Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#38715 - 21/11/2004 14:08 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Mortenm
Bruger

Reg.: 17/11/2004
Sted: Odense
Hej Nikolaj

Spørgsmålet er jo, hvad den frie vilje egentlig er. Jeg tror på, at alting i verden har en årsag, og intet beror på tilfældigheder. Jeg mener i øvrigt, at fænomenet tilfældighed i egentligste forstand slet ikke eksisterer.

Skal jeg dermed slutte, at du ikke anerkender kvantemekanikken?

Hvis alt har en årsag, også den frie viljes beslutninger, så er det klart, at disse beslutninger dybest set er fastlagt på forhånd.

Så er vi enige så langt.

Jeg mener, at den frie vilje er et resultat af det menneskelige sinds behandling af indtryk og oplevelser samt medfødte og udviklede personlige træk. Den frie vilje er altså ikke tilfældig, den er lige så fri som en bold, der svæver gennem luften i en pæn parabel.

Hvordan kan en vilje være fri, hvis den er totalt ufri?

Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor du inddrager tilfældighed i diskussionen. En tilfældig process har jo ikke nogen fri vilje, den træffer ikke selv et valg, den er blot tilfældig.

- Morten I doubt, therefore I might be

Til toppen 
#38716 - 21/11/2004 14:27 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Morten

N: Jeg mener i øvrigt, at fænomenet tilfældighed i egentligste forstand slet ikke eksisterer.

M: Skal jeg dermed slutte, at du ikke anerkender kvantemekanikken?

Jeg anerkender kvantemekanikken, så længe man husker, at det er en teori under udvikling, og jeg tror, at man på et tidspunkt vil opdage en lovmæssighed bag det, som tilsyneladende var tilfældigheder. Jeg kan fuldt ud tilslutte mig det, når Einstein siger: "Gud spiller ikke med terninger."

N: Jeg mener, at den frie vilje er et resultat af det menneskelige sinds behandling af indtryk og oplevelser samt medfødte og udviklede personlige træk. Den frie vilje er altså ikke tilfældig, den er lige så fri som en bold, der svæver gennem luften i en pæn parabel.

M: Hvordan kan en vilje være fri, hvis den er totalt ufri?

Det er jo et spørgsmål om, hvordan man definerer ordet fri. Viljen er fri på den måde, at den kan påvirkes fra alle sider, og på den måde, at den ikke umiddelbart kan forudsiges (af en ikke-alvidende).

Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor du inddrager tilfældighed i diskussionen. En tilfældig process har jo ikke nogen fri vilje, den træffer ikke selv et valg, den er blot tilfældig.

Jeg inddrog begrebet tilfældighed for at illustrere, hvad den frie vilje ikke er. Og som sagt mener jeg ikke, at der findes egentlig tilfældighed, kun tilsyneladende tilfældighed.

Mvh Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#38717 - 21/11/2004 14:44 Re: Guds alvidenhed / tilvalg og fravalg [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Nikolaj

Jo, jeg vil sandelig give dig ret i, at Gud er fuldkommen. Selvfølgelig da!

"Her må jeg nok sige, at vi for en sjælden gangs skyld er uenige. Jeg kan slet ikke acceptere tanken om, at Gud ikke skulle være fuldstændig alvidende"

Måske er vi alligevel ikke uenige - måske er vi.
Det ville nok kræve en meget lang samtale at finde ud af det - det ville være dejligt, om vi en gang fik tid og ro til det.

Men jeg må afstå fra at forsøge at sætte mig på Guds trone og anskue verden derfra.

Og det jeg skrev var jo, at set i et menneskeperspektiv - som Gud pr. definition er hævet over - er Gud nok ikke vidende om, hvordan hans skabninger vil forholde os til de situationer, vi kommer ud for i vores jordeliv. Hvis han var, ville vi ikke være personligt ansvarlige for vores tanker, ord og gerninger.

Og hvis han var, ville jeg jo være fatalist/determinist, og det er jeg ikke.

Så må jeg (som det mindste af to onder) acceptere tanken om, at Gud har kunnet forudse syndefaldet.

Jeg vil for mit eget vedkommende hellere sige: ".... har kunnet forudse muligheden for syndefaldet" - - blandt uendelig mange andre muligheder. Mennesket blev skabt af Gud i Guds billede, med frihed til at vælge Gud fra, hvad der jo skete. Adam og Eva skulle ikke "vælge Gud til", for de var jo skabt frie og fuldkomne, til at tilhøre ham.

Og samtidig vil jeg nævne, at hvis vi ikke havde mulighed for at vælge Gud fra, så havde vi heller ikke mulighed for at vælge Gud til.

Jeg tror heller ikke, at vi selv har mulighed for at vælge Gud til! Nogle mener, at det har de faktisk gjort, at de bare en dag, helt på egen hånd, besluttede sig for, at det ville de.
Men det tror jeg er en illusion.

Jeg mener, at det er Gud, der skaber troen i os og at "gør-det-selv"-modellen er lige så umulig som at trække sig selv op af mosen ved at hive opad i sit hår.

Så valgfriheden er først vores, når vi er blevet Guds børn. Så er vi først virkelig frie, og kan vælge at forblive i Guds rige, eller igen vende ryggen til ham.

Det gør nogle (et nyt syndefald!). Ubegribeligt for mig, men jeg ved at det det forekommer, at nogle har et så stærkt "vil-selv", at de simpelthen ikke kan holde ud at lade Gud være Herre i deres liv.

For mit eget vedkommende kan jeg sige med sikkerhed, at jeg bestemt ikke selv valgt Gud til. Jeg blev, som alle andre, undfanget og født med ryggen til Gud, som Guds fjende. Og jeg valgte aldrig Gud til.

Men der skete det, at jeg blev opsøgt af hyrden og, som et meget modstræbende får, der sparkede kraftigt ud med alle fire ben, båret ind i Hans rige. I fin overensstemmelse med Lukas 19,10: For Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte!

Jo, du kan tro jeg vil give dig ret i, at Gud er fuldkommen!!
Almægtig, alkærlig, retfærdig og, uden for tid og rum og på sin egen guddommelige måde (som jeg ikke med min tanke kan trænge ind i) også alvidende ..

Har jeg mon med disse måske lidt kryptiske ord bevæget mig endnu længere væk fra en fælles forståelse? Desværre kan jeg nok ikke udtrykke mig klarere. Og desuden kan jeg skifte mening. Det er sket før ....

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38718 - 21/11/2004 14:56 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

... vil du ikke give mig ret i, at Gud per definition er fuldkommen?

Hvad indebærer det egl. at "Gud per definition er fuldkommen"?
Er Guds egenskaber virkelig blot noget I kristne har defineret?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#38719 - 21/11/2004 15:05 Re: Guds alvidenhed / tilvalg og fravalg [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Hej kristina

Jeg tror heller ikke, at vi selv har mulighed for at vælge Gud til ... valgfriheden er først vores, når vi er blevet Guds børn. Så er vi først virkelig frie, og kan vælge at forblive i Guds rige, eller igen vende ryggen til ham.

Det giver jeg dig ret i, som Guds børn har vi muligheden for at vælge Gud til passivt ved at forblive i hans rige. Adam og Eva var også Guds børn, men de valgte Gud fra. Hvis de ikke havde haft mulighed for at vælge Gud fra, så havde de heller ikke kunnet vælge at forblive hos Gud, for så havde det ikke været noget valg. Ligesådan er det med os. Forstår du, hvad jeg mener?

- Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#38720 - 21/11/2004 15:14 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Ateist]
Nikolaj
Bruger

Hej Ateist

Bedre end at sige, at "Gud per definition er fuldkommen", er det nok at sige, at fuldkommenhed per definition er en guddommelig egenskab. Denne og andre egenskaber ved Gud (f.eks. hellighed ) er jo ikke noget, vi kristne definerer.

Mvh Nikolaj

Til toppen 
#38721 - 21/11/2004 15:42 Re: Guds alvidenhed / tilvalg og fravalg [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ja, Nikolaj, ja sådan ser jeg også på det.

Så hvis du ikke har nogen indvendinger mod noget af det andet, jeg skrev, så er vi vel alligevel i overensstemmelse?

Men, det er svært stof, og min tanke er muligvis lidt uklar. Jeg mindes min gode gamle dansklærers bemærkning en gang for mange år siden, hvor jeg stod og hakkede i stoffet:

"Du må hellere læse på det igen, det dunkelt sagte, er det dunkelt tænkte!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38722 - 21/11/2004 16:50 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Mortenm
Bruger

Hej Nikolaj

Jeg anerkender kvantemekanikken, så længe man husker, at det er en teori under udvikling, og jeg tror, at man på et tidspunkt vil opdage en lovmæssighed bag det, som tilsyneladende var tilfældigheder. Jeg kan fuldt ud tilslutte mig det, når Einstein siger: "Gud spiller ikke med terninger."

I så fald er du uenig med de fleste fysikere. Det du tror på er en af de såkaldte ”Hidden variable teorier”. Jeg tillader mig lige at sakse lidt fra Wikipedia, der forklarer situationen udemærket:

In other words, quantum mechanics as it stands might be an incomplete description of reality. Some physicists maintain that underlying this level of indeterminacy there is an objective foundation. Such a theory is called a hidden variable theory. Most believe, however, that there is no deeper reality in quantum mechanics — that, indeed, experiments have shown hidden variables to be incompatible with observations.

[…]

A hidden-variable theory, with its underlying determinism, which is consistent with quantum mechanics would have to be non-local, maintaining the existence of instantaneous causal relations between physically separated entities.

Det er jo et spørgsmål om, hvordan man definerer ordet fri. Viljen er fri på den måde, at den kan påvirkes fra alle sider, og på den måde, at den ikke umiddelbart kan forudsiges (af en ikke-alvidende).

Mener du, at en terning er fri, når man kaster med den?

Jeg forstår ikke, hvordan du kan tale om, at vi har et valg, hvis vi ikke vælger noget selv, men blot bliver styret af udefra kommende påvirkninger. Kan du uddybe det?

Til toppen 
#38723 - 21/11/2004 16:51 Re: Guds alvidenhed / tilvalg og fravalg [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Ja, kristina, jeg tror godt, at vi kan blive enige om, at vi som mennesker ikke helt kan overskue, hvad alvidenhed er, og hvilke konsekvenser det har.

- Nikolaj

Til toppen 
#38724 - 21/11/2004 17:06 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
Nikolaj
Bruger

Hej Morten

N: Jeg anerkender kvantemekanikken, så længe man husker, at det er en teori under udvikling, og jeg tror, at man på et tidspunkt vil opdage en lovmæssighed bag det, som tilsyneladende var tilfældigheder. Jeg kan fuldt ud tilslutte mig det, når Einstein siger: "Gud spiller ikke med terninger."

M: I så fald er du uenig med de fleste fysikere.

Jeg er også uenig med de fleste biologer om, hvordan livet er opstået.

Mener du, at en terning er fri, når man kaster med den?

Det er jo i hvert fald ikke tilfældigt, hvad den lander på. Men om den er fri, ja, det er den vel på sin vis.

Jeg forstår ikke, hvordan du kan tale om, at vi har et valg, hvis vi ikke vælger noget selv, men blot bliver styret af udefra kommende påvirkninger. Kan du uddybe det?

Først vil jeg lige pointere, at jeg også tror, at indefra kommende påvirkninger betyder noget. Men for at komme til sagen: Hvordan kan jeg tale om et frit valg? Et valg er en proces, som involverer to eller flere muligheder, hvoraf kun én bliver til beslutning. Valget kan siges at være frit, fordi resultatet (tilsyneladende) ikke er givet på forhånd.

Det er svært stof, det her, og jeg er ikke filosof, så det kan godt være, at jeg kommer til at formulere mig lidt uklart eller løbe ind i nogle tankemæssige blindgyder.

- Nikolaj

Til toppen 
#38725 - 21/11/2004 17:26 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Mortenm
Bruger

Hej Nikolaj

Jeg er også uenig med de fleste biologer om, hvordan livet er opstået.

Godt ord igen .

Det er jo i hvert fald ikke tilfældigt, hvad den lander på. Men om den er fri, ja, det er den vel på sin vis.

OK, så synes jeg, at du har en lidt pudsig definition af ordet ”fri”, men nu forstår jeg vist dit standpunkt bedre.

Først vil jeg lige pointere, at jeg også tror, at indefra kommende påvirkninger betyder noget.

Hvad ligger du i udtrykket ”indefra kommende påvirkninger”?

Hvordan kan jeg tale om et frit valg? Et valg er en proces, som involverer to eller flere muligheder, hvoraf kun én bliver til beslutning. Valget kan siges at være frit, fordi resultatet (tilsyneladende) ikke er givet på forhånd.

Men det er jo ifølge dit eget udsagn givet på forhånd, hvad der vil ske, da den alvidende Gud kender udfaldet. Jeg synes lidt, at du vil blæse og have mel i munden samtidigt.

Det er svært stof, det her, og jeg er ikke filosof, så det kan godt være, at jeg kommer til at formulere mig lidt uklart eller løbe ind i nogle tankemæssige blindgyder.

Det samme gælder vist for mig .

Til toppen 
#38726 - 21/11/2004 17:42 Re: Opsamling - GT [Re: Mortenm]
Mortenm
Bruger

Hej Forum

Jeg har et lille tillægsspørgsmål til dem af jer, der stadig læser med. Flerkoneri ser ud til at være udbredt i GT. Hvordan ser NT på det?

Til toppen 
#38727 - 21/11/2004 17:44 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
Nikolaj
Bruger

Hej Morten

N: Først vil jeg lige pointere, at jeg også tror, at indefra kommende påvirkninger betyder noget (for det frie valg, red.).

M: Hvad ligger du i udtrykket ”indefra kommende påvirkninger”?

Jeg mente f.eks. erfaringer, følelser, idéer o.l., som ikke umiddelbart kommer udefra, men som heller ikke opstår ud af ingenting.

Men det er jo ifølge dit eget udsagn givet på forhånd, hvad der vil ske, da den alvidende Gud kender udfaldet. Jeg synes lidt, at du vil blæse og have mel i munden samtidigt.

For mig at se ville Gud ikke være alvidende, hvis han ikke kendte udfaldet på forhånd, og jeg vil da mene, at Gud er alvidende. Men vi dødelige kan jo ikke forudsige det på forhånd, ligesom vi ikke kan forudsige, hvad en terning lander på. Forstår du, hvad jeg mener?

Mvh Nikolaj

Til toppen 
#38728 - 21/11/2004 17:59 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Mortenm
Bruger

Hej Nikolaj

Jeg mente f.eks. erfaringer, følelser, idéer o.l., som ikke umiddelbart kommer udefra, men som heller ikke opstår ud af ingenting.

OK, tak for afklaringen.

For mig at se ville Gud ikke være alvidende, hvis han ikke kendte udfaldet på forhånd, og jeg vil da mene, at Gud er alvidende. Men vi dødelige kan jo ikke forudsige det på forhånd, ligesom vi ikke kan forudsige, hvad en terning lander på. Forstår du, hvad jeg mener?

Jeg tror ikke helt, at jeg forstår dig, for som sagt mener jeg, at du vil blæse og have mel i munden samtidigt. Du vil både have, at udfaldet af vores handlinger er givet på forhånd, og at de ikke er det.

Sådan som jeg opfatter det, du skriver, så mener du, at vi har et valg, fordi mennesker ikke på forhånd kender vores handlinger. At mennesker ikke har den viden, mener jeg dog ikke giver plads til noget valg, for du mener jo også, at Gud kender vores handlinger på forhånd, og dermed altså, at de er fastlagt på forhånd. Noget, der er fastlagt, kan ikke være et valg. Terningen har jo heller ikke noget valg - det er uforudsigeligt for mennesker, hvad den ender på, men der er ikke noget valg involveret i processen.

Kan du forklare mig, hvordan der kommer et valg ind i billedet?

Til toppen 
#38729 - 21/11/2004 18:06 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Alle.

Det er et spændende spørgsmål, som bliver diskuteret her. Jeg synes dog, at det er på sin ret at klargøre, at Bibelens Gud ikke er logisk. Det er en menneskelig umulighed at forstå sådanne problemstillinger om det guddommelige, om menneskets indre og om livets opståen. Spørgsmålet om den frie vilje kontra Guds alvidenhed er et fremragende eksempel på det.

På et tidspunkt må man i sit standpunkt sige: det kan jeg ikke svare på, der ligger tilsyneladende en modsigelse her.

Sagen er jo så den, at der ikke findes nogen logiske svar på livets store spørgsmål, hverken fra kristne eller ateister. Vi kan diskutere og forsøge at overbevise hinanden, men grundlæggende har vi nogle meninger, som vi har, fordi det har vi bare!

Det burde vi alle erkende. Det viser også en vis ydmyghed i vores holdninger.

Så svaret på spørgsmålet om definitionen om Guds alvidenhed er et kristent påfund: Ja, det er det vel, taget fra Bibelen, som mennesker engang har skrevet ned om det de oplevede. De kristne vil selvfølgelig påstå, at det også er rigtigt.

Mvh Søren.

Til toppen 
#38730 - 21/11/2004 18:10 Re: Gud, den uransagelige? [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten

"Jeg vil i øvrigt endnu en gang tillade mig at være lidt provokerende: Risikerer argumenter af ’Vi begrænsede mennesker kan ikke forstå Gud’-typen ikke at blive en metode til at undgå at indse, at ens trossystem ikke hænger sammen? De kan bruges hver gang, ens trossystem kommer i problemer og fører til, at man kan forblive sikker i troen uden at skulle lade logik og kritisk tankegang komme i vejen."

Lige præcis, og det er ikke spor provokerende, ikke for mig i hvert fald, for jeg er helt enig med dig.

Det hænger muligvis sammen med, at jeg slet ikke er religiøs, og ikke er tiltrukket af mystik.

Vi skal ikke gøre Gud mere uforståelig, end han er. Faktisk er kristendommen en åbenbaring, og ikke spor mystisk. Gud har givet sig til kende for os og kan sagtens tåle, at vi forholder os kritisk til ham!

Ganske vist står der i Romerbrevet 11,33:

O dyb af Guds rigdom og visdom og kundskab! Hvor uransagelige er hans domme, og hvor usporlige hans veje! For »hvem kender Herrens tanker, eller hvem kan være hans rådgiver?

Men det læser jeg bestemt ikke som et forbud at ransage, så det gør jeg på livet løs! Somme tider har det ført til troskriser, men jeg er indtil videre kommet tros-styrket igemmen - et par aha-oplevelser rigere!

Så du vil ikke fra min mund høre fromme ord om at "Herrens veje er uransagelige"!
De fleste af de kritiske spørgsmål jeg undervejs har stillet til kristendommen er blevet besvaret, men hvert svar, hver aha-oplevelse, har åbnet døre til flere, nye spørgsmål, så jeg bliver aldrig færdig, når aldrig frem til at kunne sige: "Fint, det var det, nu har jeg rede på det hele ..."

Men jeg ransager, som sagt, og jeg er sikkert et ganske anstrengende bekendtskab for de præster (og kristne i øvrigt), som jeg har kontakt med, men det finder de sig nogenlunde pænt i ...

Jeg har ikke forsøgt ikke at definere Gud, og gøre mig nogen forhånds-forstilling om, hvordan han skal være, for at kunne bekende mig til ham, for nøgleordet for mig er, at det jeg skal leve og dø på skal være sandt - så må alle andre fordringer vige.

Jeg kan ikke sige: Dette kan ikke være sandt, for hvis det var, ville det være alt for ubehageligt. Heller ikke: "Dette må være sandt, for det siger "de andre", de som har læst teologi eller de, som har haft personlige guddommelige oplevelser. (Alt dette kan jeg ikke bruge til noget.)

Det som ikke kan tåle dagens klare lys, og den kritiske logiske tanke, det må falde.
Sådan ser jeg på det. Men det betyder ikke at jeg dermed har en forhånds-kritisk indstilling til Bibelens tekster, kun en åben, nysgerrig indstilling.

Hvis jeg vil lære noget nyt, uanset hvilket fag det drejer sig om, vil jeg lytte og læse med den indstilling, at det kunne have sin rigtighed. Det er helt ufarligt - man kan altid kaste det fra sig igen bagefter, når man har haft stunder til at tænke det igennem!

Du skriver, om "Tilføjelser til Esters bog E4 Jeg har ikke hørt om disse tilføjelse før. Er de en ”rigtig” del af bibelen? Jeg beklager, det ved jeg ikke!

"Det er Gud, der har skabt os og vores begrænsninger, og det er ham, der har skabt Helvedes flammer. Jeg har svært ved at se, at vi skal være taknemmelige for, at han har sendt en lille spinkel tømmerflåde til at redde os fra det frådende hav, som han har skabt til at true os."

Det var dog eine grausame Salbe!
(Hvad skulle Gud dog gøre uden mig som forsvarer? )

1) Gud har ikke skabt os med begrænsninger men derimod, lige omvendt, med ubegrænset frihed. Som altså blev misbrugt med de velkendte katastrofale konsekvenser. Det jeg kalder "et guddommeligt eksperiment, som i første omgang mislykkedes ..!

2) Der er ikke tale om en lille spinkel tømmerflåde.
Og Gud truer ingen, evangeliet er en åben invitation!

Jesus Kristus, som for os har overvundet både synd, død og djævel, kan bære hele verden frelst ind til festen i Guds paradis, helt uden at forløfte sig!

Det er gratis, for entreen er allerede betalt, og man kan komme som man er ...

Men kan selvfølgelig også være så selvdestruktiv, at man holder sig væk ...

Min sjæl, hvad vil du mer'?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38731 - 21/11/2004 18:11 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Mortenm]
søgende
Bruger

Kan man ikke skelne mellem Guds forudbestemmelse og Guds alvidenhed? Kan Gud ikke på forhånd vide hvad et menneske vil vælge, uden dog at have indflydelse på valget?

Eller ... ?

Mvh Søren.

Til toppen 
#38732 - 21/11/2004 18:21 Re: Bibelens kvindesyn [Re: søgende]
Mortenm
Bruger

Hej Søgende

Sagen er jo så den, at der ikke findes nogen logiske svar på livets store spørgsmål, hverken fra kristne eller ateister. Vi kan diskutere og forsøge at overbevise hinanden, men grundlæggende har vi nogle meninger, som vi har, fordi det har vi bare!

Det burde vi alle erkende. Det viser også en vis ydmyghed i vores holdninger.

Man bør naturligvis erkende, at man ikke har svar på alle spørgsmål, men jeg mener da klart, at man bør bestræbe sig på at sikre sig, at ens standpunkt ikke indeholder ulogiske ting eller direkte selvmodsigelser.

Til toppen 
#38733 - 21/11/2004 18:22 Re: Gud, den uransagelige? [Re: kristina]
søgende
Bruger

Hejsa

Du skriver, om "Tilføjelser til Esters bog E4 Jeg har ikke hørt om disse tilføjelse før. Er de en ”rigtig” del af bibelen? Jeg beklager, det ved jeg ikke!

Tilføjelser til Ester er ikke med i Bibelen, den hører under de såkaldte apokryfiske bøger til det Gamle Testamente.

Mvh Søren.

Til toppen 
#38734 - 21/11/2004 18:34 Re: forvarsel om trådlukning [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten - jeg kan se at denneher tråd nu er oppe på 118 indlæg, og at der er en masse bolde i luften.

Da ordstyrerne normalt lukker og slukker, når en tråd er oppe på ca. 100 indlæg, vil jeg foreslå, at man forbereder sig på at fortsætte samtalerne i nye tråde, inden ordstyrer AnnePande dukker op og lukker ned!

Det bliver også mere overskueligt, hvis vi bestræber os på at lade hvert emne have sin egen tråd ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38735 - 21/11/2004 18:56 Re: Gud, den uransagelige? [Re: kristina]
Mortenm
Bruger

Hej Kristina

Lige præcis, og det er ikke spor provokerende, ikke for mig i hvert fald, for jeg er helt enig med dig.

Fint, jeg følte bare, at det var det, du var i gang med, da du skrev om, hvordan Gud er uden for tid og rum, og at vi ikke kan begribe den slags.

Det hænger muligvis sammen med, at jeg slet ikke er religiøs, og ikke er tiltrukket af mystik.

Den med, at du ikke er religiøs, bliver du nok lige nødt til at forklare mig lidt nærmere. Du skriver da i din profil, at du er kristen. Hvordan kan man være det uden at være religiøs?

Jeg har ikke forsøgt ikke at definere Gud, og gøre mig nogen forhånds-forstilling om, hvordan han skal være

Men du har vel den forhåndsindstilling om ham, at han er som beskrevet i Biblen?

Det er helt ufarligt - man kan altid kaste det fra sig igen bagefter, når man har haft stunder til at tænke det igennem!

Det er jeg ikke helt enig i. Hvis noget først når at tage rod og blive en del af ens verdensopfattelse, så bliver det et filter, der farver ens observationer og tanker, og dermed bliver det meget svært at skille sig af med.

Det var dog eine grausame Salbe!
(Hvad skulle Gud dog gøre uden mig som forsvarer? )

1) Gud har ikke skabt os med begrænsninger men derimod, lige omvendt, med ubegrænset frihed. Som altså blev misbrugt med de velkendte katastrofale konsekvenser. Det jeg kalder "et guddommeligt eksperiment, som i første omgang mislykkedes ..!

Mennesker har da mange begrænsninger, ellers var vi jo alle sammen guder.

Gud truer ingen, evangeliet er en åben invitation!

Ryger man da ikke i Helvede, hvis man ikke følger Guds ord? Eller kan jeg opføre mig, som jeg vil, og så alligevel komme direkte i Himlen?

Til toppen 
#38736 - 21/11/2004 19:28 Re: Bibelens kvindesyn [Re: søgende]
Mortenm
Bruger

Hej Søgende

Kan man ikke skelne mellem Guds forudbestemmelse og Guds alvidenhed? Kan Gud ikke på forhånd vide hvad et menneske vil vælge, uden dog at have indflydelse på valget?

Jo, men det kan han sagtens, men hvis han på forhånd ved, hvad mennesket vil gøre, så må det jo nødvendigvis være fastlagt på forhånd, hvad det gør. Mit spørgsmål er så: Hvordan kan der være tale om et frit valg, hvis udfaldet er givet på forhånd?

Til toppen 
#38737 - 21/11/2004 19:30 Re: Gud, den uransagelige? [Re: søgende]
Mortenm
Bruger

Hej Søgende

Tilføjelser til Ester er ikke med i Bibelen, den hører under de såkaldte apokryfiske bøger til det Gamle Testamente.

Tak for hjælpen. Kan du yderligere forklare mig, hvordan man ser på dem? Regnes de som værende autoritative?

Til toppen 
#38738 - 21/11/2004 19:40 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

Hej Nikolaj!

Bedre end at sige, at "Gud per definition er fuldkommen", er det nok at sige, at fuldkommenhed per definition er en guddommelig egenskab.

Er det ikke at sige det samme blot formuleret på en anden måde?

Hvis Gud er fuldkommen er han det vel blot fordi at sådan er det?
Ikke fordi det ligger direkte eller indirekte i de ord I har valgt at beskrive ham med?

Denne og andre egenskaber ved Gud ... er jo ikke noget, vi kristne definerer.

Det er der jo unægteligt delte meninger om

f.eks. hellighed

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#38739 - 21/11/2004 19:48 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

For mig at se ville Gud ikke være alvidende, hvis han ikke kendte udfaldet på forhånd, og jeg vil da mene, at Gud er alvidende.

Hvis Gud kender udfaldet på forhånd, så er det hele vel blot et show Gud han opfører?
Han har i skabelsesøjeblikket programmeret det hele og trykket 'play', hvorpå filmen kører derudad.
Det kan vel kun være for at underholde sig selv? Men hvori består underholdningen i et show man på forhånd kender 100%?
Hvad mener du at formålet med det skulle være?

Til toppen 
#38740 - 21/11/2004 19:55 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Ateist]
Nikolaj
Bruger

Hej Ateist

Hvis Gud kender udfaldet på forhånd, så er det hele vel blot et show Gud han opfører?
Han har i skabelsesøjeblikket programmeret det hele og trykket 'play', hvorpå filmen kører derudad.
Det kan vel kun være for at underholde sig selv? Men hvori består underholdningen i et show man på forhånd kender 100%?
Hvad mener du at formålet med det skulle være?

Det eneste svar, jeg kan give, er: Det ved jeg ikke.

- Nikolaj

Til toppen 
#38741 - 21/11/2004 20:39 Re: Gud, den uransagelige? [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen Morten,

¨"Den med, at du ikke er religiøs, bliver du nok lige nødt til at forklare mig lidt nærmere. Du skriver da i din profil, at du er kristen. Hvordan kan man være det uden at være religiøs?"

Godt spørgsmål.
Her kommer et ret dårligt svar:

Det er sandt, at kristendom betragtes som en religion. En blandt flere. Jeg en bog der hedder "De store verdensreligioner", hvor også kristendommen er beskrevet. Så hvordan kan jeg tillade mig at påstå, at jeg ikke er religiøs, men altså kristen?

Det er fordi jeg mener, at kristendommen bygger på helt konkrete historiske og geografiske kendsgerninger (og dermed er principielt helt forskellige fra de talrige i luften svævende spirituelle forestillinger. Beviserne mangler, men jeg er nået frem til at evangeliets sandhedsværdi er det jeg vil kalde "en til vished grænsende sandsynlighed".
Ellers var jeg aldrig blevet kristen.

Jeg har nemlig ikke det religiøse "gen", som jeg må konstatere, at mange (også kristne) er udstyret med.

I min skoletid fik jeg et overblik over de forskellige religioner - undrede mig lidt, og prøvede at finde ud af, hvordan nogen dog var i stand til at vælge en enkelt, og efter hvilke kriterier mon? Cost-benefit, eller? Hvor kunne man få højeste gevinst for mindst mulige investering? Og hvordan kunne det have noget med virkeligheden at gøre?

Naturligvis havde jeg således ingen lyst eller motivation for at vælge nogen religion, og mente heller ikke at have brug for en sådan.

Kr. Jeg har ikke forsøgt ikke at definere Gud, og gøre mig nogen forhånds-forstilling om, hvordan han skal være.

M: Men du har vel den forhåndsindstilling om ham, at han er som beskrevet i Biblen?

Nej, det var ingen forhånds-. Det var noget, jeg fandt ud af undervejs i processen.

Mennesker har da mange begrænsninger, ellers var vi jo alle sammen guder.

Jeg mente: vi blev ikke skabt med begrænsningerne. De er konsekvensen af syndefaldet. Interaktionen mellem Gud og hans skabning. Døden er jo en alvorlig begrænsning af livet. Og synden: at vi elsker os selv og ikke Gud og næsten. Deraf al elendighed.

"Ryger man da ikke i Helvede, hvis man ikke følger Guds ord?"

Uha nej, så ville det være ude med os alle.

Gudsriget er netop kun for dem, som ikke kan følge Guds ord).
Det siger Jesus selv i alle de tre synoptiske evangelier: Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere.

Eller kan jeg opføre mig, som jeg vil, og så alligevel komme direkte i Himlen?

Ja! Hvis du altså tror på, at Jesus er død for dine synder, og hjertens gerne vil frelse dig fra den fortabelse, du er født til, og lægger dit liv i hans kærlige hænder ...

Men, hvis du skulle have et fyldestgørende svar på dine spørgsmål, skulle jeg citere flere af de temmelig mange hyldemeter bøger, jeg har stående ... og det går jo ikke. En af livets mange begrænsninger!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38742 - 21/11/2004 21:05 Re: Gud, den uransagelige? [Re: kristina]
Mortenm
Bruger

Hej Kristina

Den med, at du ikke er religiøs, bliver du nok lige nødt til at forklare mig lidt nærmere. Du skriver da i din profil, at du er kristen. Hvordan kan man være det uden at være religiøs?

Godt spørgsmål.
Her kommer et ret dårligt svar:

Det er sandt, at kristendom betragtes som en religion. En blandt flere. Jeg en bog der hedder "De store verdensreligioner", hvor også kristendommen er beskrevet. Så hvordan kan jeg tillade mig at påstå, at jeg ikke er religiøs, men altså kristen?

Det er fordi jeg mener, at kristendommen bygger på helt konkrete historiske og geografiske kendsgerninger (og dermed er principielt helt forskellige fra de talrige i luften svævende spirituelle forestillinger. Beviserne mangler, men jeg er nået frem til at evangeliets sandhedsværdi er det jeg vil kalde "en til vished grænsende sandsynlighed".
Ellers var jeg aldrig blevet kristen.

Jeg har nemlig ikke det religiøse "gen", som jeg må konstatere, at mange (også kristne) er udstyret med.

Jeg håber, at du kan tilgive mig for, at jeg vil fortsætte med at betragte dig som værende religiøs. Alt andet vil for mig være at gøre gevaldigt vold på sproget.

Men du har vel den forhåndsindstilling om ham, at han er som beskrevet i Biblen?

Nej, det var ingen forhånds-. Det var noget, jeg fandt ud af undervejs i processen.

OK, tak for svaret. Resten af dit indlæg svarer jeg på i denne nye tråd.

Til toppen 
#38743 - 21/11/2004 21:36 Re: Gud, den uransagelige? [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten,

"Jeg håber, at du kan tilgive mig for, at jeg vil fortsætte med at betragte dig som værende religiøs."

Jamen selvfølgelig kan jeg da tilgive .. !
Jeg er jo kristen!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38744 - 21/11/2004 21:57 Re: Gud, den uransagelige? [Re: kristina]
søgende
Bruger

Hej Kristina.

Jeg mente: vi blev ikke skabt med begrænsningerne. De er konsekvensen af syndefaldet.

Det mener jeg nu ikke Bibelen er helt enig med dig i. Adam og Evas synd var jo netop at bryde den grænse, som var blevet sat for dem, at de ikke var lig Gud, men blot mennesker. At spise af æblet ville ikke hav eværet en synd hvis ikke det var fordi de dermed brød den grænse som Gud havde sat for dem.

Vi blev også skabt som begrænsede væsener.

Mvh Søren.

Til toppen 
#38745 - 21/11/2004 22:13 Re: Gud, den uransagelige? [Re: søgende]
Mortenm
Bruger

Hej Kristina.

Jeg mente: vi blev ikke skabt med begrænsningerne. De er konsekvensen af syndefaldet.

Det mener jeg nu ikke Bibelen er helt enig med dig i. Adam og Evas synd var jo netop at bryde den grænse, som var blevet sat for dem, at de ikke var lig Gud, men blot mennesker. At spise af æblet ville ikke hav eværet en synd hvis ikke det var fordi de dermed brød den grænse som Gud havde sat for dem.

Vi blev også skabt som begrænsede væsener.

Mvh Søren.

Hej Søgende

Kan jeg ikke lokke dig til at rykke dette indlæg over i denne tråd, som jeg har oprettet til dette emne. Tråden her er, som Kristina har gjort opmærksom på, allerede lang og rodet.

Til toppen 
#38746 - 21/11/2004 22:24 Re: Gud, den uransagelige? [Re: søgende]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Søren

"Adam og Evas synd var jo netop at bryde den grænse, som var blevet sat for dem, at de ikke var lig Gud, men blot mennesker"

Ja, du har helt klart ret i, at det var en synd at bryde den grænse. Men deres oprindelige deres valgfrihed var ubegrænset, og det var vist den, vi talte om.

Og Gud skabte ikke noget ufuldkomment, det var også det, vi debatterede.

Adam og Eva var frie til at spise af den forbudte frugt, men måtte naturligvis tage følgerne af ikke at ville "nøjes med" at være Guds fuldkomne menneske-skabninger De blev fristet til at ville være (som) Gud selv, selv om de kendte konsekvenserne.

Så de var virkelig skabt som fuldkomne. Fuldkomne mennesker , altså, og som sådanne livsafhængige af Gud, deres skaber. OK?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38747 - 21/11/2004 22:51 Re: Gud, den uransagelige? [Re: kristina]
søgende
Bruger

ok

Til toppen 
#38748 - 22/11/2004 16:39 Re: Gud, den uransagelige? [Re: Mortenm]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Morten, du skriver

"Hej Søgende
Kan jeg ikke lokke dig til at rykke dette indlæg over i denne tråd, som jeg har oprettet til dette emne. Tråden her er, som Kristina har gjort opmærksom på, allerede lang og rodet."

Det har Søren-Søgende ikke tekniske faciliteter til at gøre.

Hvis han beder mig om det, kan jeg kopiere det og sætte det ind i den nyoprettede tråd (under "Andre emner) og derefter slette det her ...
Men så bliver det mig, der kommer til at stå som opretter af indlægget.

Teknikken er desværre ikke altid så imødekommende, som man kunne ønske sig ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38749 - 22/11/2004 16:52 Re: Gud, den uransagelige? [Re: kristina]
Mortenm
Bruger

Jeg mente også bare, at han skulle lave et nyt indlæg, derovre, og så copy-paste teksten derover .

Til toppen 
#38750 - 23/11/2004 08:58 Re: Bibelens kvindesyn [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

Men du er enig i, at hvis Gud er alvidende så må skabelsen være at sammenligne med en film?

Til toppen 
#38751 - 25/11/2004 15:28 Tråden lukkes. [Re: Mortenm]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej alle.

Denne tråd lukkes hermed pga. sin længde. Men skriv endelig videre i en ny tråd, hvis I har lyst.

Mvh. ordstyreren.

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær