Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#38961 - 23/11/2004 00:45 Guds lære Til meneskeheden ér?
splashdown
Bruger

Reg.: 29/06/2004
Sted: Vordingborg
Okay vi kan vælge to muligheder enten eller at tro Gud eller Ikke, Men vi skal ikke bedrage os selv, ved ikke at tage ét valg.

Vi mennesker er frie og meget Livsmodige af vor art at være.
Kom til Gud, Og Gud kommer til os dig dem osv.
Vi er alle børn af Gud, nogen mere end andre måske men det har ingen betydning, overhovedet.

Tro på dig selv, og Gud vil tænke på dig.

Hilsen Søren Jensen . år.2004.

Til toppen 
#38962 - 23/11/2004 09:39 Re: Guds lære Til meneskeheden ér? [Re: splashdown]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Okay vi kan vælge to muligheder enten eller at tro Gud eller Ikke, Men vi skal ikke bedrage os selv, ved ikke at tage ét valg.

Hvad udganspunkt er dette set fra?

Hvis man som udgangspunkt er troende, hvordan kan man da vælge ikke at tro?
Hvis man som udgangspunkt er ikke-troende, hvordan kan man da vælge at tro?

I begge tilfælde vil man jo skulle fravælge det verdensbillede man mener er rigtigt til fordel for et verdensbillede man mener er forkert.
Hvilket fornuftigt menneske ville på denne måde bevidst vælge det, der ser ud som selvbedrag?
Forhåbentlig ingen!

Tro eller ikke-tro har for mig at se ikke noget med et valg at gøre.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#38963 - 23/11/2004 11:57 Re: Guds lære Til meneskeheden ér? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ateist, du skriver:

"Tro eller ikke-tro har for mig at se ikke noget med et valg at gøre."

Sådan ser jeg (som jo er kristen) også på det, hvis jeg tænker logisk og kun med hovedet. Det gør jeg som regel også kun, det er sådan et lille handicap, som du og jeg vist har tilfælles! ..

Men nogle tænker mere med hjertet, og kommer altså til et andet resultat, nemlig hvordan det føles.

Og det synes jeg er helt legalt, det kan man fint hvile i, hvis man oplever det på den måde!

Det optimale må være at forsøge at tænke med hjertet og føle med hjernen
(hvor har jeg mon læst det gode råd?) og det bestræber jeg mig på!

Hvis du ikke forstår hvad jeg mener, så bare glem det!

Kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38964 - 23/11/2004 13:05 Re: Guds lære Til meneskeheden ér? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

"Tro eller ikke-tro har for mig at se ikke noget med et valg at gøre."

Sådan ser jeg (som jo er kristen) også på det, hvis jeg tænker logisk og kun med hovedet.

Ja, det er jo ikke nogen speciel ateistisk opfattelse jeg her lufter.

Men nogle tænker mere med hjertet, og kommer altså til et andet resultat, nemlig hvordan det føles.

Og det synes jeg er helt legalt, det kan man fint hvile i, hvis man oplever det på den måde!

Men hvis logikken og føleriet leder til hver sin konklusion, så melder spørgsmålet sig jo hurtigt: Hvad er så sandt af de to?

Eftersom jeg foretrækker at kende sandheden synes jeg ikke det er rigtigt at det ene kan være ligeså legalt som det andet, hvilket jeg synes du her lægger op til.

Det optimale må være at forsøge at tænke med hjertet og føle med hjernen
(hvor har jeg mon læst det gode råd?) og det bestræber jeg mig på!

Jeg kan slet ikke se, hvorfor dette skulle være et godt råd endsige optimalt.

Hvis du ikke forstår hvad jeg mener, så bare glem det!

Jeg tror jeg har forstået dele af det.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#38965 - 23/11/2004 19:34 Re: Guds lære Til meneskeheden ér? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist, du skriver:

Kr. "Men nogle tænker mere med hjertet, og kommer altså til et andet resultat, nemlig hvordan det føles.

At: Men hvis logikken og føleriet leder til hver sin konklusion, så melder spørgsmålet sig jo hurtigt: Hvad er så sandt af de to?
Eftersom jeg foretrækker at kende sandheden synes jeg ikke det er rigtigt at det ene kan være ligeså legalt som det andet, hvilket jeg synes du her lægger op til."

Du her ret, jeg må korrigere mig selv :
Der skulle ikke have stået " ... kommer til et andet resultat... " men faktisk netop til samme overordnede resultat, bare ad en anden indfaldsvej.

Vi mennesker er forskelligt udstyret, og nogle er stærke i det ene, f.eks. at læse, andre er bedre til at lytte, og andre igen til mere eller mindre kreativ og intuitiv tænkning. OSV.

Men vi skulle gerne, uanset vores foretrukne indfaldsvinkel, lande på det som er sandt. Hvis to personer ikke er enige om, hvad der er sandt, så tager mindst den ene af dem fejl. Det ved jeg, at vi er enige om, og det er da altid noget!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38966 - 24/11/2004 20:51 Re: Guds lære Til meneskeheden ér? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Hej Kristina!

K: "Men nogle tænker mere med hjertet, og kommer altså til et andet resultat, nemlig hvordan det føles.

A: Men hvis logikken og føleriet leder til hver sin konklusion, så melder spørgsmålet sig jo hurtigt: Hvad er så sandt af de to?
Eftersom jeg foretrækker at kende sandheden synes jeg ikke det er rigtigt at det ene kan være ligeså legalt som det andet, hvilket jeg synes du her lægger op til."

K: Du her ret, jeg må korrigere mig selv :
Der skulle ikke have stået " ... kommer til et andet resultat... " men faktisk netop til samme overordnede resultat, bare ad en anden indfaldsvej.

Jeg kan ikke se, at føleriet og logikken skulle lede til "netop til samme overordnede resultat, bare ad en anden indfaldsvej".
Selvfølgelig kan det da ske, men der er bestemt ingen garantier.
I den givne situation er der faktisk tale om at de ikke førte til det samme resultat.
(Vores) logik leder os til den opfattelse at tro ikke er et spørgsmål om valg, mens føleriet leder mange til en opfattelse af, at det er et spørgsmål om valg.

Hvordan kan de, der "tænker mere med hjertet" og som kommer til det resultat, der "føles" rigtigt, nogensinde vide om det også er rigtigt?
Der er jo ikke noget formelt kriterium - blot, hvordan det føles.
Nogle føler at kristendommen er rigtig, andre føler at animisme er rigtig og atter andre føler at buddhisme er rigtig.
Hvis kriteriet er, "hvordan det føles", så har de jo alle ret.

Jeg kan som sagt overhovedet ikke forstå, hvorfor "det optimale må være at forsøge at tænke med hjertet og føle med hjernen" - for mig at se er det en ret sikker opskrift, hvis man ønsker at nå frem til de forkerte konklusioner.
Så er man jo overladt til føleriets luner.

Til toppen 
#38967 - 24/11/2004 22:41 Re: Guds lære Til meneskeheden ér? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist,

Jeg kan som sagt overhovedet ikke forstå, hvorfor "det optimale må være at forsøge at tænke med hjertet og føle med hjernen" - for mig at se er det en ret sikker opskrift, hvis man ønsker at nå frem til de forkerte konklusioner.

Nej, jeg mener netop tværtimod her:

Hvis man har sit hjerte (kærlighed) med i sin tænkning, risikerer man ikke så let at blive en isafkølet, kynisk logiker.

Og hvis lader være med at koble hjernen fra sit følelsesliv, bliver man ikke prisgivet det du kalder "føleriets luner", der ellers ganske rigtigt kan føre os ind i en labyrint med sansebedrag, vrangforestillinger og mange blindgyder.

(Vores) logik leder os til den opfattelse at tro ikke er et spørgsmål om valg, mens føleriet leder mange til en opfattelse af, at det er et spørgsmål om valg.

Ja, enig, sådan er det. Det er også lige netop grunden til, at så mange af dem, der slår hjernen fra, når frem til forkerte resultater.

Men altså ikke alle, det må jeg sande, for der er faktisk nogen af dem,
der når frem til det samme resultat som mig!
Når altså Gud griber ind!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38968 - 25/11/2004 09:34 Re: Guds lære Til meneskeheden ér? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Hej Kristina!

A: Jeg kan som sagt overhovedet ikke forstå, hvorfor "det optimale må være at forsøge at tænke med hjertet og føle med hjernen" - for mig at se er det en ret sikker opskrift, hvis man ønsker at nå frem til de forkerte konklusioner.

K: Nej, jeg mener netop tværtimod her:

Hvis man har sit hjerte (kærlighed) med i sin tænkning, risikerer man ikke så let at blive en isafkølet, kynisk logiker.

Du kan da ikke bare sætte lighed mellem hjerte og kærliglighed. Hvis hjertet symboliserer følelser, så er det jo også had etc.

Og vendingen "isafkølet, kynisk logiker" er så farvet, at det er pinligt.
Man kan sagtens tænke logisk og have følelser på samme tid. Man forveksler blot ikke de to med hinanden og løber ikke an på sine følelser til at erkende verdens beskaffenhed med.

Verden er, som den er - uanset, hvilke følelser det så end udløser i den enkelte.
Og en fantasi kan føles rigtig godt men det gør den ikke sand.

Og hvis lader være med at koble hjernen fra sit følelsesliv, bliver man ikke prisgivet det du kalder "føleriets luner", der ellers ganske rigtigt kan føre os ind i en labyrint med sansebedrag, vrangforestillinger og mange blindgyder.

Det virker som om du trækker i land her.
Nu er føleriet og logikken ikke to ligeværdige alternativer - nu skal føleriet understøttes af logikken, der altså også i din optik må være den overlegne metode til at opnå erkendelse.

A: (Vores) logik leder os til den opfattelse at tro ikke er et spørgsmål om valg, mens føleriet leder mange til en opfattelse af, at det er et spørgsmål om valg.

K: Ja, enig, sådan er det. Det er også lige netop grunden til, at så mange af dem, der slår hjernen fra, når frem til forkerte resultater.

Hvordan kan du så se føleriet som det optimale, når nu det åbenlyst risikerer at lede "frem til forkerte resultater"?

Men altså ikke alle, det må jeg sande, for der er faktisk nogen af dem, der når frem til det samme resultat som mig!

Hvis du sætter 100 mennesker til at gætte vildt skal der også nok være 1, der gætter på det du mener er sandt.
Det får dig vel ikke til at kalde vildt gætteri for en optimal metode til opnåelse af erkendelse?

Når altså Gud griber ind!

Kald det hvad du vil.

Til toppen 
#38969 - 25/11/2004 10:27 Re: Guds lære Til meneskeheden ér? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist -

- jeg gi'r op! Endnu en gang!!
Dine konklusioner og udsagn misrepræsenterer i så høj grad mine mine tanker/følelser/meninger, at jeg ikke orker at fortsætte.

Det er slet ikke nogen anklage.
Jeg må bare - igen! - konstatere, at der er en ateistisk-kristen forståelseskløft, og at man ikke kan råbe hinanden op fra hver sin side af den kløft. Man hører kun sit eget ekko ...

På den anden side er det vel ikke så mærkeligt, at kommunikationen ikke lykkes, selv om vi begge mestrer det danske sprog.

Og det er nok også sundt at blive mindret om, at forskellen mellem at være ateist og at være kristen er helt gennemgribende og ikke hører til i livets småtingsafdeling ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38970 - 25/11/2004 11:03 Re: Guds lære Til meneskeheden ér? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Dine konklusioner og udsagn misrepræsenterer i så høj grad mine mine tanker/følelser/meninger, at jeg ikke orker at fortsætte.

Jeg er ked af at høre, at du mener jeg mirepræsenterer dine tanker og meninger - det er bestemt ikke min hensigt.

Jeg er også lidt ked af, at du ikke er mere specifik mht. hvor i mit indlæg du mener jeg misrepræsenterer dig.
Men du mener måske det er helt generelt, at jeg gør det?

Det er slet ikke nogen anklage.

Det er ellers svært at opfatte det på nogen anden måde, al den stund du jo udtrykkelgit skriver at jeg misrepræsenterer dig og ikke fx at du har været dårlig til at forklare dig.

Jeg må bare - igen! - konstatere, at der er en ateistisk-kristen forståelseskløft, og at man ikke kan råbe hinanden op fra hver sin side af den kløft. Man hører kun sit eget ekko ...

Jeg har svært ved at se, hvordan det skulle kunne være en "ateistisk-kristen forståelseskløft" idet jeg ikke mener hverken at jeg har argumenteret ud fra et ateistisk standpunkt eller at du har argumenteret ud fra et kristent standpunkt.
Det vi taler om er rationalitet (eller mangel på samme) i det hele taget, hvorfor der vel nærmere er tale om en rationel-sværmerisk forståelseskløft?

På den anden side er det vel ikke så mærkeligt, at kommunikationen ikke lykkes, selv om vi begge mestrer det danske sprog.

Jeg synes faktisk det er ret mærkeligt, at det sker så ofte, når jeg debatterer med dig.
Men da jeg jo ikke ved, hvor du mener jeg har misrepræsenteret dig, kan jeg ikke tage stilling i den konkrete sag.

Og det er nok også sundt at blive mindret om, at forskellen mellem at være ateist og at være kristen er helt gennemgribende og ikke hører til i livets småtingsafdeling ..

For de fleste ateister og kristne hører det nu nok til i småtingsafdelingen.
Den gennemsnitlige ateist og den gennemsnitlige folkekirkekristne kan være svære at skelne fra hinanden.

Men som nævnt ovenfor mener jeg faktisk slet ikke der her er tale om noget specielt ateistisk-kristent skel.
Der er nok snarere tale om et skel mellem Lars og Kristinas tilgang til tingene.

Til toppen 
#38971 - 25/11/2004 15:25 Re: Ateist eller kristen ! [Re: Ateist]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Ateist

Utroligt at kristina prøver at overbevise dig.

Hun skriver:Citat
Citat slut.

Kommentar:
Udsagnet er så sandt som det er skrevet.
Det er som at sammenligne æbler og pærer eller lys og mørke.
Udgangspunktet er så forskelligt som det kan være, eftersom kristina og vi andre kristne har troen på Gud og hans Søn Jesus Kristus som udgangspunkt.
Som der står i bibelen; der er Guds Ånd og der er Verdens ånd og disse to er i evig strid.
Du kan så ransage dig selv og finde ud af hvilken Ånd du har ?

mvh
carl

Til toppen 
#38972 - 25/11/2004 16:26 Re: Ateist eller kristen ! [Re: carl]
Ateist
Bruger

Hej Carl!

Utroligt at kristina prøver at overbevise dig.

Det gør hun nu normalt heller ikke.
Og her skriver hun faktisk direkte, at hun "ikke orker at fortsætte", så jeg ved ikke hvad det er du ser som et forsøg på at overbevise mig.
Jeg er ret sikker på, at Kristina ikke selv regner med at have skrevet noget, der kan overbevise mig.

K: Og det er nok også sundt at blive mindret om, at forskellen mellem at være ateist og at være kristen er helt gennemgribende og ikke hører til i livets småtingsafdeling ..

C: Udsagnet er så sandt som det er skrevet.
Det er som at sammenligne æbler og pærer eller lys og mørke.
Udgangspunktet er så forskelligt som det kan være, eftersom kristina og vi andre kristne har troen på Gud og hans Søn Jesus Kristus som udgangspunkt.

Jeg vil medgive, at jeres tro gør en forskel i måden I tænker på, men jeg er langt fra enig i, at det gør os så forskellige som lys og mørke.

Som der står i bibelen; der er Guds Ånd og der er Verdens ånd og disse to er i evig strid.
Du kan så ransage dig selv og finde ud af hvilken Ånd du har ?

Jeg føler nu intet behov for at ransage mig selv.
Som jeg ser det, så eksisterer hverken den ene eller anden type ånd - det er ren overtro.
Jeg ser på Gud på samme måde og for mig er Bibelen blot en gammel bog.
Hvad jeg skulle jeg så egl. forvente at finde, såfremt jeg ransagede mig selv på jagt efter en ånd?
Intet!

Til toppen 
#38973 - 26/11/2004 20:03 Re: Guds lære Til meneskeheden ér? [Re: Ateist]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Ateist.

Du skriver:
"Hvis man som udgangspunkt er troende, hvordan kan man da vælge ikke at tro?
I begge tilfælde vil man jo skulle fravælge det verdensbillede man mener er rigtigt til fordel for et verdensbillede man mener er forkert.
Hvilket fornuftigt menneske ville på denne måde bevidst vælge det, der ser ud som selvbedrag?
Forhåbentlig ingen!"

Jeg vil sige, at det er stik modsat: Man har et verdensbillede, men bliver overbevist om, at det er forkert, og at et andet, som man ikke troede på før, er rigtigt.
Man forlader altså det verdensbillede, man nu mener er forkert (men troede på før) til fordel for det verdensbillede, man nu mener er rigtigt (men ikke troede på før).

Mvh. Anne.

Til toppen 
#38974 - 26/11/2004 20:58 Re: Guds lære Til meneskeheden ér? [Re: AnnePande]
Ateist
Bruger

Hej Anne!

At: Hvis man som udgangspunkt er troende, hvordan kan man da vælge ikke at tro?
Forhåbentlig ingen!

An: Jeg vil sige, at det er stik modsat: Man har et verdensbillede, men bliver overbevist om, at det er forkert, og at et andet, som man ikke troede på før, er rigtigt.
Man forlader altså det verdensbillede, man nu mener er forkert (men troede på før) til fordel for det verdensbillede, man nu mener er rigtigt (men ikke troede på før).

Jeg kan slet ikke se, at det skulle være modsat.

Det du beskriver her er jo blot 'at blive overbevist' om noget. Et eller andet har overbevist personen om at han tidligere tog fejl og at det var noget andet der var sandt.
Det sker hele tiden.

Men i det øjeblik man - af den ene eller anden årsag - bliver overbevist om, at et andet verdensbillede er rigtigt har man jo ikke længere det verdensbillede man nu mener er forkert - man har det verdensbillede man nu anser for rigtigt.
Derfor er der heller ikke tale om at vælge et andet verdensbillede end det, man mener er rigtigt.

Jeg kan virkelig ikke se, at der nogensinde er tale om at man vælger et verdensbillede.
Man har et verdensbillede fordi det virker mest korrekt.
Og det har man indtil noget overbeviser én om at noget andet er korrekt - ikke indtil man beslutter sig for at vælge et andet.

Til toppen 
#38975 - 26/11/2004 22:32 Re: Guds lære Til meneskeheden ér? [Re: Ateist]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist.

Ville du ikke være enig med mig i, at man kunne blive overbevist om et andet verdensbillede og derfor vælge det?

Jeg brugte med vilje ordet "overbevisning" i stedet for "valg", fordi jeg mener, det dækker bedre. Man ville selvfølgelig ikke vælge et verdensbillede, man ikke var overbevist om. Så ville det jo netop være det bevidste selvbedrag, som du foreslog. Men ikke, hvis det var et valg ud af overbevisning.
(nå ja, det er jo også det du skriver til sidst i indlægget. )

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (26/11/2004 22:34)

Til toppen 
#38976 - 26/11/2004 23:14 Re: Guds lære Til meneskeheden ér? [Re: AnnePande]
Ateist
Bruger

Hej Anne!

Ville du ikke være enig med mig i, at man kunne blive overbevist om et andet verdensbillede og derfor vælge det?

Nej!
I det øjeblik man "blive[r] overbevist om et andet verdensbillede" er det éns verdensbillede.
Der eksisterer derfor ikke noget valg.

Man ville selvfølgelig ikke vælge et verdensbillede, man ikke var overbevist om. Så ville det jo netop være det bevidste selvbedrag, som du foreslog. Men ikke, hvis det var et valg ud af overbevisning.

Så hvad ville man vælge, hvis vi nu antager at man vælger verdensbillede "ud af overbevisning"?
Man ville "vælge" det verdensbillede, man nu mener er rigtigt - altså éns eget verdensbillede!
Men da er der ikke tale om noget valg.

Der er kun tale om et valg, hvis man vælger et andet verdensbillede end éns eget - altså et andet end det man regner for sandt.
Dvs. kun, hvis man vælger selvbedraget.

Til toppen 
#38977 - 27/11/2004 13:54 Re: Ateist eller kristen ! [Re: Ateist]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Et guddommeligt vidnesbyrd igennem den Helligånds kraft er det der gør hele forskellen. Et vidnesbyrd kommer ikke igennem vore intelektuelle sanser, eller nogle af de sanser, som vi er udstyret med, som mennesker på denne jord. Det kommer så at sige igennem en 'ekstra eller ekstern' sans når Guds Ånd taler sandhed til et menneskes sjæl. Det er dette der er så svært at bringe videre til andre, som ikke selv har prøvet det.

Så du kan bruge din hjerne til at filosofere, ræssonere, konkludere, og modsige, studere på alverdens universiteter i en uendelighed, uden at det vil bringe dig en millimeter nærmere til forståelse af de ting, som hører Gud til.

"Thi ordet om korset er vel en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det en Guds kraft." (1.kor. 1:18)

"Thi da verden med al sin visdom ikke kendte Gud i hans visdom, besluttede Gud, ved prædikenens dårskab at frelse dem, som tror." (1. Kor. 1:21)

Jeg var selv ateist og vokset op helt uden religion indtil jeg blev 26 år. Der havde jeg en oplevelse med Gud, som fra det ene øjeblik til det andet vendte mit "verdensbillede", som du kalder det.

Jeg bærer mit vidnesbyrd for dig, om at Gud lever, at Jesus Kristus virkelig er den person, som skrifterne vidner om, at Hans evangelium er sandt og at den egentlige prøve for os er om vi vil tage imod disse ting i oprigtig, ydmyg og søgende tro.

Igennem årene har jeg erfaret at personer, som forsøger at analyserer Guds evangelium med en mistroisk ånd og indstilling fra starten, og som skal endevende og dreje ethvert evangelisk princip, meget sjældent er dem, der modtager et guddommeligt vidnesbyrd, eller en forståelse af Gud og evangeliets principper, igennem den Helligånds kraft. Nøglen til at forstå disse ting er at søge Ånden:

"For at jeres tro ikke skulle bygge på menneskers visdom, men på Guds kraft." (1.Kor. 2:5)

"Thi hvilket menneske ved, hvad der bor i mennesker, uden mennesket ånd, som er i ham? Således kender heller igen, hvad der bor i Gud uden Guds Ånd."

"Men et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der stammer fra Guds Ånd; thi det er ham en dårskab, og han kan ikke forstå det, thi det må bedømmes åndeligt." (1.Kor. 2:14)

Mvh
John

Til toppen 
#38978 - 28/11/2004 12:39 Re: Ateist eller kristen ! [Re: Buus]
Ateist
Bruger

Et guddommeligt vidnesbyrd igennem den Helligånds kraft er det der gør hele forskellen.

Hvis det er sandt, så er der vel ikke andet at sige, end at det har jeg endnu tilgode.

Et vidnesbyrd kommer ikke igennem vore intelektuelle sanser, eller nogle af de sanser, som vi er udstyret med, som mennesker på denne jord. Det kommer så at sige igennem en 'ekstra eller ekstern' sans når Guds Ånd taler sandhed til et menneskes sjæl. Det er dette der er så svært at bringe videre til andre, som ikke selv har prøvet det.

En åndelig 6. sans?
Ja, jeg godt forstå, at det er "svært at bringe videre til andre, som ikke selv har prøvet det".

Theological fra Hare Krishna har forsøgt at overbevise mig om det samme: At hans viden om Krishna skyldes perfekt videne erfaret via en åndelig sans.
Hvordan mener du, at jeg - som ikke har modtaget åndelige vidnesbyrd - skal vurdere, hvorvidt det er dig eller Theo, der har ret.
Eller, hvorvidt I begge tager fejl - hvad jeg jo i øjeblikket antager.

Så du kan bruge din hjerne til at filosofere, ræssonere, konkludere, og modsige, studere på alverdens universiteter i en uendelighed, uden at det vil bringe dig en millimeter nærmere til forståelse af de ting, som hører Gud til.

Det er også den konklusion jeg er nået frem til: Det giver ikke megen mening, hvis man undersøger det vha. logik og de 5 alment accepterede sansers indtryk.

På den baggrund burde jeg i virkeligheden nok bare helt undgå at beskæftige mig med emnet.

Jeg bærer mit vidnesbyrd for dig, om at Gud lever, at Jesus Kristus virkelig er den person, som skrifterne vidner om, at Hans evangelium er sandt og at den egentlige prøve for os er om vi vil tage imod disse ting i oprigtig, ydmyg og søgende tro.

Det er pænt af dig, men hvad kan jeg bruge det til, hvis der kræves en åndelig sanseoplevelse for at man kan tro på det?

Igennem årene har jeg erfaret at personer, som forsøger at analyserer Guds evangelium med en mistroisk ånd og indstilling fra starten, og som skal endevende og dreje ethvert evangelisk princip, meget sjældent er dem, der modtager et guddommeligt vidnesbyrd, eller en forståelse af Gud og evangeliets principper, igennem den Helligånds kraft.

Så det er dem, der i forvejen er positive overfor budskabet, der mener at modtage et guddommeligt vidnesbyrd?
Det lyder som om Helligånden er svær at skelne fra fx selvsuggestion.

Nøglen til at forstå disse ting er at søge Ånden

Men, hvorfor skulle en ikke-troende dog søge en ånd han ikke tror på eksistens af?

Jeg søger jo heller ikke Krishna eller den buddhistiske oplysning.

Til toppen 
#38979 - 03/12/2004 04:41 Re: Guds lære Til meneskeheden ér? [Re: splashdown]
divine
Bruger

Reg.: 30/05/2004
Du skrev:"Okay vi kan vælge to muligheder enten eller at tro Gud eller Ikke, Men vi skal ikke bedrage os selv, ved ikke at tage ét valg."

Du får det til at lyde så simpelt. At tro er ikke bare lige sådan noget man gør. Bare fordi man siger, at man tror, betyder det altså ikke nødvendigvis, at man også gør det.

Du taler om, at vi ikke skal bedrage os. Jeg er enig. Vi skal også passe på, at vi ikke tror, at vi tror. Husk at kun få finder vejen til livet. Så det er ikke så nemt, som man meget gerne ville have.

Messias er kommet!! http://www.maitreya.org Søg og du skal finde.

Til toppen 
#38980 - 03/12/2004 09:37 Re: Guds lære Til meneskeheden ér? [Re: divine]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej divine, du skriver

Du taler om, at vi ikke skal bedrage os. Jeg er enig. Vi skal også passe på, at vi ikke tror, at vi tror. Husk at kun få finder vejen til livet. Så det er ikke så nemt, som man meget gerne ville have.

Ja, en måde er det svært, og på en måde det letteste i verden!

Det er svært fordi det er imod vores medfødte natur at overgive os!
At give op og erkende at vi har brug for en frelser, fordi vi ikke kan frelse os selv.

Og det er let fordi ... det er Gud, der virker i os både at ville og at virke for hans gode vilje. (Fil. 2,13)
Så tilhører vi ikke os selv, men ham, der har købt os og betalt os så dyrt.

Det er nok rigtigt, som du skriver, at kun få finder vejen til livet.
Vi finder den faktisk slet ikke selv, men bliver fundet!
For Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte.
(Luk.19,10)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38981 - 03/12/2004 22:25 Re: Guds lære Til meneskeheden ér? [Re: Ateist]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist.

Du skriver, at man ikke kan blive overbevist om et verdensbillede og vælge det, fordi man allerede har det, idet man er blevet overbevist.
Det kan der selvfølgelig være noget om, men nu er det jo bare sjældent, at man fuldstændig skifter verdensbillede over én nat. Man er heller ikke altid 100% overbevist lige med det samme, men kan alligevel vælge at "give det en chance". Man lader den første lille tanke udvikle sig, undersøger og overvejer sagen, veksler måske mellem tvivl og tro undervejs, indtil man evt. beslutter, at jo, det her verdensbillede vælger jeg.

For eksempel havde jeg selv i nogle år det synspunkt, at barnedåb ikke kunne være rigtig. Jeg kom så en dag til at læse en bog om dåben, som bl.a. forsvarede barnedåben. Argumentationen fik mig til at tænke, at der evt. var noget som sagen, men jeg var jo ikke af den grund "stålsat barnedøber" med det samme. Men efter at have tænkt over sagen, begyndte jeg, lige så forsigtigt, at tro, at jo, barnedåben var rigtig nok.
Jeg havde jo også været overbevist om mit gamle standpunkt, så det gjorde, at jeg ikke bare sådan lige kunne smide det væk uden at overveje det først.
Ja, man kan vel ikke helt kalde det et verdensbillede på den måde, men det var lige det eksempel, jeg kunne komme på, da jeg aldrig har været ateist som sådan eller haft en anden religion (men voksede ikke op med kristendommen i min hverdag).

Det, jeg mener, er at det oftest er en proces at skifte verdensbillede. Derfor er der også så forskellige elementer inde i billedet som overbevisning, tilvalg, tvivl, fravalg mv. Så jeg mener ikke, at man kan sige, at det er tilvalg af selvbedrag.
Jeg mener stadig, det er modsat: at man bliver overbevist om, at ens tidligere verdensbillede var selvbedrag, og fravælger det.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (03/12/2004 22:30)

Til toppen 
#38982 - 04/12/2004 00:56 Re: Guds lære Til meneskeheden ér? [Re: kristina]
korintherbrevet
Bruger

Reg.: 23/03/2002
Sted: Herning
Hej Kristina.
Det er rigtigt at der kun er få der finder vejen, for der står i. Matt. 7 v. 13-14 "Gå ind af den snævre port; for vid er den port, og bred er den vej, der fører til fortabelsen, og der er mange der går ind af den. Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!"
MVH. Korintherbrevet

Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."

Til toppen 
#38983 - 04/12/2004 01:32 Re: Ateist eller kristen ! [Re: Ateist]
korintherbrevet
Bruger

Hej Ateist.
Jeg vil sige at det handler om at tro, det er et spørgsmål om tro, og hvis man har svært ved at tro, så siger jeg altid nogle ting til folk som feks: Kan du se luften, nej vel, du kan mærke den og det er det samme med Gud, vi kan mærke ham igennem tro og bøn, vi har fællesskab med ham, han besvarer bønner, giver bønnesvar, vi kristne føler han er nær når vi beder til ham, og søger ham, læser i bibelen, og ja, det er der et spørgsmål om tro. Jeg siger så også, at har du først set, så er der jo ingen grund til at tro, for så er der ikke noget at tro på længere, ligesom Thomas i bibelen, han ville se naglemærkerne i Jesu hænder, før han kunne tro på at det var ham, at Jesus var opstået fra graven.
Jeg vil så også henvise til et par bibelvers:
Hebræerne 11 v. 1 "Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke kan ses."

Ok. der var mange folk under bibelens tid der havde svært ved at tro, og især under korsfæstelsen, da sagde mange folk at hvis han virkelig var Guds søn, så kunne han frelse sig selv, og stige ned fra korset, men det gjorde han ikke, fordi han ville adlyde Gud, sin Faders vilje, at han skulle give sit liv for alle mennesker på korset, og så opstå på den tredie dag.

Der er så også et bibelvers fra. Johs. Ev. 5 v. 44 "Hvordan skal i kunne tro, når i vil have jeres ære fra hinanden og ikke søger æren hos den eneste Gud?"

Det siger meget, da flere folk søger æren hos sig selv, andre, fremfor hos Gud.

Så Mine ord er: Matt. Ev. 7 v. 7-8 "Bed, så skal der gives jer; søg, så skal i finde; bank på, så skal der lukkes op for jer. For enhver, som beder, får; og den, som søger, finder; og den, som banker på, lukkes der op for."
MVH. Korintherbrevet

Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."

Til toppen 
#38984 - 04/12/2004 09:46 Re: Ateist eller kristen ! [Re: korintherbrevet]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Korintherbrev!

Du skriver (til ateist) Jeg vil sige at det handler om at tro, det er et spørgsmål om tro, og hvis man har svært ved at tro, så siger jeg altid nogle ting til folk som feks: Kan du se luften, nej vel, du kan mærke den og det er det samme med Gud ...

Ja, sandt nok. Men mon ikke en ateist vil mene, (og egentlig have ret i!) at luft altså er noget, som, selv om det er usynligt, godt kan beskrives og forklares på ganske almindelig naturvidenskabelig basis?

Anderledes med f.eks. kærlighed . Vi ved vel (næsten) alle, at kærlighed findes ... men det vil nok knibe med gode videnskabelige beviser, tror jeg ....
Vi kan godt beskrive kærlighedens udtryk, men ikke selve kærligheden.

På samme måde kan vi (dog ikke alle, desværre) se og høre, hvordan Gud åbenbarer sig for os, nemlig i Jesus Kristus.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38985 - 04/12/2004 12:30 Re: Ateist eller kristen ! [Re: korintherbrevet]
Ateist
Bruger

Jeg siger så også, at har du først set, så er der jo ingen grund til at tro, for så er der ikke noget at tro på længere, ligesom Thomas i bibelen, han ville se naglemærkerne i Jesu hænder, før han kunne tro på at det var ham, at Jesus var opstået fra graven.

Og?
Jeg har altså svært ved at se noget problem i at tro erstattes med viden.

Der er så også et bibelvers fra. Johs. Ev. 5 v. 44 "Hvordan skal i kunne tro, når i vil have jeres ære fra hinanden og ikke søger æren hos den eneste Gud?"

Det siger meget, da flere folk søger æren hos sig selv, andre, fremfor hos Gud.

Jeg kan ikke helt se sammenhængen til denne tråd.

Så Mine ord er: Matt. Ev. 7 v. 7-8 "Bed, så skal der gives jer; søg, så skal i finde; bank på, så skal der lukkes op for jer. For enhver, som beder, får; og den, som søger, finder; og den, som banker på, lukkes der op for."

Ja, og førnævnte Theo garanterer mig, at hvis jeg blot følger hans metode (såkaldt "åndelig videnskab"), så vil jeg også kunne erfare at Hare Krishnas lære er absolut sand.

Så igen: Hvordan skal jeg kunne vurdere, hvorvidt det er dig eller Theo, der har ret?
Eller, hvorvidt I begge tager fejl?

Og, hvorfor skulle en ikke-troende dog overhovedet begynde at søge det, han ikke tror på eksistens af?

Til toppen 
#38986 - 04/12/2004 12:34 Re: Ateist eller kristen ! [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Men mon ikke en ateist vil mene, (og egentlig have ret i!) at luft altså er noget, som, selv om det er usynligt, godt kan beskrives og forklares på ganske almindelig naturvidenskabelig basis?

Det vil de fleste ateister nok!
Jeg vil i hvert fald.

Anderledes med f.eks. kærlighed . Vi ved vel (næsten) alle, at kærlighed findes ... men det vil nok knibe med gode videnskabelige beviser, tror jeg ....
Vi kan godt beskrive kærlighedens udtryk, men ikke selve kærligheden.

Jeg tror så ikke på at kærligheden findes som andet end sine udtryk.
Jeg ser ingen grund til at antage, at kærlighed skulle være noget, der ikke hører den fysiske verden til - at det skulle være andet og mere end kemi.

På samme måde kan vi (dog ikke alle, desværre) se og høre, hvordan Gud åbenbarer sig for os, nemlig i Jesus Kristus.

Vha. en åndelig sans?

Til toppen 
#38987 - 04/12/2004 16:14 Re: Ateist eller kristen ! [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist,

"Kr. På samme måde kan vi (dog ikke alle, desværre) se og høre, hvordan Gud åbenbarer sig for os, nemlig i Jesus Kristus.

At: Vha. en åndelig sans?"

Jeg tror ikke, at kristne er udstyret med flere, eller anderledes, fysiske sanser end ateister. Kristendommen er ikke mystik, men åbenbaring ved Guds hellige ånd.
(Jeg tror ikke, at du kan bruge mit svar til noget - hvis du kunne, ville du nemlig ikke spørge ... og jeg tror ikke der findes noget bedre svar.)

Jeg blev helt ked af at læse, at du mener, at kærlighed kun er kemiske processer - det må være tomt at have en sådan tro. Jeg er ikke i tvivl om, at man kan registrere kemiske processer, dog ikke som årsag til, men som konsekvens af kærlighed.

På samme måde med tårer - jeg har hørt, at de har en helt anden kemisk sammensætning, hvis øjene løber i vand, fordi man får blæst i øjnene eller skræller løg, end hvis det skyldes, at man er ulykkelig.

Men det betyder ikke, at det er de kemiske processer, der forårsager sorg ... eller
altså kærlighed ... det må være lige omvendt, mener jeg.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38988 - 04/12/2004 23:47 Re: Ateist eller kristen ! [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Kr: På samme måde kan vi (dog ikke alle, desværre) se og høre, hvordan Gud åbenbarer sig for os, nemlig i Jesus Kristus.

At: Vha. en åndelig sans?"

Kr: Jeg tror ikke, at kristne er udstyret med flere, eller anderledes, fysiske sanser end ateister. Kristendommen er ikke mystik, men åbenbaring ved Guds hellige ånd.

Nu talte jeg heller ikke om nogen fysisk sans men en "åndelig sans".

Jeg tror ikke, at du kan bruge mit svar til noget - hvis du kunne, ville du nemlig ikke spørge ... og jeg tror ikke der findes noget bedre svar.

Det lader sig ikke forklare?

Jeg blev helt ked af at læse, at du mener, at kærlighed kun er kemiske processer - det må være tomt at have en sådan tro.

Hvad skulle kærlighed ellers være?
Og, hvorfor skulle dette, hvad det end er, være mere værdifuldt/mindre tomt?

Jeg er ikke i tvivl om, at man kan registrere kemiske processer, dog ikke som årsag til, men som konsekvens af kærlighed.

Hvad er så, iflg. dig, årsagen til kærlighed?
Og, hvad er kærlighed?

Til toppen 
#38989 - 05/12/2004 08:41 Re: Ateist eller kristen ! [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist

"Nu talte jeg heller ikke om nogen fysisk sans men en "åndelig sans"."

Åndelig sans? Hvad betyder det? Jeg troede ikke du regnede med en sådan. (Jeg
gør ikke selv.)

"Det lader sig ikke forklare?"

Det skulle nok kunne lade sig gøre, men altså ikke af mig til dig. Beklager!

Hvad er så, iflg. dig, årsagen til kærlighed?

Gud!
Vor Herre, Skaber, Frelser ..

Og, hvad er kærlighed?

Gud er kærlighed! Og når vi mennesker giver/oplever kærlighed er det i kraft af
Ham, hvad enten vi ved det eller ej.

Sådan tror jeg det er.

Glædelig advent alle!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38990 - 05/12/2004 23:04 Re: Ateist eller kristen ! [Re: Ateist]
korintherbrevet
Bruger

Hej Ateist!
Ok. du forstår ikke mine bibelvers, min mening, men det er også svært at forstå når man ikke er et troende menneske, som mig.
Men jeg vil så lige spørge dig, når du har valgt at være bruger på Jesusnet, så må du da være et søgende menneske, søge efter noget, ??? og Jesusnet, er jo en hjemmeside om det kristne, den kristne tro på Jesus, Gud, Helligånden og bibelen.
Det er svært når man er ateist at få troen som vi kristne har, men der er en her på Jesusnet, der en gang skrev et stykke som hed: Fra ateist til kristen. det lå på forsiden engang, og kan nok læses her stadigvæk, prøv at læs dette hvis du kan finde det.
MVH. Korintherbrevet

Til toppen 
#38991 - 05/12/2004 23:15 Re: Ateist eller kristen ! [Re: Ateist]
korintherbrevet
Bruger

Hej.
Lige kort en ting til mit sidste svar.
Du kan gå ind under simpel søgning på Jesusnet, og skrive: fra ateist til kristen, så for du 4 svar du kan læse, som jeg foreslog dig, den ene hedder: Ateisten fandt Jesus på nettet.
MVH. Korintherbrevet

Til toppen 
#38992 - 05/12/2004 23:34 Re: Ateist eller kristen ! [Re: korintherbrevet]
Ateist
Bruger

Hej Korintherbrevet!

Ok. du forstår ikke mine bibelvers, min mening, men det er også svært at forstå når man ikke er et troende menneske, som mig.

Der er åbenbart meget, det ikke er en ikke-troende forundt at forstå.

Men jeg vil så lige spørge dig, når du har valgt at være bruger på Jesusnet, så må du da være et søgende menneske, søge efter noget, ??? og Jesusnet, er jo en hjemmeside om det kristne, den kristne tro på Jesus, Gud, Helligånden og bibelen.

Jeg er bestemt ikke religiøst søgende.
Det er mit klare indtryk at alle religioner (i hvert fald alle dem jeg er stødt på) er ren overtro - menneskeskabte myter.
Derfor har jeg jo selvsagt heller ikke noget ønske om at komme til at tro på nogen af dem.

Når jeg er på JesusNet er det fordi det interesserer mig at debattere disse ting.
Det kan det altså godt gøre, selvom man ikke er hverken troende eller søgende.

Det er svært når man er ateist at få troen som vi kristne har, ...

Men hvor mange ateister ønsker også det?

... men der er en her på Jesusnet, der en gang skrev et stykke som hed: Fra ateist til kristen. det lå på forsiden engang, og kan nok læses her stadigvæk, prøv at læs dette hvis du kan finde det.

Jeg prøver at se på det.

Til toppen 
#38993 - 06/12/2004 17:36 Re: Ateist eller kristen ! [Re: Ateist]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist.

Du spørger: "Og hvorfor skulle en ikke-troende dog overhovedet begynde at søge det, han ikke tror på eksistens af?"

Det kunne jo være, at den ikke-troende var begyndt at tvivle lidt på sin egen ikke-tro og begyndte at overveje, om der mon ikke kunne være noget om det med troen - og derfor begyndte at søge?
Det er i hvert fald sådan, det er sket for mange.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#38994 - 06/12/2004 19:24 Re: Ateist eller kristen ! [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Hej Kristina!

A: Nu talte jeg heller ikke om nogen fysisk sans men en "åndelig sans"

K: Åndelig sans? Hvad betyder det? Jeg troede ikke du regnede med en sådan. (Jeg gør ikke selv.)

Næh, jeg tror ikke på nogen åndelig sans - jeg tror ikke på noget åndeligt overhovedet.

Jeg troede bare, at I måske gjorde eftersom du skrev: "På samme måde kan vi (dog ikke alle, desværre) se og høre, hvordan Gud åbenbarer sig for os, nemlig i Jesus Kristus".

Men det må vel så betyde, at det er med de normale 5 fysiske sanser, at I kan "se og høre, hvordan Gud åbenbarer sig"?
I så fald må det åndelige altså kunne registreres vha. fysiske sensorer.

Til toppen 
#38995 - 06/12/2004 19:35 Re: Ateist eller kristen ! [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver:

Men det må vel så betyde, at det er med de normale 5 fysiske sanser, at I kan "se og høre, hvordan Gud åbenbarer sig"?

Nemlig!
1) synssansen (bibellæsning) og
2) høresansen (præstens prædikener)

.. og det er ikke spor mystisk!

Jeg ved godt, at der er nogen der opererer med "den sjette sans" - men det ved jeg ikke hvad er, så der må du spørge en anden en ...

Jeg har rigeligt at gøre med de input jeg modtager via de velkendte fem ...!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38996 - 06/12/2004 20:02 Re: Ateist eller kristen ! [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Nemlig!
1) synssansen (bibellæsning) og
2) høresansen (præstens prædikener)

.. og det er ikke spor mystisk!

Hvis en guddommelig åbenbaring blot består i at læse en bog og høre på en tale, så er det ganske rigtigt "ikke spor mystisk".
Men så må enhver undervisningssituation jo betegnes som en "åbenbaring".

Til toppen 
#38997 - 06/12/2004 20:11 Re: Ateist eller kristen ! [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist,

"Men så må enhver undervisningssituation jo betegnes som en "åbenbaring"."

Lige netop!
Now you're talking!

(Men det hænder jo, at nogen forholder sig afvisende eller kritisk til undervisningen, hvad enten den så er verbal eller forefindes på tryk, og så udebliver åbenbaringen ..)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38998 - 06/12/2004 20:41 Re: Ateist eller kristen ! [Re: kristina]
Ateist
Bruger

A: Men så må enhver undervisningssituation jo betegnes som en "åbenbaring".

K: Lige netop!
Now you're talking!

(Men det hænder jo, at nogen forholder sig afvisende eller kritisk til undervisningen, hvad enten den så er verbal eller forefindes på tryk, og så udebliver åbenbaringen ..)

Er det virkelig alt, hvad I mener, når I taler om åbenbaringer: At folk har fået en eller anden undervisning og ukritisk accepteret læren?

Så er mange muslimer altså også muslimer pga. en åbenbaring?

Ligesom alle børn, der tror på Julemanden, gør det pga. en åbenbaring?

I så fald er "åbenbaring" vel ikke noget særligt.

Og, hvis det virkelig er betydningen af åbenbaring, hvad vil det så sige, at Johannes havde en åbenbaring?
At nogen fortalte ham det han skrev ned?
At han læste det i en anden kilde?
Eller ...???

Til toppen 
#38999 - 06/12/2004 21:22 Re: Ateist eller kristen ! [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist,

"Er det virkelig alt, hvad I mener, når I taler om åbenbaringer: At folk har fået en eller anden undervisning og ukritisk accepteret læren?"

Jeg skulle have skrevet "afvisende" og ikke "afvisende eller kritisk". Det er muligt at afvise, det er også muligt at overveje og erkende/acceptere.

Så er mange muslimer altså også muslimer pga. en åbenbaring?
Det ved jeg ikke. Måske. Men i så fald, efter min mening, en falsk, forførerisk åbenbaring.

Ligesom alle børn, der tror på Julemanden, gør det pga. en åbenbaring?

Jeg tror også selv på Julemanden, der står en henne i centeret. Men jeg har luret ham -- han er kun ude på at få vores forkælede børn til at plage for julegaver.

Nej, nu skal jeg nok være seriøs: Når børn tror på julemanden skyldes det helt enkelt, at de endnu ikke har mistet tilliden til, at deres forældre siger sandheden. Det finder de som regel på et tidspunkt ud af, at de ikke altid gør. F.eks. når onkel Jens selveste juleaften taber vatskægget og nissehuen midt i gaveuddelingen.

I så fald er "åbenbaring" vel ikke noget særligt.

Særligt og særligt. Vi kunne oversætte det med "erkendelse". Men det bliver det vel ikke mere forståeligt af. Jo, det er noget særligt - forskellen mellem liv og død - det må da siges at være noget særligt ...

.. hvad vil det så sige, at Johannes havde en åbenbaring?

Jo, den er i hvert fald noget helt enestående - en billedlig endetidsprofeti. Jeg tror det var en slags profetisk drøm, et budskab fra Jesus.

Om profetier er sande eller ej kan kun verificeres, når de er gået i opfyldelse. Johannes åbenbaring er, i modsætning til profetierne i GT, endnu ikke gået i opfyldelse - for vi er her jo endnu.
Skal vi vente og se?

(Åh, blí'r jeg da aldrig klogere, her sidder jeg og svarer på et indlæg fra dig - igen igen igen! - Hvad mon der dog får mig til det? - og hvad mon der får dig til at blive ved med at hænge fast i detteher net?)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#39000 - 06/12/2004 21:44 Re: Ateist eller kristen ! [Re: kristina]
Ateist
Bruger

A: Så er mange muslimer altså også muslimer pga. en åbenbaring?

K: Det ved jeg ikke. Måske. Men i så fald, efter min mening, en falsk, forførerisk åbenbaring.

Det må vel være en åbenbaring: Nogen har prædiket islam for dem og de har accepteret læren.
Altså en åbenbaring iflg. den definition du her har givet.

A: Ligesom alle børn, der tror på Julemanden, gør det pga. en åbenbaring?

K: Når børn tror på julemanden skyldes det helt enkelt, at de endnu ikke har mistet tilliden til, at deres forældre siger sandheden.

Ligesom mange kristnes tro vel helt enkelt skyldes, at de endnu ikke har mistet tilliden til, at Bibelen siger sandheden?

Men da børn tror pga. Julemanden fordi (1) nogen har fortalt dem om ham og (2) de har accepteret læren, så må der jo være tale om en åbenbaring.

A: ... hvad vil det så sige, at Johannes havde en åbenbaring?

K: Jo, den er i hvert fald noget helt enestående - en billedlig endetidsprofeti. Jeg tror det var en slags profetisk drøm, et budskab fra Jesus.

En åbenbaring behøver altså ikke at blive modtaget via de 5 sanser?

Hvordan skelner man en almindelig drøm fra en profetisk drøm?

Om profetier er sande eller ej kan kun verificeres, når de er gået i opfyldelse. Johannes åbenbaring er, i modsætning til profetierne i GT, endnu ikke gået i opfyldelse - for vi er her jo endnu.

Så han er muligvis en falsk profet?
Der trods usikkerheden er medtaget i den angiveligt ufejlbarlige Bibel?

Skal vi vente og se?

Jeg har da i hvert fald tænkt mig at blive her i verden så længe som muligt - så får jeg jo i hvert fald at se, hvorvidt det sker i min tid.

(Åh, blí'r jeg da aldrig klogere, her sidder jeg og svarer på et indlæg fra dig - igen igen igen! - Hvad mon der dog får mig til det? - og hvad mon der får dig til at blive ved med at hænge fast i detteher net?)

Hver vores karakterbrist, måske?

Til toppen 
#39001 - 06/12/2004 22:29 Re: Ateist eller kristen ! [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist:

Så han er muligvis en falsk profet?
Der trods usikkerheden er medtaget i den angiveligt ufejlbarlige Bibel?

Nej!
Johannes er egentlig ikke profet, men evangelist (den samme som har skrevet Johannes' evangeliet), og falsk er han i hvert fald ikke, og der er masser af bagudrettede referencer (til GT).
Og det er sandt, fordi det står i Bibelen,
og det står i Bibelen, fordi det er sandt.

For mig er der ingen usikkerhed mht. Åbenbaringsbogen (bortset fra at jeg i visse passager er i tvivl om tolkningerne) men jeg prøvede, imødekommende som jeg jo er at sætte mig i dit sted, vel vidende, at du ikke kan bruge ovenstående forklaring.

For en sand forudsigelse kendes først af alle, incl. ateister o.lign., når den har vist sig at stemme med, hvad der rent faktisk er hændt - lidt ligesom vejrudsigten. Og det er jo altså ikke hændt, ikke endnu, det der er beskrevet i Bibelens sidste afsnit ...

En åbenbaring behøver altså ikke at blive modtaget via de 5 sanser?
Hvordan skelner man en almindelig drøm fra en profetisk drøm?

Jeg er i vanskeligheder her, må jeg tilstå. For hvordan egentlig med drømme? Jeg tror de normalt er et resultat af sanseindtryk (de fem du ved nok!) modtaget i vågen tilstand, som så rodes sammen i hjernen, når vi sover. Vi kan jo både se billeder og høre lyde, der ikke er der. Men jeg er ikke hjerneforsker, så jeg må melde pas.

Profetiske drømme? Ja, det er mærkeligt, det er vist bare noget "man" ved. Eller tror at vide.

Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg kender flere, der har oplevet ting i drømme, som de kunne bruge til at afværge ulykker (det kommer dog naturligvis ikke ind under det profetiske ..) F.eks. en, der nåede at redde sit lille barn fra at falde ud af vinduet, fordi hun drømte at det allerede lå nede på gaden, og at ambulancefolkene samlede det kvæstede barn op på en båre.

Hun vågnede og styrtede ind i børneværelset og fandt det lille fjols siddende i vindueskarmen og fumle med haspen .. Jeg tror jo, at Gud greb ind ... du har nok en anden forklaring. Tilfældet, formentlig. (som jeg personlig ikke tror på ... så troende er jeg heller ikke!)

Hver vores karakterbrist, måske?

- yeah - "Some like it hot" - eller som den hed på dansk:
"Ingen er fuldkommen! Go' film!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#91443 - 12/02/2008 03:16 Re: Guds lære Til meneskeheden ér? [Re: Ateist]
splashdown
Bruger

Reg.: 29/06/2004
Sted: Vordingborg
Et valg er ikke en bevidst tro, men et valg udfra det man tror på i forhold til det rette valg.at tro og ikke at tro.

men vi bør dog også være rimelige i vores forhold til at vi har lov at vælge.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær