Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#38602 - 17/11/2004 04:55 Hvad er kærlighed?
Anonym
Anonym

Føler behov for å ta opp et tema som ble lagt inn på GospelSearch under tittelen The principle of Go(o)d, hvor jeg stilte følgende spørsmålet med tanke på apostelens ord ”den som ikke elsker, kjenner ikke Gud, for Gud er kjærlighet”: Er vi enige om at Gud er kjærlighet?

Men hva er kjærlighet?

Mvh
P

Til toppen 
#38603 - 17/11/2004 05:45 Re: Hvad er kærlighed? [Re: ]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Kærligheden er af Gud når vi er kristne, Paulus siger noget om "kærligheden tvinger os", en anden måde at sige det på kunne være "vi kan ikke lade være".

Kærlighed rækker altid ud for at gøre noget, gør vi ikke dette har vi ikke kærlighed, for kærlighed vil gøre dette.

Vi kan let komme til at stå i en situation hvor det er mindre synligt, og det er ok, men vi må bare bede Gud om at vi må komme videre så vi kommer til at leve i kærlighed igen.

Ole

Til toppen 
#38604 - 17/11/2004 05:50 En lille bibelkommentar [Re: ]
Ole Madsen
Bruger

1 joh 4.17, kærlighed er lig med frimodighed på dommens dag

1 John 4: 17 Deri er Kærligheden fuldkommet hos os, at vi have Frimodighed på Dommens Dag, fordi, ligesom han er, således ere også vi i denne Verden.

Det er faktisk en alvorlig ting ikke at elske sin næste. Gud siger at vi kender ham ikke hvis vi ikke elsker vores næste.
Kærlighed er lig med frimodighed på dommens dag, hvordan vil det så ikke gå hvis man ikke har elsket? Jesus taler om om enten at samle eller sprede, om at sige Herre Herre men alligevel ikke nå det.

Vi opfordres til at kæmpe for at finde livet og kunne gå ind af den smalle vej til himmelen. Den er smal fordi at den ikke giver plads til vor eget eller vore anstrengelser. Den som giver plads for Jesus i deres liv vandrer på vejen

1 John 4:7-9 7 I elskede! lader os elske hverandre, thi Kærligheden er af Gud, og hver den, som elsker, er født at Gud og kender Gud.
8 Den, som ikke elsker, kender ikke Gud, thi Gud er Kærlighed. 9 Deri blev Guds Kærlighed åbenbaret iblandt os, at Gud har sendt sin Søn, den enbårne, til Verden, for at vi skulle leve ved ham.

1 John 4:16-18 16 Og vi have erkendt og troet den Kærlighed, som Gud har til os. Gud er Kærlighed, og den, som bliver i Kærligheden, bliver i Gud, og Gud i ham.
17 Deri er Kærligheden fuldkommet hos os, at vi have Frimodighed på Dommens Dag, fordi, ligesom han er, således ere også vi i denne Verden.
18 Frygt er ikke i Kærligheden, men den fuldkomne Kærlighed driver Frygten ud; thi Frygt bringer Straf; men den, som frygter, er ikke fuldkommet i Kærligheden.
Vi må som Johannes Døber lade os blive mindre for at Jesus må vokse i os, der er ikke nogen middelvej.

1 Thessalonians 3:12 12 Men eder lade Herren vokse og blive overvættes rige i Kærligheden til hverandre og til alle, ligesom vi have den til eder,

En opmuntring til den svage
Vi kan alle komme ud på et sidespor hvor vi ikke "kan" leve i kærligheden, men huske på at sådan behøver det jo ikke at være altid! Gud går fremad med os i livet og skaber rum ved at læge sårene som måske kan være i os.

Ole

---------------------

man kan sige at ligesom røveren på korset ikke havde tid til at elske sin næste, så må der også være en chance for os hvis vi ikke formår at give plads i vores liv fordi at vi måske er sårede. Jeg tror Gud ser på hjerterne, kan vi elske meget så må vi også tænke på at være redskaber for at åbne plads i andres liv for kærligheden, vi skal arbejde på vor egen og andres frelse i liv og ord.

Til toppen 
#38605 - 18/11/2004 18:56 Re: Den nidkjære Gud [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

Hei, Ole!

Mange takk for ditt svar! Her er du inne på noe svært viktig til forståelsen av hva kjærlighet er, og dermed hvem Gud er:

</font><blockquote><font class="small"></font><br><br>18 Frygt er ikke i Kærligheden, men den fuldkomne Kærlighed driver Frygten ud; thi Frygt bringer Straf; men den, som frygter, er ikke fuldkommet i Kærligheden.<br><br></blockquote><font class="post">

Kjærligheten, mener også jeg, skaper ikke frykt, den driver frykten ut av din neste og skaper fred, harmoni og gjensidig tillitt. Men er det kjærlighet vi møter hos den nidkjære Gud?

Hva er nidkjærhet? Hva er kjærlighet? » Kan man kalde den kærlighed, der hvert øjeblik kan svinge over i had og hævn, for kærlighed? Kan man kalde den kærlighed, der hele tiden skeler efter, om den får lige så meget som den giver, for kærlighed? Kan man kalde den kærlighed, der kun elsker sig selv, for kærlighed? Når vi siger kærlighed, mener vi så kærlighed?«

(Johannes Møllehave: "Kærlighed og dæmoni",
Lindhardt og Ringhof, 1993, fritt etter Søren Kierkegaard.)

Det er altså mange former for kjærlighet. Når jeg snakker om Guds kjærlighet, tenker jeg naturligvis på den uselviske kjærlighet (agape), den som ikke krever offer, men den selvoppofrende kjærlighet som ofrer seg selv og ikke kjenner selviskhet.

Dette er svært viktig å være klar over.

Det hersker åpenbart stor forvirring omkring ordet "nidkjærhet" (sjalusi/misunnelse). Noen mennesker ser på nidkjærhet som en guddommelig egenskap, andre igjen i verste fall som en ond og djevelsk egenskap.

I min rettskrivningsordbok med synonymer fra Tanum-Norli Forlag (1983), har vi ordgruppen "niding", "nidingsverk", "nidkjær" og "nidsk". Både ordene nidsk (gjerrig), niding (skurk), nidingsverk (ugjerning) går i negativ retning, mens ordet nidkjær (ivrig, påpasselig, plikttro) ikke klart og utvetydig er det.

Hvorfor? Hva kommer dette av? Hvorfor går ordene ”nidsk”, ”niding” og ”nidingsverk” i retning av The principle of (D)evil, mens ordet "nidkjærhet" går i retning av The principle of Go(o)d?

Her er det noe som ikke stemmer!

Med vennlig hilsen
Penemue

Til toppen 
#38606 - 18/11/2004 21:51 Re: Den nidkjære Gud [Re: ]
Ole Madsen
Bruger

Hej
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal svare, håber der er nogen der kan

Ole

Til toppen 
#38607 - 19/11/2004 02:06 Re: Den nidkjære Gud [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal svare, håber der er nogen der kan

Ditt svar respekterer jeg fullt ut. Det er ærlig og stiller seg ydmyk overfor sannheten.

Med vennlig hilsen
Penemue

Til toppen 
#38608 - 19/11/2004 03:14 Re: Den nidkjære Gud [Re: ]
Daniel Serner
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Sted: Fridley, MN, USA
Hej Penemue

det du angriber er ikke saa meget Guds karakter men vores forstaaelse af Guds karakter.

det spoersmaal du still kan bedst forklares med de engelske udtryk tager resten af indlaeget paa engelsk da det er lettere lige nu :

Envious
jealousy

Envious is when you covert something that is not rightly yours, Jealousy is when you covert something that IS rightly yours.

our love is rightly Gods so when he is Jealous for us it's because we are rightly his, and when we are seeking fullfillment everywhere else we are giving the "idol" what is rightly Gods , our love. This is especially referring to the old testament where The jewish people though the covenant is rightly Gods people.

to talk about a jealous God today do not make much sence since we are not under the covenant of the old testamen. BUT when the church are inviting in spirits that are not of God he has the right to be jealous because the church BELONG to God and is rejecting him.

just for clarification, Satan is ENVIOUS of humans because we are capable of repentance and recieving the full blunt of Gods love. and he is ENVIOUS of God for his power.

jeg haaber at dette hjaelper dig en smulet til at forstaa

Sola Fides Sola Scriptura

Til toppen 
#38609 - 19/11/2004 21:46 Re: Den nidkjære Gud [Re: Daniel Serner]
Anonym
Anonym

Dette høres jo unektelig fint ut på norsk - sitat:

Envious er når du hegner om noe som ikke rettmessig er ditt. Jealousy er når du hegner om noe som rettmessig ER ditt.

Vår kjærlighet er rettmessig Guds, så når Han er Jealous (nidkjær) for oss fordi vi rettmessig tilhører Han, og når vi søker tilfredsstillelse alle andre steder, gir vi dette ”ideal” den kjærlighet som Gud rettmessig skulle ha. Dette refererer spesielt til det Gamle Testamente der det jødiske folk trodde at de som inngikk en pakt med Gud, er Guds rettmessige folk.

Å snakke om en jealous (nidkjær) Gud i dag, blir meningsløst siden vi ikke er under det Gamle Testamentes pakt. MEN når kirken inviterer inn ånder som ikke er av Gud, har Han rett til å være nidkjær fordi kirken TILHØRER Gud, og den fornektet Ham.

For å oppklare: Satan er ENVIOUS på menneskene fordi vi er i stand til å angre og derved motta Guds fulle kjærlighet. Og han er ENVIOUS på Gud for Hans makt.

Sitat slutt.

Nå vet jeg ikke hvilket operativsystem du har, jeg har selv Windows XP, men i synonymordboka til de engelske ordene ”envious” og ”jealousy” leser jeg som følger:

Envious - green with envy - grønn av misunnelse
- jealousy – sjalusi (min uthevelse)
- resentful – fornærmet, harm, fortørnet, langsint
- spiteful - ondskapsfull

Jealousy
- protectiveness - beskyttende, vernende
- envy – misunnelse, gjenstand for misunnelse; misunne
- distrust - mistro - ikke tro, mistenke, ha mistillit til; mistro, mistillit (of til). – ful mistroisk; fryktsom
- suspicion – mistenksom, mistenkelig
- covetousness – begjærlighet, griskhet, lyst
- resentment – krenkelse, harme, bitterhet, ergrelse, vrede

Hvor er de helt store forskjellene i væremåte mellom Djevelen og Gud her? Det eneste ord som formodentlig går i positiv retning her, måtte være ”protectiveness” – beskyttende, vernende. Men det er jo dessverre en gang slik at også Djevelen opptrer beskyttende og vernende om sine egne, smådjevlene, som det mildt sagt kryr av på denne krigsherjede planet, og ikke minst i de kristne rekker.

Hva står vi da igjen med?

Dessverre, jeg blir ikke klokere, dette er omtrent den samme teologiske forklaring du finner her. Kanskje vi stedet skal se på det hebraiske ordet for Gud, el Kana, som ifølge en rabbiner jeg tok kontakt med på internett, ordrett betyr ”en avindsyk Gud”?

En avvindsyk Gud?

Med vennlig hilsen
Penemue

Til toppen 
#38610 - 26/11/2004 23:02 Re: Hvad er kærlighed? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hvilken entitet er det som kommer til uttrykk i 2. bud, 2. Mosebok 20:

”Du skal ikke gjøre dig noget utskåret billede eller nogen avbildning av det som er oppe i himmelen, eller av det som er nede på jorden, eller av det som er i vannet nedenfor jorden. Du skal ikke tilbede dem og ikke tjene dem; for jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud, som hjemsøker fedres misgjerninger på barn inntil tredje og fjerde ledd , på dem som hater mig, og som gjør miskunnhet mot tusen ledd, mot dem som elsker mig og holder mine bud".

Er det ikke temmelig innlysende for enhver som ikke har teologiske briller på at dette ikke alene er en hevngjerrig entitet, men i tillegg en helt ufattelig langsint (jfr. envious) og urettferdig entitet? Hvorfor skal barna straffes i tredje og fjerde slektsledd for fedrenes misgjerninger?

På samme måte som vi sier at en skriftlærd er en person som er lærd i skriften, må vi nå begynne å innse at en nidkjær entitet er en person som er kjær i nid. Nid betyr som tidligere nevnt - 1. hån, ærekrenkelse - 2. hat, misunnelse, fiendtlig følelse.

Den nidkjære entitet er da en entitet som er kjær i NID, en som elsker fiendskap, fiendtlighet, uvennskap, krig, ufred, aggressivitet, animositet, motsetningsforhold, motvilje osv. osv. Leser vi Bibelen med åpne øyne, ser vi at alle disse egenskapene finnes hos den sverdsvingende entitet i GT, Hærskarenes Gud, opprinnelig med klang av krigsgud. Vi ser at dette er ”manndreperen fra begynnelsen”, den uforstandige guden med horn og hale som mis unner* menneskene deres innsyn i godt og ondt, en gud for nidkjære nidinger som er kjær i nid og nidingsdåder, sverd, krig, plynding, voldtekt og drap. Dette er ikke de forstandiges Gud, THE PRINCIPLE OF GO(O)D , men de uforstandiges Gud, THE PRINCIPLE OF (D)EVIL .

Har lest et sted på nettet at sjalusi kommer av det greske navnet zelos, som egentlig betyr sykelig misunnelig. Hvor holdbart er dette?

Penemue

*Misunne betyr faktisk mis unne , det motsatte av å unne.

Til toppen 
#38611 - 27/11/2004 12:17 Re: Hvad er kærlighed? [Re: ]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Penemue

Det var da en lidt anderledes oversættelse af "nidkær" - i retskrivnings- og betydningsordbogen står der at det betyder:

"1. = meget, næsten overdreven ivrig - eksempel: dragen vogtede nidkært over skatten."

Og ikke andet.

Andetsteds kan man så læse at det kan betyde skindsyge og misundelse
http://www.hist.uib.no/edb.htm

Det er altså ikke korrekt at Gud er ” en som elsker fiendskap, fiendtlighet, uvennskap, krig, ufred, aggressivitet, animositet, motsetningsforhold, motvilje osv

Gud har flere identiteter, en af dem er at han er hellig.

I og med han er hellig, hader og afskyr han synd, synden kan ikke være i hans nærhed, det syndige menneske brænder simpelthen op, bliver udslettet, ved Guds hellige ild...hvilket var den positive årsag til at Adam og Eva måtte sendes ud af Edens have efter Syndefaldet.

Det har utvivlsomt været en stor smerte for Gud, at han måtte beskytte mennesket ved at sende det væk - og derfor er det da også at han hele tiden søger at skabe en vej eller et middel for mennesket, til at kunne være i hans nærhed igen.

Ikke mindst gennem den store Forsoning på Korset, hvor Jesus optræder som mellemmand mellem os og Gud, hvor Jesus blev ramt af Guds vrede over mennesket synder, og bar den straf, der rettelig skulle ramme os, har Gud gjort frelsen mulig for alle mennesket.

Det er bestemt ikke det samme som at elske krig og fjendskaber. Men krig og fjendskaberne opstår i og med mennesket lever bortvendt fra Gud og gør oprør imod Gud, og tvinger deres egen kødelige vilje igennem. Gud hader krige og fjendskaber, han elsker mennesket, vi er hans Skaberværk, - det var jo derfor han sendte sin egen eneste Søn, for at genoprette alt det, mennesket havde slået itu.

Er det ikke temmelig innlysende for enhver som ikke har teologiske briller på at dette ikke alene er en hevngjerrig entitet, men i tillegg en helt ufattelig langsint (jfr. envious) og urettferdig entitet? Hvorfor skal barna straffes i tredje og fjerde slektsledd for fedrenes misgjerninger?

Vi læser jo også at velsignelserne rækker i 1000 slægsled, såfrem man overholder loven.

Hvordan kan det være, at du ikke det med?

Mkh Malli

Ændret af malli (27/11/2004 12:18)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#38612 - 13/12/2004 04:48 Re: Hvad er kærlighed? [Re: malli]
Anonym
Anonym

"1. = meget, næsten overdreven ivrig - eksempel: dragen vogtede nidkært over skatten ."

Her er jeg enig, dette lille eksempel er jo riktig så forklarende!

Vi læser jo også at velsignelserne rækker i 1000 slægsled, såfrem man overholder loven

Hvor leser vi dèt? Det står ingen steder her om at barna må overholde loven for å gjøre seg fortjent til Guds miskunnhet i tusen ledd! Det som her sies er at etterkommerne får denne ufortjent hvis forfedrene overholder loven, likesom barna til fedrene som ikke overholdt loven, må bære straffen ufortjent inntil til tredje og fjerde slektsledd.

Hvordan kan det være, at du ikke det med?

Fordi dette ikke var relevant for saken. Mener du det er mer rettferdig å la barn i tusen ledd få nyte godt av forfedrenes gode gjerninger? For meg høres det grotesk urettferdig, ja tusen ganger verre enn som at barn i tredje og fjerde ledd skal lide for fedrenes misgjerninger!

Dessuten stemmer jo dette dårlig med det Gud sier til profeten Esekiel 18,1-32: "Hvordan kan dere bruke dette ordtaket i Israel: " Fedrene åt sure druer og barna fikk dårlige tenner "? Så sant jeg lever, sier Herren Gud, dere får ikke bruke dette ordtaket mer i Israel ! ... Dere vil kanskje spørre: ’Hvorfor skal ikke sønnen bære farens skyld ’? Jo, for sønnen har gjort det som er rett og rettferdig; han har holdt mine forskrifter og levd etter dem. Derfor skal han beholde livet. Men den som synder, han skal dø. Men en sønn skal ikke bære farens skyld , og en far skal ikke bære sønnens skyld. Den som gjør rett, skal få igjen for sin rettferd, og den som gjør ondt, skal rammes av sin egen ondskap ".

Så er da kanskje dette rettferdighet?

Mvh
P

Til toppen 
#38613 - 13/12/2004 09:34 Re: Hvad er kærlighed? [Re: ]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Penemue

"Hvor leser vi dèt? Det står ingen steder her om at barna må overholde loven for å gjøre seg fortjent til Guds miskunnhet i tusen ledd!"

Det står i forbindelse med Guds lov i 5. Mos. 5 "Jeg straffer fædres skyld på børn, børnebørn og oldebørn af dem, der hader mig; men dem, der elsker mig og holder mine befalinger, vil jeg vise godhed i tusind slægtled.

Ezekiel taler om den der omvender sig. I fald man omvender sig!, vil man ikke blive ramt af Guds vrede over synden, og Gud lader ikke forældrenes synder ramme en. Han taler ikke om i fald man undlader at omvende sig, at man så ikke bliver ramt af fædrenes synder - bemærk indledningen: " spørger: »Hvorfor skal sønnen ikke bære straffen for sin fars synd?« Sønnen har øvet ret og retfærdighed, han har omhyggeligt fulgt alle mine love. Han skal bevare livet. Men det menneske, der synder, skal dø. En søn skal ikke bære straffen for sin fars synd, og en far skal ikke bære straffen for sin søns synd. Den retfærdiges retfærdighed skal virke tilbage på ham selv, og den uretfærdiges uretfærdighed skal virke tilbage på ham selv."

Gud giver her enhver en chance, for at bryde den onde arv ved omvendelse!!

Som jeg samtidig læser teksten, da peger den frem mod ham der skal komme og sone synden i og med der står: "Kast jeres overtrædelser bort, skab jer et nyt hjerte og en ny ånd! Hvorfor vil I dø, Israels hus? Jeg ønsker ikke nogens død, siger Gud Herren. Vend om, så skal I leve!"

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#38614 - 19/01/2005 02:57 Re: Hvad er kærlighed? [Re: ]
divine
Bruger

Reg.: 30/05/2004

Føler behov for å ta opp et tema som ble lagt inn på GospelSearch under tittelen The principle of Go(o)d, hvor jeg stilte følgende spørsmålet med tanke på apostelens ord ”den som ikke elsker, kjenner ikke Gud, for Gud er kjærlighet”: Er vi enige om at Gud er kjærlighet?

Men hva er kjærlighet?

at ville gøre noget for en anden uden at ville have noget igen.

Gud har givet os alt og Han er Alt.

Har Gud brug for os? Han har jo skabt Alt, så Han har ikke brug for noget. Det er os, der har brug for Ham og Hans Love.

Så derfor er Gud kjærlighet. Gud giver uden at få noget igen. Det er det perfekte eksempel for os mennesker. Giv uden at forlange noget igen.

Gud giver os Love, men igen er det ikke for Hans egen skyld, da Han ikke har brug for os eller at vi gør noget for Ham.

Messias er kommet!! http://www.maitreya.org Søg og du skal finde.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær