Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#38516 - 17/11/2004 00:32 Jul uden Jesus og Josefine
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert

Hej alle sammen!

Julen nærmer sig, og jeg tror altså, at jeg får abstinenser i år, når der ikke kommer "Jesus og Josefine".

Det var bare så fedt - og gav så gode muligheder for samtale med mennesker af alle slags omkring julens virkelige indhold.

Hvad mener I?
Kan man lægge pres på nogen nogen steder

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#38517 - 17/11/2004 12:06 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: ærten]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hej Ært

Jeg har det ligesom dig, det er da ærgerligt at TV2 i år kommer med en genudsendelse af Alletiders Jul når vi sidste år havde sådan en god julekalender, det føles da lidt tomt og tamt. Ikke et ondt ord om Pyrus, den julekalender er såmænd sjov og god nok, men den når da slet ikke Jesus og Josefine til sokkeholderne, jeg havde håbet at TV2 var lidt mere opfindsomme end bare at genudsende en gammel julekalender som ovenikøbet kom i flere udgaver flere år i træk, det betyder jo så nok, at vi de kommende år også får disse genudsendt...suk

Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#38518 - 17/11/2004 22:56 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Maijannes]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej

Ikke for at være negativ, men havde i regnet med en "Jesus og Josefine II"? Jeg spørger bare ...

- Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#38519 - 17/11/2004 23:24 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: ærten]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ært!

Kan man lægge pres på nogen nogen steder?

Måske kunne du melde dig ind i KLF (Kristelig Lytterforening) ...

Men selv om du presser af alle kræfter, tror jeg desværre ikke du kan nå at få
Josefine på skærmen her i år ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38520 - 18/11/2004 17:03 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: kristina]
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert

Måske kunne du melde dig ind i KLF (Kristelig Lytterforening) ...

Men selv om du presser af alle kræfter, tror jeg desværre ikke du kan nå at få
Josefine på skærmen her i år ...

Kære Kristina!

Du har så ganske ret i begge synspunkter - jeg er helt enig, og derfor dukker jeg også hovedet lidt.... for jeg har været for sent ude.

Måske kunne vi her fra Jesus Net være med til at yde et vist pres på, at den bliver genudsendt, eller man evt. laver en ny med juleevangeliet set fra en anden synsvinkel???

Indrømmet, at jeg vist ikke rigtig har gennemtænkt, hvordan det i så faldt kunne gøres.

Gud har imidlertid udrustet nogle mennesker med en særlig god fantasi og samtidigt hjerte for sagen.

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#38521 - 19/11/2004 13:31 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Nikolaj]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Hej Nikolaj

Nej, det havde jeg nu ikke regnet med, men jeg havde da håbet at de ville følge op på den på en eller anden måde...at de ihvertfald ikke ville genudsende kalenderen med Pyrus...

Maijannes

Til toppen 
#38522 - 19/11/2004 14:16 Religiøs julekalender [Re: ærten]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København
Hvis det er nogen trøst for jer, så er der noget der tyder på at TV2 i 2005 forsøger sig med endnu en religiøs julekalender.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#38523 - 19/11/2004 15:35 Re: Religiøs julekalender [Re: Ateist]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Ateist

jeg tror nu ikke, at Thor og Odin er de kristnes kop te. Så jeg regner ikke med, at flertallet af dette forums brugere ser noget specielt positivt i den kommende julekalender.
Selv kan jeg heller ikke se, at Den Nordiske Mytologi har noget at gøre i juletiden. Julen handler om Jesu fødsel.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#38524 - 19/11/2004 16:55 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Maijannes]
Nikolaj
Bruger

Hej Maijannes

Jeg vil nu faktisk mene, at skulle TV2 endelig genudsende en julekalender, som ikke var Jesus og Josefine, så skulle det være en af dem med Pyrus. De indeholder for mig at se større kvalitet end andre mere middelmådige julekalendere, som TV2 også har sendt en del af. Så jeg har det egentlig fint med, at de genudsender den første med Pyrus.

Mere foruroliget er jeg over nyheden om, at julekalenderen år 2005 kommer til at handle om den nordiske mytologi. Ikke at der er noget galt i, at børn lærer om Odin og Thor osv., men jeg ser ikke nogen særlig grund til at sætte også det i forbindelse med julen. Det er rigeligt med nisser og julemænd.

- Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#38525 - 19/11/2004 19:18 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

Ikke at der er noget galt i, at børn lærer om Odin og Thor osv., men jeg ser ikke nogen særlig grund til at sætte også det i forbindelse med julen.

Lige præcis. Det er nemlig ikke forkert at lære børn om Odin og Thor - det skal bare ikke være på (jule)Evangeliets bekostning. Julen handler, som jeg også skrev i indlægget ovenfor, om Jesu fødsel , og ikke om Thor, nisser og julemanden.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#38526 - 19/11/2004 19:39 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: tau]
Ateist
Bruger

Lige præcis. Det er nemlig ikke forkert at lære børn om Odin og Thor - det skal bare ikke være på (jule)Evangeliets bekostning.

Det er vel heller ikke det mindste "på (jule)Evangeliets bekostning" da alternativet jo formentlig ikke er en kristen julekalender men en 'nissekalender'.
Så det er altså nærmere på nissernes bekostning.

Julen handler, som jeg også skrev i indlægget ovenfor, om Jesu fødsel , og ikke om Thor, nisser og julemanden.

Det lyder som om I kristne ønsker at monopolisere julen.
For jer handler julen ganske rigtigt om Jesu fødsel, men I er nok et mindretal.
Mit bud vil være at det for de fleste danskere handler om hyggen og samværet med familien - om at have en dejlig tid kort og godt.
Jesu fødsel er da blot en del af traditionen - ét af flere temaer på linie med nisser, gran etc.
En del af udsmykningen og noget af det der synges om, men kun fordi det er en tradition og bestemt ikke noget de tænker nærmere over.
Og tænker de endelig lidt over det, så er det formentlig som et eventyr på linie med Peters Jul og historien om Julemanden.

For disse mennesker, der måske ligefrem er flere end jer, er det væsenligste kriterium formentlig at julekalenderen er underholdende for børnene - ikke at Jesu fødsel nævnes.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#38527 - 19/11/2004 19:59 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Ateist]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist

For jer handler julen ganske rigtigt om Jesu fødsel, men I er nok et mindretal.
Mit bud vil være at det for de fleste danskere handler om hyggen og samværet med familien - om at have en dejlig tid kort og godt.

Det handler ikke om, hvor mange der mener noget bestemt, det handler om, hvad sandheden er. Og den mener jeg jo er, at juleevangeliet er det, som børnene bør præsenteres for i en eller anden form. Dette er bare min mening, du er velkommen til at være uenig, hvad jeg ved, du er.

mvh Tau.

Til toppen 
#38528 - 19/11/2004 20:00 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Ateist]
Nikolaj
Bruger

Hej Ateist

jeg tror, at mange kristne vil give mig ret, når jeg skriver, at vi betragter julen som noget, der oprindeligt var centreret om Jesu fødsel, men som er blevet fordærvet, så at sige, af forskellige traditioner, som (i moderniseret udgave) er blevet inddraget i julen, antagelig af kommercielle hensyn, f.eks. den gamle hedenske tradition med nisser og legenden om Skt. Nikolaj, den moderne julemands forgænger. Disse to vidt forskellige begreber, nisser og julemanden, er så blevet blandet sammen for børnevenlighedens skyld.

- Nikolaj

Til toppen 
#38529 - 19/11/2004 20:28 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: tau]
Ateist
Bruger

Det handler ikke om, hvor mange der mener noget bestemt, ...

Mon ikke programlæggerne hos TV2 skeler til, hvor mange, der mener hvad?

... det handler om, hvad sandheden er. Og den mener jeg jo er, at juleevangeliet er det, som børnene bør præsenteres for i en eller anden form.

Det står jer jo også frit for at præsentere dem for den i privat regi.
På den måde kan alle være glade.

Til toppen 
#38530 - 19/11/2004 20:43 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

Hej Nikolaj!

jeg tror, at mange kristne vil give mig ret, når jeg skriver, at vi betragter julen som noget, der oprindeligt var centreret om Jesu fødsel, ...

Det er der nok mange kristne, der vil.
Men hvis vi snakker "oprindeligt" så er det jo en solhvervsfest, så den holder ikke - uanset, hvad "mange kristne" så end kan blive enige om.
I har sat jeres præg på den i nogle århundreder, men denne påvirkning lader nu til at være aftagende.

... men som er blevet fordærvet, så at sige, af forskellige traditioner, som (i moderniseret udgave) er blevet inddraget i julen, antagelig af kommercielle hensyn, f.eks. den gamle hedenske tradition med nisser og legenden om Skt. Nikolaj, den moderne julemands forgænger. Disse to vidt forskellige begreber, nisser og julemanden, er så blevet blandet sammen for børnevenlighedens skyld.

Mon ikke disse "fordærve[nde]" ting (lysene, nisser, gavegivning, mad-/drikkeorgie, juletræ etc.) i virkeligeheden afspejler folketroen, der har overlevet og eksisteret ved siden af kristendommen?
Måske er disse "hedenske tradition[er]" i virkeligheden rester af den oprindelige præ-kristne jul?

Til toppen 
#38531 - 19/11/2004 20:44 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Ateist]
Nikolaj
Bruger

T: Det handler ikke om, hvor mange der mener noget bestemt, ...

A: Mon ikke programlæggerne hos TV2 skeler til, hvor mange, der mener hvad?

De står da skidt til med pressefriheden, hvis medierne (i dette tilfælde TV2) lader sig diktere af flertallets meninger.

- Nikolaj

Til toppen 
#38532 - 19/11/2004 20:52 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

De står da skidt til med pressefriheden, hvis medierne (i dette tilfælde TV2) lader sig diktere af flertallets meninger.

Lad os nu bevare perspektivet!
Der er ikke tale om hverken et nyhedsprogram eller censur, så jeg synes ærligt talt din reference til pressefriheden er noget misforstået.

Vi taler om at en TV-station tager hensyn til seernes præferencer når de tilrettelægger et underholdningsprogram. Vel ikke noget man kan bebrejde dem?
Specielt jo ikke, da de er reklamefinansierede og derfor i et eller andet omfang ønsker høje seertal.

Til toppen 
#38533 - 19/11/2004 22:18 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Ateist]
Nikolaj
Bruger

Hej Ateist

N: jeg tror, at mange kristne vil give mig ret, når jeg skriver, at vi betragter julen som noget, der oprindeligt var centreret om Jesu fødsel, ...

A: Det er der nok mange kristne, der vil.
Men hvis vi snakker "oprindeligt" så er det jo en solhvervsfest, så den holder ikke - uanset, hvad "mange kristne" så end kan blive enige om.
I har sat jeres præg på den i nogle århundreder, men denne påvirkning lader nu til at være aftagende.

Jeg forstår godt, hvad du mener, men jeg er (selvfølgelig) ikke enig med dig. Det er rigtigt, at det tidspunktet for den kristne jul oprindeligt var tiden for en før-kristen solhvervsfest. Man kender jo ikke Jesu nøjagtige fødselsdato, men man valgte at henlægge julen til dette tidspunkt, formentlig på grund af symbolikken med lyset, som vender tilbage. Det er også rigtigt, at det ord, vi i Danmark bruger om denne fest er den moderne form af det ord, som man i før-kristen tid brugte om vintersolhvervsfesten. Jeg vil tro, at man beholdt ordet "jul" af nogenlunde samme årsag som tidspunktet, på grund af symbolikken. På mange andre sprog valgte man dog et mere kristent ord, på dansk "Kristusmesse".
For mig at se er det ikke den samme fest, men det er selvfølgelig et fortolkningsspørgsmål. Helt sikkert er det i hvert fald, at man også holder jul i lande, hvor man aldrig har kendt til nordboernes vintersolhvervsfest.

Mon ikke disse "fordærve[nde]" ting (lysene, nisser, gavegivning, mad-/drikkeorgie, juletræ etc.) i virkeligeheden afspejler folketroen, der har overlevet og eksisteret ved siden af kristendommen?

Jeg vil da gerne lige pointere at jeg ikke ser hverken julelys, juletræer, julemad eller julegaver som fordærvende elementer i sig selv. De kan være med til at understrege det festlige ved julen, men naturligvis mener jeg ikke, at det er disse ting, som skal have det primære fokus.

- Nikolaj

Til toppen 
#38534 - 19/11/2004 22:29 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

Jeg vil da gerne lige pointere at jeg ikke ser hverken julelys, juletræer, julemad eller julegaver som fordærvende elementer i sig selv. De kan være med til at understrege det festlige ved julen, men naturligvis mener jeg ikke, at det er disse ting, som skal have det primære fokus.

Amen.

mvh Tau.

Til toppen 
#38535 - 20/11/2004 20:48 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

Hej Nikolaj!

Jeg forstår godt, hvad du mener, men jeg er (selvfølgelig) ikke enig med dig.

Det er vel ingen selvfølge?

Det er rigtigt, at det tidspunktet for den kristne jul oprindeligt var tiden for en før-kristen solhvervsfest.

Så er vi da enige så langt.

Man kender jo ikke Jesu nøjagtige fødselsdato, men man valgte at henlægge julen til dette tidspunkt, formentlig på grund af symbolikken med lyset, som vender tilbage.

Det kunne også være noget man gjorde for bevidst at overtage de hedenske højtider, der allerede var indarbejdede.

Det er også rigtigt, at det ord, vi i Danmark bruger om denne fest er den moderne form af det ord, som man i før-kristen tid brugte om vintersolhvervsfesten. Jeg vil tro, at man beholdt ordet "jul" af nogenlunde samme årsag som tidspunktet, på grund af symbolikken.

Hvori består symbolikken i at give en kristen højtid et hedensk navn?

Mon ikke snarere det var fordi dette navn, ligesom solhvervsfesten iøvrigt, var dybt indarbejdet.

For mig at se er det ikke den samme fest, men det er selvfølgelig et fortolkningsspørgsmål. Helt sikkert er det i hvert fald, at man også holder jul i lande, hvor man aldrig har kendt til nordboernes vintersolhvervsfest.

Mon ikke det er Mithra-dyrkernes solhvervsfest, snarere end nordboernes ditto, der oprindeligt har været tale om?

At kristendommen evt. skulle have indført en vintersolhvervsfest i lande, hvor man ikke tidligere havde nogen, siger os vel ikke så meget?

Men det gør flertallet af danskerne for mig at se, hvilket så også er det, der afspejler sig i de julekalendere, der vises på TV.

Du nævner iøvrigt ikke nisserne - er det så dem, du anser for "fordærvende"?

Til toppen 
#38536 - 21/11/2004 00:33 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Ateist]
Nikolaj
Bruger

Hej Ateist

N: Man kender jo ikke Jesu nøjagtige fødselsdato, men man valgte at henlægge julen til dette tidspunkt, formentlig på grund af symbolikken med lyset, som vender tilbage.

A: Det kunne også være noget man gjorde for bevidst at overtage de hedenske højtider, der allerede var indarbejdede.

Det er jo påstand mod påstand (og dette var, som du nok vil bemærke, blot en konstatering).

Hvori består symbolikken i at give en kristen højtid et hedensk navn?

Nu er ordet "jul" vel ikke noget specielt hedensk ord, som i sig selv hentyder til anti-kristne fænomener. Ordet "jul" hentyder til årets gang, der forløber som et hjul. Man holdt i før-kristen tid julefesten for at fejre, at hjulet så at sige "tog endnu en omgang". Derfor ser jeg ikke noget problem i ordet "jul" som symbol for fornyelse og lys.

N: Jeg vil da gerne lige pointere at jeg ikke ser hverken julelys, juletræer, julemad eller julegaver som fordærvende elementer i sig selv. De kan være med til at understrege det festlige ved julen, men naturligvis mener jeg ikke, at det er disse ting, som skal have det primære fokus.

A: Men det gør flertallet af danskerne for mig at se, hvilket så også er det, der afspejler sig i de julekalendere, der vises på TV.

Ja, det har du vel ret i, men flertallets anderledes prioriteringer får ikke i sig selv mig til at tro, at de har ret og jeg tager fejl.

Du nævner iøvrigt ikke nisserne - er det så dem, du anser for "fordærvende"?

Det er ganske korrekt, ja. Og glem ikke Julemanden.

Mvh Nikolaj

Til toppen 
#38537 - 21/11/2004 01:01 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

A: Hvori består symbolikken i at give en kristen højtid et hedensk navn?

N: Nu er ordet "jul" vel ikke noget specielt hedensk ord, som i sig selv hentyder til anti-kristne fænomener. Ordet "jul" hentyder til årets gang, der forløber som et hjul. Man holdt i før-kristen tid julefesten for at fejre, at hjulet så at sige "tog endnu en omgang". Derfor ser jeg ikke noget problem i ordet "jul" som symbol for fornyelse og lys.

Grundbetydningen af ordet "jul" er muligvis ikke i sig selv hedensk, men eftersom jul betegnede en hedensk fest må det jo unægteligt have lugtet af hedenskab, da landets kristne overtog højtiden.
Yderligere er hjulet ikke noget kristent symbol men et symbol brugt i såkaldt hedenske religioner. Derfor er jeg lidt forundret over din villighed til at acceptere symbolet.

Iflg. min etymologiske ordbog er ordet jul's etymologi iøvrigt "vanskelig og omstridt". At det skulle have noget med et hjul at gøre er tilsyneladende blot ét bud blandt flere.

Ja, det har du vel ret i, men flertallets anderledes prioriteringer får ikke i sig selv mig til at tro, at de har ret og jeg tager fejl.

Det ved jeg, men eftersom du ikke kan sandsynliggøre, at du har ret bør din personlige opfattelse af at have ret vel heller ikke spille nogen særlig betydning for TV2's programplanlæggere?

A: Du nævner iøvrigt ikke nisserne - er det så dem, du anser for "fordærvende"?

N: Det er ganske korrekt, ja. Og glem ikke Julemanden.

Hvordan skulle jeg dog kunne glemme ham - julereklamerne er jo allerede begyndt at skilte med ham.

Men hvorfor er nisserne værre end juletræet?
Begge dele har vel lige hedenske rødder og burde vel så også være lige uspiselige for kristne?

Til toppen 
#38538 - 24/11/2004 12:45 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Nikolaj]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Hej Nikolaj

Helt enig, en julekalender skal ikke handle om Odin, Thor og nisser, det har intet med den kristne jul at gøre, så du har da ret i, at den med Pyrus trods alt er bedre og med mere kvalitet, men den handler bare ikke ret meget om JESUS og det synes jeg da en julekalender skal gøre!!! Men det har der jo ikke været tradition for i forvejen, så måske er det ikke så underligt at TV2 vil lave en julekalender om den nordiske mytologi...suk

Maijannes

Til toppen 
#38539 - 24/11/2004 17:20 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Maijannes]
Nikolaj
Bruger

Hej Maijannes

... den handler bare ikke ret meget om JESUS og det synes jeg da en julekalender skal gøre!

Ja, som du selv nævner, så har der jo ikke ligefrem været tradition for julekalendre med kristent indhold. Jesus og Josefine var noget særligt, ikke alene handlede den om Jesus, TV2 havde også vovet at bringe Satan på banen, og snak om Satan er jo ikke ligefrem dansk hverdagskost. En stor satsning, og tak til TV2, som gjorde det muligt! Også tak til Gud, for Jesus og Josefine havde næppe nået sendefladen uden ved et under. Men jeg tror desværre ikke, at vi skal regne med, at det bliver sædvanlig praksis at sende julekalendre med kristent indhold.

Mvh Nikolaj

Til toppen 
#38540 - 25/11/2004 16:26 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Nikolaj]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Hej Nikolaj

Nej, det skal vi nok ikke regne med...desværre

Maijannes

Til toppen 
#38541 - 17/12/2004 16:10 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Ateist]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Hej Ateist

Juletræet er ikke en hedensk tradition, men blev indført i Tyskland o. 1800-tallet. Hvorvidt der er noget link til kristendommen ved jeg ikke...

Men for mit eget vedkommende kan jeg da nævne:
Stjernen (giver sig selv)

Lysene. Jesus er verdens lys, kom til dem der sad i mørket.

Ilden/træet. Den er måske lidt langt ude, men jeg kommer til at tænke på Moses og den brændende tornebusk. Gud er kommet nær, men alligevel brænder træet (forhåbentlig!) ikke op. Det er egentlig julens budskab, Gud der kommer til mennesker på en måde, så vi kan tage i mod ham.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#38542 - 17/12/2004 16:14 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: steffenlaursen]
Ateist
Bruger

Juletræet er ikke en hedensk tradition, men blev indført i Tyskland o. 1800-tallet.

Juletræet som juletræ er muligvis nok fra 1800-tallet men skikken med at danse om et pyntet træ ("livets træ"!?) antager jeg er ældre og yderst hedensk.
Det er vel dybest set samme tradition som når man danser om majstangen osv.

Til toppen 
#38543 - 17/12/2004 17:44 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: steffenlaursen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Steffen, og velkommen i caféen!

Du skriver: Gud er kommet nær, men alligevel brænder træet (forhåbentlig!) ikke op. Det er egentlig julens budskab, Gud der kommer til mennesker på en måde, så vi kan tage i mod ham.

Den er ny for mig, den tager jeg med tak imod. Smukt billede!

Jeg tænker, at vi også har lov at se på vores juletræ som et symbol på selve livets træ!

"Den, der sejrer, vil jeg give at spise af livets træ, som står i Guds paradis."

Så lad os tænke på på Åb 2,7, når vi på torsdag synger Højt-fra-træets-grønne-top", hvorfra juleglansen ganske rigtigt stråler, og vi kommer til linjerne:

" ... først skal træet vises,
siden skal det spises!"

Hermed skulle enhver mistanke om juletræs-hedenskab være rykket op med rode, håber jeg ...!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38544 - 17/12/2004 18:03 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Hej kristina

Så lad os tænke på på Åb 2,7, når vi på torsdag synger Højt-fra-træets-grønne-top"

Der er nok en, der tager forskud på festlighederne. Jeg, for mit vedkommende, har tænkt mig at vente med at danse om træet til juleaften på fredag .

mvh Nikolaj

Til toppen 
#38545 - 18/12/2004 12:11 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: kristina]
lre
Bruger

Reg.: 30/07/2004
Sted: Sønderjylland
Hej Kristina.

Du skriver:

Så lad os tænke på på Åb 2,7, når vi på torsdag synger Højt-fra-træets-grønne-top", hvorfra juleglansen ganske rigtigt stråler, og vi kommer til linjerne:

" ... først skal træet vises,
siden skal det spises!"

I det lys giver det jo en langt dybere betydning at "spise" træet.

Måske ikke det, der var meningen, da linjerne blev skrevet, men god alligevel

MVH
Lennart

Der står skrevet: »Den retfærdige skal leve af tro.«

www.dictio.dk

Til toppen 
#38546 - 19/12/2004 20:41 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: lre]
scapuliz
Bruger

Reg.: 18/12/2004
Mener nu at have fået at vide jul stammer fra jöl hvilket så skulle betyde øl
Har søgt lidt på google men kunne ikke rigtigt finde noet fordi den tager ö som oe

Til toppen 
#38547 - 20/12/2004 09:16 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: scapuliz]
lre
Bruger

Reg.: 30/07/2004
Sted: Sønderjylland
Hej scapulitz.

Du er ikke helt forkert på den. Ordet jul kan spores tilbage til Harald Hårfager (Norsk konge fra ca. år 871 til 933 ). Da drak man "jul" til "julefesterne". Og det man drak var øl eller MJØD. Så man kan vist godt sige, at ordet jul betyder øl .

(Når vi nu i denne tråd er lidt inde på julekalender på TV2, kan jeg til Pyrus' forsvar sige, at det faktisk er blevet vist i Alletiders Jul )

Jeg fandt lidt mere om julens historie på DENNE hjemmeside. (Jeg kender i øvrigt ikke hjemmesiden, så jeg står ikke inde for, hvad der ellers skrives på siden )

Glædelig jul.

MVH
LRE/Lennart

Der står skrevet: »Den retfærdige skal leve af tro.«

www.dictio.dk

Til toppen 
#38548 - 21/12/2004 11:01 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: lre]
nelle
Bruger

Sted: Nederland

"først skal træet vises,
siden skal det spises!""

"Måske ikke det, der var meningen, da linjerne blev skrevet, men god alligevel "

Ja, den dybere mening i den julesang, (for det er en julesang og ikke en salme), er vist kun en metafor for alle de dejlige kræmmerhuse med pebernødder og slik, tror afgjort ikke der er nogen form for kristen filosofi i det, snarere tværtom.

Ellen

Til toppen 
#38549 - 23/12/2004 02:37 Re: Religiøs julekalender [Re: tau]
divine
Bruger

Reg.: 30/05/2004
Julen handler IKKE om Jesu fødsel!!

Yule er en gammel hedensk fest, som har mere med dyrkelsen af Odin og Thor at gøre end med Kristus.

Der står intet sted i biblen, at man skal fejre jul. Jer 10, 1-11 pointerer tværtimod, at det er Gud imod at vi fælder et træ, nagler det fast og pynter det.

Julen er en menneskeskabt tradition, som intet har med Gud at gøre.

Kristus blev slet ikke født den 24. December. Der var jo hyrder på marken, hvilket direkte beviser, at det ikke kan have været efter den 15. Oktober endsige den 24. December.

Datoen 24./25. har udelukkende noget med det skifte fra at dagene bliver mørkere til det begynder at gå den anden vej. Og det var også den man i gamle dage fejrede. Man ville lokke solen tilbage igen.

Det sjove er, at der faktisk er nogle kristne, der ved dette, på trods af det vedbliver med at fejre jul. De forklarer, at de fejrer Jesu fødsel og det er ligemeget, hvornår han blev født.

Igen må man spørge, følger disse mennesker biblen eller deres egne menneskeskabte traditioner?

Andre indser pointen men vedbliver, at det ville være synd for børnene, hvis de ikke skulle fejre jul.

Igen må man ty til biblen, som er ganske tydelig, hvad angår sådan en praksis.

5 Mos 13 v1 Alt det, jeg befaler jer, skal I omhyggeligt gøre. Du må ikke føje noget til og heller ikke trække noget fra.

Hvis det ikke taler sit tydelige sprog, hvad gør så?

Jeg vil slutte af med endnu et citat, som taler for sig selv:

Mat 7 v13 Gå ind ad den snævre port; for vid er den port, og bred er den vej, der fører til fortabelsen, og der er mange, der går ind ad den. v14 Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!

Messias er kommet!! http://www.maitreya.org Søg og du skal finde.

Til toppen 
#38550 - 24/12/2004 14:24 Re: Religiøs julekalender [Re: divine]
steffenlaursen
Bruger

Hej divine

Julen handler IKKE om Jesu fødsel!!

Yule er en gammel hedensk fest, som har mere med dyrkelsen af Odin og Thor at gøre end med Kristus.

"som oprindeligt havde..." er nok mere rammende. Og det vil jeg give dig ret i. Men hvad gør det? Jeg tror desuden dette er diskuteret tidligere.

Der står intet sted i biblen, at man skal fejre jul. Jer 10, 1-11 pointerer tværtimod, at det er Gud imod at vi fælder et træ, nagler det fast og pynter det.

Jeg tror det er de færreste der ligefrem tilbeder grantræet.
Jeg er godt klar over at det er lavet af træ og ikke kan frelse nogen

Kristus blev slet ikke født den 24. December. Der var jo hyrder på marken, hvilket direkte beviser, at det ikke kan have været efter den 15. Oktober endsige den 24. December.

Datoen 24./25. har udelukkende noget med det skifte fra at dagene bliver mørkere til det begynder at gå den anden vej. Og det var også den man i gamle dage fejrede. Man ville lokke solen tilbage igen.

Det sjove er, at der faktisk er nogle kristne, der ved dette, på trods af det vedbliver med at fejre jul. De forklarer, at de fejrer Jesu fødsel og det er ligemeget, hvornår han blev født.

Dette er allerede blevet diskuteret i denne tråd.

5 Mos 13 v1 Alt det, jeg befaler jer, skal I omhyggeligt gøre. Du må ikke føje noget til og heller ikke trække noget fra.

Hvis det ikke taler sit tydelige sprog, hvad gør så?

Jo, det siger ganske tydeligt at vi til Moseloven ikke skal trække noget fra eller lægge noget til. Altså for eksempel at gøre julen til en lov på linie med "du må ikke slå ihjel"
Jeg kan godt se problematikken hvis nogen forledes til at tænke noget i retning af: "Fejrer du ikke jul? Jamen er du ikke kristen?" eller værre endnu: "Fejrer du ikke jul? Jamen så kan du jo ikke være en kristen."
Jeg tror bare det er de færreste der tænker sådan.

Jeg vil slutte af med endnu et citat, som taler for sig selv:

Mat 7 v13 Gå ind ad den snævre port; for vid er den port, og bred er den vej, der fører til fortabelsen, og der er mange, der går ind ad den. v14 Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!

Ikke for at være grov, men på hvilken måde taler det for sig selv? At kun dem som ikke fejrer jul kan blive frelst (JK)

"Én regner den ene dag for vigtigere end andre dage, en anden regner alle dage for lige vigtige. Enhver skal stå fast ved sin overbevisning" Rom 14,5

Glædelig jul til de er jer for hvem det betyder noget og må Gud velsigne jer allesammen helt vildt og ubegrænset (også jer for hvem det ikke betyder noget)!

Til toppen 
#38551 - 25/12/2004 12:57 Re: Religiøs julekalender [Re: tau]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej igen,

vil blot tilføje for en god ordens skyld, at jeg mener, at det er helt fint at oplyse om Den Nordiske Mytologi, som jo er en del af vores fælles historie, det skal blot ikke ske i juletiden. Det er provokerende, og man kan vise udsendelser om Mytologien på alle andre tider af året, dette ville være fint, og jeg ville sandsynligvis selv være seer på den.

Mvh og glædelig jul,
Tau.

Til toppen 
#38552 - 26/12/2004 09:38 Re: Religiøs julekalender [Re: divine]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Divine

Julen handler ikke om andet end Jesu fødsel.

Som kristne fejrer vi, at Lyset kom ind i verden, at Gud blev menneske gennem en jomfrufødsel, og dette er Bibelens klare lære.

Vor frelsers jomfrufødsel er en overmåde vigtig troslære. Var Jesus blevet født på normal menneskelig vis, havde han nemlig også haft en menneskelig fader; så var han kommet til verden som et syndigt menneske, for som Kristus siger: ”Hvad der er født af kød, det er kød”. Men var Jesus selv en synder, så havde han ikke kunnet opfylde loven, ikke engang for sig selv, langt min­dre for alle mennesker; og som synder havde han ikke kunnet frelse sig for sin egen syndestraf; langt mindre havde han kunnet bøde for hele ver­dens synder. Ved sin jomfrufødsel er Jesus kommet til verden som et syndfrit menneske, og som sand Gud og sandt menneske er han blevet verdens frelser.

Maria kaldes med rette ”Gudsfødersken”, for i hendes legeme har Guds Søn indoptaget vor menne­skelige natur i sin guddommelige person, så at den menneskelige og guddommelige natur på forunderlig vis er forenet i Jesu person. Troen på jomfrufødslen er nødvendig, for at blive salig.

Det er dette de kristne fejrer, når de holder jul/jomfrufødselsfest/kristus-messe.

Johannes skriver: "Lyset kom ind i mørket, og mørket greb det ikke", og der er vitterligt intet andet tidspunkt på året hvor det er mere mørkt end netop i december. Dette er et vigtigt vidnesbyrd; på trods af al mulig synd, menneskelig nød og elendighed. På trods af at alt ser sort ud, så er det ikke håbløst - for Gud kommer os i møde gennem sit evige Ord, ja, han kommer selv ind i mørket, og oplyser det menneske, der tager imod ham.

Og derfor er der al mulig grund til at fejre "det sande lys, som oplyser ethvert menneske", når det er allermest mørkt - i december.

Divine, du finder ingen kristne, der tilbeder juletræet, og anser det som en gud, der kan bringe os lykke eller ulykke, tværtimod har vi en stjerne på toppen af træet, der symboliserer ledestjernen over Betlehem og som Grundtvig skrev i 1853 var Guds Ord, der leder os til Jesus Krist.

"Stjernen ledte vise mænd
til vor Herre Kristus hen;
vi har og en ledestjerne,
og når vi den følger gerne,
kommer vi til Jesus Krist,
kommer vi til Jesus Krist.

Denne stjerne lys og mild,
som kan aldrig lede vild,
er hans guddoms-ord det klare,
som han os lod åbenbare
til at lyse for vor fod,
til at lyse for vor fod.
"

Mkh Malli

Ændret af malli (26/12/2004 09:51)

†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†

Til toppen 
#38553 - 26/12/2004 10:58 Re: Religiøs julekalender [Re: divine]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej divine

Har du tænkt på, at vi selv bestemmer hvad JUL skal betyde, og at et JULETRÆ er et symbol? Hvis vi ophøjer det til mere end et symbol, som du faktisk gør ved at kalde det hedensk, så er vi på afveje.

Jul - og juletræer - betyder, i sig selv, ingen verdens ting, så vi er bestemt ikke hedninge, når vi fejrer jul!

Første gang der blev tændt et juletræ i Danmark var i begyndelsen af 1800-tallet, og jeg er sikker på, at hverken Thor eller Odin var til stede ved den lejlighed!

Jeg har læst, at når juletræet blev et så centralt kristent symbol, at vi også har tændte juletræer i alle vores kirker i julen, så har skikken sit udgangspunkt i Alsace for ca. 400 år siden iden, hvor en gruppe børn skulle opføre et mysteriespil i tre akter.

I første akt spillede de syndefaldet og skulle bruge et kundskabens træ, og da der jo ikke er nogen grønne frugttræer om vinteren, hentede de i stedet et grantræ, og de bandt i snor i nogle æbler og hængte dem på granen.

Anden akt handlede om forløsningen ved Jesus, som er lyset, der kommer til verden. Derfor satte børnene levende lys på træet og lod det stråle for at minde om Jesus, verdens lys.

Tredje akt handlede om, at hvordan frelsen kommer til mennesker, og der blev så bundet uindviede oblater på grenene, ud fra tanken om Kristus som livets brød - brød fra livets træ. Senere blev det til kringler og pebernødder.

Når vi går rundt om juletræet, kan vi måske også tænke på et helt andet træ, nemlig korsets træ, som Jesus blev naglet til for vor frelse. Men så er vi jo i
tankerne helt fremme til påske ...

Jesus lever og er til stede hos os, når vi beder til ham, og når vi samles i hans navn, også selv om vi ikke lige har noget juletræ, men da han jo er usynlig, er det dejligt, at vi kan tænde juletræet og ønske hinanden glædelig jul, og derved lettere fastholde tanken om verdens lys, vor Frelser og vor Herre.

For Herren er én dag som tusind år, så det kan ikke spille nogen rolle, at det netop er ved solhvervstide, at vi kristne har valgt at fejre verdenshistoriens største begivenhed, nemlig at Gud blev menneske. (Selv om Jesu fødsel formentlig fandt sted på en anden årstid og nogle år før vor tidsregnings begyndelse.)

Jo dybere mørke, jo tydeligere ses lyset ..

Lyset er stærkere end mørket! Tøm dit sind og dine lommer for mørke i et lyst rum, det bliver det ikke mørkere af! Og selv det mindste lys kan oplyse
mørket.

Lad os glædes over at
Julen har bragt velsignet bud!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38554 - 26/12/2004 13:13 Re: Religiøs julekalender [Re: malli]
Katolikken
Bruger

Reg.: 26/12/2001
Sted: DK-2300 København. Sundby
Velskrevet og AMEN til det

Mane Nobis Cum Domine. Lk 24,29 Herre det er sent bliv hos os. Lk 24,29 http://www.daughtersofstpaul.com/johnpaulpapacy/index.html

Til toppen 
#38555 - 26/12/2004 22:22 Re: Religiøs julekalender [Re: kristina]
steffenlaursen
Bruger

Hej Kristina

Når vi går rundt om juletræet, kan vi måske også tænke på et helt andet træ, nemlig korsets træ, som Jesus blev naglet til for vor frelse. Men så er vi jo i
tankerne helt fremme til påske ...

Og det burde vi måske også netop være...

Hmm... måske skulle man begynde at bruge grene med torne i stedet for gran til sin adventskrans. Cool symbolik i hvert fald

Du skriver at julen er verdenshistoriens største begivenhed, jeg mener at det må være påsken, selvom det måske er ligeså meget hvordan man nu ser på det.
Hvis Jesus aldrig var kommet var Han heller ikke død på korset, men hvis Jesus ikke var død på korset... så var der heller ikke rigtig noget ved julen.

Så, det er måske lidt af begge dele.

PS: Jeg kunne godt lide den historie med juletræets ophav, den anden jeg har hørt tidligere var lidt mystificeret (godt ord, hvis det findes)

Til toppen 
#38556 - 26/12/2004 22:42 Re: Religiøs julekalender [Re: steffenlaursen]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Steffen

Hvis Jesus aldrig var kommet var Han heller ikke død på korset, men hvis Jesus ikke var død på korset... så var der heller ikke rigtig noget ved julen.

Enig, man kan ikke sige, hvad der er vigtigst, kan man...nej det tror jeg ikke. Det ene er lige så vigtigt som det andet. Men man er nok tilbøjelig til at sige, at det største var, da Jesus kom herned. Men altså, Påskens mysterium er lige så stort.

Man kan også sige, at undfangelsen i Maria er det største under! Det var jo dér, det hele startede. Så det er måske større end selve julen, hvor Han jo allerede var dannet i hendes liv og blot kom ud til verden. Han var der jo allerede bare indeni Maria.

Glædelig jul
Tau.

Til toppen 
#38557 - 26/12/2004 23:24 Re: Religiøs julekalender [Re: steffenlaursen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Steffen

"Du skriver at julen er verdenshistoriens største begivenhed, jeg mener at det må være påsken ... "

Ja, det bøjer jeg mig for, det har du faktisk ret i.
Det begyndte med inkarnationen, som vi jo fejrer nu i julen, men jo, påsken er det største ... enig!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38558 - 27/12/2004 13:06 Re: Symbolsk selvbestemmelse [Re: kristina]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hje kristina

Har du tænkt på, at vi selv bestemmer hvad JUL skal betyde, og at et JULETRÆ er et symbol?

KOm lige til at tænke på hvad ordet FREDAG symbolere for os i dag..... kristne som ikke-kristne......

For mig betyder det endelig fri, familietid, weekend, ren hygge og afslapning - og ting som det

For min søn betyder fredag udelikkende Disney-sjov, slik og sodavand

For mennesker som nu eller før i tiden tror/troede på Thor, Odin og Freja betyder fredag (frejasdag) en hyldest til guden Freja.......

Så tja - vi lægger noget forskelligt i det........ men jeg tror ikke der er mange danskere som dags dato lægger det samme i fredag som man gjorde dengang...... Og det er der ingen der anfægter....... men når vi kristne lægger noget andet end det oprindelige i JUL ....... så er den åbentbart helt galt.....

Nå det var bare nogle strøtanker

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#38559 - 27/12/2004 14:27 Re: Religiøs julekalender [Re: tau]
nelle
Bruger

Sted: Nederland

Hej Tau

"vil blot tilføje for en god ordens skyld, at jeg mener, at det er helt fint at oplyse om Den Nordiske Mytologi, som jo er en del af vores fælles historie, det skal blot ikke ske i juletiden. Det er provokerende, og man kan vise udsendelser om Mytologien på alle andre tider af året, dette ville være fint, og jeg ville sandsynligvis selv være seer på den."

Hvorfor er det provokerende? overfor hvem?

ellen

Til toppen 
#38560 - 27/12/2004 15:28 Re: Religiøs julekalender [Re: nelle]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Ellen

det er provokerende overfor kristendommen og de kristne, at man bruger juletiden, Herrens komme, til at vise noget om en mytologi, som intet har med julens budskab at gøre.

Godt nytår
Tau.

Til toppen 
#38561 - 28/12/2004 21:59 Re: Religiøs julekalender [Re: tau]
Ateist
Bruger

det er provokerende overfor kristendommen og de kristne, at man bruger juletiden, Herrens komme, til at vise noget om en mytologi, som intet har med julens budskab at gøre.

De asa-troende kunne så med ligeså god ret hævde, at det er provokerende at bruge juletiden til at vise noget om kristendommen, som intet har med julens budskab at gøre.
I Danmark fejrede de asa-troende jo trods alt jul før de kristne.

Til toppen 
#38562 - 28/12/2004 23:08 Re: Religiøs julekalender [Re: tau]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
tau skrev:

...

Godt nytår
Tau.

Gør det nu ikke til et større problem end det er. De fleste julekalendere igennem årene har vel først og fremmest været hyggelige historier med forskellige problemer som altid bliver løst på bedste vis den 24. december.

Der er vel ikke mange julekalendere som blot handler om juleevangeliet er der?
(Dog kunne man selvfølgelig kalde det en slags kristendom at alting i julekalenderne altid bliver løst den 24. dec, en slags frelse, eller rettere et symbol på frelsen. Den forståelse er mulig og måske endda underforstået.)

Helt bortset fra at kristne bestemt ikke har monopol på at fejre jul, idet jul er en fest som der er tradition for at lave på den årstid. Folk som lægger en anden betydning i ordet "jul" end en kristen er i deres gode ret til det, da ordet "jul" var her før kristendommen.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#38563 - 28/12/2004 23:45 Re: Religiøs julekalender [Re: Ateist]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej!

De asa-troende kunne så med ligeså god ret hævde, at det er provokerende at bruge juletiden til at vise noget om kristendommen, som intet har med julens budskab at gøre.
I Danmark fejrede de asa-troende jo trods alt jul før de kristne.

Dette er jeg uenig i. For vi fejrer netop JUL nu, og julen handler om Kristi fødsel. FØR fejrede vi noget andet, det er rigtigt, men dette gør vi jo ikke mere, hvorfor det ikke har relevans i dag, og hvorfor de asatroende ikke kan brokke sig. Vi fejrer jo reelt ikke solens tilbagevenden mere, så derfor er de tider passé.
Men strengt taget kan de asatroende så være sure over, at vi er HOLDT OP med at fejre solens tillbagevenden, dette er så noget andet, og der vil jeg godt medgive, at de kan forstås at være gnavne.

Godt nytår
Tau.

Til toppen 
#38564 - 28/12/2004 23:51 Re: Religiøs julekalender [Re: Sandheds-søger]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars Peter

der er en verden til forskel på at vise julekalendere om nisser og så om andre guder. At vise noget om andre guder er afgudsdyrkelse, at vise noget om nisser er bare ignorance. Der er forskel, mener jeg.

Som kristen kan jeg ikke gå med til, at vi lægger noget andet i ordet jul, end at Kristus kom til os første gang som et barn i Bethlehem. Det er min overbevisning, og den vil jeg kæmpe for. Det kan godt være, at der er andre, der mener noget andet, men det skal de så bare have lov til. Det ændrer bare ikke på, at vi så er uenige om dette. Enhver har lov til at forsøge at udbrede sin sandhed, men vi er vel enige om, at der objektivt set kun er én sandhed? Hvis to er uenige, tager mindst en af dem fejl....

Godt nytår
Tau.

Til toppen 
#38565 - 29/12/2004 00:13 Re: Religiøs julekalender [Re: tau]
Ateist
Bruger

Dette er jeg uenig i. For vi fejrer netop JUL nu, og julen handler om Kristi fødsel.

Hverken ordet "Jul" eller en fest på det nuværende tidspunkt handler dybest set om "Kristi fødsel".
Dette er en betydning kristne efterfølgende har tillagt festen.
Andre tillægger den ikke denne betydning. For dem handler den altså ikke om "Kristi fødsel".

For de fleste danskere julen faktisk ikke til at handle om "Kristi fødsel" men om at det er december og at vi da har tradition for at æde, drikke og spendere.
Så det er måske mere berettiget for mig at sige, at "vi" skam ikke fejrer "Kristi fødsel".

FØR fejrede vi noget andet, det er rigtigt, men dette gør vi jo ikke mere, hvorfor det ikke har relevans i dag, og hvorfor de asatroende ikke kan brokke sig.

For det første har det historiske da stadigvæk relevans i dag.

For det andet fejrer de asatroende af i dag jo altså ikke "Kristi fødsel" men derimod "noget andet".

Men strengt taget kan de asatroende så være sure over, at vi er HOLDT OP med at fejre solens tillbagevenden, dette er så noget andet, og der vil jeg godt medgive, at de kan forstås at være gnavne.

De asatroende er skam begyndt igen, så "vi" er ikke længere holdt op.

Til toppen 
#38566 - 29/12/2004 00:26 Re: Religiøs julekalender [Re: Ateist]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej!

For de fleste danskere julen faktisk ikke til at handle om "Kristi fødsel" men om at det er december og at vi da har tradition for at æde, drikke og spendere.
Så det er måske mere berettiget for mig at sige, at "vi" skam ikke fejrer "Kristi fødsel".

Såvidt jeg er orienteret, er kirkerne fulde juleaften. Og folk synger kristne salmer, mens de går omkring juletræet. Så at det for dem ikke handler om Kristus, kan vi vist ikke sige. Hvem kender hjerterne, det gør vi jo ikke. Men alt tyder på, at julen handler om Kristus for disse mennesker. Så kan man tilføje, at det OGSÅ handler om at æde, drikke og spendere, og det er jo rigtigt, det ser vi, men det er ikke alene dette, det handler om - for mig at se.

For det første har det historiske da stadigvæk relevans i dag.

Dette kan jeg virkelig ikke se.

De asatroende er skam begyndt igen, så "vi" er ikke længere holdt op.

Nå hov, jeg glemte at skrive alle os der ikke er asatro, og det vil sige over 99,9% af danskerne. !!!! Dette er så godt som "vi", vil jeg påstå, men dog ikke helt. Men altså næsten...

Godt nytår
Tau.

Til toppen 
#38567 - 29/12/2004 00:41 Re: Religiøs julekalender [Re: tau]
Ateist
Bruger

... folk synger kristne salmer, mens de går omkring juletræet. Så at det for dem ikke handler om Kristus, kan vi vist ikke sige.

Jeg sang kristne salmer mens jeg gik omkring juletræet men tro mig - for mig handler julen ikke om "Kristus".

Hvem kender hjerterne, det gør vi jo ikke.

Nu skulle mit indlæg have lydt:
For de fleste danskere lader julen faktisk ikke til at handle om "Kristi fødsel" men om at det er december og at vi da har tradition for at æde, drikke og spendere.
Der var beklageligvis faldet et væsentligt ord ud.
Jeg vil nemlig ikke hævde at kende folks hjerter.
Det synes jeg derimod du lagde op til med dit unuancerede "vi fejrer".

A: For det første har det historiske da stadigvæk relevans i dag.

t: Dette kan jeg virkelig ikke se.

Det er jo beklageligt og desværre er du ikke alene om det synspunkt.

Til toppen 
#38568 - 29/12/2004 01:06 Re: Religiøs julekalender [Re: tau]
Ateist
Bruger

der er en verden til forskel på at vise julekalendere om nisser og så om andre guder. At vise noget om andre guder er afgudsdyrkelse, at vise noget om nisser er bare ignorance. Der er forskel, mener jeg.

Tjah... for mig at se falder begge dele nu i den sidste kategori.

Som kristen kan jeg ikke gå med til, at vi lægger noget andet i ordet jul, end at Kristus kom til os første gang som et barn i Bethlehem. Det er min overbevisning, og den vil jeg kæmpe for. Det kan godt være, at der er andre, der mener noget andet, men det skal de så bare have lov til.

Hvordan hænger det, for dig at se, sammen at
1) du ikke kan acceptere, at "vi" lægger noget andet i ordet jul ...
2) at andre end dig skal have lov til at mene noget andet?
Kan du acceptere andre meninger eller kan du ikke?

Til toppen 
#38569 - 29/12/2004 02:32 Re: Religiøs julekalender [Re: Ateist]
malli
Bruger

Hej Ateist

Er der foretaget undersøgelser blandt danskere, siden du skriver at det for dem ikke handler om Kristi fødsel? Som Tau er inde på, virker det da lidt underligt at Folkekirken adskillige steder netop denne aften har fulde huse - hvad laver de mennesker dog der, når de kun fejrer traditionen med at æde, drikke og spendere?...de burde da slæbe hele familien med på værtshus/restaurant.

Mkh Malli

Til toppen 
#38570 - 29/12/2004 10:52 Re: Religiøs julekalender [Re: tau]
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Hej Tau

For vi fejrer netop JUL nu, og julen handler om Kristi fødsel.

Hvis Juleevangeliet er sandt, så er Jesus ikke født i december. Fårene blev holdt sig inde om vinteren.

Kristendommen har så af markedsføringsmæssige årsager valgt at placere "kristi fødsel" på eller i nærheden af vigtige hedenske fester. Fra mit Gyldendals Leksikon:

jul (opr. betydning ukendt): opr. den nord. hedenske solhvervsfest med den rituelle skåldrikning til år og fred, en ikke nærmere beskrevet ceremoni til ære for frugtbarhedsguden Frej. I 300-tallet indførtes en fest til ære for Jesus' fødsel og 354 blev denne fest fastsat til 25. december, dagen på hvilken man i Rom fejrede festen for Sol invictus (den ubesejrede sol). [...]

Julen er fuld af spor efter frugtbarhedsceremonien: Æderiet, juletræet og julelysene, der symboliserer den livgivende sols tilbagekomst.
Nisser er jo heller ikke specielt kristne figurer - og vel heller ikke julemanden, selvom han har rod i en kristen person.
Gavegivningen overtog de kristne muligvis fra den romerske Saturnalia-fest.

Så jeg vil med Ateist påstå, at julen for mange danskere ikke primært er en kristen fest.

Jeg er sikker på, at vi i Danmark ville have holdt jul (måske midt i januar) selvom Jesus aldrig havde kastet en religion af sig.

hilsen matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#38571 - 29/12/2004 11:12 Re: Religiøs julekalender [Re: Ateist]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej!

Ja jeg kom også selv til at skrive "vi fejrer" jeg mente naturligvis, det LADER TIL, at vi fejrer. Beklager.

Mvh Tau.

Til toppen 
#38572 - 29/12/2004 11:14 Re: Religiøs julekalender [Re: Ateist]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej!
Det hænger sådan sammen, at jeg ikke ØNSKER at julen skal handle om andet end Kristus, men jeg kan godt respektere, at andre mener noget andet.
Forstår du nu? Jeg kan godt se, at jeg udtalte mig lidt modstridende, men det håber jeg hermed at have fikset.

mvh Tau.

Til toppen 
#38573 - 29/12/2004 11:16 Re: Religiøs julekalender [Re: matthias]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Matthias,

nu fejrer vi jo netop ikke Jesu fødselsDAG i december, men blot Hans FØDSEL. Der er forskel, og derfor gør det heller ikke noget, at julen ligger på et andet tidspunkt af året, end Hans fødsel har gjort.

Godt nytår
Tau.

Til toppen 
#38574 - 29/12/2004 11:52 Re: Religiøs julekalender [Re: Ateist]
malli
Bruger

Hej Ateist

T: der er en verden til forskel på at vise julekalendere om nisser og så om andre guder. At vise noget om andre guder er afgudsdyrkelse, at vise noget om nisser er bare ignorance. Der er forskel, mener jeg.

A:Tjah... for mig at se falder begge dele nu i den sidste kategori.

Tjaa, i princippet er alt der overskygger Jesus jo afgudsdyrkelse, måske har vi bare vænnet os til ”de røde djævle” . Jeg kan dog ikke forstå, at man som ateist tilsyneladende har lettere ved at godtage et TV med de nordiske guder, når man ikke kan acceptere den kristne udgave??

Hvordan hænger det, for dig at se, sammen at
1) du ikke kan acceptere, at "vi" lægger noget andet i ordet jul ...

Skulle jeg bestemme, hvad jeg jo ikke skal, burde vi afskaffe ordet ”jul”, og i stedet kalde det ”Jomfrufødselsfest” eller ”Kristus-messe” eller som de gør mod vest ”Christmas” – så var vi nemlig herlig fri for hver gang det bliver december, at få at vide hvad jul betyder, hvad det oprindelig var, og at vi som kristne ikke kan tillade os at fejre det osv.

Mkh Malli

Til toppen 
#38575 - 29/12/2004 12:08 Re: Religiøs julekalender [Re: matthias]
malli
Bruger

Hej Mattias

Julen er fuld af spor efter frugtbarhedsceremonien: Æderiet, juletræet og julelysene, der symboliserer den livgivende sols tilbagekomst.

Kristne fester også, og med lysene fejrer vi at "Lyset" (jf. Joh.1) kom ind i verden. Juletræet har vi til pynt!!, og jeg tvivler ærlig talt på at Martin Luther tænkte på hedenskab, da han i 1500-tallet havde pyntet et lille træ med levende lys, for at vise sine børn, hvordan stjernerne lyser i den mørke nat - vi andre forbinder i hvertfald ikke juletræet med noget frugtbarhedshutteli-hut

Nisser er jo heller ikke specielt kristne figurer

Nej, men de pynter gevaldig med deres klare røde farve på min sorte sofa...........og det gør altså avs i måsen at sætte sig på en julekrybbe eller stjerner af metal (disse ting har jeg så andre steder).

- og vel heller ikke julemanden, selvom han har rod i en kristen person.

Tjaaa, Skt. Nikolaus var jo unægtelig en kristen person...omend reklamerne har givet ham et andet look.

Gavegivningen overtog de kristne muligvis fra den romerske Saturnalia-fest.

Ja, eller også har vi det et andet sted fra, jødedommen har jo også tilsvarende fester, hvor man skænker gaver og fejrer festen med god mad, Purimfesten fx. Eller også kan vi bare godt lide at give og modtage gaver, hvem ved?

Så jeg vil med Ateist påstå, at julen for mange danskere ikke primært er en kristen fest.

Jamen, så vil jeg påstå, at julen for mange danskere primært er en kristen fest, for hvorfor går de ellers til Gudstjeneste og synger kristne julesange??

Mkh Malli

Ændret af malli (29/12/2004 12:18)

Til toppen 
#38576 - 29/12/2004 18:34 Re: Religiøs julekalender [Re: malli]
Ateist
Bruger

Er der foretaget undersøgelser blandt danskere, siden du skriver at det for dem ikke handler om Kristi fødsel?

Som jeg forklarede tau så er der gledet et "lader" ud - det er mit personlige indtryk bl.a. baseret på så godt som alle jeg kender.

Som Tau er inde på, virker det da lidt underligt at Folkekirken adskillige steder netop denne aften har fulde huse - hvad laver de mennesker dog der, når de kun fejrer traditionen med at æde, drikke og spendere? ...

Dem jeg kender, der går i kirke juleaften, gør det ene og alene fordi det har de altid gjort - de er ikke troende.

Til toppen 
#38577 - 29/12/2004 18:54 Re: Religiøs julekalender [Re: malli]
Ateist
Bruger

... i princippet er alt der overskygger Jesus jo afgudsdyrkelse, ...

Udelukkende set fra et kristent synspunkt!
Hvis 'afguder' er falske guder, så er Jesus jo en afgud for så godt som alle ikke-kristne (og blot en af Krishnas inkarnationer for visse andre ikke-kristne).

Jeg kan dog ikke forstå, at man som ateist tilsyneladende har lettere ved at godtage et TV med de nordiske guder, når man ikke kan acceptere den kristne udgave??

Det ligger da ellers lige for: Der er ingen, der seriøst påstår at de nordiske guder eksisterer.
Ligesom med nisser og Harry Potter er det noget alle voksne genkender som fiktion (eller i få tilfælde som symboler på naturens kræfter).
Sådan forholder det sig desværre ikke med kristendommen, islam og des lige.

Skulle jeg bestemme, hvad jeg jo ikke skal, burde vi afskaffe ordet ”jul”, og i stedet kalde det ”Jomfrufødselsfest” eller ”Kristus-messe” eller som de gør mod vest ”Christmas” – så var vi nemlig herlig fri for hver gang det bliver december, at få at vide hvad jul betyder, hvad det oprindelig var, ...

Det er ellers ingen skade til, sådan som I ønsker at monopolisere festlighederne.

... og at vi som kristne ikke kan tillade os at fejre det osv.

Hvem påstår dog at I "ikke kan tillade [jer] at fejre det"?

Til toppen 
#38578 - 29/12/2004 19:57 Re: Symbolsk selvbestemmelse [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

... men når vi kristne lægger noget andet end det oprindelige i JUL ....... så er den åbentbart helt galt.....

Problemet er ikke at I lægger noget andet end det oprindelige i "jul" men at I søger at monopolisere julen og udelukke at den kan betyde noget andet for andre mennesker.

Til toppen 
#38579 - 29/12/2004 21:03 Re: Religiøs julekalender [Re: tau]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003

Shalom..

Nu undrer jeg mig.. Hvad har jul med Jesus fødsel at gøre?? Julen er, som tidligere sagt, en pre-kristen hedensk vinterhøjtid... Jesus blev højst sandsynligt født om sommeren (hyrder på en mark om vinteren?? Tvivler.. Det sner også i Jerusalem og omegn)...
Så i sagens kerne, kan/bør kristne ikke klage over at det ikke er alle (selvom danskerne igennem tiden er blevet hjernevasket til at tage i kirke og fejre Jesus fødsel d. 24/12) der lægger noget kristent i julen...

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#38580 - 29/12/2004 21:11 Re: Religiøs julekalender [Re: malli]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003

Shalom..

Mjaa... Angående undersøgelserne, så er der da hvert år rundspørgere, som får fortalt, at det ikke så meget er det kristne budskab, men mere traditionerne og hyggen man egentlig lægger i julen...

Så det er nok ikke alle, der ser julen som en kristen højtid... Ikke engang mellem de kristne.. Der er da nogen der ser påsken som noget større (endnu en højtid der er "snuppet" fra nogen andre .. Dog mere berettiget)..

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#38581 - 29/12/2004 21:16 Re: Religiøs julekalender [Re: malli]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Malli skrev:

...
Skulle jeg bestemme, hvad jeg jo ikke skal, burde vi afskaffe ordet ”jul”, og i stedet kalde det ”Jomfrufødselsfest” eller ”Kristus-messe” eller som de gør mod vest ”Christmas” – så var vi nemlig herlig fri for hver gang det bliver december, at få at vide hvad jul betyder, hvad det oprindelig var, og at vi som kristne ikke kan tillade os at fejre det osv.

Hej Malli,

Dengang de kristne missionærer kom til Danmark prøvede de faktisk at få indført begrebet "Kristmesse", men de kunne ikke komme igennem med det i Danmark (og i Norden). Det lykkedes jo fint i de engelsktalende lande, hvor det jo netop hedder "Kristmesse" (Christmas).

Hos os overtog de kristne istedet for navnet "Jul". Jeg tror at der har været nogle kvikke missonærer som har haft sans for poetiske metaforer. Den hedenske jul drejer sig om lysets tilbagevenden, lysets sejr over mørket. En fest for lyset og livet. Og dette passer jo fint ind i en kristen missionærs tankegang, idet netop disse metaforer egner sig glimrende som en beskrivelse af Kristus. Dermed er en religions-sammenblanding mulig; og at der er tale om religions-sammenblanding synes jeg er ret klart, da der næppe kan være sket en forandring fra den ene dag til den anden. Hvis det var tilfældet ville der vist ikke have været problemer med at indføre navnet "Kristmesse". Men sådan gik det altså ikke.

Ordet "Jul" er blevet fuldstændig integreret i den kristne verden, men religions-sammenblandingen er vel egentlig stadig tilstede, er den ikke?

Mvh,
Lars

Til toppen 
#38582 - 30/12/2004 07:28 Re: Religiøs julekalender [Re: Ateist]
malli
Bruger

Hej Ateist

princippet er alt der overskygger Jesus jo afgudsdyrkelse, ...
Udelukkende set fra et kristent synspunkt!

Dette vil jeg ikke modsige dig

Hvis 'afguder' er falske guder, så er Jesus jo en afgud for så godt som alle ikke-kristne (og blot en af Krishnas inkarnationer for visse andre ikke-kristne).

Ja, dette set udelukkende fra et ikke-kristent synspunkt.

Det ligger da ellers lige for: Der er ingen, der seriøst påstår at de nordiske guder eksisterer.

Dette er ikke korrekt, Forn Sidr har blotlaug over det meste af DK, og da de har søgt optagelse som trossamfund, må det jo skyldes at de tror.

M.. og at vi som kristne ikke kan tillade os at fejre det osv.

A: Hvem påstår dog at I "ikke kan tillade [jer] at fejre det"?

Tjaa, der har da været et par stykker herinde.

Mkh Malli

Til toppen 
#38583 - 30/12/2004 07:32 Re: Religiøs julekalender [Re: Kefas Ben-Adam]
malli
Bruger

Hej Kefas

Du spørger:

Nu undrer jeg mig.. Hvad har jul med Jesus fødsel at gøre??

Tidligere skrevet i debatten:
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=47788&page=&view=&sb=5&o=&vc=1

Mkh Malli

Til toppen 
#38584 - 30/12/2004 07:51 Re: Religiøs julekalender [Re: Kefas Ben-Adam]
malli
Bruger

Hej Kefas

Jeg har nu ikke set nogle af disse undersøgelser...nå-jo, på morgen-TV er der nogengange journalister, der farer rundt og spørger rejsende på Hovedbanegården om ditte og hint. Er det det du tænker på?

Så det er nok ikke alle, der ser julen som en kristen højtid... Ikke engang mellem de kristne.. Der er da nogen der ser påsken som noget større (endnu en højtid der er "snuppet" fra nogen andre .. Dog mere berettiget)..

Aarh, vi har nu ikke "snuppet" påsken fra jøderne, men da Jesus på dette tidspunkt blev korsfæstet og forsonede os med Gud, hvilket I jo ikke vil anerkende, er kristendommen arvtager til jødedommen. Det er nok lidt svært at graduere, for selvfølgelig er det stort, at Jesus døde og genopstod, for på det hviler vores frelse...omvendt er det jo også stort at Gud blev menneske - Lyset kom ind i verden (og han kunne jo ikke blive korsfæstet og genopstå i fald han aldrig var kommet). Nå, men jeg kender ikke nogen, der ikke anerkender julen som en kristen højtid.....måske kommer du i de forkerte kredse

Mkh Malli

Til toppen 
#38585 - 30/12/2004 08:19 Re: Religiøs julekalender [Re: Sandheds-søger]
malli
Bruger

Hej Lars

Hos os overtog de kristne istedet for navnet "Jul". Jeg tror at der har været nogle kvikke missonærer som har haft sans for poetiske metaforer. Den hedenske jul drejer sig om lysets tilbagevenden, lysets sejr over mørket. En fest for lyset og livet. Og dette passer jo fint ind i en kristen missionærs tankegang, idet netop disse metaforer egner sig glimrende som en beskrivelse af Kristus

Ja, det lyder sandsynligt, at det er forklaringen på hvorfor vi har bibeholdt ordet "jul".

Ordet "Jul" er blevet fuldstændig integreret i den kristne verden, men religions-sammenblandingen er vel egentlig stadig tilstede, er den ikke?

Jeg skal ikke kunne sige at den ikke er for nogen, men jeg tvivler på at der fortsat er ret mange, der benytter juledagene til at ofre til guderne og drikke sig fulde.

Mkh Malli

Til toppen 
#38586 - 30/12/2004 12:19 Re: Religiøs julekalender [Re: malli]
Ateist
Bruger

A: Det ligger da ellers lige for: Der er ingen, der seriøst påstår at de nordiske guder eksisterer.

M: Dette er ikke korrekt, Forn Sidr har blotlaug over det meste af DK, og da de har søgt optagelse som trossamfund, må det jo skyldes at de tror.

Men hvad tror de reelt?
Når jeg skrev "seriøst påstår at de nordiske guder eksisterer" og "i få tilfælde [genkender dem] som symboler på naturens kræfter" er det netop fordi de Forn Sidr-medlemmer jeg har set interviewet ikke har hævdet at tro på aserne som faktisk eksisterende entiteter men mere har set dem som symboler (lidt Grosbøll-agtigt, velsagtens?).
Jeg kan selvfølgelig ikke helt udelukke at der er enkelte, der oprigtigt tror, men jeg tvivler faktisk.
Og selv hvis der skulle være et par stykker, der troede, så ændrer det ikke ved at folk, generelt, opfatter det som fiktion - i modsætning til kristendommen som 1 mio. eller flere ikke genkender som fiktion.
Jeg tror heller ikke du vil se en julekalender om aserne (mis)brugt til mission blandt børn sådan som J&J netop er blevet det.
Asatroen falder kort sagt under min personlige bagatelgrænse - i modsætning til kristendommen.

M.. og at vi som kristne ikke kan tillade os at fejre det osv.

A: Hvem påstår dog at I "ikke kan tillade [jer] at fejre det"?

M: Tjaa, der har da været et par stykker herinde.

Det må jeg så have overset - jeg kan faktisk ikke komme på et eneste tilfælde af den karakter.
Kunne du evt. linke til et af disse indlæg, for jeg vil faktisk gerne læse dem?

Til toppen 
#38587 - 30/12/2004 12:59 Re: Religiøs julekalender [Re: malli]
Nikolaj
Bruger

Hej malli

... jeg tvivler på at der fortsat er ret mange, der benytter juledagene til at ofre til guderne og drikke sig fulde.

Jeg ved ikke med ofringer, men jeg tror i hvert fald, at jeg kender en del, som bl.a. har brugt juledagene på at drikke sig fulde. Dog næppe med nogen reference til asetroen.

mvh Nikolaj

Til toppen 
#38588 - 30/12/2004 14:02 Re: Religiøs julekalender [Re: Ateist]
malli
Bruger

Hej Ateist

Nu skriver Forn Sidr selv på deres hjemmeside at de tror på disse guder, så der er utvivlsomt nogen der tror, selvfølgelig er der nogen der tror mere end andre....det er der nok indenfor alting.

Jeg tror heller ikke du vil se en julekalender om aserne (mis)brugt til mission blandt børn sådan som J&J netop er blevet det.

Nu var det jo rigtig godt at J&J blev brugt til mission, så forhåbenlig rigtig mange kunne finde ud af, at der er god grund til at fejre jul....Det er da muligt at de asetro ikke vil bruge, en evt. udsendelse til mission, men da de jo er ikke-missionerende, ligger forklaringen nok deri - men kan godtnok ikke rigtig se hvad Thor, Freja osv har med julen at gøre

Det må jeg så have overset - jeg kan faktisk ikke komme på et eneste tilfælde af den karakter.
Kunne du evt. linke til et af disse indlæg, for jeg vil faktisk gerne læse dem?

Her er et par stykker

http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=44528&page=&view=&sb=5&o=

http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=bibel&Number=44650&Forum=All_Forums&Words=jul%20hedensk%20fest&Match=And&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts&Main=44528&Search=true#Post44650

http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=debat&Number=11795&Forum=All_Forums&Words=jul%20hedensk%20fest&Match=And&Searchpage=1&Limit=25&Old=allposts&Main=11527&Search=true#Post11795

Mkh Malli

Til toppen 
#38589 - 30/12/2004 14:08 Re: Religiøs julekalender [Re: Nikolaj]
malli
Bruger

Hej Nikolaj

Jeg ved ikke med ofringer, men jeg tror i hvert fald, at jeg kender en del, som bl.a. har brugt juledagene på at drikke sig fulde. Dog næppe med nogen reference til asetroen.

Nok heller ikke i direkte tilknytning til julefesten....omend der utvivlsomt findes børn, der oplever fulde forældre juleaften. Suk.

Mkh Malli

Til toppen 
#38590 - 01/01/2005 12:39 Re: Symbolsk selvbestemmelse [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej ateist

Problemet er ikke at I lægger noget andet end det oprindelige i "jul" men at I søger at monopolisere julen og udelukke at den kan betyde noget andet for andre mennesker.

hmmm..... ja det er der jo desværre nogen der gør...... ikke jeg - hvis bare jeg kan lægge det i min jul som jeg ønsker (Fejre at Jesus kom til jorden med lys og nyt håb for os) må andre lægge hvad de vil i det......

Egentlig ville jeg slet ikke synes om hvis nogen som slet ikke tror på Jesus begynder at fejre at han kom til jorden for at ofre sig for os..... det ville da for alvor blive hult og tomt.....

Den kristne jul er for kristne...... lige som Bibelen er for kristne...... at jeg så samtidig ønsker at alle mennesker skal blive kristne er en anden sag...... de skal ikke blive kristne ved udenpå at leve som om de var det...... det kommer indefra - ikke gennem traditioner.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#38591 - 15/01/2005 03:59 Re: Symbolsk selvbestemmelse [Re: Esmaralda]
Johanna
Bruger

Reg.: 15/01/2005
Sted: KBH.
Jesus og Josefine var en ganske hyggelig julekalender, der på en meget indlevende måde fortalte selv små børn, om jesus. Det var en fantastisk julekalender, der fik mange til at gå i kirke, selv om det ikke var noget der ellers hørte til i deres hverdag.

Citat Nikolaj: Ikke at der er noget galt i, at børn lærer om Odin og Thor osv., men jeg ser ikke nogen særlig grund til at sætte også det i forbindelse med julen. Det er rigeligt med nisser og julemænd.

De holdt vel også jul i vikingetiden Aj, men julen handler i stor grad også om Odin og Thor, da de er en del af vores historie, på lige fod med både gud og jesus. Læs evt. Devines indlæg på side 4... det er historie, lige som jesus og gud også er historie, men deres egne "tilhængere".

Kristne mennesker synes at det var fantastisk at der endelig var en kristen julekalender, eller i hvert fald en, der fortalte om jesus. Historikere vil være vilde med at de sender en julekalender, der handler om mytologi og historie. Det er der vel ikke noget galt i!

Citat Steffenlaursen:
- "som oprindeligt havde..." er nok mere rammende. Og det vil jeg give dig ret i. Men hvad gør det? Jeg tror desuden dette er diskuteret tidligere.

- Dette er allerede blevet diskuteret i denne tråd.

- Glædelig jul til de er jer for hvem det betyder noget og må Gud velsigne jer allesammen helt vildt og ubegrænset (også jer for hvem det ikke betyder noget)!

At det er diskuteret tidligere, også i den samme tråd, betyder vel ikke at andre ikke kan komme med deres mening?

Og julen kan godt betyde en hel del selv om man måske tror mere på mytologien end på kristendommen, eller på noget andet for den sags skyld. Det er vel op til den enkelte at afgøre hvad julen betyder for dem.. og ikke op til andre at dømme hvad den skal betyde!

Citat Tau:det er provokerende overfor kristendommen og de kristne, at man bruger juletiden, Herrens komme, til at vise noget om en mytologi, som intet har med julens budskab at gøre.

Er historien provokerende? Altså mytologien har lige så meget med julen at gøre som kristendommen, måske mere. Julen og dens traditioner er menneskeskabte.

---
Og så vil jeg sige at jeg kender kristne børn som tror på både nisser, julemanden og viktingetiden, og synes at alle de ting er spændende.

Og så håber jeg da også på en ny eller en forlængelse af Jesus og Josefine, som i "sang" har kørt hjemme hos os hele december

Til toppen 
#38592 - 15/01/2005 10:09 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Hej Maijannes

Mere foruroliget er jeg over nyheden om, at julekalenderen år 2005 kommer til at handle om den nordiske mytologi. Ikke at der er noget galt i, at børn lærer om Odin og Thor osv., men jeg ser ikke nogen særlig grund til at sætte også det i forbindelse med julen. Det er rigeligt med nisser og julemænd.

- Nikolaj

Hvorfor i alverden det?
Den nordiske mytologi er en del af vores kulturarv, det kan man da ikke bare censurere ud af julen...
Historien forbliver der jo, uanset om det er jul eller ej, desuden kan du jo bare vælge at slukke for fjernsynet.
Kærlig hilsen heidi.

Til toppen 
#38593 - 15/01/2005 10:55 Re: Jul uden Jesus og Josefine
Nikolaj
Bruger

Hej Heidi

Det er da rigtigt, at den nordiske mytologi er en del af den danske kulturarv. Og selvfølgelig er det derfor vigtigt, at børn lærer om den nordiske mytologi. Men set fra mit synspunkt er julen jo en fest, som drejer sig om Jesu fødsel, derfor ville jeg foretrække, at der ikke er alt for meget andet, der bliver sat i forbindelse med julen. Jeg tror i øvrigt ikke, der er ret mange, der i særlig grad associerer julen med den nordiske mytologi.

mvh Nikolaj

Til toppen 
#38594 - 15/01/2005 11:13 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Hej Heidi

Det er da rigtigt, at den nordiske mytologi er en del af den danske kulturarv. Og selvfølgelig er det derfor vigtigt, at børn lærer om den nordiske mytologi. Men set fra mit synspunkt er julen jo en fest, som drejer sig om Jesu fødsel, derfor ville jeg foretrække, at der ikke er alt for meget andet, der bliver sat i forbindelse med julen. Jeg tror i øvrigt ikke, der er ret mange, der i særlig grad associerer julen med den nordiske mytologi.

mvh Nikolaj

Jo men taget i betragtning af julen og ordert jul (ring/hjulet) udspringer af vikingetiden, istedet for Kristmesse (christmas) hænger jo netop fast i den nordiske mytologi, eller bare vikingetiden om man vil.

Også sammenfaldet i højtiderne, jul falder tæt på vintersolhverv..

Så jeg syntes da i høj grad at de to ting falder sammen, selvom kristne sikkert vil mene det modsatte.

Til toppen 
#38595 - 15/01/2005 13:29 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

Jeg tror i øvrigt ikke, der er ret mange, der i særlig grad associerer julen med den nordiske mytologi.

Måske de pga. 1000 års kristen propaganda ikke længere ved bedre?
Noget en hedensk julekalender vil kunne rette op på.

Til toppen 
#38596 - 15/01/2005 13:35 Re: Jul uden Jesus og Josefine
Nikolaj
Bruger

Hej Heidi

Jamen det er da rigtigt, at historisk set har den danske jul sit udspring i en før-kristen vintersolhvervsfejring. Men for mig personligt har julen altså ikke noget med nordisk mytologi at gøre. Jeg takker ikke Odin og Thor for, at dagene bliver længere. Det tror jeg heller ikke, at der er ret mange andre, der gør. Jeg vil faktisk vove den påstand, at der er flere danskere, der associerer julen med Jesu fødsel, end med en fest til ære for de nordiske guder.

mvh Nikolaj

Til toppen 
#38597 - 15/01/2005 13:43 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Ateist]
Katolikken
Bruger

Reg.: 26/12/2001
Sted: DK-2300 København. Sundby
Tjaaah men jeg kan da ikke rigtig se at det skulle være noget du favouriserede da der også ang. den nordiske mytologi er tale om religion, noget du jo som ateist ikke tror på.
Ikke at jeg mener at du ikke har ret til at int dig for hvad du har lyst til men, misforstå mig ikke, men kan bare ikke forstå at du som ateist favouriserer en religion frem for en anden.
De er vel alle lige ligegyldige og intetsigende for dig som ateist ikke sandt?

Mane Nobis Cum Domine. Lk 24,29 Herre det er sent bliv hos os. Lk 24,29 http://www.daughtersofstpaul.com/johnpaulpapacy/index.html

Til toppen 
#38598 - 15/01/2005 17:45 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Hej Heidi

Jamen det er da rigtigt, at historisk set har den danske jul sit udspring i en før-kristen vintersolhvervsfejring. Men for mig personligt har julen altså ikke noget med nordisk mytologi at gøre. Jeg takker ikke Odin og Thor for, at dagene bliver længere. Det tror jeg heller ikke, at der er ret mange andre, der gør. Jeg vil faktisk vove den påstand, at der er flere danskere, der associerer julen med Jesu fødsel, end med en fest til ære for de nordiske guder.

mvh Nikolaj

det er heller ikke der jeg vil hen, men det jeg mener er, at der har "jul" grundsten, derfor skal børn da ikke undlades at lære noget om den nordiske mytologi i forhold til jul.

Til toppen 
#38599 - 15/01/2005 17:45 Re: Jul uden Jesus og Josefine [Re: Katolikken]
Ateist
Bruger

Tjaaah men jeg kan da ikke rigtig se at det skulle være noget du favouriserede da der også ang. den nordiske mytologi er tale om religion, noget du jo som ateist ikke tror på.

Du har ret i at den nordiske mytologi også er en religion og bestemt ikke er noget jeg tror på.
Jeg "favourisere[r]" den da heller ikke.
At tillade den en julekalender kan ikke kaldes favorisering når nu kristendommen allerede har haft én.

Jeg ønsker imidlertid heller ikke at kristendommen skal favoriseres - alle de religioner, der fejrer solhvervet, bør have lige adgang til at få deres budskab ud.

Ikke at jeg mener at du ikke har ret til at int dig for hvad du har lyst til men, misforstå mig ikke, men kan bare ikke forstå at du som ateist favouriserer en religion frem for en anden.
De er vel alle lige ligegyldige og intetsigende for dig som ateist ikke sandt?

De er begge lige fiktive i mine øjne, men de da er bestemt ikke "lige ligegyldige".

Asatroen er fuldstændig ligegyldig i mine øjne, al den stund jeg ikke er overbevist om at der findes folk, der reelt tror på guderne Thor, Odin og co.
Og, såfremt der gør, så er de så usigeligt få, at det ligger under min bagatelgrænse.

Anderledes med kristendommen, der desværre har stor indflydelse på verden og dens befolkning.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær