0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#39817 - 30/01/2005 19:31
Ateisterne er velkomne for min skyld.
[Re: Raven]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej! Jeg finder også Jesusnet utrolig berigende og trosstyrkende. Der er da stadig mange bibeltro kristne herinde, og jeg synes IKKE, at ateisterne (Ateist, LarsBj. m.fl.) fylder for meget. De får mig nogen gange til at trække mig selv i håret, ja, men de må hjertens gerne være med her, det er jo bl.a. dét, der gør det interessant at være her. Var forumet udelukkende kristent, kom jeg her ikke. Jeg er her ikke kun for at blive opbygget, det har jeg min menighed og bibelgruppe til, nej, jeg er her også for dialog med ikke troende og anderledes troende, som f.eks Benjax fra Jehovas Vidner og alle lutheranerne herinde.
Fortsat god debat. Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39818 - 30/01/2005 20:19
Re: Ateisterne er velkomne for min skyld.
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
 Hej Raven og tau, I skal have tak for jeres venlige ord, som faldt på et ret tørt sted! Vi ordstyrere vil nu stikke vores hoveder sammen og forsøge at finde ud af, om vi kan gøre en ekstra indsats for at begrænse de ubehagelige, polemiske udvekslinger, (som der har været en del af for nylig) så ingen føler sig personligt trådt på. Det er nok svært helt at undgå - det er jo ikke ligegyldige småting vi debatterer her, men for mange af os det vigtigste i vores liv. Men hvis vi glemmer "sagen" og bare forfalder til at debattere debatform (hinandens ordvalg og udtryksform osv.) så må der dømmes "break", for den form for debat kan ingen have glæde af. Det er vores mål, at alle interesserede med godt i sinde kan føle sig velkomne her i Café Thomas. Desværre hænder det, at det ikke lykkes. Vi må prøve at træde lidt varsomt og tænke på, at vi ikke kender hinandens smertepunkter. Men modsigelser og udfordrende spørgsmål til vores kristne tro er bestemt altid i orden - det manglede da bare, det er derfor vi er her! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39819 - 30/01/2005 21:20
Re: forvarsel om trådlukning
[Re: Nous]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Nu er vi oppe på 101 indlæg i denne debattråd, så jeg lukker den i morgen.
Dette forvarsel for at give debattører med eventuelt behov for en sidste bemærkning en chance ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39820 - 30/01/2005 23:48
Re: Forståelse
[Re: nelle]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Ellen, du skriver:
Dertil bliver tråde lukket ret hurtigt, hvis man føler at et emne kan gå hen og blive lidt problematisk, som fx den tråd jeg startede under Ris og Ros. Man lukker og slukker simpelthen.
Det var nu mit klare indtryk, at man var noget til en hvis forståelse for, hvad hinanden mente. Generelt er Netiketten jo ikke til debat, så jeg synes egentlig det var storsindet overhovedet at åbne for en begrænset debat. Desuden kan jeg egentlig ikke se, hvordan den debat skulle være blevet særlig ubehagelig for os ordstyrere.
Nej, dialog vil man ikke have og slet ikke debat.
Halløjsa, prøv lige at kig dig om. Vi debatterer da med jer ateister på livet løs. Det var alligevel en lidt vild påstand, du kom med der, var det ikke?
Ellen, er du ikke enig med mig i, at mudderkastning og skyttegravskrig kan ingen være tjent med, derfor må vi alle forsøge at se det bedste i de andre debattører. De andre har ikke noget skjult formål med at være her, det regner vi i hvert fald ikke med. Derfor er der heller ikke nogen grund til at regne med, at vores meddebattører mener noget andet, end det, de skriver. Vi har jo nok allesammen nogle fordomme, der trænger til at blive brudt ned.
I al respekt Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39821 - 31/01/2005 09:49
Re: Kristen vs. ikke-kristen kæreste
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej CH Jeg må lige se om jeg når at få svaret inden lukketid, selv om det ikke er voldsomt jeg har at sige.
Jeg har tidligere fremført denne problematik, at så længe at jeres begrebsverden og tro tillader jer at definere og omdefinere hver eneste gang at I bliver gået på klingen med troens grundlag, så KAN kristendommen holde til hvad som helst.
Jeg går da ud fra at din fremførelse ikke har ledt til videre konklution, idet det næppe er sandt. Men det kan selvfølgelig være du kan rette mig ved at henvise mig til de - når det er hver gang - utrolig mange steder, hvor forklaringer på troen bliver omdefineret.
Og på den måde kan i sidde i sikkerhed og tro på hvad I nu tror på. ... Fordi bibelen siger det!
Ja, det er jo en anelse kedeligt, men i princippet rigtig nok. Det er troens præmisser - ikke de kristnes eget påfund. Og det er egentligt rart nok. Men som ovenstående finder jeg ikke rigtigt, at alle debatter kvæles i bibelhenvisninger. Du kan måske også rette mig her med henvisninger.
Det er ikke fordi jeg siger at I ER små børn med fingrene i ørene, men det er det bedste billede jeg har til at beskrive det jeg oplever.
Sjovt, som man kan have det samme billede af hinanden. Jeg kan godt forstå du syntes kristne er som små naive børn - det er trods alt sådan, kristne skal tage imod troen, så det er da et godt tegn.
At sige at kristendommen kan tåle alle angreb er en meget meget hul påstand Karsten, når man i troens hellige navn ikke vil forholde sig til de angreb der kommer på den.
Igen kan du jo henvise til, at [man] ikke forholder sig til de angreb, der kommer på troen. Jeg syntes nu de fleste ting bliver flittigt kommenteret, indtil de løber ud i ligegyldig kværuleren.
I kan synes at det er træls at et "fristed" bliver inficeret med vantro spørgsmål og uddunstninger af enhver art.
Jeg syntes da ikke lige jeg har skrevet, at Jesusnet bliver inficeret med vantro spørgsmål. Det er vist din ønsketænkning.
Men CH, du af alle burde selv kunne tyde din egen udtalelse. "Vantro" spørgsmål kan man besvare. Men det er jo ikke spørgsmål med interesse til troen, der ligefrem er i overtal. Det er nærmere "uddunstninger af enhver art" og som sagt 117 gange før, så skal du lede længe før du finder et site der gider høre på det. Jeg syntes f.eks. stadig det er ironisk morsomt at kristne ikke er velkomne på ateistisk forum.
... Machine A, Malli og marianne, ikke gider at høre på ateistiske, såkaldte kværulantiske spørgsmål ...
Nu skrev jeg godt nok synspunkter og ikke spørgsmål i mit indlæg.
For mit eget vedkommende er jeg, hvilket jeg bare for en god ordens skyld nævner for dig Karsten, IKKE her fordi jeg har viet mit liv til at modsige kristne.
Og den langt mere interessante oplysning er jo, HVORFOR du egentlig er her, hvis det ikke er for at modsige kristne med ateistisk argumenteren? Der må jo være et eller andet, der gør det attraktivt for jer ateister at hænge ud herinde.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#39822 - 31/01/2005 10:03
[Re: Machine_A]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej Machine_A
"Jeg spekulerer nogle gange over, hvorfor jeg det sidste år ikke rigtig har gidet bruge Jesusnet så meget til debat i ret mange ting. Men nu kan jeg da efterhånden se hvorfor: Der er alt for mange dominerende forsmåede ateister og anti-kristelige elementer herinde, der bliver givet en del mere plads end de fortjener"
Hvad mener du med forsmåede ateister ? Jeg synes ærlig talt det bærer præg af, du ikke vil debattere med mennesker , der har en anden opfattelse af tingene, har jeg vurderet rigtigt?
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39823 - 31/01/2005 10:05
|
Bruger
|
Tillæg:
Denne tråd er egentlig et rimelig godt eksempel på hvor galt tingene kan gå, når man - for at sige det rent ud - ikke modererer besvarelser i forhold til det adspurgte.
Stakkels Nous spurgte om kærsteri med en ikke-kristen. Da han spørger på et kristent site, forventer han efter al tydelighed svar i kristen regi. Men det første svar der falder, er af en ateist. Og efter læsning af de første 10 svar, er det da også med andet indhold end resten.
Så hvad er der galt i det? Ja det siger sig selv. Man stiller et spørgsmål til et kristent forum, og får svar fra alle mulige underlige trosretninger eller anti-troende. Det har ikke noget at gøre med om ordet er frit og om alle må være her. Det har noget med troværdigheden og brugbarheden at gøre.
Hvem vil garantere, at Nous kan finde ud af at sortere og filtrere besvarelserne? Hvem vil satse på, at Nous er gået fra forumet med en løsning, der er kristent, som han efterspurgte?
Jeg gad da godt se postyret, hvis en vælger spurgte til Venstres valgpolitik på Venstres forum, og det var en socialdemokrat, der besvarede indlægget på venstres vegne.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#39824 - 31/01/2005 10:07
[Re: nelle]
|
Bruger
|
Hej nelle
Jeg synes ærlig talt det bærer præg af, du ikke vil debattere med mennesker, der har en anden opfattelse af tingene, har jeg vurderet rigtigt?
Fuldkommen forkert. Hvis jeg ikke ville det, gjorde jeg det jo nok ikke. Og du kan jo kigge listen over de tråde jeg har debateret i for at se hvem jeg har debateret med.
Nu nåede jeg ikke at få mit "Tillæg" med før du svarede, men det forklarer måske nærmere. Ellers syntes jeg nu jeg har forklaret mig tydeligt nok.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#39825 - 31/01/2005 11:00
|
Bruger
Sted: København
|
Jeg gad da godt se postyret, hvis en vælger spurgte til Venstres valgpolitik på Venstres forum, og det var en socialdemokrat, der besvarede indlægget på venstres vegne.
Nu er det vel kun svarpanelet, der kan svare på IM's vegne - ikke enhver kristen debattør i dette åbne forum.
Og, hvis venstre drev et åbent forum ville jeg da forvente deltagelse - og dermed svar - fra socialdemokrater.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39826 - 31/01/2005 11:02
|
Bruger
|
Jeg syntes f.eks. stadig det er ironisk morsomt at kristne ikke er velkomne på ateistisk forum.
"ateistisk forum" må vist være Ateist.org (det er i hvert fald det eneste ateistiske forum jeg kender til).
Og da er det lodret forkert, når du skriver at "kristne ikke er velkomne" derovre. Hvad du baserer dette nonsens på ved jeg ærligt talt ikke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39827 - 31/01/2005 11:23
|
Bruger
Sted: Nederland
|
"Jeg syntes f.eks. stadig det er ironisk morsomt at kristne ikke er velkomne på ateistisk forum."
Hvor har du dog den fejlantagelse fra om jeg må spørge?
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39829 - 31/01/2005 14:48
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej Ateisk og nelle
Hvad du baserer dette nonsens på ved jeg ærligt talt ikke.
Jeg har da ellers før linket til det eneste kristne indlæg jeg lige kan finde derinde. De dertilhørende svar på det kristne indlæg vidner om en i høj grad useriøsitet omkring kristne indlæg - men en seriøsitet, areister åbenbart forventer at blive mødt med, når de besøger kristne forums, selv om de ikke selv kan give den på deres eget forum.
Her omkring
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#39830 - 31/01/2005 15:15
|
Bruger
|
Ja de skulle da gerne være velkomne, men de vil jo nok være underlagt mere kritisk indstilling end venstre-folk. Jeg skrev heller ikke noget om deres deltagelse, jeg skrev om deres mulige svar på venstres vegne.
Hvor mange ateister svarer efter din opfattelse på IM's vegne? Mig bekendt svarer vi alle på egne vegne!
|
|
Til toppen
|
|
|
#39831 - 31/01/2005 16:30
[Re: Nous]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Nu lukker jeg så tråden som adviseret.
Jeg er langt fra sikker på, at du, Nous, har fået ordentlige svar på det spurgte om -for der skete pludselig en hel masse andet her på denne tråd,
Men du skal være mere end velkommen til at komme igen med en ny tråd, med flere spørgsmål eller kommentarer, så vil jeg forsøge at gøre mig mere umage for at sikre, at vi ikke mister emnet af sigte ...
Hvis du vil, har du også mulighed for at stille dit spørgsmål i svarpanelet.
kristina ordstyrer
|
|
Til toppen
|
|
|
|