0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#38786 - 19/11/2004 22:31
Smertelindring til fødende?
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Café, der står et sted i Bibelen, at kvinden skal føde sine børn med smerte. Betyder det, at Gud er imod smertelindring af enhver art ved fødsler?  mvh Tau. PS. Jeg kunne ikke lige finde skriftstedet, så derfor skrev jeg "et sted i Bibelen", håber I vil svare alligevel..
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#38787 - 19/11/2004 22:43
Re: Smertelindring til fødende?
[Re: tau]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej tau
Det er efter syndefaldet, at Gud siger til Eva: "Jeg vil gøre dit svangerskab plagsomt og pinefuldt, i smerte skal du føde børn." (1 Mos 3,16).
Om det betyder, at kvinder overhovedet ikke må forsøge at få lindret smerten ved børnefødsler? Det er jo egentlig et godt spørgsmål. Jeg tvivler dog på, at det skal forstås sådan, at man ikke må have lov til at lindre denne smerte, men snarere, at denne smerte som en del af straffen for syndefaldet bliver en naturlig del af en fødsel.
- Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#38788 - 19/11/2004 22:51
Har Jesus ikke taget straffen på Korset?
[Re: Nikolaj]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nikolaj
men snarere, at denne smerte som en del af straffen for syndefaldet bliver en naturlig del af en fødsel.
Hvorfor bliver vi straffet, når Jesus har taget straffen på Korset? Er det af samme grund, som at vi heller ikke undgår døden?
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#38789 - 19/11/2004 23:43
Re: Smertelindring til fødende?
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Tau. "Skal" i dette tilfælde henviser til, at det er noget fremtidigt, som skal ske som følge af syndefaldet, ikke en ordre om, at det skal gøre ondt, så det er forbudt at lindre smerte (av!). Samme sted siges der til Adam, at han skal skaffe sig føden med møje af agerjorden alle sine dage. Men vi kan jo næppe udlede af det, at det så er forbudt for en landmand at benytte sig af traktor og mejetærsker. Smerter og besvær er jo generelt en følge af syndefaldet, men budet om næstekærlighed byder os jo netop bl.a. at lindre næstens smerte. Til det med, om det at vi stadig har smerten mv., selvom Jesus er død for os. Jo, jeg tror vi kan sige, at det er på samme måde som, at vi ikke undgår døden. Man kan også sige, at Gudsriget, som Jesus kom med, allerede er brudt ind i verden, men endnu ikke fuldt ud er kommet. Derfor lever vi stadigvæk under syndefaldets vilkår indtil Jesus kommer igen. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#38790 - 19/11/2004 23:44
Re: Har Jesus ikke taget straffen på Korset?
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej tau
Hvorfor bliver vi straffet, når Jesus har taget straffen på Korset? Er det af samme grund, som at vi heller ikke undgår døden?
Det ville nok egentlig være mere korrekt at tale om konsekvensen af syndefaldet, snarere end straffen. Smerte, f.eks. ved børnefødsler, er en konsekvens af syndefaldet, og døden er ligeså en konsekvens af syndefaldet.
Selv om Jesus tog straffen på sig betyder det jo ikke, at vi slipper for alle jordiske konsekvenser af vore synder, men det betyder, at alle vi, som tror, får del i det evige liv efter døden. Det liv, der beskrives således:
Han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere. Thi det, der var før, er forsvundet. (Åb 21,4)
- Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#38791 - 19/11/2004 23:48
Tak
[Re: Nikolaj]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nikolaj og Annepande,
tak for svarene begge to.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
|