0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#39510 - 01/12/2004 00:13
virkelighedsforståelser og selvmodsigelser
|
Anonym
Anonym
|
Ordstyrer: Denne tråd er flyttet og startet som svar på Virkelighedsforståelser og selvmodsigelser
Hej Asbjørn
Videnskaben udvikler sig hele tiden.
For 500 år siden troede man at jorden var flad.
For 100 år siden troede man at kviksølv kunne kurere syfilis.
For 60 år siden troede man at fjernsynet var en modedille der ville forsvinde igen.
Der bliver konstant fundet ud af mere og mere om vores omverden. Vi ved ikke alt og kommer nok heller ikke til det.
Vi går fra ikke-viden til viden.
Man kan som individ blive ved med at fastholde sine forestillinger om tilstedeværelsen af et univers der ligger udenfor sindets erkendelse og det kan i sin natur ALDRIG bevises.
I den forstand kan en religiøs vedblive med at tro selvom hele verden ændrer sig, hvilket kan være både godt og skidt.
Set i et evolutionært perspektiv, så er det jo faktisk kun dem der overlever på baggrund af et sådant perspektiv der kan fortælle anekdoterne videre til næste generation... Det er vinderne der skriver historien og derfor vil der være en overvægt af de "gode" historier, også selvom de ikke siger synderligt meget om tingenes virkelige tilstand...
Nåh det var et sidespring...
Tilbage til udviklingen af videnskabens beskrivelse og forståelse af omverdenen.
Hvad får dig til at tro at alle de ting DU ikke kan forstå ikke på et tidspunkt bliver forklaret af videnskaben, når nu tidligere tiders spørgsmål er blevet besvaret gennem videnskaben? Man skal vel ikke bare sige, at fordi der er noget vi ikke kan forklare, så må Gud være til, vel?
Det er vel på et eller andet plan det du gør?
Når nu at eddike reagerer med kalk, så er der ingen grund til at takke Gud for det i den forstand at det jo tilsyneladende ville gøre det uanset om Gud var til eller ej. Du kan jo se det ske lige foran dine øjne, right?
Kan du se hvad jeg mener? Som nævnt et andet sted af bl.a. LarsBj så er det "God-of-the-Gaps"... Gud fylder hullerne ud i en ellers selvforklarende verden.
Verden er selvforklarende, i den forstand at der er intet som ikke kan undersøges og hvis det ikke kan undersøges direkte med de midler vi har i dag, så kan deres effekt på den verden vi KAN se i hvert fald måles.
Om vi kan forstå de resultater vi indhenter er så en anden sag, men som med så meget andet er det nok bare et spørgsmål om tid.
Var det volapyk? Jeg er lidt træt nu... Nå men det får være...
Ændret af Netmissionæren (18/12/2004 18:10)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39511 - 01/12/2004 00:35
ingen forklaring
[Re: ]
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej Cloudhands
Jeg er enig med dig i det meste af hvad du skriver.
Men jeg tror ikke på Gud fordi der er noget jeg ikke kan forklare. Jeg tror ikke på en "God-of-the-Gaps". Jeg tror på Gud fordi jeg er overbevist om at han er til. Så enkelt er det. Lyder det ikke meget logisk :-)
Jeg kan i bund og grund ikke forklare hvorfor jeg tror på Gud. Men det giver så meget mening og tryghed og glæde og håb i min tilværelse, at jeg ikke kan andet end at tro på ham. Det har vidst en hel del med Jesus at gøre - og nok endnu mere med Helligånden at gøre.
(Gad vist om du kan bruge det til noget?)
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39512 - 01/12/2004 01:16
Re: ingen forklaring
[Re: asas]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Asbjørn Jeg kan godt forstå hvad du mener, jeg har selv været kristen og overbevist om at det var sådan det hang sammen, så det er sådan set ikke svært for mig at leve mig ind i det. Men om jeg kan bruge det til noget??? Nej egentligt ikke, jeg tror at du har ret i at vi ikke kommer så meget længere med denne debat. Jeg synes bare at det er indlysende at man skal holde sig til det faktuelle og ikke drive afsted på en lyserød sky (eller en 2-3000 år gammel bog for den sags skyld), i sin fantaseren og fabuleren om hvordan en ubeviselig åndelig dimension hænger sammen og indvirker på vores liv. Jeg er ikke i tvivl om at man kan opleve tilstedeværelsen af "noget større", at man kan navngive det og projicere alle sine høje eller lave tanker over på det. Men jeg er stærkt i tvivl om hvorvidt dette "noget større" skulle eksistere uden for os selv og vores kemiske hjerner. Jeg tvivler så meget på det at jeg aldrig kunne finde på at bygge teorier og teologier op omkring det, endsige mit eget liv.
Jeg kan i bund og grund ikke forklare hvorfor jeg tror på Gud. Men det giver så meget mening og tryghed og glæde og håb i min tilværelse, at jeg ikke kan andet end at tro på ham. Det har vidst en hel del med Jesus at gøre - og nok endnu mere med Helligånden at gøre.
If it quacks like a duck, walks like a duck... then its probably a duck...
Du kan i bund og grund ikke forklare det. Er det fordi du ikke kan eller ikke vil? Hvis du fik en fysiologisk/kemisk/psykologisk/neurologisk/evolutionær forklaring som indenfor den begrebsramme redegjorde for dig hvorfor du oplever det som du gør, ville du så overhovedet kunne acceptere den?
Nej vel?
Du har simpelthen valgt at tro på en cirkelslutning som aldrig vil kunne modsiges... Ville du acceptere nogen som helst andres cirkelslutninger? Krishna's? Buddha's? Shamanernes? JV'ernes? Allah's? osv. Hvorfor ikke?
Fordi det her føles bedre? Fordi du har en stærkere overbevisning om at det er Jesus der er et hit? Hvad adskiller din stærke overbevisning fra en buddhists, en shamans, en asatros osv.?
Jeg taler ikke om hvordan doktrinerne adskiller sig fra hinanden, men alene niveauet af overbevisning og hengivenhed.
Kan du se hvad jeg mener?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39513 - 11/12/2004 00:53
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej CH
Når du skriver, at du har været kristen, så bliver jeg en smule nysgerrig ;-) Oplevede du det som at drive på en lyserød sky? Eller som en projection af dine egne tanker? Det gør jeg i hvertfald ikke.
Noget af det, der forundrer mig ved Bibelens lære er netop hvor langt væk den ligger fra almindelig menneskelig religiøs fantasi. Der er rigtig mange elementer i den bibelske lære, som faktisk ikke er særligt spiselige for en alm. religiøs tankegang.
Fx forholdet mellem tro og gerninger. Hvis Bibelen skulle være et produkt af menneskers fantasi, så ville det være særdeles nærliggende at fastholde den naturlige "noget-for-noget" tanke - at Gud frelser os efter fortjeneste, på eet eller andet plan. Men lige præcis den tanke er Bibelen jo et konsekvent opgør med.
For min del så "oplever" jeg faktisk ikke eksistensen af "noget større". Men min hjerne siger mig, at det må der være. Det er min tros-overbevisning, ikke en følelse jeg har.
Du kan i bund og grund ikke forklare det. Er det fordi du ikke kan eller ikke vil?
Selvfølgelig vil jeg gerne det, og det har jeg faktisk gjort mange gange her på Debatten. At du så ikke kan godtage min "forklaring" skyldes vel, at vi ikke er enige om præmisserne...
Hvis du fik en fysiologisk/kemisk/psykologisk/neurologisk/evolutionær forklaring som indenfor den begrebsramme redegjorde for dig hvorfor du oplever det som du gør, ville du så overhovedet kunne acceptere den? Nej vel?
Hov stop. Kan du fjerne min tro med psykologisk eller medicinsk behandling eller ved et neurologisk indgreb? I så fald ville jeg lade mig overbevise. Men mon du får mange psykiatere eller neurologer med på det eksperiment?
Du har simpelthen valgt at tro på en cirkelslutning som aldrig vil kunne modsiges...
Med lidt filosofisk gymnastik kan de fleste argumentationer gøres til cirkelslutninger.
Hvad adskiller din stærke overbevisning fra en buddhists, en shamans, en asatros osv.?
Styrken af min overbevisning adskiller sig næppe. Men indholdet af min tro gør i høj grad. Mig bekendt er der praktisk ingen aktivt troende kristne, der konverterer til andre religioner. Derimod er der millioner af eksempler på det modsatte.
Hvad fik dig til at opgive din kristne tro?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39514 - 13/12/2004 21:40
|
Anonym
Anonym
|
Hej Netmissionær
Hov stop. Kan du fjerne min tro med psykologisk eller medicinsk behandling eller ved et neurologisk indgreb?
Ja, det kan jeg...
Men mon du får mange psykiatere eller neurologer med på det eksperiment?
Det er vel egentligt ikke så meget et spørgsmål om hvem der vil udføre eksperimenterne, men i langt højere grad hvem der vil lade sig eksperimentere på... ik'?
Når du skriver, at du har været kristen, så bliver jeg en smule nysgerrig
Ja det bliver de fleste kristne når man siger at man har truffet et andet valg end dem...
Hvad fik dig til at opgive din kristne tro?
Mange ting... Ikke noget jeg er interesseret i at dele nu. Hvis du er interesseret, så kan du jo læse rundt omkring på diverse fora, bl.a. her, hvor jeg har snakket om det. Jeg har heddet CloudHands hele tiden, så det er bare at søge.
Selvfølgelig vil jeg gerne det, og det har jeg faktisk gjort mange gange her på Debatten. At du så ikke kan godtage min "forklaring" skyldes vel, at vi ikke er enige om præmisserne...
Hvilke præmisser taler vi om? Præmisser må være noget vi kan kende og erfare ellers har de ingen værdi for os... De præmisser du forudsætter for din tro kan ikke af natur skilles fra de præmisser der går forud for antagelsen om tilstedeværelsen af Julemanden eller Påskeharen.
Kan du ikke se det?
Med lidt filosofisk gymnastik kan de fleste argumentationer gøres til cirkelslutninger.
Er ikke enig...
"Bibelen er sand fordi bibelen siger det". Dét er en cirkelslutning, filosofisk gymnastik eller ej.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39515 - 14/12/2004 15:45
Langt ude
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Cloudy
NM: Hov stop. Kan du fjerne min tro med psykologisk eller medicinsk behandling eller ved et neurologisk indgreb?
CH: Ja, det kan jeg...
Ak og ve. Den slags absurde forsøg blev bla. gjort i Stalins Sovjet. Resultatet var at ofrene blev berøvet deres sunde fornuft og endte på sindsygehospitaler.
De præmisser du forudsætter for din tro kan ikke af natur skilles fra de præmisser der går forud for antagelsen om tilstedeværelsen af Julemanden eller Påskeharen.
Kan du ikke se det?
Overhovedet ikke. Og hvis du læste med bare en smule oprigtig interesse her på JesusNet, ville du også se at denne antagelse intet har med nutidig bibelsk kristendom at gøre.
"Bibelen er sand fordi bibelen siger det". Dét er en cirkelslutning, filosofisk gymnastik eller ej.
Igen: Hvis du ville, så kunne du hurtigt forsikre dig om, at det er et rent stråmands-argument. Hvis det er den slags fordomme, du har baseret dit fravalg af kristendommen på, så er du desværre blevet taget ved næsen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39516 - 15/12/2004 10:46
Re: Langt ude
|
Anonym
Anonym
|
Hej Nety
Resultatet var at ofrene blev berøvet deres sunde fornuft og endte på sindsygehospitaler.
Så du udelukker altså ikke at din tro kunne udraderes med et lille snit?
Vi snakker mig bekendt ikke om hvorvidt noget er absurd, men om hvorvidt det kan lade sig gøre.
Overhovedet ikke. Og hvis du læste med bare en smule oprigtig interesse her på JesusNet, ville du også se at denne antagelse intet har med nutidig bibelsk kristendom at gøre.
Beskylder du mig for at læse jeres indlæg uden oprigtig interesse?
Er "oprigtig interesse" ensbetydende med enighed?
At jeg sammenligner julemanden og gud skyldes at der ingen evidens er for nogle af parterne og IKKE at man ligeså godt (rent livsstils og livssynsmæssigt) kunne tro på det ene som det andet.
I og med at det eneste "bevis" kristne kan pege hen på i realiteten er bibelen og bibelen efter min mening ikke er frygtelig pålidelig, så har jeg svært ved at se at man skulle vælge dén tro frem for en anden, ja for en religiøs tro i det hele taget.
Hvis du ville, så kunne du hurtigt forsikre dig om, at det er et rent stråmands-argument.
Hvis jeg ville?
Jeg synes efterhånden at du skyder mig mere i skoene end hvad godt er, min kære Nety.
Det er ikke et stråmandsargument...
Du har simpelthen valgt at tro på en cirkelslutning som aldrig vil kunne modsiges... Ville du acceptere nogen som helst andres cirkelslutninger? Krishna's? Buddha's? Shamanernes? JV'ernes? Allah's? osv. Hvorfor ikke?
Ovenfor er vores meningsudveksling i sin helehed omkring filosofisk gymnastik.
Du er ikke enig med mig i at troen på bibelen er en cirkelslutning? Prøv at redegør for hvor troen på bibelen ikke er det...
Hvor er stråmanden henne?
Hvis det er den slags fordomme, du har baseret dit fravalg af kristendommen på, så er du desværre blevet taget ved næsen.
Jeg takker for det fine kompliment til min intelligens og personlige erfaring *sarkasme*...
----------------------
Har det at du ikke bryder dig om at jeg antyder at troen kan fjernes ved et kirurgisk indgreb indflydelse på tonen i dit indlæg?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39517 - 15/12/2004 11:40
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej CloudHands
Præmisser må være noget vi kan kende og erfare ellers har de ingen værdi for os... De præmisser du forudsætter for din tro kan ikke af natur skilles fra de præmisser der går forud for antagelsen om tilstedeværelsen af Julemanden eller Påskeharen.
Når vi nu ved, at den julemand vi kender, er fra en coca-cola reklame, og at påskeharen i virkeligheden er en fugl, der gennem menneskers fantasi er blevet til en hare, der forærer æg til børn,
hvori finder du så de "fælles præmisser" med udsagn, der bygger på vidnesbyrd fra apostle og profeter, af hvilke nogle er deciderede øjenvidneberetninger (bl.a. Johannes) - og hvoraf en del af vidnesbyrdene faktisk er historisk bekræftet, - og som udsatte sig selv for hån, forfølgelse, mishandling og til sidst døden for dette vidnesbyrd??
Kristendom er ikke fantasifabuleren eller følelsesekstase,
- det er derimod en dyb kognitiv overbevisning om, at den Jesus bibelen taler om har eksisteret her på jorden fysisk, og at det han sagde var sandt!, nemlig at han var Guds Søn, der kom for sone vore synder, og at vi i kraft af alene troen på denne forsoning, er blevet løskøbt fra at blive udsat for Guds vrede!.
Mkh Malli
Ændret af malli (15/12/2004 11:53)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#39518 - 15/12/2004 13:45
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Malli skrev: Når vi nu ved, at den julemand vi kender, er fra en coca-cola reklame, og at påskeharen i virkeligheden er en fugl, der gennem menneskers fantasi er blevet til en hare, der forærer æg til børn,
"Ved" vi det? Ud fra de kriterier, kristne ofte baserer deres argumentation på (i Asbjørns tilfælde adhoc-argumenter og selvmodsigelser), kan man afvise afvisningen af alt. Jeg kunne fx som Asbjørn sige, "Jamen jeg tror, at grunden til, at vi ikke kan påvise Julemanden er pga. ting, vi endnu ikke ved"
Og det er nu meget sjovt, at du gerne vedgår, at Julemanden er en cocacola-reklame, hvorfor tager du så ikke konsekvensen af, at det vrimlede med jomfrufødte, korsfæstede og genopstandne gudesønner i århundrederne op til 'Kristi fødsel'? Lyder det ikke som en myte, der har udviklet sig?
hvori finder du så de "fælles præmisser" med udsagn, der bygger på vidnesbyrd fra apostle og profeter, af hvilke nogle er deciderede øjenvidneberetninger (bl.a. Johannes) - og hvoraf en del af vidnesbyrdene faktisk er historisk bekræftet, - og som udsatte sig selv for hån, forfølgelse, mishandling og til sidst døden for dette vidnesbyrd??
Det samme gælder islam, jødedom, kommunisme og nazisme. Gør det dem sande?
Kristendom er ikke fantasifabuleren eller følelsesekstase,
I har bare ikke argumenteret for andet.
- det er derimod en dyb kognitiv overbevisning om, at den Jesus bibelen taler om har eksisteret her på jorden fysisk, og at det han sagde var sandt!, nemlig at han var Guds Søn, der kom for sone vore synder, og at vi i kraft af alene troen på denne forsoning, er blevet løskøbt fra at blive udsat for Guds vrede!.
Hvis du mener ovenstående i en bogstavelig, kognitiv forstand, kunne jeg godt tænke mig at høre nogle bogstavelig, kognitive argumenter. Igen, i min debat med Asbjørn kunne han ikke komme med andre argumenter end appeller til tro. Kan du det, for hvis ikke har vi ingen grund til at tro på, at kristendommen er andet end "fantasifabuleren eller følelsesekstase"
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#39519 - 15/12/2004 14:16
|
Anonym
Anonym
|
Zaphod svarer fint på dit indlæg, jeg har intet at tilføje pt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39520 - 15/12/2004 14:46
[Re: Zaphod]
|
Bruger
|
Hej Zaphod
Når vi nu ved, at den julemand vi kender, er fra en coca-cola reklame, og at påskeharen i virkeligheden er en fugl, der gennem menneskers fantasi er blevet til en hare, der forærer æg til børn,
Jeg synes ikke du besvarer mit spørgsmål, er det fordi du ikke kan eller ikke vil?
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39521 - 15/12/2004 16:05
|
Bruger
|
Hej Malli Du skrev: Når vi nu ved, at den julemand vi kender, er fra en coca-cola reklame, og at påskeharen i virkeligheden er en fugl, der gennem menneskers fantasi er blevet til en hare, der forærer æg til børn, Jeg svarer det samme som Cloudhands: Der er ca. lige meget evidens for alle tre, og de er ca. lige ulogiske alle tre. hvori finder du så de "fælles præmisser" med udsagn, der bygger på vidnesbyrd fra apostle og profeter, af hvilke nogle er deciderede øjenvidneberetninger (bl.a. Johannes) - og hvoraf en del af vidnesbyrdene faktisk er historisk bekræftet, - og som udsatte sig selv for hån, forfølgelse, mishandling og til sidst døden for dette vidnesbyrd?? Vidnesbyrd: Det er beretninger, der påstår at være øjenvidneberetninger. Det er ikke det samme. Du tror ikke på, at de, som evangelierne er opkaldt efter rent faktisk er forfatterne, vel? Det er de ikke i de fleste af tilfældene… Hvad med miraklet i Medjugorje? Tror du på det? Det er kun 22 år siden, og der er masser af nulevende mennesker, der påstår, at det var sandt. Eller hvad med oprindelsen af Mormons Bog (se under ” Origin of the Book of Mormon, Joseph Smith's official account”)? Her er der tre eller otte vidner, der har skrevet under på, at de så Joseph Smith med guldpladerne. Det er kun 170 år siden. Det er da meget mere plausibelt at disse begivenheder er sande end at nogle, der skulle have fundet sted for 2000 år siden er det. Historie: Hvilke ”historisk bekræft[ede]” vidnesbyrd tænker du på? Intet af alt det overnaturlige indhold i Bibelen er historisk bekræftet, og især GT er helt ved siden af i forhold til historievidenskaben. Logik/konsistens: Hvordan kan det være at en almægtig og alvidende gud kan ombestemme sig (GT vs. NT)? Hvordan kan det være, disse angivelige øjenvidner ikke engang kan blive enige om, hvor Jesus første gang dukkede op efter opstandelsen? Eller hvor længe han blev på Jorden derefter? Hvad sker der med døde, der aldrig har hørt om Jesus og dermed ikke haft chancen for at høre om ham? Hvem er alle de andre guder, man læser om i GT -- jeg troede kun der fandtes én? Men du svarede apropos ikke på min udfordring. Kan du ikke eller vil du ikke (for nu at bruge din egen formulering)? Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#39522 - 15/12/2004 16:29
|
Bruger
|
Hej Zaphod
Der er ca. lige meget evidens for alle tre, og de er ca. lige ulogiske alle tre.
Dvs. du mener at bibelens personer er fiktive, ligesom julemanden og påskeharen?
For mener du "ja", da kan vi tale om "fælles præmisser", ellers ikke.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39524 - 15/12/2004 18:44
|
Bruger
|
Dvs. du mener at bibelens personer er fiktive, ligesom julemanden og påskeharen?
For mener du "ja", da kan vi tale om "fælles præmisser", ellers ikke.
Gud og hans mirakelmagende søn er fiktive. Visse af de andre personer er muligvis ikke, andre er helt sikkert ikke (Pilatus, Herodes, etc.).
De to første er vel de vigtigste eller hur?
-Z
|
|
Til toppen
|
|
|
#39525 - 16/12/2004 13:39
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Cloud
Du slutter med at skrive: Har det at du ikke bryder dig om at jeg antyder at troen kan fjernes ved et kirurgisk indgreb indflydelse på tonen i dit indlæg?
Nej, det skyldes nærmere lidt desparation over de umulige udsigter som denne dialog åbenbart har. De påstande, argumenter og konlusioner, som du igen og igen henter frem, kan jeg simpelt hen ikke følge. Og jeg har svært ved at forstå det anderledes end, at du enten ikke vil eller ikke kan forstå de mange svar der allerede er givet - både her på Debatten og i artikler på JesusNet iøvrigt. Og så synes jeg at dialogen mister sin mening.
Om det er udtryk for manglende interesse, ved jeg ikke. Men det er i hvertfald udtryk for, at dit billede af kristendommen har meget lidt tilfælles med det vi står for på JesusNet.dk. Og det er hverken en kritik af din intelligens eller dine personlige erfaringer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39526 - 16/12/2004 15:02
|
Bruger
|
Cloudhands og Asbjørn skrev: Cl: Har det at du ikke bryder dig om at jeg antyder at troen kan fjernes ved et kirurgisk indgreb indflydelse på tonen i dit indlæg?
As: Nej, det skyldes nærmere lidt desparation over de umulige udsigter som denne dialog åbenbart har. De påstande, argumenter og konlusioner, som du igen og igen henter frem, kan jeg simpelt hen ikke følge. Og jeg har svært ved at forstå det anderledes end, at du enten ikke vil eller ikke kan forstå de mange svar der allerede er givet - både her på Debatten og i artikler på JesusNet iøvrigt. Og så synes jeg at dialogen mister sin mening.
Jeg synes det er ret tit, du trækker denne her frem, Asbjørn. Du har gjort det med mig et par gange, og jeg har også set andre bruge den. Jeg tænker på denne her formulering med, at man ikke skulle ville (eller kunne, jeg ved ikke hvad der er værst?) forstå dine/jeres argumenter.
Jeg synes det er ret irriterende at få stukket i skoene, at dine argmenter skulle være gode, men at vi bare ikke vilanerkende dem.
Kunne det tænkes, at ’vi’ ikke forstår jeres argumenter, fordi de kun virker fornuftige på folk, der allerede tror? Bare for at der ikke er nogen tvivl, så synes jeg nemlig dine bærende argumenter er ringe. Det er ikke fordi jeg ikke vil anerkende en logisk pointe. Jeg kan bare ikke se nogen.
As: Om det er udtryk for manglende interesse, ved jeg ikke. Men det er i hvertfald udtryk for, at dit billede af kristendommen har meget lidt tilfælles med det vi står for på JesusNet.dk. Og det er hverken en kritik af din intelligens eller dine personlige erfaringer.
Men det kunne også være, at det ser anderledes ud, når man er inde i det, end når man står udenfor og betragter. Så kunne det være andre sider faldt i øjnene, end dem, du lagde mest mærke til. Som jeg nævnte med, at du ville trække din metafysik ned over hovedet på mig. Du kan ikke se det, fordi for dig er det en del af verden, der ingen tvivl er om. For mig er det et eventyr ophøjet til sandhed.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#39527 - 16/12/2004 20:39
|
GlobalModerator
Bruger
|
Jeg synes det er ret irriterende at få stukket i skoene, at dine argmenter skulle være gode, men at vi bare ikke vil anerkende dem.
Det er jo ikke det, det handler om Z. Det handler derimod fx om, at jeg har brugt temmelig megen spalteplads på at forklare hvilke fornuftige grunde jeg finder til at regne Bibelen for troværdig. Og så bliver jeg ikke desto mindre beskyldt for at mene, at "Bibelen er sand fordi Bibelen siger det!". Hvad skal jeg så tænke? Ja, det ville være nærliggende at tænke: manden kan nok ikke læse - el. noget i den retning.
Det er da helt fair at vi ikke er enige. Det er jo derfor vi debatterer. Men når man flere gange oplever at blive tillagt helt andre holdninger end man har, så er debat umulig. Og det har jeg også en gang tidligere beskyldt dig for, indrømmet.
Kunne det tænkes, at ’vi’ ikke forstår jeres argumenter, fordi de kun virker fornuftige på folk, der allerede tror?
Det kunne da meget vel tænkes, ja. Men derfor kan man stadig godt forholde sig til hvad der faktisk bliver sagt og skrevet fremfor at hive løsrevne fordomme ind fra højre og venstre.
Men det kunne også være, at det ser anderledes ud, når man er inde i det, end når man står udenfor og betragter. Så kunne det være andre sider faldt i øjnene, end dem, du lagde mest mærke til. Som jeg nævnte med, at du ville trække din metafysik ned over hovedet på mig. Du kan ikke se det, fordi for dig er det en del af verden, der ingen tvivl er om. For mig er det et eventyr ophøjet til sandhed.
Enig. Det samme kunne jeg sige.
Hvis bare vi kunne være enige om hvad vi er er uenige om, så var meget allerede nået.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39528 - 17/12/2004 09:55
|
Anonym
Anonym
|
Hvis du fik en fysiologisk/kemisk/psykologisk/neurologisk/evolutionær forklaring som indenfor den begrebsramme redegjorde for dig hvorfor du oplever det som du gør, ville du så overhovedet kunne acceptere den? Nej vel?
Hov stop. Kan du fjerne min tro med psykologisk eller medicinsk behandling eller ved et neurologisk indgreb? [color:red]I så fald ville jeg lade mig overbevise.[/color] Men mon du får mange psykiatere eller neurologer med på det eksperiment?
CH: Ja, det kan jeg...
Ak og ve. Den slags absurde forsøg blev bla. gjort i Stalins Sovjet. Resultatet var at ofrene blev berøvet deres sunde fornuft og endte på sindsygehospitaler.[...]
Nej, det skyldes nærmere lidt desparation over de umulige udsigter som denne dialog åbenbart har. De påstande, argumenter og konlusioner, som du igen og igen henter frem, kan jeg simpelt hen ikke følge.
Lad mig lige bringe nogle tilføjelser til ovenstående uddrag af vores debat.
For det første, hvis du tager et lille kik på det jeg har markeret med rødt... De mulige udsigter som denne dialog åbenbart har? Du sagde at du ville lade dig overbevise, hvis man gennem medicinsk behandling eller neurologisk indgreb kunne fjerne din tro.
Når jeg så løber med på din idé, så bliver du desperat over de mulige udsigter.
Jeg sidder ikke her og mener at det er en fornuftig og god ting at kunne fjerne folks tro ved neurologiske indgreb. Så føl dig ikke truet, desperat eller idigneret. Jeg tror i det hele taget at det at tro er en biologisk mekanisme, som gavner vores overlevelse, men det betyder ikke at jeg mener at denne tro SKAL rettes mod noget bestemt, som f.eks. Jesus.
Jeg legede med på dit tankeeksperiment om at troen kunne fjernes ved et indgreb. Det var din idé, ikke min. Du læste tydeligvis noget andet ud af det jeg sagde med den fysiologisk/kemisk/psykologisk/neurologisk/evolutionær forklaring, end jeg havde tænkt. Du troede jeg snakkede om medicinsk behandling eller neurologiske indgreb, det gjorde jeg ikke. Jeg mente bare at jeg kan forklare det meste, (hvis ikke det hele) af det der sker indenfor den personlige religiøse oplevelse udfra en strengt fysisk begrebsramme.
Men når du nu bragte det på banen synes jeg det ville være interessant at se om du ville løbe linen ud. Jeg mener nemlig at det er fuldt ud muligt at bortoperere troen og du sagde selv at du ville lade dig overbevise, hvis det kunne lade sig gøre. Du nævner så SELV nogle eksperimenter under Stalin i Rusland, som jeg slet ikke vidste noget om i første omgang og så er det at jeg spørger dig:
Så du udelukker altså ikke at din tro kunne udraderes med et lille snit?
Men du tager simpelthen ikke bolden op igen...
Den fysiologisk/kemisk/psykologisk/neurologisk/evolutionær forklaring:
Ganske kort...
Fysiologisk/kemisk/neurologisk/evolutionær: Din hjerne udskiller stoffer i din krop som gør dig glad, ked, rørt, bange, vred, sentimental, lykkelig, dum, klog osv. Den udskiller disse stoffer på baggrund af stimuli udefra og indefra. Udefra kan være alt hvad dine sanser indfanger af information. Indefra kan være alt dine indre sanser (dine proprioceptoriske nerver og vestibulær sansen eller balancenerven som den også kaldes, for at nævne et par stykker) opfanger af information.
Din hjerne er fuldt ud i stand til at skabe alt hvad du har af religiøse oplevelser, både dem du oplever som udefrakommende og dem som du oplever som indefrakommende. Der er intet i den neurologiske forskning som tyder på andet.
Tænk på alle de ting som psykotiske mennesker kan opleve som virkelige. Alt lige fra stærke religiøse oplevelser til den knugende angst for at rummændende tager dig, går ind under denne hat. Hvad får dig til at tro at dine oplevelser ikke stammer fra din egen hjerne?
Psykologisk/socialt/evolutionær: Mennesket er et socialt dyr, der har brug for at føle samhørighed for at overleve. Mennesket har op gennem tiden organiseret sig i grupper for at øge muligheden for overlevelse. Samlingspunktet har været religion, tro, overtro, moralske og etisk mål osv. Der har i hele menneskets historie været ”noget større”, som mennesker har kunnet samle sig om.
Det skaber grobund for samarbejde og sympati at have et fælles mål som ikke er inden i os selv. Derfor har vi udviklet religion. Ikke som en bevidst handling baseret på et bevidst valg, men som en uomgængelig konsekvens af vores fysiologisk programmering.
Dette ”noget større” har ikke nogen beviselig eksistens. Det eksisterer hinsides sproget og hinsides vores umiddelbare forståelse, men det er et træk som er fælles for alle mennesker, også ateister. For mig at se er der bare ingen grund til at dette ”noget” skulle være metafysisk. Jeg ser ingen grund til at dette ”noget” skulle findes et sted derude.
Det har været en fordel for os som race at kunne samarbejde. De væsner der kunne samarbejde overlevede længere og havde bedre mulighed for at videregive deres gener.
-------------
Som du sikkert kan se ser jeg ingen grund til at gribe ud i det ubeviselige åndelige rum for at finde mål og mening. Det betyder ikke at du eller andre ikke må tro på at der er noget derude, men som det er blevet så mange gang og meget bedre af andre ateister herinde, hvorfor gøre det, når der ingen grund er til det.
Den religiøse enten-er-du-med-os-eller-også-er-du-imod-os-mentalitet, har været skyld i flere drab end noget andet i denne verden. Det er denne mentalitet, hvor sukkersødt I end pakker den ind med nåde, godhed og evig tilgivelse, som jeg er modstander af. Jeg tror ikke på at der er én måde at se tingene på eller én sand religion.
Vi kommer aldrig til at begribe hele sandheden om tingenes tilstand og sådan er det bare. For mig at se virker religiøse mennesker mere bange for mysteriet end ireligiøse mennesker. Religiøse forsøger hovmodigt at forklare alting med ubeviselige poetisk sentimentale floskler, mens dem der ydmygt bukker sig for deres egen uvidenhed nysgerrigt stikker hovedet ud af deres huller og tænker: ”Nøhj, hvordan mon denne her dims fungerer”.
Den religiøse sidder for mig at se stadig inde i hullet og siger: ”Min fortabte ven, hvorfor stikker du dog hovedet ud af hullet og kikker efter dimser? Hele verden er jo forklaret i denne bog”
Jeg er godt klar over at den virkelige verden ikke er så sort og hvid, men prøv at forstå hvad det er jeg siger.
Der er masser af religiøse som har bidraget til nutidens beskaffenhed og det er vidunderligt, men dogmatik og fundamentalisme har ALDRIG bragt os mennesker tættere sammen. Tyg på den.
Om du er enig eller uenig med mig i mine betragtninger ovenfor, om du kan følge mig eller ej, betyder ikke så meget for mig, for jeg ved at dem der holder med mig, som forstår og acceptere mig og de ting jeg siger, en dag vil slutte sig op om mig og hele verden vil skulle bøje sine knæ for os. 
See?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39529 - 17/12/2004 11:58
|
Anonym
Anonym
|
Hej Malli
</font><blockquote><font class="small"></font><br><br> Kristendom er ikke fantasifabuleren eller følelsesekstase <br><br></blockquote><font class="post">
Det er problemet med al religiøsitet, at man kan definere sig ud af alting.
Når det man tror på ikke har rod i virkeligheden kan man narre hjernen til at tro på det alligevel ved at definere et givent begreb anderledes i forhold til normen.
Kristen Fantasifabuleren = Alt andet der ikke er direkte beviseligt, end bibelen og troen på den.
Kristen Følelsesekstase = Trance, at smide sig på gulvet og vride sig i forbindelse med trommedans og shamanisme, hysteri og masse suggestion, at være fyldt med glæde og fryd over en tilsyneladende åndelige hændelse, i alle andre sammenhænge end den kristne.
VS.
Fantasifabuleren = Alt der ikke er beviseligt.
Følelsesakstase = Trance, at smide sig på gulvet og vride sig i forbindelse med hvad som helst, hysteri, masse suggestion, at være fyldt med glæde og fryd over enhver hændelse man bliver bevæget nok af.
I kan sidde i en cellegruppe og klappe hinanden nok så meget på skuldrene og nikke, mens i siger til hinanden: "Næh nej alle de andre har misforstået OS! Hvorfor kan de stakler ikke se det? Næh hvis bare de kunne opleve det vi oplever... Forleden henne i kirken havde Britta et meget nært møde med Helligånden! Hun skælvede over hele kroppen og græd i flere timer. Hallelujah!"
Selvsamme Britta havde et par år forinden været i en shamanistisk trommedansegruppe, hvor hun havde oplevet det samme, men det bliver der set bort fra, for nu tror hun jo ligesom "os andre".
Fantasifabuleren og følelsesekstase er åbenbart helt ok og accepteret næsten* uden kritik, når bare den rette terminologi bliver brugt.
Det er klart at i må have en kritisk sans overfor den slags manifestationer og dertil har I jo den Hellige Ånd!
Hvordan er det lige at man "kender ånder"?
Er det noget kristne bredt kan blive enige om?
Er det en "gut-feeling"?
Er det noget der står konkret om i bibelen?
Hvilke frugter kommer der af at have den Hellige Ånd som hjælper?
Hmmmm....
Hvis jeg fortalte jer om min usynlige barndomsven Troldpeter, ville I så tro på at han eksisterede, ville i tro på at han vejledte mig, gav mig tryghed, varme og kærlighed? Ville i acceptere mit vidnesbyrd om at den vej han viste mig er den eneste vej?
Nej vel?
I fantasifabulerer mindst lige så meget som alle os andre kære Malli og hvad du end kalder de følelser som i har i forbindelse med jeres tro, så vil det til tider nærme sig en ekstase.
Ligesom med alle andre mennesker vil der være øjeblikke i jeres liv hvor i oplever stor glæde, lykke og tilfredshed, måske kun kort, måske over længere tid. Du vil uværgeligt tolke disse følelser efter den begrebsramme du er udstyret med og derved tilskrive dette til Jesus, Gud eller what ever.
Kristendom ER fantasifabuleren og følelsekstase, through and through... Men den er også mange andre ting, som er langt mere kompatible med den virkelighed vi er fælles om. Den virkelighed som ikke kan narres og som ikke er demokratisk.
Men det er jo de ting vi ER enige om...
See?
* Jeg bliver nødt til at sige næsten fordi hvis jeg bruger ordene "helt uden" så vil i stå på bagbenene over det. For selvfølgelig er i kritiske overfor det i ser og oplever indenfor jeres religiøse begrebsramme... Ingen tvivl om det, ja ja, sikkert, helt sikkert, nemli'! Ja føj da tænk, hvis man blev beskyldt for eller endda afsløret i at man ikke forholdt sig kritisk til det man troede på... Uha! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#39530 - 17/12/2004 12:15
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
CloudHands skriver:
"Følelsesakstase = Trance, at smide sig på gulvet og vride sig i forbindelse med hvad som helst, hysteri, masse suggestion, at være fyldt med glæde og fryd over enhver hændelse man bliver bevæget nok af.
I kan sidde i en cellegruppe og klappe hinanden nok så meget på skuldrene og nikke, mens i siger til hinanden: "Næh nej alle de andre har misforstået OS! Hvorfor kan de stakler ikke se det? Næh hvis bare de kunne opleve det vi oplever... Forleden henne i kirken havde Britta et meget nært møde med Helligånden! Hun skælvede over hele kroppen og græd i flere timer. Hallelujah!"!
.. jeg vil bare helt kort indskyde, at hvis jeg - uden at være grundfæstet i Bibelens tekster - af onde åndsmagter (sic!) var blevet konfronteret med lignende ubehagelige foreteelser, og troet, at det havde noget med kristendom at gøre ... ja så havde jeg bestemt ikke kunnet sidde her og bekende mig som kristen ...
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39531 - 17/12/2004 13:22
|
Bruger
|
Hej CloudHands
Det er klart at i må have en kritisk sans overfor den slags manifestationer og dertil har I jo den Hellige Ånd!
Nej, det du beskriver minder mest af alt om en gang følelsesmæssigt hysteri, hvor man gennem et rent sansebombardement af forførende musik, pep-talk og råben og skrigen bliver manipuleret til at "give sit hjerte til Jesus" (eller hvad der nu er på mode de forskellige steder)....og så er man da forresten frelst! til at kaste med dæmoner osv Dette er ikke andet end massesuggestion, en teknik Hitler også benyttede.
Og har forbavsende lidt med kristendom at gøre!!!!
Jeg er godt klar over at "nogle" mennesker praler en del af at de har Helligånden, og derfor kan bedømme alverdens ting, (= alt det jeg kan lide er fra Helligånden, og alt det jeg ikke kan lide kommer fra Satan).
Men om de havde Helligånden, da ville de vide at Helligånden aldrig peger på sig selv, aldrig taler om sig selv eller om mirakler og gaver, men peger hen på Kristus, den korsfæstede Kristus! ved at undervise om synd og nåde/ Lov og Evangelium. Guds krav og Guds nåde.
For dette er Helligåndens opgave!
Og det eneste "bedømmelseskriterium" vi har er Bibelen....og bestemt ikke det vi kan "mærke"!.
For det vi kan "mærke" kan meget vel stamme fra os selv, eller fra forførende åndskræfter. Som gammel karismatiker kunne jeg således heller ikke "mærke" forskel på det de kaldte "Helligånden" og så det jeg kunne mærke under healing i New-age !!!
Kraften var nøjagtig den samme!!
Så det giver jeg nul og en hat for.
Mkh Malli
Ændret af malli (17/12/2004 13:27)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39532 - 17/12/2004 13:46
|
Anonym
Anonym
|
Du misforstod hvad jeg sagde og jeg har desværre ikke tid eller lyst til at uddybe, lige nu... Det bliver let for uoverskueligt for mig når jeg skal bruge et væld af indlæg på at forklare en detalje, som ikke er særligt vigtig. Lad det ligge indtil videre, jeg giver op... Jeg vender tilbage når jeg har en anden og bedre forklaring Jeez!
|
|
Til toppen
|
|
|
#39533 - 17/12/2004 13:47
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Same goes for Kristina...
|
|
Til toppen
|
|
|
#39534 - 17/12/2004 13:54
|
Bruger
|
Hej CloudHands
OK, men så vil jeg lige skyde lidt ved siden af det jeg skrev. Min tro beror ikke på det jeg sanser eller fornemmer, for at bruge Pauli ord:
Men du, bliv ved det, du har lært og er blevet overbevist om! Du kender dem, du har lært det af, og fra barnsben kender du De hellige Skrifter, der kan give dig visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, så at det menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning.
Jeg kender Skriften, jeg har lært af Skriften, og er blevet overbevist om, at det den fortæller om Kristus er sandt
- min tro bygger på Skriften!...og jeg bliver ved det jeg "har lært og er blevet overbevist om".
Mkh Malli
Ændret af malli (17/12/2004 13:58)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39535 - 17/12/2004 14:00
|
Bruger
Reg.: 06/11/2004
Sted: Esbjerg.
|
Hej Malli  sådan ,lige mine ord , andgånde sværmerne .Sørgeligt at så mange er bleveiver ledt vild ,håber at Jesus Kristus må opne deres øjne ,så de vender om.  Kh Marianne.
Mvh Marianne.
Kast din byrde på Herren,så sørge han for dig. Salme55,23.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39536 - 17/12/2004 14:11
|
Anonym
Anonym
|
Hej Malli
Min tro beror ikke på det jeg sanser eller fornemmer
Ja DET er et mirakel!
Jeg har svært ved at se, hvordan det skulle kunne lade sig gøre og jeg er sikker på at en hel verden sidder i åndeløs spænding på at høre dig forklare lige netop hvordan du kunne komme til tro UDEN at bero på dine sanser og dine fornemmelser... 
Måske du for en god ordens skyld kunne definere hvad du mener med sanser og fornemmelser?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39537 - 17/12/2004 17:13
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej CloudHands Du skriver bl.a.:
Trance, at smide sig på gulvet og vride sig (...) hysteri og masse suggestion, at være fyldt med glæde og fryd over en tilsyneladende åndelige hændelse (...) sidde i en cellegruppe og klappe hinanden nok så meget på skuldrene (...) "hvis bare de kunne opleve det vi oplever... Forleden henne i kirken havde Britta et meget nært møde med Helligånden! Hun skælvede over hele kroppen og græd i flere timer. Hallelujah!" (...) Det er klart at i må have en kritisk sans overfor den slags manifestationer og dertil har I jo den Hellige Ånd! (...) en "gut-feeling" (...) hvad du end kalder de følelser som i har i forbindelse med jeres tro, så vil det til tider nærme sig en ekstase.
Det er virkelig ærgeligt, hvis det er dit indtryk, at det, du i dit indlæg beskriver, er kristendom, sådan som vi her på JesusNet tolker og udøver den. Det, du beskriver, er så langt fra den kristendom, jeg kender, at jeg vil tænke mig om to gange, før jeg overhovedet kalder det for kristendom.
Kristendom handler ikke om følelser og oplevelser, det handler ikke om at lade sig føre blindt af tvivlsomme åndemagter, det handler ikke om at gå i ekstase og skabe sig og det handler ikke om at opnå sundhed og materiel velstand. Kristendommen handler om Guds søn Jesus Kristus, som af Guds nåde og kærlighed blev sendt til menneskeheden for at tage straffen for vores frafald, og som besejrede død og Djævel og opstod på den tredje dag.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39538 - 17/12/2004 18:04
[Re: Nikolaj]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Nikolaj Er det nødvendigt for mig at gentage migselv her? Jeg gør det nu gerne for din skyld 
Kristendom ER fantasifabuleren og følelsekstase, through and through... Men den er også mange andre ting, som er langt mere kompatible med den virkelighed vi ER fælles om. Den virkelighed som ikke kan narres og som ikke er demokratisk.
Min fremhævelse...
Både du og Malli havde tilsyneladende ikke læst eller forstået dette afsnit af mit indlæg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39539 - 17/12/2004 18:07
|
Bruger
|
Hej CloudHands
Kristendom ER fantasifabuleren og følelsekstase, through and through... Men den er også mange andre ting ...
Meget vel, men jeg mener faktisk ikke, at "fantasibuleren og følelsesekstase" har noget med kristendom at gøre.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39540 - 17/12/2004 18:13
|
Bruger
|
Hej Nikolaj
Meget vel, men jeg mener faktisk ikke, at "fantasibuleren og følelsesekstase" har noget med kristendom at gøre.
Nok ikke overraskende - ENIG!
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39541 - 17/12/2004 21:26
|
Anonym
Anonym
|
Se folkens! Det er jo så her mit tidligere indlæg kan citeres:
Kristendom er ikke fantasifabuleren eller følelsesekstase
Det er problemet med al religiøsitet, at man kan definere sig ud af alting.
Når det man tror på ikke har rod i virkeligheden kan man narre hjernen til at tro på det alligevel ved at definere et givent begreb anderledes i forhold til normen.
Kristen Fantasifabuleren = Alt andet der ikke er direkte beviseligt, end bibelen og troen på den.
Kristen Følelsesekstase = Trance, at smide sig på gulvet og vride sig i forbindelse med trommedans og shamanisme, hysteri og masse suggestion, at være fyldt med glæde og fryd over en tilsyneladende åndelige hændelse, i alle andre sammenhænge end den kristne.
VS.
Fantasifabuleren = Alt der ikke er beviseligt.
Følelsesakstase = Trance, at smide sig på gulvet og vride sig i forbindelse med hvad som helst, hysteri, masse suggestion, at være fyldt med glæde og fryd over enhver hændelse man bliver bevæget nok af.
Nu skal jeg forklare hvad det ovenforstående betyder, nu da det med al tydelighed fremgår at jeg ikke har formuleret mig klart nok.
Ganske sort og hvidt, skåret ud i pap forsøgte jeg at opstille den, i mine øjne, hykleriske måde hvorpå mange religiøse slækker på kravene til deres egen tro, mens de strammer tommelskruerne på andres.
Jeg prøvede at illustrere dette med et tænkt eksempel, hvor definitionen på begreberne: Følelsesekstase og Fantasifabuleren, blev givet i en kristen (religiøs om du vil) version og en sekulær.
Den religiøse tilgang udelukker ofte gennem omdefinering af begreber, muligheden for at de kan tage fejl.
I siger at kristendommen INTET har at gøre med fantasifabuleren og følelsesekstase.
Hvad angår følelsesekstase, så kan jeg give jer så meget, at det nok ikke er det der nødvendigvis skal eller bør præge en "rettroende" kristen. (bad publicity )
Hvad angår fantasifabuleren, så er jeg dybt uenig!
Hvad har i "to show for it"?
Hvis der ikke er noget ekstraordinært, som I kan give som bevis, så står i lige så stærkt som julemanden. Uden ekstraordinære beviser, så er og bliver I fantaster.
ADVARSEL! her følger et tænkt eksempel, som på ingen måde er et udtryk for hvordan jeg VIRKELIGT ser kristne, men som udelukkende bliver taget i brug for lejligheden og illustrationens skyld for at tydliggøre hvad det er jeg mener. Nærtagende mennesker uden sans for ironi og lignelser bør ikke læse videre
Ved at genopfinde ord som "fantasifabuleren" og "følelsesekstase" indenfor den religiøse begrebsramme, kan f.eks. den kristne definere sig ud af at skulle se sig selv som fabulerende og ekstatisk. Nej, nej, VI er IKKE fabulerende og ekstatiske, det er DEM derovre, DEM der tilbeder SATAN, der er fabulerende og ekstatiske!
Ligesom med Britta (det andet tænkte eksempel! ) så er der ingen der ser sammenfaldet. Det kan være at den konkrete situation aldrig er sket eller aldrig vil ske i jeres kirke, men mekanismen er den samme. Man ser bort fra sine egne fejl og mangler og skaber en kløft imellem "os" og "dem".
Sagt helt simpelt og uden eksempler: I lader andre undergå en kritik, som I ikke selv ville kunne tåle! I undgår denne kritik ved at definere jer ud af den.
Er det tydeligt nok eller skal jeg forklare det igen med andre ord? Hvis I har tid og lyst så prøv at gengive det jeg siger med jeres egne ord, så jeg kan se om i forstår...
Jeg mener ikke at i behøver at være enige bare fordi i kan forstå det, men indtil videre er vi pga. misforståelser slet ikke nået til kernen i den problematik jeg håbede blev belyst, så play along with me huh?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39542 - 17/12/2004 21:29
|
Anonym
Anonym
|
Hvor mange gange læser i et indlæg (mit indlæg) før I svarer på det og gør I overhovedet en indsats for at se det fra mere end én vinkel?
Til tider lader det ikke til det, men jeg kan jo som sagt tage fejl, så derfor spørger jeg...
|
|
Til toppen
|
|
|
#39543 - 17/12/2004 22:31
|
Bruger
|
Hej CloudHands Okay, jeg vil så prøve at se bort fra følelsesekstase, cellegrupper, herlighedsteologi og hvad du ellers har forbundet kristendommen med, og gå ind til det, jeg tror er kernen i dit indlæg:
I lader andre undergå en kritik, som I ikke selv ville kunne tåle! I undgår denne kritik ved at definere jer ud af den.
Hvis det virkelig skulle forholde sig sådan, at vi kristne ikke kan tåle den kritik, som vi lader andre undergå, eller sagt med et bibelsk udtryk: Hvis vi ville fjerne splinten fra vores brors øje men se bort fra bjælken i vores eget (en vidunderligt barok metafor), så var der for alvor noget galt.
Nu må jeg jo så tænke konkret for at se, om der rent faktisk foregår noget i de kristne sammenhænge, hvor jeg har min gang, som jeg ikke ville bryde mig om, at ikke-kristne gjorde. Lad os se på nogle konkrete eksempler: - Vi beder. Men det må andre også godt, jeg tager f.eks. ikke anstød af, at muslimer beder fem gange om dagen og holder fællesbøn hver fredag.
- Vi synger sange med et budskab. Jamen det må andre da også godt, det rører ikke mig, hvis asatroende synger et kvad om Odin og Thor, eller når socialdemokrater synger "Når jeg ser et rødt flag smælde".
- Vi tror og er enige om, at vores tro er den eneste vej til frelse. Igen, det må andre også godt, f.eks. må muslimer gerne tro på, at jeg er vantro og ryger lige lukt i Helvede.
- Vi kan godt grine af vores religion og dens traditioner. Her er vi måske inde ved et ømt punkt, for jeg må indrømme, at jeg ikke bryder mig synderlig meget om, at ikke-kristne gør grin med kristendommen på en måde, som jeg måske ville finde sjov, hvis en kristen gjorde det. Men på den anden side, når vi kristne gør grin med vores egen religion er det jo et udtryk for selvironi, men når andre gør det er det snarere et udtryk for sarkasme, eller endog foragt, og det er jo noget helt andet.
Kan du komme med konkrete eksempler på områder, hvor kristne udsætter andre for en kritik, som vi selv undgår ved f.eks. at definere os ud af den? Jeg kan nemlig ikke rigtig komme på nogen.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#39544 - 17/12/2004 23:03
|
Anonym
Anonym
|
Jeg er ked af at sige det her, men jeg tror ikke at jeg er mand for at løfte byrden lige pt. Jeg kan mærke at det her kommer til at trække i langdrag og det har jeg hverken tid eller lyst til at det skal gøre. Der er som jeg har nævnt tidligere end del debattanter herinde, der langt bedre end jeg forstår, at skære ind til benet. Det bliver måske ikke i denne tråd, men før eller senere... Nogle menneskers bjælker er større og tungere end hvad man kan flytte på en dag. Jeg vender tilbage når jeg har noget bedre at sige
|
|
Til toppen
|
|
|
#39545 - 18/12/2004 12:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej CloudHands / Martin "Same goes for kristina" skriver du. Jeg regner med, at du her udfordrer mig til at forklare, eller vikle mig ind i en bortforklaring her? Om at min kristne tro ikke har noget med oplevelser og fornemmelser at gøre? Det vil jeg ikke, for det har den, selvfølgelig da! Jeg sidder ikke her som en nedkølet, følelsesforskrækket teoretiker. Et kristent liv er sandelig et liv i hele følelssesspektret. Men jeg vil sige, at det primært har sit udgangspunkt, sit fundament, i hvad jeg har hørt og læst, altså noget udefra kommende, og ikke noget indefra- og ud .. Jeg har, kort sagt, ikke omvendt mig til kristen tro, jeg er blevet omvendt. Vi lutheranere har nok tit så travlt med at lægge størst mulig afstand til dem, der i deres evangeliserende forkyndelse tager afsæt i deres eget følelsesliv og deres individuelle oplevelsesunivers, at vi ryger direkte ned i den grøft, hvor det nærmest er forbudt at sanse og føle noget som helst, som har med Gud at gøre. Men hvordan og hvorfor er jeg så blevet overbevist om, at Jesus, og ingen anden og intet andet, er "Vejen of Sandheden og Livet"? kunne du så spørge ... når jeg jo nægtelig ser og hører så meget forskelligt, og der er så mange forskellige tilbud på det store åndelige ta'-selv-bord, at enhver fornuftig person må få kvalme og vende ryggen til det hele? Her kommer mit svar, helt uden omsvøb: Jeg ved det ikke! Hvis jeg en dag finder ud af det, skal jeg nok offentliggøre åbenbaringen ..  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39546 - 18/12/2004 13:00
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina! Det var dejligt at høre... *bukker for Kristina* Det er sjældent at møde mennesker der vil indrømme deres uvidenhed uden forbehold. Det er beundringsværdigt (som sædvanligt med dig Kristina...  )!
|
|
Til toppen
|
|
|
#39547 - 18/12/2004 13:22
|
Ordstyrer
Bruger
|
 TAK, Martin CloudHands, for dine overvældende smukke ord, som jeg blev ualmindelig glad for at læse ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39548 - 18/12/2004 17:57
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Cloud Vi snakker vist desværre lidt forbi hinanden, og det er muligvis også min skyld. Min "desperation" skyldtes ikke så meget din idé med at foreslå en bortoperation af min tro, men mere den med, at "Bibelen er sand fordi den selv siger det" (som jeg også forklarer til Zaphod). Den slags misforståelser gør dialogen temmelig vanskelig. Min frustration skyldes nok mest, at jeg oplever mine holdninger og ord overfortolket eller fordrejet igen og igen. Hvis det er fordi jeg er en klovn til at formulere mig, så er det jo ikke så mærkeligt, men det plejer bare ikke at være mit problem. Men du har ret i, jeg opfattede det som medicinske eller neurologiske indgreb. (Og det gør du jo osse, når du taler om bortoperation - ellers ved jeg ikke hvad vi taler om ...?). At påstå at det er min idé og mit tankeeksperiment er jo noget pjat, men lad det nu være ... Problemet med din "fysiologisk/kemisk/psykologisk/neurologisk/evolutionær forklaring" er, at den forudsætter at min tro på Jesus er lig med bestemte sanseoplevelser eller religiøse følelser. Jeg er ikke spor uenig i at den slags sikkert kan forklares ad kemisk neurologisk vej. Men det har bare intet med kristen tro at gøre. I så fald er jeg i hvert fald ikke særlig kristen. Jeg er meget lidt religiøs i den forstand, at jeg aldrig har religøse oplevelser eller "føler" Guds nærvær på nogen særlig måde. Jeg har heller ikke brug for religion for at føle fællesskab med en bestemt gruppe om et bestemt mål. Min tro er således heller ikke et forsøg på "at gribe ud i det ubeviselige åndelige rum for at finde mål og mening". Jeg er, ligesom du, overbevist om, at det meste her i verden kan forklares uden brug af religiøse forestillinger. Men jeg er en kristen skeptiker. Jeg tror på Gud og på det som jeg tror er hans åbenbaring (= Bibelen). Og jeg tror at Gud har grebet ind i min verden fordi han vil mig noget. Det er det jeg forstår når jeg læser om Bibelens Jesus og lader ordene om dette tale til mig. Du skriver: Religiøse forsøger hovmodigt at forklare alting med ubeviselige poetisk sentimentale floskler, mens dem der ydmygt bukker sig for deres egen uvidenhed nysgerrigt stikker hovedet ud af deres huller og tænker: ”Nøhj, hvordan mon denne her dims fungerer”.Det er der sikkert nogle religiøse mennesker der gør, ja. Men i det stykke har jeg det vist ligesom dig. Vi har meget sjældent brug for at ty til religiøse forklaringer for at forstå verden omkring os. (Men enkelte gange er det den eneste, der giver mening) Jeg er godt klar over at den virkelige verden ikke er så sort og hvid, men prøv at forstå hvad det er jeg siger.Jeg forstår. (Faktisk!) Der er masser af religiøse som har bidraget til nutidens beskaffenhed og det er vidunderligt, men dogmatik og fundamentalisme har ALDRIG bragt os mennesker tættere sammen. Tyg på den.Jeg tygger. (Men jeg ved ikke hvad du lægger i dogmatik og fundamentalisme) Om du er enig eller uenig med mig i mine betragtninger ovenfor, om du kan følge mig eller ej, betyder ikke så meget for mig, for jeg ved at dem der holder med mig, som forstår og acceptere mig og de ting jeg siger, en dag vil slutte sig op om mig og hele verden vil skulle bøje sine knæ for os.Så er du jo alligevel religiøs Men jeg er da ked af at du er ligeglad med om jeg forstår dig eller ej. Det er jeg da ikke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39549 - 18/12/2004 18:24
|
Anonym
Anonym
|
Hej Asbjørn Just to set the record straight...
Men du har ret i, jeg opfattede det som medicinske eller neurologiske indgreb. (Og det gør du jo osse, når du taler om bortoperation - ellers ved jeg ikke hvad vi taler om ...?). At påstå at det er min idé og mit tankeeksperiment er jo noget pjat, men lad det nu være ...
Jeg talte om det kirurgisk indgreb ALENE fordi du bragte det på banen på grund af at du misforstod hvad jeg mente med en fysiologisk/kemisk/neurologisk/psykologisk/evolutionær forklaring.
Hvis du læser vores debat én gang til håber jeg at du kan se det.
Jeg spillede med på din misforståelse, fordi jeg synes at den havde nogle interessante perspektiver og IKKE fordi det var min intention fra starten.
Hele min idé var at sætte det på spidsen, at du uanset hvilke "beviser" der blev slæbt frem aldrig nogensinde ville lade dig overbevise om noget andet end det du selv havde bestemt dig for.
Selv hvis jeg gav dig den bedste forklaring der fandtes på hvorfor vi mennesker tror indenfor en strengt fysisk begrebsramme, ville du ikke kunne acceptere den. DET var min pointe, men den gik tabt i at du misforstod hvad jeg mente med en fysiologisk/kemisk/neurologisk/psykologisk/evolutionær forklaring.
Du skal ikke sige at det er noget pjat at jeg afviser at det var min idé med det kirurgiske indgreb når det ikke var min idé.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39550 - 18/12/2004 23:30
Misforståelse
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Cloud
Jeg spillede med på din misforståelse, fordi jeg synes at den havde nogle interessante perspektiver og IKKE fordi det var min intention fra starten.
Ok, jeg beklager misforståelsen.
Hele min idé var at sætte det på spidsen, at du uanset hvilke "beviser" der blev slæbt frem aldrig nogensinde ville lade dig overbevise om noget andet end det du selv havde bestemt dig for.
Nå nå - det synes jeg er en noget arrogant udmelding at komme med. Problemet er ikke "hvad jeg har bestemt mig for", men derimod, at din "forklaring" rammer ved siden af. Som jeg forklarer i mit forrige svar, så er religiøse oplevelser og erfaringer ikke er det samme som kristen tro. Tro er ikke en sanse-oplevelse, men en personlig overbevisning.
Tror du også, at man kan give en fysiologisk/kemisk/neurologisk/psykologisk/evolutionær forklaring på at nogle er socialdemokrater?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39551 - 19/12/2004 06:18
Re: Misforståelse
|
Anonym
Anonym
|
Hej Asbjørn
Tror du også, at man kan give en fysiologisk/kemisk/neurologisk/psykologisk/evolutionær forklaring på at nogle er socialdemokrater?
Hvad tror du at jeg vil svare på det?
Hvad er din intention med det spørgsmål?
... Selvfølgelig mener jeg at jeg kan give en forklaring indenfor en fysisk ramme at nogle mennesker bliver socialdemokrater... Hvorfor skulle jeg ikke det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39552 - 20/12/2004 11:00
Determinisme?
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Martin
Hvad er din intention med det spørgsmål?
Blot at sikre mig, at jeg forstår dig ret.
... Selvfølgelig mener jeg at jeg kan give en forklaring indenfor en fysisk ramme at nogle mennesker bliver socialdemokrater... Hvorfor skulle jeg ikke det?
OK - du mener altså grundlæggende, at alt i denne verden er en ubrydelig sammenhæng af årsag og virkning? At alle "holdninger" og "overbevisninger" er produkter af komplekse fysiologisk/kemisk/neurologisk/psykologisk/evolutionære sammenhænge? Inklusiv min tro på Gud og din egen ateistiske verdensopfattelse?
(Jeg spørger igen for at blive klar over om jeg forstår dig ret)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39553 - 20/12/2004 11:07
Re: Determinisme?
|
Anonym
Anonym
|
*klapper* jeps...
|
|
Til toppen
|
|
|
#39554 - 20/12/2004 14:07
|
Bruger
|
Hej Nikolaj
Som jeg forstår CloudHands er det i vurderingen af sandhedsindholdet af jeres religion, at kristne (som alle andre religiøse) er hykleriske -- ikke i jeres tilladelse til andres ritualer.
I benytter jer alle af samme redskaber og mekanismer, men afviser andres resultater af samme brug af samme redskaber. Eftersom I ingen virkelighed har at holde jeres 'resultater' op i mod, bliver det hele (for os udenforstående) til en diskussion om, hvorvidt Julemandens undertøj er ensfarvet eller stribet.
"I contend that we are both atheist. I just believe in one fewer god that you do. When you understand why you dismiss all other possible gods, You will understand why I dismiss yours" --Stephen Roberts
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#39556 - 20/12/2004 14:30
|
Bruger
|
Hej Zaphod
I benytter jer alle af samme redskaber og mekanismer, men afviser andres resultater af samme brug af samme redskaber
Jeg skal ikke kunne udelukke, at der er tale om samme mekanismer, men samme redskaber er direkte forkert, Bibelen, Koranen, Toraen og Den tibetanske dødebog (eller er der flere?) er ikke samme redskab.
Mkh Malli
Ændret af malli (20/12/2004 14:31)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39557 - 20/12/2004 14:37
|
Anonym
Anonym
|
Hej Malli
Forklar hvad du mener med redskaber og mekanismer... Jeg har en eller anden nagende fornemmelse af at du og Zaphod mener noget forskelligt...
|
|
Til toppen
|
|
|
#39558 - 20/12/2004 17:31
|
Bruger
|
Hej Malli
Za: I benytter jer alle af samme redskaber og mekanismer, men afviser andres resultater af samme brug af samme redskaber
Ma: Jeg skal ikke kunne udelukke, at der er tale om samme mekanismer, men samme redskaber er direkte forkert, Bibelen, Koranen, Toraen og Den tibetanske dødebog (eller er der flere?) er ikke samme redskab.
Set udefra er det. Det er bøger, der påstår at indeholde nogle sandheder, som på mange måder strider mod det, vi kan se med vore egne øjne (aka videnskaben), eller som ikke kan bekræftes.
Nogle mennesker vælger så at 'fortolke' (set udefra: bortforklare) selvmodsigelserne, nogle vælger at afvise videnskabens resultater. Når I skal retfærdiggøre jeres valg af religion, bruger I samme argumenter, som alle de andre, der retfærdiggør deres. Åbenbaringer, oplevelser, 'logik' (det virker bare så sandt) osv.
Ingen af jer kan komme med et afgørende argument for eller imod (hvis I vel at mærke tillader modstanderne samme argumenter, som I selv bruger) fordi indholdet i bøgerne enten er selvindlysende, det er forkert eller det refererer til noget, vi ikke kan bekræfte. Af samme årsag (set udefra) er de alle mere eller mindre lige utroværdige.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#39559 - 20/12/2004 17:39
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
... Bibelen, Koranen, Toraen og Den tibetanske dødebog (eller er der flere?) ...
Vedaerne, Scientologernes hellige/hemmelige skrifter, Book of Mormon, Vandrer mod Lysets åbenbaringer, ...
|
|
Til toppen
|
|
|
#39560 - 20/12/2004 21:59
Intet ansvar?
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Martin
Forståelse! - hvilken go følelse
Men så blir du vel også nødt til at konkludere, at tillid og kærlighed ikke er udtryk for frie personlige valg, men blot deterministiske nødvendigheder. Har jeg ret?
I så fald giver det jo ret beset heller ikke mening at tale om personligt ansvar. Har jeg fx gjort mig skyld i en forbrydelse er det i virkeligheden blot udtryk for en naturnødvendig handling, som jeg ikke har haft mulighed for at afværge (...?). Dels er mine handlinger og holdninger bestemt fra naturens tilfældige hånd og dels findes der ingen ophøjet moral som jeg er forpligtet på.
Hvordan ser du på det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39561 - 20/12/2004 22:39
Re: Intet ansvar?
|
Anonym
Anonym
|
Hej Asbjørn Jeg ser på det sådan her: Uden at springe til absolutter, så er jeg ret sikker på at det er sådan det hænger sammen. Og jeg har ikke nogen personlige problemer med det. I den forstand har jeg faktisk "tillid" nok til vores fysiologi. Det vil ikke gavne "racen" at gå rundt og være uansvarlige og selviske hele tiden.
Dels er mine handlinger og holdninger bestemt fra naturens tilfældige hånd og dels findes der ingen ophøjet moral som jeg er forpligtet på.
By the way, så er naturens gang ikke tilfældig, hvis den er determineret vel?
SKAL der findes en ophøjet moral??? Hvorfor???
|
|
Til toppen
|
|
|
#39562 - 21/12/2004 09:20
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Martin Mangler der ikke noget i dit indlæg? Du skriver:
Jeg ser på det sådan her:
Uden at springe til absolutter, så er jeg ret sikker på at det er sådan det hænger sammen.
Skulle der ikke komme et eller andet uddybende efter kolon'et?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39563 - 21/12/2004 11:43
|
Anonym
Anonym
|
Hej Asbjørn Nej der mangler ingenting, det var en bekræftelse på dit udsagn:
Men så blir du vel også nødt til at konkludere, at tillid og kærlighed ikke er udtryk for frie personlige valg, men blot deterministiske nødvendigheder. Har jeg ret?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39564 - 22/12/2004 11:45
|
Bruger
|
Hej Asbjørn
Du skrev: Za: Jeg synes det er ret irriterende at få stukket i skoene, at dine argmenter skulle være gode, men at vi bare ikke vil anerkende dem.
As: Det er jo ikke det, det handler om Z. Det handler derimod fx om, at jeg har brugt temmelig megen spalteplads på at forklare hvilke fornuftige grunde jeg finder til at regne Bibelen for troværdig. Og så bliver jeg ikke desto mindre beskyldt for at mene, at "Bibelen er sand fordi Bibelen siger det!". Hvad skal jeg så tænke? Ja, det ville være nærliggende at tænke: manden kan nok ikke læse - el. noget i den retning.
Det er da helt fair at vi ikke er enige. Det er jo derfor vi debatterer. Men når man flere gange oplever at blive tillagt helt andre holdninger end man har, så er debat umulig. Og det har jeg også en gang tidligere beskyldt dig for, indrømmet.
Jeg mener helt seriøst ikke, at du har givet nogen grund til at tro på Bibelen, der kan bruges til at skelne mellem fx Bibelen og Koranen. De grunde, du giver er på forhånd baseret på, at Bibelen er sand. Det er cirkelslutning. Det opleves måske ikke sådan, men du har ikke argumenteret for andet. Hvis jeg tager fejl her, må du hjertens gerne give et link til et indlæg, hvor du har brugt objektive argumenter for kristendommens sandhed!
Givet hvor tit kristne taler om tvivl (og hatten af for det i modsætning til så mange andre religioner), forekommer det mig paradoksalt, at det er så svært for jer at stå ved, at der ikke gives rationelle grunde til at tro på, at kristendommen er sand kontra alle mulige andre religioner. Muligvis er der grunde til at foretrække kristendommen frem for andre, men det i sig selv gør den jo ikke sand.
Za: Kunne det tænkes, at ’vi’ ikke forstår jeres argumenter, fordi de kun virker fornuftige på folk, der allerede tror?
As: Det kunne da meget vel tænkes, ja. Men derfor kan man stadig godt forholde sig til hvad der faktisk bliver sagt og skrevet fremfor at hive løsrevne fordomme ind fra højre og venstre.
Jeg mener at det er fair i en debat som denne at påpege logiske eller mulige konsekvenser af andres holdninger eller indstillinger, hvis man gør opmærksom på, at det er det, man gør, og hvis man kan argumentere fornuftigt for det. Jeg ved ikke nærmere, hvad du hentyder til.
Za: Men det kunne også være, at det ser anderledes ud, når man er inde i det, end når man står udenfor og betragter. Så kunne det være andre sider faldt i øjnene, end dem, du lagde mest mærke til. Som jeg nævnte med, at du ville trække din metafysik ned over hovedet på mig. Du kan ikke se det, fordi for dig er det en del af verden, der ingen tvivl er om. For mig er det et eventyr ophøjet til sandhed.
Enig. Det samme kunne jeg sige.
Om mig? Min metafysik er nærmest fraværet af en metafysik. Min metafysik er jo netop defineret ved, ikke at være i modstrid med verden, som vi selv kan erkende den. Min metafysik underordner sig vore fysiske erfaringer. Om så jeg forsøgte at trække den ned over hovedet på andre, er den så minimalistisk, at man uden videre kunne bygge alt muligt andet ovenpå, netop fordi jeg nærmest ingen positive udsagn kommer med om metafysiske aspekter.
Men det mener jeg nu absolut heller ikke jeg gør. Jeg mener, at i et demokratisk samfund skal staten blande sig LANGT, LANGT uden om al form for metafysik. I et demokratisk samfund mener jeg, man bør mødes om det, man har til fælles: vores jordiske eksistens. Hvis man skal appellere til autoriteter, må man appellere til fælles autoriteter (videnskab), da andre former for sandheder (metafysiske) er eksklusive, ikke-testbare og således hævet over diskussion -- og endelig afgørelse. Herved bliver spørgsmålet om ’sandhed’ (metafysisk) til et spørgsmål om magt, nemlig, hvem der har magten til at påtvinge andre deres metafysik. Jeg ønsker, at ’sandhed’ skal være et spørgsmål om argumenter uafhængigt af magt. Argumenter, der henviser til fælles erkendbare ting -- videnskab.
Derfor ønsker jeg med min debatteren på dette forum ikke at overbevise andre om, jeg har ret, men at sætte grænser for andres påstande om verden i det omfang de strider mod det fælles erkendbare.
As: Hvis bare vi kunne være enige om hvad vi er er uenige om, så var meget allerede nået.
Ja da.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#39565 - 22/12/2004 14:27
|
Anonym
Anonym
|
Hej Zaphod Meget flot og stilet formuleret... Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv. Du formår at sætte ord på mange af de tanker jeg finder umådeligt svært at formulere. Tak! Glædelig jul, til både dig og de andre herinde
|
|
Til toppen
|
|
|
#39566 - 22/12/2004 14:46
|
Bruger
|
Hej Zaphod
Derfor ønsker jeg med min debatteren på dette forum ikke at overbevise andre om, jeg har ret, men at sætte grænser for andres påstande om verden i det omfang de strider mod det fælles erkendbare.
Erkendbar indbefatter erkendelse, erkendelse defineres som en "forståelse" eller "indsigt", holder du fast i din påstand om at sætte grænser for andres påstande i det omfang de strider mod det fælles erkendbare, der sætter du en klar grænse for al forskning, og giver RKK ret når de forfulgte og brændte mennesker det havde fundet et andet resultat end kirken.
De satte jo blot grænser for andres påstande om en verden i det omfang der stred mod det fælles erkendbare!
Jorden var flad, det kunne enhver jo se!!
Så med mindre du da mener noget andet, - hvilket jeg formoder du gør, så må du venligst definere "fælles erkendbare"
Mkh Malli
Ændret af malli (22/12/2004 15:00)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39567 - 22/12/2004 14:53
|
Anonym
Anonym
|
Hej Malli Du lærer hurtigt hva'?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39568 - 22/12/2004 14:59
|
Bruger
|
Hej CH Ja da...fik lige tilføjet noget i sidste ombæring  Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39569 - 22/12/2004 19:42
Det fælles erkendbare
|
Bruger
|
Øhhhh....
Nu skrev jeg jo netop, at staten/myndighederne under ingen omstændigheder skulle beskæftige sig med metafysiske spørgsmål, så det forstår jeg ikke du skriver.
Med 'det fælles erkendbare' taler jeg om ting, der (potentielt) kan afgøres som et faktuelt spørgsmål. Det er ret nemt, at diskutere om Jorden er rund eller ej uden at inddrage metafysiske størrelser (med mindre, selvfølgelig denne har dikteret i sit skrift, at Jorden er flad; dette demonstrerer dog blot yderligere min pointe).
Man kan godt tage fejl om, hvorvidt Jorden er flad eller ej, det er ikke det. Humlen er, at man kan finde ud af en faktuel sandhed. Og disse må staten gerne forholde sig til.
Faktisk mener jeg, at staten skal forholde sig til menneskehedens til enhver tid bedste bud på, om Jorden er rund eller flad (eller noget tredje), da det er af vigtighed for netop vore alment-menneskelige vilkår, fx luftfart. Endnu en grund til ikke at tage Bibelens ord for, at den er flad. Hvilket igen illustrerer min pointe.
En ting, der ikke er af vigtighed for vor almen-menneskelige vilkår er, hvorvidt sabbaten skal ligge lørdag eller søndag (andet end af rent praktiske årsager), fordi vi ikke har noget som helst bud på en konsekvens af eller en grund til at vælge det ene frem for det andet. Dette er et eksempel på et spørgsmål, der ikke kan afgøres faktuelt. Og aldrig kan, førend Gud eller Jahve eller Allah skriver det i flammeskrift på himlen.
Mvh
Zaphod
Ændret af Zaphod (22/12/2004 19:44)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39570 - 22/12/2004 20:06
Re: Det fælles erkendbare
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zaphod Lige for en ordens skyld: Bibelen siger ikke, at jorden er flad, men giver flere steder udtryk for hvordan den ser ud for mennesker. Bibelen taler ikke usandt om dette. Jeg vil heller ikke beskylde dmi.dk for at lyve, selv om meteorologerne stadig forkynder, at solen står op på et bestemt tidspunkt, og går ned på et andet bestemt tidspunkt ... De burde vel egentlig vide bedre derinde - eller --- ? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39571 - 22/12/2004 20:50
|
Bruger
|
Nu skrev jeg jo netop, at staten/myndighederne under ingen omstændigheder skulle beskæftige sig med metafysiske spørgsmål, så det forstår jeg ikke du skriver.
Korrekt det skriver du, - og jeg er enig så langt, men forinden skrev du:
"Jeg mener helt seriøst ikke, at du har givet nogen grund til at tro på Bibelen, der kan bruges til at skelne mellem fx Bibelen og Koranen. De grunde, du giver er på forhånd baseret på, at Bibelen er sand. Det er cirkelslutning. Det opleves måske ikke sådan, men du har ikke argumenteret for andet. Hvis jeg tager fejl her, må du hjertens gerne give et link til et indlæg, hvor du har brugt objektive argumenter for kristendommens sandhed!"
Og
"Givet hvor tit kristne taler om tvivl (og hatten af for det i modsætning til så mange andre religioner), forekommer det mig paradoksalt, at det er så svært for jer at stå ved, at der ikke gives rationelle grunde til at tro på, at kristendommen er sand kontra alle mulige andre religioner. Muligvis er der grunde til at foretrække kristendommen frem for andre, men det i sig selv gør den jo ikke sand."
Og når du så ovenpå at fortælle os at bibelen ikke er mere troværdig end koranen og om kristnes manglende formidlingsevner, foruden dit indskud så skriver:
Da er det ikke specielt indlysende, at det under hele debatten er statens løsrivelse fra religionen du argumenterer for!....faktisk ser det ud til at du er i færd med at "overbevise" os andre om at bibelen er utroværdig..........men det er så skudt fuldstændig ved siden af.
Det kunne da være lidt rart at vide hvorhen du retter skytset.
En ting, der ikke er af vigtighed for vor almen-menneskelige vilkår er, hvorvidt sabbaten skal ligge lørdag eller søndag (andet end af rent praktiske årsager), ....
Det er det sådan set heller ikke for kristne, kristne er ikke tvunget til at holde en helt bestemt ugedag hellig - i princippet kunne vi lige så godt holde tirsdag og onsdag fri.
Jeg er ikke med på hvor du vil hen??
Ændret af malli (22/12/2004 20:54)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39572 - 23/12/2004 11:22
|
Bruger
|
kristina skrev: Lige for en ordens skyld: Bibelen siger ikke, at jorden er flad, men giver flere steder udtryk for hvordan den ser ud for mennesker.
Bibelen taler ikke usandt om dette.
Det kunne tænkes, dette skyldes, at den ikke er skrevet under inspiration fra en alvidende guddom. Det virker mildest talt underligt, at denne gud ikke ville gribe chancen til at rette sit publikums fejlagtige opfattelse af verdens indretning.
Hvorvidt Bibelen taler sandt om dette eller ej, er op til fortolkning, vil jeg mene. Den udbredte praksis med at mene, at alt i Bibelen, der er i modstrid med virkeligheden blot skal fortolkes, er et eksempel på en argumentation, man kalder No True Scotsman.* Givet, at man først kan vide, om en sætning i Bibelen skal fortolkes eller ej, når dens sandhedsværdi er afprøvet i forhold til virkeligheden, ser det unægteligt svært ud, at komme med et bud på, hvilke sætninger, der skal tages for pålydende...
Jeg vil heller ikke beskylde dmi.dk for at lyve, selv om meteorologerne stadig forkynder, at solen står op på et bestemt tidspunkt, og går ned på et andet bestemt tidspunkt ...
Nu beder meteorologerne heller ikke folk om at tro ubetinget på denne formulering.
Mvh Zaphod
*) A: Ingen skotter spiser havregrød om morgenen B: Jo, jeg kender én, der gør A: Aaaah, men ingen sand skotte spiser havregrød om morgenen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39573 - 23/12/2004 11:26
|
Bruger
|
Hej Zaphod
Det kunne tænkes, dette skyldes, at den ikke er skrevet under inspiration fra en alvidende guddom. Det virker mildest talt underligt, at denne gud ikke ville gribe chancen til at rette sit publikums fejlagtige opfattelse af verdens indretning.
Nåeh, og sørge for at vi får en ny bibel eller hvad?
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39574 - 23/12/2004 12:07
|
Bruger
|
Hej Malli
Du skrev: Ma: Da er det ikke specielt indlysende, at det under hele debatten er statens løsrivelse fra religionen du argumenterer for!....faktisk ser det ud til at du er i færd med at "overbevise" os andre om at bibelen er utroværdig..........men det er så skudt fuldstændig ved siden af. Det kunne da være lidt rart at vide hvorhen du retter skytset.
Jeg har intet synderligt behov for at omvende jer. Det, der ansporede mig i første omgang var opdagelsen af, at folk, der vil hive deres religion ind i klasseværelserne forklædt som biologi nu også var dukket op i Danmark, og at de i et vist omfang havde deres ’gang’ her på jesusnet.
Som halv-anarkistisk liberal har jeg et stort problem med autoriteter, ISÆR hvis de argumenterer dårligt. Jeg er ikke af den opfattelse, at andre skal tænke for mig, fordi de skulle vide bedst. Jeg kan faktisk ikke lide, når folk opfører sig sådan. Hvis jeg finder en argumentation/beslutning besynderlig, undersøger jeg derfor grundlaget, og tager, i fald jeg finder dette grundlag dårligt, kampen op mod sådanne.
Disse ting finder min (i min opfattelse) i overordentligt rigt mål i religionerne. Det kunne jeg jo være ligeglad med, og var det også, fordi vi har en form for religionsfrihed her i landet.
I de senere år har vi dog desværre set en betragtelig stigning i interessen for det religiøse (hvilket kan være folks egen hovedpine), og også i religiøs argumentation om verdslige emner.
Dette inklusive folk, der på pseudovidenskabelig baggrund påstod, at evolutionsteorierne ikke kunne forklare livets former og udvikling. Folk, der ville have en almægtig designer (=gud) ind som ’forklaring’ i klasseværelserne. Folk, der ville have, at videnskaberne skulle underkaste sig lige nøjagtig deres udgave af religionen.
Og nu kan jeg pludselig ikke være ligeglad mere, for nu truer religiøse mennesker med at diktere vort samfunds syn på den fysiske virkelighed med ikke-fysiske (=religiøse) argumenter: en tilbagevenden til en tankegang fra før oplysningstiden.
Hele min diskussion med Asbjørn om Jesu historicitet, Bibelens troværdighed osv., stammer ikke fra et ønske om at omvende jer, for det er jeg dels ikke interesseret i (andet end som i at omvende en socialdemokrat), dels tror jeg ikke på, det kan lade sig gøre. Den udsprang af et opgør med dårlige argumenter, herunder afvisningen af videnskabelige resultater med begrundelse i religionen.
Asbjørn (og jer andre) må hjertens gerne afvise videnskabens resultater for min skyld. Det går kun ud over jer selv og til en vis grad måske også jeres børn.
Men jeg finder mig ikke i, at videnskaben som ’demokratisk’ foreteelse (hvor gode argumenter der bunder i den fysiske verden, og ikke magt afgør, hvad der er ’rigtigt’ og ’forkert’ i denne fysiske verden) , og i sidste ende selve demokratiet skal sættes under pres, fordi fx Asbjørn ikke kan nøjes med selv at afvise videnskabens resultater, men pinedød skal have andre til at give ham ret i, at videnskaben og verden i det hele taget stemmer overens med hans yndlingsfiktion! Det er konsekvensen af, at sige, at en ’sand’ videnskab ikke kan være uenig med Bibelen!!!
Den moralske forråelse, som disse kampe giver, kan man forvisse sig om ved at kigge på de mest rabiate amerikanere, der lyver, så fråden står dem om munden.
Så jeg prøver at perspektivere fx Bibelen og jeres kristne, ikke-logiske argumenter for at prøve at få jer til at forstå, at Bibelen osv. er en trossag, som ikke kan underbygges på anden måde end netop tro. At vi ikke taler om en ufejlbarlig kilde til sandhed. At man skal passe på med at bygge for store bygninger på et fundament af sand.
Normative emner som abort, aktiv dødshjælp, adoption eller hvad det måtte være skal I være velkomne til at begrunde i Bibelen (selvom jeg selvfølgelig har svært ved at tage det til mig). Men faktuelle emner må I pinedød argumentere faktuelt for, med rod i den ’virkelige’ verden, som vi alle er fælles om!
I bund og grund handler det om to ting: 1) Jeg vil have lov at leve i et frit samfund, hvor forskere osv. frit kan fremlægge deres uafhængige bedste bud på, hvorfor verden ser ud, som den gør 2) Jeg hader dårlige argumenter, og jeg nægter at acceptere dem med vilkårlige begrundelser, som man bliver nødt til at tro på uden belæg
Derudover er jeg glad for at diskutere filosofi, og gør det også på ikke-religiøs fora.
Za: En ting, der ikke er af vigtighed for vor almen-menneskelige vilkår er, hvorvidt sabbaten skal ligge lørdag eller søndag (andet end af rent praktiske årsager), ....
Ma: Det er det sådan set heller ikke for kristne, kristne er ikke tvunget til at holde en helt bestemt ugedag hellig - i princippet kunne vi lige så godt holde tirsdag og onsdag fri.
Jeg er ikke med på hvor du vil hen??
Denne skråsikkerhed på sandheden er da utrolig. Der er faktisk nogen kristne, der lægger vægt på, hvilken dag sabbatten ligger på, fx syvendedagsadventister. Derudover findes der også andre religioner, endda her i landet, og jødedommen og islam har nogle andre syn på denne sag end du åbenbart har. Mit udgangspunkt var samfundet som helhed og ikke kun nogle særlige kristne kirker, og det gik på emner, der ikke var af almen-menneskelig interesse, andet end af praktisk hensyn, fordi der er folk, der som du og jeg er ligeglade med sabbatten, og andre, der ikke er. Af den grund er det stupidt at lovgive om.
Til slut: Behold endelig jeres tro. Fint. Fantastisk. Men lad være med at tro, at man kan komme med bombastiske udmeldinger uden bund i den virkelige verden (=det erkendbare fælles) uden at få nogle kommentarer. Og rører man de frie samfunds hjerteblod -- videnskaben, kunsten, den frie meningsdannelse -- så må man forvente en reaktion. Fx i for af mine forsøg på at påvise jeres fundament. Af sand.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#39575 - 23/12/2004 13:06
|
Bruger
|
Za: Det kunne tænkes, dette skyldes, at den ikke er skrevet under inspiration fra en alvidende guddom. Det virker mildest talt underligt, at denne gud ikke ville gribe chancen til at rette sit publikums fejlagtige opfattelse af verdens indretning.
Ma: Nåeh, og sørge for at vi får en ny bibel eller hvad?
Han kunne vel have lavet den rigtig fra starten.
Det er da bemærkelsesværdigt, at hvad angår faktuelle udsagn ser Bibelen i meget høj grad ud til at have samme fejlopfattelser som mennesker generelt havde på den tid, da den blev skrevet.
Et godt indicium på, at Bibelen vitterligt var inspireret af en alvidende gud kunne fx have været, at han havde kommunikeret ting, som menneskeheden ingen mulighed havde for at vide på daværende tidspunkt, og som senere kunne bekræftes af videnskaben. Det er ikke min opfattelse, at antallet af sande påstande om ting som verdens skabelse, dyrenes oprindelse osv. er højt i forhold til antallet af falske påstande.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#39576 - 23/12/2004 13:23
En lille ekstra kommentar
|
Bruger
|
Du kan fx se i dette indlæg fra Nikolajs hånd, hvor han (i min tolkning) siger: 'Ja, jeg ved godt, at hvis man ikke tror på min gud ser det, jeg siger umuligt ud. Men jeg mener nu, at det er sådan alligevel.' Jeg vil på ingen måde anfægte nogens ret til at tro sådan. Men jeg vil på det stærkeste have mig frabedt at ligge under for argumenter, der kun giver mening, hvis man abonnerer på en bestemt metafysisk opfattelse. Det, jeg gør mig til talsmand for er, at i det omfang mennesker overhovedet skal ligge under for andres argumenter, må de i det mindste være baseret på noget, hvis eksistens folk kan blive enige om: den fysiske verden. Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#39577 - 24/12/2004 00:18
De gode grunde
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Zaphod Du efterlyser hvor jeg givet gode grunde til at tro på Bibelen. I Debatstrengen Kristendom og fornuft har jeg i flere forskellige indlæg nævnt hvad jeg opfatter som gode grunde til at tro på Bibelen. Jeg er klar over at disse grunde ikke tilfredsstiller dine krav til objektive argumenter og heller ikke på nogen måde kan kaldes beviser. Men for mig er grundene altså gode nok til at indikere at bibel-tro ikke er totalt blottet for jordforbindelse. Se fx Bibelens udfordring
... forekommer det mig paradoksalt, at det er så svært for jer at stå ved, at der ikke gives rationelle grunde til at tro på, at kristendommen er sand kontra alle mulige andre religioner. Muligvis er der grunde til at foretrække kristendommen frem for andre, men det i sig selv gør den jo ikke sand.
Jeg mener ikke, at jeg har givet udtryk for at kristen tro kan begrundes rent rationelt. Blot mener jeg, at den kristne tro ikke har åbenlyse rationelle grunde imod sig.
NM: Enig. Det samme kunne jeg sige. Za: Om mig? Min metafysik er nærmest fraværet af en metafysik ...
Nej ikke om din metafysik, men om dit naturalistiske livssyn.
Jeg efterlyser blot en gensidig respekt. Jeg respekterer fuldt ud dit naturalistiske livssyn. Mit livssyn er blot et andet og det kan af gode grunde ikke begrundes ud fra snævre naturalistiske begreber. Er det ikke her problemet dybest set ligger i denne debat?
PS: Jeg holder juleferie nu og derfor må jeg holde lidt pause på Debatten.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39578 - 27/12/2004 11:54
Re: De gode grunde
|
Bruger
|
Hej Asbjørn Du skriver: NM: Du efterlyser hvor jeg givet gode grunde til at tro på Bibelen. I Debatstrengen Kristendom og fornuft har jeg i flere forskellige indlæg nævnt hvad jeg opfatter som gode grunde til at tro på Bibelen. Jeg er klar over at disse grunde ikke tilfredsstiller dine krav til objektive argumenter og heller ikke på nogen måde kan kaldes beviser. Men for mig er grundene altså gode nok til at indikere at bibel-tro ikke er totalt blottet for jordforbindelse. Okay. Så ender diskussion med, at jeg blot må give dig ret i, at jeg synes dine argumenter er dårlige. Mange af dem bruger Bibelens udsagn som begrundelse, hvilket er og bliver en cirkelslutning, ’Bibelen er sand, fordi den siger den er sand’, hvilket var den karakteristik, du opponerede imod. Det forstår jeg ikke, men blot for at understrege, at det er dine egne ord: - Hvis Jesu guddommelighed bare var noget han bildte sig selv ind, hvordan forklarer det så hans mirakler, hans torturdød og genopstandelse?Mirakler, genopstandelse osv. kender vi selvfølgelig kun fra Bibelen selv. - Der findes mange andre religiøse bøger i verden, ja, men ingen, der har den betydning og den indflydelse på menneskers tro og daglige liv som Bibelen har. Bibelen opleves af kristne som en kraftkilde, som en bog, der simpelt hen holder hvad den lover.Det gør Koranen også af muslimer. Dette er et udpræget føle-argument. - Du nævner, at der er skrifter som ikke kom med i Bibelen og mener at det skulle gøre den ufuldstændig. Det argument forstår jeg ikke. Når der var mange skrifter som ikke fandt plads i Bibelen var det jo netop fordi man stillede meget store troværdighedskrav til dem.Ifølge den kristne tradition. Ikke i forhold til sandheden NM: Jeg mener ikke, at jeg har givet udtryk for at kristen tro kan begrundes rent rationelt. Blot mener jeg, at den kristne tro ikke har åbenlyse rationelle grunde imod sig.Grubleren startede med at skrive: gr: noen som kan gi meg noen fornuftig grunn til å tro på jesusog du svarede: NM: Nu er der jo nok forskellige meninger om hvad der er "fonuftigt", men for min del må jeg sige, at min tro med tiden bliver mere og mere fornuftig - i den forstand, at jeg blir' mere og mere afhængig af gode argumenter for at tro. … Og er opstandelsen sand - er Jesus virkelig opstået fra de døde - så er jeg simpelt nødt til at tage Jesus alvorligt for alt hvad han siger. Inkl. at han er Guds søn og taler med Guds egen autoritet.Hvilket du ikke har andre kilder til end Bibelen, hvorved det bliver en cirkelslutning. Men du skriver jo selv, at du mener det er ’fornuftigt’. Jeg må give dig ret i, at de er forskellig meinger om, hvad der er ’fornuftigt’ NM: Enig. Det samme kunne jeg sige. Za: Om mig? Min metafysik er nærmest fraværet af en metafysik ...
NM: Nej ikke om din metafysik, men om dit naturalistiske livssyn.
Jeg efterlyser blot en gensidig respekt. Jeg respekterer fuldt ud dit naturalistiske livssyn. Mit livssyn er blot et andet og det kan af gode grunde ikke begrundes ud fra snævre naturalistiske begreber. Er det ikke her problemet dybest set ligger i denne debat?Jeg anser vel egl. livssyn og metafysik for værende det samme. Jeg kan fint respektere dit livssyn. Men jeg mener det er forkert. Jeg mener heller ikke du behøver at begrunde det ud fra naturalistiske begreber. Men hvis du selv tager ’sand videnskab’, fornuft og gode argumenter til indtægt for kristendommen, så må jeg opponere. For det mener jeg, den i høj grad mangler  Lad os sige det var det. Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#39579 - 27/12/2004 16:09
Re: De gode grunde
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Zaphod
Jeg kan fint respektere dit livssyn. Men jeg mener det er forkert. Jeg mener heller ikke du behøver at begrunde det ud fra naturalistiske begreber. Men hvis du selv tager ’sand videnskab’, fornuft og gode argumenter til indtægt for kristendommen, så må jeg opponere. For det mener jeg, den i høj grad mangler
Lad os sige det var det.
Ok. Selvom jeg ikke er enig i dine konklusioner, som jeg forgæves har argumenteret imod, så håber jeg alligevel, at vi begge er kommet lidt nærmere en gensidig forståelse.
Du skrev tidligere, at dit formål ikke var at overbevise mig om at du har ret. Det samme kan jeg sige. Det vigtigste for mig i denne debat har været forståelsen og at rydde misforståelser og fejltolkninger af vejen. Jeg synes ikke det helt er lykkedes, men vi har dog taget nogle skridt ...
Tak for debatten so far.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39580 - 28/12/2004 04:39
Troens og Videnskabens væsen
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære CloudHands
Det er sundt at kunne vende tilbage til roden og gennemgå sin situation, for at forlige sig med en virkelighedsforståelse, hvor man gør sig fri af de gamle selvmodsigelser. Vi kan observere, hvad der virker godt og hvad der virker mindre godt, det som er sundt og det som er usundt. Ved at reflektere over den virkelighed vi opfatter og rationalisere, kan vi på en mere effektiv måde gøre det nemmere at nå vore mål.
Den første Skole For de tidligeste mennesker, handlede det om at følge årstidernes rytme og naturens vekslen. Det var vigtigt at fastholde viden om hvor og hvornår føden skulle bringes til forråd, for at give tryghed i perioder med ringe føde muligheder.
Ud af rationaliteten opstod et tomrum, en frihed, hvor man havde overskud til at være ledig. På den måde blev skolen til og mulighederne for at fordybe sig i studier voksede, i takt med at der blev frigjort mere tid. Den ledige tid, som skolebegrebet kommer af, åbnede for at fordybe sig i, hvordan naturen og menneskesindet fungerer.
At have indføling med naturen, tenderer nærmest til en religiøs oplevelse, det handler i hvert fald om tro og virkelighedsforståelse. Man søger bevidst, at bringe sig i overensstemmelse med noget, som man forventer vil opføre sig som sig selv. Med tiden opnås en nærmest intuitiv fornemmelse for de fænomener, man er afhængig af for overlevelse.
Hos dyrene ser vi et væld af meget specialicerede evner og egenskaber, som er tilpasset det miljø de lever i. Det samme ser vi også hos mennesker i forskellige kulturer, som udvikler sig i samspil med landskabet og klimaet. At nogen evner er mere fremtrædende i en kultur og måske helt fraværende, eller uudviklet, i en anden kultur, skyldes at naturen stiller forskellige betingelser til rådighed, for de mennesker som lever af den.
Alle kulturenes hoveårer, har både videnskabelige og religiøse islæt, som i sig selv både kan ses og måles. De har begge været afgørende drivfaktorer for Folkene, gennem hele menneskehedens historie.
Dette må være i tråd med dine ord: Verden er selvforklarende, i den forstand at der er intet som ikke kan undersøges og hvis det ikke kan undersøges direkte med de midler vi har i dag, så kan deres effekt på den verden vi KAN se i hvert fald måles.
For mig kan videnskab og religion fint kan gå hånd i hånd. Religionerne og videnskaberne er alle blevet til, fordi man har samlet observationer gennem lange tider. Fra slægtled til slægtled, har man værdsat og beskyttet den indsamlede viden, så meget at man har kunnet sikre den for de generationer der kommer efter. Jeg mener de er to sider af samme sag; som Mand og Kvinde, Kundskab og Visdom.
To stammer 1 mos. Beretningen om Adam og Evas børn, beretter om to linier i menneskeslægten, som repræsenterer en videnskabelig, teknisk linie, samt en visdomsorienteret, filosofisk linie. De er som to træer, der begge skal give af ders frugts olie, for at få Lyset i lysestagen til at skinne klart. Oversat lidt groft til mere nutidige begreber; udnytter vi hjernen forskelligt, men det vil være ideelt at kunne multitaske mellem højre og venstre halvdel.
Vi har i princippet alle, hele det mentale træ, men medens nogen mennesker overvejende er begrebsorienteret, er andre overvejende forståelsesorienteret. De to måder at tænke på, har med stor sandsynlighed fundet udtryk i to discipliner, den videnskabelige og den religiøse. Mange er mere det ene, end det andet, men nogen formår at udnytte et bredt spekter af processer, på tværs af de skæl som måtte være.
Videnskabernes tomme kasser Hvis man har set på eksempelvis gamle kort og anatomiske tegninger, er der måske tomme felter, eller nogen kan have sat en streg og en tom kasse, som indikation på man har observeret noget som trænger til besvarelse. Det er gerne de fremmeste i sin tid, inden for forskellige discipliner, som viser sig i stand til at kombinere viden på nye måder, der bryder de noter og koder som andre har samlet. Somme tider fører det til gennembrud for videnskaben, at finde en løsning på et problem man har grublet over i generationer og man bliver i stand til at stille mere kvalificerede spørgsmål.
Det er ikke og bør ikke være anderledes, efter min mening, når vi taler om religion.
Religionernes tomme forestillinger Hvis man iagttager religiøse teknikker og systemer, spiller tomheden eller stilheden gerne en central rolle. Fortællinger, lignelser, visdomsord og ritualer, rummer en række processer og abstraktioner, som leder mennesket til udsigtspunkter, hvor de store spørgsmål kan findes og bearbejdes. Ligesom inden for videnskaberne sker det, at de fremmeste i en generation kombinerer viden og praksis på nye måder. De kan komme til at aktualisere religionen ind i tiden, ved at udfylde nogen af de tomme forestillinger. Det kan være et mysterium man har grublet over i generationer, som gennemtrænges og opløses, og man bliver i stand til at stille mere kvalificerede spørgsmål.
Tomheden, eller en udfordring for disciplen...
Oprør og nytænkning I hver generation vil der være nogen, der stiller spørgsmål og udfordrer den viden man har oparbejdet inden for et område. Dette indbefatter også viden og det vi ikke kender, men kan erkende fordi det har indflydelse på vore resultater. Det er almindeligt, at unge gør opmærksom på mangler ved systemer og ønsker at afprøve alternativer. Somme tider stikker nogen op over mængden og kan være med til at berige traditionen, sætte begreber og forståelse på plads og formidle ny og gammel viden på en sådan måde, at den fører til ændring af virkelighedsopfattelsen. Det er videnskabsmænd, forskere, mystikkere, profeter og lærere, som har tilegnet sig og er i stand til at legemliggøre traditionen.
Fælles for dem er, at de gør læren til deres egen, ved at optage den i sig og erkender hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer tilfredsstillende, helst gennem egne erfaringer.
Jeg mener at Troen, kan registreres på Sindet, det handler den nemlig om, og i religionen er der samlet erfaringer om hvordan det virker. Videnskaben bruger jeg til at få mere indgående viden om de fænomener, som er en del af min fulde virkelighedsforståelse.
Håber det giver lidt mening og inspiration..
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
|