Kære ven
Lad mig begynde med noget at det sidste du nævner i dit brev: "Jeg har prøvet at bede Gud om tilgivelse, men føler jeg ikke får "svar"."
Når du ikke føler, at Gud svarer dig, så skyldes det, at han allerede har svaret dig. Svaret finder du nemlig i Bibelen, endda flere steder. Fx i 1. Johannesbrev 1 vers 9: "Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed." Vi får ikke særlige personlige tegn på, at Gud tilgiver os, for det har han lovet på forhånd. Når vi bekender hvad vi har gjort forkert imod ham, så er hans tilgivelse helt og fuldstændig betingelsesløs. Derfor kan du have god samvittighed overfor Gud. Ikke fordi du er "ren", men fordi Jesus har taget både din skyld og din straf. I Jesus er der ikke længere noget mellem Gud og dig! Det er det du som kristen må regne med.
At du selv har bragt dig i den situation, du nu er i, ændrer intet ved det. Enhver synd er netop udtryk for at vi selv har bragt os ind i et forkert forhold til Gud. Så det stiller ikke dig værre end alle vi andre syndere.
Når jeg læser din historie her, så tænker jeg også på om Guds svar til dig i forholdet til dit "sidespring" mon ikke netop var dette, at du opdagede mandens løgne. Det fik dig til at bryde med ham - og det var jo lige netop hvad du havde bedt om Guds hjælp til, ikke sandt?
Du skriver, at du ikke kan komme tilbage og starte forfra med din mand. Jeg kan ikke helt læse ud af dit brev, hvad det er der forhindrer dig i det. Er det hvad I begge to ønsker? Ønsker din mand det og ønsker du selv det? I så fald er den eneste vej vel, at I begge to beder hinanden om forladelse for alt det I har gjort imod hinanden og så simpelt hen begynder forfra igen. Sket er sket og gjort er gjort. Den eneste måde I kan frigøre jer fra det, er ved at bekende det altsammen for hinanden og så lægge det bag jer. På den måde kan du også være et vidnesbyrd overfor din mand den tilgivelse som Jesus giver til enhver, der beder ham om det.
Der er en vej frem for jer begge og den handler om at være ærlige og tilgivende overfor hinanden. Er I begge villige til det, så er I godt på vej.
Jeg ved ikke om dette er til nogen hjælp for dig. Eller må du gerne skrive igen.
venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)