0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#39138 - 28/11/2004 00:00
Re: At leve i synd.
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
PS. Skal jeg komme med eksempler på at leve i synd? Vil det gøre spørgsmålet lettere at gå til?
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39139 - 28/11/2004 08:53
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej tau
Alle er syndere.
... for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud (Rom 3,23).
Ikke alle kommer i helvede.
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. (Joh 3,16)
Med andre ord:
Ingen synd er så lille, at den ikke uden Jesu stedfortrædende soning fører til fortabelse.
Og ingen synd er så stor, at den ikke er dækket af Jesu blod.
Og Jesus siger:
...den der kommer til mig, vil jeg aldrig vise bort .. (Joh 6,37)
Jeg ved ikke om dette er svar nok - ellers må vi prøve at komme videre derfra.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39140 - 28/11/2004 12:46
[Re: kristina]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kristina
jo tak, det er svar nok. Mange tak.
mvh Tau.
Ændret af kristina (28/11/2004 13:05)
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39141 - 28/11/2004 18:10
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
Sted: Fridley, MN, USA
|
Hej Tau
Jeg har ikke lige mulighed for at komme med skrifthenvisninger.
som udgangspunkt det forkert at leve i vilfuld synd.
Jeg vil henvise til jakobsbrevet som taler om at ikke leve i lyset, du kan ikke leve i morket og vaere Guds barn ect. at leve i synd er et vilfuldt oproer mod Gud og du traeder uden for hans frelse. Som kristen HADER du synd, og vil goere ALT for alt for ikke at synde.
Det er dog ikke alt synd der er doedelig, men al synd leder i sidste ende til doed. med dette skal forstaas at ja du kan synde og stadig vaere under frelsen, men hvis du vildfuldt bliver ved med at synde uden at vende dig fra den, vil den synde i sidste ende lede dig til fornaegtelsen af Jesus og det leder til doed.
NT taler mere om Jesus som Herre end Jesus som Frelser. Jesus selv taler mere om Helvede end om himlen. At du lever et liv i vilfuldt synd, hvor du ved at det er forkert, er et udtryk for at du ikke har erkendt Jesus som herre I dit liv og lagt al din tillid paa ham.
jeg skal se om jeg kan finde mere praecise henvisninger til dig hvis du vil have.
MVH Daniel
Sola Fides Sola Scriptura
|
|
Til toppen
|
|
|
#39142 - 28/11/2004 22:00
[Re: Daniel Serner]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Daniel,
At du lever et liv i vilfuldt synd, hvor du ved at det er forkert, er et udtryk for at du ikke har erkendt Jesus som herre I dit liv og lagt al din tillid paa ham.
Jeg har ikke sagt, at det er MIG, der lever i synd. Jeg spurgte om, hvad der skete, hvis MAN - ikke jeg - lever i synd. Det var mit spørgsmål. Men måske mente du med "du" bare "man"?
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#39143 - 29/11/2004 09:38
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Tau
Nu skal vi jo lige være enige om hvad det vil sige at "leve" i synd - Det er i bund og grund at du ikke vil bekende synd som synd, men tværtimod er komplet ligeglad (og måske endda forsvarer synden).
Vist det skriftsted jeg kan komme i tanke om, der kommer nærmest:
Matt. 3
"Men da han så, at mange af farisæerne og saddukæerne kom for at blive døbt af ham, sagde han til dem: »Øgleyngel, hvem har bildt jer ind, at I kan flygte fra den kommende vrede? Så bær da den frugt, som omvendelsen kræver, og tro ikke, at I kan sige ved jer selv: Vi har Abraham til fader. For jeg siger jer: Gud kan opvække børn til Abraham af stenene dér. Øksen ligger allerede ved træernes rod, og hvert træ, som ikke bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden."
Mkh Malli
Ændret af malli (29/11/2004 09:52)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#39144 - 29/11/2004 13:28
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
|
Hej Tau Jeg mener, at hvis man lever i bevidst synd og ikke vil gøre op med den, så vil det til sidst føre til fortabelse fordi synd jo skiller os fra Gud, men Bibelen lover jo så også at: "Hvis vi bekender vore synder er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os for synd og renser os fra al uretfærdighed" (1. Joh. 1, 9) Gud er meget konkret mht. synd og han kan ikke have fællesskab med den der lever i bevidst synd, men han elsker os alle sammen så højt at Jesus døde af det!!! Jeg oplevede selv for nogle år siden, hvordan bevidst synd skilte mig fra fællesskabet med Gud, jeg oplevede, at der ligesom var en kæmpe tågesky mellem Gud og mig så jeg ikke kunne se ham klart, men da jeg så fik gjort op med det, fik jeg fællesskab med Gud igen, tågeskyen forsvandt, og jeg kunne løfte blikket og frit se ham i øjnene igen, det var utrolig dejligt og befriende  Kærlig hilsen Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
|
|
Til toppen
|
|
|
#39145 - 29/11/2004 19:38
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
Sted: Fridley, MN, USA
|
ja det var ikke et retningsbestemt du, det var ikke for at anklage dig for at leve i synd. jeg er ked af hvis du foelte dig anklaget, det var ikke ment.
du(tau) kan skifte du/dig/din ud med Man i det foregaaende indlaeg
Sola Fides Sola Scriptura
|
|
Til toppen
|
|
|
#39148 - 13/12/2004 10:14
[Re: Malle]
|
Bruger
|
Hej Martin
Jeg tror, at man godt kan blive frelst hvis man lever i synd.. Men jeg tror samtidig at man skal passe på ikke at forhærdes, for da vil man muligvis blive ligeglad med sin synd.
Jeg tror ikke at det er muligt at "leve i synd" uden at blive forhærdet, der sker jo det at Gud prisgiver mennesket i fald det gør sig hårdhjertet overfor synden.
Så alle skal kæmpe imod de kødelige synder såsom trangen til at sætte sig selv i centrum, og være ligeglad med sin næste.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39149 - 13/12/2004 10:34
|
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
|
Jeg tror, at man godt kan blive frelst hvis man lever i synd.. Men jeg tror samtidig at man skal passe på ikke at forhærdes, for da vil man muligvis blive ligeglad med sin synd. For hvis man går fra at kæmpe mod en synd i ens liv, til at acceptere den er det et stort skidt i den forkerte retning, så det endda kan kaldes synd mod Helligånden
Jeg tror ikke, man kan leve i fred med synden i sit liv og blive i troen. Og det er det, jeg forstår ved at leve i synd. Ingen kristne undgår at falde i synd, men bliver man liggende og vælter sig rundt i det som svin i et mudderbad, så er den så klistrende, at det til sidst bliver umuligt at rejse sig fra det. Hvorvidt det har noget med synd imod Helligånden at gøre, ved jeg ikke. Men umiddelbart tror jeg det ikke. Jeg har fået forklaret det med synd mod Helligånden som et bevidst frafald: Man ved, at kun Jesus kan frelse en, men man siger nej. Men der er vist en del forskellige bud på, hvad synd mod Helligånden er.
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#39151 - 13/12/2004 10:51
[Re: KajQrd]
|
Bruger
Reg.: 12/12/2004
Sted: Ødsted
|
Til KajQrd Jeg deler dit syn på forskellen mellem at lave i synd og falde i synd..!
Men jeg tror ikke at man "firkantet" kan sige nu faldt jeg i denne her synd for 4. gang.. Næste gang bliver det til at jeg lever i synd..
Jeg mener derimod at der er en glidende overgang, mellem at falde i den samme synd, og til at men kan kalde det at leve i synd..
Derfor synes jeg ikke at man skal sige at man ikke kan blive frelst, hvis man lever i synd.. For man kan omvende sig..! Ligegyldig hvor langt man kommer ned..!
Det jeg mente med synd mod Helligånden er at der står i Bibelen: "Sandelig siger jeg jer: Alt skal tilgives menneskenes børn, forsyndelser og bespottelser, hvor meget de end spotter. Men den, der spotter Helligånden, får aldrig i evighed tilgivelse, men er skyldig i en evig synd.« v30 De havde jo sagt: »Han er besat af en uren ånd.« " Og ud fra det mener jeg at man til enhver tid kan omvende sig.. Det bliver først synd mod når man ikke længere ønsker Jesus i sit liv.. Altså bevidst fra vælger ham, selvom man ved at han er vejen, sandheden og livet..
Mvh Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#39152 - 13/12/2004 10:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej - - ja, det med at synde mod Hellligånden, den eneste synd der ikke er tilgivelse for: Jeg er nået frem til at mene, at det betyder at sige nej, når Helligånden har åbenbaret for os, at Jesus er vor Herre og Frelser, og livet igennem fastholde sig nej.
Altså, når man ved Helligåndens indgriben har erkendt, at Jesus er den eneste Vej til evigt liv i Guds rige, og så alligevel ikke vil have med ham at gøre, men vælger at fastholde sig nej og og leve hele sit liv bortvendt fra Gud.
Det er mig en gåde, at nogen kan træffe et sådant valg - men sådan må det vel være ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39153 - 13/12/2004 11:11
Re: Synd mod Helligånden
[Re: KajQrd]
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej KajQrd
Du skriver at der er mange bud på hvad synd mod Helligånden er. Jeg har også hørt mange, men den som jeg holder mig til og som jeg mener er den rigtigste tolkning af det er:
Synd mod Helligånden er vedvarende og livslangt nej til Helligåndens kald/stemme.
Hvad er det så Helligåndens stemme er?
Joh 16 Talsmandens gerning v5 Nu går jeg til ham, som har sendt mig, og ingen af jer spørger mig: Hvor går du hen? v6 Men fordi jeg har talt sådan til jer, er jeres hjerte fyldt af sorg. v7 Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer. v8 Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom. v9 Om synd: at de ikke tror på mig; v10 om retfærdighed: at jeg går til Faderen, og I ser mig ikke længere; v11 om dom: at denne verdens fyrste er dømt.
At overbevise om synd, retfærdighed og dom.
Dermed tror jeg man kan sige at VIL man ikke overbevises om synd er det samme som at man ikke vil lytte til Helligånden......
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#39155 - 13/12/2004 11:20
|
Bruger
|
Hej Martin
Jeg ser det sådan at når man lever i synd er der to veje man kan gå.. Enten mod forhærdelse (synd mod Helligånden), eller ved at lægge sit problem i Jesu hænder, komme ud af sin syndstilstand..
Du "lever" ikke i synd, når du bekender synden til din Herre!. Der står jo skrevet:
" Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed. Hvis vi siger, at vi ikke har syndet, gør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i os." (1. Joh. 1,1, 9-10)
For at tage et eksempel, to kærester lever sammen uden at være gift - og det er jo synd. Så kan der jo gå et stykke tid fra man erkender at det er synd og så til at man får flyttet fra hinanden/bliver gift. Den ubodfærdige vil slet ikke erkende at det er synd, men vil tværtimod retfærdiggøre det (vil evt. bare kalde det noget andet "gift for Gud") - og han er under Guds dom.
Den bodfærdige vil tværtimod angre sin synd, og bede Gud om tilgivelse, og iøvrigt arbejde på at få sagen i orden ind for Gud, han har Guds tilgivelse, er gennem syndsbekendelsen blevet "renset for al synd."
Mkh
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39157 - 13/12/2004 11:28
Re: syndens/nådens svingdør
|
Bruger
|
Hej martin Det er ikke så længe siden jeg var til et møde hvor vi hørte om det at falde ud af og ind i nåden...... Det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Det fungere ikke sådan at når man har syndet/mens man synder falder man ud af nåden, og så når vi har bedt om tilgivelsen er vi inde i nåden igen. NEJ så længe vi tror på at jesus er Guds søn, vores frelser, herre og ven så ER vi i nåden..... uden selv at fprtjene os til det. Kol 1 v12 Tak med glæde vor Fader, som har gjort jer duelige til at få del i de helliges arv i lyset. v13 Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; v14 i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse. Vi ER blevet flyttet over i Guds rige. Og vi HAR forløsningen. Alt dette fordi Faderen HAR GJORT os duelige. Vi har og skal intet gøre selv.....  Noget andet er at leve I SYND. Altså bevidst at vælge at sige dette-her-er-ikke-synd-for-mig-jeg-synes-det-er-ok-at-leve-sådan-selvom-Bibelen-godt-nok-siger.... Så tror jeg man falder ud af nåden. Men ikke så meget at man ikke kan komme ind i den igen hvis man senere gør op med synden og igen kun ønsker at følge Jesus og ikke sig selv og sine lyster.... Kun ved livslangt at fastholde modvilje mod Helligåndens lærdom om synd går man fortabt..... men hvor langt er livslangt??? Ingen ved hvornår den sidste time kommer....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#39158 - 13/12/2004 11:29
|
Bruger
|
Hej Martin
"Det er jeg enig med dig i..! Det var netop for at understrege at man ikke kan sige når man har gjort det så mange gange er det at leve i synd, og hvis det er færre end så mange er det at falde..! "
Enig!
Spørgsmålet, eller det det hele afhænger af, er hvorvidt du er bodfærdig eller ej.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39159 - 13/12/2004 11:34
|
Bruger
|
Hej Martin OK - så tror jeg nok vi er enige.... Lige en kommenter til det med sarkasme..... Det er ikke så smart på skrift når man ikke kender hinanden - der kommer meget hurtigt misforståelser og helt andre ting ud af det end man mente..... I vores Netikette står der et sted at vi skal læse hvad der står og tage det for pålydende...... det er jo ikke så smart med sarkasme Hvis du ikke kan undvære ironi eller sarkasme i et indlæg (har selv meget svært ved det ind i mellem) er det bedst at gøre opmærksom på det i samme indlæg - så undgår man de værste misforståelser
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#39161 - 13/12/2004 11:44
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
Hej igen Ester.. Det er jo også det jeg siger..!  Jeg har ikke sagt at man kommer ud af nåden mår man synder, hvad enten det er at falde i synd eller leve i synd, "For hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses" (rom 10.9)... Men det der med synd mod Helligånden er her: Sandelig siger jeg jer: Alt skal tilgives menneskenes børn, forsyndelser og bespottelser, hvor meget de end spotter. Men den, der spotter Helligånden, får aldrig i evighed tilgivelse, men er skyldig i en evig synd.« De havde jo sagt: »Han er besat af en uren ånd.« (Markus 3,28-30) Der står godt nok at man ikke kan få tilgivelse for synd mod Helligånden..! Mvh Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#39162 - 13/12/2004 11:44
|
Bruger
|
Hej Esmeralda
Enig i første del, men så skriver du:
"Noget andet er at leve I SYND. Altså bevidst at vælge at sige dette-her-er-ikke-synd-for-mig-jeg-synes-det-er-ok-at-leve-sådan-selvom-Bibelen-godt-nok-siger.... Så tror jeg man falder ud af nåden.
Men ikke så meget at man ikke kan komme ind i den igen hvis man senere gør op med synden og igen kun ønsker at følge Jesus og ikke sig selv og sine lyster...."
Jeg tror altså at mange opfatter det "at gøre op" med synden som at vi ved vores viljes beslutning kan bryde med synden. Men det handler i bund og grund om at vi bekender synd som synd overfor vores Herre.
Jeg tror simpelthen ikke på, at det er muligt at bekende sin synd overfor Jesus, uden Helligånden har virket, har "undervist om synd" - som jo er Helligåndens opgave, og man dermed har et ønske om at bryde med synden - og det er jo netop ved at vi bekender vores synd, at vi får nåde fra Gud til at bryde med synden....også selvom det måske ikke sker lige i første hug.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39163 - 13/12/2004 11:55
|
Bruger
|
Hej Martin
"Der står godt nok at man ikke kan få tilgivelse for synd mod Helligånden..!"
Bespottelse af Helligånden er jo netop at du står imod Helligåndens opgave, og det er jo i bund og grund at pege hen mod Jesus - at "herliggøre" Jesus, at undervise om "synd, retfærdighed og dom" - og lede dem hen til Korset, så synden kan blive sonet.
Dvs. I første omgang er det vantro - når du ikke tror på Forsoningen på korset, da er der jo ingen grund til at komme til Jesus.
I anden omgang er det også vantro, som konsekvens af det første, for du tror ikke på det Jesus siger i sit Ord, nemlig at vi skal "omvende til syndernes forladelse" = bekende vores synd for vores Herre, og modtage hans tilgivelse (som vi konkret og fysisk modtager i Ordet, dåben, nadveren og skriftemålet)
Mkh Malli
Ændret af malli (13/12/2004 11:59)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39164 - 13/12/2004 12:31
[Re: malli]
|
Bruger
|
Hej Malli
Bespottelse af Helligånden er jo netop at du står imod Helligåndens opgave, og det er jo i bund og grund at pege hen mod Jesus - at "herliggøre" Jesus, at undervise om "synd, retfærdighed og dom" - og lede dem hen til Korset, så synden kan blive sonet.
Dvs. I første omgang er det vantro - når du ikke tror på Forsoningen på korset, da er der jo ingen grund til at komme til Jesus. I anden omgang er det også vantro, som konsekvens af det første, for du tror ikke på det Jesus siger i sit Ord, nemlig at vi skal "omvende til syndernes forladelse" = bekende vores synd for vores Herre, og modtage hans tilgivelse (som vi konkret og fysisk modtager i Ordet, dåben, nadveren og skriftemålet)
Jeg forstår ikke hvad det er du mener med et du skriver...! Mener du at jeg ikke tror på Jesu ord som du skriver, eller bare at synd mod Helligånden godt kan tilgives..? 
Mvh Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#39165 - 13/12/2004 12:36
|
Bruger
|
Hej Martin
Øh, jeg skriver meget "du" i stedet for "man" - det var ikke DIG, men "man" jeg tænkte på da jeg skrev "du".
Nå, men du skriver "Jeg forstår ikke hvad det er du mener med et du skriver...! Mener du at jeg ikke tror på Jesu ord som du skriver, eller bare at synd mod Helligånden godt kan tilgives..? "
Kort formuleret: Synd mod Helligånden er at man! ikke tror på Jesus!! (dvs. man tror ikke på Jesu gerning, Jesu lære, Jesu ord osv)
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#39166 - 13/12/2004 12:38
|
Bruger
|
Hej malli JEg er helt enig - troede egentlig også at det var det jeg havde skrevet  men det kom åbentbart lidt anderledes ud  Når jeg skrev at "gøre op med synden" betyder det at lytte til Helligåndens ord i os om at det er en synd vi har gang i og så "bare" stoppe med at gøre modstand - evt i form af dårlige undskyldninger....... VI kan ikke se synden af os selv - kun hvis Helligånden viser os den..... Når Helligånden har vist os vores synd kan vi gøre to ting - erkende at han har ret og prøve at lade være at kæmpe imod ham, men leve i at vi har brug for Jesus. - eller nægte at erkende han har ret og fortsat kæmpe imod/lukke ørene (=leve i synd)
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#39171 - 13/12/2004 12:46
|
Bruger
|
Hej malli
Jeg er ikke helt enig i din udlægning af synd mod Heligånden - eller måske alligevel....
Du skriver: Kort formuleret: Synd mod Helligånden er at man! ikke tror på Jesus!! (dvs. man tror ikke på Jesu gerning, Jesu lære, Jesu ord osv)
Jeg mener ikke det er helt nok at sige sådan. Hvis det var ville ikke mange kunne frelses. Jeg mener at synd mod Helligånden er at man ikke tror på Jesus!! (dvs. man tror ikke på Jesu gerning, Jesu lære, Jesu ord osv) og fortsætte med det hele livet (dvs modstår alle Helligåndens kald på en)
Hvormange kald den enkelte får ved vi ikke - måske er det ikke ens antal?
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#39173 - 13/12/2004 12:56
|
Bruger
|
Hej Esmeralda
"Når jeg skrev at "gøre op med synden" betyder det at lytte til Helligåndens ord i os om at det er en synd vi har gang i og så "bare" stoppe med at gøre modstand - evt i form af dårlige undskyldninger......."
Det er vel ikke nok at "stoppe med at gøre modstand" eller " prøve at lade være med at kæmpe imod Gud eller "leve i at vi har brug for Jesus"
- her beholder vi jo synden hos os selv!
Det jo ikke gjort med, at vi lytter til Helligånden, at vi føler os som syndere, (eller for den sags skyld føler os som frelste) eller vi har en fornemmelse af at vi brug for Jesus (nej, nu driller jeg  bær over med mig).
Vi gør alene OP med synden, idet bekender synden.
Hermed giver vi synden til Ham, der har sonet den.
Dont you agree?
Mkh Malli
Ændret af malli (13/12/2004 12:58)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39174 - 13/12/2004 13:04
|
Bruger
|
Hej Ester.. Det citat du fremhæver fra mit tidligere svar mangler du lige det der står bagefter... Der har jeg skrevet at dem der lever i synd, men bekender den synd er sat fri for den, derfor lever de ikke længere i synd.! Det er det jeg mener..!  Mvh Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#39175 - 13/12/2004 13:07
|
Bruger
|
Hej malli DRILLEPIND JOW - jeg er 100% enig...... Men hvordan giver du egentlig din synd til en som allerede HAR taget den og allerede HAR sonet den (ved godt hvad du mener - gir bare lidt igen  )
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#39177 - 13/12/2004 13:16
|
Bruger
|
Hej Martin
OK - så er det bare mig der bliver forvirret af din brug af begreberne at LEVE I SYND og at FALDE I SYND.
Der hvor det hele forvirrede mig er at jeg ikke mener at man kan leve I SYND og samtidig BEKENDE SYND....... de to ting hører ikke sammen.....
Din sætning ville være nemmere for mig at forstå rigtigt hvis den lød sådan her: Dem der levede i synd, men nu bekender den synd er sat fri for den, derfor lever de ikke længere i synd, men i nåden!
Er det OK for dig?
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#39179 - 13/12/2004 15:15
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ester, jeg har lige et lille indskudt spørgsmål til det du skriver her: "Dem der levede i synd, men nu bekender den synd, er sat fri for den, derfor lever de ikke længere i synd, men i nåden!" Du mener da vel ikke, at det at leve i, og af, Guds nåde er sådan en slags on/off-tilstand?  Nej vel? Forestil dig en kristen person, der efter julefrokosten i selskabelig overrislet tilstand både har både løjet, stjålet, ligget i en helt forkert seng, kørt spritkørsel på vejen hjem, kørt en person ned i en fodgængerovergang og til sidst selv blev dræbt på stedet da han overså en lygtepæl. Den person nåede ikke at angre og bekende, altså.  Ville han på dommens dag blive afvist og gå fortabt? Nej! Guds rige er beredt for os (- der ved, at vi er - ) syndere. Guds børn har livet igennem forbedere, mindst to: Jesus og Helligånden. Og som Leif Andersen sagde ved en af sine undervisningstimer: De gode kommer i Helvede, og de onde kommer i Himmelen. En kvik elev gjorde ham høfligt opmærksom på, at han havde sagt forkert, at det jo naturligvis var lige omvendt. Men Leif fastholdt sin påstand. Så den er måske værd lige at tænke lidt over ...? At have Jesus som sin Frelser er: at være bevidst om, at vi ikke kan frelse os selv. At have Jesus som sin Herre er: at ønske at følge hans bud, at kæmpe mod den synd og ondskab (= selviskhed) som vi ikke bliver kvit, så længe vi lever i denne verden. Heller ikke selv om vi, når vi bliver i Kristus, i Jesu blod er vasket hvidere end sne, og når som helst frimodigt kan træde frem for Guds ansigt, som benådede syndere. Jesus siger (Joh 15,4): Bliv i mig, og jeg bliver i jer. Ligesom en gren ikke kan bære frugt af sig selv, men kun når den bliver på vintræet, sådan kan I det heller ikke, hvis I ikke bliver i mig. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39180 - 13/12/2004 15:33
|
Bruger
|
Hej Kristina
Forestil dig en kristen person, der efter julefrokosten i selskabelig overrislet tilstand både har både løjet, stjålet, ligget i en helt forkert seng, kørt spritkørsel på vejen hjem, kørt en person ned i en fodgængerovergang og til sidst selv blev dræbt på stedet da han overså en lygtepæl. Den person nåede ikke at angre og bekende, altså.
Ville han på dommens dag blive afvist og gå fortabt?
Nej!
Guds rige er beredt for os (- der ved, at vi er - ) syndere.
Guds børn har livet igennem forbedere, mindst to: Jesus og Helligånden.
Jeg er enig, omend muligvis? ikke af den samme årsag - jeg er af den overbevisning, at det er på baggrund af lige præcis dåbspagten! - og intet andet - hvorigennem Gud virker i en sådan situation og alligevel hiver os i land.
For der kan være situationer, vi ikke kan nå at bekende synden, samt vi jo heller ikke kan bekende hele vores arvesynd, hele vores kødelige natur, som netop dåbspagten frelser fra, når man vel at mærke tror! Der står jo skrevet at dåben frelser fra synd.
Det vil sige, dåben virker som Noahs ark, og holder os oppe i alle de situationer, hvor vi ikke kan noget som helst selv - hvor vi er handlingslammede, ubevidste (herunder om alle arvesyndens indvirkninger på os), ude af psykisk balance osv.
Mkh Malli
Ændret af malli (13/12/2004 15:43)
|
|
Til toppen
|
|
|
#39181 - 13/12/2004 17:21
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jo, Malli, dåben skulle jeg have nævnt. Jeg tror som du: Når vi én gang er kommet "hjem" - over det røde hav (dåbspagten) - over på det tørre, og har taget imod det i tro, så kan vi være trygge, også i situationer, hvor vi glemmer at vi tilhører ham, der har købt og betalt os så dyrt.
Jeg er så glad for de trøsterige ord i Sl 73,23: Men nu er jeg altid hos dig, min højre hånd holder du fast.
Der står jo nemlig ikke: "min højre hånd holder dig fast ...".
Vor Herre kender os, han ved alt om, hvordan det står til med os, Han holder os fast, når vi ikke selv kan noget som helst - ikke engang klynge os til ham ... Jo, Guds børn vi har sandelig noget at sige tak for ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#39182 - 13/12/2004 17:24
Gud holder os fast.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kristina,
Vor Herre kender os, han ved alt om, hvordan det står til med os, Han holder os fast, når vi ikke selv kan noget som helst - ikke engang klynge os til ham ...
Amen til det.!!!!
Guds fred, Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
|