Der er debatteret meget her på stedet omkring vranglære og forhærdelse. Man får indsigt og forståelse for, hvad det er, og hvilken katastrofe det er for det menneske, der vildfares og måske fortabes.
For nogle år siden mødte jeg et menneske, som jeg opfattede som værende meget troende. Tiden har desværre vist, at det, vedkommende sagde i ord, overhovedet ikke svarede til vedkommendes handlinger/gerninger. Jeg begyndte at undre mig og nåede efter mange anfægtelser frem til, at det måtte være troen, der måske ikke var så stor. Efterhånden har det vist sig, at vedkommende rent faktisk på ingen måde i handling lever, som Jesus lærte os, at vi skulle. Faktisk lever vedkommende i permanent meget stor synd.
”Dåben frelser ubetinget” sagde vedkommende en gang til mig og ville i øvrigt ”ikke tale om den slags”, da jeg engang spurgte vedkommende, om det så var helt uden betydning, hvordan man er som menneske overfor hinanden i handling og gerning.
Tilbage har jeg kun at bede for vedkommende, fordi jeg stadig på en måde holder meget af dette menneske som menneske, men ikke kan have noget at gøre med vedkommende på grund af sin forhærdelse. Jeg vil ikke dømme – det tilkommer ikke mig, men håber og beder til, at Gud gennem min bøn en dag vil omvende vedkommende og dermed frelse.
Katastrofen er, at vedkommende er præst i Folkekirken, og dermed vildleder sine får, som ikke forstår, at de bliver vildledt.
Har jeg andre muligheder, når vedkommende er uden for næstekærlighedens rækkevdde?
Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!
xanadu2000