0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#39832 - 04/12/2004 20:05
Tro på Engle
|
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
|
Jeg har selv som barn oplevet at vågne en nat, hvor min mor var syg. Da jeg kikkede over mod hendes seng, så jeg en hvid skikkelse, som bøjede sig over hende.
Jeg var ikke i tvivl den gang, og det er jeg heller ikke i dag. Det var en engel!
Jeg blev så vidunderlig fredfyldt inden i, og næste dag var hun rask.
Jeg kan huske, at hun havde været meget syg, og lægen havde været der, og hun havde fået medicin. Min far havde været meget urolig for hende, og han bad sammen med os børn, om Gud ville komme at gøre hende rask.
Der er nogle af mine venner, der siger, at det lyder mærkeligt, for som regel når der tales om engle i Bibelen, så er der tale om, at de kommer med et særligt budskab, og ofte bliver man forskrækket over et møde med en engel.
Jeg holder nu enfoldigt fast ved min tro på, at det var en engel, som min mor fik besøg af.
Er der nogen af jer, der også har haft englebesøg, eller mener at have set engle?
Er der tale om, at hvert menneske har et skytsengel, som beskytter mod det, der er ondt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39833 - 04/12/2004 23:40
Re: Tro på Engle
[Re: ærten]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Ærten Nu har jeg ikke set nogen engle, så her kan jeg ikke bidrage med noget, men du spørger:
Er der tale om, at hvert menneske har et skytsengel, som beskytter mod det, der er ondt?
Bibelen fortæller:
"Herrens engel lejrer sig omkring dem, der frygter ham, og han udfrier dem." Sl. 34,8
" for han vil give sine engle befaling om at beskytte dig på alle dine veje. De skal bære dig på hænder, så du ikke støder din fod på nogen sten." Sl. 91
I den sidste, Sl. 91 står der jo direkte, at Gud giver befaling til engle om at beskytte mennesker.
Når du så spørger om det gælder "hvert menneske", da må jeg stille mig tvivlende. I første Sl. står der at det drejer sig om mennesker der frygter ham - i sidste Sl. står der i vers 1 "Den, der sidder i den Højestes skjul, har sin bolig i den Almægtiges skygge; han kan sige om Herren:...osv."
- altså taler vi her alene om Guds folk.
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#39834 - 05/12/2004 12:59
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Ært, Ja, jeg tror på, at engle (ordet betyder budbringer) findes, der står meget i Bibelen om engle, og det bruges i flere forskellige betydninger. Jeg har ikke selv set nogen engle, men jeg her en bog af Inga Boisen Schmidt, der netop hedder "Tror du på engle?" (Rhodos 1995) Den gør blandt meget andet rede for forskellen mellem Romerkirkens engleopfattelse, og en evangelisk lutherske: Den senjødiske forestilling om Guds ophøjede fjernhed med deraf følgende himmelske hierakier var en medvirkende årsag til, at romerkirken indførte "helgener" som mellemled mellem mennesket og Gud. Denne englelære fremhæver, at "ethvert menneske har sin skytsengel, som afværger alt, hvad der kan være det til legemlig eller åndelig fare og skade, og tilfører det gode gaver [......] frembærer dets bønner for Gud og beder for det. Derfor anses det i den katolske kirke for rigtigt at henvende sig til englene, står der, dog ikke med tilbedelse, men med påkaldelse. Imod denne lære indvender Melanchton (Luthers højre hånd) at "en sådan påkaldelse er grundlløs og også farlig for det religiøse liv. For når man forholder sig på den måde til de overmenneskelige hellige væsener med en sådan påkaldelse, bliver de let til mellemmænd, midlere, ved hvlke vi standser, i stedet for at gå til Gud selv. Derved svækkes det umiddelbare gudsforhold i stedet for at støttes". Den rette vej til at få del i englenes beskærmelse mener jeg er at bede Gud direkte om hans beskyttelse, så udsender han efter sin vilje disse sine tjenere, men det er ham alene, til hvem både begæringen og takken må rettes. Paulus advarer også flere gange imod engledyrkelse, jfr. fx Ef 1,21. Også i Åbenbaringsbogen (19,10) er der en klar afvisning af engledyrkelse: Jeg faldt ned for dens [englens] fødder for at tilbede den, men den sagde: »Nej! Jeg er kun tjener som du og dine brødre, der holder fast ved Jesu vidnesbyrd. Gud skal du tilbede.« For Jesu vidnesbyrd er profetiens ånd. Men nu er det snart jul, og engle dale ned i skjul ...  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39835 - 05/12/2004 22:05
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære ærten
Det er en fin lille fortælling du har, tak at du ville dele den med os. Den er enkel og smuk, så man nesten kan fornemme det hører til, som en naturlig del af vor verden.
Det er helt rigtigt at mange synes det lyder mærkeligt, men det er også noget som mærker den, der kommer ud for en sådan oplevelse.
Især som barn, kan man have svært ved at tale med andre om det, da det nemt vil blive tolket som et produkt af barnets fantasi og ikke som noget virkeligt. Når sådanne oplevelser har præget sig så dybt, at de ikke forsvinder, men måske endda bliver klarere med tiden, kan vi i hvertfald som voksne, nemmere begynde at undersøge hvad det var vi så og hvorfor.
Hos dig har oplevelsen tydeligvis givet TRO, som du fortæller du vælger at holde fast ved, men som jeg fornemmer nok mere holder fast i dig.
Det er dejligt at høre, for selvfølgelig er Guds Engle hos os...
Fred & Alt Godt
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#39836 - 05/12/2004 22:32
[Re: Vandrer]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Vandrer
Ja, lige præcis! - denne gang kan jeg sige amen til hele dit indlæg!
Selvfølgelig findes der engle - Guds egne sendebud! Der er ganske mange, der har haft englebesøg, også blandt mine bekendte.
Og selv om vi kun er nået til 2. søndag i advent, kan vi godt så småt begynde at synge Grundtvigs dejlige julesalme "Velkommen igen Guds engle ... " Jeg kan bedst lide vers 7:
Da vandre Guds engle op og ned på salmens tonestige, da byder vor Herre selv Guds fred til dem, den efterhige; da åbne sig Himlens borgeled, da kommer ret Guds rige!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39837 - 06/12/2004 10:52
|
Bruger
Reg.: 29/12/2003
|
Jeg har selv som barn oplevet at vågne en nat, hvor min mor var syg. Da jeg kikkede over mod hendes seng, så jeg en hvid skikkelse, som bøjede sig over hende.
Jeg var ikke i tvivl den gang, og det er jeg heller ikke i dag. Det var en engel!
Jeg blev så vidunderlig fredfyldt inden i, og næste dag var hun rask.
Jeg kan huske, at hun havde været meget syg, og lægen havde været der, og hun havde fået medicin. Min far havde været meget urolig for hende, og han bad sammen med os børn, om Gud ville komme at gøre hende rask.
Der er nogle af mine venner, der siger, at det lyder mærkeligt, for som regel når der tales om engle i Bibelen, så er der tale om, at de kommer med et særligt budskab, og ofte bliver man forskrækket over et møde med en engel.
Jeg holder nu enfoldigt fast ved min tro på, at det var en engel, som min mor fik besøg af.
Er der nogen af jer, der også har haft englebesøg, eller mener at have set engle?
Jeg tror uden tvivl på engle, dvs. en budbringer.
Ideén med at vi hver især har en skytsengel, er en smuk og tiltalende tanke, men jeg er ikke sikker på at det forholder sig sådan. Der er delte meninger om det i min kirke, den Romersk-Katolske.
Vi tror engle kan hjælpe os, vi kan påkalde dem når vi ønsker kontakt med dem.
Så, ja, engle findes skam, ingen tvivl om det...
|
|
Til toppen
|
|
|
#39838 - 06/12/2004 15:41
[Re: dupont]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej dupont
Lige et opklarende spørgsmål: Påkalder I englene direkte? Eller beder I Gud om at sende jer engle?
Som jeg ser det, er englene under Gud Faderens suveræne kommando, og handler ikke på hverken deres egne eller menneskers ønsker.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39839 - 06/12/2004 16:17
[Re: Nikolaj]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Nikolaj
da jeg også er katolik, vil jeg gerne svare. Det er muligt, at Dupont svarer noget andet, men så kan du således se, at vi måske ikke er enige. Jeg håber, det er okay med Jer begge to, at jeg tillader mig at svare?
Jeg påkalder ikke engle direkte. Jeg beder GUD om englevagt, f.eks. ved min syges venindes seng til natten. Hun har mange smerter for tiden, og pga. medicinen får hun angst. Derfor beder jeg Gud om at sende engle ved hendes seng, så hun ikke skal frygte noget.
Jeg er enig med dig i, at engle kun kan handle på Guds bud. Det er altså HAM, vi skal bede til og ikke englene direkte.
Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39840 - 06/12/2004 21:22
[Re: tau]
|
Bruger
Reg.: 29/12/2003
|
Jeg kan kun tilslutte mig tau's udtalelse her...
Som jeg har nævnt, og svarer samtidig her på Nikolajs spørgsmål; Vi påkalder ikke engle direkte, men beder Gud om at sende dem til os.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39841 - 06/12/2004 22:00
[Re: dupont]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Dupont
Vi påkalder ikke engle direkte, men beder Gud om at sende dem til os.
Det mener jeg også, så vi er tilsyneladende enige. Jeg synes dog ikke helt, at dette harmonerer med det, du tidligere skrev:
Kan du forklare mig, hvordan disse to udsagn passer sammen?
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39842 - 07/12/2004 12:36
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
|
Hej Kristina!
Der er ganske mange, der har haft englebesøg, også blandt mine bekendte
Det er vel nok dejligt at høre!
Hvorfor er der så få, der fortæller åbent om deres oplevelser med engle 
Hvis der er nogle her på Jesus Net, så synes jeg de skal opfordres til at fortælle om det!
I går fortalte jeg min engeloplevelse til en dame, som gav udtryk for, at hun også troede på engle, men hun sagde til min oplevelse: Åh, hvor smukt!
Jeg opfattede det lidt nedladent, som om hun ikke rigtigt troede på den historie.
Er der en del tabu om det emne - jeg mener er det noget, man helst ikke taler om undtagen til sine aller bedste venner - er det en slags åndelig blufærdighed?
Jeg synes det er trosstyrkende! Så kom frem af busken, venner!
|
|
Til toppen
|
|
|
#39843 - 15/01/2005 04:43
|
Bruger
Reg.: 15/01/2005
Sted: KBH.
|
Ja, jeg tror på at der findes engle som er her for at beskytte os og lede os på vej.
Men jeg tror at der findes engle i mange sammenhæng, ikke bare i kristendommen, men også i den spirituelle verden.
Jeg synes engle er smukke, og det er beroligende at vi alle har en engel som passer på os.
Jeg har oplevet et par ting Jeg skulle engang tænde en lampe som stod på en reol. Men lige før jeg når kontakten føler jeg at nogen tager min hånd væk og jeg har en underlig fornemmelse af at der er nogen i rummet, hvor jeg ellers var alene. Der må have været noget galt med den lampe, for et øjeblik efter eksploderede ledningen og pæren nærmest.
Jeg har stået i en fodgængerovergang og følt at nogen eller noget holdt mig tilbage så jeg ikke kunne gå over, selv om lyset var blevet grønt. Få sekunder efter kørte to biler sammen midt på fodgængerovergangen.
Jeg har som barn oplevet at ligge på en madras ved siden af mine forældres seng, fordi vi havde overnattende gæster, der skulle bruge mit værelse. Midt om natten vågner jeg og ser min mor bøje sig ned over mig og smile. Jeg lukker øjnene og kort efter at åbne dem igen, og der ligger min mor altså og sover.
Hvad er det? De to første, er det engle der har været der for at beskytte mig mod ulykker? Hvorfor kunne jeg se min mor bøje sig ned til mig når hun blot lå og sov? Eller er det noget spirituelt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39844 - 15/01/2005 11:11
[Re: Johanna]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Johanna
Hvad er det? De to første, er det engle der har været der for at beskytte mig mod ulykker? Hvorfor kunne jeg se min mor bøje sig ned til mig når hun blot lå og sov? Eller er det noget spirituelt?
Har du talt med din mor om det?
Jeg har oplevet noget lignende som det du fortæller med din mor. Jeg var meget ked af det i en periode, og om natten vågnede jeg pludselig ved at en person stod ved siden af min seng, vedkommende aede min hånd, ligesom for at trøste mig eller berolige mig. Det var ikke en person, jeg kendte, eller en, der hørte hjemme i huset...og det gjorde, at jeg blev temmelig forskrækket . Min mor sagde, at det bare var en drøm - men det var MEGET realistisk. I nogle perioder i ens liv, i udviklingskriserne, eller i kriser i det hele taget, kokser det hele lidt, og man er meget nærtagende og modtagelig, dels for sin egen fantasi og dels for åndelige impulser. Det er ikke altid let at adskille tingene Mht mit natbesøg, er jeg temmelig splittet, for på den ene side fortæller mine følelser mig at det rent faktisk skete, men min fornuft siger, at det bare var en drøm. Det er nok ikke noget jeg får afklaret sådan lige.....
Mht den åndelige verden, er den en realitet for langt de fleste kristne - herunder også undertegnede. Jeg tror på at Gud sender engle til mennesker, de er omtalt som Guds sendebud til os, jeg tror også på det som den katolske kirke kalder "Skytsengle".
Samtidig tror jeg også på det mere trælse, nemlig at Mørkets kræfter, Satan og hans dæmoner er her, og de forfører mennesket til at gøre det, der er Gud imod, samtidig med at de kan gøre livet surt for mennesker.
I bibelen står Satan omtalt som "Lysets engel", og der er jo det ved det, at var han kun som som vi ser det i eventyr og gamle kirkemalerier en skikkelse med horn, fork og hale...så var det jo til at have med at gøre, i den form kunne han godtnok ikke forføre ret mange. Men som "Lysets engel" er Satan en skønhed, der giver behagelige "vibrationer", og det er dér han er allermest farlig.
Faktisk tror jeg, at når vi taler om den åndelige verden, at det er kolossalt svært at adskille tingene - jeg kan jo ikke vide eller se, om den engel, der står ved siden af mig, eller den kraft jeg mærker kommer fra Gud eller fra "Lysets engel", og derfor bygger jeg ikke mit kristenliv på disse overnaturlige fænomener, jeg kan se eller mærke - men til bibelen, hvori Gud har åbenbaret sig.
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#39845 - 15/01/2005 13:19
[Re: Johanna]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Ja, jeg tror på at der findes engle som er her for at beskytte os og lede os på vej.
...
Jeg synes engle er smukke, og det er beroligende at vi alle har en engel som passer på os.
Havde tsunami-ofrene i Asien også en sådan skytsengel?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39846 - 15/01/2005 13:21
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Faktisk tror jeg, at når vi taler om den åndelige verden, at det er kolossalt svært at adskille tingene - jeg kan jo ikke vide eller se, om den engel, der står ved siden af mig, eller den kraft jeg mærker kommer fra Gud eller fra "Lysets engel", og derfor bygger jeg ikke mit kristenliv på disse overnaturlige fænomener, jeg kan se eller mærke - men til bibelen, hvori Gud har åbenbaret sig.
Kan du da se om Bibelen er åbenbaret fra "fra Gud eller fra "Lysets engel""?
Hvordan kan du i givet fald det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39847 - 15/01/2005 21:05
[Re: Ateist]
|
Bruger
Reg.: 15/01/2005
Sted: KBH.
|
Citat Ateist:Havde tsunami-ofrene i Asien også en sådan skytsengel?
Ja, det tror jeg de havde alle sammen. Og det havde dem som døde under en lige så stor flodbølge i Indien for 7 år siden også, og dem der hver dag dør af jordskælv som vi ikke hører om, og dem som dør under borgerkrigen i Borundi i Afrika, hver dag også.
Men da jeg tror på, at der er en højere mening med livet, end du og jeg kan finde frem til, ser jeg det som naturligt at der sker katastrofer på jorden, selv om det er meget forfærdeligt og næsten ikke til at bære for de efterladte og dem som oplever det.
Jeg har en rigtig "grim" teori omkring katastrofer af den størrelse. Det er svært at finde en mening med det, fordi det for os levende mennesker er så svært at forstå, når så mange dør på én gang, og når så mange efterlades, heriblandt små børn, forældre der har mistet deres barn osv. -men mon ikke der er en højere mening et eller andet sted derude. Måske er det Guds måde at fortælle os, at vi nu er for mange, at der nu ikke er mad nok til flere... ja, jeg ved det ikke. Men kan det være meningen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39848 - 15/01/2005 21:55
|
Bruger
Reg.: 29/06/2004
Sted: Vordingborg
|
Engle ér Til.
De viser sig når det brænder på, med hensyn, til om man har det godt efter omstændighederne.
Derfor bé Hvis du skulle have brug for hjælp og støtte i Livet.
Guds Engle er også selv nogen der omvendt også har brug for at have noget at tage sig til. For ellers ville de jo ikke være her.
Et råd. Mød en? men? hvornår.
Hilsen Søren Jensen 15. januar 2005.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39849 - 21/01/2006 20:30
|
Anonym
Anonym
|
Hej ærten...
Jeg tvivler meget på, at det var en Engel som du så.. fordi Engler kan et menneske ikke se.. de er også blevet skabt ikke til at kunne ses af menneskes øjne.. hvis du så noget, så kan det have været en Jinn som det hedder på arabisk, og det hedder en Ånd på dansk..
Din mor blev raks pga Guds vilje..
|
|
Til toppen
|
|
|
#39850 - 21/01/2006 20:44
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Yasmina skrev bl.a. dette: Jeg tvivler meget på, at det var en Engel som du så.. fordi Engler kan et menneske ikke se..
Bibelen omtaler flere episoder hvor mennesker har set engle, så din påstand er altså ikke helt korrekt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39852 - 21/01/2006 21:24
Re: Engle kan ses
[Re: Nardus]
|
Anonym
Anonym
|
Ja Nardus.. det er rigtigt, at Profet Zakariya og de andre Profeter så Engel Gabriel.. men nu skal du tænke på, at de var Profeter.. de var mere specielle end os.. De så Englen Gabriel, for at få budskaber.. Gud sendte Englen ned til dem, fordi vi ikke kan se Gud, og det kan vi ikke af flere årsager. Hvis vi kunne se Gud, ville der ikke være nogen til at tro. Gud har skabt alting begrænset og er derfor selv ubegrænset, så hvis vi kunne se Gud ville Han jo være begrænset og dermed mangelfuld..
Så det du skrev er rigtigt ja.. men der er forskel på Profeter og os mennesker..
Fred.. Yasmina..
|
|
Til toppen
|
|
|
#39853 - 21/01/2006 21:42
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
|
Jamen hverken Maria eller Zakarias er profeter såvidt jeg ved, så det forklarer vist ikke grunden til, at både Zakarias og Maria så Gabriel. Med hensyn til mange af dine indlæg, hvor du gentagende gange siger, at Jesus ikke er Gud, synes jeg du skal tage et kig på denne artikel, der er et uddrag af bogen "Hvem er denne Jesus?" af Michael Green. Med venlig hilsen Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#39854 - 21/01/2006 21:48
[Re: Nardus]
|
Anonym
Anonym
|
Jo Zakariya var nemlig en Profet..
Så synes jeg, at du skal læse i Islam om hvem Jesus virkelig var..
|
|
Til toppen
|
|
|
|