Hej Zaphod
Es 29 v13 Herren siger:
»Dette folk dyrker mig med munden
og ærer mig med læberne,
men deres hjerte er langt borte fra mig,
og deres gudsfrygt
er tillærte menneskebud;
v14 derfor vil jeg stadig behandle dette folk
på underlig og sælsom måde,
de vises visdom skal ødelægges,
de kloges klogskab tilintetgøres.«
Bare lige for at få sammenhængen med. Det Herren vil ødelægge er menneskers dobbelthed - at de tjener Gud med munden - og sikkert også i handling - men hjertet har de ikke med..... Altså menneskers bud på hvordan Herren ønsker at blive æret og priset.....
Det andet er også taget ud af en konkret hændelse i GT - Jobs bog - hvor Jobs "venner" prøver at hjælpe Job med verdens visdom ....... Du-er-syg-det-er-fordi-du-har-været-imod-Gud-logik...... Både Gud og Job vidste at det ikke var sådan det hang sammen - derfor blev "vennerne" til skamme til sidst.
Men jeg vil give dig ret i at dengang Bibelen var på latin og kun præsterne kunne læse og udlægge den - dengang var der meget kæft-trit-og-retning i kirken...... sådan er det ikke længere - nu har vi jo selv muligheden for at slå efter om præsten nu også har ret

Finder vi at han har uret må vi endda (i hvert fald der hvor jeg kommer) sige det til præsten og kræve en forklaring..... eller en undskyldning hvis det viser sin han tog fejl.....
Jeg er af den overbevisning at Gud har skabt os med hjerne fordi vi skal bruge den.
Andre steder i Bibelen står der:
v13 Lykkeligt det menneske, der har vundet visdom,
det menneske, der opnår forstandighed,
v21 Min søn, bevar fornuft og omtanke,
lad dem ikke vige fra dine øjne;
v22 de skal blive til liv for dig
og være et yndigt smykke om din hals.
v22 Hvor længe vil I uerfarne elske uerfarenhed?
Hvor længe vil spottere ønske spot
og tåber hade kundskab?
v20 Brødre, vær ikke børn i klogskab! I ondskab skal I være små, men voksne i klogskab.
Fundet ved at søge på ord som visdom, kundskab og klogskab...... og taget med her for at vise at Bibelen ikke lægger op til at vi ikke må bruge vores forstand......
Samtidig siger Bibelen at den bedste forstand får vi ved at lytte til Gud - som jo ved og ser alt - i stedet for udelukkende at stole på hvad vi selv kan se lige udenfor vores næsetip........ Jeg tror ikke der er ret mange der mener at vi i vores helt egen forstand (det vi selv opdager og ser) er ret kloge.... vi har brug for andres hjælp, erfaringer, forklaringer, undersøgelser osv osv......