Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#39582 - 01/12/2004 16:54 Dommedag – snart eller aldrig?
Anonym
Anonym

Går det mod jordens undergang - hurtigere end nogensinde?

Der er tilbagegang over hele linien, synes jeg!

De unge, ja hele samfundet bliver mere og mere lovløst!

Der er ingen – næsten, der ved hvordan man opfører sig blandt de unge.
Jeg kender flere, der er lærere, og de siger, at det står skralt til med de unges opdragelse.

Mange synes, at det er Ok, at snyde i skat!
Bliver du ikke opdaget, så er de OK

Det sorte arbejde florerer som aldrig tidligere.

Naturens kræfter er voldsomme – det har de altid været, men det er alligevel oftere og oftere, at man hører om store naturkatastrofer.
De unge, ja hele samfundet bliver mere og mere lovløst! Det synes jeg i hvert fald – og jeg tror, at det vil vare meget kort tid, før Jesus kommer igen, fordi han jo har sagt, at der vil ske det, at lovløsheden vil brede sig, og at der skal ske tegn i sol og måne.
Er det bare mig, der ser disse tegn – og er det en overfortolkning?

Prøv lige at læse Lukas 21, 9-11
Og når I hører om krig og oprør, så lad jer ikke skræmme. For det skal ske først, men enden er der ikke straks.« Da sagde han til dem: »Folk skal rejse sig imod folk, og land imod land. Der skal komme store jordskælv, og sted efter sted skal der komme hungersnød og pest; der vil ske forfærdelige ting og vise sig store tegn fra himlen.

Til toppen 
#39583 - 01/12/2004 18:11 Re: Dommedag – snart eller aldrig?
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Vi kan ikke sige hvornår det vil ske, men vi kan se når veerne begynder, at de vil tage til som ved en fødsel tror jeg helt sikkert. Jeg ved ikke så meget om fødsler, men som tiden går bliver veerne oftere og oftere mener jeg.

Ole

Til toppen 
#39584 - 02/12/2004 17:31 Re: Dommedag – snart eller aldrig?
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Kirkemus

Går det mod jordens undergang - hurtigere end nogensinde?

Det er et lidt farligt spørgsmål at stille, for det er faktisk ikke noget, vi kan vide, det er kun Gud, der ved det.

De unge, ja hele samfundet bliver mere og mere lovløst!

Der er ingen – næsten, der ved hvordan man opfører sig blandt de unge.
Jeg kender flere, der er lærere, og de siger, at det står skralt til med de unges opdragelse.

Det mente Aristoteles jo også for over to tusind år siden.

Mange synes, at det er Ok, at snyde i skat!
Bliver du ikke opdaget, så er de OK

Det sorte arbejde florerer som aldrig tidligere.

Naturligvis er det forkert at snyde i skat, men har der ikke altid eksisteret den slags småulovligheder blandt almindelige mennesker? Og det er vist i øvrigt ikke just den slags tegn på en forestående dommedag, som Bibelen fortæller om.

Naturens kræfter er voldsomme – det har de altid været, men det er alligevel oftere og oftere, at man hører om store naturkatastrofer.

Jeg skal ikke kunne afvise, at naturkatastrofer er blevet hyppigere, men at vi hører mere om dem kunne jo også have noget at gøre med den mere og mere omfattende mediedækning.

jeg tror, at det vil vare meget kort tid, før Jesus kommer igen, fordi han jo har sagt, at der vil ske det, at lovløsheden vil brede sig, og at der skal ske tegn i sol og måne.
Er det bare mig, der ser disse tegn – og er det en overfortolkning?

Jeg tror, man skal være meget varsom med at tolke disse tegn, og især være varsom med at påstå, at man forstår dem. Som nævnt kan vi ikke vide noget om, hvornår Jesus kommer igen, han siger selv, at han vil komme som en tyv om natten. Dette betyder naturligvis også, at der ikke er nogen grund til at tro, at Jesus ikke kan komme igen hvornår det skal være. For det kan han.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#39585 - 02/12/2004 20:00 Re: Dommedag – snart eller aldrig? [Re: Nikolaj]
Ole Madsen
Bruger

Jeg tror, man skal være meget varsom med at tolke disse tegn, og især være varsom med at påstå, at man forstår dem. Som nævnt kan vi ikke vide noget om, hvornår Jesus kommer igen, han siger selv, at han vil komme som en tyv om natten. Dette betyder naturligvis også, at der ikke er nogen grund til at tro, at Jesus ikke kan komme igen hvornår det skal være. For det kan han.

Vi har et klart skriftsted som siger at vi skal se efter tegnene, nemlig at figentræet er blomstret, Israel er opstået som nation, plus Jesus dadlede farisærerne at de ikke kunne tolke deres tid, hvor meget mere vil Jesus ikke dadle os hvis vi ikke lader ham om at tolke dem for os?

Ole

Til toppen 
#39586 - 02/12/2004 20:41 Re: Dommedag – snart eller aldrig? [Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ole, jeg tror, at de ord fra Jesus, som du her har i tankerne, er fra Luk 21,29-33:

Og han fortalte dem en lignelse: »Se på figentræet og alle de andre træer. Så snart I ser dem springe ud, ved I af jer selv, at sommeren allerede er nær. Sådan skal I også vide, når I ser dette ske, at Guds rige er nær. Sandelig siger jeg jer: Denne slægt skal ikke forgå, før alt dette sker. Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldrig forgå.

Men vi skal være opmærksomme på, at der jo netop er en lignelse. Ingen kender tiden for Jesu genkomst, jfr. Markus 13,31-33: Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal ikke forgå. Men den dag eller time er der ingen, der kender, hverken englene i himlen eller Sønnen, men kun Faderen.
Tag jer i agt, hold jer vågne! For I ved ikke, hvornår tiden er inde.

Vi skal, nøjagtig som de første kristne, være parate, hver eneste dag, men jeg er enig med Nikolaj i at vi ikke skal bruge energi på at forsøge at regne os frem til tidspunktet, det fremgår efter min mening helt klart, at det skal vi netop ikke.

Måske bliver det inden jeg når at trykke på "Send" - måske om tusindvis af år. Det må være os nok at vide at det sker, mener jeg, og lade være med at spekulere på, hvornår det sker. Det har vi ikke brug for at vide!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39587 - 02/12/2004 20:43 Re: Dommedag – snart eller aldrig? [Re: Ole Madsen]
Nikolaj
Bruger

Hej Ole

Vi har et klart skriftsted som siger at vi skal se efter tegnene, nemlig at figentræet er blomstret, Israel er opstået som nation, plus Jesus dadlede farisærerne at de ikke kunne tolke deres tid, hvor meget mere vil Jesus ikke dadle os hvis vi ikke lader ham om at tolke dem for os?

Men Jesus siger også, i forbindelse med lignelsen om figentræet, at "den dag eller time er der ingen, der kender, hverken englene i himlene eller Sønnen, men alene Faderen." (Matt. 24,36). Derfor mener jeg, at det er meningsløst, hvis ikke direkte forkert, at gisne om, hvornår dommedag vil oprinde. Dog er der naturligvis ikke noget galt i at se efter de tegn, som Gud har lovet os, og betragte dem som vidnesbyrd om, at Gud ikke har glemt os, og at tidspunktet for Kristi genkomst stadig rykker nærmere.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#39588 - 02/12/2004 22:56 Re: Dommedag – snart eller aldrig? [Re: Nikolaj]
Ole Madsen
Bruger

Hej

Jeg mener heller ikke at vi skal gætte os til hvornår, men vi skal vide hvad tiden vi lever i er mht at det er snart.

Ole

Til toppen 
#39589 - 02/12/2004 22:59 Re: Dommedag – snart eller aldrig? [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

Kære Kristina

i tager begge fejl af mig, jeg tror heller ikke på profeti udregninger for Jesu genkomst, men at vi skal se tegnene, hvad der jo i starten af diskutionen blev sat spørgsmålstegn ved så vidt jeg husker, se dem og holde os klar

Ole

Til toppen 
#39590 - 03/12/2004 00:27 Re: Dommedag – snart eller aldrig?
Vandrer i lyset
Bruger

Reg.: 09/03/2002
Det er klart at der foregår mange hæslige ting i verden, men har der ikke også gjort det tideligere? I hvert fald har man mange gange troet, at dommedag var meget nær (både i oldkirken og under 2. VK).
Jeg tror helt sikkert, at dommedag kommer, men hvor snart kan vi ikke vide. Men det er jo godt at være beredt. Jeg glæder mig mere end jeg er bange (fx. for at min tro skulle svigte, eller at jeg skulle tage med til gudsriget uden mine allernærmeste). Det kan være godt at være beredt på Jesu genkomst i den forstand at leve i nuet, tænke på at opføre sig ordentligt og bevare sin tillid til Gud.
Selv om dommedag måske er nær, synes jeg heller ikke vi af den grund skulle være ligeglad med verdens tilstand og blive under den varme dyne. For måske er det lige netop nu at vi kan gøre en forskel, eller måske kommer dommedag om 200 år?

Til toppen 
#39591 - 05/12/2004 10:51 Re: Dommedag – snart eller aldrig? [Re: Nikolaj]
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Hej Nikolaj

Jeg er enig i, at dommedagsprofeter tilsyneladende alle dage har set tegn i deres samtids elendige tilstand.

Kirkemusen skrev:

Jeg skal ikke kunne afvise, at naturkatastrofer er blevet hyppigere, men at vi hører mere om dem kunne jo også have noget at gøre med den mere og mere omfattende mediedækning.

Jeg tror ikke, naturkatastroferne er blevet flere eller større. Jeg er enig med dig i at den moderne kommunikation giver et falsk indtryk af flere katastrofer.
Desuden vokser befolkningstætheden på kloden, så katastrofer vil have en tilbøjelighed til at påvirke et stadigt stigende antal mennesker. Det er ren statistik.

God søndag.

hilsen matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#39592 - 05/12/2004 17:30 Re: Dommedag – snart eller aldrig? [Re: matthias]
Nikolaj
Bruger

Hej

Jeg fristes til at udbryde et "Halleluja, matthias har givet mig ret!"

Lad det nu ikke blive en vane ...

Også god søndag til dig
Nikolaj

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær