Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#39113 - 16/12/2004 19:08 Re: Hvad er en agnostiker??? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Tau

En anostiker er tilhænger af den teori, at man intet kan erkende om det, der ikke kan iagttages med sanserne og derfor ligger uden for erfaringen, men som, så vidt jeg forstår, som regel parat til at til, mere eller mindre kreativt, at bevæge sig vidt omkring i filosofiske tankebaner ...

Ret mig, en eller anden, hvis jeg tager fejl her ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39114 - 16/12/2004 19:08 Re: Hvad er en agnostiker??? [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Nikolaj

mange tak for svaret.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#39115 - 16/12/2004 21:48 Re: Hvad er en agnostiker??? [Re: kristina]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej kristina og tau

Kristina-Du er virkelig tæt på.

Mine kilder siger kort og godt:
Det er en anskuelse/filosofi, at man ikke kan erkende noget, der ligger ud over erfaringen. Om Gud, naturens væsen, livets mening osv. kan ifølge denne filosofi intet vides.

mvh
carl

Til toppen 
#39116 - 17/12/2004 11:00 Re: Agnosticisme til sidste blodsdråbe [Re: Esmaralda]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Esmeralda skrev:
Za: Det lyder som noget en præst vil have os til at tro: at det er arrogant at tænke selv.
Es: Det er da vel forhåbentlig ikke en kristen præst du hentyder til ????

Jo. Det står allerede i NT:

1 Korintherne 1,
v18 For vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
v19 – der står jo skrevet: De vises visdom vil jeg ødelægge, de kloges klogskab vil jeg tilintetgøre.
v20 Hvor er de vise henne, hvor er de skriftkloge, hvor er denne verdens kloge hoveder? Har Gud ikke gjort verdens visdom til dårskab?

v21 For da Gud i sin visdom ikke ville, at verden skulle kende ham gennem sin egen visdom, besluttede Gud at frelse dem, som tror, ved den dårskab, der prædikes om.
v22 For jøder kræver tegn, og grækere søger visdom,
v23 men vi prædiker Kristus som korsfæstet, en forargelse for jøder og en dårskab for hedninger;
v24 men for dem, der er kaldet, jøder såvel som grækere, prædiker vi Kristus som Guds kraft og Guds visdom.
v25 For Guds dårskab er visere end mennesker, og Guds svaghed er stærkere end mennesker.
v26 For tænk på, brødre, hvordan det var med jer selv, da I blev kaldet: I var ikke mange vise i verdslig forstand, ikke mange mægtige, ikke mange fornemme.
v27 Men det, som er dårskab i verden, udvalgte Gud for at gøre de vise til skamme, og det, som er svagt i verden, udvalgte Gud for at gøre det stærke til skamme

Paulus kommer med lignede udtalelser om visdom i samme epistel kapitel 3,
v18 Ingen må bedrage sig selv. Hvis nogen af jer mener at være vís i denne verdens forstand, må han blive en dåre for at blive vís.
v19 For denne verdens visdom er dårskab for Gud – der står jo skrevet: »Han fanger de vise i deres snedighed,« v20 og igen: Herren kender de vises tanker, han ved, at de er tomme.

Den kristne kirke har også en lang tradition for at foragte og bekæmpe frugterne af intellektuelt arbejde. Fx Giordano Bruno, Galilio og Darwin.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#39117 - 17/12/2004 12:12 Re: Agnosticisme til sidste blodsdråbe [Re: Zaphod]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Zaphod

Es 29 v13 Herren siger:
»Dette folk dyrker mig med munden
og ærer mig med læberne,
men deres hjerte er langt borte fra mig,
og deres gudsfrygt
er tillærte menneskebud;
v14 derfor vil jeg stadig behandle dette folk
på underlig og sælsom måde,
de vises visdom skal ødelægges,
de kloges klogskab tilintetgøres.«

Bare lige for at få sammenhængen med. Det Herren vil ødelægge er menneskers dobbelthed - at de tjener Gud med munden - og sikkert også i handling - men hjertet har de ikke med..... Altså menneskers bud på hvordan Herren ønsker at blive æret og priset.....

Det andet er også taget ud af en konkret hændelse i GT - Jobs bog - hvor Jobs "venner" prøver at hjælpe Job med verdens visdom ....... Du-er-syg-det-er-fordi-du-har-været-imod-Gud-logik...... Både Gud og Job vidste at det ikke var sådan det hang sammen - derfor blev "vennerne" til skamme til sidst.

Men jeg vil give dig ret i at dengang Bibelen var på latin og kun præsterne kunne læse og udlægge den - dengang var der meget kæft-trit-og-retning i kirken...... sådan er det ikke længere - nu har vi jo selv muligheden for at slå efter om præsten nu også har ret Finder vi at han har uret må vi endda (i hvert fald der hvor jeg kommer) sige det til præsten og kræve en forklaring..... eller en undskyldning hvis det viser sin han tog fejl.....

Jeg er af den overbevisning at Gud har skabt os med hjerne fordi vi skal bruge den.

Andre steder i Bibelen står der:
v13 Lykkeligt det menneske, der har vundet visdom,
det menneske, der opnår forstandighed,

v21 Min søn, bevar fornuft og omtanke,
lad dem ikke vige fra dine øjne;
v22 de skal blive til liv for dig
og være et yndigt smykke om din hals.

v22 Hvor længe vil I uerfarne elske uerfarenhed?
Hvor længe vil spottere ønske spot
og tåber hade kundskab?

v20 Brødre, vær ikke børn i klogskab! I ondskab skal I være små, men voksne i klogskab.

Fundet ved at søge på ord som visdom, kundskab og klogskab...... og taget med her for at vise at Bibelen ikke lægger op til at vi ikke må bruge vores forstand......

Samtidig siger Bibelen at den bedste forstand får vi ved at lytte til Gud - som jo ved og ser alt - i stedet for udelukkende at stole på hvad vi selv kan se lige udenfor vores næsetip........ Jeg tror ikke der er ret mange der mener at vi i vores helt egen forstand (det vi selv opdager og ser) er ret kloge.... vi har brug for andres hjælp, erfaringer, forklaringer, undersøgelser osv osv......

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#39118 - 17/12/2004 12:18 Re: Kanon, Thomas Teglgaard [Re: Rasmus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
.. og hermed nåede vi op på 104 indlæg, så jeg hefter ende på tråden hermed.
Velkommen i nye tråde!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær