Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#39212 - 28/11/2004 13:21 Skyldfølelse
sbt
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Vejle
Hej broder og søster i Herren Jesus. Jeg har et problem. At vær gang jeg køber noget til mig selv (f.eks. en dvd el. sodavand o. lig.) så for jeg skyldfølelse, og tinger at de penge ligeså godt kunne havde gået til kirken i stedet for mig selv. Jeg ved ikke hvad Jesus vil med det. Kan i hjælpe mig? Jesus fred være med jer. K.H. Stefan.

Jeres hjerter må ikke forfarts, tro på Gud og tro på mig(Jesus). Joh.14.1

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#39213 - 28/11/2004 13:32 Re: Skyldfølelse [Re: sbt]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Stefan,

jeg tror ikke, at det er Jesus, der siger, at du hellere skulle give pengene til kirken!
Vi må gerne købe noget til os selv, der står ingen steder, at vi skal give alt til kirken.

Jeg går ud fra, at du betaler kirkeskat? Hvis du gør det, vil jeg mene, at du er fri til at bruge resten af pengene, som du vil.

Selv betaler jeg kirkeskat og kollekt. Derudover bruger jeg pengene på mig selv og min mand. Jeg betaler ikke til nogen organisationer eller noget, og det har jeg det ok med.
Min pointe er bare, at du ikke skal have dårlig samvittighed over at købe noget til dig selv!!!!!

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#39214 - 28/11/2004 13:40 Re: Skyldfølelse [Re: sbt]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Stefan (sbt)

... vær gang jeg køber noget til mig selv (f.eks. en dvd el. sodavand o. lig.) så for jeg skyldfølelse, og tinger at de penge ligeså godt kunne havde gået til kirken i stedet for mig selv.

Det er et vigtigt emne, du bringer på banen, jeg tror, at vi er mange, som har den slags tanker.

Mig bekendt står der ikke noget sted i Bibelen, at vi ikke må bruge penge på os selv. Der står heller ikke, at vi ikke må eje noget, hvis blot pengene ikke bliver lige så vigtige for os som Gud er. Vi kan jo ikke tjene både Gud og mammon.
Man kan også sige, at hvis vi har viljen til om nødvendigt at opgive vores penge, så er det nok, men hvis vi tænker, at det skal Gud blande sig uden om, jeg skal nok selv bestemme over mine penge, så er vi på vildspor, og så var det måske bedre, hvis vi opgav vores penge og ejendomme.

Anbefalede bibelsteder:
Matt 6,19-21
Matt 6,24-34
Matt 19,16-26

Håber, det kan hjælpe dig.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#39215 - 28/11/2004 13:52 Re: Skyldfølelse [Re: tau]
sbt
Bruger

Hej Tau. Hvad med enken der gav alt hvad hun havde til tempelet, der er også der hvor den rige mand kommer hen til Jesus og spøger om loven… og til sidst siger Jesus til ham at han skal sælge alt hvad han har og fløde ham kh. Stefan.

Til toppen 
#39216 - 28/11/2004 14:15 Re: Skyldfølelse [Re: sbt]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Stefan,

jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal sige til de to historier du nævner. Desværre. Jeg mener dog også, at Bibelen taler om tiende, dvs. en form for kirkeskat, som vil være nok at betale...

Det er ikke noget fyldestgørende svar, det er jeg godt klar over, men jeg kan ikke rigtig svare bedre. Måske er der andre, der kan.

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#39217 - 28/11/2004 17:49 Re: Skyldfølelse [Re: tau]
Daniel Serner
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Sted: Fridley, MN, USA
Hej Stb og Tau

jeg vil lige tillade mig at komme med et indlaeg i en god debat.

Den enke som Jesus taler om handler om at stole paa Herren fuldt ud, han siger at selvom enken har intet giver hun af intet og vinder derfor skatte i himlen, men Farisaeren som giver ud af sit OVERFLOD ikke vinder saa meget. Det taler ikke om at bruge penge paa sig selv nu og da.

Igen og igen taler biblen om at ikke at vaere styret af lysten til penge og materielle ting. Hvis den DVD du koeber en afgud for dig, saa ja saa kan det vaere et problem at du bruger penge paa den istedet for at give pengene til kirken.

Istedet for bare at smide din skyldfoelelse vaek, saa find ud af hvor den kommer fra, og brug den som et afsats til hvordan du lever dit liv. Det kunne jo vaere at det er Herren som forsoeger at vise dig noget.

Det er en gave at vaere mere opmaerksom paa noeden omkring dig end hvad du skulle have, men lad vaere med at skubbe den over og lade skylden komme ud af propotioner.
Skyld er godt, hvis det er fordi du goer noget forkert.

Sola Fides Sola Scriptura

Til toppen 
#39218 - 28/11/2004 23:00 Re: Skyldfølelse [Re: Daniel Serner]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Daniel, jeg er enig med dig her.

Det er langt bedre at have dårlig samvittighed end slet ikke at have nogen! :-)

Men bortset fra det: Jesus siger: Du skal elske din næste som dig selv.

Vi kan måske være tilbøjelige til at læse den tekst som om der stod:
Du skal elske din næste og lade være med at elske dig selv.
Og det står der jo ikke noget om.

Vi kan godt bytte om på ordene og læse teksten sådan her:
"Du skal elske dig selv lige så højt, som du elsker din næste ..."

Det skulle jo være lige det samme! :-)

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39219 - 28/11/2004 23:46 Re: Skyldfølelse [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristina,

hvorfor er det godt at have dårlig samvittighed? Hvis der nu ikke ER noget at have dårlig samvittighed over, så er det jo et falsk åg, man bærer. ??
Jeg vil påstå, at hvis sbt betaler sin kirkeskat, så er der ikke yderligere krav ifølge Skriften. Men det er bare min mening.

Mvh Tau.

Til toppen 
#39220 - 29/11/2004 09:16 Re: Skyldfølelse [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau

Jeg mener ikke, det er godt at have dårlig samvittighed.
Det har jeg heller ikke skrevet.
Prøv at læse mit indlæg igen! :-)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39221 - 29/11/2004 13:16 Re: Skyldfølelse [Re: sbt]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hej sbt

Jeg kender godt det du der skriver om, jeg havde for en del år tilbage også problemer med det at føle skyld over at bruge penge på mig selv, men den skyldfølelse var falsk og ikke ægte.

Hvordan kan man så kende forskel på sand og falsk skyldfølelse? Det kan man ved at analysere om skylden drejer sig om noget konkret eller ej, Gud er ALTID konkret når han minder os om ting som er forkerte i vores liv - også når det handler om vores brug af penge!!! Den falske skyldfølelse er derimod diffus og ikke særlig konkret, og det er ihvertfald ikke fra Gud!!! Han ønsker os kun det bedste - og han under os også at vi er gode ved os selv ved indimellem at købe en sodavand, dvd, nyt tøj eller hvad det nu kan være. I Kol. 2 står der en del som er godt at tage til sig, der står bla. at alle ting er givet til os af Gud som vi skal bruge med tak til ham for alle hans gode gaver, at nægte sig selv noget som helst godt er ikke særlig åndeligt, men tjener tværtimod vores indre farisæer. Prøv at læse ordene i Kolosssenserbrevet kap. 2, de har hjulpet mig en hel del og sat ting i perspektiv for mig, håber du kan bruge det til noget.

Knus fra Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#39222 - 29/11/2004 18:05 Re: Skyldfølelse [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristina,

nej måske ikke ordret, men er meningen ikke den samme? Sådan læser jeg det i hvert fald, men det er måske min fejl.

mvh Tau.

Til toppen 
#39223 - 29/11/2004 18:23 Re: Skyldfølelse [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau, nej det er ikke din fejl. Jeg skulle have forklaret mig mere udførligt, kan jeg se. Her kommer lidt flere ord:

En person uden samvittighed kan ikke have dårlig samvittighed. Han er skrupelløs, uanfægtet og ligeglad med om han spotter Gud og jogger på sine medmennesker.

En person med dårlig samvittighed har det ikke særlig godt. Han har fortrudt et eller andet han har gjort eller tænkt eller sagt, og det plager ham. Han trænger til at få gjort op med, hvad det handler om, og om han måske skylder nogen en undskyldning, eller har syndet imod Gud og har brug for at lægge sagen frem for ham og bede om tilgivelse.

På den måde er den dårlige samvittighed tit kongevejen til en god samvittighed, og det er naturligvis det, vi stræber efter: .. en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse (1.Pet. 3,21.b) - og det kan vi få, jfr. 1.Joh 1,9: Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed.

Forstår du nu, hvad det var jeg, åbenbart lidt for kortfattet, prøvede at sige?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39224 - 29/11/2004 18:36 Re: Skyldfølelse [Re: Maijannes]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ja, jeg er enig med dig Maijannes - jeg tror at Gud så gerne vil forkæle sine børn, og bare vil, at vi skal tage imod og takke for alle gaverne.

Hvis jeg selv har lyst til at give nogen en gave, så bliver jeg slet ikke glad, hvis modtageren siger "Nej, det kan jeg slet ikke tage imod, giv det til nogen andre ... " ...

Vi skal være glade og rundhåndede givere, og også glade og taknemmelige modtagere - det er faktisk to sider af samme sag!

Og for mange mennesker kan det godt være det sværeste at være en god modtager - det må vi så øve os i så, for egentlig er det ukærligt at afvise Guds gode gaver!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39225 - 29/11/2004 22:08 Re: Skyldfølelse [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristina,

ja nu forstår jeg, hvad du ville sige.

Jeg vil dog ikke mene, at man ALTID har en grund til at have dårlig samvittighed. Jeg tror såmænd også satan kan "slå" os med dette, for at tage glæden fra os. Men det kan jeg nu ikke dokumentere med Skriften i hånden. Det er bare mit gæt.

mvh Tau.

Til toppen 
#39226 - 30/11/2004 00:56 Re: Skyldfølelse [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau,

Jeg er enig med dig!
Helt og aldeles, målet er netop den gode samvittighed!
Den glæde skal vi ikke lade nogen eller noget tage fra os!

Dårlig samvittighed skal bare ikke ignoreres og fortrænges - vi skal kigge på
den og finde ud af, hvad den handler om.

Og hvis vi ikke finder nogen specifik grund til den, så har vi Guds ord for,
at vi trygt tage imod gaveregnen fra oven!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39227 - 04/12/2004 16:57 Re: Skyldfølelse [Re: kristina]
sbt
Bruger

Hej. Hvordan kan man vide at gaven er fra Gud, når man køber den for sine ejne penge. Herren være med jer. kh. Stef (sbt).

Til toppen 
#39228 - 05/12/2004 16:13 Re: Skyldfølelse [Re: sbt]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Stefan (sbt)

Du spørger, hvordan vi kan vide, at vores penge er en gave fra Gud. Det, jeg umiddelbart kunne finde at svare dig med, er dette vers fra Prædikerens Bog:

"At Gud giver menneskene rigdom og formue og giver dem mulighed for at nyde den og få deres løn og glæde sig i deres slid, det er en gave fra Gud."
(Præd 5,18)

- Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#39229 - 08/12/2004 14:23 Re: Skyldfølelse [Re: sbt]
Buus
Bruger

Hej Stefan,

Nu ved jeg ikke om du er alene, eller om du er gift og har børn? Jeg er selv gift og har 5 børn, og har ofte været i den situation at jeg har følt mig fristet til at stille et personligt behov, men så var der familien, som burde komme i første række osv. Man viser ægte modenhed når man tænker på ægtefælles og families behov, fremfor på egne forbrugsimpulser. Jeg tror på at man skal lytte til sin samvittighed og iøvrigt bruge sine penge fornuftigt. Give af sin overflod osv. Men man skal også passe på ikke at plage sig selv for meget med en dårlig samvittighed. Man kan være sin egen største dommer osv., og hvis det sætter ind overfor ens tro, så man kommer til at gå med dårlige følelser overfor sig selv ustandseligt, så må man spørge sig selv om mon Herren ønsker at man skal gå rundt og bære på de følelser. Jeg tror på at der skal være ligevægt i alle ting.

Mvh
John

Til toppen 
#39230 - 11/12/2004 11:11 Re: Skyldfølelse [Re: Buus]
sbt
Bruger

Hej John.
Jrg tror du har rat i det du siger med at der skal være lige vægt i alle ting. Men nu er jeg ikke gift (og har heller ikke nogen børn), så du har det meget nemer end jeg har det, for du kan tinke på din kone og børn. Hvad med mig hvad kan jeg tinke på når jeg bliver fristet?
Jesus fred og kærlighed være med dig. Stefan

Til toppen 
#39231 - 19/12/2004 21:40 Re: Skyldfølelse [Re: sbt]
Buus
Bruger

Hej Stefan,

Undskyld det sene svar. Jeg er lidt forvirret mht. forummet her for det ville være rart hvis en mail blev sendt når der var en besked eller et svar, men det er måske mig der ikke har fundt ud af hvordan det virker endnu.

Uanset om man er alene eller gift, så er princippet det samme. Vi bliver hele tiden udsat for fristelser. Jeg tror på at det er et spørgsmål om at træne vores samvittighed og lytte til åndens tilskyndelser. Jo mere man gør dette jo mere ligevægt opnår man også i sit liv indenfor alle områder. Gulerødder er sunde, men hvis du spiser 50 kg på en gang, så øh, går det vist ikke så godt (vrinsk, vrinsk). Flødeboller er usunde, men hvis du kun spiser dem engang imellem så tager du ikke 10 kg på. Mht. brug af penge så tror jeg på at man skal passe på ikke at komme ind i det forbrugsræs, som verden generelt er i. Kærlighed til penge har ført mangen en sjæl på afveje, så her drejer det sig også om at opnå en sund ligevægt. Så må man spørge sig selv om man virkelig har brug for den og den ting, om man måske køber den fordi naboen har en osv., eller fordi der er et reelt sundt behov som skal opfyldes. Mht. sodavand, så er det det samme som med flødeboller. Drikker du for mange af dem så får du dårlige tænder osv., men en sodavand af og til gør ingen skade. Jeg tror nu ikke at man skal gøre sig så mange bekymringer over så små køb, men bliver det til en daglig vane, som man virkelig begynder at bruge mange penge på, så bør man overveje om pengene ikke kunne gå til et bedre formål. Skrifterne giver os ikke detaljeret vejledning i alle forhold i vort liv. Jeg tror på at vores Himmelske Fader og Herren ønsker at vi skal bruge vores sunde fornuft og så iøvrigt lade vore handlinger udspringe af tro og et ønske om at underkaste os hans vilje i alle ting, efter samme mønster som Kristus gjorde da han levede på jorden. Vi kan begå fejl, men vi kan rette dem hen ad vejen. Hav en god dag.

Mvh
John

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær