Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#38076 - 28/10/2004 13:36 at slå Korsets tegn
xanadu2000
Bruger

Reg.: 12/06/2002
Sted: Svendborg
I den kirke (Folkekirke) jeg er kommet i gennem det seneste års tid er der mange, der slår Korsets tegn ved bortsendelsesordene ved nadveren og bagefter ved velsignelsen. Vores 2 præster synes, at det er godt, at man slår Korsets tegn, fordi det beskytter os og giver os Guds kraft.

Jeg er selv begyndt at gøre det i de senere måneder og føler på en måde mere tydeligt at mærke Guds nærvær.

I min tidligere kirke gjorde ingen det - jeg tror det ville vække stor undren, hvis man gjorde det, og jeg kan huske, at præsten der engang sagde at det ikke var nødvendigt, fordi Gud kommer til os i Ordet og fra præsten ved velsignelsen. Hun mener, at det er derfor ikke er nødvendig og iøvrigt er meget katolsk.

Jeg har tænkt over hendes begrundelse, men jeg gør det nu, fordi jeg mærker at jeg "modtager" mere direkte.

Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!

xanadu2000

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#38077 - 28/10/2004 14:28 Re: at slå Korsets tegn [Re: xanadu2000]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Xanadu 2000

Det lyder hverken til at den præst du talte med var katolik eller lutheraner .

Det er ikke specielt "katolsk" at slå korsets tegn - i hvertfald ikke mere "katolsk" end at have et alter eller kirke.

Det kan altså ikke nytte, at fjerne alt godt, fordi man lider af katolik-forskrækkelse! .

Som en sidebemærkning til emnet, kan nævnes at protestanterne nærmest har smidt Jomfru Maria på porten, pga den romersk Katolske Kirkes (RKK)overdrevne helgendyrkelse. Og pga RKKs overdrevne focusering på sakramenterne, gik man igen i den modsatte grøft, her de Reformerte kirker, der så fuldstændig benægtede sakramenternes indhold!!

Korsets tegn bliver ved dåben tegnet over det lille barns pande og bryst som tegn på, at det hører den korsfæstede og opstandne frelser til - så når vi gør korsets tegn, bliver vi ledt tilbage til dåbens pagt hvori Gud indlemmede os til discipelskab. Derfor gør jeg Korsets tegn efter fremsigelse af Trosbekendelsen, hvor jeg endnu engang bekræfter dåbspagten.

Korsets tegn i sig selv! hverken beskytter eller giver kraft - det gør Gud til gengæld i kraft af dåbens pagt, for de der tror.

Korsets tegn bliver nævnt af Martin Luther i den lille Katekismus ved hhv. morgen og aftenbøn "Om morgenen, når du står op af sengen, skal du slå korsets tegn og sige: Gud Fader, Søn og Helligånd råde! Amen." Og så selve bønnen
her http://home1.stofanet.dk/martin.luther-dansk/id80.htm

Om dåbspagten kan du læse mere her: http://home1.stofanet.dk/martin.luther-dansk/id1.htm

Mkh Malli

Ændret af malli (28/10/2004 14:33)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#38078 - 28/10/2004 17:50 Re: at slå Korsets tegn [Re: xanadu2000]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Malli - i den folkekirke, hvor jeg kommer, er der nogle få, der slår korsets tegn, som regel ved bortsendelsesordene efter nadver, og efter velsignelsen.
Jeg er selv en af disse få.

Jeg mener bestemt ikke, at det er "nødvendigt", slet ikke, jeg gør det kun, fordi det falder mig naturligt, og hvis jeg er i en sammenhæng, hvor jeg fornemmer, at det kunne vække anstød, lader jeg bare være.
Jesus Kristus er, ifølge min tro, til stede i vin og brød ved Ordet, med eller uden korstegn.

Jeg var til Gudstjeneste i en stopfuld ortodoks basilika i Grækenland for et par måneder siden, og der slog alle i menigheden korsets tegn næsten uafbrudt (gudstjenesten varede 2-3 timer!) og alle kyssede kolossale mængder ikoner både når de kom ind og når de gik ud - sådan var nu deres skik.

Jeg indrømmer, at det virkede lidt ejendommeligt på mig, men vi må alle gøre os umage for at respektere hinandens meget forskellige ydre vaner og udtryk.
For dem ville det være respektløst at undlade at korse og at kysse ...
Men de tog mig det ikke ilde op, at jeg lod være.

Det var værre, at jeg glemte, at jeg ikke måtte lægge benene overkors, da jeg sad på kirkebænken - der kom en venlig gammel dame og flyttede mit ben på plads.

Jeg kan ikke græsk, men jeg gjorde selvfølgelig en undskyldende gestus, som straks fik hende til med et kærligt, tandløst smil at holde om begge mine kinder med sine krogede hænder ......

Jeg sad og tænkte på, at vi vist ikke altid er lige så forstående her hos os -

- at f.eks. dåbsgæster, der støjende maser sig ind på kirkebænken under indgangsbønnen, selskabeligt overrislede og med flag og balloner, ikke altid bliver modtaget med en krammer ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38079 - 28/10/2004 18:25 Re: at slå Korsets tegn [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

"Jeg var til Gudstjeneste i en stopfuld ortodoks basilika i Grækenland for et par måneder siden, og der slog alle i menigheden korsets tegn næsten uafbrudt (gudstjenesten varede 2-3 timer!) og alle kyssede kolossale mængder ikoner både når de kom ind og når de gik ud - sådan var nu deres skik. " Ja, det skulle efter sigende være ret specielt med de Gudstjenester....men har da aldrig hørt det med benene over kors, bortset fra det er det også en uskik (ikke godt for blodomløbet).

Jeg har nu heller ingen problemer med at folk evt. ikke laver korsets tegn (er heller ikke sikker på at alle i min kirke gør det)

at f.eks. dåbsgæster, der støjende maser sig ind på kirkebænken under indgangsbønnen, selskabeligt overrislede og med flag og balloner, ikke altid bliver modtaget med en krammer ...

Det kan jeg da ikke forstå, Kristina...måske skulle I overveje Willow-creeck (det var en joke)

Mkh Malli

Til toppen 
#38080 - 29/10/2004 00:23 Re: at slå Korsets tegn [Re: malli]
loewendahl
Bruger

Reg.: 31/12/2003
Sted: Randbøl Hede
Hej Kristina!

Hvorfor måtte du ikke side med benene over kors??

Det er meget spændende at deltage i Gudstjenester i udlandet.
Har prøvet at være til "Evening song" i Westminster Abbey. Det var temmelig anderledes. Men virkelig højtideligt. Det distraherede bare, at man ikke kendte ritualet. Vi sad ved bedeskamler, det var svært at finde ud af hvornår man skulle knæle.

MVH Helle

"Jesus vandt og jeg har vúndet"!

Til toppen 
#38081 - 29/10/2004 09:44 Re: at slå Korsets tegn [Re: loewendahl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej loewendahl, du spørger:

"Hvorfor måtte du ikke sidde med benene over kors??"

Det er fordi det dér anses for at være meget respektløst kropssprog. Ikke fordi man slår korsets tegn med benene (det troede jeg først) men fordi det nærmer sig at vise sine skosåler, at vende dem mod det hellige ..

Nogenlunde som hvis vi, i audiens hos dronning Margrethe (uden sammenligning i øvrigt!), lægger benene op på bordet ...

I øvrigt gjorde jeg faktisk også en anden alvorlig fejl: Jeg stillede mig lige til højre for indgangen, da jeg kom ind fra solskinnet. Der var lidt mørkt indenfor, så jeg så ikke med det samme, at det jo var mandesiden!

Men det opdagede jeg ret hurtigt og skyndte mig over på plads i kvindesiden (inden nogen nåede at se særlig strengt på mig) hvor der var en ledig bænkeplads, og hvor jeg altså gjorde fejl nummer to ..

Det hele var ellers en dejlig og spændende oplevelse, liturgien var helt fantastisk.

Men åndelig føde er der for mit vedkommende ikke i den form for Gudstjeneste, for dertil behøves Guds Ord!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38082 - 29/10/2004 10:03 Re: at slå Korsets tegn [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

"Det hele var ellers en dejlig og spændende oplevelse, liturgien var helt fantastisk.

Men åndelig føde er der for mit vedkommende ikke i den form for Gudstjeneste, for dertil behøves Guds Ord! "

Det har jeg også hørt...at liturgien ikke lægger op til prædiken. Men uden Guds Ord, kan det jo (næsten) være det samme ›Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord, der udgår af Guds mund.‹

Mkh Malli

Til toppen 
#38083 - 29/10/2004 10:26 Re: Guds ord og Guds musik og sang ... [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Malli, du skriver: Det har jeg også hørt...at liturgien ikke lægger op til prædiken. Men uden Guds Ord, kan det jo (næsten) være det samme ›Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord, der udgår af Guds mund.

Sandt nok, men jeg betragtede det også nærmest som en dejlig visuel koncert,
hvor jeg kunne sidde og glæde mig og rekreere mig med mine egen bøn og mine egne tanker.

Også det helt nonverbale kan udgå af Guds mund!
Slet ikke i stedet for ord, men foruden!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#38084 - 30/10/2004 20:42 Re: at slå Korsets tegn [Re: malli]
Katolikken
Bruger

Reg.: 26/12/2001
Sted: DK-2300 København. Sundby
Hørt hørt.

Katolikker eller Ortodokse har bestemt ikke eneret på at slå korsets tegn.Og det vil vi så sandelig heller ikke have. Tværtimod, vi vil dele det med alle. For den troende er det at slå korsets tegn (og ikke et forkvaklet hastekors som gør at det mister sin betydning) en praktfuld og vigtig skik fra oldkirken.

Nogle beretninger fortæller os (sandsynligvis ikke sande men sjove på sin egen måde alligevel) at spåmændende brokkede sig gevaldigt for kejseren for de ikke kunne spå ved de Romerske Kejseres hof da kristne embedsmænd var til stede fordi de slog korsets tegn hver gang de begyndte at besværge de forskellige magter. Som embedsmænd var det til tider krævet at de var til stede ved visse offentlige ceremonier.

Mane Nobis Cum Domine. Lk 24,29 Herre det er sent bliv hos os. Lk 24,29 http://www.daughtersofstpaul.com/johnpaulpapacy/index.html

Til toppen 
#38085 - 06/11/2004 02:59 Re: at slå Korsets tegn [Re: xanadu2000]
Anonym
Anonym

Ja Jesus kommer til os igennem ordet, det er helt rigtigt, derfor er det ikke nødvendigt at slå korsets tegn. Men det er heller ikke unødvendig, du skal gøre det du føler for!
Din tro den er personlig, så hvis du føler for at slå korsets tegn overfor Gud så gør det!

Korsets tegn har ikke nogen trylleformular der giver os beskyttelse og kraft, men betydningen (det du føler i dit hjerte overfor Gud!) - TROEN - har betydningen at det får en betydning. At du ønsker Gud beskytte dig og som et Gudsfrygt teng overfor Gud om at du ære og frygter ham!

Jeg fik åbenbaret under en Gudstjeneste, at jeg gerne måtte slå korsets tegn, det følte jeg for!
Og til sidst, så skal du da bare gøre det du føler for ligemeget hvor du er.. OM folk så vil kigge underligt, det er da ik det det handler om. Men om hvordan Gud ser på os!:) Lad friheden råde i kristus, om du vil kaste dig på Gulvet, prise højt, eller sidde stille, har den betydning overfor Gud, at du snakker med ham som du vil gøre.

Mange kærlige hilsner Klaus

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær