0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#39199 - 28/11/2004 00:34
Re: Hvem døde Jesus for?
[Re: Ole Madsen]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Ole jeg mener, at Jesus døde for HELE verdens skyld. Bl.a. fordi der i Joh. evangeliet står:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Læs igen: VERDEN. Det vil sige alle. Men læs også, at kun ENHVER SOM TROR PÅ HAM, skal have evigt liv.
Ja, sådan tror jeg, det er.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39200 - 28/11/2004 05:41
[Re: tau]
|
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
|
Colossians 1:21-23 21 Også eder, som fordum vare fremmedgjorte og fjendske af Sindelag i eders onde Gerninger, 22 har han dog nu forligt i sit Køds Legeme ved Døden for at fremstille eder hellige og ulastelige og ustraffelige for sit Åsyn, 23 så sandt I blive i Troen, grundfæstede og faste, uden at lade eder rokke fra Håbet i det Evangelium, som I have hørt, hvilket er blevet prædiket i al Skabningen under Himmelen, og hvis Tjener jeg Paulus er bleven.
dette kunne vel godt lyde som om det modsatte? at forligelsen kun gjaldt dem som senere kom til troen.
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#39201 - 28/11/2004 08:37
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Ole,
Jeg er enig med tau. Forligelsen gælder alle mennesker. Alle uden undtagelse er indbudt.
Men du har ret i, at der desværre er mange, som ikke modtager denne storslåede gave.
At alle er velkomne betyder ikke, at alle kommer.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39203 - 28/11/2004 12:57
JV og eksklusiv frelse.
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Ole,
såvidt jeg er orienteret, tror Jehovas Vidner, at kun Jehovas Vidner vil genopstå/komme videre til det Evige Liv.
De mener endvidere, at 144.00 Vidner vil komme til at regere sammen med Kristus over den Nye Jord/Paradiset/Himlen.
Mvh Tau. PS. Jeg ved godt, du spurgte efter kristne grupper, men jeg kunne ikke lade være med at nævne JV, eftersom de selv mener, at de er kristne og af mange også anses som sådan.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39204 - 19/12/2004 01:24
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
</font><blockquote><font class="small"></font><br><br> Colossians 1:21-23 21 Også eder, som fordum vare fremmedgjorte og fjendske af Sindelag i eders onde Gerninger, 22 har han dog nu forligt i sit Køds Legeme ved Døden for at fremstille eder hellige og ulastelige og ustraffelige for sit Åsyn, 23 så sandt I blive i Troen, grundfæstede og faste, uden at lade eder rokke fra Håbet i det Evangelium, som I have hørt, hvilket er blevet prædiket i al Skabningen under Himmelen, og hvis Tjener jeg Paulus er bleven. <br><br></blockquote><font class="post">
dette kunne vel godt lyde som om det modsatte? at forligelsen kun gjaldt dem som senere kom til troen.
Ole
Hej Ole
At Kristus dør for Kolosensermenigheden udelukker ikke at han også døde for dig og mig... og hele resten af verden. Jeg mener dog, at Jesu offer kun er gyldigt for dem som tror. Men på den anden side siger Jeus jo at "Talsmanden skal overbevise jer om [...] synd, at de ikke tror mig" (Ret løst citeret fra et af evangelierne). Så det er måske kun denne synd som tilregnes dem som ikke tror!? Måske begge dele.
Hvad mener folket? 
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#39205 - 19/12/2004 08:28
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
Sted: Fridley, MN, USA
|
jeg vil give jer to artikler skrevet af Oswald Chamebers i "My Utmost for his highest" hvor han beskriver bedre end noget som helst jeg kan skrive hvad der skete paa korset, det er taget fra 29ende oktober og 28ende oktober: October 29th Substitution He hath made Him to be sin for us, . . . that we might be made the righteousness of God. . . . 2 Cor. 5: 21. The modern view of the death of Jesus is that He died for our sins out of sympathy. The New Testament view is that He bore our sin not by sympathy, but by identification. He was made to be sin. Our sins are removed because of the death of Jesus, and the explanation of His death is His obedience to His Father, not His sympathy with us. We are acceptable with God not because we have obeyed, or because we have promised to give up things, but because of the death of Christ, and in no other way. We say that Jesus Christ came to reveal the Fatherhood of God, the loving-kindness of God; the New Testament says He came to bear away the sin of the world. The revelation of His Father is to those to whom He has been introduced as Saviour: Jesus Christ never spoke of Himself to the world as one Who revealed the Father, but as a stumbling-block (see John 15:22-24). John 14:9 was spoken to His disciples. That Christ died for me, therefore I go scot free, is never taught in the New Testament. What is taught in the New Testament is that “He died for all” (not—He died my death), and that by identification with His death I can be freed from sin, and have imparted to me His very righteousness. The substitution taught in the New Testament is twofold: “He hath made Him to be sin for us, who knew no sin; that we might be made the righteousness of God in Him.” It is not Christ for me unless I am determined to have Christ formed in me. Chambers, O. (1993, c1935). My utmost for his highest : Selections for the year (October 29). Grand Rapids, MI: Discovery House Publishers. October 28th Justification by faith For if, when we were enemies, we were reconciled to God by the death of his Son, much more, being reconciled, we shall be saved by His life. Romans 5:10. I am not saved by believing; I realize I am saved by believing. It is not repentance that saves me; repentance is the sign that I realize what God has done in Christ Jesus. The danger is to put the emphasis on the effect instead of on the cause—‘It is my obedience that puts me right with God, my consecration.’ Never! I am put right with God because prior to all, Christ died. When I turn to God and by belief accept what God reveals I can accept, instantly the stupendous Atonement of Jesus Christ rushes me into a right relationship with God, and by the supernatural miracle of God’s grace I stand justified, not because I am sorry for my sin, not because I have repented, but because of what Jesus has done. The spirit of God brings it with a breaking, all-over light, and I know, though I do not know how, that I am saved. The salvation of God does not stand on human logic, it stands on the sacrificial Death of Jesus. We can be born again because of the Atonement of Our Lord. Sinful men and women can be changed into new creatures, not by their repentance or their belief, but by the marvellous work of God in Christ Jesus which is prior to all experience. The impregnable safety of justification and sanctification is God Himself. We have not to work out these things ourselves; they have been worked out by the Atonement: The supernatural becomes natural by the miracle of God; there is the realization of what Jesus Christ has already done—“It is finished.” Chambers, O. (1993, c1935). My utmost for his highest : Selections for the year (October 28). Grand Rapids, MI: Discovery House Publishers. Forklaringen til hvem han doede for ligger som et underliggende ting i de to artikler. han doede ikke for nogen, men for noget.
Sola Fides Sola Scriptura
|
|
Til toppen
|
|
|
#39206 - 19/12/2004 23:23
[Re: Daniel Serner]
|
Bruger
|
"Større kærlighed har ingen end den der sætter sit liv til for sine venner" "Ingen tager det [livet] fra mig, jeg giver det af mig selv" (ret løst citeret... hvis der er voldsomt iøjnefaldende fejl, så lad mig vide det  ) Jo, ganske vist døde Jesus fordi Hans Far sagde Han skulle, men han gjorde det OGSÅ fordi Han elsker dig og mig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39207 - 20/12/2004 00:30
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
Sted: Fridley, MN, USA
|
hvor siger det at han doede fordi han elskede dig og mig? der staar at faderen sendte ham fordi han elskede verdenen. men hvor staar det at Jesus selv gjorde ud af sympati for dig og mig?
Sola Fides Sola Scriptura
|
|
Til toppen
|
|
|
#39208 - 21/12/2004 13:10
[Re: Daniel Serner]
|
Bruger
|
Joh 15,9 Som Faderen har elsket mig, har også jeg elsket jer; bliv i min kærlighed. v10 Hvis I holder mine bud, vil I blive i min kærlighed, ligesom jeg har holdt min faders bud og bliver i hans kærlighed. v11 Sådan har jeg talt til jer, for at min glæde kan være i jer og jeres glæde blive fuldkommen. v12 Dette er mit bud, at I skal elske hinanden, ligesom jeg har elsket jer. v13 Større kærlighed har ingen end den at sætte sit liv til for sine venner. v14 I er mine venner, hvis I gør, hvad jeg påbyder jer. v15 Jeg kalder jer ikke længere tjenere, for tjeneren ved ikke, hvad hans herre gør; jeg kalder jer venner, for alt, hvad jeg har hørt af min fader, har jeg gjort kendt for jer. Ef 3,18 så at I sammen med alle de hellige får styrke til at fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, v19 og til at kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I fyldes, til hele Guds fylde nås. v20 Ham, som formår med sin kraft, der virker i os, at gøre langt ud over alt, hvad vi beder om eller forstår, v21 ham være ære i kirken og i Kristus Jesus i alle slægtled i evighedernes evighed! Amen. Men Joh 10,17 Derfor elsker Faderen mig, fordi jeg sætter mit liv til for at få det tilbage. v18 Ingen tager det fra mig, men jeg sætter det til af mig selv. Jeg har magt til at sætte det til, og jeg har magt til at få det tilbage. Og det har min Fader påbudt mig at gøre Jeg er tilbøjelig til at give dig ret. Kender du ikke det med, at man VED der er et bibelsted der siger et eller andet, men det er der bare ikk  Voldsomt provokerende, der skulle være et par sider bagest i Bibelen hvor man selv kunne fylde ind
|
|
Til toppen
|
|
|
#39209 - 08/01/2005 04:22
Re: JV og eksklusiv frelse.
[Re: tau]
|
Bruger
Reg.: 07/01/2005
|
Her nogle få udrag fra JV egen literatur
*** w70 15/10 s. 475 Spørgsmål som folk stiller om Jehovas vidner ***
Tror Jehovas vidner at de er de eneste der vil blive frelst?
Jehovas vidner tror at deres arbejde er et livredningsarbejde. Hvorfor skulle de udføre det hvis de troede der ikke var noget håb for andre? De er overbeviste om at Guds barmhjertighed vil blive udstrakt til mange slags mennesker. Apostelen Paulus sagde at Gud endog vil oprejse de „uretfærdige“. (Ap. G. 24:15) Så Jehovas vidner tror at mange som ikke nu er Jehovas vidner, vil blive frelst.
*** w70 15/10 s. 474-475 Spørgsmål som folk stiller om Jehovas vidner ***
Tror Jehovas vidner at de har den eneste sande religion?
Ja. Hvis Jehovas vidner mente at det var andre der havde den sande tro, ville de forkynde den. Der findes kun „én Herre, én tro, én dåb“, som apostelen Paulus siger. (Ef. 4.5) Jehovas vidner tror ikke at der findes mere end én vej til frelsen, og de tror heller ikke at mennesker i almindelighed lever op til den sande tros strenge krav. Jesus viste at det kun var et mindretal der ville følge den rette vej. Han sagde: „Snæver er den port og trang den vej, som fører til livet, og få er de, der finder den.“ (Matt. 7:13, 14) På Vandflodens tid viste udfaldet at kun Noa og hans familie havde den sande religion. Historien viser at Jesus og hans disciple var de eneste på deres tid der praktiserede den sande religion.
*** w70 15/10 s. 475 Spørgsmål som folk stiller om Jehovas vidner ***
Er det sandt at Jehovas vidner tror at kun 144.000 vil blive frelst?
Nej, det er ikke sandt. Men det er det antal der ifølge Bibelen kommer i himmelen, dem som bliver belønnet med åndeligt liv i himmelen. (Åb. 14:1-3) Apostelen Johannes skrev: „Derefter [efter udvælgelsen af de 144.000] så jeg, og se, en stor skare, som ingen kunne tælle, . . . og de råbte med høj røst og sagde: ’Frelsen tilhører vor Gud, som sidder på tronen, og Lammet.’“ (Åb. 7:9, 10) Denne store skare uden tal består af de mennesker der skal overleve afslutningen på den nuværende onde verdensordning og som vil få mulighed for at leve evigt på jorden. Desuden vil opstandelsen af de døde give millioner af mennesker mulighed for at opnå evigt liv. Det er imidlertid kun et udvalgt antal mennesker fra jorden der skal udgøre Himmerigets rige, Guds regering der skal herske over jorden. De fleste som opnår evigt liv, skal leve her på jorden. — Ordsp. 2:21.
Hilsen Kari
|
|
Til toppen
|
|
|
#39210 - 08/01/2005 12:33
[Re: Kari]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Kari
Jeg har også fået at vide af JV at de eneste der kom i himlen var de 144.000 og de øvrige ville bare dø på et tidspunkt. Nå, men så kan man læse noget andet her:
Er det sandt at Jehovas vidner tror at kun 144.000 vil blive frelst?
Nej, det er ikke sandt. Men det er det antal der ifølge Bibelen kommer i himmelen, dem som bliver belønnet med åndeligt liv i himmelen. (Åb. 14:1-3) Apostelen Johannes skrev: „Derefter [efter udvælgelsen af de 144.000] så jeg, og se, en stor skare, som ingen kunne tælle, . . . og de råbte med høj røst og sagde: ’Frelsen tilhører vor Gud, som sidder på tronen, og Lammet.’“ (Åb. 7:9, 10) Denne store skare uden tal består af de mennesker der skal overleve afslutningen på den nuværende onde verdensordning og som vil få mulighed for at leve evigt på jorden.
Der står at de 144.000 kommer i himlen, og den store hvide flok er på jorden! Dette er bare ikke korrekt iflg. bibelen.
Men der står jo skrevet:Åb. 7 ” Derefter så jeg, og se, der var en stor skare, som ingen kunne tælle, af alle folkeslag og stammer, folk og tungemål; de stod foran tronen og foran Lammet, klædt i hvide klæder og med palmegrene i hænderne. De råbte med høj røst:
Frelsen kommer fra vor Gud, som sidder på tronen,
og fra Lammet."
Dette har man let og elegant pillet ud (det jeg har markeret med fed)
Og videre i vers 13-15
" Og en af de ældste tog til orde og spurgte mig: »De, som står klædt i hvide klæder, hvem er de, og hvor kommer de fra?« v14 Jeg sagde til ham: »Min herre, du ved det.« Og han sagde til mig: »Det er dem, som kommer fra den store trængsel, og som har vasket deres klæder og gjort dem hvide i Lammets blod.
Derfor står de for Guds trone
og tjener ham dag og nat i hans tempel,
og han, som sidder på tronen, skal rejse sit telt over dem.
Betyder det så at Gud har sin trone på JORDEN, hvor den store hvide flok tilbeder ham?
Og hvad med de 144.000, hvad skal de så i himlen, når nu Gud og Lammet er på jorden?
Nej, selvfølgelig ikke - ALLE de der hører Gud til kommer i himlen!!
Kari, jeg går ud fra at det du har bragt er citat andetsteds fra, og ikke dit eget.
Finder du det ikke bekymrende, at man udelader noget så væsentligt fra midt i bibelteksten?
Mkh Malli
Ændret af malli (08/01/2005 12:50)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#39211 - 08/01/2005 22:44
[Re: malli]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Malli, efter at have læst din kommentar, kan jeg ikke lade være med at tænke på Jesu ord til farisæerne og de skriftlærde: »I tager fejl, fordi I [ikke] kender Skrifterne!« (Mattæus 22:29) 
Dette har man let og elegant pillet ud (det jeg har markeret med fed)
Pillet ud af hvad? Ikke af Bibelen, selvfølgelig.
Jehovas Vidner tror fuldt og fast på, at menneskene skal leve på jorden. Denne tanke er også i overensstemmelse med Bibelen:
»De retfærdige tager jorden i besiddelse, og de skal bo for evigt på den.« (Salme 37:29)
»Himmelen — himmelen tilhører Jehova, men jorden har han givet til menneskesønnerne.« (Salme 115:16)
Hvordan ved vi at ordene „stod foran tronen“ ikke betyder at den store skare befinder sig i himmelen? Det fremgår meget klart af de bibelske vidnesbyrd. For eksempel betyder det græske ord der her er oversat med „foran“ (eno´pion), bogstaveligt „for [nogens] øjne“ og bruges flere gange om mennesker på jorden der befinder sig „for Guds øjne“, „for Guds åsyn“ eller „over for Gud“. (Romerne 14:22; Galaterne 1:20; 1 Timoteus 5:21; 2 Timoteus 2:14) Da israelitterne befandt sig i ørkenen sagde Moses ved en lejlighed til Aron: „Sig til hele Israels sønners forsamling: ’Træd frem for Jehova, for han har hørt jeres knurren.’“ (2 Mosebog 16:9) Israelitterne behøvede ikke at komme i himmelen for at træde frem for Jehova. (Jævnfør Tredje Mosebog 24:8.) Nej, dér i ørkenen hvor de var, stod de for Jehovas åsyn, og hans opmærksomhed var rettet mod dem.
Desuden læser vi at „når Menneskesønnen kommer i sin herlighed“ skal „alle nationerne . . . samles foran ham“. Hele menneskeslægten befinder sig ikke i himmelen når denne profeti går i opfyldelse. Det siger sig selv at de der ’går bort til evig afskærelse’ ikke kommer i himmelen. (Mattæus 25:31-33, 41, 46) Menneskeheden står på jorden, for Jesu øjne, og han retter sin opmærksomhed imod den for at dømme den. På samme måde står den store skare „foran tronen og foran Lammet“ i den betydning at den står for øjnene af Jehova og hans konge, Kristus Jesus, af hvem den får en gunstig dom.
|
|
Til toppen
|
|
|
|