#37965 - 25/10/200413:58Re: Inspireret af "Jurrasic Park"
[Re: b123]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej b123 - ja, hvordan var det nu det var med dinosaurerne? Det er bestemt ikke noget dumt spørgsmål!
Det er rigtigt, at der ikke direkte står noget om dinosaurer i Bibelen, men helt sikkert er det - hvis man altså tror på at Bibelen er Guds ord, og det gør jeg! - at Gud skabte dinosaurerne.
Han skabte nemlig ved Ordet alt, hvad der eksisterer, og alt hvad der har eksisteret - det står der om i begyndelsen af Johannes-evangeliet.
Hvis du klikker ind her kan du læse mere. Der står også en henvisning til en virkelig god lille bog (af Poul Hoffmann) om sagen.
Tusind tak for det hurtige svar.. Og tak fordi der altid er hjælp og trøst at hente herinde....
Mht. dinosauerne, så forstår jeg stadig ikke helt. De skulle efter sigende have eksisteret før skabelsesberetningen? Men inden da troede jeg slet ikke at der fandtes noget?????? Og jeg forstår ikke hvorfor så mægtige væsner iike er blevet beskrevet, da de jo må have været dominerende på det tidspunkt????
#37967 - 25/10/200416:51Re: Inspireret af "Jurrasic Park"
Nardus
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Bibelen taler et par steder om drager (bl.a. Jerimias). Spørgsmålet kunne være, om der rent faktisk kunne være tale om dinosauere, idet ordet dinosauer er kommet til meget senere end Bibelens tilblivelse - se eksempelvis her.
#37968 - 25/10/200421:39Re: Inspireret af "Jurrasic Park"
Ole Madsen
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jeg vil også sige at dinosauerne eksisterede før dagene i 1 mosebog 1, men vi må huske på at der står intet om at det var de første dage i verdens historie, faktisk så er der et mellemrum mellem vers 2 og 3 som antyder at verden "blev" øde og tom, jeg ved godt at der står "var", men jeg mener ikke at Gud skaber øde og tomt, det fremgår også af Esajas
Isaiah 45:18 18 Thi så siger HERREN, Himlens Skaber, han, som er Gud, som dannede Jorden, frembragte, grundfæsted den, ej skabte den øde, men danned den til at bebos: HERREN er jeg, ellers ingen.
se www.creationdays.dk for denne tolkning af skabelsesberetningen, den virker troværdig for mig, jeg har mere problemer med ungjords forståelsen, men som vi mennesker er forskellige så forstår vi også forskelligt
#37969 - 25/10/200422:39Re: Inspireret af "Jurrasic Park"
[Re: Ole Madsen]
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Kære Ole Madsen
Jeg synes nu mest, at din måde at tolke skabelsesberetningen virker som en måde til at bortforklare enkelte dele af beretningen. Hvad er problemet, hvis Gud faktisk skabte alt liv på Jorden i løbet af seks dage?
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#37970 - 25/10/200423:39Re: Inspireret af "Jurrasic Park"
[Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj, næh, jeg kan heller ikke rigtig se, hvad problemet er. Skulle det være et problem at der er noget vi ikke ved, og ikke kan forstå?
Det fremgår ikke af skabelsesberetningen, hvor længe jorden var øde og tom - - altså inden Gud skabte lys, og liv .. ?
Og det er sikkert også absurd at ville vide "hvor længe" - for der var vel egentlig slet ikke nogen "tid", før livet blev skabt.
Jeg tror at Gud primært er uden for tid og rum (dvs. uden for menneskelig sansnings rækkevidde), da han selv har skabt tiden og rummet.... Men alligevel er han kommet os ganske nær ved åbenbaringen af Ordet, Jesus Kristus ... til stede midt i blandt os.
(Hm - sikke nogen overvejelser der kan komme ud af sådan en gammel dino )
#37971 - 26/10/200412:00Re: Inspireret af "Jurrasic Park"
nifinger
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Slagelse
Ang. Dinusauerne: Min datter har et gardin med Noahs ark på. Her står Noah med en liste over alle dyrene - og kigger man meget efter ses det at Dinosauerne er streget over - det er meget sødt synes jeg! Det var bare det!
#37973 - 27/10/200417:02Re: Inspireret af "Jurrasic Park"
[Re: matthias]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Matthias, du skriver:
"Ifølge den moderne videnskab uddøde de sidste store dinosaurer for 65 mio. år siden. Så der er gode grunde til, at de ikke omtales i Bibelen."
Med al respekt for moderne videnskabsmænd, også for de mange af dem, der ikke tror på Gud, vil jeg dog lige nævne, at de ikke har nogen indflydelse på, hvad der står i Bibelen. Ifølge kristendommen er Bibelen nemlig Guds ord til mennesker, og Bibelen skal derfor ikke opdateres!
I Esajas bog, 40,8 står der: Græsset tørrer ind, blomsterne visner, men vor Guds ord forbliver til evig tid.«
(Modsat videnskabens resultater, som jo ikke er uforanderlige)
Bibelen er ikke nogen zoologibog, og der er næppe nogen der vil mene, at det er nødvendigt for vor frelse at vide noget om de imponerende dino'er.
b123 skrev oprindeligt: "Det skal lige siges at jeg faktisk slet ikke har styr på hvornår dinusaurerne skulle have lavet[sic]..", og så tænkte jeg, at da ingen andre havde givet b123 det videnskabelige syn på sagen, så ville jeg gøre det.
Det var ikke min mening at provokere nogen. OK?
hilsen matthias
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
#37975 - 27/10/200418:06Re: Inspireret af "Jurrasic Park"
[Re: matthias]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Matthias, Ja, helt OK! Den videnskabelige vinkel skal da også med! Undskyld hvis jeg lød mopset, det var ikke min mening.
Og hvor er det ærgerligt, at de er uddøde, det er da - var mener jeg! - nogen helt fantastiske skabninger ... i sig selv et bevis på, at Gud har stor sans for humor .. godt at vi stadig har elefanter og giraffer!
Bibelen giver ikke noget direkte svar på dette spørgsmål. Ifølge beretningen i Første Mosebog blev dyrene skabt i løbet af den femte og den sjette skabelsesperiode eller skabelsesdag. Hvis det hebraiske ord der oversættes med „store havdyr“ [tanninim´] indbefatter dinosaurerne, der ofte levede i sumpede, vandrige områder, betyder det at dinosaurerne blev skabt på den femte „dag“. (1 Mos. 1:21) Man ved ikke om de fortsat eksisterede da mennesket blev skabt (henimod slutningen af den sjette „dag“), men i hvert fald må de allersenest være forsvundet dengang vandfloden gik hen over jorden i Noas dage. Dinosaurerne var krybdyr, og nogle af dem minder — både i deres bygning og i andre henseender — stærkt om firben (det græske ord for „firben“ er for øvrigt sauros; saura i Tredje Mosebog 11:29, LXX). Det var ikke alle slags dinosaurer der var så gigantiske; så selv om de måske har levet helt frem til Vandflodens tid, ville det ikke have været nødvendigt for Noa at tage et par af hver slags af de kæmpestore dyr med ind i arken. Andre, mindre medlemmer af den pågældende familie eller „art“ ville have været nok til at opfylde Guds befaling. — 1 Mos. 6:19, 20; 7:14.
Nogle bibeloversættelser, især bibler af ældre dato, gengiver flere steder det hebraiske tanninim´ med ordet „drage“. (Sl. 74:13; 148:7, AV; Es. 27:1) Ordet „drage“ (græsk: dra´kon) forekommer også i De kristne græske Skrifter. Det er blevet fremført som en mulighed at dette ord ikke udelukkende har en mytisk baggrund, men at det måske engang er blevet anvendt om vældige skabninger, som for eksempel dinosaurerne, og først har fået en mytisk klang længe efter at disse kæmpemæssige dyr var forsvundet. Mange af de mytiske „drage“-afbildninger ligner interessant nok visse varieteter inden for den familie af kæmpekrybdyr der omfatter dinosaurerne.
[...] Hvis det hebraiske ord der oversættes med „store havdyr“ [tanninim´] indbefatter dinosaurerne, der ofte levede i sumpede, vandrige områder, [...]
Dinosaurerne levede i alle biotoper, tørre som våde, over og under vandoverfladen, og i luften. ”Store havdyr” er altså en meget upræcis karakterisering, for at sige det pænt. Og som du selv skriver senere, er de ikke altid ”store”.
[...] Nogle bibeloversættelser, især bibler af ældre dato, gengiver flere steder det hebraiske tanninim´ med ordet „drage“. [...]
Hvilke bibeloversættelser?
Jeg synes, du skal starte en tråd om dinosaurer i forummet ”Tro, fornuft og videnskab”. Der er et par påstande i dit indlæg, som jeg mener passer bedre der.
hilsen matthias
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins