0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#39937 - 07/12/2004 17:25
Re: Healing
[Re: aebletrae]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej æbletræ
For at kunne tage rigtig stilling til dit spørgsmål, vil jeg gerne vide, hvad den kvinde, som du kender, egentlig gør, når du siger, at hun healer patienten.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39938 - 08/12/2004 11:03
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
Reg.: 07/12/2004
|
Hej Nicolai. Det er 'normal' healing ud fra teorien om energibaner i kroppen. Blot lader hun helt Gud bestemme hvad der skal goeres. Hvis behandlingen skal hjaelpe paa symptomet, saa hjaelper den. -Hvis det ikke er meningen, saa sker det ikke. Og hun giver ogsaa Gud al aeren.
Men nu er det jo ikke mig der er tale om, saa jeg ved ikke praecis hvordan hun goer.
Mange er imod healing pga. teorien om energibaner fordi det ikke er videnskabeligt paaviseligt og fordi mange forbinder det med de oestlige religioner. Men paa den anden side: Er det ikke netop kriste som praediker at man ikke kun skal tro paa videnskaben? -At der er mere til end vi helt kan forstaa... Maaske er disse energibaner en realitet saavel som blodaarer, nerver -og sjaelen... som heller ikke kan bevises, men som kriste omend haevder er en realitet. Og ang. sammenhaengen med oestlige religioner, saa er forskellen her jo netop at hun anerkender Gud! -Og forstaar at vi er afhaengige af Gud.
Tak for din tid Nicolai, nu haaber jeg du har nogle tanker at dele.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39939 - 08/12/2004 13:00
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej aebletrae egentlig ved jeg ikke så meget om healing. Og måske vil mit svar ikke kunne bruges til det helt store  ..... men nogle tanker har jeg da om det at helbrede....  I følge Bibelen har alle fået en eller anden nådegave. Det kan være helbredelsens nådegave - eller en af de mange andre. Ikke alle ved hvilken nådegave de har fået - andre er opmærksomme på det. Jeg tror på at nogle mennesker kan helbrede - KUN MED GUDS INDGRIBEN - ikke i sig selv (selvfølgelig). Hvordan de gør ved jeg ikke - tror ikke jeg selv har denne nådegave. Jeg kender en som har den - han beder "kun" til Gud om at Guds helbredende kraft må gå gennem hans hænder og ned i den syge. Så vidt jeg ved lægger han så sin hånd på den syge og beder og afventer Guds handling eller Guds "vent" eller "nej" (når helbredelsen ikke sker) Samtidig tror jeg at Satan også kan helbrede og give tegn i både sol, måne og stjerner (hvis det gavner hans sag  og holder mennesker væk fra Gud - måske i den tro at de tjener Gud). Derfor mener jeg det kan være farligt at bevæge sig på en vej som Satan ofte bruger....... vores lille overblik har så frygtelig svært ved at skælne mellem ret og fejl. Paulus troede at han tjente Gud da han prøvede at udrydde de kristne....... det er lidt skræmmende at tænke på synes jeg  Noget andet jeg kom til at tænke på da jeg læste dine indlæg er at der findes mange mennesker som tror på en gud, gud, Gud men som ikke er kristne. Det er ikke "nok" blot at tro på en gud for at være kristen...... eller at tro på at der er en som er større end alle andre...... For at være kristen må man tro på den Gud som Bibelen beskriver - dvs Faderen, Sønnen og Helligånden i en og samme person nemlig Gud. Tror man på Gud, men ikke på Jesus eller Helligånden er det ikke Bibelens Gud man tror på. Måske er det Bibelens Gud hun tror på hende du kender. Det kan jeg slet ikke vide og absolut ikke dømme om. Og det er ikke en anklage - men blot en forklaring på hvem den kristne Gud er - Bibelens Gud.....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#39941 - 08/12/2004 15:56
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Aebletrae
Det fremgår ikke af dit indlæg om vedkommende tror og bekender sig til den kristne Gud.
Jeg selv vil ikke afvise, at der kan være noget om det der med energibaner/punkter, - men man skal tænke over hvad man får med i sækken, for det har det jo med at gribe om sig. Man er jo meget åben og modtagelig, når man ligger på brixen!.
Opsøger man selv en new-age inspireret alternativ behandler, kan man jo hurtigt blive udsat for den ene eller anden slags forførelse, fx. at man kan få årsagen til sine ubalancer at vide, hvis man går til en clairvoiant...og jeg selv må da også sige fra overfor at blive healet med en eller anden kosmisk budda-energi.
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#39942 - 08/12/2004 17:51
|
Bruger
|
Hej aebletrae
Jeg tror ikke, at energibaner eksisterer. Jeg tror, at hvis én har en fysisk sygdom, så har det en fysiologisk årsag. Hvis Gud vil helbrede én, så kan han gøre det uden kosmiske energier, han er jo almægtig og kan gøre alt, hvad han vil. Forstår du, hvad jeg mener?
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39943 - 08/12/2004 17:54
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Æbletræ Jeg har selv i nogle år arbejdet med healing, helt som du beskriver det, i forbindelse med zoneterapi, dybdeafspænding og visualisering. Med ganske udmærkede resultater - nogen af dem faktisk af mirakuløs karakter. Det begyndte, da jeg selv hos en zoneterapeut blev helbredt for en generende lidelse, som havde plaget mig i mange år. Så ville jeg selvfølgelig også selv uddannes ...  - og det førte mig efterhånden dybt ind i den alternative helbredelsessektor. Og dermed både mig selv og mine nærmeste endnu længere væk fra kirke og kristendom end vi nogensinde før havde været. Men det var inden jeg blev kristen, og jeg kan sige, at jeg aldrig kommer til at "heale" mere, ligesom jeg heller ikke nogensinde mere vil lægge mig op på briksen hos en healer eller nogen anden alternativ terapeut. Om der findes energibaner eller ej, er sådan set ligegyldigt, men vi skal huske, at man ikke bliver kristen af at tro på Gud - sommetider måske endnu længere væk fra frelsende tro på Jesus, end hvis man slet ikke er religiøs! Måske kan nogen, som Gud ville møde i mørket og lidelsen, blive helbredt imod Guds kærlige vilje. Det ved vi ikke. Onde åndsmagter kan gøre mirakler, og gør det gerne, hvis de kan føre mennesker bort fra Jesus. Jeg siger IKKE, at Gud ikke kan bruge alternative terapeuter som redskaber til at hjælpe nogle mennesker efter sin vilje, for selvfølgelig kan han det, og om det var hans mening, at de mennesker, jeg har hjulpet, og jeg selv, skulle have hjælp dengang, kan jeg ikke at vide. Så jeg har det med healing o.lign. ligesom jeg i skolen lærte at man skulle forholde sig med kommaer på engelsk: "When in doubt, leave it out!" Nu betyder "healing" jo bare helbredelse, men når danskere bruger ordet healing, er det praktisk talt altid i new-age-regi. Konklusion: Jeg går til lægen, hvis jeg bliver syg, og bruger naturligvis også forbøn for, og sammen med, kristne venner. Og bliver bønhørt, når det er Guds vilje! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39944 - 09/12/2004 10:51
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 07/12/2004
|
Til jeres spoergsmaal om hun er kristen: Ja, det er hun.
Bare skriv videre. Jeg laeser og taenker.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39945 - 15/01/2005 04:24
|
Bruger
Reg.: 15/01/2005
Sted: KBH.
|
Citat kristina:Men det var inden jeg blev kristen, og jeg kan sige, at jeg aldrig kommer til at "heale" mere, ligesom jeg heller ikke nogensinde mere vil lægge mig op på briksen hos en healer eller nogen anden alternativ terapeut.
Hvorfor? Holdt det op med at virke fordi du blev kristen?
---- Jesus healede vel også, på sin måde. Om man tilkalder jesus eller en afdød slægtning går vel ud på et, hvis det virker? Er det ikke blot et spørgsmål om, at tro på det?
Har aldrig prøvet en healer, men kender en som udøver det og hun er meget kristen. Hun tilkalder gud når hun skal "helbrede" mennesker. Og det er vel ikke utænkeligt at nogle er født med denne gave, at videreføre jesus´ "kræfter" og udøve hans virke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39946 - 15/01/2005 10:37
[Re: Johanna]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Johanna
Ordet heale betyder jo, direkte oversat til dansk, ikke andet end helbrede. Men i gængs sprogbrug i dagens Danmark ligger der mere i det, nemlig den newage opfattelse, som anerkendes af hele det alternative (= ikke lægelige) sundhedsvæsen, og som er stærkt inspireret af den hinduistiske begrebsverden.
For mig at se er spørgsmålet ikke, om det "virker", for det ved jeg, at det i mange tilfælde gør, men om det er Guds vilje, at det skal virke, og det kan vi ikke vide.
Ifølge min tro som kristen foregår der i den åndelige verden en kamp mellem gode og onde åndsmagter, og sidstnævnte kan også sagtens udvirke helbredelser, hvis de derved kan lede de helbredte og/eller healerne - bort fra troen på Jesus alene og ind i den spirituelle verden, som har meget lidt med kristendom at gøre.
Så hvis jeg - eller nogen jeg kender - bliver syg, vil jeg bede Gud om hjælp, og i øvrigt konsultere min læge, som nok ikke er i kontakt med uspecificerede åndelige magter. Hvis Gud så vil, at jeg skal blive rask, vil jeg blive det.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39947 - 15/01/2005 10:45
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Johanna
de derved kan lede de helbredte og/eller healerne - bort fra troen på Jesus alene og ind i den spirituelle verden, som har meget lidt med kristendom at gøre.
kristina
der syntes jeg absolut ikke at du har ret, jeg lever efter sprituismen og den har i høj grad en del med Gud og Jesus at gøre. De healere jeg kender arbejder med lyset, med Gud..Og uanset om de er kristne eller ej, så det Gud der er arbejdsredskabet. Og det dejlige ved sprituismen er at det handler om kærlighed og troen på at den kærlighed kommer fra Gud, samt den fordomsfri tankegang der ligger deri.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39948 - 15/01/2005 11:28
|
Bruger
|
Hej Heidi
Kristina skrev:
de derved kan lede de helbredte og/eller healerne - bort fra troen på Jesus alene og ind i den spirituelle verden, som har meget lidt med kristendom at gøre
Du svarede;
der syntes jeg absolut ikke at du har ret,
Jeg synes dit efterfølgende svar netop dokumenterer at den spirituelle verden har meget lidt med kristendom at gøre, nemlig når du skriver:
jeg lever efter sprituismen og den har i høj grad en del med Gud og Jesus at gøre. De healere jeg kender arbejder med lyset, med Gud..Og uanset om de er kristne eller ej, så det Gud der er arbejdsredskabet.
Og det dejlige ved sprituismen er at det handler om kærlighed og troen på at den kærlighed kommer fra Gud, samt den fordomsfri tankegang der ligger deri.
Kristendom er noget helt andet, Heidi.
Kristendom er i første omgang Guds lov, der fortæller os om Guds hellige krav til os, nemlig at vi skal elske Gud af hele vor sjæl, hele vort hjerte og hele vor styrke, og at vi skal elske vores næste som os selv.
Dette er Guds krav, hvorefter vi vil blive dømt, Gud kalder brud på disse krav for lovbrud og synd. Og lovbrud og synd vækker Guds vrede og dømmer os til døden.
Gennem Guds lov bliver vi alle dømt til døden.
Det glædelige budskab er så det, at Gud selv kom til verden gennem sin eneste (enbårne) Søn, påtager sig frivilligt den straf, der skulle have ramt os, på vegne af OS blev Jesus ramt af Guds vrede på korset, og led VORES stedfortrædende død.
Gud erklærede dette offer for fuldbragt, ved at Jesus genopstod på tredje dag. Jesus efterlod intet - graven var tom. Jesus har båret vores synd! Og det for tid og evighed.
Jesus har ikke fjernet synden, for vi synder alle meget i tanker ord og gerninger - nej, han har SONET synden, så vi ved Ham alene kan modtage syndernes forladelse og nåde hos Gud.
Og syndernes forladelse uddeler Gud gennem sine nådemidler; Ordet, dåben, nadveren, skriftemålet og i kirkens fællesskab.
Dette er Evangeliet, og dette er kristendom.
Så taler dine healere om Forsoningen på Korset, da vil jeg give dig ret, i så fald er der tale om kristendom - men gør de ikke, og måske ovenikøbet omtaler Jesus som én mester blandt mange, da er der ikke længere tale om kristendom!
Mkh Malli
Ændret af malli (15/01/2005 11:33)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39949 - 15/01/2005 12:12
|
Anonym
Anonym
|
Hej Heidi
Kristina skrev:
de derved kan lede de helbredte og/eller healerne - bort fra troen på Jesus alene og ind i den spirituelle verden, som har meget lidt med kristendom at gøre
Du svarede;
der syntes jeg absolut ikke at du har ret,
Jeg synes dit efterfølgende svar netop dokumenterer at den spirituelle verden har meget lidt med kristendom at gøre, nemlig når du skriver:
jeg lever efter sprituismen og den har i høj grad en del med Gud og Jesus at gøre. De healere jeg kender arbejder med lyset, med Gud..Og uanset om de er kristne eller ej, så det Gud der er arbejdsredskabet. Og det dejlige ved sprituismen er at det handler om kærlighed og troen på at den kærlighed kommer fra Gud, samt den fordomsfri tankegang der ligger deri.
Kristendom er noget helt andet, Heidi.
Kristendom er i første omgang Guds lov, der fortæller os om Guds hellige krav til os, nemlig at vi skal elske Gud af hele vor sjæl, hele vort hjerte og hele vor styrke, og at vi skal elske vores næste som os selv.
Dette er Guds krav, hvorefter vi vil blive dømt, Gud kalder brud på disse krav for lovbrud og synd. Og lovbrud og synd vækker Guds vrede og dømmer os til døden.
Gennem Guds lov bliver vi alle dømt til døden.
Det glædelige budskab er så det, at Gud selv kom til verden gennem sin eneste (enbårne) Søn, påtager sig frivilligt den straf, der skulle have ramt os, på vegne af OS blev Jesus ramt af Guds vrede på korset, og led VORES stedfortrædende død.
Gud erklærede dette offer for fuldbragt, ved at Jesus genopstod på tredje dag. Jesus efterlod intet - graven var tom. Jesus har båret vores synd! Og det for tid og evighed.
Jesus har ikke fjernet synden, for vi synder alle meget i tanker ord og gerninger - nej, han har SONET synden, så vi ved Ham alene kan modtage syndernes forladelse og nåde hos Gud.
Og syndernes forladelse uddeler Gud gennem sine nådemidler; Ordet, dåben, nadveren, skriftemålet og i kirkens fællesskab.
Dette er Evangeliet, og dette er kristendom.
Så taler dine healere om Forsoningen på Korset, da vil jeg give dig ret, i så fald er der tale om kristendom - men gør de ikke, og måske ovenikøbet omtaler Jesus som én mester blandt mange, da er der ikke længere tale om kristendom!
Mkh Malli
Maili, det er et spørgsmål om fortolkning. Sprituismen har faktisk en del at gøre med kristendommen, men den tillader dog den enkelte at fortolke den som man vil...
For mig er det fuldstændig ligemeget hvem der fortolker hvad, men jeg ved at sprituismen har enorm mange af de samme aspekter som kristendommen, mange healere ser jesus som Guds søn.
jeg kan kun tale for mig selv, og for mig er der flere måder at fortolke.
men jeg forstår ikke hvordor min egen fortolkning af sprituismen, ifølge dig, har så lidt med kristendom at gøre, for kristendommen skal jo netop være næstekærlig og fordomsfri, elsk din næste....Den handler om respekt og kærlighed.. Men igen, det er et spørgsmål om fortolkning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39950 - 15/01/2005 12:55
|
Bruger
|
Hej Heidi
For mig er det fuldstændig ligemeget hvem der fortolker hvad, men jeg ved at sprituismen har enorm mange af de samme aspekter som kristendommen, mange healere ser jesus som Guds søn.
Her har det ikke den store relevans, hvad kristendom er for dig eller hvad kristendom er for mig, det er nemlig ikke dig eller mig, der definerer kristendom,
- lige så lidt, som det er dig eller mig, der kan definere eller spiritualisere os til de tyske verber, lige så lidt kan du/jeg i forhold til den lære, der hedder kristendom.
Det hjælper ikke stort, at sige: "det er den tyske grammatik for mig" eller "det er tysk for mig - i fald det du lukker ud af munden er på dansk.
Kristendommen er en lære, der fortæller en masse, og det gør den i bibelen - og det er en lære, der skal tilegnes på samme måde som den tyske grammatik, og læren er det, jeg har skrevet i mit sidste indlæg.
Islam har også en del tilfælles med Kristendommen, muslimerne tror jo også at Jesus, Maria og Josef har eksisteret - men det er ikke kristendom. Lige så lidt er den form for spiritualitet du beskriver kristendom.
Enten er det kristendom, eller også er det ikke.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39951 - 15/01/2005 13:24
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
For mig at se er spørgsmålet ikke, om det "virker", for det ved jeg, at det i mange tilfælde gør, men om det er Guds vilje, at det skal virke, og det kan vi ikke vide.
Skal healing da ikke måles på sine frugter?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39953 - 15/01/2005 13:51
[Re: Ateist]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist spørger: Skal healing da ikke måles på sine frugter?
Svaret er nej, det skal healing ikke. Fra en kristen synsvinkel skal "healing" - og alt andet - måles på, om det er i overensstemmelse med Guds Ord, ikke på om det giver de resultater, som mennesker umiddelbart ønsker sig.
Uopklarede bankrøverier kan også give gode frugter ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39954 - 15/01/2005 14:21
Re kiropraktik
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej malli, lige en lille sidebemærkning: Jeg regner ikke kiropraktik for "alternativ" - lige så lidt som fysioterapi o.lign.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39955 - 15/01/2005 15:55
Re: Re kiropraktik
|
Bruger
|
Hej Kristina
Det gør jeg heller ikke, det var alene for at påpege, at det at man bliver helbredt ikke nødvendigvis siger noget om udøverens trosretning, så at helbredelsen behøver at være "frugter" af kristentroen.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39956 - 15/01/2005 17:42
|
Anonym
Anonym
|
Enten er det kristendom, eller også er det ikke.
Mkh Malli
Det er stadig et spørgsmål om fortolkning, du kan ikke diktere hvad der er rigtigt for den enkelte.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39957 - 15/01/2005 18:07
|
Bruger
|
Hej Heidi
Det er stadig et spørgsmål om fortolkning, du kan ikke diktere hvad der er rigtigt for den enkelte.
Men det kan du tilsyneladende godt!!
Faktisk så ved du meget bedre end både bibelen, de første apostle, og kirken og den øvrige kristenhed gennem de sidste 2000 år hvad kristendom er.
Kirken har forlængst defineret Kristendommens tro, og den foreligger i div. bekendelser, som alle de kristne kirker har tilfælles, nemlig den Apostolske, den Nikænske og den Athanasianske Trosbekendelse, disse bekendelser definerer Kristendom. Som en kuriositet har den Evangelisk-lutherske kirke så derudover den Augsburgske bekendelse og Luthers lille katekismus
At du ikke tror på disse bekendelser er så din egen sag med Gud, men lad være med at fortæl at Kristendom er det samme som åndsvidenskab, som det enkelte menneske selv definerer.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39958 - 15/01/2005 18:11
|
Anonym
Anonym
|
Hej Heidi
Men det kan du tilsyneladende godt!!
Faktisk så ved du meget bedre end både bibelen, de første apostle, og kirken og den øvrige kristenhed gennem de sidste 2000 år hvad kristendom er.
Kirken har forlængst defineret Kristendommens tro, og den foreligger i div. bekendelser, som alle de kristne kirker har tilfælles, nemlig den Apostolske, den Nikænske og den Athanasianske Trosbekendelse, disse bekendelser definerer Kristendom. Som en kuriositet har den Evangelisk-lutherske kirke så derudover den Augsburgske bekendelse og Luthers lille katekismus
At du ikke tror på disse bekendelser er så din egen sag med Gud, men lad være med at fortæl at Kristendom er det samme som åndsvidenskab, som det enkelte menneske selv definerer.
Mkh Malli
Det er stadig op til den enkelte, jeg kunne aldrig drømme om at diktere nogen, jeg siger bare at det er et spørgsmål om fortolkning og op til den enkelte.
der er ingen grund til at blive uforskammet!
Ændret af Heidi 2 (15/01/2005 18:22)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39959 - 15/01/2005 18:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
Heidi, du skriver på alle dine indlæg:
Sig aldrig at du har fundet sandheden, sig hellere at du har fundet én sanhed. Kahil Gibran.
Mener du for alvor, at hvis én "sandhed" om Gud er i modstrid med en anden "sandhed" om Gud, så kan de begge være sande?
Hvis du mener det, så er det vanskeligt at debattere. For det betyder faktisk, at der slet ikke eksisterer nogen sandhed:
Ikke én sandhed, ikke flere sandheder, men overhovedet ingen!!!
For så findes Gud nemlig ikke i sand, objektiv virkelighed, men kun som forskellige forestillinger i vores egne forskellige hoveder. Og det er i hvert fald ikke kristendom.
Ifølge kristendommen er Jesus sand Gud og sandt menneske. Han blev ca. 33 år gammel, og han forkyndte evangeliet i ca. 3 år for et par tusind år siden i historisk og geografisk virkelighed i Israel. Han blev korsfæstet og døde på sit kors på Golgatha udenfor Jerusalem, han opstod fra de døde, han lever stadig, siddende ved Gud Faders højre hånd, og er med os alle dage, indtil verdens ende.
Enten er denne min påstand sand, eller også er den ikke. Der er kun de to muligheder! True or false?
Hvis du tror på det, er det sandt. Hvis du ikke tror på det, er det alligevel sandt! Det er min påstand!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39960 - 15/01/2005 19:17
|
Bruger
|
Hej Heidi
Ja, jeg synes nu det tangerer lidt når du skriver at "jeg" ikke kan diktere hvad andre skal tro! når vi debatterer hvad kristendom er.
Jeg kan ikke forklare det meget nærmere end jeg allerede har gjort det. Kristendommen er en lære ud fra Bibelen, der er blevet overleveret gennem apostlene og har eksisteret i Kristi kirke i 2000 år. Læren er udspecificeret ved Trosbekendelserne.
Mener du noget andet, nemlig at denne lære ikke er kristendom, da må du gendrive denne lære - og så fortælle os hvad Kristendom i stedet er. Eksempelvis opererer Kristendommen slet ikke med mange guder som i hinduismen og mange sandheder - men kun med én Gud og én sandhed. Når du så skriver noget andet, da må en af delene jo være forkert og ikke udtryk for hvad kristendom er, ikke sandt??
Kan du imidlertid ikke dette, da må det stå fast, at den lære, som den kristne kirke har defineret som kristendom de sidste 2000 år rent faktisk også ER Kristendom. Og at der derfor ikke er alle mulige sandheder om hvad kristendom er.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39961 - 15/01/2005 19:39
|
Anonym
Anonym
|
Heidi, du skriver på alle dine indlæg:
Sig aldrig at du har fundet sandheden, sig hellere at du har fundet én sanhed. Kahil Gibran.
Mener du for alvor, at hvis én "sandhed" om Gud er i modstrid med en anden "sandhed" om Gud, så kan de begge være sande?
Hvis du mener det, så er det vanskeligt at debattere. For det betyder faktisk, at der slet ikke eksisterer nogen sandhed:
Ikke én sandhed, ikke flere sandheder, men overhovedet ingen!!!
For så findes Gud nemlig ikke i sand, objektiv virkelighed, men kun som forskellige forestillinger i vores egne forskellige hoveder. Og det er i hvert fald ikke kristendom.
Ifølge kristendommen er Jesus sand Gud og sandt menneske. Han blev ca. 33 år gammel, og han forkyndte evangeliet i ca. 3 år for et par tusind år siden i historisk og geografisk virkelighed i Israel. Han blev korsfæstet og døde på sit kors på Golgatha udenfor Jerusalem, han opstod fra de døde, han lever stadig, siddende ved Gud Faders højre hånd, og er med os alle dage, indtil verdens ende.
Enten er denne min påstand sand, eller også er den ikke. Der er kun de to muligheder! True or false?
Hvis du tror på det, er det sandt. Hvis du ikke tror på det, er det alligevel sandt! Det er min påstand!
kristina
Den kan være sandt for dig! Min livsfilosoffi går ikke ud på at diktere hvad der er sandt, det er op til den enkelte, hvad religiøs sandhed er. For mig er der ikke de muligheder, hvad der er rigtigt for dig er det ikke for mig. Jeg mener stadig at der er mange måder at tolke Biblen på, og det uanset hvilken religiøs overbevisning man har.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39962 - 15/01/2005 19:42
|
Anonym
Anonym
|
Hej Heidi
Ja, jeg synes nu det tangerer lidt når du skriver at "jeg" ikke kan diktere hvad andre skal tro! når vi debatterer hvad kristendom er.
Jeg kan ikke forklare det meget nærmere end jeg allerede har gjort det. Kristendommen er en lære ud fra Bibelen, der er blevet overleveret gennem apostlene og har eksisteret i Kristi kirke i 2000 år. Læren er udspecificeret ved Trosbekendelserne.
Mener du noget andet, nemlig at denne lære ikke er kristendom, da må du gendrive denne lære - og så fortælle os hvad Kristendom i stedet er. Eksempelvis opererer Kristendommen slet ikke med mange guder som i hinduismen og mange sandheder - men kun med én Gud og én sandhed. Når du så skriver noget andet, da må en af delene jo være forkert og ikke udtryk for hvad kristendom er, ikke sandt??
Kan du imidlertid ikke dette, da må det stå fast, at den lære, som den kristne kirke har defineret som kristendom de sidste 2000 år rent faktisk også ER Kristendom. Og at der derfor ikke er alle mulige sandheder om hvad kristendom er.
Mkh Malli
Jeg ved godt hvad du mener. jeg siger ikke at den kristne kirke definerer kristendom forkert, jeg siger bare at der er flere måder at leve og tolke kristendom på! Og da vi imidlertid ikke kan blive enige om dette, så stopper jeg her.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39963 - 15/01/2005 20:53
|
Bruger
|
Hej Heidi
Jeg ved godt hvad du mener. jeg siger ikke at den kristne kirke definerer kristendom forkert, jeg siger bare at der er flere måder at leve og tolke kristendom på! Og da vi imidlertid ikke kan blive enige om dette, så stopper jeg her.
Ok, så vil jeg herfra sige tak for debatten.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39964 - 15/01/2005 21:01
|
Anonym
Anonym
|
Hej Heidi
Ok, så vil jeg herfra sige tak for debatten.
Mkh Malli
Selvtak, vi ses sikkert i en anden
|
|
Til toppen
|
|
|
#39965 - 15/01/2005 21:11
|
Bruger
Reg.: 15/01/2005
Sted: KBH.
|
Citat Heidi 2:der syntes jeg absolut ikke at du har ret, jeg lever efter sprituismen og den har i høj grad en del med Gud og Jesus at gøre. De healere jeg kender arbejder med lyset, med Gud..Og uanset om de er kristne eller ej, så det Gud der er arbejdsredskabet. Og det dejlige ved sprituismen er at det handler om kærlighed og troen på at den kærlighed kommer fra Gud, samt den fordomsfri tankegang der ligger deri.
Okay, det vidste jeg ikke. Kender ikke så meget til healing. Ved kun at hende jeg kender tilkalder Gud når hun healer. Så ja, du har måske ret, og jeg ser det absolut ikke som urealistisk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39966 - 16/01/2005 10:56
|
Bruger
|
Ateist spørger: Skal healing da ikke måles på sine frugter?
Svaret er nej, det skal healing ikke. Fra en kristen synsvinkel skal "healing" - og alt andet - måles på, om det er i overensstemmelse med Guds Ord, ikke på om det giver de resultater, som mennesker umiddelbart ønsker sig.
Uopklarede bankrøverier kan også give gode frugter ...
Er det du her siger ikke i direkte modstrid med følgende:
Tag jer i agt for de falske profeter, der kommer til jer i fåreklæder, men indeni er glubske ulve. På deres frugter kan I kende dem. Plukker man druer af tjørn eller figner af tidsler? Sådan bærer ethvert godt træ gode frugter, og det dårlige træ dårlige frugter. Et godt træ kan ikke bære dårlige frugter, og et dårligt træ kan ikke bære gode frugter. Ethvert træ, som ikke bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden. I kan altså kende dem på deres frugter. (Matt 7:15-20)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39967 - 16/01/2005 10:59
|
Bruger
|
A: Skal healing da ikke måles på sine frugter?
M: Den var da sød 
Tak! 
Jeg er bange for at "frugterne", der er nævnt i bibelen, ikke bare går på om en helbredelse virker....jeg kan jo også gå til min kiropraktor, og få skubbet ryggen på plads....men det bliver han jo ikke kristen af.
Okay! Hvad er det så for 'frugter', der er nævnt i bibelen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39968 - 16/01/2005 12:34
|
Ordstyrer
Bruger
|
Nej Ateist, mit udsagn er ikke spor i modstrid med det skriftsted du citerer. Det handler nemlig om falske profeter.
Healere er ikke profeter, hverken sande eller falske.
Læs eventuelt resten af Matt. 7 (21-30), for det er højaktuelt mht. at gøre "mægtige gerninger": v21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. v22 Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? v23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39969 - 17/01/2005 19:35
|
Bruger
|
Nej Ateist, mit udsagn er ikke spor i modstrid med det skriftsted du citerer. Det handler nemlig om falske profeter.
Det bliver ganske rigtigt sagt om profeter, men "et dårligt træ kan ikke bære gode frugter" er nu et generelt udsagn.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39970 - 18/01/2005 13:34
Re: dårligt træ / gode frugter
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej ateist
Det bliver ganske rigtigt sagt om profeter, men "et dårligt træ kan ikke bære gode frugter" er nu et generelt udsagn
Det er ganske rigtigt. Men hvad er gode frugter?
Det afhænger jo unægteligt af øjnene der ser det........
Set med menneskelige øjne vil gode frugter være at alle blev raske - og dermed ville alle både godkendte og alternative behandlere være med gode frugter hvis deres behandling virker i den hensigt.
Set med kristendommens /Guds øjen behøver sundhed ikke være en god frugt. Det kan sagtens være det - og er det tit tror jeg....... Men det frugten måles på er om den fremmer eller hæmmer Guds riges arbejde. Fører handlingerne mennesker TIL Jesus eller FRA Jesus???
Så en helbreder som ikke lykkedes med at gøre rask kan i virkeligheden godt være ham med de gode frugter, mens ham som lykkedes kan være en med dårlige frugter...... for hvis helbredelsen resultere i at personen kommer bort fra Jesus var det en dårlig frugt - set med Guds øjne altså...... (med menneskelige øjne er helbredelse jo altid(?) godt) Hvis helbredelsen derimod fører personen til Jesus er det en god frugt.......
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#39971 - 19/01/2005 00:05
|
Bruger
Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
|
Hej Æbletræ
Helbredelser ved bøn er helt fantastisk, og en af de måder Gud viser sig igennem over for os mennesker. Gud har lovet at han altid lytter til os når vi beder til ham, og helbredelser er en af de ting han gerne vil give os, og et af de tegn der skal følge de troende.
Men man skal huske at vi ikke er blevet lovet her på Jorden at vi får det godt, så det er ikke alle der bliver helbredt, selvom vi beder for dem.
Og Gud kan også bruge det at man bliver syg. Forfatteren Joni Tada tænkte ikke så meget over sin tro, og var god til sport og til at synge. Men så blev hun kørt ned, blev handicappet og fik stemme vanskeligheder. På sygesengen fik hun mere tid til at læse Guds ord og har skrevet flere kristne bøger. Den dag i dag ser hun den dag hvor hun blev kørt ned som en rigtig god dag. Jeg tror ikke at Gud på den måde sender os i ulykker for at hjælpe os, men jeg tror Gud kan vende en situation der ser håbløs ud til noget godt. Ligesom at hele verden pludselig fik medfølelse med Sydasien og viste sig fra sin bedste side efter katastrofen.
Og at tro at sygdom er Guds straf fordi vi tvivler eller synder, er for mig at se vranglære af værste skuffe, og det er der desværre nogle der prædiker. Og når vi tager skarpt afstand fra dem kan det måske godt lyde som om vi er imod helbredelsesprædikanter. Nej! Vi er imod vranglære.
Rasmus
Jesus er den største :-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39972 - 27/01/2005 11:15
|
Bruger
Reg.: 21/01/2005
Sted: under en lille bro i det sydli...
|
der syntes jeg absolut ikke at du har ret, jeg lever efter sprituismen og den har i høj grad en del med Gud og Jesus at gøre. De healere jeg kender arbejder med lyset, med Gud..Og uanset om de er kristne eller ej, så det Gud der er arbejdsredskabet. Og det dejlige ved sprituismen er at det handler om kærlighed og troen på at den kærlighed kommer fra Gud, samt den fordomsfri tankegang der ligger deri.
min tante og farmor lever osse spirituelt og min tante påstår at være synsk mv. de kalder også Gud for "lyset" -de beder sammen - både til Gud og andre. Men de er ikke kristne. Jeg tror ikke på at healere bruger guds kraft - overhovedet. Kristne kan ikke heale men helbrede gennem Gud. Healing foregår i underbevidstheden og er farligt at bskæftige sig med for man har fat i nogle skadelige ånder. så pas på med det!
|
|
Til toppen
|
|
|
#39973 - 27/01/2005 16:57
[Re: Maria]
|
Anonym
Anonym
|
der syntes jeg absolut ikke at du har ret, jeg lever efter sprituismen og den har i høj grad en del med Gud og Jesus at gøre. De healere jeg kender arbejder med lyset, med Gud..Og uanset om de er kristne eller ej, så det Gud der er arbejdsredskabet.
Og det dejlige ved sprituismen er at det handler om kærlighed og troen på at den kærlighed kommer fra Gud, samt den fordomsfri tankegang der ligger deri.
min tante og farmor lever osse spirituelt og min tante påstår at være synsk mv. de kalder også Gud for "lyset" -de beder sammen - både til Gud og andre. Men de er ikke kristne. Jeg tror ikke på at healere bruger guds kraft - overhovedet. Kristne kan ikke heale men helbrede gennem Gud. Healing foregår i underbevidstheden og er farligt at bskæftige sig med for man har fat i nogle skadelige ånder. så pas på med det!
Det er så din overbevisning ik!
Ændret af Heidi 2 (27/01/2005 17:12)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39974 - 27/01/2005 17:05
|
Bruger
|
Heidi, det kan jo godt være, at Maria har ret.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#39975 - 27/01/2005 17:11
[Re: Nikolaj]
|
Anonym
Anonym
|
Heidi, det kan jo godt være, at Maria har ret.
mvh Nikolaj
Det siger jeg ikke, jeg siger at det er hendens overbevisning! det er jo ingen hemmelighed at jeg ikke er enig, men hun har sin frie vilje til at tro på hvad hun vil.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39976 - 27/01/2005 20:02
|
Ordstyrer
Bruger
|
Heidi, du skriver: Det siger jeg ikke, jeg siger at det er hendens overbevisning! det er jo ingen hemmelighed at jeg ikke er enig, men hun har sin frie vilje til at tro på hvad hun vil. Hmmm ... du skriver at hun (Maria) har sin frie vilje til at tro på hvad hun vil. Har du også selv det? Tænk, det tror jeg faktisk ikke, at du har! Kan du virkelig tro hvad du vil? I så fald: prøv!  .. bare for eksperimentets skyld .. prøv at tro på noget helt helt andet end det du tror på! Prøv f.eks. at tro ligesom Maria tror - bare en times tid! Og, hvis du vil, så meld tilbage og lad os vide hvordan det går! Hvis du har din fri vilje til at bestemme, hvad du vil tro, så kan du vel altid "tro om igen" ?  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39977 - 27/01/2005 21:24
|
Anonym
Anonym
|
Heidi, du skriver:
Det siger jeg ikke, jeg siger at det er hendens overbevisning! det er jo ingen hemmelighed at jeg ikke er enig, men hun har sin frie vilje til at tro på hvad hun vil.
Hmmm ... du skriver at hun (Maria) har sin frie vilje til at tro på hvad hun vil. Har du også selv det? Tænk, det tror jeg faktisk ikke, at du har!
Kan du virkelig tro hvad du vil? I så fald: prøv! .. bare for eksperimentets skyld .. prøv at tro på noget helt helt andet end det du tror på!
Prøv f.eks. at tro ligesom Maria tror - bare en times tid! Og, hvis du vil, så meld tilbage og lad os vide hvordan det går!
Hvis du har din fri vilje til at bestemme, hvad du vil tro, så kan du vel altid "tro om igen" ? 
kristina
Jeg har læst, undersøgt og virkelig luret på en del religioner, det er min frie vilje! Det er også min frie vilje der ikke nedgør andre mennesker for deres religiøse overbevisning! Min frie vilje vælger også at anerkende at min sandhed ikke er andres! Uanset hvordan du vil vende og dreje den, så vælger mennesket selv hvad pokker det vil tro på og mennesket vælger selv om de vil have ondt af dem, der ikke tror det samme, eller se andre overbevisniger som onde!
Se det er den frie vilje, mennesket bestemmer selv hvordan det vil opføre sig og se andet og andre!
|
|
Til toppen
|
|
|
#39978 - 27/01/2005 23:33
|
Bruger
Reg.: 06/01/2005
|
Hmmm ... du skriver at hun (Maria) har sin frie vilje til at tro på hvad hun vil. Har du også selv det? Tænk, det tror jeg faktisk ikke, at du har!
Hmmm....skal det opfattes som at du ikke tror på en gudsgiven fri vilje? 
Indrøm det nu bare. Det irriterer dig en lille smule at det eneste forsvar du har imod Heidi's overbevisning er definere hende som værende "ikke-kristen". Den gamle velkendte definitionsleg, hvor man bare trækker nye adhoc-grænser for hvad der udgør en trosfælle eller ej.
Jeg deler ikke selv Heidi's overbevisninger, men jeg det er ikke ensbetydende med at jeg kan afvise dem som mere usandsynlige end andre religiøse syn på livet. Hvis man godtager religiøse præmisser, så kan man ikke sortere i dem a la carte (Philip ). Et problem som er blevet påpeget mange gange her på forummet og som ikke skader at blive gentaget endnu en gang.
Mvh Logiker
|
|
Til toppen
|
|
|
#39979 - 27/01/2005 23:57
[Re: Logiker]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Logiker, du spørger: "Hmmm....skal det opfattes som at du ikke tror på en gudsgiven fri vilje?" Ja, det skal det! og Nej, det skal det ikke! På det, som jeg vil kalde "det vandrette plan", dvs. mht. vores beslutninger og gøren og laden her i denne verden, har vi en gudgiven fri vilje, og skal stå til ansvar for, hvordan vi forvalter den. Men hvad angår "det lodrette plan", vores kristne tro, så er svaret nej. Vi kan ikke ved egen kraft beslutte os at tro. Der står lidt om dette store, svære spørgsmål her. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39980 - 28/01/2005 07:18
|
Bruger
|
Hej Logiker
Jeg er enig med Kristina, vi har godtnok RETTEN til at tænke/tro "frit" i vort samfund, det er imidlertid ikke det samme som at vi kan - hun har virkelig en god pointe i at vi skal prøve at have en tro ligesom Jomfru Maria bare 1 time.
Jeg har retten til at tro ligesom en muslim, men det kan jeg ikke, jeg kan ikke tro på en profet, der hedder Muhammed...- ligesom du formodenlig heller ikke kan tro på Jesus og Evangeliet - derfor er vores viljer ikke fri, når vi taler religion, men er bundet til opdragelse, kultur, fornuft, kødelige behov ect., når disse ting styrer os, da er vi ikke fri til at tro som det passer os.
Mkh Malli
Ændret af malli (28/01/2005 07:20)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39981 - 28/01/2005 22:32
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Malli.
Tro ligesom Jomfru Maria?? Var det ikke brugeren Maria, der var tale om? (Heidi skrev jo til hende: du har din fri vilje, så du kan tro på, hvad du vil - og det var så det, der kom en debat ud af.)
Noget andet er, at nej - vi kan ikke bare beslutte os til at være overbevist om noget, vi ikke er overbevist om! Jeg har selv prøvet det i lidt mindre målestok (hvor det bare var et teologisk spørgsmål og ikke en religion, det handlede om), og jo, det kunne da godt være, alle de andre havde ret, men jeg var altså ikke overbevist, selv om jeg for så vidt gerne ville - og det ville ikke være ærligt at lade som om, jeg var overbevist, når jeg ikke var det! Men det blev jeg så alligevel en dag - ud fra Bibelen.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39982 - 29/01/2005 06:57
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Hej Annepande
Jeg troede at det var en "tro ligesom Jomfru Maria" Kristina refererede til, fordi hun kan være/er et forbillede.......
Nå, men hvorom alting er, kan man altså ikke bare beslutte sig for at tro som det nu passer en - derfor er den menneskelige vilje når vi taler tro!! ikke fri men trælbunden........selvom vi alle da nok helst ønsker noget andet. Og det er jo hele pointen, mennesket er siden syndefaldet bortvendt fra Gud.
Det er ikke naturligt for os at tro på forsoning og genløsning, faktisk er det temmelig ulogisk, fordi vi af natur er af den opfattelse at vi selv skal præstere - eller "noget for noget", men i kristendommen har Gud jo præsteret idet han er gået i døden i vort sted og derigennem har forsonet os med Gud, og at vi bliver frelst UFORTJENT af nåde når vi tror. Det er unaturligt for os at have denne tankegang, ...og det er derfor at bibelen ligefrem sammenligner troen med en dødeopvækkelse.
Mkh Malli
Ændret af malli (29/01/2005 06:58)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39984 - 31/01/2005 15:35
Re: Tro på Gud?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Logiker, du skriver:
"Ok. En ikke-troende kan altså ikke selv vælge at tro på Gud.
Når jeg ikke selv kan vælge min tro fra en dag til anden og heller ikke ser det kristne livssyn som værende mere rationelt eller have bedre tilbud end så mange andre religioner, så er ikke min skyld at jeg ikke er kristen? Medmindre jeg ville ønske ikke at handle udfra mine overbevisninger, men det gør jeg jo, som alle rationelle personer.
Her er det så meningen, at du skal komme med en ny indvending."
Jeg forstår godt spørgsmålet - det værste spørgsmål nogen kan stille mig - og også din forventning om en indvending.
Desværre må du vente forgæves, for jeg har slet intet brugbart at sige, selv om jeg intet hellere ville end at dele min kristne overbevisning med alle, som jeg på den ene eller den anden måde kommer til at kommunikere med ...
Da jeg selv kom til kristen tro, var det en lang proces - jeg ville simpelthen finde ud af, hvordan i alverden noget moderne menneske kunne tro på noget så utroligt .. og så endte det med, at jeg overbevist om, at det var fordi det var sandt ..
Andre kristne er kommet til tro på andre måder, ved jeg ... men desværre: Jeg kan ikke svare på det helt rimelige spørgsmål.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39985 - 02/02/2005 13:40
Re: Tro på Gud?
|
Bruger
Reg.: 06/01/2005
|
Hej Kristina Tusind tak for dit ærlige svar, som giver mig langt mere forståelse for (din) kristendom end nok så mange ad hoc-forklaringer ville kunne give.  Mvh Logiker
|
|
Til toppen
|
|
|
|