Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#38754 - 18/11/2004 17:22 Kongehusets død!
Anonym
Anonym

I går aftes så jeg en pragtfuld udsendelse om og med Prinsesse Alexandra i Bangladesh.

Jeg skal love for, at man får mere og mere respekt for hende, og mister så meget desto mere for kongehuset .
Mens hun tager sig af at gøre en forskel for fattige børn og hjælpe UNICEF med at samle penge ind til skoler og hjælp til fattige mennekser - drøner hendes mand Jaochim rundt i Danmark og sjover den med høj fart.

Burde man ikke forlange, at de kongelige, som er det med blodet opfører sig kongeligt?

Alexandra, som ikke har det blå blod i årene opfører sig efter min mening betydeligt mere kongeligt end de kongelige.

Nej, nu kan det være nok - jeg ved godt, at de sikrer os mange indtægter ved at turisterne endnu gerne vil have et glimt af det unge Kronprinsepar, som da stadig er sammen!

Men hvem ved, hvor længe det varer!

Er jeg alene om de synspunkter?

Mener nogen her inde, at de kongelige er urørlige og måske endda indsat af Gud?

Til toppen 
#38755 - 18/11/2004 19:58 Re: Kongehusets død!
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Kirkemus

Jeg tror du har fat i den lange ende med dit indlæg. De kongelige er efterhånden ikke særlig gode til at være moralske forbilleder for folket. Både Frederik og Joachim er blevet taget i at køre for stærkt og uforsvarligt, og (måske mere alvorligt) Joachim og Alexandra skal skilles.

Nej, nu kan det være nok - jeg ved godt, at de sikrer os mange indtægter ved at turisterne endnu gerne vil have et glimt af det unge Kronprinsepar, som da stadig er sammen!

Men hvem ved, hvor længe det varer!

Ja statistikken taler da for, at de også kunne gå hen og blive skilt, det er sket talrige gange i løbet af de seneste årtier for europæiske kongelige, som har giftet sig med borgerlige.

Mener nogen her inde, at de kongelige er urørlige og måske endda indsat af Gud?

Her er vi inde ved noget, som giver denne debat en stor relevans for et kristent forum.
Jeg mener som udgangspunkt, at enhver myndighed er indsat af Gud, således også kongehuset. Samtidig har vi i Danmark et demokrati, hvilket betyder, at statsmagterne regerer med folkets accept, og at folket har ret til at skaffe sig af med en ordning, man ikke bryder sig om. Altså har folket ret til at afskaffe kongehuset på demokratisk vis ved en grundlovsændring, såfremt den største del af befolkningen måtte ønske dette.
Er en demokratisk valgt myndighed så indsat af Gud? De mener jeg, at den er, lige så vel som f.eks. en arvelig myndighed. Vi må stole på, at Gud "trækker i trådene", selv om det sjældent kan observeres, at en myndighed konkret indsættes af Gud.

Jeg må indrømme, at jeg, indtil meddelelsen om Joachim og Alexandras separation, havde det fint med kongehuset, som jeg så som en god ordning, der både var med til at sikre demokratiet og den historiske bevidsthed, og som desuden optrådte som gode eksempler for befolkningen. Det gør jo heller ikke noget, at kongehuset er god reklame for Danmark og faktisk rent økonomisk kan betale sig. Men efter separationen forsvandt en stor del af min tillid til kongehuset som dug for solen, og jeg overvejer idag, om det evt. er ved at være på tide at indføre et folkevalgt statsoverhoved.

- Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#38756 - 18/11/2004 20:45 Re: Kongehusets død! [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Hej Nikolaj!

efter separationen forsvandt en stor del af min tillid til kongehuset som dug for solen,

Jeg troede nærmest ikke på det - der var een der fortalte mig det, og jeg var sikker på, at det var en storm i et glas vand.

Jeg blev så rystet og KED af det, som hvis det havde været nogle af mine egne unger!

Mon de har kæmpet nok for deres ægteskab?
Mon de har spurgt Gud til råds i det?

Til toppen 
#38757 - 19/11/2004 01:02 Re: Kongehusets død!
Rasmus
Bruger

Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
Jamen så lad mig da springe ud som republikaner (ikke i USA, men imod kongehuset).

Jeg er enig med Casper Christensen, der har kaldt kronprins Frederik for en livstidsfange. Han er født ind i mediernes lys, og hans liv er planlagt, vil han bryde ud, bryder han mange års historie og skaber skandale. Nogen siger det er hans eget valg, men der ligger et vist pres. Ikke at kronprinsen har det dårligt, jeg er ikke i tvivl om han lever godt, men han har jo intet valg i sit liv...

Jeg synes da det er hyggeligt med et kongehus, og det er en person alle kan bakke op om og ikke en præsident, der altid vil have modstandere i befolkningen. Med den nuværende ordning kan statsministeren koncentrere sig om politik, og hans familie kan blive i fred for pressen. Og vi tjener da en del penge på dem...

Men alligevel. At udsætte mennesker for overvågning de ikke selv har valgt - det må jeg modsætte mig, og jeg er spændt på at se hvordan det i fremtiden vil gå for kongehusene, med en helt almindelig norsk kronprinsesse med broget baggrund, og store problemer i England.

De kongelige begår også fejl, ligesom os andre, jeg synes befolkningen skal passe på de ikke bliver alt for Alexandra-venlige og Joachim-fjendtlige. Det ser sådan ud synes jeg, og der skal altså to til at lave en skilsmisse, husk på det.

Indsat af Gud? Jeg er demokrat 100%, og det er folket der indsætter ledere. Jeg tror det Paulus sagde var fordi Rom slog ned på oprørere, og da han sagde at vi skulle respektere ledere, var det fordi Rom skulle være sikre på at de ikke ville forsøge at tilkæmpe sig nogen magt.

Og hvis man mener at alle ledere er indsat af Gud, mener man så at både George Bush og Saddam Hussein er? Så har den ene Guds-indsatte leder taget en anden Guds-indsat mand til fange - nej det giver ingen mening hos mig.

Rasmus

Jacob Tingleff: Jøderne siger de fik landet af Gud - nej det var FN!

Jesus er den største :-)

Til toppen 
#38758 - 19/11/2004 01:06 Re: Kongehusets død!
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Hej kirkemusen og nikolaj

Undskyld mig,
For det første er det særdeles beklageligt, at Joachim og Alexandra skal skilles.

For det andet er det ganske enkelt ren ugebladssladder at bruge fartproblemet som en diskussion om kongehusets fremtidige skæbne. Sagen er netop er blevet afvist og ligeledes er det blevet oplyst, at "journalisten/fotografen" selv har på et tip opsøgt og holdt udenfor en adresse, hvor Joachims vogn holdt og derpå fulgt efter ham, efter politiets mening således at han kan få en fartbøde.

For det andet er monarkiet i Danmark uden indflydelse på lovgivningen og virker således blot som kongerigets repræsentanter.
At monarkiet skulle være mere moralsk eller leve med en kristen livsstil kan vi andre, som kalder os personlige kristne vel ikke tillade os at dømme om ?

I det hele taget er der gået for meget røgelse, myrra og mammon i medieformidlingen om monarkiet.

Iøvrigt er stabile ægteskaber jo en mangelvare i vort eget land og er nærmest blevet en selvfølge, selv om det er uhyggeligt og utroligt.
Det viser bare, at materiel velstand ikke er vejen til lykke og velsignelse, men måske mere er årsagen til den nuværende psykiske tilstand og manglende stabilitet i familielivet.
Ligesom " den kulturelle frisættelse" siden 70èrne har skabt tvivl om Guds ords autoritet og fællesskabets værdier.
Men mennesker som tør sige det betragtes jo som kustoder i Guds husholdning.

mvh
carl

Til toppen 
#38759 - 19/11/2004 10:28 Re: Kongehusets død! [Re: carl]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Carl

For det andet er monarkiet i Danmark uden indflydelse på lovgivningen og virker således blot som kongerigets repræsentanter.

Først vil jeg lige skrive (mest til Rasmus) at myndighederne er indsat af Gud for at holde lov og orden. Det er så korrekt at myndighederne kan handle imod Guds lov, og fx være gennemkorrupt eller foretage "udrensninger" af sagesløse - hermed afskediger den sig selv, og vil ikke kunne bestå.

Omkring Guds lov, har vores dronning har jo også flere gange formanet befolkningen, hvor politikerne har sovet eller gået over stregen. Og der bliver lyttet til dronningen - uanset indstilling og tro nyder hun, i modsætning til politikerne generelt, meget stor respekt!

Så i en situation, hvor der ville være risiko for anarki, tror jeg at dronningen vil være det bedste bolværk.... Mit indtryk er at lande uden kongehuse har en stor mangel, de mangler en historisk kontinuitet og identitet, vi ikke skal undervurdere.
Vi kan jo også sammenligne hhv. lande med og uden monarki, og vi vil, tror jeg, i sidstnævnte tilfælde ofte i perioder kunne se større lovløshed, sågar anarki!

At vi så oven i købet har verdens ældste monarki, må da siges at være en kuriositet.

At monarkiet skulle være mere moralsk eller leve med en kristen livsstil kan vi andre, som kalder os personlige kristne vel ikke tillade os at dømme om ?

Alligevel skal kongehuset være en slags rollemodeller for befolkningen. Symboler på hvordan det skal og bør være.
Det er ikke forkert at "dømme" at skilsmisse er forkert, er synd, det står i Bibelen - og hoffet har jo selv meddelt pressen det. Men vi kan selvfølgelig ikke (og skal ikke) udefra "dømme" om skyld. At pressen så oveni snager i Alexandras/ Joakims potentielle "kærester", kan jo forvolde en masse ondt.

Prøv at tænke hvilken skade det kan forvolde;
- I fald at parret var på nippet til at genetablere ægteskabet?
- I fald de var ved at skilles i al mindelighed?
Prøv at tænke på hvordan noget sådant i sidste ende kan påvirke børnene!!

Iøvrigt er stabile ægteskaber jo en mangelvare i vort eget land og er nærmest blevet en selvfølge, selv om det er uhyggeligt og utroligt.
Det viser bare, at materiel velstand ikke er vejen til lykke og velsignelse, men måske mere er årsagen til den nuværende psykiske tilstand og manglende stabilitet i familielivet.
Ligesom " den kulturelle frisættelse" siden 70èrne har skabt tvivl om Guds ords autoritet og fællesskabets værdier.
Men mennesker som tør sige det betragtes jo som kustoder i Guds husholdning.

Det er så sandt som det er sagt.

Mkh Malli

Ændret af malli (19/11/2004 10:44)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#38760 - 19/11/2004 17:20 Re: Kongehusets død! [Re: Rasmus]
Nikolaj
Bruger

Hej Rasmus

Indsat af Gud? Jeg er demokrat 100%, og det er folket der indsætter ledere. Jeg tror det Paulus sagde var fordi Rom slog ned på oprørere, og da han sagde at vi skulle respektere ledere, var det fordi Rom skulle være sikre på at de ikke ville forsøge at tilkæmpe sig nogen magt.

Jeg vil give dig ret i, at det er folket, som indsætter lederne i et demokrati. Men som Jesus siger til Pilatus: "Du havde ikke nogen som helst magt over mig, hvis ikke det var givet dig ovenfra." (Joh 19,11). Altså, den almægtige Gud har så at sige uddelegeret en del af sin magt til de jordiske herskere. Jeg tror altså, at Gud så at sige "trækker i trådene", når der vælges nye politiske ledere eller fødes nye kommende konger.

Og hvis man mener at alle ledere er indsat af Gud, mener man så at både George Bush og Saddam Hussein er? Så har den ene Guds-indsatte leder taget en anden Guds-indsat mand til fange - nej det giver ingen mening hos mig.

Saddam Hussein var jo faktisk ikke længere Iraks præsident på det tidspunkt, hvor han blev taget til fange, så jeg kan ikke helt se problemet.

Mvh Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#38761 - 20/11/2004 13:51 Re: Kongehusets død! [Re: Nikolaj]
Rasmus
Bruger

ok, jeg satte det på spidsen. Det kan godt være Gud trækker i trådene, Jeg tror, at hvis Gud vil ændre noget på vores regeringer, skal han nok gøre det.

Men jeg vil gennem min stemme kæmpe for demokrati og frihed, og så længe der er en mulighed for at vi mennesker kan gøre noget, mener jeg det er en fejl hvis vi bare er ligeglade og siger at Gud nok skal sørge for at landet fungerer. Så længe der er en mulighed for at mennesker har magt, må vi forsøge at udnytte den til at folk kan få det bedre.

Det kan da også godt være, at Gud lige pillede lidt ved alles hoveder, så at 31% stemte Venstre og 29% Socialdemokratiet ved sidste valg. Ja, det kan da godt være at det 100% er Gud der vælger alt, det vil jeg ikke udelukke, og jeg farede vist lidt op i mit tidligere indlæg

Men så længe vi ikke er sikre, så lad os kæmpe for at gøre verden et bedre sted.

Saddam Hussein var jo faktisk ikke længere Iraks præsident på det tidspunkt, hvor han blev taget til fange, så jeg kan ikke helt se problemet.

Men det var han da jagten gik ind, og det var jo der det begyndte.

Rasmus

Til toppen 
#38762 - 20/11/2004 14:05 Re: Kongehusets død! [Re: malli]
Rasmus
Bruger

Ja, som jeg også har svaret Nikolaj, Gud har magt og kan ændre ting på Jorden, også regeringer, men så længe der er en mulighed for at vi selv har noget magt, må vi udnytte den til at kæmpe for frihed og for at folk har det godt.

At pressen så oveni snager i Alexandras/ Joachims potentielle "kærester", kan jo forvolde en masse ondt.

Prøv at tænke hvilken skade det kan forvolde;
- I fald at parret var på nippet til at genetablere ægteskabet?
- I fald de var ved at skilles i al mindelighed?
Prøv at tænke på hvordan noget sådant i sidste ende kan påvirke børnene!!

Du siger her, hvorfor JEG er imod kongehuset. Margrethe og Frederik har ikke selv valgt et offentligt liv, og melder de sig ud af kongehuset kan det ødelægge en 1000 års (kender ikke det rette årstal, men mange år) gammel tradition, som mange elsker.

Og så skal man også huske at de stadig vil være celebritys og nogen som pressen forfølger, hvis de går ud.

Nu ved jeg godt de virker som glade for at være i kongehuset, men prøv at tænke på hvilket rama-skrig det ville give, hvis de sagde de havde tænkt på at træde ud af kongehuset

Det har ikke været ment som nogen kritik af vore royale. Dronning Margrethe har sagt mange gode formaninger, ja, og gjort et godt stykke arbejde, helt sikkert. Og Frederik virker også som en alle tiders ung mand.

Det er kongehuset som institution, der er problemet og ikke personerne i det.

Rasmus

Til toppen 
#38763 - 20/11/2004 16:55 Re:Hvad mener du ?? [Re: Rasmus]
carl
Bruger

Hej rasmus

Du skriver: Citat
Det har ikke været ment som nogen kritik af vore royale. Dronning Margrethe har sagt mange gode formaninger, ja, og gjort et godt stykke arbejde, helt sikkert. Og Frederik virker også som en alle tiders ung mand.

Det er kongehuset som institution, der er problemet og ikke personerne i det.Citat slut.

Kommentar:
På den ene side og på den anden side......

Da det er personerne i kongehuset, (og dem har du jo tilsyneladende ikke noget mod )som tegner det kan det jo ikke være rigtigt, at det er kongehuset man kan være imod.

Men du vil måske hellere have en præsident, som ikke kan holde fingrene fra personalet .... eller andre rundt i verden som er både økonomisk og politisk korrupte

mvh
carl

Til toppen 
#38764 - 20/11/2004 16:55 Re: Kongehusets død! [Re: Rasmus]
Nikolaj
Bruger

Hej Rasmus

Men jeg vil gennem min stemme kæmpe for demokrati og frihed, og så længe der er en mulighed for at vi mennesker kan gøre noget, mener jeg det er en fejl hvis vi bare er ligeglade og siger at Gud nok skal sørge for at landet fungerer. Så længe der er en mulighed for at mennesker har magt, må vi forsøge at udnytte den til at folk kan få det bedre.

Jeg giver dig helt ret i, at det er vores kristne pligt at forsøge at påvirke samfundet positivt på alle måder. Og gennem demokratiet har alle mennesker en glimrende chance for at gøre sin indflydelse gældende. Vi kan påvirke samfundet positivt ved at stemme på nogle ansvarlige politikere med en høj moral, og ved selv at tage et ansvar.

- Nikolaj

Til toppen 
#38765 - 20/11/2004 17:55 Re:Hvad mener du ?? [Re: carl]
Anonym
Anonym

Men du vil måske hellere have en præsident, som ikke kan holde fingrene fra personalet .... eller andre rundt i verden som er både økonomisk og politisk korrupte

Til det er der nok at sige, at nu har vi jo faktisk ikke een, men to af slagsen - måske flere....

Indrømmet, at det at blive skilt, det er der mange, der gør; men de andre historier, som jeg nu hører flere og flere af, gør mig noget urolig for, at kongehusets dage er talte.
( vel vidende at meget af det fohåbentligt er det rene sladder)
Som jeg også tidligere har skrevet, gør det mig virkelig KED af det, for jeg har netop syntes, at vores kongelige var gode forbilleder i modsætning til det britiske kongehus , men nu......
ja, det er faktisk svært at finde ord for.

Med hensyn til, at de er indsat af Gud, så er jeg enig, men man kan vel ikke give Gud skylden for, at de lever, som de gør.

Til toppen 
#38766 - 21/11/2004 01:59 Re: Kongehusets død!
Anonym
Anonym

Det ved kun Gud, og det vil jeg slet ikke sætte mig til doms overfor.
Men jeg vil alligevel sige, at jeg ikke havde noget imod vi intet kongehus havde, kan ærlig talt ikke se hvad vi skal bruge det til.
Men hvis Gud har sat dem der, er der en mening med det.
Og der er vel en mening med alt.

Kærligst Klaus

Til toppen 
#38767 - 21/11/2004 01:59 Re:Hvad mener du ?? [Re: carl]
Rasmus
Bruger

Det kan jeg da godt fortælle dig - det jeg har noget imod er at nogle mennesker bliver født ind i berømmelse og en nådesløs presse. Og det system er jeg imod.

De personer der er blevet født ind i det system kan ikke gøre ved det. Længere er den ikke.

Præsidenter skulle være mere korrupte? For det første kan en statsminister uden tvivl gøre det samme som en præsident, tvivler på at kongehuset læser alle de fortrolige papirer i ministeriet.

Og Danmark er, så vidt jeg ved blandt de 4-5 mindst korrupte samfund i verden, og det er jeg meget glad for. Men Island og Finland ligger som regel over os, og de har intet kongehus, men præsidenter...

Jeg har talt.

Rasmus

Til toppen 
#38768 - 21/11/2004 02:04 Re: Kongehusets død! [Re: Nikolaj]
Rasmus
Bruger

Det indlæg er jeg helt enig med dig i - tror vi har fundet et holdepunkt

Rasmus

Til toppen 
#38769 - 21/11/2004 09:36 Re: Kongehusets død! [Re: Rasmus]
malli
Bruger

Hej Rasmus

Du siger her, hvorfor JEG er imod kongehuset. Margrethe og Frederik har ikke selv valgt et offentligt liv, og melder de sig ud af kongehuset kan det ødelægge en 1000 års (kender ikke det rette årstal, men mange år) gammel tradition, som mange elsker.

Den forstår jeg så til gengæld ikke.

Det er selvfølgelig korrekt, at de ikke har valgt at blive født ind i kongehuset, men de har da valget om hvorvidt de vil fortsætte eller ej. Havde Margrethe sagt nej, var traditionen ikke blevet ødelagt, for det første var der jo arveprins Knud - men iøvrigt havde hun 2 yngre søskende. Når den tid kommer, om forhåbenlig rigtig mange år - i fald Frederik ikke vil overtage tronen, vil han og Mary formodenlig have børn - ellers er der Joakim og hans to børn. Derudover har man tidligere haft en konge udefra, da det daværende kongepar var barnløst, så jeg ser ikke problemet. Har man viljen til at fastholde kongehuset, kan det altså lade sig gøre omend den "udvalgte" siger nej.

At blive "født" ind i at skulle overtage forældrenes post er vel ikke værre end den "stakkels"godsejersøn, der på et tidspunkt skal overtage godset, virksomhedsejeren, der gerne vil have at firmaet bliver i familen (eks. overtog Mærsk firmaet efter sin far) osv osv osv

Og så skal man også huske at de stadig vil være celebritys og nogen som pressen forfølger, hvis de går ud.

Jeg har da ikke indtryk af at fx Arveprins Knud bliver jagtet vild og voldsomt - det er da den der er "på", der er interessant for pressens søgelys.

Men derudover har det jo ikke altid været sådan, men er vel først for alvor et fænomen vi kender til inden for de sidste 15-20 år. Joakim og Frederik har da været nogenlunde fredet som børn. At pressen så tér sig som de gør, mener jeg ikke Kongehuset skal klandres for - og iøvrigt, var det ikke kongelige de jagtede ville det være en usund snagen i Præsidentens, Præsidentens families og hele den politiske stabs private gøren og laden.

Pressen holder da ikke op med at være presse, bare fordi vi fx. afskaffede Monarkiet - de ville i givet fald bare kaste sig over nogle andre celebrities....og dem vil der altid være uanset hvilket system der er i et land.

Mkh Malli

Til toppen 
#38770 - 21/11/2004 09:49 Re:Hvad mener du ?? [Re: Rasmus]
malli
Bruger

Hej Rasmus

Det kan jeg da godt fortælle dig - det jeg har noget imod er at nogle mennesker bliver født ind i berømmelse og en nådesløs presse. Og det system er jeg imod.

Det er altså ikke direkte "systemets" ansvar eller skyld, at pressen ligger på lur i hækken! - og som skrevet tidligere, der vil altid være mennesker der bliver født ind i berømmelse, stort ansvar osv. og som barn i en sådan familie har man altid selv valget om man vil være en del af det og videreføre arven. Det er altid en kamp at skulle bryde et familie-mønster, såvel som der er mennesker der bryder oppefra og ned i den sociale rangstige, findes det omvendte jo også. Den søn eller datter, der bliver født ind i fx. et alkoholikerhjem og skal bryde den sociale arv, er bestemt ikke lettere stillet.

Mkh Malli

Til toppen 
#38771 - 21/11/2004 14:12 Re:Hvad mener du ?? [Re: Rasmus]
Nikolaj
Bruger

Hej Rasmus

Jeg vil give dig ret i, at korruption eller ej nok mere har at gøre med andre faktorer end monarki/republik. For mig at se er et af de største problemer ved en republik det, at man ikke har en samlende figur som statsoverhoved. En, som langt de fleste har stor respekt og sympati for, ligesom Dronning Margrethe. I en republik vil der jo så godt som altid være et meget stort mindretal, som ikke bryder sig om statsoverhovedet.

Mvh Nikolaj

Til toppen 
#38772 - 21/11/2004 14:43 Re: Kongehusets død! [Re: malli]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København
Jeg er for én gangs skyld helt enig med Malli.

Det, der kendetegner et fængselsophold er jo netop at man ikke kan vælge det fra - i modsætning til tronen.

I modsætning til visse andre kendisser, så synes jeg egl. ikke at kongehuset optræder som linselus i nogen udpræget grad.
At de bliver forfulgt af pressen siger derfor mere om pressen (og i sidste ende læserne/seerne) end det siger om kongehuset.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#38773 - 21/11/2004 14:47 Re:Hvad mener du ?? [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

I en republik vil der jo så godt som altid være et meget stort mindretal, som ikke bryder sig om statsoverhovedet.

Ligesom der aldrig vil være den samme aura omkring en person, der blot er valg for en 4-5 års periode, som omkring en person, der er led i en 1000-1500 år gammel tradition og ydermere tilhører den slægt, der grundlagde nationen (omend det er en sidegren indenfor slægten).
Symbolværdien vil være en helt anden både internt i landet og eksternt overfor turister etc.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#38774 - 22/11/2004 11:19 Re:Hvad mener du ?? [Re: Rasmus]
carl
Bruger

Hej rasmus

Prøv lige at læse hvad jeg faktisk skrev: citat
Men du vil måske hellere have en præsident, som ikke kan holde fingrene fra personalet .... eller andre rundt i verden som er både økonomisk og politisk korrupte citat slut.

mvh
carl

Til toppen 
#38775 - 23/11/2004 11:55 Re: Kongehusets død!
splashdown
Bruger

Reg.: 29/06/2004
Sted: Vordingborg
Det Er Fordi Gud Bevarer Danmark For evigt.

Hilsen Søren Jensen

Til toppen 
#38776 - 23/11/2004 17:39 Graver de deres egen grav?
Anonym
Anonym

Hej alle sammen!

Jeg synes, at det er dejligt, at man er engageret i emnet....
men jeg har bare så svært ved at finde ud af hvem, det er, der svarer hvem på hvad..... måske er det mig, der er småt begavet - ja, så er det trist, for mig i hvert fald.
Men kunne vi ikke svare HEJ.... ( og så navn på den, som vi svarer ) så også jeg, der har rejst emnet kan følge med

Jeg spørger bare

Er det med skilsmissen og andre "forseelser", som kongehusets enkelte medlemmer begår, ensbetydende med, at den almindelige dansker har mistet lysten til at have et kongehus?

Sagt med andre ord: Er de ved at grave deres egen grav?

Det kunne jo være man skulle stemme om der her på JesusNet, men jeg ved ikke lige, hvordan man gør det.

Til toppen 
#38777 - 24/11/2004 00:24 Re: Graver de deres egen grav?
carl
Bruger

Hej kirkemusen

Undskyld mig, men jeg synes at emnet er ved at være for meget "ugebladssladder" præget.
Det var måske mere relevant at debattere om dannelsen i det danske samfund i almindelighed er på vej opad eller nedad !!!

mvh
carl

Ændret af carl (24/11/2004 00:29)

Til toppen 
#38778 - 24/11/2004 14:10 Paradoks? [Re: malli]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Hej Malli

Du skrev:
Først vil jeg lige skrive (mest til Rasmus) at myndighederne er indsat af Gud for at holde lov og orden. Det er så korrekt at myndighederne kan handle imod Guds lov, og fx være gennemkorrupt eller foretage "udrensninger" af sagesløse - hermed afskediger den sig selv, og vil ikke kunne bestå.

Hvad har kineserne, irakerne, zimbabweanerne, argentinerne, russerne osv. så gjort for at fortjene så rædselsfulde ledere, som de har haft gennem tiderne? Hvorfor indsætter den kristne gud Robert Mugabe eller Ayatollah Khomeini? Han må da vide, at sandsynligheden for, at de "handle[r] imod Guds lov, og fx [er] gennemkorrupt eller foretage[r] "udrensninger" af sagesløse" er væsentligt forhøjet!

Det ligner et paradoks.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#38779 - 24/11/2004 18:50 Re: Graver de deres egen grav? [Re: carl]
Anonym
Anonym

Hej Carl!

jeg synes at emnet er ved at være for meget "ugebladssladder" præget.

Hvor er det lige, at den sladder kommer ind i billedet
gid det bare var tom sladder, at de skal skilles, men det ser ud til at være den skinbarlige virkelighed!

Til toppen 
#38780 - 25/11/2004 11:16 Re: Om vi dog bedømte os selv og andre ret !
carl
Bruger

Hej kirkemusen

Prøv at læse dine egne indlæg igen. Du opstiller mange hypoteser som du gør dig betragtninger over, selv om intet af det er fakta.
Lad dog disse mennesker være i fred, eftersom du jo ikke kender til, hvorfor tingene nu desværre er blevet som de er.

Alt andet er science fiction forestillinger ligesom visse medier, der rettelig burde hedde billedromanblade.

mvh
carl

Til toppen 
#38781 - 25/11/2004 17:59 Re: Paradoks? [Re: Zaphod]
Rasmus
Bruger

Hej Zaphod (er du også vild med Hitchhikers Guide to the Galaxy, kanon)

til emnet: Du rammer lige ned i hvad jeg mener. For jeg synes den der tilbagelænede holdning er helt forkert: "Gud har indsat en regering, og så må vi leve med det" eller noget i den stil.

For jeg glæder mig over revolutionen, der gav demokrati. Jeg glæder mig over at der var et oprør fra arbejderne, der gjorde at alle over 18 i Danmark nu har stemmeret, ikke kun de rige. Jeg glæder mig over at frihedskæmpere forsøgte at stoppe tysken i 1940'erne, trods den danske regerings modstand. Og jeg glæder mig over at det ukrainske folk er trætte af diktatur lige nu.

Gud satte os mennesker til at herske over denne planet, og selvom han helt sikkert har snor i nogen hændelser, tror jeg oprør mod noget ondt er en god ting.

Rasmus

Til toppen 
#38782 - 25/11/2004 19:49 Re: Om vi dog bedømte os selv og andre ret ! [Re: carl]
Anonym
Anonym

Hej Carl!

Prøv at læse dine egne indlæg igen. Du opstiller mange hypoteser som du gør dig betragtninger over, selv om intet af det er fakta.

Hvad er det lige for hypoteser, du taler om - nu har jeg læst mine indlæg igennem, som du bad mig om!

de skal skilles Dette er ikke en hypotese

Mon de har kæmpet nok for deres ægteskab? Dette er ikke en antagelse ( hypotese ), men et spørgsmål!
Mon de har spurgt Gud til råds i det? Dette er ikke en antagelse ( hypotese ), men et spørgsmål!

Vær rar lige at citére hypoteserne for mig, så jeg kan blive lidt klogere

Men skal de være forbilleder - eller BØR de være det?
Formindskes den almindelige danskers respekt for dem ved denne skilsmisse?
Eller er det bare FINT, at de afspejler det danske samfund i den grad, som de gør her?
- De er offentlige personer ikke bare hvem som helst, ikke?
...Eller er det en hypotese?

Til toppen 
#38783 - 04/01/2005 00:14 Re:Hvad mener du ?? [Re: carl]
Rasmus
Bruger

Nej jeg vil da foretrække at en valgt præsident ikke er korrupt.

Men hvad har det med at gøre om vi har et kongehus? Som nævnt før er Finland og Island republikker, og de kæmper med os i top 5 om at være de mindst korrupte lande.

Rejs til Afrika, der har kongehusene stadig magt, og deres kongehuse er OVERHOVEDET IKKE korrupte. Eller?

På spørgsmålet om de kan holde grabberne fra personalet, tror jeg også alle styreformer kan gå galt. Der har da været rygter om Joachim på diskoteker, som jeg ikke ved noget om, og der sker vist også en del i det engelske kongehus. Det skal siges at jeg ikke ved om det er rigtigt.

Og jeg synes i øvrigt det et en grov generalisering af præsidenter at de er sådan nogle der ikke kan holde fingrene væk. Desuden begår vi alle fejl. Var jeg amerikaner ville jeg hellere have en præsident der har problemer i den retning end en der taler om sin kristendom og er ligeglad med miljøet og frie våben.

Rasmus

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær