054 - 28/12/2004 16:23
Fis med nationaliteter.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina nåeh, jeg glemte vist lige, at Angora-drengene netop laver fis med NATIONALITETER! Og DERFOR kan det godt være, at Grüss Gott er sagt, for at lave spas med østrigere og schweizere........dette tænkte jeg ikke på, da jeg skrev mit forrige indlæg.  Så - du har ret.!  Godt nytår Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#40055 - 29/12/2004 10:53
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
Hej Esmaralda.
Jeg tror egentlig at du har ret i, at unge - og alle andre, for den sags skyld - påvirkes meget af omgivelserne - både fjensyn/film men i høj grad også af de mennesker, de omgiver sig med. Og jeg véd, at 'gruppepres' ikke altid behøver at være fra en hel gruppe, men også kan være fra den bedste kammerat - eller måden, man ser 'de andre' gøre tingene på.
Dette gælder både for kristne og ikke-kristne. Men det er også rigtigt, at vi som kristne har et modspil, som kan hjælpe os igennem på en god måde.
Så jeg tror, at svaret på dit spørgsmål er, at 'sådan er det bare, for det gør alle de andre også'.
Her er det - som alle andre steder i livet - godt at tænke før man handler!!!
MHV Lennart
|
|
Til toppen
|
|
|
#40056 - 03/01/2005 22:35
|
Anonym
Anonym
|
Det er rigtigt, at det blot er en hilsen (i Østrig, og det sydlige Tyskland), og der menes næppe noget blasfemisk med det. Personligt brød jeg mig nu ikke om udtrykket, første gang jeg stødte på det (i Østrig). Her er faktisk en katolsk hjemmeside, som benytter denne hilsen: http://www.pfarrgemeinde-munderkingen.de/
|
|
Til toppen
|
|
|
|