Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#38321 - 07/11/2004 13:43 Skuffet over Alle helgens søndag
Anonym
Anonym

Hvor er jeg altså bare skuffet over Alle helgens søndag!
Sidst jeg var i kirke på sådan en dag, var det så stemningsfyldt med mange mennesker , og man tændte lys for de afdøde og satte dem op i koret. Der var lovsang og jeg ved ikke hvad - og, ja, det var sådan en fest.
Det ville jeg så gerne opleve igen, og derfor blev jeg bare så skuffet, fordi der slet ikke var noget af den slags i denne her kirke. Stort ØV!
Hvordan er det i jeres kirker - har jeg bare været uheldig?
Hvordan kan det være så forskelligt?
Lægger man ikke noget særligt i den dag, når man altså er kristen?

Til toppen 
#38322 - 07/11/2004 14:31 Re: Skuffet over Alle helgens søndag
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Kirkemus

Det mest almindelige er nok, at prædikenen bliver holdt med særligt fokus på de afdøde og håbet for deres frelse. Normalt bliver de afdødes navne også læst op efter prædikenen mens menigheden står op. Ud over det kan der være særlige musikalske indslag eller tænding af lys. Mange steder tror jeg, at præsten sender en særlig invitation ud til de pårørende til dem, som er døde i løbet af året. Nogen steder kommer der mange sådan en dag, nok specielt i de store byer, hvor der (logisk nok) dør et større antal mennesker om året. Hvis man regner med, at der kommer mange, er man nok også mere tilbøjelig til at gøre noget særligt ud af lejligheden. Ud over det har det nok også meget at gøre med traditionen på stedet.

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#38323 - 07/11/2004 15:36 Re: Skuffet over Alle helgens søndag
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Kirkemusen.

Jo, det er en særlig dag - især for dem som har mistet. I min kirke havde vi en supergod gudstjeneste. Navnene blev ikke læst op; det praktiserer kun den ene af vores præster.

- Men vi sang de gode salmer (en af dem stående), og der var en rigtig ærbødig stemning i det hele taget. Nogle af dem som har mistet for nylig havde det uhyggelig svært med tårerne, ved jeg.

Samtidig var der en gnist af håb gennem hele gudstjenesten.

KH Søren.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær