0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#39233 - 28/11/2004 15:04
Bibelens kvindesyn: Tak for hjælpen
|
Bruger
Reg.: 17/11/2004
Sted: Odense
|
Hej Cafe Da tråden "Bibelens kvindesyn" er blevet lukket pga. længden, tillader jeg mig at starte denne nye tråd for at sige tak, til alle dem, der hjalp mig ved at svare på mine spørgsmål. Det var rart at opdage, at der er så mange venlige mennesker herovre, der er parate til at hjælpe en ateist som mig. Det glædede mig også, at kommunikationen mellem to så forskellige parter forløb så godt og i en god tone. Jeg har oplevet andre fora, hvor dette stort set ikke var muligt. Tak for hjælpen  .
- Morten
I doubt, therefore I might be
|
|
Til toppen
|
|
|
#39234 - 06/12/2004 11:48
Re: Bibelens kvindesyn: Tak for hjælpen
[Re: Mortenm]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej Morten
"Da tråden "Bibelens kvindesyn" er blevet lukket pga. længden, tillader jeg mig at starte denne nye tråd for at sige tak, til alle dem, der hjalp mig ved at svare på mine spørgsmål. Det var rart at opdage, at der er så mange venlige mennesker herovre, der er parate til at hjælpe en ateist som mig. Det glædede mig også, at kommunikationen mellem to så forskellige parter forløb så godt og i en god tone. Jeg har oplevet andre fora, hvor dette stort set ikke var muligt."
Ja, men hvad mener du så om svarene?, jeg har lige fået læst lidt igennem, og kan kun komme til den konklusion, som jeg iøvrigt altid har haft, at uanset hvordan de hellige skrifter bliver fortolket, ja så er og bliver de meget kvindefjendske. Da vi begge er ateister, går jeg ud fra, at du som undertegnede mener, at kristendommen samt de fleste andre religioner har formået at holde kvindeundertrykkelsen ved lige.
De "kære" hellige skrifter er jo skrevet af mænd, som har set en bekvemmelighed i at fastholde den undertrykkelse af kvinder som var på den tid, da disse religioner blev opfundet.
Der er forhåbentlig ingen af os to der mener, at gud selv har nedfældet disse ord, vi benægter jo guds eksistens og bibeholder denne benægtelse i fornuftens ophøjede grav.
Lad os så i fantasiens verden forestille os, der findes en gud, hvorfor skulle den gud så være så nederdrægtig at gøre forskel på mennesker bare fordi de nu engang er hun og hankøn, hvis det i fantasiens verden skulle forholde sig således, ja så rækker min fantasi ikke til at kunne forestille mig en gud som er god...
Skal vi ikke blive enige om, at kristne har et frygtelig besvær med de usympatiske passager i biblen, hvordan skal man forklare sig udenom, hvilke argumenter skal man nu komme med? ingen har formået at tilfredsstille mine spørgsmål på området, for DET KAN MAN IKKE.
Nej religion har altid været en forbandelse for menneskeheden og særlig for den kvindelige halvdel, de er blevet undertrykt, frataget deres frihed som menneske, anset som et andenklasses menneske i forhold til manden. Det åg der igennem århundrede er givet til kvinder gennem kristendommen, islam etc bærer vi desværre stadig på, og det kan og SKAL ikke forsvares, at en gruppe mennesker bliver undertrykt pga religion, bare fordi man igennem årtusinder har troet på NISSER.
Vi skal passe på vi ikke kommer til at lefle for meget for en gammel bog, som nok idag, hvis den var skrevet med samme indhold ville have været forbudt, da den er opbygget på grundlag af et patriarkalsk samfund, hvor mandschauvinisme var i højsædet og hvor kvindekrænkende passager lever i bedste velgående.
ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39235 - 06/12/2004 12:23
[Re: nelle]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Nelle
Nej religion har altid været en forbandelse for menneskeheden
Vi skal passe på vi ikke kommer til at lefle for meget for en gammel bog
Nu synes jeg lige, at du skal huske på, at du er gæst på et kristent forum, hvor en stor del består af mennesker, der betragter deres tro som deres liv, og deres bibel som Guds indblæste Ord.
Ville du sige alle disse ting i fald du befandt dig i et kristent hjem?
I så fald, ville man nok betragte dig som temmelig uopdragen.
Mkh Malli
Ændret af malli (06/12/2004 12:28)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#39236 - 06/12/2004 12:56
[Re: malli]
|
Bruger
|
Malli
"Nu synes jeg lige, at du skal huske på, at du er gæst på et kristent forum, hvor en stor del består af mennesker, der betragter deres tro som deres liv, og deres bibel som Guds indblæste Ord."
ja, det er jeg da godt klar over, men har man et forum der er åbent for alle, så må meningen vil være, at man så også er opmærksom på der vil komme kritik, og det kommer I aldrig til livs, uanset hvad, du skal huske på, at bibelen ikke opfattes som en sympatisk bog af alle, men rent ud sagt for det modsatte. ytringsfriheden gælder vel alle, og når man åbenlyst forsvarer de meget krænkende passager der er i bibelen, og via den vej også krænker andre mennesker, det kan være kvinder, homosexuelle etc, så må man også være klar til at modtage åbenlys kritik.
"Ville du sige alle disse ting i fald du befandt dig i et kristent hjem?"
ja det kan du tro jeg ville gøre, hvis det var til debat som her på jesusnet. Jeg ville da ikke finde mig i at sidde i et kristent hjem og åbenlyst blive degraderet fordi jeg er kvinde, finde mig i kvindeundertrykkende ytringer uden at tage til genmæle, den tid er da forbi. Du skal huske på, at de meninger fundamentalistiske kristne har om kvinder virker akkurat ligeså krænkende på mig,som det gør på jer, når jeg siger, at religion er en forbandelse, den ene holdning skal vel ikke beskyttes mere end den anden.
I så fald, ville man nok betragte dig som temmelig uopdragen."
Ja, det må jeg så være, men vil kristne debattere deres holdninger på et offentlig forum eller i et privat hjem, så kan det altså ske, man får noget at høre man ikke bryder sig om, akkurat som jeg ikke bryder mig om jeres fundamentalistiske kristne holdninger, det virker jo begge veje, og det synes jeg I må leve med.
Min opgave som ateist, er jo, at trække den anden vej så udviklingen set fra mit synspunkt ikke går den forkerte vej, akkurat som jeres formål er at fortælle om jeres religion.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39237 - 06/12/2004 16:24
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej nelle
"Nu synes jeg lige, at du skal huske på, at du er gæst på et kristent forum, hvor en stor del består af mennesker, der betragter deres tro som deres liv, og deres bibel som Guds indblæste Ord."
ja, det er jeg da godt klar over, men har man et forum der er åbent for alle, så må meningen vil være, at man så også er opmærksom på der vil komme kritik, og det kommer I aldrig til livs, uanset hvad, du skal huske på, at bibelen ikke opfattes som en sympatisk bog af alle, men rent ud sagt for det modsatte. ytringsfriheden gælder vel alle, og når man åbenlyst forsvarer de meget krænkende passager der er i bibelen, og via den vej også krænker andre mennesker, det kan være kvinder, homosexuelle etc, så må man også være klar til at modtage åbenlys kritik.
At kalde al religion for en forbandelse og alle religiøse mænd for patriarkalse mandschauvinister er nu ikke just, hvad jeg normalt forbinder med kritik. Og at du selv ikke har andet end afsky til overs for religion, det mener jeg ikke, at du skal lade gå ud over Mortenm, som rent faktisk har taget sig tid til at lytte til, hvad vi kristne selv mener, og prøve at forstå det.
"Ville du sige alle disse ting i fald du befandt dig i et kristent hjem?"
ja det kan du tro jeg ville gøre, hvis det var til debat som her på jesusnet. Jeg ville da ikke finde mig i at sidde i et kristent hjem og åbenlyst blive degraderet fordi jeg er kvinde, finde mig i kvindeundertrykkende ytringer uden at tage til genmæle, den tid er da forbi. Du skal huske på, at de meninger fundamentalistiske kristne har om kvinder virker akkurat ligeså krænkende på mig,som det gør på jer, når jeg siger, at religion er en forbandelse, den ene holdning skal vel ikke beskyttes mere end den anden.
For det første: Jeg synes, at du skærer alle over en kam ved at gå ud fra, at du i et kristent hjem ville blive udsat for kvindeundertrykkelse. Jeg skulle da ikke mene, at det kvindelige køn bliver undertrykt hjemme hos mig. Jeg har faktisk endnu ikke besøgt et kristent hjem, hvor der blev udøvet kvindeundertrykkelse, hverken mod husets egne beboere eller mod dets gæster (og jeg har endda besøgt en del). Det skal naturligvis ikke kunne udelukkes, at der foregår kvindeundertrykkelse i visse såkaldt fundamentalistiske miljøer, men det kan vel også foregå, uden at der ligger en religiøs årsag bag. For det andet: Hvis du under et besøg i et kristent hjem ikke formåede at foretage dig andet end at kæfte op om, hvor uendeligt stort dit had til religion er, og hvor lidt du har til overs for troende mennesker, så tvivler jeg stærkt på, at du ville blive inviteret en anden gang.
vil kristne debattere deres holdninger på et offentlig forum eller i et privat hjem, så kan det altså ske, man får noget at høre man ikke bryder sig om, akkurat som jeg ikke bryder mig om jeres fundamentalistiske kristne holdninger, det virker jo begge veje, og det synes jeg I må leve med.
At du selv ikke bryder dig om andre menneskers holdninger, det må vi jo leve med, men at vi bliver skudt i skoene, at det skulle forholde sig ligesådan med os, det synes jeg er forkert. Jeg respekterer fuldt ud din ret til at have ateistiske holdninger, men jeg er uenig med dig, og det er noget andet.
- Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39238 - 06/12/2004 16:47
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Nelle. Du skriver meget om det, du kalder tidligere tiders kvindeundertrykkelse (på Bibelens tid), men har du overvejet, at det faktisk kunne forholde sig stik modsat? Hvis du ser på Jesu holdning til kvinder, var den sandelig alt andet end mandschauvinistisk. Se fx. på hans samtale med den samaritanske kvinde ved brønden, Johannesevangeliet kap. 4. Hans disciple undrede sig over, at han talte med en kvinde, men ikke desto mindre gjorde han det, endda om teologiske spørgsmål. Det samme gjorde han med Martha og Maria (Joh. 11). Det var ikke noget, rabbinere på hans tid ville gøre. Og den ellers nok så udskældte Paulus havde kvindelige medarbejdere i missionsarbejdet. I Filipperbrevet 4,2 skriver han en personlig bemærkning til de to kvinder Euodia og Syntyke, der har kæmpet for evangeliet sammen med ham. Jeg synes da bestemt også, at det er (sagt på jysk) en ikke så lille ære for kvinden, at Guds egen søn lod sig føde af en kvinde. (Strengt taget kunne han jo have gjort det på en anden måde). Det er rigtigt, at der er tekster, som er svære at forstå i dag, men det hele må ses i en sammenhæng. Kunne det ikke tænkes, at når så meget i Bibelen taler om kvindens ligeværd med manden, også i forhold til den tid, at de "undertrykkende" passager måske ikke skulle forstås undertrykkende alligevel? Og at forskellighed i opgaver ikke betyder forskellighed i værdi? Du skriver, at ingen har formået at svare på dine spørgsmål på området. Nu spørger jeg måske dumt, men hvad er det nøjagtig for spørgsmål, du har til emnet? (Det kan jo rejse mange spørgsmål.) Mvh. Anne. PS. Jeg tror ikke på nisser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39239 - 06/12/2004 16:56
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej nelle,
.. lige en lille bemærkning fra mig, som først kom til kristen tro på et sent tidspunkt i mit liv:
Jeg ved godt hvad kvindeundertrykkelse er!
Jeg har nemlig i mange år selv lidt under kvindechauvinistiske medsøstres fremfaren, som jeg, omend halvhjertet, deltog i, men er jeg så, med Guds hjælp blevet befriet og er kommet styrket ud af den kønskamp som jeg kan læse, at du står midt i.
Så nu er jeg lykkeligt fri, helt fri, til helt og fuldt at være mig selv:
en bibeltro og af Guds nåde ganske stærk kvinde!
Havde jeg dog bare fattet det i min ungdom ...
Nelle, du skulle bare vide hvad du går glip af!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39240 - 06/12/2004 17:16
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Nikolaj, Jeg vil give dig og Malli ret i, at Nelle taler meget frit fra leveren og nok også mere uærbødigt om kristendom (og islam), end jeg selv ville gøre. Og jeg synes også: unødvendigt uærbødigt, selv om der er belæg for at sige, at kvinden diskrimineres i forhold til manden.
Jeg betragter mig som gæst hos Indre Mission i dette forum og forsøger selv at opføre mig på en måde, jeg forventer af mine egne gæster. Jeg er derfor temmelig enig med jer i, at man skal formulere sin kritik, også den barske, med respekt for hinandens tro og livsholdninger, og jeg forstår derfor jeres omsorg over for jeres troende debatører.
Jeg håber derfor, jeg ser samme omsorg over for jeres fritænkende gæster, hvis troende debatører beskriver ateisme som ophav til al ondt og drager direkte sammenligninger mellem evolutionsvidenskaben og fascismen!
Sådanne ytringer kan faktisk også virke stødende, når man ikke har gjort andet forkert end at mangle tro på jeres Gud.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#39241 - 06/12/2004 17:32
Re: Bibelens kvindesyn
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nelle, det er faktisk ikke helt rigtigt, at dette forum er frit og åbent for alle. Vi vil gerne være gæstfri, men vi forventer, at vores gæster overholder Netiketten, må vi af og til vise ud. Vi, som er værter her, vil meget gerne dele det kristne budskab, som vi selv i taknemmelighed lever og dør på (det er faktisk derfor vi er her!) og vi vil også hjertens gerne svare på spørgsmål og være i dialog med søgende, anderledes troende, tvivlende og slet-ikke-troende. Men Café Thomas skulle gerne være et sted, hvor der er en venlig tone, og hvor vi behandler hinanden ordentligt, og vi har mange opmuntrende eksempler på, at det sagtens kan lade sig gøre, også når vi har forskellig mening om alt, hvad der er vigtigt i livet! Jeg citerer lige 1. punkt af vores " Netikette": -------------------------------------------------------------------------------- "Vi skal have respekt for hinanden. Dette er alfa og omega. Hvis ikke jeg grundlæggende har respekt for de mennesker jeg kommunikerer med, så bliver dialogen uden frugt. Dem jeg respekterer vil jeg gerne lytte til, forstå og hjælpe. istedet for at bekæmpe og angribe." Så hvis din hensigt primært er at bekæmpe og angribe den kristne tro, så skulle du måske overveje, om dette forum er det rette for dig? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39242 - 06/12/2004 18:07
[Re: LarsBj]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars, Jeg har ikke på noget tidspunkt læst noget fra dig som forekom mig at være i strid med Netiketten, du er et af de mange eksempler på, at det kan lade sig gøre at være uenig med hinanden på en fredsommelig måde. Og du skriver: "Jeg håber derfor, jeg ser samme omsorg over for jeres fritænkende gæster, hvis troende debatører beskriver ateisme som ophav til al ondt og drager direkte sammenligninger mellem evolutionsvidenskaben og fascismen!" Sådanne ytringer kan faktisk også virke stødende, når man ikke har gjort andet forkert end at mangle tro på jeres Gud." Helt enig. Og hvis du falder over noget, som du synes kan virke stødende på ateister og fritænkere, håber jeg du vil give ordstyreren på det pågældende forum et praj, så tager vi det op og får taget stilling til det ... Det er vores ambition at alle skal befinde sig godt her i caféen - undtagen selvfølgelig lige dem, der møder op med rådne tomater og en skjult dagsorden om vores tilintetgørelse  . Ikke at jeg tror, det kan lykkes for nogen at gøre det af med os, men det er temmelig tidkrævende at gøre rent så ..  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39243 - 06/12/2004 19:28
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Hej AnnePande
"Jeg vil give dig og Malli ret i, at Nelle taler meget frit fra leveren og nok også mere uærbødigt om kristendom (og islam), end jeg selv ville gøre. Og jeg synes også: unødvendigt uærbødigt, selv om der er belæg for at sige, at kvinden diskrimineres i forhold til manden."
Jeg mener ikke jeg taler uærbødigt om kristendommen og islam, jeg taler frit fra leveren, korrekt, men det er jo min holdning, og som du selv siger, er der jo vitterlig et belæg for at belyse den diskrimination kvinden har været udsat for igennem kristendommens historie. Jeg tror der er mange, der ligesom mig, føler en afmagt og vrede over at blive diskrimineret på denne måde, og det er mig uforståeligt at sådanne passager stadig bliver taget til efterretning og forsvaret, og vreden jeg kan fornemme hos mange her pga af mine indlæg bevidner jo, at de ikke selv ved hvordan de skal takle denne problematik, for inderst inde ved man jo godt, man siger ja til diskrimination af en gruppe mennesker, hvis man samtidig mener, hele biblen skal tages for pålydende, det er jo kernen og problematikken i det hele.
MVH
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39244 - 06/12/2004 19:31
|
Bruger
|
Hej LarsBJ
Undskyld jeg kom til at skrive AnnePande.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39245 - 06/12/2004 19:43
Re: Bibelen
|
Ordstyrer
Bruger
|
Nelle du skriver:
... hvis man samtidig mener, hele biblen skal tages for pålydende, det er jo kernen og problematikken i det hele.
Prøv at forstå dette: "tage for pålydende", ja det gør vi, men det betyder ikke, at vi opfatter det historiske materiale, som Bibelen rummer, som udtryk for, hvordan alting "burde" være, men som en beretning om, hvad der rent faktisk skete.
Du smider formentlig heller ikke dine historiebøger i brændeovnen med den begrundelse, at de handler om krige og anden elendighed ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39246 - 06/12/2004 19:55
|
Bruger
|
Hej nelle
Jeg mener ikke jeg taler uærbødigt om kristendommen og islam, jeg taler frit fra leveren, korrekt, men det er jo min holdning
Og det kunne vel ikke tænkes, at du, ved at give så direkte udtryk for din holdning, taler respektløst om kristendom og islam?
mine indlæg bevidner jo, at de ikke selv ved hvordan de skal takle denne problematik, for inderst inde ved man jo godt, man siger ja til diskrimination af en gruppe mennesker, hvis man samtidig mener, hele biblen skal tages for pålydende, det er jo kernen og problematikken i det hele.
Vi kristne bryder os stadig ikke om at blive taget til indtægt for holdninger, som er udsprunget af din fantasi, nelle. Jeg mener ikke, at Bibelens ord nødvendigvis må tolkes som diskriminerende overfor kvinder. Ja, jeg mener faktisk, at de tolkninger, som ikke virker diskriminerende, langt oftest også er de mest reelle.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39247 - 06/12/2004 19:56
|
Bruger
|
"At kalde al religion for en forbandelse og alle religiøse mænd for patriarkalse mandschauvinister er nu ikke just, hvad jeg normalt forbinder med kritik. Og at du selv ikke har andet end afsky til overs for religion, det mener jeg ikke, at du skal lade gå ud over Mortenm, som rent faktisk har taget sig tid til at lytte til, hvad vi kristne selv mener, og prøve at forstå det."
Kan du finde i mine indlæg hvor jeg har kaldt alle religiøse mænd for mandschauvinistiske? Det vil jeg meget gerne have dig til at finde.
de passager som Morten påpegede er jo diskriminerende overfor kvinder, der er ikke ligeværd, og det er ene og alene baseret på at al religion er opfundet i patriarkalske samfund, derfor, og det kan I ikke komme uden om, at kristendommen og bibelens syn på kvinder er negativ, og kvinden skal betragtes som en underordning til manden, og det må i allerhøjeste grad betragtes som diskrimination, og i de samfund hvor disse passager bliver efterlevet, sker der en diskrimination af kvinden, det er jo sandheden.
"For det første: Jeg synes, at du skærer alle over en kam ved at gå ud fra, at du i et kristent hjem ville blive udsat for kvindeundertrykkelse. Jeg skulle da ikke mene, at det kvindelige køn bliver undertrykt hjemme hos mig. Jeg har faktisk endnu ikke besøgt et kristent hjem, hvor der blev udøvet kvindeundertrykkelse, hverken mod husets egne beboere eller mod dets gæster (og jeg har endda besøgt en del). Det skal naturligvis ikke kunne udelukkes, at der foregår kvindeundertrykkelse i visse såkaldt fundamentalistiske miljøer, men det kan vel også foregå, uden at der ligger en religiøs årsag bag."
Du har jo fuldstændig misforstået hvad jeg skrev: For det første kommer jeg ikke i fundamentalistiske kristne hjem, men hvis jeg gjorde, og man ville starte med at debattere et emne, fx bibelens syn på kvinder, og man forsvarede disse passager i mit påhør ville jeg da ikke tie stille, men sige akkurat det samme som jeg har skrevet her på jesusnet. Ingen lader sig da fornærme eller krænke uden at tage til genmæle, og forstå det, disse passager i bibelen er altså en krænkelse af mig som kvinde og menneske.
"For det andet: Hvis du under et besøg i et kristent hjem ikke formåede at foretage dig andet end at kæfte op om, hvor uendeligt stort dit had til religion er, og hvor lidt du har til overs for troende mennesker, så tvivler jeg stærkt på, at du ville blive inviteret en anden gang."
Jamen det ville jeg da aldrig kæfte op om, så længe religion ikke ville blive debatteret, men i den situation disse ting ville komme til debat, ja så ville jeg da ikke udvise nogen tilbageholdenhed for at fortælle hvad min holdning til tingene er, det er der slet ingen tvivl om.
"At du selv ikke bryder dig om andre menneskers holdninger, det må vi jo leve med, men at vi bliver skudt i skoene, at det skulle forholde sig ligesådan med os, det synes jeg er forkert. Jeg respekterer fuldt ud din ret til at have ateistiske holdninger, men jeg er uenig med dig, og det er noget andet."
Jeg bryder mig ikke om holdninger som diskriminerer kvinder, homoseksuelle osv.osv, og bibelen diskriminerer disse 2 grupper, det du skal forstå er følgende: I har ikke ret til at få jeres holdninger og meninger beskyttet mere end andre, bare fordi I er kristne, det er en tro, ikke en sandhed. Ytringsfriheden stopper ikke fordi det handler om religion, uanset om det er pos. eller neg. omtale.
De fleste mennesker tager til genmæle når deres "gruppe" rammes af fordomme, diskrimination, undertrykkelse etc, og bibelen og den fundamentalistiske fortolkning af bibelen rammer altså mig som person, fordi den siger, at jeg som kvinde skal være et underordnet menneske, det vil jeg ikke finde mig i eller rettere jeg SKAL råbe vagt i gevær, og forsøge at bekæmpe ting, som kan fratage mig min frihed menneske, og en ting jeg ser der kan gøre det, er religion, den fundamentalistiske del af den, og den er jeg hunderæd for, og det er også talt helt frit fra leveren.
"Jeg respekterer fuldt ud din ret til at have ateistiske holdninger, men jeg er uenig med dig, og det er noget andet."
det er du jo i din gode ret til at være, akkurat som jeg er i min gode ret til at være uenig med dig.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39248 - 06/12/2004 20:10
|
Bruger
|
Nicolaj
"Og det kunne vel ikke tænkes, at du, ved at give så direkte udtryk for din holdning, taler respektløst om kristendom og islam?"
Nej, det mener jeg ikke jeg gør, jeg siger akkurat hvad jeg mener. Jeg taler vel ikke mere respektløs om kristendommen end bibelens neg. passager om visse grupper. Hvordan vil du have mig til at udvise respekt for en bog, der udtaler sig så neg. om kvinder som den gør.
"Vi kristne bryder os stadig ikke om at blive taget til indtægt for holdninger, som er udsprunget af din fantasi, nelle. Jeg mener ikke, at Bibelens ord nødvendigvis må tolkes som diskriminerende overfor kvinder. Ja, jeg mener faktisk, at de tolkninger, som ikke virker diskriminerende, langt oftest også er de mest reelle."
Min fantasi, jeg tror nu ikke jeg er den eneste med den fantasi så, det kan jeg godt fortælle dig. Bibelens ord er diskriminerende, meget endda, særligt de passager som Morten var så venlig at fokusere på. Hvis ikke det er diskriminerende at kvinder skal underordne, manden er kvindens hoved, som jesus er hoved for kirken, kvinden skal tie i forsamlinger, osv osv, det er jo grufuld læsning, og at der så stadig er mennesker i år 2004 som mener det er i orden at kvinden skal være det underordnede køn er jo endnu mere tankevækkende.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39249 - 06/12/2004 20:26
|
Bruger
Sted: København
|
Jeg mener ikke, at Bibelens ord nødvendigvis må tolkes som diskriminerende overfor kvinder. Ja, jeg mener faktisk, at de tolkninger, som ikke virker diskriminerende, langt oftest også er de mest reelle.
Nu er det jo åbenbart forskelligt, hvad folk finder diskriminerende, men forstår du ikke godt, at folk finder det diskriminerende, at: - kvinden blev skabt for mandens skyld men ikke omvendt (1 Kor 11:7-9)? - manden skal herske over kvinden (1 Mos 3:16)? - manden er kvindens (over)hoved (1 Kor 11:3)? - kvinder skal underordne sig deres mænd i alt (Ef 5:24)? - kvinder skal underordnet sig i alt (1 Tim 1:11)? - kvinder ikke må fungere som (religiøs) lærer (1 Tim 1:12)?
Jeg må altså indrømme, at det lyder diskriminerende i mine øren. Det beskrevne lyder ikke noget jævnbyrdigt forhold men derimod som et klart hierarki, hvor manden rangerer over kvinden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39250 - 06/12/2004 20:36
|
Bruger
|
Hej nelle
Kan du finde i mine indlæg hvor jeg har kaldt alle religiøse mænd for mandschauvinistiske? Det vil jeg meget gerne have dig til at finde.
Jeg beklager at have citeret dig lidt for frit, men jeg mente at have forstået, at dette var din holdning. Jeg læste det bl.a. ud af disse sammenhænge:
Vi skal passe på vi ikke kommer til at lefle for meget for en gammel bog, som nok idag, hvis den var skrevet med samme indhold ville have været forbudt, da den er opbygget på grundlag af et patriarkalsk samfund, hvor mandschauvinisme var i højsædet og hvor kvindekrænkende passager lever i bedste velgående.
Jeg ville da ikke finde mig i at sidde i et kristent hjem og åbenlyst blive degraderet fordi jeg er kvinde, finde mig i kvindeundertrykkende ytringer uden at tage til genmæle, den tid er da forbi. Du skal huske på, at de meninger fundamentalistiske kristne har om kvinder virker akkurat ligeså krænkende på mig ...
Det skal derudover nævnes, at jeg fandt ovennævnte passager overordentlig generaliserende, usaglige og ubehagelige.
For det første kommer jeg ikke i fundamentalistiske kristne hjem, men hvis jeg gjorde, og man ville starte med at debattere et emne, fx bibelens syn på kvinder, og man forsvarede disse passager i mit påhør ville jeg da ikke tie stille, men sige akkurat det samme som jeg har skrevet her på jesusnet. Ingen lader sig da fornærme eller krænke uden at tage til genmæle, og forstå det, disse passager i bibelen er altså en krænkelse af mig som kvinde og menneske. [...] Jamen det ville jeg da aldrig kæfte op om, så længe religion ikke ville blive debatteret, men i den situation disse ting ville komme til debat, ja så ville jeg da ikke udvise nogen tilbageholdenhed for at fortælle hvad min holdning til tingene er, det er der slet ingen tvivl om.
Der er jo heller ingen, der beder dig om at holde dine holdninger som en hemmelighed, men blot om at give udtryk for dem på en respektfuld måde. Hvis du ikke formår dette, er det klart, at nogen opfatter din argumentation som usaglig og ubehagelig.
Jeg bryder mig ikke om holdninger som diskriminerer kvinder, homoseksuelle osv.osv, og bibelen diskriminerer disse 2 grupper, det du skal forstå er følgende: I har ikke ret til at få jeres holdninger og meninger beskyttet mere end andre, bare fordi I er kristne, det er en tro, ikke en sandhed. Ytringsfriheden stopper ikke fordi det handler om religion, uanset om det er pos. eller neg. omtale.
Jamen det er da dejligt, at ytringsfriheden gælder for både ateister og kristne, og at Bibelen f.eks. ikke er blevet forbudt (sådan som du, så vidt jeg kan forstå, ønsker det). Kristne har altså ret til at sige f.eks. at de foretrækker en mandlig præst eller at de mener, at homoseksuel praksis er en synd, og ateister har ret til at være uenige, og give udtryk for det. Og hvis debatten skal foregå på en ordentlig måde, er det klart, som du selv skriver, at ingen har ret til at få deres holdninger beskyttet mere end andre; alle skal lytte til, hvad de andre har at sige og svare dem i respekt.
De fleste mennesker tager til genmæle når deres "gruppe" rammes af fordomme ...
Så må du altså også have forståelse for, at vi kristne tager til genmæle mod dine fordomme.
... bibelen og den fundamentalistiske fortolkning af bibelen rammer altså mig som person, fordi den siger, at jeg som kvinde skal være et underordnet menneske, det vil jeg ikke finde mig i eller rettere jeg SKAL råbe vagt i gevær, og forsøge at bekæmpe ting, som kan fratage mig min frihed ...
Spis lige brød til, der er jo ingen, der tvinger dig til at leve efter Bibelens ord, vel?
... religion, den fundamentalistiske del af den, og den er jeg hunderæd for ...
At du har en voldsom angst over for noget, du betragter som det rene vås, det forstår jeg altså ikke.
- Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#39251 - 06/12/2004 20:40
Re: Bibelens kvindesyn
|
Ordstyrer
Bruger
|
Nelle skriver:
Hvis ikke det er diskriminerende at kvinder skal underordne, manden er kvindens hoved, som jesus er hoved for kirken, kvinden skal tie i forsamlinger, osv osv, det er jo grufuld læsning,
OK lad os kigge på det med, at "manden er kvindens hoved, som Jesus er kirkens hoved". Hvordan tror du, var Jesus hoved for kirken? Jo, det var ved at give sit liv for den for at frelse den. Ved at ofre sig i kærlighed. Den kongekrone, han bar på sit hoved var en tornekrone!
Og sådan, lige netop sådan, skal manden være kvindens hoved! Er det "diskrimination"? I så fald vel snarere diskrimination af manden, som her for pålagt et stort ansvar, som kan være en stor byrde; offergerningen for den elskede.
Ef 5,25: Mænd, elsk jeres hustruer, ligesom Kristus har elsket kirken og givet sig hen for den
Og ›Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød‹? står der.
Modsat hvad der ellers var skik, nemlig at kvinden blev slæbt hjem til manden og svigerforældrene! Her er det manden, der skal bryde op!
Ef 5,21: I skal underordne jer under hinanden i ærefrygt for Kristus.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39252 - 06/12/2004 20:41
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej Ateist Jeg orker altså ikke lige at svare på dette, men vil istedet henvise dig til tråden Bibelens kvindesyn. Der gives nogle ganske gode forklaringer på, hvordan de nævnte vers bedst kan fortolkes. mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#39253 - 06/12/2004 20:50
|
Bruger
|
Hej nelle
Jeg taler vel ikke mere respektløs om kristendommen end bibelens neg. passager om visse grupper. Hvordan vil du have mig til at udvise respekt for en bog, der udtaler sig så neg. om kvinder som den gør.
Hvis du virkelig mener, at Bibelens tekster er så respektløse, er det så ikke ærligt talt en lidt dum idé at efterabe denne respektløshed? Er det ikke bare en anelse selvmodsigende?
- Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#39254 - 06/12/2004 20:53
|
Bruger
|
Jeg orker altså ikke lige at svare på dette, men vil istedet henvise dig til tråden Bibelens kvindesyn. Der gives nogle ganske gode forklaringer på, hvordan de nævnte vers bedst kan fortolkes.
Jeg har skam læst tråden men synes faktisk ikke der er mange gode forklaringer på, hvordan de nævnte vers kan fortolkes på en ikke-diskriminerende måde.
For mig at se var der mest af alt tale om - tilkendegivelser af at det altså ikke er diskriminerende at manden skal bestemme (en påstand jeg ikke kan acceptere). - eksempler på at manden altså også har det hårdt (noget jeg mener er irrelevant for vurderingen af det diskriminerende i passagerne) - understregning af, at det altså er Guds vilje, at det skal være sådan (noget, der ikke gør det mindre diskriminerende)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39255 - 06/12/2004 22:17
Form og indhold
|
Bruger
|
Hej Nelle, Nej selvfølgelig mener du ikke selv, du er uærbødig, for det er jo næppe din hensigt at være det. Men så lad os sige, at du taler mere kompromisløst frit, end jeg selv synes, er nødvendigt. Valget af stil kommer jo an på, hvad man vil diskutere. Vil man diskutere formen, så skal man bare mase på. Vil man diskutere indholdet, skal man nok være lidt mere hensynsfuld.
Men hvis det er dit ærinde at afsløre kristnes evt skrøbelige tro, så kan det jo være på sin plads at fremkalde den vrede, du taler om. Man skal mao vælge sin stil efter sin hensigt.
I parentes bemærket kan jeg da også blive lidt overrasket over, hvad der kan frembringe stærke følelser. I betragtning af at det er os ikke-troende, der er de udsatte i de troendes øjne, da vi jo mangler en himmelsk beskytter, burde det jo højst kunne fremkalde et skuldertræk, når vi skejer ud. Og omvendt burde vi måske være de mest skrøbelige, udsatte og dermed følelsesladede. Men der er alligevel noget mere kompleks psykologi i det end som så.
mvh LarsBj (aka Annepande lookalike)
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#39256 - 06/12/2004 22:21
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina, Det er vores ambition at alle skal befinde sig godt her i caféen - Tak for det.
undtagen selvfølgelig lige dem, der møder op med rådne tomater....
På ære, jeg sad bare og rensede den, da den gik af.......
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#39257 - 06/12/2004 22:47
|
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
|
Se, nu har jeg jo ikke været med i den oprindelige debat, så jeg er ikke helt med på, hvad der er foregået. Måske træder jeg også lidt i spinaten, når jeg nu spørger, om du, nelle, ville være sød at give mig en af de passager, du finder så frastødende. Så lad os tage dem én efter én og prøve at besvare dem ud fra min personlige overbevisning. Jeg kan forstå, at den foregående tråd er blevet lukket, men ikke desto mindre må der jo være stor interesse for at debattere dette emne og så er det vel meget passende at fortsætte, om nogen har mod på det?
mvh
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#39258 - 06/12/2004 23:25
|
Bruger
|
Hovsa, her var jo nogle af de steder, som I tilsyneladende har fundet anstødelige. Tillad mig at tage dem meget kort, så kunne vi gå i dybden bagefter.
- kvinden blev skabt for mandens skyld men ikke omvendt (1 Kor 11:7-9)?
Hvorfor er det anstødeligt? Jeg kender mange mænd, der ville nyde at blive kaldt Guds gave til kvinden. Desuden er det nok egentlig ikke så meget 1. kor. du skal have fat i her, men mere skabelsesberetningen selv, så du kan få det direkte fra den oprindelige kilde.
- manden skal herske over kvinden (1 Mos 3:16)?
Se, det kan jeg så til gengæld godt se en pointe i, men syndefaldsberetningen fortæller jo netop noget om, hvordan det går skævt, hvis man ikke gør det, som er Guds vilje. Læg mærke til at Gud ikke på nogen måde forbander Adam og Eva. Han fortæller dem blot hvordan det nu vil komme til at være for dem. Med andre ord er det altså deres egne ønsker, der nu får konsekvenser. Hverken skabelsesberetningen eller syndefaldsberetningen skal læses som om der var en kvinde og en mand og ingen andre og så spiste de et æble og blev sendt ud af Edens Have. Nej, der er tale om en fortælling, som skal forklare noget om, hvordan det hele hænger sammen. Menneskets tilstand er selvforskyldt, når vi ikke følger Guds vilje og da det skete kørte det hele af sporet og kvinden måtte nu begære sin mand og han herskede over hende.
- manden er kvindens (over)hoved (1 Kor 11:3)? - kvinder skal underordne sig deres mænd i alt (Ef 5:24)? - kvinder skal underordnet sig i alt (1 Tim 1:11)?
Se, nu er jeg gift på 10. år og jeg kan faktisk godt se en pointe i det her.
Lad mig tage et rigtig godt eksempel: Da jeg i sin tid blev gift startede det hele med (efter frieriet, selvfølgelig) at jeg blev spurgt hvem jeg kunne tænke mig at få med, hvilke farver, der skulle være til festen, hvilken slags mad, der skulle serveres osv. osv. osv. Når min kone og min svigermor så havde fået et svar, ja, så glemte de alt om det og gjorde nøjagtig som de selv synes! Så jeg holdt hurtigt op med at svare på alle deres spørgsmål. Og det kunne de faktisk ikke forstå, selv om jeg forsøgte at forklare at det jo alligevel kunne være ligemeget, hvad jeg syntes.
Så brylluppet havde jeg ikke megen indflydelse på, bortset fra nogle få ting, som jeg bragede igennem med og insisterede på. Jeg tror min svigermor fandt ud af at det var bedre bare at gøre, som jeg sagde, når jeg fik det sådan.
Men senere i livet har jeg fundet ud af, at det ikke er unikt. Nej, faktisk har jeg indtil flere gange hørt om piger, der har lovet deres veninder som 8-9-årige, at de skulle være brudepiger for dem! Hallo! Hvad med at vente til du har fundet ud af, hvem du skal giftes med???
Nå, men sagen er altså den, at kvinden i et forhold må lære at det nu ikke længere er hendes verden, men vores verden og det er der faktisk mange, der har rigtig svært ved. Derfor har Paulus fat i det, fordi det ellers forstyrrer alting, at de ikke en gang imellem kan tie stille og lade være med at være nogle stride k.......r!
- kvinder ikke må fungere som (religiøs) lærer (1 Tim 1:12)?
Nej, det ville han ikke have, ham Paulus, men skal vi nu ikke bare sige "fred være med ham." Det er jo ikke noget, han bestemmer. Guds er magten og æren, ikke Paulus´s.
Åh, ja, og så skal selvfølgelig huske også at læse de steder med, hvor Paulus kommer med opfrodringer til mændende om at de skal behandle deres hustruer ordentlig og at de skal vinde dem i hellighed og ære, ikke i begærligheds brynde.
Håber på en god debat...
mvh
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#39259 - 06/12/2004 23:51
[Re: holbo]
|
Bruger
|
A: kvinden blev skabt for mandens skyld men ikke omvendt (1 Kor 11:7-9)?
h: Desuden er det nok egentlig ikke så meget 1. kor. du skal have fat i her, men mere skabelsesberetningen selv, så du kan få det direkte fra den oprindelige kilde.
Er det ikke ligegyldigt, hvor jeg tager det fra? Det er vel hele Bibelen, der er sand?
Jeg har iøvrigt erfaret, at det er bedst at citere fra NT, da citater fra GT er lettere at afvise som "gammel pagt".
A: manden skal herske over kvinden (1 Mos 3:16)?
h: Menneskets tilstand er selvforskyldt, når vi ikke følger Guds vilje og da det skete kørte det hele af sporet og kvinden måtte nu begære sin mand og han herskede over hende.
Uanset, hvad der har motiveret Gud til at indstifte denne regel, så må det siges at være diskriminerende overfor kvinder, at manden skal herske over hende.
A: - manden er kvindens (over)hoved (1 Kor 11:3)? - kvinder skal underordne sig deres mænd i alt (Ef 5:24)? - kvinder skal underordnet sig i alt (1 Tim 1:11)?
h: Se, nu er jeg gift på 10. år og jeg kan faktisk godt se en pointe i det her.
Det er muligt, at du ser en pointe i det, men det gør bare ikke budene mindre diskriminerende.
A: - kvinder ikke må fungere som (religiøs) lærer (1 Tim 1:12)?
h: Nej, det ville han ikke have, ham Paulus, men skal vi nu ikke bare sige "fred være med ham." Det er jo ikke noget, han bestemmer. Guds er magten og æren, ikke Paulus´s.
Hvis vi bare kan fjerne de diskriminerende af Paulus' passager fra Bibelen så bliver Bibelen selvfølgelig mindre problematisk. Men kan man nu også det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39260 - 07/12/2004 00:11
|
Bruger
|
Hej igen,
Er det ikke ligegyldigt, hvor jeg tager det fra? Det er vel hele Bibelen, der er sand?
Jeg har iøvrigt erfaret, at det er bedst at citere fra NT, da citater fra GT er lettere at afvise som "gammel pagt".
Det er altså ikke fordi jeg vil være ordkløver, men der er forskel på at sige "hele Bibelen er sand" og "Biblen er som helhed sand"
Men det er da fint, du tager det fra NT, så kommer du jo udenom den gamle pagt :-)
Uanset, hvad der har motiveret Gud til at indstifte denne regel, så må det siges at være diskriminerende overfor kvinder, at manden skal herske over hende.
Det har du for så vidt ret i, men min pointe er jo netop at det ikke er Gud, der har indstiftet en regel, men tværtimod os, der er gået imod Guds vilje. Han ønsker ikke, at kvinder skal herskes over af mænd, det har vi selv valgt.
Som en lille sidebemærkning kunne jeg måske endda fristes til at sige, at billedet i nogen henseende i dagens samfund er væltet til den modsatte side, men det er naturligvis drøn-provokerende...!
Det er muligt, at du ser en pointe i det, men det gør bare ikke budene mindre diskriminerende.
Er det også diskriminerende, at cykler ikke må køre på motorvejen? Er det ikke mere fordi cyklen og bilen er to forskellige slags køretøjer, som bør have forskellige spilleregler. På samme måde er det vel med mænd og kvinder med den forudsætning at de er forskellige? hvad nogen så vil påstå de ikke er!
Hvis vi bare kan fjerne de diskriminerende af Paulus' passager fra Bibelen så bliver Bibelen selvfølgelig mindre problematisk. Men kan man nu også det?
Fjerne? Nej! Men lige som det er med resten af Bibelen, så skal Pauli breve læses med fortolkningen i den samtid, de er skrevet i. Der står jo om Judas, at han forrådte Jesus, men det er jo ikke ensbetydende med, at vi så også skal gøre det. Det skal læses i sammenhængen og så må vi tage en debat om, hvad Guds vilje med det hele så er. Ja, og så huske også at spørge Gud selv, naturligvis, om hvad Han mener om det hele.
mvh
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#39261 - 07/12/2004 07:57
|
Bruger
|
Holbo
"Nå, men sagen er altså den, at kvinden i et forhold må lære at det nu ikke længere er hendes verden, men vores verden og det er der faktisk mange, der har rigtig svært ved. Derfor har Paulus fat i det, fordi det ellers forstyrrer alting, at de ikke en gang imellem kan tie stille og lade være med at være nogle stride k.......r!"
Ahhhhhh ved du nu hvad, det var godt nok den bedste forklaring på Paulus og hans negative kvindesyn, aldrig har jeg hørt magen til v...l Du fortsætter hvor Paulus slap, mon ikke der findes stride personer blandt både mænd og kvinder?
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39262 - 07/12/2004 08:16
|
Bruger
|
"Jeg beklager at have citeret dig lidt for frit, men jeg mente at have forstået, at dette var din holdning. Jeg læste det bl.a. ud af disse sammenhænge:"
Ok, det er helt i orden. Jeg skrev: Vi skal passe på vi ikke kommer til at lefle for meget for en gammel bog, som nok idag, hvis den var skrevet med samme indhold ville have været forbudt, da den er opbygget på grundlag af et patriarkalsk samfund, hvor mandschauvinisme var i højsædet og hvor kvindekrænkende passager lever i bedste velgående."
Nej jeg henviste kun til bogens forfattere i det her citat.
"Der er jo heller ingen, der beder dig om at holde dine holdninger som en hemmelighed, men blot om at give udtryk for dem på en respektfuld måde. Hvis du ikke formår dette, er det klart, at nogen opfatter din argumentation som usaglig og ubehagelig."
Jamen, hvad er respektfuldt her, jeg mener jo ikke de passager i bibelen udgyder til megen respekt overfor mig som person, de er direkte krænkende og kvindefjendske, og fortjener efter min mening ikke min respekt.
"Jamen det er da dejligt, at ytringsfriheden gælder for både ateister og kristne, og at Bibelen f.eks. ikke er blevet forbudt (sådan som du, så vidt jeg kan forstå, ønsker det). Kristne har altså ret til at sige f.eks. at de foretrækker en mandlig præst eller at de mener, at homoseksuel praksis er en synd, og ateister har ret til at være uenige, og give udtryk for det. Og hvis debatten skal foregå på en ordentlig måde, er det klart, som du selv skriver, at ingen har ret til at få deres holdninger beskyttet mere end andre; alle skal lytte til, hvad de andre har at sige og svare dem i respekt."
Jeg har flere gange forsøgt at få en debat igang omkring den problematik, der har jeg udvist den fornødne respekt, og det har ikke hjulpet meget, derfor mener jeg , at sommetider kan det være nødvendigt at kalde tingene for deres rette navn, en skovl for en skovl, kvindekrænkende og diskriminerende når det er kvindekrænkende og diskriminerende.
Jeg skrev: ... bibelen og den fundamentalistiske fortolkning af bibelen rammer altså mig som person, fordi den siger, at jeg som kvinde skal være et underordnet menneske, det vil jeg ikke finde mig i eller rettere jeg SKAL råbe vagt i gevær, og forsøge at bekæmpe ting, som kan fratage mig min frihed ... "
Du skrev: Spis lige brød til, der er jo ingen, der tvinger dig til at leve efter Bibelens ord, vel?"
Nej heldigvis for det, men igen har jeg fornemmelsen af, du ikke har forstået hvad jeg mener. Jeg er hunderæd for at religiøse mennesker vil få magt som de har agt, derfor gør jeg alt for at bekæmpe religiøs fanatisme og fundamentalisme. Hvorfor gør jeg så det? Fordi, mine friheder og selvfølgelig også andres vil blive inddraget.
"At du har en voldsom angst over for noget, du betragter som det rene vås, det forstår jeg altså ikke."
Nej, det gør du måske ikke, men religiøs fundamentalisme anser jeg som farlig, meget endda, uanset om det er vås eller ej, så handler det jo i bund og grund om, hvem der har magten i et samfund og ikke så meget, hvad jeg anser for vås.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39263 - 07/12/2004 09:38
|
Bruger
|
A: Er det ikke ligegyldigt, hvor jeg tager det fra? Det er vel hele Bibelen, der er sand?
h: Det er altså ikke fordi jeg vil være ordkløver, men der er forskel på at sige "hele Bibelen er sand" og "Biblen er som helhed sand"
Hvad er din pointe? At Bibelen kun er sand "som helhed" og at de enkelte passager ikke nødvendigvis er det?
Ellers så gælder det vel både at "hele Bibelen er sand" og at "Biblen er som helhed sand" - og i så fald er det vel netop blot ordkløveri?
A: Uanset, hvad der har motiveret Gud til at indstifte denne regel, så må det siges at være diskriminerende overfor kvinder, at manden skal herske over hende.
h: Det har du for så vidt ret i, men min pointe er jo netop at det ikke er Gud, der har indstiftet en regel, men tværtimod os, der er gået imod Guds vilje. Han ønsker ikke, at kvinder skal herskes over af mænd, det har vi selv valgt.
Helt kort: Uanset hvem, der har valgt det og hvorfor, så er det diskriminerende.
Når det er sagt, så må jeg sige, at det jo ikke er "os", der har valgt det. Selv hvis syndefaldet havde fundet sted, så var det for det første kun Adam og Eva, der valgte - ikke de mange milliarder af andre mennesker, der er kommet til sidenhen. For det andet, så mener jeg ikke at de nogensinde valgte at "kvinder skal herske over mænd" - de valgte at spise en frugt. At det skulle få den konsekvens det iflg. Bibelen fik, må helt og holdent tilskrives Gud.
A: Det er muligt, at du ser en pointe i det, men det gør bare ikke budene mindre diskriminerende.
h: Er det også diskriminerende, at cykler ikke må køre på motorvejen? Er det ikke mere fordi cyklen og bilen er to forskellige slags køretøjer, som bør have forskellige spilleregler. På samme måde er det vel med mænd og kvinder med den forudsætning at de er forskellige? hvad nogen så vil påstå de ikke er!
Diskrimination handler altid om at der er to forskellige slags mennesker - ellers kunne man jo ikke diskriminere. Det handler også altid om at der er to forskellige sæt spilleregler - ellers var der ikke tale om diskrimination. Så det du spørger om her, er vel i bund og grund blot, om ikke der "bør" diskrimineres mellem mænd og kvinder?
Hvordan samfundets spilleregler "bør" være kan selvfølgelig altid debatteres. Og, hvis du synes diskrimination er acceptabelt, så stopper debatten jo der.
A: Hvis vi bare kan fjerne de diskriminerende af Paulus' passager fra Bibelen så bliver Bibelen selvfølgelig mindre problematisk. Men kan man nu også det?
h: Fjerne? Nej! Men lige som det er med resten af Bibelen, så skal Pauli breve læses med fortolkningen i den samtid, de er skrevet i.
Betyder det at Paulus' ord ("at optræde som lærer tillader jeg ikke en kvinde") ikke gælder den dag i dag? At de altså kun var diskriminerende i hans samtid?
Hvis ikke, hvordan skal de så fortolkes, sådan at de ikke er diskriminerende den dag i dag?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39264 - 07/12/2004 17:02
|
Bruger
|
Hej nelle
"Der er jo heller ingen, der beder dig om at holde dine holdninger som en hemmelighed, men blot om at give udtryk for dem på en respektfuld måde. Hvis du ikke formår dette, er det klart, at nogen opfatter din argumentation som usaglig og ubehagelig."
Jamen, hvad er respektfuldt her, jeg mener jo ikke de passager i bibelen udgyder til megen respekt overfor mig som person, de er direkte krænkende og kvindefjendske, og fortjener efter min mening ikke min respekt.
Så det er altså Bibelens angivelige kvindefjendskhed, som berettiger dig til at være bibelfjendsk og respektløs? Kan du ikke se det selvmodsigende i, at du anklager andre for respektløshed på en så respektløs måde?
"Spis lige brød til, der er jo ingen, der tvinger dig til at leve efter Bibelens ord, vel?"
Nej heldigvis for det, men igen har jeg fornemmelsen af, du ikke har forstået hvad jeg mener. Jeg er hunderæd for at religiøse mennesker vil få magt som de har agt, derfor gør jeg alt for at bekæmpe religiøs fanatisme og fundamentalisme. Hvorfor gør jeg så det? Fordi, mine friheder og selvfølgelig også andres vil blive inddraget.
"At du har en voldsom angst over for noget, du betragter som det rene vås, det forstår jeg altså ikke."
Nej, det gør du måske ikke, men religiøs fundamentalisme anser jeg som farlig, meget endda, uanset om det er vås eller ej, så handler det jo i bund og grund om, hvem der har magten i et samfund og ikke så meget, hvad jeg anser for vås.
Du tror vel ikke seriøst på, at mennesker, der ønsker at tvinge andre til at leve efter kristendommen, nogen sinde vil få magt som de har agt i Danmark. Det er jo et demokratisk samfund, vi lever i, så det vil jo sådan set betyde, at det skulle være flertallet af befolkningen, der havde denne holdning, for at det kunne realiseres. Og det er vist ikke ligefrem nogen majoritet, snarere en meget lille minoritet. Jeg er ikke stødt på dem endnu.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#39265 - 07/12/2004 17:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nikolaj, du skriver (til Nelle):
Du tror vel ikke seriøst på, at mennesker, der ønsker at tvinge andre til at leve efter kristendommen, nogen sinde vil få magt som de har agt i Danmark ...
Sandt nok, og jeg vil oven i købet tilføje, at hvis det mirakel skulle indtræffe, at kristne blev en majoritet her i Danmark, så ville minoriteten, bestående af ateister og anderledes troende, heller ikke blive tvunget til at leve efter kristendommen.
Ganske vist ville der selvfølgelig i så fald i vores skoler blive undervist i, hvad den kristne lære handler om - og også i andre religioner - men det ligger i sagens natur, at det under alle omstændigheder vil være helt frivilligt at tro og leve som en kristen. Så der skulle ikke være nogen grund til frygt!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39266 - 07/12/2004 19:04
|
Bruger
|
Hej Forum Det var da utroligt, hvad et lille tak for hjælpen har kunnet udløse her  . Jeg har et lille spørgsmål til Holbo:
Nå, men sagen er altså den, at kvinden i et forhold må lære at det nu ikke længere er hendes verden, men vores verden og det er der faktisk mange, der har rigtig svært ved. Derfor har Paulus fat i det, fordi det ellers forstyrrer alting, at de ikke en gang imellem kan tie stille og lade være med at være nogle stride k.......r!
Hvordan skal jeg læse dette? Mener du det bogstaveligt, eller er det skrevet med et drillende glimt i øjnene? Eller...?
- Morten
|
|
Til toppen
|
|
|
#39267 - 07/12/2004 19:18
|
Bruger
|
Hej Ellen
Da tråden "Bibelens kvindesyn" er blevet lukket pga. længden, tillader jeg mig at starte denne nye tråd for at sige tak, til alle dem, der hjalp mig ved at svare på mine spørgsmål.
Ja, men hvad mener du så om svarene?
Jeg mener, at nogle af dem har været ubevidste forsøg på undenomssnak, mens andre har lært mig en del. På nogle punkter er jeg blevet bekræftiget i, at Biblen bedømt ud fra mit værdigrundlag har et nedsættende kvindesyn. På andre punkter har jeg lært, at tingene ikke var lige så firkantede, som jeg i første omgang opfattede dem.
Der er forhåbentlig ingen af os to der mener, at gud selv har nedfældet disse ord, vi benægter jo guds eksistens og bibeholder denne benægtelse i fornuftens ophøjede grav.
Efter, at vi har leveret rundt regnet et par tusinde indlæg hver på ateist.org, har udvekslet PM'er og har mødtes i RL, så tror jeg, at vi kender hinanden godt nok til at kunne konkludere, at der vist ikke nogen tvivl om, at vi er enige om dette .
- Morten
|
|
Til toppen
|
|
|
#39268 - 07/12/2004 20:43
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nelle. Du citerer: "Manden er kvindens hoved, som Jesus er hoved for kirken". Ja! Og når det er på den måde, hvordan kan det så være diskriminerende? Er det at diskriminere sin hustru, at elske hende og give sig selv hen for hende? Det er vel mere en måde at sætte sig selv til side på i kærlighed til den anden, ligesom man kan sige, at underordningen er. Der må vel være et element af underordning = sætten sig selv til side i forhold til den anden i ethvert kærlighedsforhold, ikke? Og det hele står under overskriften: "I skal underordne jer hinanden i ærefrygt for Kristus". Hver især skal læse de formaninger, der er til dem, det er altså ikke noget til at slå hinanden i hovedet med. Mht. at "kvinden er skabt for mandens skyld", behøver det at være diskriminerende? Det vil ikke sige, at kvinden bare er skabt for at glæde manden og ingen værdi har i sig selv. Begge er jo skabt i Guds billede. Det skal snarere forstås sådan, at manden ikke kunne undvære kvinden til støtte i opgaven med at regere over jorden og til fællesskab. Gud sagde jo, at det ikke var godt for Adam at være alene. Derfor skabte han Eva for Adams skyld = til bedste for ham. Kan du se forskellen?  Mht. at manden er kvindens hoved, så står der samme sted, at Gud er Kristi hoved, og i 1.Kor. 15,28, at Jesus underordner sig Faderen. Hvis det var et udtryk for diskrimination / mindreværd, så har vi et problem, for så er Faderen og Sønnen ikke lige guddommelige! Men da vi nu tror, de er det, må det samme ligeværd også gælde for forholdet mellem mand og kvinde. (Jf. igen gudbilledligheden!  ) Forholdet mlm. Faderen og Sønnen er hele vejen et kærlighedsforhold. Det vil man se, hvis man fx. læser, hvad Jesus siger om sit forhold til Faderen i Joh. Ev. Er det også diskrimination, at der på en arbejdsplads er ledere og ansatte, med forskellige opgaver og ansvar? Nej, ville vi sige. Så meget desto mindre må det være det i forholdet mellem mand og kvinde i familie og menighed, hvor det på en særlig måde handler om kærlighed. Man bøjer sig næppe for chefen på samme måde som for sin elskede.  Alligevel er ingen af de to forhold diskriminerende (i sig selv - men kan selvfølgelig blive det.) Håber det giver mening og ikke er for meget tågesnak. Mvh. Anne. (LarsBj look alike?  )
|
|
Til toppen
|
|
|
#39269 - 07/12/2004 21:02
[Re: AnnePande]
|
Ordstyrer
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#39270 - 07/12/2004 21:58
|
Bruger
|
"Mht. at "kvinden er skabt for mandens skyld", behøver det at være diskriminerende? Det vil ikke sige, at kvinden bare er skabt for at glæde manden og ingen værdi har i sig selv. Begge er jo skabt i Guds billede. Det skal snarere forstås sådan, at manden ikke kunne undvære kvinden til støtte i opgaven med at regere over jorden og til fællesskab. Gud sagde jo, at det ikke var godt for Adam at være alene. Derfor skabte han Eva for Adams skyld = til bedste for ham."
ja men det er jo igen en fortolkning ikke? Jeg har været lidt inde på nettet og set hvad andre mener. Her er et lille udsnit fra et svar som Bent Lexner kom med:
"Generelt er det min opfattelse at kvindesynet i Det gamle Testamentet er meget positivt, men ind i mellem har ”kirkens mænd” nok ønsket at lægge nogle negative elementer i kvindeskikkelsen. Det bedste eksempel er den misforståede oversættelse af Eva’s skabelse.
I følge den originale hebraiske tekst er Eva skabt som ”ligeværdig” – det bliver i den kristne oversættelse til ”medhjælp”. Der er vist forskel." Lissi Rasmussen dr. theol siger: "Paulus har været brugt til at holde kvinder på plads i samfund og kirke. Men dels var Paulus præget af det kønsrollemønster, der eksisterede på den tid. Dels mente han ligesom andre kristne på den tid, at Gudsriget stod for døren, hvorfor en virkelig nyfortolkning af kvinderollen var irrelevant. Som kristne må vi se Paulus' ord om kvinder i den historiske sammenhæng og sætte dem ind i den virkelighed, vi lever i nu. I den katolske kirke har kvinder dog ikke opnået de sammen rettigheder som mænd, når det gælder det kirkelige liv."
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39271 - 07/12/2004 21:59
[Re: Mortenm]
|
Bruger
|
Hej Morten "Efter, at vi har leveret rundt regnet et par tusinde indlæg hver på ateist.org, har udvekslet PM'er og har mødtes i RL, så tror jeg, at vi kender hinanden godt nok til at kunne konkludere, at der vist ikke nogen tvivl om, at vi er enige om dette " Nemlig  Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39272 - 07/12/2004 22:03
|
Bruger
|
Hej Nikolaj
"Du tror vel ikke seriøst på, at mennesker, der ønsker at tvinge andre til at leve efter kristendommen, nogen sinde vil få magt som de har agt i Danmark. Det er jo et demokratisk samfund, vi lever i, så det vil jo sådan set betyde, at det skulle være flertallet af befolkningen, der havde denne holdning, for at det kunne realiseres. Og det er vist ikke ligefrem nogen majoritet, snarere en meget lille minoritet. Jeg er ikke stødt på dem endnu."
Nej, men jeg ser en fare for, at religion får større magt i DK end den har idag...
MVH
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39273 - 07/12/2004 22:10
|
Bruger
|
Hej Kristina
"Sandt nok, og jeg vil oven i købet tilføje, at hvis det mirakel skulle indtræffe, at kristne blev en majoritet her i Danmark, så ville minoriteten, bestående af ateister og anderledes troende, heller ikke blive tvunget til at leve efter kristendommen. "
Ja det er jeg jo så ikke sikker på, men det lyder da sympatisk hvis det ikke forholder sig sådan. Jeg taler jo om den mere fundamentalistiske del af kristendommen.
"Ganske vist ville der selvfølgelig i så fald i vores skoler blive undervist i, hvad den kristne lære handler om - og også i andre religioner - men det ligger i sagens natur, at det under alle omstændigheder vil være helt frivilligt at tro og leve som en kristen. Så der skulle ikke være nogen grund til frygt! "
Jamen det lyder jo fint, kunne kvinder stadig få foretaget abort? Kunne kvinder stadig fungere som præster?
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39274 - 07/12/2004 22:13
Rettigheder (?) for kvinder i den katolske Kirke.
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
|
Hej Ellen du citerer:
I den katolske kirke har kvinder dog ikke opnået de sammen rettigheder som mænd, når det gælder det kirkelige liv.
Jeg er katolik, og jeg vil bare indskyde, at det ikke nødvendigvis skal ses som en RETTIGHED, at have hyrdejobbet i den katolske Kirke. Det kan lige så vel ses som en byrde - en pligt.
Det er helt sikkert ikke noget let hverv, og det kan da ses som en byrde for mænd, at DE SKAL tage sig af dette. Dette tunge hverv er kvinder fritaget for - det kunne måske også ses som diskriminering af mændene? Blot en tanke. 
Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39275 - 07/12/2004 22:29
|
Bruger
|
Hej nelle
"Du tror vel ikke seriøst på, at mennesker, der ønsker at tvinge andre til at leve efter kristendommen, nogen sinde vil få magt som de har agt i Danmark. Det er jo et demokratisk samfund, vi lever i, så det vil jo sådan set betyde, at det skulle være flertallet af befolkningen, der havde denne holdning, for at det kunne realiseres. Og det er vist ikke ligefrem nogen majoritet, snarere en meget lille minoritet. Jeg er ikke stødt på dem endnu."
Nej, men jeg ser en fare for, at religion får større magt i DK end den har idag...
Jeg håber da, at kristendommen får større indflydelse på det danske samfund, men det skal kun i ringe grad ske ad politisk vej. Jeg håber (selvfølgelig), at mange flere mennesker i Danmark vil vende sig om til troen på Jesus Kristus (ligesom du håber, at flere mennesker vil blive ateister). Og det er klart, at jo flere mennesker, der har en dyb, personlig tro, jo mere vil det påvirke samfundet. I en positiv retning, forstås, f.eks. ved at nedbringe skilsmisseprocenten, kriminaliteten og antallet af alkoholikere og stofmisbrugere. Desuden ville flere personligt troende måske også betyde, at folk generelt får mere solidaritet og omsorg for hinanden.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#39276 - 07/12/2004 23:10
|
Bruger
|
Jo, det kan der da sagtens, men det er tilsyneladende ikke det, der er tilfældet i den menighed, som Paulus skriver til...
Og lad mig da bare tage skraldet for min oplevelse af det med det samme, for jeg mener faktisk at det er et særligt karaktértræk for kvinder, at I er stride. Det behøver man ikke være mand for at vide, men måske det kan være lidt svært at erkende for nogle.
Til gengæld er mænd nogle underlige selvbevidste stoddere, der kun meget nødigt tager imod hjælp fra andre...
Men sådan er der jo så meget...
Propblemet er jo, Nelle, at du fokuserer meget snævert på de negative ting, som Bibelen siger om kvinder, men faktisk er den sprængfyldt med negative udsagn om mænd. De går bare unævnte i glemmebogen, fordi vi har noget, der hedder kvindekamp og intet, der hedder mandekamp...
mvh
Per
ps: selv v..
|
|
Til toppen
|
|
|
#39277 - 07/12/2004 23:38
|
Bruger
|
Du stiller mange spørgsmål, men jeg fornemmer at du rent faktisk er interesseret i at vide, hvordan jeg forstår det emne, så lad os bare tage den fra en ende af. Men det kan nemt komme til at tage lang tid og jeg behøver vel næppe advare om, at jeg til tider skriver temmelig provokerende, for det har du nok fundet ud af. Og så er det ikke en gang med vilje... Nå, men for det første kan jeg godt se et vist paradoks i den måde du stiler det op på, men for nu at tage fat om det me ddet samme, så er hele Bibelen ikke sand. Den er fyldt med løgn. Den allerførste finder faktisk sted i lige netop dne bretning, som vi taler om: syndefaldet. Her fristes Eva af slangen til at spise af den forbudne frugt (som jo altså ikke er hverken et æble eller en pære eller noget andet håndfast, men snarere skal tjene som symbolet på, at mennesket selv vil afgøre, hvad der er godt og ondt) Slangen siger: mon Gud virkelig har sagt..... Så nogle af de ting, der står i Bibelen er løgn. Det er derfor det kan være problematisk blot at rive nogle vers ud af deres sammenhæng for at bevise en pointe. Man må forstå sammenhængen for at forstå Bibelens samlede sandhed: at Gud har skabt os og at Han ønsker at vi skal tilbringe evigheden sammen med Ham. At vi ikke skal tilbede andet/andre end Ham, fordi vi så kommer på afveje og at jesus døde for vores synder, så vi kan være sammen Ham i evigheden...... og en masse mere, som jeg ikke vil remse op her
Helt kort: Uanset hvem, der har valgt det og hvorfor, så er det diskriminerende.
Helt kort: Du har fuldkommen ret!
Når det er sagt, så må jeg sige, at det jo ikke er "os", der har valgt det. Selv hvis syndefaldet havde fundet sted, så var det for det første kun Adam og Eva, der valgte - ikke de mange milliarder af andre mennesker, der er kommet til sidenhen. For det andet, så mener jeg ikke at de nogensinde valgte at "kvinder skal herske over mænd" - de valgte at spise en frugt. At det skulle få den konsekvens det iflg. Bibelen fik, må helt og holdent tilskrives Gud.
Altså, sørens osse, nu var vi lige så enige :-)
Nej, det er ikke du og jeg i os selv, der har valgt det, men menneskeheden som sådan. Lad os et øjeblik forestille os at der ikke er nogen Gud (det falder nok mig sværere end dig) Har du og jeg valgt at er skal være krig? Nej, men ville det ikke være ganske rigtigt at påstå, at vi mennesker selv har valgt at slås fra tid til anden? Vi behøver jo ikke en gang at gå til det store udland for at se det. Vi kan bare se, hvad der i den lokale bodega...
For det andet, så spiste de netop ikke bare frugt. Beretningen handler ikke om æblerov, den handler om, at menensket tog beslutningen om, at nu ville vi selv bestemme, hvad der er rigtigt og forkert.
Diskrimination handler altid om at der er to forskellige slags mennesker - ellers kunne man jo ikke diskriminere. Det handler også altid om at der er to forskellige sæt spilleregler - ellers var der ikke tale om diskrimination. Så det du spørger om her, er vel i bund og grund blot, om ikke der "bør" diskrimineres mellem mænd og kvinder?
Hvordan samfundets spilleregler "bør" være kan selvfølgelig altid debatteres. Og, hvis du synes diskrimination er acceptabelt, så stopper debatten jo der.
Sådan kan du jo sætte det op, men er det ikke noget dybere end det?
Diskrimination handler om at gøre forskel. Men hvis nu du har en skole, hvor der findes børn med en IQ på mellem 80 og 180, hvad ville så en egentlig forskelsbehandling være? At behandle dem alle på samme måde eller at behandle dem alle sammen ud fra deres eget udgangspunkt? Hvad ville være det mest diskriminerende?
Hvis der er forskel på mænd og kvinder generelt, så mener jeg bestemt at det ville være skudt ved siden af at behandle dem ens. Det er ikke ensbetydende med at nogen skal undertrykkes. Snarere tvært imod. De egenskaber vi hver især har, skal jo netop værnes om i stedet for at vi forsøger at presse alle ned i den samme bås og skal være så ens.
Betyder det at Paulus' ord ("at optræde som lærer tillader jeg ikke en kvinde") ikke gælder den dag i dag? At de altså kun var diskriminerende i hans samtid?
Hvis ikke, hvordan skal de så fortolkes, sådan at de ikke er diskriminerende den dag i dag?
Det handler egentlig ikke så meget om "dengang" og "i dag," men mere om hvilken situation, vi står i. Paulus skrev ikke et brev til dig og mig. Han skrev breve til de menigheder, som han havde en vis andel i. De breve bruger vi nu som hjælp til at holde os inden for den lære, som Jesus selv stod for og som Paulus på fineste vis forklarede.
En skole bør jo ikke have lærere, som ikke ved, hvad de taler om. Derfor tillod Paulus ikke kvinder at undervise, fordi han befandt sig i et samfund, hvor kvinder ikke havde den uddannelse, der skulle til eller måske var det et spørgsmål om, at han gerne ville slippe for det bøvl det måske ville give i forhold til den tids samfundsopfattelse.
Han lægger jo også betydningen på, at det ikke er Guds vegne han taler på, men derimod sine egne...
mvh
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#39278 - 08/12/2004 01:09
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Ja det er jeg jo så ikke sikker på, men det lyder da sympatisk hvis det ikke forholder sig sådan. Jeg taler jo om den mere fundamentalistiske del af kristendommen.
Jeg kender ingen med mere "fundamentalistiske" (!!?) kristne holdninger end dem herinde på dette forum!
Vi mener vel alle, at det moderne samfund skal være frit, også dem med mere kontroversielle holdninger. Men dem der har disse holdninger kan jo bare leve efter dem i sit eget liv, og også give udtryk for dem overfor andre. Men pådutte nogen noget ... næh, den kommer ikke fra kristnes side, det tør jeg godt garantere for.
Mvh Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39279 - 08/12/2004 10:45
|
Bruger
|
... for nu at tage fat om det me ddet samme, så er hele Bibelen ikke sand. Den er fyldt med løgn. Den allerførste finder faktisk sted i lige netop dne bretning, som vi taler om: syndefaldet. Her fristes Eva af slangen til at spise af den forbudne frugt (som jo altså ikke er hverken et æble eller en pære eller noget andet håndfast, men snarere skal tjene som symbolet på, at mennesket selv vil afgøre, hvad der er godt og ondt) Slangen siger: mon Gud virkelig har sagt.....
Men det er dog - mig bekendt - ret begrænset, hvor mange steder i Bibelen det er slangen, der fører ordet. Og I Paulus' breve er det vel ikke tilfældet?
A: Helt kort: Uanset hvem, der har valgt det og hvorfor, så er det diskriminerende.
h: Helt kort: Du har fuldkommen ret!
Jamen, så er vi jo alligevel enige!
A: Når det er sagt, så må jeg sige, at det jo ikke er "os", der har valgt det. Selv hvis syndefaldet havde fundet sted, så var det for det første kun Adam og Eva, der valgte - ikke de mange milliarder af andre mennesker, der er kommet til sidenhen.
h: Nej, det er ikke du og jeg i os selv, der har valgt det, men menneskeheden som sådan.
Så Adam og Eva er ikke faktiske personer - de er blot billeder på menneskeheden? Og når Adam og Eva har gjort/valgt noget, så betyder det at menneskeheden har gjort/valgt det?
Er det iøvrigt ikke lidt grotesk at udtale sig helt firkantet om, hvad "menneskeheden" har valgt - det er trods alt flere milliarder mennesker vi taler om.
Og, personligt så har jeg ikke truffet et valg, der bare ligner syndefaldet.
Lad os et øjeblik forestille os at der ikke er nogen Gud (det falder nok mig sværere end dig)
Ja, jeg behøver ikke engang at forestille mig.
Har du og jeg valgt at er skal være krig? Nej, men ville det ikke være ganske rigtigt at påstå, at vi mennesker selv har valgt at slås fra tid til anden? Vi behøver jo ikke en gang at gå til det store udland for at se det. Vi kan bare se, hvad der i den lokale bodega...
Der findes mennesker, der har valgt at slås. Der findes sikker også mennesker, der aldrig har valgt at slås. Jeg mener det er yderst problematisk at udtale sig generelt om, hvad "vi mennesker", "menneskeheden" etc. har gjort og valgt. Jeg mener også at kollektiv straf - som den Bibelen excellerer i - er dybt forargelig.
For det andet, så spiste de netop ikke bare frugt. Beretningen handler ikke om æblerov, den handler om, at menensket tog beslutningen om, at nu ville vi selv bestemme, hvad der er rigtigt og forkert.
Det var ikke handlingens eksakte natur, der var det centrale i min kommentar. Min pointe er, at straffen ("konsekvensen") er fastsat af Gud og at det diskriminerende element derfor er indstiftet af Gud - ikke af "menneskeheden".
Hvis der er forskel på mænd og kvinder generelt, så mener jeg bestemt at det ville være skudt ved siden af at behandle dem ens. Det er ikke ensbetydende med at nogen skal undertrykkes. Snarere tvært imod. De egenskaber vi hver især har, skal jo netop værnes om i stedet for at vi forsøger at presse alle ned i den samme bås og skal være så ens.
Der er ikke tale om at "presse alle ned i den samme bås" - der er tale om at give alle, uanset køn etc., lige rettigheder.
Og dit forsøg på at gøre det til et spørgsmål om evner køber jeg overhovedet ikke. Jeg ser intet belæg for, at kvinder ikke fuldt ud lige så godt skulle kunne fungere som (religiøse) lærere. Og, når der står at "kvinder skal underordne sig deres mænd i alt" så skulle det jo betyde at manden i alle henseender er bedre end kvinder til at bestemme - altså at den ringeste mand er bedre til at bestemme end den bedste kvinde. Det er ikke min erfaring, så jeg må afvise, at det kan begrundes med evner. Det er rendyrket diskrimination.
Det handler egentlig ikke så meget om "dengang" og "i dag," men mere om hvilken situation, vi står i. Paulus skrev ikke et brev til dig og mig. Han skrev breve til de menigheder, som han havde en vis andel i. De breve bruger vi nu som hjælp til at holde os inden for den lære, som Jesus selv stod for og som Paulus på fineste vis forklarede.
Men, hvis brevene er så situationsspecifikke, hvordan kan de så overhovedet bruges i dag, hvor situationen er en helt anden? Og de bruges i stor stil den dag i dag!
En skole bør jo ikke have lærere, som ikke ved, hvad de taler om. Derfor tillod Paulus ikke kvinder at undervise, fordi han befandt sig i et samfund, hvor kvinder ikke havde den uddannelse, der skulle til ...
Han skriver for mig at se ikke ét ord om at det er et spørgsmål om uddannelse.
Men, hvis det udelukkende er et spørgsmål om uddannelse, så kan der jo ikke være noget problem i at have kvindelige præster i dag?
... eller måske var det et spørgsmål om, at han gerne ville slippe for det bøvl det måske ville give i forhold til den tids samfundsopfattelse.
Måske, men er vi nu ikke ved at bevæge os ud i gætterier?
Han lægger jo også betydningen på, at det ikke er Guds vegne han taler på, men derimod sine egne...
Så Paulus' passager af Bibelen er ikke fejlfrie - de er blot et menneskes udlægning af Jesu lære med de misforståelser, mangler og personlige tilføjelser det giver?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39280 - 08/12/2004 13:27
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej ateist Jeg vil egentligt ikke kommentere dit indlæg - for jeg har ikke fulgt med i debatten. Jeg fik dog lige en tanke som jeg gerne vil nedskrive
Der er ikke tale om at "presse alle ned i den samme bås" - der er tale om at give alle, uanset køn etc., lige rettigheder.
Jeg mener også at alle mennesker skulle have samme og lige rettigheder hvis det kunne lade sig gøre. Men det kan det altså ikke på alle områden.
Arbejdsmæssigt ja, lønmæssigt ja(?)burde det da, job-fordeling ja hvis kræfterne og evnerne rækker, alle samfundsmæssige ting ja......
Men der er andre ting vi ikke kan lave om på og som bestemt ikke er ens for alle uanset køn....... ting som gør at det ene køn (ofte) er mere egnet til et job end det andet. Det kan være muskelstyrke.....her har mænd ofte en fordel Det kan være evnen til at tænke på mange ting samtidig (har læst i en klog bog at det skulle kvinder være væsentlig bedre til end mænd) Det kan være modergen/kvindelig intuition Det kan være vildmandsgen som tør satse og springe ud i.....
Lige meget hvormeget vi prøver at mase mænd og kvinder ned i samme roller bliver vi ikke ens - det kan vi ikke - for vi er forskellige. Faktisk synes jeg at det er at gøre vold på kvinder at forlange at vi skal kunne det samme som alle mænd.....gøre det samme som mænd...... tænke som mænd(?) ..... passe ind i den samme verden som mænd......
Jeg vil nu hellere være KVINDE med de fordele om ulemper det har på sig. (det betyder ikke at jeg ikke vil have det samme i løn som en mand hvis jeg gør det samme stykke arbejde)
Som kvinde har jeg fx det privelegium at kunne være gravid. Den følelse og oplevelse snydes ALLE mænd for (ret diskriminerende for det er virkelig en oplevelse for livet) de kan bare sidde på sidelinjen og høre om hvor fantastisk det er. Ulempen er jo så at vi også er nød til at gennemleve smerten ved at føde..... selvom denne smerte på ingenmåde overgår glæden ved graviditeten og barnet. Dernæst har vi kvinder privelegiet at kunne amme - det snydes mænd også for..... synd for dem - det er fantastisk..... denne nære kontakt med en helt nyt lille menneske wow.....
NÅ det korte af det lange er - vi er ikke ens og vi bliver aldrig ens - lige meget hvor meget umage vi gør os for at blive det. Det er en håbløs kamp.
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#39281 - 08/12/2004 14:27
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
Hej Esmaralda! Jeg kan næsten kun gentage mig selv: Der er ikke tale om at "presse alle ned i den samme bås" - der er tale om at give alle, uanset køn etc., lige rettigheder. Det kan meget vel være, at der er kønsbestemte forskelle, der gør at mænd og kvinder normalt ikke vil være lige egnede til et job. Det berettiger bare ikke til at udelukke folk pga. deres køn. Man må i stedet afvise dem enkeltvist fordi de personligt ikke er egnede. Det bliver til diskrimination, hvis man på forhånd gør sig nogle antagelser om folks individuelle kvalifikationer på baggrund af den gruppe de tilhører. Der kan være kvinder, der fx rummer et veludviklet "vildmandsgen" ligesom der er mænd uden et sådant. De pågældende kvinder vil så være kvalificerede mens de pågældende mænd ikke er det. Som jeg svarede holbro, så ser jeg intet, der tyder på at de diskriminerende krav i Bibelen skulle have noget som helst med kvalifikationer at gøre - det er blot diskrimination. Al din snak om fødsler og amning kan jeg ikke rigtigt se relevansen af, men du må jo uddybe, hvis det alligevel er tilfældet.
NÅ det korte af det lange er - vi er ikke ens og vi bliver aldrig ens - lige meget hvor meget umage vi gør os for at blive det. Det er en håbløs kamp.
Jeg håber bestemt heller ikke at vi bliver ens - tværtimod sætter jeg stor pris på forskellene. Men det er altså også noget helt andet vi her taler om.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39282 - 08/12/2004 21:51
|
Bruger
|
Hej Esmaralda
Du skriver følgende til Ateist:
""Lige meget hvormeget vi prøver at mase mænd og kvinder ned i samme roller bliver vi ikke ens - det kan vi ikke - for vi er forskellige. Faktisk synes jeg at det er at gøre vold på kvinder at forlange at vi skal kunne det samme som alle mænd.....gøre det samme som mænd...... tænke som mænd(?) ..... passe ind i den samme verden som mænd""
Hvad mener du her, hvad er det vi ikke kan gøre som mænd kan? vi er ikke så fysisk stærke, men hvad er der ellers vi ikke kan klare. Jeg går ikke ud fra du mener, at kvinder er mindre intelligente, men kan du ikke forsøge at forklare hvad du helt konkret sigter til?
"NÅ det korte af det lange er - vi er ikke ens og vi bliver aldrig ens - lige meget hvor meget umage vi gør os for at blive det. Det er en håbløs kamp."
Nej selvfølgelig er vi ikke ens, men det betyder jo ikke, at kvinder derfor skal underordne sig mænd, hvis du mener det, siger du jo samtidig, at de kvindelige værdier ikke er så værdifulde som de mandlige.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39283 - 08/12/2004 21:58
|
Bruger
|
Holbo "Og lad mig da bare tage skraldet for min oplevelse af det med det samme, for jeg mener faktisk at det er et særligt karaktértræk for kvinder, at I er stride. Det behøver man ikke være mand for at vide, men måske det kan være lidt svært at erkende for nogle." Undskyld men du har da vist et problem, har du ikke  "Til gengæld er mænd nogle underlige selvbevidste stoddere, der kun meget nødigt tager imod hjælp fra andre..." svaret her må blive det samme, dertil vil jeg så sige, du generaliserer meget, det kan jeg ikke bruge til noget i denne sammenhæng her. "Propblemet er jo, Nelle, at du fokuserer meget snævert på de negative ting, som Bibelen siger om kvinder, men faktisk er den sprængfyldt med negative udsagn om mænd. De går bare unævnte i glemmebogen, fordi vi har noget, der hedder kvindekamp og intet, der hedder mandekamp..." jah  ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39284 - 08/12/2004 22:09
Re: Rettigheder (?) for kvinder i den katolske Kirke.
[Re: tau]
|
Bruger
|
Hej Tau
"Jeg er katolik, og jeg vil bare indskyde, at det ikke nødvendigvis skal ses som en RETTIGHED, at have hyrdejobbet i den katolske Kirke. Det kan lige så vel ses som en byrde - en pligt. "
Nu er det vel sådan at ingen mand er tvunget til at påtage sig denne "byrde" så den vil jeg ikke købe. Hvis man påtager sig jobbet som hyrde, er det vel fordi man gerne vil, hvis dette ikke er tilfældet kan jeg ikke forestille mig, vedkommende vil være den rette til jobbet.
"Det er helt sikkert ikke noget let hverv, og det kan da ses som en byrde for mænd, at DE SKAL tage sig af dette. Dette tunge hverv er kvinder fritaget for - det kunne måske også ses som diskriminering af mændene? Blot en tanke"
Nej, det er det da sikkert ikke, men der er jo så mange jobs der ikke er lette, men diskriminationen kommer du ikke udenom, fordi, kvinder ikke har valget, om de vil påtage sig dette job, ren og skær fordi, de er kvinder. Sådan mener jeg du skal se på det, og måske tænke over, at der stadig findes et negativt kvindesyn i den katolske kirke... ... ...
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39285 - 08/12/2004 22:27
|
Bruger
|
Men det er dog - mig bekendt - ret begrænset, hvor mange steder i Bibelen det er slangen, der fører ordet. Og I Paulus' breve er det vel ikke tilfældet?
Det er jo et godt spørgsmål. Slangen er symbolet på Guds modstander, sådan som jeg forstår syndefaldsberetningen og som sådan kan "slangen" føre ordet i flere sammenhænge end den nævnte. Om den ligefrem dukker op i Pauli breve kan vi jo reelt ikke vide, men jeg er da overbevist om, at Paulus taler sandhed. Det er jo tilsyneladende ham meget magtpåliggende i visse tilfælde at gøre opmærksom på, om han taler på egne vegne eller han føler Gud taler gennem ham.
Så Adam og Eva er ikke faktiske personer - de er blot billeder på menneskeheden? Og når Adam og Eva har gjort/valgt noget, så betyder det at menneskeheden har gjort/valgt det?
Det er sådan jeg forstår det, ja
Er det iøvrigt ikke lidt grotesk at udtale sig helt firkantet om, hvad "menneskeheden" har valgt - det er trods alt flere milliarder mennesker vi taler om.
Synes du? Kender du ret mange, som er villige til at underlægge sig Guds vilje? Det er nemlig det valg, der er tale om.
Og, personligt så har jeg ikke truffet et valg, der bare ligner syndefaldet
Nå? Jeg troede da ellers du betegnede dig selv som ateist, men jeg tager måske fejl? Hver gang vi gør noget, som ikke er Guds vilje, så træffer vi et valg, der ligner syndefaldet.
Der findes mennesker, der har valgt at slås. Der findes sikker også mennesker, der aldrig har valgt at slås. Jeg mener det er yderst problematisk at udtale sig generelt om, hvad "vi mennesker", "menneskeheden" etc. har gjort og valgt. Jeg mener også at kollektiv straf - som den Bibelen excellerer i - er dybt forargelig.
På en måde forstår jeg godt, hvad du mener, men ikke desto mindre er det jo sådan, at hvis nogen vælger at slås, så går det oftest ud over nogen, der IKKE har valgt at slås. Det er konsekvensen af at vi selv vil beslutte, hvad der er godt og skidt.
Der er jo ikke tale om en kollektiv straf. Gud straffer ikke Adam og Eva. Han fortæller dem blot, at det, de vælger får konsekvenser for dem selv og andre. Han forklarer bare, at hvis de fortsætter ad den vej, de har valgt, så vil det få negative konsekvenser for dem selv og alle andre.
Det var ikke handlingens eksakte natur, der var det centrale i min kommentar. Min pointe er, at straffen ("konsekvensen") er fastsat af Gud og at det diskriminerende element derfor er indstiftet af Gud - ikke af "menneskeheden".
Men konsekvensen eller straffen er jo ikke fastsat af Gud. Det er bare sådan, det nødvendigvis må blive, når vi vælger selv at afgøre forskellen mellem godt og ondt. Vi har jo ikke det overblik, som er nødvendig for en god sondring.
Men, hvis brevene er så situationsspecifikke, hvordan kan de så overhovedet bruges i dag, hvor situationen er en helt anden? Og de bruges i stor stil den dag i dag!
Ja, men det er vel heller ikke noget problem. Brevene indeholder både noget, som passer ind i bestemte situationer og noget, som er mere generelt. Prøv engang at læse Højsangen i GT og fortæl mig så, hvad den siger om skabelsen... den siger nemlig slet ingenting om skabelsen (ikke så vidt jeg husker, i hvert fald) for den er ikke skrevet med det for øje.
Pauli breve er heller ikke skrevet primært for at banke kvinder på plads, men er ment som en generel vejledning til den menighed, han skriver til og til alle, som kan genkende noget i dem.
Vi forkaster jo heller ikke "Anna Karenina" som en god roman, blot fordi den russiske kommunisme ikke længere eksisterer. Vi fortsætter med at læse den for at lære noget af den, som er generelt for livet.
Men, hvis det udelukkende er et spørgsmål om uddannelse, så kan der jo ikke være noget problem i at have kvindelige præster i dag?
Næh...
... eller måske var det et spørgsmål om, at han gerne ville slippe for det bøvl det måske ville give i forhold til den tids samfundsopfattelse.
Måske, men er vi nu ikke ved at bevæge os ud i gætterier?
Joh...
Så Paulus' passager af Bibelen er ikke fejlfrie - de er blot et menneskes udlægning af Jesu lære med de misforståelser, mangler og personlige tilføjelser det giver?
Både ja og nej. De er ikke fejlfrie. Bibelen er jo ikke en åbenbaring i sig selv. Den er en samling af bøger skrevet af mennesker, inspireret af Gud, om hændelser og følelser, der handler om Gud.
Derfor vil der være misforståelser og fejl i, men vi må alligevel holde fast i dens ophøjede funktion for at det hele ikke skal køre af sporet. Bibelen definerer helt afgjort, hvad Kristen tro er. Der er ingen andre muligheder, for begynder tingene at flyde.
Men vi kan heller ikke læse og forstå Bibelens budskab, hvis ikke det er os givet fra Gud. Helligånden må ind over, for at vi kan forstå det, vi læser.
mvh
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#39286 - 08/12/2004 22:32
Re: Rettigheder (?) for kvinder i den katolske Kirke.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ellen
Sådan mener jeg du skal se på det, og måske tænke over, at der stadig findes et negativt kvindesyn i den katolske kirke... ... ...
Det holder ingen steder. Ingen andre steder har kvinden (jvf. Mariafromheden/dyrkelsen) så høj en plads som i den katolske Kirke, så den æder jeg altså ikke.
Det andet er vi så uenige om, og lad os lade det blive ved det.
Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39287 - 08/12/2004 22:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Per (Holbo) Du skriver: "Problemet er jo, Nelle, at du fokuserer meget snævert på de negative ting, som Bibelen siger om kvinder, men faktisk er den sprængfyldt med negative udsagn om mænd. De går bare unævnte i glemmebogen, fordi vi har noget, der hedder kvindekamp og intet, der hedder mandekamp..." Negative ting i Bibelen om kvinder? Hvad tænker du lige på? Jeg har ikke fundet noget negativt i Bibelen om kvinder, og jeg har da vist efterhånden været det hele igennem! Jeg har også været på et spændende emnekursus i "Bibelens kvinder" - lutter ære og ophøjelse! - sandelig ikke noget man, som kvinde, får mindreværdskomplekser af, kan jeg love dig! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39288 - 08/12/2004 23:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kristina,
jeg kan da godt komme med et par eksempler på udsagn, der for den ikke kristne kan ses som værende negative mod kvinder. For eks. den at manden er kvindens hoved og at kvinden skal underordne sig manden i alt.
Men vi som er kristne ved jo godt, at der med hoved menes, at hengive sig for kvinden, ikke at tyrannisere, og at der også står, at mænd og kvinder skal underordne sig HINANDEN. Ja, sådan er der så meget, min pointe var bare, at jeg såmænd godt kan se det fra Nelles side, at der er negative udsagn om kvinder i Bibelen, selvom jeg selv mener noget andet. Håber det er forståeligt?
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39289 - 08/12/2004 23:44
|
Bruger
|
Hej nelle
Nej selvfølgelig er vi ikke ens, men det betyder jo ikke, at kvinder derfor skal underordne sig mænd, hvis du mener det, siger du jo samtidig, at de kvindelige værdier ikke er så værdifulde som de mandlige.
Hvad mener du egentlig med kvindelige hhv. mandlige værdier?
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#39290 - 09/12/2004 07:10
|
Bruger
|
Hej Nikolaj
"Hvad mener du egentlig med kvindelige hhv. mandlige værdier?"
Ingenting, overhovedet ingenting, men siden der skulle være den store forskel på kvinder og mænds evner må der jo være tale om nogle sådanne. Det må jo være en grund til, at I mener kvinder og mænd er SÅ forskellige, at det berettiger til en diskriminerende forskelsbehandling.
Selvfølgelig er vi forskellige, det skal vi også være, den fysiske forskel giver jo sig selv, men den psykiske forskel tror jeg er ligeså meget kulturrelt bestemt, hvad vi forventer af hinanden som mennesker...
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39291 - 09/12/2004 07:14
|
Bruger
|
Hej Tau
Nu er det jo ikke bare mig som ikke kristen der har det synspunkt at bibelen har passager som er diskriminerende for kvinder, selv mange teologer har jo den samme opfattelse.
Den protestantiske kirke har jo ligeledes set det forkerte i, at kvinder ikke kunne agere som præst. Så helt forkert kan min udlægning ikke være.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39292 - 09/12/2004 08:08
|
Bruger
|
Hej Nelle
Gud undertrykker ikke kvinder, det kan mænd til gengæld godt finde på. Har man den indstilling, er det blot et spørgsmål om foranledning. Som vi jo før har været inde på, Nelle, kan heller ikke videnskaben sige sig fri - i ramme alvor har man ment at kvinder var mindre intelligente end mænd (nogle påstår det sågar endnu).
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39293 - 09/12/2004 08:36
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nelle, du skriver
"Den protestantiske kirke har jo ligeledes set det forkerte i, at kvinder ikke kunne agere som præst."
Kirker kan ikke tale. Hvis Guds kirke kunne tale, ville den efter min opfattelse protestere mod en så udemokratisk, diskriminerende og undertrykkende udtalelse!
Hvem mener du har bemyndigelse til at udtale sig om lærespørgsmål på den protestantiske kirkes (mener du folkekirkens eller Guds kirkes?) vegne?
kristina
Ændret af kristina (09/12/2004 13:26)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39294 - 09/12/2004 08:50
Kvindelige præster
|
Bruger
|
Hej Nelle
"Den protestantiske kirke har jo ligeledes set det forkerte i, at kvinder ikke kunne agere som præst."
Det er nu ikke alle protestantiske kirker, der ser "lyset" i kvindelige præster. For Gud er ikke i strid med sig selv, og pludselig kalde nogen fuldstændig imod sit eget Ord.
Nu er det at være præst ikke "bare" et job eller erhverv, - som at være tømrer eller murer, det er et kald.
Gud kalder præster, som en gave til kirken - til os.
Præsteembedet er ikke noget man kan erhverve sig af menneskelig vej, ikke en gave jeg kan kræve, for at jeg skal blive ligeberettiget med andre. Det har intet at gøre med ligeberettigelse. Det er med det som med enhver anden gave.
Jeg kan ikke fremtvinge eller kræve en gave.
En gave er noget, der gives af fri vilje, og Gud giver os i sin gavmildhed denne gave.
Mkh Malli
Ændret af malli (09/12/2004 08:53)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39295 - 09/12/2004 12:26
Bibelens sandhed er ikke demokratisk.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ellen
Bibelen bliver ikke mindre sand, blot fordi mange mener, at den ikke er sand. Den er sand, om så ikke et eneste menneske syntes det. Jesus spørger da også et sted, om Han vil finde sand tro på jorden, når Han vender tilbage til den.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39296 - 09/12/2004 12:29
Enige om NOGET..
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kristina, så er vi da enige om noget, nemlig at Gud kun kalder mænd til præstekaldet. Skønt! Mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39297 - 09/12/2004 13:08
|
Bruger
|
... i ramme alvor har man ment at kvinder var mindre intelligente end mænd (nogle påstår det sågar endnu).
Du lader til at have en forhåndsantagelse om, at det er helt utænkeligt at der kunne være en kønsbestemt forskel på intelligens. Men, hvorfor egl. det, når nu der er så mange andre kønsbestemte forskelle?
|
|
Til toppen
|
|
|
#39298 - 09/12/2004 13:30
[Re: søgende]
|
Bruger
|
Men pådutte nogen noget ... næh, den kommer ikke fra kristnes side, det tør jeg godt garantere for.
Mon dog ikke? For mig at se er der nu talrige eksempler på at også kristne ønsker at "pådutte nogen noget": - kristendomskundskab - kristendom skrevet ind EU-forfatningen - søndagslukket og forbud mod salg af alkohol om søndagen. - forbud mod blasfemi - forbud mod adoption og (lægekontrolleret) kunstig befrugtning til homoseksuelle - forbud mod erotikmesser - forbud mod prostitution - forbud mod forskning i kloning, stamceller etc. - forbud mod aktiv dødshjælp etc.
Og, det er uden at se på, hvad de kristne i USA ønsker at pådutte folk. Strømninger i USA har det jo ellers med også at nå DK nogle år senere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39301 - 10/12/2004 09:23
|
Bruger
|
Hvis de eksempler, du nævner her skal kunne bære at kaldes "kristne pådutterier," så indebærer det vel, at de er specifikt kristne og det er jo ikke tilfældet for et eneste af dem.
Jeg har ikke kaldt dem "kristne pådutterier" sådan som du - uvist af hvilken grund - citerer mig for.
Jeg har nævnt det som eksempler på ting, som kristne ønsker at pådutte folk. Det blev nemlig postuleret, at kristne ikke ønskede at "pådutte nogen noget". Hvilket ikke er sandt.
Jeg har imidlertid ikke påstået, at det kun var kristne, der ønskede at pådutte os disse ting.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39302 - 10/12/2004 10:02
Re: Kristen pådutteri
|
Bruger
|
Hej ateist
Jeg må sige at jeg ikke helt forstår din snoen dig udenom dine egne påstande i dette tilfælle.
Først skriver Holbo: Men pådutte nogen noget ... næh, den kommer ikke fra kristnes side, det tør jeg godt garantere for.
Det handler om hvad kristne gør - ikke om hvad hvemsomhelst i samfundet gør... det kan vi vel godt blive enige om?
Så svarer du (ateist) : Mon dog ikke? For mig at se er der nu talrige eksempler på at også kristne ønsker at "pådutte nogen noget": - kristendomskundskab - kristendom skrevet ind EU-forfatningen - søndagslukket og forbud mod salg af alkohol om søndagen. - forbud mod blasfemi - forbud mod adoption og (lægekontrolleret) kunstig befrugtning til homoseksuelle - forbud mod erotikmesser - forbud mod prostitution - forbud mod forskning i kloning, stamceller etc. - forbud mod aktiv dødshjælp etc.
Og, det er uden at se på, hvad de kristne i USA ønsker at pådutte folk. Strømninger i USA har det jo ellers med også at nå DK nogle år senere.
Altså du må mene at de ting som kristne her i DK/EU ønsker at pådutte alle andre er hvad der svarer til din liste. (det er vel stadig kristne og ikke hvemsomhelst vi taler om?)
Holbo svarer: Hvis de eksempler, du nævner her skal kunne bære at kaldes "kristne pådutterier," så indebærer det vel, at de er specifikt kristne og det er jo ikke tilfældet for et eneste af dem.
Du svarer så: Jeg har ikke kaldt dem "kristne pådutterier" sådan som du - uvist af hvilken grund - citerer mig for.
Jeg har nævnt det som eksempler på ting, som kristne ønsker at pådutte folk. Det blev nemlig postuleret, at kristne ikke ønskede at "pådutte nogen noget". Hvilket ikke er sandt.
Jeg har imidlertid ikke påstået, at det kun var kristne, der ønskede at pådutte os disse ting.
Nu er det pludselig ikke længere kristne det handler om (det har del-tråden ellers haft som emne og dermed ligger det jo ligefor) NU er det pludselig alle mulige med de holdninger der står for skud....... hvorfor så give de kristne skylden i det første indlæg???
OG alligevel skriver du igen at det ER ting som kristne ønsker at pådutte...... Er det kristne eller er det ikke kristne det handler om?
Du forholder dig slet ikke til at Holbo siger at det ikke er kristne som gruppe der står bag nogen af de udsagn...... men mere dele af den brede befolkningen som har de holdninger - på kryds og tværs af religion eller ej.....
Til sidst skriver du at du ikke har sagt at det kun er kristne der vil pådutte andre..... næææ vel er det ej, men det var de kristne pådutninger tråden handlede om....... så lige i denne sammenhæng er det ligemeget hvad alle andre gør...
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#39304 - 10/12/2004 10:15
Re: pådutning?
|
Ordstyrer
Bruger
|
... nu har ordet "pådutte" været brugt i en del indlæg, og jeg kunne godt tænke mig at spørge jer: Hvordan pådutter man egentlig? Og hvordan undgår man at pådutte? For det er vist noget negativt, som man bør holde sig fra ...? Eller måske skal vi tværtimod øve os og prøve at blive rigtig gode til det! For jeg regner da med, at vi kun kommunikerer, hvis vi vil hinanden et eller andet! Og hvis nogen helst vil være fri for at læse det vi kommunikerer ud, eller ikke kan finde ud af at tage stilling til det, eller bare er uenige, så kalder de de det typisk for "pådutning" ...  ? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39305 - 10/12/2004 10:30
Re: kvindeværd
|
Bruger
|
Hej Nelle
Hvad mener du her, hvad er det vi ikke kan gøre som mænd kan? vi er ikke så fysisk stærke, men hvad er der ellers vi ikke kan klare. Jeg går ikke ud fra du mener, at kvinder er mindre intelligente, men kan du ikke forsøge at forklare hvad du helt konkret sigter til?
NEJ - jeg mener bestemt ikke at kvinder er mindre intelegente...... vi er måske bare intelegente på en lidt anden måde end de fleste mænd - og omvendt...... Jeg mener ikke at mænds intelegens eller måde at tænke på er bedre end kvinders - bare anderledes...... forstår du?
JA - mænd er ofte mere fysisk stærke end kvinder - det giver i sig selv mogle begrænsninger.
Men når jeg ser rundt om i samfundet kan jeg ikke undgå at se at der er flest mandlige mekanikere, VVS-folk, tømre, murere, og mange andre fag - OG det er altså IKEK noget kristendommen har bestemt...... derfor går jeg ud fra at de fag må ligge tættere på mænds tankegang og intelegens end på kvinders. Dermed ikke sagt at kvinder ikke kan lære det - selvfølgelig kan vi det, men det ligger ofte ikke så nemt for os.
Jeg kan også se at der er flest kvinder i andre fag - fag som er fuldt ud lige så nødvendige og værdige...... de fag ligger så nærmest kvinders tankegang og intelegens..... men mænd kan også lære det - men det kræver ofte mere af en mand at komme igennem.
Selvom der er typiske mandejob og kvindejob betyder det jo ikke at det andet køn ikke må tage udfordringen op og uddanne sig/arbejde i et "modsat" erhverv..... det sker bare ikke så til...... jeg tror det er fordi vi er forskellige - ikke andet..... MEN det er ikke kristendommen som har bestemt at det er sådan.....
DEt ejg sigter til er at vi er lige intelegente og lige værdifulde - på hver sin måde.... forstår du?
Nej jeg mener ikke at kvinder er mindre værd en mænd..... vi er LIGEVÆRDIGE og nej kvinder skal ikke underordne sig mænd - ikke på den måde vi i almindelighed forstår ordet underordne sig...... slet ikke.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#39306 - 10/12/2004 10:33
|
Bruger
|
Jeg må sige at jeg ikke helt forstår din snoen dig udenom dine egne påstande i dette tilfælle.
Jeg snor mig skam ikke udenom noget som helst - det er dig, der ikke læser, hvad jeg skriver!
Først skriver Holbo: Men pådutte nogen noget ... næh, den kommer ikke fra kristnes side, det tør jeg godt garantere for.
Det var nu "søgende", der skrev det.
Det handler om hvad kristne gør - ikke om hvad hvemsomhelst i samfundet gør... det kan vi vel godt blive enige om?
Det handler om, hvorvidt kristne vil pådutte nogen noget eller ej.
Altså du må mene at de ting som kristne her i DK/EU ønsker at pådutte alle andre er hvad der svarer til din liste. (det er vel stadig kristne og ikke hvemsomhelst vi taler om?)
Jeg mener, der er kristne, der vil pådutte folk her i DK/EU de ting, der står på min liste.
A: Jeg har imidlertid ikke påstået, at det kun var kristne, der ønskede at pådutte os disse ting.
E: Nu er det pludselig ikke længere kristne det handler om (det har del-tråden ellers haft som emne og dermed ligger det jo ligefor) NU er det pludselig alle mulige med de holdninger der står for skud....... hvorfor så give de kristne skylden i det første indlæg???
Vrøvl! Det er da stadigvæk kristne det handler om. Selvom det ikke kun er kristne, der ønsker at pådutte folk disse ting, så er det da i høj grad også kristne, hvilket er hele pointen.
At det "pludselig alle mulige med de holdninger der står for skud" er noget frygteligt sludder. Jeg har ikke inddraget "alle mulige" i debatten - det var holbro, der forsøgte sig med det.
Min påstand var - og er! - at der er kristne, der ønsker at pådutte folk disse ting. Det bliver altså ikke mindre sandt af, at der også er andre, der ønsker det samme.
OG alligevel skriver du igen at det ER ting som kristne ønsker at pådutte...... Er det kristne eller er det ikke kristne det handler om?
Læs dog, hvad jeg skriver!
Du forholder dig slet ikke til at Holbo siger at det ikke er kristne som gruppe der står bag nogen af de udsagn...... men mere dele af den brede befolkningen som har de holdninger - på kryds og tværs af religion eller ej.....
Nej, for det er irrelevant for min påstand om at der er kristne, der ønsker at pådutte folk disse ting.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39307 - 10/12/2004 10:35
|
Bruger
|
Hej Nelle
Det må jo være en grund til, at I mener kvinder og mænd er SÅ forskellige, at det berettiger til en diskriminerende forskelsbehandling.
Hvem har sagt det???? Jeg kender ingen kristne som mener sådan.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#39308 - 10/12/2004 10:39
|
Bruger
|
Hej ateist
Måske er det fordi vi forstår ordet pådutte forskelligt ????
Hvad mener du er indebærer at pådutte nogen noget???
Og hvad betyder det at lade sig pådutte???? Hvis noget sådant findes
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#39309 - 10/12/2004 10:40
|
Bruger
|
Hej Esmeralda Ja, der er noget med det hhv. grovmotoriske og finmotoriske - hvor manden generelt har en force på det grovmotoriske, og kvinden på det finmotoriske. Vi ER ikke ens - men selvfølgelig skal man ikke lade sig begrænse af sit køn, når vi taler almindelige verdslige erhverv, det har jeg nu heller ikke indtryk af at du mener - det er vist heller ikke et traditionelt kvindeerhverv at være gartner? (Nå, jeg har måske lyttet for meget giro 413 i min barndom, og HER var "Den gamle gartner" altså en mand  ) Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39310 - 10/12/2004 10:43
|
Bruger
|
Måske er det fordi vi forstår ordet pådutte forskelligt ????
Jeg kan ærligt talt ikke se, at ret meget i dit forrige indlæg kan forklares med at "vi forstår ordet pådutte forskelligt".
|
|
Til toppen
|
|
|
#39311 - 10/12/2004 10:46
Re: vælge hyrdejobbet
|
Bruger
|
Hej Nelle
Du skriver at mændene bare kan lade være at vælge hyrdejobbet hvis de synes det er for svært.
Nu opperere Gud ikke helt som vi mennesker i verden gør. Gud kalder et menneske til at være hyrde - fordi Gud mener vedkommende er den rette til "jobbet"..... Der er ikke noget med ansøgninger og kvalifikationer som skal vurderes.
Gud kalder til en opgave - og Gud giver evner og styrke til at udfører den opgave..... Så en mand der er kaldt kan ikke bare sige nej fordi han ikke har lyst - ikke uden at gå imod Gud i hvert fald....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#39312 - 10/12/2004 10:47
|
Bruger
|
Hej malli
Du har ret - at være anlægsgartner er meget typisk et mande erhverv..... men jeg synes det er et skønt erhverv og har aldrig fortrudt at jeg valgte det.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#39313 - 10/12/2004 10:54
|
Bruger
|
Hej Nelle
Nej selvfølgelig er vi ikke ens, men det betyder jo ikke, at kvinder derfor skal underordne sig mænd, hvis du mener det, siger du jo samtidig, at de kvindelige værdier ikke er så værdifulde som de mandlige
Øh, nu er det i første omgang ægteskabet!!! bibelen taler om - ikke arbejdsmarkedet. Her har vi selvfølgelig krav på ligestilling, dog er der individuelle jobs, hvor det ene køn er at foretrække. Ja, det lyder som en selvmodsigelse. Men jeg kan nævne i mit eget erhverv som pædagog, her er det jo ikke videre smart at sende en kvinde ind til en psykotisk udadrettet mand, der hader kvinder - det kommer der i hverfald næppe en frugtbar dialog ud af....i bedste fald. Og omvendt kan der være med omvendt fortegn en kvinde, der er bange for mænd, her er det også indlysende at en kvinde alt andet lige, vil være bedst kvalificeret.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39314 - 10/12/2004 11:18
|
Bruger
|
... nu har ordet "pådutte" været brugt i en del indlæg, og jeg kunne godt tænke mig at spørge jer: Hvordan pådutter man egentlig? Og hvordan undgår man at pådutte? For det er vist noget negativt, som man bør holde sig fra ...?
Som det bliver brugt her er det vel nærmest noget med at tvinge folk til en bestemt adfærd.
Det startede nemlig med at Nikolaj, afviste, "at mennesker, der ønsker at tvinge andre til at leve efter kristendommen, nogen sinde vil få magt som de har agt i Danmark." Du gav ham ret, hvorpå Nelle skrev at det er hun "... så ikke sikker på, ..." Derpå beroligede Søgende hende så med ordene: "Men pådutte nogen noget ... næh, den kommer ikke fra kristnes side, det tør jeg godt garantere for."
Der er altså (i denne sammenhæng) en rød tråd fra "at tvinge" og "magt" og så til "pådutte".
Eller måske skal vi tværtimod øve os og prøve at blive rigtig gode til det! For jeg regner da med, at vi kun kommunikerer, hvis vi vil hinanden et eller andet!
Da vi taler om at få (lovgivende) magt som man har agt, så er der altså ikke længere tale om blot at "kommunikere".
Og hvis nogen helst vil være fri for at læse det vi kommunikerer ud, eller ikke kan finde ud af at tage stilling til det, eller bare er uenige, så kalder de de det typisk for "pådutning" ... ?
Men, når det er lovgivning vi taler om, så kan man altså ikke bare vælge at "være fri".
|
|
Til toppen
|
|
|
#39315 - 10/12/2004 11:21
|
Ordstyrer
Bruger
|
... jeg kom også lige til at tænke på dette, at hvis man ikke har flere gode argumenter at forsvare sine synspunkter med, kan man altid dutte folk en mening på hvis vanvid alle kan forstå!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39316 - 10/12/2004 11:34
Mænd og kvinder
|
Bruger
|
I fortsættelse af sidste indlæg Når der står skrevet at kvinden i ægteskabet skal underordne sig manden, skal du jo ikke glemme at manden skal elske kvinden så højt, at han er villig til at gå i døden for hende! Dette er målet eller arbejdsbeskrivelsen for hhv. kvinden OG manden, for at få ægteskabet til at fungere optimalt....som en slags yin og yang. Du kan ikke kun tage den ene bestanddel, og sige " hvor er det da forfærdeligt  " - da de to netop hænger sammen, og forudsætter hinanden. Det er jo indlysende, at såfrem manden trækker sin kærlighed og "villighed til at gå i døden" VÆK fra kvinden......da vil kvinden søge at kontrollere situationen, og dominere manden! Og omvendt: Søger kvinden at dominere over manden, føler manden sig truet (på sin maskulinitet), hvilket medfører at han vil trække sig væk fra hende, dvs. han trækker sin kærlighed tilbage. Tilbage står vi så med to dybt ulykkelige mennesker - men Bibelen giver os her og flere steder konkrete anvisninger på hvordan vi kan vende energien, kan vende situationen. Vi kan ikke lave den anden om, men vi kan selv arbejde på at gøre noget. Og det virker. Det her er ren psykologi ! Smid "Kvinden er fra Venus og manden fra Mars"-føljetonen...og "Vejen til mandens hjerte" i skraldespanden, det er spild af penge og tid. - Du kan læse om nøjagtig de samme principper i Bibelen!....og da i særdeleshed, hvis du TØR at bevæge dig ud i Bibelens univers, specielt i Gammel Testamente, for at få uddybet Pauli ord. Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39318 - 10/12/2004 15:35
Re: Bibelens sandhed er ikke demokratisk.
|
Bruger
|
Hej Tau
"Bibelen bliver ikke mindre sand, blot fordi mange mener, at den ikke er sand. Den er sand, om så ikke et eneste menneske syntes det. Jesus spørger da også et sted, om Han vil finde sand tro på jorden, når Han vender tilbage til den. "
Bibelen bliver heller ikke MERE sand fordi mange tror den rummer guds ord, det er jo pointen, I har en tro, som I selvfølgelig skal have lov til, men I skal forstå, det stadigvæk kun er en tro.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39319 - 10/12/2004 15:41
Re: Kvindelige præster
|
Bruger
|
Hej Malli
"Det er nu ikke alle protestantiske kirker, der ser "lyset" i kvindelige præster. For Gud er ikke i strid med sig selv, og pludselig kalde nogen fuldstændig imod sit eget Ord."
Nej, men det er jo bare et udtryk for, der stadig er fundamentalistiske kræfter i også den protestantiske kirke, og det gør jo altså ikke min påstand om, at kvinder bliver diskrimineret mindre, vel?
"Nu er det at være præst ikke "bare" et job eller erhverv, - som at være tømrer eller murer, det er et kald."
Kvinder kan altså ikke rumme det "kald", endnu et bevis synes jeg.
"Gud kalder præster, som en gave til kirken - til os."
Kvinder kan altså ikke være en gave til kirken- til os, endnu meget diskriminerende overfor kvinder, de er altså ikke gode nok?
Præsteembedet er ikke noget man kan erhverve sig af menneskelig vej, ikke en gave jeg kan kræve, for at jeg skal blive ligeberettiget med andre. Det har intet at gøre med ligeberettigelse. Det er med det som med enhver anden gave.
"Jeg kan ikke fremtvinge eller kræve en gave.
En gave er noget, der gives af fri vilje, og Gud giver os i sin gavmildhed denne gave. "
Ja, jeg må sige, din besvarelse overbeviser mig endnu mere, om det negative kvindesyn i kristendommen.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39320 - 10/12/2004 15:45
|
Bruger
|
Kristina
"Hvem mener du har bemyndigelse til at udtale sig om lærespørgsmål på den protestantiske kirkes (mener du folkekirkens eller Guds kirkes?) vegne? "
Der er kun et folkets kirke, og da alle mennesker er lige med lige meget værd, så er det de personlige kvalifikationer der tæller, kan man rumme "kaldet" som I siger, det er ikke et spørgsmål om køn, det er noget man har fundet på af de religiøse fortolkere for at holde kvinder på rette plads, andet ser jeg overhovedet ikk i det
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39321 - 10/12/2004 15:48
|
Bruger
|
Hej Nelle
men I skal forstå, det stadigvæk kun er en tro
Nu synes jeg, at der går lidt skolelærer! i det.
Hvorfor skal vi partout forstå det?
Og nej, for den troende er det ikke "kun en tro" - det er en berigende ekstra dimension i hele vores liv.
Ikke alle dyrker den ateistiske åndelige askese.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39323 - 10/12/2004 16:54
|
Bruger
|
Hej Malli
"Nu synes jeg, at der går lidt skolelærer! i det.
Hvorfor skal vi partout forstå det?
Og nej, for den troende er det ikke "kun en tro" - det er en berigende ekstra dimension i hele vores liv.
Ikke alle dyrker den ateistiske åndelige askese"
Jo, I skal forstå det er kun en tro, og at den tro ikke deles af alle andre mennesker.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39324 - 10/12/2004 17:03
|
Bruger
|
Esmaralda
"Hvem har sagt det???? Jeg kender ingen kristne som mener sådan..... "
Jo det må I jo mene, siden I ikke mener at mænd og kvinder kan bestride de samme poster, fordi I mener, det er ok at kvinder skal underprdne sig mænd, fordi I mener, kvinder ikke kan være præster, og sådan kunne jeg blive ved.
Hvis I ikke mener der er forskel på kvinder og mænd, så er der heller ingen mening i I har de holdninger som I har omkring kønnene.
kan I ikke godt forstå, det virker lidt mærkeligt, at I på den ene side gør forskel samtidig med I på den anden side, ikke vil kendes ved, at I mener der er forskelle i ligeværd, for er der ikke forskelle i ligeværd, så skal adgangen til alt være åben for alle mennesker uanset køn.
Hvis en kvinde ikke må belære en mand, men omvendt ikke er et problem, så betyder det jo netop, I har opbygget et kønshieraki, hvor manden står over kvinden, det finder jeg diskriminerende og krænkende for mig som kvinde, akkurat på samme måde I ville føle det, hvis I blev udelukket fra et job eller andet, ene og alene fordi I er kristne, altså diskrimination af en bestemt gruppe pga tro, akkurat som religionen diskriminerer en bestemt gruppe pga køn.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39325 - 11/12/2004 00:28
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nelle. Det er jo igen en fortolkning, siger du. Jo, men det behøver jo ikke være diskvalificerende i sig selv, vel? Hvis du synes, min fortolkning ikke stemmer, må du jo sige det. Men at det er en fortolkning, er ikke et modargument som sådan. Hvilken af de tre finder du mest sandsynlig? Lexner og Rasmussen har ret i, at nogle tekster har været brugt forkert. Men misbrug ophæver jo ikke ret brug. Mht. medhjælpen. I 1992-oversættelsen står der ikke medhjælp, men hjælper. Det giver en helt anden vinkel, for mig at se, og stemmer også bedre med grundteksten. Det samme ord bruges om Gud: Herren er min hjælper, fx. (Man kan ikke sige: "Herren er min medhjælp"!  ) Jeg er enig med Tau, Kristina, Malli m.fl. i, at præstekaldet er en gave og ikke en rettighed. Men det er meget vigtigt for mig at påpege, at det ikke har noget at gøre med, at kvinden skulle være mindre værd. Ikke alle har jo fået samme gaver. Det handler heller ikke om, hvem der er mest kvalificeret. (Har vi det i det hele taget ikke med at blande værd og opgaver sammen, uden at lægge mærke til det?) Det handler om en ordning - at vi er skabt forskelligt og med forskellige opgaver, ligesom Faderen og Sønnen har forskellige opgaver og dog er lige guddommelige. Det er ligesom når vi kristne siger, at sex / samboerskab hører ægteskabet til. Dermed siger vi jo heller ikke, at samboende ikke kan elske hinanden eller have et godt og velfungerende forhold eller sexliv. Vi siger, at det er ordningen, der ikke er rigtig. En ret ordning ville være, at de giftede sig og udfoldede deres velfungerende forhold i ægteskabet. Det er du nok ikke enig i, men håber du forstår, hvad jeg mener. For begge køn gælder det om at følge Jesus. Mændene får særligt lov til at ligne ham i hans forhold til kirken, og kvinderne får særligt lov til at ligne ham i hans forhold til Faderen.  Men vi er alle et i Kristus, så når det drejer sig om troen på ham, kommer det ikke an på at være jøde og græker, træl og fri, mand og kvinde. (Gal. 3,28 - af Paulus!  ) Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39326 - 11/12/2004 07:57
|
Bruger
|
Hej AnnePande
"Det er jo igen en fortolkning, siger du. Jo, men det behøver jo ikke være diskvalificerende i sig selv, vel? Hvis du synes, min fortolkning ikke stemmer, må du jo sige det. Men at det er en fortolkning, er ikke et modargument som sådan."
Jo, jeg mener det diskvalificerer, ikke på grund af lige din tolkning, men grund af de mange forskellige tolkninger af teksterne.
Resten af dit indlæg kan jeg heller ikke være enig i, min opfattelse af de kvindediskriminerende elementer i bogen kan du ikke få mig til at ændre syn på, fordi, jeg læser nemlig præcis hvad der står, og hvis ikke mænd og kvinder har det samme forhold til gud eller kan få de samme "gaver" så er der ikke ligeværd mellem kønnene.
Jeg vil ikke bruge mere tid på denne nytteløse diskussion, men det skuffer og undrer mig, at I til stadighed forsøger at bortforklare disse meget uheldige elementer i bibelen .
Det nye Testamente indeholder jo egentlig ikke en kønsdiskriminering andet end hvad Paulus har skrevet, og da han var fortolker, ikke andet, er han alligevel blevet brugt til at holde kvinderne på plads. Et kristent syn skulle jo gerne være et menneskesyn og ikke et regelsæt for en opdeling af det kristne syn på mænd og kvinder, og hvis der er en gud(det ved jeg så der ikke er) men til jer der tror, kan det måske vise sig at mennesket fuldstændig har misfortolket det hele, fordi mennesket har brugt det de kalder for guds ord og regelsæt til at slå hinanden oveni med og undertrykke andre, og det synes jeg er en skam, man stadig bruger bibelen på denne måde indenfor visse grupper af kristne. Trist synes jeg.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39327 - 11/12/2004 13:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ellen
og hvis der er en gud(det ved jeg så der ikke er)
Stop lige en gang! Det VED du ikke, det er noget, du tror. For du kan ikke bevise, at Gud ikke findes, ergo VED du det IKKE. Kan vi være enige om det?
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39328 - 12/12/2004 10:42
Bombeterror i Folkekirken?
|
Bruger
|
Hej Nelle
Jeg ved ikke hvem du taler om når du siger "fundamentalistiske kristne" - jeg tror ikke at der findes nogen Taleban-terrorister i Indre Mission, - i hvertfald gør der med sikkerhed ikke i ELF.
Men jeg synes så afgjort at du skal ringe til politiet, når du næste gang møder en "fundamentalistisk" kristen.
Deres handlinger er kriminelle!!!!
Iøvrigt kender jeg som kristen ingen kristne "undertrykte kvinder", og fatter ikke at du så udefra kan påstå dette, endda som noget generelt.
Hvis vores bibel undertrykte kvinder ville krisecentrene være fyldt op med kvinder fra IM-LM-ELM-ELF osv. .....men sagen er imidlertid den, at de kvinder, der kommer herfra, de sidder og hjælper de kvinder der er undertrykte.
Og så vil jeg henvise til tidligere indlæg, som du jo overhovedet ikke har responderet på:
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=46728&page=&view=&sb=5&o=&vc=1
Mkh Malli
Ændret af malli (12/12/2004 10:44)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39329 - 12/12/2004 17:09
Re: Bombeterror i Folkekirken?
|
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
|
Hej Malli Nu er fundamentalisme en betegnelse, der kan fortolkes ganske forskelligt alt efter hvem der bruger den. Nogle opfatter fundamentalisme som synonym med voldelig ekstremistisk religiøsitet... Det gør du åbenbart selv. Andre opfatter fundamentalisme som religiøs fanatisme, hvor man lader en bog stå over alment accepterede idealer... Og denne udlægning rammer en del bredere, og den er faktisk en del mære dækkende for ordets egentlige betydning. Jeg er ofte selv blevet kaldt fundamentalist, og jeg kan ærligt talt ikke se det store problem i det, for det er jeg vel sådan set...
Det er ikke at forvanske udtrykket at kalde det fundamentalisme at være mod kvindelige præster, for det er at sætte Bibelen over samfundets ligestillingsidealer. Men igen: Hvis det gør en til fundamentalist, så er jeg også fundamentalist...
Men når vi nu er ved problemet, så mener jeg faktisk, at vi har et problem med den nuværende struktur især i folkekirken, fordi præsternes rolle er blevet alt for omfattende, og dermed stilles vi i et svært dilemma. For idet at præsterne ikke blot længere er hyrder i menigheden, men også sjælesørgere, sakramenteforvaltere, evangelister, diakoner, menighedsforstandere og lærere, så er der altså ikke mange opgaver tilbage for kvinderne i menigheden at tage sig af. Og problemet her er, at af disse opgaver, er det kun hyrde, forstander og lærer, man, selv med den snævreste bibelfortolkning, kan hævde er forbeholdt mænd.
Jeg kender ikke til praksis i ELF, men sådan fungerer de fleste folkekirkemenigheder, og det giver os altså noget af et problem. For når det helt naturligt er præsten, menigheden går til med sine problemer, hvad gør man så, hvis man som kvinde står med sjælesørgerisk nådegave? Samtidig er denne ordning også pacificerende for resten af menigheden. Man får en tendens til at sige, at det er præstens opgave, og dermed bliver en del medlemmer passive og møder blot op i stedet for at bidrage med deres talenter. En sidste ting er, at selv mænd kan blive skræmt fra at blive præster, fordi opgaven medfører så meget mere end, hvad der oprindeligt var meningen. Man kan være en fremragende prædikant og have en stor nådegave til at være hyrde for en menighed, men overhovedet ikke ane noget om sjælesorg, og dette kan føre til at man opgiver.
Hvis vi så prøver at se lidt på, hvad Bibelen skriver i menighedens drift, så er der faktisk ingen steder nævnt præster i den forstand, vi har det i folkekirken. Der er i stedet beskrevet en menighedsstruktur, hvor alle bidrager med de evner, talenter og nådegaver, man har fået givet, og hvor der er plads til at alle kan have noget at give. Denne rummelighed ser jeg desværre meget sjældent i dag i folkekirken... Blandt andet på grund af præsternes altdominerende rolle i menighederne. Jeg tror det kunne være meget gavnligt at gennemtænke, hvordan vi bedst muligt får udnyttet nådegaverne i menigheden i overensstemmelse med Bibelen...
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#39330 - 12/12/2004 19:05
Re: Fundamentalistisk sjælesorg ?
[Re: KajQrd]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mark
Jeg er enig med dig i, at ordet fundamentalisme har forskellig valør, ja endnu værre, forskellig betydning, afhængigt af hvem der bruger det og i hvilken sammenhæng.
Faktisk er jeg nået frem til at mene, at ordet dermed er blevet ubrugeligt - det kræver en lang forklaring, hver eneste gang det bliver udtalt. Og mon ikke vi er dækket ind ved at kalde os hhv. bibeltro, konservative, ortodokse eller liberale ..
Med hensyn til det sjælesørgeriske ser vi lidt forskelligt på det, kan jeg se. Jeg mener her, at det netop helst skal være den mandlige præst, der også tager sig af de sjælesørgeriske opgaver.
Hvis jeg havde brug for en psykolog, er det vel muligt at jeg, alt andet lige, ville vælge en kvinde, men ikke som sjælesørger eller ved skriftemål.
Vi kvinder er som regel bedre end mænd til at sætte sig i andres sted og leve os ind i deres situation i stor medfølelse, hvad der faktisk slet ikke er en fordel, fordi det indebærer en ikke helt lille risiko for, at sjælesorgen kommer til at minde om den terapeutiske (som regel midlertidige) hjælp, som en psykolog kan yde, med fokus på at få hjulpet "patienten" af med sorg og angst og traumer ved at se ind i sig selv.
En præst behøver sådan set ikke at være psykolog, men skal først og fremmest være forkynder, lærer og sjælesørger. Hans sjælesørgeriske opgave er ved en fortrolig lyttende samtale med primært udgangspunkt i evangeliet at vise bort fra personen selv og hen til "den store læge", Jesus, som ingen søger forgæves, og at bede for, og sammen med, det menneske, som han er sjælesørger for.
Men disse overvejelser hører nok mest hjemme i Utopia, er jeg bange for, da præsteembedet desværre i stigende grad er ved at udvikle sig til at være et kvindefag. Jeg så lige i avisen, at der er et helt sogn ved Ribe, hvor der ikke er en eneste mandlig præst ....
Der mangler da forresten ikke kirkelige opgaver, som ikke er forbeholdt mænd: diakoni, sognemedhjælp, kirketjenerarbejde, administrativt arbejde, opsøgende evangeliserende arbejde, børnearbejde etc. etc.. Mange steder er der også en del aktive frivillige, og ikke alt behøver at være lønarbejde.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39332 - 13/12/2004 10:43
|
Bruger
|
Hej Nelle
Jo det må I jo mene, siden I ikke mener at mænd og kvinder kan bestride de samme poster, fordi I mener, det er ok at kvinder skal underprdne sig mænd, fordi I mener, kvinder ikke kan være præster, og sådan kunne jeg blive ved.
Den påstand kan du da vist kun bibeholde fordi du slet ikke læser hvad vi egentlig skriver, men kun læser hvad du tror vi skriver......
kan I ikke godt forstå, det virker lidt mærkeligt, at I på den ene side gør forskel samtidig med I på den anden side, ikke vil kendes ved, at I mener der er forskelle i ligeværd, for er der ikke forskelle i ligeværd, så skal adgangen til alt være åben for alle mennesker uanset køn.
Den opfattelse af kristne kan du kun bebeholde ved at undlade at læse hvad vi skriver og nøjes med at læse hvad du tror vi skriver.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#39333 - 13/12/2004 18:09
Re: Mænd og kvinder
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej Esmaralda Det kunne da være "sjovt" hvis det KUN var mandens plads og opgave der blev fokuseret på....... Han SKAL elske fruen - Han SKAL have tjenersind over for fruen -Han SKAL være villig til at ofre sig selv for at dække fruens behov....... Det er store krav....... ingen kan leve helt op til dem..... (udover Jesus naturligvis) ..... ah ... ah-ha, nejmen nåeh! Jamen! DOH - det var da derfor han holdt sig på sikker og neutral afstand af kvinder! Nu forstår man da bedre...! Der kan man bare se.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
|