Ole Madsen
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
John 10:2-3 2 Men den, som går ind igennem Døren, er Fårenes Hyrde. 3 For ham lukker Dørvogteren op, og Fårene høre hans Røst; og han kalder sine egne Får ved Navn og fører dem ud.
Man kan virkelig spørge sig selv, er alle tjenere tjenere? eller tjener alle tjenere? beviset er at Jesus går foran eller som teksten siger, "lukker op", kommer vi i en menighed kan det godt være at dem der står på prædikestolen har et stort ansvar, men dem der sidder nede i menigheden og ser på tjenerne kan ikke undgå at se om det er rigtigt der der sker, derfor har de et ansvar for at bede Gud for disse at de virkelig tjener menigheden, læs om de fem tjenester og deres opgave. At berede kristi legeme til at gøre tjeneste, at opbygge legemet, det er deres opgave, altså omsorg. Ser du menighedens tjenere hvor du er? ved du hvordan det står til i forhold til bibelen? gør du noget ved det? det kan godt være at du ikke skal sige noget til dem, men gør noget, bed for at Gud må komme til i deres liv så de må udfylde det de skal
Du rører ved noget meget centralt: Ofte kan man ved at "observere" en gudstjeneste se noget om tjenere.
Tegnene er bl.a.: Deltager menigheden i eller overværer menigheden blot gudstjenesten. Er Gud og Jesus i centrum eller er det noget andet, f.eks. samværet og dåbsgæsterne.
Deltager menigheden i trosbekendelsen - den er der måske slet ikke, hvis der f.eks. er dåb! - deltager alle i Fader Vor. Går hovedparten eller alle til nadver ved Herrens bord. Ser man næstekærlighed og omsorg i menigheden.
Er Gud og Jesus i fokus - eller er det kunst, musik og kaffebord?
Hvad er kirke egentligt? Kun en søndagskirke fra 10 til 11? Svarer det, der kommer ud ad munden på præsten, til det hun gør? Vi skal ikke dømme - Åndens Frugt udspringer som ringe i vandet. Derfor kan alt dette ofte være tegn på tro (stor eller lille) eller ingen. Jesus kan måske se frugten, selv om vi ikke kan. Derfor skal vi ikke dømme, men bede uden ophør for de vildførte får.
Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!
#38930 - 23/11/200411:02Re: Tjener alle tjenere?
[Re: xanadu2000]
Ole Madsen
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Det er nu ikke med henblik på folkekirken jeg taler, men mere i de fri forhold, IM eller frikirker, folkekirken har for snævre rammer, godt nok tjener præsten Gud, eller skulle, men tjeneste som bibelen taler om er der ikke plads til i folkekirken, der er jo ikke noget fællesskab. Præsten har jo heller ikke andre i menigheden til at tage ansvar for at de får hjælp til at vandre eller hvis de har problemer.
Menigheden består også af hyrder, jeg ved godt at folk siger at præster er hyrder, men hyrder er opsøgende, de sidder ikke og venter på at du kommer til dem, derfor regner jeg ikke præster for hyrder men forkyndere. Hvis Jesus ikke går foran og bekræfter en tjeneste som man giver sig ud for at have, så er det ikke der man skal tjene. Der er 5 tjenster til at berede menigheden til den tjenestegerning at opbygge kristi legeme, de skal være der ellers bliver menigheden ikke det den er ment til at blive.
Jeg kan godt se dit point, men Folkekirken er en temmelig rummelig størrelse. Nogle steder handler præsterne rent faktisk som hyrder og åndelige vejledere, andre steder møder man desværre den tilbagelænede holdning, der efterladet indtrykket af ligegyldighed af, om der er 5 eller 80 aktive i menigheden og til gudstjenesen. Sidstenævnte steder efterlades et indtryk af MEGET stor rummelighed - nærmest tomhed. Bare man er døbt, så er man frelst, mener de! Min erfaring er, at dér, hvor præsterne tager sig hyrdens opgave alvorligt, dér srømmer de sande søgende til.
Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!