Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#38615 - 17/11/2004 17:02 Bibelens kvindesyn
Mortenm
Bruger

Reg.: 17/11/2004
Sted: Odense
Hej Forum

Jeg er en ateist, der i forbindelse med en tekst, jeg er ved at skrive, har kigget lidt på bibelens kvindesyn. Dette har været inspireret af http://www.skepticsannotatedbible.com. Det drejer sig f.eks. om følgende ting:
  • En mand (og ikke en kvinde?) kan sælge sin datter som slave (2. Mosebog 21:7).
  • Kvinder er mindre værd end mænd (3. Mosebog 27:2-7).
  • En voldtaget kvinde skal gifte sig med sin voldtægtsmand (5. Mosebog 22:23-24).
  • Gør en mand Gud sur, så lader Gud mandens hustruer (læg mærke til, at det er flertal) voldtage (2. Samuelsbog 12:11).
  • Manden er kvindens hoved (Første Korintherbrev 11:3), og kvinder skal underordne sig deres mænd (Første Korintherbrev 14:33-35 og Efeserbrevet 5:24).

Dette er blot et udsnit af de for mig at se ret ubehagelige ting, som jeg stødte på. Nu var mit kig på kvindesynet i bibelen jo som nævnt inspireret af http://www.skepticsannotatedbible.com/, og det kan vel næppe kaldes en neutral kilde, og jeg regnede med, at dette forum måske kunne være et godt sted at få sagen belyst fra en anden side.

Derfor vil jeg gerne høre jeres mening om bibelens kvindesyn og de ovenfor angivne skriftsteder.

På forhånd tak for jeres svar.

- Morten I doubt, therefore I might be

Til toppen 
#38616 - 18/11/2004 08:17 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Morten

Tak for dit spørgsmål - dejligt at se, at du går direkte til kilden! :-)

Jeg regner med, at du inden længe får svar, det bliver nok ikke fra mig, og i hvert fald ikke lige nu, men jeg vil i mellemtiden anbefale dig en lille bog (143 sider) af Poul Hoffmann.

Den hedder "Mand, kvinde og kærlighed i Bibelen" og handler netop om Bibelens "kvindefjendskhed"!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38617 - 18/11/2004 11:50 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hejsa

Allerførst vil jeg henivise til et indlæg jeg har skrvet under "bibelen", som hedder "IM, loven, det Gamle og det Nye Testamente". Dette er et forsøg på at skelne mellem Det Nye Testamente (NT) og det Gamle Testamente (GT), som er vidt forskellige ting. De fleste af de bibelcitater som du nævner er fra GT, hvilket betyder, at de har en helt anden betydning. Tager man hele GT-loven og vil følge den som den er, er det overhovedet ikke kristendom man praktiserer, nærmere jødedom. Har du kommentarer til indlæget, kan du jo bare skrive ...

Angående dit sidste punkt med bibelcitater er det et meget omdiskuteret emne både blandt kristne og ikke-kristne. Den underordning, som der tales om kaldes kefale-strukturen, da det er det græske ord "kefale" (hoved), som bruges. Dette kan tolkes i lidt forskellig retning, derfor vil jeg blot referere til hvad jeg selv mener, at Bibelen siger om det.

1) Det er kvinderne der underordner sig, ikke mændene der undertrykker dem eller dominerer over dem.

2) Spørgsmålet drejer sig ikke om personlig værdi, men om forskellige roller og evner i livet.

3) Mandens opgave der svarer til kvindens underordning er meget strengere: Han skal elske kvinden ligesom kristus elskede kirken. Det er noget ingen mand kan leve op til.

4) Forbilledet for kvindens og mandens forhold til hinanden er forholdet mellem Jesus og mennesket. Da var det Jesus, som havde den endelige autoritet, men også ham der ærede mennesket og var tjener for det. Han udlevede ikke sin magtautoritet, men udførte sin opgave med mildhed, ære og tjenersind, dvs. han satte sig selv under andre. Således må manden også gøre overfor kvinden.

5) Jesu forhold til kvinder i NT var revolutionerende for datidens samfund. Hans forhold til dem var enormt meget mere respekterende end datidens normer var. Jesus havde kvindelige disciple i sit følge, det ville ingen jøde have tilladt. Jesus talte alene med en kvinde; det ville ingen andre have gjort. Kvinderne var de første opstandelsesvidner; det ville ingen af jøderne have brudt sig om. Jesus helbredte en uren kvinde (som led af blødninger), som ingen ville have nærmet sig, osv. Mange flere situationer kunne nævnes.

Opsummering: At der er en forskel på mænds og kvinders opgaver og evner er tydeligt udfra Bibelen, men det behøver vi jo ikke Bibelen til at fortælle os; det ved vi vist allesammen. 1 Kor 11,11 udtrykker hvordan det skal være blandt kristne: alle skal være lige, ingen er mindre værd, blot skal man respektere hinanden, især hinandens forskelligheder.

Så langt mine ord ...

Mvh Søren.

Til toppen 
#38618 - 18/11/2004 12:40 Re: Bibelens kvindesyn [Re: kristina]
Mortenm
Bruger

Hej Kristina

Tak for dit svar.

Jeg regner med, at du inden længe får svar, det bliver nok ikke fra mig, og i hvert fald ikke lige nu

Øv. Jeg kunne ellers godt tænke mig at få svar fra kvinder.

men jeg vil i mellemtiden anbefale dig en lille bog (143 sider) af Poul Hoffmann.

Den hedder "Mand, kvinde og kærlighed i Bibelen" og handler netop om Bibelens "kvindefjendskhed"!

Tak for tippet. Den er tilsyneladende udgået, men jeg fandt en enkelt brugt kopi hos Ikast Kristne Antikvariat. Så må jeg bare se om jeg kan finde tiden til at læse den. Jeg elsker bøger, og har en grim tendens til at købe flere, end jeg på nogen måde kan nå at læse .

Til toppen 
#38619 - 18/11/2004 13:00 Re: Bibelens kvindesyn [Re: søgende]
Mortenm
Bruger

Hej Søgende

Tak for dit svar. Jeg deler mit svar til dig op i et indlæg om GT og et om NT, så det ikke bliver så uoverskueligt.

Allerførst vil jeg henivise til et indlæg jeg har skrvet under "bibelen", som hedder "IM, loven, det Gamle og det Nye Testamente". Dette er et forsøg på at skelne mellem Det Nye Testamente (NT) og det Gamle Testamente (GT), som er vidt forskellige ting.

Tak for henvisningen. Jeg har nu læst den tråd, og den forstærker egentlig bare min forvirring over GT og NT, da jeg kan se, at du og Daniel Serner, som svarede på dit indlæg, er uenige om, hvorvidt loven i GT stadig gælder.

For personer, der som dig, mener, at loven i GT ikke længere er gældende, kan jeg godt se, at det ikke er så vigtigt om GT har et dårligt kvindesyn. Jeg kan dog undre mig over, hvorfor man fylder halvdelen af ens hellige skrift med noget, der ikke længere er gyldigt. Men nu stiller jeg måske tingene på spidsen?

De kristne, der evt. måtte være herinde, som mener, at GT stadig er gældende, må meget gerne kommentere GTs kvindesyn.

Jeg kommer med et indlæg omkring, det du skriver om, NT lidt senere.

Til toppen 
#38620 - 18/11/2004 13:56 Re: Bibelens kvindesyn [Re: søgende]
Mortenm
Bruger

Hej Søgende

Her kommer så anden del af mit svar.

1) Det er kvinderne der underordner sig, ikke mændene der undertrykker dem eller dominerer over dem.

Det er muligt, at det ikke er mændene, der undertrykker kvinderne, men det jeg prøver at få belyst er ikke direkte mænds undertrykkelse af kvinder, men derimod Bibelens syn på kvinder, og som jeg ser det, taler den sit tydelige sprog:

Ligesom kirken underordner sig under Kristus, sådan skal også I hustruer underordne jer under jeres mænd i alt. (Efeserbrevet 5,24)

Læg mærke til ordet ”skal”. Kvinderne skal underordne sig mændene.

Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger. Men hvis de vil have noget at vide, skal de spørge deres mænd hjemme, for det sømmer sig ikke for en kvinde at tale i menigheden. (Første Koritntherbrev 15,33-35)

Kvinder skal tie i menighederne. De skal underordne sig.

2) Spørgsmålet drejer sig ikke om personlig værdi, men om forskellige roller og evner i livet.

Så ifølge Bibelen har kvinder ikke evner til at tænke selv, men skal lade manden være deres hoved? Og det er ikke kvinders rolle at tale i menigheden? Eller misforstår jeg dig?

I tilfælde af, at jeg ikke misforstår dig, så vil jeg gerne spørge, om du ikke finder, at dette kvindesyn nedværdigende for både kvinder og kristendommen?

3) Mandens opgave der svarer til kvindens underordning er meget strengere: Han skal elske kvinden ligesom kristus elskede kirken. Det er noget ingen mand kan leve op til.

At Bibelen sætter umulige krav til mænd, ændrer ikke noget ved om dens kvindesyn er nedværdigende eller ej.

4) Forbilledet for kvindens og mandens forhold til hinanden er forholdet mellem Jesus og mennesket. Da var det Jesus, som havde den endelige autoritet, men også ham der ærede mennesket og var tjener for det. Han udlevede ikke sin magtautoritet, men udførte sin opgave med mildhed, ære og tjenersind, dvs. han satte sig selv under andre. Således må manden også gøre overfor kvinden.

Interessant. Hvor stor en del af dette står direkte i bibelen, og hvor stor en del er tolkning?

5) Jesu forhold til kvinder i NT var revolutionerende for datidens samfund. Hans forhold til dem var enormt meget mere respekterende end datidens normer var. [...]

Det kan man jo kun se som noget positivt, men det, jeg interesserer mig for her, er bibelens kvindesyn set i forhold til nutiden. Ting, der var progressive for 2000 år siden, har en tendens til at virke lidt anderledes i dag .

Opsummering: At der er en forskel på mænds og kvinders opgaver og evner er tydeligt udfra Bibelen, men det behøver vi jo ikke Bibelen til at fortælle os; det ved vi vist allesammen. 1 Kor 11,11 udtrykker hvordan det skal være blandt kristne: alle skal være lige, ingen er mindre værd, blot skal man respektere hinanden, især hinandens forskelligheder.

Jeg måtte lige finde det omtalte vers frem. Det lyder som følger:

Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden;

Jeg er ikke enig i din tolkning om, at dette siger, at mand og kvinde er lige. Tillad mig en lille analogi til at illustrere min pointe: Min lever er intet uden mig, og jeg er intet uden min lever. Vi ville nemlig begge dø, hvis den anden ikke var der. Jeg vil dog gerne have frabedt mig den slutning, at min lever er ”lige” med mig.

Som jeg, som udefra kommende, tolker dette vers, så siger det, at der er et indbyrdes afhængighedsforhold mellem mand og kvinde, men hvordan dette afhængighedsforhold er, og hvem, der står øverst, skal man læse ud af resten af teksten, og indtil videre kan jeg ikke konkludere andet end, at kvinden står under manden, og at Bibelens kvindesyn har nogle, for mig at se, ucharmerende træk.

Endnu en gang tak for dit svar.

Til toppen 
#38621 - 18/11/2004 14:00 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
Mortenm
Bruger

Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger. Men hvis de vil have noget at vide, skal de spørge deres mænd hjemme, for det sømmer sig ikke for en kvinde at tale i menigheden. (Første Koritntherbrev 15,33-35)

Der skulle naturligvis have stået: Første Korintherbrev 14,33-35

Til toppen 
#38622 - 18/11/2004 14:04 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
Mortenm
Bruger

Hej Søgende

En lille tilføjelse omkring gyldigheden af loven i GT. Jeg kom nemlig til at lægge mærke til udtrykket ”sådan som loven også siger” i Første Korintherbrev 14,34. Er denne lov ikke loven fra GT? Hvis ja, så betyder det vel, at den stadig er gældende. Hvis nej, hvilken lov er det så, der er tale om?

Til toppen 
#38623 - 18/11/2004 14:33 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Morten

Du skriver:

"Så ifølge Bibelen har kvinder ikke evner til at tænke selv, men skal lade manden være deres hoved? Og det er ikke kvinders rolle at tale i menigheden? Eller misforstår jeg dig?

I tilfælde af, at jeg ikke misforstår dig, så vil jeg gerne spørge, om du ikke finder, at dette kvindesyn nedværdigende for både kvinder og kristendommen?"

Jo, som du udlægger kvindesynet, nemlig ved at det står alene, da er det klart nedværdigende.

Om første del "at være hoved" står der også skrevet "Men jeg vil have, at I skal vide, at Kristus er hver mands hoved, manden er kvindens hoved, og Kristi hoved er Gud" (1. Kor. 11,3) Ergo udlægger du "hoved" som værende at man ikke må tænke selv, da kan heller ikke Jesus eller manden tænke selv.

Ret indlysende betyder det derfor ikke at såfald en person er "hoved", da er den anden en slags zombie. At være "hoved" betyder at have det overordnede, og især, åndelige ansvar. Dvs manden har det overordnede ansvar for familien overfor Gud. Dette finder jeg nu ikke nedværdigende.

Det er så sandt at der står skrevet, at kvinden i ægteskabet skal underordne sig manden....men læser du indledningen, da står der først at begge skal underordne sig hinanden. Ef. 5, 21-33 " I skal underordne jer under hinanden i ærefrygt for Kristus, v22 I hustruer under jeres mænd som under Herren; v23 for en mand er sin hustrus hoved, ligesom Kristus er kirkens hoved og sit legemes frelser. v24 Ligesom kirken underordner sig under Kristus, sådan skal også I hustruer underordne jer under jeres mænd i alt.

v25 Mænd, elsk jeres hustruer, ligesom Kristus har elsket kirken og givet sig hen for den v26 for at hellige den ved at rense den i badet med vand ved ordet, v27 for at føre kirken frem for sig i herlighed, uden mindste plet eller rynke, hellig og lydefri. v28 Sådan bør også mændene elske deres hustruer som deres eget legeme. Den, der elsker sin hustru, elsker sig selv. v29 Ingen hader jo sin egen krop, men nærer og plejer den, som Kristus gør med kirken. v30 For vi er lemmer på hans legeme. v31 Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød. v32 Dette rummer en stor hemmelighed – jeg sigter til Kristus og kirken. v33 Men det gælder også jer, at I hver især skal elske jeres hustru som jer selv, og hustruen skal have ærefrygt for sin mand."

Omkring kvindens rolle i menigheden, betyder det heller ikke at kvinden skal være total mundlam i menigheden, men at kvinden i kirken ikke må belære manden (1. Tim 2,12), dvs. hun må ikke fungere som præst.

Mkh Malli

Ændret af malli (18/11/2004 14:45)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#38624 - 18/11/2004 15:09 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Mortenm

Du skriver: Citat
Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger. Men hvis de vil have noget at vide, skal de spørge deres mænd hjemme, for det sømmer sig ikke for en kvinde at tale i menigheden. (Første Koritntherbrev 15,33-35) Citat slut.
Kor. 14. 34-35.

Kommentar:
Blot denne bemærkning:
De ovennævnte tekster og andre skrev Paulus til menigheden i Korinth i Grækenland.
De græske kvindelige jøder som var kommet til tro mente, at de havde frihed til at "smide sløret" d.v.s., at de ikke følte sig bundet af loven.
Samtidig står der at de - som menighed- også mødtes i synagogen for at bede.
I synagogen var kvinderne adskilt fra mændene og en kvinde skulle bære tørklæde og måtte ikke tale.
Derfor skriver Paulus som han gør for at formane menigheden til at overholde loven også selv om de var nye kristne og derfor følte sig ligeværdige i Kristus.
Og fordi skøgerne i visse templer ikke bar slør, men tværtimod
lod sig kronrage og for at folket ikke skulle misforstå de kristne kvinders status.
Iøvrigt er denne praksis er vist fortsat op til for ca. 40-50 år siden i synagoger og stadig bliver håndhævet visse steder, hvorimod praksis i mange protestantiske og frie-kirker rundt om i verden, heldigvis er blevet ændret.

Men iøvrigt giver søgende en god forklaring.

mvh
carl

Til toppen 
#38625 - 18/11/2004 15:39 Re: Bibelens kvindesyn [Re: malli]
Mortenm
Bruger

Hej Malli

Tak for dit svar. Jeg svarer også dig i to omgange for begrænse indlæggenes uoverskuelighed.

Jo, som du udlægger kvindesynet, nemlig ved at det står alene, da er det klart nedværdigende.

Om første del "at være hoved" står der også skrevet "Men jeg vil have, at I skal vide, at Kristus er hver mands hoved, manden er kvindens hoved, og Kristi hoved er Gud" (1. Kor. 11,3) Ergo udlægger du "hoved" som værende at man ikke må tænke selv, da kan heller ikke Jesus eller manden tænke selv.

Ret indlysende betyder det derfor ikke at såfald en person er "hoved", da er den anden en slags zombie. At være "hoved" betyder at have det overordnede, og især, åndelige ansvar. Dvs manden har det overordnede ansvar for familien overfor Gud. Dette finder jeg nu ikke nedværdigende.

God pointe .

Manden er altså den, der har ansvaret over familien – ikke kvinden. Dette finder jeg nedværdigende overfor kvinder, du gør ikke. Tak for din klare udmelding.

Det er så sandt at der står skrevet, at kvinden i ægteskabet skal underordne sig manden....men læser du indledningen, da står der først at begge skal underordne sig hinanden. Ef. 5, 21-33 "

Som jeg ser det (ud fra mit begrænsede kendskab til Bibelen), så lægges der mest vægt på, at kvinden skal underordne sig manden. Hvis vi læser de vers, du henviser til, så nævnes den fælles underordning én gang. Derefter gøres det to gange klart, at kvinden skal underordne sig manden, herunder: ”underordne jer under jeres mænd i alt”, og hun ”skal have ærefrygt for sin mand”. Da talen kommer til manden (v25-33) forsvinder ordet ”underordne” (og ærefrygt) pludselig og bliver erstattet af ”elske”.

Jeg mener, at vi her har valget mellem to tolkninger:
  • Kvinden skal underordne sig manden i alt, som skal elske kvinden, men ikke underordne sig hende i alt – dette ser jeg som nedværdigende for kvinder.
  • Bibelen er selvmodsigende/umulig. Hvis kvinden skal underordne sig manden i alt, så kan han vel ikke samtidig underordne sig hende i alt?

Til toppen 
#38626 - 18/11/2004 15:43 Re: Bibelens kvindesyn [Re: malli]
Mortenm
Bruger

Hej Malli

Her følger anden del af mit svar til dig.

Omkring kvindens rolle i menigheden, betyder det heller ikke at kvinden skal være total mundlam i menigheden, men at kvinden i kirken ikke må belære manden (1. Tim 2,12), dvs. hun må ikke fungere som præst.

Her kan jeg ikke rigtig følge dig. Første Korintherbrev 14,33-35 siger tre gange, at kvinder ikke må tale i forsamlinger: ”skal kvinderne tie stille i menighederne”, ”De må ikke tale” og ”det sømmer sig ikke for en kvinde at tale i menigheden”. At der et andet sted i Bibelen står, at ”at optræde som lærer tillader jeg ikke en kvinde”, kan jeg ikke se ophæver, at de ikke må tale i menigheden, så længe det ikke er belæringer. De må jo ikke engang stille spørgsmål: ”Men hvis de vil have noget at vide, skal de spørge deres mænd hjemme”.

Jeg tillader mig lige en analogi til at illustrere min pointe:

Forælder 1 til søn: Det sømmer sig ikke for dig at spille fodbold.
Forælder 1: Du må ikke spille fodbold.
Forælder 1 til søn: Du skal holde dig fra at spille fodbold.
Forælder 2 til søn: Du må ikke bruge handsker.
---
Konklusion: Sønnen må gerne spille fodbold, så længe han bare ikke bruger målmandshandsker.

(Jeg har bevidst undladt at angive hvem af sønnens to forældre, der er far og hvem, der er mor, så kønnenes autoritoritet ikke forplumrer eksemplet).

Kan vi ikke blive enige om, at konklusionen ikke holder? Tilsvarende kan jeg ikke se, at det holder, at konkludere, at kvinder må tale i menigheden, hvis det blot ikke er en belæring.

I øvrigt synes jeg egentlig, at 1. Tim 2, som du henviser til, blot understøtter det dårlige kvindesyn:

En kvinde skal lade sig belære i stilhed og underordne sig i alt; men at optræde som lærer tillader jeg ikke en kvinde, heller ikke at bestemme over sin mand; hun skal leve i stilhed. For Adam blev skabt først, derefter Eva, og det var ikke Adam, der blev forledt, men kvinden lod sig forlede og overtrådte budet. (1 Tim 2,11-14)

Kvinden ”skal lade sig belære i stilhed”, ”underordne sig i alt”, er den, der lod sig forlede og må i øvrigt ikke være lærer. Jeg har altså svært ved ikke at se dette som stærkt nedsættende overfor kvinder.

Til toppen 
#38627 - 18/11/2004 15:58 Re: Bibelens kvindesyn [Re: carl]
Mortenm
Bruger

Hej Carl

Tak for dit svar.

De ovennævnte tekster og andre skrev Paulus til menigheden i Korinth i Grækenland.
De græske kvindelige jøder som var kommet til tro mente, at de havde frihed til at "smide sløret" d.v.s., at de ikke følte sig bundet af loven.
Samtidig står der at de - som menighed- også mødtes i synagogen for at bede.
I synagogen var kvinderne adskilt fra mændene og en kvinde skulle bære tørklæde og måtte ikke tale.
Derfor skriver Paulus som han gør for at formane menigheden til at overholde loven også selv om de var nye kristne og derfor følte sig ligeværdige i Kristus.
Og fordi skøgerne i visse templer ikke bar slør, men tværtimod
lod sig kronrage og for at folket ikke skulle misforstå de kristne kvinders status.
Iøvrigt er denne praksis er vist fortsat op til for ca. 40-50 år siden i synagoger og stadig bliver håndhævet visse steder, hvorimod praksis i mange protestantiske og frie-kirker rundt om i verden, heldigvis er blevet ændret.

Har jeg forstået dig rigtigt, hvis jeg konkluderer, at de ting Paulus skriver i citatet, kun gælder for kristne, når de beder i en synagoge, men ikke når de er i en kristen kirke?

Hvis ja, kan jeg så tillade mig at drage den konklusion, at Korintherbrevene groft sagt kun har betydning for kristne, der bruger synagoger?

Jeg beklager, hvis jeg spørger dumt eller provokerende, men det er vigtigt for mig at forstå det her.

Til toppen 
#38628 - 18/11/2004 16:06 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
søgende
Bruger

Hej Mortenm

Jeg tror egentlig ikke, at Daniel og jeg er uenige. jeg har skrevet et svar til hans indlæg. Jeg kender ingen kristne mennesker (og jeg kender mange!!!), selv ikke de mest konservative, som mener, at man som kristen skal overholde budene og reglerne i GT.

Der er forskel på OPFYLDELSE af loven og OPHÆVELSE af loven. Begge dele fører til at man som kristen ikke skal overholde reglerne i GT.

Det vigtige ved at have sådanne skrifter er netop, at de peger frem mod opfyldelsen da Jesus kom til jorden. De har altså et bagvedliggende budskab: at vi ikke selv kan gøre os fortjente til himmelen.

Man taler om lovens brug (funktioner). Hvis du er interesseret kan jeg kort referere tankegangen i dette. Det er en måde at punktopstille lovens funktioner så man bedre kan hitte rundt i hvad man skal bruge denne til, og forholdet mellem NT og GT.

Mvh Søren.

Til toppen 
#38629 - 18/11/2004 16:11 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
malli
Bruger

Hej Morten

Hvad tror du er lettest, som mand elske kvinden, og være villig til at gå i døden for hende (uanset hvordan hun end tér sig)

- eller som kvinde at underordne sig manden (uanset hvordan han end tér sig)?

Ja, jeg ved det ikke.

Men mit gæt er dette, at i fald at manden elsker kvinden så højt, at han er villig til at gå i døden for hende...da burde det i det mindste give incitament til en vis flexibilitet til at underordne sig.

Du skal jo også huske at Bibelen taler til den enkelte part, at budene vender begge veje, og ikke mindst, skriftstederne ikke skal bruges til at banke hinanden i hovedet med.

Det er Gud imod, at kvinden pludselig misbruger den magt, det kan være at manden skal elske hende ubetinget...til fx at stille en masse fuldstændig ublu krav om fx. materielle ting og total "tilbedelse" (dette går imod at kvinden skal underordne sig) - ligesom det er Gud imod, at manden fører sig frem som en anden hustyran og kræver total underkastelse (dette går imod at manden skal elske kvinden).

Jeg ved ikke lige om jeg heri har besvaret dine to mulige tolkninger

Mkh Malli

Ændret af malli (18/11/2004 16:13)

Til toppen 
#38630 - 18/11/2004 16:24 Re: Bibelens kvindesyn [Re: malli]
malli
Bruger

Lige en tilføjelse.

Kvinden skal ikke underordne sig det, der er Gud imod, altså synd. Den holder altså ikke overfor Gud i fald man fx. bliver sigtet for bedrageri eller vold, at påberåbe sig uskyldighed fordi man skulle underordne sig manden. Alle kristne har ansvar for at sige fra overfor det der er forkert i Guds øjne.

Mkh Malli

Til toppen 
#38631 - 18/11/2004 16:29 Re: Bibelens kvindesyn [Re: søgende]
Mortenm
Bruger

Hej Søgende

Jeg tror egentlig ikke, at Daniel og jeg er uenige. jeg har skrevet et svar til hans indlæg. Jeg kender ingen kristne mennesker (og jeg kender mange!!!), selv ikke de mest konservative, som mener, at man som kristen skal overholde budene og reglerne i GT.

OK, tak for svaret. Jeg kan altså tillade mig at konkludere, at det er love, som Gud tidligere lod gælde for sit folk, men som ikke gælder for kristne i dag?

Man taler om lovens brug (funktioner). Hvis du er interesseret kan jeg kort referere tankegangen i dette. Det er en måde at punktopstille lovens funktioner så man bedre kan hitte rundt i hvad man skal bruge denne til, og forholdet mellem NT og GT.

Det ville jeg værdsætte, hvis det ikke er noget stort arbejde for dig. Tak .

Til toppen 
#38632 - 18/11/2004 16:42 Re: Bibelens kvindesyn [Re: malli]
Mortenm
Bruger

Hej Malli

Hvad tror du er lettest, som mand elske kvinden, og være villig til at gå i døden for hende (uanset hvordan hun end tér sig)

- eller som kvinde at underordne sig manden (uanset hvordan han end tér sig)?

Ja, jeg ved det ikke.

Om Bibelen giver manden en svær (umulig?) opgave, ændrer ikke ved, om der i den står nogle ting, der er nedværdigende for kvinder.

Men mit gæt er dette, at i fald at manden elsker kvinden så højt, at han er villig til at gå i døden for hende...da burde det i det mindste give incitament til en vis flexibilitet til at underordne sig.

Ja, men der er da noget af en forskel på, at noget burde give en et incitament, og så gentagne befalinger fra ens hellige skrift.

Du skal jo også huske at Bibelen taler til den enkelte part, at budene vender begge veje, og ikke mindst, skriftstederne ikke skal bruges til at banke hinanden i hovedet med.

Det er jeg med på, bortset fra, jeg ikke er helt sikker på, at jeg forstår, hvad du mener med, ”at budene vender begge veje”.

Jeg ved ikke lige om jeg heri har besvaret dine to mulige tolkninger

De to mulige tolkninger skulle for så vidt ikke besvares, derimod mener jeg, at der skal vælges mellem dem, og som jeg læser det, du har skrevet, vælger du den første.

Til toppen 
#38633 - 18/11/2004 17:14 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
søgende
Bruger

Hej Mortenm.

Du rejser en masse spørgsmål. Det er ikke sikkert jeg kan svare (tilfredsstillende) på alle dine spørgsmål.

Du har ret i, at de ifølge Bibelen SKAL underordne sig. Det er en underordning, som de selv har godtaget og er indforstået med, ligesom at de kristne er indforstået med, at Jesus er deres autoritet.
Alligevel fornemmer jeg en misforståeøse omkring ordet "underordne". Det betyder ikke at være "underdanig" eller "underkuet", men i allersidste instans at lægge ansvaret for familien over til manden. Det oplever hverken jeg selv eller min kone som noget der gør os uligeværdige. Måske du skulle opleve hvordan underordningen foregår i praksis. Jeg tror det er meget anderledes end de fleste tror.

Jeg er indforstået med, at du måske synes, at dette er nedværdigende for kvinden.

At kvinder skal tie i menigheden er jeg meget i tvivl om hvad betyder. Jeg tror ikke der er nogen der mener, at det er et totalt taleforbud. At tale kunne betyde "tale i tunger" eller at "tale profetisk". Begge emner diskuteres i en lang passage inden, og kunne åske ses i sammenhængmed det. Næste spørgsmål bliver så at specifisere hvad det er at "tale i tunger" og at "tale profetisk". Det er der mange forskellige holdninger omkring.

Du skriver:
citat:
S: 4) Forbilledet for kvindens og mandens forhold til hinanden er forholdet mellem Jesus og mennesket. Da var det Jesus, som havde den endelige autoritet, men også ham der ærede mennesket og var tjener for det. Han udlevede ikke sin magtautoritet, men udførte sin opgave med mildhed, ære og tjenersind, dvs. han satte sig selv under andre. Således må manden også gøre overfor kvinden.

M: Interessant. Hvor stor en del af dette står direkte i bibelen, og hvor stor en del er tolkning?
citat slut.

Rettelse til min udtalelse: Det drejer sig ikke om en sammenligning mellem mandens forhold til kvinden, og kristi forhold til MENNESKET. Det drejer sig om kristi forhold til MENIGHEDEN. Altså: kristi forhold til menigheden sammenlignes med mandens forhold til kvinden. Undskyld forvirringen!

"Forbilledet for kvindens og mandens forhold til hinanden er forholdet mellem Jesus og mennesket" (fx Ef 5,23 og fremefter). Heri mener jeg (fortolker jeg), at forholdet mellem kristus og menigheden kan sammelignes med forholdet mellem manden og hustruen. Enkelte andre steder i Bibelen sammenlignes de kristne også med en brud, hvor Jesus er brudgommen.

"Da var det Jesus, som havde den endelige autoritet, men også ham der ærede mennesket og var tjener for det" (fx Matt 20,25-28 og Joh 13,1-17).

Fil 2,1-11: Dette viser Jesu tjenersind og forbilledet for os andre.

Du skriver:
citat:
Jeg måtte lige finde det omtalte vers frem. Det lyder som følger:

Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden;

Jeg er ikke enig i din tolkning om, at dette siger, at mand og kvinde er lige. Tillad mig en lille analogi til at illustrere min pointe: Min lever er intet uden mig, og jeg er intet uden min lever. Vi ville nemlig begge dø, hvis den anden ikke var der. Jeg vil dog gerne have frabedt mig den slutning, at min lever er ”lige” med mig.
citat slut.

Vel, det er ok at være uenige om tolkningen. Jeg mener dog at kunne spore, at der ikke er nogen hierakisk struktur i forholdet, blot en forskellighed. I kristus er alle ét (Gal 3,28), hvilket jeg ser som en ligestilling.

At der ifølge Bibelen er et afhængighedsforhold er vi enige om, men jeg mener ikke der nogen steder er tale "øverst" (det ord du bruger!) eller nederst.

undskyld det blev så langt ...

Mvh Søren.

Til toppen 
#38634 - 18/11/2004 17:24 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
søgende
Bruger

Hej Mortenm.

Jeg mener der er forskel på Guds fuldkomne lov, og så moseloven som den er skrevet i Mosebøgerne (som nævnt i andre indlæg). Guds lov er et genrelt udtry for guds vilje, og omtales flere steder i NT.

Mig bekendt nævnes det ikke noget sted i Mosebøgerne, at kvinder skal tie. At de skal underordne sig argumenterer NT for udfra Skabelsen, som er perfekt.

Mvh Søren.

Til toppen 
#38635 - 18/11/2004 17:55 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
søgende
Bruger

Hej Mortenm.

Du skriver:
citat:
OK, tak for svaret. Jeg kan altså tillade mig at konkludere, at det er love, som Gud tidligere lod gælde for sit folk, men som ikke gælder for kristne i dag?
citat slut.

Ja, det mener jeg godt du kan.

Jeg skal nok prøve at komme med en forklaring, men det bliver desværre senere. Jeg har ikke lige tid nu ...

Mvh. Søren.

Til toppen 
#38636 - 18/11/2004 17:58 Re: Bibelens kvindesyn [Re: søgende]
Mortenm
Bruger

Hej Søgende

Du rejser en masse spørgsmål. Det er ikke sikkert jeg kan svare (tilfredsstillende) på alle dine spørgsmål.

Jeg ved godt, at ’en idiot kan spørge om mere, end ti vise kan svare på’ . Jeg sætter dog stor pris på, at du bruger tid på at hjælpe mig, uanset om alle mine spørgsmål, så kan nå at blive besvaret til bunds eller ej.

Alligevel fornemmer jeg en misforståeøse omkring ordet "underordne". Det betyder ikke at være "underdanig" eller "underkuet", men i allersidste instans at lægge ansvaret for familien over til manden

Her kan jeg ikke følge dig. Hvis vi ser, hvad der rent faktisk står i Bibelen:

sådan skal også I hustruer underordne jer under jeres mænd i alt (Ef 5,24)

En kvinde skal lade sig belære i stilhed og underordne sig i alt; (1 Tim 2,11)

Jeg kan ikke selv med min bedste vilje få ’underordne [...] i alt’, til kun at være noget med, hvor ansvaret ligger i allersidste instans.

Måske du skulle opleve hvordan underordningen foregår i praksis.

Med glæde. Gider du forklare min kæreste, at hun skal underordne sig mig?

Nå, spøg til side. Mine spørgsmål går ikke så meget på, hvordan underordningen foregår i praksis, men derimod på, hvad der helt konkret står i Biblen.

At kvinder skal tie i menigheden er jeg meget i tvivl om hvad betyder. Jeg tror ikke der er nogen der mener, at det er et totalt taleforbud. At tale kunne betyde "tale i tunger" eller at "tale profetisk". Begge emner diskuteres i en lang passage inden, og kunne åske ses i sammenhængmed det. Næste spørgsmål bliver så at specifisere hvad det er at "tale i tunger" og at "tale profetisk". Det er der mange forskellige holdninger omkring.

Kombinerer man udtrykkene ”tie stille”, ”ikke tale”, ”sømmer sig ikke for en kvinde at tale” med, at det også bliver specificeret, at kvinder ikke engang må stille spørgsmål, hvis der er noget de ikke forstår, så har jeg svært ved at se, at det ikke betyder lige netop det, der står: Altså at de skal tie stille.

Selv om vi for argumentets skyld vedtager, at der menes, at kvinder ikke må "tale i tunger" og "tale profetisk", så er det vel stadig udtryk for et nedsættende kvindesyn, at de ikke må tage del i disse ting?

At der ifølge Bibelen er et afhængighedsforhold er vi enige om, men jeg mener ikke der nogen steder er tale "øverst" (det ord du bruger!) eller nederst.

Man kan altid diskutere om ordet ”øverst” er velvalgt, men jeg regner med, at det formidler min pointe ok? At jeg siger, at Biblen sætter manden ”øverst” kommer af en række andre ting end lige det med afhængighedsforholdet, som f.eks.:
  • Kvinden skal underordne sig i alt. Noget tilsvarende står der, så vidt jeg kan finde ud af, ikke om manden.
  • At kvinder skal tie i menigheden, det skal mænd ikke.
  • At kvinder skal lade sig belære i stilhed.
  • At kvinder ikke må være lærere.
  • Kvinden er mandens afglans.

Til toppen 
#38637 - 18/11/2004 18:03 Re: Bibelens kvindesyn [Re: søgende]
Mortenm
Bruger

Hej Søgende

Ja, det mener jeg godt du kan.

OK, tak for afklaringen.

Jeg skal nok prøve at komme med en forklaring, men det bliver desværre senere. Jeg har ikke lige tid nu ...

Da dette er et kristent forum, vil jeg tilgive dig for din mangel .

Til toppen 
#38638 - 18/11/2004 19:08 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Morten

Dette indlæg omhandler primært 1. Korinterbrev 14,33-35, så for en god ordens skyld vil jeg lige citere dette bibelsted:

Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger. Men hvis de vil have noget at vide, skal de spørge deres mænd hjemme, for det sømmer sig ikke for en kvinde at tale i menigheden.

For det første må man overveje, hvad der i denne sammenhæng menes med ordet "tale". Jeg tror, at du forstår det sådan, at kvinden ikke må have lov til at tale til menigheden, altså at hun ikke må deltage i forkyndelse, bøn m.m. Sådan forstår jeg det ikke. Jeg forstår det sådan, at kvinderne ikke skal tale, når de ikke har ordet. Altså at de ikke skal sidde og snakke i krogene under gudstjenesten. Jeg underbygger det med flg.:

1. Den umiddelbare sammenhæng, som stedet er taget ud af, handler om at sørge for god orden under gudstjenesterne. Der tales bl.a. om, at man ikke skal tale i munden på hinanden.

2. Paulus bruger udtrykket "tie stille". Jeg opfatter det sådan, at kvinderne ikke skal snakke, når det ikke er deres tur, noget kvinder åbenbart har haft en større tendens til end mænd. Havde han ment, at kvinder aldrig måtte have lov til at sige noget i menigheden, havde han nok snarere skrevet noget i stil med "ikke have lov til at tale".

3. Der tales om, at kvinden skal vente, til hun kommer hjem, med at spørge om noget. Dette, mener jeg, indikerer, at der ikke var tale om kvinder, som eksempelvis deltog i forkyndelse, men om kvinder, der i utide spurgte sin mand eller andre om ting og sager, og derved forstyrrede gudstjenesten.

4. 1 Kor 11,5:
Men enhver kvinde, der beder eller taler profetisk med utildækket hoved, bringer skam over sit hoved; hun kunne lige så godt have raget håret af.
Dette er en tekst fra det selv samme skrift. At der står, at kvinden skal bære hovedbeklædning er ikke vigtigt for det, jeg vil sige, men det er derimod selve det, at Paulus giver anvisninger for, hvordan kvinder skal bære sig ad, når de taler til menigheden. En kvinde har altså lov til at tale til menigheden, f.eks. gennem bøn eller profetisk tale.

Jeg håber, at dette udbygger din og andres forståelse af disse omdiskuterede vers.

- Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#38639 - 18/11/2004 19:24 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
Nikolaj
Bruger

Hej Morten

Har jeg forstået dig rigtigt, hvis jeg konkluderer, at de ting Paulus skriver i citatet, kun gælder for kristne, når de beder i en synagoge, men ikke når de er i en kristen kirke?

Det tror jeg personligt ikke ville være en korrekt konklusion. Jeg tror heller ikke, at det var det, Carl mente.

Jeg beklager, hvis jeg spørger dumt eller provokerende, men det er vigtigt for mig at forstå det her.

Det er bestemt hverken dumt eller provokerende at spørge ærligt.

Jeg har selv skrevet et indlæg om 1 Kor 14,33-35, hvor jeg uddyber mit syn på dette skriftsted.

- Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#38640 - 18/11/2004 19:37 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
Daniel Serner
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Sted: Fridley, MN, USA
Hej Mortenm

det er en ret intressant diskussion og der er vidraekkende konsekvenser for hvad end er sandt. haaber du ikke har noget imod jeg lige kommer med en kommentar til dit sidste indlaeg.

Kvinden skal underordne sig i alt. Noget tilsvarende står der, så vidt jeg kan finde ud af, ikke om manden.

At kvinder skal tie i menigheden, det skal mænd ikke.

At kvinder skal lade sig belære i stilhed.

At kvinder ikke må være lærere.

Kvinden er mandens afglans.

Jeg tager lige de lette foerst

mht. at kvinden skal tie i menigheden. Der er visse ting der er skrevet i alle brevende der er skrevet direkte til den kultur hvor brevet bliver skrevet ind i, i denne sammenhaeng sad kvinderne et andetsted end maenende og raabte til dem under praedkien hvis der var noget de ikke forstod. derfor burde de vaere stille. I Apg. bliver der henfoert til Phillips doetre som var profeter. saa det kan ikke vaere profetisk tale og tungetale der er henfoert til i denne sammenhaeng.
og
i
1 Kor 11:5
v5 Men enhver kvinde, der beder eller taler profetisk med utildækket hoved, bringer skam over sit hoved; hun kunne lige så godt have raget håret af.

giver Paulus precedens for kvinder til at bede og tale profetisk i menigheden, (jeg ved godt at konteksten taler om at bede med utildaekket hoved, dette var kulturbestemt mens at det at hun rent faktisk beder og taler profetisk er det vigtige i den her henseende)

Mht til at lade sig belaere i stilhed, henfoere til at der var en hel del tidligere praestinder i Efesus, som var vant til at belaere og have autoritet. De var nu kommet ind i meningheden og forsoegte at fortsaette deres virke som praestinder. Det som bliver beskrevet kunne ogsaa oversaettes "uden at lave oproer"

mht. kvinder maa ikke vaere laerer, det er ogsaa en "inhouse"-debat. og 1 tim 2 har er blevet opfattet forskelligt gennem tiden. min opfattelse af det stykker er, i kontekst er det den tilbedelse af Gud der foregaar i det almindelige liv, om at vi skal bringe vores krop i tilbedelse af Gud i alt vi goer, maend skal leve helligt og kvinder skal ikke holde autoritet og belaere SIN mand. Ikke at hun ikke kan praedkie i kirken eller laere fra sig til baade maend og kvinder.

At kvinden er mandens afglans betyder bare at man kan se hvilken slags mand han er hvis man kigger paa hans kvinde, hvordan hun ter sig, hvordan hun er klaedt osv. man kan se meget om en mand ved at se hans kone. Ogsaa han referere tilbage til det gamle testamente og viser at Kvinden er skabt, ikke som uligevaerdig, men som hjaelper til Manden(intressant at manden ogsaa er befalet at skulle vaere kvindens tjener ligesom at Jesus kom for at tjene verdenen.).

At kvinden skal underordne sig er en henvisning til den forbandelse som Gud udtalte over kvinden ved syndefaldet:

v16 Til kvinden sagde han:
»Jeg vil gøre dit svangerskab
plagsomt og pinefuldt,
i smerte skal du føde børn.
Du skal begære din mand,
og han skal herske over dig.«

Kvinden var ikke oprindelig skabt til at vaere underordnet til hendes mand, men rettere at hun pga. Eva's handling er blevet placeret i den position som en konsekvens. Ja det er nedvaerdigende, men saadan er det nu engang.

I Efeserne forstaas det som en hengivenhed fra begge parter, som udeforstaaende kan jeg godt forstaa at det ser ud som om kvinden bliver givet en mindre ligevaerdig position, at 1 vers til at sige at man skal underordne sig hinanden 4 vers til at sige at kvinden skal hengive sig til manden, og 9 vers til at forklare manden at han skal ofre sig for sin kvinde. saa ja jeg kan se uligevaegten(det ment sarkastisk).

at Maend skal tie i menigheden henfoere bare til at de i den tid ikke var dem som raabte op og forstyrrede moedet.

MVH
Daniel

Sola Fides Sola Scriptura

Til toppen 
#38641 - 18/11/2004 19:56 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Mortenm
Bruger

Hej Nikolaj

Tak for dit indlæg.

Jeg vil starte med at citere et af de forudgående vers (nr. 26):

Hvad da, brødre? Når I kommer sammen, har den ene en salme, en anden en belæring, én har en åbenbaring, én har tungetale, en anden har tolkningen.

Ordet brødre fortæller mig, at dette vers og de følgende (til og med 31) handler om, hvad der gælder for mænd, mens v33-36 handler om kvinder. Hvis man læser disse vers, som de står i stedet for, at begynde at gætte på, at ordene betyder noget andet end det, der rent faktisk står, så kan jeg ikke se, at man kan komme udenom, at der gøres rede for, at mænd kan komme med åbenbaringer, tale i tunger osv., mens kvinder skal tie stille.

Hvis man skal opretholde din tolkning af tingene, så må jeg konkludere, at Paulus mildt sagt er temmelig dårlig til at forklare sig. På den anden side må jeg jo give dig, at 1 Kor 11,5 støtter dig, og det kan også være, at jeg er for grov, men når du skriver:

Havde han ment, at kvinder aldrig måtte have lov til at sige noget i menigheden, havde han nok snarere skrevet noget i stil med "ikke have lov til at tale".

Så mener jeg, at du er lidt for meget i gang med at lege med ordene for at få tolkningen til at passe. Bevares,

må ikke tale

og

ikke have lov til at tale

er ikke præcis den samme sætning ord for ord, men vil du hævde, at betydningerne af dem ikke er det samme?

Til toppen 
#38642 - 18/11/2004 20:03 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
Daniel Serner
Bruger

med ordet broedre kan forstaas "broedre og soestre"

det er ligesom ordet "cusin" paa engelsk.

Til toppen 
#38643 - 18/11/2004 20:12 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Mortenm
Bruger

Hej Nikolai

Det tror jeg personligt ikke ville være en korrekt konklusion. Jeg tror heller ikke, at det var det, Carl mente.

OK, så det, der står i Korintherbrevene, er altså alment gyldigt? Hvis ja, så har jeg vist ikke helt forstået det Carl skrev.

Det er bestemt hverken dumt eller provokerende at spørge ærligt.

Tak . Jeg sætter pris på den venlighed og imødekommenhed, I har lagt for dagen overfor en ateist, der kommer busende og spørger i øst og i vest.

Til toppen 
#38644 - 18/11/2004 21:13 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Daniel Serner]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten

Sikke en masse ord - det er et højaktuelt emne, du har bragt på bane her, og tak for det, vi bliver vist aldrig færdige med at grunde over det - og godt det samme!

Med fare for at gentage, hvad andre allerede har skrevet, eller som du allerede ved, vil jeg lige komme med lidt flere ord.

Du skrev, at det tilsyneladende kun er kvinder, der skal underordne sig. Det er det nu ikke. Efeserbrevet 5,21:
I skal underordne jer under hinanden i ærefrygt for Kristus

1, Korinterbrev 11,11: I Herren er manden intet uden kvinden, og kvinden intet uden manden; for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden.

Hvis Guds ordning for de to køn skal blive til velsignelse, så er det klart, at ikke kun kvinden, men også manden , skal opfylde sin bestemmelse.

Efeserbrevet 5,25: Mænd, elsk jeres hustruer, ligesom Kristus har elsket kirken og givet sig hen for den

En granske radikal befaling må man sige. For hvordan elskede Kristus kirken (= menigheden)? Jo, han ofrede sig for den, hans kongekrone var en tornekrone, han led og døde for den. (Læser din forlovede med her? )

Så højt elskede han den kirke, som svigtede ham totalt: hans nærmeste venner faldt i søvn, da han havde allermest brug for dem, Peter fornægtede ham og Judas forrådte ham og solgte ham for sølvpenge ...

Han kunne have opgivet sit offer. Men det kunne han så ikke alligevel, og hvorfor ikke? På grund af sin grænseløse kærlighed!

Vil vi have en samlet forståelse for, hvad Bibelen siger om de to køn, må vi se på mange forskellige skriftsteder.

I Galaterbrevet 3,28 står der Alle I, som er døbt til Kristus, har jo iklædt jer Kristus. Her kommer det ikke an på at være jøde eller græker [ ... mand eller kvinde ...

I korinterbrevet 11,3 står der:
Kristus er hver mands hoved,
manden er kvindens hoved,
Kristi hoved er Gud.

Tolkning af "hoved" : overhoved/leder/autoritet over.

Altså:
Kristus er hver mands hoved.
Manden er kvindens hoved.
Faderen er Sønnens (Jesu) hoved.

En hierakisk orden, der handler om lydighed mod den "overordnede" og kærlig hengivelse fra den overordnede.

Mænd og kvinder er ligeværdige og har hver især personligt ansvar for deres eget liv, men har forskellige funktioner/opgaver i livet. Og helt ude af pagt med tidsånden vil jeg hævde, at jo mere manden er mand og kvinden er kvinde, jo bedre bliver forholdet og samarbejdet mellem dem, og jo bedre udfylder de hinanden og opfylder betingelserne for et lykkeligt samliv.

Vi skal endelig ikke forestille os, at det var meningen at Bibelens kvinder kun skulle
tie stille og være smukke - læs her i Ordspr. 31, hvor vi ser, at der også dengang var selverhvervende kvinder, der ikke var tabt bag en vogn:

En dygtig kvinde, hvor findes hun?
Hun er langt mere værd end perler.
v11 Hendes mand stoler på hende,
det skorter ikke på udbytte.
v12 Hun handler godt imod ham, aldrig ondt,
så længe hun lever.
v13 Hun sørger for uld og hør,
ivrigt arbejder hendes hænder.
v14 Hun er som handelsmandens skibe,
langvejsfra henter hun føden.
v15 Hun står op, mens det endnu er nat,
hun skaffer føde til sit hus og giver ordrer til sine piger.
v16 Efter moden overvejelse skaffer hun sig en mark,
for frugten af sit arbejde planter hun en vingård.
v17 Hun binder styrke om lænderne,
hun gør sine arme stærke.
v18 Hun mærker, at hendes arbejde går godt,
hendes lampe slukkes ikke om natten.
v19 Hendes hænder sætter rokken i gang,
hendes fingre griber om tenen.
v20 Hun åbner sin hånd for den hjælpeløse,
hun rækker hænderne frem mod den fattige.
v21 Hun nærer ikke bekymring for sin husstand, når det
sner,
for alle er klædt i skarlagen.
v22 Hun laver sig tæpper,
hun er klædt i fint linned og purpurrødt stof.
v23 Hendes mand er kendt i portene,
hvor han sidder sammen med landets ældste.
v24 Hun laver linnedkjortler og sælger dem,
hun leverer bælter til købmanden.
v25 Hun er klædt i styrke og anseelse,
og hun ler morgendagen i møde.
v26 Hun tager til orde med visdom,
der er venlig belæring i hendes tale.
v27 Hun overvåger, hvad der sker i hendes hus,
hun spiser ikke dovenskabens brød.
v28 Hendes sønner rejser sig og priser hende,
hendes mand berømmer hende:
v29 »Der er mange dygtige kvinder til,
men du overgår dem alle!«
v30 Yndighed er bedrag, og skønhed er tomhed,
men en kvinde, der frygter Herren, skal berømmes.
v31 Lad hende nyde frugten af sit arbejde,
lad hendes gerninger berømme hende i portene

Jo, jeg tror virkelig, at begge køn den dag i dag også er tjent med, at manden er kvindens (over)hoved!

Syndefaldet var jo for øvrigt netop et resultat af, at Adam rettede sig efter sin kone, jfr. 1.Mosebog 3,2! :

Han var sammen med Eva og overværede derfor hvad der foregik, nemlig at Eva lod sig friste af slangen til at spise den forbudte frugt i stedet for at adlyde Gud. Det skulle han selvfølgelig have forhindret hende i. Han spiste oven i købet selv af den, da hun gav ham den, og sladrede derefter til Gud: "Kvinden, du satte hos mig, gav mig af træet, og så spiste jeg ... " Heraf katastrofen over alle katastrofer ...
...........

Der er meget, meget mere at sige om sagen ... Men kunne du måske samle, hvad du har af brikker nu, og komme med et overblik over, hvad du eventuelt endnu mangler at høre vores mere eller mindre forskellige meninger om?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38645 - 18/11/2004 21:13 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Daniel Serner]
Mortenm
Bruger

Hej Daniel

haaber du ikke har noget imod jeg lige kommer med en kommentar til dit sidste indlaeg.

Absolut ikke. Jeg sætter pris på alle bidrag.

saa det kan ikke vaere profetisk tale og tungetale der er henfoert til

Så må jeg, som jeg også har skrevet til Nikolaj, konkludere, at Paulus er meget dårlig til at udtrykke sig.

Mht til at lade sig belaere i stilhed [...] Det som bliver beskrevet kunne ogsaa oversaettes "uden at lave oproer"

Undskyld jeg siger det, men jeg synes, at du ændrer ret gevaldigt på ordene. Jeg vil foretrække, hvis vi kan holde os til de ord, der rent faktisk står.

mht. kvinder maa ikke vaere laerer, det er ogsaa en "inhouse"-debat. og 1 tim 2 har er blevet opfattet forskelligt gennem tiden. min opfattelse af det stykker er, i kontekst er det den tilbedelse af Gud der foregaar i det almindelige liv, om at vi skal bringe vores krop i tilbedelse af Gud i alt vi goer, maend skal leve helligt og kvinder skal ikke holde autoritet og belaere SIN mand. Ikke at hun ikke kan praedkie i kirken eller laere fra sig til baade maend og kvinder.

Hvordan kommer du frem til, at det kun drejer sig om hendes mand? Og uanset hvad, så er det vel også nedværdigende for hende, at hun ikke må ”holde autoritet” eller belære sin mand, når han nu må belære hende?

At kvinden er mandens afglans betyder bare at man kan se hvilken slags mand han er hvis man kigger paa hans kvinde, hvordan hun ter sig, hvordan hun er klaedt osv. man kan se meget om en mand ved at se hans kone.

Og da manden er Guds afglans, så siger mænds klæder og opførsel meget om Gud? Og kan vi omvendt konkludere, at mandens klæder og opførsel ikke siger noget om kvinden?

Ogsaa han referere tilbage til det gamle testamente og viser at Kvinden er skabt, ikke som uligevaerdig, men som hjaelper til Manden(intressant at manden ogsaa er befalet at skulle vaere kvindens tjener ligesom at Jesus kom for at tjene verdenen.).

Hvis vi ser på 1 Kor 11,7:

manden blev ikke skabt for kvindens skyld, men kvinden for mandens skyld.

Så taler det vel sit tydelig sprog?

Kvinden var ikke oprindelig skabt til at vaere underordnet til hendes mand, men rettere at hun pga. Eva's handling er blevet placeret i den position som en konsekvens. Ja det er nedvaerdigende, men saadan er det nu engang.

Så du mener altså også, at Biblens kvindesyn er nedværdigende?

I Efeserne forstaas det som en hengivenhed fra begge parter, som udeforstaaende kan jeg godt forstaa at det ser ud som om kvinden bliver givet en mindre ligevaerdig position, at 1 vers til at sige at man skal underordne sig hinanden 4 vers til at sige at kvinden skal hengive sig til manden, og 9 vers til at forklare manden at han skal ofre sig for sin kvinde. saa ja jeg kan se uligevaegten(det ment sarkastisk).

Uanset om du nu er sarkastisk overfor mig (eller mente du ironisk?), så vil jeg gøre opmærksom på, at jeg allerede har gjort rede for mit syn på disse vers. Jeg mener klart, at det, at kvinden skal underordne sig i alt, mens manden skal elske kvinden, klart viser, at der er noget skævt i Biblens kvindesyn. Yderligere mener jeg, at da vi må gå ud fra, at kvinder står et stykke under Gud, så siger ”under jeres mænd som under Herren” en hel del.

Til toppen 
#38646 - 18/11/2004 21:20 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Daniel Serner]
Mortenm
Bruger

Hej Daniel

med ordet broedre kan forstaas "broedre og soestre"

det er ligesom ordet "cusin" paa engelsk.

Taler vi her ud fra det danske ord "brødre" eller ud fra det ord, der stod i den oprindelige Bibel?

Til toppen 
#38647 - 18/11/2004 21:47 Re: Bibelens kvindesyn [Re: kristina]
Mortenm
Bruger

Hej Kristina

Sikke en masse ord

Jo tak, det må du nok sige. Det tager også helt pusten fra mig, at nå at svare på det hele. Godt, at jeg har taget en uges ferie for netop at have tid det projekt, som denne debat er en del af for mig – bare surt, at de første dage gik med en maveinfluenza .

Med fare for at gentage, hvad andre allerede har skrevet, eller som du allerede ved, vil jeg lige komme med lidt flere ord.

Der er et par ting i det, du skriver, som jeg mener at have besvaret før, så dem vil jeg tillade mig at springe over. Sig til, hvis du gerne vil have uddybninger, eller hvis du mener, at jeg her gør dig uret.

En granske radikal befaling må man sige. For hvordan elskede Kristus kirken (= menigheden)? Jo, han ofrede sig for den, hans kongekrone var en tornekrone, han led og døde for den. (Læser din forlovede med her? )

Nej heldigvis ikke , hun er travlt beskæftiget med at passe sit arbejde. Hun sidder og forbereder sin undervisning, hun er nemlig en af de hersens forbudte kvindelige lærere .

I Galaterbrevet 3,28 står der Alle I, som er døbt til Kristus, har jo iklædt jer Kristus. Her kommer det ikke an på at være jøde eller græker [ ... mand eller kvinde ...

Jeg kan ikke se, at dette fjerner de vers, som jeg mener er nedværdigende for kvinder.

I korinterbrevet 11,3 står der:
Kristus er hver mands hoved,
manden er kvindens hoved,
Kristi hoved er Gud.

Tolkning af "hoved" : overhoved/leder/autoritet over.

Så manden er ”overhoved/leder/autoritet over” kvinden. Det ser jeg som nedværdigende for kvinden, men det kan læse på resten af det, du skriver, at du ikke gør, og så vi må vel være enige om at være rygende uenige .

Der er meget, meget mere at sige om sagen ... Men kunne du måske samle, hvad du har af brikker nu, og komme med et overblik over, hvad du eventuelt endnu mangler at høre vores mere eller mindre forskellige meninger om?

Det lyder som en god ide, jeg er i hvert fald ved at tabe overblikket . Jeg skal gøre et forsøg på at lave sådan en opsamling, men det kan nok tage lidt tid. Tak for hjælpen indtil videre.

Til toppen 
#38648 - 18/11/2004 21:57 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
Daniel Serner
Bruger

Så manden er ”overhoved/leder/autoritet over” kvinden. Det ser jeg som nedværdigende for kvinden, men det kan læse på resten af det, du skriver, at du ikke gør, og så vi må vel være enige om at være rygende uenige .

yup. det maa vi, at vi som kristne ikke ser det som nedvaerdigende og du ser det som nedvaerdigende maa vaere tegn paa forskellig kultur. og at vi ser paa hvor folk er med forskellige oejne. vi har givet vores syn paa at der ikke er nedvaerdigende for kvinder. og du affejer det ved at sige, jammen det er det. circulaert argument siden du siger det er nedvaerdigende fordi det er.

MVH
Daniel

Til toppen 
#38649 - 18/11/2004 21:57 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
Daniel Serner
Bruger

det oprindelige

Til toppen 
#38650 - 18/11/2004 22:17 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Daniel Serner]
Mortenm
Bruger

Hej Daniel

yup. det maa vi, at vi som kristne ikke ser det som nedvaerdigende og du ser det som nedvaerdigende maa vaere tegn paa forskellig kultur. og at vi ser paa hvor folk er med forskellige oejne. vi har givet vores syn paa at der ikke er nedvaerdigende for kvinder. og du affejer det ved at sige, jammen det er det. circulaert argument siden du siger det er nedvaerdigende fordi det er.

Jeg har ikke påstået, at der i den sammenhæng var tale om noget argument fra min side. Derimod er jeg kommet med en udtalelse om min moralske holdning.

Det har heller ikke været min mening af affeje noget, jeg når blot frem til en konklusion om, at jeg har en holdning, og I (nogle af jer?) har en anden, og så stopper jeg der, da mit mål ikke er, at vi skal dunke hinanden i hovedet med hver vores moralske holdninger. Derimod er mit mål at finde ud af, hvilke forskelle der er mellem mine og jeres moralske holdninger, samt hvilke dele af Biblens kvindesyn, jeg i min uvidenhed har misforstået.

Hvis jeg har virket affejende eller nedladende, så vil jeg gerne undskylde - det har virkelig ikke været min mening.

Til toppen 
#38651 - 18/11/2004 22:19 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Daniel Serner]
Mortenm
Bruger

det oprindelige

Kan jeg lokke dig til at uddybe det?

Til toppen 
#38652 - 18/11/2004 22:27 Opsamling - GT [Re: Mortenm]
Mortenm
Bruger

Hej Forum

Tak for hjælpen indtil videre. Jeg vil prøve at følge Kristinas glimrende forslag og samle lidt op på det hele. Dette vil jeg gøre i to indlæg. Dette, der handler om GT, og et andet, der handler om NT.

Som jeg ser det, er kvindesynet i GT langt værre end i NT. Men jeg kan ikke rigtig finde ud af, om GT i denne sammenhæng kun skal ses som noget, Gud mente, at der skulle gælde for mennesker, der levede for over 2000 år siden eller om det stadig er gældende i dag (jvf. diskussionen i den aktuelle tråd, samt i denne).

Jeg er stadig interesseret i at høre bud på GTs gyldighed i dag.

Uanset hvad, så vil jeg dog opfatte situationen sådan, at jeg som absolut minimum må sige, at Bibelens syn på datidens kvinder var meget nedværdigende for kvinder, jvf. f.eks.
  • En mand (og ikke en kvinde?) kan sælge sin datter som slave (2. Mosebog 21:7).
  • Kvinder er mindre værd end mænd (3. Mosebog 27:2-7).
  • En voldtaget kvinde skal gifte sig med sin voldtægtsmand (5. Mosebog 22:23-24).
  • Gør en mand Gud sur, så lader Gud mandens hustruer (læg mærke til, at det er flertal) voldtage (2. Samuelsbog 12:11).

Er det nogle indvendinger mod disse ting?

Til toppen 
#38653 - 18/11/2004 23:03 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
Nikolaj
Bruger

Hej Morten

Ordet brødre fortæller mig, at dette vers og de følgende (til og med 31) handler om, hvad der gælder for mænd, mens v33-36 handler om kvinder.

Jeg vælger her at stole på Daniel Serners påstand om, at ordet "brødre" i denne sammenhæng kan referere til både mænd og kvinder. Det virker, som du selv skriver, mest rimeligt i henhold til 1 Kor 11,5.

... når du skriver:

"Havde han ment, at kvinder aldrig måtte have lov til at sige noget i menigheden, havde han nok snarere skrevet noget i stil med "ikke have lov til at tale"."

Så mener jeg, at du er lidt for meget i gang med at lege med ordene for at få tolkningen til at passe. Bevares, "må ikke tale" og "ikke have lov til at tale" er ikke præcis den samme sætning ord for ord, men vil du hævde, at betydningerne af dem ikke er det samme?

Jeg indrømmer og beklager, at jeg har formuleret mig uklart. Hvad jeg mente var, at taleforbudet her ikke bør læses som et generelt forbud, som siger, at kvinder aldrig må sige noget i menigheden, men som et specifikt forbud rettet mod snakkesalige, højrøstede og utålmodige kvinder, som ikke kunne lade være med at snakke under gudstjenesten.

- Nikolaj

Til toppen 
#38654 - 18/11/2004 23:03 Re: Opsamling - GT [Re: Mortenm]
Mortenm
Bruger

Hej Forum

Så vil jeg prøve at samle lidt op på debatten om NT.

Jeg tror, at der er enighed om, dette: Manden er ifølge Biblen ”overhoved/leder/autoritet over” kvinden. Om dette så er nedværdigende for kvinden eller ej, er vi meget uenige om, men det lærer vi jo nok at leve med .

Er der nogen protester mod den konklusion?

Næste ”stridspunkt” er 1 Kor 14, hvor jeg for det første ikke helt forstår om det, der står, kun gælder i synagoger eller ej (jeg synes, at Carl og Nikolajs indlæg modsiger hinanden, men det er jo nok bare mig, der misforstår noget).

For det andet er der spørgsmålet om, hvad ”tie stille” og ”ikke tale” betyder i sammenhængen. Jeg mener, at I (undskyld generaliseringen) omdefinerer ordene og teksten for at komme frem til jeres konklusion, og den forudsætter, at Paulus er ret dårlig til at udtrykke sig, mens I jo nok er uenige i dette.

For det tredie er jeg interesseret i den virkelige betydning af ordet ”brødre” i vers 26.

Et andet emne, der har været oppe at vende er 1 Tim 2,11-12. Hvad siger disse vers helt præcist. Jeg læser dem som det, der står, nemlig, at en kvinde ikke må være lærer, mens det har været fremført, at det kun er hendes mand hun ikke må belære. Jeg vil gerne se dokumentation for denne tolkning, der, som jeg ser det, ændrer på det, der rent faktisk står.

Tilsvarende mener jeg, at der står, at en kvinde skal lade sig belære i stilhed, mens hun ikke må belære manden. Dette synes jeg er nedværdigende. Det har dog været fremført, at ”stilhed” skal læses som "uden at lave oproer". Jeg mangler dog dokumentation for denne omskrivning.

Endeligt har jeg stillet følgende spørgsmål om ordet ”afglans” ud fra Daniels indlæg:

Og da manden er Guds afglans, så siger mænds klæder og opførsel meget om Gud? Og kan vi omvendt konkludere, at mandens klæder og opførsel ikke siger noget om kvinden?

Til toppen 
#38655 - 18/11/2004 23:10 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Mortenm
Bruger

Hej Nikolaj

Hvad jeg mente var, at taleforbudet her ikke bør læses som et generelt forbud, som siger, at kvinder aldrig må sige noget i menigheden, men som et specifikt forbud rettet mod snakkesalige, højrøstede og utålmodige kvinder, som ikke kunne lade være med at snakke under gudstjenesten.

Så må jeg gentage, at hvis jeg skal acceptere din udlægning, så må jeg konkludere, at Paulus er meget dårlig til at udtrykke sig.

Til toppen 
#38656 - 18/11/2004 23:12 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten,
"Hun sidder og forbereder sin undervisning, hun er nemlig en af de hersens forbudte kvindelige lærere .."

Nu overfortolker du altså! Kvindelige lærere er skam ikke forbudte. Med mindre hun altså underviser voksne (mænd og kvinder) i teologi. (Hvad langt de fleste kristne i øvrigt også mener er helt i orden. Men altså ikke jeg - jeg er temmelig radikal, kan du nok høre! )

" [..........] Jeg kan ikke se, at dette fjerner de vers, som jeg mener er nedværdigende for kvinder."

Helt enig, det fjerner ikke de vers. Det er også vigtigt at vi lader være med at bortforklare dem, selv om de slet ikke er i pagt med tidsånden. Det er nemlig efter min mening ikke versene, men tidsånden der er noget i vejen med.

Der er rigtig mange, der ligesom du synes de er nedværdigende for kvinder, og også et flertal af kvinder, tror jeg, der kæmper for ligelig kønskvotering på alle områder = kønskamp resulterende i kolossale mængder ulykkelige ægteskaber og skilsmisser
med nervebelastede ofre af begge køn og i alle aldre.

- i stedet for et velfungerende kærligt, gensidigt hengivende samliv, med hver sine, lige væsentlige, opgaver. (Sådan et ægteskab har jeg levet i i mange år, til døden os skilte, og jeg var ikke engang kristen den gang! - uden at føle mig det mindste nedværdiget, men tværtimod forkælet og ophøjet ud over alle grænser!)

Føler du det forresten ikke lidt urimeligt, det krav som ifølge Bibelen stilles til dig som mand: total altopofrende livslang kærlighed til din hustru, uanset hvad? Det er en klar forudsætning for den overordnede status med dertil hørende ansvar. Og det er der mærkelig nok ikke så tit nogen der brokker sig over!

Men kom igen, når du har fået samlet trådene - jeg har også forlængst helt mistet overblikket - -

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38657 - 18/11/2004 23:31 Re: Opsamling - GT [Re: Mortenm]
Nikolaj
Bruger

Hej Morten

Jeg er stadig interesseret i at høre bud på GTs gyldighed i dag.

GT er stadig gyldigt i dag, på den måde, at det så at sige er NT's forhistorie. Det er nødvendigt at have GT for at få den fulde forståelse af NT.
Godt nok er det ikke meningen, at vi i dag skal indrette vores samfund efter Moseloven, men det største bud, som ligger til grund for loven, "Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind og din næste som dig selv", er stadig gældende. Ligeså er de Ti Bud og en del andre primært moralske regler. De regler, som ikke gælder for os, er f.eks. regler om tempeloffer, urenhed (bl.a. hvad angår mad) og diverse samfundsregler.

Uanset hvad, så vil jeg dog opfatte situationen sådan, at jeg som absolut minimum må sige, at Bibelens syn på datidens kvinder var meget nedværdigende for kvinder, jvf. f.eks.

En mand (og ikke en kvinde?) kan sælge sin datter som slave (2. Mosebog 21:7).
Kvinder er mindre værd end mænd (3. Mosebog 27:2-7).
En voldtaget kvinde skal gifte sig med sin voldtægtsmand (5. Mosebog 22:23-24).

Her er der tale om regler for det israelitiske samfund, og jeg siger derfor, at de ikke har den store relevans i dag, da de var tilpasset (af Gud) til datidens samfund.

Gør en mand Gud sur, så lader Gud mandens hustruer (læg mærke til, at det er flertal) voldtage (2. Samuelsbog 12:11)

Du kan vist godt selv se, at dette ikke er noget, som generelt sker for mænd, der gør Gud vred; men det skete for David, som også godt kunne være en skidt karl og gå i seng med nabokonen. Jeg kan ikke lige komme på andre eksempler med noget lignende, så jeg vil påstå, at dette er en speciel situation, som ikke siger noget særligt om kvindesynet.

- Nikolaj

Til toppen 
#38658 - 18/11/2004 23:37 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
Nikolaj
Bruger

Hej Morten

N: Hvad jeg mente var, at taleforbudet her (i 1 Kor 14,33-35, red.) ikke bør læses som et generelt forbud, som siger, at kvinder aldrig må sige noget i menigheden, men som et specifikt forbud rettet mod snakkesalige, højrøstede og utålmodige kvinder, som ikke kunne lade være med at snakke under gudstjenesten.

M: Så må jeg gentage, at hvis jeg skal acceptere din udlægning, så må jeg konkludere, at Paulus er meget dårlig til at udtrykke sig.

Men så må jeg nok gentage, at dette skal ses i en sammenhæng. Det er klart, at hvis man blot tager enkelte sætninger ud af en sammenhæng, så kan man få dem til at sige næsten hvad som helst. Men hvis du læser det i sammenhæng med resten af kapitlet og hele 1. Korintherbrev, så tror jeg, at du vil opdage, at det ikke rigtig kan tolkes på andre måder, hvis altså ikke Paulus modsiger sig selv, hvilket jeg ikke tror han gør.

- Nikolaj

Til toppen 
#38659 - 19/11/2004 00:10 Re: Opsamling - GT [Re: Mortenm]
søgende
Bruger

Hej Mortenm.

Jeg vil holde mig til GT-snakken (har ikke voldsomt meget tid) ... tror nok heller ikke det bliver noget problem at få en diskussion op her .

Husk blot, at kristne er indbyrdes uenige om dette emne (det har du måske nok fundet ud af ), som ikke er særlig centralt, men drejer sig om nogle specifikke praktiske spørgsmål.

Tak for snakken so far!

Mvh Søren.

Til toppen 
#38660 - 19/11/2004 09:40 Re: Opsamling - GT [Re: Nikolaj]
søgende
Bruger

Hej Nikolaj.

Du skriver:
Godt nok er det ikke meningen, at vi i dag skal indrette vores samfund efter Moseloven, men det største bud, som ligger til grund for loven, "Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind og din næste som dig selv", er stadig gældende. Ligeså er de Ti Bud og en del andre primært moralske regler. De regler, som ikke gælder for os, er f.eks. regler om tempeloffer, urenhed (bl.a. hvad angår mad) og diverse samfundsregler.

Hvad i Bibelen giver dig belæg til at skelne sådan som du gør mellem lovene?
Mener du fx at man som kristen stadig skal overholde sabbatsbudet?

Mvh Søren.

Til toppen 
#38661 - 19/11/2004 10:05 Re: sabbat [Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej søgende - jeg skal bestemt ikke her svare for Nikolaj, men faldt lige over dit spørgsmål og vil indskyde hvordan jeg selv ser på det med sabbatten:

Jo, den gælder skam endnu! Jesus har ikke ophævet den, men netop sagt, at den er til for menneskers skyld, og at mennesker ikke er til for sabbatens skyld.

Gud vil os det godt og har derfor givet os en dag om ugen, hvor vi ikke skal arbejde "i vores ansigts sved", men kan holde den hellig, og det er vi virkelig tjent med. Vi er rytmiske væsener og trives bedst ved at svinge med med i årets, døgnets, og altså også ugens, rytme.

Om det er lørdag eller søndag er helt ligegyldigt mener jeg, men det er da praktisk, at vi stort set er enige om, hvilken dag der skal være, (når det ellers kan lade sig gøre).

Så jeg kører f.eks. ikke rundt med indkøbsvognen om søndagen, selv om supermarkedet holder søndagsåbent (vist mere for Mammons end for menneskets skyld!).

Men jeg har tit grebet mig selv i at smutte hen på tanken, hvis der er noget jeg har glemt! ... for sabbatten er jo som sagt til for vores skyld! .. og når man nu lige pludselig får gæster, som bruger fløde i kaffen ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38662 - 19/11/2004 10:32 Re: sabbat [Re: kristina]
søgende
Bruger

Hej Kristina.

Jeg forstår bare ikke hvordan du skelner. Sabbatten er ikke en moralsk lov, nærmere en ceremoniel lov, eller hvad mener du? Den starter lørdag aften og varer et døgn frem. Hvordan kan man lige pludselig afskaffe nogle af reglerne på en sabbat uden at afskaffe sabbatten? Skelner du mellem den bagvedliggende mening i sabbatten og de konkrete regler som er tilknyttet sabbatten? Jesus har ikke noget sted i NT bekræftet, at sabbatsloven er gældende, blot at den er god og gavnlig idet mennesket har brug for hvile (jf. dit bibelcitat).

Hvad jeg mener er dette: Hele loven i GT er opfyldt i og med Jesus, men han bekræfter nogle (moralske) retningslinier som udtryk for hans vilje. Alle de 10 bud nævnes på denne måde i NT, undtagen sabbatsbudet, som blot nævnes som godt og gavnligt for mennesket. Vi kan altså ikke pege på nogen bud i GT, som er gældende for kristne, kun dem som er enslydende med dem i NT. Der er tale om to forskellige love: bogstavens og åndens lov. På nogle punkter overlapper de hinanden.

Giver det afklaring omkring mit synspunkt?

mvh Søren.

Til toppen 
#38663 - 19/11/2004 10:49 Re: sabbat [Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej søgende, jeg tror faktisk ikke vi er uenige.

Jeg ser heller ikke på helligdagen som en ceremoniel forpligtelse (som farisæerne gjorde det) men tværtimod som en Guds gave. Jeg modtager den med stor glæde og synes umiddelbart, at det ville være helt forkert at blæse på den ...

Ikke kun for at slappe af fra arbejdet, men også for at have en ugentlig dag med tid og ro til i særlig grad at kunne samle sind og tanker om Guds ord ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38664 - 19/11/2004 12:27 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
søgende
Bruger

Hej Mortenm.

Så er jeg tilbage igen og vil prøve at uddybe hvad jeg mener.

Først vil jeg henvise til en lille artikel skrevet af en af mine medstuderende (det er altid den nemme løsning at henvise til noget andre har skrevet ):

http://www.dbi.edu/Artikler/0303%20det%20fundamentale.htm

Jeg vil lige fremhæve et citat fra artiklen:

"Loven er alt det, der handler om Guds krav til os" (loven er altså mere end bare de konkrete bud i GT).

Desuden vil jeg citere min dogmatikbog (troslære!). Husk at dette drejer sig om Guds lov, og ikke om Moseloven:

"Guds lov skal gi retningslinjer for det individuelle, sosiale og politiske liv i verden, for derved å fremme det gode og begrense det onde" (lovens 1. brug).

"Guds lov brukes videre i den hensikt å avsløre vår synd" (lovens 2. brug).

"Loven har også for det tredje en oppgave overfor dem som ved troen har fått del i Den Hellige Ånd og er begynt å bli enige med loven på en ny måte. ... Eftersom dette er en sak som angår den kristnes liv ..." (lovens 3. brug).

Så vidt min dogmatikbog ...

Moseloven (som den står skrevet i GT) deles typisk op i 3: ceremonielle love, juridiske love og etiske/moralske love.

Jeg vil meget varmt anbefale denne artikel (igen den nemme løsning ), som meget udførligt og præcist behandler spørgsmålet. Den er bare go' . Alle mennesker som er interesserede i kristendom burde læse denne artikel. Den giver grundlaget for hvordan man skal læse og forstå Bibelen.

http://www.biblicalstudies.com/bstudy/hermenutics/lawr.htm

Mvh Søren.

Til toppen 
#38665 - 19/11/2004 12:34 Re: sabbat [Re: kristina]
søgende
Bruger

Hej Kristina.

Godt, at vi er enige.

Jeg troede blot, at du så på hviledagen som en forpligtelse, som stadig gælder; altså et bud på linie med "du må ikke sværge falsk" eller "du må ikke bryde et ægteskab".

Mvh Søren.

Til toppen 
#38666 - 19/11/2004 14:26 Re: sabbat [Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger

OK, nej, vi skal ikke gå hen og blive lovtrælle - og da slet ikke om søndagen!

Men alligevel forekommer det mig at være med i hele Jesu sammenfatning, Matt. 22,37: ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹

For når man får en gave af Gud, som ved, hvad der er bedst for hans børn, så er det vel ikke lige udtryk for tro og tillid, eller hjertets kærlighed, at afvise gaven med et ("Den gider jeg ikke ha' ")?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38667 - 19/11/2004 16:15 Re: Bibelens kvindesyn [Re: kristina]
Mortenm
Bruger

Hej Kristina

"Hun sidder og forbereder sin undervisning, hun er nemlig en af de hersens forbudte kvindelige lærere "

Nu overfortolker du altså! Kvindelige lærere er skam ikke forbudte. Med mindre hun altså underviser voksne (mænd og kvinder) i teologi.

Jeg håber, at du så min smiley. Men jeg vil faktisk blive glad, hvis du kan forklare mig, hvorfor der egentlig er tale om en overfortolkning.

Føler du det forresten ikke lidt urimeligt, det krav som ifølge Bibelen stilles til dig som mand: total altopofrende livslang kærlighed til din hustru, uanset hvad? Det er en klar forudsætning for den overordnede status med dertil hørende ansvar. Og det er der mærkelig nok ikke så tit nogen der brokker sig over!

Jo, det føler jeg er et urimeligt krav, og jeg kan da undre mig lidt over hvad det er for en Gud, som sætter nogle krav til en race, som han netop selv har skabt, så den ikke kan opfylde dem. Men nu er jeg vist på vej ud af et sidespor.

Men kom igen, når du har fået samlet trådene - jeg har også forlængst helt mistet overblikket

Nu har jeg lavet to indlæg med opsamling (her og her) – håber det hjælper. Det hjalp i hvert fald lidt på mit overblik.

Til toppen 
#38668 - 19/11/2004 16:48 Re: Opsamling - GT [Re: Nikolaj]
Mortenm
Bruger

Hej Nikolaj

Gør en mand Gud sur, så lader Gud mandens hustruer (læg mærke til, at det er flertal) voldtage (2. Samuelsbog 12:11)

Du kan vist godt selv se, at dette ikke er noget, som generelt sker for mænd, der gør Gud vred; men det skete for David, som også godt kunne være en skidt karl og gå i seng med nabokonen. Jeg kan ikke lige komme på andre eksempler med noget lignende, så jeg vil påstå, at dette er en speciel situation, som ikke siger noget særligt om kvindesynet.

Jeg beklager, at det jeg skrev, kom til at lyde så generelt. Det var en dårlig formulering fra min side. Sorry.

Der ser iøvrigt ud til at være en lignende hændelse i Jerimias’ Bog 8,9-10:

De vise er blevet til skamme, de er grebet af rædsel og bliver fanget. De forkastede Herrens ord, hvad hjælper så deres visdom? Derfor giver jeg deres kvinder til andre

Jeg kan ikke helt læse af konteksten, om det drejer sig om hele Jerusalems befolkning, men i hvert fald er der tale om flertal. Men uanset om der kun havde været det ene tilfælde med Davids hustruer, så mener jeg nu, at det siger en hel del, at Gud lader flere kvinder voldtage for noget en mand har gjort. For mig er det en ganske afskyelig handling.

Angående gyldigheden af lovene i GT, så siger jeg tak for din forklaring. Jeg kan konstatere, at der ikke ser ud til at være enighed om emnet, så jeg vil prøve at følge med i jeres debat på dette punkt, men holde mig selv udenfor.

Til toppen 
#38669 - 19/11/2004 16:53 Re: Opsamling - GT [Re: søgende]
Mortenm
Bruger

Hej Søgende

Husk blot, at kristne er indbyrdes uenige om dette emne (det har du måske nok fundet ud af ), som ikke er særlig centralt, men drejer sig om nogle specifikke praktiske spørgsmål.

Ja, det har jeg fundet ud af .

Tak for snakken so far!

Tak i lige måde.

Til toppen 
#38670 - 19/11/2004 19:37 Re: Opsamling - GT [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten

"Men uanset om der kun havde været det ene tilfælde med Davids hustruer, så mener jeg nu, at det siger en hel del, at Gud lader flere kvinder voldtage for noget en mand har gjort. For mig er det en ganske afskyelig handling."

Selvfølgelig! Ethvert fornuftigt menneske må finde dette afskyeligt.

Du kan tro der er rigtig mange kristne, som er dybt rystede - mange har været troende hele deres liv, uden at have kigget ret meget i hvad der står i Det gamle Testamente ... og så læser de pludselig sådan nogle skrækkelige historier og er ved at falde ned af stolene rundt omkring i sognegårdene, hvor der løbes Bibelmarathon ...

Men, men, det er jo kun den ydre side af begivenhederne, vi får noget at vide om her, og kun set fra en enkelt synsvinkel.

GT er for en meget stor del historiske beretninger, som ikke fortæller meget om, hvad Guds vilje er (f.eks. monogame ægteskaber) men hvordan det rent faktisk foregik dernede på det tidspunkt.

Det var almindeligt at have flere hustruer, åbenbart, og beretningen her er set ud fra Davids situation, og ikke ud fra kvindernes. Det var klart ekstremt ydmygende for ham at hans hustruer blev voldtaget ...

Hvad de voldtagne hustruer havde forbrudt sig med for at have fortjent de nævnte
afskyelige straffedomme, melder denne beretning intet om.

Måske havde de ikke forbrudt sig specielt - - det kan tænkes at nogle trøstes i dødsriget, andre her på jorden, jfr. f.eks. Jeremias bog. Eller Lukas 16,25 om den rige mand og Lazarus, hvor den rige mand som ikke havde vist den nødlidende nogen barmhjertighed, i dødsriget må høre følgende ord fra Abraham, troens fader:

Barn, husk på, at du fik dit gode, mens du levede, og Lazarus på samme måde det onde; nu trøstes han her, mens du pines

Men, alt det er kun gætteri, der står ikke noget om det, og når Bibelen ikke gør rede for det, skal vi heller ikke forsøge os med (bort)forklaringer.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38671 - 19/11/2004 19:43 Re: Opsamling - GT [Re: søgende]
Nikolaj
Bruger

Hej Søren (søgende)

N: Godt nok er det ikke meningen, at vi i dag skal indrette vores samfund efter Moseloven, men det største bud, som ligger til grund for loven, "Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind og din næste som dig selv", er stadig gældende. Ligeså er de Ti Bud og en del andre primært moralske regler. De regler, som ikke gælder for os, er f.eks. regler om tempeloffer, urenhed (bl.a. hvad angår mad) og diverse samfundsregler.

S: Hvad i Bibelen giver dig belæg til at skelne sådan som du gør mellem lovene?

At reglerne om urenhed ikke gælder for kristne, det mener jeg fremgår rimelig tydeligt af det nye testamente, jvf. f.eks. Matt 15,11: "Ikke det, som kommer ind i munden, gør et menneske urent, men det, som kommer ud af munden, det gør et menneske urent.". For at være sikker på, at alle forstår det, må jeg hellere sige, at Jesus ikke taler om vomitus, men om f.eks. falsk vidnesbyrd og bespottelser, altså den synd, som udgår fra munden.
Reglerne om tempeloffer gælder heller ikke for kristne, det skyldes, at det ultimative offer er givet ved Guds lam, den korsfæstede Jesus Kristus.
Samfundsreglerne, ja de gælder for mig at se heller ikke for os, de var det israelitiske samfunds verdslige lovgivning (givet af Gud), ikke det danskes.

Det skal naturligvis nævnes, at loven ikke har noget som helst med frelsen at gøre. Frelsen sker ved tro alene, men med frelsen følger ønsket om at gøre op med synden og istedet gøre gode gerninger, og til det kan vi bruge loven som vejledning.

Mener du fx at man som kristen stadig skal overholde sabbatsbudet?

Ja, det mener jeg. Jeg mener dog ikke, at vi skal følge den jødiske sabbat, men vi kan derimod holde hviledag om søndagen. Dog mener jeg ikke, at der principielt ville være noget galt i at holde hviledag om lørdagen.
Hvordan skal vi så holde hviledag? Ikke ved at følge alle Moselovens forskrifter for sabbaten, men ved at følge selve princippet i sabbatsbudet, altså at en dag om ugen skal vi hvile, ligesom Gud hvilede på den syvende dag, og at den dag skal være helliget Gud og gudstjeneste.

Mvh Nikolaj

Til toppen 
#38672 - 19/11/2004 20:52 Re: Opsamling - GT [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten

Jeg er faktisk imponeret over din evne til at samle op på vores mange udmeldinger -det må være aldeles forvirrende.

Jeg håber, at du har forståelse for, at det er en livslang opgave for enhver kristen at finde ud af hvad Bibelen har at sige os, og at det kan være vanskeligt at summere op og præstere et koncentrat omkring et bestemt emne, især fordi det er meget forskelligt hvad vi hver især, her og nu, synes er det væsentligste.

Men, for at opsummere lidt:
GT rummer 1)historie, 2)poesi og 3)profetier.

1) De historiske beretninger (17 bøger) er menneskehedens ældste historie og Israels historie.
De begynder med skabelsesberetningen og slutter ved ca. år 500 f.Kr.

Det fremgår ret tydeligt, at mennesker opførte sig lige så rædselsfuldt som i dag, dog med andre variationer.

Om det i den periode og i det område, hvor historien foregik, var værre at være kvinde end mand kan jeg ikke konkludere ud fra teksterne, og jeg kan heller ikke vurdere, hvilket af de to køn der havde mest magt, hvis det er det der er kriteriet for et godt liv. Men kvindemagt var i hvert fald næppe iøjnefaldende, tænker jeg.

De fire punkter du nævner, retsreglerne for datidens samfund, kan jeg ikke kommentere, men bare tage til efterretning, at sådan var det åbenbart.

Dog har jeg slået dit pkt. 4 op, og har ikke fundet nogen indikation af voldtægt i det tilfælde. Der står " ... for øjnene af dig vil jeg tage dine hustruer og give dem til en anden, som ganske åbenlyst skal ligge med dem ..."

Om de pågældende hustruer var tjent med den skitserede nyordning eller ej, skal jeg lade være usagt, hvem ved ? ...

2) De poetiske skrifter : Efter min opfattelse verdens smukkeste kærlighedsdigtning. Læs Højsangen højt for din kæreste - jeg kan ikke tænke mig, at hun vil føles sig nedværdiget!

3) De profetiske skrifter er især forudsigelser om Jesus og beretter om historiens betydning ..

Jeg håber du kan bruge nogle af disse bemærkninger til et eller andet i din disposition. Og hvis jeg har skrevet noget forkert, håber jeg at der kommer nogle opponenter og korrigerer ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38673 - 19/11/2004 21:10 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten

"Jeg håber, at du så min smiley. Men jeg vil faktisk blive glad, hvis du kan forklare mig, hvorfor der egentlig er tale om en overfortolkning."

Jo, tak, jeg så din smiley - sommetider ryger de ud, når man kopierer.
Men det med at der skulle være noget i vejen for at kvinder var lærere, det ved jeg ikke - hvorfor dog det?

Hvis det er 2.Tim 2,12 du tænker på, så handler det jo om ordningen i Gudstjenesten!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38674 - 19/11/2004 22:17 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten

Jo, det føler jeg er et urimeligt krav, og jeg kan da undre mig lidt over hvad det er for en Gud, som sætter nogle krav til en race, som han netop selv har skabt, så den ikke kan opfylde dem. Men nu er jeg vist på vej ud af et sidespor.

Ja, du har ret i at det er et sidespor, men jeg vil alligevel komme med et svar - helt kort - for det handler om selve kernen i kristendommen. Kravet er for så vidt ikke urimeligt, for det er vores eget oprør mod Gud, der er årsag til at vi ikke kan opfylde det - vi er gidsler hos denne verdens onde fyrste, som er Djævelen.

Vi er ikke som Gud skabte os, men fjender af Gud lige fra undfangelsen, fortabte og fordømte. Når vi omvendes til at erkende netop det, kan livsfællesskabet med Gud kan genoprettes ved Guds frelsesplan: Troen på Jesus, hvorved vi iklædes hans retfærdighed. Han, det eneste menneske uden synd, har ved sin død og opstandelse banet vejen gennem døden til evigt liv for enhver, som vil følge ham, jfr. Joh 3.16, også kaldet "den lille Bibel"

Forunderligt. Men det er altså det kristendommen handler om, og indbydelsen gælder alle, uden køns anseelse!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38675 - 20/11/2004 00:40 Re: Opsamling - GT [Re: Nikolaj]
søgende
Bruger

Hej Nikolaj.

At reglerne om urenhed ikke gælder for kristne, det mener jeg fremgår rimelig tydeligt af det nye testamente, jvf. f.eks. Matt 15,11: "Ikke det, som kommer ind i munden, gør et menneske urent, men det, som kommer ud af munden, det gør et menneske urent."

Jeg er med på at dette siger noget om hvad man må spise og hvad man ikke må. Men hvad med urenhed pga. menstruation, døde dyr, sygdom (spedalskhed) osv. Kan man slutte fra dette ene vers i NT til at hele den kategori, som vi senere (i moderne tid) har kaldt renhedsforskrifter er sat ud af kraft. Moseloven er ikke bare en opdelelig størrelse. Nogle love kan sættes ind under flere kategorier, fx både juridisk og ceremoniel lov. Jeg mener du overfortolker hvis du sætter alle renhedsforskrifter ud af kraft med dette vers.

Ja, det mener jeg. Jeg mener dog ikke, at vi skal følge den jødiske sabbat, men vi kan derimod holde hviledag om søndagen

Bibelsk belæg for dette udsagn? Hvordan kan du vide, at de andre regler for sabbatten ikke skal overholdes?

Hvordan skal vi så holde hviledag? Ikke ved at følge alle Moselovens forskrifter for sabbaten, men ved at følge selve princippet i sabbatsbudet

Princippet bag sabbatsbudet, er det ikke det, som står i Hebr 4,1-12?

Jeg synes det er meget vigtigt at skelne mellem hvad der er gavnligt (fx hviledagen udfra mit synspunkt) og hvad der er bud (altså skelnen mellem godt og ondt).

Hviledagen er for mig at se gavnlig og en god og rar ordning for mennesket, men ikke noget bud. Det er kun de andre 9 af de 10 bud, som Jesus stadfæster.

Se evt. en uddybning af mit synspunkt om lovens forhold til GT og NT længere nede i denne tråd og i tråden "IM, loven, det Nye og det Gamle Testamente".

Mvh Søren.

Til toppen 
#38676 - 20/11/2004 11:38 Re: Opsamling - GT [Re: søgende]
Nikolaj
Bruger

Hej Søren (søgende)

N: At reglerne om urenhed ikke gælder for kristne, det mener jeg fremgår rimelig tydeligt af det nye testamente, jvf. f.eks. Matt 15,11: "Ikke det, som kommer ind i munden, gør et menneske urent, men det, som kommer ud af munden, det gør et menneske urent."

S: Jeg er med på at dette siger noget om hvad man må spise og hvad man ikke må. Men hvad med urenhed pga. menstruation, døde dyr, sygdom (spedalskhed) osv. Kan man slutte fra dette ene vers i NT til at hele den kategori, som vi senere (i moderne tid) har kaldt renhedsforskrifter er sat ud af kraft. Moseloven er ikke bare en opdelelig størrelse. Nogle love kan sættes ind under flere kategorier, fx både juridisk og ceremoniel lov. Jeg mener du overfortolker hvis du sætter alle renhedsforskrifter ud af kraft med dette vers.

Nu er Matt 15,11 jo ikke det eneste vers i NT, som taler om urenhed, det var bare det første, der faldt mig ind at bruge. Om jeg overfortolker? Jo, det gjorde jeg jo nok, hvis ikke jeg havde andet at tolke ud fra end dette vers.

Hvad mener du selv om dette? Det er jeg lidt usikker på.

N: Ja, det mener jeg. Jeg mener dog ikke, at vi skal følge den jødiske sabbat, men vi kan derimod holde hviledag om søndagen

S: Bibelsk belæg for dette udsagn? Hvordan kan du vide, at de andre regler for sabbatten ikke skal overholdes?

Der er vel heller ikke bibelsk belæg for at holde hviledag om søndagen, er der? Så jeg kan ikke se noget særligt problem i at holde hviledag på den oprindelige sabbatsdag.

Hvordan jeg kan vide, at Moselovens regler for sabbatten ikke skal overholdes i alle detaljer? Jeg mener at kunne begrunde det ud fra dette: "Sabbatten blev til for menneskets skyld, og ikke mennesket for sabbattens skyld." (Mark 2,27). Altså at vi skal overholde sabbatten for vores egen skyld, og ikke for lovens skyld.

Kunne vi så ikke bare lade være med at holde hviledag, hvis vi hellere ville arbejde 7 dage om ugen? Nej, det mener jeg ikke. Gud, som indførte hviledagen, ved, hvad der er bedst for os, så derfor skal vi overholde hviledagen for vores egen skyld og for at vise vores taknemmelighed.

Jeg synes det er meget vigtigt at skelne mellem hvad der er gavnligt (fx hviledagen udfra mit synspunkt) og hvad der er bud (altså skelnen mellem godt og ondt).

Er det ikke netop gavnligt at følge buddene?

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#38677 - 20/11/2004 12:43 Re: Opsamling - GT [Re: Nikolaj]
malli
Bruger

Hej Nikolaj

Først tak for dine udmærkede indlæg og et lidt forsinket velkommen som ordstyrer.

Du skriver:

"Der er vel heller ikke bibelsk belæg for at holde hviledag om søndagen, er der? Så jeg kan ikke se noget særligt problem i at holde hviledag på den oprindelige sabbatsdag.

Hvordan jeg kan vide, at Moselovens regler for sabbatten ikke skal overholdes i alle detaljer? Jeg mener at kunne begrunde det ud fra dette: "Sabbatten blev til for menneskets skyld, og ikke mennesket for sabbattens skyld." (Mark 2,27). Altså at vi skal overholde sabbatten for vores egen skyld, og ikke for lovens skyld.

Kunne vi så ikke bare lade være med at holde hviledag, hvis vi hellere ville arbejde 7 dage om ugen? Nej, det mener jeg ikke. Gud, som indførte hviledagen, ved, hvad der er bedst for os, så derfor skal vi overholde hviledagen for vores egen skyld og for at vise vores taknemmelighed."

Jeg må først sige, det er i princippet er fuldstændig underordnet hvilken dag de kristne vælger at holde hellig. Dog ved vi at de første kristne samledes og holdte nadver om søndagen. Søndag er Jesu opstandelsesdag - den første dag i ugen (jfr. 1 Kor 16,2; Apg 20,7

1. kor. 16,1-2 "Hvad angår indsamlingen til de hellige, så skal også I gøre sådan, som jeg har forordnet det for menighederne i Galatien. Den første dag i ugen skal I hver især samle sammen og lægge så meget til side, som han har råd til, så der ikke først skal foretages indsamlinger, når jeg er kommet."

Der står i Apg. 20, 7 "Den første dag i ugen var vi samlet for at bryde brødet. Paulus førte samtaler med dem, da han skulle rejse næste dag, og han blev ved med at tale lige til midnat. Der var en del lamper i den sal ovenpå, hvor vi var forsamlet."

Det fremgår ingen steder, at de første kristne samledes på den jødiske sabbat, men at man samledes om søndagen (den første dag i ugen), når man da ikke lige samledes hver dag.

Har man dette som udgangspunkt, nemlig at alle kristne holder søndagen hellig, ikke fordi dagen i sig selv er noget specielt, men for at vælge en bestemt dag at høre Guds Ord og deltage i Herrens bord...undgår man bøvlet med kirkelige splittelser om ugedage.

Jeg siger ikke! at det er forkert, men på mig virker det altså lidt underligt, at nogle kristne partout vil holde den samme helligdag, som den religion, der fornægter vores Herre og frelser. Det var jo netop Herrens opstandelse, der var et at de mange stridsæbler de første kristne havde med jøderne og kætterne.
Som Paulus siger "Er Herren ikke opstået, da er vor prædiken tom"

Og det er da i sandhed værd at fejre, for opstod Jesus ikke, sad vi stadig i synder til halsen, men graven var tom - Jesus tog det hele med, og efterlod intet !!.

- Så lad os da en gang for alle slå fast "Jesus er opstanden", og markere dette på samme måde som de første kristne, nemlig ved at holde denne dag hellig til minde og ihukommelse derom.

Mkh Malli

Ændret af malli (20/11/2004 12:58)

Til toppen 
#38678 - 20/11/2004 13:59 Re: Opsamling - GT [Re: Nikolaj]
søgende
Bruger

Hej Nikolaj.

Jeg synes det ville være spændende at se om du kunne tilbagevise hver eneste af de 613 love i GT på samme måde som du gør med spiseforskrifterne. Det mener jeg er umuligt. Jeg mener derimod, at hele loven er opfyldt, dvs. der er INTET tilbage af den, som vi skal overholde.

Der findes for mig at se to love. Den ene er bogstavens (dødens eller kødets lov), den anden er åndens lov. Bogstavens lov indeholder (hvis man skal grovinddele) juridiske forskrifter, ceremonielle forskrifter og moralske forskrifter. Når Paulus mener, at loven er opfyldt, så mener han ALLE disse tre kategorier.

Åndens lov, som det kristne menneske lever under erstatter kødets lov. Vi har altså med en helt anden lov at gøre. Derfor kan man ikke argumnetere for en eller anden lovoverholdelse (heller ikke moralske) udfra GT. Åndens lov er hovedsagelig en moralsk lov, og overlapper derfor på visse punkter bogstavens lov. Men det er stadig en ny lov. De 9 af de 10 bud bliver bekræftet i NT, men jeg ser ingen bekræftelse i at Jesus siger "Sabbatten blev til for menneskets skyld, og ikke mennesket for sabbattens skyld". Der ligger intet bud i dette, blot et udtryk for, at hviledagen er en god ordning for mennesket, som dette kan bruge (sammenligning med fx ægteskabet). Jeg mener altså heller ikke at det er påbudt os at holde hviledag om søndagen eller andre dage.

Jeg mener at kunne spore i 2. kor 3 (især v 7-9), at også de ti bud (moralsk lov) i GT er bogstavens lov, dvs. hørende til den gamle pagt. De ti bud var jo netop dem, som var hugget ind i sten. Disse bud sættes i stærk kontrast til den nye pagts tjeneste, den, som først kom da sløret fjernedes ved Kristus.

Desuden kan jeg ikke tolke udtryk som "alt, hvad loven siger" (Rom 3,19-20) som andet end udtryk for hele loven, altså Moseloven.

For det tredie er det dybt ulogisk, at den nye pagt, som skal erstatte den gamle, alligevel ikke erstatter den gamle helt. Som sagt, der er overlap, men intet af loven i GT kan overføres til bud i NT.

Den lov, som dømmer os (jf. lovens 3 brug) er ikke moseloven, men derimod Guds fuldkomne lov, som er skrevet i vores hjerter (Hebr 8). Denne lov dømmer os, så vi ser, at vi har brug for en frelse. I den gamle pagt blev mennesket frelst ved Guds løfte om kommende frelse, i den nye pagt frelses vi ved at se på opfyldelsen af løftet, Jesus. Når vi er dømt af Guds lov og har modtaget frelsen, så fungerer loven som opdrager, helliggørelsen, så vi kan skelne godt fra ondt og forsøge at leve efter den så godt vi kan.

Det jeg mente med min skelnen mellem godt og ondt var, at "du må ikke slå ihjel" skarpt skelner det gode fra det onde (synd). Der er ikke et tilsvarende bud, som udtrykker, at man gør synd (det onde) hvis man ikke overholder hviledagen (lørdag eller søndag ... whatever!). Så skarpt sættes det ikke op. Hviledagen er et tilbud til os, et godt tilbud endda, som vi må have lov at gøre brug af, men som på ingen måde er forpligtende ligesom "du må ikke slå ihjel". Og argumentationen kan aldrig blive (ike for nogen af dem), at budene er med i de ti bud, derimod udelukkende, at Jesus nævner dem i NT.

Altså: vi SKAL ikke holde hviledagen hellig, men vi MÅ holde den hellig.

Håber dette var afklarende for mit synspunkt. Ellers må du bare spørge igen.

Jeg kunne evt henvise til en artikel, som jeg også har henvist til andetsteds i denne tråd:

http://www.biblicalstudies.com/bstudy/hermenutics/lawr.htm

Mvh Søren.

Til toppen 
#38679 - 20/11/2004 14:05 Re: Opsamling - GT [Re: malli]
søgende
Bruger

Hej Malli.

Mener du, at det er et bud, noget der er befalet os, at vi skal holde en ugentlig helligdag, eller mener du, at det er en god ordning, som vi må få lov til at bruge?

Er der nogen kristne der holder helligdag om lørdagen!!? Det har jeg aldrig hørt om.

Mvh Søren.

Til toppen 
#38680 - 20/11/2004 16:01 Re: Opsamling - GT [Re: søgende]
malli
Bruger

Hej Søgende

Du skriver:

Der findes for mig at se to love. Den ene er bogstavens (dødens eller kødets lov), den anden er åndens lov. Bogstavens lov indeholder (hvis man skal grovinddele) juridiske forskrifter, ceremonielle forskrifter og moralske forskrifter. Når Paulus mener, at loven er opfyldt, så mener han ALLE disse tre kategorier.

Nå, så du mener at moralloven er ophævet?

Når vi taler om overgangen fra den gamle til den ny pagt må vi gøe os nogle ting klart. Der er tale om tre forskellige slags regler. Der var moralloven, Guds evige bud om, hvordan mennesker skal opføre sig f.eks. de Ti Bud, som også bliver slået fast i det Ny testamente, f. eks. i Bjergprædikenen og de mange formaninger i brevene.
Dernæst var der de samfundsbud, som Gud lavede særligt for det jødiske folk, fordi de ikke blot var Guds synlige kirke dengang, men også en politisk nation. Gud lavede derfor en samfundsorden for dem også.
Til sidst er der de mange ceremonielle forordninger, renhedsbestemmelser, offersystemet, omskærelsen osv.

Mht samfundsorden, så var den givet eksklusivt til nationen Israel og skulle ikke gælde andre. Derimod skal vi følge vore lands love, så længe de ikke strider imod Guds bud. Mht moralloven, gælder den stadig, og den, der ikke overholder den, står strafskyldig overfor Gud, hvilket vi derfor alle gør. Mht. ceremonialloven, så var den et billede på Kristus og hans komme, et middel, hvoriggem Gud allede før hans komme uddelte den frelse, Jesus vandt ved at dø på korset i vort sted som et sonoffer for vores synder. Ofrene fortalte Israel at de var syndere, og pegede på ham, der skulle dø i deres sted, som en skygge af det der skulle komme. Sammen med ofrene havde Israel også fået løfterne om den kommende Messias, der skulle sone synden en gang for alle.

Når nu Jesus er kommet, nytter disse forudsigende tegn og midler ikke mere. Kristus har sonet synden nu og deler nu syndernes forladelse ud ved at begrave os med ham i dåben og give os det legeme og blod han har udgydt i nadverens brød og vin.

Derfor behøver vi ikke ceremonialloven mere, da den er blevet opfyldt i Jesus og erstattet af de sakramenter han indstiftede da han kom som menneske.

De bud vi skal overholde er altså moralbudene, vores samfundsorden, der hvor vi er, og så har vi fået opfyldelsen af ceremoniallovens løfter i Jesu Kristi komme og i hans nådemidler, ordet og sakramenterne, hvor han giver os tilgivelse for vores synder, så vi ikke behøver at frygte morallovens dom, men kan begynde at overholde den i kærlighed til den frelser, der døde for vore synder.

Mkh Malli

Til toppen 
#38681 - 20/11/2004 16:41 Re: Bibelens kvindesyn [Re: søgende]
Mortenm
Bruger

Hej Søgende

Tak for henvisningerne og citater, som har hjulpet lidt på min forståelse af emnet. Jeg må dog erkende, at jeg synes, at ham Gud er lidt uretfærdig. Han skaber os ufuldkomne, men, som der står i den første af dine henvisninger,

kræver nemlig ikke bare, at vi gør et ihærdigt og prisværdigt forsøg, men at vi er fuldkomne

Som jeg ser det, så er det ikke bare dybt uretfærdigt, men også decideret ubegavet. Jeg undskylder meget, hvis jeg derved har fornærmet nogen, men sådan ser det altså ud for mig. I øvrigt er jeg vist igen på vej ud af et sidespor.

Til toppen 
#38682 - 20/11/2004 16:49 Re: Opsamling - GT [Re: malli]
søgende
Bruger

Hej Malli.

Ja, jeg mener, at moralloven som den er nedfældet i GT er ophævet, men at der er morallov i den nye pagt også, som overlapper den gamle pagt og den gamle lov.

Bjergprædikenen mener jeg ikke befæster den gamle lov, derimod indfører den ved Jesu autoritet en ny lov (og et nyt løfte), som er bedre (jf Hebr 7 (især v. 18-26)). Den lov, som er ophævet specificerer hebræerbrevsforfatteren ikke til at være en del af loven (fx ceremoniloven), det drejer sig om hele pagten, som er anderledes og bedre (v. 22).

I dit indlæg er der ikke en eneste bibelcitat. Jeg ville være interesseret i at dit synspunkt blev vægtet med belæg i Bibelen (og også meget gerne tilbagevisning af mine påstande, som jeg har kommet med udfra de bibelcitater, som jeg har anført).

Forslag:

1) Jeg er specielt interesseret i belæg for at sige, at vi stadig er forpligtede på de GT'lige moralske love.

2) Desuden er jeg interesseret i belæg i Bibelen for at kunne skelne mellem de forskellige typer af love i GT. Jeg mener, at det er en menneskelig opstilling (som dog rummer en god oversigt til et godt overblik!).

3) Hvilke bud var gældende for Abraham til overholdelse? Og hvad var det der dømte ham så han så sin ufuldkommenhed? Loven på Sinai var ikke kommet, og en stadfæstelse (ved Jesus) derfor heller ikke. Var det ikke netop den lov, som var skrevet i hans indre som i alle andre menneskers indre?

4) Hvad er "Guds lov" i modsætning til "syndens lov" (jf. bl.a. Rom 7,22-23)?

Mvh Søren.

Til toppen 
#38683 - 20/11/2004 16:50 Re: Opsamling - GT [Re: søgende]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej søgende,

Er der nogen kristne der holder helligdag om lørdagen!!? Det har jeg aldrig hørt om.

Svar: Syvende dags adventisterne holder lørdagen hellig.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#38684 - 20/11/2004 17:04 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
søgende
Bruger

Hej Mortenm.

Du får svært ved at fornærme mig

Du har helt ret.

Det virker enormt uretfærdigt. Dog er Bibelens budskab jo netop, at mennesket (kollektivt) selv er ude om det, da det var mennesket, som først syndede mod Gud ved syndefaldet. Gud skabte os altså IKKE ufuldkomne, men fuldkomne.
Men nu har vi fået en medfødt ufuldkommenhed, som Gud (den fuldkomne) ikke kan acceptere.

Dette er selve meningen med, at Jesus måtte klare ærterne for os ...

Bibelens budskab er, at kun pga. ham kan vi blive frelst!!

v16 Men fordi vi ved, at et menneske ikke gøres retfærdigt af lovgerninger, men kun ved tro på Jesus Kristus, har også vi sat vores lid til Kristus Jesus for at gøres retfærdige af tro på Kristus og ikke af lovgerninger. For af lovgerninger vil intet menneske blive retfærdigt.

Gal 2,16 - Gal 2,17

"lovgerninger" mener jeg betegner ethvert forsøg på selv at gøre sig fortjent til Gud.

Ja, sidespor det kan man vist godt sige, men alle emner er jo vævet ind i hinanden ...

Mvh Søren.

Til toppen 
#38685 - 20/11/2004 17:06 Re: Opsamling - GT [Re: tau]
søgende
Bruger

nåh ja ... det er rigtigt.

mvh Søren.

Til toppen 
#38686 - 20/11/2004 17:25 Re: Opsamling - GT [Re: kristina]
Mortenm
Bruger

Hej Kristina

Jeg er faktisk imponeret over din evne til at samle op på vores mange udmeldinger -det må være aldeles forvirrende.

Tak . Det er dog bare et spørgsmål om at læse tingene igennem en gang til og tage lidt notater undervejs.

Jeg håber, at du har forståelse for, at det er en livslang opgave for enhver kristen at finde ud af hvad Bibelen har at sige os, og at det kan være vanskeligt at summere op og præstere et koncentrat omkring et bestemt emne, især fordi det er meget forskelligt hvad vi hver især, her og nu, synes er det væsentligste.

Det har jeg fuld forståelse for. Nu har rigtig mange kloge hoveder diskuteret tingene i 2000 år, og man er vel ikke kommet tættere på enighed af den grund.

Jeg kom her ikke, fordi jeg regnede med at få serveret en sides koncis tekst, der opsummerede alle kristnes holdning til emnet.

Dog har jeg slået dit pkt. 4 op, og har ikke fundet nogen indikation af voldtægt i det tilfælde. Der står " ... for øjnene af dig vil jeg tage dine hustruer og give dem til en anden, som ganske åbenlyst skal ligge med dem ..."

Om de pågældende hustruer var tjent med den skitserede nyordning eller ej, skal jeg lade være usagt, hvem ved ? ...

Du har ret, der står ikke voldtægt direkte, men lad mig så sige, at jeg finder det overvejende sandsynligt, at det er det, der er tale om. Når jeg kigger i GT, så er mit generelle indtryk, at det findes irrelevant, om kvinden har lyst til samleje eller ej. Prøv f.eks. at se på

Når brødre bor sammen, og en af dem dør uden at have fået en søn, skal den afdødes hustru ikke gifte sig med nogen uden for slægten; hendes svoger skal gå ind til hende, gifte sig med hende og udføre sin svogerpligt mod hende. Den første søn, hun føder [...] (5. Mosebog 25,5-6)

Læg mærke til, at kvindens lyst til sex med svogeren ikke spiller ind.

De poetiske skrifter : Efter min opfattelse verdens smukkeste kærlighedsdigtning. Læs Højsangen højt for din kæreste - jeg kan ikke tænke mig, at hun vil føles sig nedværdiget!

Poesi bider vist ikke så meget på hende , og jeg ved ikke rigtig, hvad hun vil sige til at få sin hals sammenlignet med et tårn, der hænger tusind skjolde på (Højs 4,4).

Til toppen 
#38687 - 20/11/2004 18:19 Re: Bibelens kvindesyn [Re: kristina]
Mortenm
Bruger

Hej Kristina

Men det med at der skulle være noget i vejen for at kvinder var lærere, det ved jeg ikke - hvorfor dog det?

Hvis det er 2.Tim 2,12 du tænker på, så handler det jo om ordningen i Gudstjenesten!

Jeg kan sagtens se, at man kan læse det sådan, som du siger, men når man læser de første par kapitler af Første Timotheusbrev, så opfatter jeg egentlig de pågældende sætninger, som noget generelt om kvinder – ikke blot kvinder i forbindelse med Gudstjenesten. Eller overser jeg noget? Eller er der noget kontekstinformation, jeg ikke kender til? Eller læser jeg bare Biblen som en hvis person fra de varmere regioner?

Til toppen 
#38688 - 20/11/2004 18:29 Re: Bibelens kvindesyn [Re: kristina]
Mortenm
Bruger

Hej Kristina

Ja, du har ret i at det er et sidespor, men jeg vil alligevel komme med et svar - helt kort - for det handler om selve kernen i kristendommen. Kravet er for så vidt ikke urimeligt, for det er vores eget oprør mod Gud, der er årsag til at vi ikke kan opfylde det - vi er gidsler hos denne verdens onde fyrste, som er Djævelen.

Jeg kommer også lige med en kort bemærkning her på sidesporet, og så skal jeg nok prøve at stoppe .

Som jeg forstår tingene, så har vi en alvidende Gud, der skabte os. Hans alvidenhed gør, at han må have vist, hvad vi ville gøre. Derfor skabte han altså noget og satte nogle krav til det, som han på forhånd vidste, at det ikke ville leve op til.

Jeg er godt klar over, at jeg ikke overbeviser dig med de par sætninger, og at klogere hoveder end jeg, har tænkt langt mere over det her, end jeg har, men nu har jeg da gjort rede for min opfattelse.

Til toppen 
#38689 - 20/11/2004 18:47 Re: Opsamling - GT [Re: søgende]
Nikolaj
Bruger

Hej Søren (søgende)

Malli har jo egentlig allerede givet nogle rigtig gode svar til dit indlæg, men jeg tænkte, at jeg også ville besvare det "in person".

Jeg synes det ville være spændende at se om du kunne tilbagevise hver eneste af de 613 love i GT på samme måde som du gør med spiseforskrifterne. Det mener jeg er umuligt. Jeg mener derimod, at hele loven er opfyldt, dvs. der er INTET tilbage af den, som vi skal overholde.

Jeg giver dig helt ret i, at der ikke er noget tilbage af loven, som vi skal overholde, for Jesus Kristus har opfyldt hele loven. Men der er stadig en stor del af loven, som vi bør overholde, ikke for frelsens skyld, men fordi det simpelt hen er gavnligt. Det drejer sig her om moralloven, i modsætning til forskrifterne for samfundet og ceremonierne.

De 9 af de 10 bud bliver bekræftet i NT, men jeg ser ingen bekræftelse i at Jesus siger "Sabbatten blev til for menneskets skyld, og ikke mennesket for sabbattens skyld". Der ligger intet bud i dette, blot et udtryk for, at hviledagen er en god ordning for mennesket, som dette kan bruge (sammenligning med fx ægteskabet).

Jeg kan ikke se sammenligningen med ægteskabet som underbyggelse for din argumentation, for er det ikke netop en synd at bryde med ægteskabsordningen? Tilsvarende ville jeg sige, at det var forkert at bryde med andre Gud-givne ordninger, deriblandt hviledagen.

For det tredie er det dybt ulogisk, at den nye pagt, som skal erstatte den gamle, alligevel ikke erstatter den gamle helt. Som sagt, der er overlap, men intet af loven i GT kan overføres til bud i NT.

Selvfølgelig erstatter den nye pagt den gamle helt og fuldstændig ved Jesu soningsdød på korset. Men Guds moral, hvis man kan sige det på den måde, har ikke ændret sig. Det er stadig de samme ting, der moralsk er rigtigt og forkert i dag som under den gamle pagt, fordi mennesker i dag stadig dybest set er ligesom mennesker dengang.

Den lov, som dømmer os (jf. lovens 3 brug) er ikke moseloven, men derimod Guds fuldkomne lov, som er skrevet i vores hjerter (Hebr 8). Denne lov dømmer os, så vi ser, at vi har brug for en frelse. I den gamle pagt blev mennesket frelst ved Guds løfte om kommende frelse, i den nye pagt frelses vi ved at se på opfyldelsen af løftet, Jesus. Når vi er dømt af Guds lov og har modtaget frelsen, så fungerer loven som opdrager, helliggørelsen, så vi kan skelne godt fra ondt og forsøge at leve efter den så godt vi kan.

Det her er jeg helt enig i, hvis man forstår ordet "dømme" i betydningen "overbevise om synd".

vi SKAL ikke holde hviledagen hellig, men vi MÅ holde den hellig.

Her er vi, så vidt jeg kan overskue, uenige. Jeg ville gerne have dit "må" lavet om til et "bør". Vi bør holde hviledagen hellig.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#38690 - 20/11/2004 18:56 Re: Opsamling - GT [Re: Mortenm]
Nikolaj
Bruger

Hej Morten

Når brødre bor sammen, og en af dem dør uden at have fået en søn, skal den afdødes hustru ikke gifte sig med nogen uden for slægten; hendes svoger skal gå ind til hende, gifte sig med hende og udføre sin svogerpligt mod hende. Den første søn, hun føder [...] (5. Mosebog 25,5-6)

Læg mærke til, at kvindens lyst til sex med svogeren ikke spiller ind.

Så vidt jeg kan se, spiller svogerens lyst til hverken sex eller ægteskab heller ikke ind; så siger dette egentlig noget om kvindesynet?

- Nikolaj

Til toppen 
#38691 - 20/11/2004 19:44 Re: Opsamling - GT [Re: Nikolaj]
Mortenm
Bruger

Hej Nikolaj

Så vidt jeg kan se, spiller svogerens lyst til hverken sex eller ægteskab heller ikke ind; så siger dette egentlig noget om kvindesynet?

At der også siges noget om mænd, gør vel ikke, at der ikke siges noget om kvinder, og dermed vises noget af Biblens kvindesyn?

Til toppen 
#38692 - 20/11/2004 20:01 Re: Opsamling - GT [Re: søgende]
malli
Bruger

Hej Søgende

Noget af det har jeg nu været inde på

Du skriver:

1) Jeg er specielt interesseret i belæg for at sige, at vi stadig er forpligtede på de GT'lige moralske love.

Prøv at læse Jesu bjergprædiken.

2) Desuden er jeg interesseret i belæg i Bibelen for at kunne skelne mellem de forskellige typer af love i GT. Jeg mener, at det er en menneskelig opstilling (som dog rummer en god oversigt til et godt overblik!).

Det kan jeg ikke give her og nu.

3) Hvilke bud var gældende for Abraham til overholdelse? Og hvad var det der dømte ham så han så sin ufuldkommenhed? Loven på Sinai var ikke kommet, og en stadfæstelse (ved Jesus) derfor heller ikke. Var det ikke netop den lov, som var skrevet i hans indre som i alle andre menneskers indre?

Abraham levede under den gamle pagt, men også dengang blev man retfærdiggjort ved tro. Det lyder lidt som du mener at man sådan har et indre barometer for hvad der er rigtigt og forkert - men altså også Abraham skulle kende Guds vilje gennem Ordet åbenbaret i de hellige skrifter, omend de ikke var fuldstændige på daværende tidspunkt.

4) Hvad er "Guds lov" i modsætning til "syndens lov" (jf. bl.a. Rom 7,22-23)?

Syndens lov er den lov der er i mennesket som konsekvens af arvesynden, syndens lov er den der står imod Guds Ånd, og der gør at vi af natur står som fjender af Gud.

Mkh Malli

Til toppen 
#38693 - 20/11/2004 20:06 Re: Opsamling - GT [Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Søren, "Er der nogen kristne der holder helligdag om lørdagen!!? Det har jeg aldrig hørt om.!

Præster måske? De er jo i hvert fald på arbejde om søndagen!

(Min præst holder ganske vist fri om fredagen ... med forbehold for uforudsete hændelser i sognet, og i så fald lader fridagen sig vist flytte, tror jeg ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38694 - 20/11/2004 20:32 Re: Opsamling - GT [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten,

"At der også siges noget om mænd, gør vel ikke, at der ikke siges noget om kvinder, og dermed vises noget af Biblens kvindesyn?"

Mnjooh - hvis man vil beskæftige sig specifikt med, hvordan kvindesynet var på den tid de bibelske tekster blev skrevet, så er det vel egentlig mest relevant at prøve at undersøge, hvordan det adskiller sig fra menneskesynet generelt .. ?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38695 - 20/11/2004 20:44 Re: Opsamling - GT [Re: kristina]
Mortenm
Bruger

Hej Kristina

Mnjooh - hvis man vil beskæftige sig spicifikt med, hvordan kvindesynet var på den tid de bibelske tekster blev skrevet, så er det vel egentlig mest relevant at prøve at undersøge, hvordan det adskiller sig fra menneskesynet generelt .. ?

Det, jeg vil skrive om, er det syn på kvinder, man kan finde i Biblen. Det er naturligvis interessant at se på kontrasterne i forholdet til synet på mænd, men jeg mener så absolut ikke, at en betragtning fra Biblen holder op med at fortælle noget om synet på kvinder, blot fordi den fortæller om begge køn.

Til toppen 
#38696 - 20/11/2004 20:52 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten,

"Eller er der noget kontekstinformation, jeg ikke kender til? Eller læser jeg bare Biblen som en hvis person fra de varmere regioner?"

Det ved jeg jo ikke, jeg tror det faktisk ikke. Men om så skulle være: pyt, bare fortsæt!

Sommetider har bibellæsning ganske uventede konsekvenser!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38697 - 20/11/2004 21:14 Re: Bibelens kvindesyn [Re: kristina]
Mortenm
Bruger

Hej Kristina

"Eller er der noget kontekstinformation, jeg ikke kender til? Eller læser jeg bare Biblen som en hvis person fra de varmere regioner?"

Det ved jeg jo ikke, jeg tror det faktisk ikke. Men om så skulle være: pyt, bare fortsæt!

Det virkede bare som om, at der var et eller andet, der gjorde dig helt sikker på, at det kun galt for gudstjenester, og så fiskede jeg lidt efter, hvad det var, der gav dig denne sikkerhed.

Sommetider har bibellæsning ganske uventede konsekvenser!

Tja, jeg må jo nok erkende, at det ikke er meget bibellæsning, det er blevet til fra min side efter min konfirmation. Altså indtil nu - lad os se, om der kommer nogen overraskelser ud af det .

Til toppen 
#38698 - 20/11/2004 21:16 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten, her kommer en enkelt sidesporsbemærkning mere til dit indspark her:

"Hans alvidenhed gør, at han må have vist, hvad vi ville gøre. Derfor skabte han altså noget og satte nogle krav til det, som han på forhånd vidste, at det ikke ville leve op til."

Personlig tror jeg det ikke, men jeg er klar over, at de fleste kristne nok giver dig ret.
Jeg tror, at Gud skabte mennesket i sit billede, bevidst om den risiko det indebar: At eksperimentet måske ville mislykkes. Og det gjorde det så.

Hvis Gud havde skabt mennesket ude af stand til at gå imod hans vilje, ville den menneskelige kærlighed til Gud ikke være frivillig, men en fuldautomatisk nødvendighed.

Lad os fastholde tanken om, at mennesket er skabt i Guds billede, og som sådan dog, trods syndefaldet, har noget af Gudsgnisten tilbage, og tænker over følgende:
Hvordan ville det være at spørge sin elskede: "Elsker du mig?" at få svaret: "Ja selvfølglig. Hvad ellers?"

Men, Guds plan B er hans fremstrakte hånd: Jesus Kristus, vor frelser og vor Herre.
Og det er stadig frivilligt at følge ham. Mange vil ikke ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38699 - 20/11/2004 21:29 Re: Bibelens kvindesyn [Re: kristina]
Mortenm
Bruger

Hej Kristina

Jeg lovede vist at forsøge at stoppe på dette sidespor. Jeg kan hermed fortælle dig, at forsøget er mislykket .

Jeg tror, at Gud skabte mennesket i sit billede, bevidst om den risiko det indebar: At eksperimentet måske ville mislykkes. Og det gjorde det så.

Du mener altså ikke, at Gud er alvidende?

Hvis Gud havde skabt mennesket ude af stand til at gå imod hans vilje, ville den menneskelige kærlighed til Gud ikke være frivillig, men en fuldautomatisk nødvendighed.

Lad os fastholde tanken om, at mennesket er skabt i Guds billede, og som sådan dog, trods syndefaldet, har noget af Gudsgnisten tilbage, og tænker over følgende:
Hvordan ville det være at spørge sin elskede: "Elsker du mig?" at få svaret: "Ja selvfølglig. Hvad ellers?"

God analogi.

Vi er vist ved at bevæge os ud i et meget svært terræn, men en ultrakort version af mit syn på emnet er: Enten er Gud alvidende, og så har han skabt os og har sat nogle krav til os, som han på forhånd vidste, vi ikke ville opfylde. Eller også må vi acceptere, at han ikke er alvidende.

Og det er stadig frivilligt at følge ham. Mange vil ikke

Men hvilken form for frihed taler vi om? "Følg mig eller brænd i Helvede"-frihed?

Til toppen 
#38700 - 20/11/2004 21:35 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten

"Jeg må dog erkende, at jeg synes, at ham Gud er lidt uretfærdig. Han skaber os ufuldkomne ... "

Protest!
Det gjorde han altså ikke!
Gud skaber ikke noget, der ikke er fuldkomment.

Han skabte os i sit eget billede ..
Men, men .... (fortsættelsen kender vi ..)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38701 - 20/11/2004 21:36 Re: Opsamling - GT [Re: Nikolaj]
søgende
Bruger

Hej Nikolaj.

Tak for dit svar.

Jeg giver dig helt ret i, at der ikke er noget tilbage af loven, som vi skal overholde, for Jesus Kristus har opfyldt hele loven

Enig. Jesus har retfærdiggjort os ved sin død og opstandelse. Men helliggørelsen ...?

Men der er stadig en stor del af loven, som vi bør overholde, ikke for frelsens skyld, men fordi det simpelt hen er gavnligt. Det drejer sig her om moralloven, i modsætning til forskrifterne for samfundet og ceremonierne.

Jeg er virkelig meget interesseret i bibelsk belæg for denne udtalelse. Jeg regner med, at du mener "Moseloven", når du skriver "... der er stadig en stor del af loven ..."

Jeg kan ikke se sammenligningen med ægteskabet som underbyggelse for din argumentation, for er det ikke netop en synd at bryde med ægteskabsordningen? Tilsvarende ville jeg sige, at det var forkert at bryde med andre Gud-givne ordninger, deriblandt hviledagen.

Min sammenligning gælder ikke brud på ægteskabet, men indgåelse af ægteskab. Det er ikke et bud, at vi skal gifte os, men en god ordning.

Anyway, det kan være, at det er en dårlig sammenligning, det beklager jeg. Men jeg ser stadig ikke noget bud fra Jesus om at vi SKAL eller BØR holde hviledagen hellig i dette udsagn: "Sabbatten blev til for menneskets skyld, og ikke mennesket for sabbattens skyld".

Selvfølgelig erstatter den nye pagt den gamle helt og fuldstændig ved Jesu soningsdød på korset. Men Guds moral, hvis man kan sige det på den måde, har ikke ændret sig. Det er stadig de samme ting, der moralsk er rigtigt og forkert i dag som under den gamle pagt, fordi mennesker i dag stadig dybest set er ligesom mennesker dengang.

Helt enig. Men hvorfor så fastholde nogle love fra den gamle pagt, hvis den er helt og fuldstændig erstattet af den nye pagt ved Jesu soningsdød på korset? For lovstoffet i GT er vel alt sammen udtryk for den gamle pagt, også det der blev åbenbaret for Moses på Sinai, de 10 bud (2 mos 24,8).

S:Den lov, som dømmer os (jf. lovens 3 brug) er ikke moseloven, men derimod Guds fuldkomne lov, som er skrevet i vores hjerter (Hebr 8). Denne lov dømmer os, så vi ser, at vi har brug for en frelse. I den gamle pagt blev mennesket frelst ved Guds løfte om kommende frelse, i den nye pagt frelses vi ved at se på opfyldelsen af løftet, Jesus. Når vi er dømt af Guds lov og har modtaget frelsen, så fungerer loven som opdrager, helliggørelsen, så vi kan skelne godt fra ondt og forsøge at leve efter den så godt vi kan.

N:Det her er jeg helt enig i, hvis man forstår ordet "dømme" i betydningen "overbevise om synd".

Nu er jeg for alvor forvirret ! Hvis vi er enige om, at loven som opdrager os (helliggør os) ikke er Moseloven, men Guds fuldkomne lov, som er skrevet i vores hjerter, så er det jo netop ikke Moseloven (heller ikke de moralske bud i Moseloven) som vi skal følge, men derimod de moralske bud i Guds fuldkomne lov, som er skrevet på vore hjerter og til dels udtrykt i NT, bl.a. Bjergprædikenen.

Tror måske jeg har misforstået dig. Ellers er der da et eller andet galt!

Her er vi, så vidt jeg kan overskue, uenige. Jeg ville gerne have dit "må" lavet om til et "bør". Vi bør holde hviledagen hellig.

Det understreger bare min forvirring. Hvor i NT får du dette bud fra, som siger, at det er en synd (at vi skal eller bør) ikke at holde hviledagen hellig?

Generelt vil jeg sige, at jeg er mest interesseret i hvad Bibelen siger om dette emne, ikke hvad teologer og dogmatikere siger. Derfor er det vigtigt at komme til kilden, Bibelen, synes jeg. Det er i hvert fald noget vi kan blive enige om, tror jeg . Derfor ville jeg sætte pris på bibelsk belæg, allerhelst med direkte citater .

Mvh Søren.

Til toppen 
#38702 - 20/11/2004 21:47 Re: Bibelens kvindesyn [Re: kristina]
Mortenm
Bruger

Hej Kristina

Protest!
Det gjorde han altså ikke!
Gud skaber ikke noget, der ikke er fuldkomment.

Han skabte os i sit eget billede ..
Men, men .... (fortsættelsen kender vi ..)

Måske vi bare slås om orddefinitioner her, men når Gud skaber os, "kræver fuldkommenhed" af os, og vi ikke lever op til kravet, så mener jeg ikke, at vi er fuldkomne. Noget, der ikke leverer fuldkommenhed, mener jeg ikke kan være fuldkomment.

Til toppen 
#38703 - 20/11/2004 22:15 Re: Opsamling - GT [Re: malli]
søgende
Bruger

Hej Malli.

Tak for dit svar.

S:1) Jeg er specielt interesseret i belæg for at sige, at vi stadig er forpligtede på de GT'lige moralske love.

M:Prøv at læse Jesu bjergprædiken.

Den har jeg læst mange gange. Og jeg kan ikke få det til andet end at Moseloven bliver opfyldt (IKKE nedbrudt, Matt 5,17) i og med Jesu død og opstandelse, og at Jesus giver udtryk for en NY lov (gennem konkrete bud og befalinger, som ikke står i GT), som er mere fuldkommen end den gamle. Den nye lov skærper budene (dvs. på en eller anden måde ændrer dem) således, at vi bliver overbevist om vores synd og søger Guds frelse (Matt 5,20). Dette kan han gøre fordi han selv er opfyldelsen, og fordi han har autoritet over Moseloven (fx Matt 5,22: "men JEG siger jer ..."; Matt 7,28-29).

Abraham levede under den gamle pagt, men også dengang blev man retfærdiggjort ved tro.

Enig, nemlig ved tro på det kommende løfte. Dette er retfærdiggørelsen.

Det lyder lidt som du mener at man sådan har et indre barometer for hvad der er rigtigt og forkert

Ja, i fagsprog "den naturlige lov" udtrykt bl.a. i Rom 1,19-21 og 2,12-16. Men det er ikke menneskets indre barometer, det er Gud, der har skrevet loven i vores hjerter.

men altså også Abraham skulle kende Guds vilje gennem Ordet åbenbaret i de hellige skrifter, omend de ikke var fuldstændige på daværende tidspunkt

Abraham har måske haft enkelte skrifter, men han har ikke kunnet have Moseloven for sig, den kom først 430 år senere (Gal 3,17). Men der har stadig været forskel på godt og ondt, selvom det ikke var nedskrevet, som han måtte kende i sin helliggørelsesproces. Hvordan har han kunnet kende forskel mellem godt og ondt hvis han ingen love eller bud havde?

Syndens lov er den lov der er i mennesket som konsekvens af arvesynden, syndens lov er den der står imod Guds Ånd, og der gør at vi af natur står som fjender af Gud.

Jeg var egentlig mere interesseret i hvad "Guds lov" er.

Mvh Søren.

Til toppen 
#38704 - 20/11/2004 22:20 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten - jeg fornemmer, at det er lidt mere end bare et ord-definitions-spørgsmål.

Det jeg mener er, at Gud skabte mennesket helt frit og fuldkomment , og at mennesket misbrugte sin frihed til at gøre oprør mod Gud, og valgte at gå imod hans kærlige vilje (som de godt kendte).

De faldt for fristelsen til at ville "være som Gud" (som fristeren sagde).
Konsekvenserne kender vi ..

De afgørende spørgsmål er så

- om vi, hver især, vil tage ansvaret på os, selv om vi ikke som individder var til stede den dag i Edens have ...

- om vi kan opfatte os selv som syndere, der behøver hjælp, eller vi ikke kan/vil ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38705 - 20/11/2004 22:51 Re: Bibelens kvindesyn [Re: kristina]
Mortenm
Bruger

Hej Kristina

jeg fornemmer, at det er lidt mere end bare et ord-definitions-spørgsmål.

Det jeg mener er, at Gud skabte mennesket helt frit og fuldkomment , og at mennesket misbrugte sin frihed til at gøre oprør mod Gud, og valgte at gå imod hans kærlige vilje (som de godt kendte).

Jeg mener stadig, at det er et spørgsmål om definitionen af ordet "fuldkomment". Som jeg forstår det, så kan noget, der på et tidspunkt ikke lever op til et krav om fuldkommenhed umuligt have være fuldkomment fra starten af.

- om vi, hver især, vil tage ansvaret på os, selv om vi ikke som individder var til stede den dag i Edens have ...

Selv om vi for argumentets skyld siger, at jeg tror på syndefaldet, så vil jeg på ingen måde føle mig ansvarlig for det. Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skulle være ansvarlig for noget, der er sket tusinder af år før min fødsel.

- om vi kan opfatte os selv som syndere, der behøver hjælp, eller vi ikke kan/vil ...

Jeg har som andre mennesker syndet både i bibelsk forstand og efter mine egne normer, og hjælp har jeg, så vel som alle andre, brug for en gang i mellem.

Til toppen 
#38706 - 20/11/2004 22:55 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten,

Det er lidt af en udfordring at debattere med dig (absolut positivt ment ) - og tæt på allerede at være vanedannende .. ... det er længe siden der har været så mange udvekslinger her i caféen - og så på en lørdag!

Men altså: "Vi er vist ved at bevæge os ud i et meget svært terræn, men en ultrakort version af mit syn på emnet er: Enten er Gud alvidende, og så har han skabt os og har sat nogle krav til os, som han på forhånd vidste, vi ikke ville opfylde. Eller også må vi acceptere, at han ikke er alvidende."

Ja, du har ret. Det er et temmelig utilgængeligt terræn, og jeg vover ikke at mase mig for langt ind i det. Det store problem ligger i, at vi ikke har mulighed for at sanse og begribe noget, som ligger uden for tiden. Vi kan kun sanse i tid og rum. Gud er, primært, uden for tid og rum, som han selv har skabt.

Så hvad er "på forhånd" set i det guddommelige perspektiv?
Set i menneskeperspektiv, hvor vi kun har sølle tre dimensioner (LxBxH) plus tiden, vil jeg sige, at Gud ikke har forudviden om, hvordan hans mennesker vil reagere.

Og da jeg altså ikke kan hæve mig op og kigge med Guds øjne, må jeg, med nogen tøven, svare ja til at acceptere tanken om, at Gud ikke har fuldt kendskab til sine skabningers fremtid.

Men hvilken form for frihed taler vi om? "Følg mig eller brænd i Helvede"-frihed?

Ja.
Eller: "Jeg har frikøbt dig i dyre domme og sendt dig en redningsbåd - hop i eller gå ned med den synkende skude, som sprang læk allerede på sin jomfrurejse for længe længe siden ... "

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38707 - 21/11/2004 01:08 Re: Opsamling - GT [Re: Mortenm]
Nikolaj
Bruger

Hej Morten

Det, jeg vil skrive om, er det syn på kvinder, man kan finde i Biblen. Det er naturligvis interessant at se på kontrasterne i forholdet til synet på mænd, men jeg mener så absolut ikke, at en betragtning fra Biblen holder op med at fortælle noget om synet på kvinder, blot fordi den fortæller om begge køn.

Det ville jo nok alligevel være en god idé, hvis du anfører, at der her ikke er tale om noget, der specifikt gælder for kvinden, men om noget, der indeholder præcis de samme konsekvenser for både manden og kvinden. Hvis du udelader dette, vil det nok give en uheldig fordrejning, og det regner jeg ikke med, at du er interesseret i.

Mvh Nikolaj

Til toppen 
#38708 - 21/11/2004 11:52 Re: Bibelens kvindesyn [Re: kristina]
Mortenm
Bruger

Hej Kristina

Tak for komplimenterne . At jeg er kørt med dig ud af det her sidespor, når jeg nu havde lovet mig selv, at jeg ville holde mig til sagen, så jeg ikke spildte tid på andet end mit projekt, er vist et godt tegn på, at du også har fanget min interesse .

Det store problem ligger i, at vi ikke har mulighed for at sanse og begribe noget, som ligger uden for tiden. Vi kan kun sanse i tid og rum. Gud er, primært, uden for tid og rum, som han selv har skabt.

Så hvad er "på forhånd" set i det guddommelige perspektiv?

Godt spørgsmål . Giver det overhovedet mening at tale om noget uden for tid og rum? Hvis nej, er det så blot en begrænsning i vores sprog og tænkemåde, eller er det fordi noget sådant helt enkelt ikke kan forekomme?

Jeg vil i øvrigt endnu en gang tillade mig at være lidt provokerende: Risikerer argumenter af ’Vi begrænsede mennesker kan ikke forstå Gud’-typen ikke at blive en metode til at undgå at indse, at ens trossystem ikke hænger sammen? De kan bruges hver gang, ens trossystem kommer i problemer og fører til, at man kan forblive sikker i troen uden at skulle lade logik og kritisk tankegang komme i vejen.

Og da jeg altså ikke kan hæve mig op og kigge med Guds øjne, må jeg, med nogen tøven, svare ja til at acceptere tanken om, at Gud ikke har fuldt kendskab til sine skabningers fremtid.

OK, tak for svaret. Det fik mig til at søge efter ordet ”alvidende” i Biblen for at se, om det rent faktisk står der. Jeg fandt det i ”Tilføjelser til Esters Bog E,4”:

opblæst af smiger fra dem, der ikke ved, hvad godhed er, bilder de sig ind, at de kan flygte fra den alvidende Guds retfærdige dom.

Jeg har ikke hørt om disse tilføjelse før. Er de en ”rigtig” del af bibelen?

Ja.
Eller: "Jeg har frikøbt dig i dyre domme og sendt dig en redningsbåd - hop i eller gå ned med den synkende skude, som sprang læk allerede på sin jomfrurejse for længe længe siden ... "

Det er Gud, der har skabt os og vores begrænsninger, og det er ham, der har skabt Helvedes flammer. Jeg har svært ved at se, at vi skal være taknemmelige for, at han har sendt en lille spinkel tømmerflåde til at redde os fra det frådende hav, som han har skabt til at true os.

Til toppen 
#38709 - 21/11/2004 12:00 Re: Opsamling - GT [Re: Nikolaj]
Mortenm
Bruger

Hej Nikolaj

Det ville jo nok alligevel være en god idé, hvis du anfører, at der her ikke er tale om noget, der specifikt gælder for kvinden, men om noget, der indeholder præcis de samme konsekvenser for både manden og kvinden. Hvis du udelader dette, vil det nok give en uheldig fordrejning, og det regner jeg ikke med, at du er interesseret i.

Nej, jeg er absolut ikke interesseret i at min tekst er fordrejende. Jeg har jo netop spurgt jer til råds som et forsøg på at fjerne forvridninger fra min tekst. Af samme grund lader jeg også bibelcitater være en del af min tekst, så eventuelle læsere til dels selv kan vurdere, om det, jeg skriver, er berettiget, og de kan også selv se om et givet citat, drejer sig om begge køn eller kun kvinder.

Til toppen 
#38710 - 21/11/2004 13:30 Re: Bibelens kvindesyn [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Hej kristina

Set i menneskeperspektiv, hvor vi kun har sølle tre dimensioner (LxBxH) plus tiden, vil jeg sige, at Gud ikke har forudviden om, hvordan hans mennesker vil reagere.

Her må jeg nok sige, at vi for en sjælden gangs skyld er uenige. Jeg kan slet ikke acceptere tanken om, at Gud ikke skulle være fuldstændig alvidende. For mig at se ville det være det samme som at sige, at Gud ikke er fuldkommen, og vil du ikke give mig ret i, at Gud per definition er fuldkommen?

Så må jeg (som det mindste af to onder) acceptere tanken om, at Gud har kunnet forudse syndefaldet. Og samtidig vil jeg nævne, at hvis vi ikke havde mulighed for at vælge Gud fra, så havde vi heller ikke mulighed for at vælge Gud til.

- Nikolaj

Til toppen 
#38711 - 21/11/2004 13:35 Re: Opsamling - GT [Re: Mortenm]
Nikolaj
Bruger

Hej Morten

Det glæder mig, at du ønsker at præsentere Bibelens kvindesyn på en fair måde uden fordrejninger. Kunne man eventuelt forestille sig, at du, når din tekst (hvad er det egentlig for en tekst?) er færdig, vil gøre denne debats brugere opmærksom på den, gerne med et link, så vi selv kan bedømme resultatet?

Mvh Nikolaj

Til toppen 
#38712 - 21/11/2004 13:41 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Mortenm
Bruger

Hej Nikolaj

Så må jeg (som det mindste af to onder) acceptere tanken om, at Gud har kunnet forudse syndefaldet. Og samtidig vil jeg nævne, at hvis vi ikke havde mulighed for at vælge Gud fra, så havde vi heller ikke mulighed for at vælge Gud til.

Får vi ikke nogle problemer, hvis vi prøver at forene alvidenhed og fri vilje? Eksistensen af alvidenhed betyder jo, at alt er fastlagt på forhånd. Hvordan kan man så have en fri vilje til at træffe valg?

Til toppen 
#38713 - 21/11/2004 13:55 Re: Opsamling - GT [Re: Nikolaj]
Mortenm
Bruger

Hej Nikolaj

Kunne man eventuelt forestille sig, at du, når din tekst (hvad er det egentlig for en tekst?) er færdig, vil gøre denne debats brugere opmærksom på den, gerne med et link, så vi selv kan bedømme resultatet?

Teksten om Biblens kvindesyn er en lille del af en større tekst, der er en slags introduktion til skepticisme (ikke i den klassiske filosofiske betydning af ordet, men i den betydning, som den bruges af nutidens skeptikere).

Jeg skal gerne give besked herinde (jeg giver dog ingen garantier, for jeg husker som en si ), når/hvis jeg bliver færdig . Indtil videre har jeg været i gang i 8 år, så tidshorisonten er lidt lang. Jeg håber dog, at jeg efterhånden er nået slutfasen, men det har jeg allerede haft ment nogle gange undervejs, så lad os nu se, om det holder denne gang .

Til toppen 
#38714 - 21/11/2004 13:59 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
Nikolaj
Bruger

Hej Morten

Får vi ikke nogle problemer, hvis vi prøver at forene alvidenhed og fri vilje? Eksistensen af alvidenhed betyder jo, at alt er fastlagt på forhånd. Hvordan kan man så have en fri vilje til at træffe valg?

Spørgsmålet er jo, hvad den frie vilje egentlig er. Jeg tror på, at alting i verden har en årsag, og intet beror på tilfældigheder. Jeg mener i øvrigt, at fænomenet tilfældighed i egentligste forstand slet ikke eksisterer. Hvis alt har en årsag, også den frie viljes beslutninger, så er det klart, at disse beslutninger dybest set er fastlagt på forhånd.
Jeg mener, at den frie vilje er et resultat af det menneskelige sinds behandling af indtryk og oplevelser samt medfødte og udviklede personlige træk. Den frie vilje er altså ikke tilfældig, den er lige så fri som en bold, der svæver gennem luften i en pæn parabel.

- Nikolaj

Til toppen 
#38715 - 21/11/2004 14:08 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Mortenm
Bruger

Hej Nikolaj

Spørgsmålet er jo, hvad den frie vilje egentlig er. Jeg tror på, at alting i verden har en årsag, og intet beror på tilfældigheder. Jeg mener i øvrigt, at fænomenet tilfældighed i egentligste forstand slet ikke eksisterer.

Skal jeg dermed slutte, at du ikke anerkender kvantemekanikken?

Hvis alt har en årsag, også den frie viljes beslutninger, så er det klart, at disse beslutninger dybest set er fastlagt på forhånd.

Så er vi enige så langt.

Jeg mener, at den frie vilje er et resultat af det menneskelige sinds behandling af indtryk og oplevelser samt medfødte og udviklede personlige træk. Den frie vilje er altså ikke tilfældig, den er lige så fri som en bold, der svæver gennem luften i en pæn parabel.

Hvordan kan en vilje være fri, hvis den er totalt ufri?

Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor du inddrager tilfældighed i diskussionen. En tilfældig process har jo ikke nogen fri vilje, den træffer ikke selv et valg, den er blot tilfældig.

Til toppen 
#38716 - 21/11/2004 14:27 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
Nikolaj
Bruger

Hej Morten

N: Jeg mener i øvrigt, at fænomenet tilfældighed i egentligste forstand slet ikke eksisterer.

M: Skal jeg dermed slutte, at du ikke anerkender kvantemekanikken?

Jeg anerkender kvantemekanikken, så længe man husker, at det er en teori under udvikling, og jeg tror, at man på et tidspunkt vil opdage en lovmæssighed bag det, som tilsyneladende var tilfældigheder. Jeg kan fuldt ud tilslutte mig det, når Einstein siger: "Gud spiller ikke med terninger."

N: Jeg mener, at den frie vilje er et resultat af det menneskelige sinds behandling af indtryk og oplevelser samt medfødte og udviklede personlige træk. Den frie vilje er altså ikke tilfældig, den er lige så fri som en bold, der svæver gennem luften i en pæn parabel.

M: Hvordan kan en vilje være fri, hvis den er totalt ufri?

Det er jo et spørgsmål om, hvordan man definerer ordet fri. Viljen er fri på den måde, at den kan påvirkes fra alle sider, og på den måde, at den ikke umiddelbart kan forudsiges (af en ikke-alvidende).

Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor du inddrager tilfældighed i diskussionen. En tilfældig process har jo ikke nogen fri vilje, den træffer ikke selv et valg, den er blot tilfældig.

Jeg inddrog begrebet tilfældighed for at illustrere, hvad den frie vilje ikke er. Og som sagt mener jeg ikke, at der findes egentlig tilfældighed, kun tilsyneladende tilfældighed.

Mvh Nikolaj

Til toppen 
#38717 - 21/11/2004 14:44 Re: Guds alvidenhed / tilvalg og fravalg [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

Jo, jeg vil sandelig give dig ret i, at Gud er fuldkommen. Selvfølgelig da!

"Her må jeg nok sige, at vi for en sjælden gangs skyld er uenige. Jeg kan slet ikke acceptere tanken om, at Gud ikke skulle være fuldstændig alvidende"

Måske er vi alligevel ikke uenige - måske er vi.
Det ville nok kræve en meget lang samtale at finde ud af det - det ville være dejligt, om vi en gang fik tid og ro til det.

Men jeg må afstå fra at forsøge at sætte mig på Guds trone og anskue verden derfra.

Og det jeg skrev var jo, at set i et menneskeperspektiv - som Gud pr. definition er hævet over - er Gud nok ikke vidende om, hvordan hans skabninger vil forholde os til de situationer, vi kommer ud for i vores jordeliv. Hvis han var, ville vi ikke være personligt ansvarlige for vores tanker, ord og gerninger.

Og hvis han var, ville jeg jo være fatalist/determinist, og det er jeg ikke.

Så må jeg (som det mindste af to onder) acceptere tanken om, at Gud har kunnet forudse syndefaldet.

Jeg vil for mit eget vedkommende hellere sige: ".... har kunnet forudse muligheden for syndefaldet" - - blandt uendelig mange andre muligheder. Mennesket blev skabt af Gud i Guds billede, med frihed til at vælge Gud fra, hvad der jo skete. Adam og Eva skulle ikke "vælge Gud til", for de var jo skabt frie og fuldkomne, til at tilhøre ham.

Og samtidig vil jeg nævne, at hvis vi ikke havde mulighed for at vælge Gud fra, så havde vi heller ikke mulighed for at vælge Gud til.

Jeg tror heller ikke, at vi selv har mulighed for at vælge Gud til! Nogle mener, at det har de faktisk gjort, at de bare en dag, helt på egen hånd, besluttede sig for, at det ville de.
Men det tror jeg er en illusion.

Jeg mener, at det er Gud, der skaber troen i os og at "gør-det-selv"-modellen er lige så umulig som at trække sig selv op af mosen ved at hive opad i sit hår.

Så valgfriheden er først vores, når vi er blevet Guds børn. Så er vi først virkelig frie, og kan vælge at forblive i Guds rige, eller igen vende ryggen til ham.

Det gør nogle (et nyt syndefald!). Ubegribeligt for mig, men jeg ved at det det forekommer, at nogle har et så stærkt "vil-selv", at de simpelthen ikke kan holde ud at lade Gud være Herre i deres liv.

For mit eget vedkommende kan jeg sige med sikkerhed, at jeg bestemt ikke selv valgt Gud til. Jeg blev, som alle andre, undfanget og født med ryggen til Gud, som Guds fjende. Og jeg valgte aldrig Gud til.

Men der skete det, at jeg blev opsøgt af hyrden og, som et meget modstræbende får, der sparkede kraftigt ud med alle fire ben, båret ind i Hans rige. I fin overensstemmelse med Lukas 19,10: For Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte!

Jo, du kan tro jeg vil give dig ret i, at Gud er fuldkommen!!
Almægtig, alkærlig, retfærdig og, uden for tid og rum og på sin egen guddommelige måde (som jeg ikke med min tanke kan trænge ind i) også alvidende ..

Har jeg mon med disse måske lidt kryptiske ord bevæget mig endnu længere væk fra en fælles forståelse? Desværre kan jeg nok ikke udtrykke mig klarere. Og desuden kan jeg skifte mening. Det er sket før ....

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38718 - 21/11/2004 14:56 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

... vil du ikke give mig ret i, at Gud per definition er fuldkommen?

Hvad indebærer det egl. at "Gud per definition er fuldkommen"?
Er Guds egenskaber virkelig blot noget I kristne har defineret?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#38719 - 21/11/2004 15:05 Re: Guds alvidenhed / tilvalg og fravalg [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Hej kristina

Jeg tror heller ikke, at vi selv har mulighed for at vælge Gud til ... valgfriheden er først vores, når vi er blevet Guds børn. Så er vi først virkelig frie, og kan vælge at forblive i Guds rige, eller igen vende ryggen til ham.

Det giver jeg dig ret i, som Guds børn har vi muligheden for at vælge Gud til passivt ved at forblive i hans rige. Adam og Eva var også Guds børn, men de valgte Gud fra. Hvis de ikke havde haft mulighed for at vælge Gud fra, så havde de heller ikke kunnet vælge at forblive hos Gud, for så havde det ikke været noget valg. Ligesådan er det med os. Forstår du, hvad jeg mener?

- Nikolaj

Til toppen 
#38720 - 21/11/2004 15:14 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Ateist]
Nikolaj
Bruger

Hej Ateist

Bedre end at sige, at "Gud per definition er fuldkommen", er det nok at sige, at fuldkommenhed per definition er en guddommelig egenskab. Denne og andre egenskaber ved Gud (f.eks. hellighed ) er jo ikke noget, vi kristne definerer.

Mvh Nikolaj

Til toppen 
#38721 - 21/11/2004 15:42 Re: Guds alvidenhed / tilvalg og fravalg [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ja, Nikolaj, ja sådan ser jeg også på det.

Så hvis du ikke har nogen indvendinger mod noget af det andet, jeg skrev, så er vi vel alligevel i overensstemmelse?

Men, det er svært stof, og min tanke er muligvis lidt uklar. Jeg mindes min gode gamle dansklærers bemærkning en gang for mange år siden, hvor jeg stod og hakkede i stoffet:

"Du må hellere læse på det igen, det dunkelt sagte, er det dunkelt tænkte!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38722 - 21/11/2004 16:50 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Mortenm
Bruger

Hej Nikolaj

Jeg anerkender kvantemekanikken, så længe man husker, at det er en teori under udvikling, og jeg tror, at man på et tidspunkt vil opdage en lovmæssighed bag det, som tilsyneladende var tilfældigheder. Jeg kan fuldt ud tilslutte mig det, når Einstein siger: "Gud spiller ikke med terninger."

I så fald er du uenig med de fleste fysikere. Det du tror på er en af de såkaldte ”Hidden variable teorier”. Jeg tillader mig lige at sakse lidt fra Wikipedia, der forklarer situationen udemærket:

In other words, quantum mechanics as it stands might be an incomplete description of reality. Some physicists maintain that underlying this level of indeterminacy there is an objective foundation. Such a theory is called a hidden variable theory. Most believe, however, that there is no deeper reality in quantum mechanics — that, indeed, experiments have shown hidden variables to be incompatible with observations.

[…]

A hidden-variable theory, with its underlying determinism, which is consistent with quantum mechanics would have to be non-local, maintaining the existence of instantaneous causal relations between physically separated entities.

Det er jo et spørgsmål om, hvordan man definerer ordet fri. Viljen er fri på den måde, at den kan påvirkes fra alle sider, og på den måde, at den ikke umiddelbart kan forudsiges (af en ikke-alvidende).

Mener du, at en terning er fri, når man kaster med den?

Jeg forstår ikke, hvordan du kan tale om, at vi har et valg, hvis vi ikke vælger noget selv, men blot bliver styret af udefra kommende påvirkninger. Kan du uddybe det?

Til toppen 
#38723 - 21/11/2004 16:51 Re: Guds alvidenhed / tilvalg og fravalg [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Ja, kristina, jeg tror godt, at vi kan blive enige om, at vi som mennesker ikke helt kan overskue, hvad alvidenhed er, og hvilke konsekvenser det har.

- Nikolaj

Til toppen 
#38724 - 21/11/2004 17:06 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
Nikolaj
Bruger

Hej Morten

N: Jeg anerkender kvantemekanikken, så længe man husker, at det er en teori under udvikling, og jeg tror, at man på et tidspunkt vil opdage en lovmæssighed bag det, som tilsyneladende var tilfældigheder. Jeg kan fuldt ud tilslutte mig det, når Einstein siger: "Gud spiller ikke med terninger."

M: I så fald er du uenig med de fleste fysikere.

Jeg er også uenig med de fleste biologer om, hvordan livet er opstået.

Mener du, at en terning er fri, når man kaster med den?

Det er jo i hvert fald ikke tilfældigt, hvad den lander på. Men om den er fri, ja, det er den vel på sin vis.

Jeg forstår ikke, hvordan du kan tale om, at vi har et valg, hvis vi ikke vælger noget selv, men blot bliver styret af udefra kommende påvirkninger. Kan du uddybe det?

Først vil jeg lige pointere, at jeg også tror, at indefra kommende påvirkninger betyder noget. Men for at komme til sagen: Hvordan kan jeg tale om et frit valg? Et valg er en proces, som involverer to eller flere muligheder, hvoraf kun én bliver til beslutning. Valget kan siges at være frit, fordi resultatet (tilsyneladende) ikke er givet på forhånd.

Det er svært stof, det her, og jeg er ikke filosof, så det kan godt være, at jeg kommer til at formulere mig lidt uklart eller løbe ind i nogle tankemæssige blindgyder.

- Nikolaj

Til toppen 
#38725 - 21/11/2004 17:26 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Mortenm
Bruger

Hej Nikolaj

Jeg er også uenig med de fleste biologer om, hvordan livet er opstået.

Godt ord igen .

Det er jo i hvert fald ikke tilfældigt, hvad den lander på. Men om den er fri, ja, det er den vel på sin vis.

OK, så synes jeg, at du har en lidt pudsig definition af ordet ”fri”, men nu forstår jeg vist dit standpunkt bedre.

Først vil jeg lige pointere, at jeg også tror, at indefra kommende påvirkninger betyder noget.

Hvad ligger du i udtrykket ”indefra kommende påvirkninger”?

Hvordan kan jeg tale om et frit valg? Et valg er en proces, som involverer to eller flere muligheder, hvoraf kun én bliver til beslutning. Valget kan siges at være frit, fordi resultatet (tilsyneladende) ikke er givet på forhånd.

Men det er jo ifølge dit eget udsagn givet på forhånd, hvad der vil ske, da den alvidende Gud kender udfaldet. Jeg synes lidt, at du vil blæse og have mel i munden samtidigt.

Det er svært stof, det her, og jeg er ikke filosof, så det kan godt være, at jeg kommer til at formulere mig lidt uklart eller løbe ind i nogle tankemæssige blindgyder.

Det samme gælder vist for mig .

Til toppen 
#38726 - 21/11/2004 17:42 Re: Opsamling - GT [Re: Mortenm]
Mortenm
Bruger

Hej Forum

Jeg har et lille tillægsspørgsmål til dem af jer, der stadig læser med. Flerkoneri ser ud til at være udbredt i GT. Hvordan ser NT på det?

Til toppen 
#38727 - 21/11/2004 17:44 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
Nikolaj
Bruger

Hej Morten

N: Først vil jeg lige pointere, at jeg også tror, at indefra kommende påvirkninger betyder noget (for det frie valg, red.).

M: Hvad ligger du i udtrykket ”indefra kommende påvirkninger”?

Jeg mente f.eks. erfaringer, følelser, idéer o.l., som ikke umiddelbart kommer udefra, men som heller ikke opstår ud af ingenting.

Men det er jo ifølge dit eget udsagn givet på forhånd, hvad der vil ske, da den alvidende Gud kender udfaldet. Jeg synes lidt, at du vil blæse og have mel i munden samtidigt.

For mig at se ville Gud ikke være alvidende, hvis han ikke kendte udfaldet på forhånd, og jeg vil da mene, at Gud er alvidende. Men vi dødelige kan jo ikke forudsige det på forhånd, ligesom vi ikke kan forudsige, hvad en terning lander på. Forstår du, hvad jeg mener?

Mvh Nikolaj

Til toppen 
#38728 - 21/11/2004 17:59 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Mortenm
Bruger

Hej Nikolaj

Jeg mente f.eks. erfaringer, følelser, idéer o.l., som ikke umiddelbart kommer udefra, men som heller ikke opstår ud af ingenting.

OK, tak for afklaringen.

For mig at se ville Gud ikke være alvidende, hvis han ikke kendte udfaldet på forhånd, og jeg vil da mene, at Gud er alvidende. Men vi dødelige kan jo ikke forudsige det på forhånd, ligesom vi ikke kan forudsige, hvad en terning lander på. Forstår du, hvad jeg mener?

Jeg tror ikke helt, at jeg forstår dig, for som sagt mener jeg, at du vil blæse og have mel i munden samtidigt. Du vil både have, at udfaldet af vores handlinger er givet på forhånd, og at de ikke er det.

Sådan som jeg opfatter det, du skriver, så mener du, at vi har et valg, fordi mennesker ikke på forhånd kender vores handlinger. At mennesker ikke har den viden, mener jeg dog ikke giver plads til noget valg, for du mener jo også, at Gud kender vores handlinger på forhånd, og dermed altså, at de er fastlagt på forhånd. Noget, der er fastlagt, kan ikke være et valg. Terningen har jo heller ikke noget valg - det er uforudsigeligt for mennesker, hvad den ender på, men der er ikke noget valg involveret i processen.

Kan du forklare mig, hvordan der kommer et valg ind i billedet?

Til toppen 
#38729 - 21/11/2004 18:06 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
søgende
Bruger

Hej Alle.

Det er et spændende spørgsmål, som bliver diskuteret her. Jeg synes dog, at det er på sin ret at klargøre, at Bibelens Gud ikke er logisk. Det er en menneskelig umulighed at forstå sådanne problemstillinger om det guddommelige, om menneskets indre og om livets opståen. Spørgsmålet om den frie vilje kontra Guds alvidenhed er et fremragende eksempel på det.

På et tidspunkt må man i sit standpunkt sige: det kan jeg ikke svare på, der ligger tilsyneladende en modsigelse her.

Sagen er jo så den, at der ikke findes nogen logiske svar på livets store spørgsmål, hverken fra kristne eller ateister. Vi kan diskutere og forsøge at overbevise hinanden, men grundlæggende har vi nogle meninger, som vi har, fordi det har vi bare!

Det burde vi alle erkende. Det viser også en vis ydmyghed i vores holdninger.

Så svaret på spørgsmålet om definitionen om Guds alvidenhed er et kristent påfund: Ja, det er det vel, taget fra Bibelen, som mennesker engang har skrevet ned om det de oplevede. De kristne vil selvfølgelig påstå, at det også er rigtigt.

Mvh Søren.

Til toppen 
#38730 - 21/11/2004 18:10 Re: Gud, den uransagelige? [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten

"Jeg vil i øvrigt endnu en gang tillade mig at være lidt provokerende: Risikerer argumenter af ’Vi begrænsede mennesker kan ikke forstå Gud’-typen ikke at blive en metode til at undgå at indse, at ens trossystem ikke hænger sammen? De kan bruges hver gang, ens trossystem kommer i problemer og fører til, at man kan forblive sikker i troen uden at skulle lade logik og kritisk tankegang komme i vejen."

Lige præcis, og det er ikke spor provokerende, ikke for mig i hvert fald, for jeg er helt enig med dig.

Det hænger muligvis sammen med, at jeg slet ikke er religiøs, og ikke er tiltrukket af mystik.

Vi skal ikke gøre Gud mere uforståelig, end han er. Faktisk er kristendommen en åbenbaring, og ikke spor mystisk. Gud har givet sig til kende for os og kan sagtens tåle, at vi forholder os kritisk til ham!

Ganske vist står der i Romerbrevet 11,33:

O dyb af Guds rigdom og visdom og kundskab! Hvor uransagelige er hans domme, og hvor usporlige hans veje! For »hvem kender Herrens tanker, eller hvem kan være hans rådgiver?

Men det læser jeg bestemt ikke som et forbud at ransage, så det gør jeg på livet løs! Somme tider har det ført til troskriser, men jeg er indtil videre kommet tros-styrket igemmen - et par aha-oplevelser rigere!

Så du vil ikke fra min mund høre fromme ord om at "Herrens veje er uransagelige"!
De fleste af de kritiske spørgsmål jeg undervejs har stillet til kristendommen er blevet besvaret, men hvert svar, hver aha-oplevelse, har åbnet døre til flere, nye spørgsmål, så jeg bliver aldrig færdig, når aldrig frem til at kunne sige: "Fint, det var det, nu har jeg rede på det hele ..."

Men jeg ransager, som sagt, og jeg er sikkert et ganske anstrengende bekendtskab for de præster (og kristne i øvrigt), som jeg har kontakt med, men det finder de sig nogenlunde pænt i ...

Jeg har ikke forsøgt ikke at definere Gud, og gøre mig nogen forhånds-forstilling om, hvordan han skal være, for at kunne bekende mig til ham, for nøgleordet for mig er, at det jeg skal leve og dø på skal være sandt - så må alle andre fordringer vige.

Jeg kan ikke sige: Dette kan ikke være sandt, for hvis det var, ville det være alt for ubehageligt. Heller ikke: "Dette må være sandt, for det siger "de andre", de som har læst teologi eller de, som har haft personlige guddommelige oplevelser. (Alt dette kan jeg ikke bruge til noget.)

Det som ikke kan tåle dagens klare lys, og den kritiske logiske tanke, det må falde.
Sådan ser jeg på det. Men det betyder ikke at jeg dermed har en forhånds-kritisk indstilling til Bibelens tekster, kun en åben, nysgerrig indstilling.

Hvis jeg vil lære noget nyt, uanset hvilket fag det drejer sig om, vil jeg lytte og læse med den indstilling, at det kunne have sin rigtighed. Det er helt ufarligt - man kan altid kaste det fra sig igen bagefter, når man har haft stunder til at tænke det igennem!

Du skriver, om "Tilføjelser til Esters bog E4 Jeg har ikke hørt om disse tilføjelse før. Er de en ”rigtig” del af bibelen? Jeg beklager, det ved jeg ikke!

"Det er Gud, der har skabt os og vores begrænsninger, og det er ham, der har skabt Helvedes flammer. Jeg har svært ved at se, at vi skal være taknemmelige for, at han har sendt en lille spinkel tømmerflåde til at redde os fra det frådende hav, som han har skabt til at true os."

Det var dog eine grausame Salbe!
(Hvad skulle Gud dog gøre uden mig som forsvarer? )

1) Gud har ikke skabt os med begrænsninger men derimod, lige omvendt, med ubegrænset frihed. Som altså blev misbrugt med de velkendte katastrofale konsekvenser. Det jeg kalder "et guddommeligt eksperiment, som i første omgang mislykkedes ..!

2) Der er ikke tale om en lille spinkel tømmerflåde.
Og Gud truer ingen, evangeliet er en åben invitation!

Jesus Kristus, som for os har overvundet både synd, død og djævel, kan bære hele verden frelst ind til festen i Guds paradis, helt uden at forløfte sig!

Det er gratis, for entreen er allerede betalt, og man kan komme som man er ...

Men kan selvfølgelig også være så selvdestruktiv, at man holder sig væk ...

Min sjæl, hvad vil du mer'?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38731 - 21/11/2004 18:11 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
søgende
Bruger

Kan man ikke skelne mellem Guds forudbestemmelse og Guds alvidenhed? Kan Gud ikke på forhånd vide hvad et menneske vil vælge, uden dog at have indflydelse på valget?

Eller ... ?

Mvh Søren.

Til toppen 
#38732 - 21/11/2004 18:21 Re: Bibelens kvindesyn [Re: søgende]
Mortenm
Bruger

Hej Søgende

Sagen er jo så den, at der ikke findes nogen logiske svar på livets store spørgsmål, hverken fra kristne eller ateister. Vi kan diskutere og forsøge at overbevise hinanden, men grundlæggende har vi nogle meninger, som vi har, fordi det har vi bare!

Det burde vi alle erkende. Det viser også en vis ydmyghed i vores holdninger.

Man bør naturligvis erkende, at man ikke har svar på alle spørgsmål, men jeg mener da klart, at man bør bestræbe sig på at sikre sig, at ens standpunkt ikke indeholder ulogiske ting eller direkte selvmodsigelser.

Til toppen 
#38733 - 21/11/2004 18:22 Re: Gud, den uransagelige? [Re: kristina]
søgende
Bruger

Hejsa

Du skriver, om "Tilføjelser til Esters bog E4 Jeg har ikke hørt om disse tilføjelse før. Er de en ”rigtig” del af bibelen? Jeg beklager, det ved jeg ikke!

Tilføjelser til Ester er ikke med i Bibelen, den hører under de såkaldte apokryfiske bøger til det Gamle Testamente.

Mvh Søren.

Til toppen 
#38734 - 21/11/2004 18:34 Re: forvarsel om trådlukning [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten - jeg kan se at denneher tråd nu er oppe på 118 indlæg, og at der er en masse bolde i luften.

Da ordstyrerne normalt lukker og slukker, når en tråd er oppe på ca. 100 indlæg, vil jeg foreslå, at man forbereder sig på at fortsætte samtalerne i nye tråde, inden ordstyrer AnnePande dukker op og lukker ned!

Det bliver også mere overskueligt, hvis vi bestræber os på at lade hvert emne have sin egen tråd ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38735 - 21/11/2004 18:56 Re: Gud, den uransagelige? [Re: kristina]
Mortenm
Bruger

Hej Kristina

Lige præcis, og det er ikke spor provokerende, ikke for mig i hvert fald, for jeg er helt enig med dig.

Fint, jeg følte bare, at det var det, du var i gang med, da du skrev om, hvordan Gud er uden for tid og rum, og at vi ikke kan begribe den slags.

Det hænger muligvis sammen med, at jeg slet ikke er religiøs, og ikke er tiltrukket af mystik.

Den med, at du ikke er religiøs, bliver du nok lige nødt til at forklare mig lidt nærmere. Du skriver da i din profil, at du er kristen. Hvordan kan man være det uden at være religiøs?

Jeg har ikke forsøgt ikke at definere Gud, og gøre mig nogen forhånds-forstilling om, hvordan han skal være

Men du har vel den forhåndsindstilling om ham, at han er som beskrevet i Biblen?

Det er helt ufarligt - man kan altid kaste det fra sig igen bagefter, når man har haft stunder til at tænke det igennem!

Det er jeg ikke helt enig i. Hvis noget først når at tage rod og blive en del af ens verdensopfattelse, så bliver det et filter, der farver ens observationer og tanker, og dermed bliver det meget svært at skille sig af med.

Det var dog eine grausame Salbe!
(Hvad skulle Gud dog gøre uden mig som forsvarer? )

1) Gud har ikke skabt os med begrænsninger men derimod, lige omvendt, med ubegrænset frihed. Som altså blev misbrugt med de velkendte katastrofale konsekvenser. Det jeg kalder "et guddommeligt eksperiment, som i første omgang mislykkedes ..!

Mennesker har da mange begrænsninger, ellers var vi jo alle sammen guder.

Gud truer ingen, evangeliet er en åben invitation!

Ryger man da ikke i Helvede, hvis man ikke følger Guds ord? Eller kan jeg opføre mig, som jeg vil, og så alligevel komme direkte i Himlen?

Til toppen 
#38736 - 21/11/2004 19:28 Re: Bibelens kvindesyn [Re: søgende]
Mortenm
Bruger

Hej Søgende

Kan man ikke skelne mellem Guds forudbestemmelse og Guds alvidenhed? Kan Gud ikke på forhånd vide hvad et menneske vil vælge, uden dog at have indflydelse på valget?

Jo, men det kan han sagtens, men hvis han på forhånd ved, hvad mennesket vil gøre, så må det jo nødvendigvis være fastlagt på forhånd, hvad det gør. Mit spørgsmål er så: Hvordan kan der være tale om et frit valg, hvis udfaldet er givet på forhånd?

Til toppen 
#38737 - 21/11/2004 19:30 Re: Gud, den uransagelige? [Re: søgende]
Mortenm
Bruger

Hej Søgende

Tilføjelser til Ester er ikke med i Bibelen, den hører under de såkaldte apokryfiske bøger til det Gamle Testamente.

Tak for hjælpen. Kan du yderligere forklare mig, hvordan man ser på dem? Regnes de som værende autoritative?

Til toppen 
#38738 - 21/11/2004 19:40 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

Hej Nikolaj!

Bedre end at sige, at "Gud per definition er fuldkommen", er det nok at sige, at fuldkommenhed per definition er en guddommelig egenskab.

Er det ikke at sige det samme blot formuleret på en anden måde?

Hvis Gud er fuldkommen er han det vel blot fordi at sådan er det?
Ikke fordi det ligger direkte eller indirekte i de ord I har valgt at beskrive ham med?

Denne og andre egenskaber ved Gud ... er jo ikke noget, vi kristne definerer.

Det er der jo unægteligt delte meninger om

f.eks. hellighed

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#38739 - 21/11/2004 19:48 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

For mig at se ville Gud ikke være alvidende, hvis han ikke kendte udfaldet på forhånd, og jeg vil da mene, at Gud er alvidende.

Hvis Gud kender udfaldet på forhånd, så er det hele vel blot et show Gud han opfører?
Han har i skabelsesøjeblikket programmeret det hele og trykket 'play', hvorpå filmen kører derudad.
Det kan vel kun være for at underholde sig selv? Men hvori består underholdningen i et show man på forhånd kender 100%?
Hvad mener du at formålet med det skulle være?

Til toppen 
#38740 - 21/11/2004 19:55 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Ateist]
Nikolaj
Bruger

Hej Ateist

Hvis Gud kender udfaldet på forhånd, så er det hele vel blot et show Gud han opfører?
Han har i skabelsesøjeblikket programmeret det hele og trykket 'play', hvorpå filmen kører derudad.
Det kan vel kun være for at underholde sig selv? Men hvori består underholdningen i et show man på forhånd kender 100%?
Hvad mener du at formålet med det skulle være?

Det eneste svar, jeg kan give, er: Det ved jeg ikke.

- Nikolaj

Til toppen 
#38741 - 21/11/2004 20:39 Re: Gud, den uransagelige? [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen Morten,

¨"Den med, at du ikke er religiøs, bliver du nok lige nødt til at forklare mig lidt nærmere. Du skriver da i din profil, at du er kristen. Hvordan kan man være det uden at være religiøs?"

Godt spørgsmål.
Her kommer et ret dårligt svar:

Det er sandt, at kristendom betragtes som en religion. En blandt flere. Jeg en bog der hedder "De store verdensreligioner", hvor også kristendommen er beskrevet. Så hvordan kan jeg tillade mig at påstå, at jeg ikke er religiøs, men altså kristen?

Det er fordi jeg mener, at kristendommen bygger på helt konkrete historiske og geografiske kendsgerninger (og dermed er principielt helt forskellige fra de talrige i luften svævende spirituelle forestillinger. Beviserne mangler, men jeg er nået frem til at evangeliets sandhedsværdi er det jeg vil kalde "en til vished grænsende sandsynlighed".
Ellers var jeg aldrig blevet kristen.

Jeg har nemlig ikke det religiøse "gen", som jeg må konstatere, at mange (også kristne) er udstyret med.

I min skoletid fik jeg et overblik over de forskellige religioner - undrede mig lidt, og prøvede at finde ud af, hvordan nogen dog var i stand til at vælge en enkelt, og efter hvilke kriterier mon? Cost-benefit, eller? Hvor kunne man få højeste gevinst for mindst mulige investering? Og hvordan kunne det have noget med virkeligheden at gøre?

Naturligvis havde jeg således ingen lyst eller motivation for at vælge nogen religion, og mente heller ikke at have brug for en sådan.

Kr. Jeg har ikke forsøgt ikke at definere Gud, og gøre mig nogen forhånds-forstilling om, hvordan han skal være.

M: Men du har vel den forhåndsindstilling om ham, at han er som beskrevet i Biblen?

Nej, det var ingen forhånds-. Det var noget, jeg fandt ud af undervejs i processen.

Mennesker har da mange begrænsninger, ellers var vi jo alle sammen guder.

Jeg mente: vi blev ikke skabt med begrænsningerne. De er konsekvensen af syndefaldet. Interaktionen mellem Gud og hans skabning. Døden er jo en alvorlig begrænsning af livet. Og synden: at vi elsker os selv og ikke Gud og næsten. Deraf al elendighed.

"Ryger man da ikke i Helvede, hvis man ikke følger Guds ord?"

Uha nej, så ville det være ude med os alle.

Gudsriget er netop kun for dem, som ikke kan følge Guds ord).
Det siger Jesus selv i alle de tre synoptiske evangelier: Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere.

Eller kan jeg opføre mig, som jeg vil, og så alligevel komme direkte i Himlen?

Ja! Hvis du altså tror på, at Jesus er død for dine synder, og hjertens gerne vil frelse dig fra den fortabelse, du er født til, og lægger dit liv i hans kærlige hænder ...

Men, hvis du skulle have et fyldestgørende svar på dine spørgsmål, skulle jeg citere flere af de temmelig mange hyldemeter bøger, jeg har stående ... og det går jo ikke. En af livets mange begrænsninger!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38742 - 21/11/2004 21:05 Re: Gud, den uransagelige? [Re: kristina]
Mortenm
Bruger

Hej Kristina

Den med, at du ikke er religiøs, bliver du nok lige nødt til at forklare mig lidt nærmere. Du skriver da i din profil, at du er kristen. Hvordan kan man være det uden at være religiøs?

Godt spørgsmål.
Her kommer et ret dårligt svar:

Det er sandt, at kristendom betragtes som en religion. En blandt flere. Jeg en bog der hedder "De store verdensreligioner", hvor også kristendommen er beskrevet. Så hvordan kan jeg tillade mig at påstå, at jeg ikke er religiøs, men altså kristen?

Det er fordi jeg mener, at kristendommen bygger på helt konkrete historiske og geografiske kendsgerninger (og dermed er principielt helt forskellige fra de talrige i luften svævende spirituelle forestillinger. Beviserne mangler, men jeg er nået frem til at evangeliets sandhedsværdi er det jeg vil kalde "en til vished grænsende sandsynlighed".
Ellers var jeg aldrig blevet kristen.

Jeg har nemlig ikke det religiøse "gen", som jeg må konstatere, at mange (også kristne) er udstyret med.

Jeg håber, at du kan tilgive mig for, at jeg vil fortsætte med at betragte dig som værende religiøs. Alt andet vil for mig være at gøre gevaldigt vold på sproget.

Men du har vel den forhåndsindstilling om ham, at han er som beskrevet i Biblen?

Nej, det var ingen forhånds-. Det var noget, jeg fandt ud af undervejs i processen.

OK, tak for svaret. Resten af dit indlæg svarer jeg på i denne nye tråd.

Til toppen 
#38743 - 21/11/2004 21:36 Re: Gud, den uransagelige? [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten,

"Jeg håber, at du kan tilgive mig for, at jeg vil fortsætte med at betragte dig som værende religiøs."

Jamen selvfølgelig kan jeg da tilgive .. !
Jeg er jo kristen!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38744 - 21/11/2004 21:57 Re: Gud, den uransagelige? [Re: kristina]
søgende
Bruger

Hej Kristina.

Jeg mente: vi blev ikke skabt med begrænsningerne. De er konsekvensen af syndefaldet.

Det mener jeg nu ikke Bibelen er helt enig med dig i. Adam og Evas synd var jo netop at bryde den grænse, som var blevet sat for dem, at de ikke var lig Gud, men blot mennesker. At spise af æblet ville ikke hav eværet en synd hvis ikke det var fordi de dermed brød den grænse som Gud havde sat for dem.

Vi blev også skabt som begrænsede væsener.

Mvh Søren.

Til toppen 
#38745 - 21/11/2004 22:13 Re: Gud, den uransagelige? [Re: søgende]
Mortenm
Bruger

Hej Kristina.

Jeg mente: vi blev ikke skabt med begrænsningerne. De er konsekvensen af syndefaldet.

Det mener jeg nu ikke Bibelen er helt enig med dig i. Adam og Evas synd var jo netop at bryde den grænse, som var blevet sat for dem, at de ikke var lig Gud, men blot mennesker. At spise af æblet ville ikke hav eværet en synd hvis ikke det var fordi de dermed brød den grænse som Gud havde sat for dem.

Vi blev også skabt som begrænsede væsener.

Mvh Søren.

Hej Søgende

Kan jeg ikke lokke dig til at rykke dette indlæg over i denne tråd, som jeg har oprettet til dette emne. Tråden her er, som Kristina har gjort opmærksom på, allerede lang og rodet.

Til toppen 
#38746 - 21/11/2004 22:24 Re: Gud, den uransagelige? [Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Søren

"Adam og Evas synd var jo netop at bryde den grænse, som var blevet sat for dem, at de ikke var lig Gud, men blot mennesker"

Ja, du har helt klart ret i, at det var en synd at bryde den grænse. Men deres oprindelige deres valgfrihed var ubegrænset, og det var vist den, vi talte om.

Og Gud skabte ikke noget ufuldkomment, det var også det, vi debatterede.

Adam og Eva var frie til at spise af den forbudte frugt, men måtte naturligvis tage følgerne af ikke at ville "nøjes med" at være Guds fuldkomne menneske-skabninger De blev fristet til at ville være (som) Gud selv, selv om de kendte konsekvenserne.

Så de var virkelig skabt som fuldkomne. Fuldkomne mennesker , altså, og som sådanne livsafhængige af Gud, deres skaber. OK?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38747 - 21/11/2004 22:51 Re: Gud, den uransagelige? [Re: kristina]
søgende
Bruger

ok

Til toppen 
#38748 - 22/11/2004 16:39 Re: Gud, den uransagelige? [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten, du skriver

"Hej Søgende
Kan jeg ikke lokke dig til at rykke dette indlæg over i denne tråd, som jeg har oprettet til dette emne. Tråden her er, som Kristina har gjort opmærksom på, allerede lang og rodet."

Det har Søren-Søgende ikke tekniske faciliteter til at gøre.

Hvis han beder mig om det, kan jeg kopiere det og sætte det ind i den nyoprettede tråd (under "Andre emner) og derefter slette det her ...
Men så bliver det mig, der kommer til at stå som opretter af indlægget.

Teknikken er desværre ikke altid så imødekommende, som man kunne ønske sig ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38749 - 22/11/2004 16:52 Re: Gud, den uransagelige? [Re: kristina]
Mortenm
Bruger

Jeg mente også bare, at han skulle lave et nyt indlæg, derovre, og så copy-paste teksten derover .

Til toppen 
#38750 - 23/11/2004 08:58 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

Men du er enig i, at hvis Gud er alvidende så må skabelsen være at sammenligne med en film?

Til toppen 
#38751 - 25/11/2004 15:28 Tråden lukkes. [Re: Mortenm]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej alle.

Denne tråd lukkes hermed pga. sin længde. Men skriv endelig videre i en ny tråd, hvis I har lyst.

Mvh. ordstyreren.

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær