Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#38793 - 19/11/2004 23:39 Er kvækerne kristne?
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej café,

jeg har læst et link om kvækerne.

Jeg vil gerne høre jeres mening: Er kvækerne kristne?
Hvordan adskiller deres tro sig fra jeres tro? På hvilke læremæssige punkter er de forskellige fra Jer?

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#38794 - 20/11/2004 19:36 Re: Er kvækerne kristne? [Re: tau]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej tau

Kvækerne har en meget liberal teologi, der nok mest af alt minder om Thorkild Grosbølls. Det leder mig til at mene, at de ikke er sande kristne, idet jeg heller ikke betragter Thorkild Grosbøll og resten af den yderste kirkelige venstrefløj som sande kristne.

Hvad mener du selv om kvækerne?

- Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#38795 - 20/11/2004 23:36 Re: Er kvækerne kristne? [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

Kvækerne har en meget liberal teologi, der nok mest af alt minder om Thorkild Grosbølls. Det leder mig til at mene, at de ikke er sande kristne

Jeg mener, at kvækerne er kristne. Sande kristne er vel enhver, der tror på Jesu soningsoffer for sin skyld? Og det tror kvækerne, såvidt jeg er orienteret, men jeg kan jo tage fejl. Kan du evt. linke, og vise mig hvor jeg tager fejl, hvis jeg gør?

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#38796 - 20/11/2004 23:50 Re: Er kvækerne kristne? [Re: tau]
tau
Ordstyrer
Bruger

PS. Og som tror at Jesus er Kristus, ikke at forglemme. Vi kunne også tilføje hele den nikænske (hedder den ikke det?) trosbekendelse.... puha, nu løber det vist løbsk det her, med hvad man skal tro, for at være en sand kristen. Jeg stopper her, inden det bliver endnu mere forvirrende, beklager.

mvh Tau.

Til toppen 
#38797 - 21/11/2004 00:13 Re: Er kvækerne kristne? [Re: tau]
Nikolaj
Bruger

Hej tau

Jeg må nok indrømme, at jeg heller ikke selv har en særlig dybdegående viden om kvækerne. Jeg gjorde det, at jeg søgte efter kvækere på nettet, og læste et par sider igennem, først og fremmest de danske kvækeres egen hjemmeside, www.kvaekerne.dk.

Det er nok heller ikke helt fair at sige, at alle kvækere har en venstreorienteret teologi, men jeg ser bl.a. følgende punkter, som er problematiske i forhold til det at kalde kvækerne kristne:

1. De anerkender ikke de kristne kirkers fælles bekendelsesskifter (f.eks. den apostolske og den nikænske bekendelse). Kvækerne har slet ikke nogen egentlig bekendelse.

2. Deres Gudsbegreb fokuserer mere på at finde Gud i sig selv og andre mennesker samt i forholdet mellem mennesker, end på den evige, almægtige Gud; meget lig Grosbøll & Co.

3. Kvækerne er uenige om, hvorvidt Jesus faktisk opstod fra de døde.

Som sagt er dette blot mit (ret overfladiske) indtryk. Jeg er åben overfor, at billedet måske er mere nuanceret.

- Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#38798 - 21/11/2004 00:19 Re: Er kvækerne kristne? [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

1. De anerkender ikke de kristne kirkers fælles bekendelsesskifter (f.eks. den apostolske og den nikænske bekendelse). Kvækerne har slet ikke nogen egentlig bekendelse.

Hvad er grunden til dette? Hvis det er fordi, de er uenige, så vil jeg skifte mening om dem, og mene at deres LÆRE ikke er kristen. Der kan så stadig godt være kristne kvækere, som rent faktisk TROR på disse bekendelser, præcis som jeg også skrev i en anden tråd, at der kan findes kristne JV´ere. Dette var ikke for at starte en ny debat om JV! Jeg nævnte det bare for sammenligningens skyld.

Hvis de ikke mener, at Jesus er opstået, vil jeg ikke mene, at deres lære er kristen. Men det ligger jo også i, at de måske ikke tror på ovenstående bekendelsesskrifter.
Jeg mener, at man skal tro på den nikænske og den apostoliske trosbekendelse, for at kalde sig en kristen.

Mener du også det?

mvh Tau.

Til toppen 
#38799 - 21/11/2004 00:47 Re: Er kvækerne kristne? [Re: tau]
Nikolaj
Bruger

Hej tau

Jeg mener, at man skal tro på den nikænske og den apostoliske trosbekendelse, for at kalde sig en kristen.

Mener du også det?

For at svare kort: Ja.

Mvh Nikolaj

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær