Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#39717 - 03/12/2004 23:10 Kristen vs. ikke-kristen kæreste
Nous
Bruger

Reg.: 03/12/2004
Hej dette indlæg er meget kortere en det kunne have været, men bestemt ikke mindre seriøst.
Jeg er kristen og har i gennem det sidste halve år været forelsket i en ikke-kristen pige hvilket er gengældt. Det har voldt mig mange problemer fordi det er seriøs og meget svær beslutning jeg er nød til at foretage mig.
Jeg har foretaget valgtet en gang, for ca et halvt år siden, hvor jeg valgte at lægge afstand til hende, i håbet om at mine følelser ville forsvinde, det virkede ikke.
Derfor ville jeg meget gerne høre om der er andre der har andre erfaringer på området eller som føler de kan bidrage med råd og vejledning, forbøn ville også være tiltrængt.
Mvh Nous

Til toppen 
#39718 - 06/12/2004 22:47 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Nous]
Anonym
Anonym

Hej Nous

Jeg ved at jeg blander mig tit og ofte i den slags spørgsmål og ofte har en i forhold til kristen standard, uortodoks tilgang til emnet...

Men, hvad vil du helst? Hvis du selv kunne vælge hvad ville du så aller helst?

Hvorfor pine dig selv ved at holde afstand til en kvinde som du kan lide og som tilsyneladende også kan lide dig?

Jeg er ikke fortaler for en hedonistisk kasten sig ud i alskens lyster, men bare at du følger dit hjerte!

Det man oftest kommer til at ærgre sig over senere i livet det er alle de chancer man lod gå sig forbi.

Kristen tro eller ej, så ER der ingen garantier. Du kan sagtens være sikker på at du får det fint i himmelen når du dør og kan få alle dine ønsker opfyldt, men er der en garanti for det? (Udover den lidet troværdige historie med en indtil 100 år efter Kristi fødsel, unavngiven frelser)

Så al din hellighed og holden på formerne, kan være ligeså meget en kollektiv neurose, som det kan være den pureste sandhed.

Valget er i sidste ende dit og jeg foreslår ikke (ikke direkte i hvert fald) at du skal trodse dine EGNE principper, men bare at du gør dig klart hvad det er du står overfor og hvorfor...

Er det en kvinde du kan stole på? Kan du bygge et forhold med hende? Har hun nogle kvaliteter du vil kunne nyde resten af livet eller bare til næste onsdag når luften er gået af ballonen? Hvad er dine motiver? osv. osv.

Kristen eller ej, så er det nogle gode ting at tænke over før man falder "head over heels". Forelskelse har det med at gøre mænd og kvinder momentant sindsyge. Kan du styre det og samtidigt nyde det?

Hvis det stod til mig så sk*d hul i at hun ikke er kristen... Hold om hende, kys hende, elsk med hende og få det bedste ud af det for både dig og hende. Så kan du hvor træls det end lyder altid bede om tilgivelse bagefter, hvis du virkeligt får DIN EGEN erkendelse af at det var noget hø du kastede dig ud i.

Fordelen ved den approach er at når du sidder 80 år gammel i din gyngestol med lille Hans på knæet, så skal du ikke sidde og fortælle om den kvinde du lod løbe fra dig i dine unge dage på grund af menneskeskabte idealer uden hold i virkeligheden, men derimod om den stormende forelskelse som brusede gennem dine årer, da du første gang lod dine læber møde hendes... Og du vil med et saligt fjernt blik i øjnene kunne konstatere at du ikke gik glip af noget...

Men sådan er vi jo så forskellige Nous...

Håber ikke at alle de ord var spildt på dig... Jeg siger det fordi jeg har stået i samme dilemma og jeg ved i dag at jeg valgte rigtigt, lige så sikkert som amen i kirken

Til toppen 
#39719 - 06/12/2004 23:41 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Nous]
holbo
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
Puha, det er ikke nemt, men jeg vil gerne spørge dig, hvad der holder dig tilbage. Ikke fordi jeg er uenig med dig i at der kan være nogle problemer i det, men jeg vil gerne høre, hvad du selv mener, kan være problematisk!?

mvh

Per

Til toppen 
#39720 - 07/12/2004 14:33 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Nous]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Nous

Det lyder som om at det er mere end en flygtig forelskelse du oplever :-)

Det med kærester, parforhold, kærlighed, sex osv. er - ifølge Bibelen - altsammen noget som har ægteskabet som mål og som fuldkommes dér. Det betyder at tiden med en kæreste altid vil være en forberedelsestid til noget som forhåbentlig skal ende op med ægteskab og familie. Som kristen vil en kæreste derfor aldrig bare være een jeg hygger mig med indtil noget andet og bedre kommer forbi. Det er det lissom for alvorligt og vigtigt til. Det vil altid handle om resten af mit liv.

Derfor er det også så vigtigt at vi ikke "nøjes" med at følge vores hjerte, når vi vil erklære vores kærlighed til en anden. En forelskelse klarer sig fint uden hoved, men det gør kærligheden ikke. Det er ikke kærligheden, der gør blind, det er forelskelsen!

Det menneske jeg holder allermest af og ønsker at dele mit liv med, skal også være et menneske som jeg kan dele mine inderste og meste dyrbare tanker med. Een som jeg kan opleve fuld fortrolighed og gensidig forståelse sammen med. En jeg kan have fælles værdier, håb og planer med. Ægte kærlighed vil ikke nøjes med mindre.

Forestil dig hvad det vil betyde for et forhold, hvis ikke I kan være enige om, hvordan I vil bruge jeres tid sammen, hvilke fritidsinteresser I skal have, hvordan jeres børn skal opdrages, hvilke værdier der skal styre jeres valg osv osv. Dette er nemlig helt seriøst den udfordring du nemt kommer til at stå I hvis du vil dele dit liv med een som du ikke kan dele det største og mest betydningsfulde med.

Kærligheden spørger hvad hjertet føler, men også hvad fornuften siger og de to skulle meget gerne være enige. Det er ikke nok at du har varme følelser for hende. Du skal også have kunne respektere og anerkende hendes valg og holdninger. Du skal kunne støtte hende i det hun står for. Ligesom hun skal kunne gør det samme for dig. Tror du det er muligt?

Jeg kan ikke svare dig på hvad du konkret skal gøre her, men jeg vil anbefale dig at holde hovedet koldt og ikke gemme det under armen.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#39721 - 09/12/2004 01:12 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Nous]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej Nous

Du er i hvert nød til at snakke det igennem med hende. Hvis hun mener, du skal vælge mellem hende og troen, så skal du vælge troen.

Der er jo en del ting der er forskellig fra en troende til en ikke-troende. Hvis hun er oplyst hvad hun går ind til, syntes jeg personligt du skal give det en chance. Men jeg holder på du er nød til at vurdere, om troen kommer imellem jer.

Jeg var selv ikke-troende da jeg begyndte at komme sammen med en troende (der havde de samme kvaler som du). I dag er vi gift og er begge troende. Om jeg så på forhånd var søgende, ved jeg ikke om har meget at sige.

Nåmen i hvert fald syntes jeg du skal vurdere, om hun kan acceptere din tro i alle dens former. Også når I får børn og den slags ting. Det kan jo være den med tiden smitter af på hende.

Ellers er det svært at give råd i sådan noget her.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#39722 - 12/12/2004 22:24 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Nous]
Malle
Bruger

Reg.: 12/12/2004
Sted: Ødsted
Hej Nous..

Jeg synes at du skal finde dit eget svar..! Men Bibelens ord skal være med i dine overvejelser... Jeg synes de skal læse 1. Korintherbrev kap. 7 MEGET grundigt. Der står noget med hvordan forholdet skal være..

Der vil du kunne finde Paulus' svar på dit spørgsmål... Han er jo en meget klog mand..! Så lydt til ham!!

Mvh Martin

Til toppen 
#39723 - 12/12/2004 22:26 Sidespor [Re: Malle]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Martin,

Der vil du kunne finde Paulus' svar på dit spørgsmål.

Hedder det ikke Pauli?

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#39724 - 12/12/2004 22:40 Re: Sidespor [Re: tau]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej tau

Hedder det ikke Pauli?

Jo, det gør det da vist . Men vær nu ikke for hård ved Martin, han går på handelsskolen (joke, no offense).

Det er da vist lidt for useriøst, det her ...

mvh Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#39725 - 17/12/2004 02:31 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Nous]
Søssen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Nordsjælland
Hejsa,

min ekskæreste er kristen, men det var jeg ikke, da vi mødtes, men vi var forelskede i over et år, før vi begyndte at komme sammen, for han havde de samme tanker som dig.

Men han tog chancen, og fra første dag krævede han, at hvis vi skulle være sammen, skulle jeg være interesseret i kristendommen. Og jeg var så forelsket, at jeg sagde; jamen det er i orden, og jeg kom med i LMU og mødte alle hans venner og familie og gik til et kursus for nye kristne. Der gik næsten 2 år før jeg blev kristen - det er jo ikke noget, man selv kan styre. Jeg ville gerne, og jeg blev det.

Vi er desværre ikke sammen mere, men jeg skal på en kristen højskole og fortryder intet - jeg er så glad for, at jeg mødte min ekskæreste og er blevet kristen.

Så prøv at konfrontere hende du er vild med, med hvordan dit liv er, og hvad du vil bygge dit liv på. Hvis hun nægter at have noget med det at gøre - så tror jeg, det er bedst at lade det være, som det er - men tænk hvis hun finder ud af at livet med Jesus er det fedeste, og hun kommer til tro.

Ta' chancen !!!

Knus Søs

Til toppen 
#39726 - 12/01/2005 23:40 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Søssen]
Anonym
Anonym

Kærlighed er det reneste, det ser sig ud over hudfarve, nationalitet, alder og religion...
Kærlighed handler om at respektere hinanden og hinandens religion.
Personligt kunne jeg aldrig drømme om at kræve, at et andet menneske skulle mene eller tro det samme som mig, det er ikke kærlighed, det er magt og kontrol.

jeg kan ærligt talt ikke se hvorfor det skulle være et problem, det er jo kærlighed, den største gave i verden.

Til toppen 
#39727 - 23/01/2005 02:47 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Nous]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Hej Nous

Jeg tror mest af alt, at det er vigtigt du sørger for at være opmærksom på din egen, personlige reaktion på dette eget menneske. Og jeg synes også, du bør være opmærksom på, hvad en streng hældning til kristendom kan gøre i et parforhold, hvor man ikke deler religiøs mening.

For det første er det en hjælp, hvis du er i stand til at genkende følelserne af lykke og tab. Din lykke er essentiel for dit psykologiske velværd; tab af tilstrækkelig meget lykke fører til dyb depression, og sådan en er ikke prisværdig at sidde med.

Du bør være opmærksom på, at det skisma - jeres religiøse forskel - der opstår mellem jer, primært opstår fordi du er religiøs. Jeg vil på ingen måde frem til, at det på nogen måde skulle være din mening - men den primære faktor imod jeres forhold er, som du selv skriver religion.

Det er vigtigt, at du gør du bekendt med konsekvensen af at tage den ene eller anden vej. Hvor føler du, at det største tab i dig selv vil ligge? I en mindre hengivenhed til din religion eller et totalt fravær af den måske "enste ene"?

Hvis du ikke har gjort dig klar over disse spørgsmål, synes jeg ikke du har et solidt grundlag for at tage en beslutning. Hvis din religion er så essentiel for dig, at du vil opgive din personlige lykke for at lade den være altoverskyggende, synes jeg endvidere det er tid til en revurdering af dit standpunkt.

Det, at nægte sig selv sin lykke, er som at piske sig selv før man hopper ud over skrænten. Din lykke er det, der sørger for din mentale ligevægt, og at ignorere lykken kan ikke lede til andet end problemer for dig.

Selv ville jeg til enhver tid have opgivet mit dogme for at leve med den person, der har vækket den slags kærlighed du beskriver i mit sind. Det er ganske enkelt ikke sine konsekvenser værd at opgive sig selv og sine ønsker - det skaber afhængighed af det, man opgiver sig selv for at nå - og det bliver meget nemt til en besættelse i forsøget på at retfærdiggøre det offer, man har gjort.

Hvis Gud virkelig elsker dig og vil dig det bedste, vil han heller ikke se noget problem i, at du følger din kærlighed. Ganske vist står der anderledes i bibelen, men som jeg har kunnet forstå det - selvom jeg er ateist - er den altoverskyggende værdi for den nuværende kristendom netop kærligheden. Ansvaret overfor den bibelske moral er knap så udtalt, blandt andet fordi det skaber den situation, du nu er i.

Der er intet logisk problem i, at to personer af forskellig religion elsker hinanden. Kærlighed er en følelsesmæssig respons på værdier, og alene det faktum at du elsker denne person fortæller mig, at denne persons værdier for dig er eftertragtede. Hvilke værdier det drejer sig om er svært at afgøre fra din bid tekst, men hvis de overskygger de negative værdier du af din religion er tvunget til at lægge i den anden persons manglende religion synes jeg valget er nemt.

Desuden tror jeg ikke mange personer, selv herinde, vil slå på tromme for den oprindelige bibelske tekst som en vejledning for, hvordan man eksisterer fredeligt sammen i for eksempel ægteskab eller kærlighed. De gamle beskrivelser af norm er simpelt hen ikke anstændige i etiske øjne, så der er intet prisværdigt i at forfølge dem videre.

Jeg håber du kan bruge det til noget, og at du træffer det rette valg. Lykken betyder alt for os mennesker.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#39728 - 26/01/2005 14:01 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Nous]
Maria
Bruger

Reg.: 21/01/2005
Sted: under en lille bro i det sydli...
jeg havde engang en ikke-kristen kæreste, men det var egentlig bare spildtid. I det hele taget lidt et underligt 'forhold' (hvis man da overhovedet kan værddiggøre det det fordi mit tilfælde). Men generelt synes jeg det er 'farligt'. oftest i sådanne forhold får den ikke kristne den kristne væk fra Gud. Hvis du håber hun er 'the one' så spørg Gud og bed for at hun må lære ham at kende - du ku evt. invitere hende med i kirke, kristen ungdomsklub eller hvad du måtte komme i.
Håber svaret var lidt til eftertanke

Til toppen 
#39729 - 26/01/2005 23:49 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Maria]
Anonym
Anonym

jeg havde engang en ikke-kristen kæreste, men det var egentlig bare spildtid. I det hele taget lidt et underligt 'forhold' (hvis man da overhovedet kan værddiggøre det det fordi mit tilfælde). Men generelt synes jeg det er 'farligt'. oftest i sådanne forhold får den ikke kristne den kristne væk fra Gud. Hvis du håber hun er 'the one' så spørg Gud og bed for at hun må lære ham at kende - du ku evt. invitere hende med i kirke, kristen ungdomsklub eller hvad du måtte komme i.
Håber svaret var lidt til eftertanke

Ikke fordi jeg vil nedgøre dit tidligere forhold eller din erfaring, men jeg forstår ikke hvordan du kan definere kærlighed som farligt.
Hvis det er ægte kærlighed så er der respekt og tolerance indblandet, er det ikke ligeså vigtigt, at den kristne viser den ikke kristne respekt?
hvis en person bærer en tro i sit hjerte, så kan ingen vel vriste personen væk fra Gud? Med mindre personen ikke er "stærk" nok i sin overbevisning.
Kærlighed er en gave og ægte, stærk kærlighed kommer ikke så mange gange i en livstid, måske Gud vil noget med at give denne gave og jeg tror at man skal spørge sig selv som kristen, om Gud virkelig vil sende sådan en gave ,hvis den bare skal smides væk?

Til toppen 
#39730 - 27/01/2005 08:16 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Heidi2

hvis en person bærer en tro i sit hjerte, så kan ingen vel vriste personen væk fra Gud? Med mindre personen ikke er "stærk" nok i sin overbevisning.

Og hvornår er man så det Ingen mennesker er altid "stærke", heller ikke i deres Gudsforhold. Det er rigtigt at tolerance og respekt indgår i kærligheden, men kan mange - hånden på hjertet udvise disse egenskaber konsekvent? Også når man har været gift i 8 år?

Der er ingen tvivl om at en nyforelsket næppe vil anfægte det, der hører til et kristenliv, fx bøn, kirkegang, bibellæsning....præsters og andre kristnes gang i ens hjem. Men ofte vil der med tiden ske det, at den ikke-kristne vil finde det "for meget". Og da kan den kristne føle sig tvunget til at neddrosle sit kristenliv.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#39731 - 27/01/2005 08:59 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej malli, du skriver

Men ofte vil der med tiden ske det, at den ikke-kristne vil finde det "for meget". Og da kan den kristne føle sig tvunget til at neddrosle sit kristenliv.

Uha ja, malli, det har jeg et ualmindelig pinefuldt tæt-på eksempel på, nemlig mit eget lange ægteskab. Jeg var ikke troende, da vi giftede os, og efter få år var min mand det heller ikke mere ... og blev det heller aldrig. Han var så helt urimeligt glad for mig, og så bange for at miste mig, at han end ikke kæmpede for at overtale mig til dog i det mindste at komme med ham i kirke ...

Noget helt andet er - når Heidi skriver, Kærlighed er en gave ...og jeg tror, at man skal spørge sig selv som kristen, om Gud virkelig vil sende sådan en gave, hvis den bare skal smides væk? og ikke mener, at kærlighed kan være farlig, så tænker jeg på, hvor let det er at forveksle en forelskelse med kærlighed. Nogle forelsker sig masser af gange i livet, andre aldrig - eller næsten aldrig. En forelskelse kan da heldigvis sagtens ende med kærlighed - i et langt og lykkeligt ægteskab - men det er sandelig ikke det samme!

Forelskelse kan godt være farlig, for forelskelse gør blind.
Men kærlighed gør seende!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39732 - 27/01/2005 08:59 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
"Men ofte vil der med tiden ske det, at den ikke-kristne vil finde det "for meget". Og da kan den kristne føle sig tvunget til at neddrosle sit kristenliv."

I så fald er det nok også den rigtige beslutning!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#39733 - 27/01/2005 09:46 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Og hvornår er man så det Ingen mennesker er altid "stærke", heller ikke i deres Gudsforhold. Det er rigtigt at tolerance og respekt indgår i kærligheden, men kan mange - hånden på hjertet udvise disse egenskaber konsekvent? Også når man har været gift i 8 år?

Men givet at den kristne tro er noget magisk som Helligånden har installeret i folk, så kunne den vel godt have en større holdbarhed end alm. mellemmenneskelige relationer?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#39734 - 27/01/2005 16:48 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Heidi2

Der er ingen tvivl om at en nyforelsket næppe vil anfægte det, der hører til et kristenliv, fx bøn, kirkegang, bibellæsning....præsters og andre kristnes gang i ens hjem. Men ofte vil der med tiden ske det, at den ikke-kristne vil finde det "for meget". Og da kan den kristne føle sig tvunget til at neddrosle sit kristenliv.

Mkh Malli

Det er jo den kristnes eget valg og frie vilje!
Desuden så mangler man nogen egenskaber hvis en person førler sig tvunget til noget, som direkte går imod ens overbevisning.
Eller så er det bare ikke kærlighed!

Ændret af Heidi 2 (27/01/2005 16:54)

Til toppen 
#39735 - 27/01/2005 16:52 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej malli, du skriver

Men ofte vil der med tiden ske det, at den ikke-kristne vil finde det "for meget". Og da kan den kristne føle sig tvunget til at neddrosle sit kristenliv.

Uha ja, malli, det har jeg et ualmindelig pinefuldt tæt-på eksempel på, nemlig mit eget lange ægteskab. Jeg var ikke troende, da vi giftede os, og efter få år var min mand det heller ikke mere ... og blev det heller aldrig. Han var så helt urimeligt glad for mig, og så bange for at miste mig, at han end ikke kæmpede for at overtale mig til dog i det mindste at komme med ham i kirke ...

Noget helt andet er - når Heidi skriver, Kærlighed er en gave ...og jeg tror, at man skal spørge sig selv som kristen, om Gud virkelig vil sende sådan en gave, hvis den bare skal smides væk? og ikke mener, at kærlighed kan være farlig, så tænker jeg på, hvor let det er at forveksle en forelskelse med kærlighed. Nogle forelsker sig masser af gange i livet, andre aldrig - eller næsten aldrig. En forelskelse kan da heldigvis sagtens ende med kærlighed - i et langt og lykkeligt ægteskab - men det er sandelig ikke det samme!

Forelskelse kan godt være farlig, for forelskelse gør blind.
Men kærlighed gør seende!

kristina

Nix det mener jeg ikke, forelskelse gør seende, for når du er forelsket, så ser du alle din patners egenskaber og "fejl" men du er simpelhen ligeglad!

Desuden var jeg i næsten 4 år sammen med en, som var opdraget dybt religiøs og det skabte altså ingen religiøse problemer for os overhovedet, jeg respekterede hans overbevisning og han min.

Til toppen 
#39736 - 27/01/2005 22:42 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste
seeker
Bruger

Reg.: 12/01/2005

Desuden var jeg i næsten 4 år sammen med en, som var opdraget dybt religiøs og det skabte altså ingen religiøse problemer for os overhovedet, jeg respekterede hans overbevisning og han min.

well.. end of diskussion...

kh
stef

Til toppen 
#39737 - 28/01/2005 08:12 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste
malli
Bruger

Hej Heidi

Det er jo den kristnes eget valg og frie vilje!

Der er vist ingen her der taler om tvangsægteskaber, så naturligvis er det ens eget frie valg. Hvorfor dog nævne det indlysende?

Men selvom man har sit eget frie valg vil man formodentlig gerne kende nogle konsekvenser af sit valg, jeg går også ud fra at det er derfor emnet bliver rejst.

Jeg mener at det er for letkøbt og i grunden en umoden konstatering at sige "at så er det bare ikke kærlighed", for hvad er kærlighed??? Kærlighed vil formodentlig ikke være nøjagtig det samme for en 14 årig som for en 80 årig, for mand og for kvinde. Kærlighed er rigtig mange ting. Et par kan meget vel elske hinanden, men andre faktorerer kan umuliggøre deres kærlighedsliv. Er den ene part alkoholiker fx komplicerer dette forholdet, og kan meget ofte medføre skilsmisse, men dette betyder jo ikke at alkoholikeren ikke elsker, eller at kærligheden ikke er tilstede.

På samme måde kan en ikke-troende og kristen elske hinanden, men andre omstændigheder kan gøre at deres forhold spoleres. Vil den vantro have sin frihed til at tage på druk eller presser på for en gang slinger-sex, kan dette ikke andet end vække anstød hos den kristne part, og så som jeg nævnte finder den ikke-kristne ikke nødvendigvis berigende for sit liv I LÆNGDEN at have en partner, der sidder med næsten i bibelen, ofte at have lovsang og salmesang kørende på CDen eller have rend af kristne i tide og utide. Den kristne har jo ofte gjort op med disse ting, og er vant til at blive betragtet som lidt kikset i andres øjne....men den ikke-kristne, kan jo ofte komme under pres fra kammerater og kolleger, der synes at det er dybt latterligt at ægtefællen render i kirke konstant - og inderst inde mener vedk. jo selv det samme....og så er der yderligere den belastning for forholdet, at den kristne VED at såfrem ægtefællen ikke omvender sig vil vedkommende gå fortabt

Der er rigtig rigtig mange faktorer der spiller ind, så jeg kan ikke anbefale et sådant forhold, parrets liv og parrets visioner er ganske enkelt for forskellige. Og jeg har noget at have det i, jeg er gift med en ikke-troende.

Mkh Malli

Til toppen 
#39738 - 28/01/2005 09:19 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Malli

at den kristne VED at såfrem ægtefællen ikke omvender sig vil vedkommende gå fortabt

Ah hva'?

Og jeg som bare troede at det var noget I troede... Men det er ok at I endelig bekender kulør

Nu da det viser sig at det er noget du VED, kunne du måske bringe nogle beviser på banen, så vi andre også kan komme til at VIDE...

Til toppen 
#39739 - 28/01/2005 09:35 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
Ateist
Bruger

Vil den vantro have sin frihed til at tage på druk eller presser på for en gang slinger-sex, kan dette ikke andet end vække anstød hos den kristne part, ...

Jeg skal lige love for at alle fordommene om de "vantro" bliver luftet.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#39740 - 28/01/2005 10:21 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist, du citerer malli:

Vil den vantro have sin frihed til at tage på druk eller presser på for en gang slinger-sex, kan dette ikke andet end vække anstød hos den kristne part, ...

.. og du svarer dertil, at det er fordomme, der bliver luftet.
Jeg synes ikke, at en kendsgerning kan kaldes en fordom - det hænder da rent faktisk ... !

Noget andet er, at det nok i lige så høj grad vil vække anstød - eller det der er værre! - hos mange andre end lige netop kristne, hvis ægtefællen opfører sig sådan ...
Men, det korte af det lange er:
Sommetider lykkes ægteskaber mellem troende og ikke troende, eller mellem forskelligt troende, og sommetider lykkes de ikke.

Jeg så engang i TV en udsendelse med et lykkeligt sølvbrudepar, en muslim og en kristen, som sagde at det aldrig havde været noget problem for nogen af dem, at de havde hver sin tro.
Det må jo pr. definition betyde, at de anså hinanden for at være "vantro".

Jeg må indrømme at jeg undrede mig.
For hvordan kan man mon udholde et langt ægteskab i frygt for sin elskedes mulige fortabelse ...
og oven i købet hævde, at det skam ikke voldte nogen problemer.
Imponerende.

Og ubegribeligt ...
Med mindre, at der var tale om en "kulturkristen" og en "kulturmuslim" -
for sådanne findes nok også.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39741 - 28/01/2005 10:51 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Hej Kristina!

... du citerer malli:

Jeg synes ikke, at en kendsgerning kan kaldes en fordom - det hænder da rent faktisk ... !

Det hænder også at kristne forgriber sig seksuelt på smådrenge og at muslimer tæver deres koner.
Men at bruge dette som 'vilkårligt valgte eksempler' på deres livsstil ville da også være udtryk for fordomme.

Iøvrigt synes jeg brugen af ordet "vantro" er påfaldende når nu I kristne selv er så fintfølende med hensyn til betegnelser.

Til toppen 
#39742 - 28/01/2005 11:21 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist

"Iøvrigt synes jeg brugen af ordet "vantro" er påfaldende når nu I kristne selv er så fintfølende med hensyn til betegnelser."

Nu er det jo ikke mig, der har brugt ordet, men alligevel:

Fintfølende?? .. tænk, det kan jeg ikke genkende - jeg synes da, at vi står model til ikke så lidt uden at kny!
Vi er skam vant til lidt af hvert - og i øvrigt er vi
jo iført beskyttelsesdragt (= Guds fulde rustning) og bevæbnet med Ordets sværd!

Muslimer og kristne kalder vist gensidigt hinanden vantro, og ateister kan da umuligt tage udtrykket som en fornærmelse, da I jo lægger vægt på slet ikke at tro noget som helst .. ?

Men måske skulle vi så hellere skrive utro? - eller troløse?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39743 - 28/01/2005 11:55 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Hej Kristina!

A: Iøvrigt synes jeg brugen af ordet "vantro" er påfaldende når nu I kristne selv er så fintfølende med hensyn til betegnelser."

K: Fintfølende?? .. tænk, det kan jeg ikke genkende - jeg synes da, at vi står model til ikke så lidt uden at kny!

Ikke uden at kny!
Folk herinde tager ind imellem højlydt anstød over ord som "fundamentalist", "overtro" etc.

De samme folk er knap så højlydte, når det går den anden vej med ord som fx "vantro".
Eller når det gælder den bevidstløse stempling af ateisme som en tro.

... i øvrigt er vi jo iført beskyttelsesdragt (= Guds fulde rustning) ...

Denne skal er åbenbart ikke altid er nok til at beskytte det sarte indre.

... og bevæbnet med Ordets sværd!

Der er i hvert fald visse af jer, der har en skarp tunge!

Muslimer og kristne kalder vist gensidigt hinanden vantro, og ateister kan da umuligt tage udtrykket som en fornærmelse, da I jo lægger vægt på slet ikke at tro noget som helst .. ?

Hvis jeg er omfattet af betegnelsen "vantro" så antydes det jo netop, at min ateisme er en tro.
Det er en tåbelig beskyldning, men man hører den ikke desto mindre ofte.

Det jeg skrev var nu heller ikke at jeg blev fornærmet over betegnelsen "vantro" (jeg er blev kaldt langt værre). Jeg påpegede blot det paradoksale i at folk i et glashus smider med sten.

Men måske skulle vi så hellere skrive utro? - eller troløse?

Malli skrev noget tilsvarende for ganske nyligt
Det var faktisk det, der gav anledning til denne undertråd.

Til toppen 
#39744 - 28/01/2005 13:13 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
Anonym
Anonym

Maili siger:
Vil den vantro have sin frihed til at tage på druk eller presser på for en gang slinger-sex, kan dette ikke andet end vække anstød hos den kristne part, og så som jeg nævnte finder den ikke-kristne ikke nødvendigvis berigende for sit liv I LÆNGDEN at have en partner, der sidder med næsten i bibelen, ofte at have lovsang og salmesang kørende på CDen eller have rend af kristne i tide og utide. Den kristne har jo ofte gjort op med disse ting, og er vant til at blive betragtet som lidt kikset i andres øjne....men den ikke-kristne, kan jo ofte komme under pres fra kammerater og kolleger, der synes at det er dybt latterligt at ægtefællen render i kirke konstant - og inderst inde mener vedk. jo selv det samme....og så er der yderligere den belastning for forholdet, at den kristne VED at såfrem ægtefællen ikke omvender sig vil vedkommende gå fortabt

Ja den kristne er OVERBEVIDST om at ægtefællen går tabt!

Helt ærligt, kan du svælge mere i dine fordomme? og din offergøren af kristne!

den kristne bliver opfattet som kikset! Come on, hvis du vil ligne en tro waanabe kopi af Jesus, så måske ja, men det er vist kun kristne selv der opfatter sig sådan og så er man jo tilbøjelig til at tillægge andre de synspunkter

Hvis en ikke-kristen ægtefælle mener at sin kristne ægtefælle er kikset, så vil jeg ikke kalde det kærlighed og hermed udråber du allerede ikke-kristne ægtefæller som mennekser der tænker grimt om den de elsker!

Desuden udstiller du ikke-kristne ægtefæller til at være perverse og forsøge at presse sin kristne ægtefælle til anderledes udøvelse af sex!
Mon en ikke-kristen med respekt for sin kristne ægtefælle, ville forslå sex med andre!

Kærlighed er i mit univers = respekt

Kan du forsøge at diske op med en anden virkelighed, for de findes altså!

Og jeg ved at dette er provokerende, men prøv lige og læs dine egne ord igen!

Til toppen 
#39745 - 28/01/2005 13:16 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej ateist, du citerer malli:

Ja og alle indvandre er kriminelle og nasser på det danske samfund!

Det hænder da!

Til toppen 
#39746 - 28/01/2005 13:19 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

OK Ateist, jeg opgiver så hermed mine fredsforhandlingsforsøg og trækker mig tilbage i mit glashus, som jeg faktisk er meget tilfreds med at bo i.

Udsigten er så god hele vejen rundt, og der er meget mere lys end i et fæstning.
Og hvis der skulle ryge en rude engang i mellem, så kender jeg en glarmester ...

Med hensyn til sarte sjæle .. "folk herinde", som du siger ... tja, nogle er ret fintfølende, andre er udstyret med elefanthud. Og jeg tror det gælder alle slags folk, både her og alle andre steder, og såvel ate- som te-ister.

Og man træffer også engang imellem på skallesmækkende mimoser for nu at blive i billedsproget .. her taget fra botanikken ...

Men jeg stopper hermed for denne gang. Jeg lover det!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39747 - 28/01/2005 14:28 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste
Nikolaj
Bruger

Hej Heidi

ma: Vil den vantro have sin frihed til at tage på druk eller presser på for en gang slinger-sex, kan dette ikke andet end vække anstød hos den kristne part, ...

At: Jeg skal lige love for at alle fordommene om de "vantro" bliver luftet.

kr: Jeg synes ikke, at en kendsgerning kan kaldes en fordom - det hænder da rent faktisk ... !

He: Ja og alle indvandre er kriminelle og nasser på det danske samfund!

Det hænder da!

Hvordan kom ordet alle med? Der er vist ikke andre end dig, som har udtalt sig generelt om ikke-kristne eller om indvandrere.

mvh Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#39748 - 28/01/2005 15:33 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste
malli
Bruger

Hej Heidi

Ja den kristne er OVERBEVIDST om at ægtefællen går tabt!

Helt ærligt, kan du svælge mere i dine fordomme? og din offergøren af kristne!

Det forholder sig lige omvendt, det er den ikke-kristne, der bliver offer i og med vedk. går fortabt. Det har intet med "fordomme" at gøre, det er vores tro - take it or leave it.

Jamen det kan da godt være at, det er blevet "trendy" at gå til bønnemøde, gå i kirke, læse i bibelen, studere den lille Katekismus, ikke at drikke eller dyrke sex førend man er gift.......det er bare påfaldende så lidt beundring, det så vækker Og det så KUN er den kristne der opfatter det på den måde...men jeg har jo ikke altid været kristen, og kan da bestemt godt huske mit eget og iøvrigt andres syn på de der var kristne da jeg gik i skole....ligesom jeg selv og andre også efterfølgende har oplevet besynderlige reaktioner, når de har fortalt at de er kristne.

Ja, jeg tog nogle grelle eksempler op, dog undrer det mig, at du ikke anfægtede det med druk....men det korte og det lange er at en kristen og en ikke-kristen har forskellige syn på ægteskabet, de kan ikke have andet.

Mkh Malli

Ændret af malli (28/01/2005 15:36)

Til toppen 
#39749 - 28/01/2005 15:39 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Ateist]
malli
Bruger

Ja, overdrivelse fremmer som bekendt forståelsen

Til toppen 
#39750 - 28/01/2005 16:06 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
malli
Bruger

Ps. i stedet for pindehuggeriet, har du så ingen kommentarer til konklusionen:

"Der er rigtig rigtig mange faktorer der spiller ind, så jeg kan ikke anbefale et sådant forhold, parrets liv og parrets visioner er ganske enkelt for forskellige." ??

Mkh Malli

Ændret af malli (28/01/2005 16:07)

Til toppen 
#39751 - 28/01/2005 16:09 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste
malli
Bruger

Hej Heidi

Jamen jeg vil skrive det samme til dig som til Ateist...

Overdrivelse fremmer forståelsen.

I stedet for pindehuggeriet, har du så ingen kommentarer til konklusionen:

"Der er rigtig rigtig mange faktorer der spiller ind, så jeg kan ikke anbefale et sådant forhold, parrets liv og parrets visioner er ganske enkelt for forskellige"

Mkh Malli

Til toppen 
#39752 - 28/01/2005 16:10 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste
malli
Bruger

Hej Heidi

"Der er rigtig rigtig mange faktorer der spiller ind, så jeg kan ikke anbefale et sådant forhold, parrets liv og parrets visioner er ganske enkelt for forskellige"??

Mkh Malli

Til toppen 
#39753 - 28/01/2005 16:58 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
Ateist
Bruger

Ps. i stedet for pindehuggeriet, ...

Jeg mener bestemt ikke det er "pindehuggeri" at gøre opmærksom på din nedsættende og fordomsfulde sprogbrug.

... har du så ingen kommentarer til konklusionen:

"Der er rigtig rigtig mange faktorer der spiller ind, så jeg kan ikke anbefale et sådant forhold, parrets liv og parrets visioner er ganske enkelt for forskellige." ??

Egl. ikke.
Jeg begiver mig normalt ikke af med parterapi.

Til toppen 
#39754 - 28/01/2005 17:28 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Ateist]
malli
Bruger

Hej Ateist

Jeg mener bestemt ikke det er "pindehuggeri" at gøre opmærksom på din nedsættende og fordomsfulde sprogbrug.

Mener nu ikke at jeg taler "nedsættende og fordomsfuldt" om nogen...jeg skriver jo Vil den vantro....og ikke noget som helst andet,.....

"Vil den vantro have sin frihed til at tage på druk eller presser på for en gang slinger-sex, kan dette ikke andet end vække anstød hos den kristne part, ..."

Men det lyder til at du hellere vil hugge pinde fremfor at debattere emnet.

Egl. ikke.

I rest my case.

Mkh Malli

Til toppen 
#39755 - 28/01/2005 18:04 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
Ateist
Bruger

A: Jeg mener bestemt ikke det er "pindehuggeri" at gøre opmærksom på din nedsættende og fordomsfulde sprogbrug.

M: Mener nu ikke at jeg taler "nedsættende og fordomsfuldt" om nogen...jeg skriver jo Vil den vantro....og ikke noget som helst andet,.....

"Vil den vantro have sin frihed til at tage på druk eller presser på for en gang slinger-sex, kan dette ikke andet end vække anstød hos den kristne part, ..."

At du vælger at bruge de valgte eksempler er da udtryk for fordomme - hvad enten du så har dem eller blot spiller på dem.

Og i lyset af disse fordomsfulde eksempler, må både "vantro" og "slinger-sex" da tolkes nedsættende.

A: Egl. ikke.

M: I rest my case.

Du har da aldrig haft en sag!

Jeg har ikke af egen drift reageret på de andre dele af dit indlæg, da det ikke interesserer mig synderligt
Direkte adspurgt af dig svarer jeg ærligt, at jeg ikke har nogen kommentar til din konklusion.
Jeg har altså ikke hverken foregivet eller fortiet noget som helst.
Hvad er det så egl. lige du mener at have påvist, Sherlock?

Til toppen 
#39756 - 28/01/2005 21:57 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Ateist]
malli
Bruger

Hej Ateist

Jeg har forklaret mig, ønsker du at debattere eller bare skændes?

Mkh Malli

Til toppen 
#39757 - 28/01/2005 22:26 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Hej Heidi

ma: Vil den vantro have sin frihed til at tage på druk eller presser på for en gang slinger-sex, kan dette ikke andet end vække anstød hos den kristne part, ...

At: Jeg skal lige love for at alle fordommene om de "vantro" bliver luftet.

kr: Jeg synes ikke, at en kendsgerning kan kaldes en fordom - det hænder da rent faktisk ... !

He: Ja og alle indvandre er kriminelle og nasser på det danske samfund!

Det hænder da!

Hvordan kom ordet alle med? Der er vist ikke andre end dig, som har udtalt sig generelt om ikke-kristne eller om indvandrere.

mvh Nikolaj

Så mener jeg ikke at du har læst tråden!

Til toppen 
#39758 - 28/01/2005 22:28 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
Anonym
Anonym

dog undrer det mig, at du ikke anfægtede det med druk....Mkh Malli

Hvorfor dog det?

Har du lige endnu en fordom der skal luftes der?

Til toppen 
#39759 - 28/01/2005 22:31 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
Anonym
Anonym

Men det lyder til at du hellere vil hugge pinde fremfor at debattere emnet.

Mkh Malli

Sig mig, hvad pokker er slinger-sex?
Og jeg spøger ikke for at provokere! Men du tager det heletiden op!

Til toppen 
#39760 - 28/01/2005 22:35 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Heidi

"Der er rigtig rigtig mange faktorer der spiller ind, så jeg kan ikke anbefale et sådant forhold, parrets liv og parrets visioner er ganske enkelt for forskellige"??

Mkh Malli

Det er som dig der har gang i det der pindehuggeri, du udtaler dig enormt diskriminerende! Men jeg er ikke enig din konklution!

Til toppen 
#39761 - 28/01/2005 22:48 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Heidi

Sig mig, hvad pokker er slinger-sex?

Nu er jeg ikke Malli, men måske mener hun "swinger-sex" ? Altså sex med andre parter involveret end parret selv.

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#39762 - 28/01/2005 23:25 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: tau]
Anonym
Anonym

Hej Tau

Amen!

Ja jeg har længe trukket mig i håret over den ordtorsk, men har valgt ikke at blande mig, fordi jeg var bange for at blive misforstået.

Swingersex og ikke slingersex... Du har helt ret Tau

Faktisk tror jeg at jeg har rettet denne fejl én gang før i et gammelt indlæg Se bare HER

Malli ER du hjulpet af den guddommelige logik?

Til toppen 
#39763 - 28/01/2005 23:42 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
Ateist
Bruger

Jeg har forklaret mig

Jeg ser det nu mere som benægtelse.
Men er det, hvad du har, så nøjes jeg selvfølgelig med det.

ønsker du at debattere eller bare skændes?

Flere personangreb fra din side...

Til toppen 
#39764 - 28/01/2005 23:47 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste
Machine_A
Bruger

Hvis en ikke-kristen ægtefælle mener at sin kristne ægtefælle er kikset, så vil jeg ikke kalde det kærlighed og hermed udråber du allerede ikke-kristne ægtefæller som mennekser der tænker grimt om den de elsker!

Med en skilsmisse-procent der ligger lige over de 50 efter hvad jeg husker, så er det da vist værd at tage med i betragtningen? Så der må jo være forbløffende mange tilfælde, hvor den ene part syntes den ande part er så "kikset" at vedkommende kan rende og hoppe.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#39765 - 28/01/2005 23:50 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: tau]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Tau.

Jo der er da vist noget der hedder swinger-klubber - hvor det handler om at bytte partnere eller lignende...
......men det er da for så vidt også noget slinger (i valsen).

Mvh. Anne.

Til toppen 
#39766 - 29/01/2005 06:21 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste
malli
Bruger

Hej Heidi

"Har du lige endnu en fordom der skal luftes der? "

Ja, ja jeg vader rundt i fordomme, det gør alle såkaldt "fundamentalistiske" kristne, ikke sandt?

Det var ikke endnu en fordom, for jeg skrev det i mit indlæg - men du påpegede ikke dette, og det undrer mig...........skyldes det så at det er almindeligt acceptabelt at man af og til tager på druk "når bare man passer sit arbejde", hvor det så er knap så acceptabelt at man dyrker slinger-sex?

Mkh Malli

Ændret af malli (29/01/2005 06:22)

Til toppen 
#39767 - 29/01/2005 06:27 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste
malli
Bruger

Hej Heidi

Nu var det dig og ikke mig, der valgte at dyrke mine såkaldte "fordomme" i stedet for at debattere emnet!

- "slingersex", (jeg ER blevet korrigeret da jeg engang kaldte det "swinger-sex") er par, der mødes for at skifte partnere.

Mkh Malli

Til toppen 
#39768 - 29/01/2005 07:12 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: ]
malli
Bruger

Hej Tau og CH

Jeg beklager meget, at jeg har stavet forkert - men ville have ønsket at I havde haft så højt til loftet, at I havde kontaktet mig privat fremfor at påpege fejlen herinde med ord som "ordtorsk", henvisning til tidligere fejl, og spørge til om jeg er hjulpet af den guddommelige logik.

Det er ikke særlig venligt - trods smileys.

Malli

Til toppen 
#39769 - 29/01/2005 07:36 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste
malli
Bruger

Hej Heidi

"Det er som dig der har gang i det der pindehuggeri, du udtaler dig enormt diskriminerende!"

Nu skal jeg fortælle dig hvad der er "enormt diskriminerende", det er når mennesker pga race, religion eller lign. nægtes deres fundamentale rettigheder, forfølges eller dræbes.

DET er "enormt diskriminerende"!

Heidi, er dét virkelig det eneste du kan bidrage med?? Nu har du næsten i samtlige indlæg været inde og moralisere overfor kristne - uden overhovedet at bidrage med noget.

Det virker ikke til at du gider debattere, men kun give udtryk for en trodsig moraliserende modstand overfor alt hvad kristne skriver her på Jesusnet...det synes jeg til gengæld vidner om en både fordomsfuld og diskriminerende holdning, som jeg synes du skulle pakke sammen og smide i skraldespanden

....og så prøv at udvise bare et minimum af mod, og mød os åbent og fordomsfrit og tal med os om det vi tror på....er det ikke derfor du er her?

Mkh Malli

Ændret af malli (29/01/2005 07:52)

Til toppen 
#39770 - 29/01/2005 09:47 Re: Pirat føde [Re: malli]
marianne
Bruger

Reg.: 06/11/2004
Sted: Esbjerg.

Aprop mod så kræver det mere ind det at skrive på nettet her, for der seder en flok pirat fisk ,der straks kommer og ÆDER dig . så hvis man ikke vil have en dag ødelagt . må man heller holde sig for sig selv. SÅ fik jeg luft . Så her er lidt føde .

Mvh Marianne.

Mvh Marianne.

Kast din byrde på Herren,så sørge han for dig.
Salme55,23.

Til toppen 
#39771 - 29/01/2005 09:49 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Heidi

"Har du lige endnu en fordom der skal luftes der? "

Ja, ja jeg vader rundt i fordomme, det gør alle såkaldt "fundamentalistiske" kristne, ikke sandt?

Det var ikke endnu en fordom, for jeg skrev det i mit indlæg - men du påpegede ikke dette, og det undrer mig...........skyldes det så at det er almindeligt acceptabelt at man af og til tager på druk "når bare man passer sit arbejde", hvor det så er knap så acceptabelt at man dyrker slinger-sex?

Mkh Malli

Jeg ved ikke hvad der er accepteret, jeg ved kun hvad jeg selv gør. Hvad andre mennesker gør er deres egen sag og jeg vil gerne understrege, at i høj grad morer mig at fordømmelsen og nedgørelsen kommer fra en kristen!

Alkohol er nok en acceptert del af vores samfund og jeg men mennesket frie vilje og ansvar for deres eget liv, så kommer det ikke mig ved om de drikker eller ej.

Men tibage til enmet, for to mennesker der er sammen, så kræver det respekt fra dem begge og det også fra den kristne, som jeg absolut mener så må respektere hvis den anden til en sammenkomst drikker sig fuld.

Desuden har jeg ikke kaldt dig for fundsmentalistisk Malli, du har en fantastisk evne til at tillægge andre motiver de ikke har!

Til toppen 
#39772 - 29/01/2005 09:52 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
LarsBj
Bruger

Hej Malli,
Jeg kan se, du har travlt i denne debat, men jeg vil gerne have svare på dette indlæg.

Du har fremsat en påstand, der virker meget stødende på mig, så det ville være rart at få afklaret, om du rent faktisk mener det så slemt, som det lyder!

.... Når nu du argumenterer så overbevisende om behovet for en seriøs debat over for Heidi!!!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#39773 - 29/01/2005 09:52 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Heidi

Nu var det dig og ikke mig, der valgte at dyrke mine såkaldte "fordomme" i stedet for at debattere emnet!

- "slingersex", (jeg ER blevet korrigeret da jeg engang kaldte det "swinger-sex") er par, der mødes for at skifte partnere.

Mkh Malli

Ja ja og min far er stærkere end din far!
Helt ærligt, selvfølgelig må jeg reagere på at du slynger rundt med fordomme, hvis du ønsker at debatere emner, så undlad fordommene og hold dig til en sober diskution!

Til toppen 
#39774 - 29/01/2005 09:57 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: LarsBj]
malli
Bruger

Hej Lars Bj

Jeg har ikke planer om at debattere biologi men kristendom, det er ikke derfor jeg er her - jeg har svaret på det jeg mente, og har derfor ikke yderligere at tilføje i den sag.

Mkh Malli

Til toppen 
#39775 - 29/01/2005 10:03 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
marianne
Bruger

det er snare et Ateistisk ,Videnskabligt forum det her . så hvad laver jeg entlig her ? farvel far mig .

Mvh Marianne.

Mvh Marianne.

Salme55,23.

Til toppen 
#39776 - 29/01/2005 10:04 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste
malli
Bruger

Hej Heidi

"Ja ja og min far er stærkere end din far!"

Der er intet nyt.

Jeg kan henvise dig til Dansk Folkepartis hjemmeside ifald du vil debattere diskrimination og fordomme!

Vi to kan derimod tales ved, når du tør at debattere kristendom - jeg gider ikke lege med i din sandkassekrig.

Mkh Malli

Ændret af malli (29/01/2005 10:09)

Til toppen 
#39777 - 29/01/2005 10:06 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Heidi

"Det er som dig der har gang i det der pindehuggeri, du udtaler dig enormt diskriminerende!"

Nu skal jeg fortælle dig hvad der er "enormt diskriminerende", det er når mennesker pga race, religion eller lign. nægtes deres fundamentale rettigheder, forfølges eller dræbes.

DET er "enormt diskriminerende"!

Heidi, er dét virkelig det eneste du kan bidrage med?? Nu har du næsten i samtlige indlæg været inde og moralisere overfor kristne - uden overhovedet at bidrage med noget.

Det virker ikke til at du gider debattere, men kun give udtryk for en trodsig moraliserende modstand overfor alt hvad kristne skriver her på Jesusnet...det synes jeg til gengæld vidner om en både fordomsfuld og diskriminerende holdning, som jeg synes du skulle pakke sammen og smide i skraldespanden

....og så prøv at udvise bare et minimum af mod, og mød os åbent og fordomsfrit og tal med os om det vi tror på....er det ikke derfor du er her?

Mkh Malli

Hvorfor jeg er her, det er min egen sag!
Det er ironisk at du spørger mig om de ting, som jeg absolut kun sætter på lisen over de peronlige angreb fra din side!

Du påpegede overfor 2 andre at de skulle have rettet dig igennem pm, mon ikke også dine peronlige holdning overfor mig hører til der eller?

Du mener ikke at jeg vil debatere, Milli du kaster med mudder og når du gør det, så er det ganske umuligt overhovedet at debattere! faktisk så er det utroligt at du som admin er den første til at blive personlig og uhøflig i en diskution, den side jeg er admin på, der skal vi være de første til at vise et godt eksempel!

Du kalder mig fordomsfuld!
Du kender mig ikke og har derfor ingen viden om min person udover hvad jeg har skrevet her, og jeg mener absolut ikke at jeg udviser fordomme, den regning må du selv betale!

Tale med jer om det i tror på, det er jo netop det jeg gør!

men jeg må jo åbenbart trykke på nogen knapper siden du konstant finder det passede at være så uhøflig!

Ja Malli, det er forfærdeligt at folk bliver forfulgt, men det er ikke dikrimination, det er vanvid!

Kærlig hilsen Heidi.

Til toppen 
#39778 - 29/01/2005 10:11 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste
malli
Bruger

Til toppen 
#39779 - 29/01/2005 11:38 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
LarsBj
Bruger

Beklager meget, du har selv forladt kristendommens område og har udtalt dig frivilligt om et biologisk emne på en meget uheldig måde, så kunne du godt vise mig den respekt at forklare, om du mener hvad du skrev, eller du vil bløde det op - eller du vil trække udsagnet tilbage. Husk at Netiketten siger, at vi ikke skal være blege for at indrømme fejl. Du kan have forivret dig og brugt begreber, du ikke har kendt rækkevidden over i biologi, og så er du i din gode ret til at fortryde. Jeg ville ikke hidse mig op, hvis du var rykket ud og sagt: "OK det her havde jeg ikke lige tænkt på, så det vil jeg ikke stå inde for. Det skulle ikke forstås som en kritik af forskningen i biologi, men...."

I stedet har du fremturet (amen til det-nt) og afvist mig.

Samtidigt forlanger du i andre debatter spillereglerne fulgt. Det hænger ikke sammen!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#39780 - 29/01/2005 11:44 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: LarsBj]
malli
Bruger

Hej Lars Bj

"Samtidigt forlanger du i andre debatter spillereglerne fulgt. Det hænger ikke sammen!"

Har stadig ikke yderligere at tilføje, har du problemer omkring mit ordstyrerskab (jf. dine ord om mit forlangende af at spillereglerne bliver fulgt) - da må jeg henvise dig til Netmissionæren.

Mkh Malli

Til toppen 
#39781 - 29/01/2005 13:06 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli

jeg har ikke sagt "ordtorsk" og alle de andre ting, du nævner, det var alene CH. Jeg skrev faktisk bare, at du måske mente "swinger-sex", er der noget galt i det? Jeg ville bare hjælpe, det var ikke for at udstille din fejl..

mvh Tau.

Til toppen 
#39782 - 29/01/2005 13:21 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: malli]
LarsBj
Bruger

Hej Malli,

"har du problemer omkring mit ordstyrerskab "

Det har jeg i høj grad, men det lader til, at holdningen er, at du kan undlade at svare, hvis du vil. Så derfor vil jeg bede dig om ikke i fremtiden at udtale dig om biologiske spørgsmål, da du tydeligvis ikke magter at føre en debat om dette emne. Jeg håber derfor, du i fremtiden undlader at udtale dig om, hvad der er videnskabeligt og ikke; hvorvidt en teori har videnskabeligt grundlag eller ej; og om der er belæg for at hævde, at mennesket nedstammer fra aberne og biologisk set er en avanceret abe. Desuden kan du ikke anses for at være i stand til at afgøre, om den kristne gud har grebet ind i livets historie, hvis du anvender et andet grundlag end det strengt bibelske.

Fremover vil jeg kun (og det vil sikkert glæde dig) besvare eller kommentere indlæg fra dig, hvis du går ind på disse områder eller på lignende vis provokerer anstændig videnskabelig tankegang eller forskningens omdømme. Jeg vil ligeledes prøve at undgå de fora, du bestyrer (sikkert også velkommet!), da jeg ikke vil have tillid til din dømmekraft som ordstyrer og derfor ikke vil kunne respektere evt ordstyrerafgørelser.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#39783 - 29/01/2005 13:30 Ordstyrerbemærkning [Re: LarsBj]
malli
Bruger

Da du i dit indlæg drager tvivl om min dømmekraft som ordstyrer, er dit indlæg hermed videresendt til Netmissionæren, og vil henstille, at du afslutter denne aktivitet til åben debat.

Malli

Ændret af malli (29/01/2005 13:34)

Til toppen 
#39784 - 29/01/2005 14:13 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste
Nikolaj
Bruger

Hej Heidi

N: Hvordan kom ordet alle med? Der er vist ikke andre end dig, som har udtalt sig generelt om ikke-kristne eller om indvandrere.

H: Så mener jeg ikke at du har læst tråden!

Jeg har ikke desto mindre læst tråden, så der må jo være noget andet galt, siden vi har misforstået hinanden.
Som jeg læste malli og kristinas indlæg, så anførte de, at det kunne være (men ikke nødvendigvis altid), at der kunne opstå problemer, hvis den ikke-troende ikke respekterede den troende, f.eks. i spørgsmål om alkoholforbrug eller sex med andre partnere. Men de udtalte sig altså, for mig at se, ikke generelt om ikke-troende (eller vantro), men alligevel sammenligner du deres holdning med at mene, at alle indvandrere er kriminelle; hvad de naturligvis ikke er, ligesom langt fra alle ikke-troende er alkoholiserede eller promiskuøse. Men som kristina skriver: "Det hænder da," og det gør det jo unægtelig. Ligesom det også hænder, at etniske danskere er kriminelle, og at religiøse har et misbrug af alkohol eller af andre mennesker.

mvh Nikolaj

Til toppen 
#39785 - 29/01/2005 14:35 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

Som jeg læste malli og kristinas indlæg, så anførte de, at det kunne være (men ikke nødvendigvis altid), at der kunne opstå problemer, hvis den ikke-troende ikke respekterede den troende, f.eks. i spørgsmål om alkoholforbrug eller sex med andre partnere. Men de udtalte sig altså, for mig at se, ikke generelt om ikke-troende (eller vantro), ...

Ved netop at fremdrage de konkrete eksempler i en generel diskussion, så får det da et generelt præg.

På sin vis er dette ikke anderledes end den ballade det herinde kan vække, såfremt man i en diskussion af tro bruger tarmgas som eksempel.

Selvom man ikke sætter lighedstegn eller skriver "alle", så har valget af eksempler alligevel betydning for helhedsindtrykket.

Mange ville nok tage anstød, hvis jeg i en debat om indvandring, skrev at indvandring kunne give problemer, hvis muslimen fx valgte sælge sin datter eller at myrde folk, er var uenig med ham.
Også selvom jeg ikke skrev, at alle muslimer gør sådan.

Til toppen 
#39786 - 29/01/2005 15:34 Re: Ordstyrerbemærkning [Re: malli]
LarsBj
Bruger

Tja, så er det nu, graden af min respekt for dig kommer på prøve! Jeg tror jeg følger et godt ord fra bibelen: tilgiv dem..!
mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#39787 - 29/01/2005 15:47 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: LarsBj]
Machine_A
Bruger

Hej LarsBj

... og malli. Det er ikke for at genoptage ordstyrer-debatten, men:

Så derfor vil jeg bede dig om ikke i fremtiden at udtale dig om biologiske spørgsmål, da du tydeligvis ikke magter at føre en debat om dette emne.

og

Desuden kan du ikke anses for at være i stand til at afgøre, om den kristne gud har grebet ind i livets historie, hvis du anvender et andet grundlag end det strengt bibelske.

Hvad? Hvad for noget? Hvem i alverden tror du egentlig du er og hvad bilder du dig ind?

Jeg spekulerer nogle gange over, hvorfor jeg det sidste år ikke rigtig har gidet bruge Jesusnet så meget til debat i ret mange ting. Men nu kan jeg da efterhånden se hvorfor: Der er alt for mange dominerende forsmåede ateister og anti-kristelige elementer herinde, der bliver givet en del mere plads end de fortjener.

Hovedrysten er hvad du får herfra, Lars.

Og til malli og andre ordstyrere: Er det ikke snart på tide I fiser ind på siden "Information" og får genopfrisket, hvad det egentlig er, JesusNet er bygget op omkring og har som målsætning? Det er jo efterhånden mere reglen end undtagelsen, at man på Jesusnet har mere mulighed for at miste sin tro end få den fasttømret.

Tak for kaffe.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#39788 - 29/01/2005 15:59 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

Det er jo efterhånden mere reglen end undtagelsen, at man på Jesusnet har mere mulighed for at miste sin tro end få den fasttømret.

Skal det forstås sådan, at du ikke mener at kristen tro kan tåle at blive konfronteret med ikke-kristne argumenter?

Til toppen 
#39789 - 29/01/2005 16:01 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Machine_A]
marianne
Bruger

Hej Machine.

Ammen .

Mvh marianne.

Mvh Marianne.

Salme55,23.

Til toppen 
#39790 - 29/01/2005 17:02 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej alle,

Ateist spørger:
"Skal det forstås sådan, at du ikke mener at kristen tro kan tåle at blive konfronteret med ikke-kristne argumenter?"

Dette spørgsmål stillede Ateist til Machine A (han svarer nok selv) og ikke til mig, men hvis han nu havde spurgt mig, så ville jeg sige: Nej tværtimod! I de par år, hvor jeg har haft min gang her i Café Thomas - jeg har læst næsten alle indlæggene - har hidtil ingen ateistiske argumenter og modsigelser svækket, men tværtimod styrket min tro.

Men jeg kan sagtens forstå, at der nok er nogle, der ikke gider bruge tid på at læse ordkløveri og skænderier, det er meget lidt opbyggeligt. Jeg tror vi alle skal bestræbe os på at leve os ind i hinandens univers, og spørge ind til hinandens tanker og følelser for at få en bedre forståelse af hinandens begrebsverden, hellere end at angribe og håne hinandens tro - eller ikke-tro.

Vi har nok alle en achilleshæl, hvor det gør rigtig ondt at blive ramt - så jeg tror vi skal træde så varsomt som muligt og lytte lidt mere til hinanden De færreste af os kender hinanden personligt, og der kan umuligt komme noget godt ud af at udveksle sårende og nedgørende bemærkninger Selvforsvar kan let opfattes som angreb, og så kører debatten op i ubehageligheder.

Det var faktisk meningen, at vi skulle debattere kristendom her, og emnet for dette debatforum er, jfr. overskriften:

Hvilke konsekvenser har den kristne tro for vore daglige valg og prioriteringer. Hvad er rigtigt og hvad er forkert? Hvad indebærer et kristent livs- og menneskesyn for enkeltmennesker, for parforhold, familien og for samfundet?

Kan vi ikke komme i gang med det, mon?

kristina
ordstyrer

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39791 - 29/01/2005 19:18 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej alle

Heidi skriver:

"Helt ærligt, kan du svælge mere i dine fordomme? og din offergøren af kristne!"

Det fik mig til at gå en tur og spekulere lidt over dette:
Hvad er egentlig en fordom? Hvad betyder det ord?

Jeg nåede frem til følgende definition (vil meget gerne korrigeres) at en fordom er at være overbevist om noget, som ikke kan bevises. F.eks. at Gud findes / at Gud ikke findes / at de mennesker, der tror på, at Bibelen er Guds ord er naive / at kristne er ukristelige / at videnskabsmænd er uvidenskabelige etc. etc. etc.

Hvis vi kan blive enige om, at "fordom" er en overbevisning om et eller andet, som ikke kan bevises, vil jeg gerne melde mig som en fordomsfuld person, da jeg jo er kristen og ikke, som du, mener at der er mange andre helt anderledes sandheder om Gud. Hvad vi vel så også kunne kalde en fordom?

Men så er der bare det problem, at ordet fordom er et skældsord.
Hvem bryder sig om at blive anklaget for at være fordomsfuld?

Så jeg vil foreslå, at du fremover i stedet for f.eks. at skrive " kan du svælge mere i dine fordomme? skriver noget i retning af "jeg tror du er overbevist om at .... ")

Så får vi en venligere omgangsform - og hvis de to udtryk nu betyder det samme, så må det vel være ok? Vi vil helst ikke have ukærlige personangreb her - det er mere konstruktivt at debattere den sag, vi hver især på hjerte.

Gå efter bolden, ikke efter manden!
Ellers kan der dømmes straffe ... !

kristina
ordstyrer

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39792 - 29/01/2005 20:03 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Det fik mig til at gå en tur og spekulere lidt over dette:
Hvad er egentlig en fordom? Hvad betyder det ord?

Jeg nåede frem til følgende definition (vil meget gerne korrigeres) at en fordom er at være overbevist om noget, som ikke kan bevises.

Det handler ikke om noget, "som ikke kan bevises" - tværtimod forudsættes det vel nærmest at der er tale om noget, der kan "bevises".
Fordom betyder, som jeg ser det, 'at fælde dom på forhånd' - dvs. før man får den fornødne viden/information/kendskab til det, der dømmes.
Det må derfor dreje sig om noget, der kan dømmes om.

Ofte vil fordommen om et individ afsiges på baggrund af gruppetilhørsforhold.
Det er vel derfor det lidt bredere betyder noget i retning af 'at generalisere' - altså at tillægge alle gruppemedlemmer egenskaber/adfærd alene ud fra kendskabet til enkelte gruppemedlemmers ditto.

Til toppen 
#39793 - 29/01/2005 21:17 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Hej Ateist

Skal det forstås sådan, at du ikke mener at kristen tro kan tåle at blive konfronteret med ikke-kristne argumenter?

Det er min klare overbevisning, at hvis kristendommen - som den siger - er den enegyldige og eneste sandhed, så må den kunne stå for skud af hvad som helst. Da visse dele af kristendommen indebærer tro (eller ubeviselig overbevisning) på flere områder, vil det selvsagt være svært at opsætte skudsikre rammer, der kan defineres som sandhed. Eksempelvis: Opstod Jesus efter 3 dage? Tja, det ved vi jo selvsagt ikke med sikkerhed, idet vi ikke var der, men blot har læst beretningen fra dem, der var tilstede. Er det så en skudsikker sandhed? Hmm, nej - ikke hvis man skal fremføre et endegyldigt bevis. Ikke destomindre kan det heller ikke modbevises, hvorfor man kan klassificere det som sandheden ligesåvel som løgn.

Nåmen, derfor mener jeg at kristen tro kan tåle en konfrontation. Men hvis du medtager resten af teksten i det du citerer, hænger det sammen med teksten på siden Information, hvor det klarlægges, hvad JesusNet er oprettet for.

Og når man læser herinde forskellige steder, så syntes jeg efterhånden ateistiske synspunkter fylder en hel del, da mange debatter glider ud fra et kristent emne til alle mulige andre ting eller kværulantiske synspunkter fra ateistisk side.

Så det er for mig ikke længere opløftende at besøge dette forum. Tværtimod finder jeg det lidt for domineret af ateister og ikke.kristne, der åbenbart har viet deres liv til at modsige kristne.

Du spurgte og du fik svar.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#39794 - 29/01/2005 21:38 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Machine_A]
marianne
Bruger

Hej Machine.A

det er bare så sandt, vel talt,

Mvh Marianne.

Mvh Marianne.

Salme55,23.

Til toppen 
#39795 - 29/01/2005 22:59 Re: fordomme ? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist, ja, det tror jeg faktisk du har ret i.

Hvis man generaliserer, kan det udmærket siges at være en fordom. Jeg talte f.eks. for nylig med et menneske, som mente at have belæg for at hævde, at grønlændere var dovne og fordrukne.
Hun vidste hvad hun talte om, sagde hun, for hun havde selv været deroppe. En hel måned, tror jeg det var ... Akja.

Jeg har faktisk også selv, i mange år, haft fordomme. Jeg var bl.a. overbevist om, at indremissionske mennesker var kuede, kedsommelige, indadvendte, verdensfjerne og temmelig naive personer med bedrøvede smil.
Jeg havde ganske vist aldrig truffet nogen, men jeg overvejede overhovedet ikke, om jeg kunne tage fejl, for det var da noget "man" vidste.

Så skete der det, at jeg stiftede personligt bekendtskab med mange af dem, hvilket hurtigt førte til, at jeg i min opfattelse af de pågældende måtte udskifte alle tillægsordene med ord af den diametralt modsatte betydning.
Sådan kan det gå...

Hvis jeg endnu har den slags - eller andre slags - fordomme tilbage, håber jeg at nå frem til at få dem afsløret og punkteret.

Man kan aldrig vide! ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39796 - 30/01/2005 01:33 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Machine_A]
Anonym
Anonym

Hej Machine A

Jeg tror godt jeg kan forstå dig...

Vi ateister har på vores hemmelige landsmøde sidste år vedtaget at vi skulle gøre det endnu mere besværligt og ubehageligt for kristne at have samvær over nettet i 2005 jvf. punkt 4 stk. 6 på dette mødes dagsorden.

Det er nu begyndt at virke, kan jeg høre...

Vive la resistance!

Spøg til side...

Det er beklageligt at vores vidt forskellige sproglige begrebsverdener i så udpræget grad har umuliggjort en ordentlig debat.

Du siger at kristendommen, hvis den er den endegyldige sandhed, kan holde til hvad som helst.

Jeg har tidligere fremført denne problematik, at så længe at jeres begrebsverden og tro tillader jer at definere og omdefinere hver eneste gang at I bliver gået på klingen med troens grundlag, så KAN kristendommen holde til hvad som helst.

Jeres tro, sådan som i forsvarer den og argumentere for den, ja endda lever den (sådan som det fremgår af vores debatter) vil aldrig kunne modsiges.

Der er aldrig nogen der vil kunne komme med et argument imod troen som I ville acceptere, det tillader troen ikke...

Og på den måde kan i sidde i sikkerhed og tro på hvad I nu tror på. I kan blive indignerede over at nogen er uenige og måske endda blive indignerede over måden vi er uenige på. I kan synes at det er træls at et "fristed" bliver inficeret med vantro spørgsmål og uddunstninger af enhver art.

I kan sidde i sikkerhed bag jeres religiøse facade og tro hvad I vil. På præcis de samme præmisser som muslimer, taoister, scientologer, jedi riddere osv. I har gennem utallige debatter ALDRIG kunne løfte, det der i mine øjne burde være en simpel byrde taget i betragtning at I påstår at det er den eneste sande vej. I har aldrig kunnet give et svar der hævede sig over det grundlæggende religiøse argument: Fordi bibelen siger det!

Jeg udelukker ikke at der er noget jeg ikke har set eller noget jeg ikke har forstået, men jeg har virkeligt gjort en indsats. Jeg har sågår gået 100% med på jeres præmisser i næsten 2 år hvor jeg har levet som kristen, taget imod Jesus, bedt utallige bønner, læst bibelen på kryds og tværs, været til møder, endda gået 1 år i bibelskole o.m.a.

Nu er det jo ikke fordi det gør mig frygtelig kvalificeret til at udtale mig i jeres øjne, for det var jo enten ikke på den rigtige måde jeg troede eller ikke i den rigtige menighed eller ikke baseret på den rigtige forkyndelse, måske endda ikke den rigtige kærlighed til Jesus for HVIS det havde været det rigtige, så var jeg jo ikke gået min vej. Men jeg har set det jeg skulle se og jeg har bestemt mig for hvad jeg tror på eller rettere sagt ikke tror på.

Det at du påstår at kristendommen kan holde til hvad som helst, hvis det er den pure sandhed, er jo meget fint, men sådan som flertallet af I kristne herinde har udtalt jer, så tyder alt på at I aldrig vil lade det komme an på en prøve.

Men... Jeg kan godt forstå det!

Bibelen siger jo at resten af verden vil anse jer for dårer når i følge Kristus. I gør jo bare hvad I er blevet fortalt.

Men ærligt talt... Set udefra så ligner i små børn med fingrene i ørene der synger: Nah nah nah nah nah! for ikke at høre hvad det er de voksne siger.

Det er ikke fordi jeg siger at I ER små børn med fingrene i ørene, men det er det bedste billede jeg har til at beskrive det jeg oplever.

Ekstraordinære påstande kræver ekstraordinære beviser og jeg har endnu ikke set et eneste.

For mig at se er jeres grænser for hvad der kan accepteres som beviser ikke bare meget bred men også noget kringled, sådan som det er blevet debatteret før omkring jeres dobbelt-standard eller sagt lidt mindre pænt: Hykleri.

At sige at kristendommen kan tåle alle angreb er en meget meget hul påstand Karsten, når man i troens hellige navn ikke vil forholde sig til de angreb der kommer på den.

----

Hvis flere kristne, indtil videre Machine A, Malli og marianne, ikke gider at høre på ateistiske, såkaldte kværulantiske spørgsmål, så skulle Jesusnet måske omdefinere deres formålserklæring eller deres Netikette, i hvilket fald at vores tilstedeværelse kunne fjernes med et tryk på en knap uden at nogen kunne løfte så meget som et øjenbryn i trods mod den beslutning.

Men pt. er det ikke tilfældet...

For mit eget vedkommende er jeg, hvilket jeg bare for en god ordens skyld nævner for dig Karsten, IKKE her fordi jeg har viet mit liv til at modsige kristne. Så langt fra... Jeg er tilsyneladende ikke den eneste med fordomme

Til toppen 
#39797 - 30/01/2005 10:04 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: ]
marianne
Bruger

Hej Macine.A

Respekt for dig som har rygrad nok til at sige din mening ,som jeg giver dig ret i .

Hej Malli

som jeg ser det er du den eneste ordstyer der prøver at holde orden, mens de andre er utrolig ,overbærene for Atisterne er lige glad med om andre må trække sig. godt gåde Malli

jeg er har også bedt om at blive slettet af det her forum. her kan man ikke finde noget opbyggende ,snare tværtigmod .

Mvh Marianne.

Ændret af kristina (30/01/2005 13:20)

Mvh Marianne.

Salme55,23.

Til toppen 
#39798 - 30/01/2005 12:30 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: LarsBj]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej LarsBj

Det har jeg i høj grad, men det lader til, at holdningen er, at du kan undlade at svare, hvis du vil. Så derfor vil jeg bede dig om ikke i fremtiden at udtale dig om biologiske spørgsmål, da du tydeligvis ikke magter at føre en debat om dette emne. Jeg håber derfor, du i fremtiden undlader at udtale dig om, hvad der er videnskabeligt og ikke; hvorvidt en teori har videnskabeligt grundlag eller ej; og om der er belæg for at hævde, at mennesket nedstammer fra aberne og biologisk set er en avanceret abe. Desuden kan du ikke anses for at være i stand til at afgøre, om den kristne gud har grebet ind i livets historie, hvis du anvender et andet grundlag end det strengt bibelske.

hmmm hmmm nu nærmer vi os vist personangreb........ Hvad malli kan anses for at være i stand til kan du ikke bestemme.......... Du kan have DIN mening om det - men ikke lave påstulater om det.

Det er nu ikke kun malli eller ordstyrene der ikke behøver at svare på indlæg - det er en frihed vi alle har - der står i vejledningen:

Du behøver ikke at besvare alle indlæg
    Du har ret til selv at vælge, hvilke indlæg du besvarer. Hvis en anden bruger af en eller anden grund ikke vil besvare et af dine indlæg, skal du ikke chikanere vedkommende ved hele tiden at henlede opmærksomheden på dette indlæg. Omvendt bør du altid være parat til at stå til regnskab for de holdninger du selv har givet udtryk for.

Hvad malli eller en hvilkensom helst anden bruger (eller ordstyrer) må og kan udtale sig om er ikke op til dig at beslutte........ sålænge Netiketten og vejledningen ikke er brudt kan man blande sig i alle de debatten man ønsker....... også uden at være særlig kompetent indenfor områden - man kunne jo ende med at blive det .......
Vil man kun debatere med ligesindede kan man sikkert sagtens finde en side hvor det er muligt(?) ........ HVis en bruger udtaler sig om noget som du mener er helt henne i skoven er du velkommen til at undlage at kommentere på det....... men bede andre om ikke at udtale sig - nej det er at gå for vidt......

Til sidst vil jeg da lige sige at hvis der er problemer med en ordstyrer - eller en bruger - er det Asbjørn der har ansvaret....... vi andre er bare almindelige frivillige medarbejdere - he is the boss......

Fremover vil jeg kun (og det vil sikkert glæde dig) besvare eller kommentere indlæg fra dig, hvis du går ind på disse områder eller på lignende vis provokerer anstændig videnskabelig tankegang eller forskningens omdømme. Jeg vil ligeledes prøve at undgå de fora, du bestyrer (sikkert også velkommet!), da jeg ikke vil have tillid til din dømmekraft som ordstyrer og derfor ikke vil kunne respektere evt ordstyrerafgørelser.

Hvad du beslutter at gøre med dine egne indlæg og hvor du vil lægge din aktivitet er helt op til dig - men lad lige være med at give andre skylden for dine valg...... det er ikke pænt......

da jeg ikke vil have tillid til din dømmekraft som ordstyrer og derfor ikke vil kunne respektere evt ordstyrerafgørelser.

Det er du nød til at kunne - en ordstyrer er en ordstyrer......... men samtidig også et menneske...... mener du at en ordstyrer har taget fejl er du nød til i første omgang at respektere det og samtidig kan du rette en klage til Asbjørn eller en af de andre ordstyrere....... så vil sagen blive taget op i ordstyrergruppen......

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#39799 - 30/01/2005 12:32 Forståelse [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Kære CloudHands og alle andre

Jeg er vist ikke den eneste, der er ved at være træt af at følge med i den her tråd. Det er en ordentlig gang mudderkastning, det kan vi vel alle sammen blive enige om. I stedet for at nå til større forståelse, ser det ud til, at vi for øjeblikket bruger mest krudt på at grave grøfterne dybere.

Jeg, personligt, er ikke ked af, at der er folk her på JesusNet, der mener det stik modsatte af mig selv. Det kan nogen gange være frustrerende, ja, men oftest er det en kærkommen og lærerig udfordring. Jeg mener faktisk ikke, at jeg er bange for at høre på "kværulantiske spørgsmål", videnskabelige forklaringer og beskyldinger om uvidenhed og hykleri. Og jeg kan med kristina sige, at det har ikke ført mig længere væk fra troen; nej, tværtimod, det er opbyggende at blive udfordret.

Mit ønske for alle debattører her på JesusNet er, at vi skal have for øje at søge forståelsen. At lytte til, hvad de andre siger, uden at læse andet, end hvad, der står, og uden at tillægge hinanden skjulte motiver. At give ærlige og respektfulde svar i stedet for at blive ordkløveriske, kværulerende eller beskyldende, som vi jo nok alle kan have tendens til. At se det gode i de andre debattører og lytte efter det gode, for vi må gå ud fra, at ingen har slette hensigter med at være her. At være åbne over for det, de andre siger, fordi vi alle, troende som ikke-troende, stoler trygt på, at vores egen overbevisning holder.

Jeg ønsker ikke, at der skal være et Os og et Dem her på debatten. En skyttegravskrig er ikke særlig opbyggelig. Men der skal være et Vi. Vi skal i dialog med hinanden, forsøge at sætte os i hinandens sted, og husk "Samtale fremmer forståelsen," som en fransk mobilselskabsdirektør for nogle år siden fremstammede i utallige reklameblokke.

Kunne vi da alle sammen bare blive enige om, at det er forståelsen vi søger, så tror jeg, at debatten blev meget behageligere og og mere lærerig. Så med mindre nogen ikke mener, at vi skal forsøge at forstå hinanden, så godt vi kan, så synes jeg, at vi alle skal stræbe mod det.

Med venlig hilsen
Nikolaj

Til toppen 
#39800 - 30/01/2005 12:34 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Machine_A]
Esmaralda
Bruger

Hej Machine_A

Og til malli og andre ordstyrere: Er det ikke snart på tide I fiser ind på siden "Information" og får genopfrisket, hvad det egentlig er, JesusNet er bygget op omkring og har som målsætning? Det er jo efterhånden mere reglen end undtagelsen, at man på Jesusnet har mere mulighed for at miste sin tro end få den fasttømret.

hmmm...... jo - det kan være du har ret...... måske skulle vi være lidt hårdere i filten ...... og lidt mere obs på vores målsætning....... Jeg vil i hvert fald tænke over det......

TAK - for opsangen.......

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#39801 - 30/01/2005 12:55 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Hej CH

At sige at kristendommen kan tåle alle angreb er en meget meget hul påstand Karsten, når man i troens hellige navn ikke vil forholde sig til de angreb der kommer på den.

Hmmmm...... jeg tror at vi kristne forholder os lige så åbent til dine "angreb" på kristendommen som du forholder dig åbent til vore "angreb" på din ikke-kristendom.......

Vi sidder ikke (alle) med skyklapper på når vi bevæger os rundt herinde...... mange af dine indlæg har været virkelig tankevækkende og krævet at jeg har tænkt over dem........

Når angreb er formuleret i en ordentlig (kærlig) tone virker de eftertanke og evt. revidering af ens tro/ikke-tro.......
MEN er de virkelig formuleret som angreb vil de virke at modstanderen går i selvforsvar og tager skyklapper på for ikke at blive væltet af den angribendes metoder..........

MIT ønske er at vi alle prøver at formulere spørgsmål og "angreb" på hinandens verdener så kærligt som muligt....... også selvom den anden er noget af det dummeste, som slet ikke fatter normal tankegang ( min tankegang)....... Det vil fører til at man - midt på gulvet, ikke med ryggen mod en mur - fik tid og lyst til at tænke over tingene........

Til toppen 
#39802 - 30/01/2005 13:31 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

hmmm...... jo - det kan være du har ret...... måske skulle vi være lidt hårdere i filten ...... og lidt mere obs på vores målsætning....... Jeg vil i hvert fald tænke over det......

Atheisten raus?

Til toppen 
#39803 - 30/01/2005 13:55 Re: Forståelse [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

Mit ønske for alle debattører her på JesusNet er, at vi skal have for øje at søge forståelsen. At lytte til, hvad de andre siger, uden at læse andet, end hvad, der står, og uden at tillægge hinanden skjulte motiver.

En forudsætning for dette er jo, at folk aktivt søger at opklare misforståelser.
Hvis folk i stedet reagerer med tavshed, "Amen" eller sågar en gentagelse af det, der er opfattet stødende så bidrager de jo i høj grad til opfattelsen om at der ikke var tale om en misforståelse men at det faktisk skulle opfattes stødende.

Jeg ønsker ikke, at der skal være et Os og et Dem her på debatten. En skyttegravskrig er ikke særlig opbyggelig. Men der skal være et Vi.

Opdelingen i 'os' og 'dem' ligger bare indbygget i konceptet.

Hvor tit har vi ateister ikke måtte lægge øre til et "Husk du er gæst på et kristent forum...".
Altså en klar opdeling i kristne og andre.

Opdelingen forstærkes yderligere af den forskellige behandling ateister og kristne gives i praksis.
Formulerer en ateist sig lidt skarpt, så stimler de kristne - incl. ordstyrerne - sammen i fordømmelse, henstillinger og trusler.
Formulerer en kristen sig lidt skarpt, så stimler de kristne - incl. ordstyrerne - sammen i benægtelse, bortforklaring og udglatning.
Altså 2 standarder, én for 'os' og en anden for 'dem'!

Vi skal i dialog med hinanden, forsøge at sætte os i hinandens sted, og husk "Samtale fremmer forståelsen," ...

Jeg kan kun være enig i dette ideal.
Men, der har nu været et par kristne debattørere, der har skrevet noget, jeg kun kan tolke som om de ateistiske indlæg fylder for meget - altså at omfanget af ateisternes aktiviteter herinde i sig selv ses som et problem.
Det tyder ikke på noget ønske om dialog.
Idealet i disse indlæg lader snarere til at være christians only!

Til toppen 
#39804 - 30/01/2005 14:06 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ester - -

Ja, der er nok grund til en lille tur i tænkeboxen, ser det ud til.

Men umiddelbart tror jeg ikke så meget på hverken hård eller blød filt.

Da jeg er kristen, ser jeg det jo naturligvis sådan, at det er os kristne, der er de privligerede, og alle dem, der ikke er kristne, som er taberne.

Det ser ud til, at vi kristne herinde af ateisterne opfattes som utroværdige, og til dem kan vi umuligt formidle evangeliet.

Og dog - måske kan en eller anden, en gang imellem, finde noget brugbart her - eller et andet sted.

Ateisters mulighed for engang at få kristne øren at høre med kunne vel ellers f.eks. være en dag at rende ind i et kristent menneske, som forekom dem troværdigt ...

Det er ikke til at vide ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39805 - 30/01/2005 14:28 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Det ser ud til, at vi kristne herinde af ateisterne opfattes som utroværdige, ...

Med en klar tilføjelse:

Det er ikke "utroværdig" i betydningen 'uhæderlig' - I fremstår skam generelt som om I mener hvad I siger.

Det er "utroværdig" i betydningen 'kan/vil ikke underbygge sine påstande'.

Til toppen 
#39806 - 30/01/2005 14:30 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Ateisters mulighed for engang at få kristne øren at høre med kunne vel ellers f.eks. være en dag at rende ind i et kristent menneske, som forekom dem troværdigt ...

Og glem ikke Helligånden...

Til toppen 
#39807 - 30/01/2005 14:44 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist, du skriver

Kr.: Ateisters mulighed for engang at få kristne øren at høre med kunne vel ellers f.eks. være en dag at rende ind i et kristent menneske, som forekom dem troværdigt ...

At.: Og glem ikke Helligånden...

:

Ingen har nogensinde skrevet noget indlæg, som jeg i højere grad har kunne sige Amen til end netop dette!

Så jeg vil læne mig tilbage med et lykkeligt suk og nyde enigheden!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39808 - 30/01/2005 14:57 Re: (u)troværdighed [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver:

Det er ikke "utroværdig" i betydningen 'uhæderlig' - I fremstår skam generelt som om I mener hvad I siger.
Det er "utroværdig" i betydningen 'kan/vil ikke underbygge sine påstande'.

OK, tak for det.
Så langt så godt.

Men er vi overhovedet kommet med nogen påstand? Vi har skrevet en masse ord om, hvad vi tror på, og hvad der står i Bibelen, og det er, som det er.

Jeg har da heller ikke bedt dig om at underbygge/føre bevis for, at din påstand om, at du er ateist, er sand.

Jeg har ingen grund til at tvivle - jeg tror dig på dit ord!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39809 - 30/01/2005 15:33 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Altså - hvis du begynder at tale tysk i "mit" forum..... så er det UD

NEJ - det var nu ikke lige det jeg mente........ Jeg mener ikke at nogen er direkte uvelkommen her - dvs hvis altså man opfører sig ordentligt selvfølgelig........ Men ingen skal udvises pga tro eller mangel på samme....... mener jeg .......

Det jeg mente var såmænd bare at jeg - som kristen og som ordstyrer - måske skulle tænke lidt mere over vores målsætning her på jesusnet end på at dyrke mit debat-gen........

Målsætningen er jo at vi skal brede evangeliet ud til så mange som muligt....... vha debat og artikler og alt det andet som er på jesusnet........ ikke bare at debatere for debattens skyld - selvom det da også er både sjovt og ofte ret hyggeligt......

Til toppen 
#39810 - 30/01/2005 16:02 Re: (u)troværdighed [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Men er vi overhovedet kommet med nogen påstand?

Jeg ved godt at du personligt undgår det så vidt det overhovedet er dig muligt.
Men der er skam mange kristne herinde, der påstår både det ene og det andet.
Du gør det sådan set også selv, selvom du normalt altid tilføjer et "tror jeg".

Vi har skrevet en masse ord om, hvad vi tror på, og hvad der står i Bibelen, og det er, som det er.

Og det er i mine øjne (mere eller mindre skråsikre) påstande om verdens indretning.
Om det så er din egen påstand eller du blot gengiver Bibelens påstand er underordnet.

Og, hvis du ikke kan lide ordet "påstand", så må du for min skyld gerne sætte et andet ind: Udtalelse/ytring/udsagn/trosbekendelse/antagelse/...

Jeg har da heller ikke bedt dig om at underbygge/føre bevis for, at din påstand om, at du er ateist, er sand.

Jeg har ingen grund til at tvivle - jeg tror dig på dit ord!

Nu er det jo heller ikke påstanden om at I er kristne, jeg ikke tror.
Det er de påstande om verdens indretning, der er indeholdt i jeres tro.

Til toppen 
#39811 - 30/01/2005 16:42 Re: (u)troværdighed [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist, endnu en gang - du skriver

Og det er i mine øjne (mere eller mindre skråsikre) påstande om verdens indretning.
Om det så er din egen påstand eller du blot gengiver Bibelens påstand er underordnet.
:

Nej, altså!
Det er da ikke underordnet!
eg påstår ikke noget om, hvordan verden er indrettet, for det ved jeg ikke. Jeg fortæller hvad jeg tror på.
Det skal ikke bevises, for det er en kendsgerning. Indtil videre!
Hvis det skulle ændre sig, skal jeg nok fortælle det!

Det er også en kendsgerning at der står det i Bibelen, som jeg lejlighedsvis, helt skråsikkert citerer. Jeg bruger nemlig "kopier / sæt ind" og så kan det ikke gå galt!

Jeg siger med Pontius Pilatus:
Hvad jeg skrev, det skrev jeg!
Det er en kendsgerning!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39812 - 30/01/2005 17:05 Re: (u)troværdighed [Re: kristina]
Ateist
Bruger

A: Og det er i mine øjne (mere eller mindre skråsikre) påstande om verdens indretning.
Om det så er din egen påstand eller du blot gengiver Bibelens påstand er underordnet. :

K: Nej, altså!
Det er da ikke underordnet!

Det er det da!
Uanset om det er din påstand eller Bibelens påstand, du lufter, så er det da stadigvæk en påstand.

Og da I, der fremsætter/lufter/accepterer/tilslutter jer/... påstanden ikke kan underbygge den tilfredsstillende, ja så fremstår I utroværdige med jeres budskab.
Hvilket var udgangspunktet for denne diskussion!

Jeg fortæller hvad jeg tror på.
Det skal ikke bevises, for det er en kendsgerning. Indtil videre!
Hvis det skulle ændre sig, skal jeg nok fortælle det!

Nu synes jeg det nærmer sig fordrejelse.
Jeg har aldrig bedt dig bevise, at du tror på det du hævder at tro på.
Tværtimod har jeg lige helt udtrykkeligt skrevet til dig, at I virker oprigtige i jeres tro!
Det kan du altså ikke have misforstået!

Til toppen 
#39813 - 30/01/2005 17:45 Re: (u)troværdighed [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Altså, Ateist, det kan aldrig udelukkes, at jeg er fattesvag, men kan du ikke komme mig til hjælp med et konkret eksempel så?

Hvor og hvornår har jeg luftet en ubeviselig påstand?

Hvis jeg har, så vil jeg gerne have lejlighed til at beklage og trække den tilbage ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39814 - 30/01/2005 18:01 Re: (u)troværdighed [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Altså, Ateist, det kan aldrig udelukkes, at jeg er fattesvag, men kan du ikke komme mig til hjælp med et konkret eksempel så?

Hvor og hvornår har jeg luftet en ubeviselig påstand?

Hvis jeg har, så vil jeg gerne have lejlighed til at beklage og trække den tilbage ..

Jeg tror det hele bunder i forståelsen af ordet "påstand".
Hver gang du skriver at sådan-og-sådan tror du det er, så kommer du i min terminologi med et udsagn, der rummer en påstand om verdens indretning.
Jeg er imidlertid overbevist om, at du hårdnakket vil benægte at det skulle være en "påstand", da du jo 'blot har skrevet, hvad du tror' - ikke skråsikkert hævdet at sådan er det.
Så jeg vil ikke engang forsøge at finde et eksempel du vil være villig til at anerkende - blot konstatere, at vi taler forbi hinanden.

Emnet for denne tråd er jo jeres utroværdighed og den bunder i at I ikke kan/vil underbygge jeres tro.
Jeg vil så lade det blive ved det.

Til toppen 
#39815 - 30/01/2005 18:10 Re: Forståelse [Re: Ateist]
nelle
Bruger

Sted: Nederland

Hej Lars

"Opdelingen forstærkes yderligere af den forskellige behandling ateister og kristne gives i praksis.
Formulerer en ateist sig lidt skarpt, så stimler de kristne - incl. ordstyrerne - sammen i fordømmelse, henstillinger og trusler.
Formulerer en kristen sig lidt skarpt, så stimler de kristne - incl. ordstyrerne - sammen i benægtelse, bortforklaring og udglatning.
Altså 2 standarder, én for 'os' og en anden for 'dem'!"

ja, det er desværre også klart mit indtryk. Dertil bliver tråde lukket ret hurtigt, hvis man føler at et emne kan gå hen og blive lidt problematisk, som fx den tråd jeg startede under Ris og Ros. Man lukker og slukker simpelthen.

"Men, der har nu været et par kristne debattørere, der har skrevet noget, jeg kun kan tolke som om de ateistiske indlæg fylder for meget - altså at omfanget af ateisternes aktiviteter herinde i sig selv ses som et problem.
Det tyder ikke på noget ønske om dialog.
Idealet i disse indlæg lader snarere til at være christians only!"

Nej, dialog vil man ikke have og slet ikke debat.

Ellen

Til toppen 
#39816 - 30/01/2005 18:56 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: marianne]
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
Hej Marianne

her kan man ikke finde noget opbyggende ,snare tværtigmod .

Hmmm ..... jeg har nu deltaget og lyttet til mange spændende og opbyggende debatter i det halvandet år jeg har været gæst herinde.

Det er muligt man bliver udfordret på ens tro, verdensbillede, bibelsyn osv., men det spændende ligger netop i at høre andres (både kristne og ikke-kristne) mening og forståelse af den verden vi alle lever i.

Men jeg vil godt give dig ret i, at der måske her på det sidste har været flere polemiske debatter end sædvanligt, men jeg synes stadig at JesusNet.dk er god debatside med mange gode indlæg.

Så hæng på.

Mvh
Raven

Til toppen 
#39817 - 30/01/2005 19:31 Ateisterne er velkomne for min skyld. [Re: Raven]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej!
Jeg finder også Jesusnet utrolig berigende og trosstyrkende. Der er da stadig mange bibeltro kristne herinde, og jeg synes IKKE, at ateisterne (Ateist, LarsBj. m.fl.) fylder for meget. De får mig nogen gange til at trække mig selv i håret, ja, men de må hjertens gerne være med her, det er jo bl.a. dét, der gør det interessant at være her. Var forumet udelukkende kristent, kom jeg her ikke. Jeg er her ikke kun for at blive opbygget, det har jeg min menighed og bibelgruppe til, nej, jeg er her også for dialog med ikke troende og anderledes troende, som f.eks Benjax fra Jehovas Vidner og alle lutheranerne herinde.

Fortsat god debat.
Tau.

Til toppen 
#39818 - 30/01/2005 20:19 Re: Ateisterne er velkomne for min skyld. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Raven og tau, I skal have tak for jeres venlige ord, som faldt på et ret tørt sted!

Vi ordstyrere vil nu stikke vores hoveder sammen og forsøge at finde ud af, om vi kan gøre en ekstra indsats for at begrænse de ubehagelige, polemiske udvekslinger, (som der har været en del af for nylig) så ingen føler sig personligt trådt på. Det er nok svært helt at undgå - det er jo ikke ligegyldige småting vi debatterer her, men for mange af os det vigtigste i vores liv.

Men hvis vi glemmer "sagen" og bare forfalder til at debattere debatform (hinandens ordvalg og udtryksform osv.) så må der dømmes "break", for den form for debat kan ingen have glæde af.

Det er vores mål, at alle interesserede med godt i sinde kan føle sig velkomne her i Café Thomas. Desværre hænder det, at det ikke lykkes. Vi må prøve at træde lidt varsomt og tænke på, at vi ikke kender hinandens smertepunkter.

Men modsigelser og udfordrende spørgsmål til vores kristne tro er bestemt altid i orden - det manglede da bare, det er derfor vi er her!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39819 - 30/01/2005 21:20 Re: forvarsel om trådlukning [Re: Nous]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Nu er vi oppe på 101 indlæg i denne debattråd, så jeg lukker den i morgen.

Dette forvarsel for at give debattører med eventuelt behov for en sidste bemærkning en chance ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39820 - 30/01/2005 23:48 Re: Forståelse [Re: nelle]
Nikolaj
Bruger

Hej Ellen, du skriver:

Dertil bliver tråde lukket ret hurtigt, hvis man føler at et emne kan gå hen og blive lidt problematisk, som fx den tråd jeg startede under Ris og Ros. Man lukker og slukker simpelthen.

Det var nu mit klare indtryk, at man var noget til en hvis forståelse for, hvad hinanden mente. Generelt er Netiketten jo ikke til debat, så jeg synes egentlig det var storsindet overhovedet at åbne for en begrænset debat. Desuden kan jeg egentlig ikke se, hvordan den debat skulle være blevet særlig ubehagelig for os ordstyrere.

Nej, dialog vil man ikke have og slet ikke debat.

Halløjsa, prøv lige at kig dig om. Vi debatterer da med jer ateister på livet løs. Det var alligevel en lidt vild påstand, du kom med der, var det ikke?

Ellen, er du ikke enig med mig i, at mudderkastning og skyttegravskrig kan ingen være tjent med, derfor må vi alle forsøge at se det bedste i de andre debattører. De andre har ikke noget skjult formål med at være her, det regner vi i hvert fald ikke med. Derfor er der heller ikke nogen grund til at regne med, at vores meddebattører mener noget andet, end det, de skriver. Vi har jo nok allesammen nogle fordomme, der trænger til at blive brudt ned.

I al respekt
Nikolaj

Til toppen 
#39821 - 31/01/2005 09:49 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: ]
Machine_A
Bruger

Hej CH

Jeg må lige se om jeg når at få svaret inden lukketid, selv om det ikke er voldsomt jeg har at sige.

Jeg har tidligere fremført denne problematik, at så længe at jeres begrebsverden og tro tillader jer at definere og omdefinere hver eneste gang at I bliver gået på klingen med troens grundlag, så KAN kristendommen holde til hvad som helst.

Jeg går da ud fra at din fremførelse ikke har ledt til videre konklution, idet det næppe er sandt. Men det kan selvfølgelig være du kan rette mig ved at henvise mig til de - når det er hver gang - utrolig mange steder, hvor forklaringer på troen bliver omdefineret.

Og på den måde kan i sidde i sikkerhed og tro på hvad I nu tror på. ... Fordi bibelen siger det!

Ja, det er jo en anelse kedeligt, men i princippet rigtig nok. Det er troens præmisser - ikke de kristnes eget påfund. Og det er egentligt rart nok. Men som ovenstående finder jeg ikke rigtigt, at alle debatter kvæles i bibelhenvisninger. Du kan måske også rette mig her med henvisninger.

Det er ikke fordi jeg siger at I ER små børn med fingrene i ørene, men det er det bedste billede jeg har til at beskrive det jeg oplever.

Sjovt, som man kan have det samme billede af hinanden. Jeg kan godt forstå du syntes kristne er som små naive børn - det er trods alt sådan, kristne skal tage imod troen, så det er da et godt tegn.

Igen kan du jo henvise til, at [man] ikke forholder sig til de angreb, der kommer på troen. Jeg syntes nu de fleste ting bliver flittigt kommenteret, indtil de løber ud i ligegyldig kværuleren.

I kan synes at det er træls at et "fristed" bliver inficeret med vantro spørgsmål og uddunstninger af enhver art.

Jeg syntes da ikke lige jeg har skrevet, at Jesusnet bliver inficeret med vantro spørgsmål. Det er vist din ønsketænkning.

Men CH, du af alle burde selv kunne tyde din egen udtalelse. "Vantro" spørgsmål kan man besvare. Men det er jo ikke spørgsmål med interesse til troen, der ligefrem er i overtal. Det er nærmere "uddunstninger af enhver art" og som sagt 117 gange før, så skal du lede længe før du finder et site der gider høre på det. Jeg syntes f.eks. stadig det er ironisk morsomt at kristne ikke er velkomne på ateistisk forum.

... Machine A, Malli og marianne, ikke gider at høre på ateistiske, såkaldte kværulantiske spørgsmål ...

Nu skrev jeg godt nok synspunkter og ikke spørgsmål i mit indlæg.

For mit eget vedkommende er jeg, hvilket jeg bare for en god ordens skyld nævner for dig Karsten, IKKE her fordi jeg har viet mit liv til at modsige kristne.

Og den langt mere interessante oplysning er jo, HVORFOR du egentlig er her, hvis det ikke er for at modsige kristne med ateistisk argumenteren? Der må jo være et eller andet, der gør det attraktivt for jer ateister at hænge ud herinde.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#39822 - 31/01/2005 10:03 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Machine_A]
nelle
Bruger

Hej Machine_A

"Jeg spekulerer nogle gange over, hvorfor jeg det sidste år ikke rigtig har gidet bruge Jesusnet så meget til debat i ret mange ting. Men nu kan jeg da efterhånden se hvorfor: Der er alt for mange dominerende forsmåede ateister og anti-kristelige elementer herinde, der bliver givet en del mere plads end de fortjener"

Hvad mener du med forsmåede ateister ? Jeg synes ærlig talt det bærer præg af, du ikke vil debattere med mennesker , der har en anden opfattelse af tingene, har jeg vurderet rigtigt?

Ellen

Til toppen 
#39823 - 31/01/2005 10:05 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Machine_A]
Machine_A
Bruger

Tillæg:

Denne tråd er egentlig et rimelig godt eksempel på hvor galt tingene kan gå, når man - for at sige det rent ud - ikke modererer besvarelser i forhold til det adspurgte.

Stakkels Nous spurgte om kærsteri med en ikke-kristen. Da han spørger på et kristent site, forventer han efter al tydelighed svar i kristen regi. Men det første svar der falder, er af en ateist. Og efter læsning af de første 10 svar, er det da også med andet indhold end resten.

Så hvad er der galt i det? Ja det siger sig selv. Man stiller et spørgsmål til et kristent forum, og får svar fra alle mulige underlige trosretninger eller anti-troende. Det har ikke noget at gøre med om ordet er frit og om alle må være her. Det har noget med troværdigheden og brugbarheden at gøre.

Hvem vil garantere, at Nous kan finde ud af at sortere og filtrere besvarelserne? Hvem vil satse på, at Nous er gået fra forumet med en løsning, der er kristent, som han efterspurgte?

Jeg gad da godt se postyret, hvis en vælger spurgte til Venstres valgpolitik på Venstres forum, og det var en socialdemokrat, der besvarede indlægget på venstres vegne.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#39824 - 31/01/2005 10:07 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: nelle]
Machine_A
Bruger

Hej nelle

Jeg synes ærlig talt det bærer præg af, du ikke vil debattere med mennesker, der har en anden opfattelse af tingene, har jeg vurderet rigtigt?

Fuldkommen forkert. Hvis jeg ikke ville det, gjorde jeg det jo nok ikke. Og du kan jo kigge listen over de tråde jeg har debateret i for at se hvem jeg har debateret med.

Nu nåede jeg ikke at få mit "Tillæg" med før du svarede, men det forklarer måske nærmere. Ellers syntes jeg nu jeg har forklaret mig tydeligt nok.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#39825 - 31/01/2005 11:00 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

Jeg gad da godt se postyret, hvis en vælger spurgte til Venstres valgpolitik på Venstres forum, og det var en socialdemokrat, der besvarede indlægget på venstres vegne.

Nu er det vel kun svarpanelet, der kan svare på IM's vegne - ikke enhver kristen debattør i dette åbne forum.

Og, hvis venstre drev et åbent forum ville jeg da forvente deltagelse - og dermed svar - fra socialdemokrater.

Til toppen 
#39826 - 31/01/2005 11:02 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

Jeg syntes f.eks. stadig det er ironisk morsomt at kristne ikke er velkomne på ateistisk forum.

"ateistisk forum" må vist være Ateist.org (det er i hvert fald det eneste ateistiske forum jeg kender til).

Og da er det lodret forkert, når du skriver at "kristne ikke er velkomne" derovre.
Hvad du baserer dette nonsens på ved jeg ærligt talt ikke.

Til toppen 
#39827 - 31/01/2005 11:23 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Machine_A]
nelle
Bruger

"Jeg syntes f.eks. stadig det er ironisk morsomt at kristne ikke er velkomne på ateistisk forum."

Hvor har du dog den fejlantagelse fra om jeg må spørge?

Ellen

Til toppen 
#39828 - 31/01/2005 14:31 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Og, hvis venstre drev et åbent forum ville jeg da forvente deltagelse - og dermed svar - fra socialdemokrater.

Ja de skulle da gerne være velkomne, men de vil jo nok være underlagt mere kritisk indstilling end venstre-folk. Jeg skrev heller ikke noget om deres deltagelse, jeg skrev om deres mulige svar på venstres vegne.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#39829 - 31/01/2005 14:48 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Hej Ateisk og nelle

Hvad du baserer dette nonsens på ved jeg ærligt talt ikke.

Jeg har da ellers før linket til det eneste kristne indlæg jeg lige kan finde derinde. De dertilhørende svar på det kristne indlæg vidner om en i høj grad useriøsitet omkring kristne indlæg - men en seriøsitet, areister åbenbart forventer at blive mødt med, når de besøger kristne forums, selv om de ikke selv kan give den på deres eget forum.

Her omkring

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#39830 - 31/01/2005 15:15 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

Ja de skulle da gerne være velkomne, men de vil jo nok være underlagt mere kritisk indstilling end venstre-folk. Jeg skrev heller ikke noget om deres deltagelse, jeg skrev om deres mulige svar på venstres vegne.

Hvor mange ateister svarer efter din opfattelse på IM's vegne?
Mig bekendt svarer vi alle på egne vegne!

Til toppen 
#39831 - 31/01/2005 16:30 Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste [Re: Nous]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Nu lukker jeg så tråden som adviseret.

Jeg er langt fra sikker på, at du, Nous, har fået ordentlige svar på det spurgte om -for der skete pludselig en hel masse andet her på denne tråd,

Men du skal være mere end velkommen til at komme igen med en ny tråd, med flere spørgsmål eller kommentarer, så vil jeg forsøge at gøre mig mere umage for at sikre, at vi ikke mister emnet af sigte ...

Hvis du vil, har du også mulighed for at stille dit spørgsmål i svarpanelet.

kristina
ordstyrer

(Ef. 4,15)

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær