Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#40 - 12/10/2001 00:19 Er du hjernevasket?
missio
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
For mange af os, er det kristne liv begyndt med at vores forældre fortalte os om Jesus.

Jeg var fornylig gæstelærer på en folkeskole. Én af eleverne spurgte om jeg var blevet hjernevasket til at tro. Jeg vil gerne række dét spørgsmål videre. Er der tale om hjernevask, når forældre fortæller deres børn om Jesus?

Med venlig hilsen

Carsten "Missio" Mikkelsen

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#41 - 12/10/2001 00:55 Re: Er du hjernevasket? [Re: missio]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001
Det er et lidt mærkeligt spørgsmål og handler vel egentlig mere om vores forskellige måder at opfatte tilværelsen på, end det handler om kristendom.
Som forældre giver vi vores værdier videre til vores børn. Sådan er det for os alle, og sådan skal det da helst også være, for hvordan kan vi andet?
Bliver børn hjernevasket, fordi man fortæller om Gud og Jesus, tager dem med i kirke og ber aftenbøn med dem?
Bliver de hjernevasket, hvis man tager dem med på udstillinger og kigger kunstbøger med dem, mens man fortæller dem om de store malere?
Eller hvis man spiller musik for dem, allerede mens man er gravid, og siden tager dem med til koncerter og lader dem gå til violin efter Zuzuki-metoden fra de er fire år gamle?

Et væsentligt aspekt i disse spørgsmål er de svar, børnene selv kommer med. Det er jo ikke alle, der bliver ved med at gå i kirke, til udstillinger eller spille violin.
Så hvis det er hjernevask er den ikke særlig effektiv.

Lad os hellere sige, at vi mennesker giver vores værdier videre til vores børn. Også, når vi er kristne.

Hjernevask handler jo om noget andet, nemlig at forme mennesker, så de tjener ens formål. Og så er der gerne to forskellige værdisæt, nemlig et for den hjernevaskede og et for den, der hjernevasker. Det er noget helt andet end at dele værdier.

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#42 - 22/10/2001 16:17 Re: Er du hjernevasket? [Re: missio]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hjernevask er vist bare et negativt ord for bevidst påvirkning.

En hver form for kommunkation er vel et forsøg på at påvirke, og enhver kristen forælder vil naturligvis ønske, at hans børn også bliver kristne.
Jeg selv er blevet "hjernevasket" (her bruger jeg det negative ord) til at tro på udviklikngslæren, til at købe Ariel og læbestift og meget andet. .
Og jeg er blevet påvirket (positivt ord) , men bestemt ikke af mine forældre, . til at tro på Jesus.

Men jeg har set mange eksempler på, at børn af kristne forældre tager afstand fra deres forældres tro, fordi de har følt sig presset og fået overdosis på et tidspunkt hvor det vigtigste i verden var at være ligesom kammeraterne.

Der er jo heldigvis også eksempler på børn af ikke-kristne, som bliver kristne. Altså betyder hjernevask er bare "uønsket påvirkning". Uønsket af den der bruger ordet, altså.

.

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#43 - 12/11/2001 23:39 Re: Er du hjernevasket? [Re: missio]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Jeg syntes spørgsmålet er lidt svært at besvare. Selv er jeg ikke hjernevasket ... ahem ... vokset op i et kristent hjem. Men jeg kan ikke se, hvorfor kristne forældre ikke skal opdrage deres børn i den kristne tro. Det er vel ganske naturligt?

Noget andet er, at jeg nogle gange kan blive noget chokeret over den "blinde" accept, man møder hos nogle kristne. At mange ting i kristendommen mere refererer til, hvad forældrene har lært og ikke hvad der egentlig står i bibelen.

Så måske er det selve kombinationen af opdragelse og brug af kristen opdragelse, man skal se på. Lader man børnene se, hvad der er "naturligt" og hvad der er tro? Den blinde tro syntes jeg er farlig, da folk kan "vågne" en dag og måske vende det til noget negativt. Men det er nok en anden historie.

Ændret af Machine_A (12/11/2001 23:40)

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#44 - 16/11/2001 00:32 Re: Er du hjernevasket? [Re: Eva]
Sandheds-søger
Bruger

Sted: Danmark
Eva skrev:

Lad os hellere sige, at vi mennesker giver vores værdier videre til vores børn. Også, når vi er kristne.

Enig. Ellers skulle vi jo lade være med at fortælle vores børn nogetsomhelst af frygt for at fortælle dem noget forkert. Det ville være vanvittigt. Hvis man selv tror på, at noget er vigtigt at fortælle sine børn, så fortæller man dem det. Sådan må det være.

Til toppen 
#45 - 18/11/2001 22:01 Re: Er du hjernevasket? [Re: missio]
Jacob
Bruger

Reg.: 24/10/2001
Sted: Kokkedal, Danmark
Nej jeg tror ikke vi er hjernevaskede, men vi skal være forsigtige med den måde vi forkynder for vores børn på. Hovedvægten skal lægges På det vi GØR og ikke det vi siger. Det skulle nu være det samme, men er det det?.

Jeg har hørt en klog sæatning fra en klog kone. Vi skal ikke tale for meget med vores børn om Gud, men tale meget med Gud om vores børn.

Med kærlig hilsen

Jaocb

Til toppen 
#46 - 31/01/2002 00:52 Re: Er du hjernevasket? [Re: missio]
nifinger
Bruger

Sted: Slagelse
Jeg vil hellere sige at jeg er HJERTEVASKET - så er det lissom sat på plads! Og jeg forsøger osse at lade Jesus HJERTEVASKE mine egne børn!

Til toppen 
#47 - 07/02/2002 00:35 Re: Er du hjernevasket? [Re: Sandheds-søger]
Alexander
Bruger

Reg.: 18/10/2001
Selvfølgelig er det hjernevask.

MEN! det kan faktisk ikke undgåes i et samfund som dette. Der er intet ondt i hjernevask. Det kaldes opdragelse, og det er bedre at give børn opdragelse end ikke at give dem nogen.

Via opdragelse har børn et referencepunkt, udfra hvilket de kan dømme verden. Af og til vil de ændre deres referencepunkt en anelse, men det er iorden og det er det, der gør dem unik. Til sidst står de med deres egen mening(håber jeg da).

Til toppen 
#48 - 14/02/2002 00:42 Re: Er du hjernevasket? [Re: missio]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Ja, men jeg ser ikke hjernevask som kun noget negativt. At opdrage et barn til at tro på noget er ren hjernevark. At overbevise sig selv eller andre om noget er hjernevask.
Hjernevask kan bruges både negativ og positivt.

mvh

johan

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#49 - 16/05/2002 20:53 Re: Er du hjernevasket? [Re: missio]
Louise Svenstrup
Bruger

Reg.: 16/05/2002
Hejsa ! !

Jeg er "vokset op sammen med Jesus", men jeg mener ikke, det er hjernevask, når forældre fortæller deres børn om Jesus.
En af mine begrundelser er, at på et eller andet tidspunkt i sit liv, må vælge om man vil være kristen eller ej. Man kan ikke leve hele sit liv på sine forældres tro. Desuden er det jo også meget normalt, at man som teenager, stiller spørgsmåltegn ved nærmest alt hvad ens forældre siger og gør, så jeg tror det kommer helt af sig selv.
En anden grund, til at det ikke er hjernevask, er at det ikke er alle, som er "vokset op med Jesus", der bliver kristne. Men selvfølgelig, hvis man v i l være kritisk, kan man jo bare sige, at det barn ikke har været "modtagelig", men sådan er det jo med alting.
Selv om man ikke bliver kristen, mener jeg alligevel, det er godt at have kendt Jesus fra man er barn. Det gør én i stand til bedre at forstå/respektere andre mennesker som er kristne, for det er altid nemmere at forholde sig til noget man kender. Desuden er respekt for andre mennesker efterhånden en mangelvare i vort samfund, bare tænk på indvandrere......
Desuden er det da normalt, at ens forældre giver deres værdier videre til deres børn.
Nå, nu må jeg vist hellere stoppe det her indlæg, inden bliver for langt.

Knus Louise

Guds velsignelse til jer alle ! !

Ændret af Svenstrup (16/05/2002 20:56)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær