#38095 - 30/10/200421:43Jehovas Vidner, Bibelen og Vaggtårnsselskabet
Katolikken
Bruger
Reg.: 26/12/2001
Sted: DK-2300 København. Sundby
Det er ikke fordi jehovas vidner skal forfølges eller chikaneres at jeg skriver dette indlæg men det er tvingende nødvendigt at deres falske og ubibelske lære ang Jesu lære og de kristnes tro bliver afsløret og synliggjort. Hvis noget vidne nogensinde bliver udsat for forfølgelse vil jeg skam være dem først til at tale kraftigt imod det. Bare lige for at få linierne trukket op.
Vagttårnsselskabet pås tår at være Guds redskab på Jorden for at vidne om bibelens og den kristne sandhed.
Ang. Profeti
I 1889 sagde selskabet at "Herrens den Almægtige Guds kampdag vil ende i 1914" (Studies, Vol. 2, 1908 edition, 101).
1891 Siger selskabet at ved slutningen af 1914 vil det som vi kalder for Kristenheden men som Gud kalder for Babylon ikke længere være at finde. (Studies, Vol. 3, 153)
1894 Siger selskabet at 1914 ikke er begyndelsen men enden af trængselstiden.(WT Reprints, 1-1-1894, 1605 and 1677).
1897 At Jesus har været tilstede på Jorden siden Okt 1874. (Studies, Vol. 4, 1897 edition, 621).
1916 At de sidste 6000 årsdage siden Adam er slut og at den sidste og 7 tusindårsdag vil starte helt præcist i 1873. (Studies, Vol. 2, p. 2 of foreword).
1917 At skriften tydeligt viser os at Herrens anden advent skete i efteråret 1874. (Studies, Vol. 7, 68).
1918 At vi i 1925 kan forvente at Abraham, Isak og Jakob vil komme og alle de andre gamle hellige vil komme her. (Millions Now Living Will Never Die, 89).
1922 At 1925 i bibelen fremgår ENDNU mere klart end 1914 begivenheden. (WT, 9-1-1922, 262).
1939 At Armageddon er helt nært forestående. (Salvation, 361).
1941 At Armageddon er endnu mere nært forestående. (Children, 10).
1942 At Armageddon i hvert fald sker før 1972. (They Have Found a Faith, 44).
1966 Nu er man kommet frem til at de sidste 6 tusindårsdage vil slutte i 1975 og den sidste efterfølgende periode begynder herefter. (They Have Found a Faith, 44).
1968 At ovenstående kun er et estimat.
Ang JV lære. Udpluk
At det at tilbede Guds søn aldrig kan være forkert (WT, 3-1880, 83) Andetsteds siger deres lære at "Det er ubibelsk at give nogen som helt tilbedelse til Guds søn" (WT, 11-1-1964, 671).
Her må vi kristne så spørge. Skal Jesus tilbedes eller skal Han ikke? Det må vel være enten eller. man kan ikke svinge frem og tilbage sådan som selskabet gør i lære ang et så alvorlig emne.
Andetsteds siger selskabet at "Somomas Mænd vil genopstå" at de "Ikke vil genopstå" (WT, 7-1879, 7-8) (WT, 6-1-1952, 338) (WT 8-1-1965, 479) (WT 6-1-1988, 31) (Live Forever, early ed., 179) (Live Forever, later ed., 179) (Insight on the Scriptures, Vol. 2, 985) (Revelation: Its Grand Climax at Hand! 273
Hvad skal vi tro?? Hvad tror de selv?
At gerne må gå ind i militæret: (WT, 4-15-1903, 120) at vi ikke må (WT, 2-1-1951, 73).
At vi gerne må holde ferje Jul: (WT Reprints, 12-1-1904, 3468). At vi ikke må og at satan står bag: (WT, 12-15-1983, 7)
Ang deres forskellige oversættelse og udgaver. Kun et udpluk.
Det er et kendt faktum at ingen af oversætterne (som selskabet forøvrig har prøvet at hemmeligholde hvem er) kan eller kunne græsk. Én af oversætterne ved navn Fred Franz kunne en smule selvlært græsk (det græsk vi man taler i dag og som er FULDSTÆNDIG anderledes en det på Jesu tid både hvad gramatik og tale angår).
Selskabets oversættelser fra 1950, 61 og 1970 siger i Heb. 1:6 at Jesus skal tilbedes (og rettligt så) men efterfølgende oversættelser siger det modsatte. Vi må som seriøse kristne spørge os selv om selskabet har bare den mindste respekt for bibelsn tekster. Enten skal Jesus tilbedes eller ikke. Bibelens tekster kan ikke være så forskellige at når de bliver oversat to eller flere gange så siger de det stik modsatte. det siger vel sig selv. Ovennævnte er ét af utallige eksempler på GROV manipulation og respektløshed overfor biblens tekster. Ydermere findes orodet Jehova ikke én eneste gange i NT men ordet Kurios som betyder Herren. Her vil de så siger at det der menes med er Herren, ja ok men så må vi spørge om hvorfor kurios ikke i Rom 10:9, 1 Kor 12:3, Fil 2:11, 2 Thess 2:1, and Åb 22:21 til Jehova?? Svaret er naturligvis at deres såkaldte bibel så ville omtale Jesus som Jehova da det i disse nævnte vers er så åbenlyst at det er Jesus der tales om at de ikke kan finde nogen metode at fordreje det på uden at få alt for fårlig smag i munden. Uanset om man vil oversætte Kurios til Jehova (hvad der forøvrig er forkert) så vil de selv med denne åbenlyse fejl få Jesus til at fremstå som Jehova. SÅ UTROLOIG klart fremgår det af skriften at Jesus er Gud at selv med grove fordrejninger fremgår det. Jeg vil ikke gøre indlæget længere.
Hej. jeg vil sige, at det er flot, imponerende af dig at skrive sådan et stykke, så godt kunne jeg ikke gøre det, selvom jeg har studeret deres tro en del og kender 4 der er JV. 2 fra en tidligere arbejdsplads i den by jeg bor, En datter fra en familie jeg kender, og så en anden jeg ser ca. 1-2 gange om ugen, fordi vi begge kommer på en cafe som kommunen ejer. Men jeg vil også sige at du har ret i det du skriver. 2 bøger som jeg ville råde JV. til at læse er: Jørgen Sejergaard( Jehova eller jesus ) og så Gunnar Juelsson( dette siger bibelen ikke ) Jeg har lånt begge på biblioteket, og ja faktisk har jeg skrevet den sidste bog, næsten helt af, bare ændret lidt, så man ikke skulle kunne læse at det er taget fra en bog, og så hvis jeg kommer til at snakke med en JV. vil jeg, hvis de vil, give dem disse ark jeg har skrevet, som bevis på at deres tro er falsk, forvrænget. Men ja de har altid et eller andet at sige imod, men jeg håber dette kan lukke deres mund. Feks. hende jeg møder på cafeen, hun vil gerne se mine bevis på at jeg kan sige deres religion er falsk, så hun for disse ark, ialt 22 A4 sider, og et spørgsmål jeg stillede her på Jesus net. Skal kristne holde sig fra militæret og politik ( og fødselsdag spurgte jeg også om der ) for det er jo 3 ting de ikke må have med at gøre. og så for hun et par få andre spørgsmål her fra siden at læse. feks. om det var et kors Jesus døde på, og helbredelse, som de ikke tror på idag, de mener kun det er den onde der helbreder. Ved at læse de to bøger burdte de kunne se, forstå at deres tro er falsk. Jeg vil lige sige at jeg kommer i en frikirke www.kc-herning.dk MVH. Korintherbrevet
Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."
#38099 - 12/11/200409:33Re: Jehovas Vidner, Bibelen og Vaggtårnsselskabet
[Re: korintherbrevet]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Korintherbrev
Ja, jeg er enig med dig. Men hvordan får vi de stakkelse vildførte JV-gidsler til at læse de bøger du nævner?
For de må jo ikke!? - ligesom det også er dem forbudt at læse hvad de mennesker, der med Guds hjælp er kommet fri deres trældom i JV-fængslet, har at sige ..
Hej Kristina. Ja det har du fuldstændig ret i. De må ikke læse dette, og de vil heller ikke, ihvertifald sjældent. For de må ikke få, se beviser på at deres tro skulle være falsk, så de måske endelig ser det, og de siger jo også at udstødte, tidligere JVér taler falsk, eller lignende. Men den pige jeg kender som jeg skrev om før, hun vil gerne se bevis på at jeg kan sige deres tro er falsk, så hun for ca. 35 A4 ark fra mig med tekster, bevis på at deres tro er falsk fremfor vores som er sandheden. Og som jeg skrev så er de 22 ark næsten hele den ene bog, jeg hentyder til, og jeg skriver nok resten af fra den bog, Dette siger bibelen ikke. tolkning fra deres tro til vores om hvad forskellen er, og hvad der gør deres er forkert, ud fra hvad de siger og så over til hvad vores tro siger. Men ok. jeg ved så ikke om hun endelig vil læse det når hun for hele den bunke A4 ark. Det er meget at komme igennem. MVh. Korintherbrevet
Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."
Hej. Jeg vil så også lige sige at JV. har altid noget at sige imod, de finder hurtigt et bibelvers eller andet der kan modsige vores ord til dem, når vi siger vores mening, og prøver at forklare dem at det er os der har sandheden, og de taler falsk. Og jeg er sikker på at hende jeg kender, hun har meget at kommentere bagefter, så hvis der er nogle der har et godt råd til hvad man kan sige til dem, for at de holder deres mund, og stoppe dem i at modsige, så vil jeg være glad. korintherbrevet
#38102 - 14/11/200405:00Re: Jehovas Vidner, Bibelen og Vaggtårnsselskabet
[Re: Katolikken]
Anonym
Anonym
Hejsa alle, ja det må man sige virker meget forvirrende;O) Helt sikkert, men de ønsker vel ligesom os andre at overholde Guds bud. Ligesom vi svinger indenfor kristendommen om diverse emner svinger de. Men én ting står fast, og det er at Gud regere og er en mægtig Gud. Mægtigere end alt andet, og at han er der for os. Jeg har selv har en positiv oplevelse med "Vagttårnet" eller "Vågn op!" kan ikke huske hvad det var for en. Jeg var trist og bedrøvet og jeg så pludselig det blad ligge på en bænken jeg sad på. Jeg læste om en "Rose af Håb" og jeg havde netop lige brug for denne sammeligning af at en Rose vokser stille og roligt op og bliver stor og stærk. Selvom det går langsom vokser den ligeså stille og roligt igennem alle opgaver og modgang.
Jeg forstod derfor Rosen som et håb der stille vokser sig stor og stærk og smuk. Det gav mig modet til at fortsætte. Jeg er rimelig sikker på at det var Gud som hjalp mig derigennem. Så ligegyldig forskellen på vores lære, ved vi at Gud regere over og igennem alt, hvor hans kraft er utæmmelig!:)
En anden ting angående tilbedelse, ja, det virker forvirrende. Men bibelelens ord forkynder i hvert fald at tilbedelse er ok og ses gerne. Det er godt at synge og danse for Herren, at synge om hans mægtige gerninger, at synge for ham!
#38103 - 14/11/200412:51Re: Jehovas Vidner, Bibelen og Vaggtårnsselskabet
[Re: ]
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej KunJESUS
Jeg forstod derfor Rosen som et håb der stille vokser sig stor og stærk og smuk. Det gav mig modet til at fortsætte. Jeg er rimelig sikker på at det var Gud som hjalp mig derigennem. Så ligegyldig forskellen på vores lære, ved vi at Gud regere over og igennem alt, hvor hans kraft er utæmmelig!:)
Ja, det er sandt, at Gud også kan bruge Jehovas Vidner (JV) som et redskab, men dette betyder ikke, at JV er Gud til behag, for Gud kan bruge alle, uanset om de ved det eller ej, eller om de vil det eller ej. Guds veje er uransagelige.
Kh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej!
Jeg har også haft en positiv oplevelse med Vågn Op! Forskellen på Vagttårnet og Vågn Op! er, at Vagttårnet er fyldt med læremæssige artikler, og Vågn Op! er bare almindelige artikler om forskellige aktuelle emner, som f.eks. tomatplanten.
Jeg læser Vågn Op!, som jeg får tilsendt ganske gratis af hovedkontoret ved rigssalen, her i byen hvor jeg bor.
Det er et udmærket blad.
Mvh Tau
PS. Jeg er ikke Jehovas Vidne.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
Hej. Kun Jesus Du skriver at du ikke er JV. men hvis du læser deres blad fast, vågn op, så bliver du påtrænget af troen, og vil også let ende med at falde i, selvom de måske godt kan sige lidt der er rigtigt, og kan have nogle ledetråde. Ok. bladet vagttårnet er måske mere uddybende i deres tro, men alligevel... Så jeg vil råde dig til at afmelde bladet, find hellere hjælp hos de sande kristne, i en kirke under vores tro, den tro som Jesusnet fremhæver om. Men jeg skal ikke bestemme. Du skriver også som dit navn: KUN JESUS, og han har ikke stor betydning hos dem, han har ikke nogen fremhævning ved deres møder, det er ene og alene Jehova de gir´æren, ikke Jesus, han er bare Guds søn som gav sit liv, og så er det vist sagt hos dem. Håber du forstår. MVH. Korintherbrevet
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej tau
Det er min overbevisning, at enhver kontakt med Jehovas Vidner, som ikke har til direkte formål at hjælpe vidnerne ud organisationen (ved at forkynde for dem, hvem Jesus Kristus er) vil bekræfte og styrke dem i deres lære.
JV er vranglærende fængsel, som det næppe er muligt at komme ud af igen uden skader, og som de fleste desværre bliver i hele deres liv, når de først er kommet ind ...
Derfor mener jeg, at du svigter de stakkels ofre for Jehovas Vidner ved at abonnere på deres blad.
Hvis du er interesseret i tomatplanter og lignende, er det muligt, også helt gratis, at låne materiale på biblioteket!
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Korintherbrev,
det er helt i orden, at du tog fejl af os, det gør ikke noget!
Men jeg vil sige til dig, at du kan være helt rolig. Jeg forlader ikke Jesus, blot fordi jeg læser om tomatplanten i JV´s blad, Vågn Op!. Det er et godt og solidt blad, med gode artikler, der ikke handler om utugt og vold og den slags. Læs det og prøv det selv...
mvh Tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej kristina
Det er min overbevisning, at enhver kontakt med Jehovas Vidner, som ikke har til direkte formål at hjælpe vidnerne ud organisationen (ved at forkynde for dem, hvem Jesus Kristus er) vil bekræfte og styrke dem i deres lære.
Deres LÆRE? Når bladet nu ikke handler om deres lære, hvordan så? Det er alene artikler om tomatplanter og des lige.
mvh Tau ps. jeg læser bladet for at få noget godt at læse i, OG støtte JV i det, de trods alt gør rigtigt.
Hej Tau. Det kan godt være at bladet ikke handler om utugt, vold og den slags men jeg mener alligevel at man ikke skal læse nogen af deres blade, for det er en falsk religion, de forkynder ikke sandheden, så jeg skal ikke nyde noget af deres, og NEJ TAK! jeg vil ikke læse deres blad. Du har lov til at læse dette blad, og jeg vil ikke bestemme hvad du skal læse, hvis du vil blandes ind i deres tro, støtte en falsk religion, så skal du have lov til det, men jeg skal ikke nyde noget. Jeg siger heller ikke du forlader Jesus ved at læse deres blad, og der står måske heller ikke så meget om deres tro i det blad, fremfor vagttårnet, men som jeg forstår, så er det alligevel gode tip osv... og det bliver man påvirket af mener jeg, jeg forventer du en dag ender med at søge tættere og tættere på dem, og så alligevel falder i, for du må huske disse ord fra: Matt. 6 v. 24 " Ingen kan tjene to herrer han vil enten hade den ene og elske den anden eller holde sig til den ene og ringeagte den anden. I kan ikke tjene både Gud og Mammon" MVH. Korintherbrevet
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Korintherbrev
jeg bliver aldrig et Jehovas Vidne, det kan jeg forsikre dig om. Det er en lovisk sekt, som ikke har forstået, at Jesus er Kristus. Jeg vil aldrig kaste vrag på Kristus, sådan som de gør, af uvidenhed pga. deres dårligt og forkert oversatte Bibel.
Jeg tror dog, at der findes kristne Jehvovas Vidner, selvom kirkens officielle lære bestemt ikke kan kaldes kristen, al den stund at de forkaster Kristus, som den Han virkelig er.
Samtidig må jeg sige, at de er den kirke eller organisation, som tager Missionsbefalingen mest alvorligt, samt en masse andre af Guds bud. Ingen andre steder har jeg set, at kristne gør så meget godt og er så bibeltro, selvom det selvf. er deres egen hjemmelavede Bibel, de kører efter. Så jo, jeg beundrer Jehovasv Vidner for meget, selvom jeg også kan se, at de er gået galt i byen på vigtige områder. Såsom Kristi Guddommelighed.
Mvh Tau
Nikolaj
Bruger
Hej tau
K: Det er min overbevisning, at enhver kontakt med Jehovas Vidner, som ikke har til direkte formål at hjælpe vidnerne ud organisationen (ved at forkynde for dem, hvem Jesus Kristus er) vil bekræfte og styrke dem i deres lære.
T: Deres LÆRE? Når bladet nu ikke handler om deres lære, hvordan så? Det er alene artikler om tomatplanter og des lige.
Jeg tvivler nu stærkt på, at formålet med Vågn Op! alene er at oplyse omverdenen om tomatplanter og andre i en religiøs sammenhæng tilnærmelsesvis ligegyldige ting. Og det undrer mig bestemt ikke, at JV sender dette blad til dig gratis. JV er en sekt, og de prøver med alle midler at få lokket så mange som muligt ind i deres sekt. Derfor sender de dig Vågn Op!, fordi det ser så uskyldigt ud, at du jo bare kan læse det uden at blive påvirket af det; men det er jeg bange for, at du ikke kan, særligt ikke, når du hårdnakket påstår, at det ikke påvirker dig. Men bare det, at du ved at læse "det fine lille blad" får en vis sympati for JV, det er første skridt på vejen til, at du selv bliver et Jehovas Vidne. Og det håber og tror jeg ikke, at du ønsker.
jeg læser bladet for at få noget godt at læse i, OG støtte JV i det, de trods alt gør rigtigt.
Det undrer mig, at du ikke selv kan se, hvilket spor du er på vej ind på. Hvad er det, JV trods alt gør rigtigt? At de udgiver et fint lille blad om tomatplanter og deslige som reklame for deres bevægelse? Kom ikke og fortæl mig, at de ikke har nogen bagtanker med det.
Jeg ved, at dette indlæg kan synes hårdt, men det kan ikke siges skarpt nok, at JV skal man passe meget på, hvis ikke man ønsker selv at blive en af dem.
Guds fred Nikolaj
P.S. Bemærk disse ord fra Galaterbrevet, "Til den frihed har Kristus befriet os. Stå derfor fast, og lad jer ikke atter tvinge under trælleåg!", som også står i min signatur.
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj
du taler rent ud af posen, og det er fint med mig, bliv ved med det. Jeg vil dog sige, at jeg er meget uenig med dig. Man bliver IKKE et Jehovas Vidne, ved at læse deres blad. Man bliver et Jehovas Vidne ved at blive døbt, følge alle deres regler, komme til deres møder og gå ud og stemme dørklokker.
Vågn Op! er er blad, der skal beskytte læseren mod verdens artikler om sex, vold og utugt. Det er et blad, der er til for at give noget fornuftigt at læse, som ikke omhandler alt det verden står for. Et godt blad for en kristen at læse, så jeg kan ærlig talt ikke forstå din harme.
Hvad er det vidnerne gør rigtigt? Det er da, at de giver læseren noget at læse, som ikke ligger under for denne verdens meninger. Så enkelt er det.
Mvh Tau.
Nikolaj
Bruger
Hej tau
Det er meget fint, at JV giver folk et blad, så de kan læse om andet end sex og vold. Men kan vi stole på, at det er selve hovedintentionen bag "Vågn Op!"? Jeg har min begrundede mistanke, og den er, at JV forsøger gennem dette blad at skabe tillid og sympati hos læsere, som ikke selv er Vidner; ligesom det jo tydeligvis er lykkedes dem at skabe et vist mål af sympati hos dig. Det er korrekt, at du ikke selv bliver et Vidne i første omgang, men at få sympati med JV er første skridt på vejen, og har du først taget det første skridt, så bliver det svært at stoppe op og gå tilbage til evangeliets faste grund igen. Det har mange mennesker bittert måttet sande.
Guds fred Nikolaj
Hej Tau. Jeg vil sige,at det kan godt være at det er et blad der skal beskytte læseren mod verdens artikler om sex, vold og utugt. Det er et blad, der er til for at give noget fornuftigt at læse, som ikke omhandler alt det verden står for. men så ville jeg hellere råde dig til at læse et blad inden for vores tro, læse om vores tro, og hvad vi mener der for folk til at søge Gud, fremfor at leve som verden. Og hvis du selv vil leve Gud ja Kristus nær, og ikke vil leve som verden, så behøver du jo ikke at læse om hvad der for folk til at holde sig fra verdens holdninger osv... hvis du forstår. Fordi så har du jo valgt der at du kun vil tilhøre Kristus og ikke verden. Selvfølgelig, er det for at hjælpe andre folk med at søge Gud fremfor verdens holdninger, så kan jeg godt forstå du vil læse tip om det, men da vil jeg råde dig til at søge, læse det, gennem vores tro, og ikke den sekt, falske religion som JV er. For OK jeg ved det ikke, men regner med det at de gennem deres meninger om hvad der skal beskytte læserne, og hvad som du skriver-mener der er til for at give noget fornuftigt at læse, som ikke handler om verden, at det så sikkert kun er Jehova de skriver man skal søge hen til, holde sig fast i sin tro på ham alene, søge deres tro for at kunne holde sig fra verden, og det er jo ikke sandt. Ok. Jeg siger ikke du bliver JV. ved at læse deres blad, men jeg mener du bliver mere og mere påtrænget af dem, og bliver påvirket af deres tro, og så en dag ikke kan se forskel på deres og vores tro, hvad der er sandheden, selvom det er rigtigt at man kun bliver et sandt JV. ved at døbe sig ind for deres tro, komme fast til deres møder osv... Men, jeg forstår ikke du vil støtte en falsk religion, ved at abon´nere på deres ene blad. Selvfølgelig er det godt at vide hvad der gør at man ikke falder i synd, hvad man skal gøre for at være et sandt kristent menneske der ikke kommer til at synde, selvom " alle har syndet og mistet herligheden fra Gud " som der står i bibelen, men den hjælp finder man ikke ved at læse om JV, og støtte dem. For de vil helt sikkert en dag komme til dig, og friste dig, for når de kan se at du abon´nere på et af deres blade, så mener de jo også at du er nysgerrig med deres tro, og derfor tror at de har lettere ved at få dig inden for deres tro ( sekt ) MVH. Korintherbrevet. Håber du kunne overkomme mit lange svar.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej korintherbrev
Jeg er helt enig med dig i det du skriver her (til tau):
... Men, jeg forstår ikke du vil støtte en falsk religion, ved at abonnere på deres ene blad.
Du har nemlig helt ret i, at man støtter en falsk religion ved at modtage materiale fra dem, også selv om det er gratis, og også selv om det, man modtager er fint og sandt.
Enhver positiv kontakt mellem JV og os andre er nemlig en styrkelse for JV-organisationen - en bekræftelse for vidnerne om, at de nok er på rette vej.
Og at give dem den bekræftelse - så lille den end måtte være - og dermed styrke Jehovas Vidner i deres vildfarelse - er efter min mening at svigte dem.
Vi kan hjælpe dem ved at bede for dem, at Gud må lukke deres øjne op for at Jesus Kristus, sand Gud og sandt menneske, er den eneste vej til frelse. Det er den hjælp de dybest set har brug for, ikke det, som de selv ønsker sig, nemlig at skabe positiv opmærksomhed om deres sekt.
Det er sandt, at meget af de de siger er i overensstemmelse med vores kristne lære, men iblandet løgn er resultatet ikke delvis sandhed og delvis løgn, men kun løgn.
1.Kor.5: Ved I ikke, at den mindste smule surdej gennemsyrer hele dejen?
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj
du har ikke meget tillid til troværdigheden hos JV, hva? Man skulle tro, at du havde et personligt problem med dem.
Jeg tror ikke, at Vågn Op! er skrevet for at vække sympati hos ikke-vidner, men det kan vi jo aldrig få bekræftet eller afkræftet.
Jeg har ikke fået sympati for JV ved at læse deres blad, det er den anden vej rundt. Jeg havde sympati for dem, og DERFOR begyndte jeg at læse deres blad.
Jeg kan stadig ikke se, at det at læse om tomater kan være vejen til at forlade Evangeliets sikre grund. Lad mig vende tilbage senere, så ser vi, hvem der fik ret. Jeg er ikke bekymret, ikke det mindste.
Mvh Tau.
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej kristina
hør nu, nu synes jeg du overdriver. Du skrev:
Det er sandt, at meget af de de siger er i overensstemmelse med vores kristne lære, men iblandet løgn er resultatet ikke delvis sandhed og delvis løgn, men kun løgn.
Det vil altså sige, at lutherdommen er løgn? For Luther havde jo ikke ret i alt, hvad han sagde. Han sagde bl.a. at en jøde kan aldrig omvende sig, at han opfordrede til forfølgelse af jøder.
Nej, bare fordi de siger noget, der er forkert, gør det ikke det RIGTIGE de siger, mere forkert. Det sande er sandt, uanset om man dertil føjer noget forkert.
Som du selv siger: Meget af det JV lærer er sandt og i overensstemmelse med vores kristne tro. Hvorfor ikke støtte dem, i det de har fattet ? Hvorfor ikke bakke op om det sande og gode? Hvorfor kun jagte dem med Bibelen i hånden og bøn om deres omvendelse? De skal jo ikke lægges til last, at alt hvad de siger er løgn, når det ikke forholder sig sådan. Nu har vi desværre ikke mere et Vidne iblandt os til at forsvare sig, men så kan jeg jo passende gøre det, når ingen andre vil. Det ser ud som om, at alle har set sig gale på JV, blot fordi det er en sekt, der ikke har samme lære som os andre. Hvorfor skelner man ikke mellem det sande og det falske? JV gør meget godt og tror meget godt og sandt, og det synes jeg, fortjener at komme frem i lyset iblandt al kritikken, som for en dels vedkommende er berettiget. Det siger jeg jo også selv, jeg har jo allerede én gang sagt, at JV er en lovisk sekt, og det står jeg naturligvis ved. Jeg siger bare også, at de er meget andet.
Det blev lidt langt, håber det går med forståelsen alligevel.
De bedste hilsener Tau. PS. Som - for nytilkomne - ikke er et Jehovas Vidne, men derimod katolik.
Nikolaj
Bruger
Hej tau
du har ikke meget tillid til troværdigheden hos JV, hva? Man skulle tro, at du havde et personligt problem med dem.
Hvorfor i alverden skulle jeg dog have tillid til JV's troværdighed? Giv mig bare et godt argument.
Jeg kan stadig ikke se, at det at læse om tomater kan være vejen til at forlade Evangeliets sikre grund. Lad mig vende tilbage senere, så ser vi, hvem der fik ret. Jeg er ikke bekymret, ikke det mindste.
Havde du da bare været den mindste smule bekymret, havde du da bare haft lidt sund skepsis eller kritisk sans, men du er tilsyneladende ikke bange overhovedet, og det gør dig til et let offer.
Guds fred Nikolaj
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj
Hvorfor i alverden skulle jeg dog have tillid til JV's troværdighed? Giv mig bare et godt argument.
Skal vi ikke som udgangspunkt have tillid til alle mennesker, at de vil det gode, OGSÅ Jehovas Vidner - også selvom vi ikke kan lide deres lære? Det tror jeg, og det har jeg. Jeg har endnu ikke fundet beviser på, at de har skjulte motiver, eller lyver om deres motiver. Og indtil jeg finder dem, har jeg tillid til dem, nøjagtig som jeg har tillid til dig. Jeg har snakket med flere JV´ere, og alle som en er de flinke og gode mennesker. Jeg har ikke fundet grundlag for at mistænke dem for noget.
Havde du da bare været den mindste smule bekymret, havde du da bare haft lidt sund skepsis eller kritisk sans, men du er tilsyneladende ikke bange overhovedet, og det gør dig til et let offer.
Et let offer? Nu fornærmer du mig. Jeg har jo sagt, at JV er en lovisk sekt. Hvor meget mere kritisk sans vil du have? Vil du have, at jeg sviner dem til med mere eller mindre ubegrundede rygter og eksvidners omtaler?
mvh Tau.
Hej Tau. Jeg forstår godt du ikke havde noget at sige til mit lange svar, og det er fordi du ved jeg har ret, selvom du ikke vil erkende det, og du så ikke kan finde noget at sige imod det jeg skrev. Selvom du nok har sagt en del til det jeg tidligere skrev. Jeg vil give dig ret i en ting som du skrev om til Nikolai, og det er at alle mennesker har noget godt at give, også JV. Ja vi har hver vores talenter, evner til at give noget godt som den person vi er, men en religion som er falsk, den mener jeg ikke kan give noget der er godt, selvom der nok skal være nogle få små punkter hvor vi ville kunne give JV ret i deres religion, men det er så lidt, så det kristina skrev er rigtigt: Det er sandt, at meget af det de siger er i overensstemmelse med vores kristne lære, men iblandet løgn er resultatet ikke delvis sandhed og delvis løgn, men kun løgn. Jeg gad egentlig godt at vide hvad du mener der er sandt ved deres religion, hvad det er der gør deres tro så sand, som du rent ud sagt prøver at fremhæve her, ved diskutionerne, men ikke skriver direkte i ord, andet end du skrev: JV gør meget godt, tror meget godt og sandt udover du samtidig giver os ret i at det er en falsk tro, ja en sekt, . Og ja JV. er altid flinke, rare og imødekomne, det er deres pligt som vidner, at være dette, og det gør også at de flere gange har lettere ved at komme i god snak med folk om deres religion, og så få de mennesker til at blive fristet. Men sidst vil jeg bede dig om at huske på dette vers jeg tidligere skrev, og her har taget med, for det syntes jeg passer til dig, ud fra alt det vi her har diskuteret med dig. For man kan ikke både være katolik og så samtidig hælde over til en anden religion, støtte den, eller hvad man skal kalde det, NEJ for: Matt. 6 v. 24 " Ingen kan tjene to herrer han vil enten hade den ene og elske den anden eller holde sig til den ene og ringeagte den anden. I kan ikke tjene både Gud og Mammon MVH. Korintherbrevet PS: Forresten, hvad handler det aktuelle emne om en tomatplante egentlig om? Det gad jeg godt at vide.
#38123 - 16/11/200402:08Den loviske sekt - som dog gør godt.
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Korintherbrev,
jeg vidste godt, hvad jeg skulle sige til dig, men jeg undlod, fordi jeg havde sagt det før, vi begyndte at køre i ring.
Nu spørger du så om noget nyt, og jeg vil da hjertens gerne svare dig.
Det sidste først: Artiklen om tomatplanten handlede om, hvor stammer planten oprindeligt fra, og hvad kan vi bruge den til. Sådan noget stof.
Dernæst: Hvad er nu det med, at jeg både siger, at JV er en lovisk sekt, og at de samtidig gør så meget godt.
Jo: De missionerer helt vildt meget, de afholder sig fra alt, hvad de ikke ser belæg for i Bibelen, og de fører ikke krig, dvs. de blander sig ikke i konflikter af millitær art. Dette og meget meget mere gør de. Det er gode ting, de der gør.!
Problemet er så, at man SKAL gøre disse ting, for at være et Jehovas Vidne. Det er ikke godt med tvang. Det er det jeg mener, med at de er loviske. Dog mener jeg ikke, at man kan konkludere, at de KUN gør disse ting, fordi de skal. Jeg vælger at tro, at mange af vidnerne gør det, fordi de har lyst til at gøre Guds vilje. De er jo meget bibeltro, godtnok NW-bibeltro.
Dernæst: Hvad tror de? De tror, at Bibelen er Guds ord til os i dag. Det er godt. De tror, at Gud er hellig. Det er godt. De tror, at vi skal missionere. Det er godt. De tror, at vi skal overholde de ti Bud. Det er godt. Dette og meget mere kan vi være enige i, ikke?
Håber det forklarer lidt om, hvordan jeg på den ene side kan sige, at de er loviske og en sekt, og samtidig gør så meget godt. Det blev et lidt kringlet indlæg, men jeg håber, at det er forståeligt.
mvh Tau.
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Tau
Et sted skriver du at JV "gør godt", hvis du med at gøre godt mener det du skriver beskytter verden mod vold og utugt, kan man jo drage en parallel til muslimerne (her vil nogle nok anfægte det med volden). Dog er der en ikke uvæsentlig forskel. Muslimerne lader ikke deres egne medlemmer dø som følge af manglende blodtransfusion, de forbyder ikke deres medlemmer at stemme ved valg. Det er heller ikke et specielt udbredt fænomen at muslimerne slår hånden af deres børn - i det mindste er årsagen dertil ikke deres religion. Disse ting er en konsekvens af JVs lære, hvilket gør at jeg har endda meget svært ved at se at JV gør godt.
Det er en religion, der sætter sine medlemmer i angst og lovtrældom, og i sidste ende sender deres medlemmer i helvede - dette er alt andet end godt. Derfor vil jeg ingenlunde støtte noget der på nogen måde kan virke befordrende for Jehovas Vidners anti-kristelige lære, hverken moralsk eller økonomisk. Ligesom jeg iøvrigt heller ikke ville abonnere på "Nyt Aspekt" eller støtte ny-nazisterne (om de så skrev gode artikler om pædagogik)
Jehovas vidner har ligesom New-age og muslimerne brug for at høre Evangeliet om Jesu stedfortrædende død på Korset, dette kan du og andre kristne give dem (i fald de da vil tage imod det!!) - men jeg ser ingen grund til bevidst at give næring til en grundvold man ved er forkert.
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
#38126 - 16/11/200409:39Re: Den loviske sekt - som dog gør godt???
[Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej tau
Du skriver: Hvad er nu det med, at jeg både siger, at JV er en lovisk sekt, og at de samtidig gør så meget godt.
Jo: De missionerer helt vildt meget, de afholder sig fra alt, hvad de ikke ser belæg for i Bibelen, og de fører ikke krig, dvs. de blander sig ikke i konflikter af millitær art. Dette og meget meget mere gør de. Det er gode ting, de der gør.!
Hmmm 1) De missionerer helt vildt meget. Ja, unægtelig, det gør de, men for hvad? Synes du, at mission er noget godt, uanset hvad der missioneres for?
JV's forkyndelse er, at Jesus ikke er Gud! Det indebærer, at det må være forbudt, ren afgudsdyrkelse faktisk, at prise ham og bede til ham, som altså ifølge JV kun er en skabning.
2) De afholder sig fra alt, hvad de ikke ser belæg for i Bibelen, skriver du. Muligvis, men det er så fordi de ikke kan/vil se, hvad der står! De afholder sig ikke fra at frakende Jesus hans guddommelighed. Derfor er det Antikrists forførende ånd, der står bag deres lære!
fx. 1.Joh. 4: Derpå kan I kende Guds ånd: enhver ånd, som bekender, at Jesus er Kristus, kommet i kød, er af Gud; men enhver ånd, som ikke bekender Jesus, er ikke af Gud, og det er Antikrists ånd, som I har hørt skal komme, og den er allerede nu i verden.
2) De blander sig ikke i konflikter af militær art? Synes du, at det ubetinget er er godt? Hvordan tror du f.eks. det havde været at bo her i Europa, hvis ingen havde grebet militært ind over for Hitler-Tyskland?
Matt 7,15: Tag jer i agt for de falske profeter, der kommer til jer i fåreklæder ..
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej tau, du skriver:
hør nu, nu synes jeg du overdriver. Du skrev:
"Det er sandt, at meget af de de siger er i overensstemmelse med vores kristne lære, men iblandet løgn er resultatet ikke delvis sandhed og delvis løgn, men kun løgn."
Det vil altså sige, at lutherdommen er løgn? For Luther havde jo ikke ret i alt, hvad han sagde. Han sagde bl.a. at en jøde kan aldrig omvende sig, at han opfordrede til forfølgelse af jøder.
Nej, bare fordi de siger noget, der er forkert, gør det ikke det RIGTIGE de siger, mere forkert. Det sande er sandt, uanset om man dertil føjer noget forkert.
Jeg tror vi taler lidt forbi hinanden her, jeg skriver om læren, det er den vi skal holde fast i: Guds Ord og sakramenterne. Hvis der iblandes forkert surdej i læren, skrider hele fundamentet. Og når grundlaget er smadret, nytter det ikke at bygge et delvis godt og delvis dårligt hus på det. Det er som at bygge på sand, det kan ikke reddes eller forbedres. Der er helt enkelt brug for en bullldozer! (Selvfølgelig efter evakuering af vidnerne!)
Back to basics!
Mht. Luther, der er nok også en lille misforståelse her.
Lutheranere tror nemlig ikke på Luther, vi tror på Jesus! Og på, at Guds Ord står skrevet i Bibelen.
Luther er ikke Jesu apostel eller på anden vis ophøjet over os andre kristne.
Og Lutherdom ved jeg ikke rigtig hvad er? Luther ville nok meget have sig frabedt rollen som autoritet eller stifter af en ny religion.
Men vi er Luther dybt taknemmelige, fordi han - sammen med de øvrige reformatorer i 1500 tallet - med Guds hjælp og med store personlige omkostninger fik gjort op med århundreders falsk lære (bl.a. gerningsretfærdiggørelse og paveautoritet) og misbrug fra kirkens folk. Han vik sat kirken tilbage på sit oprindelige fundament og gjort op med op med tanken om gerningsretfærdighed.
Da han jo også fik Bibelen oversat, så alle og enhver selv kunne læse skriften og selv gøre sig bekendt med Guds ord, gjorde han sig dermed nærmest overflødig.
Han trådte til side og viste os Guds ord!
Ufejlbarlig var han bestemt ikke, han var en synder som alle os andre.
Det er ikke Luther men Bibelen, der er grundlæggende for vores tro!
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Malli
jo muslimer slår hånden af deres egne børn pga. religionen. De slår hånden af dem, når de gifter sig med en ikke muslim, eller de slår dem endog ihjel, som vi har set talrige eksempler på. Det skal dog nævnes, at det ikke er alle muslimer, som reagerer så voldsomt, men nogen gør altså.
Når jeg siger, at JV gør godt, så mener jeg, at de missionerer meget, de holder sig til de ti Bud og de forsøger at gøre det rigtige ifølge Bibelen.
Du siger, at de sender deres medlemmer i helvede. Sig mig, er du blevet Gud, siden du ved det? Jeg troede, at dommen tilhørte Gud og ingen anden.
Mvh Tau.
#38129 - 16/11/200411:24Re: Den loviske sekt - som dog gør godt???
[Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej kristina
mission er godt ja, uanset hvad man missionerer for. For man gør det jo i den bedste mening, og det beundrer jeg altid. Så kan jeg være uenig i det, man missionerer for, men det gør jo ikke gerningen dårligere, at JEG er uenig. Motivet er stadig godt nok.
Vi er enige om, at JVs lære om Jesus Kristus er forkert, ja vranglærende, det har jeg også allerede sagt i debatten. Jeg har også sagt, at jeg aldrig ville følge dem på dette område. Jeg bliver aldrig et Jehovas Vidne. Jeg har ved min Dåb indviet mig til at leve med Kristus, dø med Ham og genopstå med Ham.
Hvad bygger du det på, at antikrist står bag deres lære? Hvad slags bevisførelse har du? Er det ikke en lidt løs og streng påstand. Hvor i Bibelen ser du, at dette skulle være tilfældet?
Ja jeg mener, at det ubetinget er godt, at afholde sig fra millitære konflikter. Og havde Hitler gjort det, var indgriben ikke nødvendig. Havde han ikke taget sværd i hånd, var de allierede ikke nødt til det. Så jo, udgangspunktet må være, at ingen skal gribe til sværd, som der også står skrevet i Bibelen et sted. Hvis alle lader være, behøver ingen gøre det. Forstår du?
Mvh Tau. ps. Hvad skal bibelcitatet sige mig? Jeg HAR jo sagt, at jeg godt ved, at JV er en lovisk sekt. Hvor mange gange skal jeg sige det. Jeg har også sagt, at jeg skelner i deres lære og mellem deres lære og aktuelle artikler i Vågn Op!. Jeg føler, at vi kører i ring.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Kære tau, jeg er så forskrækket over, at du tror at det i sig selv er "godt" at missionere, uanset hvad man missionerer for!
Og man bliver altså heller ikke kristen af at "holde sig til de ti bud og forsøge at gøre det rigtige ifølge Bibelen" - heller ikke selv om man sidder med den helt uforfalskede oversættelse!
Kristen er kun den, som tror og bekender, at Jesus er Kristus, Guds enbårne søn, vor Herre og Frelser, og som vil tilhøre Ham og følge Ham.
Jehovas Vidner forkynder en helt anden person, som ganske vist også hedder Jesus (det er et ret almindeligt navn), men som er en skabning, som det ville være ren afgudsdyrkelse at tilbede!
Af nåde er vi frelst ved tro og dåb!
Så enkelt, og så svært - og så meget i strid med vores medfødte natur!
#38133 - 16/11/200412:40Re: Den loviske sekt - som dog gør godt???
Nikolaj
Bruger
Hej tau
mission er godt ja, uanset hvad man missionerer for. For man gør det jo i den bedste mening, og det beundrer jeg altid. Så kan jeg være uenig i det, man missionerer for, men det gør jo ikke gerningen dårligere, at JEG er uenig. Motivet er stadig godt nok.
Det kan nemt tænkes, at for de enkelte Vidner (i hvert fald nogle) er intentionen god. For andre er den måske snarere angst for at gå fortabt, hvis de ikke får delt nok foldere ud. Men intentionen ændrer vel ikke på, at den tro, de missionerer for, er en vranglærende, lovisk sekt. Jeg mener, at Vidnerne selv har alle muligheder for at opdage dette. Hvis de vil åbne øjne og ører vil de indse, at deres såkaldte bibel er oversat helt forkert; ja jeg vil ikke engang kalde det oversat, den er omskrevet af folk, som ikke engang kan Bibelens originalsprog, så den passer ind i JV's lære.
Vi er enige om, at JVs lære om Jesus Kristus er forkert, ja vranglærende, det har jeg også allerede sagt i debatten. Jeg har også sagt, at jeg aldrig ville følge dem på dette område. Jeg bliver aldrig et Jehovas Vidne. Jeg har ved min Dåb indviet mig til at leve med Kristus, dø med Ham og genopstå med Ham.
Tau, du er ikke det første menneske som har sagt sådan, og mange af dem, som har givet sig i lag med JV uden at være på vagt, er selv endt som Vidner. Måske er vi nogen, som taler vi lidt hårdt om JV her i debatten, men det er for, at hverken du eller nogen anden skal være i tvivl om, at JV er en farlig sekt.
Ja jeg mener, at det ubetinget er godt, at afholde sig fra millitære konflikter. Og havde Hitler gjort det, var indgriben ikke nødvendig. Havde han ikke taget sværd i hånd, var de allierede ikke nødt til det. Så jo, udgangspunktet må være, at ingen skal gribe til sværd, som der også står skrevet i Bibelen et sted. Hvis alle lader være, behøver ingen gøre det. Forstår du?
Nogen gange er det desværre nødvendigt for de gode at tage sværdet op. Når de onde går til angreb, så hjælper det ikke meget at bede dem om at sætte sig ned, så man kan snakke om tingene i fred og ro. Og husk, at Gud også hjalp Israel i krig.
Kh Nikolaj
Hej Tau. Jeg vil forst sige at det med antikrist som Kristina skriver, det kan du læse om i disse følgene skriftsteder jeg her skriver til dig, når du nok helt sikkert har en bibel som jeg da regner med. 1 Joh 2,18-29 og 2 Joh 1,4-11. det er 2 sammenhængende stykker om antikrist, og ja vranglære, som jeg vil sige peger hen på JV. Deres tro er jo en vranglærer, og de er falske profeter, forkyndere som er gået ud i verden og forkynde en falsk religion. Så vil jeg høre hvorfor du mener at det er ubetinget godt at holde sig fra militærets konflikter? Dem der ikke er JV. må jo gerne være med under militæret, der er mange soldater i DK og andre lande, der er sendt mange danske soldater til Irak og andre lande igennem de sidste år, du kan feks. læse et af mine spørgsmål i svararkivet som hedder: skal kristne holde sig fra militæret og politik? Der står også om det at JV. ikke må fejre fødselsdag. Og når der kan findes så mange ting, emner under deres tro som er falske, forkerte, så er det nok til at sige at deres tro er fuldstændig forkert, falsk, der er også flere spørgsmål der er stillet i svararkivet om dem, feks: Hvem er de 144.000 i Åbenbaringsbogen. Og for dem da er det jo de mennesker som kommer til at leve i himlen med Gud, og resten mener de kommer til at leve på jorden i et paradis, men det med Djævelen og at vi skulle komme i helvede dem der ikke vil bekende Kristus osv... det tror de ikke på. De tror heller ikke på helbredelse i Jesu navn, det at bede til Jesus om at han må helbrede det menneske vi nu beder for, det tror de ikke på sker, de mener det er Djævelen der helbreder, og ok. det kan han også godt, men det er for at få os væk fra Gud, og da kan du læse dette svar i svararkivet der hedder: Kan Djævelen helbrede? Men jeg vil så sige at jeg har MANGE gange set helbredelse med mine egne øjne, set at folk er blevet helbredt i Jesu navn under bøn. Og jeg har bøger om det. Feks. en ældre mand der fortæller at efter mange håndpålæggelser, og at han mange gange er blevet bedt for ang. helbredelse, i Jesu navn stod op af kørestolen, han havde scelerose. Ja jeg kunne skrive meget mere, men jeg vil først høre dit svar her hvis du har noget at svare til dette. MVH. Korintherbrevet
Hej. Jeg vil kort sige, at jeg er enig med alle der har svaret på Taus indlæg, det er sandt på hver sin måde, JV. er en vranglære, som han jo heller ikke nægter helt, han giver os jo ret i at det er en sekt osv... Og så det Kristina skrev om antikrist, da har jeg fundet bibelstederne til ham, som han kan læse. Så ja, fortsæt bare. Det er sandheden vi skal forkynde, og ikke JV´s vranglærer. MVH. Korintherbrevet.
Hej Tau. Det jeg mener med bibelcitatet om at ingen kan tjene to Herre, man vil enten holde sig til den ene, og hade den anden osv... det er at du siger du er en kristen katolik, men samtidig støtter du en falsk religion ved at abon´nere på deres blad, og da mener jeg at du både hælder over til kristendommen og samtidig JV. Du gør alt for at leve som kristen, men samtidig beskæftiger du dig lidt med JV. ved at læse deres ene blad, selvom det blad nok ikke ligefrem fremskriver om deres tro. Og det jeg da mener er at du faktisk både gør alt for at leve efter Guds lov osv... og så samtidig kommer til at søge lidt hen til Jehova som de tror på, fordi jeg mener du bliver mere og mere fristet til at søge hen til dem, ved at støtte dem, opsøge dem i at læse deres ene blad. og derfor føler jeg ikke det kun er Jesus som er din Herre, men at Jehova også er ved at blive det. selvom du helt sikkert siger nej, og har sagt at du vil holde dig til Jesus, og din dåb betyder noget for dig osv... Men ja menes der, at man kan ikke være kristen, og samtidig hælde over til en falsk religion. Enten vil du være Kristen som os, eller du vil være et Jehovas vidne. Man kan ikke være begge dele på en gang, for så er man ikke en sand kristen. Og det betyder der udfra mit bibelvers, at man kan ikke tjene to Herre. Så mine ord er der. Hold dig helt fra JV. og hold dig kun til Kristus, afmeld det blad, og søg kun kristus. Læs. Feks Kollosenserne 3 v. 1-17 feks. vers 5 hvor der står ordet om at holde sig fra lidenskaber, det betyder jo stærk følelse, brændende kærlighed, og tager vi ordet lidenskabelig, så betyder det, begejstret, ivrig, optaget af, og du er jo optaget af JV. du læser deres blad osv... MVH. Korintherbrevet
#38137 - 16/11/200417:40Re: Den loviske sekt - som dog gør godt???
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Korintherbrev,
okay, jeg vil godt medgive, at 2.Joh tilsyneladende passer på JV, idet de fornægter at Jesus er Kristus. Så langt er vi enige. Men det betyder jo ikke, at alt hvad de gør, er forkert. Det er det, der hele tiden har været min pointe.
Mvh Tau.
#38138 - 16/11/200417:46Mit sidste ord i denne debat.
[Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj
Tau, du er ikke det første menneske som har sagt sådan, og mange af dem, som har givet sig i lag med JV uden at være på vagt, er selv endt som Vidner.
Uden at være på vagt? Har jeg ikke sagt snart mange gange, at jeg godt ved, at JV er en til dels vranglærende, lovisk sekt? Jeg ER på vagt, jeg er bare ikke bange for at blive JV´er, for jeg ved netop, hvordan man bliver det, og den vej er jeg altså ikke på. Jeg ved skam godt, hvad JV gør forkert, og jeg har da også skrevet det mange gange her i debatten.
Jeg vil lade dette være mit sidste ord i debatten her.
Jeg føler ikke, at vi kommer hinanden nærmere, og det behøver vi jo heller ikke, det har været fint at debattere sagen.
mvh Tau. PS. Til Korintherbrevet: Jeg er ikke en han, jeg er en hun.
Hej Tau. Det var da godt du kunne se at antikrist hentyder til feks. JV. som du skrev. Det var sandelig på tide, for ja vi bliver aldrig. Så det var da godt at du endelig valgte at stoppe med alle dine ord. Og ok. du er ikke en han men en hun, og hvad betydning skulle det have, man bliver jo alligevel aldrig enig med dig. Men håber du fik noget ud af alle vores ord til dig, og så også vil tage dem i brug. MVH. Korintherbrevet
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Korintherbrev og I andre her i tråden (undtagen lige tau, som jeg ikke vil skrive til, fordi hun har meddelt, at hun ikke vil være med i debatten mere. Fair nok.)
Det jeg tænker på nu er, at vi vist sidder tilbage med et lille hængeparti, som vi ikke rigtig har fået afklaret, nemlig dette:
Er det mon muligt at tage positiv kontakt med, og støtte, det, man selv opfatter som postivt hos en organisation, som man ellers er grundlæggende uenig med, uden derved utilsigtet at styrke/støtte organisationen i sin helhed?
Umiddelbart tror jeg ikke, at forsøg på at være selektiv på den måde kan anbefales. Enhver organisation eller forening fungerer vel som en slags organisme - take it leave it - uanset om det drejer sig om fx. Folkekirken, NNSU, JV, FDM, ÆldreSagen eller whatever ..
malli
Bruger
Hej Tau
Du siger, at de sender deres medlemmer i helvede. Sig mig, er du blevet Gud, siden du ved det? Jeg troede, at dommen tilhørte Gud og ingen anden.
En lære, der ikke bygger på forsoningen på Korset, har ikke Jesu frelsende nåde, uden denne ender mennesker i helvede, dette siger ikke jeg, men Bibelen.
Mkh Malli
#38144 - 16/11/200423:06Re: om at styrke det gode ...
[Re: kristina]
Nikolaj
Bruger
Hej kristina
Dit indlæg formulerer på en god måde selve essensen i den seneste debat under denne tråd:
Er det mon muligt at tage positiv kontakt med, og støtte, det, man selv opfatter som postivt hos en organisation, som man ellers er grundlæggende uenig med, uden derved utilsigtet at styrke/støtte organisationen i sin helhed?
Jeg vil mene, at det ikke er forsvarligt at støtte en organisation, som man er grundlæggende uenig med, i noget som helst. Hvis man mener, at de gode ting ved en organisation klart opvejes af de dårlige, således at det klart er de dårlige, som skinner igennem, så mener jeg ikke, at man bør støtte den organisation i noget som helst. Dette gælder for eksempel Jehovas Vidner og nationalsocialister.
Enhver organisation eller forening fungerer vel som en slags organisme - take it leave it - uanset om det drejer sig om fx. Folkekirken, NNSU, JV, FDM, ÆldreSagen eller whatever ..
Det er interessant, at du nævner Folkekirken. Jeg er personligt grundlæggende uenig med mange af de ting, som foregår indenfor Folkekirken. Alligevel er jeg medlem af samme kirke. Hvordan kan det hænge sammen? Jo, Folkekirken fungerer netop (og desværre) ikke som en organisme (eller som Kristi legeme, om man vil). Folkekirken er delt i mange forskellige retninger, det er det der gør, at mænd med så forskellige holdninger som Lars Tjalve, Ivan Larsen, Søren Krarup, Christian Poulsen o.a. alle kan være præster i den. Det lyder selvfølgelig godt og tilforladeligt at der er plads til alle, men det gør desværre, at Folkekirken ikke fungerer som én samlet organisme. Dele af Folkekirken er virkelig levende mens andre er stendøde.
Nå men tilbage til det egentlige emne: Eksempelvis Jehovas Vidner og NNSU* fremstår som samlede organisationer med et fælles holdningssæt. Er man altså grundlæggende uenig i dette holdningssæt og dets udgangspunkt, så mener jeg ikke, at man bør støtte disse organisationer overhovedet.
- Nikolaj
*) NNSU = Nordisk National-Socialistisk Ungdom
Hej Kristina. Det skal nok være muligt at tage kontakt med dem, men jeg ville ikke gøre det, kun inden for vores kristne tro vil jeg tage kontakt. MVH. Korintherbrevet
Hej. Ja læs du bar alt det du vil, jeg mener bare du bliver hjernevasket, hvis jeg skal sige min ærlige mening, men du vælger selv. Mit ønske er bare at se dig/møde dig i himlen når den tid kommer. MVH. Korintherbrevet
#38147 - 16/02/200514:00Menneskers værk - eller Guds?
Anonym
Anonym
Efter at have læst nogle af indlæggene i denne debat, kom jeg til at tænke på Gamaliel, nævnt i Ap.G. 5:34-42, der lyder sådan:
»Men så rejste en lovlærer sig i Rådet, en farisæer, der hed Gamaliel, og som var anset i hele folket. Han befalede, at mændene skulle føres udenfor et øjeblik. v35 Så sagde han til de andre: »Israelitter! Tag jer i agt for, hvad I er ved at gøre med disse mænd. v36 For før vores tid optrådte Theudas og påstod, at han var noget. Han fik tilslutning fra omkring fire hundrede mand, men han blev dræbt, og alle, der havde fulgt ham, blev spredt og blev til ingenting. v37 Efter ham optrådte Judas fra Galilæa i folketællingens dage, og han fik folk til at følge sig og gøre oprør; men han omkom også, og alle de, der havde fulgt ham, blev spredt for alle vinde. v38 I denne sag siger jeg jer: Hold jer fra disse mennesker og lad dem gå! For hvis dette er menneskers vilje eller værk, falder det fra hinanden, v39 men er det fra Gud, kan I ikke fælde dem; kom ikke til at stå som mennesker, der kæmper mod Gud.« De fulgte hans råd v40 og kaldte apostlene ind, lod dem piske og forbød dem at tale i Jesu navn og løslod dem. v41 De forlod så rådssalen, glade fordi de var blevet anset for værdige til at blive vanæret for Jesu navns skyld. v42 Både i templet og hjemme fortsatte de hver dag med at undervise og forkynde, at Jesus er den Salvede.«
Så... hvem af debatdeltagerne er som Gamaliel? Og hvem er som de øvrige medlemmer af det daværende Sanhedrin?
JV reagerer på samme måde som apostlene; de forsøger ikke at blive martyrer, men betragter modstand som en naturlig konsekvens af, at de går i Jesu fodspor -- som de første kristne.
#38149 - 22/02/200518:17Re: Menneskers værk - eller Guds?
[Re: ]
Katolikken
Bruger
Reg.: 26/12/2001
Sted: DK-2300 København. Sundby
JV reagerer på samme måde som apostlene; de forsøger ikke at blive martyrer, men betragter modstand som en naturlig konsekvens af, at de går i Jesu fodspor -- som de første kristne.
Sorry Benjax, men den slags selvopfyldende og, ja selvforherligende profetier er bare ikke overbevisende.
Hej Tau. Jeg vil give en beskrivelse af hvad jeg tror Malli mente med sine ord, om at de sender hinanden i helvede, altså JV. Godt nok har hun svaret kort på det, men jeg vil så også sige min mening, som jeg tror hun er enig i. Vi kristne mener jo at det kun er os der har den rette/sande tro, og ja det vil alle sige ligegyldig hvilken tro de har. Men når JV. ikke bygger på forsoningen på korset som malli skriver, har de ikke Jesu frelsende nåde, og ja de tager ikke Jesus højt, de kan ikke finde på at ære og tilbede ham efter hvad jeg ved, det er kun Jehova de mener der skal tilbedes. Jesus er bare Guds søn, og så er det det, han har ikke så meget at sige hos dem. Men vi skal huske at ære og takke Jesus for det han har gjort for os på korset. Vi beder også til ham om helbredelse når en er syg, og det gør JV ikke, de mener det er satan der helbreder. Ja jeg vil sige deres tro er en anti krist lærer. De fortolker ikke bibelen rigtig, og de har skrevet om på nogle vers så de for en anden betydning når man skal tolke dem. Der er mange ting de ikke må, mange ting de forbyder medlemmerne at gøre, og da mener jeg at de ikke har læst bibelens ord ret, for disse ting som: At stemme til valg, indtage blod, holde fødselsdag, jul, have med militæret at gøre osv... det forbyder bibelen os ikke hvis vi læser/fortolker ordet ret. De lever ikke efter bibelens sande ord vil jeg sige, og der er mange ting de har andre meninger med end os. Derfor vil jeg mene de ender i helvede, for de er ikke er Kristi tjenere mener jeg. Man bliver aldrig enige med dem. Ja jeg kunne skrive en masse mere, men du forstår nok min mening her. MVH Korintherbrevet
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej korintherbrev,
Jehovas Vidner læser Bibelen på en anden måde end os andre, men jeg kan faktisk godt til en vis grænse følge dem i, at de afholder sig fra diverse ting. Jeg kan godt SE, hvorfor de gør, som de gør, men jeg er ikke altid enig. Det er to forskellige ting.
Jeg mener ikke, at man bliver frelst af at være en Kristi tjener, nej, man bliver frelst af at være under nåden. Det er således ikke selve det at følge Ham efter, som du skriver, der afgør om man er frelst eller ej. Derfor kan Jehovas Vidner også godt være frelste, selvom de har misforstået noget omkring hvem Jesus er. Det vil jeg i hvert fald holde på.
Men ja, jeg ved godt, hvor du vil hen med dit indlæg, og jeg vil bare sige, at vi vist ikke kommer nærmere hinanden, end vi er nu. Men tak for debatten.
mvh Tau.
malli
Bruger
Hej Korintherbrev
Jeg er enig i det du skriver!!
Jehovas Vidner er ikke kristne, de er ikke døbt ind i discipelskab...de er ikke podet ind til Vintræet, som man bliver i kraft af at blive døbt i "Faderens, Sønnens og Helligåndens navn".....
- Men Jehovas Vidner er døbt i "Jehovas"!! navn - alene derfor er de ikke indlemmet i Guds pagt og Jehovas Vidner er slet ikke Kristi udsendinge!!
Forstår ikke hvordan kristne bare kan ignorere, eller endda forsvare at en sekts vranglære, der oven i købet har den frækhed at kalde sig kristen, leder andre vildt.
Mkh Malli
Ændret af malli (04/03/200511:12)
malli
Bruger
Hej Tau
Jehovas Vidner læser Bibelen på en anden måde end os andre
Tjaaa, det samme gør muslimerne, men i det mindste, så kalder muslimerne sig ikke kristne, al respekt for det!
Og så vil jeg gentage det jeg skrev til Korintherbrevet:
"Jehovas Vidner er ikke kristne, de er ikke døbt ind i discipelskab...de er ikke podet ind til Vintræet, som man bliver i kraft af at blive døbt i "Faderens, Sønnens og Helligåndens navn".....
- Men Jehovas Vidner er døbt i "Jehovas"!! navn - alene derfor er de ikke indlemmet i Guds pagt, indpodet til Kristus, - de er ikke døbt ind i discipelskab, og Jehovas Vidner er derfor ikke Kristi udsendinge!!
Forstår ikke hvordan kristne bare kan ignorere, eller endda forsvare at en sekts vranglære, der oven i købet har den frækhed at kalde sig kristen, leder andre vildt."
----------
Det er det, der kan få mig helt op at køre...at de KALDER sig kristne, så folk, der søger Jesus får fordrejet deres hoved med falsk lære og lovtrældom.
Alle andre religioner kan jeg respektere, - jeg kan nøjes med at sige at jeg er uenig, og det er så det - for de giver ikke på samme måde udseende af at være noget andet, end det de er.....
Mkh Malli
Ændret af malli (04/03/200512:28)
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej allesammen - der er lige en enkelt ting, jeg brænder for at få sagt:
Gætterier om hvem, og hvem ikke, der er Guds børn og dermed arvinger til evigt liv i Guds rige, finder jeg dybt formastelige.
Vi kender kun hinandens yderside og ydre udtryk og ved heller ikke, hvilke talenter vi hver især har fået givet. Og os selv kender vi ikke engang særlig godt.
Lad os i stedet bede: (Sl. 139): Ransag mig, Gud, og kend mit hjerte, prøv mig, og kend mine tanker, se efter, om jeg følger afgudsvej! Led mig ad evigheds vej!
malli
Bruger
Hej Kristina
"Gætterier om hvem, og hvem ikke, der er Guds børn og dermed arvinger til evigt liv i Guds rige, finder jeg dybt formastelige. "
Jeg ved ikke hvad du taler om, men Jehovas Vidner er ikke døbt med den kristne dåb, det vil du vel ikke benægte?
I dåben bliver vi døbt til discipelskab, det står der i bibelen, - og bibelen foreskriver intet sted, at man bliver kristen discipel uden ved dåb.
En lære der benægter den Trinitatiske dåbsformel*) er pr. definition ikke kristen.
Så kan du derpå tale om hvem der bliver frelst, og hvem der ikke gør, - det er ikke min opgave, jeg taler alene om læren - og jeg tøver ikke med at kalde Jehovas Vidners lære for ukristelig.
Mkh Malli
*) Eller til nød en dåb "I Jesu navn", som også er nævnt i bibelen.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Malli, nej, du har ret, Gud har ikke givet nogen løfter om, at de, som ikke er døbt, og som (siger at de) ikke tror på Jesus bliver frelst til evigt liv i fællesskab med ham.
Og, som du: jeg anser bestemt ikke Jehovas Vidners lære for kristen lære. Jeg fristes til at sige tværtimod ...
Men jeg hefter mig ved, at Gud ikke har forpligtet sig til at lade være med at at forbarme sig over nogle af de mange - og det er jo ikke kun JV-medlemmer - som (så vidt du og jeg kan se) nu og her lever deres liv uden for rammerne af Guds løfter.
Lige netop her mener jeg ikke at være berettiget til at dømme - ikke engang at bedømme ... Det har jeg hverken mandat eller indsigt til, og det mener jeg så heller ikke, at der er nogen andre, der har.
Men jeg kan ikke tro, at det er medlemsskabet af det ene eller andet lastefulde kirkesamfund, der er afgørende (hvis jeg mente det, ville jeg melde mig ud af folkekirken lige på stedet!) men derimod hver enkelts personlige forhold til Jesus i vores sidste stund i denne verden.
malli
Bruger
Hej Kristina
Men jeg hefter mig ved, at Gud ikke har forpligtet sig til at lade være med at at forbarme sig over nogle af de mange - og det er jo ikke kun JV-medlemmer - som (så vidt du og jeg kan se) nu og her lever deres liv uden for rammerne af Guds løfter.
Jeg håber og beder da også til at Gud forbarmer sig, ikke kun over for mig, men også alle andre, men jeg kan ikke se, at det har noget med det her at gøre.
Til gengæld er det temmelig klart, at den lære, som Jehovas Vidner bygger på ikke er kristen, og at de ikke døber med den kristne dåb, hvorfor de ikke er døbt ind til discipelskab.
Dette mener, mig bekendt, også Folkekirken, siden man ikke anerkender denne dåb, og døber folk til trods for at de allerede er døbt i "Jehovas" navn, og til trods for at den Augsburgske bekendelse fordømmer gendåb.
Ifald du alligevel mener, at de ihht. deres lære skulle være Kristi disciple uden ved kristen dåb, kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad du bygger dette på?
Man kan ikke på den ene side hævde, at vi ved dåben bliver døbt til discipelskab...og så alligevel ikke. Begge dele kan ikke være sandt.
Dette betyder imidlertid ikke at Gud ikke kan være nådig, hvilket han også kan være overfor muslimer og hedninge, men det er imidlertid ikke med Ordets bekræftelse, at han også ER det - og til de kristne formaner han i sit hellige Ord, at vranglæren er forkert, og at vi ikke må have lod og del i den.
Mkh Malli
Ændret af malli (04/03/200517:18)
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Malli,
"Ifald du alligevel mener, at de iht. deres lære skulle være Kristi disciple uden ved kristen dåb, kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad du bygger dette på?"
Nejda, jeg mener bestemt ikke, at de kan være Kristi disciple (og det mener de vist heller ikke selv), hvis de i deres hjerter er i overensstemmelse med deres egen lære, som fornægter Jesu goddommelighed.
Min mening om det håber jeg da fremgår meget tydeligt af, hvad jeg har har skrevet, både her og tidligere.
Hvis ikke: Det være bekræftet hermed!
Men om der findes skabskristne blandt JV-medlemmerne har jeg ingen mening om. Det kunne meget vel tænkes.
Og desuden: hvad man ikke er kan man blive ... og måske endda med Guds hjælp få mod til at kravle ud af skabet!
malli
Bruger
Hej Kristina
Hvis det er det du mener, hvad er så problemet i forhold til det jeg skrev?...for jeg kan ikke se, at jeg har givet udtryk for andet end det du selv skriver.
Mkh Malli
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Malli,
"Eller også havner man selv derinde, i og med man søger at hjælpe dem med at komme ud."
... i så fald da ikke med Guds hjælp i hvert fald!
Frygt ikke! Iført Guds fulde rustning kan vi færdes trygt overalt i denne verden!
Men ok, jo, Malli, jeg ved jo godt hvad du har i tankerne her, og er også enig med dig.
For mennesker, som ikke er rodfæstede i deres kristne tro, er der god grund at tænde det røde advarende blinklys mod det, der ligner, men ikke er, det sande evangelium.
Da Djævelen fristede Adam og Eva - og senere Jesus - brugte han jo også Bibelcitater!
Der er mange gode grunde til at læse Vågn Op!. Én af dem er, at man kunne risikere at blive klogere... Vågn Op! (og dets søsterblad Vagttårnet) udfylder en plads, som intet andet tidsskrift.
Formålsparagraffen lyder: »VÅGN OP! - ET OPLYSENDE BLAD for hele familien. Det viser hvordan dagligdagens problemer kan klares. Det bringer nyt, fortæller om folk i mange lande og går tæt på religion og videnskab. Men det gør mere end det. Det går bag om nutidens begivenheder og peger på deres egentlige betydning, men forholder sig politisk neutralt og fremhæver ingen race eller samfundsgruppe frem for andre. Og vigtigst af alt: Det giver grundlag for tillid til Skaberens løfte om en tryg og fredelig ny verden der snart vil træde i stedet for den nuværende onde og lovløse tingenes ordning.«
Når VO omtaler videnskabelige emner og viser, hvordan Skaberværket vidner om Skaberens uudgrundelige visdom, så står bladet også alene, i forhold til flertallet af de videnskabelige artikler, der skrives i dag, og som sjældent -- eller aldrig -- henviser til Skaberen, som universets ophav. Se dette eksempel.
Og så er Vågn Op! i øvrigt ikke blot et "fint lille blad", det er sammen med dets søsterblad de største religiøse tidsskrifter i verden. Vagttårnet udkommer i et oplag på over 26 millioner eksemplarer på 150 sprog - 24 gange om året. Vågn Op! udkommer i et oplag på små 23 millioner eksemplarer på 87 sprog, fra amharisk til zulu.
I alt trykker Vagttårnets selskab årligt ca. 84,000,000,000 bladsider (udover alle de andre publikationer). Og så udleveres bladene vederlagsfrit, der er ingen annoncer, og siden Vagttårnet udkom første gang i 1879 (på engelsk) har der ikke manglet ét eneste nummer.
Dette viser mig - og andre oprigtige, sandhedssøgende mennesker - at "vi vil gå med jer, for vi har hørt at Gud er med jer." (Zakarias 8:23)
Til sammenligning: 4 gange om året kommer kirkebladet ind af døren hos mig. Det er, så vidt jeg husker, på 8 sider, hvor størstedelen handler om bingo og spaghetti i kirken. Ikke ligefrem "åndelig fast føde".
Du skriver:Citat Og så er Vågn Op! i øvrigt ikke blot et "fint lille blad", det er sammen med dets søsterblad de største religiøse tidsskrifter i verden. Vagttårnet udkommer i et oplag på over 26 millioner eksemplarer på 150 sprog - 24 gange om året. Vågn Op! udkommer i et oplag på små 23 millioner eksemplarer på 87 sprog, fra amharisk til zulu.
I alt trykker Vagttårnets selskab årligt ca. 84,000,000,000 bladsider (udover alle de andre publikationer). Og så udleveres bladene vederlagsfrit, der er ingen annoncer, og siden Vagttårnet udkom første gang i 1879 (på engelsk) har der ikke manglet ét eneste nummer.
Dette viser mig - og andre oprigtige, sandhedssøgende mennesker - at "vi vil gå med jer, for vi har hørt at Gud er med jer." (Zakarias 8:23) Citat slut.
Kommentar: Efter din indledning om JV`s utrolige indsigt i alt så slutter du med ovennævnte oplysninger. At Gud specielt skulle være med JV (og være et gyldigt bevis) af den grund går fuldstændig udover både almindelig fornuft og kristen opfattelse.
Kan man så gennem samme "logik" udlede, at alle de knuste sjæle, som i årevis og lige så længe er blevet mast i JV`s lære eller forkastet af familiemedlemmer eller trynet af uforstående og ukærlige ældsteråd er bevis for JV`s vranglære
malli
Bruger
Hej Benjax
Nå, men når du sådan reklamerer for Vågn op, så vil jeg til gengæld reklamere for vort kirkeblad, vi gør ikke meget af det du taler om, til gengæld tales der rigtig meget om kors og forsoning, og det er jo det vigtigste
Efter din indledning om JV`s utrolige indsigt i alt så slutter du med ovennævnte oplysninger. At Gud specielt skulle være med JV (og være et gyldigt bevis) af den grund går fuldstændig udover både almindelig fornuft og kristen opfattelse.
Jeg synes nu ikke, at jeg gav udtryk for "JV's utrolige indsigt i alt". Men sandt er det, at fx Vågn Op! har behandlet emner af næsten enhver kaliber gennem tiderne, og dette har kun kunnet lade sig gøre, fordi skribenterne har sat sig godt ind i tingene.
Kan man så gennem samme "logik" udlede, at alle de knuste sjæle, som i årevis og lige så længe er blevet mast i JV`s lære eller forkastet af familiemedlemmer eller trynet af uforstående og ukærlige ældsteråd er bevis for JV`s vranglære
Det må stå for din egen regning, det er i hvert fald ikke den erfaring, jeg har. At man som JV er blevet "forkastet af familiemedlemmer" for Sandhedens skyld er blot i overensstemmelse med Jesu ord om, at hans sande efterfølgere ville blive endog hadet af deres egen bror eller søster.
At nogle få skulle være blevet "trynet" kan jeg naturligvis ikke afvise, det sker da, at der bliver begået fejl, selv om det er meget sjældent. Og det sker kun, når man ikke har levet op til vejledningen fra Guds ord. Men det betyder ikke, at organisationen som et hele er fejlslagen eller falsk. Min erfaring er, at de ældste gør et stort arbejde for at lede hjorden, og for at trøste de modfaldne sjæle - sådan som det bør være sig for en tilsynsmand, i henhold til Paulus' ord bl.a. til Timoteus og Titus.
Mener du at de første kristne, Jesu disciple, aldrig begik fejl? Selvfølgelig gjorde de det, de var jo ufuldkomne mennesker, som os. Men de havde sandheden alligevel, og Jesus var tålmodig med dem.
Du skriver: Citat Mener du at de første kristne, Jesu disciple, aldrig begik fejl? Selvfølgelig gjorde de det, de var jo ufuldkomne mennesker, som os. Men de havde sandheden alligevel, og Jesus var tålmodig med dem. Citat slut.
Kommentar: Nu er det nok temmelig overdrevet, at påstå at JV er lig med de første disciple eller rettere apostle eftersom Jv mere ligner farisæerne og de skriftkloge, som Jesus jo irettesatte, fordi de kendte ordet, men ikke dets kraft i funktion.
Iøvrigt skrev jeg ikke nogle få der blev trynet, men de mange .... og se det er jo noget helt andet end nogle få fejltagelser.
Kefas Ben-Adam
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
Shalom..
Nu undrer jeg mig lidt... Hvad er dit syn på farisæerne?? Har du et selvstændigt syn, eller er du offer for det traditionelle fordømmende syn på dem??
Hvad jeg er kommet frem til er, at Yeshua rent faktisk havde et tæt forhold til dem, hvorimod det var saddukæerne der var "modstanderne"... Man ser også, at der var farisæere blandt disciplene i App.Ger., så de har haft et tæt forhold til hinanden... Det er ganske normalt, at man bliver mest "sur" på dem man er tættest på, da enigheden bør være større...
Det er forresten også værd at lægge mærke til, at det var saddukæerne der stod bag ønsket om korsfærstelsen og ikke farisæerne (saddukæerne sad på præsteposterne, ikke farisæerne)...
At I/man i dag har en utroligt nedladende holdning overfor farisæerne, er en skam.. Specielt da der er mange, der selv står bag den holdning som man beskylder farisæerne for.. Farisæerne var der for folket.. Det var det der gjorde dem populære..
Du skriver: Citat Nu undrer jeg mig lidt... Hvad er dit syn på farisæerne?? Har du et selvstændigt syn, eller er du offer for det traditionelle fordømmende syn på dem??
Hvad jeg er kommet frem til er, at Yeshua rent faktisk havde et tæt forhold til dem, hvorimod det var saddukæerne der var "modstanderne"... Man ser også, at der var farisæere blandt disciplene i App.Ger., så de har haft et tæt forhold til hinanden...
Kommentar: Uanset hvad så er det en kendsgerning, at både Saddukæerne og Farisæerne ikke brød sig om Jesus. Forskelllen var at Saddukæerne måske var lidt mere konservative end Farisæerne. Men ligheden med JVèrne er nu god nok. Farisæerne mente at politik var nytteløst og de blev af datiden kaldt hellige hyklere. Deres svaghed var netop deres overdrevne lov og orden forkyndelse ud fra GT.
Det er bestemt ikke korrekt at Jesus havde et tæt forhold til dem og Nikodemus kom til Jesus om natten for at spørge om Guds rige, så det må bestemt ikke have været velset. At der var nogle af disciplene der kom fra Farisæernes kreds betød jo netop, at de var draget ud fra Farisæerne for at følge Jesus, hvilket var en afstandtagen til Farisæerne.
Så der er bestemt ikke tale om nogetsomhelst tæt forhold. Det er bestemt ikke noget der fremgår hverken af bibelens kontekst eller de historiske beretninger hos datidens skribenter.
Så jo sammenligningen er god nok hvis du undersøger JV`s måde at fortolke bibelen på og deres vægtlægning på at de alene kender udlægningen af den religiøse lov og ordens forståelse. At de så ligesom Farisæerne, som heller ikke forstod hvordan ordet blev kød og omsat i praksis bekræftiger samtidig også min påstand.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Kefas
Egentlig er jeg ikke forundret over, at farisæerne må stå dit hjerte ganske nær - de var jo, som du også skriver, af folket, og det var netop den farisæiske retning, der blev til rabbinsk jødedom, (som du har skrevet, at du er konverteret til).
Farisæerne "overlevede" saddukæerne, som primært var det jødiske aristokrati (overklassen), og som var samarbejsvillige med besættelsesmagten, (romerne) som de ønskede at bevare positivt forhold til, medens de folkelige farisæere var af middelklassen.
Fælles for dem og de mange andre indbyrdes stridende gudfrygtige jødiske grupper på den tid (zeloter, essenere og mange flere) var imidlertid, at det afgørende var at holde loven .
Jesus var jøde, omskåret, klædt som en jøde, og de Jesus-troende var jo så en ny gruppe i jødedommen. Men afstanden til samtlige hinanden bekæmpende jødiske grupper var - og er - helt fundamental, en ganske anderledes og helt principiel forskel:
Det kristne evangelium om Guds nåde, om frelsen ved troen på Hans tilgivelse.
Jødedom handler jo da heller ikke så meget om tro, men er mere en måde at leve på. Ret mig, Kefas, hvis du har en anden opfattelse.
Jeg ved godt, at du har en langt større indsigt i jødedommen end jeg.
Jesus advarede da også mod den forkerte surdej, som kan gennemsyre hele dejen, Matt 16,6: »Se til, at I tager jer i agt for farisæernes og saddukæernes surdej.«
Jfr. også Gal 3,12:
For alle de, som har lovgerninger, er under forbandelse, for der står skrevet: »Forbandet være enhver, som ikke bliver ved alt det, som står skrevet i lovbogen, og følger det.« Men at ingen bliver retfærdig for Gud ved loven, er klart; for »den retfærdige skal leve af tro«. Loven derimod siger ikke, at det er af tro, men den siger: »Den, der holder budene, skal leve ved dem.«
Kefas Ben-Adam
Bruger
Shalom
Du skriver:
Farisæerne "overlevede" saddukæerne, som primært var det jødiske aristokrati (overklassen), og som var samarbejsvillige med besættelsesmagten, (romerne) som de ønskede at bevare positivt forhold til, medens de folkelige farisæere var af middelklassen.
Det har du helt ret i... Men meget af problematikken omkring Yeshua, ligger jo netop også i ovennævnte... Da Yeshua blev set som haMoshiach af mange mennesker (hvilket Han ikke var den første der gjorde), frygtede saddukæerne, at Han ville blive grund til sammenstød og konflikter med romerne, en konsekvens der blev set, hver gang en Messias "kom frem"... Derfor var de (nærmest selvklart) imod Yeshua fra starten, da de frygtede at Han kunne blive grunden til romernes vrede...
Fælles for dem og de mange andre indbyrdes stridende gudfrygtige jødiske grupper på den tid (zeloter, essenere og mange flere) var imidlertid, at det afgørende var at holde loven .
Hvilket det også var for Yeshua... Uenighederne drejede sig mere om forståelsen af hvordan og essencen af Torah (Matt 5,17-20 - Matt 7,12 - Matt 11,13 - Matt 12,5 - Matt 22,36-37 og så videre)...
Se essencen for Yeshua, var ikke den strikte oveholdelse af budende, men heller ikke ophævelsen af dem, men den ånd man lagde i dem og kærligheden til Herren og mennesket... Yeshua's "åg" var jo Loven og Han sagde jo, at man skulle følge Ham og tage Hans åg på sig... Så altså kan Han vel ikke havde talt imod Loven?? Det er essensen...
Læg også mærke til Matt 7,12:
Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne.
Og Matt 22,36-37:
"Mester, hvad er det største bud i loven?" v37 Han sagde til ham: " '›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.'
Lighed for mennesket, mennesket imellem - Forståelse af, at vi alle er skabt lige... Og kærlighed til Herren vor Gud (også en af de indledende linjer til Shma)..
Mere om jøders forhold og forståelse af ovenstående længere nede...
Jesus var jøde, omskåret, klædt som en jøde, og de Jesus-troende var jo så en ny gruppe i jødedommen. Men afstanden til samtlige hinanden bekæmpende jødiske grupper var - og er - helt fundamental, en ganske anderledes og helt principiel forskel
Egentlig ikke en ny gruppe... De har muligvis forstået dem selv som en "ny" gruppe, men det er ikke reaktionen fra de jødiske kilder.. Er du jøde, er du jøde... De citater der er om kristne i diverse jødiske skrifter, er møntet på de senere ikke-jødiske kristne...
Dertil skal det siges, at de "kristne" jøder ikke har set dem selv hævet fra Loven, hvilket burde fremgå tydeligt af App.Ger.:
De ophidsede folket og de ældste og de skriftkloge og kastede sig over ham, slæbte ham med og førte ham for Rådet, og de stillede med falske vidner, som sagde: » Denne mand taler ustandselig imod dette hellige sted og imod loven . (hvilket vel må tolkes til, at være en løgn, altså at han ikke talte imod Loven?) 6,12-13
Da de hørte det, lovpriste de Gud og sagde til Paulus: »Broder, du ser, hvor mange tusinde jøder der er blevet troende, og de brænder alle af iver for loven. 21,20
Men de har hørt om dig, at du lærer alle de jøder, der bor blandt hedningerne, frafald fra Moses ved at sige, at de ikke skal omskære deres børn og heller ikke leve efter jødisk skik. Hvad gør vi nu? Man vil under alle omstændigheder få at høre, at du er kommet. Gør derfor det, vi foreslår dig: Vi har her fire mænd, som har aflagt et løfte. Tag dem med og lad dig rense sammen med dem og betal udgifterne for dem, så de kan lade deres hoved rage. Så vil alle forstå, at der ikke er noget om det, de har hørt om dig, men at du selv lever efter loven og overholder den. 21,21-24
Bl.a. på baggrund af ovenstående, kan man vel udlede, at de jøde-kristne også mente sig "forpligtigede" til at overholde Loven?
Så er der nogen der fremhæver Shaul's udtalelse om, at han er "jøde for jøderne og græker for grækerne"?? Skal det forståes som om, at han var en kynisk og manipulerende forkynder for Yeshua?? Jeg tvivler.. I så fald ryger meget af min respekt for ham, for så er han en løgner..
Jødedom handler jo da heller ikke så meget om tro, men er mere en måde at leve på. Ret mig, Kefas, hvis du har en anden opfattelse.
Det vil jeg så gøre
For nogen jøder (uden tvivl) er det en måde at leve på.. Men langt fra alle.. Det samme gør sig vel gældende for alle religiøse retninger??
En kendt chasidisk rabiner (vist nok rav zvi? Hæng mig ikke op på det) blev spurgt om hvordan man skulle formå at overholde Loven... Hans svar var, at det ikke var et spørgsmål om hvor mange af budende, men ånden man holdt dem med... Hvilket vel ikke ligger fjernt fra en kristen forståelse?? Et citat fra Talmud lyder: "Når du tjener, så tjen ikke som tjeneren der tjener med henblik på en belønning, men tjen som den, der tjener af kærlighed" (frit gengivet)
Hvad vil det sige at være jøde?? Du vil få lige så mange svar, som der jøder... Men i bund og grund er det glæden ved at vide, at Herren har frelst os og valgt os som sit pagtsfolk, der skal leve som et "eksempel" for verden (hvilket vi ikke er alt for gode til).. Det sjove ved Loven er egentlig, at det - af os - bliver opfattet som en velsignelse... En glæde.. Den er omdrejningspunktet for vores verden, vores holdepunkt, for derigennem forstår vi Herrens vilje, Hans ønske for og Hans kærlighed til os (ikke kun jøderne, men hele menneskeheden)... Yeshua kunne tænkes at have samme forhold til Loven, hvis man kigger på Matt 11,28-30:
Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile. Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle. For mit åg er godt, og min byrde er let.«
Her plejer man at sige, at det er Loven og budende der er de tunge byrder, men jeg er ikke enig... Han taler til folk, som var fra bunden... Folk der var forpligtede overfor deres herrer... Yeshua's åg og byrde var at overholde Loven.. Og Loven er en velsignelse og glæde... Loven lærer os at være ydmyg og sagtmodig i forhold til Herren...
Du skriver:
Jesus advarede da også mod den forkerte surdej, som kan gennemsyre hele dejen, Matt 16,6: »Se til, at I tager jer i agt for farisæernes og saddukæernes surdej.«
Absolut... Hvem ville Han mon mere havde taget med i denne gruppe i dag?? Hvad med zeloterne?? Er der en mening med, at de bliver udeladt?? Skal det forståes ordret, at alt hvad farisæerne sagde var forkert, eller er det overordnet??
Endelig citerer du Gal 3,12:
For alle de, som har lovgerninger, er under forbandelse, for der står skrevet: »Forbandet være enhver, som ikke bliver ved alt det, som står skrevet i lovbogen, og følger det.« Men at ingen bliver retfærdig for Gud ved loven, er klart; for »den retfærdige skal leve af tro«. Loven derimod siger ikke, at det er af tro, men den siger: »Den, der holder budene, skal leve ved dem.«
Kefas Ben-Adam
Bruger
Shalom...
Tilgiv mig, men jeg har brug for at få forklaret nogen udledninger..
Du skriver:
Uanset hvad så er det en kendsgerning, at både Saddukæerne og Farisæerne ikke brød sig om Jesus.
Hvad baserer du det på?
Men ligheden med JVèrne er nu god nok. Farisæerne mente at politik var nytteløst og de blev af datiden kaldt hellige hyklere.
Hvad baserer du det på?
Deres svaghed var netop deres overdrevne lov og orden forkyndelse ud fra GT.
Svaghed?? Kan du uddybe?
At der var nogle af disciplene der kom fra Farisæernes kreds betød jo netop, at de var draget ud fra Farisæerne for at følge Jesus, hvilket var en afstandtagen til Farisæerne.
Så ville de vel ikke blive omtalt som farisæere?? Og hvorfor er det en afstandstagen??
Så jo sammenligningen er god nok hvis du undersøger JV`s måde at fortolke bibelen på og deres vægtlægning på at de alene kender udlægningen af den religiøse lov og ordens forståelse.
malli
Bruger
Hej Kefas
Naturligvis skal vi som kristne overholde Guds lov, og som du selv er inde på så er der stor velsignelse i Guds lov - bare læs i Salmernes bog hvordan David igen og igen priser Guds lov.
Uenigheden opstår formodentlig der hvor vi skal definere hvad der er Guds lov og ikke - for som kristen er jeg af den overbevisning at det alene er tale om Moralloven, dvs. Guds evige bud om, hvordan mennesker skal opføre sig, f.eks. de Ti Bud, som også bliver slået fast i det Ny Testamente, f.eks. i bjergprædikenen og de mange formaninger i brevene vi skal overholde.
Hvorimod renhedsbestemmelser, ceremonialloven, offersystemet, omskærelsen er ophævet (sidstnævnte erstattet af dåb). Der er også forskellige bud givet eksklusivt til det jødiske folk, fordi de ikke blot var Guds synlige kirke dengang, men også en politisk nation, og derfor lavede Gud en samfundsorden for dem også.
Man er altid blevet retfærdiggjort ved tro, også under den gamle pagt - "Abraham troede Herren og det blev regnet ham til retfærdighed", dvs. Loven i sig selv aldrig har aldrig frelst nogen, men som troende, da ønsker man jo at at gøre sin Herres vilje, og den vilje er jo udmøntet ved Loven.
I Ny Testamente giver Jesus os budene at elske Gud og vores næste (som der også står i GT), dette er jo hovedloven - men de øvrige bud viser os jo hvordan, nemlig ved at undlade at stjæle, lyve og begære noget af din næste osv osv.
Jesus gør os det samtidig klart at vi ikke er i stand til at overholde Loven 100%, det gør han i Bjergprædikenen, og det var derfor at han gik i døden for os som sonoffer for vores synder, hvor han på vegne af os blev ramt af Guds vrede over synden
- Jesus blev ramt af Guds vrede over alle vore lovbrud, og forsonede os derigennem med Gud, så vi nu har FRED med Gud.
Men det er imidlertid ikke FRED til at begå lovbrud, vi modtog syndernes forladelse, ikke syndernes tilladelse - gennem forsoningen.
Mkh Malli
kristina
Ordstyrer
Bruger
Shalom Kefas!
Og med denne hilsen er jeg så "jøde for jøderne, og græker for grækerne" ! Kynisk og manipulerende? Nej vel? I al respekt, faktisk.
Ovenstående er er svar på dit spørgsmål her: "Så er der nogen der fremhæver Shaul's udtalelse om, at han er "jøde for jøderne og græker for grækerne"?? Skal det forståes som om, at han var en kynisk og manipulerende forkynder for Yeshua?? .. "
Paulus' ord her er en påmindelse om, at vi ikke unødvendigt skal være til forargelse og støde an i vores ydre opførsel, fordi vi derved kan komme til at stå i vejen for evangeliet!
Det er da et godt råd, synes jeg: Ligesom at tage skoene af, når man går ind i en moské, være tækkelig påklædt når man går ind i en katolsk kirke, forsøge at huske at lade være med at lægge beneno over kors i en ortodoks kirke i Grækenland og - selv om Gud har erklæret al mad for ren - at undlade demonstrativt af smovse i røde bøffer, når vi spiser sammen med vegetarer.
Mht. loven, ja, man kan godt, som du skriver, udlede, at de jøde-kristne - og skam også de hedningekristne - mente at de skulle overholde loven som givet på Sinai og skærpet af Jesus. Men ikke for derved at gøre sig fortjent til noget som helst, men i taknemmelighed over forsoningen.
"Da de hørte det, lovpriste de Gud og sagde til Paulus: »Broder, du ser, hvor mange tusinde jøder der er blevet troende, og de brænder alle af iver for loven."
Ja! - brændende af taknemmelighed - drevet af Ånden fordi de var blevet troende!
"Yeshua's "åg" var jo Loven ..."
Sådan mener jeg nu ikke. Et åg jo bare et praktisk redskab, som skal være en hjælp til at bære byrder, og Jesu byrde var, at han forlod sit Guddomsrige, inkarnerede som menneske og led og døde - stedfortrædende for syndere - for sine fjender, dvs. for os alle - for at frelse os fra den fortabelse, vi er født til. Og han klarede at bære denne for os at se ubærlige byrde, fordi hans åg var godt. Det var nemlig hans himmelske Faders vilje!
Citat:
"Kristina:
Kefas:
Absolut... Hvem ville Han mon mere havde taget med i denne gruppe i dag?? Hvad med zeloterne?? Er der en mening med, at de bliver udeladt?? Skal det forståes ordret, at alt hvad farisæerne sagde var forkert, eller er det overordnet??" Citat slut.
Hvorfor Zeloterne blev udeladt i Jesu udsagn her, ved jeg jo ikke. Måske var der bare ikke så mange af dem? Og der var jo også mange andre grupper - det ville nok være for meget at nævne dem alle. Om Zeloterne mener jeg at huske, at de mere end nogen andre var nidkære for loven, at de var voldsomt krigeriske og oprørske, og nægtede at betale skat til besættelsesmagten ..
Men nej, Jesus sagde jo ikke noget om, at alt hvad farisæerne m.fl. sagde var forkert. Kun den "forkerte surdej" - som altså gik ud på, at man ved omhyggelig overholdelse af loven kunne fortjene Guds gunst.
Du spørger, hvordan jeg tolker Gal 3,12 (... Men at ingen bliver retfærdig for Gud ved loven, er klart; for »den retfærdige skal leve af tro«. Loven derimod siger ikke, at det er af tro, men den siger: »Den, der holder budene, skal leve ved dem.«
Jeg tolker det sådan, at Jesus siger noget andet, end lovens direkte ordlyd siger. Og dog alligevel ganske det samme!
"Den, der holder budene [for at blive frelst], skal [forsøge at] leve ved dem" - (ordet "skal" er her ikke et påbud, men futurum) - og det betyder, at det forsøg er dømt til at mislykkes. Det betyder således fortabelse!
Af den enkle grund, at det ikke kan lade sig gøre for noget menneske at holde de bud!
Ingen overtrædelse, hvor diminutiv den end måtte forekomme, er for lille til at føre til evig fortabelse!
Står vi på Herrens dag for vor Herre og Dommer med hænderne fulde af lovgerninger, er det aldrig godt nok. Det påviste Jesus ved sin undervisning om, hvordan loven skulle forstås, og at det var umuligt at overholde den.
(Jfr. ordvekslingen: "Hvem kan så blive frelst?" hvortil Jesus svarede .. "For mennesker er det umuligt, men for Gud er alting muligt" - cit. efter hukommelsen).
Altså: Af nåde er vi frelst ved tro! Kommer vi med vores helt tomme hænder og siger som den meget omtalte tolder og synder: "Vær mig arme synder nådig" - så er vi tilgivne syndere - ikke pga. noget i os selv, men retfærdiggjorte ved Kristi blod alene. - uden egne tilføjelser.
Farisæeren takkede Gud fordi han ikke var "som denne tolder", og han opremsede i sin takkebøn, hvad godt han havde udrettet ... og som - skulle det vise sig - ikke hjalp ham det mindste. Han gik ikke retfærdiggjort derfra, han havde nemlig forsøgt at retfærdiggøre sig selv. Eller i hvert fald bidrage ...
............
Og nu skal så vi, som har læst på stoffet og grundet over det, vogte os vel for ikke at komme til at takke Gud for at have hjulpet os til slet ikke at være sådan nogen selvretfærdige lovtrælle som denne farisærer, men mere i retning af ham tolderen!!!
En sådan bøn vil afsløre os som ... nåja .. netop farisæiske!
Jeg håber, det er forståeligt, hvad jeg mener hermed ...
Jeg blev da helt rørt da jeg så stjernen ved dit indlæg, eftersom den har med Guds ejendomsfolk at gøre og da min familie, som kristne altid har respekteret dette symbol, som et Guds løfte til sit folk.
Men til dine spørgsmål: Jeg skrev: Citat Uanset hvad så er det en kendsgerning, at både Saddukæerne og Farisæerne ikke brød sig om Jesus.
Du spørger: Hvad baserer du det på?
Svar: Du kan læse om det flere steder f.eks. Mattæus Evg. kap. 16 vers 11-12, hvor Jesus advarede mod farisæernes og saddukæernes lære. Og i kap. 23 får de "så hatten passer" og de var imod at han helbredte på sabbaten osv. og de var stærkt medvirkende til hans korsfæstelse.
Jeg skrev:citat Men ligheden med JVèrne er nu god nok. Farisæerne mente at politik var nytteløst og de blev af datiden kaldt hellige hyklere.
Hvad baserer du det på?
Svar: Evangeliernes og de historiske beskrivelser fra datiden. De kendte GT/Moseloven ud og ind, men erkendte ikke Guds plan og vilje og profeternes ord om Jesus, som skulle komme som verdens frelser gennem korset og opstandelsen.
Jeg skrev: Citat Deres svaghed var netop deres overdrevne lov og orden forkyndelse ud fra GT.
Du spørger: Svaghed?? Kan du uddybe?
Svar: Fordi Jesus talte om at blive født på ny (Johs. Evg. kap. 3. vers 1-8)hvilket Nikodemus ikke forstod. Jesus kom for at forkynde en ny pagt, hvor Kristi lov skulle være målestokken istedet for lovtrældommen i Moseloven.
Jeg skrev:Citat At der var nogle af disciplene der kom fra Farisæernes kreds betød jo netop, at de var draget ud fra Farisæerne for at følge Jesus, hvilket var en afstandtagen til Farisæerne.
Du spørger: Så ville de vel ikke blive omtalt som farisæere?? Og hvorfor er det en afstandstagen??
Svar: Jeg mener at mit svar egentlig er givet i det ovenstående. Eftersom Jesus gang på gang irettesatte farisæerne og saddukæerne og også kaldte dem "kalkede grave" var disciplenes tilslutning og efterfølgelse af Jesus jo en afstandtagen og frasigelse af deres tidligere liv.
Jeg skrev:Citat Så jo sammenligningen er god nok hvis du undersøger JV`s måde at fortolke bibelen på og deres vægtlægning på at de alene kender udlægningen af den religiøse lov og ordens forståelse.
Du spørger: Men stadig en påstand
Svar: Nej, det er en kendsgerning og det ved alle kristne, som har været i nærmere dialog med JV og har læst om deres læresyn. JV anerkender ikke kristendommens bekendelsesgrundlag og ej heller Faderen, Sønnen og Helligåndens individuelle personer og dog deres indbyrdes sammenhæng i den Treenige Gud.