0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#37990 - 27/10/2004 22:24
You'll never walk alone
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
En ny menneskeart er fundet i Indonesien, skriver www.Nature.com i denne uge. Homo floresiensis var 1 m høj og levede indtil slutningen af sidste istid i det sydøstlige Indonesien på øer, der var isolerede fra det øvrige område, hvor der boede mennesker af vor egen art! På disse øer herskede et specielt liv: kæmperotter, kæmpefirben, Komodovaraner, dværgelefanter og altså et dværgmenneske. Evolutionens love forudsiger, at arter vil søge mod små størrelser på øer med begrænsede ressourcer, og det gælder altså også mennesker, konkluderer forskerne. Floresiensis er sikkert nedstammet direkte fra H. erectus, der fandtes herude i mange år (Javamennesket), og det viser sig altså, at vor art ikke har været alene særligt længe. Ikke en historie, der kan læses i Bibelen??? Walk on, walk on with hope in your heart mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#37991 - 28/10/2004 10:56
Re: You'll never walk alone
[Re: LarsBj]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej LarsBj Floresiensis er sikkert nedstammet direkte fra H. erectus, der fandtes herude i mange år (Javamennesket), og det viser sig altså, at vor art ikke har været alene særligt længe. Ikke en historie, der kan læses i Bibelen??? Nej, det står der ikke noget om i Bibelen, og sikke en tyk bog det skulle have været, hvis der skulle stå alting i den. Kristnes tro er jo, at det, der står i den er sandt, men der er forhåbentlig ingen der hævder, at alt det, der ikke er nævnt i Bibelen, nødvendigvis er forkert? Vores tro på, at Gud ved Ordet har skabt alt hvad der findes, betyder heller ikke, at vi mener at være i stand til at gøre rede for, hvordan det er gået til / hvordan han har båret sig ad ... kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37992 - 28/10/2004 12:15
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
Hej Lars Bj
Nu er spørgsmålet blot: Var Floresiensis med på arken?
Efter nærmere eftertanke: Det må den have været, da der var tale om et næsten komplet skelet (ikke forstenet), fundet i en hule.
hilsen matthias
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#37994 - 19/12/2004 21:05
[Re: scapuliz]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej scapuliz Jeg ville nu snarere sig hobbitter, men ok, i denne juletid ...  mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37995 - 23/01/2005 02:25
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Kristina
Kristnes tro er jo, at det, der står i den er sandt, men der er forhåbentlig ingen der hævder, at alt det, der ikke er nævnt i Bibelen, nødvendigvis er forkert?
Nej - men du er ude i problemer, hvis blot én enkelt lille del af bibelen er usand. Hvis en lille del er usand, er bibelen fejlbehæftet, og dermed ikke ufejlbarlig. Så hvis en lille del af bibelen er usand, er der grund til at konkludere, at bibelen ikke er ufejlbarlig og dermed ikke dikteret af en ufejlbarlig Gud. Medmindre denne Gud selvfølgelig har en sær sans for humor?
Vores tro på, at Gud ved Ordet har skabt alt hvad der findes, betyder heller ikke, at vi mener at være i stand til at gøre rede for, hvordan det er gået til / hvordan han har båret sig ad ...
Men ikke desto mindre sker netop denne redegørelse i bibelens umiddelbart første tekst. Din tro på Guds skabning ved Ordet er kristen, og som sådan må den følge hvad der står i bibelen. Hvis du er uenig med historien, må du jo mene, at den er usand eller usammenhængende. Og så er der jo ikke langt til at konkludere, at du ikke tror på den kristne skabelse.
Eller hvordan forholder det sig? Er skabelsesberetningen, som den står i bibelen, sand eller usand? Hvis du er kristen, må du også mene den er sand. Ellers tror du ikke på beretningen om vores tilblivelse som bibelen beskriver den.
Hvis du ikke mener bibelen er fuldt ud sand og ufejlbarlig, kan det ikke retfærdiggøres at kalde dig kristen.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#37996 - 23/01/2005 08:01
[Re: Claus Due]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Claus Due
Nej - men du er ude i problemer, hvis blot én enkelt lille del af bibelen er usand. Hvis en lille del er usand, er bibelen fejlbehæftet, og dermed ikke ufejlbarlig. Så hvis en lille del af bibelen er usand, er der grund til at konkludere, at bibelen ikke er ufejlbarlig og dermed ikke dikteret af en ufejlbarlig Gud
Jeg tror at du forveksler Bibelen med Koranen, det er mig bekendt meget få kristne, der mener, at bibelen er "dikteret" af Gud, fra Jesus-nets Intro:
Guds ord og menneskers ord Bibelen er på én gang både Guds ord og menneskers ord. Vi kan ikke opdele Bibelen i det ene og det andet.
"ingen profeti har nogen sinde lydt i kraft af et menneskes vilje, men drevet af Helligånden har mennesker sagt det, der kom fra Gud." (Peters 2. brev 1,21)
Menneskers ord Bibelens menneskelige side viser sig ved at forfatternes personlighed og baggrund skinner igennem og sætter sit præg på teksterne. Bibelen er inspireret, ikke dikteret. De forskellige bøger er skrevet ind i bestemte kulturere og politiske situationer som det kan være nødvendige at kende for at forstå Bibelen.
Guds ord Bibelens guddommelige side viser sig ved at Gud selv åbenbarer sin vilje og sit væsen gennem Bibelens forfattere. Bibelen indeholder alt hvad der er nødvendigt for os til at blive frelst.
"... og fra barnsben kender du De hellige Skrifter, der kan give dig visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus." (Paulus' 2. brev til Timotreus 3,15)
Det er med Bibelen ligesom det er med Jesus Kristus: Ligesom Jesus på én gang var både Gud og menneske, sådan er Bibelen også på én gang Guds ord og menneskers ord.
Bibelen sammenligner selv Guds ord med hans søn Jesus Kristus.
"Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed." (Johannesevangeliet 1,14)
http://jesusnet.dk/art/showpage.php?action=visenartikel&id=475&subkat=15
Jeg synes i grunden, at det er meget godt formuleret.
Vi mener, at bibelen er inspireret ved Helligånden, og målet har været at åbenbare Gud, herunder Guds krav og Guds nåde - ikke at give en videnskabelig afhandling om menneskets oprindelse, verdens skabelse m.m.
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#37997 - 23/01/2005 08:07
[Re: malli]
|
Bruger
|
Hej Malli, "Vi mener, at bibelen er inspireret ved Helligånden, og målet har været at åbenbare Gud, herunder Guds krav og Guds nåde - ikke at give en videnskabelig afhandling om menneskets oprindelse, verdens skabelse m.m."
Det er jeg glad for, at du siger, for det er der mange, der ikke er klar over. Med udgangspunkt i Bibelen og i mangel på erkendelse af ovenstående, AFVISER de videnskabens landvindinger på disse områder. Det giver anledning til debatter, som efter ovenstående jo så burde være overflødige!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#37998 - 23/01/2005 08:46
|
Bruger
|
Hej LarsBj
Jeg er ikke uenig! Dog med den undtagelse, at i fald videnskaben "dokumenterer" at vi er skabt ved et tilfælde, og at vi nedstammer fra det samme dyr som aberne, går det så tilstrækkelig meget imod bibelens lære, at jeg må melde fra.
Der står flere steder, at vi er skabt af Gud og i Guds billede..........men altså intet om hvornår, heller ikke om at han har skabt skabninger, der minder om mennesket, eller dyr, som bibelen ikke nævner, ligesom der heller ikke står noget om, at der ikke kunne opstå nye dyr - ikke i kraft af ingenting, men i kraft af tilpasning.
Det bibelen ikke udtaler sig sikkert om, vil jeg heller ikke udtale mig sikkert om, og min mission som kristen er ikke at gendrive videnskaben vha slægtstavler, men at forkynde Evangeliet.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#37999 - 23/01/2005 09:43
[Re: Claus Due]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus, du skriver:
"Hvis du ikke mener bibelen er fuldt ud sand og ufejlbarlig, kan det ikke retfærdiggøres at kalde dig kristen."
Hmm .. retfærdiggøres? ... det med retfærdiggørelsen: I kristen forståelse kan vi ikke retfærdiggøre os selv. Vi tror jo, at Jesus har retfærdiggjort alle mennesker ved at dø for os, for at vi kan leve. Og jeg mener nok, at jeg tør kalde mig kristen, da jeg tror på, at det er sandt.
Så spørger du, om jeg mener, at Bibelen er fuldt ud sand og ufejlbarlig?
Det kommer lidt an på ... Hvis vi sammenligner med islamisk tro på, at Koranen er dikteret direkte af Gud, og derfor på enhver måde er ufejlbarlig, så er det ikke på den måde jeg opfatter Bibelen som sand. Den er skrevet af fejlbarlige mennesker.
Koranen må, ifølge islamisk tro, end ikke oversættes, da den så ville blive fejlbeheftet.
Bibelen er i virkeligheden ikke én bog. Biblia betyder "bøger" - og der er hele 66 forskellige bøger. Nogle af teksterne i Bibelen er profetier, andre er ren poesi, symbolik og billedtale, andre igen historiske beretninger. Og så er der en del breve. De originale dokumenter findes ikke mere, men der er masser af afskrifter.
Jeg tror, at Bibelens tekster er guddommeligt inspireret, og læst med mine øjne ånder de af troværdighed og giver mig hvad jeg har brug for for at kunne fæste lid til dem. Indholdet af Det nye Testamente, som handler om Jesu og de første kristnes liv og lære, ligger indfoldet i Det gamle Testamente, som jo er nedskrevet meget tidligere.
Så Bibelen læser jeg som en samlet guddommeligt inspireret helhed. Men den er ikke skrevet af Gud (heller ikke som "automatskrift", ved menneskehånd) men af fejlbarlige mennesker, som tydeligvis var forskellige. Der kan derfor sagtens være fejl af forskellig art - afskrivningsfejl osv. Men hvis de havde været af afgørende betydning, tror jeg at Gud havde grebet ind og forhindret dem på en eller anden måde ...
Men det er fortsat et meget stort forskningsemne, hvornår Bibelens bøger er skrevet ned, og hvor troværdige de er, og meningerne herom er mange og forskellige. Din mening er meget forskellig fra min, kan jeg se.
Mht skabelsesberetningen: Jeg lader stå hen i det uvisse, i hvor høj grad den skal forstås bogstaveligt. Det er der delte meninger om, og det kan jeg sagtens leve med. Men jeg kan da sige, at jeg netop i skabelsesberetningen finder en dyb og grundliggende sandhed om begyndelsen på menneskeslægtens forunderlige historie.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#38000 - 23/01/2005 10:32
|
Bruger
|
Hej Malli, Du har ret i, at der ikke står noget i Bibelen om menneskets slægtninge blandt dyrene, og det passer jo godt med, hvad du selv siger ovenfor: at Bibelen ikke er et videnskabeligt dokument. Men hvordan skal vi så finde ud af, hvornår, hvor og hvordan mennesket er blevet til? Bibelen vil ikke sige noget, og videnskaben viser, at vi er udviklet? Så lige præcis på det her punkt er der et limbo, hvor der ingen viden er....... Efter din mening? Så Bibelen er et mere overbevisende videnskabeligt dolument på lige det punkt, end tusinder af forskaningsresultater, som du kan læse i detaljer og gå efter i sømmene og selv reproducere!
Så er det, at du, og Asbjørn med (jvf en anden tråd), begår det kunsstykke, der hedder at forkaste den videnskabelige metode, samtidigt med at I siger, I går ind for den!
Og uden at have noget at sætte i stedet!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#38001 - 23/01/2005 11:32
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars, Jeg er lidt ked af at læse, at vi, som er kristne, antages at være fjender af forskning og ikke anerkender den videnskabelige metode. Du skriver: Så Bibelen er et mere overbevisende videnskabeligt dokument på lige det punkt, end tusinder af forskaningsresultater, som du kan læse i detaljer og gå efter i sømmene og selv reproducere! Undskyld jeg råber, men altså: NEJ NEJ NEJ!  Noget andet er: jeg tror ikke at man ad den vej, eller nogen som helst anden vej i øvrigt, nogensinde kan nå frem til et slutfacit mht. universets og menneskets tilblivelse. Måske kommer man ad videnskabelig vej nærmere og nærmere den endegyldige sandhed om sagen. Måske, somme tider, tværtimod længere og længere væk fra den. Det ved jeg ikke noget om. Men forskes skal der under alle omstændigheder - selvfølgelig da! Allerede i skabelsesberetningen står der, at vi skal opfylde jorden og underlægge os den .. så der er alle gode grunde til at finde ud af mest muligt faktuelt om denne fantastiske klode, som vi altså skal underlægge os!  ) kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#38002 - 23/01/2005 11:51
|
Bruger
|
Hej Lars Bj
Jeg har jo ikke dermed sagt, ligesom Asbjørn formodentlig heller ikke har sagt, at videnskabelig forskning skulle indstilles, jeg siger derimod, at det strider imod troen, hvorfor jeg ikke køber det, at vi skulle nedstamme fra det samme dyr som aberne eller at vi er opstået ved et tilfælde....i modsætning til de øvrige ting.
Er du selv af den opfattelse at vi er opstået ved et tilfælde og at vi nedstammer fra det samme dyr som aberne?
I bekræftende fald, mener du forhåbentlig heller ikke at vi skal nedlægge kirkerne.
Mkh Malli
Ændret af malli (23/01/2005 11:58)
|
|
Til toppen
|
|
|
#38003 - 23/01/2005 12:14
|
Bruger
|
Hej Malli, Nu synes jeg vi skal minde hinanden om ikke at læse noget ind i indlæggene der ikke bliver sagt.
Det jeg siger er, at du (og Asbjørn) ikke SAMTIDIG kan sige, I støtter den videnskabelige metode og sige, at den kan give så forkerte resultater, som I siger, den har gjort: Det gør du, idet du siger, at det strider mod din tro, at alle disse almene og generelt accepterede resultater kan være pålidelige. Du vælger dermed at forkaste nogle resultater. Javel, ja, det må du selvfølgelig selv om. Men så forkaster du jo netop videnskaben, når den strider mod din tro!
Ja selvfølgelig mener jeg, at mennesket er en dyreart, nærmere bestemt en primat af hominoid-linien. Vi er jo genetisk 98.5 % lig med chimpanserne, hvis du sammenligner stump for stump af alle gener i de to arter. Vor adfærd og biologi er ens (undtagen sprog og sekundær kultur). Selvfølgelig er vi da en abe. Og den nye art på flores har muligvis bekræftet, at der har fandtes mange flere menneskearter, end vi troede (og Bibelen troede).
Jeg mener, stat og kirke skal adskilles, men jeg går ikke ind for aktivt at nedlægge noget: Så længe folk tror, danner de kirker, og hvis de bliver hindret i det, vil jeg støtte ALLE bestræbelser på at fjerne de hindringer: Jeg er uenig med dig, men jeg vil kæmpe for din ret til din mening og din tro! Ellers er det jo fascisme!
Og må jeg så være fri for andre insinuationer!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#38004 - 23/01/2005 12:16
|
Bruger
|
Hej Kristina, Jeg synes, du lader følelserne løbe af med dig og læser ting i mit indlæg, jeg end ikke selv har tænkt på.
Men det glæder mig, at du støtter forskning. Se mit indlæg til Malli om, hvorfor jeg siger, der er en afvisning af den videnskabelige metode i din tro alligevel.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#38005 - 23/01/2005 12:49
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars, jeg vil nødig misrepræsentere dig, men hvordan skal jeg ellers opfatte det når du skriver om "os", at vi mener at Bibelen er et mere overbevisende videnskabeligt dokument på lige det punkt, end tusinder af forskningsresultater, som du kan læse i detaljer og gå efter i sømmene og selv reproducere!
Det var såmænd ikke specielt følelsesbetonet, jeg ville bare modsige dig, fordi jeg mente du havde misforstået ...
Der er næppe mange kristne, som vil kalde Bibelen et "overbevisende videnskabeligt dokument" - jeg kender i hvert fald ingen.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#38006 - 23/01/2005 12:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars
"Vor adfærd og biologi er ens (undtagen sprog og sekundær kultur)".
Lige netop det, der står i din parantes, er i min begrebsverden noget meget afgørende: Det med sproget.
At vi som mennesker kan meddele os til hinanden på en principielt anderledes måde end dyr (selv om dyr også har deres egne højtudviklede kommunikationssystemer).
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#38007 - 23/01/2005 13:34
|
Bruger
|
Hej Kristina, Jeg synes ikke det var pænt at skrive: "antages at være fjender af forskning". Hvor har du fra, at jeg har fjendebilleder? Jeg argumenterer stille og roligt!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#38008 - 24/01/2005 07:17
|
Bruger
Reg.: 05/11/2001
|
Hej LarsBj, Jøderne er vendt tilbage til deres land efter at have været i eksil ude blandt alle folkeslagene - som Gud lovede det. Ikke en historie der står i "Origin of Species..."
Mange hilsner,
Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#38009 - 24/01/2005 07:49
[Re: Carsten]
|
Bruger
|
Hej Carsten, Tak for oplysningen. Betyder det, at så er skabelsesberetningen sand? Fordi briterne stjal Palæstina fra indbyggerne?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#38010 - 24/01/2005 08:01
|
Bruger
|
Hej Lars Bj
Jeg er slet ikke enig i at "selvfølgelig er vi en abe", og har bestemt heller ikke set overbevisende dokumentation for dette. Det kan godt være at vi har DNA tilsvarende chimpansen, men det har vi jo også med grisen - men der er alligevel nogle % der adskiller os fra dyrene, bla at vi kan tale og har en samvittighed.
Fællestræk betyder imidlertid ikke det samme som, - det er en cirkelslutning.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#38011 - 24/01/2005 08:46
|
Bruger
|
Hej malli, Grunden til at du ikke har set overbevisende dokumentation kan meget vel være, at du ikke har ledt. Prøv at læse PKA Jensen Menneskets Oprindelse eller tilsvarende. Og lad os tale på baggrund af det.
Mennesket og grise er altså ikke 98.5 % ens!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#38013 - 24/01/2005 09:25
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 06/11/2004
Sted: Esbjerg.
|
Hej Martin.
hvis du mener at mennesker stammer fra aberne, hvad er det så der gør at ikke alle aberne ,er udviklet som meneske?
Mvh Marianne.
Mvh Marianne.
Kast din byrde på Herren,så sørge han for dig. Salme55,23.
|
|
Til toppen
|
|
|
#38014 - 24/01/2005 09:49
[Re: marianne]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Marianne
hvis du mener at mennesker stammer fra aberne, hvad er det så der gør at ikke alle aberne ,er udviklet som mennesker?
Uha der fik du mig... 
Det er utroligt som den guddommelige logik igen og igen gendriver vi hedninges hule argumenter...
Nej spøg til side.
Kort fortalt så, nedstammer vi ikke fra aberne i en lige linie.
Vi er grand, grand, grand, grand osv. kusiner og fætrer til aberne. De aber der lever i dag har bare fra miljøets side fået nogle andre kår end vi mennesker og derfor er vi forskellige.
Men jeg er ikke særligt god til at forklare det, så måske du ville være bedre stillet hvis du læser nogle af de andres indlæg omkring evolution eller evt. kikker på denne side: Evolution.
|
|
Til toppen
|
|
|
#38015 - 24/01/2005 11:03
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Hej Martin.
hvis du mener at mennesker stammer fra aberne, hvad er det så der gør at ikke alle aberne ,er udviklet som meneske?
Mvh Marianne.
Hvis størstedelen af amerikanerne nedstammer fra europæere, hvorfor er der så stadig europæere?
Hvis spansk nedstammer fra samme sprog som fransk (latin) hvorfor er der så fransk idag?
Vi nedstammer ikke fra aberne - hvis du med aberne mener de abearter der findes idag. Chimpanserne, Bonoboerne, gorillaerne, orangutangerne, menneskene og andre menneskeaber har haft en fælles forfader, som de alle nedstammer fra.
Dette kan vi blandt andet se ud fra fysiologien - vi ligner hindanden i meget høj grad.
Vi kan se det ud fra fossilhistorien (der er dog ikke så mange fossiler for forhistorien for de andre menneskeaber som for mennesket).
Vi kan se det ud fra gentikken. Vores genomer er meget ens. De fleste pattedyr kan danne C-Vitamin. Menneskeaberne har også anlæg for C-vitamin - men det er beskadiget så de alle er ude af stand til at danne det.
Vi kan altså ikke forklare at generne er så ens udelukkende ud fra en betragtning om at at det blot er fordi vi ser så ens ud. Hvorfor skulle vi så alle indeholde samme fejl i vores genom?
Hvis mennesket er skabt seperat fra de andre menneskeaber, hvorfor er vi så skabt med denne fejl?
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#38016 - 24/01/2005 14:31
|
Bruger
|
Hej LarsBj,
Jorden tilhører Herren, og Han kan give et stykke land til hvem Han vil...
...I øvrigt har jeg set en Palistinænser bekende på TV, at mange af hans forældre og forældres forældre rent faktisk solgte jord til jøderne. Så billedet er ikke helt som det bliver malet i medierne.
Misforstå mig ikke - Gud ser ikke på palistinænserne som de onde og på jøderne som de gode, men nu forholder det sig således, at Gud ikke bryder sine pagter - han holder sine løfter, og det forholder sig således, at Gud gør det for sit gode navns skyld...
Ezekiel 36:22-27 "Sig derfor til Israels hus: Dette siger Gud Herren: Det er ikke for jeres skyld, jeg gør dette, Israels hus, men for mit hellige navns skyld, som I har vanhelliget blandt de folk, I kom til. v23 Jeg vil hellige mit store navn, som er blevet vanhelliget blandt folkene, fordi I vanhelligede det. Så skal folkene forstå, at jeg er Herren, siger Gud Herren, når jeg for øjnene af dem viser min hellighed på jer. v24 Jeg vil hente jer fra folkene og samle jer fra alle landene og bringe jer til jeres eget land. v25 Jeg vil stænke rent vand på jer, så I bliver rene. Jeg renser jer for al jeres urenhed og for alle jeres møgguder; v26 jeg giver jer et nyt hjerte og en ny ånd i jeres indre. Jeg fjerner stenhjertet fra jeres krop og giver jer et hjerte af kød. v27 Jeg giver jer min ånd i jeres indre, så I følger mine love og omhyggeligt holder mine bud."
LarsBj, du kan selvfølgelig godt prøve at gå i rette med Gud, og du kan selvfølgelig godt have din mening og holdning til hvad Han skal gøre eller ikke skal gøre, men jeg er ikke sikker på at det kommer til at gribe forstyrrende ind i Hans planer...
...og jeg er heller ikke sikker på at Han lader sig imponere af videnskabens generelle fortolkning af verden...
Skulle deres fortolkning da betyde at Gud ikke findes, eller endsige, at Han skulle være en løgner og Hans ord være falsk?
Mange hilsner
Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#38017 - 24/01/2005 14:52
|
Bruger
|
Hej LarsBj, Cloudhands og andre ivrigt debatterende...
Man kan sagtens tage nogle skeletter i forskellig størrelse fra forskellige dyr og så lægge dem i rækkefølge og pege på at der er sket en udvikling - men man kan ikke rent faktisk dokumentere at denne udvikling har fundet sted...
...man kan heller dokumentere at liv kan opstå fra døde kemikalier. Man har ingen vandtæt forklaring på den levende celles opståen. Man har ikke nogen forklaring på hvordan RNA, DNA eller proteiner har dannet sig selv i en mytisk ursuppe. Selv om man skulle begynde at forestille sig et udviklingsforløb, ja så har man ingen mulighed for at dokumentere videnskabeligt, at det også er foregået på denne måde...
Hvis man tager udgangspunkt i en encellet bakterie, så har man heller ingen dokumentation for at den skulle have udviklet sig via mutationer og naturlig udvælgelse til det rige dyreliv vi ser i dag. Man kan højest, som man også har gjort, forestille sig et udviklingsforløb - og så vælge at tro på det!
Og når det nu forholder sig således, hvorfor da forholde sig så skråsikker i diskussioner med mennesker der tror på en skabende Gud. Hvad er jeres guldargument? Hvad er det vi ikke har set, som I har set?
Mange hilsner,
Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#38018 - 24/01/2005 16:02
aber og samvittighed
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej CloudHands
Tro det eller ej... Aber kan faktisk tale sammen, ja endda tale med os mennesker og har en særdeles veludviklet samvittighed...
At aber har et slags sprog er vist meget veldokumenteret, men mener du virkelig også at de har en samvittighed? Altså at de har en moralsk standard for hvad der er rigtigt (retfærdigt) og forkert? Noget som ligger ud over rent biologiske instinkter?
Prof. dr. scient Peter Øhrstrøm skriver i en artikel om "Den darwinistiske etiks vanskeligheder":
Det er da også oplagt, at dyr i mange tilfælde handler på måder, som antropomorft tolket (dvs. tolket i sammenligning med mennesket) må anses for moralsk gode. Mange dyr passer f.eks. deres unger på enestående vis, og der findes mange eksempler på hengivenhed mellem dyr. P.C. Jersild giver i sin bog Darwins ufuldendte [1998] eksempler på, at dyr oven i købet i visse tilfælde påtager sig at beskytte og værne handicappede artsfæller. F.eks. beretter han [p. 26], at der i 1982 i en abekoloni, der rådede over en mindre ø, blev født en blind rhesusabe, som gennem sit liv blev passet af nære slægtninge. Hver gang den blinde abe var i fare, var familiemedlemmer eller "venner" hurtigt fremme for at hjælpe den blinde abe. Tilsvarende observationer er beskrevet i en interessant artikel af psykologen Jessica C. Flack og zoologen Frans B.M. de Waal [2002], som argumenterer for, at man hos aber kan finde grundlæggende elementer til en moral, f.eks. hengivenhed, omsorg, trøst. Sådanne eksempler er naturligvis tankevækkende, men er det i virkeligheden rimeligt i disse tilfælde at tale om moralsk god adfærd blandt dyr? Det ville det efter min mening kun være, hvis man med rette kunne kalde et dyr moralsk ansvarligt. Hvis de omtalte aber blev betragtet som moralsk ansvarlige, ville det betyde, at man moralsk set ville kunne bebrejde andre aber, som ikke hjælper deres handicappede artsfælle. Så vidt vil man vil ikke gå. Når det kommer til stykket, anskues hverken abers eller andre dyrs adfærd på den måde. Dyr er ikke moralsk ansvarlige. Grunden til de forskellige former for dyreadfærd - inklusiv de former for adfærd, som minder os om moralsk god adfærd hos mennesker - må alene søges i dyrenes instinkter.
Jeg spørger fordi jeg mener, at netop den moralske samvittighed er unik for mennesket og adskiller os fra den øvrige dyreverden. Og ifølge kristendommen skyldes dette at vi - som de eneste levende - er skabt i Guds billede.
Ændret af Netmissionæren (24/01/2005 16:41)
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#38019 - 24/01/2005 16:41
Re: aber og samvittighed
[Re: asas]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Asbjørn ... ja og også - måske - det med sproget!
Det er jo rigtigt, at dyr kan "tale" - eller i hvert fald kommunikere - med hinanden, men jeg hørte en radioudsendelse for et års tid siden, hvor en (ikke kristen) hjerne- og sprogforsker forklarede, at netop mennesker skulle være de eneste primater, som kan meddele sig til hinanden om abstraktioner og moral, og at denne ganske særlige egenskab havde sit sæde et eller andet sted i hjernen, og var opstået for vistnok var det 70.000 år? siden.
Og at der altså var en principiel forskel mellem mennesketale og "andre dyrs" kommunikationssystemer.
Er der nogen af jer, der ved mere herom? Jeg havde noget på tryk, men jeg kan desværre ikke finde det ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#38020 - 24/01/2005 16:45
Ikke et svar..
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
|
Hej kristina har du det mon som jeg, at jeg VED, at der er milevid forskel på mennesker og dyr - også aber, men når jeg skal sætte ord på, så kniber det? For så kan jeg ligesom ikke FINDE dem, selvom jeg jo ved, at det er der et sted...  Det er meget frustrerende, for det ér jo os, der har bevisbyrden, når vi nu hævder, at dyr ikke er mennesker. Ja, se bare, "dyr ikke er mennesker", det vil ingen da seriøst påstå. Men omvendt, - mennesker er dyr, jo den godtager mange, bl.a. ateisterne herinde..  tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#38021 - 24/01/2005 16:57
|
Bruger
|
Hej CH Jeg skriver ikke at aber ikke kan kommunikere, det kan vist de fleste dyr, jeg taler om sprog, et verbalt sprog, ikke lyde - og moralen er da vist så som så, i hvertfald kunne det i fald de var så intelligente være tiltrængt at de fik forkyndt Guds lov, for de er notorisk utro.
Men jeg sidder undrende over at du med dit tydeligvis manglende engagement i den viden der reelt foreligger, alligevel vælger at blande dig, endda med argumenter som i så høj grad viser at du ikke aner hvad du snakker om.
Jeg kan nikke genkendende til din undren.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#38022 - 24/01/2005 18:58
|
Bruger
|
Hov, Jeg ser, at det svar jeg troede, jeg havde indsendt ikke findes. Mærkeligt.
Jeg tror, jeg skrev, at grunden til, at du ikke har set en overbevisende dokumentation, meget vel kan være, at du ikke har ledt. Læs for eksempel P K A Jensen: Menneskets oprindelse og udvikling e.l. og lad os så se, hvilke problemer du har med at tro på det. Jeg tør væde med, at det ikke har noget med "overbevisende dokumentation" at gøre, men med tro. Jeg vil tro, at du uden videre accepterer andre videnskabelige læresætninger med langt mindre dokumentation end det, der står i Jensens bog.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#38023 - 24/01/2005 19:03
|
Bruger
|
I ovennævnte indlæg af Øhrstrøm findes en interessant glidning i argumentation:
Flack citeres for at mene: "som argumenterer for, at man hos aber kan finde grundlæggende elementer til en moral, f.eks. hengivenhed, omsorg, trøst."
Men Øhstrøm skifter lynhurtigt fokus: Sådanne eksempler er naturligvis tankevækkende, men er det i virkeligheden rimeligt i disse tilfælde at tale om moralsk god adfærd blandt dyr.
Hvorvidt dyr har en "veludviklet samvittighed" vil jeg lade CH argumentere for. Men Øhrstrøm stiller bare en stråmand op, som han morer sig med at brænde af bag efter.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#38024 - 24/01/2005 19:50
|
Anonym
Anonym
|
Hej Malli og Netmissionær
Jeg ved ikke nok om abers moral og de undersøgelser der ligger til grund for antagelsen af at de har en, til at jeg kan formidle det videre i en form der understøtter min påstand yderligere end den allerede er blevet.
Jeg har læst på internettet, læst i artikler i avisen, i bøger og set udsendelser i TV, som alle for mig underbygger at aber skulle besidde moral...
Jeg har ingen referencer.
Men det er også godt det samme...
For så længe det er "os" der dikterer hvad moral og etik er, så kan vi jo altid bare bortforklare den "menneskelige adfærd" hos aber, som dyriske instinkter.
På den måde kan man som religiøs altid holde virkeligheden en armslængde fra livet...
Hvorfor skulle moral og etik ikke være dyriske instinkter??? Er det ikke kun nødvendigt at antage dem som værende særegne for mennesker, når man har en religiøs dagsorden at forsvare?
|
|
Til toppen
|
|
|
#38025 - 24/01/2005 19:59
|
Bruger
Sted: København
|
Jeg ved ikke nok om abers moral og de undersøgelser der ligger til grund for antagelsen af at de har en, til at jeg kan formidle det videre i en form der understøtter min påstand yderligere end den allerede er blevet.
Jeg har læst på internettet, læst i artikler i avisen, i bøger og set udsendelser i TV, som alle for mig underbygger at aber skulle besidde moral...
Jeg husker desværre ikke kilden, men jeg har læst om et forsøg med aber, der skulle samle sten som de kunne indløse til agurkestykker. Derpå lod man så aberne komme ind med deres sten to og to. Den ene abe fik nu druer (der er langt mere skattet end agurker) mens den anden fortsat blot fik agurk. Resultatet var, at de aber, der fortsat blot fik agurk blev fornærmede og smed agurkestykkerne i hovedet på forskerne og nægtede yderligere deltagelse. Et tegn på at aber har retfærdighedssans.
|
|
Til toppen
|
|
|
#38027 - 24/01/2005 20:06
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj, du skriver
"Men Øhrstrøm stiller bare en stråmand op, som han morer sig med at brænde af bag efter."
Jeg vil så lige spørge dig: Mener du hermed, at prof. dr. scient Peter Øhrstrøm morer sig med at brænde stråmænd af sådan for sjovs skyld - eller at han bare tager fejl, og i så fald med eller mod bedre vidende?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#38028 - 24/01/2005 20:19
|
Anonym
Anonym
|
Iøvrigt Malli Det jeg undrede mig over var at du tilsyneladende ikke ved særligt meget om evolution og dyreadfærd, men blandede dig med din guddommelige logik alligevel, som om det beviste et eller andet, hvis ikke for andre så i det mindste for dig selv. Jeg har gjort et rimeligt, i hvert fald efter egen målestok, forsøg på at sætte mig ind i, både det at være kristen og hvad det nu en gang indebærer, samt de videnskaber og filosofiske retninger som modsiger kristendommen. Deriblandt almindelig argumentationsfaldgruber, logik, religionshistorie og kildekritik, evolutionsteori og dyreadfærd. Din kritik af det at aber reelt skulle have en moralsk adfærd (At de ikke kan være særligt moralske fordi de har sex med hinanden på kryds og tværs  ), samt din kritik i andre tråde omkring evolutionen viser for mig igen og igen at du mangler den basale forståelse for de teorier du angriber. Var det ikke Paulus der sagde: Vær græker for grækerne... ? Du er ikke bare uenig i hvad videnskaben siger, du er uenig uden at have noget at have det i. Jeg er ked af at mine referencer ikke er bedre, for jeg ville virkeligt gerne vise dig hvad det hele betyder og vise dig at der er mange flere puslespilsbrikker end du i din religiøsitet går rundt og tror. Men jeg har desværre hverken tiden eller tilliden til at det ville ændre på noget som helst. Ateist, LarsBj, Claus Due, Kongstad o.m.a. har præsenteret en masse kritik af ikke bare kristendommen, men også det syn kristne (sådan som i repræsenterer dem) har på de "udenforstående"... Det har de gjort i rigtigt mange indlæg og på rigtigt mange måder, men uden at det kommer til udtryk i en bedre eller dybere forståelse fra din (jeres) side. Jeg siger ikke at du (I) skal være enige med os, men bare at du (I) kan give indtryk af at i har forstået hvad det er vi snakker om. Det er endnu ikke sket, som jeg ser det og det tager bogstaveligt talt fuldstændigt modet til at "prøve at forklare det for jer" fra mig. Tag det ikke ilde op...
|
|
Til toppen
|
|
|
#38029 - 24/01/2005 20:25
|
Bruger
|
har i snart fået piftet jeres teritoriom godt og grundigt af helle vejen rundt her på Jesusnettet. Mvh Marianne.
Mvh Marianne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#38030 - 24/01/2005 20:56
|
Anonym
Anonym
|
Det ærgrer mig at det er sådan du ser på os...
Jeg ved ikke hvem det siger mest om?
|
|
Til toppen
|
|
|
#38031 - 24/01/2005 20:57
|
Bruger
|
Hej Kristina, Nu er jeg ikke i besiddelse af en højere indsigt i det skjulte, så hvad præcis professor Dr. Scient Peter Øhrstrøm ved og ikke ved, og hvori hans humor består, kan jeg ikke udtale mig om. Jeg kan se det, du også kan se, at han flytter argumentet fra at være et til et andet, som er nemmere at modsige. Det hedder en stråmand, og det med at brænde, det var bare en metafor fra min side.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#38032 - 24/01/2005 21:00
|
Bruger
|
kan ikke andet,
Mvh Marianne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#38033 - 24/01/2005 21:39
|
Bruger
|
har i snart fået piftet jeres teritoriom godt og grundigt af helle vejen rundt her på Jesusnettet.
Territorier pisses af! Antyder du at det er, hvad vi gør her på JesusNet (jeg går iøvrigt ud fra at "i" betyder os ateister)?
|
|
Til toppen
|
|
|
#38034 - 24/01/2005 21:42
|
Bruger
|
og moralen er da vist så som så, i hvertfald kunne det i fald de var så intelligente være tiltrængt at de fik forkyndt Guds lov, for de er notorisk utro.
Nu er "moral" jo ikke det samme som 'kristen moral' (hvad det så end er).
Iøvrigt er mennesket jo også "notorisk utro", så det adskiller os nok ikke så meget.
|
|
Til toppen
|
|
|
#38035 - 24/01/2005 21:46
|
Bruger
|
Hej og tak...
Det var da så lidt - kilden kunne jeg jo ikke engang give dig.
Og dermed har jeg så også udstillet min korttidshukommelses sørgelige tilstand
|
|
Til toppen
|
|
|
#38036 - 24/01/2005 23:28
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Lars
Jeg har temmelig svært ved at se den påståede stråmand. Hvis vi taler om moral så taler vi vel implicit også om "god" eller "dårlig" adfærd (?).
Men selve Øhrstrøms anliggende har du ingen kommentar til?
|
|
Til toppen
|
|
|
#38037 - 25/01/2005 06:41
|
Bruger
|
Hej Asbjørn, Nu var det jo CH, der fremsatte en påstand, som jeg nok ikke kan gå helt ind for. For selv om mennesket er en avanceret abe, biologisk set, har de små forskelle, der jo eksisterer, nogle dramatiske konsekvenser, og jeg tror ikke, man kan diskutere moral med en abe. Det er jo ret svært at vide, hvad den tænker. På den anden side skal man ikke tage ret meget fra et mennesker, før man heller ikke kan diskutere moral med det. Så moral er efter min mening et kulturelt og ikke et biologisk fænomen.
Selvfølgelig er der forskel på aber og mennesker, men den forskel er ikke biologisk uforklarlig i evolutionens øjne.
Øhrstrøms artikel er noget lommefilosofi efter min mening og biologisk siger det mig ikke noget. Nu er Øhrstrøm jo også informationsteoretiker, eller sådan noget, og ikke biolog eller naturhistoriker.
Så nej, ud over, at jeg holder fast i stråmanden eller fokusskiftet, har jeg ingen kommentarer.
mvh Larsbj
|
|
Til toppen
|
|
|
#38039 - 25/01/2005 11:45
|
Bruger
|
Hej Asbjørn,
Du spurgte mig, hvad jeg mente om Øhrstrøms artikel, og det er selvfølgelig arrogant af mig at karakterisere HELE artikelen på baggrund af et uddrag, så det vil jeg hermed undskylde. Især da du har ganske ret i, at han er videnskabsfilosof, og dermed må siges at have baggrund for at skrive om etik og moral, som trods alt er belægtede emner.
Men det hindrer mig ikke i at mene, at det uddrag, du har bragt fremstår som lommefilosofi for mig. Det hænger nok sammen med, at emnet har så meget biologisk tilknytning at hans mangler i dette område kommer til at stå lidt for tydeligt. Måske fordi artikelen drejer sig om Darwin, som i denne forbindelse ikke har relevans for biologers tænkemåde?
Så en undskyldning for den generelle karakterisering.
Men måske du kunne få Øhrstrøm til at udtale sig om det andet emne, vi diskuterer: Er det i overensstemmelse med naturvidenskabelig metode at inddrage overnaturlige fænomener og stadig påberåbe sig videnskabelighed?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#38040 - 25/01/2005 12:31
Mennesket er et metafysisk væsen
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Gud indblæste sin ånd i mennesket. Blandt andet derfor fik mennesker en samvittighed. Mennesket er et metafysisk væsen, idet videnskaben end ikke kan beskrive/definere menneskets bevidsthed. Det er af samme årsager umuligt at forestille sig en abe-menneske mellemform. Hvordan vil evolutionister for eksempel beskrive et forstadie til en samvittighed? Det nærmeste evolutionære forstadie til et menneske ville være et degenereret menneske, der ikke kan overleve. Det er Guds vilje, at der er en uoverstigelig grænse mellem dyr og mennesker. Ingen dyreart har udviklet intelligens og åndsevner, der svarer til menneskets. Ifølge teorien om gradvis biologisk udvikling burde det være sket mange gange. Men det er ikke sket, da det er i strid med Guds vilje.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#38041 - 25/01/2005 15:15
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Lars (Tak for undskyldningen  )
Men måske du kunne få Øhrstrøm til at udtale sig om det andet emne, vi diskuterer: Er det i overensstemmelse med naturvidenskabelig metode at inddrage overnaturlige fænomener og stadig påberåbe sig videnskabelighed?
Jeg vil gerne prøve at kontakte ham og høre om han har mulighed for en kommentar. Måske kunne du formulere et mere uddybet spørgsmål til ham? Så vi er sikre på at han svarer på det som virkelig er problemet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#38042 - 16/02/2005 21:57
svar fra Peter Øhrstrøm
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Lars Jeg har fået et svar fra Peter Øhrstrøm, hvor han henviser til en længere artikel han tidligere har skrevet om netop dette:
Jeg har behandlet spørgsmål inden for den problemkreds, som diskuteres nedenfor, i mit kapitel i "Svar på tiltale 2", Credo forlag 1993, p.175-95. Umiddelbart kan jeg ikke levere teksten elektronisk. Men jeg skal nok eftersende den elektronisk, hvis jeg hitter filen. Ellers kan forlaget måske hjælpe. De bedste hilsner Peter
Bogen er desværre udsolgt, men jeg har bestilt den på biblioteket og håber at den dukker op i nær fremtid.
|
|
Til toppen
|
|
|
#38043 - 17/02/2005 08:14
Re: svar fra Peter Øhrstrøm
|
Bruger
|
Hej Asbjørn, Det var jo en fattig hjælp; men i det mindste er bogen så på biblioteket. Det undrer mig, at han ikke kan skrive et par linier om hovedkonklusioner og -problemstillinger.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#38044 - 14/08/2006 23:23
|
Bruger
Reg.: 14/08/2006
|
Synes "You'll never walk alone" er en ufattelig smuk titel - som enda kan bruges i kristne sammenhenge.
|
|
Til toppen
|
|
|
#38045 - 15/08/2006 07:56
[Re: The Fighter]
|
Bruger
|
Hi Fighter, Jamen det ER da også en smuk sang. Specielt for os der kan huske Liverpool FC i sin glansperiode i 70'erne, hvor bl.a. Steve Highway med sine proptrækkerdriblinger fik os til at føle MEGET nærværende.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
|